Ukraina har bombat ryska ammunitionsfabriker i bland annat Samara Oblast och Stavropol Kraj. En rysk drönarcentral på södra fronten ska bombats. Ukraina fortsätter samtal med USA om att köpa vapen för 50 miljarder dollar. Ryssland tar återigen svåra förluster.

Foto: Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Disarmament Solutions eller via Paypal. Se även hans Facebook eller Bluesky.
Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Ukraina bombade två ammunitionsfabriker i natt, dels i Stavropol Oblast och dels i Samara Oblast skriver Ukrainas generalstab officiellt på Facebook:
“Mål inom den militära industrin för tillverkning av sprängämnen har träffats
Inom ramen för att minska fiendens kapacitet att tillverka sprängämnen och ammunition, genomförde enheter från Ukrainas väpnade styrkors drönarsystem, i samverkan med andra delar av försvarsstyrkorna, under natten till den 14 juni attacker mot viktiga objekt inom den ryska aggressorns militärindustriella komplex.
Särskilt har anläggningar tillhörande JSC “NNK” i Samara-regionen, Ryssland, träffats. Detta är ett ledande företag inom produktion av komponenter till sprängämnen, ett objekt inom Rysslands militära industri. Explosioner och brand har registrerats i området kring industrizonen.
Eldangrepp har även riktats mot Nevinnomyssk-kombinatet i Stavropol-regionen, Ryssland – en av de viktigaste producenterna av basala komponenter för sprängämnen, ammunition och raketbränsle. Företaget är involverat i att stödja Rysslands väpnade aggression mot Ukraina. Det är känt att en serie explosioner och insatser från fiendens luftförsvar ägde rum direkt vid målet, och brand har konstaterats i industrizonen.”
En film från Stavropol Kraj här och en från Samara här där man ser ytterligare träffar. Det ska handla om Rysslands största petrokemiska industri, så det är inte bara tillverkningen av sprängämnen och ammunition som påverkas, utan skadeverkningarna kan även slå mot rysk ekonomi i stort.

Ukraina bombade en rysk drönarcentral i Zaporizjzja på södra fronten med hjälp av glidbomber från Väst fällda från ukrainska Mig-29 rapporterar Ukrainas flygvapen och publicerar en film. Man skriver:
“Ett MiG-29-jaktflygplan från flygvapnet genomför en precisionsattack med styrda flygbomber mot fiendens drönaroperatörers ledningsplats.
Den andra bomben förstör ett fientligt ammunitions- och bränsleförråd.
Tack till våra partners för de högprecisa och effektiva “argumenten”!
Tillsammans mot seger!”

Ukraina uppger sig fortsätta diskussionerna med USA om att köpa vapen för 50 miljarder dollar, eller nästan 500 miljarder kronor, inklusive tio patriotbatterier per 15 miljarder dollar, och att detta kan falla in under det så kallade mineralavtalet med USA uppger en talesperson för Ukrainas UD skriver UAWire:
“Ukrainian Foreign Ministry representative, Heorhiy Tikhiy, spoke to the media on Tuesday, June 10, outlining Ukraine’s ongoing dialogues with the United States regarding the acquisition of American weaponry. “Ukraine is actively engaging with the U.S. on acquiring American arms, including air defense systems like the Patriot missiles, and other critical resources they’ve been providing over the years,” Tikhiy stated.”
Det blir intressant att se om Trump fortsätter avvisa dessa jättebeställningar till USA:s försvarsindustrier, där också väldigt många av hans väljare jobbar.
Det konstateras också att leveranserna av militärt stöd för USA fortsätter anlända till Ukraina, även om det förmodligen handlar om stöd beslutat under Biden, eller försäljningar som godkänts under Biden.

Ryssland tog svåra förluster igår med enligt Ukrainas generalstab svåra 1 130 man, mycket svåra 52 haubitsar, mycket svåra 107 transportfordon, en ovanlig salvpjäs, ett tungt luftvärnssystem, samt låga tre stridsvagnar och sju pansarskytte- och motorskyttefordon.
Uppgifter om ukrainska motanfall i Sumyregionen bekräftas via direktuppgifter till bloggen, som också talar om massiv spärr- och stormeld från ukrainskt artilleri med hela batterier som konstant öppnar utgående eld mot ryska linjer. Vi pratar alltså om tusentals granater om dygnet på ett litet frontsegment och att Ukraina verkligen prioriterar att bonka ryssen i Sumy.
DeepstateMap har dock inte uppdaterat ens de av Ukraina officiellt befriade byarna i Sumyregionen, men samarbetar med Ukrainas försvarsmakt och släpper inte information om ukrainska framgångar som inte försvaret själva publicerat.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.

Foto: Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Disarmament Solutions eller via Paypal. Se även hans Facebook eller Bluesky.
10:55 “Really, glory to Sweden”. United24 Media har publicerat ett tio minuter långt reportage om Finbonksystem 08 Archer i Ukraina i ärorrik 4k-upplösning på Youtube. Man får bland anant se en eldstöt på två skott och hyllningar av systemet, som också via indirekt eld har precisionen att skjuta bort enskilda ryska stridsvagnar. Reportern beskriver hur det känns att sitta inne i Archer när den skjuter och man känner vibrationerna i pjäsens kropp.
Enheterna man har är döpta till svenska namn som Matilda, Alice, Amanda, Hugo, Ulf, Joel och André, som hyllning till instruktörerna. De som vet, vet. “På sätt och vis strider de intill oss i kriget.” Man får också se hur en Archer, förmodligen Matilda, backar ner i sitt skydd, som nog är samma skydd och individ som på Jonas foto ovan.
Ni läsare har i veckan samlat ihop 350 000:- SEK till Jonas som går till en egen grävmaskin till Archerbrigaden, så de utan tillförsel av kårresurser kan gräva egna skydd. Visar för övrigt att svenska artilleribataljoner behöver egna ingenjörsförband för att kunna upprätta fortifikatoriskt skydd löpande.
Mycket sevärt reportage med mycket detaljer. Bland annat nattlig eld via eldledningsdrönare med mörkerförmåga som liverapporterar in via strömmande video (över Starlink och Internet) till batteriets ledningscentral exakt hur granaterna träffar, så man i realtid kan eldjustera med meterprecision utan mellanhänder.
Batteriplatschefen beskriver att se live hur man träffar, justera elden över till nästa mål, träffa igen osv som “bättre än sex”. Om inte annat “pågår det längre” säger han och skrattar. “Säg det inte till min fru. Klipp. Klipp det.” skrattar han. När han filmas leda elden har han svårt att hålla tillbaka leendena när man träffar ryska mål efter mål.

11:19 Cockpitfilm från ukrainsk fällning av två franska AASM Hammer glidbomber från en ukrainsk Mig-29.
11:46 KOMMENTAR
Bloggen täcker inte Mellanöstern eller Orientens* konflikter, annat än ur ett ukrainskt perspektiv.
Det första perspektivet expoenrar Trumpregimens stöd till Putinregimen och motarbetande mot Ukraina, där alla Vita Husets argument mot att stödja Ukraina motbevisas i stödet till Israel.
Distansbekämpningen mellan Israel-Iran visar att Trumpregimens alla argument för att stödja Ryssland och motarbeta Ukraina handlar om att stödja Ryssland och motarbeta Ukraina, eftersom man vänder 180 grader när det handlar om Israel, t ex gällande att aktivt låta USA delta i skjuta ner den potentiella kärnvapenmakten Irans robotar och skicka luftvärn till Israel.
Det andra perspektivet är att eftersom alla i media och till vänster hatar Israel och USA, så dras uppmärksamhet bort från Ukraina, där man i Sverige stött Ukraina oavsett politisk hemvist (extremister som fredisar eller rysskramande högerextremister undantagna), men i fallet Israel delas politiskt vänster-höger. Det bidrar till att så splittring och potentiellt spilla över till att göra Rysslands illegala anfallskrig mot Ukraina till en höger-väsnterfråga det med. Med tanke på att allt just nu (SCB: PSU maj 2025) talar för en socialistisk majorietsseger i nästa val, rent av utan stöd av liberalerna i Centerpartiet, bådar det alltså extra illa.
Att det tågas ut massivt på svenska gator och torg i aktioner mot Israel, men bara sker små manifestationer mot Ryssland stärker denna bild av potentiell splittring.
Ryssland applåderar förmodligen stort (även om det sker i låsta rum) att Israel ger sig på Iran, preventivt och motiverbart eller ej.
Flera Ukrainska volontärorganisationer uppger till bloggen också att deras insamling av stöd går allt trögare, så det hela fungerar i att dra bort Ukraina från mediauppmärksamheten.
Inför valet 2026 kommer svenska politiker förmodligen försöka göra Israel till en valfråga och triangulera sig. Det gäller bara att stödet till Ukraina inte dras in i denna politisering.
Sedan kan man fråga sig varför krigen i Mellanöstern och Orienten alls ska vara en svensk politisk fråga. Om det handlar om något rätt-och-fel och inte närhetsprincipen, varför tiger man om alla krigen i Afrika eller inbördeskriget i Myanmar? Enda slutsatsen blir att det gamla Israelhatet lever kvar efter minst ett halvt sekel av ivrigt politiserande och påhejande av både regering, stat, politiker och media. Kommer ni ihåg teveserien Det finns inga smålänningar som SVT producerade och sände 1981, bara som exempel? Vore kul om SVT kunde göra en likadan serie om Ukraina istället, där Ryssland anfaller Sverige, t ex Gotland pga att Gotland var ryskt några veckor 1808 (allegori för Krym) och sedan svenskt fastland för rysshärjningarna ner längs Västerbotten och i Stockholms skärgård på 1700- och 1800-talet och någon likt i Det finns inga smålänningar helt påhittad argumentation om ryssar i Sverige), men det vore väl inte lika hyllat politiskt inom kultureliten? Det finns inga smålänningar bevisar iaf Israelhatet inom det svenska etablissemanget både i produktion och skattemedel, och att det fanns redan för femtio år sedan, och förmodligen överförs från generation till generation i media, kultur och skattefinansiering.
Verkligheten är att Ryssland påverkar oss direkt, och även begår aktiva hybridkrigshandlingar mot Sverige, samt förbereder aktivt att inleda anfall mot oss och våra allierade grannar runt Östersjön. Det samma gäller inte krigen i Mellanöstern som kunde stanna där om det inte vore för media, politiker och kulturelit.
Ryssland har iaf just nu uppnått målet att få bort deras illegala anfallskrig mot Ukraina och våldtäkter, tortyr, barnkidnappningar, terrorbombningar, mord och folkmord från media och applåderar nog Israels regerings anfall mot Israel, oavsett om det motiveras som skäligt och preventivt av USA:s regim eller ej.
Ryssland har rent av rejält minskat de nattliga terrorbombningarna med 80-90% de senaste dagarna. Skulle inte förvåna mig om det sker just för att Ukraina ska glömmas bort.
I övrigt kommer robotutbytet Israel-Iran att som vanligt lugna ner sig. Länderna delar inte gräns och för en konstant konflikt behövs gemensam gräns och markstrider. Kremls inflytande hos bägge sidor kommer dock användas för att få det hela att pågå så länge som möjligt och olika påverkansoperatörer ligger nog hårt på att maila och ringa till rätt personer inom media för att fortsätta skicka fokus dit. Om inte annat genom att läsa och ladda om artiklarna så de ständigt toppar löpen på finmedias websidor, något man med fördel kan ordna via distriburerade robotnät av hackade datorer. Därmed blir sedan klickandet och läsandet självuppfyllande när de 4-10 översta rubrikerna är Israel och Ukraina helt saknas.
Med det sagt kommer bloggen alltså även fortsatt inte rapportera om krigen i Mellanöstern, annat än eventuella ekonomiska konsekvenser i ekonomiartiklarna eller betydelse för Ukraina. Det behövs inte heller, för i sociala medier är alla Mellanösternexperter ser jag, med kompetens som vida överstiger min, särskilt i självsäkerhet och övertygelse.
*strikt talat är inte Persien Mellanöstern, utan Orienten. Dock är Israel Mellanöstern, så robotutbyte Israel-Iran blir både och. Man kan i små grupper diskutera definitionen av världskrig om en konflikt innebär kinetiska krigshandlingar mellan flera länder och på flera världsdelar (Israel, Storbritannien, USA och Iran är minst inblandade med aktiva kinetiska handlingar) eller om det krävs kinetiska krigshandlingar i minst tre länder samtidigt, och inte bara med stridande från i detta fall fyra världsdelar och krigshandlingar i två världsdelar.

15:20 Wahlander (kommentarssignatur Filifjonkan) är i Ukraina och har levererat ambulansen som finansierats via lyssningar på hans låtar på Spotify mfl platser och hälsar till alla som lyssnat och stött. Han går även att söka upp på andra tjänster under WAHLANDER.
Han skriver i en kommentar på bloggen:
“Bekräftar bloggarens uppgift att det varit lugnt i stora delar av Ukraina de gångna dygnen. Jag är här nu för att leverera min ambulans som har slutdestination Charkiv. Öster om axeln Chernihiv – Dnipropetrovsk har haft flyglarm på nätterna men i Kyiv har det varit lugnt. Jag fortsätter här nere med intervjuer som ni kommer kunna se så småningom.
Som vanligt: om ni vill stödja min insamling får ni gärna sprida mina låtar. De finns på alla streaming services om man letar efter WAHLANDER. Här är en länk till Spotify: https://open.spotify.com/track/7eSZ0CNtz4yp0oOByzUcpC?si=8f7978c3c5d04d82“
18:26 Ukraina har genomfört ännu en krigsfångeutväxkling, och bland de som befriats inkluderar soldater som listats som saknade i strid, förmodat döda, och som Ryssland alltså inte anmält korrekt till Röda Korsets krigsfångelistor.
18:28 KOMMENTAR
Ytterligare en sak som gynnar Ryssland starkt är att Israel bombar Irans olje- och gasinfrastruktur, vilket drar upp olje- och gaspriset rejält och gör att petroleumindustrin går från förlustaffär för Ryssland till vinster och fortsatt finansiering av kriget i Ukraina.
Oljepriset steg drygt 7% i fredags och idag bombas tydligen Irans oljeinfrastruktur rejält, så räkna med ett skutt till när handeln öppnar natten till måndag.
18:32 Filmer på hur HUR slår ut tre luftvärnssystem på södra fronten i Zaporizjzjaregionen. En Buk-M3, en radar till tunga luftvärnet S-300/400 och en SA-22 Greyhound/Pantsir-S1 närskyddsluftvärn klarar inte av att skydda ens sig självt och slås ut. HUR skriver också:
“På videon syns en häpnadsväckande manöver där en ukrainsk drönare undviker en rysk luftvärnsrobot, samt sekvenser av lyckade träffar mot ockupanternas luftvärnssystem.”
320 kommentarer
Senap på takten! Slava Ukraini!
Topp 1! Drones.
👍
👍
Slava Ukraini!
Det blir en liten donation till Operation Change, men mest bidrar jag med min tid. I dag packas det för kommande volontärresa.
👍👍
👍
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God förmiddag, vi ger aldrig upp!
Aldrig
#RuusiaIsATerroristState
God förmiddag!
Vi kämpar på!
Razom do peremohi!
Blir en slant till drones!
👍
God lördag!
God lördag!
Ha en härlig sommardag! Den ryska alliansen brinner på bredare front nu.
Detsamma!
Jag tar rubriken som en kommentar. Den lär ju fastna i filtret……
https://www.ft.com/content/171a378f-92b6-4a1f-b5ec-d01e7b33feea
Can Israel destroy Iran’s nuclear sites?
Published YESTERDAY
Updated 18:41
Can I*l destroy I*n’s nuclear sites?
Published YESTERDAY
Updated 18:41
Den här skulle ju ha varit kommentar på förra….
Å den här skulle ju ha varit en kommentar också. Va trött jag blir….
Många bra nyheter!
Blir imponerad av 🇺🇦s måluttag. De hittar ett guldkorn efter det andra. Jag blir varm inombords när jag ser ryzzka fabriker, ammodepåer, lednngsplatser och fältförband få bonk!
Fyller på JvM med ett bidrag. Slava Ukraini 🫡💪🏼🔥
👍
👍
JvM ❤️
JVM fårbidrag idag
Alldeles oavsett placering
Extra till D2U dessutom
🇺🇦🇺🇦🇸🇪🇺🇦🇸🇪🇺🇦🇸🇪🇺🇦🇸🇪🇺🇦🇺🇦
👍
👍
Märkligt katastrof resultat i PSU’n,
L verkar förlorat, KD kan ju överleva, Går C i allians med S är de för evigt ett socialistiskt parti.
Är valsamverkan möjligt inom högern?
Upps fel ställe..
Du menar att KD och L skulle gå samman till partiet Liberalkristdemokraterna?
Det magiska är att oavsett antalet partisammanslagningar eller namnbyten är folkpartisterna lika tydliga och lika enade. 🙂
Mera allvarligt, det är bra att stödet för ukraina är så djupt och brett att alla partier som vill vara större än AFS måste ge ett hyfsat stöd till Ukraina. Men jag hoppas ändå att de ryssvänligaste inte får en ledande roll.
Det är dock tydligt att nuvarande regering har gjort mkt mer gällande stödet till Ukraina och prioriterar det på ett helt annat sätt.
En liten bieffekt av Israel/Iran är att eventuellt stöd som Iran ger till Ryssland nu upphör då de fått andra prioriteringar. Samt att det cementerar uppfattningen att inte köpa ryskt luftvärn. Israel verkar kunna bärsärka fritt genom Irans rysk-köpta luftvärn.
Ett problem är väl att man idag saknar gemensam politisk plattform. Högersmockan, eller annat passande namn skulle behövas. I stället är man en löst sammanhållen klubb där inga speciella ämnen står ut.
Sossarna har ju som paradgren att lova allt åt alla och att vara snälla, samtidigt som medelklassen inte direkt gör uppror, så de har en enklare uppgift.
Fasiken vad Putin lyckats med sina psyops mot oss i väst. Hur kan ens sansade politiker och medborgare engagera sig i en mini-konflikt långt bort som på inget sätt kan påverka oss medan Ryska imperiet på nytt knackar på dörren.
Tyvärr är vår media en stor del av problemet som helt laddar ner agendan från USA, vi importerar alltså rysk psyops från USA.
Det är nog det kristna arvet. Jesus är stor i den sekulariserade svenskens undermedvetande. Eller så är det skuldmedvetenheten över alla som stödde nazisterna under förra årtusendet. Eller så är det så långt bort att det inte berör oss på riktigt. Ryssland är ju nära så börjar man tänka på det kan man ju råka tänka på döden och det är ju jätteläskigt.
Fast i så fall har vi väl landat på fel sida? Jag har länge hävdat att det finns saker som inte går att överhuvudtaget diskutera för folk blir helt dumma i huvudet oavsett vad dom tycker i frågan. Vargar. Invandring. Säkert något mer jag glömmer i hastigheten och dessutom den där konflikten i Mellanöstern. Skillnaden är att i det fallet verkar det gälla på global nivå, inte bara i Sverige.
Jag har noterat att det finns artiklar i internationell media att mossar ska ha genomfört något i stil med det Ukraina gjorde med insmugglade drönare och operationerna har såklart pågått simultant vilket leder mig till att fundera på om det finns något slags samarbete. Dom har onekligen fiender som samarbetar vilket kanske kan leda till eget samarbete där det finns överlappande intressen. Kan såklart också vara så att liknande tankar tänktes på två ställen och att det är ren slump att det sammanfaller i tiden men oavsett tycker jag det är lite intressant.
Trumpen är med och startar ett nytt krig mellan Iran och Israel. Undra om han försökt att köpa något från Iran? Ingen deal?
En dusör till JvM som heller aldrig ger upp. Var försiktig där ute är min uppmaning till dig Jonas, kanske läser du här i kommentarerna. Dina insatser är ovärderliga 🇸🇪🇺🇦Slava Ukraini🇺🇦🇸🇪
👍
👍
Angående Su-25:an som tappade vingen igår så kan jag kategoriskt säga att det inte var rotetvåan som skjöt ned sin etta. Så som tvåan låg så kan inte en raket nå ettan ens om den hade en stukad fena. Skulle tvåan till äventyrs haft en blandlast med en jaktrobotat som vådaavfyrats då attackraketerna avfyrades så hade den inte hunnit apterats eller etablerat låsning på ettan. Vådaskjutning av tvåan kan vi avfärda.
Dessutom så tycker jag inte att ettans undanmanöver ser så väldigt extrem ut så om den ledde till ett vingbrott måste det ha funnits kraftig sprickbildning i vingbalken sedan tidigare som inte upptäckts. Tyder i så fall på rejält bristande underhåll.
Om det berodde på en nedskjutning från marken borde man ha sett ett robotspår och en explosion en liten bit ifrån ettan. Det kan möjligen ha varit en lv-akan som stod för nedskjutningen.
Men som andra här säger – det är i alla fall en mindre att bekymra sig om.
Vet vi om piloten överlevde?
Det fanns kommentarer om en fallskärm.
Kan det vara denna?
https://www.reddit.com/r/CrazyFuckingVideos/comments/1lams3b/breathtaking_footage_of_a_russian_pilot_ejecting/
Möjligheten finns också på träff från något som resulterade i skador tidigare i uppdraget och att ff valde fullfölja uppdraget.
God middag allesamman
Idag topp-20 … inte illa! 😉
Firas med en halv lax till D2U
Ära åt Ukraina ⚔️
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
👍
🏅
👍
🕯️🇺🇦 The bodies of another 1,200 deceased Ukrainians, including military personnel, have been returned to Ukraine. This is the result of agreements in Istanbul, the Coordination Headquarters reported.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrksghvhzc2l
FiN, här har du en till, om än på annat håll 😉
✈️🌍 Russian Su-24 bomber reported shot down in Africa
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrkoq5ugkk2h
Snyggt 😀
Enligt källan en sandstorm i Tchad,Tempête De Sable , som orsakade störtningen.
💥 Satellite images from June 12 of the VNIIR-Progress plant in Cheboksary, Russia.
The satellite image shows the attacked area covered with blue cloth.
VNIIR-Progress supplies critical electronics for the S-300/400/500 air defense system, T-90M and Armata tanks, ships and submarines.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrkmeiynsk2o
Putte har fått hjälp av trumpen att starta något som tar bort uppmärksamheten från Ukraina. Det trodde jag inte skulle hända.
🔥 Operators of the 34th BrBO successfully struck an enemy ammunition depot on the left bank of the Kherson region!
💥 Within 10 minutes after the strike, a detonation occurred with the subsequent spread of fire to neighboring areas
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrklw73ra22o
💥 Drone Operators of GUR destroyed air defense systems in the temporarily occupied Zaporizhzhia region.
● SAM 9K317M “Buk-M3”;
● Radar 9S19 “Imbir” from S-300V SAM;
● Pantsyr-S1
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrksrbnazs2l
Bekräftar bloggarens uppgift att det varit lugnt i stora delar av Ukraina de gångna dygnen. Jag är här nu för att leverera min ambulans som har slutdestination Charkiv. Öster om axeln Chernihiv – Dnipropetrovsk har haft flyglarm på nätterna men i Kyiv har det varit lugnt. Jag fortsätter här nere med intervjuer som ni kommer kunna se så småningom.
Som vanligt: om ni vill stödja min insamling får ni gärna sprida mina låtar. De finns på alla streaming services om man letar efter WAHLANDER. Här är en länk till Spotify: https://open.spotify.com/track/7eSZ0CNtz4yp0oOByzUcpC?si=8f7978c3c5d04d82
Glömde säga stort tack till alla er här i kommentarsfältet för ert stöd och uppmuntran! Låt oss ta nya tag. Vi har inte råd att låta intresset för Ukraina (och därmed vår egen säkerhet) att svalna.
Heja heja, grymt bra jobbat! ⭐🇺🇦
Instämmer!
<3
tack!
Och härmed kan vi konstatera att lugnet är över för denna gång. 🙁
politisk är jag klart högerlutande, men brukar försöka ta in info från alla håll för att få helheten. Idag lyssnade jag på Swebbtv med Willgert och Lars Bern. Vilket svammel om Ukraina, dom hänvisade bara till ryska källor. Bara 165 000 död och sårade, bara 2 plan förstörda i operation Spiderweb. ryssland ängar sig inte åt vedergällning utan anfaller bara militära mål. Zelensky vill inte ha slut på kriget för han kommer att förlora nästa val, och han drar kocks. Ryssland producerar fyra gånger så mycket vapen som EU och USA tillsammans. Aha, det är därför man köper av Iran och Nordkorea? OSV. bara svammel, vilka tokstollar,
Tråkigt att vi ska ha sådana ryssfacister som sprider ryss propaganda. Vad har de mer än sågspån i huvudet?
Nu är ju SWEBBTV och ödlemannen klart extrema, de representerar väl knappt en gemen SD:are utan man får leta sig till AfS för att hitta folk som tror på dem. Normala SD:are kollar väl på Riks.
Dessa herrar är lika extrema som sektvänstern var på 70-talet när de hyllade Pol Pot.
Lars Bern är en stolle av Guds nåde. Efter en fin utbildning och karriär måste han ha drabbats av hjärnmask som ätit upp den rationella delen av hans hjärna och bara lämnat förvirrade konspirationsteorier kvar!
Han är nog inte korkad utan prostituerad.
Lyckligtvis är det bara en liten klick som tror på detta på riktigt.
Så länge rysskramarna inte når upp till 15-20% kan man dessutom ignorera dem politiskt. Huvudsaken är därför att V och SD gör så gott de kan för att hålla rent på sina respektive håll.
vi ska vara glada för AfS och bokstavsvänstern som kan samla ihop denna minioritet tokstollar, som micropartier är de inget hot, värre om de kommer in i något riksdagsparti.
De hjärntvättade på jobbet följer Swebbtv så man känner igen snacket 🙁
Varför besöker då inte ryssland och stannar i sitt paradis? De kan ju hjälpa till vid de ryska förbanden-de är korkade eller köpta – vet inte vilket, man får välja vid sinnestämning vad de är-köpta gissar jag-av putler och hans krigsförbrytare.
Lars Bern om han ställ inför två teorier :
a) Jorden är rund och vi har massiva bevis.
b) Jorden är platt och man kan trilla över kanten.
Alltid väljer B)
Jag blev så nyfiken så jag letade upp inslaget. Gubben Bern är helt bindgalen. Tyvärr, jag känner en person som är utbildad ingenjör på högskola som tillber denne Bern som vore han Gud fader. Vi är inte överens nånstans och höll på att bli ovänner i ukrainafrågan. Han vägrar ta in annan åsikt än den från gubben Bern. Kriget är det mest väldokumenterade och filmade hittills av alla krig, men det fattar inte min bekant. Jag har lagt ned all diskussion i frågan, har gett upp.
🇺🇦🚀 “Positive tests of Sapsan (Hrim-2) missile were much earlier. Today, the possibility of mass production of a Ukrainian ballistic missile is being developed. When, how, in what quantity — I cannot say,” — Zelensky
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrkvkpwamk26
Officiellt
🇺🇦 The Defense Forces have regained control over Andriyivka in Sumy region, — Zelensky.
🗣️ “There are 53 thousand Russian soldiers there. The maximum depth at which the fighting is taking place is 7 km from the border. So that people also understand how far Sumy is.”
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrkuhpxon226
Det finns ju likheter i modus när Ukraina körde Spiderweb.
Ryssarna är bra på copycat, så vi bör nog fundera lite själva 🇸🇪
🇮🇱 Reported to be one of the vehicles used by Is**el to launch UAVs at air defense systems and other targets in Ir’an.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrktws4eac2l
Håller med bloggaren helt om att vad som händer i Mellanöstern bör hållas borta från Ukraina tråden….förutsatt att det inte har bäring, direkt eller indirekt på kriget i Ukraina
Iran- Isr’ae,l händelserna fick det ändå tyvärr vikande intresset för Ukrainas krig mot angriparen att vika ytterligare och m ö j l i g e n men inte troligen var det en delavsikt, men inte den främsta.
Mitt EGET intryck är att Netanyahu gick minst lika mycket Trumpetens och USA’s intressen till mötes med sitt anfall som sitt eget..anfallet ledde till att Irans spelkort i förhandlingarna med USA decimerades i värde utan att USA direkt var inblandade.
Men visst var de egentligen, åtminstone med underrättelsetjänstet
Detta är vad jag tror…och de omedelbara effekterna är åtminstone i minst en aspekt gynnande för silovikernas Ryssland, oljepriset stiger
Med lite tur är oljeprispåverkan avklingande om ett tag. På någon/några veckor kanske det lugnar ner sig, ungefär som senast när Davidslandet sprängde terrorledaren för H*mas. Och håller den här prisuppgången bara i sig några veckor får det ingen avgörande inverkan på rysk budget?
Ir’ans våta dröm är kärnvapen, Davidslandet kan aldrig tillåta det. Så det här bara väntade på att hända. Nästan konstigt att det inte gjort det tidigare?
Men vad har man lyckats med? Antal generaler och kärntekniker är utraderade, anläggningar ocan jord, en del hårdvara. Men det under jord och i bergrum verkar man inte ha kommit åt? Så det är inte säkert att sista ordet är sagt.
Världen kommer hursomhelst att gynnas av en knäckt terrorstat. Metoden måste skrämma Kim i nordkorea samman med att ru går dåligt.
Geopolitiskt är alltid kraftiga och kännbara slag mot nihilister och despoter goda för den demokratiska utvecklingen. Despoterna tappar populistiska poänger med det moraliska tappet i själva förlusten.
Om det är så att Ӏ𝗋а𝗇 levererar kritiska komponenter till de ryska drönarna så sitter konflikterna ihop.
Det har tidigare även spekulerats över om ryssarna uppmuntrat Ӏѕ𝗋ае𝗅ѕ grannar till att eskalera konflikter.
Det här gjorde tyvärr ingenting för att förhindra att 1r4n skaffar sig kärnvapen – möjligen fördröjde det processen en eller ett par år. Skadan var redan skedd under Fjantaführerns förra mandatperiod när han rev upp det förra avtalet.
Den här gången finns det inte en chans att 1sr4el gick USA:s ärenden. Det här var något av det dummaste USA kunde göra om de hade legat bakom. Förhandlingarna pågår (de skulle visst träffats igen imorgpn söndag) och man går in och skjuter bort stora delar av det militära ledargarnityret, den ansvarige för kärnvapenprogrammet och man har ihjäl chefsförhandlaren.
Det är väl ändå ingen som tror att 1r4n nu är mindre villigt att att skaffa sig kärnvapen? Att de blev mer flrhandlingsvilliga av det här? Om något kommer detta att aktivera t3rror1stnätverken man har. För att förhindra en sådan utveckling måste det nog till en r3v01ut1on eller en fullskalig amerikansk invasion och det tvivlar jag på T. et consortes är villiga att göra. Ja, 1r4n tar nu räkning till åtta, men vi ska inte inbilla oss att situationen förbättras av det här.
Otroligt bra inlägg om media och dess bevakning. Håller med och tycker det är så bra att detta lyfts. Sen en annan sak.. därför att typ Dagens Industri rapporterar om Mellanöstern är ju för att konflikten skulle kunna påverka oljepriset. Men, det vore välkommet om man drog slutsatsen att vi ska bli så oberoende som bara möjligt går av oljan och alla diktaturer som lever av den. Gör vi det så kommer även hela Mellanöstern till slut lugna ner sig även om det kommer ta sin tid.
🇺🇦🥔 “Lukashenko is already afraid and will move the training away from the border of Ukraine. He understands that after our steps in the Kursk direction, if we feel a threat, we will react accordingly,” — Zelensky
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lrkt3njhpk2l
WELCOME HOME 🇺🇦
🗣️ Zelensky: We continue to take our people from Russian captivity. This is the fourth exchange in a week. Today, among the guys who returned to Ukraine, many have been in captivity since 2022
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrkuqnjqm226
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lrkvgoepfc26
Ukrainian Defenders return from Russian captivity!
The oldest Defender who returns today is 63, the youngest is 21 – Ukrainian Ombudsman
Enda anledningen att rus byter fångar mot fångar är väl att rus får några till att skicka in i köttkvarnen. Skadade och lemlästade må de kämpa för tsaren. 🙄
Jag tror att de helst skulle slippa göra byten, men inre opinion kanske tvingar fram byten.
De som kommer tillbaka har antagligen fått en lite annorlunda syn på omvärlden relativt sitt eget träsk, så de vill antagligen inte för allt i världen tillbaka till fronten, och om de tvingas (kanske tid kvar på sina kontrakt?) så kommer de skjuta sina befäl bums och kapitulera till blågula sidan så fort de kan.
De har ju fått uppleva den sidan redan och vet att det är bättre så.
Svårt skadade ukrainare kommer att kosta pengar för Ukraina, man bryr sig om sin befolkning. Många kommer kanske inte tillbaka i tjänst, eller ens ute i samhället.
Skadad ryss fyller god funktion som haltande kulfång.
🇺🇦 How can we talk about protecting Russian-speaking people if the Russians killed mainly in the east of the country – where the majority of Russian-speaking people living in Ukraine were, — Zelensky
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrkva4hryc26
President Zelenskyy in an interview with Newsmax:
“Trump can stop him [Putin].For that to happen,Putin must lose money.Only by losing money will he be unable to grow his army or increase military spending.That will lead to internal problems.That is a fact.To achieve this,sanctions must be imposed.”
Film, översatt
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3lrktfetkt22n
In Zaporizhzhia, a Russian drone attack destroyed a warehouse with humanitarian aid.
“Everything burned down. We recently received five trucks of aid, that’s 100 tons,” founder Oleksandr Beliuha said. The damage is estimated at $3 million
Film, översatt
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3lrki3m236c2x
The organization provided assistance to IDPs, in areas affected by strikes, and to residents of frontline zones. It was a partner of the international organization World Central Kitchen in the region
Angående Archer: Innan Archer nådde Ukraina så var det en het debatt om nytillverkning av Archer, vilken jag var högst en del av. Det var ju helt omöjligt att få fram nya Archers pga. att volvochassit inte längre tillverkas!
Men att sätta Archer på MAN lastbilar va inga problem! Så löd debatten för ett par år sedan. Så till slut (tänk två år tillbaka) satte herr bloggaren ner foten och gav ett helt rimligt skäl ungefär : det är shoot and scoot som gäller så man behöver inte vara så långt ute i spenaten, snabbhet på vägar är vad som gäller(fritt från minnet).
Men frågan är om inte bloggarens “sten, sax, påse” slagit till så att Volvochassit nu är i sax läge igen?
Drönarna har gjort så att man absolut inte vill vara på vägarna mer än möjligt, man behöver vara närmre fronten än vad man trodde… och i förlängningen längre bort från vägarna. Så kanske enligt sten sax påse teorin vara ute i mer i spenaten?
(ber om ursäkt om ovan inlägg kan innehålla lokalpatriotiska känslor)
Vi det inte vilket läge sten-sax-påse snurran kommer att ha om ett år, eller om några månader.
Att vara flexibel är nog det som är viktigast.
Kanske att ha någon form av flakväxlare på både förlängda dumpers- och lastbils-chassi skulle vara flexiblast.
Archer är väl dyrare än två chassi ?
Flakväxlare är kanonbra men den här kanonen är nog för stor för dem.
Relevant fundering. Ja, skydd och skyl ökar i betydelse och då är terrängförmåga avgörande.
För oss som inte står odelat på I5ra3ls sida, men inte heller överhuvudtaget sympatiserar de organisationer, individer och länder som vill driva dem ”From the river to the sea” så är det ändå intressant att reflektera över var 1sr@el ställt sig mellan Ukraina och Putin.
Kan behöva påminnas om att inte ett enda land med Spike-, Hero- eller Pulse-system fått vidarexporttillstånd till UA av regeringen i T3l @viv.
Saken är väl att premiärministern i Isræl mest är intresserad av att själv inte sitta i fängelse och är beredd att föra tvåfrontskrig och sälja landets anseende för detta. Netanyahu har ju själv (likt Trump) skrutit om sina kontakter med Putin (och Trump och Modi).
Ryssland-Ukraina-kriget torde rimligen utspela sig som konflikt också mellan jud*r i Isral*el som har ryskt respektive ukrainskt påbrå? Så ledaren i landet måste balansera lite mellan grupperna? Har dock inte hört något om det utan gissar. Men det kanske är så att de ukrainska j-darna i princip försvann/mördades under andra världkriget och det därför är oporportioneligt många ryska j-dar i i Isra-el, jämfört med ukrainska?
Ukraina har en relativt stor judisk befolkning fortfarande, även om många dödades under Förintelsen. År 2020 var det faktiskt fler ukrainafödda judar i Israel (170000) än ryska (150000), men flera kan ju ha utvandrat i samband med kollapsen av Sovjetunionen och därmed sakna lojalitet till det moderna Ukraina. Och utvandrarna kan ju ha valt att utvandra av skäl som att de faktiskt inte gillar staten Ukraina (å andra sidan gäller ju detsamma de ryska utvandrarna).
Ukraina har en relativt stor juðisk befolkning fortfarande, även om många dödades under Förintelsen. År 2020 var det faktiskt fler ukrainafödda juðar i Isræl (170000) än ryska (150000), men flera kan ju ha utvandrat i samband med kollapsen av Sovjetunionen och därmed sakna lojalitet till det moderna Ukraina. Och utvandrarna kan ju ha valt att utvandra av skäl som att de faktiskt inte gillar staten Ukraina (å andra sidan gäller ju detsamma de ryska utvandrarna).
🇺🇦 Personnel of the 30th KMP of Ukraine undergo landing and anchoring training using Swedish CB90 boats
Bilder 🇸🇪
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrkxekdqnk2e
Putin’s collection of failed dictators might get another addition
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3lrkxeyyvds2m
😂 snart är väl 🍊 i Mordor med
Om det skulle bli en sådan utveckling vore det ju helt otroligt. Sen om det blir något bättre som kommer efter är väl kanske inte helt säkert men det finns åtminstone en chans.
Nja, jag drar det väl inte riktigt lika långt som den kommentatorn, även om han påfallande ofta enligt linjer jag tänkt eller skrivit.
Tror dom där resorna främst är till för anhöriga osv. Det är väl inte osannolikt att Is**el kommer att bomba ytterligare och då vill väl gräddhyllan skydda de sina?
Då kan ju Putin passa på att skapa en egen miniatyr av den multipolära världen inom Moskoviets gränser. Moscovia delenda est.
Unsuccessful attempt to intercept a drone by a Russian Pantsir-S1
Film
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3lrku7amzvs25
En enastående hyllning till Svenska Gripen. Snyggt filmat och fint beskrivet.
https://www.youtube.com/watch?v=uYqsNL6jKAI
Men inte så mycket fakta. Viper Wings är en ganska dålig Youtubekanal. Jag har sett ett par av dess videos och det är mest snömos.
Har en tanke angående Israel-Iran. Är det inte indirekt bra för Ukraina om Iran är fullt upptagna med Israel/Usa? Har inte Iran skickat en massa materiel till Ryssland? Vilket kanske upphör när de fokuserar mer mot Israel/Usa?
Jag kanske är ute och cyklar nu.
Allteftersom människors viskonserter, minnesstunder och t o m presskonferenser störs av bräkande palestinademonstranter stärks nog hoppet om att vänstern inte vinner nästa val. Det syns inte än på opinionen, men låt det gå några månader till. Förhoppningsvis hålls femtekolonnarna fortsatt borta från köttgrytorna.
Ukrainakoppling?
Kommer det en analys från Bloggaren om läget i USA där det står ett inbördeskrig vid dörren?
Jag följer många “Upp till kamp konton” på instagram. Kan säga att det finns en hel del gubbar och gummor som skulle vara utmärkta presidenter. Man måste bara förstöra systemet som tillåter att man köper in sig i valrörelsen så att inte ekonomiska muskler blir avgörande. Behövs många Amendments efter kriget och utrensningen av vita huset.
Har själv inget bra förslag eftersom media vill ha betalt för att tilldela sändningstid…
Det står inget inbördeskrig för dörren i US. Du behöver komma ut ur din bubbla. Faktum är att väldigt många demokrater menar att aktivism och upplopp enbart spelar Trump i händerna. Däremot menar de att Trump och hans kabinett av medelmåttor (som bäst) kommer att kollapsa under sin egen tyngd. Det är just nu rope-a-dope som gäller. I sinom tid är det dags att börja slå tillbaka.
Det är inte vänsteraktivister som kommer att starta ett inbördeskrig. Det klarar Trump och MAGA av alldeles utmärkt på egen hand.
Kommer ingen sådan analys från mig. Nej, det blir inget inbördeskrig i USA. Iaf inte just nu. Kan inte säga något om vad som gäller om 10-20-60-100 år dock. Förmodligen inte, men jag kan ryktet till trots inte se in i framtiden.
Om de inte stoppar maktövertagandet ala 1933 och framåt så kommer de leva under N@zistiskt stöveltramp i fortsättningen. Deportationerna är bara början och Trumpen behöver utlysa undantagstillstånd för att kunna gå vidare i Agenda 2025 planen.
Jepp jepp, visst är det mycket möjligt att det går mot någon form av diktatur i USA framöver.
Men när du nu drar den parallellen: För det behövdes inget inbördeskrig i Tyskland 1933 heller.
Jag ställer mig mycket starkt tvivlande till ett inbördeskrig. Vapenfetiscisterna är traditionellt de som stöder Trump-regimen och även om de blir av med Medicare och Medicaid så kommer de att ha kvar sin racism. Den sätter så klart inte smör och bröd på bordet, men folk är förvånansvärt villiga att stå ut med mycket så länge de har möjlighet att plåga livet ur andra.
Det är egentligen obegripligt att Nato och vi i väst är för fega att inte utnyttja tillfället som aldrig varit bättre att avrusta hotet som varit vår huvud fiende i 80 år ( och innan dess oxå)Nu när Ukraina gjort grovjobbet är det som en straffspark utan målvakt man behöver bara programmera långdistans missilerna och reka alla potentiella mål sedan kan Zelenskyj trycka på knappen och starta operation helrör
+1911 🦅 💫
Samtidigt får man vara lite försiktig.
Europas länder har levt i “den eviga fredens tid” och våra förmågor är redan begränsade.
Om något avsnitt skulle dräneras för mycket, så är risken att FI ser det som ett fint tillfälle att försöka smita in med små gröna gubbar.
Därav kan det vara otaktiskt att tex skicka för mycket Gripen. Sverige, och därmed främst flyget och flottan, kommer att få vara med att mota första vågen om FI skulle försöka med något i Polen, Baltikum, Finland och Östersjön.
Skicka hälften, beställ dubbelt så mycket nytt. Det är det som vi skickar nu som minskar fiendens anfallskraft i morgon.
Jag kan på ett sätt instämma men vill ändå invända att det inte är riktigt så enkelt. Ukraina måste få vinna och göra det på ett sätt som dom finner tillfredsställande. Men bortom det blir det.. komplicerat. Om inte Moskvastaten ska ockuperas och sättas under tvångsförvaltning så kommer dom förr eller senare återuppstå med liknade revanchistisk ideologi eller så måste ett sammanbrott ske och kanske även uppmuntras. Det riskerar att leda till allsköns oreda med bland annat kärnvapen mer eller mindre på drift, kemvapen finns säkert också till exempel. Vi riskerar att få banditländer med kärnvapenkapacitet och tillgång till kemvapen. Vi glömmer lätt att Sovjetunionens sammanbrott faktiskt skedde rätt ordnat och då fanns det ett ansvarstagande USA som var oomstridd herre på täppan både militärt och ekonomiskt som kunde hantera mycket. Nu? Läget är rätt annorlunda, det är inte alls svårt att tänka sig ett USA som vägrar ta något som helst ansvar. Ett Kina som även om dom vill ha stabilitet ändå inte riktigt vill ta sådant ansvar, om inte annat för att dom helst vill tugga i sig Sibirien. Europa är inte EN makt på det sättet även om det skulle gå att få ihop alla viljor. Ingen kan förvänta sig att Ukraina ska axla det ansvaret ens om Europa finansierar det hela. Det är en genuint svår fråga utan bra enkla svar.
“Sovjetunionens sammanbrott skedde rätt ordnat”. Bullshit. Det är ju sammanbrottets oavslutade blodiga konflikter som nu urartat i folkmordskriget. Sammanbrottet ledde till diktatur i Belarus, ett par årtionden av roffarpolitik i Ukraina. Ett delat och fattigt Moldova. Blodiga krig i Georgien. Blodigt krig mellan Azerbajdzjan och Armenien med etnisk rensning som grädde på moset. Problem i Centralasien etc. Det var ett blodigt och jävligt sammanbrott. Problemet är att sammanbrottet inte var fullständigt. Ryssland tilläts ha kvar massor av sina kolonier och en plats i säkerhetsrådet. Ryssland borde ha nollats fullständigt på 1990-talet.
Lista på krigen:
Inbördeskriget i Georgien 1991 – 1993
Sydossetienkriget (Georgien) 1991 – 1992
Abchasienkriget 1992 – 1993
Transnistrienkriget 1992
Tajikistankriget 1992 – 1997
Första Tjetjenienkriget 1994 – 1996
Dagestankriget 1999
Andra Tjetjenienkriget 1999 – 2009
Georgienkriget 2008
Kriminvasionen 2014 och kriget i östra Ukraina till 2022 och fortsättningskriget med fullskaliga invasionen av Ukraina 2022–
Syrieninterventionen 2015 – 2024
ryssland är ett banditland med kärnvapen. Och som har använt novichok osv.
Det vore förträffligt om ansvarstagande länder kunde ”kryssa bort” förråd av nervgas så fort kollapsen börjar.
❗️🇺🇦Ukrainian FPV drones find 🇷🇺Russian soldiers sleeping under a bridge
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lrlapp773s2x
Burn 🔥
Additional footage of a Russian Su-25 fighter jet, crashing in the Donetsk region yesterday.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lrl6lc5l7c2u
🔥😄
❗️🇺🇦Ukrainian MiG-29 fighter jet using 🇫🇷French AASMHAMMER guided bomb strikes 🇷🇺Russian base in North
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lrlc5asvq226
Tack FiN och ErikXIV! Tittar alltid på när ryzka saker smäller!
Såå givande! 🫂
Slava Ukraini 💛💙 🇺🇦 🛩️ 🦅 💫
Ber på förhand om ursäkt för att denna länk är off-topic. Den är dock nödvändig för att förstå relationen mellan politiska ledningen i Ukraina och USA för tillfället. När jag klickade för att spela upp videon och hörde vad som ur hans mun blev jag också oerhört förvånad. Det är inte clickbait.
Ukraina behöver politiker i USA som känner till världshistorien och vilken roll Ryssland spelat genom decennier.
https://www.reddit.com/r/GlobalNews/comments/1lakpec/breaking_in_an_insane_moment_donald_trump_claims/
Kan du sammanfatta i tre meningar så man förstår varför man ska klicka på länken?
Videon visar en kort filmupptagning där USAs president svamlar och påstår att Ryssland stod på allierades sida samt att Putin var soldat under WW2. Samt att det är självklart ha en bra relation till Tyskland och Japan, för de var goda partners under WW2.
I så fall är Putin jätteduktig med tanke på att han föddes 1952, dvs samma år som den sedermera berömde boxaren I blev diskad i Helsingfors 😉
Det VAR en skandal. Hände i DenGamles äldre dagar. Men vi MINNS.
Fan ta dem.
Vår boxare blev diskad pågrund av att han inte boxades och Hyland skämdes och skämdes oxå för hela Sveriges vägnar Jag var inte född men den gamle och alla xperter och för sig påare begrep inte taktiken om vår sju år senare hjälte ville försöka bli nominerad till Nobels fredspris men blev diskad och fick ingen silvermedalj men 30 år senare fick han sin medalj Jag undrar om det står någon stans i regelverket att man måste slå på motståndaren i sporten Noble art of self defence så är taktiken försvar tillåten Muhamed ali använde taktiken i flera matcher där han lät motståndaren slå sig trötta och sedan gick han in och nockade dom Det var bara att i amatör boxning var det bara 3 ronder och då var den taktiken inte så framgångsrik men samtidigt som sagt var det inte mot reglerna
Ingressen. tRUmpen har inte koll, som vanligt får han siffror fel.
“BREAKING: In an insane moment, Donald Trump claims that Vladimir Putin lost 51 million people in WWII “and he did fight,” delusional remarks to a room stunned into complete silence by his cognitive collapse.”
Trump har ungefär dubblat förlustsiffrorna för Sovjetunionen i 2:a världskriget.
Sen ska man nog inte tolka uttalandet om “he did fight” som att det handlar om Putin personligen, utan om Ryssland (eller snarare Sovjetunionen; de båda statsbildningarna blandas ofta ihop).
Men Trump har naturligtvis ingen särskilt stor koll på historien i allmänhet eller på andra världskriget i synnerhet.
En totalt historielös idiot styr USA.. Det här är skäl att avsätta honom anser jag.
Så är det, samt havande en utrikespolitik som bara en sk!tstövel kan komma upp med.
Vad förväntar du dig av någon som inte kommer ihåg vad han lovade får 14 dagar sedan ?
Amid painful but vital repatriation process, Ukraine reportedly received another 1,200 bodies of fallen soldiers from Russia
The return is part of agreement reached in Istanbul, Coordination Headquarters for Treatment of Prisoners of War announced https://euromaidanpress.com/2025/06/14/ukraine-begins-long-work-of-identification-bodies-of-fallen-soldiers-returned-from-russia/
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3lrldjk6tzx2l
📞🧐 Putin just spoke on the phone with Trump: the call lasted almost an hour and was useful, – Russian presidential aide Yuriy Ushakov.
🤮🤮🤮🤮🤮🤮
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrldd65gx22g
Trumpen fick alltså litet nya instruktioner
Förmodligen 🙄
Ja, Trump har väl visat sig väldigt useful för ryska intressen.
Skit till skit?
BREAKING: Multiple sources report that Khamenei has fled Iran and flown to Russia. 🚨🚨
Unconfirmed!
https://bsky.app/profile/boreasmn.bsky.social/post/3lrlfe6oxg22j
Krävs inlogg.
I sådana här lägen flyger det mycket rykten. Och här kan det finnas syften. Så jag skulle vara bombsäker på det. Men det visar sig väl
Skulle vara underbart om detta land lyckas fälla mull-TeOkrAtiN 1r@n med en enda serie av attacker. Snacks om ideologiska luftslott och visionära korthus byggda på ingenting och så uppschasade!
Ser ut som den lilla friden är slut för Ukraina. Över 400 drönare i luften och flyglarmen kryper sakta uppåt.
18:28 Bombas iransk produktion av krigsmateriel? Om robotfabriker, krutfabriker, sprängämnesfabriker, komponentproduktion, osv bombas är det en viktig försvagning av den ryska axeln.
Å andra sidan om Iran regim kollapsar och ledningen flyr…
Jag klarar inte den algebran!
Så nyfiken på analyser av vad som kan komma ur detta. Jag skrev lite om mina funderingar sent igår, som släpptes ur filtret inpå morgontimmarna. Kanske jag framstår som en tyckare, men jag tror att detta måste komma förr eller senare. Baksidan som LW nänmnde med högre oljepriser som gynnar RU kan man hoppas bara blir en tillfällig svängning.
Min önskelistan är:
Prio 1, Iransk regimkollaps. (Chans till frihet, välstånd, handel och kultur. Och rysk prestigeförlust som kan ge följdkollaps. )
Prio 2, Att den ryska axeln tappar produktionsförmåga för allt som behövs för att kriga.
Skulle regimen i Iran falla så lär det bli svår överskådligt vad som händer sedan. Men bra vore det även om det kan bli jobbigt.
Frankrike har infört 3D-skrivarenheter som ska kunna producera 10 drönare per timme och finnas ute på förband, med modell från Ukraina.
En möjlig modell även för Sverige..?
https://youtube.com/shorts/tNeEjnbeZkA?si=RcUF2AHTXifl4IsM
Jag tycker det låter jättekonstigt att ha drönarefabrik med 3D printning och montering rörligt ute på förband.
Vad ger det för fördel jämfört med att ha fler billigare fabriker med mestadels militärt outbildad personal och säg skadade veteraner och på något dygn eller tre mata fram dem i det vanliga logistikflödet?
Kan det vara en grej för att få kompakta transporter när man gör insatser långt bort från hemlandet?
Färre transporter är den självklara fördelen, tänker jag.
Det är jag inte alls säker på. Personalen som tillverkar drönarna och deras fordon skall ha försörjning och borde behöva mera skydd från bland annat drönare nära fronten.
Utspridd tillverkning blir väldigt svår att slå ut.
10 drönare per timme låter som väldigt många skrivare… lite beroende på teknologi …
En fördel är att nya designer kan appliceras direkt och man kan situastionsanpassa drönarna. Ungefär som mjukvara.
Men batterier, elektronik och motorer måste vara standard och lagerhållas.
För en novis på 3D-printing låter det lite märkligt att man ska kunna producera även motorerna på detta sätt men det kanske är möjligt?
Nej, det är inte möjligt. Det är enbart kroppen och eventuella vingar till drönaren man kan bygga med 3d-skrivare.
All elektronik, motorer sprängämnen måste tillföras.
3D-pritad motor. Frågan är bara hur effektiva de blir …
https://www.youtube.com/watch?v=yNtg1O6wu6I
Printa ett batteri …
Admin – Inte för att jag tror att det skulle bli något bra batteri, men jag kan tänka mig att printa ett batteri genom att man har en skrivare som kan spritsa ut olika material i olika lager/mönster. Det finns elektriskt ledande plaster, filament som innehåller mycket metall, och plaster (tex PVA) som blir gele när man tillsätter vätskor (elektrolyt).
Får man fuska lite och manuellt lägga in metallfolier, så kan det nog bli ganska bra batteri.
Då kan man printa batterier i “konstig” form som även är mekanisk komponent.
Det var ju också bara höljet. Spolarna är fortfarande lindad metalltråd, som en 3d-printer inte fixar. (I det här fallet handlindad!)
Så nä, förutom att det är svårt att se någon egentlig nytta med idén verkar den inte genomförbar heller. (Tur det då, på sätt och vis…)
För mig är det obegripligt att ett industriland som Frankrike eller Sverige skall 3D-printa drönare frontnära. För mig är 3D-printning lämpligt för prototyper eller för mycket låga serieantal. Plastdelar producera rationellt med formsprutning. Formsprutningsverktyg för mindre serier typ 10000 detaljer kan tillverkas i aluminium. Beroende på detaljens storlek kan priset vara ca 50.000 till 250.000SEK. Framtagningstiden kan vara så kort som 2-3veckor om det är bråttom. När man har detta på plats går det fort att tillverka om man lägger jobbet hos proffsen på detta. Förstår inte vitsen med att tillverka drönare frontnära. Den logistiska problemet kan inte vara större än få fram övrig ammunition.
I fredstid, eller om fabriken är väl gömd, så håller jag med om att det är det effektivare.
Men titta på hur Ukraina plockar ryssarnas fabriker, men vist, det krävs mer än 3D-print för att få till bra drönare.
Ukraina har väl använt standarddrönare och printat hållare för olika saker som säger poff, eller andra konstiga fästen.
Då man nu börjat skjuta Demokratiska senatorer i USA är inte inbördeskriget avlägset. Jag blir heller inte kvitt tanken på att allt vad Trump hittar på orkestreras av Putin. Putin oroas av att Israel bombar sönder deras vapenleverantör och därför ringde han sin knähund Trump och sa till honom vad han bör göra.
NAFO Dark Night first update:
🦇$11,012 raised
🦇$138,988 to go
Not bad for one day Fellas, huh?
We also got our first Guardians.
Let’s keep building up from a good start:
https://u24.gov.ua/nafo-dark-night?utm_source=bluesky&utm_medium=fundraising&utm_campaign=part-five
https://bsky.app/profile/u24.gov.ua/post/3lrlljttolk2u
Låt detta sjunka in. Detta är terrorstaten, detta är helt normalt där
🇺🇦💔 This is a Ukrainian soldier originally from Slovyansk, Donetsk region, who was returned to Ukraine during today’s exchange.
In captivity, the Russians took away his finger, “justifying” it by saying that “he no longer needed it.”
Film.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrkyqmzfu22i
Ge mig en slemgnom.
Ge mig slemgomen ⛽️ 🔥
Ska rispa. Inte skära.
Rispa djuuuupt 🔪
🩸
Niosvansad Katt, som de hade på de gamla segelfartygen när straff skulle utmätas..
WELCOME HOME 💙
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrkyjyr4dk2i
Angående
wesslan74 19:04
Ser ut som den lilla friden är slut för Ukraina. Över 400 drönare i luften och flyglarmen kryper sakta uppåt.
…………..
Jag har sett uppgifter om 50 vågor med shaheds.
Det kan även komma ballistiska från Brjansk, Voronezj , Kursk och Taganrog
Och det är väl ett perfekt tillfälle för ryssen när världen tittar åt den andra stora händelsen, som dessutom har nyhetens “behag” i världspressen.
För övrigt kanske även ryssarnas terrorbroder också samlar sig robotattack ikväll?
Perra och Erik i 14:09,
Världen och Ukraina kommer hursomhelst att gynnas av en knäckt terrorstat. Metoden måste skrämma Kim i nordkorea samman med att ru går dåligt.
Geopolitiskt är alltid kraftiga och kännbara slag mot nihilister och despoter goda för den demokratiska utvecklingen. Despoterna tappar populistiska poänger med det moraliska tappet i själva förlusten.
Ett försvagat Ir’an gynnar väl ett flertal länder som direkt eller indirekt är inblandade i olika konflikter, krig mm
Våga vägra kollektivt tänkande.
Tillsammans mot en oundviklig och total seger 💛💙
Inte bara i Ukraina utan i hela världen.
🌍 🌎 🌏
Släpp Griperne Fria 🦅 💫
⛽🔥✊
“Traitor Konstantin Ermanov, who was the first to raise the Russian flag in Kerch, Crimea, in 2014, was eliminated
Remember, karma will come to everyone, maybe not as quickly as you want, but everyone!”
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3lrlmg2d65c25
Symboliskt
Eliminera. Död åt diktatorn.
Enligt SVT har bunkernazisten och apelsinen pratat. Så nu blir det ett par till veckor med förhalande….
Den apelsinen är inte så klyftig !
Det är nu Ukraina ska bomba skiten ur ryska raffinaderier.
🎯
Har skänkt över 10000 till power up sen blir man refuserad här?
Du verkar inte refuserad. I övrigt ger man inte stöd för att få kommentera här. Två skilda saker. Jag har också exakt noll koll på vad folk donerar och oavsett får inte sådan info delas pga GDPR. Jag förmedlar inga donationer, de går direkt till org. Har inga egna insamlingar, tigger inget på Swish för eget bruk heller.
Tack för det du gör dock.
Förmodligen skrev du Israel, vilket gör att jag måste granska kommentaren först. Annars tar rassar och antisemiter över. Du skulle bara veta vilken skit jag refuserar.
Tycker filtren är bra. Slipper läsa massa ”skit”. Ja. Ni vet.
🇺🇦Ukrainian FPV drones find 🇷🇺Russian soldiers sleeping under a bridge
Film. Man ser inte själva smällen, så ingen varning
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lrlapp773s2x
💥.
In i eviga sömnen.
They shouldn’t go att all!
Oleshky, ocupied Kherson region. Russians trying to hide, but were unable to.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lrlqzuf64s2u
Haha, man ska inte kolla tv-serie och inte trycka på posta
😉
Haha.
Lyssnar Metallica 🎶🎶🎶🎶🎶
Inte samma länk 😀🎶
🔥 In temporarily occupied Oleshky, the Defense Forces of South are burning down enemy manpower and equipment every day, preventing them from gaining a foothold in new positions
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrlqyx3tyc26
2️⃣
Ronnie Rising Medley For Erik14.
The one and only. We salute you 🎸
https://open.spotify.com/track/4pjNGe4zc3okx6XpxQlDUv?si=snIacqGwQv2uQ4fiCnCnKQ&context=spotify%3Asearch%3Aronni
Inte så tokig musik 😃
‘Cause we believe, in Fram i Natten we trust
Because the night belongs to cornu
https://youtu.be/x_ksSEONVyc?si=7cu1vvaTBtQ99-4_
Haha.
Snyggt. Den är RIKTIGT bra.
Och då lyssnar jag brett. Till och med på Syrianens musik på klippsalongen med behållning 😀🦅💫
När grabben blivit grillad vid fronten värmer det med en micro.
🫠Ceremonial presentation of a Chinese microwave to the father of a fallen Russian soldier
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lrlpivns3s26
Jag ser framför mig hur de får bläddra i en tidning (likt jultidningen) och välja mellan köksapparater, en säck potatis, salamikorvar i presentförpackning, grillbestick eller ett kvarts kilo parmesanost.
Bästa är ju när du får micro till sibirisk by utan el, eller wc till by utan vatten 😉
12 timmar och ingen MÖP har huggit på att bilderna på ukrainska jaktplan i bloggen ovan är på Su-27 och inte MiG-29?
Dom är ändå rätt lika och har lite gemensamt ursprung 😇
Jag tycker det är lättast att skilja på dom genom att titta på akterdelen 👍
Ja, definitivt förväxlingsbara flygplan.
Precis, akterpartiet är en bra särskiljare, samt vingspetsarna!
Jag såg direkt att det var en Su-xx men tänkte att någon kommer ta den bollen 🙂
Haha.
Bäst studeras de ryzka nedskjutna och uppbrunna…
Hur tänker du nu???
Studera uppbrunna??
😁😉
😂
Mikrobiologi?
Du har en framtid som forensiker 👍
🤣 🦠
Intressant intervju i DN med Christo Grozev, som ledde Bellingcats granskningar av Ryssland och bl a avslöjade kalsongförgiftningen av Navalnyj.
Lever numera sitt liv i kappsäck – intervjun gjordes vid ett kort stopp i Stockholm.
Just nu utan betalvägg.
https://www.dn.se/kultur/christo-grozev-kartlade-sina-egna-mordare/
“Just nu utan betalvägg.”
Även nu, faktsiskt, men det är DN… Så för säkerhets skull: Christo Grozev avslöjar spioner och komplott mot sig själv – DN.se (www .dn . se @ archive . org)
Pete Hegseth visar upp sin inkompetens under hearings. Härt gäller det att ha omeprazolen redo. Pete H är ett äkta stolpskott alla kategorier.
1 – https://youtu.be/Dl4eCWYSGQQ?si=pA-BeIu_xxFZGQBd
2 – https://youtu.be/KhUne8p6_Vs?si=KeDahwnad0Wwfbf5
3 – https://youtu.be/5Fup12_jKno?si=6Cy4xuwDHHBXpJmg
4 – https://youtu.be/R_gqWDfMyOs?si=FaGMtRKo9lC406H_
Typisk personlighet där självuppfattning inte stämmer med verkligheten.
Vad är det på respektive film?
Vissja, glömde ingressen till filerna. So here goes. Alla fyra visar fyra olika tillfällen som ställer Pete i princip svarslös när det gäller kunskaper om Ukraina, Suwalkikorridoren, med mera.
Nr1 försiggår i armed services committe där Pete blir beskriven som ett “embarassement” för nationen.
Nr 2 Där Pee i sin roll som Försvarsmin. beskrivs som skamfull och svag.
Nr 3 Blir Pete tillfrågad om 3 områden där Pete inte har en aning på frågor från Mikie Sherrill
Nr 4 Där blir Pete utskälld av Sen Coons för att vilja stoppa fonderingarna till UA.
Pete försöker hela tiden ducka svaren till den grad det blir övertydligt att han inte har en aning. Senatorerna sopar i princip golvet med honom.
Hegseth är så korkad och outbildad att man baxnar, inte helt olik trumpen. Hela administrationen liknar mupparna som vi lite äldre växte upp med på tv. Den moraliska kompassen är slängd överbord och i stället ska övermuppen trump göra “deals” i sin tro att han är världens bästa förhandlare, vilket han inte är, snarare den sämsta.
Att han eventuellt är relativt outbildad (fast han har väl gått på amerikanskt “College” som de flesta i regeringen?) är inte det stora problemet, utan att han är obildad — utan “ut”.
Det är mycket mycket värre, och de har inte nödvändigtvis med varandra att göra.
Har sett ett antal av dessa utfrågningar, och när en politisk motståndare frågar är det oftast samma scenario: frågaren håller en smärre utläggning och begär sedan ett ja eller nej-svar av den utfrågade. Han motiverar detta med att han vill spara tid, men tid för sin egen utläggning har de alltid. Blir inte bra, Hegseth är ingen av mina favoriter, men dessa utfrågare borde ge sig in i mer av en dialog med honom för att det hela ska bli givande.
Jag skulle köra med ett standardsvar ungefär i stil med “Your ‘question’ consisted of a several-minute monologue which would require a nuanced answer, but you’re demanding a yes-or-no reply. If you want a short answer, please ask a short question. If you ask a several-minute question, be prepared for a several-minute answer.”
Känns så uppenbart att någon där borde ha kommit på det där också, och det förvånar mig lite att jag aldrig har sett det i någon sådan här videosnutt… Varken från Republikaner eller Demokrater.
Jag bedömer Israels krig mot Iran mer fördel än nackdel för Ukraina. Förvisso går oljepriset upp. Men Iran stöttar Ryssland, och om den iranska regimen faller, innebär det en vän mindre till Ryssland. Ryssland har redan tappat Syrien. Tappar de Iran då försvagas de rejält är min bedömning. Därför har tydligen Trump och Putler pratat om detta via telefon.
Heja Israel. Bomba på!!! Slava Ukraini.
Flag Day säger amerikanska försvarsdepartementet.
Titta på båda sidor om stjärnorna…
🇷🇺
Men bra, då behöver ingen tvivla.
https://bsky.app/profile/deptofdefense.govmirrors.com/post/3lrllhvaygv2u
Undrar hur de tänkte där? (Inte?)
Är det inatt bron ryker!? Hoppas 🎸
Fram i Natten spränger Budanov och DenGamle stjärtbron åt helvete(för de som tror).
Jag har inte sett Dengamle idag. Mycket misstänkt.
Och om vi får god kvalitet på satellitbilder över bron och om du ser ett smalspår, så har du svaret 👍😎
…än bättre vore se DenGamle på Röda Torget hissa slemgnomer i galgen….
🔥 ⛽️
Jag skulle till och med acceptera betallänk för att se när Guldgamle släpps lös mot gnomorchen
Me Too.
Slippa se arrat som med Rumänerna 1989 på Juldagen…
Inatt rullar rullatorerna ✊
Already over 100 drones have flown into Ukraine.
Very few explosions reported so far, but that doesn’t mean there haven’t been any.
A few minutes ago a blast was heard in Cherkasy region
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lrltgx7sb22o
Släpp Griperne och Eurofigthers Fria 🦅💫
Flyglarm i halva Ukraina nu. Mest Shaheds för tillfället
Ser ca 75 just nu. Ungefär 8 oblaster
Tillsammans
Starka.
Modiga.
Medvetna.
Demokratin ska segra. Igen. Alltid.
Failure is not an option.
Sempre Fi.
Framåt i natten ✊
👊
🦅💫
One confirmed arrival in Haifa.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lrluosdnvc2u
Skrev lite för mycket på min 😇
Haha.
De som fick den skrev inte vidare…
https://youtu.be/H_26fiya4x4?si=MDxxAyZWRctu_Rkb
Vive la France!
…har alltid gillat fransoserna.
Till o med när jag var gramse på dem.
🙃
Den var helgjuten Fram I Natten! 😀
Har ni märkt att Ir’an gör copycat på moskvastaten? Samma strategi.
Har man fått taktisk kompetensutveckling av ryssen?
Här sätter man in robotar mot energisektorn (troligen)
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrluhawby226
Tycker det är dags. Sätt foten.
Slå Ryssland, Iran, Nordkorea.
Sedan. Stick upp igen. Och vi avslutar er.
VAD ska de göra??? Kina? Nä. De vill tjäna kovan. De är nästa problem….
Hur frestande det än kan verka så är det en oerhört dålig idé, eftersom vi därmed är tillbaka på 1800-talet (eller tidiga 00-talet och Bush om man så vill).
Hur mycket vi än vill slå till mot Nordkorea och Iran så vore det att legitimera förebyggande anfall, vilket är brott mot folkrätten och skulle rättfärdiga sådana staters egna angrepp. Iran befinner sig i den situation de befinner sig i därför att jubelidioten i Skitiga huset bröt ett hyfsat väl fungerande avtal förra mandatperioden.
Lägg till detta att USA inte längre är en aktör som står på vår sida, utan mycket väl kan iscensatte liknande angrepp mot tidigare allierade. Situationen är oerhört farlig.
NK är väl en krigförande part i Ukraina, Europa. Kan inte vara ett folkrättsligt brott att angripa dem på deras hemmaplan.
Och i®aπ minst lika krigförande part väl i Ukraina med ingenjörer för uppbyggnad av shahedproduktion!?
El katto här ändå rätt.
Det är i princip helt omöjligt att “omvända” dessa stater genom krigsinsatser, “vi” är åtminstone inte beredda att ta den fulla kostnaden för det hela, det skulle nämligen bli någon i häraden av WW2, inkl kommande Marshall-hjälpsprogram.
Så det spelar ingen roll om vi har folkrätten på vår sida.
Att hjälpa Ukraina mycket mer än vad som görs just nu är dock inga problem, där handlar det om att strida för ett land, i det landet, ett land som vill ha hjälpen, och har samma mål med utvecklingen som “oss”.
Men striderna ska inte fortsätta in i moskvarikets territorium (mer än totalt militärt motiverade nålstick för att slå ut förmåga), av samma skäl, vi kan inte, kommer inte, vill inte, invaderade hela moskvariket med avsikt att ändra dess riktning på utveckling och inställning till omvärlden.
Fortfarande pga den prislapp det skulle innebära.
@paulon 2025-06-15 04:56
“i®aπ”
“IraP”?
@MickeUppsala 2025-06-15 08:31
“Men striderna ska inte fortsätta in i moskvarikets territorium (mer än totalt militärt motiverade nålstick för att slå ut förmåga), av samma skäl, vi kan inte, kommer inte, vill inte, invaderade hela moskvariket med avsikt att ändra dess riktning på utveckling och inställning till omvärlden.
Fortfarande pga den prislapp det skulle innebära.”
Visst, å ena sidan har ni rätt, de flesta NATO-länder kommer nog att tycka att det blir för dyrt.
Fast då är det å andra sidan bara att sluta oroa sig för ett tredje världskrig och acceptera att andra världskriget inte är över ännu: Bara två av de tre diktaturer som startade det (i Europa; tre av de fyra i hela världen) är hittills besegrade och avnazifierade.
(Tji fick Korea; inte alls det längsta ännu pågående kriget. (Portugal och någon stad i Skottland eller norra England slöt ju fred nyligen, efter att det hade blivit bortglömt i typ sex hundra år.))
The AFU successfully counterattacked southeast of Nelipivka
Toretsk direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/1933984777499291744
Wow 😮
Vi hoppas på total ryzk kalops 🩸
Jo det är ju en köttkvarn
🥘
👍
😀 💥
Lämnar till morgonpasset
Hoppas på massa SUs bites the dusts.
https://www.youtube.com/watch?v=HnKPJP0l3h0
– ”Why they walk like this? They injured? They’re walking very strange. They injured or just..?”
– ”He knows he’s dead”.
Fin och lite gripande video om ett gäng unga män som sitter i en källare någonstans och plockar ryssar med drönare på löpande band. Vilken konstig tillvaro det måste vara.
Video posted tonight shows how close Ukraine came to hitting another Russian military airfield.
Last night I wrote about the Voronezh region attack, now geolocated to just 1km from the Buturlinovka base.
But what caused it? Air defence missile? Drone missed? UAV shot down?
Film.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lrm2dv7wtc2o
The Supernova channel geolocates the strike just shot of the runway at the Buturlinovka camp, Voronezh region.
Bilder
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lrm2ombh422o
An explosion is reported in Dnipro – immediately afterwards the air alert was cancelled.
Indeed many regions have seen the warning switched off, though Kyiv and the wider region both remain on high alert and in shelters.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lrm2wgvdt22o
Nu börjar det bli värre.
Enligt uppgift Kinzjal och Kalibr mot Ukraina
11:46, @LW
Du tror Trump om för mycket rationalitet och tankeverksamhet. Trumps agerande när det gäller Ukraina handlar om hans avundsjuka och hat mot Joe Biden. När Zelenskij inte hjälpte Trump med att hitta smuts om Hunter Biden (“the perfect phone call”; “I would like you to do us a favor, though”) blev Zelenskij (och därmed Ukraina) Trumps fiende. Trump har inte kapacitet att tänka i geopolitiska termer. Allt handlar om hans personliga relationer, som att han alltid har kommit bra överens med Putin (“I’ve known him a long time, always gotten along with him”).
Mer komplicerat än så är det inte, tyvärr.
Apelsinführen är extremt hämndlysten och långsint. Där delar jag helt din syn.
Ska vi vara ärliga mot bloggaren så beskriver han väl inte Trump som rationell? Snarare som en slumptalsgenerator.
Men jag tycker mig se fler utmärkande drag. Han har en närmast ero’tiskmagnetisk fascination för “starka” och auktoritära män. Vi ser det gentemot Putin och Kim. Man ska nog tro honom när han hyllar Geniet, när han säger att han blev Förälskad osv. Han går solklart igång på det i alla fall. Han gillar ju även Xi, Bolsonaro och Erdogan mfl.
Detta spelar ju också roll för hans ståndpunkt i Rysslands krig mot Ukraina. Här kan man gissa anledningar till hans personlighet, men det avstår jag en kväll som denna 😉
Krementjuk, oerhörd bombning 😡 !!
Ca 50 shaheeds
2-3 Kinzjal
3-6 Kalibr
1-3 Iskander-M/KN-23
Och det fortsätter att komma robotar
Ska se om någon proukrainare är vaken och postar
Vi får väl mer info framåt morgonen, men det här kan bli illa
The city of Kremenchuk in Poltava region has been hit.
It’s reported both ballistics and hypersonic missiles hit almost simultaneously.
Bilder
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lrm642iw7k2d
There are now 2 videos from Kremenchuk.
The sky has turned completely red after a big missile attack.
There’s no official comment yet on the strikes, or targets
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lrm6gdllns2d
🙏 The most massive attack on Kremenchuk continues. The city is under attack by drones and missiles
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrm5fz65ks2b
Till Haag med hela det ryska packet. Moscovia delenda est.
Film 😥
The look of Kremenchuk after Russian missiles hit the city in Poltava region this morning
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lrm6i6hhtk2d
Och den vidriga terrorn fortsätter 😡
Another ballistic missile looks to be heading to Kremenchuk…
Ser väl tyvärr ut att bli som vi sa 20:50:47 😡😥
Och det är väl ett perfekt tillfälle för ryssen när världen tittar åt den andra stora händelsen, som dessutom har nyhetens “behag” i världspressen.
För övrigt kanske även ryssarnas terrorbroder också samlar sig robotattack ikväll?
Och exakt så där gör nu även terrorkompisen Ir’an. 100 % kopia på ryssarna. Dom är lika som bär, ruttna bär. Hade vi fått slut på moskvastatens terrorkrig för något år sedan så hade kanske inte den här kompetensöverföringen skett
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrm7ol3cbs2s
My mistake, there were two missiles, both cruise, not ballistic.
They’ve disappeared from radar, hopefully shot down, but again no confirmation.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lrmanvwdek2d
Aerial bombs fired on frontline settlements in both Sumy and Donetsk regions.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lrmaq3e5ys2d
The last of the missiles sounded like this when Kremenchuk was hit again a few minutes ago…
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lrmbfb3yqk2d
1140 KWIA
6 tanks
3 APV
47 artilleri
1 LV
138 UAV
136 special
👍 Nu blir du nog svårslagen för du måste ha hittat någon snabbväg till lottoraden!
Är det Budanov som börjat SMSa dig direkt? 😄
Tror du hittat en gammal…
Siffrorna stämmer inte med den som släpptes nyss, något lurt är det.
Japp de måste ha postat nån gammal, den kom också ovanligt tidigt.
Hyfsad bonk och inge missiler idag heller.
God morgon!
1170 KWIA
6 AFVs
33 Artillery systems
1 MLRS
1 Ainti-aircraft systems
123 UAVs
89 Vehicles & Fuel tanks
1 Special equipment
Slava Ukraini!
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3lrmnalqgks2q
Tack! 🇺🇦
0 tanks?
Jo, det händer i bland men det är inte speciellt vanligt.
Bra rad
Fördjävligt att orcherna tillåts massbomba civila på det vis dom gör.
Blir oerhört arg och ledsen, även besviken på det ryggradslösa sätt 🇺🇦 allierade agerar.
Känner samma sak! Hur länge ska vi tillåta Ryssland att agera som de gör?
Vill tillägga att jag är djupt imponerad av Ukraina som klarar av att hålla sig från att slå tillbaka på samma vidriga sätt som ryssarna.
Om man slagit mot kritisk produktion av elektronik för styrningen av dessa måste ju rySSen inventera befintligt och utvärdera användningen en stund.
Detta gör säkert rySSen paralyserad och ställd mot väggen. Frågorna om hur han ska kunna reda ut all mess han ställer till med i övrigt kan han nog inte greppa, och förtränger problemen duktigt nu.
Jag hoppas få njuta total förvirring och för rySSen och en lagom långsam och förfärande smärtfylld plågsam kollaps! Gärna sittplats på den!
Ajdå!
Detta var svar till Justanothernicknames inlaga kl 06:09.
Den kommentaren platsar överallt.
Kan jag också få en sittplats?
Jag ställer mig också i kö för att få sitta!
Kanske jag var oförskämd där vid eftertanke. Men strikt sett kring rySSens självutplånande kan man väl få be om första parkett, komma nära och åse spektaklet.
Mellanöstern”situationen” och Kinas möjligheter till manöverutrymme mot bla Ryssland påverkar definitivt hur mycket militärt material Ryssland vågar riskera om de dels de facto får sin egen utslagen, som en deras huvudleverantörer nu själv hamnat i aktiv konfliktsituation.
Soldaterna utan erafenhet och kort utbildningstid svider ur en civil synvinkel kortsiktigt men kan offras generösare än militär materiell hårdvara. Obepansrade fordon finns det lika mycket av som befolkning.
🤬
”Russia transfers 50 Ukrainian children to so-called ’rehab camp’ in Kalmykia, Kyiv says #Ukraine”
https://bsky.app/profile/amplifyukraine.eu/post/3lrmnyjhuak2s
https://kyivindependent.com/russia-moves-50-ukrainian-children-to-kalmykia-camp-for-russification-kyiv-says/
Putlerjugend-läger snarare.
AFU: ”In total, 203 combat clashes took place during the past day.
The enemy launched one rocket and 58 aviation strikes on the positions of Ukrainian units and settlements, using one rocket and dropping 78 controlled bombs. In addition, carried out 5367 shells, 82 of them – from jet fire systems, and deployed 3145 kamikaze drones.”