Konjunkturinstitutets (KI) barometerindikator (“konjunkturbarometern”) är nu uppe i positiv härad eller om man så vill högkonjunktur, vilket dock även inkluderar ett framåtblickande underlag. Bloggens egna Cornumeter slår nya rekord och bekräftar uppgången.

Konjunkturbarometern stack i oktober upp till +0.8 med tillverkningsindustrin på +0.2, tjänstesektorn på +2.7 och överhettning inom handeln med +11.3. Hushållen är fortfarande lite deppiga på -3.2.
Konjunkturbarometern baserar sig på enkätundersökningar hos företag och hushåll, och inkluderar både nuläge och framåtblickande parametrar som för hushållen om man avser att skaffa ny bil eller kapitalvaror närmaste året etc, så det är inte 100% hur läget är just nu. För KI anges 100 som normalläge, men av pedagogiska skäl redovisar bloggen värdena minus 100 så fattar man om det är positivt eller negativt. Och det är alltså positivt för första gången sedan sommaren efter att Rysslands fullskaliga ockupationskrig mot Ukraina inleddes, och då var riktningen nedåt.

Tittar man på enskilda detaljerade sektorer så ser det ut som nedan. Det är överhettning inom restauranger och hotell ligger inte långt efter, liksom researrangörer och -byråer. Svenska folket har alltså börjat gå ut på restaurang och boka resor igen, rejält. Bemanningsbolag och rekryteringsbolag ligger fortfarande i lågkonjunktur men är sencykliska. Djup lågkonjunktur inom tjänstesektor gäller bara i för andra företagstjänster vad det nu är.
Inom handeln är detaljhandeln överhettad, inklusive inom motorfordon, livsmedel (dagligvaror) och hemelektronik.

Inom industrin är grafisk industri, elapparatindustri och annan transportmedelsindustri (försvarsindustrin) i överhettning. Det är dock djup lågkonjunktur för massa- och pappersindustrin.
Överlag fortsätter alltså högkonjunkturen att stärkas.
Detta förändrar inget gällande investeringar och konjunkturmodellen som sade köp hösten 2022 och inte kommer säga sälj förrän efter två månader av överhettning i ekonomin, och där är vi tidigast 2026, kanske 2027.
Bloggens Cornumeter visar nya rekord, men har bara existerat sedan februari 2022 pga plattformsbytet. Rekordet för oktober gäller både månad, kvartal och huvudcornumetern på rullande helår som därmed helt eliminerar säsongseffekter.

Denna mäter alltså reklamintäkter per sidvisning, justerat för vad som är normalt för respektive månad, i detta fall oktober, och justerar alltså också för mängden trafik för att vara trafikneutral. Eliminerat för mängden trafik var det den bästa oktober månad så länge som detta index mätts, dvs till februari 2022. Justerat för helåret för att helt eliminera säsongseffekterna så nåddes nytt konjunkturrekord.
Indexet balanseras alltså om varje månad för att likt Konjunkturinstitutets barometerindikator alltså ligga på noll som medel. När konjunkturcykeln gått hela varvet kanske nuvarande läge alltså rent av ligger nere runt noll som för KI:s indikator, som har data tillbaka till 1990-talets slut.
Företags villighet att betala för reklam följer enligt min erfarenhet som bloggare i över 17 år (och fyra kriser och djupa lågkonjunkturer) konjunkturen. Det finns också en stark säsongseffekt som jag eliminerat i mitt index då t ex juli månad pga semestertider är lågsäsong, liksom januari och februari innan nya marknadsföringsbudgetar klubbats och det ändå är rätt meningslöst att annonsera i när hushållen bränt sina pengar på jul och nyår. Cornumetern justerar alltså för detta och utvecklingen i indexet är i linje med KI:s konjunkturbarometer.
Beskedet kvarstår och upprepar det bloggen sagt sedan tidigare – svensk konjunktur är på väg att återhämta sig, även om det är synd om media och politiska populister åt alla håll när de inte har något att gnälla över ekonomiskt och folk får det bättre*. Detta betyder också att fler kommer anställas framöver och rimligtvis även ett tryck uppåt på löner och bostadspriser. Kanske kommer en högerregering för första gången någonsin gå in i en valrörelse i en högkonjunktur? Det finns dock inga goda möjligheter som inte kan spolas bort av högern ändå.
*alla politikers mardröm är att folk får det bättre, hur ska man då kunna skylla på motparten för att allt är skit?









