Ukraina och Ryssland har kommit överens om en ny stor fångutväxling om 1 200 krigsfångar. Ukraina har bombat ytterligare knutpunkter och bangårdar på den ryska järnvägen. Zelenskyj uppger att ukrainska flygvapnet satsar på full integration med Natos luftförsvar, dvs motsvarande det Sverige gjorde innan vi blev medlemmar, och utser ny flygvapenchef.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
President Zelenskyj har offentliggjort en ny stor fångutväxling med Ryssland om 1 200 man och skriver på Facebook:
“Bland de viktigaste frågorna är fortsatt utbyte av krigsfångar. En överenskommelse om utbyte av 1,200 personer finns, och arbetet med listorna pågår. Sekreteraren för säkerhetsrådet rapporterade om kommunikationen med den ryska representanten.
Vi arbetar också för att häva blockeringen av våra civilas återvändande och undersöker uppgifterna om varje enskilt namn.”

Vad som kallas för ett massivt anfall mot rysk järnvägsinfrastruktur har utförts av Ukraina mot ryska Volgograd Oblast skriver Kyjiv Independent och en film verkar visa brinnande bränslevagnar. Detta är ännu en ukrainsk bombning mot den ryska järnvägen, vilket skett i princip dagligen de senaste veckorna, och antagligen är en målmedveten strategi att slå ut artärerna för den bakre tunga ryska logistiken.
Denna skakiga film uppges visa attacken, eller iaf ljudet av den.

Ukrainas flygvapen och luftförsvar ska integreras fullt ut med Nato, förmodligen likt Sverige gjorde innan Natomedlemskapet. Det handlar alltså om lednings- och kommunikationssystem, vapensystem mm, så friktionsfri överföring av lägesbilder mm kan ske.
President Zelenskyj utsåg en ny flygvapenchef igår och sade:
“Today, we also approved the next stages in the development of our combat aviation – new platforms and new steps in integrating our forces with the forces of partners. Our goal is the full and effective integration of the Air Force of Ukraine with NATO forces – something that will undoubtedly give Ukraine’s defense greater capabilities and, at the same time, make our country an even stronger part of Europe’s defense.”
Sedan den fullskaliga invasionens start har Natoländerna bistått med lägesbilder och spaning in i Ukraina, i en offentliggjord men utåt sett okänd omfattning. Med full integration så kommer detta kunna ske smidigare och utan tillfälliga eller manuella mellansteg, och det öppnar också för möjligheten med en flygförbudszon i Västra Ukraina eller att Natoländer börjar skjuta ner ryska robotar, då man därmed kan separera vad som är Ukrainas flyg i luften och vad som är ryska robotar.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Razom do peremohi! Smert voroham!

12:22 De ryska förlusterna igår blev svåra 1 010 man, mycket svåra 85 transportfordon, höga 28 haubitsar och normala åtta pansarskytte- eller motorskyttefordon, vilket är ovanligt numera när drönarkriget gjort det allt svårare att använda de kvarvarande pansarfordonen.
13:29 Ukraina har bombat Sakis flygbas på ockuperade Krym och förstört en Su-30SM, skadat en annan samt träffat tre stycken Su-24 attackflygplan, även om det inte framgår hur skadade de blev rapporterar Ukrinform och hänvisar till ukrainska säkerhetstjänsten SBU som låg bakom operationen.

14:19 Påminner om att jag signerar böcker hos Karlsborgs Bokhandel idag 17:00 – 18:00. Vi ses där!
15:33 I förrgår slog Ukrainas försvar ut ett batteri S-300 luftvärn på ockuperade Krym skriver Ukrainas generalstab:
“Den 2 augusti 2025 genomförde Ukrainas försvarsstyrkor en precisionsattack mot ryska militära anläggningar på tillfälligt ockuperat territorium i Zaporizjzja-regionen.
Som ett resultat av operationen förstördes ett luftvärnsrobotsystem av typen S-300, tillhörande de ryska ockupationsstyrkorna, med långdistansvapensystem.
Förstöringen av detta mål minskar avsevärt fiendens eldkraft på långa avstånd och försvagar dess förmåga att beskjuta ukrainska försvarsstyrkors positioner samt civil infrastruktur i regionen.
Denna attack bekräftar återigen den ukrainska militärens effektivitet och precision i att identifiera och slå ut motståndarens kritiska mål, även på tillfälligt ockuperade områden.
Ukrainas försvarsstyrkor fortsätter systematiskt att slå ut nyckelkomponenter i Rysslands militära kapacitet, vilket försvagar fiendens förmåga att föra strid, hålla illegalt ockuperade territorier och upprätthålla ockupationen.
Ukraina kommer att fortsätta kampen tills alla ryska ockupationstrupper helt har lämnat landet, den territoriella integriteten är återställd och en rättvis samt varaktig fred har uppnåtts.”
S-300 är medeldistansluftvärn från ursprungligen 197 i princip motsvarande äldre Patriotsystem, medan S-400 är en moderniserad variant från 2007. På pappret existerar även S-500 sedan år 2021, och som ska kombinera förmågan från strategiska antiballistiska A-235 tänkt att skydda Moskva och Sankt Petersburg från interkontinentala ballistiska robotar, men den har inte setts av skarpt och kan förstås ifrågasättas som ännu ett ryskt wunderwaffe till för att dränera statsbudgeten ner i Putinoligarkernas fickor.
Både ryska S-300 och S-400 har totalavskrivits i kriget mot Ukraina tidigare.
15:42 Film på ett stråk av Shahedrobotar på väg mot mål någonstans i Ukraina. Illustrerar hur de nattligen återkommande terrorbombningarna kan se ut och omfattningen av dessa. Åtminstone sju robotar i samma bana syns på filmen. Det kan förstås komma fler före eller efter. Visar också hur värdefullt det är att kunna placera ut eldrörsluftvärn på rätt platser, men också att Ryssland kartlägger var det är säkert att plotta in robotarnas anflygning mot mål.

19:02 Indien tänker fortsätta köpa rusk olja och Trump postar på sitt egna sociala medium Truth Social (länk till Bluesky) att han därför väsentligt kommer höja Indiens tullar mot USA. Återigen någorlunda vuxet formulerat:
“India is not only buying massive amounts of Russian Oil, they are then, for much of the Oil purchased, selling it on the Open Market for big profits. They don’t care how many people in Ukraine are being killed by the Russian War Machine. Because of this, I will be substantially raising the Tariff paid by India to the USA. Thank you
for your attention to this matter!!! President DJT”

21:35 USA har i tysthet, men helt öppet för att Ryssland ska se, flyttat sina senaste B-61 kärnvapenbestyckade gravitationsbomber till basen för stealthflygplanet F-35 i Storbritannien som respons på att slutligen ha tröttnat på tre och ett halvt år av veckoliga ryska kärnvapenhot. Det framkommer av en artikel från i förrgår på The Concis.
Med transpondrar helt synliga flög en C-17 Globemaster till USA:s stora kärnvapenlager vid Kirtlandflygbasen och ska ha lastat 20 nyproducerade B61-12 taktiska precisionsgravitationsbomber med sina kärnvapenladdningar. Sedan flög den med transponder påslagen till flygbasen Lakenheath i Storbritannien, som är utrustad för att förvara kärnvapen, där högsta restriktioner infördes runt basen medan planet skulle landas.
Lakenheath har också F-35 stealthattackplan, som i Iran och i israelisk ägo visat sig inte gå att upptäcka eller skjuta ner (inget radareko, ingen möjlighet att låsa radarrobotar på den) med Irans ryska luftvärn. Dessa F-35 kan alltså flyga in över Ryssland och i en pre-emptiv attack fälla sina taktiska kärnvapen mot ryska kärnvapenbaser och slå ut dessa utan förvarning för Ryssland.
The Concise understryker vad USA gjorde:
“In other words, the United States didn’t even pretend to hide what it was doing.
It wanted to be seen. It wanted the world—and especially the loudmouths in the Kremlin who love rattling the nuclear saber—to know that the most advanced tactical nuclear weapon in U.S. history is now stationed in Europe.”
The Concise skriver också om den amerikanska kärnvapengeneralen Caines återhållsamhetsdoktrin:
“The idea is simple but devastating: pack so much concentrated strength into a confined forward pocket that the enemy doesn’t just fear responding—they feel powerless to even think about it. This isn’t about launching a strike. It’s about closing the mental space in which an adversary believes they have viable options”
USA har alltså inte bara öppet via Trump sagt att man fört fram sina kärnvapenbestyckade robotubåtar inom porté från sina ryska strategiska kärnvapenmål, utan också skickat den nyaste versionen av sina taktiska graviationsbomber till Europa.
Kärnvapen är ett politiskt vapen, som används utan att sprängas likt Ryssland genom i princip veckoliga kärnvapenhot ända sedan 24:e februari 2022 lyckats hindra Västs demokratier från att stödja Ukraina fullt ut. Nu har slutligen USA tröttnat på Rysslands skitsnack och omsatt rysk retorik i form av kärnvapenskrammel till handling.
Kremls mun Peskov har redan börjat backa och säger nu efter att Ryssland hotat med kärnvapen i tre och ett halvt år att “Ryssland har en ansvarsfull position angående kärnvapenretorik och att alla ska vara försiktiga med sådant”. Ironin är inte död efter tre och ett halvt år av ryska kärnvapenhot.
Kort sagt blev det väldigt blött i byxorna i Kreml när de upptäckte att deras egen retorik nu får konsekvenser. Själva påstod de tidigare att de grupperat fram kärnvapen till Belarus, vid gränsen mot Ukraina och Nato, så det amerikanska svaret att placera fram kärnvapen till Storbritannien, långt från Rysslands gräns är i själva verket återhållsamhetsdoktrinen.
Tyvärr kommer Kremls fredisar i Väst förstås använda detta för att skrämma fram att vi ska kapitulera för de ryska fascisterna, men fascisterna som Peskov börjar nu backa när de inser att de inte längre kan uppföra sig som en mobbare utan att konsekvensutsättas.
Kom ihåg att man direkt kan avfärda den som kör kärnvapenhotretorik från kalla kriget om jordens undergång. 97% av alla laddningar sedan den tiden har avvecklats och blivit kärnkraftsbränsle, och de som är kvar är för svaga för att kunna dra upp stoft i stratosfären och orsaka den atomvinter som baserar sig på förfalskad sovjetisk forskning planterad i Väst av KGB för att dra igång ensidig nedrustning i Väst. Men när syftet är att gå uppdragsgivarens Kremls ärenden spelar sanningen ingen roll, det viktiga är att skrämma fram Kremls vilja.
För övrigt används grovt räknat tillräckligt mycket konventionella sprängladdningar i Ukraina dagligen motsvarande ett taktiskt kärnvapen och har så gjort i över 1 200 dagar, men eftersom de är utspridda över ytan istället för punktbrisader är de sammantaget mångfaldigt mycket destruktivare än en taktisk kärnvapenladdning.
Och nej, den joniserande strålningen från kärnvapen klingar av snabbt (blir de facto kortsiktigt ofarligt på några dagar, normalt med god marginal de där 72 timmarna man ska klara i ett skyddsrum), då det mesta förbränts i explosionen till skillnad mot ett kärnkrafthaveri där det är oförbränt aktivt kärnbränsle som sprids och därmed lämnar spill som ligger kvar längre.
351 kommentarer
Semestern över! NU KÖR VI!
Jonas!
👍
Blir alltid ett sting av oro när den ständiga guldmedaljören inte är med på ett tag. Hoppas semestern varit fin! 😎
Slita och Слава Україні!
Racimo – ukrainska viner 🇺🇦 och ÖL 🍺 är redo för beställning på Systembolaget i Sverige 🇸🇪
Repower
👍
I söndags var det sämsta försäljningsdag för oss sedan start – 2 (två) personer hade lagt beställningar men vi ger INTE upp.
Dagens tips: Bilogist Intriga ur serie Slava Ukraini. SB art.nr: 72436-01
Ukrainskt vin Biologist Intriga – Slava Ukraini är ett lagrat rött vin som skapades speciellt för Sverige. I vanligt fall lagrar man vinet i detta serie i upp till 12 månader, vinet som kom till Sverige är lagrad på nya franska ekfat i 15 månader. Tanken är att man ska fira Ukrainas segern med detta vin.
Biologist Intriga är inte bara ett vin, det är en statement piece i vinglaset. Den här blend av Odesa Black, Cabernet Sauvignon och Merlot levererar struktur, kryddighet, djup och mörk frukt – tänk björnbär, mörka körsbär, svartpeppar, ceder, tobak och kanske lite lakrits i eftersmaken.
Ska du stödsfira Ukrainas Självständighetsdagen 24 augusti med ukrainska viner, öl eller bubbel då är det nu ska du lägga beställningen. Leverans tid till Systembolaget varjerar mellan 5 till 12 arbetsdagar.
Länk till Systembolaget:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/biologist-intriga-7243601/
Vill du läsa mer om vinerna besök vår webbsidan:
https://racimo.se/
Tack för ert stöd för Ukraina!
Så fina flaskor så jag beställde 4st. Jag tolkar det som ett löfta av dig att Ukraina nu kommer att segra inom åtta dagar annars tar de nog slut innan segerdagen…
Jag beställde så mycket i början av sommaren att jag inte hunnit dricka upp allt än… ska genast skärpa mig så jag kan beställa mer! 😅
Hej
Till JvM, för antidrönarammo!
👍
Top tre idag?
LW på VärstTragik till Karlsborg ?
Sitter och funderar. Fångutväxling? Finns det verkligen ryzzar som vill tillbaka?
6:a. Får bli något symboliskt.
👍
Antingen ”frivilliga ryska brigaden” eller hej då om jag fattat rätt.
Spelar väl inte så stor roll vad de ryska krigsfångarna vill i det här fallet? Tycker inte sådana hänsyn skall gå före att få hem motsvarande antal Ukrainska krigsfångar.
Finns det någon regel som säger man inte får lämna tillbaka krigsfångar mot deras vilja? Ukraina tycker nog att ryska fångars åsikter väger lätt jämtemot att få tillbaka sina egna.
Ukraina har den regeln vad jag vet. Du får stanna om du vill.
Därav frågan, vem fn vill tillbaka?
Coolt, det hade jag missat.
Utöver den humanitära aspekten har det ju den mer cyniska fördelen att ryska soldater (i den utsträckning de vet om det hela) har större incentiv att ge sig om de löper mindre risk att lämnas ut till eventuell bestraffning av sina egna.
Ukraina måste ha infört den regeln för att sänka tröskeln för vatniks att ge upp. Annars har de ju inget att tjäna på det. 1:1 utbyte mellan en vatnik och en ukrainsk krigare tjänar ju bara Ukraina på. Speciellt med tanke på behandlingen av hemvända moskovitiska soldater.
Svårt att veta om en moskovitsoldat skulle lita på ett löfte att inte bli utbytt och huruvida informationen över huvud taget når dem.
God Morgon!
God eftermiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God eftermiddag!
Aldrig!
Aldrig!
Tror aldrig jag sett Don Hill & Tom Cooper såhär negativa (ffa. mot firma Jermak/Syrsky)
https://xxtomcooperxx.substack.com/p/dons-weekly-4-august-2025-part-1
https://xxtomcooperxx.substack.com/p/dons-weekly-4-august-2025-part-2
https://xxtomcooperxx.substack.com/p/dons-weekly-4-august-2025-part-3
Det är tuffa tider, och om man ska tro Don så orsakas en hel del av ukrainsk inkompetens, snarare än moskovitisk styrka eller taktisk överlägsenhet.
Jag ragedonerar 100 kartesch-skott till JvM som bot!
👍
👍🏻
De är alltid väldigt kritiska till allt Syrsky gör. Inget att läsa om man inte vill tappa lite hopp. Finns säkert problem i det ukrainska ledarskapet men Syrsky har bevisligen lett lyckade operationer. Däremot är hans omtalade detaljstyrning nog mest av ondo.
Jermak tror jag dock säkert gör mer skada än nytta. Det stora hoppet står som alltid till det ukrainska civilsamhället som inte tar skit. De är sjukt imponerande 💙💛
Alla har vi väl varit i organisationer där man ibland undrar varför högre chefer fattar vissa beslut, beslut som försämrar möjligheterna att nå organisationens mål på sikt, ofta för kortsiktiga vinster.
Skillnaden är att människor dör pga dåliga beslut i Ukraina.
Flera av de mest hyllade befälen kommer från civilt liv innan 2022. Madyar, cheferna för 225e och 3e t.ex. Antagligen har det funnits brister i rekrytering och organisation inom militären, kanske har iaf tidigare fel personer gjort karriär. Men förhoppningsvis ger de förändringar som Ukraina driver igenom med kårer? samt obemannade system som eget effekt framöver.
Litet spretigt men mina tankar.
Precis! (Phillips O’Brien tar upp hur imponerad han är av de ukrainska protesterna, som verkade omfatta hela samhället i artikeln länkad nedan.)
Stämmer som du säger att de varit kritiska mot Syrsky tidigare, men jag har aldrig sett dem såhär bittra. Men de ger en sammanställning av vad som hänt i veckan som gick (mest i del två och tre)
Läste igenom två och tre. Onekligen bekymmersamt om Drapatyis reformer motarbetas.
Även att Ukraina ff tar efter ryska misstag som gällande Dnipros delta visar att det finns behov av ytterligare reformer. Inte lätt under pågående krig men ett måste.
LW dagens artikel ligger som Ekonomi.
Kriget kostar massor med pengar ! 😉
HA ha vad sant!!
Vi fortsätter att stötta!
Ukrainahjälpen 🇸🇪💙💛🇺🇦
12:22. Man undrar lite om det är att de anföll med pansar eller om det är sådant som stått gömt långt bort som hittats.
Funderar lite kring de låga antalet utslagna ryska bepansrade fordon. Köper bloggarns förklaring, men jag tror att det kan ligga mer bakom. Kan det helt enkelt börja sina i lagren? ryssland brukar ju inte bry sig så mycket att det går åt både personal och materiel för varje kvadratmeter land de tar. Kan även bränslebrist bidra? UA har ju gått rätt hårt åt de bakre järnvägslinjerna ett tag. Logistik vinner ju krig.
Om jag har rätt så hoppas jag ju på att det framledes blir svårare och svårare för ryssen. Bara kanonmat att skicka fram, dessutom med dåligt med både vatten, mat och ammunition.
Jag har haft samma fundering. Har de nu plötsligt börjat inse att livslängden för bepansrade fordon räknas i sekunder numera eller har de tagit slut. De lyckas väl fortfarande bygga ett antal nya vagnar varje månad, samlar de dem på lager?
Att bepansrade fordon inte längre fungerar i Ukraina har de nog förstått, men de kanske anser att de funger mot Nato och Baltikum…
Det visade sig väl vara lite i så med uppgifterna om att de lyckades producera ( = nytillverka respektive renovera gammalt) ca 5 (i ration 3:2) pansarvagnar om dagen. Tydligen var siffran snarare 2 eller 3 per dag, varav bara en ny.
“Tightening loopholes: Russia finally sees sharp drop in restricted industrial imports propping up its military-industrial complex”
https://theins.ru/en/inv/280451
Länken verkar död?
Funkar. Intressant att se att Hexagon exporterar en hel del till Ryzzland fortfarande. Dags att dumpa långsiktigt innehav från aktieportföljen.
Har inte kollat på sidan men den verkar vara åtminstone runt fyra månader gammal. Finns i Internet Archive sedan 2025-04-10.
Jo, sidan är över tre månader gammal, men jag har aldrig sett den delad på tråden
“Russia’s inflation fight is working — at the cost of growth”
https://www.businessinsider.com/russia-economy-inflation-down-pmi-gdp-growth-central-bank-tradeoff-2025-8
Stöd gärna insamlingen till ambulansen.
Vi är snart i mål.
Swish 123 486 1993
UkrainaHjälpen
Måndagsrörelsen Enköping
Stöd gärna insamlingen till ambulansen.
Vi är snart i mål.
Swish 123 486 1993
UkrainaHjälpen
Måndagsrörelsen Enköping
SvD har tre helsidor med reportage från fronten i Ukraina.
https://www.svd.se/a/alVBn2/nya-ryska-taktiken-mot-ukraina-de-dodar-de-basta-av-oss
Läs SvD gratis till oktober
Förläng därefter till priset av 349 kr/mån. . .
Ett ryzkt stridsflygplan förstört och fyra skadade efter en ukrainsk drönarattack mot en flygbas på Krym i natt.
(Xitterlänk)
https://x.com/bayraktar_1love/status/1952318514062065822?s=46&t=n6bJNjxVOgsvLWH4RW_-ZQ
🛩️💥 🔥🔥🔥🔥🔥
De Goda nyheterna tas nu också på svenska språket
Ukraina hävdar att den framgångsrikt genomförde en drönarattack mot det ryska flygfältet Saky på den ockuperade Krimhalvön i går kväll och skadade eller förstörde fem ryska militärflygplan som ett resultat av detta.
En Su-30SM ska ha förstörts, en annan ska ha skadats och tre Su-24 ska ha skadats.
Det här är verkligen ovanligt och mycket glädjande.
SBU drones hit 5 Russian fighter jets at Saki airfield
https://en.interfax.com.ua/news/general/1093065.html
According to the report, as a result of the strike on the airfield, an aviation weapons depot was hit.
“A Su-30SM aircraft was completely destroyed, another was damaged. Three Su-24 aircraft were also hit. The enemy suffered significant losses. After all, just one Su-30SM aircraft can cost an average of $35 to $50 million,” the SBU said, adding that a weapons depot was also hit.
Borde öppna för fler attacker.
Krym ska återtas….
Mer omedelbart intressant vore väl iochförsig hur lång leveranstiden på ett sådant flygetyg är i dagens situation…
Instämmer.
Tillverkningstid är mest intressant.
Det årliga produktionen av Su-30 i Ryzland ligger på cirka 30 flygplan per år.
Även om det exakta antalet Su-30SM inte har specificerats, är det sannolikt en del av den totala produktionen av stridsflygplan som är på cirka 30 per år.
Från när är den produktionssiffran?
Anledningen att jag undrar är att jag tycker att frånsett bombning av legitima mål (t.ex. ryska militärindustriella produktionsanläggningar och fabriker) så borde sanktionerna ha en rätt stor påverkan, med tanke på hur mycket västerländsk elektronik som vad jag förstått tidigare letat sig in i ryska också militära flygplan.
2023 producerades typ 30-50 stridsflygplan, inkl 1 bombare. Enligt internet då…
Kul att Pesk0v varnar för k-vapen-eskalation (enl. DN): det betyder att deras ”3-dagarsoperation” inte går så som de tänkt sig riktigt. Vi välkomnar all form av ökad spänning eftersom det är det moraliskt rätta – stå upp mot imperialistiska fascist-R och deras systematiska folkmord. Och löper dom hela linan ut så förvandlas deras land till en svart glasig yta medan vi skrattar åt deras dysfunktionella vapen som inte servats sedan slutet på 80-talet, och som hamnade på lite åkrar härochvar. Make R small again.
+666
Så många kärnvapen att de kan förvandla Ryssland till en glasöken har inte USA och definitivt inte Uk, Frankrike, Indien, Pakistan, Kina, eller Israel. Men USA har så många kärnvapen att de kan förinta den ryska centralmakten i St Petersburg och Moskva samt allt som är centralt i den ryska militära förmåga varvid historien är slut för Ryssland och nya nationer bildas. Övriga kärnvapenmakter kan göra en andel av detta, hur mycket vet jag inte.
Killgissat tror jag att UK och Frankrike behöver utöka sina kärnvapenarsenaler, antalet kärnvapenbärare och oberoendet av amerikansk teknik om Nato skall kunna klara av att med marginal avskräcka Ryssland utan hjälp av USA. Jag misstänker att Trump 2 administrationen är så opålitlig och har fått USA att visa sådan svaghet och opålitlighet att en sådan process är igång samt att flera länder kommer att skaffa kärnvapen nog för att avskräcka Ryssland och/eller Kina. Om Ukraina inte snabbt blir medlem i Nato behöver de definitivt skaffa sig en egen kärnvapenavskräckning gentemot Ryssland så de kan platta till alla större ryska städer om Ryssland återigen börjar platta till Ukrainska städer så som de har gjort under detta krig.
Jag skulle bara höja ett ögonbryn om Japan eller Sydkorea kungör att de nu har 100 stridsspetsar monterade och med omedelbar verkan lämnar fördrag mot kärnvapen samt kommer att provspränga.
Så många kärnvapen att de kan förvandla Ryssland till en glasöken har inte USA och definitivt inte Uk, Frankrike, Indien, Pakistan, Kina, eller -sr–l. Men USA har så många kärnvapen att de kan förinta den ryska centralmakten i St Petersburg och Moskva samt allt som är centralt i den ryska militära förmåga varvid historien är slut för Ryssland och nya nationer bildas. Övriga kärnvapenmakter kan göra en andel av detta, hur mycket vet jag inte.
Killgissat tror jag att UK och Frankrike behöver utöka sina kärnvapenarsenaler, antalet kärnvapenbärare och oberoendet av amerikansk teknik om Nato skall kunna klara av att med marginal avskräcka Ryssland utan hjälp av USA. Jag misstänker att Trump 2 administrationen är så opålitlig och har fått USA att visa sådan svaghet och opålitlighet att en sådan process är igång samt att flera länder kommer att skaffa kärnvapen nog för att avskräcka Ryssland och/eller Kina. Om Ukraina inte snabbt blir medlem i Nato behöver de definitivt skaffa sig en egen kärnvapenavskräckning gentemot Ryssland så de kan platta till alla större ryska städer om Ryssland återigen börjar platta till Ukrainska städer så som de har gjort under detta krig.
Jag skulle bara höja ett ögonbryn om Japan eller Sydkorea kungör att de nu har 100 stridsspetsar monterade och med omedelbar verkan lämnar fördrag mot kärnvapen samt kommer att provspränga.
21:35 Månne USA inte är hopplös opålitligt? Men att förbereda så Nato kan fungera utan USA eller någon annan enstaka medlem är ändå klokt.
Med tanke på att USA behövde 179 kärnvapen mot det mindre Moskva på 1960-talet och 145 mot Leningrad (Sankt Petersburg idag) men idag bara har 1 550 operativa, så nä, man kan inte ens jämna alla ryska större städer med marken. Inte ens om alla kärnvapen når sina mål, men de är ju dessutom riktade mot de ryska kärnvapenbaserna, inte mot civila mål.
Se https://cornucopia.se/2015/12/usas-karnvapenmal-fran-60-talet/
Alltså ….
Man måste läsa peskovs uttalande i rätt kontext, annars är man lurad upp på läktaren.
Hela har ju alltså bestämts och beställts utav kreml.
De har ju insett att kärnvapenhotandet inte längre har någon effekt, så trumpen har fått instruktioner att svara med något som skrämmer, som får folk att tro att konfliktnivån ökar, att risken för kärnvapenkrig ökade.
Och det lyckades, just nu papegojar alla journalister i en kör om detta, och folk och ledare i väst blir oroliga, passiva, och den s.k fredsrörelsen myser och får större relevans och lever upp.
BINGO !! putin, du lyckades igen, jag är så bedrövad att vi är så jäk*** lättlurade.
Naturligtvis måste detta följas upp av lite uttalanden som ytterligare förstärker känslan av ett steg närmare undergången. Det blev peskovs roll i det hela.
kreml har alltså.
1. Gett order till medvedev att babbla på och hota i sin vanliga stil
2. Gett order till trumpen att hota tillbaka med att nu ställer vi våra atomvapen i anfallsposition (vilket ju är lögn för de är alltid i den positionen oavsett var de befinner sig)
3. Gett peskov instruktioner att sen förstärka känslan av hot och förstörelse.
Som någon analytiker kom fram till:
Medvedev kan ganska strategiskt användas av kreml för att förstärka uppviglande retorik för att injaga panik och rädsla hos västerländska makthavare.
https://edition.cnn.com/2025/08/02/europe/medvedev-trump-nuclear-submarines-intl
Själv tror jag inte det minsta att trumps drag kommer ha det minsta inslag av förändring, trump kommer fortsätta hjälpa till att mörda Ukraina så gott han kan, utan jag tror helt ärligt att detta är ett rent beställningsjobb från putin/kreml.
Och jag ser med bestörtning hur otroligt väl det slog ut.
Artikel.
Shield AI is expanding its presence in Ukraine, where its autonomous systems are being tested under live combat conditions.
The company has trained over five Ukrainian units, supported daily operations, and developed a new aircraft shaped by combat experience and frontline feedback.
In one confirmed operation, the V-BAT was used to locate and identify a Russian SA-11 Buk-M1 mobile air defense system.
https://defence-blog.com/shield-ai-expands-frontline-role-in-ukraine/
Wow. Fantastiskt 😍😍😍
🦅 💫
LURKER levererar 🛩️ 💥
Vercingetorix1 var några sekunder före. 🙂
Ok 🫣.
Ber om ursäkt Vercingetorix1.
Läser baklänges och blev alldeles exalterad och tappade allt för en minut…
Åsikter om moskoviets övning Zapad
https://www.dn.se/sverige/ryssland-planerar-ovning-for-krig-mot-nato/
FOI:s Johan Norberg ger uttryck för en synnerligen nykter och nyanserad syn på spektaklet.
Men det kommer självfallet inte hindra fredisarna på Österlen från att, vid sin stundande “festival”, excellera i narrativ om att de fredsälskande
ryssarna – svårt trängda – tvingas svara på det aggressiva Natos expansion, inringning av moderlandet och akuta hot mot världsfreden.
Och det kommer heller inte hindra svenska medier från kolportera deras bisarra budskap…
Jepp
https://perwirten.se/2024/02/19/haller-sverige-pa-att-militariseras/
Tillåt mig att vara skeptisk till hans åsikter och agenda. Det verkar som om han är på precis rätt festival.
Efter Ryssland egen PR om sig själva under detta krig finner jag det vara en utmärkt idé att flytta fram Nato och ringa in det ryska moderlandet så det går att bonka på dem snabbare och hårdare om de anfaller sina grannar.
Att får med Belarus i Nato och EU borde vara ett långsiktigt mål även om det tar några generationer att få ordning och välstånd på Belarus.
The Sunday Times i går:
”Russia is betting that the long-range kamikaze drone Shahed could be the decisive weapon in this war. Moscow believes that the Iranian design, supplemented by cheap Chinese components, can force Ukraine to capitulate.”
https://www.thetimes.com/world/europe/article/how-ukraines-air-defence-warriors-take-aim-at-putins-drone-swarms-m50t3rjsl
Hanbdlar mest om att väst är apatiskt och inte vill. Shahed Propeller gör 200-300 km/h på 4km höjd. Den nya jetdrivna varianten gör tydligen 600 km/h på 10km höjd. Inget av detta är det minsta problem att bekämpa men tydligen vill ingen ta fram interceptdrönare eller simpla missiler som når dessa drönare.
Förutom Ukraina då som tydligen tagit fram en interceptdrönare som klarar den propellerdrivna varianten.
Men det är alltså inte detta fantastiska wunderwaffe, ens i sin jetdrivna variant, som kan vara decisive, utan vår totala apati att utveckla motvapen.
Sveriges regering behöver ett drönardepartement men nytt blod som orkar tänka can do, f d ÖB Mikael Bydén sa ju att det svåraste han hade var att arbeta sig runt alla neggisar på FMV.
Inte bara motvapen, enligt min uppfattning så borde vi också producera en massa drönare själva
Iron dome är ett av få system som från början har byggts för att vara billigt att producera i stora mängder och försöker jag jämföra med de spekulativa uppgifterna på Wikipedia borde de kunna bekämpa Shahed som flyger nära batterierna och definitivt fungera som punktförsvar.
Jag tror det vore utmärkt att dubbla produktionen och köpas enorma mängder Iron dome till Ukraina givet att de får köpa.
Iransk design och kinesiska komponenter – what next?
Nordkoreanska kamikazepiloter?
En tangentiellt intressant aspekt här är väl att Ryssland som gjorde “allt” inom militär hårdvara och var en ledande exportör i allt högre grad förlitar sig på importerad teknik.
Ryssland=> Sovjetunionen gjorde “allt”(och mycket av “allt” lär ju härstamma från Ukraina, som hade/har universitet, forskning och industrier av rang)
Det cirkulerar ett flertal rapporter i Ryssland om att den generella mentala “ohälsan” tilltar kvartal för kvartal de senaste två åren.
Ffa är det vad som betecknas som svåra depressioner, men det ” glunkas” också om att antalet fall av schizofreni är underrapporterade.
Har det ryzka folket börjat få information om vad som händer med och i det ukrainska kriget??
Att det ryska folket i ökad utsträckning förstår att hundratusentals landsmän dött i striderna i Ukraina är ställt utom allt rimligt tvivel. Att de dessutom är medvetna om att det är över en halv miljon landsmän som strider i Ukraina vet fler och fler också om.
Tillsammans med alla döda, sårade och lemlästade landsmän så utgör nu alla dessa plus de ännu stridande en procent av den ryska sammanlagda befolkningen och att information och rykten kommer fram till flertalet ” hemmavid” är nog ställt utom allt rimligt tvivel.
Symtom på schizofreni verkar sammanfalla med upplevelsen av rysk vardag:
– vanföreställningar
– minskad känslomässig uttrycksförmåga
– nedsatt problemlösningsförmåga
Inget som inte kan lindras med vodka – väl?
Det låter ju inte helt orimligt. Landet styrs med lögner och landets styre prioriterar helt andra saker än vad folket vill. Som en liten människa måste man ju känna en viss nivå av förlust av kontroll och framtidsutsikter när ingen bryr sig om vad du vill samt tvingar samhället att delta i krig utan att de vill. Men visst, beror säkert på mycket olika saker.
Hur mådde de under sovjettiden?
Mitt intryck är apati och supande och numera finns det flera sorters billigt knark.
Jag gissar att man mår sämre efter att ha haft det bra och kunde ha fortsatt ha det bra men sedan dras rullgardinen ner framför en på ett par år och framtiden är nojja, fattigdom och död.
Pruttleristerna är uppenbart inte normalt funtade, rätt vaccinerade eller mentalfysiologiskt friska.
Oavsett orsak.
Trepanering, lobotomi och åderlåtning är nog bara början på den kur som kan ge skapligt tillfrisknande…
Kanske så att doktorer utfärdar diagnoser mot betalning, till befolkningen som har råd?
Diagnoser som garanterar att man inte mobiliseras till tredagarskriget?
Det är inte så värst många diagnoser som skyddar dig mot fronttjänst.
Halta och lytta har väl i princip förtur… 🙄
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/topphemligt-bergrum-i-munkedal-ska-oppnas-for-alla
Hyra ut till vapenfabrik?
Ett tidigare topphemligt militärt bergrum med plats för tusentals personer har sålts rakt av utav Försvarsmakten.
Hade de inte kunnat haft den till någonting själva.
Undra hur billigt den gick för?
På 90-talet gällde det som andställd inom FM att tramsa så mycket som möjligt och göra så mycket vansinninga affärer som möjligt för att bli befordrad. Att totalt slakta vår försvarsförmåga och blotta vår hals visade ju på att det inte fanns någon risk för krig och att vi var pacifister. Detta var mentaliteten under Det Stora Vansinnet.
De som började sin yrkeskarriär i mitten av 90-talet har nu haft 30 år på sig att praktisera denna lär och nu skall de hålla i rodret för vårt återtagande och snabb utveckling av nya vapensystem.
Vad kan gå fel? Det var exakt så här som vansinnet styrde i f d Sovjetunionen under 90-talet när allting skulle säljas ut. Resultatet blev en kleptokrati av guds nåde.
Men det är tur att Gunnar Strömmer nu hårdsatsar på att förbjuda halvautomater för jakt medans allt fler skjutbanor stängs. I Finland har man valt en annan väg om man säger så,
Vad trött man blir… vad håller de på med ibland på FM.
Detta är ju inget man bygger i en handvändning.
Fast i artikeln framgår att det var tjugo år sedan Försvarsmakten sålde anläggningen. Det nya är bara att ägaren nu tänker öppna plomberingen. Det var alltså inte under rådande läge som FM gjorde sig av med bygget! (Även om det onekligen var rätt dumt även på den tiden.)
Gjort är gjort och gräv fram det! Kanske kan det bli ett så levande museum att fem hundra pers börjar jobba med att bygga drönare i det?
Vet inte om den är så hemlig.
https://magasinhallungen.com/2023/01/22/gor-exmilitara-bergfortet-i-munkedal-till-museum-for-kalla-kriget/
Undra vad driftskostnaderna är för det ?
Bild “Rysk järnväg på Kolahalvön”:
Jättefin bild, men den föreställer Petrosavodsk, i Karelen, dvs på linjen St Petersburg–Murmansk men strängt taget inte på Kolahalvön. Tåget gör där ett litet längre uppehåll så jag har flera gånger köpt mig nåt att äta där och gått runt lite (på 90-talet).
Jo, jag är en petimeter… 😀
Mycket observant. 🧐 Men borde vi inte använda det gamla svenska namnet Onegaborg? Vänersborgs motsvarighet i öster. 🤔
Petimäter.
Felfinnar TORE – han kan stava han.
https://svenska.se/saol/?id=2251101&pz=7
(SAOL godkänner bägge stavningarna 😀
Petimäter eller petimeter, bägge är korrekta enligt Svensk ordbok.
Jo, jag är en petimeter… 😀
Holmgång avgör! Det är sen gammalt.
Rövkrokens betydelse ska heller inte underskattas i dessa sammanhang!
Många Messerschmittar i sikte… 😉
Schmittenschmettrar om jag får be!😊
Och några wesserbizzrar 🙂
När ryker Krymbron egentligen?!?!?!!?
Hvergang!
Dagens kommentar, lätt. 🙂
När ryssen är så desperat att de återigen börjar köra bränsle och ammunition på bron?
Man kunde gott ge bron några lusingar då och då för att skrämma upp ryska överklassen och skapa lite trafikkaos Det bästa vore om dom sänkte den då måste trafiken gå någon annanstans och rent symboliskt är det en seger om den försvinner Stärker den ukrainska moralen och sänker den ryska
Den skulle också stänga all sjöfart om den kollapsar på ”rätt” sätt…
Såg ett inlägg från “The Military Show” på youtube där det hävdades att bron får stå tills Ukraina bestämmer sig för att slå ut den. Minns jag rätt var anledningen att Ryssarna undviker militära transporter över bron, just för att de är rädda att förlora den. Om det stämmer kunde man kanske hävda att bron är förstörd i militär mening. Själv har jag ingen aning, men det skulle kännas gött om UA gjorde ett bojsänke av den. Tror det var den här: https://youtu.be/o2tD2n-sblA?si=028Gkxm30z71TMq_
Såg att moskoviterna startar “rättegången” för attentatet på Crocus nu. Undrar vad de vill distrahera allmänheten från den här gången… Pubic media rapporterar troget, hursomhelst.
Allt inklusive ekonomin?
Phillips O’Brien är mer positiv om Ukraina än på länge:
https://open.substack.com/pub/phillipspobrien/p/weekend-update-144-the-triumph-of
Jag delar hans (och Den Gamles) skepticism om Witkoff-resan till moskoviterna. TACO will always be TACO
OT Tredjeparts sanktioner mot Ryssland fungerar!
Beställde en framaxel till en 1930-tals Ford från USA men dom annullerade ordern pga att EU har tredjeparts sanktioner på ryskt stål som ursprungsland. Den var förmodligen tillverkad i Taiwan med billigt ryskt stål.
Katarina Balkaria är för många en okänd part av den ryska delen av Kaukasus, mest förmodligen därför att där är det för det mesta lugnt.
Visst…..det HAR förekommit vissa incidenter förr om åren, t o m stridigheter i regionens huvudort Nalchik, men det var rätt länge sedan
Därför höjer jag lite på ögonbrynen när jag läser att en specialstyrka från polisen under gårdagen dödat tre föregivna terrorister.
Riktigt lugnt blir det aldrig i den ryska delen av Kaukasus, det är ingalunda så att det bara är i Tjetjenien, Dagestan ,Ingushetien och Tjerkassien silovikerna har problem, många kaukasier ser ryssarna som ockupanter
👍🏻
👍
Tror autokorrekt var framme lite där …
Stället Perra pratar om heter Kabardino-Balkaria på engelska, Kabardinien-Balkarien på svenska om någon vill forska lite vidare.
– Vi anser att alla bör vara mycket, mycket försiktiga med kärnvapenretorik, säger talespersonen Dmitrij Peskov till reportrar under måndagen.
…..
Ironi mätaren slog plötsligt i taket!
Intervju med Oscar som lämnat tryggheten i Sverige för att bli drönarsoldat i Ukraina.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pPqw0G/svenske-snickaren-oscar-26-attackerar-ryska-dronare-i-ukraina
Lite positiva nyheter kring solrosor.
STFU Tacticats har lyckats återplantera solrosorna som vandaliserades utanför ryska ambassaden med hjälp av Sigrid och Blågula Bilen.
Sigrid är ju tjejen som “lånar” en bit åker av sin pappa för att odla solrosor till förmån för Ukraina. Tredje året i rad nu.
Illustrerar med hjälp av artikeln från Mitt I från förra året så länge.
https://www.mitti.se/nyheter/sigrids-solrosor-fortsatter-stotta-ukraina-6.3.237517.3826053d67
Mycket bra🌻
Bästa nyheten idag! 🙂👍
Nu säger i alla fall Trump något positivt:
“Trump says he will be ‘substantially raising’ India tariffs over Russia oil buys…. [Trump writes, ] “They don’t care how many people in Ukraine are being killed by the Russian War Machine.””
https://finance.yahoo.com/news/live/trump-tariffs-live-updates-trump-says-he-will-be-substantially-raising-india-tariffs-over-russia-oil-buys-200619928.html
Var tvungen att kolla att det faktiskt stämde. Direktcitat från apelsinens eget konto/egna plattform:
“India is not only buying massive amounts of Russian Oil, they are then, for much of the Oil purchased, selling it on the Open Market for big profits. They don’t care how many people in Ukraine are being killed by the Russian War Machine. Because of this, I will be substantially raising the Tariff paid by India to the USA. Thank you for your attention to this matter!!! President DJT”
https://bsky.app/profile/kateinkharkiv.bsky.social/post/3lvlkspqozc2m
Tar knappast ut något i från id*ten i förskott, men först ubåtarna, sedan detta. Onekligen en förbättring.
Synd att han inte fattar hur tullar fungerar.
🙄
I det här fallet gör det väl ingen skillnad om han fattar eller ej?Även om det är jänkarna själva som betalar tullarna så kommer det svida för indierna när de får svårare att sälja vad det nu är de säljer.
Eller ubåtar.
Det ser faktiskt så ut,men bu får vi se om det leder till någon handling.
Personligen är jag rädd för att det hitill dags rätt odugliga sändebudet till Moskva får något sockersött snömos av Putler som får Trump att se som en öppning och möjlighet och återigen ” pausar”.
Troligen, samtidigt verkar (?) ju tom Trumpen tröttnat på RyzZlands ohyggliga terrorbombningar och de lär ju fortsätta oavsett vad Witkoff får med sig. Så inte helt säker.
Trumpen har andra saker att tänka på som…
Trump har spelat golf en fjärdedel av sina dagar som president
Skulle vara som svar till Gustav XXXIX Gripen i posten ovan
Bara en fjärdedel? Han borde ju kunna komma upp i en femtedel, allra minst. 😉
😄
Det är inte så matte funkar 🤦
Han borde kunna komma upp i att golfa 600 % av arbetstiden eller kanske tom 1500%
Är det inte det han gör? För det verkar ju inte direkt mycket tid han lägger på presidentandet vad det verkar som
sportkulturell referens ser jag 😁
Dropkick Murphys snygga kommentar.
He’s a First Class Loser… 🎸🎶🔊
https://bsky.app/profile/wutangforchildren.bsky.social/post/3lv4y3jreuk2o
https://bsky.app/profile/rpsagainsttrump.bsky.social/post/3lv52lysdwc26
Alexey Dyumin, Putins f d livvakt, guvernör, specialkommisarie för att mota Ukraina ut ur Kursk får inte några rubriker i väst på senare tid.
Som vi Cornucopiakämpar känner till talas det dock om honom som en potentiell efterträdare till Putin och därför “tittar jag till “honom av och till i ryska medier.
Han får inte några rubriker i rysk press heller, men det noteras att han följer med Putin väldigt ofta när Putin är ute och rör sig och det spekuleras om att det är egentligen han som för Putins räkning överger den ryska krigsindustrin och därmed egentligen ” nollar” Shoigu.
Vi ska nog inte räkna bort Dyumin!
I så kräver väl det en “ordnad” övergång? Inte bunkermorfar i en källare i Jekaterinburg med hål i nacken, eller plötslig hjärtattack bara så där.
Kan silovikerna tänka sig Djumin, är han en förtrogen?
Då han var GRU, är FSB med på tåget?
Från SVT
Petr Pavel, Tjeckiens president, säger till BBC att Ukraina inte inom en nära framtid kan återta de territorier som ockuperas av Ryssland. Ukraina måste därför, enligt honom, acceptera att de ”tillfälligt” faller under rysk kontroll i utbyte mot fred.
– Vi vill att de överlever som ett självständigt land. Om priset är att delar av territoriet temporärt ockuperas, utan att erkännas legalt, så får det vara så.
Pavel uttrycker hopp om att områdena i framtiden, möjligen efter ett ledarskifte i Ryssland, kan återgå till Ukraina.
President Zelenskyj har tidigare öppnat för att tillfälligt låta Ryssland behålla vad det tagit som en del i en uppgörelse.
När får Ukraina ”tillbaka” landet – hur ser det ut då ?😱
Jag känner mig kluven till det där, i bästa fall..
Pavel är nog för optimistisk i att en ny ledare skulle återlämna erövrat territorium till Ukraina
Instämmer i det.
Det kostar ryssarna en till två soldater att okupera land av en fotbollsplans storlek och det kommer att kosta Ukraina ungefär lika mycket att ta tillbaks det de har förlorat. Det får plats många fotbollsplanr på 100 000 km2.
Däremot kan något hända som gör att Ryssland inte längre kan/vill/orkar fortsätta kriget och i det läget kan en militär seger för Ukraina komma något närmare.
Samma scenario finns åt andra hållet, dvs. at Ukraina och alla som stöttar Ukraina en dag tröttnar och då kan det gå fort för ryssarna att okupera större delar av Ukraina.
Om det är bäst att välja pest eller om kolera är ett bättre val tror jag ingen vet.
Möjligen skulle ett urfattigt Ryssland kunna sälja ockuperat område till Ukraina, på ungefär samma sätt som USA köpte Alaska efter Krimkriget.
Illa. Skulle vilja se svaret om det gällde Tjeckien istället.
🇨🇿🇺🇦 If the price of Ukraine’s survival is that part of the territory will be temporarily occupied, so be it. We will never legally recognize these occupied territories as Russian, — Czech President Petr Pavel
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvlfjzfiuc2j
Ok, Sovjetunionen återlämnade väl Petsamo till FInland, men det landet var mer professionellt organiserat än maffiaklanen känd som Ryssland.
??? Petsamoområdet med då Finlands enda hamn mot Norra Ishavet avträddes till Sovjet i Parisfreden 1947. Sovjet har lika lite som Ryssland visat något som helst tecken att lämna tillbaka området till Finland. I området finns en av världens rikaste nickelgruvor-
Du tänker kanske på Hangö, som arrenderades (kortvarigt) eller Porkalaområdet som skulle arrenderats på 50 år, men som lämnades tillbaka i förtid 1955?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Porkalaomr%C3%A5det
Personligen tycker jag att EU också borde göra vad Trump åtminstone hotar Ryssland med göra, nämligen ” andraslags”sanktioner mot t ex indiska företag som köper rysk olja
I månader har europeiska stora pratat om sanktioner och jag vet inte vad, man skulle gjort verkstad för länge sedan. Så kom igen nu!
Läs och begrunda.
https://www.mea.gov.in/Speeches-Statements.htm?dtl/39936/Statement_by_Official_Spokesperson
Då detta kommentarsfält funkar som det funkar, så upprepar jag här vad jag skrev mitt i dagens tråd, för annars är det nog inte speciellt många som läser det.
Gällande peskovs utspel idag om USA’s atomubåtar, och att trrump och väst agerar farligt och oförsiktigt…
Alltså ….
Man måste läsa peskovs uttalande i rätt kontext, annars är man lurad upp på läktaren.
Hela har ju alltså bestämts och beställts utav kreml.
De har ju insett att kärnvapenhotandet inte längre har någon effekt, så trumpen har fått instruktioner att svara med något som skrämmer, som får folk att tro att konfliktnivån ökar, att risken för kärnvapenkrig ökade.
Och det lyckades, just nu papegojar alla journalister i en kör om detta, och folk och ledare i väst blir oroliga, passiva, och den s.k fredsrörelsen myser och får större relevans och lever upp.
BINGO !! putin, du lyckades igen, jag är så bedrövad att vi är så jäk*** lättlurade.
Naturligtvis måste detta följas upp av lite uttalanden som ytterligare förstärker känslan av ett steg närmare undergången. Det blev peskovs roll i det hela.
kreml har alltså.
1. Gett order till medvedev att babbla på och hota i sin vanliga stil
2. Gett order till trumpen att hota tillbaka med att nu ställer vi våra atomvapen i anfallsposition (vilket ju är lögn för de är alltid i den positionen oavsett var de befinner sig)
3. Gett peskov instruktioner att sen förstärka känslan av hot och förstörelse.
Som någon analytiker kom fram till:
Medvedev kan ganska strategiskt användas av kreml för att förstärka uppviglande retorik för att injaga panik och rädsla hos västerländska makthavare.
https://edition.cnn.com/2025/08/02/europe/medvedev-trump-nuclear-submarines-intl
Själv tror jag inte det minsta att trumps drag kommer ha det minsta inslag av förändring, trump kommer fortsätta hjälpa till att mörda Ukraina så gott han kan, utan jag tror helt ärligt att detta är ett rent beställningsjobb från putin/kreml.
Och jag ser med bestörtning hur otroligt väl det slog ut.
Jag tror faktiskt att Medvedev ” rantar” på eget bevåg.
Det finns ju ett stort problem till och det är att Trump sällan vet vad han talar om och att han sänker sig till Medvedevs nivå genom att ge ett flyktigt och okontrollerbart svar/hot på Medvedevs hot.
Vid en första anblick kan det ju kännas bra att Trump ger svar på tal, men tyvärr misslyckas han med att just ge svar på tal. Det blev lite kasta sand tillbaks istället.
Jag fick intrycket att Peskov faktiskt också gav en känga till Medvedev
Osökt kom jag på en passande låt i sammanhanget.
Byt ut “russin” till ryssen”
https://www.youtube.com/watch?v=ZNm18BRCo0M
Kul
Tack för den,Ryan!
🇺🇦🇳🇱 Ukraine will receive a $500 million package of U.S. weapons funded by the Netherlands, including Patriot missiles, – Zelenskyy announced.
The Netherlands has become the first NATO country to purchase American weapons specifically for Ukraine.
https://bsky.app/profile/angel-shalagina.bsky.social/post/3lvlrcw76lc2l
🛢️🚫 Novokuybyshevsk refinery halted operations after drone attack.
The main primary oil processing unit was damaged there. The refinery has a capacity of 8.3 million tons of oil per year.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvlnlai5rc2d
✈️ Russian Su-57 has been armed with a new hypersonic missile similar to the Zircon, – United24
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvlnhd7u5c2d
“The person who took millions of lives and destroyed mine”: Putin’s alleged daughter shared her photos and publicly criticized her dictator father, — BILD
📍Luiza Rozova born on March 3, 2003 in St. Petersburg.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvlk4bn6c22a
📍She graduated from the art academy in Paris and organized anti-war exhibitions, but has never commented on the war in Ukraine.
📍Before that, the Russian opposition had repeatedly criticized Rozova for her public life on social media with elements of luxury. After February 2022, she left Russia.
✈️ F-16 strikes with high-precision JDAM at the locations of the occupiers near the village of Kamianske, Zaporizhzhia region.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvliz6ovsk2a
Fint ljudspår.
From August 4 to 8, Russia closed the airspace over the Kapustin Yar test site in the Astrakhan region.
A complete ban on flights may indicate ballistic missile tests.
Karta
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lvlipc3olk2a
Accentmannen sammanfattar 🇺🇦:s attacker mot orchiska järnvägen.
https://youtu.be/_dpBclJjUaE?si=lPv4Ra98-KOxbhkL
💡🚫 In Berdyansk, the occupiers’ repair base on the territory of the former “Berdyansk Zhnyvarky” plant was de-energized, — GUR
Equipment, weapons, and personnel of the Russian army were stored there. The final consequences of the explosion and the extent of the damage are being clarified.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvlfeoxaq22j
🇭🇺 🇺🇦🇪🇺 EU military aid worth €6.6 billion frozen since the beginning of the year due to Hungary, — Borrell
He said that since the beginning of 2025, EU has not provided Ukraine with a single euro for weapons due to Hungary, which blocked the allocation of €6.6 billion from the European Peace Fund.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvleluoskk2j
Har ju varit prat om att stänga av ungerns rösträtt. Var det bara prat? Väntar de tills ungerns val nästa år och hoppas orban åker ut?
Är kanske inte helt enkelt?
Och varje sådant steg kan ju ge följder i framtiden.
Så jag tror att man kanske hoppas att Orbán åker på pisk nästa år.
Men jag hade inte varit ledsen om man hade markerat rejält!
Ännu en tanke om taco’s mentala kapacitet, eller brist på den då.
Vi får se om han klarar att hålla ihop det gällande Ukraina framöver
🇺🇸🤔 ‘He has trouble completing a thought’: bizarre public appearances again cast doubt on Trump’s mental acuity, – The Guardian
The American president exhibits strange behavior, often strays from the topic, and at a cabinet meeting he talked about the decor for 15 minutes.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3lvl44xwlw22a
This month, Trump invented that his uncle was a teacher of the American terrorist “Unabomber”. He has not undergone a medical examination and avoids questions about his mental state, calling himself a “stable genius”.
Läste hela artikeln nu. Helt sjukt. Värsta är att det påverkar så många.
IQ, tuff à la taco
IQ, ett muskelpaket
IQ, stark som Donnie
Han tror han är en sexatlet, en stålkomet
IQ
IQ
🎶 🌮
+10
Ja, men USA-tullarna lär ju äta upp en hel del av det. Kanske ännu mer? Trump är dock förjust i Modi så jag är inte så säker på att det verkligen händer något.
Ja, men USA-tullarna lär ju äta upp en hel del av det. Kanske ännu mer? Trump är dock förjust i Modi så jag är inte så säker på att det verkligen händer något.
Skulle ha varit svar till Erik längre ned.
Ingen vågar gå emot honom och försöka få bort honom. Undrar hur galen han kan bli offentligt innan de vågar rösta bort honom pga mentala brister.
https://www.theguardian.com/us-news/2025/aug/03/donald-trump-mental-fitness
‘He has trouble completing a thought’: bizarre public appearances again cast doubt on Trump’s mental acuity
Joe Biden was hounded for his age-related gaffes, but Trump’s increasingly strange behavior has largely been ignored
Adam Gabbatt
Sun 3 Aug 2025 16.00 CEST
Varje gång de har möjlighet borde journalister ställa frågor till Trunp om “vattentrycket i duschen”. Veva igång honom på det. Gör det till en grej. Det går ju inte få något vettigt ur karln i vilket fall, så inget är förlorat.
🫡 Soldiers from 72 countries are fighting for the Armed Forces of Ukraine: 40% of them are from South America, — hromadske
At the beginning of the full-scale invasion, 100-150 foreigners joined AFU every month, but now this figure has increased to about 600.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvl33ytpsk2a
🚂 Zamchalovo substation – Likhaya station hit again. The electronic control post at Archeda station was attacked too, – CyberBoroshno
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvl23asw322x
Förvånad att inte snabbpostarna MTX, Lurker och FiN tagit denna 😉
🔥💥 Operators of the 427th separate unmanned systems regiment “Rarog” caught a Russian TOS-1A “Solntsepyok” at night, which fired back and returned from a combat exit.
Our soldiers used drones to hit and finish off the enemy’s heavy flamethrower system.
Film, ingen varning
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvkzuukg422x
🙂
Jag har semester så jag tar det lugnt och tänker: “Den lämnar jag åt Erik”. 😉
Haha 😁
Tänk om jag skulle sagt detsamma? 😇
Huh. Den så kallade semestern är över och ag har idéer om andra viktigare saker…
🔥 AFU successfully struck the fuel and refueling base of the Sochi airport, – General Staff
It is known that the military aviation of the Russian invaders was also located at the airport.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvkyybb3cs2x
För den som inte tröttnat på höga mc-knän
🫡 NGU “Khartiya” brigade repelled the enemy’s assault in the north of the Kharkiv region.
🏍️ The enemy tried to use motorcycles to quickly advance close to Ukrainian positions.
Film, varning
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvkyhm2q722x
Tacksam om du har med varningsbilden ⚠️.
Det är så lätt att missa det annars.
Jag vet, jag är jobbig, jag förlitar mig på att folk läser min textkommentar.
Men du är ovanligt modern Gamle, visuell och allt 👍
Tack! Jag hade definivt missat denna pärla utan ditt ⚠️!
Såg bra ut. Speciellt sekundärexplosionen i slutet…
Varning ⚠️ ? Jag vet inte. Ville de inte till Ukraina bli krigshjältar…
Alternativet är de våldtar mördar och torterar oskyldiga ukrainare.
Så den känns bra kolla på.
Kan ha varit uppe tidigare, är inte helt uppdaterad vad gäller som postats🤔
Undrar vad TACO gör nu ??????
🇮🇳‼️🇺🇸 India’s Prime Minister has reacted sharply to Trump’s threats, saying the country will not give up Russian oil.
Modi has not instructed Indian refineries to stop buying Russian crude, leaving the decision to the companies. Both state-owned and private companies can buy oil where they see fit.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3lvltcmtbbc2r
Russian troops stormed Hoptivka checkpoint on the border of the Kharkiv region and Russia, but were repulsed and lost more than ten soldiers, — the head of the Derhachivska MVA Zadorenko.
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvkrsyv23s2u
Ryssarna förstärker skyddet vid Millerovo
Satellitbild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvkqoh6hrk2x
🫡🇺🇦 Ukrainian military tests ground robotic platform with Igla MANPADS installed.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvlslam6kk2r
Artikel.
https://defence-blog.com/ukrainian-soldiers-develop-robotic-air-defense-system/
Vore ju fantastiskt om de kunde köra fram dem till lagom avstånd ifrån flygbas och plocka SUs vid start….
🚀💥 Last night, missile and bomb strike was carried out on the temporary location of the engineering and sapper platoon of the 74th brigade of the Russian Armed Forces.
☠️ There are dead and many wounded.
Bilder, ingen varning
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvkpjmlnqs2x
Ah. Där är den…
Utan mitt sökord så klart 😂
😳 eh? Är jag nr 2?? 🤷♂️
Spalten må förlåta mig somliga poster..
Slåss du med en smäktande vals? 🙂
Jag slåss inte med en vals, jag drar den 😉
Dessutom klarades saker upp, jag var före nummer 2 visade det sig 👍
Sabotage? Märkligt, händer det i vår tid??
🇷🇴 A fire broke out at a weapons factory in Romania. Damages amount to €400,000.
At least 150,000 machine gun ammo were destroyed, and another 250,000 may be unusable. Authorities are considering sabotage.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvkoxmqvis2j
Jag tror det var ryssarna
Oj?! Skulle di verkligen va så nedriga? 😯
Fick bara en känsla av att de kanske ville försöka förstöra i allmänhet för massa människor 🫨
@🎸 det du beskriver är något som jag tror ligger i deras gener.
Ok, jag tror dig, även om jag är lätt chockad
@Erik14
Ja, det är svårt att ta in varför de skulle ställa till det i andra länder med tanke på hur stort land de redan har att vara i. Men tänker det kan vara en lärdom att om liknande händer kan det vara bra att hålla utkik åt det stora landet i öst 🧐
Kaputnik…
Soon, “Shahed” will be able to destroy everything up to the 5th floor if it strike on a high-rise building: the Russians will increase the warhead from 50 kg to 80-90 kg, — commander of the reconnaissance unit of AFU Yaroslavsky
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvkodayhas2j
🇺🇦Tsar-grenade! A 155-mm shell, on which the Ukrainian military installed a fuse from a hand grenade with a delay of only 4 seconds.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvkn43z6gc2v
Russia is preparing strikes on critical infrastructure in winter, — commander of AFU intelligence unit.
🗣️”The enemy acts like a terrorist. He understands that it is possible to strategically devastate a city,” say Kharkov, “only by completely knocking out the energy supply.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvkmv5xeok2v
Rätt iskallt ändå av Reinfeldt att kalla försvaret särintresse så vi inte kastade bort massa pengar på tanks och dylikt i fredstid som skulle var daterade och ineffektiva när det mer aktiva hotet spelades ut i en mer högteknologiskt framtid. Så med fylld kassa och tekniskt drivna som Sverige är ska vi nu ta spets med framtidens vapensystem.
…1…2…3 Andas, man behöver inte bemöta allt.
Reinfeldt inser väl att han är en föredetting och försöker ta plats.
Definitionen av idioti är att lyssna på de som orsakat problemen när de försöker hävda att de ska lösa dem.
Då Magnus ger walk over passar jag på att kommentera.
1) M och Rheinfeldt var med om att driva nedrustningen tillsammans med alla andra riksdagspartier, men visst får man som liberal/konservativ vara extra besviken på M. I grunden följde partierna väljarnas vilja; låt inte väljarna gå fria från kritik.
2) Stridsvagnar, strf90, artilleri m.m. behövs fortfarande, och vi behöver fler. Det är därför FMV beställer allt som kan produceras. Utan drönare står dessa sig slätt; vi behöver också drönare.
3) De pengar som sparades på försvaret är sedan länge spenderade på sådant vi väljare hellre ville ha än ett starkt försvar.
Vårt invasionsförsvar var tämligen omodernt, eller iaf. onte anpassat efter läget som rådde då, och jag anser att det var bra att Reinfeldt fullföljde det Persson påbörjat.
Detta diskuterades på flera KFÖ och SÖB jag deltog i och tyvärr hände det som de flesta yrkesofficerare, reservofficerare och värnpliktiga officerare var överens om var den stora risken.
Ingen återtagande av födmågor påbörjades 2014 när det blev helt uppenbart att Ryssland inte längre var att betrakta som ett fredligt land utan ambitioner att anfalla sina grannar.
Det var upenbart att yrkespfficerarna diskuterade för sin egen sak (särintresse) för de ville ju naturligtvis ha kvar sina jobb. Det är inget konstigt med det. Det skulle ha varit konstigare om yrkesofficerarna propagerat starkt för att avveckla stora delar av försvaret och av sin arbetsplats. Nu gjorde vissa yoff faktiskt det, men det var inte måga.
Man ska ha klart för sig att vid den här tiden fanns inget hot om krig i traditionell mening och Ryssland och NATO hade tom. gemensama militärövningar och/eller observatörer på varandrs övningar.
More fighter jets are coming for Ukraine’s Air Force, with new platforms already approved, President Zelensky announced. This year alone, Ukraine received Mirages from France and additional F-16s, and more deliveries are planned. The next stages of combat aviation integration are already planned.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lvlsitxag223
Griperne på G…. ? 🦅 💫
Den dagen!!
Då blir det starkdricka a la Gamle 😇
Yep, övar ihärdigt och målmedvetet för den dagen 🥂
Alltid på G.
Lägesrapporten, Noel
Gällande Gårdagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/1952253686584856987.html
🇪🇺📉 Russian gas exports to the EU without Ukrainian GTS have fallen to a 50-year low, — Reuters
In January-July 2025, Gazprom pumped 9.93 billion cubic meters of gas to Europe via the Turkish Stream.
Last year, there were 18.3 billion cubic meters during this period.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lvluxdzuic2r
Sköna siffror att ta del av.
Tack!
Det var ta mig f-n på tiden! Nu är det verkligen dags att rycka plåstret. Det har blivit så litet att det nästan bara är rySSlands två lydstater i Europa som skulle drabbas – och de har haft tre år på sig att ställa om.
‼️ Unfortunately, we have a new problem. Today, Shaheds were spotted in several regions carrying two cluster munitions of KTM-3 anti-tank mines under their wings, – Flash
This mine has a magnetic detonator and reacts to nearby equipment.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvlw6hhclk2r
❗️🇺🇦Ukrainian military from the 30th Mechanized Brigade destroy 🇷🇺Russian logistics using fiber-optic FPV drones. Donetsk direction
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lvlwji3dhc2n
From artillery to electronic warfare, French defense tech is playing a growing role in modernizing Ukraine’s military.
https://bsky.app/profile/united24media.com/post/3lvlwcadvl72t
Tack Frankrike!
…skulle fortfarande vilja se UA attackera högvärdig flygbas med många SUs eller TUs med typ 300-400 UAV och som ett pilregn falla ned. 💥
Omöjligen kan ryzarna motstå det.
Fast det kanske inte är värt insatsen?
Problemet med drönare mot flygplatser är att ryzarna brukar ha tid att få allt flyg i luften, så drönarna bombar icke flygbara plan samt fasta installationer. Eftersom drönare är långsamma fungerar de enbart mot stationära mål, alternativt mål som tar lång tid att omgruppera…
Men det bidrar till slitage på ryssarnas flyge.
❗️Two 🇷🇺Russian soldiers, who had already been captured and exchanged in a prisoner exchange in June, were captured again by the 🇺🇦Ukrainian Armed Forces in July.
Länkar inte MNUA.
De kanske förstod att bli fånge ökar chansen att överleva?
Lite som frispel…
Västa insatsen hittills av en ryzz mördare…
Blir ju nya utväxlingar…
Denna gången förmodligen nackskott eller dra fram minor manuelt på fronten…
🇺🇸🇪🇺🇺🇦 The US and NATO are launching a new mechanism to support Ukraine through the Prioritized Ukraine Requirements List (PURL) initiative.
The mechanism aims to provide Ukraine with a rapid supply system and weapons that, in larger quantities, can be obtained from the US.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvlwm3s5522r
Är detta en repris? Kör igen eftersom fantastiskt 👏
Last night, a missile and bomb strike was carried out on the temporary location of the engineering-sapper platoon of the 74th brigade of the Russian Armed Forces.
There are 200 dead and many wounded.
#russianLosses
#UkraineNews
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3lvl5luhd322q
Misstänker 200 bara är koden för dödade…. Tyvärr…
Undrar hur dom rapporterar 200 dödade?
Haha, nu fattade jag din tidigare kommentar 😁😂
Du regerar FiN
Dito 👑
Smart av Vita Huset att påvisa att Indien snedvrider konkurrensen och därmed förtjänar högre tariffer.
Så. Nu väntar vi på nattpasset med fantastiska nyheter om diverse utslagna ryzka militära mål…
Gärna fler SUs and TUs…
När börjar nattpasset? 00:00?
Erik14
2025-08-04 22:28 – 22:28:56
21:35
USA har alltså inte bara öppet via Trump sagt att man fört fram sina kärnvapenbestyckade robotubåtar inom porté från sina ryska strategiska kärnvapenmål, utan också skickat den nyaste versionen av sina taktiska graviationsbomber till Europa.
Mycket bra att Trumps sandlådementalitet att sänka sig till Medvedes nivå att hota med u-båtar som ingen kan kontrollera var de är och vad de gör följdes upp med en tydlig kontrollerbar markering.
Min gissning är att någon förklarat för Trump att ett kärnvapenhot måste synas för att göra skillnad.
Ubåtarna är ju alltid ute på patrull så de var egentligen ingen förändring annat än retorisk.
Precis!
Den retoriken var som att kasta sand på Medvedev, för han började faktiskt kasta sand. Riktigt klantigt av Trump att sänka sig till Medvedevs nivå.
Tror ändå det har effekt för skillnaden mellan Trump och traditionella amerikanska presidenter är ju att Trump är totalt jävla oberäknelig.
Sådana här uttalanden och handlingar skakar om, speciellt i ljuset av vad som hände i Iran. Puttler vet att amerikanska kärnvapen fungerar till skillnad från hans egna.
Instämmer – detta har verklig effekt mot den ryska ledningen. Högt på tiden att ryssarnas skrämseltaktik med deras kärnvapenretorik bemöts på ett sätt, som gör dem byxis. Typiskt för en översittare att denne blir skrämd om man står upp mot honom och inte bara backar och talar om att vi (väst) ska vara jätteförsiktiga och absolut inte eskalera – i praktiken den hållning västländerna intagit fram till nu.
Man kommer att tänka på hur Iran efter Khomeinis maktövertagande tog USA:s ambassadpersonal i Teheran som gisslan (USA:s president då var Jimmy Carter). När det stod klart att denne förlorat valet till Reagan, släppte mullorna personalen som en het potatis. Kort sagt, vi i väst ska inte vara överdrivet aggressiva, men det finns en gyllene medelväg mellan denna hållning och en alltför undfallande hållning – hoppas vi börjar närma oss en sådan med nya administrationer i t.ex. Washington och Berlin.
Failed RF Assault
TG Officer_33: “In the Kostiantynivka sector, the enemy yesterday attempted a mechanized assault on the settlement of Katerynivka using 5 armored combat vehicles, completely covered under sheds, and about 20 bodies of special personnel who were inside the armor.
Karta
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3lvl25yckyp24
The armored vehicles tried to function as armored taxis, but some of them did not even manage to deliver infantry to the landing point and were destroyed, some were hit while retreating.
As a result, 4 out of 5 armored vehicles and all the infantry were eliminated.”
🚫 Ryazan Refinery Also Partially Suspended After Drone Strikes on August 2, — Reuters
According to sources, two major oil refining units at the Ryazan Refinery — the 8,600 metric tons per day CDU-3 and CDU-4 — were shut down after drone attacks.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvlvm3rekc2r
🛢️(Reuters) – Primary oil processing at Russia’s Novokuibyshevsk refinery
has been halted. CDU-11 with a capacity of 18,900 metric tons per day was hit.
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3lvlrfwek622b
Ryazan oil refinery has halted around half its refining capacity. Two units were stopped: CDU-3 – 8,600 metric tons per day, and CDU-4 – 11,400 tons per day.
At the moment, the Ryazan refinery is operating only with CDU-6, 23,200 tons per day, around 48% of total capacity.
🇺🇦 The operation of the Ukrainian 57-mm S-60 anti-aircraft gun, which, supposedly, due to its age, should be in a museum.
The ancient air defense gun is reinforced by M134 Minigun machine gun.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvlv4q4ke22r
21:35 äntligen Big MF Stick. Big, beautiful stick (no homo! 😉)
Då, hoppas jag på att UA går på utlastningshamnarna i Ust-Luga, St Petersburg och Primorsk. Det skulle definitivt sänka inkomsterna och traden bli oanvändbar vilket i sig gör att vi slipper skuggflottan.
Dock, det finns en opinionsfråga här. Det skulle göra många arga på Ukraina om det blir ett stort oljespill i finska viken. Så inte så enkelt.
Ukrainskt socker i motoroljan, kolaknäck-ta cylinderstag, och i hav-ererande bogserbart skick.
Visste väl att det finns en hake, men du har så rätt. Vi ska inte orsaka utsläpp för det kommer att slå tillbaka, men det borde gå att lamslå utlastningen och trafiken. Mycket går väl på räls så att skada rälsen gör sitt. Det som kommer via pipelines har ju en lämplig substation att gå på, med mera.
Vi får helt enkelt ta den smällen, det är faktiskt krig som råder….
Inget hindar ju att man upprepat slår mot cisterner på land, som står för mellanlagring/buffert inför utlastning.
Då eldar man ju upp det mesta (vilket ändå skulle ske i slutänden)…
😳 35 km traffic jam on the Crimean Bridge…
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvm24vqqtk2o
Må detta bli den ryska vardagen
Ukrainian Mi-24 with 47 interceptions of Russian Shahed drones.
Bild
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3lvlpwzo4fc2b
Russians have created a record 35 km traffic jam on the Crimean Bridge. The queue formed on the entry side to the peninsula from Taman. Over 4,000 vehicles were stuck due to inspections, with wait times reaching around 8 hours.
Samma film som ovan
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lvlzf2hbm22o
Vår egen M134 Minigun. 2000 kommentarer per second.
Där ligger jag i lä! Får inte iväg ens en kommentar varje sekund (bortsett då från att WordPress spärrar snabbkommentarer)
Den här trafiken, om jag förstår saken rätt, går mot Krym. Taman tycks ligga på fastlandssidan. Utgångspunkten måste väl vara att inspektioner görs innan man får åka över inte tvärt om.
Om ovan stämmer är det förvånande. Även om moskoviterna är förda bakom ljuset med parallella verkligheter gissar jag att de flesta begriper att det pågår fientligheter och att om du reser till Krym är det närmare dessa fientligheter. Jag såg en dokumentär för typ ett år sedan som indikerade att turismen på ön redan då höll på att dö sotdöden.
Moskoviterna törs enligt utsago inte använda bron för militära transporter.
En liten tanke som därför dyker upp när jag ser köerna är att merparten av de köande inte utgör civilister som mänskliga sköldar utan militärer i civila bilar och kläder. Rykten cirkulerar om stundande Ukrainska attacker mot Krym.
När moskoviterna retirerade över Dnipro från Cherson bytte alla kvarvarande soldater om till civila kläder och använde civila färdmedel. De räknade med att Ukraina inte skulle skjuta mot sådana mål, de hade rätt. Det slår mig att moskoviterna mycket väl kan använda liknande taktik igen men denna gång för att föra över förstärkningar och materiel.
Skälet till att Ukraina inte slår ut bron kan väl så väl som något annat vara att de vill att så många som möjligt ska ta sig över för att sedan sänka bron.
Slog den kön till Kiev i början av SMO?
Fields covered with fiber optics, view from the cockpit of a Ukrainian Mi-24.
Film
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3lvlgxdlznk2t
https://www.msn.com/sv-se/politik/statlig-byggnad/trump-tullstraffar-indien-f%C3%B6r-k%C3%B6p-av-rysk-olja/ar-AA1JTbYA?ocid=msedgdhp&pc=NMTS&cvid=6890e025ac7f468583adf6a1671877b5&ei=14
Indien är ett “Kräver ha allt, och allt är någon annans fel, tyck synd om oss” land. Ett s.k KAAFTOO land.
Bra Trump!
Man förvånar sig över att hittillsvarande sanktionspaket riktade mot Ryssland lämnat en så stor lucka som att i praktiken tillåta Kina och Indien att importera rysk olja utan att dessa länder själva utsatts för sanktioner. Kan vi hoppas på litet mer västlig beslutsamhet om att vidta verkligt kännbara åtgärder, inte bara snack utan mera verkstad. Exempel: beslutet om höjda försvarssatsningar borde ha vidtagits för tre år sedan (förutom att vi aldrig borde försatt oss i en situation där många av västländernas försvarsförmågor tillåtits sjunka till helt oansvarigt låga nivåer). Trump har massor av svaga sidor, men man kan inte bortse ifrån att han trots allt får saker att hända.
Jag tror man ska förstå Indiens oljeköp som en del av stormaktsspelet i Asien. Indien och Kina blir alltmer jämstarka, har olösta gränskonfliktet och konkurrerar alltmer om handelsnätverken. Båda dessa stormakter vill ha Rysslans på sin sida med naturresurser, geografiskt läge och dess (före detta?) militära resurser.
Kineserna har öppet sagt att de vill att USA lägger sin uppmärksamhet i Ukraina istället för i Asien, därför stöder de Putin. Indierna behöver stödja ryssarna på något sätt för att inte förlora dessa till kineserna, därför köper de oljan. Men samtidigt går Modi en balansgång eftersom han inte har råd att förlora relationerna till Väst. Å andra sidan har inte Väst heller råd att förlora Indien helt och hållet till ryssarna. Den enda som tjänar på det är Putin.
Dom tjänar säkert även tiotals miljarder på det, kanske till och med i dollar?
Ska Indien få till ett frihandelsavtal med EU får de allt släppa den ryska oljan. EU borde sedan fimpa Kina.
Alla pekar på att Europas industri kommer ta stryk av Trumps tullar men i relation till andra länder kommer det bli en konkurrensfördel med de lägre tullarna, amerikansk industri kommer aldrig kunna växla upp. De enda som får betala i slutändan är konsumenterna i USA.
Zelensky visited the Vovchansk sector and met with troops from the 17th Motorized Infantry Battalion of the 57th Brigade. They discussed the frontline situation, Vovchansk’s defense, combat dynamics, drone supply and use, recruitment, and direct funding for brigades.
Film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lvlkb7piis2o
Goodness gracious, great balls of ukrainium
UAVs attack on Russia —
Drönarkartan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvm34gasvc2o
Ser klent ut ikväll…
Hoppas det som skickas träffar bra mål då … 😉
Tänk på att det där inte behöver vara ett facit, ett hela sanningen.
Det är vad ryska kanaler tisslar och tasslar om. Ett och annat kan nog gå under radarn, bokstavligt
Undrar om Putin kommer att bomba Kyjiv under statsbesök? Kanske inte?
🇹🇷🇺🇦 Erdogan will visit Kyiv in the coming days. He was last in Kyiv in February 2022, three weeks before the war began.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvm3fbhsjc2o
The AFU liberated Lysivka, Pokrovsk direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/1952472484399497276
Eftersom ingen gnällt på public service de senaste dagarna så tänkte jag ändå dra alternativet.
I USA har allt stöd till Public service dragits in. Allt från NPR till lokalradio. Tidigare försvann stödet till RAdio Free Europe. Dessutom har CBS tvingats att sparka Steven Colbert och ska få en politisk censuerare aom Thump utser så de i fortsättningen säger rätt saker. Allt för att kunna bli uppköpta av nästa MAGA biljonär.
Det UTTALADE MÅLET är att alla TV stationer som kritiserar/skämtar om Thumpen ska råka ut för samma sak.
Påminner lite väl mycket om Ryzland?
Snart i Sverige?
Väl talat. Public service måste försvaras.
🇺🇸 Trump voters called Russia a threat and support sanctions against the Kremlin, — TargetPoint
📍87% of the US president’s supporters surveyed called Russia a threat to American security.
📍74% agreed that there is at least some likelihood that Russia will invade other countries.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lvm3ogomjc2o
📍57% of respondents blame Putin for the lack of peaceful progress in Ukraine.
📍76% support the introduction of sanctions against Russia.
Ja nu är detta så uppenbart att även MAGA idioter förstår verkligheten.
Så kan vi snabba på processen lite så att sätta in Natostyrkor i Ukraina som enda lösning blir lika tydligt som att Ryssland är ett säkerhetshot? Vad behövs för att snabba på den processen?
Och LW, man kan tillägga att t.ex en RBMK1000-reaktor (samma typ som Chernobyl 4) har 192 ton klyvbart material i sig.
Det klyvbara materialet i ett kärnvapen räknas i något tiotals kilo.
Så en enda reaktorolycka av Chernobyl eller Fukushima-nivå sprider mer radioaktivt material än världens samlade kärnvapen.
Och, ärligt talat, några enstaka års kolförbränning i alla världens kolkraftverk sprider också radioaktiva ämnen i paritet med världens samlade kärnvapen. Nu orkar jag inte kolla upp och räkna, så detta sista får ni ta för den killgissning det är. Men koleldning i kraftverk har jag fått veta är jordens största enskilda utsläppskälla av radioaktivt material.
I termer av radioaktiva utsläpp är kolkraft värre per kWH producerad än kärnkraft.
Men som samhälle har vi uppenbarligen bestämt att det är värre att en person dör av radioaktiva utsläpp från kärnkraft än om att tio gör det av radioaktiva utsläpp från kolkraft.
Angående nyare typer av shahed. Jag har väl tagit upp det förut.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bofors_57_mm_sj%C3%B6automatkanon_L%2F70#57_mm_SAK_L/70_Mk3
En sån där monterad på en rejäl lastbil borde kunna försvara en stad mot alla typer av shaheder.
Är det inte en onödigt grov kaliber eller behövs det för att kunna nå högtflygande drönare som verkar vara problemet nu?
Tänker att annars är ju mindre kaliber bättre på alla sätt för att skjuta ned plastshaheds. Lägre vikt på vapenplattform, fler skott/kg osv.
Hinc est Tridon II…
57 mm når högre och längre
Men är väl för tung för att montera på ett lastbilschassi tror jag slutsasen var tidigare på bloggen. 40mm Tridon uppges nå 11000m, hur det nu räknas. Det kanske inte alls är max höjd.
https://omni.se/ryssland-haver-stopp-for-utplacering-av-robotar/a/1ML1rK
Ryssland häver robotstopp: ”Vänta er ytterligare steg”
Av Felicia Nordlund
Publicerad 4 augusti, 23:11
Jag är lite sen på bollen igen så jag gör totalen imorgon men dessa km är registrerade för förra veckan.
Dag : Km : Kr : Användare
2025-07-28 : 11 : 110 : LURKER
2025-07-29 : 19 : 190 : LUNATION
2025-08-02 : 5 : 50 : FRAM I NATTEN
2025-08-03 : 48.3 : 500 : TJN
2025-08-03 : 3 : 30 : 1106THUR
2025-08-03 : 41 : 600 : ORBITER
2025-08-03 : 54 : 540 : D20
2025-08-03 : 21 : 210 : ERIK14
2025-08-03 : 10 : 100 : INGE T VIDARE
2025-08-03 : 88 : 880 : JUSTANOTHERNICKNAME
2025-08-03 : 198 : 2000 : BABBA
2025-08-03 : 36.28 : 370 : KYIV UNBROKEN
Om jag missat någon får man gärna säga till!
Slava Ukraini
Förra veckans hundpromenader nådde 39,4 km.
400 kr till JvM.
Ännu en nazistisk attack
In Odesa, last night’s attack by Russia damaged the old Nachlas Eliezer synagogue.
The Soviets forced its closure in the 1920s and in 1992 before it could be repaired, the ceiling collapsed.
In truth, it’s overgrown, but still a significant place.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lvlusn277c2s
Sick “drone safari” continues.
A couple riding a moped were targeted in Kharkiv region.
The man and woman were both killed instantly in the strike this afternoon near Vovchansk. Thought I have to say doing anything outdoor there is a risk.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lvm6cqnzw22s
A lucky escape in Poltava.
A Russian drone was brought down right next to a hospital.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lvl43jvuxk2s
1120 KWIA
2 tanks
12 APV
19 artilleri
169 UAV
2 kryssmsslr
93 mjuka fordon
28 art. ska det vara
Tack Justanothernickname
Borde det inte vara (minst) något flygplan också efter bombning av flygfält som rapporterades om igår?
Brukar komma ett par dagar efter att det har hänt!
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3lvmv437mps24
Tack Matsextrude
Längesen det var 2 siffrigt på APV.
Stridsvagnar på stigande 👍
Wow! Dubblerade ryska stridsvagnsförluster jämfört med igår! Den näst starkaste armen i världen visar nya prov på sin storhet.
Först tänkte jag att de inlett någon liten offensiv någonstans med de förhållandevis höga KWIA/strv/APV, men då borde de använt mycket artilleri som sedan konsekvensbombas(?) Låga mjuka och artilleri tycker jag tyder mer på att det är någon typ av omgruppering som konsekvensutsatts(?)
Kreml anklagar Storbritannien/NATO för att planera ett angrepp mot den ryska skuggflottan. Syftet ska, enligt Kreml, vara att skapa en naturkatastrof och på så vis kunna förmå andra länder som tex. USA att öka sanktionerna mot Ryssland ich sen ryska skuggflottan.
Lika långsökt som vanligt när det gäller Kremks påhitt!
Troligare är att ryssarna planerar en attack på sin egen skuggflotta och skylla på Storbritannien/NATO.
Frågan är vilket syfte man då har?
Misskreditera Storbritannien/NATO?
Öka oljepriset?
Ta på offerkoftan?
Motivera att den ryska flottan eskorterar skuggflottan?
Något annat?
Som vanligt försöker kräken i Kräklm att skrämmas och/eller genomföra något sattyg.
Jag har känt en försiktig optimism den senare veckan vad det gällde Trumpen och USAs hållning till moskvastaten. Tyvärr grusades den när jag lärde mig att ärkelallaren Witkoff ät påväg till Putler. Karln är en fjant och en olycka.
Spittkopf är antagligen utvald av moskoviten för att han är lättledd och väl marinerad.
Det blir TACO av det hela, dvs inga åtgärder från MAGAkultledaren!
Zapad 25 nästa månad
@21:35
Inom ramen för vårt medlemskap i den Nordatlantiska fördragsorganisationen ingår Sverige även i den del av Natos operationsplanering som inkluderar kärnvapenavskräckning. Sverige deltog i sitt första möte i Nuclear Planning Group (NPG) i samband med Natos försvarsministermöte i juni 2024.
Ett logiskt nästa steg i vår fortsatta integrering i Nato är deltagande i höstens stora kärnvapenövning, Steadfast Noon 2025.
Detta öppnar för kvalificering för att ingå i Natos SNOWCAT (Supporting Nuclear Opperations With Conventional Air Tactics) program.
Då kan vi bidra till alliansens avskräckning och försvar – på riktigt…
verksamheten-inom-nato-under-helaret-2024-skr.-202425112 https://share.google/ELXnqWQrpx9arRPpe
Ny tråd! https://cornucopia.se/2025/08/uppdateras-tva-av-rysslands-storsta-raffinaderier-nedstangda-efter-bombning-fyra-mordade-i-rysk-terrorbombning-mot-zaporizjzja-rysk-bangard-bombad/
Ny tråd!
https://cornucopia.se/2025/08/uppdateras-tva-av-rysslands-storsta-raffinaderier-nedstangda-efter-bombning-fyra-mordade-i-rysk-terrorbombning-mot-zaporizjzja-rysk-bangard-bombad/