Hos nätmäklarna Avanza, Nordnet, E*Trade och av någon anledning även Skandiabanken, så har man under oktober sett antalet affärer öka till i snitt 70 000 affärer om dagen. Att jämföra med ca 40 000 per dag i september.
Avanzas påläggskalv Claes Hemberg är som vanligt ute och gör lite reklam i media genom att skylla på analytiker och media som skrämmer småspararna.
Lite lustigt, med tanke på att det är just antalet affärer om Avanza tjänar pengar på, inte att spararna sitter still i båten.
Överlag skall man inte lyssna på något som Hemberg säger, för han brukar vara en ännu större kontraindikator än de experter han beskyller för att skrämma sparare i Svenska Dagbladets artikel. Dåliga råd är något som Hemberg är bra på, t ex när man skulle sälja allt oljerelaterat 2006. Han har också varit duktig på att gå ut och skryta med hur många av deras belånade kunder man tvångsförsäljer, och gärna i vilka aktier kunderna är belånade så övriga markanden vet var de kan tvinga fram tvångsförsäljningar. Hur kunderna agerar skall Hemberg hålla tyst om.
Hursom så är inte alla affärer dåliga affärer. För varje säljare finns en köpare, och i många aktier har i själva verket Avanzas och Nordnets kunder varit de som legat på köpsidan. Claes Hemberg underskattar nog sina kunders begåvning.
Vad gäller att sälja aktier idag, så kan det vara bra ur skattesynpunkt för att minimera reavinstskatt och sedan flytta pengarna till kapitalförsäkringar och slippa framtida reavinstskatter. Hemberg kan inte bara förutsätta att alla som agerar agerar fel, eller har han så låga tankar om kunderna?
Sedan kan man fråga sig hur många av Avanzas kunder som tänkt ha sina pengar om de fem, tio eller 20 år som Hemberg pratar om. Snarare hittar man nog många som drömt om snabba vinster bland kundstocken.
Här ger Hemberg återigen ett av sina råd, “då kommer det inte vara lika jobbigt”. Vad vet han om det? Efter 1929 tog det 26 år för börsen att återhämta sig, hur kan han förutsätta att det går snabbare nu? Raset började 2007, med 1929 års utveckling har man fått tillbaka pengarna 2033. Är det vad Avanzas kunder hade tänkt sig?
All reklam är bra reklam är nog vad artikeln handlar om. Den är som vanligt ett led i Hembergs utläggningar om vad kunderna gör. Åtminstone så pratar han inte om att kunderna är överbelånade längre. Man har väl tvångsförsålt klar nu.
Hemberg angriper vidare Swedbanks VD för att ha pratat nyemission och skrämt byxorna av marknaden, och anser att sådant snack under en finanskris borde kosta honom jobbet.
Städa framför egen dörr först, Hemberg. Att tiga om kundernas agerande är en start.
Noterar att SvD illustrerar artikeln med någon som sitter framför en skärm, utrustad med en MacMini. Smakfullt. Förutom Hembergs obligatoriska hängslen. Som inte är ett dugg folkliga, eller vad nu PR-folket tänkt att de skall skicka för signaler.
1 kommentar
“Swedbank går ut med en nyemission på tolv miljarder kronor.”
Jojo, där ser man.