De börsindex som är öppna i det asiatiska tidszonerna går plus under morgonen. Sedan ChatGPT släpptes i november 2022 har antalet anställda i den svenska IT-branschen ökat. Det blev under 2024 tretton procent dyrare att bygga nya bostäder. Mullvad har avblockerat bloggen nu.

Stockholmsbörsen steg något igår med +0.27% för OMXS30 och +0.28% för OMXSPI. Plötligt händer det alltså och breda OMXSPI går bättre än OMXS30, om än minimalt.
Den svenska kronan försvagas till 10:61 SEK för euron men är stabil mot dollarn på 8:92 SEK. Guldpriset återhämtar sig något och kostar 1 426:- SEK.
I USA gick S&P-500 +0.10% och Nasdaq 100 -0.13%. Bäst infom FANANST gick Appled med +3.17% efter att börsrobotarna handlade upp aktien på en köprek i media. Sämst gick som sig alltid bör Tesla med -1.63%.
Borta i de asiatiska tidszonerna spökar fortfarande det kinesiska nyåret, så enda uppdateringarna är att ASX 200 går +0.54% och Nikkei 225 +1.02%. Resten verkar stängt av de index bloggen följer.

Detta är läst ur SCB:s databas och är ingen extern artikel.
Sedan ChatGPT släpptes för allmänheten i november 2022 har antalet anställda i IT-branschen ökat i Sverige. I SNI-branschen programvaruproducenter, datakonsulter o.d. var 151 868 personer anställda i oktober 2022, dvs före ChatGPT. I oktober 2025 hade detta stigit till 152 107 personer i Sverige, trots allas fasta övertygelse om att det är den djupaste misär i Sverige och massuppsägningar.
Det går inte ur SCB:s data få fram hur många som jobbar inom IT-anställda hos andra branscher.
Men det viktiga är att få skriva hur IT-branschen krisar på grund av AI. Svensken vill ju alltid ha glaset halvtomt. Att de anställda håller på ch håller på på uppskattas förstås av arbetsgivarna, som därmed inte behöver höja lönerna eftersom man alltid kan hota med AI-kortet och få lydnad och underkastelse från sina anställda.
För den som vill att det ska vara misär så går det att hitta andra mätpunkter, som t ex att antalet anställda backat sedan september 2023. Det viktiga är att allt ska vara skit och att man inte ska få löneförhöjningar pga att arbetsgivaren drar AI-kortet. Var en duktig anställd och noja över AI nu.
Jevons paradox stipulerar att ju effektivare man använder en resurs, desto mer kommer man använda resursen. Ökar AI effektiviteten i utvecklingsarbetet inom IT-branschen kommer det således göras mer IT och skapas fler jobb. Huruvida AI faktiskt effektiviserar i bemärkelsen gör projekt billigare och snabbare klara är däremot omtvistat.
Att arbetsgivarna skyller på AI för att få säga upp folk är en annan sak och AI-kortet är förmodligen oftast ett rent alibi som legitimeras av de anställdas ylande om hotet från AI mot deras jobb.

Trots en inflationstakt på 2.8% under 2024 steg priserna för nybyggnation av bostäder med 13% rapporterar SCB. Det högsta produktionspriset per kvadratmeter hittades i Stockholm med 51 846:- SEK per m2 lägenhetsarea och medräknat även fastighetspriset blev det som högst i Stor-Stockholm med 58 829:- SEK per m2. Detta är alltså ett medel, så det finns förstås dyrare nyproduktion än så.
Hyresrätter är magiskt 31% billigare att bygga än bostadsrätter.
Vart pengarna tar vägen när en nybyggd bostadsrätt i Stor-Stockholm säljs för 80 000:- SEK per m2 (Sickla i Nacka) eller över 100 000:- SEK på flera exempel i Stockholms Stad lämnas som en övning åt köparen. Alla i byggbranschen intygar dyrt och heligt att de inte tjänar några pengar på byggandet, utan bygger av rent altruistiska skäl och kärleken till sin nästa.

Mullvad bekräftar att bloggen blockerades i deras system av misstag när de importerade en blocklista. Man skriver i en kommentar på bloggen nu på morgonen 07:39:
Hej Lars.
För våra DNS-blocklistor använder vi externa källor. Du kan läsa mer om vilka här: https://github.com/mullvad/dns-blocklists
En av dessa som används för just adult content har på senaste haft problem med sina algoritmer och får därför in false positives till och från. Vi byggde om våra blocklistor igår morse och då råkade cornucopia.se befinna sig i denna lista. När jag tittar på listan idag så är du borttagen. Vi bygger om våra blocklistor i detta nu så att cornucopia.se inte ska vara blockade av vårt adult-filter.
Det är alltså inte Mullvad VPN som aktivt beslutat att blockera cornucopia.se, utan detta har skett av misstag hos en extern aktör vi använder oss av.
Så var det med den saken.
Det är dock intressant att någon aktör fått in cornucopia.se på en blocklista. Det kan förmodligen göra att bloggen inte går att läsa från en massa arbetsplatser som använder samma blocklistor, och är ett kvitto på att någon eller några upplever att bloggen är ett hot mot deras verksamheter och agendor så här valåret 2026 eller efter snart fyra år av fullskaligt ockupationskrig i Ukraina.
Att bloggen fungerat via Mullvad för en del läsare kan bero på att man använder en extern DNS som inte är Mullvad eller att IP-adressen låg cachad i webläsaren.
Är väl lönlöst att fråga om vilka arbetsgivare som blockerar bloggen, men om din arbetsgivare gör det och du går runt t ex via privat mobiltelefon, maila mig gärna, givet att du tycker att arbetsgivaren ska uppmärksammas.
133 kommentarer
Bloggaren låter lite bitter så här på onsdagsmorgonen… 🙂
Att AI är ett svepskäl för uppsägningar eller hot därom tror jag är 100% sant. Jag sitter mitt i smeten när det gäller kod-knackande och ser ingen som helt produktivitetsökning på systemnivå pga AI.
Enskilda utvecklare kan kanske producera mer kod per tidsenhet i korta ryck, men det tar längre tid att verifiera och rätta denna kod.
Naturligtvis skiljer det lite beroende på exakt vilken typ av kod du knackar, men om det finns några som helst kvalitetskrav på din lösning så ser det i dagsläget inte speciellt ljust ut, skulle jag säga.
Att många utvecklare känner sig mer produktiva är en helt annan sak… 🙂
Jag tror att förändringen inom utveckling och AI gått snabbare än nån kunde förutspå.
Som jag förstår det så har kodkvalitet drastiskt förbättras och “slutsatser” folk drog för ett halvår sen är inaktuella.
I princip så är kodverktygen som Claude 4,5 så pass bra att en utvecklare idag inte längre skriver kod utan helt guidar, specar och övervakar en AI.
Detta gör i princip att en kodare som vet vad denne gör med AI kan göra 10 personers jobb.
Det är lätt att säga “nä det är bara hallucinationer” när man försvarar sitt jobb eller inte vill förändra sig.
Men det ÄR ett faktum nu att för utvecklaryrket är detta samma förändring som när “spinning jenny” kom ut.
Sen kommer det såklart vara ett enormt motstånd mot detta inom IT då det är välbetalda jobb som faktiskt försvinner.
Jag använde häromdagen en av de uppgraderade motorerna till att ta fram information hur man implementerar övervakning med hjälp av Apache Airflow och Grafana och APIer till relevanta system.
Det som tidigare antagligen hade varit en 40 timmars utbildning kunde jag nu få kondenserad (med källanvisningar) till ett dokument som var en skräddarsydd utbildning bara för mitt behov.
Men ja, jo. Jag vet att vissa här är fientligt inställda till AI och inte riktigt vill se vad som händer och intar en närmast ludditiskt ton.
Men det är samma personer som i fokusgrupperna 1910 hade sagt “jag vill ha en snabbare häst” *obskyr populärkulturell referens
Frågan är när vi får se (eller har det redan kommit?) de första högre/längre utbildningarna i hur man hanterar AI, och kvalitetskontrollerar output:en.
På något sätt måste vi ju ändå ha personer som vet vad de sysslar med, och som vet att det AI krystar fram är på acceptabel nivå.
Ja. Det här är otroligt viktigt.
Man kommer alltid behöva nån som tar ansvar. Det måste alltid vara en person.
Man hade önskat att det fanns någon som även tog ansvar för allt vad DJT hittar på i Vita Huset.
Gud?
Hur ska de som kvalitetskontrollerar output kunna göra det om det de kan på området är sådant de lärt sig i en AI-kondenserad kurs och de aldrig har skrivit en rad kod själva?
Jag fattar att det här är lite som när en del reklamare upptäckte wikipedia och att det fanns bildbanker på nätet, men det krävs lite eftertanke också.
AI är inte något dåligt i sig, det dåliga är hur den används och att det har blivit väldigt lätt att använda den fel, utan kontroll eller ansvar.
Detta är helt klart intressant.
Personligen har jag en helt annan bild än vad du har.
Dvs att Claude är oberäkneligt och skapar kod på redan skapad kod.
Hoppas du har rätt i det du skriver.
Du besvarar dock aldrig kommentarer från oss som inte är AI-fientliga utan tvärtom själva använder det – men däremot har en lite mer insatt synvinkel än ditt hypeande 😉
Spinning Jenny? Slå sönder alla AI- kodverktyg med era träskor!
Tjaa, naturligtvis skiljer det sig åt exakt vilken typ av kod du skriver; gör du sådant som andra redan har gjort tusen gånger så kommer det att gå rätt bra, men försök få en AI att göra något ovanligt, eller något riktigt komplext, så är resultatet fortfarande sk*t.
Missförstå mig rätt, som chef älskar jag alla former av produktivitetsförbättringar, men det är inte det jag ser i vardagen. Att vissa arbetsuppgifter går fortare är ett faktum, men på totalen ser vi ingen skillnad.
Det är väldigt lätt att *känna sig* produktiv när man sitter och jiddrar med Claude för att få AIn att göra precis det man ville, eftersom modellen har extremt svårt att fatta just dina corner cases som inte finns i träningsdatan.
Något som rapporteras om och om igen även med senaste Claude är att det kan vara rätt enkelt att komma till en första PoC, men att sedan få den till produktionskvalitet är en helt annan resa, för att inte tala om det kontinuerliga underhållet. Det publicerades f.ö. en väldigt intressant blogg just från Anthropic för någon vecka sedan där slutsaten var ungefär densamma, där författaren givit sig på ett komplext problem.
Men eftersom modellerna inte har någon som helst form av intelligens, så är dagens state-of-the-art lite som man brukar säga om apor: ge ett gäng apor varsitt tangentbord, så kommer de förr eller senare att reproducera Shakespeares samlade verk.
En ytterligare våt filt på detta är kraven i CRA, som gör att du måste ha järnkoll på all kod du stoppar in i ditt system.
Fullständigt enig med APE, och man kan väl lägga till att en större LLM antagligen med lätthet reproducerar Shakespeares samlade verk om den först tränas på Shakespeares samlade verk och därefter får oändligt med RAM och exklusiv tillgång till ett par kärnkraftverk i några månader.
Aporna i AI-världen utgörs av de som får kontrollera och/eller korrigera alla försök som modellerna spottar ur sig.
Code-monkey har fått en ny innebörd.
Jag använder dagligen betalda modeller från olika providers.
Mitt jobb går ut på att hitta befintliga lösningar och kombinera dem på nya sätt för att lösa olika sorters problem på högre nivå.
Det blir snabbt komplext, och det finns inte färdiga lösningar, åtminstone inte som var tillgängliga vid träningen, eller publikt.
Nu kodar jag i princip nästan inget alls längre, där jag innan var väldigt hands-on för att jobba med hela system.
Det här arbetet är väldigt krävande, både tid och fokus, men också väldigt lönsamt. Jag kan säga 100% säkerhet att jag inte hade producerat den här nivån av lösningar utan AI.
Vi lär oss mycket fortfarande, det blir frustrerande innan man kommer över en viss tröskel av förståelse för hur man ens ska använda det här. Så vill man göra något komplext så krävs det god kunskap om hur man får ut mesta möjliga ur de här verktygen, planering och tålamod, och inte minst ett kritiskt sinne som hyperkänsligt kan avgöra “det här är utanför mitt kunskapsområde, här måste vi ifrågasätta mer”.
Därutöver är det en konstant process att gå igenom allt på ett effektivt sätt.
Jag skulle säga att förväntningarna är felställda om man tror att lösningen ska vara färdig lagom till “release”.
Det krävs precis lika mycket testkörning, CI etc. som annars. Buggarna upptäcker man och åtgärdar allt eftersom, som det brukar vara.
Det finns de som inte lagt tillräckligt med tid på det för att lära sig hur det ska användas, och det finns de som har mycket stolthet över sitt hantverk. Jag kan förstå det. Jag har verkligen uppskattat att skriva riktigt bra kod.
Men det har inte försvunnit, det har bara ändrat karaktär något. Jag skriver riktigt bra lösningar med något mer teknik emellan min kognition och slutresultatet.
Anekdotiskt har jag hört många med 30+ års erfarenhet väldigt odramatiskt konstatera att de producerar mycket bättre lösningar nu.
Mitt jobb nu består i att formulera problem, brainstorma, undersöka SOTA för delproblem, och bit för bit bygga upp designdokument, speccar, etc. och få dokumentationen att utgöra precis det underlag som modeller behöver för att bygga just det systemet.
I det här är arbetet med flera modeller väldigt användbart. T.ex. så skiljer sig Opus/Sonnet och GPT (alla versioner) så pass mycket på ett kompletterande sätt, att de funkar väldigt bra för att reviewa varandras arbete – och det gäller både designdokument och faktisk kod.
Så jag har t.ex. jobbat med en typ av automatiserat flöde där två olika modeller tar fram ett lösningsförslag var och sedan iterativt kritiserar och kommer överens om justeringar tills en byte-identical version återstår.
Den typen av workflow är grundläggande idag, det finns mycket mer som sker. Men det är en av de saker som jag verkligen uppskattar, som jobbar så otroligt mycket mer effektivt än jag skulle göra.
Summa summarum, det är inte så enkelt som att det är skräp eller löser allt. Det kräver massor, men är då också faktiskt oerhört kraftfullt.
Sen är frågan om kostnaden en sak för framtiden, dvs hur pass mycket det skulle kosta egentligen att köra de här modellerna. Jag tänker inte gissa, men det är ju subventionerade priser nu.
“Enskilda utvecklare kan kanske producera mer kod per tidsenhet i korta ryck, men det tar längre tid att verifiera och rätta denna kod.”
Det där är “gammalt” tänk. Nu låter du såklart andra AI agenter rätta Agentens kod.
Man har såklart flera agenter igång som jobbar parallellt.
Öh, om du tänker ett varv till så inser du att du bara flyttar kvalitetsproblemet ytterligare ett steg åt höger, dvs raka motsatsen till det man vill… Eftersom modellen inte är intelligent, så kommer den förr eller senare att börja gå i cirkel när du försöker övertyga den att göra rätt sak. Detta gäller naturligtvis även i testdomänen. Modellen blir inte smartare bara för att du kör den i agentform.
Som sagt, detta funkar (i dag) för vissa typer av enkla problem, men så fort du når en viss komplexitetsnivå eller verkshöjd så är du rökt.
Har du provat det jag säger? Det vill säga att köpa en riktig version av claude 4,5 och låta flera agenter jobba som ett team.
Du lägger ju såklart tesning och verifiering och code review i slutet.
Men det är uppenbart dina argument gäller det som var för 6 månader sen. Det har som sagt hänt massor
Japp – Claude har helt ändrat hur jag sköter mitt arbete på bara 1-2 månader. Pratar med kollegor runtom världen och de säger samma sak (går inte att jämföra med bara vad man kunde göra i okt-nov med Claude eller fortfarande med GPT Codex). Viktigt att ha dyra prenumerationen och de 2000 kr (typ) per månad betalar sig lätt i ökad produktivitet. Medan man fick prompta som en galning för att få GPT att göra rätt när jag körde mycket med det i höstas, så är det helt annorlunda nu med Claude. Ja, verkligen HELT annorlunda. Finns säkert en hel del risker med att öppna upp sina filer och låta den skriver direkt…men tja, ärligt talat, det som tog mig 3 månader för ett halvår sedan tar nu 1-2 dagar. Och med bättre kvalitet!
4.5 är sååå vecka 6. Sen förra veckan använder alla Claude 4.6.
“Har du provat det jag säger? Det vill säga att köpa en riktig version av claude 4,5 och låta flera agenter jobba som ett team.”
Svar ja, mina slutsatser kvarstår. Så fort komplexitet och/eller verkshöjd går över en viss nivå så funkar det inte längre, dvs du ägnar mer tid åt att försöka få agenterna att göra rätt än vad det skulle ha tagit att göra allt för hand.
Betyder det att jag är motståndare till AI? Nej, men jag kan se baksidan såväl som framsidan.
Kan dessa begränsningar minska eller försvinna med nya modeller? Kanske…
Ähm, det APE nog syftar på här är att testning, verifiering och code review på slutet blir i det närmaste omöjligt när koden och problemet som ska lösas når en högre komplexitetsnivå. Det är inget nytt problem eller specifikt för AI, det problemet har funnits länge. Det går helt enkelt inte att skapa test som fångar alla case om man inte har begränsat de möjliga felutfallen i designen från början.
I extremfallet så används samma test eller samma felutfall för att iterera fram koden, vilket gör dem helt meningslösa för sluttestet. Detsamma med verifiering, validering och code review, när någon få för sig att förenkla dessa med AI-verktyg eller i värsta fall när de är inbyggda i AI-modellen.
I nuläget tror jag att det är i andra branscher än IT som uppsägningarna kommer. Eksempelvis bokföring, marknadsföring, mellanchefer, arkitekt och ingenjör. Införande av AI kommer att kräva IT-folk en bra tid framöver.
redovisning har redan ändrats.
Vi har som skrivit tidigare gått från 1 ekonom och 4 redovisningsassistenter till 4 ekonomer och 1 assistent
Det är komplexare frågor och analyser helt enkelt.
Redovisningen ändrades redan i slutet på 80-talet.
På den analoga tiden var det kul med redovisning då det var en utmaning.
När digitaliseringen kom i slutet på 80-talet blev det tråkigt med redovisning då tankeverksamheten upphörde.
IFRS, sox och koncern kan ge en del tankeexperiment.
Produktion, wip och andra skeenden är rätt kul med.
Men ja. Jag hatar ju “löp”. Mina skills är att lösa problem och bygga processer och flöden. Och det är ju inte längre redovisning då…
För övrigt.
Det som alla kunder till utvecklingsbolag bör inse är.
Om AI medför så stora produktivitetsförbättringar. Då borde utvecklingskostnaderna sjunka i liknande omfattning.
Alltså. Upphandlar ni kodapor se till att prispressa. Ordentligt.
Det viktiga ordet ovan är “om” …
https://fortune.com/2026/02/17/ai-productivity-paradox-ceo-study-robert-solow-information-technology-age/
Att bloggaren orkar kliva upp på morgonen med 4 år av rapportering kring av tortyr, våldtäkter på barn och annat lika uppmuntrande är snarast ett under.
Anledningen till att OMXS30 går väsentligt bättre än de mindre indexen är att small- och midcapbolagsfonder och teknikfonder säljs av.
Småbolagsindex är i skrivande stund minus 3.66% sedan årsskiftet, midcapindex är minus 5.73%.
OMXS30 är upp 9.4% så då förstår ni själva att fonder och flöden styr allt.
Stock picking är helt passé.
Lunar New Year varar veckan ut så först på måndag är det business as usual igen.
Frågan är om en del är motiverat? Vissa mindre företag måste i princip ha gett upp USA-marknaden t.ex. De kan ha det svårare att parera Tjumpens oförutsägbarhet. Eller puckot i öst.
Kanske.
Men på det stora hela tror jag mer på din förklaring.
Nu kommer jag att låta sjukt cynisk.
Ingen tänker längre utan det handlar bara om att köpa det som går bäst.
Jag önskar att du inte hade rätt. Men det är uppenbart att du har rätt.
En vän har “sålt allt” och ligger utanför. “det är så mycket risker nu”
Där mitt tråkiga argument är “Det är så mycket kapital som söker avkastning nuförtiden så tillgångsinflationen i sig gör det vanskligt att stå utanför. Det är inte längre fundamenta som styr”
Det märkligaste är att HR ofta är bättre planerade också. I alla fall lägenheter i de storlekar jag tittar på. Undantaget är HSB som ritar vettiga insidor (lika tråkiga utsidor som alla andra).
Reservation för urvalsfel och att HSB/HR inte verkar buda bort sig i de attraktivaste lägena, så de behöver inte bygga tjockhus och maximera betalande bostadsyta in absurdum.
BR har sålts på känslor många gånger.
“vitt och fräscht”
“Det ska va flashigt”
Sen att det inte går att möblera är en annan sak 😀
De kanske inte är så vackra alla gånger men hus från 80-talet är ju peak användbarhet.
Jag funderar på om hyresrätter är billigare att bygga då de inte individanpassas efter en köpare och säkert också använder enklare material, enklare utrustade badrum och kök och säkert optimerar för effektivitet snarare än attraktivitet på marknaden. Kanhända att jag överskattar hyresvärdarnas intelligens här, men jag skulle göra så iallafall.
Bamsefar: För ett antal år/decenier sen var det en massa reportage om att hyresrätter generellt byggdes hållbarare. De professionella inköparna gjorde helt enkelt väldigt långsiktiga kalkyler medan BR ofta såldes mer på yta och höll en ganska låg byggkvalitet. Uppvägs till viss del av att HR ibland sköts betydligt sämre.
Har ingen aning om det stämmer längre. Och jämför man HR/BR fram till tidigt 1980-tal så skulle jag säga att din analys stämmer bättre (dvs att BR byggdes i minst lika bra kvalitet, om inte bättre).
Mindrevetande
Generellt tror jag inte de flesta tycker att HR har bättre planlösningar än BRF.
Om så vore fallet skulle trycket på nya HR vara väsentligt högre än vad det är.
Sen är det ju lustigt att det är väsentligt dyrare att producera BRF kontra HR.
Alla vet ju att det är relativt dyrt att bo i en nyproducerad HR.
Det roliga är dock att bo i en nyproducerad BRF är ännu dyrare på kända fakta.
Nja, jag utgår som sagt var ifrån en ganska begränsad marknad och just nybyggen. Och när det gäller nybyggen så är marknaden i min del av världen väldigt styrd av markkostnaden. Dyra/Attraktiva lägen = BR byggda med skoho. Lite billigare tomter= HR med mer funktionell och “luftig” planlösning. Så min spaning kan lika gärna handla om tomtpris.
Ett urval på tomtpris kan eventuellt förklara varför BR blir dyrare i snitt också. När tomtpriserna går över en viss gräns så går det helt enkelt inte att bygga ut HR eftersom nyproduktionshyra svider för mycket. Men om man “investerar” en gammal vinst i en BR och blundar för alternativavkastningen på kontantinsatsen så känns det inte lika dyrt. Det skulle ju automagiskt leda till högre produktionskostnad för BR (jag antar att markkostnaden ingår i produktionskostnad).
Vilket sagbab redan hade skrivit om 10:34
Min arbetsgivare blockerar systembolaget.se men inte denna blogg. Ni får göra vad ni vill med den onödiga informationen!
Din CEO är godtemplare.
Jag funderar på vad ovannämnda bolag har för alkoholpolicy. Är det 0 tolerans på arbetstid, är de också blockade från systembolaget.se? Korkat isf 🤨
En affärsbekant som sålde amerikanska maskiner besökte en möbelfabrik utanför Moskva 1998.
Under en förevisning av fabriken såg han vodkaflaskor på borden i personalmatsalen och när han frågade om personalen fick dricka på arbetstid blev svaret “Nej, naturligtvis inte Bara på lunchen”
Ett under att nåt fungerar där..
Samma här. Arbetar inom Region.
Det var då ett otroligt tjat om VPN.
Alla vet ju att de som använder VPN antingen hänger på Pornhub eller är kriminella.
Det nya jag hört från kvinnoorganisationer är
“Alla som använder Bahnhof är pedofiler eftersom de hatar barn när de inte lämnar ut information om ip-adresser”
Allt jag har att säga om Bahnhof är att de är otroligt duktiga på marknadsföring.
Kan vara Underground grenen inom bolaget med kodnamn Barnhof som pysslar med dylik verksamhet?
När jag installerade fiber förra vintern var Bahnhof de enda som var intresserade. Så det är inte riktigt så enkelt. Men antar att dessa kvinnoorganisationer inte bor utom plan.
Var det inte någon politiker som sa att ” alla män är potentiella våldtäktsmän” antar att pedofil också hamnar i den meningen.
Stämmer ju i.o.f.s: Potentiella.
Men å andra sidan finns det ju kvinnliga massmördare, så kvinnor kan bevisligen det också. Så: “Alla kvinnor är potentiella massmördare” är precis lika sant.
F’resten: Kommer inte alls säkert ihåg, men visst låter det väldigt mycket som något Gudrun kan ha sagt.
Är ju narrativet de kör i England i alla fall, staten vill kräva internet ID på diverse webbplatser för att “skydda barnen” givetvis.
Discord kör samma nu och vill börja kräva legitimation eller bild på ansikte för att använda kanaler med åldersgräns, reaktionerna har varit negativa minst sagt. Att företaget har tillknytningar till Palantir och Israel gör ju inte saken bättre.
Borde jag skaffa VPN alltså? Tycker Pornhub fungerar rätt bra utan men allt kan ju bli bättre!
Hahaha.
Du vet ju hur det är. Utan en prenumeration på VPN och McAffe ska man inte surfa på nätet.
Det bevisas ju genom att SEB anser att det är säkrare att logga in på deras app utan VPN än med!
…om nu någon undrade varför SEB råkar ut för så mycket frauds.
SEB bryr sig nog inte om ifall det är säkrare utan om hur lätt det är att blockera om någon plötsligt loggar in från en annan plats och flyttar alla sina pengar till något anonymt konto i utlandet, eller om någon hävdar att de inte alls loggat in och flyttat pengarna.
VPN är nog inte en så säkerhetshöjande åtgärd att de tycker att den överväger i sammanhanget.
Appropå förändringar i arbetskraft så vill jag peka på en anekdot från hembyn
Där skedde en förändring bland de som jobbade treskift på bruken i samband med 90-talskrisen i Sverige (När Såssarna verkligen hade tömt ladorna på riktigt). I princip så halverades andelen som jobbade treskift.
Treskift gav väldigt höga ingångslöner till låg utbildningsinsats.
Tio år senare fanns det fler anställda inom industrin i området än tidigare. Skillnaden var dock att många jobb nu var 7-16 istället. Och därmed var det många som i princip fått en halverad lön.
Det är det som händer inom IT nu. Andelen som kan få de där jobben med 70+ i månadslön minskar drastiskt. Det är dock inte samma som att det inte finns IT jobb åt dem.
Det är ju inte så konstigt egentligen. Ta ett exempel. Från början hade man en arbetare som stod och blandade deg, hällde i ingredienser själv. Sedan skaffade man en elektrisk blandare och nu kunde den människan sköta om 2-3 degar. Nu har man 10 maskiner och automatiserad ingrediens ihällning och en människa som sitter vid en dator och övervakar. Samtidigt uppkopplad mot råvaruleverantör, logistik och affärer som säljer. Nu är det bara ett fiktivt exempel men säger lite om vad för sorts personal fabriken kräver.
En av fabrikerna hade 1991 30 elektriker som jobbade heltid. 10 av dem gick treskift.
1995 hade de två egna anställda som gjorde i princip samma jobb som 30 innan. Där skillnaden var att man tog in specialister vid underhåll/nyinstallation.
Som jag förstod det innebar det i princip en fördubbling av “output” till halva kostnaden. Dvs man betalde 25% för samma utfall 4 år innan.
Jo och jag nu menar jag inte att något är rätt eller fel men jag ser en sida av det där som det sällan pratas om. Stressen av som entreprenör inte vilja tacka nej är en och bristen i kunskapsöverföring är en annan. Googla på kalkugnsolyckan och ssab . Är väl en av de värsta exemplen men belyser ändå en av konsekvenserna.
Jag undrar hur statistiken skulle se ut om man tittade på det senaste året. Det känns som att det har hänt otroligt mycket de senaste 12 månaderna när det gäller AI och kodande.
Många stora aktörer verkar anamma AI i stor utsträckning.
Microsofts vd: Stor del av koden skrivs nu av AI
https://omni.se/microsofts-vd-stor-del-av-koden-skrivs-nu-av-ai/a/Oo7Rvl
Spotify CEO says its top developers ‘have not written a single line of code’ in 2026
https://www.businessinsider.com/spotify-developers-not-writing-code-ai-2026-2
Nvidia now produces three times as much code as before AI
https://www.tomshardware.com/tech-industry/artificial-intelligence/nvidia-now-produces-three-times-as-much-code-as-before-ai-specialized-version-of-cursor-is-being-used-by-over-30-000-nvidia-engineers-internally
Rent anekdotiskt så är min upplevelse att nyutexade och juniora utvecklare har väldigt svårt att få jobb, då AI kan göra deras jobb minst lika bra.
Och kom ihåg, AI kommer aldrig vara lika dåligt som det är just nu.
Sista meningen är verkligen sann.
Kan berätta att AI var väsentligt sämre på 50-talet och om 70 år från nu kommer AI vara väsentligt bättre än skräpet som produceras nu.
Helt sjukt sant. Kommande generationer kommer att skrocka åt våra nutida vanföreställningar på samma sätt som vi skrockar om de som i begynnelsen hävdade att färgen på tågen behövde spikas fast för annars skulle den slitas bort av de extrema hastigheterna.
Glöm inte uppföljningsartiklarna dock 🙂 Exempel:
https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/windows-11-notepad-flaw-let-files-execute-silently-via-markdown-links/
Mjukvaruutveckling handlar inte om vem som kan slänga ur sig flest rader kod – utan vad de där raderna innehåller. Det räcker inte att “det ser rätt ut och går igenom testerna”.
Det har ju inte med AI att göra utan att man i sin desperation att göra notepad relevant igen la in funktionalitet som man inte testat ordentligt.
AI gör ju inte att man kan skippa testning och validering.
Notepad var ju så dåligt för bara ett år sen att de som satt med det var motsvarigheten till de som öppnade bing för att söka på google.
Jo, det är precis vad en ökning av AI-skapad kod leder till. Någonstans här tänker jag att du som icke-utvecklare bör ta in vad vi som kan detta skriver 😉
När man anställer folk för att skriva kod räknar man med att de utvecklar sitt kunnande i hur man skriver säker kod över tid. Detta är ingenting du löser med fler agenter, lite mer code reviews eller fler automattester.
Den som tar AI-genererad kod ut i produktion släpper även ifrån sig kod som innehåller massor med säkerhetshål. Det finns ingen enkel lösning på detta problemet, och det har inte på något sätt blivit bättre den senaste tiden.
Folk som systemutvecklar skapar inte testerna med hjälp av AI, alltså?
Innan AI-hajpen var ju gången
1. Skriv en specifikation.
2. Skriv dokumentation för systemet.
3. Skriv tester.
4. Skriv programkoden.
De enda som använder Notepad måste ju vara de som har låsta jobbdatorer så de inte kan installera Notepad++.
This. Som jag skriver ovan. Det är på sista 6 månaderna som det skett en revolution.
Intressant att alla dina länkar tycks fokusera på kvantitet och inte kvalitet.
Det står även så här i artikeln om Spotify
“Some engineers have said reviewing enormous amounts of AI-generated code can be more work than writing it.”
Vi tar en uppföljningsartikel till. Vi kan väl gissa vad som kodade ihop den här buggen.
“this bug affects the Copilot “work tab” chat feature, which incorrectly reads and summarizes emails stored in users’ Sent Items and Drafts folders, including messages that carry confidentiality labels explicitly designed to restrict access by automated tools.”
“Microsoft has since confirmed that an unspecified code error is responsible”
https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/microsoft-says-bug-causes-copilot-to-summarize-confidential-emails/
Arbetsgivare är inte onda och det ingår inte i de mänskliga rättigheterna att få behålla jobbet.
Men du det finns avarter inom allt, tyvärr.
Japp. Bara en liten påpekan i ett samhälle där det tenderar att alltid vara “synd” om den “svage”.
sen faller födelsetalen och politikerna undrar varför
tror att det för många unga som bara får tillfälliga jobb blir tveksamma till att skaffa barn
och det är nog ett av resultaten av uppluckring av arbetsrätten
13% Högre kostnader inom bygg?
Alla vet ju att byggföretagen bara konkar för att lura kunder, Skatteverket och underentreprenörer i nämnda ordning
Har ju droppat den här siffran förr men under 2025 ökade driftkostnaderna inom fastigheter med cirka 9%
Det är därför jag är sjukt skeptisk till snacket om 5% upp på fastighetspriserna under 2026.
Ändå ser man inte så mycket konkurser vad gäller aktörer som äger hyreslägenheter, och ytterst sällan i storstadsområden som till exempel Stockholm.
Ändå finns det särskilt bland stora stiftelser LO ägda fastigheter, men även privat, med gamla lägenheter med låga hyror och attraktiva lägen.
Dessa går tydligen runt relativt bra och man placerar ofta gräddan i samhället i de här lägenheterna dvs de brukar ha en gräddfil till pamp-palatsen. Annars kan man ju tycka att de billiga gamla lägenheterna med låg hyra på flashiga adresser borde gå i konkurs, För kostnaden att driva dem kan inte vara så mycket lägre än en lyxrenoverad 60-fastighet. Ändå så finns dessa billiga, kvar ofta tillgängliga för rätt personer med rätt kamrater.
Utan att vara insatt i de specifika fallen du nämner får man skilja på driftkostnader och kapitalkostnader.
Utan stora kapitalkostnader kan hyran i HR och avgiften i BRF hållas relativt låg.
Bingo! Grejen är ju att kapitalkostnaderna är (nära) noll för dessa stiftelser och LO, för de har fått “uppdraget” att placera sitt kapital i just fastigheter. De lånar inte till köpet, och de har ingen alternativkostnad att ta hänsyn till.
Det behöver ju inte de kommunala bolagen heller göra låna heller, eftersom det knappast bygger särskilt mycket nytt, utan det renoverar ju bara för att uppnå statusen nybyggnadsstandard. Varför skulle de lägenheterna ha ett större renoveringsbehov än de som tex LO äger eller ha en högre kapitalkostnad vid underhåll. Det tyder ju inte på annat än att man gör massa onödigt underhåll för att trycka upp hyran med onödiga lån.
Eller är det helt enkelt så att man kan sticka till nån en lägenhet i ett bra läge värd en massa pengar egentligen så att de kan sälja sin egen bostadsrätt och leva gott med låg hyra. Är det där vi har vår korruption få saker som inte har nåt värde, men ändå ett väldigt högt värde och frigör kapital..
@Trollkung 2026-02-18 13:46
Ja, det känns högst troligt att det är just där vi i stor utsträckning har den.
Vi får hoppas att någon någongång tänder lyset när de fula fiskarna smyger omkring i mörkret och gottar i sig. Men det är nog att hoppas för mycket.
Men nu gör du alla som trodde att de kunde använda bostaden som bankomat lessna.
Varför säger du sanningen när den gör ont Run. VARFÖR. Du måste lägga sånt här under en tydlig trigger alert.
😅
Faktum är att när man diskuterar bostadsmarknaden nu i Sthlmsområdet framstår många argument för att marknaden ska gå upp som “Men jag viiiiiiill” (Med Morranröst).
Kan ju vara mänskliga faktorn, de skulle skriva in pornucopia för blick men slant lite.
Nu blev man ju tvungen att kolla… Nej, förvånande nog är det domännamnet (+ .com) inte i bruk, men det har tydligen funnits: “This domain is expired…”
Av det jag sett så kommer AI förändra yrkesroller. Att knacka kod och typ sitta och bygga CRUD-stöd för något nytt objekt kommer nog inte ske “manuellt” längre. Däremot kan resultatet blir mycket snabbare omsättning från idé till färdig lösning eller produkt. Snabbare releasecykler och mer funktionalitet. Resultatet är en effektivisering. En tanke är att vi kommer få jobb som “AI-promptare”, “AI-verifierare” och en mycket snabbare cykel från kundkrav till implementering och driftsättning. Tidigare har det varit en rätt lång krånglig väg från de som “vill automatisera”/”vill systematisera” till det som “kan automatisera”/”kan systematisera” om ni förstår, och den vägen kommer förkortas och bli mer effektiv. Personligen är detta en bra utveckling för jag har alltid tyckt systemutveckling har varit en fruktansvärt långsam process där bra lösningar alltid behövt ta sån otrolig tid.
I övrigt är ju AI en gudagåva när det gäller situationen i Europa med alla språk. Vi har äntligen fått en lösning för att kunna kommunicera mer effektivt inom unionen 🙂
Sen är jag lite bekymrad över juniora resurser men såhär har det ju alltid varit. Samtidigt har de lägre lön och ifall de är bra pålästa och har promtat mycket tidigare så behöver de inte vara en nackdel att vara junior.
“Att knacka kod och typ sitta och bygga CRUD-stöd för något nytt objekt kommer nog inte ske “manuellt” längre.”
Men finns det ens någon som gör det längre? Eller alltså, fanns det ens någon som gjorde det längre för ett par-tre år sedan, före “AI”?
Det där fanns det ju mallar (“templates”, eller “Wizards på Windows”) för i alla bättre IDE:er redan på typ sent nittiotal.
Aldrig har framtiden varit mindre ny än nu…
* “Wizards” på Windows
Angående mjukvaruutveckling så är mitt intryck, från min arbetsplats, att tiden för att generera kod är en mycket liten del av programvaruutvecklingen. Det stora arbetet är att specificera vad som skall utföras, vilka externa och interna gränsytor som finns samt att dokumentera på ett sätt som gör att koden kan underhållas. Sedan kommer en kort tid av kodskrivande. Efter detta skall koden testas, vilket bara det tar mycket längre tid än det tog att generera koden.
Programmernas jobb är huvudsakligen att modifiera redan befintlig kod, och då är själva kodandet en mycket liten del av arbetet. Rättning av dokumentation tar längre tid, liksom testningen.
Jag jobbar med försvarsmateriel och kodar inte själv, men deltar i att definiera vad koden skall göra samt i viss mån i provning. Några av mina kollegor kodar också, men även för dessa är själva kodningen en mindre del av jobbet. Även om kostnaden för själva kodningen skulle elimineras totalt så utgör detta en väldigt liten besparing för det totala utvecklingsarbetet. Troligen skulle den besparingen ätas upp av nackdelen av att tappa insikt i exakt vad koden gör.
Ja, det är likadant där jag jobbar. Programmeringen är bara en lite del av utvecklingskostnaden redan innan AI.
Dessutom är vi konstant underbemannade, så effektiviseringar innebär bara att vi kan producera/digitalisera mer. Alltså sådant som vi idag måste prioritera bort på grund av resursbrist. Så i vårt fall har LW blir hundra procent rätt att det blir Jevons paradox.
Utöver det så är utländska molnlösningar och liknande ett stort nej, när det gäller utveckling av försvarskritiska tjänster med höga säkerhetskrav.
Det finns några tillfällen där AI kan hjälpa till rätt mycket och det gäller att identifiera dessa tillfällen för att kunna effektivisera än mer. Exempelvis generera testdata eller att scripta in data i en databas. Sådana enklare saker är ju AI riktigt smidigt för.
Ja, enkla och ofta återkommande saker, men sådant gick att förenkla tidigare också. AI är smidigare, men den intjänade tiden blir ganska begränsad.
Om man har en utvecklingsfilosofi där man inte planerar framåt utan all kod skrivs enbart för stunden, så kan jag tänka mig att det blir större tidvinster med AI. För de mer erfarna så löses de problemen ofta i förväg, eller i alla fall förbereds så att de blir enklare att lösa om/när de behövs.
Prisskillnaden per kvm hyresrätt vs bostadsrätt stavas markpriser.
För brf säljs mark till marknadsvärde vid markanvisningen. För hyresrätt är det ofta tomträtt eller subventionerade lägre markpriser för att stimulera byggandet av hyresrätter som gäller.
Så det är något att väga in när man väljer att flytta till nybyggd hr eller brf, väljer man hr har man fått markpriset subventionerat av skattebetalarna i kommunen i fallet Stockholm.
En betydande del av prisskillnaden.
Och ändå tror väldigt många att det blir billigare att bo i en ny BRF kontra ny HR.
Där har vi ett pedagogiskt bekymmer.
Man kan ganska enkelt konstatera att det inte är materialval som påverkar priset med 30 %. Det skulle innebära att en liten br-tvåa på 50 m2 skulle målas och utrustas med färg, kakel, porslin, köksskåp, vitvaror, mm som är 500 000 – 1 000 000:- kronor dyrare än i en hr. Det är väl ungefär det det kostar att låta en byggfirma blåsa ut en befintlig tvåa och inreda den från grunden igen från väggar, golv och tak.
Det värsta med AI är ju att man inte kan sitta en hel dag och söka och testa för att få ihop nått bra script för att spara 5 min…
Nu sitter det ju nån gremlin i burken och skriver scriptet, och gör outputen fin också.
Om det tar dig en dag för att göra det med AI s skulle jag nog säga att det är du som gör fel….
Just enkla script är ju det som “bara fungerar”
Den viktiga delen av information är nog ändå “inte kan sitta”…
Fast du BEHÖVER ju inte sitta, det är ju grejen. Då behöver du se över ditt arbetssätt och syfte. Oavsett motor så är ju AI väldigt mycket byggt på princip “skit in, skit ut” – resultatet blir aldrig bättre än prompten. Att skriva ett bra prompt är inget som faller sig naturligt för alla och där är min bild att många arbetsgivare ändå har vaknat och utbildar just i det. AI har begränsningar och är dum i flera avseenden, det måste man parera.
Och sen kommer en ny version av AI-modellen…
Logiken i vad du matar in är ju samma. Det är dumt att haka upp sig på en specifik version eller generation.
Logiken i vad du matar in borde vara densamma, men om du behöver mata in lika detaljerat som om du skrivit koden själv så faller lite poängen.
Frågan är mer hur modellen tolkar logiken i det du matar in, övergången mellan mänskligt språk och kod, vilket kan ändras både mellan versioner och promptningstillfällen, beroende på komplexitet och modellens scope eller minne.
Lägger till ett ryskt svar på hur det är eller hur man mår.
” sämre än igår men bättre än imorgon”
Det verkar finnas en tendens att klumpa ihop AI som en enda entitet, en produkt/tjänst. AI har funnits som en egen disciplin inom högre utbildning sedan 50-talet. Det som sker nu är de tekniska förutsättningarna för en bredare introduktion är mer gynnsamma. Vi använder oss just nu av en ganska dum AI, s k ANI. Sannolikt så står nästa nivå av utveckling inte långt bort (eller en evighet bort, beroende på vem du frågar) och först då kan man nog börja använda AI på ett mer omdanande vis. När vi når AGI, “mänsklig” AI, så kommer det hända saker och det kommer att gå otroligt fort, fortare än vi någonsin kan förbereda oss för. Vad som kan ske därefter är teori och kanske bortom vår kontroll. En övermänsklig AI kan inte kontrolleras av en dummare entitet.
Diskussionerna blir understundom bisarra och navelskådande. Vi är i en transformation, inte en avveckling. Folk kommer inte bli utan jobb, däremot så kommer förutsättningarna för arbete att förändras i grunden. Och som alltid, de som accepterar utvecklingen och anpassar sig är de som frodas, övriga stöts ut. Det är självvalt.
Man borde vara lite tydligare med vad AI är nu idag tycker jag.
Typ ARIFICIELL intelligens.
artificiell
Ja, och AI är ju inte så där jättebra på innovation än utan den rapar upp saker som den matas med.
Jag läste om att man testat vilken IQ en AI har och det varierar ju enormt mycket, från typ 80 till 155 beroende på vilken AI som används och vilka test som görs.
IQ‑test är ju inte byggda för att avslöja brister i:
sunt förnuft
fysisk intuition
långsiktig planering
självständigt resonemang
så det är ju inte så konstigt att det inte funkar att bara ta en AI och lösa alla problem med den. Det samma gäller för övrigt för människor, man behöver inte vara en tillgång i samhället för att man är med i Mensa.
80 – 155 på vilken skala? Catell? Stanford-Binet? Wechlser?
Nonsensuttalande utan att ange skalan.
Njae, det är inte nonsens tycker jag.
Vist är Cattell‑skalan lite annorlunda jämfört med de två andra som är rätt lika varandra, men det är vad jag ser inga dramatisk skillnader som gör att undersökningen skulle vara nonsens.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligenskvot
Alla skalor har 100 som medelvärde.
155 är ett mycket högt värde i alla skalor.
80 är inte så bra i någon skala även om det är lite bättre i Cattell-skalan.
Det som man istället bör anföra som nonsens är att IQ-tester är utvecklade för att mäta människans kognitiva förmåga och är inte avsedda att mäta hur effektiva maskiner är.
155 på Catell är väl typ 127 på Wechsler.
155 på Catell är väl typ 127 på Wechsler.
Inte enligt länken jag skickade, då är det mera 135.
Cattell
140 – 159 – Highly Intelligent
https://www.iqtestexperts.com/iq-scores.php
Wechsler hade jag åtminstone hört talas om, men inte Catell. Skulle nog tro att den överväldigande majoriteten av IQ som nämns är Stanford-Binet.
Den generella erfarenheten av datorer och att automatisera mänsklig verksamhet är att det som vi är riktigt dåliga på — som att beräkna determinanter — är det som datorer är riktigt bra på, medan det som vi är bra på — att känna igen ansikten och använda sunt förnuft — är det som är svårt att få en dator att göra. Jag tror inte att AI kommer att skilja ut sig på den punkten. Det kommer att bli ett riktigt vasst verktyg, men om man använder det fel så är det, som sagt, vasst.
Derivativ intelligens är väl en ganska god beskrivning. Väldigt duktig på att kombinera redan kända delar till “upplevd nyhet” genom (o)anade kombinationer men ren innovationsförmåga i rivalitet med en gråsten i skogen.
95% av alla AI-projekt misslyckas enligt MIT..
Nog rätt vanligt med ny teknik. High risk, high reward.
Vad är ett AI-projekt enligt MIT?
Det gäller väl för IT-projekt i allmänhet.
Nä, där ligger det lägre. Typ “bara” 70 — 85 eller så.
Det är väldigt mycket fokus på AI och programmering här tycker jag. Det kan betyda flera saker, bla. att AI används väldigt mycket vid programmering.
Varför används det?
1) För att det är bra.
X) För att det är kul.
2) För att det är dåligt.
Det som skriv här antyder att det är ungefär 1/3 av varje.
Jag har själv använt lite AI för att dimensionera några små ombyggnader hos min son. Det mesta gick bra, men det var efter att jag hade förstått att AI:n räknat fel på hållfastheten och materialåtgången. Om jag inte hade haft gammal vilande kunskap i konstruktion och en gnutta sunt förnuft hade det gått åt skogen.
Däremot gick det väldigt smidigt att få fram alla nödvändiga beräkningar och en materiallista som sedan gick fort att granska och justera.
Jag gjorde också en rolig och svår frågesport (quiz heter det tydligen idag) med flera fel i som en annan AI rättade åt mig och då återstod bara ett fel (visade det sig när jag kollade). Det var ett ganska ämnesspecifikt och svårt quiz, så det hade tagit lång tid att skapa det utan AI (eftesom jag inte hade egen kunskap i ämnet) även om det då troligen hade blivit helt rätt från början.
Jag vet inte vad jag vill ha sagt egentligen, men kanske att AI är rätt bra, men att det fortfarande krävs kvalitetskontroll eftersom det just är påhittad tankeförmåga AI står för.
Att Mullvad skyller på en underleverantör ger mig stort förtroende.
Jag har även stort förtroende för en regering som skyller på tidigare regeringar.
Skillnaden är att jag kan sluta prenumerera på Mullvad.
Du kan även rösta på en annan regering, men inbilla dig inte att den kommer att låta bli att skylla på den gamla regeringen.
F.ö. är väl “skylla på” inte det mest korrekta uttrycket om problemet faktiskt kom från en underleverantör. Det låter som en helt rimlig felorsak, och det viktiga är att Mullvad rättat problemet snabbt.
Naturligtvis ska inte Mullvad själv sitta och leta reda på alla porrsajter på nätet och blocka dem. Att låta andra göra arbetet och dela med sig av det hela är förstås mycket effektivare än att 1000-tals aktörer ska göra samma jobb.
Men ibland blir det fel. Nu åtgärdade Mullvad snabbt. Får se om det upprepar sig nästa gång de bygger sin blocklista.
Är det vanligt att VPN-bolag blockerar en del IP-adresser?
Varför gör de så? Kan VPN-bolaget råka illa ut annars?
Hej PPP.
Standardinställningen i vår VPN-klient är att den inte blockerar några domäner/IP-adresser alls. Det finns däremot ett antal kategorier av “DNS content blockers” som man själv kan aktivera i klienten (ads, trackers, malware, gambling, adult content och social media) om man så vill, som blockerar domäner som identifierats innehålla material av respektive kategori.
I detta fallet var det i blocklistan för “adult content” som vi använder för ändamålet, som någon lyckats få in cornucopia.se. För att ge lite perspektiv, så innehåller just denna blocklista 359899 domäner, och det är bara en av listorna vi använder.
Hej Spezialisten.
Det är tråkigt att du ser det som att vi skyller på en underleverantör. Jag försökte förklara vad som hänt, och att vi gjorde vad vi kunde för att lösa problemet.
Som jag skrev till PPP hände detta i en tillvalsfunktion i vår tjänst; vi blockerar ingenting i standardutförande, och som jag även nämnde innehåller just denna lista skrivande stund 359899 domäner. Som du säkert förstår är det svårt för oss att verifiera att den listan (och alla andra listor vi använder för andra kategorier) inte innehåller domäner som inte borde vara där innan vi bygger våra egna blocklistor.
Du är alla underleverantörers drömkund. De kan sälja hur undermålig skit som helst till dig, typ bilbälten som p.g.a. tillverkningsfel går av vid en krock i 25 km/h, och du skulle aldrig skylla på underleverantören när klagomålen börjar strömma in 🙂 Eller… förmodligen skulle det inte bli bågra klagomål för du skulle personligen testa varenda bälte innan det monterades amirite?
“håller på ch håller på på” 🤔
Lägg till ett o före ch.
> Sedan ChatGPT släpptes i november 2022 har antalet anställda i den svenska IT-branschen ökat.
Claude Code kom 2025…. Denna jämförelse är inte relevant. Men för samhället som helhet har ju alltid automation varit bra så hoppas det inte är annorlunda nu.