Senaste veckan har vi faktiskt varit på semester, och jag har typ bara jobbat normal halvtid, dvs bara 4-5 timmar om dagen i sju dagar istället för 80h i veckan. Ingen mässa, ingen konferens, inga möten, inga föreläsningar, ingen bokreserach, ingen research eller reportage för bloggen, inget bokskrivande (ok, jag korrläste Satellithjärta, men det ingår i de där 4-5 timmarna), ingen crew på någons katta, ingen volontärleverans till Ukraina, och vi gjorde något vi aldrig gjort förut nämligen bodde sju nätter på ett och samma ställe!

Arbete fick begränsas till en ekonomiartikel och en Ukrainaartikel, den senare med några stötvis uppdateringar under eftermiddagen om det fanns tillgång till dator, samt att jag korrläste Satellithjärta. Men i det hela stora således en avkopplande semester.
Jag hade inte ens med mig systemkameran, så alla foton är med en iPhone 15 Pro.

Vädret var väl sådär, dvs ungefär som hemma i Sätila med runt 18 – 20 grader, mestadels sol, lite regn, men inte direkt badväder med sexton grader i Medelhavet, även om hotellet hade pool.
Ja, vi bodde sju nätter på ett och samma hotell, med halvpension så det var middagsbuffé inkluderat, men lunch köptes på närmaste Spar eller Carrefour eller åts ute när vi faktiskt turistade.
Eftersom det var semester så sprang, cyklade och gymmade vi samtliga dagar, ibland samtliga samma dag. Som överexploaterat område på Mallorca var det också fantastiskt fina anlagda cykelvägar. Gymmet lämnade väl en del att önska, men enbart hantlar upp till 15 kg, en bänk och några rullband, men jag har varit med om värre hotellgym. Med ökade reps och set så gick det också.

Efter en första vända in till Palma för lite shopping och lunchtapas tog vi Mallorcas utmärkta kollektivtrafik med buss i två timmar till hotellet för typ 8 EUR.

Välfungerande kollektivtrafik, med landsvägsbussar. Det ni, Värsttragik, tänk att köra landsvägsbussar på landet istället för stadsbussar där vibrationerna gör att tänderna skakar loss? Hm?

Vi cyklade ner två mil till Cueva del Dracha och stoppade i Portocristo för skaffning dit och tillbaka.

Som sagt utmärkta cykelvägar hela vägen, bara mindre streckor som inte var skilt från bilar utanför tätort.

Fina möjligheter till people watching (vi drog ner medelålder rejält så här i lågsäsong kan konstateras) längs strandpromenaden.

Trots allt var det mest pensionärer, samt en och annan barnfamilj i småbarnsåldern. Annars sätter skolplikt och jobb stopp för semester så här års får man förmoda. Mest tyskar för övrigt, och personal använde hellre tyska än engelska.

Vi avrundade sista heldagen med tre timmar kollektivtrafik – först buss och sedan utmärkta tåg i två etapper – för en vinprovning, men först stoppade vi av i Inca för att äta lunchtapas på Juan Marc.



Listat av Guide Michelin, men ingen stjärna än. Men det kommer ambitionen finns där, inklusive designad interiör, eget porslin, felfri service och de bästa tapas jag någonsin ätit, samt den godaste anka som smakats någonsin. Blev en guidning av köket och hälsande på kökspersonalen också. Stark rekommendation om ni har vägarna förbi.


Blev dock taxi tillbaka efter vinprovningen istället för tre timmar kollektivtrafik igen. Verkar för övrigt som riktig taxi är 30-40% billigare än Uber på Mallorna. Även till flygplatsen.
Väl hemma igår så fyllde Lena år, så det blev en vända in till Långgatorna för lite mat direkt efter avlastning av bagage hemma. Faktum var att vädret var bättre i Göteborg än på Mallis. Både mer sol och varmare. Det är inte lågsäsong utan anledningar.


Så vart således semester avklarad.
Söndag och således dags att jobba igen. Ska väl skala upp till minst tre artiklar på bloggen om dagen och frekventare uppdateringar av Ukrainaartiklarna igen i morgon.
25 kommentarer
Skönt att komma bort och ladda batterierna.
“Been there – Done that”. Efter att betalt inträdet gick man in och ner i grottan. När jag besökte Cuevas del Drach gavs en liten show med glidande båt och musik samt informerades om att attraktionen var privatägd och ve den som tog egna fotografier! Några gjorde detta ändå vilket resulterade i sura höga tillrop…
Vattenytan i sjön följer med medelhavets tidvatten men befann sig på en nivå under det omgivande havet (?) Någon förklaring till detta påstående, dvs att lagen om kommunicerande kärl inte riktigt följde förutsättningarna gavs inte.
Oavsett är det en vacker och speciell plats. Den som har tid – passa på!
Besökte Lummelundagrottan på Gotland m fästmön på vår första gemensamma semester. Kontrasten stekhet augustisol till grottans 8* C gjorde upplevelsen extra stark, då vi båda bar linne o shorts. Mallorcas underjord är troligen varmare?
Palma är väl även exemplet på vad turism gör.
Öarna där i medelhavet har ingen större industri eller produktion utöver turism.
Jag sympatiserar med lokalbefolkningen som vill ha lugn och ro och kunna köpa vettigt boende.
Men frågan är om de ens hade kunnat bo kvar utan turismen.
Turism ger ju dessutom denna otroligt fina infrastruktur. Var på mallis en vecka före covid och det är otroligt när allt (ALLT) bara fungerar.
Kustnära områden kring runt medelhavet har som sagt lågsäsong av en anledning. Vädret är lynnigt. Ivbland kan man ha svensk högsommar. Andra gånger svensk midsommar…
Och väl förunnat Lena och Bloggarn att få ha lite ledigt.
Grattis Lena!
Och väl förunnat Lena och Bloggarn att få ha lite ledigt.
Grattis Lena!
+1
Verkligen 🌻👋
+1
Japp, klaga på turismen i Spanien är lite som att klaga på kalhyggen i mellersta och norra Sverige eller fula industribyggnader i Göteborg. Det man lever av har alltid lite nackdelar. Men visst förstår jag att lokalbefolkningen känner sig pressad. Kanske skulle de reservera viss mark för bofasta och förbjuda AirBnB.
Ja. Jag förstår att det är skit jobba inom turistindustrin och försöka hitta boende i vissa städer.
Men problemet är ju inte turism utan just airbnb och de som hyr ut bostäder till turister istället för till “locals”.
Det är lite också hur stort utrymme en fråga får jämfört andelen av befolkningen som håller med i en fråga alltså de som lever av turistnäringen.
Välförtjänt semester och grattis
Trevligt att se dettta!
Det var ni väl värda, livet ska inte bara vara jobb.
Hörde nyligen en utläggning om lånad tid, alltså att man tänker att när pensionen kommer så ska det resas och njutas, fram tills dess jobbar man för mycket och lägger man pengar på hög. Sen händer något som gör att man inte kan resa eller göra det där man väntat på. M.a.o lev i nuet.
Fast. Om man är en välfungerande själ så ser man fram emot saker som ska göras. Semester, projekt, människor som ska träffas.
Då får man njuta även av att planera och längta. Det är minst lika viktigt som att leva i nuet.
Trevligt att höra, semester är bloggaren med käresta väl förunnat. Som sagt, livet är inte bara arbete.
Hoppla bloggar’n, då var vi på Mallis samtidigt!
Fast jag var på vandringsresa i bergen i väster. Även jag noterade att vädret var soligare i Göteborg än på Mallorca. En hel del svalare hemma, men soligt om man får tro vädertjänsterna. Medan vi i trakterna av Sóller och Valldemossa rentav hade regn ett par gånger. Regnjacka på! Hårt liv! 🙂
Valldemossa var väl där Chopin skrev sitt Regndroppspreludium medan han övervintrade med “George Sands”? Inspirationen fanns där, liksom.
Soller har en fin spårvagn ner till badstället.
Första gången vi var på ön var den infesterad av galna cyklister i Lycra, främst tyskar och holländare verkade det. De sov med sina kära hojar. Livsfarligt att möta dem när de kom störtande utför krokiga, smala bergsvägar i 80+ km/h. Detta var nog i början av mars, mandelträden hade redan blommat över i februari. Fint ändå.
Skönt vara där innan det blir för trångt med turister så här i början på maj om man inte har som huvudintresse att sola och bada.
Jobbade med en karl som alltid åkte till soliga ställen rejält off season, han tyckte det var så skönt slippa trängas på sevärdheterna.
En trevlig och välförtjänt semester.
Vi har ett boende på sydkusten och vid av erfarenhet har vi kommit fram till att bästa tidpunkten att åka ner är:
Början på maj och slutet på september.
I september är havet väldigt varmt. De flesta turisterna har åkt hem.
Likadant i maj även om havet inte är lika uppvärmt.
Patetiska hotellrum kunde ju vara ämne för en text. Pilatesbollar, sjukiloshantlar och en cykel med mopedsadel.
Dock, vid senaste besöket i Kyjiv befanns hotellet ha ett riktigt bra utbud av fria vikter.
Kulturskillnader…
Ja, hotellgym kan vara högt och lågt.
Hotellgym FYAC
Mallorca är ju omåttligt populärt och ett perfekt resmål med en inte allt för lång flygresa. Bra med semester och återhämtning, det är inte hållbart att jobba 80h/vecka 🙂
Det där var väldigt välförtjänt!
Och otroligt vältajmat med den s.k. vapenvilan, just saying.
Samt grattis till Lena
🎂
Foton på semester? Traveling light, I presume.