Vad vill diktaturen i Nordkorea egentligen åstakomma med sin retorik, hot och förtsatta försök att skjuta ballistiska robotar? Ett angrepp mot Guam är inte en Nato-fråga och det är inte alls panik i “skräckindex”.
Latest in NATO
Tillägg: Den Kremlstödjande sajten “alliansfriheten” länkar till denna blogg och ljuger om att Sverige skulle vara alliansfritt. Personerna bakom “alliansfriheten” ägnar sig åt medveten desinformation och lögner i syfte att stödja diktaturen i Kreml.
Sverige är inte alliansfritt och inte heller neutralt, då vi är militärt allierade med övriga EU-länder. Den socialdemokratiska regeringen har i handling ratificerat den militära alliansen genom att ge militärt stöd till Frankrike efter de begärde stöd enligt Lissabonfördraget 42.7 efter de sk Parisdåden. “Alliansfriheten”-sajten drivs av vapenvägrare, som vägrat försvara svensk demokrati och som nu öppet går diktaturen i Kremls ärenden. Den svenska “fredsrörelsen” har sedan åtminstone 70-talet varit finansierad av Kreml och har inte svensk demokrati, frihet, välstånd och välgång i främsta rummet, utan är diktaturens kreatur.
Den stora försvarsmaktsövningen Aurora pågår 18:e till ca 28:e september. I slutfasen består den i kustförsvar av svensk kust i riktning österut. Nedan följer alla idag kända detaljer om övningen, inklusive att USA och Finland kommer agerande angripande B-styrka tillsammans med vissa svenska elitförband, samt vad deltagande svenskt hemvärns uppgifter främst blir. Det går också att dra slutsatser kring svensk försvarsplanering, inklusive stöd till våra allierade grannländer i EU, och vilka förband som i första hand kan bli aktuella för detta, eller åtminstone är prioriterade.
Endast en minoritet av svenska folket är enligt en opinionsundersökning från Ipsos emot ett svenskt Nato-medlemskap. Samtidigt är en majoritet av svenska folket för ökade ekonomiska resurser till försvaret.
![]() |
| Det här fotot tog jag vid ett researchbesök på Skaraborgs Regemente den 28:e maj år 2012. Samma foto använder Ipsos i sin rapport om svensk försvars- och NATO-opinion, utan att ha frågat mig, utan att ha betalat ersättning och utan att ange mig som fotograf. De har dessutom beskurit bilden, dvs modifierat mitt verk, vilket är extra allvarligt. Ni kan själva se här. Jag har nu förstås kontaktat Ipsos och bett om deras faktureringsuppgifter. |
Bloggaren Corporal Frisk har en insatt analys av ubåten i Gävles hamn och kommer till samma slutsats som jag – att det är en dykarfarkost och inte en klassisk miniubåt. Han menar att det antingen är den ryska Triton – som i sig är en kopia den dykarfarkost som svenska Försvarsmakten använder – men mest sannolikt den svenska. Vilket väcker frågan varför Försvarsmakten inte bara medger att det var en svensk dykarfarkost.
“Säkerhetsläget har förändrats och försämrats. Det drivs av det ryska agerandet och rysk förmågehöjning.” – ÖB Micael Bydén


