Får en del frågor om nyemissionen i PA Resources (OSE:PAR,OMX:PAR SEK)
Det finns lite olika sätt att deltaga i PA Resources nyemisison eller att köpa och äga aktier i bolaget.
I skrivande stund gäller följande:
1. Köpa eller äga aktien över börsen: 5.15 SEK per aktie
2. Köpa aktien via betalda emissionsaktier (BTA): 5.00 SEK per aktie
3. Köpa aktien via fem teckningsrätter (TR, 5 TR ger rätt att nyteckna en aktie) + nyemission om 3:75 SEK: 0.1*5+3.75=4.8 SEK per aktie
4. Teckna aktien utan företrädelserätt och utan teckningsrätter: 3.75 SEK per aktie, inga garantier om att det går att köpa
Man kan sammanfatta det hela med att det inte finns någon som helst anledning att välja alternativ 1. eller 2. ovan. Vill man köpa aktien så skall man idag köpa teckningsrätter. Det ger dig garanterat aktier, och du slipper ligga ute med pengar i några extra dagar.
Att anmäla sig enligt punkt 4. är absolut billigast, men man garanteras ingen tilldelning. Man blir dock inlåst under några dagar, innan man får några BTA att sälja, och under tiden kan förstås aktiekursen falla. Även om nyemissionen är garanterad, så har de som tecknar enligt 4. företräde framför garanterna. Väl värt att notera är att om man tecknar utan företrädelserätt via kapitalförsäkring så kommer man gå in som “Avanza” (eller vem man nu tecknar genom) och blir en rätt stor aktör, med goda möjligheter att få tilldelning. Eller inte, om ägarspridning istället prioriteras.
Om du idag äger aktier och har tänkt fortsätta äga aktier så finns det ingen anledning att behålla dessa. Sälj dem och köp TR enligt punkt 3. Man kan också vänta, TR kan bli billigare mot slutet om det blir problem med nyemissionen. Eller tvärt om, men så länge arbitraget (prisskillnad) mellan punkt 1. och 3. existerar så gör man inte fel om man byter aktier mot TR. Säljer du aktier idag får du dessutom sannolikt ett förlustavdrag, vilket kan vara användbart. Har du inga vinster att kvitta mot kan du vända (sälja och sedan köpa tillbaka, bara du tar en marknadsrisk, dvs handlar över börsen) dina nytecknade PA Resources-aktier mot slutet av året.
Har man nu redan tecknat och fått BTA (hur nu detta gått till?), så är det bara att sälja BTA och köpa TR och teckna en gång till. Skölj, upprepa så länge arbitraget mellan punkt 2. och 3. finns kvar.
Om du idag äger aktier men inte har råd att deltaga i nyemissionen, sälj aktier och köp TR för motsvarande antal aktier. Du tjänar 35 öre per aktie, och blir i slutändan sittande med lika många aktier. Dessutom tillför du bolaget pengar.
När det gäller denna sista punkt vill jag understryka att min åsikt är att om man tror på ett bolag så skall man deltaga i nyemissionen och hjälpa företaget man investerar i. Vill du inte tillföra bolaget pengar så tror du uppenbarligen inte på bolaget och då bör du sälja alla dina aktier och köpa något annat. Att sälja TR och behålla aktier är enligt mig helt fel.
Ovanstående är som vanligt mina personliga åsikter, och ni ansvarar själva för vad ni gör.

