Enligt uppgifter till Cornucopia? var sabotaget mot Södertälje sjukhus reserkraft mycket kompetent utfört. Angreppet är på kablarna från reservkraften över till den nya sjukhusdelen och kommer därför inte upptäckas när reservkraften provkörs, utan endast i skarpt läge.
Latest in Södertälje
Södertälje akutsjukhus reservkraftsanläggning har utsatts för ett omfattande och avsiktligt försåtssabotage. När reservkraften drar igång kunde hela reservkraftsanläggningen totalhavererat, med explosionsrisk. Oavsett hade utfallet blivit att sjukhuset saknade nödström vid strömavbrott. Vem som ligger bakom sabotaget, som skett under utbyggnaden av sjukhuset, är okänt.
Under Bison Counter visade systemet med kontinuerligt anställda soldater sin styrka, särskilt i kvalificerade specialistroller som hos ingenjörsbataljonerna. Motsvarande gäller i princip alla tjänster i Försvarsmakten, som idag innebär kunskapskrav på en nivå som forna tiders sk invasionsförsvar inte nådde upp till.
Flaskhalsen som Södertäljebroarna utgör är ett problem, som återigen aktualiserats genom att en vårdslös lastbilschaufför verkar flyttat hela ena bron i en olycka. Överfarten för bilar ser nu ut att vara stängd hela sommaren enligt Trafikverket. Tänk om det funnits en riktig förbifart förbi Stockholm som alternativ?
Många läsare har hört av sig och beklagat sig över stoppet i Södertälje och drömmer om att “militären” skulle göra något eller att det fanns ett ingenjörsregemente i närheten. Men någon högbro av rätt storlek har aldrig svenska ingenjörsförband förfogat över. Däremot pontonbroar avsedda för långsam trafik ett fordon i taget. Och pontonbroar blir inte aktuella fredstid över Södertälje kanal, eftersom det är en trafikerad kanal, där kommersiell fartygstrafik till Mälaren går (bland annat till Västerås oljehamn, där stora delar av Mälardalens civila bränsledepåer ligger, varifrån bensin och diesel distribueras ut i området – vill ni köra bil vill ni ha transporter till Mälaren).
Då fungerar inte en pontonbro, utan det behövs en högbro alternativt en köbildande klaffbro. Oavsett är inte militärens broar avsedda för tusentals (tiotusentals?) bilar om dagen i höga farter. Så i det här fallet är inte försvaret ett alternativ.
Eventuella lagrade krigsbroar för att ersätta bortskjutna Södertäljebroar skulle inte heller vara dimensionerade för de civila trafikvolymerna och oavsett spärra av Södertälje kanal.
I övrigt har jag varit med och under kalla krigets invasionsförsvar rekat krigsuppgiften slå sig in till Stockholm med nionde pansarbrigaden via Södertälje. En intressant övning, med tanke på alla dessa broar. Det är inte ens en brigadövning att ta överfarterna över Södertälje om dessa är försvarade av en fiende, utan en fördelningsuppgift (division), dvs knappast något svenskt försvar skulle klara av idag med tanke på att vi bara har två brigader.
Nog med försvar.
Inte heller Trafikverkets nödbroar fungerar för att ersätta den skadade bron utan att blockera Södertälje kanal. Påfarter av den skadade brons höjd bygger man inte i en handvändning.
Våra politiker har i sin oändliga visdom bestämt sig för att bygga förbifart Stockholm, världens dyraste väg – en väg som bara blir marginellt dyrare om man täcker den med bladguld. Till samma kostnad som förbifartens fåtal kilometer kunde man byggt en riktig förbifart förbi Stockholm och hela vägen upp till eventuellt Gävle.
Men låt oss spara pengar och bara byggt en förbifart från t ex Järna till Bålsta, med sidoanslutningar till Tumba och Ekerö. Tänk vad praktiskt det skulle varit just nu? Och till vardags, när all tung trafik och långväga trafik som inte ska till Stockholm kunde kört rakt förbi skiten.
Istället ska världens dyraste väg byggas några kilometer från Kungens Kurva till Häggvik, på mycket lösa grunder – hur många kör egentligen den sträckan tror ni?. Tänk på det nästa gång du svär över Södertäljebroarna. Som kommer förbli en sårbar flaskhals utan alternativ som kan svälja några volymer (ja du kan köra Strängnäs – Enköping, som säkerligen tyngre trafik gör just nu, men det är inte en väg dimensionerad för större volymer).
Järna – Bålsta hade kostat en bråkdel av vad Förbifart Stockholm kostar. Vi kunde släng med bladguld över hela sträckan och ändå kommit billigare undan…
Bloggrannen Johan Westerholm på Ledarsidorna.se konstaterar att Boverket säger att det behöver byggas ett nytt Stockholm de kommande elva åren, för att möta behovet av bostäder. Men var ska denna nya stad, som Westerholm kallar Utopia, ligga?
Westerholm:
“Boverket, som tidigare varit väl försiktiga, talar sedan några timmar om att det nu krävs ett nytt Stockholm – runt 470 000 bostäder och att det på tillkommer all annan infrastruktur.[…]En helt ny stad i Stockholms storlek. Med gator, skolor, torg, bibliotek, sjukhus och äldreboenden måste byggas. På elva år. Utan att en enda penna lämnat pennstället idag. Utan att en enda planprocess har inletts.”
Alla förstår förstås att detta är en utopi, och att det aldrig kommer ske. 470 000 bostäder kommer inte byggas på elva år.
Men låt oss ägna oss åt tankeövningen att det faktiskt skulle byggas ett nytt Stockholm, med all infrastruktur och samhällsservice som behövs. Och då på en enda plats. Var skulle man då placera denna nya feministiskt-socialistiska Utopia?
Några förutsättningar för valet av platsen:
- Utopia behöver pendelavstånd till Stockholm, där jobben finns
- Utopia måste ligga vid befintlig järnväg, för pendlingen
- Utopia behöver ligga vid befintlig motorväg, för pendlingen
- Utopia bör ligga nära en internationell flygplats, så man slipper bygga en ny dito
- Utopia behöver anläggas på landsbygd eller i glesbygd
- Utopia behöver tillgång till färskvattentäkter
- Utopia bör ha tillgång till kusten, för att en hamn ska kunna anläggas för intransport av gods
Snabbt landar jag i trekanten Trosa-Gnesta-Järna.
Området är glesbefolkad och ganska oexploaterad landsbygd. E4:an går rätt igenom. Man har två järnvägar, både stambanan Göteborg-Stockholm, såväl som kustbanan söderut. Skavsta flygplats i Nyköping ligger i direkt anslutning. Det finns gott om sjöar att hämta dricksvatten från och Trosa ligger vid kusten.
Ett problem är dock att Utopia då korsar länsgränsen mellan Stockholms län och Södermanlands län. Förslagsvis överförs delar av Stockholms län och de delar av Södertälje kommun, rent av hela Södertälje kommun, till Södermanlands län, som byter namn till Utopia län.
Utopia kommer i praktiken ändå växa ihop med Södertälje, likt Stockholm gjort med Solna, Nacka, Sollentuna mfl kommuner. Kanske kommer man rent av växa hela vägen ner till Nyköping, där både Södertälje och Nyköping blir förortskommuner till Utopia.
Men jag är öppen för alternativa förslag om placering av Utopia, och känner inte att jag sitter på sanningen här.
Södertörn (Västerhaninge-Nynäshamn) skulle kunna vara ett alternativ, även om det ligger väl nära Stockholm. Järnväg finns, men inte motorväg. Man har åtminstone redan en egen “högskola”, vars anställda säkert skulle bli överförtjusta över möjligheten att utforma Utopia. Roslagen kan annars fungera som Utopia? Kanske Sala (ej kust dock), där man med fördel kan börja med att bygga i skogsbrandsområdet där skogen redan är borta?
Vad har ni själva för förslag?
En fördel med att bygga en helt ny stad är att kraven på ytterligare polis, rättsväsende, sjukhus, vårdcentraler, skolor, förskolor, slutförvar av äldre, affärer, apotek, simhallar, arenor, vatten- och avlopp, transporter, kollektivtrafik mm tydliggörs. Om man bygger i redan existerande städer kommer politikerna fortsätta ducka att bygga ut all infrastruktur och samhällsservice, speciellt det offentliga välfärdssamhället, som helt enkelt försämras för alla i takt med att samma service och infrastruktur ska hantera allt fler boende.




