Bonnier/Expressens sajt Dina Pengar har en artikel om ett par som inte säger sig kunna sälja sin lägenhet på grund av amorteringskravet och där det antyds att det därmed finns en viss stressfaktor i förhållandet. Man är nu inlåsta i lägenheten och kan inte bygga sin önskade villa.
Grundproblemet för familjen är att man sitter med en villatomt, men nu inte kan sälja sin lägenhet för önskade 60 000 kronor per m2. Därmed faller hela villaprojektet, som tydligen är baserat på bostadskarriären.
Följande citat är intressanta:
“Just nu skulle jag bara vilja att allt var över så att man kunde slappna av […] Vi kan inte börja bli irriterade på varandra.”
Vi känner alla igen 90-talet ovan. Upplevd prispress på bostäder kan leda till en viss nivå av stress. Det är helt annorlunda att sitta belånad i en bostad när priserna faller. Många har bara upplevt stigande priser och är totalt omedvetna om hur det känns.
Endast två kom och tittade på lägenheten, och nu tänker man inte försöka sälja den igen på ett och ett halvt år. Vilket precis är vad som sker när bostadspriser faller. Marknaden torkar ihop, volymerna går ner och man blir inlåst i sitt boende.
Jag har länge påtalat detta. Se till att bo i en bostad hushållet kan bo i långsiktigt, för när marknaden väl faller kommer man sitta inlåst. Nu är det inte så illa för hushållet i artikeln, eftersom man fortfarande ligger på plus från 33 000 per m2 till 60 000 per m2, minus eventuellt 10%. Om man nu inte använt bostaden som bankomat (för tomten?) kommer man inte bli sittande med en restskuld.
Sedan återstår att se om vi verkligen fått se en vändning. Det vet vi i augusti, när julistatistiken är inne, alternativt i september när statistiken för augusti kommit. För juli och augusti ska vara starka månader för lägenheter, till skillnad mot maj – juni.






