Så var det dags att runda av Almedalen dag ett med lite foton nedan, bland annat från en personlig guidning av HMS Belos och från amerikanska ambassadens Natomingel.

Almedalen är som bekant inte ett sprint, utan ett maraton. Det gäller alltså att gå ut lugnt och sedan lugna ner tempot.
Således blev det ett foto på Jimmy Åkessons tal, där Grima Ormstunga sade att allt var någon annans fel, trots att SD bestämt Tidöavtalet.

Sedan var det en vända förbi Operation Aid som förevisade stridssjukvård.

Förevisningar sker 10:30 och 15:00.
Sedan tryckte vi snabbast möjligt i oss lunch efter fått en inbjudan till en personlig guidning ombord på HMS Belos, och man vill ju försöka passa tider när militären anger en tid. Inte helt lätt att få en snabb lunch i Almedalen. Till och med snabbmaten har kölappar. Tror vi fick #63 när maten för #48 höll på att serveras. Och det på en foodtruck.



Tusen tack för den guidningen, och vi hade gärna stannat hela eftermiddagen men hade tyvärr tider att passa. Vilket väl sammanfattade hela dagen.

Någonstans efter tre seminarium på soldathemmet, där tyvärr min sammanfattning är att Försvarsmakten inte kommer lära sig något av Ukraina, eller iaf inte genomföra några lärdomar, då antalet ursäkter som kan tas till för att inte behöva göra några stora förändringar är till synes oändliga.
Sedan höll Lena en känslosam presentation av sin bok Solroseffekten på den fina Ukrainska Hubben, som många läsare bidragit med pengar till att kunna finansiera fullt ut. Ca 400 privata donationer har kommit in, så man har flera konstutställningar, kunnat ta in musiker och ha ordentlig presentationsutrustning – även volontärer kostar pengar i Almedalen pga resa och boende. Jag återkommer dit på torsdag i en panel och Lena i en panel på fredag morgon.
För övrigt gick svenske ÖB direkt till Ukrainska Hubben vid sin ankomst till Almedalen, och tillbringade 20 minuter där, inklusive med att tala med de ukrainska stridssjukvårdarna från Repower. Sedan gick han till Operation Aid. Ukraina står högst upp på dagordningen för ÖB.

Sedan blev det ett snabbt ombyte innan amerikanska ambassadens Natomingel och återseenden med många bekanta. Lika utmärkt mat som utmärkta värdar och sällskap.
Därefter kvällsudd. Såg ut som Spotify eller något tagit över Kallis för övrigt.

I morgon signerar jag Krigarhjärta på Wessman & Pettersson på Adelsgatan i Visby klockan 13:30 – 14:30. Samma tider på torsdag. Vi ses där!
Allmänt intryck är att Almedalsveckan nu krympt för fjärde året på raken sedan toppen 2018, dvs 2019, 2022, 2023 och nu 2024. Situationen börjar bli så att hälften av besökarna är personskydd, vilket förstås ger en viss estetik.
Insåg idag att de flesta helt missat att Krigarhjärta har släppts, utan sagt att de längtar efter nästa bok och undrar när den kommer. Så lite skamlös egenreklam så här på slutet.




















