Kyjiv har terrorbombats under morgonen och RUMINT talar om både ballistiska robotar, kryssningsrobotar och hypersoniska robotar utöver ordinarie Shahedrobotar, och minst fem personer ska skadats när fler bostadshus träffades.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Det finns ännu inga konkreta siffror om morgonens terrorbombning mot Kyjiv annat än att flera villor och höghus träffades och att minst fem personer skadades i den ukrainska huvudstaden. Det uppges på RUMINT-nivå att Ryssland ska avfyrat flera Kinzjal hypersoniska robotar, ballistiska Iskanderrobotar och Kalbir-kryssningsrobotar mot huvudstaden, men i skrivande stund är inget bekräftat.
Polskt stridsflyg ska gått upp, så robotar gick även mot västra Ukraina.
Film från en brand efter en träff i ett höghus på Dnipros vänstra* bank i Kyjiv här. En brand i ett villaområde här, okänd plats, men antaglien Kyjiv med floden Dnipro i bakgrunden.
*höger-vänster bank avser att man tittar i riktningen vattendraget flyter
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
08:43 Grundaren och befälet för Ryska Frivilligkåren (RDK), som strider för Ukraina mot Putin, ska stupat i natt på södra fronten. Preliminärt uppges en FPV vara orsaken enligt RDK:s Telegram.
08:46 En möjlig förklaring till de senaste dagarnas extrema ryska artilleriförluster kan vara att enligt uppgifter till bloggen ska Ryssland grupperat fram sitt artilleri på Pokrovskfronten söde rom staden när det tidigare var dåligt väder. Pjäserna stod då bara ca 7 km från fronten. När vädret klarnade blev det skjutbana för ukrainska FPV:er.
Notera att detta är en hypotes och inte bekräftat som orsaken, men framgrupperingen av artilleriet ska skett. Tanken var väl att använda artilleri när drönare inte kunde verka.

08:50 Ryska förluster igår normaliserades, förmodligen p g a bättre väder, och blev mycket svåra 1 240 man, 158 transportfordon, kraftiga 33 haubitsar, höga 19 pansarskytte- och motorskyttefordon, samt normala fem stridsvagnar.
08:52 Film på när en rysk Shahedrobot träffar ett höghus i Kyjiv.
KOMMENTAR
Inför att kriget kommer till Sverige kan man reflektera över om det är farligare att bo i höghus än mer lågbyggda hus när Ryssland terrorbombar exempelvis Stockholm. Svaret där är förmodligen, ja. Risken verkar föreligga att höghusen är ivägen för inplottade banor för ryska robotar, och träffas därmed oproportionerligt ofta. Ett lågt hus kan förenklat bara träffas när en robot går specifikt mot platsen, medan höghus även kan träffas på vägen mot målet.
Därtill är räddningsarbetet med komplicerat för höghus, plus att det är mer som kan kollapsa och begrava de som bor på lägre våningar. Samtidigt verkar nybyggda ukrainska höghus ofta mer robusta än äldre hus, och man ser ofta hur bara enskilda träffade våningar skadas, medan huset inte kollapsar. De stora sammanbrotten verkar oftare handla om gamla sovjetiska modulhus, men detta är en känsla och inte något bloggen tittat på rent statistiskt.
På grund av klimatet är svenska hus ofta rätt robust byggda och sägs rent av vara jordbävningssäkra på grund av tjocka överdimensionerade väggar som ska isolera mot kylan vintertid. Men det är inte testat i krig, och således svårt att uttala sig om. Kanske dags att provspränga hus som ska rivas för att se hur svenska konstruktioner skulle klara en Shahedrobots 90 kg stridsspets? Något för FOI eller Boverket att titta på kanske?
På filmen ovan klarar sig det träffade höghuset rätt väl ser det ut som, och bara de träffade våningarna verkar skadats allvarligt.
09:25 Antalet skadade ska stigit till åtta i Kyjiv, inklusive ensextonåring rapporterar Ukrinform. Nionde våningen på ett studentboende ska träffats, ett 24-vånings höghus, ett 18-vånings höghus, där man misstänker att en person kan finnas under rasmassorna. Räddningsarbete pågår. Dessa två höghus är förmodligen de som publicerats via länkar ovan, en låg träff och en hög träff.
09:28 Ukrainska IR-utrustade fiberoptiska drönare eliminerar ryska soldater nattetid på Lymanfronten på dessa filmer, inklusive inuti byggnader.
09:33 Infografik över nattens terrorbombning som verkar gått mot framför allt Kyjiv. Shaheder har som oftast även gått mot Odesa och Donetskfronten där de används för att bomba frontnära mål.
Utifrån grafien användes tre hypersoniska Kinzjal, nio ballistiska Iskander-M eller KN-23, sex Ch-101 eller Iskander-K kryssningsrobotar och sex Kalibr-kryssningrobotar föurtom Shahedrobotar, men vi får avvakta lfutförsvarets officiella siffror för facit.
09:38 Zelenskyj har rapporterat till allierade att Rysslands utplacering av ballistiska potentiellt kärnvapenbärande Oresjnikrobotar i Belarus håller på att slutföras och underar varför Väst pressar Ukraina om att sluta fredsavtal, men itne pressar Ryssland att sluta placera ut ballistiska robotar vid gränsen till Polen.
Robotarna verkar grupperas vid Kritjevflygbasen i Belarus rapporterar Reuters, varifrån de ska nå stora delar av Europa.
KOMMENTAR
Det handlar dock bara om bedömt tio robotar och är som sådant inget allvarligt hot, utan är ett politisikt vapen som ska få fega européer att böja sig för fascisterna i Kreml. Tveksamt om alla robotarna kommer lyckas avfyras korrekt, om de inte slås ut redan på marken, och en andel av de som avfyras kommer skjutas ner av ballistiskt robotförsvar.
Enstaka robotar, eller ens tio robotar, utplånar ingen civilisation, men kommer förstås döda människor ändå vilket även konventionella vapen gör i form av tiotusentals civila i Ukraina. Den som mördas av Ryssland och efterlevande bryr sig inte om valet av vapensystem – man är lika död oavsett vad för vapen som användes.
Men man får välja – leva kuvad på knä som rädd och förtryckt slav under Kremls fascister eller ta risken att dö med rak rygg och huvudet högt som en fri människa. Ett enkelt val, dvs bättre riskera döden som fri människa än leva i skräck och underkastelse. “Öh, lätt för dig att säga bla bla bla”. Ja, jag är namgiven och utpekad av Kreml med tillhörande hotbild. Är du? Frihet är inte gratis utan måste ständigt försvaras och återerövras.
09:54 Film på branden efter träffen på tredje våningen i ett höghus i Kyjiv. Man kan lite mer detaljerat se skadebilden, och det ser faktikt ut som ett bjälklag/betonggolv förstörts där vid hörnet, så två våningar är drabbade. Men resten av byggnaden står kvar.
Det ser ut som en bärande betongvägg eller pelare är intakt mitt i den förstörda delen av våningarna, apropå vad ett modernt hus klarar. Ska en sådan vägg/pelare klara att bära ett 18-vånings höghus krävs det nog rätt mycket pang för att rubba den. Mer än från en Shahed tydligen.
09:58 President Zelenskyj kommenterar terrorbombningen på sin officiella Facebook:
“Another Russian attack is still ongoing: since last night, there have been almost 500 drones – a large number of “shaheds” – as well as 40 missiles, including Kinzhals. The primary target is Kyiv – energy facilities and civilian infrastructure. Regrettably, there have been hits, and ordinary residential buildings have been damaged. Rescuers are searching for a person trapped under the rubble of one of them. In some districts of the capital and the region, electricity and heating are currently unavailable. Firefighting efforts are underway. Repair crews have already begun work at some energy facilities; at others, personnel remain in shelters, and rescuers and repair teams will start work as soon as the air raid alerts stop.”
Han fortsätter angående de så kallade fredsförhandlingarna:
“There have been many questions over the past few days – so where is Russia’s response to the proposals to end the war offered by the United States and the world? Russian representatives engage in lengthy talks, but in reality, Kinzhals and “shaheds” speak for them. This is the true attitude of Putin and his inner circle. They do not want to end the war and seek to use every opportunity to cause Ukraine even greater suffering and increase their pressure on others around the world. And this means that the pressure in response is still insufficient. If Russia turns even the Christmas and New Year period into a time of destroyed homes and burned apartments, of ruined power plants, then this sick activity can only be responded to with truly strong steps. The United States has this capability. Europe has this capability. Many of our partners have this capability. The key is to use it.”
I grund och botten säger Zelenskyj det bloggen säger – fredsförhandlingarna är bara spel för galleriet och en teaterföreställning. Ryssland är inte det minsta intresserade av fred, men genom förhandlingarna hoppas man fördröja eller stoppa amerikanskt stöd till Ukraina.
Zelenskyj uppges träffa Trump i USA i morgon, men bloggen ser ingen anledning till att lägga tid på att täcka det, då det utan rysk välvilja är meningslös samtal vars enda syfte är att stryka den amerikanske despotens ego och känsla av att vara viktig.
Varför spelar då Ukraina med i fredsamtalscharaden? Svaret är förstås att dels vill Ukraina ha fred, men en trygg och rättvis fred och inte fredisarnas fred till varje pris med underkastelse och nya krig som följd, och dels måste man spela med för annars kommer USA dra in stöd och i värsta fall börja stödja Ryssland aktivt om den amerikanska regimen får för sig att Ukraina är ovilliga till fred. Så Zelenskyj måste spela med även om det är utsiktslöst.
10:17 Verkar inte som terrorbombningarna är över. En träff i ett tredje höghus ser det ut som på denna film. Eller så är det den låga träffen i 18-våningshuset. En träff i en äldre sovjetlänga här, kanske studentboendet som nämndes tidigare.
10:20 Kyiv Independent uppger 22 skadade nu. Kyiv Post uppger 28, så siffrorna stiger fortfarande.
10:21 Ännu en höghusträff syns på denna film.
10:22 En tredjedel av Kyjiv saknar nu fjärrvärme och delar av vänstra sidan av floden Dnipro saknar ström. 2 600 bostadshus, 187 dagis, 138 skolor och 22 omsorgsanläggningar ska nu sakna värme.
10:26 Närgången film på räddningsarbetet i det lågt träffade höghuset, där man kan se skadorna och vas som är intakt respektive inte. Ett bjälklag har kollapsat helt, ett andra delvis. Tre vningar har tagit svåra skador och fönster har krossats på flera andra våningar, men huset står kvar. En yttre vägg vid hörnet, som kanske är bärande, buktar ut lite. Möjligt att det hade blivit en större kollaps om den givit vika helt och därmed fått huset att rasa på hörnet.
10:30 En grannes film när en Shahedrobot flyger in sista sekunden och träffar nära filmaren.
10:31 En Shahed träffar en busshållplats i Bila Tserkva i Kyjivregionen på denna film.
10:52 Film på hur norska luftvärnsystemet Nasams används för att skjuta ner ryska luftmål.
11:35 Senaste uppdateringen från Kyiv Independent uppger 28 skadade och en mördad av Ryssland i Kyjiv.
12:11 Angående dimensionering av byggnader för att klara krigshandlingar så skriver en läsare till bloggen om så kallade fortskridande ras:
“Jag följer försvarsbloggen dagligdags med stort intresse, men eftersom jag inte känner att jag har något relevant att bidra med har jag inte brytt mig om att registrera ett “konto”.
Men, kanske jag kan bidra med något till LWs kommentar idag 08.52.
1968 inträffade något som vi idag brukar kalla “fortskridande ras” i en 22-våningsbyggnad i Ronan Point, London. En mindre gasexplosion ledde till att en del av byggnaden kollapsade hela vägen ned (se foto på Wiki). Detta uppfattades som orimliga konsekvenser av en relativt liten/begränsad initial “olyckshändelse” och ledde till att myndigheter i bl a UK och SWE utvecklade och implementerade regler i syfte att minska risken för fortskridande ras.
I praktiken handlar det om att det ska finnas sammanbindningar mellan enskilda stomkomponenter som ska klara vissa laster, att någon stomkomponent ska kunna falla bort utan att orimligt stora delar av byggnaden ska rasa ihop och lite annat.
Lite grovt kan man säga att byggnader från 70-talet och senare ska ha dimensionerats för specifika krav på robusthet/fortskridande ras. För byggnader från 60-talet och tidigare fanns inte motsvarande kravställning, men det betyder nödvändigtvis inte att gamla hus inte är robusta. Även gamla tiders konstruktörer/ byggmästare förstod (trial and error över lång tid?) att byggnader behövde en viss robusthet och vidtog åtgärder för att hantera detta.
Våra dimensioneringsregler för fortskridande ras täcker dock endast in “normala” olyckshändelser, inte terrorism eller krigshandlingar. I Sverige har vi inte heller krav att dimensionera för “olyckshändelsen” jordbävning.
LW har rätt i att berörda myndigheter borde gräva i dessa frågor och ev ta fram en strategi för att hantera detta på lämpligt sätt, men det tror jag inte kommer att hända. Idag har inte myndigheterna denna typ av kompetens in-house. Det är nog bara några gamla stofiler som fortfarande har vissa insikter i hur våra byggregler har utvecklats över tid, och varför, och vi finns inte hos myndigheterna.
Tack för ett träget arbete att sprida information och kunskap om Ukrainas kamp för sin frihet!”
Artikel på Wikipedia om Ronan Point här.

12:58 Ukrainas flygvapen har nu publicerat sin officiella sammanställning av nattens och morgonens terrorbombning.
| Robottyp / måltyp | Antal avfyrade / upptäckta | Antal nedskjutna / nedkämpade | AFYRNINGSORMÅDEN |
|---|---|---|---|
| Shahed/Gerbera | 519 | 474 | Kursk, Orjol, Millerovo, Sjatalovo, Primorsko-Achtarsk (RF), GvardiSKOJE (KrYm) |
| Iskander‑M / Ch‑47M2 Kinzjal | 10 | 6 | Rjazanskaja och Brjanskaja Oblast (RF) |
| Iskander‑K / Kalibr (kryssningsrobot) | 7 | 4 | Rostov Iblast (RF), Svarta havet |
| Ch‑101 (kryssningsrobot) | 21 | 19 | Vologograd Oblast (RF) |
| Ch‑22 (kryssningsrobot) | 2 | Svarta Havet |
Iskander-M och Kinzjal redovisas inte separat, kanske för att inte ge Ryssland ledtrådar om var ukrainskt Patriotluftvärn är grupperat.
14:52 Antalet skadade i Kyjiv har stigit till 32 personer inklusive två barn skriver Ukrinform. Den mördade är en 71-årig man medan hans 70-åriga fru vårdas på intensiven på sjukhus.
17:15 Den ukrainska militära underrättelsetjänstens chef Budanov uppger att Ryssland förbereder en invasion mot Baltstaterna, men så länge som kriget i Ukraina pågår hindrar det dem.
KOMMENTAR
Det betyder i sin tur att när det blir ett fredsavtal i Ukraina så kommer kriget till Sverige därnäst, eftersom Estland, Lettland och Litauen är våra allierade och Sverige oavsett är kritiskt för försvaret av Baltikum och således kommer fjärrbekämpas. Dessutom har vi hälften av tiden en mekbataljon i Lettland som kommer stå i första linjen vid det ryska angreppet, plus annan personal andra halvan av tiden.
17:24 Budanov säger också i intervjun att february 2026 är bästa fredsfönstret, vilket är relaterat till militär aktivitet, uppvärmningssäsongen och “andra faktorer” skriver WarTranslated.
Allt fler i Putins krets uppmanar den ryske diktatorn att avsluta kriget enligt Budanov.
18:52 Siktesfilm där en ukrainsk prickskytt fäller en gående rysk soldat på 1 300 meters avstånd. Rätt bra skjutet, särskilt med tanke på att målet rör sig, om än inte jättefort.
18:55 Putin påstår att ryssarna rycker fram så fort att om Ukraina inte frivilligt retirerar från Donbas så kommer man ta området militärt. Detta samtidigt som det fullskaliga ockupationskriget nu hållit på lika länge som andra världskriget mellan Tyskland och Sovjetunionen, men istället för att ta Berlin så håller man på att misslyckas att inta småstaden Pokrovsk (tänk Flen). Sovjetunionen ryckte fram extremt långsamt under andra världskriget, men jämfört med hur långsamt det går för ryssarna i Ukraina så var andra världskriget snabbt. Å andra sidan så hade ju Sovjetunionen ukrainska soldater på sin sida då, nu är det bara ryssar så inget överraskande att man kört fast.
445 kommentarer
Slava Ukraini!🌻🌻🌻
Wow, förstaplats var urlänge sen! Får bli en liten slant till PuU och BGB.
👍
Ära åt hjältarna! BgB
Det finns en plats på jorden där solen ej längre ler.
Den platsen heter ryzzland, åt det hållet ser jag aldrig mer.
Slava Ukraini!
Felpostat 😐
👍
3:a ? BGB!
👍
Folk sover visst länge idag!
Sjukt fixa en Nylander efter att bloggarens inlägg varit uppe i ÅTTA minuter!
Stämmer bra på mig i alla fall! Varit trött på sista tiden..😴 😄
God morgon
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God morgon! Vi ger aldrig upp!
God morgon!
Aldrig!
Aldrig!
Det finns en plats på jorden där solen ej längre ler.
Den platsen heter ryzzland, åt det hållet ser jag aldrig mer.
Slava Ukraini!
👍
Snyggt 👍🏻
🎯
Mycket fint.
Morrn!
En slant till BGB.
08:52 Vanligtvis är innerväggar byggda i betong medan ytterväggar är, skulle jag tro, klenare då de är byggda för att motstå klimatet i första hand. Tegel och isolering är väl vanligaste kombinationen i väggarna i högre hus.
Tegel är väl rätt ovanligt på nya hus numera?
Tegel är numera väldigt vanligt. Var en period vid millennieskiftet när man körde mycket skivor som skulle tunnputsas. Och så ingen luftspalt på det. ( Enstegstätade fasader) blev inte bra. Numera är min upplevelse av i stort sett varenda bygge jag har varit på de senaste 20 åren, allt från badhus,skolor och lägenhetshus, har murats tegel.
Fast gäller det även 20-våningshus?
Nej det är sant. Över en viss höjd blir det logistiska problem. Olika fasadskivor eller färdiga fasadelement är det som gäller då.
Tänker att tegel inte heller klarar hur stor tyngd som helst, men att hus på 3-4 våningar är utmärkta för tegel går ju enkelt att se i sådana områden.
Är det inte så att stommen gjuts i betong med bl.a. golv, bärande innerväggar, trapphus och hissschackt medan man sedan murar igen ytterfacken, så det bara är ytterväggarna som är av tegel. Teglet behöver då bara bära tyngden av sig själv för en våning.
Apropå att använda så lite betong som möjligt för att minska CO2 utsläppen. Det är cementen som är CO2 boven och utsläppen har två källor, man eldar något, typ olja och plastskräp, vilket ger CO2 utsläpp för att nå höga temperaturer i en roterande rörugn som driver ut CO2 ur kalkstenen för att kemiskt reaktiv cement. När cementen härdar återbinds CO2 från atmosfären och denna härdning fortsätter sedan under mycket lång tid så om man river gamla betonghus och krossar betongen kan det bli lite fart på det pga större reaktionsyta.
Det innebär att om man får värmen från en ljusbåge som drivs med kärnkraft/vindkraft/vattenkraft och sedan fångar upp och lagrar CO2 som drivs ut ur kalken blir betong inte bara klimatneutralt utan även en CO2 absorbent som tar CO2 ur atmosfären. Så vi skulle med mycket gott klimatsamvete kunna vara frikostiga med betonganvändning om vi gör det tryggt för Heidelberg i Slite att investera för 50 års drift av cementfabriken som netto minus anläggning.
Stadigare hus med tyngre stommar skulle även bli bättre på att lagra värme så vi inte behöver elda lika mycket eller använda lika mycket ström för värmepumpar när det är kalla nätter eller några kalla dagar. Det blir även mindre skador för grannarna när någon lägenhet brinner, dock är fasad och fönster viktigare än att gå från ok till tunga innerväggar och bjälklag.
Och försvarsmässigt är det bra med skyddsrum, små bunkrar, stora bunkrar för flygplan och lastbilar/militära fordon, tyngre broar, fler broar, skyddad el och vatteninfrastruktir osv så vi behöver massor med betong. Och varför inte uppdatera skyddsrumsstandarden så kraven på räddningstjänsten blir mindre och användbarheten för militära förband i utrymda orter blir bättre?
Trapphus, hisschakt, lägenhetsavskiljande väggar och div vent/el/rörschakt är i stort sett alltid betong, skalväggar och/eller platsgjutet. Visst, utfackningsväggarna kan ju vara klent byggda men skulle en dylik shahed åka in i en svensk flerbostadshus så smäller kanske bara just den lägenheten. Ponduspostulerar att en standard svensk säkerhetsdörr kanske oekar hålla emot ut i trapphuset tom?
Just vad säkerhetsdörrar tål finns det väldigt bra data på hos Polismyndighetens insatsstyrkor. Men det är skillnad på att göra exakt rätt kontra en generell tryckvåg.
Exakt så.
Det sparas på betongen överallt där det går, för att spara på koldioxid avtrycket. Bärande väggar, lägenhetskilljande väggar och installationschakt byggas som lätta konstruktioner i stor utsträckning. Bombsäkring är obefintlig i nyare mindre lägenhetshus och småhus. 2-4 våningshus behöver i princip inte att innehålla betong i konstruktionen ovan mark för att uppfylla Boverkets krav.
Högre hus måste rimligtvis ha tyngre konstruktioner. Så vad är optimalt idag för att klara ryska bombningar? Lågbyggt klent, eller högbyggt robust?
Villamattor är väl det mest optimala. En entonsbomb som slår ut ett 20vån hus dödar kanske hundra personer men det bor inte ens hälften i villaområdet.
Ditt resonemang handlar enbart om befolkningsdensitet. Jag funderar på vilka konstruktioner som är mest motståndskraftiga om de träffas. En villa som träffas av laddningar i den här storleksordningen blir till träflis.
Det är ju befolkningsdensiteten som avgör antal våningar.
För robusthet och inte komma i vägen för en shahed eller robot borde 4-6 våningar, full källare, 25-30 cm betongväggar mellan lägenheter/trapphus, massiva betongbjälklag vara optimalt. Ytterväggar i lättare material som tryckvågen blåsar ut, skyddar resten av huset.
Dansklasse har helt rätt. Och idealiskt borde varje lägenhet ha ett stort badrum eller förråd utan fönster eller yttervägg vars dörr framför sig har en tjock vägg till nästa lägenhet eller trapphuset för inre skydd enligt tvåväggsprincipen. Och så borde fönstren lamineras med plastfilm.
Något sådant, ja.
Att ställa krav på att allt glas ska vara laminerat (2 tunna lager glas, ihoplimmade med plastfolie) hade varit en hyfsat liten merkostnad. I dagsläget ska alla glasrutor i golvnivå eller om det finns fallrisk redan vara med säkerhetsglas, oftast laminerat.
Kanske dags att omdöpa till Oligarkglas?
1996 skulle två lägenhetshus (typ 5-6 våningar) rivas i Boden. Preppades med sprängmedel, planen var att de skulle förvandlas till grushögar. Booom, det enda som hände var att husen lutade lite men stod kvar.
Sveafältet.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=212694468929783&set=p.212694468929783&type=3
https://www.facebook.com/groups/141189475982708/posts/6000156126752651/
“Lutade lite”.
Lumpade på MekB19 1995/96 – vill minnas att vi bassar fick bevittna ett rivningsjobb av flervåningshus i Boden (som hade visst sensationsvärde i lokala pressen), fast det var då med kran & ”kula”—månne bygget du nämner?
Jo, förmodligen. Eftersom sprängningen inte fungerade som det var tänkt fick man riva på ”vanligt sätt”.
Top 10!? Får bli #bastardk9 å #swedishrescuers
👍
Antalet skadade är nu uppe i åtta, en person sitter fast.
”Russian drones hit Kyiv: three residential towers on fire, 8 injured, one person trapped under rubble. Rescue teams searching 18-story building. Ten evacuated from elderly home as fire spreads. Third of capital without heat – Mayor Klitschko”
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3maxe35qxik27
https://euromaidanpress.com/2025/12/27/kyiv-under-fire-drones-hit-five-districts-one-person-trapped-under-rubble-as-third-of-capital-loses-heat/
Några svenska medier om morgonens attacker.
DN har t o m skrivit en rejäl artikel med intervju av svensk på plats.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=27f4b5384d5f7d8f672407412322b3bd
https://www.dn.se/varlden/kiev-under-attack-infor-motet-mellan-trump-och-zelenskyj/
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/kraftiga-explosioner-i-kiev/
Vi fortsätter att stötta. 🇸🇪💙💛🇺🇦 Ukrainahjälpen
👍
Idag har den fullskaliga invasionen av Ukraina varat lika länge som sovjets krig med n*zityskland. Efter den här tiden under WW2 stod röda armén och betraktade ruinerna av Berlin. Den nuvarande ryska armén har ännu inte lyckats inta Pokrovsk. Men “russia strong”, tankies, “russia strong”…
Ger en eftertanke.
Nu är du orättvis. I WW2 hade ju ryssen Ukraina och övriga västmakter på sin sida. 😉
Nu krigar de ju mot hela NATO (utom större delen av UZA)…
“Över 2 600 bostadshus samt 187 förskolor och 138 skolor i Kyiv står utan värme efter nattens nya ryska attacker. Det uppger ukrainska myndigheter enligt Reuters.
I Kyivregionen runt huvudstaden har omkring 320 000 hushåll blivit utan el efter attacken, uppger regionala myndigheter. Regionen omger Kyiv men omfattar inte själva staden, rapporterar Reuters.
Temperaturen i huvudstaden låg runt noll grader på lördagsmorgonen. …”
https://omni.se/tusentals-utan-strom-i-kyiv-efter-nya-ryska-attackerna/a/d4OG0X
09:28
Sista får en fpv rakt upp i arslet.
Måste kännas rätt dö för putins sak på detta sätt 🥴
Fast de flesta som åker mördar gör det för egen vinning misstänker jag.
Filmen viser med all tydlighet att allt vi lärde om om infanteristrid inte funkar i det moderna kriget. “You can’t run and you can’t hide”
Gräva ner dig så fort du ska ligga still mer än en kvart är väl det närmaste man kommer något användbart.
09:38 jag och väldigt många svenskar står vi din sida, oavsett om vi är direkt utpekade eller inte.
Jag har tänkt någon gång att det säkerligen finns kunskapare och vatniks som har försökt lägga pusslet kring pseudonymerna av alla som är aktiva här. En liten lista på personer som någon bokstavlig quisling gärna lämnar över till moskoviterna. Jag misstänker att bloggaren vet hur han ska göra för att deleta rubbet snabbt om det behövs.
Var inte riktat till bloggens läsare, utan till fega fredisar som gärna knäar för Putin.
Utpekade av moskoviterna som hot mot imperiet menar jag.
Jag tror att folk inte skall inbilla sig att de kan gömma sig ifrån rysk underrättelsetjänst och på det sättet överleva om man hamnar på fel sida av fronten efter en rysk invasion. Det finns så många olika elektroniska spår som kan visa att man har varit eller är politiker, polis, advokat, militär, hemvärnsman, skollärare, jägare, universitetslärare, myndighetspersonal, i olika handlingar motståndare till Kreml, osv. Och rysk folkmordsorganisation behöver inte ha säkra bevis utan dödar och torterar hellre för många samt torterar fram äkta eller påhittade utpekanden än för få för att knäcka en nation så den kan inkorporeras i imperiet.
Det finns ingen säkerhet i att gömma vem man är, vill man ha säkerhet mot Kreml behöver man förbereda sig och göra motstånd tillsammans med så många som möjligt. Desto fler som står emot desto svårare är det för Kreml att djävlas. Sedan kan man göra saker för att inte vara ett givande mål, man kan vara del av organisationer och dela upp uppgifter så det blir svårare att få stopp på sådant som skadar Kreml genom att skada eller muta enstaka individer. Ensam är man svag, tillsammans blir man säkrare och starkare.
Sedan tror jag att den sämsta säkerheten finns i att böja sig för Kreml och bli del av deras mordmaskin för att undvika att dödas. Vi har sett att dödskulten har mördat otaliga frivilliga, alla människor är redskap för dem och även högt upp i hierarkin åker vem som helst ut genom ett fönster om någon annan har nytta av detta.
+1.
Jag är helt säker på att både du och jag finns i en prydlig liten mapp på Görvelsgatan Magnus. Annars har de inte gjort sitt jobb. Har det någonsin fått mig att tveka i mitt engagemang för Ukraina? Inte en hundradels sekund.
Jag tror som Magnus att huvuddelen av bloggens läsare redan finns på de ryska dödslistorna. Det finns helt enkelt för många kriterier som gör att man blir uppmärksammad för att personer med politisk, militär eller akademisk bakgrund skall kunna undvika hembesök vid en ockupation. Hamnar man bakom fiendens linjer finns bara en lösning – Fria kriget.
Jag räknar med att rysk och kinesisk underrättelsetjänst vet vem jag är eller snabbt tar reda på det när de vill.
Anledningen att ha signatur är att inte familjemedlemmar ska behöva stå för åsikter som är mina, signaturen döljer mig för de flesta i allmänheten, men säkerhetstjänster lägger mera krut på att veta vem som är vem.
🔥 ATESH agents disrupted occupiers’ communications near Berdyansk
Agents carried out a successful sabotage operation in the Zaporizhzhia region. A technical module of a telecommunications tower was destroyed, completely shutting down its operation.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maxkaw5enk2b
Lägesrapporten, Noel
Hela Gårdagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/2004796655405809903.html
Terror medelst Shaheds fortsätter hela tiden 😡
Just nu mot Rusanivkaområdet i Kyjiv
Försvarsrelaterat. Och kanske inte helt smickrande för Tomahawk och/eller målangivelserna ??
🇺🇸🇳🇬🚀 At least three Tomahawk missiles from the US’s strike on ISIS targets in Nigeria fell short of their targets: the morning after the attack, locals found missile debris and unexploded warheads, – Militarnyi
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maxmico47k24
Efter elfte september skickade USA ett antal Tomahawker på Afghanistan. Flera av dem kraschade innan målet och var i så bra skick att talibanerna kunde sälja dem till Kina. Verkar inte vara så mycket bättre 25 år senare …
Dom är väl upphottade några gånger, men gamla. Undrar om inte Ukraina snart har bättre saker. I framtiden kanske vi skulle köpa av dom i stället 😉
Ni kanske såg videon med två ukrainska soldater som exfiltrerades efter 130 dagar på samma position? Annars finns den här:
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3maprxyttic25
Något senare hörde jag talas om en rysk soldat som sades ha kapitulerat och sedan hjälpt till på den ukrainska sidan. Noterade ni den tredje personen som åker i den lilla släpvagnen i videon? Det visade sig vara den ovan nämnda ryssen… 😁 Det finns en video där han intervjuas, men a) jag hittar den inte, och b) det är oklart om han är krigsfånge.
Hörde samma, och då vågade jag inte länka till filmen utan nöjde mig att lägga upp texten 😎
Men han såg ut att vara vid gott humör 😉
Han hade blivit väldigt väl bemött, fick kläder och skyddsväst, och hjälpte sedan till med att langa ammunition under minst ett eldöverfall. Tänk vad lite vänlighet kan göra!
Han visste säkert att överlevnaden om ryssarna tagit honom/dom hade räknats i sekunder. Sedan kanske han var trött på att vara köttråvara
Så jäkla stabila grabbar 👍De där två skulle man vilja träffa nådon dag och höra mer av det som hände under alla 130 dagar.
Ukraina är ju helt suveräna på underhåll/supply när de kunde förse hjältarna med mat, vatten medicin osv. hela tiden. T.o.m cigaretter fick de. 😮 Då fattades nog (nästan) ingenting i leveranserna.
Heroiam slava ❤️🥇
Jag är grymp imponerad 🥇
Grymt imponerad så klart
Nya rubriker i SvD snart? 😁
🤡 LOL… Russian MoD again claims that Kupyansk is under control of the Russian Armed Forces.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maxlpwziqk2w
Definitivt! Kommer ut som stor nyhet i eftermiddag på SvDs hemsida ska’ru se!🤢
🤡🤡
As “proof of control over Kupiansk,” Kremlin media published videos of assault commanders filmed indoors, not even outside, claiming they’re clearing the city of “small enemy gangs hiding in burrows.”
Film. Översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3maxmpvka7s2y
Om det inte vore för det hemska mördandet som ryZ står för så skulle dessa fredsförhandlingarna vara en komedi. putin vill inte ha fred men låtsas det. Ukraina vill ha en rättvis fred och vet att putin inte kommer gå med på det. Ändå måste båda parter slicka idioten trumps bak och berömma honom. Allt är ett spel för att idioten ska stå i centrum. Hade han haft vettiga rådgivare så hade de talat om för honom att det är helt meningslösa samtal, men han har bara nickedockor och andra idioter i sin närhet som vet att de blir sparkade om de inte stryker byfånen medhårs. Zelensky har det svårast, han måste få idioten att förstå att vissa ryZ krav är orimliga utan att reta upp 5-åringen.
Ja, när LW mycket riktigt skriver: ” Varför spelar då Ukraina med i fredsamtalscharaden? Svaret är förstås att dels vill Ukraina ha fred, men en trygg och rättvis fred och inte fredisarnas fred till varje pris med underkastelse och nya krig som följd, och dels måste man spela med för annars kommer USA dra in stöd och i värsta fall börja stödja Ryssland aktivt om den amerikanska regimen får för sig att Ukraina är ovilliga till fred. Så Zelenskyj måste spela med även om det är utsiktslöst.”
Då tänker man: att Putin inte bara startat kriget helt oprovocerat, och dessutom tydligt visar att han inte är intresserad av fred (endast om han får allt han pekar på), då utlöser detta inte någon motreaktion från Trump såsom kraftfullt stöd till Ukraina exempelvis. Något mycket sjukt måste ligga bakom när det råder så uppenbart olika behandling av UA resp. Ryssland.
Ja jag håller med, fast detta är väl inget nytt, eller unikt med Trump. Det var väl nästan exakt likadan situation med fredsamtal under vietnamkriget? Kissinger som dessutom fick Nobels fredspris, är ju också helt absurt.
Inte för att försvara norska Nobelkommittén (som gjort ett antal grodor genom åren), men Kissinger delade faktiskt priset med Nordvietnams chefsförhandlare, Le Duc Tho. Att denne sen vägrade att ta emot priset kan knappast Nobelkommittén lastas för.
Personligen tycker jag att Obamas fredspris var en större groda. Borde krävas lite mer än att efterträda G.W. Bush för att få det priset. Sen finns det också ett par nordirländska kvinnor som är lite suspekta. Betty Williams behöll pengarna själv, och slutade samarbeta med katolska Mairead Maguire efter att de bägge delat priset de fick 1976 (som dock delades ut 1977).
Som jag förstod det då fick Obama fredspriset så att säga i förväg för det klimatarbete man hoppades att han skulle göra. Han levererade tyvärr inte.
Ser faktiskt inte riktigt parallellen där: i det fallet var det långdragna direkta förhandlingar mellan parterna, där ingendera parten ställde helt orimliga krav, som skulle vara uppfyllda för att de ens skulle inleda förhandlingar. I det nu aktuella fallet har vi t.o.m. det osannolika att Trump vill ge Ukraina skulden för att kriget startade, dvs han har helt köpt Putins förvridna narrativ.
Helt identiskt är det så klart inte, men USA och Kissinger höll möten med Nordvietnam helt utan Sydvietnam och andra allierade. I slutändan körde USA övrr syd och pressade dem in i en dålig fred, som sedan bara ledde till nytt krig. Hanoi var aldrig intresserade av fred. Deras mål var hela tiden att sydvietnam skulle upphöra att existera. Samma som Putin nu vill med Ukraina.
Med tanke på vad som nu oavsiktligen (den misslyckade maskningen) publicerats i Epstein-fallet kan man bara hålla med en av de amerikanska politiska kommenatorerna som sa »Om det här ansågs tillräckligt rumsrent för att kunna läggas ut, vilka oerhörda hemskheter återstår då?» Trump är förvisso diktatorkramare och fortfarande hämdlysten på Zelenskyj, men till och med han måste ju egentligen begripa att det vore mycket lättare att få slut på kriget genom att stödja Ukraina. Putin’s got him by the short and curlies.
“till och med [Trump] måste ju egentligen begripa att det vore mycket lättare att få slut på kriget genom att stödja Ukraina.”
Måste han verkligen det? Jag vet inte det… Jag tror att han är tillräckligt vrålpuckad för att helt enkelt tro att “Ryssland är störst, de vinner!” (Eller: “Putin är diktator [som jag vill bli], han vinner!”)
Min gissning är att han tycker det är så bråttom för honom själv att “mäkla fred” så att inte Putin ska gå och vinna utan honom.
🥔🚀 Missiles in Belarus: A New Level of Russian Military Pressure
President Zelenskyy also stated that special antennas have been installed on residential buildings in Belarus, which may be used to guide Shahed drones.
Read more 👀
https://theukrainianreview.info/missiles-in-belarus-a-new-level-of-russian-military-pressure/
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3maxp4cejc224
Missilerna kanske är säkrare i Belarus jämfört med i Ryssland när Ryssland imploderar.
Sedan kan kärnvapenmakterna i NATO få skrota kärnvapnen mot en värdelös säkerhetsgaranti.
“Inför att kriget kommer till Sverige kan man reflektera över om det är farligare att bo i höghus än mer lågbyggda hus när Ryssland terrorbombar exempelvis Stockholm. ”
Med andra ord har vi äntligen hittat en användning av Norra Tornen i Sthlm, som dyrt “stå-i-vägenskydd” för Shaheds mot Karolinska (glas)sjukhuset.
Lite OT men hörde att de har problem med kängan 90 Bertil på K3 som måste bytas ut.
Utan att kunna storyn känns det lite märkligt. Instinktivt känns det som att de har försökt “spara” några kronor på sämre material men har som sagt inte en susning.
Fakta!
https://officerstidningen.se/forsvarsmakten-byter-ut-kanga-efter-larm-om-fotproblem/
Hade velat se den upphandlingen…
Rätt uppenbart att man frångått kraven till förmån för leveransprecision. Sånt får man ta ibland, i växande organisationer.
“Kravställan på 5.11 är betydligt enklare än på M 90, men det var vad industrin kunde leverera här och nu. Vi hade ett läge där vi inte kunde utrusta våra värnpliktiga med kängor och var tvungna att få fram en känga på en dryg månad. Det hade varit omöjligt med försvarets gängse kravställan, säger Claes Isoz.”
Själv minns jag vilket lyft det var när 90-kängan infördes på “mitt” förband. Herrejösses, helt plötsligt slapp man skavsår (även om sjuksyster lärde mig använda Compeed, vilket jag, storfotad som jag är, haft nytta av hela livet)!
De gamla läderkängorna må ha varit praktiska att laga (ja, regementet hade en egen skomakare), men de var tunga som bly, med sömmar på känsliga ställen, och väldigt opraktiska (utom om man skulle sparka knäskålen av ankommande Spetsnaz 😀
Fötterna är det viktiga, framför allt att de faktiskt kan stå på marken!
Blir nästa upphandling patroner utan krut?
Bliv vid din läst “……har ingen kvantdata att styrka det här med, men det är deras upplevelse, säger Torbjörn Jakobsson, legitimerad fysioterapeut vid Försvarshälsan i Boden. “
Hotar du förtäckt fysioterapeuter, förklara dig!
“Kvantmekaniska teorier används för att förutsäga eller beskriva former och egenskaper hos material på molekylnivå, vilket används inom allt från proteinforskning och medicinutveckling till utveckling av halvledare och laserinstrument. Bland de tillämpningar som utnyttjar mer grundläggande teorier i kvantmekanik finns kvantkryptering, kvantdatorn och kvantteleportering – där de två senare ännu befinner sig på grundläggande forskningsnivå. Att formulera en kvantmekanisk beskrivning av gravitation eller kvantgravitation är en svår uppgift som ännu inte lyckats.”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvantmekanik
Teorier, vart finner du kvantdata?
Hotar du förtäckt fysioterapeuter, förklara dig!
En sådan fysioterapeut, skulle vi båda ha nytta av ibland.
Kvantdata eller inte.
Citeringen av mitt första inlägg i mitt andra inlägg var sådär, medger det.
Episode en, finns det kvantdata., då om skorna bra eller dåliga, kommer fysioterapeuten att bli vid sin läst?
Eller har han fullt sjå, att dra mig till rätta?
Troligen finns en potential så att både du och jag, vandrar vidare stolta och förundrade!
Med rak rygg!
Vad tycker du om brigadgeneralens agerande i frågan?
När jag gjorde högvakten på slottet på 80-talet upptäckte jag några dagar efteråt att jag hade tappat känseln längst ut i ena stortån; besökte senare militärläkaren som sade att detta inte var något ovanligt när man hade stått still en längre tid med lite för tajta militärkängor — jag var bara en i raden av värnpliktiga som kommit till honom för samma sak. Med lite tur, sade han, får du tillbaka känseln om några år; 40 år senare är det dock fortfarande lika “stumt” längst ut på stortån… 🙂
Apropå svenska militärkängor tipsar jag om den här gamla artikeln i DN:
“Skofabrikören som slutade svara i telefon: ‘Ändå bara kundjävlar som ringer’
Att knacka på dörren är meningslöst, för Anders Dernebo vill inte ha besök. Men en svensk elitstyrka har nästlat sig in. Sedan 1997 bär Norrlands jägarsoldater vinterkängor som är handgjorda av den motvillige företagaren i västerbottniska Jörn.
Länk: https://www.dn.se/ekonomi/skofabrikoren-som-slutade-svara-i-telefon-anda-bara-kundjavlar-som-ringer/
Betalvägg på DN även efter ett par år. Arkivkopia: Anders Dernebo är motvillige entreprenören bakom Jörnkängan – DN.SE (www . dn . se @ archive . is)
09:38
Frihet är inte gratis utan måste ständigt försvaras och återerövras.
Alla som lever i frihet måste hjälpas åt så att vi kan fortsätta leva i frihet och så att de som inte lever i frihet nu, en dag ska få uppleva friheten att tyck, tänka, säga och göra vad man vill utan att det skadar andra. (Jo, det måste finnas begränsningar i ett fritt samhälle.)
Just nu tänker jag på tre länder som passar någorlunda bra in här, prioriterade i den här ordningen.
Ukraina
USA
Ryssland
Ukraina kan vi ge så mycket stöd på alla vis som vi tycker att vi klarar av, plus lite till.
USA under Trump kan vi bojkotta så mycket vi tycker att vi klarar av, plus lite till.
Vi kan säkert också på olika vis ge vårt stöd till de delar av det amerikanska samhället som inte vill montera ner demokratin och friheten.
Hur?
Jag vet inte!
De som vet, vet vad de kan göra.
Ryssland är en svårare fråga. Det bör ju stå klart för de allra flesta att vi inte vill ha den granne Ryssland är idag, en odemokratisk granne med allt kraftigare begränsningar i befolkningens frihet.
Stabila demokratier tenderar att inte starta krig mot andra demokratier.
Går det att få Ryssland demokratiskt?
Svaret är säkert JA, men frågan är lika säkert HUR.
Just nu snickrar vi på en ny järnridå, ett militärt skydd mot Ryssland. Det är det som behövs nu, men jag tror inte det är en fungerande lösning i längden. Ett odemokratiskt Ryssland kommer alltid att ställa till det i världen på olika vis så att det även drabbar oss.
PS
Det finns andra länder och annat i vårt samhälle som också är viktigt att engagera sig i för att behålla och sprida frihet och demokrati, men just idag tänkte jag på tre länder när jag läste
Frihet är inte gratis utan måste ständigt försvaras och återerövras.
Du har väldigt höga tankar om Ryssland.
Jag vet att många tycker att det var en demokrati efter revolutionen samt under Jeltsin men likt förbannat var korruptionen ständigt närvarande.
Tyvärr så tror jag aldrig Ryssland kommer att bli en demokrati.
Vilka väldigt höga tankar har jag om Ryssland menar du?
Att Ryssland borde kunna bli en demokrati någon gång, men att jag inte alls vet hur detta skulle gå till?
Många länder i det före detta östblocket har ju faktiskt lyckats bli någorlunda demokratiska, tom. Ukraina är på god väg trots att landet 1991 i praktiken var nära nog exakt lika odemokratiskt och korrumperat som Ryssland var/är.
Jag tror att det är en utopi att Ryssland blir demokratiskt.
Sen tycker jag kopplingen som du gör mellan Ryssland och Ukraina är märklig och icke relevant gällande demokrati.
Ryssland är Ryssland och icke jämförbart med något annat land.
Så vilka väldigt höga tankar har jag om Ryssland menar du?
Länderna är absolut olika på vissa sätt och lika på andra.
Korruptionen som du nämnde var tex. väldigt likartad i Ryssland och Ukraina och det var väl den jag avsåg främst.
Ekonomin var också lika och kulturen är likartad. Politiskt och geopolitiskt var och är skillnaderna stora, Ukraina vill/ville fjärma sig fån Moskva och närma sig väst.
Efter 1991 var Ukraina kaotiskt, korrupt och ofta instabilt – men det fanns ett groende för av demokrati med val och yttrendefrihet (Den orange revolution och sedan Euromajdan).
Det finns flera likheter (och även skillnader). När Sovjet föll var både Ukraina och Ryssland ofria och korrupta — men Ukraina utvecklades mot demokrati, medan Ryssland utvecklades mot auktoritärt styre.
Hur går det med namninsamlingen, det är så länge sedan du uppdaterade oss!
@Surtrutn 2025-12-27 13:56
“Så vilka väldigt höga tankar har jag om Ryssland menar du?”
Den här: “Att Ryssland borde kunna bli en demokrati någon gång”. (ett par kommentarer längre upp)
Jag är med DMC här: Det verkar tyvärr inte så.
Nu sist skrev du:
“Länderna är absolut olika på vissa sätt och lika på andra. […] Ekonomin var också lika och kulturen är likartad.”
Det är här jag tror du far vilse: Nej, det finns tydligen någon grundläggande skillnad mellan rysk “kultur” och alla andra kultrer. En skillnad som gör att Ryssland inte kan fungera i en regelbaserad ordning; en rysk “kultur” som är så i grunden rotad i “den starkes rätt” att demokrati och fred är omöjliga så länge något av denna ryska “kultur” består.
“När Sovjet föll var både Ukraina och Ryssland ofria och korrupta — men Ukraina utvecklades mot demokrati, medan Ryssland utvecklades mot auktoritärt styre.”
Precis. Ukraina, liksom alla andra stater som förut varit under det ryska imperiet eller Sovjetunionens “inflytandesfär”, utvecklades mot demokrati. Visst, många av dem har haft en långsam och / eller snubblande utveckling, med diverse bakslag. Men de flesta av dem står nu åtminstone på ungefär västvärldens nivå någon gång i början eller mitten av nittonhundratalet (och somliga t.o.m. det här seklet), och resten i alla fall på artonhundratalet. Men inte Ryssland: Det är för evigt fast i Ivan den förskräckliges tid, femtonhundratalet (som bar många drag av Gyllene Hordens tid, tolvhundratalet; mycket mindre hade förändrats i Ryssland än i Västeuropa under de mellanliggande århundradena).
Ryssland skiljer sig från alla de andra stater som någon gång fallit under dess ok i att det självt aldrig verkligen tagit chansen till en fredlig och demokratisk utveckling. Inte under “Stora Oredan” på sextonhundratalet, inte under de “liberala” tsarerna på artonhundratalet (Alexander II och III? Eller var det “tsaren” i singularis, bara en av dem?), inte under eller efter revolutionerna 1905 och 1917, och inte efter Sovjetunionens fall 1991. Varje gång har det efter högst några år drivit tillbaka mot envälde och imperialism.
Något i den ryska “kulturen” är uppenbarligen fundamentalt väsensskilt från de flesta andra — från alla andra europeiska — kulturer.
Tyvärr så måste man väl alltid lägga till Kina till listan eftersom de kommer av allt att döma utöva ett negativt inflytande på planeten.
Inte heller där finns en lätt mänsklig lösning.
Jo, men jag tyckte inte att Kina passade in här nu.
På många vis är Kina mycket värre än Ryssland för att de jobbar så otroligt långsiktigt och mera med ekonomi och utpressning (som inte märk så tydligt) jämfört med Ryssland vars våld alltid märks.
Vi ska inte gå på myten om att kommunistpartiet i Kina jobbar långsiktigt. Under Mao var det kaos, maktkamp och folkmord. Sedan mitten av 1970-talet har man fått något slags stabilitet i sitt styre men jag skulle inte vilja kalla det långsiktigt jämfört med t ex det svenska samhällsbygget eller andra demokratier i Europa. Eller varför inte ta Singapore som gott exempel på långsiktighet. Kommunistpartiet vill gärna ge sken av att de blickar ut över långa tidshoristonter både framåt och bakåt men faktum är att bakåt är det fiasko och nederlag fram till och med mitten eller slutet av 1970-talet. Framå?! Ja, de vill gärna få oss att tro något men jag tror fortsatt på nederlag för kommunisterna i Kina.
Jo, men jag tyckte inte att Kina passade in här nu.
På många vis är Kina mycket värre än Ryssland för att de jobbar så otroligt långsiktigt och mera med ekonomi och utpressning (som inte märk så tydligt) jämfört med Ryssland vars våld alltid märks.
Det mest effektiva metoden är att vi visar styrkan med demokrati för ryssarna.
Men snälla, tror du att de bryr sig?
Snarare föraktar de vår demokrati.
Ja, precis. Ryssland förstår endast makt.
De som har makten i Ryssland bryr sig inte men det jag menade var att om vi sköter om vårt och bygger ett bra samhälle så finns det de i Ryssland som förstår kraften i vårt samhällssystem och om vi har tur så försöker de förändra på sikt.
Det är korrekt, och det var just det faktum att det ukrainska folket så tydligt rörde sig i en demokratisk riktning med utsikter att bli medlemmar i EU och eventuellt även NATO, som av Putin & Co betraktades som en stor risk. Nämligen risken att det ryska folket kunde få likartade idéer mot bakgrund av de historiskt täta banden mellan de bägge folken. Därför ville Putin desperat ha en pålitlig nickedocka i Kyiv ungefär som den han har i Minsk, dvs politisk kontroll över Ukraina.
Angående Surtrutns resonemang, var jag inne på frågan i gårdagens tråd med utgångspunkten frågor och svar i senaste programmet av radiokorrespondenterna Ryssland.
Stora delar av det ryska folket har en skev bild av demokrati. För gemene ryss är demokrati den katastrof Ryssland hamnade i efter fallet 1991 och fram till landet i praktiken blev en diktatur igen när Putin tog makten.
Som NICKLAS skrev Niklas22025-11-28 06:22;
Demokrati enda vägen till ett välmående, eller är det frånvaron av korruption.
– Respekt för rättsstatens principer, som t.ex. FN-konventioner.
– Tillsättningar baserat på individens meriter, inte “lojalitet till makten”.
– Förmåga att hålla låg korruption.
https://cornucopia.se/2025/11/uppdateras-ryskt-raff-bombat-i-samara-judoforbundet-slapper-in-ryska-kampsportare-under-rysk-flagg-igen-ryskt-natoveto-utesluts-kraftiga-skattehojningar-i-ryssland-pa-upp-till-300/#comment-1583688
FN-konventioner är ett exempel men jag har svårt att komma på ett svagare exempel på att följa rättsstatens principer. Viktiga saker är:
Att det finns polis och rättsväsende tillgängligt för alla inklusive rättshjälp för de utan medel.
Att lagtolkningen försöker vara lika för alla och lyckas ganska bra med det.
T.ex. att det blir utredning, process och samma påföljd om någon på stan får vansinnesinfall, vänder sig om och nitar en person så hen svimmar och förlorar en tand oavsett om den som blir nerslagen är en uteliggare eller börsbolags VD.
Att ingångna avtal följs inklusive att lagar inte ändras i efterhand.
Att staten inklusive alla myndigheter och delar följer sina egna regler och försöker och lyckas ganska bra med att göra det lika för alla.
Att det finns möjlighet att överklaga så fel hyfsat ofta kan rättas.
Meritokrati hjälper till.
Montesqieus gamla maktdelningsprincip är en bra grund. För att motverka diktatur och makmissbruk ska makten delas mellan:
1. Lagstiftande makt, alltså ett folkvalt parlament.
2. Verkställande makt, för Montesqieu en kung, men för oss en regering eller en president.
3. Dömande makt, alltså självständiga domstolar.
Om dessa tre kroppar arbetar självständigt men med respekt för varandra så finns bra förutsättningar för ett gott samhälle. Ukraina arbetar sig däråt, men regeringen försökte för inte länge sedan ta kontroll över antikorruptionsmyndigheten. Montesqieu sjulle sagt nej och det gjorde också ukrainska folket (och EU). Det är ett glädjande tecken på att folket förväntar sig att makthavarna respekterar maktdelningen.
En stor skillnad gentemot Ryssland där Putin och silovikerna kontrollerar alla tre kropparna. De beställer de lagar de vill ha genom ett lydparlament och de beställer vilka domar de vill ha från domstolarna. Det finns också tyvärr en stor tolerans bland ryssarna för att de ger upp sin egen makt mot att en stark ledare styr för det allmänna bästa. Den rollen har Putin vetat att exploatera.
Ja när det blivit fred så måste väl målet vara att få Ryssland till en demokrati. Men tror det krävs likt Tyskland att helt styra dem dit. Men även där efter 80år finns mörka krafter kvar. Och vi får ej vara naiva efter kriget kommer vi nog se en ökning av korruption i Ukraina med. Och därav ser jag en fara med att bara släppa in dem i EU. Då det kommer vara ett land som vissa delar är ödelagt och många förlorat allt. Likt vi haft problem med andra östländer med stöldligor och annat. Och även hur vissa går mot diktatur igen. Så tycker jag man får gå lite försiktigt fram, men ändå vara i första ledet med uppbyggnad och gynnsamma avtal.
Varför skulle det vara vårt ansvar att få Ryssland till demokrati?
Vad gäller korruptionen arbetar Ukraina uppenbarligen hårt mot den och med tanke på protesterna i somras kring att begränsa korruptionsmyndigheternas inflytande kommer ukrainarna aldrig acceptera att det arbetet går bakåt.
Vad gör fasciststaten Ryssland för att stoppa korruptionen i landet?
Det ligger absolut i vårt eget intresse att skapa grannar vi kan leva i fred med (det är ju ett av huvudsyftena med EU), men som wannaberocker antyder med sin fråga så är det inte vårt ansvar. Det är däremot vårt val hur vi på bästa vis ska samexistera med vår granne i öster.
När det gäller korruption är Ukraina på väg åt rätt håll även om det går långsamt och det fortfarande finns mycket korruption i Ukraina. Enligt Transparency International låg de på plats 144 för 11 år sedan och 105 förra året.
Byggbranschen är en korruptionsutsatt sektor i (nästan) alla länder, även i Sverige. Det finns absolut anledning att, som Nilas skriver, vara uppmärksam på detta den dag alla världens byggbolag ger sig in i Ukraina.
Göran Persson skrev att det som ekonomiansvarig för ett land sällan är svårt att veta vad man behöver göra, det svåra (politiskt) är att göra det.
Samma sak med Moskvastaten. Vi VET vad vi behöver göra, nämligen att ge dem så mycket obönhörligt bonk att de splittras i en mängd småstater och ‘för evigt’ är utarmade ekonomiskt och som folk. Det svåra är att (politiskt) göra det.
Någon invänder kanske ‘men exemplet Tyskland då?’ men det köper jag inte. Det är/var helt olika folk med olika förutsättningar.
Det är därför vi behöver gå i krig mot Ryssland.
Vad tror du händer i världen när NATO går i krig med Ryssland?
Jag är intresserad av vad du tror händer eftersom du föreslår krig mot Ryssland som en lösning.
Det kanske funkar.
Eller så funkar det inte.
Jag tror vi vinner och att Ryssland sedan splittras i småstater enligt vad Ofredrik anger ovan. Ryssland upphör att vara ett land såväl som en säkerhetsrisk.
Jo, jag förstod att det är det resultatet du förväntar dig av kriget, men frågan var vad du tror händer i världen när NATO startar kriget mot Ryssland? Inte vad som händer när kriget är slut.
Jag tror Kina fortsätter lura i vassen, att USA inte gör något mer än skramlar. Så inte mkt.
Jag är inte lika optimistisk till att inget kommer att hända i världen om NATO (där USA fortfarande ingår) går i krig med Ryssland.
Vad tror du kommer hända?
Jag tror inget särskilt och jag är som sagt inte lika optimistisk till att inget kommer att hända i världen om NATO går i krig med Ryssland.
Vi kommer inte att gå i krig med Ryssland, och det behövs inte för Ryssland vill till sin natur gå i krig med oss och nu är frågan hur de skall förlora och vi segra så det blir en bra och inte en dålig fred. Den bästa freden är den som splittrar Ryssland där så många bitar som möjligt börjar må bättre och lämnar den ryska politiska kulturen.
Precis som Magnus Redin påpekar kommer Moskoviet att lösa problemet åt oss genom att angripa först.
I likhet med Surtrutn är jag däremot inte alls säker på att det vore en bra idé för oss att själva gå till angrepp – det spelar liksom ingen roll att det eventuellt skulle vara nödvändigt för att slå sönder landet. Det är samma dilemma som Ukraina står inför i händelse av en vapenvila med frusen konfliktlinje. De skulle behöva anfalla för att ta tillbaka förlorat territorium. Problemet är bara att ingetdera skulle åtnjuta något som helst stöd i omvärlden (knappast internt heller i många länder) och konsekvenserna av det skulle mycket väl kunna bli fullkomligt oöverblickbara.
Dessutom gällde för Tyskland total ovillkorlig kapitulation, något vi nog tyvärr inte kan förvänta oss i detta fall.
Det blir säkert inte aktuellt att låta Ryssland göra samma resa som Västtyskland.
Västtyskland blev vad jag förstått ett gigantiskt omprogrammeringsläger (*) med ett stort krigsskadestånd som till stora delar på nästan alla vis betalades av under 1940 och 1950-talen.
*)
Avnazifiering
Avmilitarisering
Demokratisk ombyggnad
Historisk bearbetning och utbildning
Europeisk integration (EG/EU)
Strikt kontroll av Västtysklands militär och säkerhetspolitik
Enda sättet att få ordning på Ryssland från vårt perspektiv sett är att kapa loss stora bitar från imperiet.
Alla Kaukasusrepubliker kan bli självständiga men det kommer inte vara spiken i kistan utan jag tror nyckeln ligger hos de turkdominerade delrepublikerna kring Volga: Tatarstan, Basjkirien, Mordovien, Udmurtien.
De har majoritet icke-ryska och de hör till en etnicitet med potientiellt starkt stöd hos andra turkisktalande folk och länder (läs Turkiet och Kazachstan, eventuellet även Uzbekistan om de får ordning på torpet). Att frigöra dessa områden från Ryssland skulle i praktiken dela Ryssland i två delar och göra det lättare att frigöra trakterna öster om Ural.
Och så vill vi ju alla ha tillbaka Karelen.
Det vore riktigt bra om Königsberg överfördes till Ukraina som är vana vid att ha ryska minoriteter och kommer att fortsätta leva med dem. Ett rejält Ukrainskt flott- och flygbasområde i Östersjön så att säga framför St Petersburg skulle vara bra om Ryssland återfaller i att anfalla Ukraina för då skulle de kunna täppa till som i Svarta havet.
Jodå surtrutn, ryzzland kan, bör och måste demokratiseras.
Och det är väl självklart inte omöjligt.
Nu är ju ryzzland fortfarande kvar i feodalismen, som de ärvde från Mongolerna.
Men där har ju Europa också varit.
Här rådde feodalism i stort sett mellan ca 1000-1700-talet.
I mitten av 1300-talet så kom det första svåra slaget mot feodalismen, då Europas befolkning hade i princip halverats av digerdöden, så blev många tidigare livegna utan ägare och gav sig iväg för att erbjuda sin tjänst till den som betalade bäst, och det spred sig till viss del bland de som hade kvar sina tidigare herrar.
Det stiftades en del lagar osv som skulle förbjuda detta.
Under 1500-talet så fick det feodala systemet allt hårdare konkurrens från allt starkare och rikare godsherrar, lokala furstar, handelsmän och gillen.
Dvs som utmanade kungamaktens roll över att tillsätta sina egna att styra, som konkurrerade över tillgång till de livegna osv.
Sen inträdde upplysningstiden, mycket som en effekt av Konstantinopels fall 1453, då en enorm mängd skrifter och kunskaper strömmande till Europa genom skriftlärda, vetenskapsmän, munkar m.m flydde västerut till Europa, och medförda både skrifter och sin kunskap.
Och det hela ledde till sist till Franska revolutionen (1789) (skulle väl till sist skett någon annanstans om det inte hade skett där), och då kan man nog säga att feodalismen dog helt till sist.
Så ja, nu var vägen öppen till en demokrati, och det tog nu inte ens 200 år innan det var i stort sett genomfört.
SÅ JAAA, ryzzland skulle nog kunna bli en demokrati inom 200 år, om de får igång sin motsvarighet till Franska revolutionen nästa år, och sen anträder en demokratiresa.
Felet vi gjorde 1991 var att “vi” trodde att man kunde införa demokrati helt utan att det skulle vara folket själv som inför demokratin.
Men ärligt talat tror jag inte alls på ett demokratiskt ryzzland på bortåt 300 år.
Först måste befolkningen börja längta och jobba för ett människovärde och att livegenskap inte är ett naturligt tillstånd, och sen något motsvarande franska revolutionen, och sen börja bygga upp en stat med demokratiliknande institutioner som till sist övergår till verklig demokrati.
Men visst kan det gå lite snabbare idag, då idéer och information sprids mer och snabbare.
Så säg att ryzzland kanske kan bli ett sådant här bra land inom bara 200 år.
Och JAAA, nu är jag extremt optimistisk.
Franska revolutionen ledde inte till så mycket bra. Frankrike blev en diktatur efter ganska kort tid och därefter ett kejsardöme.
Den amerikanska revolutionen lyckades bättre. Det tog nästan 250 år innan USA blev en diktatur.
Må Ryssland brinna i helvetet.
Väl skrivet 🔥👍
Välformulerat och korrekt 👍🏻
12:11 Ronan Point.
Frågan är också hur mycket “cutting corners” och rent byggfusk som förekommit sedan de reglerna av mycket goda anledningar tillkom?
Utan att vara det minsta insatt i de uträkningar av last, hållfasthet osv som krävs så bygger det på att alla led sedan faktiskt utför jobbet på rätt sätt och med rätt material.
IKEA varuhuset i Uppsala är ett bra exempel på när så inte skett.
Som jag förstått det saknas där både armering i golvplan och undermåliga infästningar mot bärande stolp, vilket hade kunnat resultera i att hela klabbet riskerar att rasa ihop som ett lorthus vid t ex sidolast av vind.
Hur många liknande oupptäckta brister som finns i andra byggen vore intressant (och möjligen skrämmande) att veta.
Ett exempel där de kom på misstaget i tid (nätt och jämnt):
https://youtu.be/Q56PMJbCFXQ
Minns att Gorbatjov blev ursinnig när han besökte södra delarna av Sovjet (någon av de transkaukasiska delrepublikerna) efter en större jordbävning där konsekvenserna blivit förödande i form av raserade byggnader mm. Detta då det uppdagades storskaligt byggfusk, bl.a. hade byggnaderna otillräckligt med armeringsjärn då det var mycket vanligt att arbetare stal material på arbetsplatserna …
“hela klabbet riskerar att rasa ihop som ett lorthus vid t ex sidolast av vind.”
Förstås ett felslag för “korthus”, men kul att L råkar vara bredvid K på tangentbordet. 😀
Moskva?
🦅 Update
Drönarkartan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maxtaavmc22o
Moscow Calling 🎶🧨🚀
Moscow calling to the faraway towns
Now war is declared, and battle come down
Hoppas på multipla träffar på kräklm.
💥 Several Russian “shaheds” were shot down at night by mobile fire groups of the State Border Guard Service.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maxsqwkpvc2v
SRs podd Gräns har i senaste avsnittet en intervju med generaldirektören på Myndigheten för civilt försvar (räkna med att det namnet nöts in ordentligt…). Inte så mycket nytt kanske, men duger att lyssna på.
Är det inte uppenbart att trump köpslår med putin . Jag tar grönland då tar du ukraina o om inte eu vet vad de vill så kan ju du hjälpa dem lite.
Ukrainian forces used the Termite ground drone to evacuate three wounded soldiers from the battlefield for the first time. The 10-hour operation on one battery charge succeeded.
Film
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3maxrl75hcs2y
Som det är sagt, så många gånger, taco älskar putain och har noll moral i kroppen
🇺🇸🇺🇦 For Trump, Ukraine is an obstacle to friendship with Russia, — BILD
Trump is making it clear: he is the one initiating the agreement, not Europeans! This is extremely important to him. The US president is reaching out to Zelensky and his European allies, inviting him to the negotiating table.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maxwlbkc6k2e
Trump was displeased that Putin rejected the Christmas truce. The fact that Zelensky will meet with Trump informally at Mar-a-Lago, rather than in the Oval Office, changes the nature of the conversation. The question is whether Trump will be willing to increase pressure on Putin after this meeting.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maxwldxsnk2e
Kan Zelensky spela golf ?
Åtminstone lika bra som Trump, skulle man tro.
(Nej, jag har ingen aning om huruvida Zelensky någonsin spelat golf. Det har inte jag, och jag är nog också lika bra som Trump…)
Terrorbombningarna fortsätter hela tiden. Nyss mot Vysjhorod, Irpin, Obolon
Och så kommer ballistiska (Iskander eller nordkoreanen) från Kursk
Här från Wartranslated
Nearly continuous drone attack on Kyiv region lasts over 16 hours. Air raid alert sounded again in the capital.
Film
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3maxxq5sry22y
Shahed crashes into power lines during today’s attack on Kyiv
Film
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3maxxwozan222
Interceptions of the Russian air target by the British Raven air defense system.
Film
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3maxvpnvui22n
Brazilian volunteer captures Russian who is emerging from underground
Film. Ful rysk nuna dyker upp i närbild, som om katten har släpat in något 😇, så jag kan inte länka
Nu har det idag och igår dykt upp minst tre inlägg i mitt flöde som typ “recommended” posts på FB som kommer från Ryssvänliga svenska profiler, som pratar om jävligheten med Nato, om “det korrupta Ukraina” och liknande. Vad i hela friden är det som pågår med FB? Och nej, jag brukar inte googla runt på pro-Putin-sidor.
De maxar. Strannes framträdande skulle jag säga var en tydlig del i detta
Stranne är en landsförrädare.
Ja, det är del av min poäng 🙂 Kreml målar, bland annat genom Stranne
*målar=maxar
Då är alltså SVT, som återkommande ger Stranne en enorm propagandaplattform, också landsförrädare. Jag är benägen att hålla med till viss del.
Stranne är väl närmast mild i konkurrens med vissa som dök upp i mitt flöde, någon dårhatt från typ Swebb-tv och liknande.
Det är fascistisk logik.
-Varför plågar du dig själv och är kvar? Byt social kanal!
Jag är inte inne så ofta, och beklagar mig inte över vad specifikt jag får se som stör mig eller inte, utan över hur desinformation pumpas ut i stora sociala medier och vad det kan få för effekter.
Kanske är NATO som ligger i algoritmen? Och så utnyttjar pro-kreml detta och får in propagandan den vägen?
Antingen maxar META affärerna (pengar på kontot luktar inte), eller så är man på taco-putins sida. Eller så är det båda.
Hörs ju på namnet: Zuckerberg.
Vi har inre fiender. Djupt naivt att tro något annat. Många, t ex Stranne, är ju inte heller speciellt hemliga med var de står. Förr eller senare måste vi adressera detta. Att en sådan som Stranne över huvud taget erbjuds plats i svensk media är för mig oerhört störande, men konfliktsökeri och efterföljande click övertrumfar allt inklusive landets bästa.
Klart som korvspad det pågår en koordinerad påverkansoperation. Men jag skulle vilja säga att det är lönlöst i ett land som Sverige. Så stolta vi kan vara över att vara svenskar och medborgare i ett land som ställer sig så tydligt på rätt sida. Inte nog med att vi är världens bästa land, vi är världens bästa folk också.
Ok, jag hittar till utgången på egen hand…
Hur ska man agera med dessa i flödet? Betalar dom för att synas? Ser jag en konkurrents annons, klickar jag på den, för då kostar det ju pengar för dom. Men hur ska man göra här?
LW brukar ju säga något i stil med att det inte går att bekämpa alla lögner med en sanning.
Om det är påståenden som jag vet något om och där det är fråga om rena faktafel tycker jag att det går att påverka genom att länka till korrekt information.
Typ
– Sovjet vann 2VK mot Tyskland på egen hand.
– Nej, västvärlden skänkte enorma mängder krigsmateriel och förnödenheter till Sovjet.
Lämplig länk, gärna från rysk källa om det är ryssar man bemöter.
Гюндуз Мамедов/Gyunduz Mamedov
@MamedovGyunduz
(PhD in Law | Deputy Prosecutor General of Ukraine 2019-2022)
Another important notice of suspicion regarding WarCrimes. @ServiceSsu, @NPU_GOV_UA, and @GP_Ukraine have collected evidence against Vyacheslav Perevozkin, the head of Russia’s pre-trial detention center No. 3 in Perm Krai, for the systematic torture and killing of Ukrainians. Among the victims of this torture facility are journalist Viktoriia Roshchyna and Mayor Yevhen Matvieiev. Perevozkin has been charged in absentia and faces life imprisonment
Now there are many voices in Putin’s entourage that say “we need to end the war.” And there are even more of them than before, — Budanov.
He refused to name names so that it would not affect the course of the negotiations.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3may52v7hkk2i
Bara uttalandet i sig kan väl göra en hel del i Kreml lite paranoida. Och de som är emot kanske vågar vara lite mer frispråkiga i korridorerna? (Inte i samtal med Putin, men med kollegor de misstänker har samma åsikter.)
Det gör det säkert.
I just detta fall tror jag att det dessutom kan ligga sanning i det hela. Många ser nog att det barkar rätt ner i källaren, inte minst ekonomiskt
Ekonomin styr.
Testa be någon betala vad som helst så får man svaret…
99,9% är oerhörda snåljåpar.
Russia has a goal of capturing Donbas and the entire Zaporizhzhia region by 2026, and advance as far as possible in the Dnipropetrovsk region. That’s their dream, — Budanov.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3may3oofntk2q
Tredagars-kriget fortsätter.
🔥 About 40 thousand residents of the Irkutsk region were left without heating because someone set fire to the Novo-Ziminsk CHP.
Residents of Sayansk are asked to close their windows and keep out the general frost. It is currently -13 in Irkutsk.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3may2am4gws23
Vi har gjort tre mycket stora utdelningar (med intervjuer, backloggen är 40-tals intervjuer just nu) i december och kommer att göra en ny mellanstor utdelning denna helg.
Swisha mer om ni vill att dagens familjer som bor i södra Sverige ska få ett extra fint nyår:
123 367 3225
https://bsky.app/profile/slavaukrainisv.bsky.social/post/3may4x32dr22y
POLITICOEurope
@POLITICOEurope
Poland scrambled fighter jets and placed its air defense systems on heightened alert overnight as Moscow launched one of its heaviest air assaults on Ukraine in recent weeks
🇱🇹🇱🇻🇪🇪 Budanov: Russia is forming a strategic reserve for wars in other countries, in particular in the Baltics. Now it has not taken the form that the Russians dream of. But until the war in Ukraine ends, there will be no attacks on other countries from Russia.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3may5qzwd6s2i
Någon måste börja understödja separatiströrelser inne i Ryssland. Jag har länge hyst förhoppningar om att Turkiet skulle börja göra det men jag vet inte var Erdogan har sitt utrikesfokus för tillfället, inte mer än att han siktar på något stort i framtiden.
Börja med att spetta loss Belarus från Kreml.
Att Ryssland bombar Ukraina från Belarus är anledning nog för Ukraina att invadera Belarus om de bedömer att stora delar av den belarusiska armen skulle byta sida för att slänga ut Ryssland. Om Lukashenko riggar en bra kollaps, typ oj så dumt vi förvarade våra lånade kärnvapen så Ukraina norpade dem, läget är hopplöst, jag beordrar att vi ger oss, är jag som oviktig individ helt ok med en orättvis pensionering av L med familj i typ UAE.
I am against giving something to someone. A compromise is when both parties remain dissatisfied, — Budanov
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3may64e6t5k2i
*
Lägg särskilt märke till:
“Russia is forming a strategic reserve for wars in other countries, in particular in the Baltics”
Detta är vad bloggaren skrivit en längre tid
The AFU liberated Myrne, Gulyaipil direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2004874208061653116?s=20
Det enda extra ni får på länken är kartan, så det går förstås att avstå klick.
Tänk också på att detta inte är officiell karta
Otroligt svagt uttalande från utrikesminister Stenergard. Ord hjälper inte.
“Russia has overnight and this morning launched a massive attack on Kyiv, targeting civilians and civilian infrastructure. My thoughts go out to the victims and the citizens of Kyiv who are without electricity and heating. With its large scale attack ahead of the meeting between the Ukrainian and US presidents, Russia has again shown that it does not seek peace. Sweden continues to stand with Ukraine.”
https://x.com/i/status/2004944716027085072
Håller inte med, om alla europeiska länder gav lika mycket stöd till Ukraina (i förhållande till deras storlek) som Sverige gör, skulle läget varit betydligt mer gynnsamt. Vårt stöd stannar inte vid ord.
Fair enough, men ord och tankar hjälper oavsett inte. Bättre då att berätta om att ett nytt vapenpaket är på g, att vi arbetar för mer sanktioner etc etc.
Jag tror att man jobbar på ytterligare ett paket, tycker mig sett sådan info
Låter lovande.
Gripande?
🦅 💫
Det ena utesluter väl inte det andra.
Tänk om alla politiker i den demokratiska delen av världen höll tyst när Ryssland terrorbombar i Ukaina bara för att det var viktigare att sy ihop ett nytt stöd till Ukraina.
Utan att kunna diplomatspråket så inbillar jag mig att det är ett rätt starkt och tydligt uttalande när man säger “With its large scale attack ahead of the meeting between the Ukrainian and US presidents, Russia has again shown that it does not seek peace.”
Ja, svarade Paulke ovan att det fanns absolut en poäng i det. Men då Ryssland framförallt förstår styrka hade jag önskat mer konkreta saker som vi jobbar med tagits upp. Även om Sverige är på en hög nivå i stöd har Europa fortfarande inte upprättat en no-fly-zon i Ukraina.
@wannaberocker
Varför en no-fly zone inte upprättats över Ukraina har förklarats många gånger både av olika militärer och experter lite överallt och av skribenter här på Cornucopia.
Korta versionen.
En no-fly zone över Ukraina är tekniskt möjlig, men militärt omöjlig.
En lite mindre kort version.
Det är en militär operation som innebär att:
– NATO måste patrullera ukrainskt luftrum.
– NATO måste slå ut ryska luftvärn inne i Ryssland och Belarus.
– NATO måste skjuta ned ryska flygplan som bryter zonen.
– Det betyder i praktiken direkt krig mellan NATO och Ryssland.
Du vill ju ha ett krig mellan NATO och Ryssland, så då är en no-fly zone perfekt.
wannaberocker
2025-12-27 16:33 – 16:33:36
Det är därför vi behöver gå i krig mot Ryssland.
Ditt svar till PaulKe var absolut i rätt riktning.
Jag vill inte ha krig, det tror jag ingen människa vill utom diktatorer, jag vill se Ryssland besegrat. Men det är ett medel för att nå dit. Här ser jag dock inte ett krig som aktuellt.
Här tänker jag att Ukraina skulle kunna göra en stor del redan men att Väst ändå behöver bistå.
Sedan ser jag inte det som en krigshandling att vi hjälper Ukrainas *försvar* vid attacker med att skjuta ner fiendens missiler/drönare för att värna civila, vi går alltså inte i offensiv i detta scenario.
Okej, du vill alltså inte att NATO går i krig mot Ryssland.
Jag tolkade ditt inlägg precis tvärt om.
Du vill inte heller upprätta en no-fly zone (fast även det uppfattade jag att du ville) utan vill att vi ska hjälpa Ukrainas försvar med att skjuta ner robotar och drönare i ukrainskt luftrum.
Det skulle kunna vara en möjlighet om man på ett säkert vis kan de till att skydda icke-ukrainskt flyg från att bli beskjutet av AFU. Det borde finnas områden i västra Ukraina där detta skulle gå att ordna.
Det som inte får hända är att Ukraina skjuter ner NATO-flyg, det skulle skapa väldigt mycket negativ kraft och ge Putin en given propagandavinst.
Nej, det jag skrev tidigare var att vi “behöver gå i krig mot Ryssland”, inte att jag vill. Med vi menade jag inte heller Nato även om jag inser det blir praktiskt svårt att gå i krig själva utan att med Nato då är ett faktum. Men givetvis *vill* jag inte ha krig. Jag vill se Ryssland besegrat. Ett krig mot Ryssland är ett medel för det.
Men detta är en annan sak än flygförbudszonen. Jag tror vi egentligen båda pratar om en sådan? Oavsett är västra delen en bra början. Det viktiga är att freda Ukraina från terrorn som inatt/idag. Givetvis skulle det behöva koordineras med Ukraina, har svårt att se att man skulle råka skjuta ner ett Nato-plan (även om ryssar har skjutit ner sina egna plan ibland).
Tillägg att jag är väldigt stolt att vi är på hög nivå i stödet till Ukraina, även om jag vill se mer. Mkt, mkt bra att det till slut också är på gång med Gripen.
+1911 🦅 💫
February 2026 could become the most favorable period for achieving peace, — Budanov.
According to the head of the Main Directorate of Intelligence (HUR), this is particularly related to military activity, the heating season, and a number of other conditions.
Film, ej översatt
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3may6bjpm7s2u
Donetsk 💥
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3may7tms4xc2c
Donetsk’s Kalininskyi district
Ukrainas Sverigeambassadör Zalishchuk:
Horrible night. My friends and relatives are without light, heat and water in Kyiv today.
russia attacked Ukraine — and especially Kyiv — with missiles and hundreds of drones. This was not random.
This was deliberate.
Putin ordered a massive strike on residential neighborhoods and critical infrastructure at the very moment when leaders of Ukraine and the United States are preparing to meet and advance peace efforts.
Dozens of victims.
Power outages.
In the middle of winter, one third of Kyiv left without heating.
This is russia’s answer to peace. Not dialogue. Not diplomacy. But terror.
While Ukraine works constructively and responsibly with the international partners on the potential solutions to end this war, moscow responds with missiles aimed at civilians, children, and homes.
putin must understand one thing clearly: every further rejection of peace must come at a much higher price — for him and for his regime.
That leverage exists. The United States, Europe, and other partners have the tools to raise the cost — to russia’s economy and to its losses on the battlefield. Both must increase sharply.
This is not the moment for pauses. Peace requires strength, resolve, and action — now.
https://www.facebook.com/share/p/1NNG2yXjSW/
Från Ukrainas Sverigeambassadör Svitlana Zalishchuk ovan.
Bild på bombat hus men ingen varning.
Hur skall trump lyckas med att ursäkta rysland för detta och göra Ukraina till den som bär skulden?
Hold my beer! Från en dement hjärna kan vilka orimligheter som helst poppa upp!
Trump kan helt enkelt förklara för Zelenskij att Ukraina inte borde ha startat kriget.
Ok, om någon hjälper Ukraina så trappar det upp.
Men….
https://omni.se/uppgifter-soldater-fran-128-lander-strider-for-ryssland/a/bO54zA
….verkar som ryssarna tar hjälp från 128 länder.
Galet om det är sant. Då har vi ju ett världskrig de-luxe.
Det är ju inte 128 länders militära styrkor som slåss på den ryska sidan.
Ryssland använder:
– Värvade migrantarbetare.
– Tvångsmobiliserade från ockuperade områden.
– Legosoldater
– “Frivilliga” från Centralasien, Afrika och Mellanöstern som säkert oftast lurats dit.
Om jag gissar så finns åtminstone hälften så många länder representerade på den ukrainska sidan.
Ukraina har säker koll eftersom de har en officiell internationell legion (under avveckling) och en striktare urval och bakgrundskontroll på de som ska strida i AFU.
Nä, bara för att de köper outbildat kött från fattiga länder så betyder det inte världskrig. Det innebär endast att ryZ utnyttjar fattiga människors desperation. Typ att köpa en njure från en fattig indier som inte ser någon framtid. Det är inte utbildade soldater och de är inte tänkta att genomföra avancerad eller ens enkel strid, de ska offras i köttkvarnen och absorbera ukrainsk ammunition. Så jävla cyniskt och vidrigt.
❗️The🇺🇦 Ukrainian self-propelled howitzer 2S22 “Bohdana” on a Tatra Force 8×8 chassis with an armored cabin from the Czech company Tatra Defence Vehicle is in service with the newly formed 50th Separate Artillery Brigade
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3maybhpsmfc2u
Sometimes I wonder why Putin is like he is. I circle through psychological reasons, childhood grooming, genetics, historical inputs, and all the other stuff. Then I get out Occam’s razor and cut it all up and come up with the simplest explanation — He’s a madman.
https://bsky.app/profile/sanmarcos.bsky.social/post/3maycgdnwj22d
Endast inloggade
Tja.
Ska vi förråda Ukraina eller se till hjälpa dem besegra Ryssland i kriget?
Kanske finns någon diplomatisk lösning som får Ukraina fortsatt relativt lindrigt drabbat av utgången men jag har inte sett något sådant alternativ ännu.
Sista är väl hoppas på dem klarar spöa ihjäl alla slemgnomer själva.
Hjälpa Ukraina vinna kriget! 🎯
🦅 💫
Griperne med Taurus och fler av de senaste radarflygplanen plus lufttankningsplan är en liten nystart.
17:24
Ja. Åk hem.
Tyvärr lär väl inga hamna i Haag. OM de väljer avbryta sin SMO självmant(med lite explosiv ukrainsk övertalning).
Personligen kommer jag se detta skitland med avsky resten av mitt liv.
Samma här.
Tror jag. Min pappa, som var dansk, hade en ridskola i Köpenhamn under andra världskriget.
Han själv blev av med hästarna, några slaktades på plats för mat och resten försvann medan farsan blev misshandlad. Han överlevde iaf och kom att tillbringa slutet på kriget på en båt där han körde flyktingar med gula stjärnor på kläderna över till säkerheten i Sverige. Efter kriget flyttade han till Stockholm där han blev restaurangman.
Jag har en bild på honom när han står i lederhosen och en sejdel öl i handen och sjunger med tyskar på en oktoberfest som anordnades på restaurangen. Detta var bara 18 år efter kriget var slut.
Detta har alltid varit en gåta för mig, och jag hann aldrig fråga honom om det.
Det är egentligen samma sak i forna Jugoslavien, där allehanda vidriga övergrepp förekom på 90-talet, men på 2000-talet var redan mycket glömt och förlåtet.
Så kanske finns det ändå en nåd. Även om jag har svårt att tro det. Inte bara för att jag är långsint, utan för att jag tror att inget kommer att bli bättre, eller att ryzzjävlarna kommer att bli det, under min livstid.
Med förlov tror jag för egen del att svaret på din fråga faktiskt är rätt enkelt: Din pappa såg förmodligen bortom personens nationstillhörighet; om en person tar avstånd från Hitler och i stället tar ställning för nazismens offer, och vidare förespråkar fred och demokrati, så spelade det kanske ingen roll för din pappa om personen sedan hade ett tyskt eller danskt pass?
Jag kan absolut erkänna att jag själv hyser generaliserande fördomar om ryssar i gemen, men jag kan samtidigt föreställa mig att bli vän med en ryss som tar tydligt avstånd från Putin, sympatiserar med Ukraina, och vill verka för ett fredligt, demokratiskt och rättvist samhälle — personens värdegrund går helt enkelt före hens nationstillhörighet :-).
En eloge till alla de som arbetar ute i stormen!
Och alla som kliver upp på morgonen, eller mitt i natten för att hantera efterdyningarna, fantastiska!
Antar att de har bra skor, eller?
En Brigadgeneral från Bromma.
Kunde inte ge svenska soldater
skor för att lomma.
Verkligheten kom i kapp,
och de verkade dumma.
Retake:
En Brigadgeneral från Bromma.
Kunde inte ge svenska soldater
skor “ens” för att lomma.
Verkligheten kom i kapp,
och de verkade dumma.
Haha, nästan komiskt
Men, men, någon kommer att gå på det
😵💫 Putin was informed of the capture of Huliaypole and Myrnohrad, — Kremlin reports.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maydeczxus2l
Helt stört.
diktatorn kablar ut sina krigsbrott och uza väntar på Ukrainas kollaps för att knyta affärsband 🤢🤮🤮🤮🤮
Snart hos SvD …
🤮🤮🤮
Är det inte brottsligt i Sverige sprida lögner om sådant?
SvD är den ryska visklekens sista deltagare.
Kanske är det nya spelobjektet?
Hur lång tid tar det från Tas’s publicerar tills det hamnar i Svenskan?
Sveriges Radio körde det på nyhetssändningen i P3 kl 20.00.
🤮🤮🤮
Med sin stora ekonomi i ryggen kan UZA gå fram med det mesta av det värsta.
Och dom gör det…. kommer att benämnas som ”Det stora sveket mot väst”.
Sveket mot Ukraina, Europa, EU, demokratiska länder och Nato.
USA ser numera Kina som sin stora fiende. Ok, så man kastar Europa under bussen så man verkligen slipper att ha allierade? Möjligen att taco tänker sig att bröderna T och P ska ta sig an Kina?
Hål i huvudet!
Weird Donald John har inga kompisar. Han har säkert inte haft några sedan han var 5 år (den ålder där han stannat mentalt). Han tror han och Putaine är kompisar. Därför inbillar han sig att Putaine skall ställa upp när Weird Donald John vill spöa Kina. Som kompensation, och för att fortsätta vara Weird Donald Johns enda kompis, så ska Putaine få Europa, bara Weird Donald John får behålla Grönland.
“one-way bromance”
Jag tror inte att den här varit uppe tidigare?
https://www.youtube.com/watch?v=PFDTM2XPn3U&t , det är två timmar lång dokumentär från en inbäddad journalist hos ryssarna. Hon ansluter till en bataljon i bakre läger, bataljonen har nyligen varit i strid och av 900 soldater finns 300 kvar. Bataljonen fylls på med nyrekryterade och åker strax mot fronten igen.
Händelserna utspelar sig till största del under 2023. Vi får följa en grupp som jobbar med logistik och en grupp sjukvårdare. En gemensam nämnare är att de flesta har fullgjort sin kontrakterade tid men tillåts inte lämna.
Ett par höjdpunker:
Vid 45:00 ska ett stridspar aptera en drönare med granater, när drönaren lyfter så tappar de en granat på sig själva.
Vid 1:17 står två soldater bakom ryskt raketartillerioch ger koordinater / order. Innan ordern är klar får någon feeling och drar iväg en salva raketer.
Mot slutet råder det sån brist på soldater (antar jag) att både logistik och sjukvårdare sätts in i attacker mot fronten vid Backhmut och det slutar som man kan tänka sig med stora ryska förluster.
Den inbäddade journalisten lyckades alltså ta sig därifrån, innan även hon tvingades till fronten…
HERE WE GO AGAIN
Drönarkartan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maygswcnqk2w
Låt passar sådär, men raderna:
Foot on the pedal, never ever false metal
Engine running hotter than a boiling kettle
🎶🧨🚀
För varje gång som putain säger nej till fredsavtal så borde nästa utkast vara mer fördelaktigt för Ukraina. Och varför vill xi att kriget fortsätter ?
Kriget har skapat slitningar mellan usa och EU pga trumpeten. Det borde vara som en dröm för Nalle Puh.
De vet ju inte vad som kommer efter putin, så det är en osäkerhet.
Vad skulle Kina tjäna på fred ?
De kan anfalla Taiwan och vet att de kommer undan med det (aka det räcker med “fred”).
🇨🇦🇺🇦 The barbarity we saw last night during the attack on Kyiv shows how important it is to support Ukraine in this difficult time. Now the conditions have emerged for a just and lasting peace – and this will be possible, in particular, thanks to Zelensky, — Mark Carney
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mayg7c5dkk2w
Skönt med en (1) vettig regering i Nord-Amerika, med rätta värderingar.
Bara en? Måste tyvärr erkänna att jag inte har någon koll på hur Mexiko ställer sig.
Jag tror att Budanov är den som vet mest näst efter putin om vad ryssland tänker hitta på, så vi ska nog tro på honom.
Sätt fart med förberedelserna och bygg drönarfabriker på ställen där putinisterna inte kan hitta dem.
Om Putin faktiskt vet vad som händer och har en plan.
Budanov är snarare en sorts rysslandsmeteorolog. Han tolkar ett system ingen vet precis hur det fungerar och utfärdar rapporter och varningar utefter det.
Sedan ska vi inte glömma att Ukraina är mästare på maskirovka.
The Guardian vet att rapportera att Polen biffar upp sin östgräns med drönarbekämpande fortifikationer.
https://www.theguardian.com/world/2025/dec/27/poland-anti-drone-fortifications-eastern-borders-cezary-tomczyk
““We expect to have the first capabilities of the system in roughly six months, perhaps even sooner. And the full system will take 24 months to complete,” the deputy defence minister, Cezary Tomczyk, told the Guardian in an interview in Warsaw.”
Man får anta att de börjar bygga nere i sydöst…
Angående handeldvapen till vår egen försvarsmakt, automatkarbin AK 24A. I mars 2025 rapporterade FmV om skjutförbud, vapnen skulle kontrolleras. Någon som vet om detta ordnat upp sig? Avser naturligtvis öppna uppgifter, som jag kan ha missat – om måsfågel så må det vara så. Låter bara som viktigt att detta reder upp sig snabbt.
Verkar som att FMV och Sako har koll på orsak, iaf
https://www.fmv.se/aktuellt–press/aktuella-handelser/skjutforbud-for-ak-24a/
“Felet i sig är ett toleransfel som gör att avfyring fördröjs och det är ett säkerhetsmässigt oacceptabelt fel. Eftersom säkerheten alltid kommer främst har Försvarsmakten i samråd med FMV satt skjutförbud på dessa vapen intill dess att alla vapen undersökts och de felaktiga åtgärdats. Detta är inget konstigare än att bilindustrin ibland återkallar bilar för att de upptäckt något fel, säger Anders Östberg, projektledare FMV.”
Men årets vpl är utbildade på Colts M4A tror jag. Vet inte hur det ser ut nästa utbildningsomgång (men bägge vapnen är av AR-typ, så de lär vara rätt lika).
Tack, jo jag läste också om skjutförbudet. Men det har ju gått nio månader sedan dess och själv finner jag det mycket olyckligt att vi har denna typ av problem på ett så vitalt område i det omvärldsläge vi befinner oss.
Inköpen av Colts tyckte jag dock var positivt, visade på handlingskraft, men trots allt får det ses som en nödlösning. Hoppas verkligen det hela löser sig snabbt.
citat:
“18:52 Siktesfilm där en ukrainsk prickskytt fäller en gående rysk soldat på 1 300 meters avstånd. Rätt bra skjutet, särskilt med tanke på att målet rör sig, om än inte jättefort.”
Ja helt enkelt är inte ett sånt skott, då det tar 1,5 – 2 sekunder mellan avfyrning tills kulan nått målet.
Sådana här träffar har alltid ett visst inslag av tur.
Men såklart även ett stort inslag av skicklighet, eller framförallt erfarenhet.
Gillade dom gammla AK4 va skukt nöjd att man träffade 1/3 figur på 300m
Saknas bara en 1 före satan vika avstånd
Glömde arr nämna tavlan stog helt stilla 😂😂😂
Ukraina borde kontakta XI och fråga om dom vill bli fredsmäklare.
Det skulle röra om i smeten bakom Trumps pannben.
Bra förslag.
Har en fundering som du med erfarenhet kanske kan bena ut.
Vad är logiken i att Ryssland kan anfalla Ukraina som hade fulla(nä inte alkohol) säkerhetsgarantier. Utan att väst skjuter kärnvapen på dem.
Medans Ryssland kommer skjuta kärnvapen på oss om vi går in håller vad vi lovat.
Blir inte klok på skillnaden.
Hmm, Kinas utrikesminister Wang Yi har ju t.o.m. sagt i diplomatiska sammanhang att Kina inte kommer att låta Ryssland förlora kriget*, och givet de två ländernas djupa (om än cyniska) “gränslösa” samarbete agerar Kina som en ännu värre ovän till Ukraina än USA, så ett dylikt förslag ser jag med förlov för egen del väldigt skeptiskt på…
*Se https://edition.cnn.com/2025/07/04/europe/china-ukraine-eu-war-intl
Bättre då att spela med i Trumps onda spel och hoppas att Rubio-fraktionen (de traditionella hökarna) tar över förhandlingarna från den ryssvänliga Vance-fraktionen.
Min tanke var… hur mycket är EU värt för Kina om USA blir ensamma?Är det värt att överge sjunkande skeppet Ryssland för det. EU skiter i om Kina tar Taiwan och delar av Ryssland om Kina överger Ryssland. Och USA kan dra åt h-e!
Jag vet… idiotiskt.
Så trött på USA bara….
Du kan ändå ha nåt där. Åtminstone för trumpen att fundera på. Om han nu har kapacitet att tänka så “djupt”.
EU är Kinas största handelspartner, större än USA, och har förvisso inte varit lika uttalat fientligt gentemot Kina som USA, men jag tror absolut inte att EU skulle förhålla sig passivt om (när…) Kina invaderar Taiwan; man skulle nog inte skicka någon egen militär, inte ens vid en begäran från USA, men jag tror absolut man skulle införa mycket kraftiga sanktioner mot Kina (att skicka vapen lär också bli svårt, givet den nödvändiga egna återuppbyggnaden inför hotet från Ryssland samt Kinas sannolika havsblockad gentemot Taiwan).
Sedan vad gäller USA tycker jag för egen del inte att vi skall kasta in handduken än – en klar majoritet av alla amerikaner vill se fortsatt/utökat stöd till Ukraina och en bibehållen transatlantisk försvarslänk, det är bara den nuvarande korrupta regimen som med stöd av de ca 30% av alla amerikaner som fastnat i MAGA-sekten driver den nuvarande pro-ryska/anti-europeiska linjen, och förhoppningsvis lyckas Demokraterna i samarbete med kvarvarande Republikanska minoritet (tillsammans bildar de dock en majoritet!) samt det ännu ej helt urholkade rättssystemet sätta stopp för fortsatta MAGA-republikanska valmanipulationer redan vid kommande mellanårsval.
Klokt skrivet, instämmer.
Om EU skiter i Taiwan så borde EU ta sig en funderare på vad som händer när TSMC slutar leverera. Men det är klart… väldigt många EU-byråkrater verkar inget hellre vilja än att återgå till ett primitivt jordbrukssamhälle.
🇺🇦 Ukraine is accumulating units for a counterattack in Pokrovsk, – NGU commander
“The situation around Pokrovsk remains difficult: Ukrainian forces are accumulating units for a counterattack. However, weather conditions significantly complicate combat operations.”
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mayl4ixqyc2i
Här en intressant intervju i Times Radio med Anders Åslund:
https://www.youtube.com/watch?v=71OkT1oxJFQ
Anders mer eller mindre dömer ut ryssarnas chanser att vinna kriget :-).
Följande YT länk är för rolig för att inte länkas till, sorry 🙂
https://www.youtube.com/shorts/3yXsNbL3Qos
😂
🙂
🤣
Ukrainas utrikesministern Sybiha tackar vår utrikesminister Stenergard för stödet/yttrandet (se 17.05 i kommentarerna) och Sverige.
Som både @Paulke och @Surtrutn påtalade spelar också diplomatiska kommentarer om att vi står bakom Ukraina vid exempelvis Rysslands terrorbombningar roll.
Thank you, my dear colleague @MariaStenergard, for your clear voice in support of Ukraine. Russia’s massive strikes on Kyiv, launched ahead of the meeting between Presidents Zelenskyy and Trump, underline that Moscow does not seek peace. We value Sweden’s principled leadership and steadfast support.
https://x.com/i/status/2004956654349976023
Vi ska vara stolta över ett politiskt enat Sverige i stödet för Ukraina.
Alla partierna stödjer Ukraina.
Absolut. Med minnet dock att V inte röstade omedelbart ja utan behövde fundera en vända.
Men det är sannerligen ett stort styrkebesked i tider av splittring och där Ryssland har splittringen som sitt mål. 💫
Ja det är såklart oerhört viktigt att vi hela tiden med ord säger och beskriver saker för vad de är, kallar en spade för spade.
Sen ska det förstås även hända något i handling, men där är ju åtminstone Sverige inte dåliga.
Absolut. Där ingen-Gripen hela tiden har varit det moln som stört, men nu är ju även det på g med en riktig-Gripen ✈️
Kommenar till LW 09:58 angårnde Zelenskys uttalande: Russian representatives engage in lengthy talks, but in reality, Kinzhals and “shaheds” speak for them. This is the true attitude of Putin and his inner circle.
På sidan 51 i Gudrun Perssons bok finns ett raferat av den r-ske generalen Nikaolai Mikhnevich (chef för Generalstabens Akademi 1904 – 1911 och chef för huvudstaben 1911 – 1917):
After some successes on the battlefield, diplomacy can initiate peace negotiations. In this case, military activities should not stop under any circumstances as decisive victory over the enemy has not yet been achieved. If military actions on the battlefield turn out to be unsuccessful, the successful intervention of diplomacy can save the day.
P-n och hans krigsledning har nog läst Mikhnevich och tillämpar hans tanke. P-n:s armé behöver alltså storstryk för att P-n ska börja förhandla.
Så långt som jag nu hunnit i GP:s bok, verkar den tsarryska, den sovjetiska och den federationsryska militära strategin vara mycket stabil. En utökning skedde i och med kärnvapnens tillkomst, men tanken verkar vara densamma. Stackars R-sland är inringat. Anfall, anfall, anfall, med smärre justeringar under tiden.
“De-escalation by escalation” är väl också standard rysk krigsstrategi – att vrida upp brutaliteten i angreppen mot motståndaren maximalt för att tvinga denne till eftergifter (typ “Hey, I’m crazy and will kill us both, so don’t mess with me”…). En sådan strategi kan endast bemötas framgångsrikt genom att svara med samma mynt, vilket dock förutsätter att man vet att man ytterst är den militärt starkare parten samt att man är villig att om det blir absolut nödvändigt sänka sig till rysk nivå i förhållande till krigets lagar. Alla former av kompromisser och eftergifter betraktar ryssarna som tecken på svaghet och en tydlig signal att de gör rätt — det enda de respekterar är styrka och större brutalitet.
(Ovanstående har jag givetvis bara läst mig till, jag har inga som helst personliga erfarenheter av rysk krigsstrategi :-).
Ja, och när det gäller ett utnötningskrig, som detta förvandlats till, är det avgörande även den ekonomiska styrkan för respektive stridande part. I Ukrainas fall ska även stabila stödjande länder räknas in i deras bas. Vi såg hur Sovjetunionens ekonomi till slut inte kunde klara en långvarig rustningskapplöpning, och då talade vi ändå om en tid av “endast” kallt krig, inte fullskaligt krig. En ekonomisk kollaps i Ryssland är kanske mindre sannolik, men däremot kan påfrestningarna bli så höga att stora interna krafter agerar mot Putins politik.
De har haft “tsarer” hela tiden. Det enda som skiljer är vilken “-ism” de inbillar sin befolkning att de grundar sin makt på.
Makt och självtillräcklighet är fundamentet. Kriget är medlet och i många stycken även målet. I det senare fallet rensar det ut många oönskade element som då inte kan användas för interna maktkamper men som passar utmärkt i “köttkvarnen”.
Tillägg till ovanstående: där jag då mest tyckte det var plattityder från Stenergard. Men det fyller uppenbarligen en funktion.
Tillägg till 22.17 🥴
För sent!
Du är för evigt dömd som en ministerhatare. 🧐
Oh oh 😳🫨
Jag är dock stor vän av ministrar i regel vill jag tillägga. 😎
Ok, du är förlåten 😊
✈️ Meanwhile, airports in Russia are being shut down and the “Carpet” plan is being implemented
Currently, airports in Kaluga, Yaroslavl, Volgograd, and Moscow’s Vnukovo airport are closed. Sheremetyevo accepts and sends flights only with the approval of the relevant authorities.
A danger has been declared in the Kaluga and Moscow regions regarding jet UAVs.
Departures from Pulkovo airport in St. Petersburg are being delayed.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mayl26ynw22i
Se drönarkartan 19.54 i kommentarerna
Maks Bluesky
🤬 A former Wagner soldier tells how his unit killed 7 Ukrainian children during an assault on a school in the village of Bakhmutske in the Donetsk region.
The occupiers took the bodies and buried them in the Wagner cemetery.
/Bilder på soldaten så länkar ej.
Fortsättning
He also says that the commander of the 37th Motorized Rifle Regiment ordered his men to be killed and listed as missing after the assaults.
Vilka fruktansvärda avskum 😡
Hm, filter, vad det nu var?
Tar väl andra ord.
Vidriga mördare!!
Michael MacKay
The russian fascist invaders are putting out false information about capturing Myrnohrad and Hulyaypole and controlling over half of Kostyantynivka.
None of it is true. These lies are directed at gullible, fearful Western leaders and to distract from catastrophic russian losses.
As of 10 p.m. on December 27th there have been 117 combat engagements with the russian fascist invaders.
Ukrainian defenders are fighting the rashists in Myrnohrad, in Hulyaypole, and on the outskirts of Kostyantynivka.
Source: General Staff of the Armed Forces of Ukraine
https://bsky.app/profile/michaelmackay.bsky.social/post/3mayn5arffk2v (två inlägg)
Maks
The situation in Hulyaipole, Zaporizhzhia region, is difficult, but the defensive operation in the settlement is ongoing.
The real result of such fake statements by the Kremlin dictator is only the tangible losses, which amount to at least 1,000 killed and wounded Russian soldiers every day.
The operational situation in Myrnohrad also remains difficult, but the enemy units, as before, are unable to implement their plans to capture the Pokrovsk-Myrnohrad agglomeration, so the weapon of disinformation is being used.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maymur5mok2z (tråd med tre inlägg totalt, här två)
A Russian banzai style assault on positions of Ukraine’s 110th Mechanized Brigade turned into a rout. Three UAZs charged across an open snowy field, the lead and rear vehicles were knocked out, forcing survivors into one car. That didn’t last either. Remaining attackers were eliminated by FPVs.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mayn22gco22r
Film
Allt på avstånd
Dock plojig musik och troligen död för ryssarna
More and more videos are appearing where Russians are using horses in logistics and assault operations.
It seems we won’t get to see the ‘Armata’ after all.
#russianLosses
#UkraineNews
#russianLogistics
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3maym7ex6mc2j
Kort film
Ingen varning
Stackars hästar
Har man stulit hästar lokalt, i enlighet med rysk tradition, eller transporteras de arma kräken?
Vet inte mer än det som står, men skulle inte förvåna mig om de stulits. Oavsett vilket illa för hästarna.
Jag gissar att när de inte får bilar/lastbilar via militär logistik börjar de stjäla lokalt. Antagligen var det längesedan de stal allt som var fyrhjulsdrivet eller terränggående. De fortsatte med bilar och motorcyklar. Nu är det hästar och åsnor….
Man ser även hur de fyller vattenflaskor från vattenpölar, så jag tror att allt inom 10km från frontlinjen är dränerat på allt som är av värde. Fordon, livsmedel och vatten är alla bristvaror tror jag
🇵🇱 Poland plans to complete a series of new anti-drone fortifications along its eastern border within two years. The project will cost over €2 billion and include machine guns, — the country’s deputy minister of national defense, told the Guardian.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mayrcp6ooc2d
🤡 Sergey Lavrov: “The Zelensky regime shows no readiness for constructive negotiations.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mayrtymfmc2d
Chocken…
Varning för en bild på ryska fascistregimens utrikesminister
Finalt bevis på att förhandlingar är kosmetiska / taktiska omskrivningar för diverse fördröjningar. Opinion i olika delar av världen kalkyleras. Det här kriget går in till kaklet. Cyniskt sett så får Ukraina fortsätta lida mot en framtida seger då putte kolat, mördats, ersatt av ett annat psyko eller p.g.a. slut på pengar. Slava Ukraina!
Måste avsluta mitt lilla svep med något muntrare så det blir favorit i repris från augusti i år.
Tåg fyllt med bränsle slås ut av drönare till tonerna av Enya.
Som en vacker oljemålning med ljud till.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lwr6co7lkc2b
Ingen varning, bara tåget som smäller och brinner.
Du är på hugget ikväll… överdoserat? 😳
Inte meningen att vara elak, du gör ett bra jobb 👍
Haha, tackar! Det är inte så ofta men ibland försöker jag fylla på här när inte Kung Erik, FiN och säkert fler jag missar inte är igång (om jag har tid). 😎
Du är ju legendar här, stort med en sådan komplimang från gardet som vet var skåpet ska stå!
(=Spritskåpet! 😉)
😳😅
Vad f-n!
En lustigkurre till 😡
Vilket är bra 👍
🔥 Syzran, a fire is being recorded near the Smolensk Oil Refinery.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maysxfie4c2d
Kort filmklipp
🔥
💥🔥👍✊
Nu djevlar
Drönarkarta
UPDATE 🦅🚀 DroneBomber
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maytcni3x22d
Gröna Flamingos? 🦩?
Finns bara på telegram, men i översättningen står det kryssningsmissiler så borde stämma? 🥁🚀
Hoppas på träff i logement med +1000 orcer.
! Eller att de sänker lite båtar…
Ja 👏. Med matroser i.
UPDATE 🦅🚀 DroneBomber
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maytcni3x22d
The birds of the first center are continuing their visit to the Sizran Oil Refinery.
#russianLosses
#UkraineNews
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3maytlvxtek2j
Film, explosion i fjärran
Känns dags för stora nyheter.
Vad har Budanov bakom örat 👂 denna gången 💥
Ja, vi har det och sedan bloggarens mkt positiva nyheter vi ännu inte vet vad. Lets go!
Hoppas vi får veta snart!
BAVOVNA in Syzran 💥💥💥
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mayuhm6rp22d
💥🔥👍✊
✈️❌ More than 270 flights were delayed on arrival and departure at Vnukovo and Sheremetyevo airports in Moscow during the restrictions.
69 planes were diverted to alternate airfields, and 42 flights were canceled.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mayumofde22d
Stackare, inte
💥 Syzran, another moment of strike. Probably substation.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mayvc7wgec2m
Kort film
Sizran, probably another hit on another substation. Locals report that there are problems with the electricity supply in some areas.
Samara region.
#russianLosses
#UkraineNews
Film lite längre
Ljuset och ljudet från explosionen längre bort
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3mayxcggzj226
Tack wannaberocker för starkt jobbat kvällspass!
🇺🇦 General Staff: Top political leadership of the aggressor state is once again resorting to spreading fake statements about significant “successes” of the Russian army on the battlefield.
In reality, the Kremlin’s reports about the capture of Hulyaipole and Myrnohrad are not confirmed by facts.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maymupicms2z
The situation in Hulyaipole, Zaporizhzhia region, is difficult, but the defensive operation in the settlement is ongoing.
The real result of such fake statements by the Kremlin dictator is only the tangible losses, which amount to at least 1,000 killed and wounded Russian soldiers every day.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maymur5mok2z
The operational situation in Myrnohrad also remains difficult, but the enemy units, as before, are unable to implement their plans to capture the Pokrovsk-Myrnohrad agglomeration, so the weapon of disinformation is being used.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maymur5on22z
An F-16 of the Air Force of Ukraine was seen shooting down a Russian Shahed drone during today’s attack.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mayfhd4kws2r
The AFU counterattacked in Stepnogorsk, Zaporizhia direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2005023782151618954?s=20
Sander
@SanderRegter
GENERAL LEONID IVASHOV STRONGLY CRITICIZES THE RUSSIAN LEADERSHIP
The well-known Russian general, General Leonid Ivashov, has sharply criticized the Russian leadership and assessed the 1,400 days of the “special military operation” as follows:
Sander
@SanderRegter
“Before the start of the ‘special military operation,’ I issued a warning. And the past four years have proven the correctness and seriousness of those assessments.”
Sander
@SanderRegter
“We have achieved no success at the tactical-operational level, and at the strategic level we have failed on ALL fronts.”
“All industrial sectors have been destroyed.”
“Science is in critical condition, and education has completely collapsed.”
Sander
@SanderRegter
“The judicial system is deeply corrupt. All judges are appointed by the president… I repeat, 98% of major corruption crimes are linked to members of the United Russia party.”
“Rising prices are an alarming sign; the Russian people are becoming poorer and poorer.”
Sander
@SanderRegter
“Healthcare is in ruins. All regions are cutting healthcare spending.”
“Food quality is getting worse; palm oil is everywhere; food in Russia is becoming toxic.”
Sander
@SanderRegter
“The only area in which Russia ‘leads’ the world is population trends. We are the leading nation in DISAPPEARANCE. Even without war—the war only accelerates the rapid decline in the number of men.”
Nu är Ivashov ingen skön snubbe, i det närmaste högerextrem nationalist men det är bra att han vågar uttala sig på det där sättet. Kanske fler som får upp ögonen för hur illa det går för Ryssland och i sin tur vågar stå upp emot Putin.
Sen är det absolut ingen som man vill se som ledare för Ryssland den dag Putin försvinner (han har försökt bli president tidigare).
Undrar om han har hög status bland nationalisterna eller om han har bra kontakter med aktiva militära ledare, något är det ju som gör att han inte trillat ut genom ett fönster för länge sedan.
Sander
@SanderRegter
“Our leaders boast that no one has weapons like ours.” It would be more accurate to say that nowhere in the military sphere is there as much corruption as in our country
Sander
@SanderRegter
“The very fact that we are diplomatically isolated, while permanent members of the UN Security Council issue statements supporting Ukraine, is a huge failure
Sander
@SanderRegter
We are left only with allies like North Korea and Belarus, but they cannot help us—they can only drain our finances, and our finances are running out…”
“I have worked with the Chinese for many years, but China is not our ally; that is a fabrication and Kremlin propaganda.”
Sander
@SanderRegter
“Putin’s statements on the program ‘Direct Line’ are complete nonsense. Everything looks good on the screen, but wherever you look, you see failure. Putin is responsible for everything. He lives in his own world, surrounded by an imposed cult of personality.”
Sander
@SanderRegter
But due to his own limitations, he failed to cope with the situation. Therefore, all areas—from the economy to the ‘special military operation’—have failed.
“The strategic failure (in the war with Ukraine) could very well lead to the disintegration of Russia”
Sander
@SanderRegter
In 2022, General Leonid Ivashov publicly opposed military action in Ukraine and urged Putin not to take this catastrophic step. “This war will threaten the very existence of Russia,” Leonid Ivashov wrote at the time
Vågat! Den gode generalen lär kunna vänta sig en snar inbjudan från Putin på en kopp te i ett högt numrerat våningsplan i Kreml med fin utsikt över Moskva och öppningsbara fönster…
Ja, verkar orimligt att han skulle överleva detta om han är kvar i RyZZland. Eller är det planterat av Kreml? ”Dolkstöt i ryggen”-legenden för att förklara RyZZlands kommande nederlag?
Snabb sökning visar att han fortfarande lever vid 82-års ålder. Han har kritiserat putinismen sedan 2001 och fortsätter så än idag. 2001 tvingades han avgå som statligt anställd, men har haft haft ordförandeskap i vad som jag förstår är en klubb för pensionerade officerare. Jag skulle tro att han klarat sig så här länge för att han har mäktiga vänner inom militären samt att han gjort sina skarpaste uttalanden i utländsk media som inte gemene ryss tar del av. Hade han gjort dessa på ryska för en rysk publik hade han säkerligen varit tystad.
Ivashovs uttalanden var uppe i detta forum för ett par dagar sedan, men de är så anmärkningsvärda att det inte skadar att de upprepas.
Själv har jag vid några tillfällen uttryckt förvåning över att höga ryska officerare inte reagerat starkt mot detta krig baserat på den utarmning av personal och lager av militär utrustning, som det medfört till begränsade territoriella vinster.
“no one has weapons like ours”
och nu vet vi varför inge vill ha sådana vapen 🙂
LILLA JAG samlade det i ett inlägg dan före dopparedan:
https://cornucopia.se/2025/12/uppdateras-massiva-ryska-forluster-efter-misslyckat-anfall-mot-dobropillija-stort-robotanfall-mot-ukraina-under-morgonen-minst-en-kvinna-mordad/?replytocom=1597891#respond
Har läst på lite och att han får hållas beror nog på flera anledningar.
Han är över 80 år. Han har inte lyckats samlat någon skara anhängare och har ingen organisation bakom sig.
Han har därför väldigt lite inflytande och han utgör därför inget reellt hot mot Putin.
Istället kan han användas som ett bevis på att man visst får uttala kritik men man ignorerar honom som ett sätt att visa att kritiken är irrelevant och inget att bry sig om.
Han är en högerextrem patriot, att ta livet av honom skulle riskera att reta upp många andra veteraner och kanske även aktiva militära ledare samt andra patrioter som drömmer om ett starkt Ryssland.
One fiber optic FPV drone = $1,250.
Seven moscovians hiding in a dugout = priceless.
Film. Inte filmat efter fullträffen, så jag sätter ingen varning
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3mayyfhtp5l2a
“Christmas in Odesa 💙💛”
https://bsky.app/profile/meanwhileua.bsky.social/post/3mayo5p4pfr2c
Zelensky är i Canada:
https://bsky.app/profile/meanwhileua.bsky.social/post/3mayo5p4pfr2c
Kanada!
Nej, han är just nu i Florida 😉
Melbourne?
Snabb som DenGamle, nästan.
Åre och kollar stormskador.
“The birds of the first center are continuing their visit to the Sizran Oil Refinery.
Ukraine knows how to light up the orcs sky”
https://bsky.app/profile/sonechkoflea.bsky.social/post/3mayx2zaynk2l
Som flensbo fick jag plötsligt mycket större förståelse för ryssarnas brist på motivation
Som flensbo fick jag plötsligt mycket större förståelse för ryssarnas brist på motivation
Putins folk får solrosor vid Pokrovsk, flensborna får violer i kyrkbyn
Odesa has suffered another drone hit tonight.
A two-storey home was struck in the Primorskyi district.
Authorities have not said whether there have been injuries or not.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mayw676pi225
The all clear has just been given in Odesa after the drone attack.
There have also been explosions further west as Russia simultaneously attacked the River Danube ports of Vylkove and Izmail.
Photos from Odesa.
#StopRussia
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3maywbdjhmk25
🇺🇦🇬🇪🇪🇺
Dag 395 i följd.
Georgierna ger inte upp, och det ska inte vi heller!
Everyone you see here risks arrest for participating in this peaceful march.
Under a new Georgian Dream law adopted on Dec 12, citizens must notify police 5 days in advance of any protest—even on a sidewalk. Police then have 3 days to respond and may dictate a different place, route, or time.
Film
https://bsky.app/profile/rusudandjakeli.bsky.social/post/3maybuudw6k2r
Gillar man att se exploderande ryzzkt luftvärn så finns det en fin kompilation här. Ingen varning då inga lik synes.
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3mav7quwfhs2s
Intressant analys rörande hur det har gått för oligarkerna under de snart fyra år kriget varat som följd av Ryzzlands misslyckade försök att erövra Ukraina. Trots Västerns sanktioner mot enskilda oligarker så har de kunnat berika sig på kriget internt i Ryzzland så det har kompenserats rent ekonomiskt. för vad sanktionerna kostat dem. Det är en av anledningarna till att de inte öppet opponerar sig mot kriget trots att de måste se att Ryzzland som nation börjar gå mot ekonomisk kollaps. En annan är förstås rädsla för te och fönster.
https://www.bbc.com/news/articles/c4g6xgv1n41o
Vill minnas att någon skrev att 20% av alla ryssar fått det bättre under kriget, gissningsvis oligarker och chefer inom krigsindustrin(?) Livet i Moskva och St Petersburg verkar också fortsätta som om allt vore normalt. Så jag gissar att landsbygden fått det mycket sämre.
Nja, de 20 procenten som fått det bättre är mest fattiga människor i regionerna som gått med i armen eller fått jobb i krigsindustrin.
Exceptionellt många ryzka generalspersoner har dödats under invasionsförsöket i Ukraina. Der stora antalet antas blamd annat bero på bristande säkerhetsrutiner typ okrypterade telefoner som har kunnat avlyssnas och geolokaliseras. En annan orsak är att de usla resultaten under invasionen har tvingat generalerna att personligen infinna sig till fronterna för att ingripa.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Russian_generals_killed_during_the_Russo-Ukrainian_war_(2022%E2%80%93present)#:~:text=%E2%80%93present)%20%2D%20Wikipedia-,List%20of%20Russian%20generals%20killed%20during%20the,Ukrainian%20war%20(2022%E2%80%93present)&text=A%20number%20of%20Russian%20general,sources%20have%20confirmed%2013%20deaths.
Jag tänkte också att det varit många generaler som gått åt, men jämför man med WWII är det inga exceptionella siffror…
Ryssland har tappat 20 generaler på knappt fyra år i Ukraina. USA blev av med 40 under fyra år i WWII och 136 tyska generaler dog under 6 års krig. Ryska siffror hittar jag inte, men antar att många gick åt när tyskarna stormade fram och omringade många 1941. Ännu fler om vi räknar in utrensningarna 1936-38.
Jämför man med Vietnam och Korea är det en annan sak, framförallt USA ändrade väl sin doktrin lite och placerade generaler långt bakom linjerna(?)
Det som är exceptionellt är Ukrainas förmåga att döda generaler bakom linjerna. I WWII var det generaler som straffades alternativt omringades.
Vad kan vi förvänta oss av det personlige mötet idag mellan Zelenskij och den demente oranga narcissisten?
Inget gott skulle jag tro.
“You have no cards! Putin has taken Kupyansk! You’re playing with world war 2!” etc 🙂
You should never have started this war!
Det handlar nog mest om att Zelenskyj vill visa att Ukraina vill ha fred och är villiga att förhandla.Det bästa som kan komma ur förhandlingarna är imho att USA tröttnar lite till på Ryssland som vidhåller sina orealistiska krav. Dock har jag inga förväntningar på konkreta framgångar.
Håller med. Zelenskyj håller god min i elakt spel. Har svårt att tro att han när några som helst förhoppningar utöver att fortsatta förhandlingar förhoppningsvis förhindrar/förhalar Fanta4erns fullständiga förräderi.
Fy för fanken för fascistiske fanta-führern! 🙁
CNN har listat 25 “subjektivt utvalda lögner från Drumpster under 2025. Jodå, Ukrainalögner finns med:
Lie: Ukraine ‘started’ Russia’s war on Ukraine
Trump showed a penchant for fake history, rewriting the facts around everything from the Great Depression to his own past. Perhaps his most egregious examples were about Russia’s war on Ukraine. “You should’ve never started it. You could’ve made a deal,” Trump told Ukraine in February, reversing the reality of a war started by Russia. He later inaccurately minimized Ukrainians’ heroism in repelling Russia’s 2022 assault.
https://edition.cnn.com/2025/12/27/politics/analysis-donald-trumps-top-25-lies-of-2025?iid=cnn_buildContentRecirc_end_recirc&recs_exp=most-popular-article-end&tenant_id=popular.en
1200 KWIA
5 tanks
8 APV
15 artilleri
2 MLRS
688 UAV
29 missiler
166 mjuka fordon
wow
Tack till hela nattpasset, som vanligt vari den gode Erik 14 lett, men uppenbart nu assisterad av den likaledes gode Justanothernickname!
👍
👍 Rejäl bonk!
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mazmnkjah225
Ryzzland har förbjudit export av bensin, diesel och andra raffinerade oljeprodukter. Beror det på brist orsakade av bombade raff eller på att man vill förekomma effekten av sanktioner mot att transportera dessa produkter. Till skillnad mot råolja transporteras dessa produkter med nya moderna fartyg med hög säkerhet (en nödvändighet med tanka på volatiliteten för dessa produkter) och väl underhållna. De finns inga skuggskepp att tillgå för detta utan de ägas av västerländska rederier och det finns full kontroll över dessa fartyg.
Jag vill minnas att förbudet kom i samband med att raffen började bombas. Jag utgår från att motivet är rent ekonomiskt (oberoende av sanktioner), det är helt enkelt billigare att raffinera oljan hemma än att exportera billig olja och importera dyra raffinerade produkter.
Tror som Papper att man är tvungna att stoppa exporten för att undvika för stora brister på bränsle internt och tvingas importera det dyrt.
Även innan kriget har Ryssland i bland under kortare perioder helt stoppat exporten eller infört exportkvoter. T.ex. under sommaren när de interna behoven är höga både på grund av semestrar och jordbruket men även vid korta perioder under vår och höst när raffinaderier mm. genomfört service och reparationer.
Kriget i sig med alla logistik mm. förbrukar förmodligen stora mängder, samtidigt har Ukraina angripit raffinaderier, depåer mm.
Jag tror helt enkelt inte de har ett sånt överskott att de kan exportera några större mängder ens om de ville.
Så ja, jag tror det beror på brist och inte att man vill förekomma sanktionerna.
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
God morgon! Vi ger aldrig upp!
God morgon! Vi håller ut! Rysslands ekonomi blir sämre och sämre för varje dag, hurra! Slava Ukraini!
Aldrig!
God morgon!
Aldrig!
Tack till kvälls -och nattpassen! 👍
“Interest rates on credit cards in Russia have risen to a record 47.4% per annum – this is the highest level since 2021, when they were 21.9%.
Experts attribute the sharp increase in November 2025 to the banks’ increased expenses for issuing and servicing cards as a result of Putin’s failed land grab with Russia’s neighbours.”
https://bsky.app/profile/beefeaterfella.bsky.social/post/3mayx22ecxc27
Jag får inte ihop matematiken riktigt……..
Krig kostar pengar. Det kan nog bli stora kreditförluster om kortets ägare skickas till fronten innan han betalat korträknibgen. Så från 21,9% ränta till 47,4% återspeglar väl ökade kreditförluster, och ökade upplåningskostnader.
Jag tror inte att uppgifterna är korrekta. Eller jag typ vet att de är felaktiga…
Finns ju inte på kartan att de legat på 21.9% sedan 2021.
Utgå från att det som skrivs på sociala medier är falskt.
Så även denna gång.
Visst kan det vara rent hittepå. Eller det kan ju vara några kreditkort med hög risk. Men vilken ränta har ett SMS lån i Sverige idag? Vissa företag tar rejäla räntor.
Visst kan det vara rent hittepå. Eller det kan ju vara några kreditkort med hög risk. Men vilken ränta har ett SMS lån i Sverige idag? Vissa företag tar rejäla räntor.
Det jag menar är att räntan definitivt har varit över 21.9% sedan 2021.
Ursäkta om jag låter grinig men när det kommer till ekonomi och Ryssland är i princip alla uppgifter fel.
För att ge lite kontext till ämnet kreditkort i Ryssland så är verkligheten den att det finns banker som kör 100%.
Nu killgissar du bara tvärsäkert från vad du tror och killgissningar utan källor ska man också ta med stor nypa salt. 😉
Kom gärna med källor som motbevis när du påstår att något är en lögn.
Ryssland höjde sina styrränta 2021 och de har väldigt höga påslag på kreditlån för konsumtion (där kreditkorten hör till).
Nu är det inte lätt att hitta information om Ryssland men om du går hit:
https://cbr.ru/statistics/bank_sector/psk/
Och letar upp statistiken för 2021, där man presenterar kostnaderna för kreditlån så kommer du att se att räntan hamnar på mellan 16-29% beroende på storleken på lånen. ett snitt på ca: 22% stämmer alltså ganska bra.
Som jämförelse så låg USA på ~17% 2021.
https://www.macrotrends.net/3153/us-credit-card-interest-rates
Vad är det du tycker är orimligt med att Ryssland skulle haft 21% i kreditskortsränta?
Här har du en annan länk när det gäller kreditkortsräntorna i dag där man pratar om över 50% hos vissa:
https://rusbankrot.ru/en/society/banks_have_raised_credit_card_rates
Du menar att allt bara är lögn, både det regeringen säger men även vad bankerna själva kommunicerar?
Går man till en rysk bank där de skriver att räntan är 20% så kommer den inte att vara det utan hamna på 100%?
Det går inte att killgissa som trader.
Det jag skriver stämmer annars skulle jag inte skriva det.
Ärligt talat Mats läs vad jag skriver istället för att tolka informationen fel.
De har ju inte legat på 21,9 sedan 2021, de låg på 21,9 2021 men den nuvarande nivån är än så länge den högsta sedan dess. Det innebär ju inte att den kunnat lega på 30% 2022 osv.
Var det kanske så att du missuppfattade vad det egentligen stod i kommentaren?
Sen finns det säkert banker som plockar ut betydligt mer och säkert några som tar mindre, men det är väl de stora bankerna och vad som gäller som snitt man bör jämföra med?
Läs ditt citat igen och ta in att det är en lögn.
Nu tänker jag inte älta detta längre utan konstaterar återigen att det finns vissa kreditkort i Ryssland som bär en ränta på 100%. Lev med det.
Jag har för mig att jag läste någonstans att bankerna får inte kräva in amorteringar från någon soldat som är i smo i ukraina?
Inte så roligt att vara bank då…
Bankerna har även problem med företag som har svårt att betala sina lån, dessutom tvingas de skaffa statliga obligationer, så de är väl tvungna att ta in pengarna någonstans.
Stämmer det och skadorna är omfattande lär raffinaderiet inte producera något på flera månader. ✊
“Sizran, locals write that at the Sizran Oil Refinery, the impact hit the ELOU-AVT-5 installation, which is where the firefighters in the video above were heading. ELOU-AVT-5 is a comprehensive oil refining unit at an oil refinery (NPP), which includes an ELOU block (electrodessalination and dewatering) and AVT sections (atmospheric and vacuum distillation), designed for the preparation of crude oil, its desalination, and separation into various fractions (gasoline, kerosene, diesel fuel, oil fractions, and pitch) before further deep processing.”
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3mazoupuq3226
“❗️During the night, 🇺🇦Ukrainian military shot down 30/48 🇷🇺Russian UAVs”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mazrdzcaf22x
God morgon. Lite OT, men påverkar resten av världen. En artikel av Timothy Snyder, historiker, som beskriver hur den Fantafärgades beteende på andra sidan pölen starkt påminner om hur Tyskland agerade åren innan WW2 startade. Man utvisade så många man kunde av en rad olika skäl, satte in specialstyrkor för att genomföra deportationerna och när sedan någon i desperation på något sätt hämnades så fick man ännu bättre argument för att fortsätta sina aktioner. Snyder menar också att Fantans ambition att starta krig med t.ex Venezuela är ett sätt att göra sig av med interna fiender.
https://etidning.sydsvenskan.se/shared/article/trump-har-insett-att-krig-ar-ett-enkelt-satt-att-gora-sig-av/-p8GcOcY
IMDB: Wag the Dog (1997)
”Shortly before an election, a spin-doctor and a Hollywood producer join efforts to fabricate a war in order to cover up a Presidential sex Scandal”….
❗️🇺🇦Ukrainian soldiers from the SIGNUM battalion attack 🇷🇺Russian infantry in the forest in the direction of Lymansk
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3maztmld57s2x
Ukraine’s 1st Unmanned Center hit Russian targets in occupied Crimea overnight. Strikes destroyed a Valdai radar, command post and naval drone base in Chornomorske, USF Commander Magyar reported.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3maztgm7trc2h
🇺🇦 Defense forces control the northern part of Pokrovsk, – 7th Corps of DSHV
🔹 Pokrovsk
Enemy attempts to break through the defense north of the railway are unsuccessful. Russian attacks on the western outskirts with the aim of reaching the Hryshyno area are blocked.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mazvykntqk2q
The only way to make the war end sooner is for Ukraine to scale up the production of drones and missiles and increase the pace of strikes on Russia’s oil refineries, defense factories, and infrastructure
https://bsky.app/profile/joniaskola.bsky.social/post/3mazuhx2vxk27
Sammanställning av några av Anders Puck Nielsens kommentarer till kriget under 2025. Många intressanta synpunkter av denne kunnige och omdömesgille person.
https://www.youtube.com/watch?v=T-tfIzoX_b4
Ny tråd
https://cornucopia.se/2025/12/uppdateras-ryssland-sprider-aterigen-falska-uppgifter-om-intagna-stader/
Slava Ukraina