Ukraina bombade återigen pipellinepumpstationen i Krymsk i Krasnodar Kraj, som förser oljeterminalerna vid Svarta Havet med olja, samt fabriker i ryska Tver. Ryssland tog massiva manskapsförluster igår. USA – som öppet klagar på utländsk valpåverkan i valet i Ungern – erbjuder nu ekonomiskt stöd till putinisten Orbans regim, som USA:s despot Trump kallar “great ally” och förlänger lyftandet av sanktionerna mot rysk olja.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Inleder med att 1for Ukraines insamling för ytterligare en BOWA-enhet till sjukhusen i Charkiv är avslutad av er fantastiska läsare. Överskottet går in i ultraljudsutrustning till sjukhuset. Ni är bäst!

Ukrainas bombningar mot ryska mål fortsätter och pumpstationen vid Krymsk i Krasnodar Kraj bombades igen i natt. Den försörjer den stora Svarta Havsoljeterminalen i Novorossijsk med olja. Stillbild från de nya bombningarna.
Ukraina bombade även förmodligen två fabriker i ryska Tver vilket syns på denna film.

Ryska förluster igår blev massiva med enligt Ukrainas generalstabs morgonsammanräkning massiva 1 440 manskapsförluster, massiva 64 artilleripjäser, två ovanliga salvpjäser, tre tunga luftvärnssystem, två enheter särskild utrustning, mycket svåra 183 transportfordon, samt låga tre stridsvagnar och sex panarskytte- och motorskyttefordon.
I förrgår eliminerade enbart drönarförbandet Birds of Magyar 130 ryssar fördelat på 69 dödade och 61 skadade, vilket visar på ungefär 50-50 dödade-sårade i drönarkriget, så man kan nog räkna med att 40-50% av de ryska förlusterna numera är dödade.

Den amerikanska regimen vill nu ge ekonomiskt stöd till Orbanregimen och kallar putinistregimen i Ungern den för “great ally” och förlänger de lyfta sanktionerna mot rysk olja om nu någon tvivlade på vems sida Trumpregimen står.
Ironin i att Trumpregimen klagar på utländsk valpåverkan i Ungern, samtidigt som man skickar dit vicedespot Vance att stödja putinisten och despoten Orban, och sedan utlovar pengar till Orbanregimen går inte förlorad. Det hårt skuldsatta USA:s despot skriver på Truth.social:
“My Administration stands ready to use the full Economic Might of the United States to strengthen Hungary’s Economy, as we have done for our Great Allies in the past, if Prime Minister Viktor Orbán and the Hungarian People ever need it. We are excited to invest in the future Prosperity that will be generated by Orbán’s continued Leadership! President DONALD J. TRUMP”
Förmodligen tänker väl sig Trump att Ungerns flotta ska öppna Hormuzsundet.
Reuters rapporterar att USA sannolikt förlänger lyftet av sanktionerna mot rysk olja vilket ytterligare visar på vems sida regimen i Vita Huset står, samt hur kriget mot Iran gynnar Ryssland dubbelt – dels via höjda oljepriser och dels via lyfta amerikanska sanktioner. Reuters:
“U.S. President Donald Trump’s administration is likely to extend as soon as Friday a waiver allowing countries to buy some sanctioned Russian oil and petroleum products, two sources familiar with the matter told Reuters.
The U.S. Treasury Department has allowed purchases of Russian oil and products at sea since mid-March with a 30-day waiver that expires on April 11, part of efforts to control global energy prices during the U.S.-Israeli war with Iran.”
USA har även lyft sanktioner mot banker i Belarus så ryska oligarker ska kunna föra över pengar den vägen.
De ukrainska bombningarna mot rysk oljeexport ska dock tagit ut effekterna av det höjda oljepriset för rysk del. Ukraina kallar det hela för “kinetiska sanktioner”, vilket är ett begrepp som bloggen gillar.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
09:55 Det bekräftas direkt till bloggen att order om vapenvila har beordrats i Ukraina från 12:00 idag. Det är den tidpunkt som Putin proklamerade ensidigt, så det återstår nu att se om rysk trupp fått en sådan order.
09:58 Belarusisk RUMINT uppger att ryska försvarsbeställningar skalas tillbaka och att produktionen av robotar minskar på grund av ryska budgetnedskärningar och att det kommer bli allt färre stora ryska bombningsvågor. Ryssarna frågar även Belarus om mål i Ukraina. Även produktionen av FPV-drönare skalas ner.
Det sägs dock att de nya reamotorbaserade attackdrönarversionerna skalas upp och prioriteras.
RUMINT är alltså rykten och ska betraktas som låg tillförlitlighet. Kan stämma, kan inte stämma, kan slira på verkligheten eller vara en persons uppfattning, en person som inte har helhetsbilden.
12:39 Tiggiare brittiske premiärministern Boris Johnson har besökt 65:e brigaden på Zaporizjzjiafronten och säger att “efter 48 timmar vid fronten är jag mer övertygad än någonsin: ukrainarna kommer segra”.
KOMMENTAR
Zaporizjzjiafronten är där det går bäst för Ukraina, så även om beskedet är positivt så ska det inte likställas med en helhetsbild på läget just nu. Även om via alla delar samma övertygelse om krigets slut som Johnson.
12:40 Ovanlig ukrainsk film från ett Patriotbatteri tillhörande västra luftkommandot, dvs förmodligen i vsätra halvan av Ukraina, vilket dock kan inkludera Kyjiv.
12:42 Bedömt 100 000 ungrare protesterar mot putinisten Orban i Budapest inför valet. Förmodligen var detta igår baserat på detta kvällsfoto.
KOMMENTAR
Notera att om jag minns rätt är Ungerns valsystem utformat så att Orban kan behålla makten utan att få en majoritet av rösterna, något om att största partiet får extra mandat. Till det kommer mandat från valkretsar som inte är proportionella mot antalet röstande eller röstfördelningen i kretsen, lite som USA:s delstater där segraren tar samtliga elektorsröster från en delstat. Sverige har som bekant utjämningsmandat som gör att mandaten i riksdagen i slutändan återspeglar rösterna i landet som helhet.
Om jag har rätt om Ungerns valsystem är det utformat som att Socialdemokraterna i varje val skulle få extra mandat eftersom de är största partiet. Logiken är att få ett stabilare parlament och regeringsunderlag.
12:48 Försvarsmakten har svarat bloggen om Loke och nedskjutna drönare i Polen:
“Flygvapnet kommunicerar […] inte några siffror om nedskjutna drönare under Nato-insatserna i Polen.”
13:19 Film på konsekvenserna av tre FAB-glidbomber mot Kramatorsk, vilket skadade minst tio personer, sju bostadshus, en administrativ byggnad och åtta bilar.
United24 Medai antyder att bombningen skedde efter vapenvilan som inträdde för två timmar och nitton minuter sedan och att det var fyra FAB.
15:11 En sevärd analys av det ungerska valet i morgon.
15:13 KOMMENTAR OM VAPENVILA
Fyra timmar in i vapenvilan har jag inte sett något om att den skulle ha brutits.
Vapenvila innebär inte förbud mot truppförflyttningar och man kan således räkna med att Ryssland flyttar fram stora truppstyrkor och buffrar upp med attackdrönare inför ett storanfall på måndag. Å andra sidan ser Ukraina alla dessa förberedelser och kommer ha förberett motåtgärder. Det kan således bli väldigt kraftiga ryska förluster på måndag, vilket rapporteras på tisdag i så fall.
17:10 Via Belarus har 182 ukrainare släppts idag, varav sju civila.
17:49 Film från Ukrainas militära underrättelsetjänst som visar hur man använder en markgående robot för att försörja trupp och evakuera sårade, samt hur den bestyckad med tung kulspruta används mot ryssarna. Kan naturligtvis anfallas av Ryssland ändå, men ingen personal kommer skadas eller dödas (annat än den sårade).
17:50 KOMMENTAR VAPENVILA
Av vad jag kan bedöma håller vapenvilan fortfarande. Inte sett någon rapportering om motsatsen.
Ska tolkas som ett svaghetstecken för Ryssland, som alltså var de som behövde vapenvilan och utlyste den ensidigt.
20:18 VAPENVILAN SKA BÖRJAT 16:00 MEN 16:30 ÖPPNADE RYSSLAND ELD MOT CHERSON MED SALVPJÄSER enligt direktuppgifter itll bloggen. Några större markanfall ska inte skett enligt uppgift.
Tidigare under dagen mördades tre och åtta skadades när en rysk FPV träffade en buss i kollektivtrafiken i Cherson, men det var alltså innan vapenvilan inleddes.
278 kommentarer
1?
Grattis till 🥇
Wow, min 3e!!!Och nu kommer besväret med att välja vart pengarna ska gå. Många värdiga att välja på, men powerup Ukraina är en favorit, men 1for Ukraina verkar bra även dom. Så dom får dela på ennslant.
👍
👍
Slava Ukraini!!
Heroiam slava!
Godmorgon! Ännu en dag som leder till ryzzlands nederlag!
1 for Ukraine landade en donation från mig.
👍
👍
Nylander?🤩
Jajamen! Ärofullt!!
Hola!
Håll ut, det vänder sakta men säkert!
Trumpen är rädd att Ryssland ska bli för svaga och Europa för starka därför måste Orban räddas så inte Putin tappar inflytande i Europa.
Eller så är det så enkelt att P*tin och Or*an är Tr*mps förebilder.
Why not both?.jpg
Jag tror också att USA inser att ett enat EU är ett stort problem för USA, på det ekonomiska planet.
Om man lämnar det marknadsekonomiska tänkandet för att i hög grad vara “pro business” där stora företags ägare köper lagar och regeltokning så de slipper kokurrens blir det förstås ett problem om andra delar av världen fungerar bättre.
+1
Ett starkt och enat EU skulle egentligen *gynna* ett starkt och demokratiskt USA i form av ett starkare och mer sammanhållet väst som idkar fri handel och motverkar de auktoritära staternas frammarsch på den globala arenan, men i Trumps världsbild utgör EU i stället ett hot, och de egentliga fienderna — de auktoritära staterna — tvärtom hans allierade…
Precis så. Och det borde vara så att miljardärernas förmögenheter blir säkrare när lag och avtal gäller och samhällen är lugna och stabila över generationer. Men tydligen önskar en andel av dem bli oligarker med typ privatarmeer och odla diktatorer vilket kan rasera allt inklusive deras förmögenheter.
Trumpen är rädd att Ryssland ska bli för svaga och Europa för starka därför måste Orban räddas så inte Putin tappar inflytande i Europa.
Slava Ukraini!
PUU får det bli.
Vi kämpar på och ger aldrig upp!
Razom do peremohi!
👍
Trump: Tänk att misslyckats så med ett krig så man behöver dra fram Espsteinfilerna (via Melani) för att avleda uppmärkssamheten från kriget 🙂
Det var roligt skrivet. En del av 4d schacket? Men riskfritt att låta Melania slänga sig under bussen.
Trump gillar Orbàn! Orbàn gillar Putin! Trump gillar Putin!
Vet ni vilka som gillar både Trump och Putin och Orbàn? SVERIGEDEMOKRATERNA gör det. De har varit en del av Orbàns fascistinternational i åratal.
Jimmie Åkesson kunde (vågade) inte välja mellan Biden och Putin. Mellan Biden och Trump skulle det nog ha gått lätt.
SD är ett purtinistparti. Sveriges höger (utom C) har accepterat detta för att kunna ha makten. Högerväljare gör i bloggen sväljer vurmande för Putin för att få sänkt skatt, typ.
Be om ursäkt för partipolitik. Är inte här för att mana till röst på något annat. Vill bara påpeka att SD alltid har gillat putins ryssland och Orbàns Ungern. Och Trump. Allt för att segra i kulturkriget.
Så oerhört trött på fascistapologeter. Hoppas Orbàn får spendera framtiden bakom lås och bom. Och att stödet till Ukraina kan flöda fritt.
Слава Україні
Av den trion hatar jag faktiskt Orban mest – en femtekollonnare och förrädare inom EU. Ungrarna om några borde ju veta hur det är att vara under det ryska oket.
Därefter kommer Trump. Hade det varit en normal människa som POTUS, eller en som inte var så himla onormal som han, så hade kriget varit slut för länge sedan.
Sist kommer faktiskt Putin: Det ligger nämligen i ryssarnas natur att ryssa sig. Att han ska anfalla var inte oväntat. På den 10-gradiga hatskalan är han en nia bara.
Dante placerade Judas, Brutus och Cassius i helvetets lägsta nivå, dvs förräderi är enligt honom den värsta synden av dem alla.
Orban förtjänar kanske också att få sina ben gnagda på av Satan.
Men jag förstår inte hatet mot judas, förräderiet var ju nödvändigt för att som världens sämsta farsa offra sin son som någon form av ursäkt för allt elakt han har gjort. Men det förklaras kanske av treenigheten, jag är nog bara lite för dum för att förstå det.
En jobbig sak med Trump är att hans hjärna förefaller ruttna så mycket att han tappar förmågan att inse vad han har ställt till med. En moralisk fördel med ekonomisk katastrof är att det skulle kunna nå fram till både Trump och hans inre krets. Det borde finnas en irritation som kan nå fram till dem när miljoner rikingar tappar mycket av det de äger samtidigt som de ser hur det leks med systemen med manipulativ insideshandel.
> En jobbig sak med Trump är att hans hjärna förefaller ruttna så mycket att han tappar förmågan att inse vad han har ställt till med.
Det där är ett “det är synd om farbror”-feltänk.
Jag vill påstå att han hade samma förmåga för 10 år sen och troligen även innan dess.
Jag tänkte mera “det brådskar med att leverera rättvisa” än att det skulle vara synd om honom.
Ja sorry. Bara jag som har en såndär stackars farbror i min närhet.
Om demensen gjorde din farbror elak osv så är det synd om honom hur jobbig han än är och jag hoppas ni kan hantera det utan att fara illa. Ni har min sympati, min sympati för Trump är … begränsad.
Min poäng var snarare att man inte kan skylla på demens bara för att man är en idiot och gammal samtidigt. Speciellt inte om man var en idiot innan man blev gammal.
@Magnus
Historien om Jesus, Judas, Petrus och apostlarna på oljeberget har något buddistiskt/hinduistiskt över sig. Allt är förutbestämt. Jesus berättar att Petrus kommer att förneka honom tre gånger innan tuppen gal, och förutspår att Judas ska förråda honom. I så fall är väl Judas förutbestämd att bli hatad också.
Men grubbla inte så mycket på den här typen av vidskepelse. Treenigheten tycka ha kommit av att någon rökte på för mycket. Därför kallas treenigheten ibland på engelska för “Daddy, Sonny and Smokey”. 😉
Tack!
Vän av ordning! 🫡
En nostalgitripp när det gäller ryska förluster:
20 oktober 2023
I oktober drog de i gång en massiv offensiv efter att Ukrainas sommaroffensiv till slut var över. Ryssland hade då fortfarande gott om utrustning och vågade använda den. Förlusterna var enorma.
Just den här dagen slogs ett rekord när det gäller förluster av pansar, som står sig än i dag för kriget i Ukraina.
55 stridsvagnar och 120 övrigt pansar. Totalt alltså 175 st.
Även KWIA var högt, 1380 (det var på den tiden vi trodde att det gällde KIA).
Hela oktober var en rekordmånad som nog inte kommer att upprepas när det gäller pansarförluster för det här kriget.
Under oktober förlorade Ryssland 520 stridsvagnar och 820 övriga pansarfordon.
Det är fler än vad de flesta länder har totalt i sitt försvar och Ryssland kan kanske inte ens skrapa i hop så många ens om de ville.
Så här såg den dagens förlustrapport ut:
(Förlåt, och varning för X-länk, men det här var innan jag började använda Bluesky.)
https://x.com/MatsExtrude/status/1715227277099667879?t=hrWKOo1MCmFSYhLAXeWoBA&s=19
Det vi tidigare uppfattade som absurda manskapförluster har nästan normaliseras de senaste månaderna. Har sagt det förut (och fått fel): Det här kan orimligen fortsätta!
Jo! Det är bra om det fortsätter.
Europas demokratier och EU är ett hot mot republikanernas makt i usa därför är samarbetet med orban ovärderligt för trmpf. Han använder orban till att dränera EU.
Japp, tror jag också. Jag funderar på om inte USAs strategi är att balansera moskvastaten och EU mot varandra, med Ukraina som proxy. De vill varken ha ett starkt EU eller moskvastat. Men inte heller så svagt att Kina kan ta positioner. Jag tror det misslyckade kriget i Iran hör till samma stora konflikt för USA.
Intressant tanke, ett sönderfallet Ryssland skulle vara negativt för USA i balansen mot Kina?
Vad gäller relationen till usa så tror jag att rysland och kina är bästa vänner och att dom agerar i samförstånd.
Själv tror jag Kina håller flera tankar i skallen samtidigt.
Vad kan vi ta om Ryssland kollapsar och samtidigt vilka problem får vi om USA inte behöver tänka på Ryssland och bara behöver tänka på oss?
Det slutar aldrig att fascinera att folk fortfarande(!) letar koherens, strategi, plan hos den revanschistiske fascisten och våldtäktsmannen Trump. Allt vildare och mer komplexa förklaringsmodeller tillämpas. Dessa ”sanewashing”-försök förklarar noll av det vi egentligen ser: ett illiberalt USA öppet och tydligt lierat med andra illiberala stater och helt öppet antagonistiska mot demokratier. Men det kan säkert, psykologiskt, förklara en del hos de som envisas med att framföra dessa ständigt nya fria fantasier.
Bara för att Trump främst gillar starka män som kan göra vad de vill, betyder det ju inte att det finns andra bakom honom som tror att de kan använda honom en mer genomtänkt – men moraliskt tveksam – agenda. Jämför med hur det borgerliga Tyskland i början av 30-talet trodde att de skulle kunna kontrollera Hitler och använda honom för att hålla kommunisterna i schack.
Ett problem för dem är så klart att Trumps policybeslut kommer från den han pratade med sist…
Bara för att även dessa krafter ogillar demokrati, liberala samhällen etc. betyder ju inte stt de inte tycker det är bra om andra som inte heller gör det kan få balansera varandra istället för att bli ett hot mot USA.
Att USA, Ryssland och Kina ser det som bäst att dela upp världen mellan sig betyder ju inte att de inte vill försöka att ständigt inkräkta i den andres intressesfär och karva åt sig en större bit. Från kalla krigets ständiga proxykrig i tredje världen till dagens system där Kina expanerar genom att helt enkelt köpa upp länder de tycker sig kan vara bra att ha.
Inhemskt absolut. Russ Vought och Stephen Miller använder Trump till att få det illiberala samhälle vi ser idag, med målet att helt vrida tillbaka allt som medborgarrättsrörelsen åstadkommit. Ett resegregerat USA, vilket Trump inte har något emot.
Geopolitiskt, nej. Ingen sammanhållen strategi. Vurmande för diktatorer och spontana utfall av planlöst våld som ska visa ”dominans”. Allt Trump gör stärker Kina och Ryssland, svårt att ens i ett labb koka ihop en amerikansk president som på Trumps vis underminerar USAs ställning varje dag.
Det kan ju vara så att Trump känner (?) med Orban på det sätt som man kan göra med någon som är i samma situation som en själv – dvs ofrivilligt under Putins kontroll. Kanske finns de med i samma komprometerande sörja som Putin har på dem.
Jag tror Trump gillar att vältra sig i sin kompromitterande sörja. Det skulle inte förvåna mig om han tillsammans med sina maktkompisar tittar på respektives bästa filmer medan personalen betjänar dem för att njuta och hålla de ömsesidiga banden hårt knutna.
Trmpf har ingen ideologisk eller personlig samhörighet med någon. Allt handlar om transaktioner.
Trump verkar kunna knyta band med människor typ Epstein, troligtvis genom gemensamma intressen och aktiviteter.
Det hela är mycket enklare än så. Orban söndrar EU och är därför värdefull för Trump. I USAs nya utrikesstrategi utpekas EU som fienden.
Exakt. Både Trump och Putin har det överordnade målet att förstöra EU. De är rädda att Europa ska bli en pol i deras ‘multipolära’ världsordning. De vill inte ha en maktfaktor som förespråkar internationell rätt. Av någon anledning verkar kineserna vilja ha lite ordning, i alla fall i Hormuz. Så kanske får vi se en lös allians EU + Kina + Kanada etc. The middle powers, som Carney sa.
Svårt att se Kina lämna sammarbetet med Ryssland.
Men det är klart, ju mer USA lierar sig med Ryssland, ju mer börjar det kanske knaka i fogarna.
Sedan är det ju demokrati, folkrätt och människosynen som kraftigt skiljer Europa och Kina åt…
Tror också detta är kärnpunkten: både Putin och Trump vill agera som maffiabossar, makt ger rätt. EU-länderna står för en regelbaserad världsordning vilket går helt på tvärs mot detta. Beträffande åtminstone den amerikanska befolkningen hyser jag dock förhoppningen om att en korrigering kan ske, dock svårt att spå när så kan bli fallet. En god början vore till hösten med mellanårsvalet där förhoppningsvis Trumps till synes oinskränkta makt kan komma att kringskäras.
Gomorron. JvM.
👍
👍
Det är häftigt att se att Zelensky för varje månad i år fått mer styrka i samtalen. Han är inte längre beroende av USA på samma sätt som 2022 vilket är topp. Allt tack vare en starkare krigsmakt.
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God förmiddag!
Aldrig!
Aldrig!
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/filmen-som-kan-kosta-viktor-orban-makten-/
Ungrarna vänder sig mot köpen av röster.
https://youtu.be/ZCwQR5HRWR8?si=007_Rq5LNh6o0U4K
Länk till själva dokumentären om köpandet av röster
Den var svårhittad — ingenting kom upp när jag själv sökte på “The Price of A Vote”, så jag fick köra google-translate till ungerska (“A szavazat ára”) för att själv få fram den i YouTube :-). Dokumentären är på ungerska men det finns engelska undertexter.
Hemskt, men hur kontroller de hur man röstar, i Ungern är röstningen hemlig och sker pappersbaserat i en avskärmad valbås?
Driftvärn:
“🇺🇦 Carmine Sky has deployed towers with remotely controlled Sky Sentinel turrets on the territory of Ukraine as part of a private air defense, – DW
Automatic turrets based M2 Browning machine gun are controlled using a gamepad, the image is transmitted by a camera with a machine vision function.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mj7huzcml22g
Driftvärn:
“🇺🇦 Carmine Sky has deployed towers with remotely controlled Sky Sentinel turrets on the territory of Ukraine as part of a private air defense, – DW
Automatic turrets based M2 Browning machine gun are controlled using a gamepad, the image is transmitted by a camera with a machine vision function.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mj7huzcml22g
Coolt, det käns som nordens hemmaplan. Jag hoppas att vi har skickat ner en massa nybyggda vapenstationer/sensorer och bara har kört måsfågel på det.
Om 14:12 igår, jag försökte använda det IBAN som stod i texten för att kunna göra en betalning från Norge men fick besked om att IBAN som jag la in inte var giltigt. Någon som vet mer eller om man möjligen kan använda norska Vipps för att överföra till 1forUkraine?
Det är samma IBAN som står på hemsidan https://1forukraine.com/donation/ mn det verkar som om den som sköter hemsidan har copy-pejstat dåligt från internerbanken för mycket riktigt validerar numret inte. Så det är inte ett norskt problem.
Du kan donera med kort via deras hemsida.
Jag har dragit iväg en fråga till dem så får vi se om det går att få uppgiften rättad så att donationer inte fallerar på detta.
Lägger till Caolans reportage som varit länkat tidigare, han gör ett reportage om valet i Ungern och visar på Orbans korruption, han kommer rapportera hela helgen därifrån.
https://youtu.be/H8LUPh_6qMg?is=lwOAVdxicBNDDu3W
Såg den i går, ett utmärkt reportage om Orbáns korruption. Sedan finns även denna dokumentär på samma tema ännu tillgänglig på svtplay:
“Tre ungerska kvinnor – en journalist, en sjuksköterska och en oppositionspolitiker – kämpar på olika sätt för att avslöja korruption och lögner i Viktor Orbáns Ungern. Men de möter mycket motstånd från flera håll. En film av Connie Field från 2024. Originalets titel: Democracy Noir.”
https://www.svtplay.se/video/eXYg9wV/ungern-och-demokratin
DN har i en artikel i dag en beskrivning av hur Orbán har riggat det ungerska valsystemet (vilket Republikanerna i USA delvis redan har anammat och delvis försöker efterapa):
https://www.dn.se/varlden/sa-har-ungerns-valsystem-riggats-for-att-gynna-orban/
Här ett exempel: “Man [Orbán] använt den metod som i USA brukar kallas gerrymandering, vilket innebär att oppositionens röster ”packas ihop” i ett mindre antal distrikt där den tillåts vinna stort, medan de ”späds ut” på de flesta andra håll så att Fidesz kan vinna där.”
Här en till Ungern-relaterad artikel (om hur Orbán mjölkar och missbrukar EU-bidrag):
https://edition.cnn.com/2026/04/11/europe/hungary-election-orban-corruption-roundabout-intl
Tack för alla tips, ska se dom, trevlig helg
Det är ju lite lustigt hur dåligt det funkar med strong-man-taktik. Mango Mussolini lyckas med något ingen lyckats med tidigare: EU har en större enhetlighet och styrka än nånsin förr (Ungern och Slovakien är outliers som bevisar det och bidrar till att övriga kammar sig).
Puttes imperieambitioner har gjort Östersjön till ett NATO-innanhav och Natos nordöstflank starkare än någonsin.
Jag vill gärna tänka att vi 80% i vårt land som inte stödjer våra egna trump/orban/putinister inser att vi måste kamma oss på hemmaplan så att dessa krafter inte lyckas i sina enträgna försök att splittra oss.
Tror dock siffran 80% i själva verket är ännu högre; av de ~20% som röstar på SD skulle jag vilja gissa att färre än hälften verkligen utgör putinister (vill dra mig till minnes att jag nyligen läst att Sverige och Danmark är de två länder i världen som — efter Ukraina 🙂 — är de mest negativt inställda till Ryssland, och förmodligen därmed också (bland) de mest positivt inställda till Ukraina.
Jag skulle vilja hårdra det ytterligare att av de som är putinister/ fentekolonnare så röstar majoriteten på andra partier än sd. Det är skillnad på folket som röstar på sd och sd-politiker. Folk vet ju i allmänhet bara lite svagt vad “deras parti” gör utan i sds fall är det garanterat bara att det är det partiet som mest hatar invandrare. ( Och då pratar jag från mellanöstern /afrika inte typ holland) men övrig politik är blaha
Som jag skrev: de röstar på putinisterna som vill splittra oss andra för att nedmontera det demokratiska systemet. Jag tror också att de själva inte i första hand är putinister utan snarare såna som vill ha nån form av ”strong-man”-politik, med rasistisk grund.
Är det för att de är Putinister och hatar invandrare som de flesta röstar på SD?
Försöker tolka välvilligt. (De flesta röstar INTE på SD.)
Bland dem som gör det finns det säkert flera olika skäl.
Ett är att SD mycket skickligt har valt ut några sakfrågor där det går uppenbart lite tokigt idag, så det är lätt att hålla med. Vem röstar FÖR mer korruption, liksom? Eller MINDRE lag och ordning.
Där menar jag att de “etablerade” partierna har tappat bollen en smula. Det är lätt att bli upprörd när missdådare går fria, t ex.
Dessutom får jag för mig att övriga partier har gått till överdrift i leken att “följa Jimmie” vilket gjort att de råkat saka det kortet. Case in point: Utvisning av välordnade personer som råkat födas av utrikiska föräldrar, eller som av [skäl] inte tjänar över en viss, godtyckligt satt gräns.
Helt säkert finns det många fler förklaringsmodeller, vilka dock inte har så mycket med Ukrainakriget att göra … ❌Hur tusan halkade vi in på detta nu igen?
Visstja, femtekolonnarna var det ju.
SD har haft ganska stor nytta av att övriga riksdagspartier (alla icke-nyssnazister) har agerar valarbetare åt SD. SD har mutat in ett politikområde som handlar om dålig integration av invandrare vilket fick övriga partier att ta på sig skygglapparna och hävda att SDs kritik mot dålig integration är rasism. Visst, SDs kritik grundar sig antagligen i någon slags rasism, eller åtminstone i främlingsfientlighet, men det är ju knappast så att integrationen är perfekt i Sverige, vilket SD skickligt har utnyttjat.
De icke-fascistiska partierna i svensk politik borde ha agerat som i den här instruktionsvideon:
https://www.youtube.com/watch?v=JpnGKVGbLqQ
Ja, Ann O. Nyhm det har jag också noterat dvs att Sverige tillhör de länder, som har den allra högsta procenten av befolkningen som stödjer Ukraina. Det är sällsynt att jag vid samtal med bekanta får höra hur de röstar (frågar inte heller om detta), men av de som själva nämnt att de röstar på SD har jag ännu inte träffat på någon som inte stödjer Ukraina och fördömer Rysslands anfallskrig. Anekdotiskt förvisso, men pga det höga UA-stödet i befolkningen skulle jag bedöma att även bland SD-väljare är andelen låg som är Putinister. Hur det ser ut bland t.ex. lokala politiker tillhörande detta parti har jag dock ingen aning om, uppenbarligen har det framkommit ett par fall på senare tid.
Anekdotiskt, men av de jag känner så är det de till vänster (och en ren anarkist) som vill se fred mer eller mindre oavsett kostnad för Ukraina och bland höger så är stödet för mer leveranser till Ukraina minst lika högt som hos M och KD.
Sen en annan skillnad. Hos vänstern ser merparten Israel som skurken medan höger ser till större delen att Isreal försvara sig och där sticker SDarna ut som störst försvarare av Isreal.
För att vara tydlig, ser jag att L närmar sig 4% får de en stödröst, allt för att hålla de rödgröna tokarna bort annars en röst för att säkerställa att KB klarar sig.
Det är en sak att SD-väljare måhända är övervägande Ukrainavänner, men en annan sak vad SDs medlemmar är. Som vi vet har SDs representanter i diverse politiska församlingar visat sympati för Ryssland.
Det SDs invalda i riksdagen som har ett direkt inflytande på Sveriges utrikes- och försvarspolitik. Inte partiets sympatisörer.
Det behövs industristöd framförallt för styrsystem. Antar att Budanov inte menar för FPV-drönare utan större doningar:
“Budanov says Ukraine’s defense tech runs on imported parts and Ukraine no longer makes guidance systems. No tanks built during the full-scale war and missile programs face serious issues due to parts, Tretia Svitova reports.”
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mj7lbxt4xc26
Valpåverkan av utländsk makt är väl förbjudet inom EU. Trump är ju immun i form av statschef enligt konventioner, men hur är det med vicepresidenten?
Trump är väl immun hemma i UZA.
I andra länder finns andra lagar.
Statschefer har normalt immunitet så länge de innehar den rollen och även efter för sådant som gjorts i dennes roll som statschef. Detta till följd av sedvana och konventioner. Detta har sedan utökats till diplomater och liknande roller. Trump är som president immun (det kanske finns någon avkrok som inte respekterar detta) i hela världen, liksom den svenska kungen f.ö.
Hur kommer det sig att världen som helhet inte tycks lära sig? Vi tittar på Ryssland och ser vad som faktiskt händer och ändå fortsätter journalister och världsledare sitta kvar i samma världsbild som alltid. Man tar fram manualen och tittar vad som borde hända utifrån någon siffra och blir enormt förvånad när Ryssland (och numera minst lika mycket USA) ignorerar manualen helt och hållet.
Idag är det val i Ungern och vad jag kan se så är mainstream bevakningen helt fokuserad på opinionssiffror. Hur kan man ha varit vaken under mer än 4 år av krig i Ukraina och Trumps benådande av alla som bryter mot lagen för att tillfredsställa Trump och tro att diktatorn i Ungern efter 16 år av kleptokratirekryteringar kommer att släppa makten utan motstånd?
Ja, hur kan det vara så svårt att se att det de populistiska rörelserna, både inom vårt land och utom, har ett egenintresse av att bryta ner de liberala demokratiska strukturerna i landet? Vi är bättre än så. Skärpning, alla.
Det finns väl en ganska utbredd oro för valfusk i Ungern elle att Orban helt enkelt klamrar sig fast. Betyder det att opinionen inför valet är oväsentlig för oss?
Opinionen inför valet är givetvis viktig, men minst lika viktigt är vad Orbáns hejdukar planerar.
12:48, det var ett ganska tydligt ja till att man pangar skarp baserat på hur tidigare kommunikation fungerat?
Listar några självklarheter….
Trump gnäller om att NATO inte ställer upp i sundet (som jag inte kan stava till).
Själv har han dissat NATO sen dag ett och hotat med att lämna. Han har dissat demokratiska ledare i EU medan han hyllar Putin och Orban. Orban ställer sig konsekvent på Putins sida mot resten av EU och vad det gäller Ukraina har Trump konsekvent favoriserat
Ryssland och även i det fallet gått mot EUs vilja. Trump har som bekant även hotat allierade som Kanada och Danmark direkt och då även indirekt resten av NATO.
Naturligtvis kommer inte Trumps attityd mot NATO förändras även om NATO länder går med i kriget mot Iran.
EU har möjligen ett tillfälle nu att ställa motkrav. Att vi hjälper er i sundet om ni hjälper oss mot Ryssland i Ukraina med konkreta åtgärder. T.ex konkreta och långvariga sanktioner mot Ryssland. Möjligen görs den analysen redan och förkastas?
Som bloggaren redan varit inne på många gånger omges Trumpsfären av en oligarkliknande struktur liknande Putins och att det då är naturligt att dessa två med anhang finner varandra.
Om Trumpgänget konoliderar makten över Usa och närmar sig Ryssland ännu mer så får vi det otroligt svårt med demokratin i EU. Antagligen skulle de kunna fälla land efter land efter eget tycke.
Trump må ses som irrationell men jag funderar på om inte det är de amerikanska väljarna som fortfarande ses som ett hinder för Trump. Väljarna är fortfarande på EUs sida och skulle inte acceptera fullt och öppet proryssland och anti-Europa än. Därför blir det viktigt att tala illa om Europa att skapa schismer på olika sätt. För att försämra Europabilden i Usa. Tyvärr tycker jag att han håller en tydlig linje.
Jag tänker att det bästa att göra är att göra det som EU redan gör. Att hålla huvudet kallt och inte hjälpa Trump i hans nedmontering av samarbetet och samförståndet över atlanten. Han får själv lämna NATO, han får själv tala illa om oss utan att vi ger igen eller ger så mycket uppmärksamhet. Vi måste skapa samhörighet med den amerikanska allmänheten.
Vi får hoppas att det blir en förändring åt det bättre nästa val i Usa även om de skador Trump orsakat kommer vara långvariga.
Och vi måste rusta ett Europa oberoende av USA. NATO är faktiskt oerhört viktigt även utan USA.
Ukrainakriget är en ödesfråga för hela kontinenten och vi, vi bör vinna i Ukraina, vi bör engagera oss mer där, vi bör engagera oss som om vår hela existens hängde på utgången av kriget.
WORD!
“Vi måste skapa samhörighet med den amerikanska allmänheten.”
Japp, sant, vi måste liera oss med de goda krafterna, hjälpa de goda krafterna, visa att de inte kämpar ensamma.
Det gäller trots allt i alla skurkstater, även Ungern, Georgien, Iran osv …
👍
Här hyggligt sammanfattat av en fransk mitten-högerpolitiker:
https://bsky.app/profile/sghendricks.bsky.social/post/3mipdt6ykv22j
Tack bloggarn, “kinetiska sanktioner” läggs i minnesbanken.
Ja, det är mycket bra både som uttryck och fenomen!
Jag fastnade ännu mer för “Vice-despot”. 😎 Nytt för mig. Lite som “Viceroy” fast mer uppenbart ondskefullt.
Oavsett vad man kan säga om Johnsons eftermäle i UK så är han en Ukrainavän som få andra.
Och PGA det så kommer jag alltid ha ett gott öga till honom
Jag såg om filmen häromdagen där han och zelensky promenerar runt i kyjiv när ryssarna inte var så värst långt ifrån. Ryste i kroppen igen.
Begreppet TACO var ju lätt att få in och användbart. Men vad ska man kalla det som Trumpet ständigt gör när han anklagar andra för något och sen blir det ett kvitto på att han gör just det. Lite klassisk projektion men det låter ju inte lika bra som maträtten. Nu senast att Ungerns val kommer andra påverka och vips så har han själv klivit in och försökt påverka osv…
TABO – Trump Always Blaims Others.
TAPROMA-Trump Always PROjects MAssively.
Någon annan få gärna förbättra förslagen.
Att anklaga motståndare för något de själva kommer att göra är typisk rysk strategi, om antagonisten sedan upprepar ankagelsen så verkar den en copycat, något Trump antagligen lärt av sin handler.
TALPA – Trump Always Lick Putlers A..
Varför Trump gör eller säger något som verkar ologiskt.
Det engelska ordet TWIT betyder ungefär fåne eller idiot.
Skulle ju kunna betyda:
Trump Writes Idiotic Things.
Om Ryzzland anfaller något NATOland så stänger ju Finland, Sverige, Danmark, Polen och Tyskland möjligheten för Ryzzland att frakta något vare sig in eller ut från sina små landsremsor de har mot Östersjön. Hur går det då med deras ekonomi?
Det blir svårare för de. Men en nation har svårt att på riktigt gå i konkurs. Bara se på mugabes Zimbabwe.
Därför gäller det att ha ryssvänliga ministrar i en regering i dessa länder.
Det är intressant att Ukraina numera skiter i vad USA säger om att förstöra rysk oljeinfrastruktur.
Det uppenbara är att USA absolut inte vill att den ryska oljan ska stoppas för att på det viset om möjligt hålla nere priset på olja på världsmarknaden.
Ändå väljer Ukraina att slå ut den ryska oljeinfrastrukturen och det beror sannolikt på att USA och övriga världen inte längre har några hållhakar på Ukraina.
Trump har ju själv valt att inte ge Ukraina något militärt stöd, så den påtryckningen har Trump själv avhändat sig. Samtidigt har Ukraina sett till att de kan producera sina egna vapen vi stor utsträckning och kanske även skaffat sig andra leverantörer av både vapen och underrättelser som vi inte känner till.
Resultatet är hur som helst att omvärldens hållhakar på Ukraina inte längre finns eller har begränsat så mycket att Ukraina inte längre behöver brys sig om dessa påtryckningar.
Tyvärr finns indirekta medel att ta till. Exempelvis Orban eller AfD. Till salu för högstbjudande.
UZA kommer nog att finna nya sätt att stödja ryssland. Det blir mer och mer uppenbart att Krasnov är en stor tillgång för Putin.
Tror du har rätt Surtrutn – det är den andra sidan av myntet när Trump bromsat det direkta stödet till Ukraina sedan dag ett i Vita Huset.
Dessutom växer den egna ukrainska tillverkningsförmågan av t.ex. drönare och långdistansrobotar.
Om ni är nyfikna på var den ryzka Kilo-ubåten är så följ denna bogserbåt. Sannolikt går de tillsammans för ryzen brukar göra så.
SB-123, ligger just nu i höjd med norra Langeland söder om Stora Bält-bron.
https://www.vesselfinder.com/?mmsi=273544330
Bra spaning av MASJA…
👍
Finns två danska örlogsfartyg efter också. Bl.a. Esbern Snare.
Ganska roligt att en SAR “search and rescue” fartyg måste gå bakom en rysk ubåt.
Ännu roligare när den ska gå framför och dra…
haha jag dör
SB-123 står som SAR men är en bärgare/bogserbåt.
Angående 12:42 så kommer det största partiet i Ungern att gynnas av att man har ca 50/50 av proportionella mandat och majoritetsvalsmandat. Detta kan dock gå Orban emot eftersom oppositionspartiet är större. Däremot så har man trixat rejält genom att kraftigt förstärka landsbygden (där Orban är stark) på bekostnad av städerna (där Orban är svag) i fråga om antal väljare per valkrets. Dessutom får man tydligen rösta i valfri valkrets, så Fidesz bussar runt väljare strategiskt. Till det tillkommer att miljoner etniska folk-Ungrare i före detta Storungern också får rösta. Dessa röster är övervägande på Fidesz. Sen kontrollerar också Fidesz rösträkningen. Trots det tror jag att Orban antingen förlorar ändå, eller om han försöker utropa seger trots tydlig förlust avsätts genom en färgrevolution.
Jag blev lätt deprimerad när jag läste en DN artikel om detta.
https://www.dn.se/varlden/sa-har-ungerns-valsystem-riggats-for-att-gynna-orban/ Länken kräver inloggning.
Lägg till att det är enkelt för ungrare i “Storungern” att rösta (Fideszsupportrar) medan ungrare som bor i sverige måste gå till ambassaden. (stödjer i huvudsak oppositionen.)
1440 kwia är ändå lite speciellt. Det betyder en barbar borta från slagfältet per minut igår. Jag uppmärksammar detta i lilla vuxenglaset ikväll + slant till JvM.
Snyggt 👏
+ + + + +
👍
https://www.dn.se/varlden/sa-har-ungerns-valsystem-riggats-for-att-gynna-orban/
Om hur Orcban har riggat valsystemet för att få det till sin fördel.
Tror jag skall börja att använda detta när folk försöker förklarar Trump med att han vet något vi inte vet.
TALPA – Trump Always Lick Putlers A.. (behind)
It’s always TALPA when it comes to Trump, US leaving NATO TALPA, Not giving aid to Ukraina TALPA, Supporting Orban TALPA, War against Iran to increase oil price helping russia TALPA.
👍🏼
Yepp!
15:11 Videon antyder att Orban har stöd av Nettan. Stämmer det? Låter märkligt med tanke på Ungerns samarbete med Irán, men jag antar att det kanske handlar om att fjäska för apelsingrobianen i så fall.
Vad jag vet har väl Is**el inte direkt bjudit till för att hjälpa Ukraina snarare har väl relationen med Ryzland varit viktigare för Nettan och hans polare.
Isr@el tycks ha skickat Patriotsystem till Ukraina i höstas.
https://www.timesofisrael.com/zelensky-says-israeli-patriot-missile-defense-system-is-operating-in-ukraine/
Isr@el tycks ha skickat Patriotsystem till Ukraina i höstas.
Byt @ mot a i URLen nedan.
https://[email protected]/zelensky-says-isr@eli-patriot-missile-defense-system-is-operating-in-ukraine/
Vet att det finns nånga här som menar att Ruttes pinsamma simpande för Trump beror på att han tar en kula för laget. Jag har flera gånger uttryckt en diametralt motsatt åsikt och nu börjar lismandet verkligen anta direkt oroväckande proportioner. Vi har redan sett att Trump verkar tycka att Nato är något slags pretorianskt garde och nu försöker Rutte å Trumps vägnar övertyga Nato-medlemmarna att skicka fartyg till Hormuzsundet.
Jag kan förstå att han måste lisma en del, men… när det blir fjantigt tror jag det får motsatt effekt. Smicker från någon man inte respekterar alls betyder inte längre något.
Det är nog en mardröm att hantera Trumpen på rätt sätt. Min tro är att bästa sättet att hantera tomma tunnor är att bara vara tyst. Till slut inser närmaste omgivningen att kejsaren är naken.
Ja, eller som Carney och Zelenskyj: rakryggat yppa sanningen (inte det minsta obskyr kulturell referens) och inte vika ner sig.
Förstår din synpunkt, men vi får inte glömma att i motsats till dessa bägge herrar är Rutte inte någon ledare för ett land (längre). Han är NATOs generalsekreterare och som sådan är en av hans främsta uppgifter att hålla ihop denna allians. Men visst finns det gränser i hur man bemöter Trump, hövligt men bestämt skulle jag rekommendera. Är Rutte alltför rättfram skulle detta kunna ge Trump en ursäkt för ett utträde, som han annars har svårt att motivera.
Håller med. Måste vara en otroligt svår balansgång för Rutte.
Däremot är det tydligt att Zelenskyy i sin kommunikation är mer och mer öppen i sitt illa dolda förakt för putinisten Trump. Och som experter på IR/geopolitik påpekat: ganska oerhört att Starmer nu buntar ihop Putin och Trump (he’s not wrong!) och inte ens använder ”president” innan Trump. Diplomatisk otänkbart tidigare. Nu har väl förvisso Trumps gäng kickat snart alla sina diplomater – mer krigsbrott och ”tuffhet” är tydligen svaret på allt – så de märker kanske inte lavetten.
https://www.politico.eu/article/starmer-likens-trump-to-putin-as-he-laments-soaring-energy-costs/
Som sagt, jag menar (läs är 100 procent övertygad om) att Rutte gör fel och har gjort en fundamental missbedömning. Förmodligen går han på den EU:s biografi och personanalys av Trump som skickades ut när Trump vann presidentvalet 2016 (den ska ha varit beklagligt kortfattad och kan sammanfattas i två ord: ”Smickra honom!”) – Rutte var som bekant Nederländernas premiärminister 2010–2024. Den analysen är bara giltig i icke-konfrontativa situationer där status quo är fullkomligt acceptabelt och man kan uppnå åtminstone det (eller bättre) genom att stryka Trump medhårs eller kasta till honom något skröfs som man hittar i shejkdömets djupa skattkammare.
Som Natos generalsekreterare hamnar Rutte hela tiden i situationer där Trump söker konfrontation och i sådana situationer kan man inte vika ner sig och smicker fungerar inte eftersom han då tror att man är svag och då kommer strax tillbaka efter mer. Vi har sett honom göra det hela tiden med Nato sedan Trump tog över i januari förra året. Jag skulle vilja hävda att Rutte bara förstärker Trumps bild av Natos som en samling blodiglar som det är bästa att trampa i gruset, medan de enskilda Nato-länderna som sa nej när den stuckna grisen började skrika gjorde rätt eftersom de visade att de är självständiga och inte skiter i brallorna. Precis som agerandet i samband med Grönland fick Trump att vända.
Det kan för all del hända att Trump i vilket fall som helst kommer att försöka ta Grönland (och Kanada) och dra sig ur Nato, men Ruttes krälande i stoftet skulle i så fall inte ändra på det överhuvudtaget. Den motsatta hållningen skulle åtminstone få honom att tänka efter ett par extra vändor och kan mycket väl få honom att låta bli.
Jag tillhör dem som tycker att Rutte har gått för långt i sin underdånighet — okej att till en början testa den ibland så framgångsrika smickermetoden, men när den inte ger önskat resultat (Trump fortsätter slå ned på NATO och hota allierade) är det dags att ta ett steg tillbaka, bibehålla en hövlig ton men strypa smickret och tala mer i klartext (typ “Mr. President, the whole purpose of NATO is to be a defensive alliance, where nations come to each other’s assistance if they are attacked — NATO has no business coming to the aid of a nation that attacks another nation in violation of international rules and norms, at least not without prior joint evaluation of the alleged casus belli followed by unilateral approval of all NATO members”).
Trumps uppfattning om NATO är helt och hållet utformad av KGB-agenter som framgångsrikt manipulerat honom sedan 1980-talet, och p.g.a. hans nedsatt kognitiva förmåga (från en redan låg bildningsnivå) är han oförmögen att ta till sig ny information och ompröva en redan cementerad inställning.
@El gato – du kan ha 100% rätt!
El_gato, du har en övertygande argumentation! 👍
@Ann O. Nyhm
Bisatsen “at least not without prior joint evaluation of the alleged casus belli” är helt förkastlig. Det är viktigt att hålla fast vid att NATO är en försvarsallians, inte en anfallsallians. Det finns inget i det Nordatlantiska fördraget som ger stöd åt det som USA gjorde mot Iran.
Ja, det är bra – och skrämmande – argument, som El gato lägger fram, det måste jag medge.
@PPP
“Bisatsen “at least not without prior joint evaluation of the alleged casus belli” är helt förkastlig.”
Denna bisats i min hastigt formulerade argumentation var endast avsedd som en tillmötesgående signalering för att inte framstå som alltför kategorisk, men skulle givetvis inte resultera i någon reell insats eftersom det ju inte finns någon godtagbar casus belli i detta fall… 🙂
Man kan tycka mycket om Rutte (gott eller illa, om hans beteende, alltså).
Jag fokuserar på NATO. Som ordförande borde han fokusera på den alliansen, kunna dess regler utan och innan.
Om jag varit med i en bostadsrättförening så hade jag förväntat mig en ordförande som försöker hålla ihop den, få alla medlemmar att gå åt samma håll (när det gäller fastigheten alltså). Stambyten, stadsnätsförhandlingar och -inkoppling och sånt.
Men jag hade verkligen inte väntat mig att en ordförande skulle uppmanat mig att gå ner på stan (utanför fastighetens område) och hjälpa penthouseinnehavaren puckla på en buse.
Visst, om det funnits adekvata skäl kanske jag hade hjälpt denne med omplåstring, eller stöttning på annat sätt. Men om herr penthouseinnehavare själv har startat bråket så har det absolut ingenting med bostadsrättsföreningen eller dess medlemmar att göra…
Exakt så, Anders S. Jag känner naturligtvis inte Rutte överhuvudtaget och har ingen vidare koll på hur han skötte sitt fögderi som premiärminister för Nederländerna, men jag tvivlar oerhört starkt på att han betedde sig så här annat än när han var på audiens hos drottning Beatrix och kung Willem-Alexander.
Med sitt fjäskande underblåser Rutte bara den centrifugala kraft som Trump utgör för Natos vidkommande.
Vad som Trump struntar i och andra nämner för sällan är att NATO precis som namnet säger gäller Nordatlanten och inte Indiska oceanen.
Bra om Sverige hjälper till i Hormuzsundet men först måste Israel och USA avsluta jobben i Iran och Libanon.
Det är min åsikt liksom många perser i och utanför Iran och judar i och utanför Israel.
+1
+++
Orban kan väl skicka den mäktiga ungerska flottan så blir han ännu bättre vän med demente don! God vana vid att ro omkring och patrullera Balatonsjöns badstränder, borde funka bra i Hormuzsundet också.
Vad som Trump struntar i och andra nämner för sällan är att NATO precis som namnet säger gäller Nordatlanten och inte Indisk@ oceanen.
Bra om Sverige hjälper till i H-ormuzsundet men först måste Isr@el och USA avsluta jobben i Ir@n och Lib@non.
Det är min åsikt liksom många p-erser i och utanför Ir@n och jud@r i och utanför Isr@el.
Trump – Du kan dra åt helvete
Väl talat. Kort koncist och sant.
🦅💫
Ruszkik haza!
The slogan first emerged as a street chant during the Hungarian Revolution of October 1956, when Hungarians rose up against the Soviet-backed communist government.
The uprising was driven by demands for political reform, freedom of speech, and the withdrawal of Soviet troops stationed in Hungary under the Warsaw Pact. “Ruszkik haza!” became one of the defining rallying cries of the revolution, encapsulating the popular yearning for national sovereignty and the rejection of foreign occupation.
The revolution was brutally crushed by Soviet tanks in November 1956, and the slogan was suppressed during the subsequent decades of János Kádár’s communist regime, but it was never forgotten.
Gillar dessa riktade insamlingar som omväxling. Undrar vad nästa ändamål blir?
Tills dess JvM som standard och PUU däremellan.
👍
12:42
Det räcker inte. Där är en kvarts miljon människor i bilden.
Om det var förra årtusendet skulle det nog finnas ett diplomat meddelande som detta:
XI JINPING LOSES FACE, HAVE TO PROSTATE AND PAY LARGE TOLL TO IRAN. CHINA SHIPS HAS TO SHOW CHINA OWNER OR VSL&CREW IN AIS NOT TO BE ATTACKED.
prostate and prostrating is quite a difference 🙂
😁
SVT visade bilder på frisläppta ryska krigsfångar på Rapport nyss. Bilderna från ryska försvarsministeriet. Glada med ryska flaggor över axlarna.
Skillnaden mot frisläppta ukrainare är att ryssarna ser välmående ut, rakade huvuden javisst, men de ser inte ut som koncentrationslägerfångar som ukrainarna. SVT borde såklart ha visat bilderna på ukrainarna så de oinsatta förstår skillnaden. Hur Mordor vs Ukraina behandlar krigsfångar.
SVT är inte har, aldrig varit och kommer aldrig bli intresserade av Ukraina eller ett Ryssland som beter sig som svin, även om lysande undantag finns som Elin Jönsson, Emil Larsson och Bengt Norborg.
Däremot är SVT, har alltid varit och kommer alltid att vara intresserade av hur Isr@el plågar – oavsett sant eller falskt – p@lestinier.
“Nu är ju inte chefen för Rysslands krigsfångeläger här och kan försvara sig” som det hade hetat om någon påtalade skillnaden i en intervju med t.ex. P4 Sjuhärad…
De ryska krigsfångarna får varsin flagga och får hedersuppdrag att utföra ”flaggoperationer”?
A fire has reportedly broken out at Shop No. 46 inside Russia’s KnAAZ plant in Komsomolsk-on-Amur, the sole serial production site for the Su-57 fighter.
https://defence-blog.com/fire-catches-russias-only-su-57-production-plant-in-komsomolsk-on-amur/
https://bsky.app/profile/defence-blog.com/post/3mjaealobgk2g
Jamen ursäkta alltså.
Men kallar man en fabrik för KnAAZ, vad kan gå fel liksom?
Ojdå. Amur antyder väldigt stora avstånd – är inte det gränsfloden till Kina?
Tydligen inte utom räckhåll för Olyckan. Eller valfritt tobaksmärke.
Lucky Strike. 🤝
🤣
🚬
🔥
👍🏾
Som Claire Elisabeth sa, jag har också gått över till Prince
🇺🇦✈️💣 MiG-29MU1 struck Russian UAV operators, – Soniashnyk
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjabpfyf4c2g
Moldova formally launched its exit from the Commonwealth of Independent States by withdrawing from its founding treaties.
The move shows Moldova’s shift toward the EU and away from Russian influence.
https://bsky.app/profile/faredalmahlool.bsky.social/post/3mjaf4jz36s2j
Heja Moldavien ✊
Troligen bra timing när Putin inte har resurser till att stärka trashanksarmén i “utbrytarerubliken” Transnistrien och hota resten av Moldavien därifrån.
Så, följaktligen bör låtsaslandet då kallas ”Trasnistrien” fortsättningsvis. Ett land som taget ur ett gammalt Tintin-äventyr, styrt av en ond skurk som äger biokedjan Sherif, bensinmackskedjan Sherif, fotbollslaget Sherif osv, och i vitvarufabriken Sherif tillverkas(ades) vapen som smugglades ut i världen. Fantastisk och surrealistisk dokumentär från SVT kära PS-kritiker. Det var evigheter sedan dock men en sådan glömmer man aldrig. Hade bara diktatorn/superskurken varit Rastapopoulus så hade den varit fulländad. (Nu har vi ju UZA istället😂)
Ah, den onde Markis di Gorgonzola… 🙂
💔😭🕯️‼️ In Odessa, as a result of a hostile attack, two people were killed, and there are casualties
As a result of a hit on a residential area, two people were killed. Two more injured people are currently in the hospital, where they are receiving all necessary assistance.
https://bsky.app/profile/insideukraine.bsky.social/post/3mjafjsxya22r
Endast inloggade
12:48 Fritt fram för SAAB att testa Loke på Ukrainas statliga testcenter Brave1. Kanske möjligt att de står i kö.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kriget-i-ukraina-vapentillverkarnas-nya-testomrade
Tror o hoppas grejer redan testats där nere med Loke. Saab verkar ha bra samverkan med Ukraina
Ukrainian kamikaze drones hit Russia’s Rakushnoye and Yuri Korchagin drilling platforms in the Caspian Sea, over 1,000 km from the front line.
The drones were guided via Starlink.
Despite light air-defense systems on the platforms, the attack was not repelled.
https://bsky.app/profile/insideukraine.bsky.social/post/3mjagbczrp22r
Endast inloggade
En liten grej från dagens NA
“En rysk chaufför är misstänkt för att ha filmat ett skyddsobjekt i Karlskoga – med bilkameran på sin lastbil.
Åklagaren ville se honom häktad, men Örebro tingsrätt släppte honom på fri fot under påskdagen.”
https://www.na.se/orebro-lan/rysk-forare-filmade-med-lastbil-vid-militar-skyddsanlaggning/
Ligger bakom betalvägg
Jösses!
Den ungerska dokumentärfilm som nyligen uppmärksammats (mars/april 2026) för att visa omfattande röstköp och korruption inom Viktor Orbáns Fidesz-parti heter “The Price of a Vote”. För att hitta den på youtube, sök: A Szavazat Ára
🇹🇯 Låter nästan för bra för att bli verklighet. Men hoppas får man!
“Magyar’s insurgent reformist Tisza party is promising to raise defense spending to NATO’s 5 percent of GDP target by 2035, invest in Hungary’s army, review defense industry contracts for corruption and carry out sweeping reforms aimed at rooting out Russian influence across government.”
https://www.politico.eu/article/a-win-for-magyar-could-transform-hungarys-defense/
Man får hoppas han vinner! Gissar att de nato-utbildade officerarna återanställs. Orban sparkade dem alla för kanske två år sedan.
The AFU advanced in the northeast of Konstantinovka, Donetsk region
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2043024954141348084?s=20
The AFU have advanced in Kostiantynivka, Donetsk region
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2042873526261289199?s=20
The AFU advanced west of Gulyaypole, Zaporizhia region
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2043024691267502577?s=20
🤬 Russians killed Ukrainian evacuation group near Hulyaipilske
🔄 Despite the so-called “ceasefire”, the enemy continues what he was doing. Today at about 17:30 near Hulyaipilske, using fpv drones, Russians killed a group of our wounded.
Film, varning!!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjamaunfdc2h
Hungary… WOW 🤩🇭🇺
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjaloi2glc2h
🇭🇺✊ Good luck to these people tomorrow, in their hands is not only the fate of Hungary, but also a big opportunity for Europe and Ukraine
Bilder
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mjalgcgrys2h
Kan bara hålla med Maks. Wow!
🇭🇺
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjakdjvlps2g
Péter Magyar held his final rally before the elections in Hungary: thousands of people lit lights in support
The 45-year-old Magyar has been actively traveling around the country for the past two years, trying to win over Viktor Orbán’s support base, particularly in the regions.
Film. Ej översatt
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mjaoqzmsds2v
On Saturday, he spoke in front of thousands of supporters in Debrecen — Hungary’s second-largest city and a traditional stronghold of Fidesz.
During his speech, Magyar declared that these elections could become
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mjaoqzn3522v
“the day of renewal for the Hungarian nation and a real regime change.” He also promised “national reconciliation” after the vote and an attempt to unite the country, including supporters of the current government.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mjaoqzn44c2v
🔥 Dagestan. Kyzylyurt. The Chiryurt 330/110/10 kV substation is on fire.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjalirneh22h
🇬🇧🇺🇦 London believes that Ukrainian experience and technology can be useful for protecting the Strait of Hormuz.
In particular, in countering drones and modern military solutions.
Britain also seeks to adopt Ukrainian combat experience.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjal4q5v3s2g
After 16:00, 469 cases of ceasefire violations were recorded. Namely: 22 enemy assault actions, 153 shelling, 19 strikes by kamikaze drones (“Lancet”, “Molniya”) and 275 strikes by fpv drones
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjajwewof222
Oh dear. What a souprice.
💥 Minus air defense: results 01.04 – 11.04. In 11 days, 13 targets were systematically “minused”, – DroneBomber
🟢 4 radars and detection systems.
🔴 9 air defense systems and launchers.
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjahvn5tec2c
💀 Since the establishment of the Unmanned Systems Forces group, more than 82,000 units of manpower have been eliminated
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjabh4m55s2g
🇺🇦 SBU showed exclusive video of prisoner exchange on April 11
Film
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mja7rehw4k2q
HEROES 🇺🇦🤗
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mj7tsm3sbk2l
🫡🇺🇦
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mj7t6ts7o22i
HOME 🇺🇦
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mj7rljkyyk23
🇺🇦 Budanov specified that 182 Ukrainians were returned as part of the exchange – 175 military and 7 civilians
The Coordination Headquarters noted that the youngest released person is 22 years old, and the oldest is 63 years old.
Bilder
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mj7qco3wfs2f
Inte ny, men postar ändå
🇸🇪 Swedish fighter jet tracks Russian submarine heading toward the Baltic Sea
A JAS 39 Gripen in the Kattegat Strait spotted a Russian Kilo-class submarine heading toward the Baltic Sea, the Swedish Armed Forces said.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mj7yrkg3tc2n
The incident occurred on April 10. Sweden is currently tracking the submarine’s route together with its allies.
The agency noted that this is part of planned security monitoring measures in the region.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mj7yrlzp722n
Håller vapenvilan?
Ryssarna bryter den precis som sist(mer exakt 469 ggr så långt): https://www.ukrinform.net/rubric-ato/4111593-war-update-101-clashes-on-frontline-469-violations-of-ceasefire-recorded.html
Och det var på mindre än fem timmar
Suck. Ett avtal med ryssland är ungefär lika pålitligt som en kommentar på Youtube.
Oko Gora analysts say the Easter truce has cut overall activity almost to zero on quiet sectors, but limited infantry assaults and FPV flights plus Lancets, Molniis and some artillery continue on active fronts. No Shaheds, KABs or ballistic launches, MLRS mostly quiet.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mjakhittvs2p
Rysk vapenvila
💥 The downing of a Russian hexacopter bomber by soldiers of the 109th Mountain Assault Battalion.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mj7oujircc2k
Nalle Puh mäklar fred och säljer luftvärn?
https://edition.cnn.com/2026/04/11/politics/us-intelligence-iran-china-weapons
🌮
If China does that (sending weapons to Iran), China is going to have big problems
Maks25
Vem litar han mest på, Putin eller sin underrättelsetjänst?
Han har svarat för länge sedan, och bara det ett förräderi.
För övrigt var det ytterst nära han faktiskt sparkade Tulsi Gabbard för några dagar sedan.
Det hade inte varit dåligt, men risken är förstås att hon hade ersatts av någon ännu värre.
🇪🇪 Estonia officially declined to detain Russian “shadow fleet” vessels in its territorial waters. The national Naval Command justified this decision by citing a critically high risk of direct military confrontation with Russia.
Read more
https://theukrainianreview.info/estonia-refuses-to-detain-russian-tankers-citing-escalation-risks/
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mj7mva2gpc2d
Klart det är tråkigt att Estland inte vågar vara mer aktiva, samtidigt kan man ja en förståelse för deras farhågor. Vi andra måste steppa upp och avlasta, de som gränsar till Mordor ska inte behöva bära hela bördan…
Danmark kan ju börja bidra tex!
Och Luxemburg!
Estland är i Putins döda blicks ögonvrå. Jag hoppas för allt i världen att de har tagit lärdom av Ukraina i hur man stoppar ett ryskt anfall. Bara Ukraina vet hur man gör det effektivt. Jag tror, eller snarare hoppas ja på att de (Ukraina) kunnat avvara några av deras experter för att lära Esterna hur man skall agera. Folkrepubliken N…. finns inte, har aldrig funnits och skall inte få finnas, ingen vill ha den, ingen har sökt den. Den är ett tankefoster utan substans, torkade tårar i Putins döda blicks ögonvrå. Vi har haft 12 år av Rysk aggression i Ukraina, 4 år av fullskaligt krig. Vi har haft tid att förbereda oss! Jag hoppas att Esterna gjort dessa förberedelser för vad som komma skall. Jag hoppas att vi gjort allt vi kan för att hjälpa Esterna och att våra välövade trupper tillsammans med esterna samt Ukrainas expertis står redo att sänka ryssarna redan i Narvafloden. Sen faller den bleke fan och reser sig aldrig mer…
(Liknelse)
Slutstridens hjältar står i Poltavas glesa skogar. Man kan nästan se dem. Kanske dör fienden i fortet likt sovjetunionen gjorde i väntan på slaget, kanske går det galet som i Poltava. Jag tror dessvärre att det denna gång måste det, som en viss konung sa: “Det kan så vara, men först skall det smälla”….
Baltiska staterna är nog mycket medvetna om sin granne och förbereder sig nog så gott dom kan. Bygger och befäster gränsen osv.
Man har NATO-övningar mm
Men dom är jättesmå i jämförelse så det är inte lätt.
Det är väl här NATO:s Forward Land Forces (FLF) kommer in i bilden?
Lite detaljer:
https://www.nato.int/en/what-we-do/deterrence-and-defence/strengthening-natos-eastern-flank
Framförallt JEF.
Putin’s forces ‘terrorised by Martians’ in Ukraine war zone – ‘Invisible to detectors’
https://www.express.co.uk/news/world/2191671/putins-forces-terrorised-martian-drones-ukraine&ved=2ahUKEwjX-Jbd5uaTAxVxGhAIHUOhNUUQFnoECEgQAQ&usg=AOvVaw2X9LiwCN__7FDNZAXSJopK
Den gör minst 200 km/h. Synliga delen är ca 20 x 20 cm.
När man ser den så har man väldigt lite tid på sig:
•150 m: ~3 sek
•100 m: ~2 sek
•50 m: mindre än 1 sek
Det går snabbt i krig
🇬🇪🇺🇦
Georgien.
Idag var det otroliga 500 dagar i rad av protester mot lydregeringen! Obruten svit. Fredliga. Och man gör det trots att det är svåra förföljelser bara för att folk tex går på en trottoar.
Day 5️⃣0️⃣0️⃣
GeorgiaProtests
The demands are the same:
1️⃣ New, free and fair elections!
2️⃣ Free political prisoners!
🇬🇪🇪🇺 Georgia is Europe!
Film
https://bsky.app/profile/tatach.bsky.social/post/3mjaa5w53us2r
🇬🇪
I can hardly believe this, but this is Day 500 of protests in Georgia!
For 500 days, protesters have gathered every day in 8+ cities despite heavy fines, mass arrests, and abuse.
The pro-Russian Georgian Dream regime must end.
Film
https://bsky.app/profile/rusudandjakeli.bsky.social/post/3mjad3yjjl22d
DAY 500 of daily, uninterrupted, nationwide protests in Georgia against the Georgian Dream regime.
The large turnout in Tbilisi is despite cold, rainy weather and Orthodox Holy Saturday, when most families are out of town or gathered for family obligations.
Bilder 🇬🇪
https://bsky.app/profile/rusudandjakeli.bsky.social/post/3mjacqu3nc22d
Det verkar stämma att det viktigaste för Drumpster, i förhandlingen med Iran, är att USA, dvs förmodligen han själv, får intäkter från ett tullbelagt Hormuz. Kanske rentav, killspekulerar jag, att de slussa in i Peace of Boards, där han som bekant har personlig kontroll över pengarna.
Förhandlingarna mellan USA och Iran har kört fast. Man är inte överens om frågan om Hormuzsundet. Det uppger förhandlare för Financial Times.
En av källorna säger att Iran vill behålla kontrollen över sundet och att kunna tullbelägga passagen.
Enligt källan ska Iran inte vilja gå med på förslag som handlar om gemensam kontroll över sundet.
Drumpens kommentar:
– Vi har fullständigt besegrat landet, så låt oss se vad som händer. Kanske gör de en deal, kanske inte, det spelar ingen roll. Ur en amerikansk synvinkel – vi vinner, sa Trump till reportrar vid Vita huset.
Ja världen är ju för Drumpster, som Drumpster vill att den ska vara!
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
Aldrig!
Nu, efter att Vance gått ut med att man lämnar förhandlingarna, uppger dock iransk stats-tv att USA:s krav är ”orimliga” på två punkter: kärnkraftsprogrammet och Hormuzsundet.
Och enligt den statliga radiokanalen var det ”amerikansk girighet” som förhindrade att en överenskommelse nåddes.
Drumpsters försök att få en cut från tullavgifter funkade inte.
Han vill väl ha 60%!
No deal in Islamabad today:
https://bsky.app/profile/blagulabilder.bsky.social/post/3mjbmhljrvc2k
Kadyrov anser det oacceptabelt att Iran attackerar civil infrastruktur i UAE. Man kan bara hålla med honom, attacker mot civil infrastruktur är oacceptabelt. Har Kadyrov månne meddelat Putin det?!
https://www.themoscowtimes.com/2026/03/12/kadyrov-slams-unacceptable-iranian-strikes-on-uae-a92209
TAFU=Trump Always Fucks Up.
LW
“20:18 VAPENVILAN SKA BÖRJAT 16:00 MEN 16:30 ÖPPNADE RYSSLAND ELD MOT CHERSON MED SALVPJÄSER enligt direktuppgifter itll bloggen. Några större markanfall ska inte skett enligt uppgift.”
–
Samma dag kl. 21:32 publicerades artikeln “Ukraina: 469 brott mot vapenvilan” och vidare att “Ukrainas militär skriver på sociala medier att 469 brott mot vapenvilan registrerats sedan den startade.” på
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=a9ce342278c1f3e0853e629e6fe44d2e
Snart skriver Dumpster att Ryzzland minsann ville ha vapenvila medan Ukraina fortsatte att kriga.
1070 KWIA
8 tanks
3 APV
73 artilleri
1 MLRS
1 LV
2081 UAV
216 mjuka fordon
Artilleribonket avtar inte i styrka och KWIA över 1000 är alltid gött!
Megabonk med väldigt många haubitsar förstörda. Tack Ukraina!
Tack Justanothernickname !
👍
Tackar, bra däng där och vapenvilan var väl aktiv så 2/3 av dygnet dvs 16 timmar med rensning av ryssar.
👍
Död åt slemgnomerna, dom har inget i 🇺🇦 att göra.
Slava Ukraini 🇺🇦
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mjblkqbltc2u
Mycket bra rad! KWIA, artilleri, mjuka alla bra. MBT ger även det orcherna problem.
Tipsar om Elin Jönssons Instagram med vardag i Ukraina
https://www.instagram.com/elin.sputnitjek/
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi ger ALDRIG upp !
Godmorgon!
God morgon, vi ger aldrig upp!
Aldrig!
Godmorgon, den ukrainske journalisten Dmitry Gordon har släppt en lång intervju med Denis Shtilerman, huvudägare av och huvud-konstruktör i drönar- och raketföretaget Fire Point. Samtalet förs på ryska:
https://www.youtube.com/watch?v=f86GVxsohnU&t=5331s
Главный конструктор украинской БАЛЛИСТИКИ Штилерман. Москва в хлам! Крымский мост всё! Побег из РФ!
Gordon kan ibland vara lite jobbig, men den här intervjun är mycket bra, både på det mänskliga planet och för massor av inblickar om hur Fire Point (och andra mindre kända ukrainska företag) har ändrat världen.
Är det Denis Shtilerman som inte kan ukrainska?
Bägge kan säkert ukrainska, men bägge har antagligen ryska som modersmål, skulle jag gissa. Shtilerman ger en hel del detaljer om sitt liv, han är uppvuxen i Kyiov men studerade på högskolan FizTekh utanför Moskva med en examen i kosmologi. Oklart vad han gjorde mellan examen och tills c:a 2014. Men han berättar att han satt i fängelse i Ryssland (i ‘Matrosskaya Tishina’ ) i ett halvår.
* Kyiv
Ungerska vallokalerna öppna. Nu håller vi tummarna – inte för att utmanaren är sp himla mycket bättre (vill tex fortfarande köpa rysk gas och olja) men han är hoppeligen inte en direkt förrädare.
” Russia: “Non-payments in the Russian economy have risen to their highest level since 2008.” And we all agree 2008 was a crisis, so maybe everyone will admit there’s a problem now?”
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mjblhqqhpc2n
https://ru.themoscowtimes.com/2026/04/11/neplatezhi-v-rossiiskoi-ekonomike-virosli-do-maksimuma-s-2008-goda-a192392
Ny tråd
https://cornucopia.se/2026/04/uppdateras-469-ryska-brott-mot-vapenvilan-pa-sex-timmar-igar-medevacgrupp-dodade-fyra-krigsfangar-avrattade-av-ryssarna/