Flaskhalsen som Södertäljebroarna utgör är ett problem, som återigen aktualiserats genom att en vårdslös lastbilschaufför verkar flyttat hela ena bron i en olycka. Överfarten för bilar ser nu ut att vara stängd hela sommaren enligt Trafikverket. Tänk om det funnits en riktig förbifart förbi Stockholm som alternativ?
Många läsare har hört av sig och beklagat sig över stoppet i Södertälje och drömmer om att “militären” skulle göra något eller att det fanns ett ingenjörsregemente i närheten. Men någon högbro av rätt storlek har aldrig svenska ingenjörsförband förfogat över. Däremot pontonbroar avsedda för långsam trafik ett fordon i taget. Och pontonbroar blir inte aktuella fredstid över Södertälje kanal, eftersom det är en trafikerad kanal, där kommersiell fartygstrafik till Mälaren går (bland annat till Västerås oljehamn, där stora delar av Mälardalens civila bränsledepåer ligger, varifrån bensin och diesel distribueras ut i området – vill ni köra bil vill ni ha transporter till Mälaren).
Då fungerar inte en pontonbro, utan det behövs en högbro alternativt en köbildande klaffbro. Oavsett är inte militärens broar avsedda för tusentals (tiotusentals?) bilar om dagen i höga farter. Så i det här fallet är inte försvaret ett alternativ.
Eventuella lagrade krigsbroar för att ersätta bortskjutna Södertäljebroar skulle inte heller vara dimensionerade för de civila trafikvolymerna och oavsett spärra av Södertälje kanal.
I övrigt har jag varit med och under kalla krigets invasionsförsvar rekat krigsuppgiften slå sig in till Stockholm med nionde pansarbrigaden via Södertälje. En intressant övning, med tanke på alla dessa broar. Det är inte ens en brigadövning att ta överfarterna över Södertälje om dessa är försvarade av en fiende, utan en fördelningsuppgift (division), dvs knappast något svenskt försvar skulle klara av idag med tanke på att vi bara har två brigader.
Nog med försvar.
Inte heller Trafikverkets nödbroar fungerar för att ersätta den skadade bron utan att blockera Södertälje kanal. Påfarter av den skadade brons höjd bygger man inte i en handvändning.
Våra politiker har i sin oändliga visdom bestämt sig för att bygga förbifart Stockholm, världens dyraste väg – en väg som bara blir marginellt dyrare om man täcker den med bladguld. Till samma kostnad som förbifartens fåtal kilometer kunde man byggt en riktig förbifart förbi Stockholm och hela vägen upp till eventuellt Gävle.
Men låt oss spara pengar och bara byggt en förbifart från t ex Järna till Bålsta, med sidoanslutningar till Tumba och Ekerö. Tänk vad praktiskt det skulle varit just nu? Och till vardags, när all tung trafik och långväga trafik som inte ska till Stockholm kunde kört rakt förbi skiten.
Istället ska världens dyraste väg byggas några kilometer från Kungens Kurva till Häggvik, på mycket lösa grunder – hur många kör egentligen den sträckan tror ni?. Tänk på det nästa gång du svär över Södertäljebroarna. Som kommer förbli en sårbar flaskhals utan alternativ som kan svälja några volymer (ja du kan köra Strängnäs – Enköping, som säkerligen tyngre trafik gör just nu, men det är inte en väg dimensionerad för större volymer).
Järna – Bålsta hade kostat en bråkdel av vad Förbifart Stockholm kostar. Vi kunde släng med bladguld över hela sträckan och ändå kommit billigare undan…
38 kommentarer
Finns temporära broar på lager ute i landet som klarar dessa trafikvolymer. Men här fanns ju redan en extra bro för trafiken. http://www.vegvesen.no/_attachment/703904/binary/989086?fast_title=Trafikverket+i+Sverige+%E2%80%93+broberedskap+og+organisering.pdf
Inte för denna längd och bredd, och inte utan att man måste gjuta nya fundament (finns ens plats för det – rätt trångt om jag minns rätt) och ny väg upp till dessa
Fundament och påfarter bör tilläggas. Själva "bron" är väl bara ca 50 meter, men med påfarterna snackar vi om åtminstone 700 meter. Inget man slänger upp i en handvändning direkt.
Denna påkörda bro har bara 65m fri spännvidd, tillfälliga klarar 80m utan problem men ja det behöver gjutas och fixas för tillfälliga, tar ca 5veckor. Vilket dom hoppas på att laga den gamla på, ska bli intressant att se!
Med påfarterna snackar vi 700 meter och det är inget man slänger upp på fem veckor. Du tittar bara på själva "bron".
Skulle gissa att med påfarterna tog det väl runt 2-3 år att bygga bron.
Övriga, som är intresserade av verkligheten, kan studera broarna från Saltsjöbron här. https://www.google.se/maps/@59.1850332,17.6424002,3a,60y,163.56h,72.34t/data=!3m6!1e1!3m4!1sw2EokbVHoJIenNFvIOsvXw!2e0!7i13312!8i6656
Här är en bättre bild på vad som behöver "slängas upp på några veckor".
https://goo.gl/maps/ZmnE9g544rH2
Tänker mig att rampbroarna fortfarande fungerar och att dessa kan användas, dvs att man ersätter den olycksdrabbade delen. Ska du ersätta hela bron behövs många år. Just nu är ramperna ett fint monument över bilismen 🙂
Det är korrekt att "militären" idag inte har kapacitet att lösa ut brobyggnation av denna dignitet. För 20år sedan då Svea ingenjörskår (Ing 1) fortfarande fanns i Södertälje hade det troligen varit en relativt "smal sak" om man verkligen hade önskat att uppföra en tillfällig bro.
Aktuell brotyp hade varit balkbro 2 (aka bailey bridge) som i trippel trippel konfiguration klarade ett BK1 brospann om 54 meter och var klassad för 500 000 överfarter vid laster i klass med BK 1-3. Troligen oändligt antal vad gäller personbilar. Påfarter mm hade också byggts av BB2-materiel med mattor av sprängsten, ev förstärkt genom pålning, som fundament. Byggtid för två broar för ett krigsförband max en vecka.
Det största problemet, vilket troligen hade varit ett oöverstigligt hinder, hade varit att få civila lastbilar att lyckas köra över bron utan att ha sönder den. Dvs max 20 km/h, >50 meter mellan fordonen och inget tvärnitande eller accelererande på bron.
I dagens uppkopplade IT-värld med appar och ledningssystem låter sig dock dylika ting inte göras längre..
Jaha, du har noll lokalkunskap. Var skulle den bron byggts menar du? Hur skulle bilarna kommit till den platsen?
Den skadade bron om ca 50 m ligger mitt på en rampbro med en längd på ca 700 meter. Se länkar ovan.
En BB2 utan gångbanor har en total bredd om ca 550cm med en 327cm bred körbana. Lämpligtvis byggs ersättningsbroarna med påfarter parallellt med befintliga påfarter, som då kan nyttjas i konstruktionsskedet, och broar på vardera sidan för att kunna nyttja befintlig infrastruktur i största möjliga omfattning. Alt byggs båda ersättningsbroarna med påfarter mellan E4an och järnvägsbron vilket troligen kräver att byggnaden som inhyser Nagelginaten AB delvis får rivas. Till en BB2 kan det byggas 100000m påfart om så önskas och tillräckligt antal broelement finns att tillgå. Det är ingen begränsning.
Exempel på BB2 modell större
@Ocke
Det är en smula nostalgiskt att höra vad det svenska militärförsvaret kunde göra för civilsamhället under kalla kriget och en bit in på 1990-talet, jämfört med våra dagars ökenanpassade stridsvagnar, Gender Center, utlandsobligatorium et cetera.
Bilisterna betalar inte nog,pengarna saknas.
Ännu en utmaning i bananrepubliken.
Politikerna får tillsätta en utredning.
Tydligen så är det tillverkning och leverans av reservdelar från Tyskland som är flaskhalsen. Vore intressant att veta hur beställningen av dessa ser ut från Trafikverket. Är det "vi behöver delarna NU, kosta vad det kosta vill!" eller "när kan ni leverera?". Min gissning är att Trafikverket inte räknar på samhällskostnaden utan väljer det senare alternativet vid beställning.
Det är lastbilen som sannolikt orsakat skadorna och olyckan.
Då bör det väl vara dennes försäkringsbolag som tar alla kostnader och därmed också de som beaktar samhällskostnader.
Kanske dags att se över redundansen i stort för vägar, järnvägar, tåg, broar, etc, och göra en plan för att eliminera single point of failure för marknadskritiska avsnitt. Efter den insmugna övergången till just in time för allt möjligt verkar det som att stödsystemen helt negligerats.
Borde det inte enligt ditt vanliga narrativ vara en av fsb inlejd tradarchaffis som "råkat" köra sönder täljeflaskhalsen för att ryssen vill täppa till söderifrån inför ett nära förestående anfall mot hipstermeckat? Alternativt vill ryssen testa svensk beredskap inför ett nära förestående anfall (vad händer om vi kapar ett par master och pajar lite vägar).
Jag är mycket förvånad att rådet "befinner du dig i stockholmsområdet – gräv djupt och gräv snabbt" inte förekommer en enda gång i ovanstående blogginlägg 😉
Sen håller jag med helt och hållet om fbf-sthlm. Ett mer missriktat infrastrukturprojekt får man leta länge efter. Meeen det ger oss iaf möjlighet att rulla lite (mycket) pengar för att driva på inflationen en smula. Det kan vi behöva!
Bålsta-Järna låter som en bra idé, men jag gillar galenskap och hybris, så jag vill föreslå tunnel, Rosersberg till Södertäljes södra utfart, fyra tunnlar, trefiligt enkelriktat i två av dem och tvåspårigt enkelriktat i två av dem, med möjlighet att dubbelrikta varje tunnel med reducerad kapacitet.
Man kan tänka sig anslutningar till Stockholm, om de kan göras så att tunnlarna ej drabbas av lokal stockholmstrafik.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Satt i kön vid midsommar.
Helt sanslöst dåligt hanterat.
Alternativa bron mynnade vid ett trafikljus där tre bilar kom fram per grönfas. En human insats hade släppt fram bilarna flera gånger snabbare.
Var fanns polis eller kommunens trafikansvariga.
Inte på plats i alla fall.
Total inkompetens.
Bron var inte smala sektorn utan ett enkelt trafikljus som inte ställdes på gult blink.
Inte ett öre behövs för att fixa detta.
Möjligen en handlingskraftig organisation,eller en person som fattar tag i situationen.
Frågan är vilken sträckning det är cornu tänker sig. Som det ser ut på kartan så bör man nog försöka sig på en sträckning som går via öarna. Om man tar via ekerö så är ju anslutningen till E4 mellan södertälje och stockholm (dvs man är förbi nämnd bro). Tar man däremot via selaön eller längre västerut så kan man fråga sig om det blir för långt från stockholm.
Om man ser till övrig beskrivning så antar jag att det rör sig om att gå via ekerö och antingen längs hela ön eller färingsö för att sedan ansluta någonstans mellan bro och bålsta. För att lösa problemet med att den skulle ligga mellan södertälje och stockholm verkar han tänkt att den skulle fortsätta söderut efter E4:an, söder om södertälje.
Frågan man ställer sig då är vilket (verkligt) behov man ser av den södra delen av en sådan väg? Att folk skulle kunna köra mellan Järna och Tumba utan att behöva köra genom Södertälje? Eller att man skulle få en förbifart Södertälje på köpet?
Nästa fråga är varför man skulle vilja dra förbifarten FRÅN stockholm upp mot bålstahållet istället för att göra den mer som en ringled runt stockholm typ mot sollentuna-upplands väsby (med möjligheten att komma vidare mot arlanda/uppsala)?
Har observerat och följt den här historien lite. Det är roligt sett från sidan men knappast kul för dem mitt i den, men jo..vi har lite för kass redundans i infrastrukturen.
Nu fick vi också en flaskhals i det nya tillfälliga Slussen med både kollektivtrafik och bilar.
Men jag håller med att förbifarten är ett väldigt dyrt projekt. Om de nu var tvungna att bygga något sådant så skulle broar + tunnlar kortare sträckor + nedsänkta men inte helt i tunnel motorvägar ha varit ett bättre alternativ.
På vilket vis skulle mer överflöd av information hjälpa?
Information? Var skrev jag det?
Du skrev redundans och eftersom jag inte visste vad ordet betydde slog jag upp det i SAOL. Redundans betyder överflöd av information men verkar användas i annan betydelse på många platser.
Ah. Då förstår jag hur du menade. Jag menade fysisk redundans i infrastrukturen, vilket i sig kräver att man har med det i själva stadsbyggnaden och planeringen. Man skall givetvis minska möjligheterna att något händer, men ändå ifall att ha en idé osv. Detta är son du säkert kan gissa inte gratis, men gör att när det väl händer något så flyter det ändå på.
Förbifarten möjliggör också nya exploateringar för bostäder.
Det gör den till stor del, men den har inte föregåtts av en debatt om det är meningen eller inte att boende i Stockholm ska åka tvärs över stan för att komma till jobbet exempelvis.
De bostäderna hade kunnat byggas (om det är Flemingsberg, Glömsta, Riksten, eller egentligen allt läng den sk Södertörnsleden) ändå, i vilket fall är ju även trafik- och transportmöjligheterna lokalt lika viktiga – och de kostar ett antal miljarder till. Märkligt då att Ekerö inte blir mer rejält mer bebyggt när det hypotetiskt skulle kunna anses ligga mitt på Förbifart Stockholm och således vara bästa stället att bo på (TM).
Både Ekerö och Lidingö motsätter sig ny bebyggelse. Nu senast tackade Lidingö nej till att få tunnelbana.
Tydligen gör man analysen att en ökad befolkning inte ger en ökad skattebas, bara en kostnad…
Och så bryr man sig kanske också en del om livskvalitet. Pengar är inte allt för friska människor. Det är inte heller "solidaritet" med en ständigt ökande överbefolkning.
Lidingö är rätt konservativt inställt till mer bebyggelse, det kanske stämmer. Men det gör också att det blir ändå problem i Stockholms olika system. Sen..Kuckeliku…överbefolkning?
Fast samtidigt vad jag hört skall Lidingö också bygga bostäder.
En stor anledning till att förbifarten byggs som den gör är Lodbroks påsegling av Essingebroarna. En bron var väldigt nära att rasa/behöva rivas och hade båda broar rykt hade det blivit dåligt för ekonomin.
Sedan håller jag med om att förbifarten inte är överst på behovslistan (östra länken borde ligga långt före tex.).
En intressant detalj är att samma bro redan blivit påkörd i en snudd på identisk olycka för några år sedan varefter extra räcken sattes upp för att förhindra just det som hände på midsommarafton. Lastbilens studs i innerräcket och effekten det hade på släpet gjorde dock att anslagsvinkeln in i räcket var betydligt brantare än vad räcken specificeras för av olika anledningar.
Vad gäller ersättningsbroar går det inte klämma in några vid den olycksdrabbade bron.
Förbifart Södertälje via utbyggd väg 55 tror jag hoppade upp några platser i framtida infraprojekt. Först måste dock södertäljebron lagas så vägarbeten på 55an kan återupptas…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Går man efter hur vägarna fylls så vore lyxprojektet att dela på E4 och E20 så förbifarten fortsätter med en parallellväg till väg 226 och Grödingebanan och sedan går på högbro till söder om Pershagen.