Folkpartiet hoppar av förhandlingarna om försvaret och försvarsbudgeten (Public Service/SVT). Därmed uppfylls inte villkoren i decembersveket, den sk decemberöverenskommelsen.
Decemberöverenskommelsen lyder bland annat:
“Överenskommelsen pekar ut tre politiska områden för samarbete och samtal.
De i överenskommelsen ingående partierna värdesätter den tradition vi haft i Sverige när det gäller blocköverskridande överenskommelser om försvars- och säkerhetspolitik samt pensionssystemet. Ett förändrat och försvårat säkerhetspolitiskt läge understryker vikten av samverkan kring försvars- och säkerhetspolitik.”
Folkpartiet hoppar alltså av en sådan samverkan och en blocköverskridande överenskommelse. Återstår då att se om man är beredda att sätta svart på vitt och kliva ur decemberöverenskommelsen helt. Naturligtvis sker inte detta i denna stund, utan att man lämnat förhandlingarna är förstås en markering än så länge. Avgörande blir datumet 24:e april, då en proposition ska lämnas in av regeringen.
Naturligtvis är ovanstående formuleringar fulla av kryphål. T ex kan man vara överens om att värdesätta traditionen och en blocköverskridande överenskommelse behöver inte innefatta Folkpartiet. Men Folkpartiet står här inför ett val – svika sina väljare dubbelt via decembersveket och sedan genom att inte riva upp decembersveket trots havererade försvarssamtal – eller visa att man faktiskt står för något och riva decembersveket om man inte kommer överens i försvarsfrågan. Värt att notera är att decembersveket inte är värt något om inte alla allianspartierna är med – då kommer inte socialisterna hedra överenskommelsen om nästa regering innefattar Folkpartiet.
Till SVT säger Jan Björklund:
“Utvecklingen i Ryssland är djupt oroande och vi behöver genomföra ordentliga försträkningar (SIC) av den svenska försvarsförmågan efter 25 år av nedrustning. Regeringen är inte beredd att ge ens i närheten av det som vi anser behövs och då är fortsatta förhandlingar inte meningsfulla.”
ÖB har likt en myndighet, som inte får tillräckliga medel för att uppfylla sitt uppdrag, t ex Migrationsverket, krävt fyra miljarder SEK till om året för att ens klara den av riksdagen ålagda Insatsorganisation 2014, avsedd för den eviga fredens ljuvliga tid. Det översätts till 17.5 GSEK under mandatperioden. Folkpartiet ville dock endast anslå 17 GSEK, mot moderaternas 10 GSEK och regeringens 6.2 GSEK under fem år. Inget av förslagen når alltså ens upp till begärd miniminivå.
Växelpengar, sådant som finansdepartementet hanterar dagligen, om man ska tro tidigare uttalanden från finansminister Magdalena Andersson. Man kan jämföra det med att Försäkringskassan pga ökade sjukdomstal äskar mer pengar till sjukförsäkringen, eller mer till föräldrapenningen pga fler födda barn – man måste få de pengar man behöver för att uppfylla sitt uppdrag. Annars ska uppdraget ändras, t ex IO2014 halveras via riksdagsbeslut.
Jag har sökt partiet per telefon för kommentarer, men bollats runt mellan pressekreterare i möten och pressjouren. Uppdaterar om svar ges.
