Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol och Svensk Värdeförvaring.
Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under tisdagsmorgonen. Kronan försvagas och guldet slår nya prisrekord igen, både i dollar och svenska kronor. Trumpregimen inför nu 100% tull på utländsk film eftersom tydligen ingen är intresserad av amerikansk film … Sju gotländska näringslivsprofiler startar ett nytt flygbolag Brommaflyg som den 26:e oktober drar igång flera dagliga flygningar Visby – Bromma för att rädda näringslivet på Gotland. De extrema elpriserna fortsätter.

Stockholmsbörsen steg faktiskt igår med +0.28% för OMXS30 och +0.32% för OMXSPI. Kronan försvagas dock till 9:42 SEK för USD och 11:05 SEK för EUR.
Samtidigt slår guldpriset nya rekord. I dollar är det nya rekordet och priset just nu 3 870 USD per troy ounce och i svenska kronor 1 171 SEK per gram. Detta utan att vi ens gått in i Rogers positiva råvarcykel, vilken först bör dra igång runt 2030. Man kan ju bara fundera på vad som händer med guldpriset då. Sist inleddes cykeln runt 100:- SEK per gram och priset har sedan dess tiofaldigats. Eller så är cykeln redan igång.

Investeringsguld, viktiga papper, digitala off-site backuper och sällan använda samlingsföremål som dyra klockor eller smycken ska förvaras i bankfack.
Du kan nu testa ett bankfack hos Svensk Värdeförvaring i Göteborg eller Stockholm gratis i tre månader via bloggen utan kostnad. Efter tre månader utgår betalning enligt ordinarie prislista om du inte väljer att avsluta tjänsten och en faktura kommer skickas ut 14 dagar innan testperioden är slut. Du kommer genomgå vanlig prövning enligt lagarna om penningtvätt och avtalsskrivande när du startar testabonnemanget, och även få uppleva de flerfaldiga lagren av säkerhet som gäller.
Vill du anmäla intresse för att öppna ett bankfack i Göteborg eller Stockholm kan du använda detta formulär (reklamlänk). En tidsstämpel plus dina ifyllda uppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte. Bloggaren har själv öppnat fack hos SVF.

I USA steg börserna och S&P-500 gick +0.26% medan Nasdaq 100 steg +0.44%. Amerikanska långa räntor backade rejält och sämst inom FANANGST var Google på -1.01% medan Nvidia gick bäst med +2.05%. Disney steg +1.15% på beskedet att Trumpregimen inför 100% tull på utländsk film för ingen vill tydligen se amerikansk film (!!!!). Och det i USA där man inte ens klarar av att läsa textning till film. All film som gjorts utanför USA ska få 100% tull.
Exakt hur det ska gå till och hur man ska kunna spela in filmer som utspelar sig i andra länder än i USA är oklart, men tull ska det vara. Nu kommer säkert det liberala Hollywood och hela Kalifornien att rösta Trump och republikanerna tack vare detta. Inte.
EU etc kan väl förstås svara tillbaka med 100% tull på amerikansk film, om vi nu trodde att eventuella tecknade handelsavtal med Trumpregimen var värda ens pappret de var skrivna på. Kanske 100% tull på Netflix, HBO Max eller vad de heter, Amazon Prime TV osv också? Hm? 100% tull på Youtube? Eller så ignorerar man drittsirkuset i Vita Huset, skakar på huvudet och kör på som vanligt. EU:s krav på en andel europeiska produktioner hos streamingtjänsterna räcker som det är. Tullar känns som väldigt 1800-tal för att uppnå det man vill när EU redan sett till att ha en livskraftig film- och teveproduktion via andra medel.
Kanske dock vore bra för det eviga tjatet om läskrisen?

Borta i de asiatiska tidszonerna går det blandat under morgonen. ASX 200 -0.23%, Hang Seng +0.17%, KOSPI -0.08%, Nikkei 225 -0.02% och Straits Times +0.50%.

Bromma flygplats lever till socialisterna i Stockholms stadshus förtret vidare pga totalförsvarskraven och åtminstone Västflyg trafikerar flygplatsen från Trollhättan och Växjö. Nu startas Brommaflyg och ska trafikera sträckan Visby – Bromma flera gånger om dagen för att rädda Gotlands näringsliv rapporterar Dagens Industri. Sju näringslivsprofiler står bakom och har gått in med 20 MSEK, men kommer ha utgifter på 90 – 100 MSEK första året och det återstår att se om detta kan täckas upp av bokningar. Första planen var att Västflyg skulle ta uppgiften, men det sprack enligt artikeln på för många kockar.
Det ska bli 46 avgångar per vecka mellan Bromma och Visby och innebär att trafiken på Bromma dubblas mot idag. Brommaflygs hemsida finns här.
Tydligen är det till socialisternas förtret så att flyg är nödvändigt för att kunna behålla jobb och skapa välstånd och skatteintäkter till välfärden och bidragsekonomin, när man kan behöva ha förutsägbarhet i ankomst och korta restider i kontrast mot de högst stokastiska tågtransporterna. Och det går inte heller några direktjärnvägar och snabbspår raka vägen från Trollhättan eller från Visby till Stockholm. Fast det är klart, man kan ju alltid ta tunnelbanan …

Extrema elpriser fortsätter för 90% av landets befolkningar, så kallade götlänningar och svelänningar* och SE3 får toppriser på 265 öre per kWh oskattat onätat och omomsat idag medan SE3 toppar på 308 öre. Snittpriset blir 97 öre respektive 114 öre i kontrast mot 21 öre i SE1 och 12 öre i SE2. Dagtida snittpriser i SE3 blir 125 öre och i sE4 144 öre.
Och då har vi inte ens vinter än. Inte heller har Norgepriserna börjat, vilka förväntas dra upp svenska elpriser ytterligare när incitamenten för norska hushåll att spara el försvinner.
Vill du installera hembatterier och/eller solceller kontakta Hemsol för att få upp till fyra gratis offerter från olika leverantörer (annonslänk).
*kan man bunta ihop och kalla de som bor i norra rikshalvan för norrlänningar, så kan man likställa Orsabor med stockholmare och kalla dem svelänningar.
104 kommentarer
Kan tullarna möjligen handla om att många “Hollywoodfilmer” görs i Kanada?
Kan vara. Många amerikanska tvserier görs ju där.
Nu handlar det nog om dra bort uppmärksamhet från otrevliga saker som att Epstein-utredningen fortfarande innehåller en massa obehagligheter.
Racimo AB – ukrainska drycker i Sverige. Hela sortiment på Systembolaget via länk:
https://www.systembolaget.se/sortiment/?q=RACIMO
Min känsla just nu – jag inser att Ukrainas ekonomi kommer att behöva mycket längre tid på sig för att återhämta sig. Här i Sverige finns ett fantastiskt stöd för Ukraina, över 90 %, och det värmer. Men samtidigt… igår fick vi bara en (1) enda beställning. Det blev faktiskt vår sämsta försäljningsdag sedan vi startade i Sverige – och det kändes tungt.
Tack Ukrainas vän från Uppsala!
Det är tungt.
Inte för siffrorna i sig, utan för vad de visar: vi har ännu inte förstått att Europa måste stå enat och agera tillsammans. Och det måste vi göra – inte bara för Ukrainas skull, utan framför allt för sin egen framtid. Det måste ske nu – inte imorgon.
Jag hade gärna beställt och provat men i sortimentet (28) finns inga småflaskor av rött vin. Köper aldrig 75cc eller Bag-in-Box. Systembolagets småflasksortiment är sorgligt litet. Kundunderlaget är uppenbarligen för litet.
Tack för stödord @Darzyl. Tyvärr kostar leveransen alldeles för mycket om man ska sälja småflaskor styckvis via beställningssortiment och just därför är inte hållbart. Leverans per flaska ligger ca på 50 kr och priset på konsument blir inte konkurrenskraftigt. Tyvärr kan vi inte sälja småflaskor via beställningssortiment. Tack för stödet ändå.
Tråkigt att höra.
För egen del hinner jag inte dricka ikapp de jag köpte i somras. Har skänkt en hel del och även utgjort lite betalningar när man köper lite på de olika säljsidorna.
“Vill inte ha något för det” har gett 5-6 öl som betalning med motiveringen “någon kan du ju iaf få”
Brukar vara uppskattat.
Tycker om % på ölen, runt 4.2-4.7% är bra.
Tack @Thebunkerartist för en fin återkoppling vad gäller ölen! Min inlägg var inte riktad mot någon personligen. Det var bara mina observationer och tankar. Att folk sprider budskap vidare och vågar beställa ukrainska drycker en gång per år väger mycket mer för oss än 100 beställningar från en och samma person. Tack!
“Tack Ukrainas vän från Uppsala!”
Micke, is that you…?
Om du menar mig… Så nej.
Du glömde märka ditt inlägg som REKLAM.
Det här är inget reklam utan ett informationsmeddelande men tack för uppmärksamhet. Och det är precis därför det känns tungt.
Reklam förutsätter att någon betalar för utrymmet.
I detta fall var det fråga om SPAM
Spam 👀??? Kan du utveckla @Ano…
Nya ord till vokabulären!
Det främsta som behövs är ju konkurrens till SAS.
När de köpte upp BRA så blev resultatet i princip dubblade biljettpriser på de flygplatser som man nu flyger ensam på.
Som Ernst Hugos Dr Stig Helmer så fint sa det; DANSKJÄVLAR.
Visby blir ju ett bra test för se om det är till Stockholm eller Märsta de flesta vill flyga.
Stockholm, total restid 60 minuter.
Märsta, total restid 100 minuter.
(Uppskattad tid från avgång i Visby till man kan kliva ombord på något annat färdmedel för vidare resa.
Underskatta aldrig Eurobonus via SAS.
Jo, jag vet!
Jag har haft arbetskamrater som valt SAS till varje pris för att kunna snika åt sig några olagliga skattefria gratisflygningar varje år. Det hade ingen betydelse hur dyrt och/eller obekvämt det var jämfört med andra bolag och transportsätt.
Ju dyrare biljetter desto mer bonus.
Statuspoäng används mestadels för kabinuppgradering. Företag betalar sällan för plats i kabin med liggsäten oavsett nattflygningar.
Statusklass används för loungeaccess, vilket _oftare_ innebär möjlighet att sitta med tillgång till strömuttag än vandrandes omkring på resten av flygplatsen. (Ja, det finns gott om undantag oxo, jag vet)
“Gratisflyg” för poäng, efter skatter och tillägg, är sällan någon större del av reskostnaden.
/f.d frequent flier (bl.a med SAS)
Angående film så handlar det tydligen om att Hallåwood blivit så dyrt efter alla uppmärksammade strejker.
Detta har gjort att många inspelningar flyttat till (öst)europa.
Och vi pratar inte om så små prisskillnader heller. Utan det rör sig som jag förstår det om att det är 20% av kostnaden att filma in här.
En liknelse är ju när hela svenska filmindustrin föll ihop (och inte har återhämtat sig efter) när alla filmer spelades in i trollhättan.
Har det blivit dyrt efter strejkerna? Pga att de nu har bättre villkor eller vad?
Så kan det nog vara, men branschen drar inte in så mycket pengar som de gjorde i sina glansdagar heller. Intäkterna sjönk ordentligt när folk slutade köpa DVD/Blu-ray och började streama skiten.
Som andra redan påpekat nedan så handlar det till stor del om att det blivit billigare på andra platser.
Men det har samtidigt blivit dyrare i Hollywood av olika anledningar.
En stor anledning är att produktionskostnaderna har ökat signifikant eftersom att man numera måste slåss mot TikTok och andra former av underhållning om tittarnas uppmärksamhet, och därför är produktionerna mer påkostade och kräver mer resurser. Även det som i folkmun kallas för TV-serie produceras numera på samma sätt som en hollywoodfilm, och i vissa fall med lika hög eller högre budget än en storfilm. Detta driver upp kostnaden för skådespelare, regissörer, klippare, utrustning, studiohyra, kulisser, osv. Kostnaderna ökar mer på platser som Hollywood där många konkurrerar om samma begränsade mängd personal, samma studioutrymmen, osv.
Star Trek – Deep Space Nine var en av de dyraste TV-serier som någonsin producerats när det begav sig, men ett avsnitt av DS9 kostade bara en bråkdel att spela in jämfört med ett avsnitt av Game of Thrones.
Vad jag har hört flyttar produktioner från Kalifornien till övriga delstater och sedan Kanada, Storbritannien (diverse Christopher Nolan) och Australien/Nya Zeeland (Star Wars, Sagan om Ringen, osv). En del personal flyttar med under produktionstiden. Specialeffekter/3D och mycket annat kan göras på distans.
Anledningen är skatter och avgifter i Kalifornien.
Har inte hört att personal i Los Angeles har blivit en “trång sektor” men det kanske inte är en “talangpöl” längre när så mycket produktion koncentreras till andra platser.
Ignorera aldrig teknisk utveckling. En anledning till att filmproduktion blev stort i Kalifornien var att den tiden bio-formatskameror krävde massor av ljus och stora studios för att ge en hygglig kvalitet = ökenklimat is the shit.
Snabbspola till början av 2000-talet när ljuskänsliga digitala kameror börjar bli praktiskt användbara och du kan spela in var tusan du vill. Tänk alla nattscener “i verkligheten” med minimal belysning i Collateral från 2004 – de hade varit omöjliga några år tidigare (inspelad i Los Angeles bara för att paja min poäng).
Flytta fram till 2010+talet när det digitala är viktigare än stora studio-lador så förlorar Kalifornien ännu mer av sin konkurrenskraft (även om ansamlingen av begåvade människor inte skall underskattas).
Nu var väl inte DS9 direkt den bästa inkarnationen i ST-universat, men men…
Jag upplever att amerikansk film blivit väldigt mycket tråkigare, repetitiv och ointressant på senare år. Jag orkar inte bry mig om den femtitrettonde filmen om den nittisjuttonde mest okända bifiguren i Marvel- eller DC-världen. Jag kan på goda grunder anta att komplett manus får plats på en halv A4 och den styltigt infantila dialogen på den andra halvan av papperet. Av filmen c:a två och en halv timmes längd kommer minst två timmar utgöras av bullriga och alltför långa CGI-slagsmålsexplosioner, resterande tid är transportsträckor mellan animationerna.
Vänta här nu måste jag ta fighten, hävdar starkt att DS9 är den bästa startrek serien. Dock kan jag köpa att den kanske inte riktigt är “star trek” beroende på att den inte andas optimism om framtiden på samma sätt som de andra serierna gör.
Alltså, off-topic, men hallå! DS9 är ju en fantastisk serie. För att ge lite kopplingar till ämnen på bloggen så har den en mycket intressant setting med ett gryende konfrontation med en aggresiv, expansionistisk stormakt, en regering som inte riktigt vill ta detta på allvar utan tror på den eviga freden, diverse hybridkrigföring, false-flag operationer, sofistikerad propaganda och skymningsscenarion. Kan se mycket av relationen Ryssland-Kina i Cardassia-Dominion, dvs en auktoritär, revansionistisk och historierevisionistisk diktatur som för att förverkliga sina drömmar om att åter bli en stormakt lutar sig mer eller mindre öppet mot en mycket mäktigare spelare som egentligen inte alls bryr sig om deras mål utan bara använder dem som ett medel för att så kaos. Cardassia (Ryssland) inleder ett krig för att “återta” Bajor (Ukraina), en tidigare under århundraden ockuperad planet vars kulturella identitet inte har kunnat utplånas av det långa förtrycket och som nyligen har vunnit sin självständighet. Kriget leder tillsammans med diverse påverkansoperationer till att de traditionellt allierade stormakter (Federationen och Klingonerna) som kunde ha stått enade mot hotet istället hamnar i luven på varandra (USA/Europa) medan Romulanerna (Indien), den enda andra betydelsefulla stormaktspelaren, står och vacklar. Det finns till och med nordkoreaner i form av Breen, ett mindre nation som utnyttjas som kanonmat av Cardassia/Dominion i utbyte mot teknologi och handelsvaror. Innehåller också ett mycket intressant och ofta skrämmande personporträtt av en Putin-liknande underrättelseofficer, Gul Dukat, som genom hänsynslöshet och lögner gör sig till diktator och störtar sitt eget Cardassia i fördärvet.
Om man lanserade Star Trek (inklusive DS9) idag skulle maga få totalt tuppjuck, en svart man (Sisko) som högst rankad eller ännu värre, en svart kvinna (Uhura) som supersmart lingvist och kunnig inom kryptografi. 100% w*ke!
@Kaffe
“Star Trek – Deep Space Nine var en av de dyraste TV-serier som någonsin producerats”
Det var konstigt. Den utspelades ju på en och samma plats mest hela tiden. De flög inte omkring så mycket i rymden som i de andra Star Trek-serierna.
Det är inte dessa som avses tror jag.
Det är Kanada som lyckats locka över en hel del produktion med skatteavdrag och förmånliga villkor för serier och filmer som produceras där.
Även filmer och serier som utspelar sig i New York, Chicago, Los Angeles osv spelas in i Toronto, Montreal, Alberta, Vancouver osv.
Detta har pågått en längre tid och främst Toronto och Vancouver kallas för “Hollywood North”.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hollywood_North
Det är säkert inte alla pengar i världen men det sticket säkert i ögonen på Trump att olika Kanadensiska städer lyckats bygga upp en så stor industri kring det hela.
Man ska nog se det som en del av handelskriget mellan USA och Kanada och ett påtryckningsmedel – industrin är inte livsviktig för USA och det rör sig inte om så mycket pengar men för Kanada och särskilt då vissa städer (som varit väldigt fientliga mot Trump) så är det en väldigt viktig industri.
Filmer som utspelas i Sverige spelas in i Finland numera eftersom det är skattefritt där men i Sverige är filminspelning beskattat på samma vis som IT-konsulter.
Finland har liknande natur och arkitektur.
Jag har aldrig fattat varifrån föreställningen kommer att Trump bryr sig ett skvatt om någon amerikansk industri över huvud taget? Han uttrycker på veckobasis hur mycket han hatar USA. Han skiter såklart fullständigt i var filmer produceras.
Tullarna är: dels ett sätt för honom att fortsätta med det han gör konsekvent, råna företag och sina väljare för att berika sig själv och sin familj, dels ett sätt att utöva makt på ett destruktivt sätt, att få plåga och skada människor är ju en stark drivkraft han har.
Är ju inte specifikt till Hollywood men är ju utvecklingen generellt i Kalifornien. Många företag väljer att flytta ut, särskilt till Texas.
Får se om trenden reverseras nu när småbarn i Texas dör eller får men för livet på grund av mässlingen. Eller det faktumet att sepsis-incidensen skjutit i höjden senaste 4 åren sen taliba…förlåt, republikanerna, förbjöd aborter.
Jag tror att den utvecklingen (flytt till Texas) har pågått ganska länge.
Ja Europa och framförallt östeuropa lockar många filminspelningar, hyfsat klimat och ljusförhållanden, varierad natur med mångfald av arkitektur, men framförallt billigt. Låga skatter och billiga proffsiga studios. Det är en hel del filmer och tv-serier som helt eller delvis utspelar sig i Ungern och Tjeckien. Fråga din lokala AI efter en lista.
Åtta dagliga avgångar från Bromma flygplats är ju långt ifrån toppåren före pandemin med drygt två miljoner resenärer, men det finns ju flera flygplatser än Trollhättan, Växsjö och Visby att flyga till.
Jag hoppas att Bromma kan bli en regional elflygplats, men framför allt hoppas jag slippa byggandet av 50 000 bostäder och alla de människor som då tillkommer.
Som uppväxt kring Bromma flygplats ser jag fram emot 90-års jubileet våren 2026 och så kan det ju bli ett 100-års firande också med nuvarande avtal som sträcker sig till 2038.
🖕 till alla som motarbetar flyget på Bromma.
Vadå? Det blir väl skitbra med 50 000 personer till som ska knö sig till jobbet i trafikkaoset ifrån Bromma?
Eller just det, de ska cykla, så man kommer stänga alla dubbelfiler och göra om till cykelbana istället.
Å andra sidan så ska det rimligtvis bli ett av sossarnas mixade områden, så för integrationens skull ska det bli 50 000 arbetslösa som ska bosättas i Bromma för att jämna ut öfvre medelklassen i Brommavillorna, så det belastar inte trafiken.
Fast nu vet ju alla att de där 50 000 arbetslösa automagiskt och kvickt kommer att integreras till arbetande människor. Då ska även de rimligen knö sig till arbetet i rusningstid. Åtminstone på cykelbanan, med sin MP-lådcykel så de innan arbetsdagen börjar kan frakta barnen till förskolan.
Självklart, det är ju bestämt på partikongressen så det är bara ett pennstreck bort att de får jobb.
Jag har aldrig varit där och kommer troligtvis aldrig att vara där, men jag hatar Bromma och vill att den ska läggas ner…
… mest för att det skrivs så jäkla mycket om skiten hela tiden. Resten av Sverige vill bara slippa höra/läsa om den stup i kvarten. Kanske kan göra våtmark av den så slipper de stackarna ligga på motorvägen.
Om Bromma skall vara kvar kräver jag återöppning av Göteborg City Airport (Säve Flygplats). Om inte annat för en alternativ landningsbana när ryssen stört ut Landvetter.
Försvaret och länsstyrelsen sa ju nej till att skapa logistikcentrum av säve flygplats så det är inte omöjligt att det blir någon form av återetablering.
Var inte problemet med Säve att bärigheten var för dålig?
Lite OT, Säve är väl värt ett besök om man är i Göteborg. Där finns det helt fantastiska aeroseum.se. Kul för alla åldrar men kanske mest för militärhistoriskt intresserade.
Instämmer, Aeroseum är värt en resa. En stekhet sommardag även en stunds svalka. Men det är inget ställe man tar sig till med kollektivtrafik.
Det är nog så att resten av Sverige också har nytta av Bromma flygplats.
Jag kan ha viss, om än liten, förståelse för de som flyttat ill närområdet och plötsligt upptäcker att det bullrar på en flygplats och därför vill att den ska försvinna.
Hur man kan hata en flygplats som man aldrig varit vid så innerligt att man vill att den läggs ner är mera svårförståeligt för mig. Om det bara beror på att det skrivs om den så är det ju inte så svår att låta bli att läsa dessa artiklar, så det måste väl vara något annat.
För mig som boende i stad som bara har flyg till Arlanda och är helt beroende av det är Bromma bara av ondo. Det är helt enkelt ett h-vete att ta sig till städer som bara trafikerar Bromma. Kunde lika gärna åka till månen istället, hade gått ungefär lika smidigt.
För den som vill in i Hufvudstaden är Arlanda Express smidigt. Det är bara Swedavia som saboterat logistiken på Arlanda som är bekymret tidsmässigt.
Alla har ju olika förutsättningar och önskemål och marknaden löser ofta det på ett någorlunda bra vis för de flesta, men inte för alla.
Försök ändra på Swedavias logistik.
Om du sitter inlåst på ett stillastående tåg i många timmar så är du väl inte nöjd och glad bara för att det bara är Trafikverket som inte riktigt lyckats med sitt uppdrag.
Någon borde starta en flygskyttel mellan Arlanda och Bromma. Kanske något som Gustav Fridolin kan lobbya för.
Jag har å andra sidan ingen som helst vare sig förståelse eller medlidande med dessa personer. Om man flyttar till ett ställe där det finns en aktiv flygplats i närheten så får man gilla läget. Jag bor själv ett par km från ett ställe där det flugits kontinuerligt sedan mer än 100 år. Varje dag kan man se start och landning från köksfönstret om man vill. Det är ljudet av frihet från ryssens förtryck man hör.
Brysselflyget från Bromma var bra (och när man skulle till Almedalen ungefär varannat år). Man tog sig tågledes från sin mälardalsstad och steg av vid Sundbybergs station. En rask promenad Sundbyberg-Bromma på 15 min och vips var man på flyget. Livet på en pinne! ✈️
@Surtrutn
“Hur man kan hata en flygplats som man aldrig varit vid så innerligt att man vill att den läggs ner är mera svårförståeligt för mig”.
Man kan kanske applicera George Carlins argumentation på det. Stäng av radioapparaten om den pratar för mycket om Bromma. Elle byt helt enkelt kanal.
https://www.youtube.com/shorts/DTATedwtre0
@Surtrutn
“Hur man kan hata en flygplats som man aldrig varit vid så innerligt att man vill att den läggs ner är mera svårförståeligt för mig”.
Man kan kanske applicera George Carlins argumentation på det. Stäng av radioapparaten om den pratar för mycket om Bromma. Elle byt helt enkelt kanal.
https://www.youtube.com/shorts/DTATedwtre0
Mattias, håller med.
Det är ju sinnessjukt att det ska skrivas om en småstad som Bromma i tid och otid.
Bromma är ju där allt tv-folk bodde förr (Killinggänget). Så det är klart att det måste gnuggas in som nått “fint”.
Men Bromma är egentligen precis som alla andra områden. Några gator är helt ok. Andra är inte det.
Lägenhetskomplexen har aldrig haft nån status att tala om.
Skulle nog snarare säga att nya bostäder på flygfält tenderar att bli som Barkarby.
Nya ghetton.
Jag hade en bekant som köpte en “finfin” nyproducerad lägenhet. Andra veckan hon bodde där gick hon in i lägenheten 1 minut innan en person blev skjuten 50 meter från ingången.
Tydligen gav de där “lägenhetsmattorna” mest att de som hade massor med svarta pengar från div kriminalitet på Järvafältet flyttade in i “sin klassresa”.
Bromma flygfält hade säkert blivit fint som villaområde. Men om alternativen är lägenhetsghetto skulle jag nog hellre se det som flygplats även fortsatt.
Det är väldigt komplicerat detta med droghandel och allt vad det medför.
Sjukast hittills är en kompis till mig som fick en skjutning på sin gräsmatta.
Haha, fan att vakna upp till skottlossning och hitta måltavlan på gräsmattan. Vilken jävla smäll…
Tittade nyss ut från sovrumsfönstret och då hade polisen fullt upp med att muddra tre tonåringar.
Hade de frågat RUN DMC innan så hade han sagt “åk vidare, lägg ingen energi på oskyldiga”.
Borde nog sadla om till polis…
Tyvärr, jag är skeptisk… Hört talas om Malms flygplats?
Hur inkasserar man tull på digitala tjänster? När bitarna passerar gränsen?
Hur inkasserar man tull på digitala tjänster? När bitarna passerar gränsen?
Fråga Trump.
Om vi väntar fjorton dar eller så vankas det säkert nya besked.
Betala eller så får du buffring av strömningen med jämna mellanrum.
På samma sätt som man inkasserar moms på digitala tjänster.
Kaffe: Nej, det funkar ju inte.
Lite konsumentupplysning, det går att åka tåg från Trollhättan till Stockholm. Tar lite mindre än fyra timmar så. Själva flygningen från Trollhättan till Bromma tar en timme.
4 timmar och 21 minuter var snabbaste jag såg.
Med 3 byten.
Och med tanke på att typ 75% av tågen är försenade lär det ju bli spännande resor.
Kör inte alla trollhättebor sunkiga SAABar dessutom?
Istället för att åka till flygplatsen som kallas Göteborg Stallbacka, åker man några kilometer till och kommer då till Vargön. Tåg därifrån till Stockholm via Herrljunga tar mindre än fyra timmar.
Parkering finns typ tio meter från perrongen.
Hur Sverige är indelat då tänker jag norrlänningar och sörlänningar.
I mitt hörn av Uppland är gränsen mot Norrland väldigt tydlig. Dalälven.
Betraktar nog Orsa som Norrland .
Ja, Dalälven är i praktiken en landsdelare. Norr om den vet man hur man kör bil på vintern. Söder om älven är det Bambi på isen.
Nedan är saxat från en PDF utgiven av Konsumenternas Elmarknadsbyrå. Lite svårtydbar kanske, men den som orkar titta igenom siffrorna kommer att finna att elen är något dyr idag, men det ligger inom normalvariationen med mycket god marginal.
År 00 kostade elen 12 öre kwh, att jämföra med 33,5 öre/kwh år 2003. År 2003 snackar vi skyhögt, jämfört med 00. Att elen skulle kosta skyhögt idag är nonsens.
Problemet handlar mer om överföringskapacitet till kontinenten och från Norrland. Billig el när det blåser i norr kommer inte hit (i princip) och kapitalstinna européer köper el via kablar söderut.
Ett annat problem är förstås gaspriserna, men det där har inte ändrats, gas från Ryssland eller USA spelar ingen roll, båda riskfyllda.
Och så förstås väderberoende kraft. Kan man ha mer än 20% vindkraft i vårt nät? Hur många inser vilken marodör solkraft är? All solkraft måste ha ersättningskraft under vintern. Visst är det fint att ladda bilen med solel, jag gör det själv, men det förutsätter att annan kraft står och väntar för man vill ju köra bil även på vintern. Solel driver alltså upp elpriserna pga behovet av reservkraft.
Osv. Långt mer komplext än att vi, som Ebba och Herr Bloggare tycker, skall vänta 10-20 år på modern kärnkraft som det redan nu talas om att den skall subventioneras via garanterat elpris.
Månadspriser på elbörsen mellan 1996 och 2020
År/månad 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003
Januari 20,9 22,1 17,4 14,3 16 18,2 22,9 64,3
Februari 27,6 16,9 15,7 13 11 24,3 18,7 44,1
Mars 24,2 13,7 13,7 10,9 10,3 23,5 16,9 35,5
April 25,2 13,5 12,7 8,9 10,8 24 15,9 27,6
Maj 27 11,8 10,5 9,5 11,8 19,7 14,5 27
Juni 25,3 11,4 12,3 9,2 10,5 23,2 18,1 24,3
Juli 23,7 9 7 8,5 6,7 20,6 15,7 25,9
Augusti 30,7 13.9 6,6 12,5 9,8 19,6 20,8 30,8
September 31,7 11,2 8,4 14,2 13,9 18,7 23,6 29,7
Oktober 28,5 13,8 11,2 14,1 13,8 18,1 28,8 32,2
November 23,4 17 14,4 13,2 14,8 20,3 39,2 32,1
December 24,1 18,6 15 15 15,1 23,3 66,8 26,5
Kalenderår 26 14,4 12,1 11,9 12 21,1 25,2 33,3
År/månad 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
Januari 26,3 21 37,3 24,9 43,5 44,1 67,1 62,2
Februari 25,1 23,1 40,6 27,6 37,2 41,7 93,2 56,8
Mars 26,4 28 49,2 22 30 39,5 57,4 56,2
April 24,4 28,3 45,9 20,5 40,8 37,6 42,8 48
Maj 24,7 28,8 32,9 20,3 35,7 35 38,3 48,8
Juni 29 24,8 41,9 25 54 38,6 40,2 44,2
Juli 23,8 27,4 45,3 20,5 55,8 36,7 43,5 36,3
Augusti 29,9 29,1 61,9 25 61,4 37,7 40,7 38,6
September 25,8 27,5 60,3 30 70,2 36,3 47,3 29,3
Oktober 23,9 30,4 47,6 34,7 59,5 36,2 47,6 27,8
November 25,3 29,5 42,3 42,6 53,5 37,9 52,4
December 22,9 33,3 29,3 43,1 48,2 50,1 83,3
Kalenderåret 25,6 27,6 44,5 28 49,2 39,3 54,5
2011 SE01 SE02 SE03 SE04
November 38 38 39,7 45,6
December 30 30 30 31,1
Kalenderåret 43 43 43,2 43,7
Priserna anges i öre/kWh
2012
SE01
SE02
SE03
SE04
Januari
32,9
32,9
33,8
33,9
Februari
42,7
42,7
44,8
46,6
Mars
25,1
25,8
25,8
26,4
April
27,9
27,9
27,9
30
Maj
26,3
26,3
27
28,7
Juni
23,3
23,3
24,1
31,3
Juli
11,5
11,5
11,5
16,7
Augusti
21,5
21,5
22,4
23
September
24,8
24,8
25
25,5
Oktober
29,9
29,9
29,9
29,9
November
29
29
29
29,1
December
37,8
37,8
37,9
38,2
Kalenderåret
27,7
27,8
28,3
29,9
2013
SE01
SE02
SE03
SE04
Januari
35,7
35,7
36,1
36,1
Februari
33,6
33,6
33,6
33,7
Mars
37,1
37,1
37,1
37,1
April
37,0
37,0
37,0
37,1
Maj
31,6
31,6
31,6
31,6
Juni
29,6
29,6
29,6
29,8
Juli
29,6
29,6
29,6
30,3
Augusti
35,1
35,1
35,1
35,1
September
38,7
38,7
39,7
39,9
Oktober
36,2
36,2
36,9
36,9
November
32,8
32,8
33,1
35,6
December
29,2
29,2
29,5
30,5
Kalenderåret
33,9
33,9
34,1
34,5
2014
SE01
SE02
SE03
SE04
Januari
29,0
29,0
29,4
29,4
Februari
26,7
26,7
26,7
27,8
Mars
23,5
23,5
23,5
24,2
April
24,6
24,6
24,6
24,6
Maj
31,7
31,7
31,7
31,7
Juni
28,6
28,6
29,4
29,5
Juli
27,5
27,5
27,5
27,6
Augusti
31,7
31,7
31,8
31,8
September
33,5
33,5
33,5
33,6
Oktober
28,7
28,7
28,7
28,7
November
27,9
27,9
28,3
28,5
December
29,6
29,6
30,1
31,1
Kalenderåret
28,6
28,6
28,8
29,0
2015
SE01
SE02
SE03
SE04
Januari
28,2
28,2
28,5
28,7
Februari
26,7
26,7
28,1
29,5
Mars
23,3
23,3
23,9
24,5
April
23,6
23,6
23,8
24,0
Maj
20,8
20,8
20,9
21,7
Juni
13,8
13,8
14,2
18,7
Juli
8,5
8,5
8,5
8,6
Augusti
13,7
13,7
15,9
15,9
September
19,4
19,6
19,7
20,7
Oktober
20,9
20,9
22,1
23,1
November
22,5
22,5
24,0
24,3
December
17,0
17,0
18,2
18,2
Kalenderåret
19,9
19,9
20,7
21,5
2016
SE01
SE02
SE03
SE04
Januari
26,2
26,2
28,8
28,8
Februari
18,0
18,0
18,3
18,7
Mars
20,1
20,1
20,1
20,7
April
20,3
20,3
20,3
20,4
Maj
22,0
22,0
22,0
22,0
Juni
31,5
31,5
31,5
31,5
Juli
27,4
27,4
27,4
27,5
Augusti
28,9
28,9
28,9
29,0
September
27,8
27,8
27,9
28,3
Oktober
35,1
35,1
35,1
35,5
November
40,4
40,4
40,4
40,5
December
32,2
32,2
32,2
33,4
Kalenderåret
27,5
27,5
27,7
28,0
2017
SE01
SE02
SE03
SE04
Januari
30,2
30,2
30,4
32,3
Februari
31,3
31,3
31,4
32,4
Mars
29,0
29,0
29,0
29,2
April
27,7
27,7
27,7
28,1
Maj
28,7
28,7
28,7
28,8
Juni
26,4
26,4
26,4
27,3
Juli
29,4
29,4
29,6
29,6
Augusti
31,8
31,8
32,1
32,4
September
33,3
33,3
34,7
35,2
Oktober
27,8
27,8
29,4
30,9
November
31,5
31,5
31,5
34,1
December
29,7
29,7
30,4
31,9
Kalenderåret
29,7
29,7
30,1
31,0
2018
SE01
SE02
SE03
SE04
Januari
31,7
31,7
31,8
32,3
Februari
39,6
39,6
39,9
40,7
Mars
45,6
45,6
45,6
45,7
April
40,3
40,3
40,3
40,4
Maj
33,8
33,8
33,9
37,0
Juni
45,4
45,4
45,4
47,9
Juli
54,0
54,0
54,1
54,9
Augusti
56,2
56,2
57,0
58,4
September
51,8
51,8
52,0
52,8
Oktober
45,7
45,7
45,7
53,2
November
49,2
49,2
51,3
55,5
December
52,0
52,0
52,3
52,9
Kalenderåret
45,4
45,4
45,8
47,6
2019
SE01
SE02
SE03
SE04
Januari
54,9
54,9
55,8
56,4
Februari
47,4
47,4
47,7
48,3
Mars
41,3
41,3
41,4
41,5
April
41,6
41,6
41,6
41,8
Maj
37,4
37,4
37,4
38,7
Juni
26
26
26
29,4
Juli
36,9
36,9
37
39,4
Augusti
39,6
39,6
39,7
41,5
September
36,5
36,5
37,2
39,1
Oktober
39,3
39,3
40,7
45,5
November
44
44
44
45,1
December
36,8
36,8
37,8
38,5
Kalenderåret
40,1
40,1
40,6
42,1
2020
SE01
SE02
SE03
SE04
Januari
24,5
24,5
25
27,8
Februari
15,2
15,2
19,5
19,6
Mars
9,7
9,7
15
17,3
April
5,6
5,6
9,8
15
Maj
10,1
10,1
13,5
14,9
Juni
10,3
10,3
24,9
25,4
Juli
8,8
8,8
9,3
23,7
Augusti
18
18,1
34,7
41,7
September
31,3
31,3
34,8
37,1
Oktober
21,4
21,4
23
27,3
November
6,6
6,6
24,1
35,3
December
18,4
18,4
31,6
38
Kalenderåret
15
15
22,1
26,9
Håller med om att elpriserna i sig inte är höga.
Det som folk stör sig på är abonnemangsavgiften, effekttariffen, elskatt och moms.
Inte så länge sen jag betalade under 1 SEK/kWh på totalen (SE3) inklusive allt och det är det man minns och jämför med.
Tittade på näträkningen som jag betalade häromdagen. 650 kwh, effektavgift baserat på 5,5 kw = 450 kr = 300 kr dyrare än tidigade debitmall. Under vintern när jag använde mer el så gick det åt andra hållet. Man straffar alltså de som använder lite el.
Å andra sidan var effektavgiften nödvändig eftersom det inte funkar när två elbilar pluggas in klockan 17.00 (för så skulle ha skett tillräckligt ofta när alla skaffat elbil om inget gjorts) och lastar med i princip hela huvudsäkringen. Det funkar inte ens i områden som byggdes för direktverkande elvärme. Men orimligt att de som använder lite el eller laddar sin bil på natten skall behöva finansiera detta.
Imorgon är priset 3.84 SEK oskattat mellan 19-19.15 (SE3).
Ganska fascinerande då det inte ens är kallt ute.
Fast det är väl ändå dygnsmedel som är intressant? Men visst är det kul för nörden med kvartdebit, finns en del att spara.
Snittpris för min el under 2025 är ca 55 öre kwh. Dvs inflationsjusterat ungefär samma som åren innan coronan, men betydligt dyrare än till exempel 2015.
Min poäng är att vintern ser ut att bli stökig vad gäller elpriserna.
Om man redan den första oktober kan hamna över 3 SEK för en timme och över 1 SEK snitt för dygnet ser det allt annat än stabilt ut.
Solel driver alltså upp elpriserna pga behovet av reservkraft.
Sol och vind är stökiga eftersom de är helt oplanerbar el förutom i det korta perespektivet cirka en vecka framåt.
Det finns ändå fördelar eftersom det ofta (men inte alltid) är sol på dagarna när många industrier använder el och både sol och vind sparar på vatten i våra vattenkraftverk som kan användas vid ett senare tillfälle.
Med det sagt har jag dessvärre inte alls klart för mig hur väl sol, vind och vatten i Sverige fungerar tillsammans. Det beror ju på vilka effekter de olika kraftslagen har och även hur vattendomarna ser ut (hur mycket vattenspegeln får variera i höjd).
Sedan är ju både sol och vind näst intill så osäkra så att man inte kan räkna med denna kraft i våra elsystem. Vi måste ha full täckning för Sveriges elförbrukning även de dagar det inte blåser och inte är sol. Jag ser det nästan inte som reservkraft utan helt nödvändig kraft som jag tror används rätt ofta.
Om det hade varit väldigt sällan annan kraft skulle täcka upp för sol och vind tror jag man skulle kunna komma undan med ganska billiga lösningar, men nu är det ju inte bara vid enstaka tillfällen under året det gäller.
Till dess det finns prisvärda batterilösningar så är vad jag förstår sol- och vind-kraft helt enkelt en dubblering av kraftproduktionen.
Om den är oplanerbar, varför faller elpriserna när solen lyser eller vinden blåser när priserna sätts ett dygn i förväg?
Du läste nog inte hela meningen.
Sol och vind är stökiga eftersom de är helt oplanerbar el förutom i det korta perespektivet cirka en vecka framåt.
Solel driver alltså upp elpriserna pga behovet av reservkraft.
Sol och vind är stökiga eftersom de är helt oplanerbar el förutom i det korta perespektivet cirka en vecka framåt.
Det finns ändå fördelar eftersom det ofta (men inte alltid) är sol på dagarna när många industrier använder el och både sol och vind sparar på vatten i våra vattenkraftverk som kan användas vid ett senare tillfälle.
Med det sagt har jag dessvärre inte alls klart för mig hur väl sol, vind och vatten i Sverige fungerar tillsammans. Det beror ju på vilka effekter de olika kraftslagen har och även hur vattendomarna ser ut (hur mycket vattenspegeln får variera i höjd).
Sedan är ju både sol och vind näst intill så osäkra så att man inte kan räkna med denna kraft i våra elsystem. Vi måste ha full täckning för Sveriges elförbrukning även de dagar det inte blåser och inte är sol. Jag ser det nästan inte som reservkraft utan helt nödvändig kraft som jag tror används rätt ofta.
Om det hade varit väldigt sällan annan kraft skulle täcka upp för sol och vind tror jag man skulle kunna komma undan med ganska billiga lösningar, men nu är det ju inte bara vid enstaka tillfällen under året det gäller.
Till dess det finns prisvärda batterilösningar så är vad jag förstår sol- och vind-kraft helt enkelt en dubblering av kraftproduktionen.
Solel driver alltså upp elpriserna pga behovet av reservkraft.
Sol och vind är stökiga eftersom de är helt oplanerbar el förutom i det korta perespektivet cirka en vecka framåt.
Det finns ändå fördelar eftersom det ofta (men inte alltid) är sol på dagarna när många industrier använder el och både sol och vind sparar på vatten i våra vattenkraftverk som kan användas vid ett senare tillfälle.
Med det sagt har jag dessvärre inte alls klart för mig hur väl sol, vind och vatten i Sverige fungerar tillsammans. Det beror ju på vilka effekter de olika kraftslagen har och även hur vattendomarna ser ut (hur mycket vattenspegeln får variera i höjd).
Sedan är ju både sol och vind näst intill så osäkra så att man inte kan räkna med denna kraft i våra elsystem. Vi måste ha full täckning för Sveriges elförbrukning även de dagar det inte blåser och inte är sol. Jag ser det nästan inte som reservkraft utan helt nödvändig kraft som jag tror används rätt ofta.
Om det hade varit väldigt sällan annan kraft skulle täcka upp för sol och vind tror jag man skulle kunna komma undan med ganska billiga lösningar, men nu är det ju inte bara vid enstaka tillfällen under året det gäller.
Till dess det finns prisvärda batterilösningar så är vad jag förstår sol- och vind-kraft helt enkelt en dubblering av kraftproduktionen.
Solen är lätt att planera pga att den slaviskt följer årstiderna. Än så länge har vi så lite sol att vattenkraften torde kunna reglera, men på sikt blir det förstås problem med nät/vattenkraft som måste räcka, eller annan reservkraft.
Vi har fyra vindområden i Sverige, i något av dem blåser det alltid såtillvida det inte råkar parkera sig ett stabilt vinterhögtryck över Norden vilket händer ganska sällan.
Vind är, pga vindområdena, till stor del en fråga om kraftsnät, att kunna flytta på el till dit det inte blåser för stunden. Rent statistiskt så är, märkligt nog, vind något mer pålitligt än kärnkraft.
Vad jag förstår, Vattenfalls KK ansvarige vägrade att svara på frågan, så går det svårligen att reglera effekten över dygnet på kärnkraft vilket betyder att elen måste dumpas som överskott under vissa tider på dygnet eller att kärnkraften körs på så låg effekt att annan produktion kompletterar för att undvika underskott. Det är alltså inte bara att smälla upp en massa KK såtillvida inte modern KK kan reglera effekten över dygnet.
Vi skall nog trots allt vara hyfsat glada över exportkablarna för via dem kan vi sälja vårt överskott för goda pengar och vi kan köpa el när vi ingen har. Men summerat så exporterar vi el.
Återigen, att smälla upp en massa kärnkraft löser inte problemen som vi har. Snarare förvärrar eftersom vi måste vänta 10-20 år innan ny kk levererar. Vad gör vi under den tiden? Och om effekten inte går att reglera över dygn så är frågan om ny kk ens löser några problem.
@NOTE
“Solen är lätt att planera pga att den slaviskt följer årstiderna”.
Att solens position relativt jorden är lätt att beräkna för lång tid framåt är ett nödvändigt, men inte tillräckligt, villkor för att kunna planera elproduktion med hjälp av solstrålning.
Varför måste vi vänta 10-20 år på ny kärnkraft? I Sverige byggdes 12 kärnkraftverk på 13 år under 1970- och 1980-talen.
Ringhals två byggdes på fyra år, som exempel.
Ringhals tre byggdes på tre år, men fick inte tillstånd att laddas förrän två år senare, men några sådana dumheter kommer vi väl inte att drabbas av framöver?
70-talet var ett tag sedan. Ny kk tar längre tid att bygga, inte bara i Finland. Byråkrati är förstås en faktor, men även att man idag bygger säkrare anläggningar. Ett “harrsonhaveri” kan inte inträffa idag.
Längsta inlägget i cm mätt på min iPhone, tabellen blev inte rätt tabbad.
georgeorwell1984
2025-09-30 23:07 – 23:07:41
Vad är detta? Jag läser på mobilen där ditt inlägg är helt obegripligt. När jag ändå säger något tycker jag det är tråkigt när kritiska röster (vad det en gäller) på denna blogg blir avstängda, är det inte roligt med diskussioner? Ge de som postar annorlunda tankar åtminstone tre chanser. Om inte annat kanske denna person börjar lyssna på “er” som har koll?
“*kan man bunta ihop och kalla de som bor i norra rikshalvan för norrlänningar, så kan man likställa Orsabor med stockholmare och kalla dem svelänningar.”
Nä, svealänningar heter det. De bor ju i Svealand, inte i “Sveland”. Finns t. ex. inga “gröländare” heller.
(Var kommer den skillnaden ifrån, förresten? Är det kanske “-ländare” när de är från andra länder i betydelsen nationsstater, men “-länningar” för olika landsdelar inom Sverige?)
Vad är detta? Jag läser på mobilen där ditt inlägg är helt obegripligt. När jag ändå säger något tycker jag det är tråkigt när kritiska röster (vad det en gäller) på denna blogg blir avstängda, är det inte roligt med diskussioner? Ge de som postar annorlunda tankar åtminstone tre chanser. Om inte annat kanske denna person börjar lyssna på “er” som har koll?
Hamnade fel, skulle vara under den långa tabellposten
Hamnade fel, skulle vara under den långa tabellposten
Suffixen ”-länning” och ”-ländare” har samma fornsvenska rot (”[-länd]ing” respektive ”[-länd]are”). Det heter ju för övrigt ”utlänning”, ”islänning”, ”jyllänning” och ”nylänning”, så skillnaden är inte strikt mellan inhemska landsdelar och andra länder. Förmodligen är dock ”-länding”/”-länning” något äldre för i gamla ordböcker kan man hitta ordformer som ”själlänning”, ”estlänning”, ”tavastlänning” och ”livlänning” (vid sidan om samma ord med suffixet ”-ländare”). Alla ”-ländare” är utomnordiska och de fall av ”-länningar” som förekommer tycks nästan alla ha något att göra med närområdet, ofta regioner som under kortare eller längre tid varit en del av det svenska riket eller som man haft mycket täta kontakter med (som det danska riket).
Vilket jädra pajasmöte Strunt och Kegseth släpade hem alla generaler och amiraler till. Det var dock oerhört glädjande att se att det inte togs emot väl. Isande, sammanbiten tystnad för det mesta.
Hegseth uppmuntrade till krigsbrott och Trump förklarade krig mot sin egen befolkning. Kan tänka mig att generalerna inte tyckte det var toppen.
Hade extremt lågt ställda förväntningar, men det här var så illa att jag knappt tror det är sant.
Istället för att åka till flygplatsen som kallas Göteborg Stallbacka, åker man några kilometer till och kommer då till Vargön. Tåg därifrån till Stockholm via Herrljunga tar mindre än fyra timmar.
Parkering finns typ tio meter från perrongen.