Om Veckan Affärers Cecilia Aronsson stod för gårdagens skämt, så står Volvo Car för dagens.
De presenterar “ett pärlband av miljönyheter“, där den enda riktiga miljönyheten är att de om fyra år minsann skall komma med en laddhybrid, en elhybridbil som kan laddas i vägguttaget. Eller ja, deras vanliga motorer skall i snålaste varianten bli bränslesnålare också. Som konkurrenterna alltså.
I övrigt är det samma överstora missfoster till bilar som gäller. Stolt förnekar man att man skulle komma med några nya småbilar baserade på C30, utan snarare så är det en ny XC90 som gäller, men med lite snålare motor i snålaste utförandet.
Det är bara att konstatera att Volvo Car och Ford som vanligt är ute för sent och för lite. Eventuella verkliga nyheter om fyra år imponerar inte. Och att man inte klarar av att få fram någon vanlig hybrid förrän till år 2011 understryker hur hopplöst bortspelade man är. Till 2012 kommer nuvarande finanskris vara bortglömd till förmån för den då allt mer akuta energikrisen orsakad av peak oil. I den mån folk har råd eller vilja köpa bilar, så kommer de knappast välja en dyr Volvo.
Vi har inte sett de sista varslen från Volvo Car. Det kommer vara ett betydligt tunnare och lättare bolag när den där laddhybriden kanske kommer 2012. Synd bara att de inte kommer med lättare bilar också.
9 kommentarer
Något jag gillar med dig är att du kan vara syrlig på rätt sätt.
Kepp it up!
Du gör samma analys av Volvo som jag. Nu vill jag, och många med mig köpa snåla och mindre men praktiska bilar. Då lanserar Volvo en mindre SUV XC60 som är sämst i klassen då det gäller förbrukning och miljö. Tyvärr så är Volvo helt fel ute med sin produktportfölj och det kommer att svida. Sedan blir det lite komiskt att läsa Robert Collins analys av XC60 som bilen som kommer att rädda Volvo, tillåt mig småle 🙂
Enligt Robert Collins är precis allting Volvo gör helt rätt. De skulle kunna komma ut med en traktor och Collin skulle göra stående ovationer.
cornucopia. Volvo har kommit ut med inte bara en utan många traktorer. Jag har kört Volvo BM 400, 650 och 700.
För övrigt begriper jag inte alls detta inlägg eller varför det är, som någon skrev, syrligt.
Jag anser att man ska döma någon på om denne är på rätt väg, och just nu har Volvo snabbt och framgångsrikt ändrat sin inriktning mot snåla bilar. Då kan man inte skälla på dem att de gör fel nu för att de startade sent.
Ser att även en anonym kommentar struntar i det faktum att XC60 blir dieselhybrid på under 150 gram. Det är inte alls dåligt för en bilmodell av den storleken.
Naturligtvis är inte all motorteknik mm Volvoteknik, men med duktiga ingenjörer och bilbyggare blir det en bra attraktiv modell.
Volvo Personvagnar tillverkar inte traktorer och har antagligen aldrig gjort det, och även om diverse Volvofantaster skulle uppskatta om PV tillverkade traktorer, så kommer de antagligen aldrig heller göra det.
Volvo BM, det är bra grejer det.
Vad gäller 150g för en *dieselhybrid* av XC60-typ, så är det inte speciellt imponerande. Honda CR-V diesel med en motor som idag är fyra år gammal kommer helt utan hybridteknik ner till 173g CO2-utsläpp.
Allt Volvo lyckas göra med komplicerad och dyr hybridteknik om 3-4 år är att klå Hondas traditionella 8 år äldre diesel med 8% lägre utsläpp av CO2.
Det är 1% förbättring per år. Inte mycket att hänga i taket.
Förresten. Var kom uppgiften att XC60 hybrid ger 150 gram ifrån? Jag borde svara(!) då jag läste det nånstans, men de senaste volvomodellerna är ju dieslar som drar typ 0,42 l/mil blandad körning, och det låter inte som under 100 gram/km.
Har inte köpt bil på många år och har rätt dålig koll på nya klimat-graderingen. Klimatfrågan är f ö inget som bygger på god vetenskap, IPCC inkluderat, utan en fråga som de som söker reglerad ekonomi använder som politisk murbräcka; i högsta grad tragiskt att den fått sådant genomslag!
Jag är förresten …en Saab-kille. Apropå din antydan om annat.
Viktigast är som sagt att CO2-utsläppens storlek är oviktigt. CO2 är CO2mmunismen nya favorithoax.