Efterfrågan på statsskuldväxlar har blivit för stor så nu har Riksgälden och storbankerna bestämt att inte handla med dessa säkraste av säkra värdepapper. Allt för att hindra folk och institutioner från att ta bort pengarna från bankerna och sätta i statspapper tydligen. Roliga citat i Veckans Affärer är “våra banker står väl rustade” eller “enligt riksbankschef Irma Rosenberg är det finansiella systemet i Sverige tillfredsställande.“. Ingen fara på taket här inte.
Det är inte ett dugg bättre än börsstoppet i Ryssland, där man alltså helt enkelt förbjudit börsnedgång. I Zimbabwe förbjöd Mugabe prishöjningar och inflation förra året, men inte hjälpte det heller.
Så nu kommer man inte ens kunna få ut pengar från de fåtal ränte- och obligationsfonder som faktiskt har statsskuldväxlar och inte bolån.
Snaran dras åt kring spararna och kapitalet. Inget skall få vara säkert, och är det säkert så skall ni inte få handla med det.
Återstår guld. Nu 188:- SEK per gram, upp nästan 17% på en vecka. Vi får väl se hur man skall förbjuda handeln med fysiskt guld också.
Små sparare kan fortfarande sätta in pengar på Riksgäldskonto. Tfn 020-780780. Vi får väl se när man förbjuder det också.
Detta är inget annat än fullkomlig panik och rädsla för en “run on the bank” med medföljande kollaps av det finansiella systemet. Synd bara för de som hade pengar de ville rädda in i statspapper. Så mycket för det finansiella systemet. Stäng av knappen bara. Du kan titta på skärmen på dina siffror, men du kan inte göra något med dem.