DN har publicerat referat av en privat framtagen rapport, som fastslår att det var undervattensverksamhet i Gävle hamn. Försvarsmakten förnekar inte det hela, utan förnekar bara att det skulle vara främmande undervattensverksamhet. Vilket gör att det hela landar i svenska eller allierade specialförband på övning, krigsförberedelser eller i skarp insats.
Latest in NATO
I skrivande stund står rysk trupp uppradad på bägge sidor om det cirka sex mil breda Suwalkigapet mellan Königsbergexklaven och Vitryssland. Upp till bedömt 100 000 man ska ha dragits ihop här under övningen Zapad-17. Samtidigt erbjuder Suwalkigapet riktigt svår pansarterräng, där spelet sten-sax-påse kommer utspelas mellan stridsvagnar-pansarvärnsrobot-artilleri. Plattan i mattan.
Dags för MÖP-måndag igen. Denna gång med ett besök i polska Orzysz, som på egen hand marknadsför sig som Polens militära huvudstad. Annars mest intressant för att Nato Enhanched Forward Presence Poland är förlagd till stadens garnison.
Den sk “public service”-kanalen SVT, som påstås vara en av de viktigaste delarna i svenskt psykologiskt försvar tillåter stalinister och anti-demokrater att sprida oemotsagda rena lögner om försvarsövningen Aurora.
Den ryska anfallsövningen Zapad-17 är igång och bloggen kommer de närmaste dagarna rapportera från Suwalki-gapet och Baltikum. Senaste nytt är att landstigningsfartygen i Königsbergsexklavens Baltijsk är fullastade med trupp och fordon, samtidigt som gröna gubbar utan förbandsbeteckningar dykt upp vid gränsen till Litauen. De svenska protesterna mot Aurora visar sig också vara organiserade av stalinister och SVT har raderat en enkät om SVT:s trovärdighet och opartiskhet.




