Ryssland använder sabotage- och spaningsgrupper för propaganda i Dnipropetrovsk och försöker hävda att Ryssland intagit de första delarna av regioen, men det handlar alltså om rena selfieuppdrag. Humanitära World Central Kitchen bombades av ryska drönarrobotar i Zaporizjzja. Ryssland tog svåra förluster under gårdagen.

Foto: Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Disarmament Solutions eller via Paypal. Se även hans Facebook eller Bluesky.
Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

Foto: Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Disarmament Solutions eller via Paypal. Se även hans Facebook eller Bluesky.
Ryssland skickar in sabotage- och spaningsgrupper i Dnipropetrovskregionen på selfieuppdrag för att hävda att man intagit de första delarna av regionen, men det finns alltså inte någon faktisk framryckning och inga delar av regionen har ännu intagits. Interfax-Ukraine rapporterar vad Zelenskyj sade till journalister om det hela:
“As for Dnipropetrovsk region. There is no advance of the group into Dnipropetrovsk region at the moment. But the information wave is very important for them… and in Dnipropetrovsk region – they are trying to at least put one foot on the administrative border. For them, it is important to have a story, to take a photo, a video, etc. That is why they launch small sabotage and reconnaissance groups, so that they can simply do it.”
Ryssland kan ibland lyckas infiltrera små enheter på några man – det sker hela tiden även på olika platser över gränsen eller fronten, men det innebär inte att man har ryckt fram och intagit delar av Dnipropetrovskregionen, lika lite som ukrainska spaningstäter in i Brjansk Oblast betyder att Ukraina intagit delar av den ryska oblasten.
För övrigt måste det vara ett intressant uppdrag att riskera döden för en selfie.
Den humanitära organisationen World Central Kitchen har bombats i Zaporizjzja. Man levererar gratis mat åt civila i utsatta områden, och var tidigt under kriget på plats i Ukraina och ordnade mat åt exempelvis befriade Butja och Irpin.
Organisationen använder lokala leverantörer för maten och betalar lokala restauranger och lokal personal för tillagningen, och stimulerar på så sätt den lokala ekonomin istället för att komma in och förstöra den utifrån, och finns på många ställen i Ukraina, inklusive i Zaporizjzja där man nu bombades av Ryssland.
“At approximately 5:00 AM local time, the regional warehouse storing WCK supplies in Zaporizhzhia, Ukraine was struck by a drone. Both WCK and partner teams are unharmed.
The warehouse stored around food kits, water supplies, emergency kits, generators, and other aid items. The team is already working on the rapid replenishment of Emergency Kits to ensure continued support in the event of future missile or drone attacks.
We’ll share more information when we have it.”
Man kan följa WCK på Bluesky här.

Ryska förluster igår enligt Ukrainas generalstab var svåra 1 170 man, mycket svåra 89 transportfordon, krafitga 33 haubitsar, en ovanliga salvpjäs, ett tungt luftvärnssystem, låga sex pansarskytte- och motorskyttefordon och inga stridsvagnar när mekanfallen uteblev. Ryssland förlorade även en enhet särskild utrustning.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.

10:00 Lite drittsirkusetuppsamling. USA:s försvarsminister Pete Hegesth vet inte vad vare sig Suwalkigapet eller Kaliningrad är för något.
Till Kung Trumps militärparad i Washington spelade man låten Fortunate Son, som handlar om hur man kunde ducka Vietnamkriget om man var en rik mans son (eller om man som Trump genom att betala farsans läkare pengar för en diagnos fejkade att han skulle ha hälsporre, som sedan magiskt försvann när han frikallades från Vietnamtjänstgöring). Trump är förmodligen för dum i huvudet för att fatta långfingret låten innebär mot honom.
USA:s försvar har iaf inte lagt tid på att lära sina soldater att marschera i takt, vilket väl får sägas vara en god prioritering av hur man maximerar dödligheten för fienden i strid.
Trump och Hegseth själva tog skydd bakom skottsäkert glas under paraden, där soldaterna för övrigt inte fick bära automatkarbiner. Något om Egypten och Sadat tänker jag. Parader är annars ett utmärkt tillfälle för att avsätta en despot.
Man kan skratta eller så kan man gråta. Eller både och samtidigt.
Under tiden gick miljontals amerikaner ut under No Kings-demonstrationerna mot Trumps despotuppträdande med militärparaden mm.

10:10 Krementjuk i Poltavaregionen utsattes för tung terrorbombning i natt med hypersoniska Kinzjalrobotar, ballstiska robotar, kryssningsrobotar och Shaheddrönare.

Foto: Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Disarmament Solutions eller via Paypal. Se även hans Facebook eller Bluesky.
15:42 Ukrainska agenter ska infiltrerat Königsbergexklaven och förstört en transformator vid ett kraftverk eller ställverk (oklar översättning) och kapat strömmen till ryska militära anläggningar, samt orsakat skador för fem miljoner dollar.
15:43 Foto på en ukrainsk jaktdrönare utrustad med fyra korta rör för kaliber 12 hagelpatroner, avsedda att givet de korta rören på kort avstånd skjuta ner ryska drönare.

18:17 Ukraina blir första landet utanför EU och EES som ansluter sig till EU:S roamingavtal för mobiltelefonoperatörer, dvs det kommer kosta samma att ringa, messa och surfa i Ukraina som i hemlandet i EU, och tvärt om för ukrainare. Detta finns inte ens i Norge, Schweiz eller Storbritannien.


18:22 Det finns nu en skadad ukrainsk Magura-patrullbrännare utställd vid försvarsmuseumet i Kyjiv. Fler foton finns på Jonas Facebook. Den ska skadats av ryska granater, men kunnat räddas till museum. Det handlar om Seababy Magura V7, vilket är modellen som skjutit ner ryskt flyg och helikoptrar skriver Jonas.
19:25 Sjöfartsverket lever kvar i neutrala och allianslösa Sverige och vågar inte peka ut Ryssland som ansvarig för GPS-störningarna för sjöfarten i Östersjön, trots att deras källa är geolokaliserade enkelt av privatpersoner.
371 kommentarer
Never give up! Slava Ukraini!
Repower!!
snyggt!
👍
👍
Dags för mig igen. Tjörnhjälpen!
👍
👍
Godmorgon
BGB
👍
👍
Aldrig ge upp
Lite sent men BGB blev det idag. Nästan pallplats…
Dag för skratt och gråt. Västerut ett skratt för en armé som även verkar kunna diplomatiskt utformade meddelanden. Sorg att TACO tydligt visar sin oförmåga.
Österut ett skratt över kompetensen i GUR mfl och en tår över att den galne mannen fortfarande sitter kvar.
För övrigt undrar jag om priset på olja gör så mycket. Tänk om det inte finns något att leverera eftersom GUR något?
👍
God morgon
Ukrainahjälpen
Slava Ukraini 🇺🇦
🔥⛽✊
👍
👍
Hasedu! Det blir JVM det..
👍
👍
Nytt inlägg precis i tid för förmiddagskaffet! Man tackar.
GOOD MOORGON alla trevliga på Bloggen!!
Inte i närheten av att vara först, men det blev en donation till World Central Kitchen idag
Snyggt👏🇺🇦🇺🇦🇺🇦
👍
👍
Slava Ukraini 🇺🇦
🔥⛽✊
Heroyam Slava!
Blä för moskvastaten!
+1
*2
“Europas stöd till Ukraina har tappat fart och engagemang sedan USA tog en mer tillbakadragen roll, säger Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.
Zelenskyj tycker att ”koalitionen av frivilliga”, som leds av Frankrike och Storbritannien, drar fötterna efter sig.
– Europa har ännu inte bestämt sig för vad man ska göra om USA drar sig tillbaka. ”
https://omni.se/zelenskyjs-kritik-europas-stod-haltar-utan-usa/a/5E7WG1
Tragiskt!😞
Europeiska politiker är som små barn som inte klarar av att stå på egna ben utan USA. Ynkligt!
Dom vet att till slut står dom på tur om dom väljer att släpa benen efter sig!
“- Men vi står ju på tur om Ukraina förlorar, vore det inte en bra idé om vi ökade stödet rejält nu så att det inte inträffar?”
“- Njaaa… vi väntar och ser. Det kanske går över av sig själv. Vi avvaktar. Inte reta ryssland vettu! Inte reta ryssland!”
Eller för många Connys (LW romanfigur) planterade i olika nivåer på åtskilliga ställen?
”Ukraine’s Air Force reports about a large missile and drone attack. Shot down:
159/183 Shahed and other type UAVs
2/2 Kh-47M2 Kinzhal aeroballistic missiles
0/1 Iskander-M/KN-23 ballistic missile
3/4 Iskander-K cruise missiles
3/4 Kalibr cruise missiles”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lrmvtvhops2u
❗️🇺🇦Ukrainian UAV flight over 🇷🇺Tatarstan this morning
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lrmz2p4ahs2c
1. SEABABY MAGURA V7. Det är denna modell som skjutit ner både RY attackflyg och helikoptrar utanför Krym senaste året. Det var intressant att äntligen få se en av dessa i verkligheten. 7.2 m lång. Drivs av en 270 hk dieselmotor och har en räckvidd på 1000 km.
https://bsky.app/profile/jvmukraine.bsky.social/post/3lrmz7sx3xc2o
2. Den kan bära 650 kg last. Antingen en sprängladdning, 2× AIM-9 Sidewinder (air-to-air missiler) eller 1 bandmatat tung kulspruta.
Dela gärna detta inlägg för att sprida informationen och öka engagemanget för Ukraina!
Tillsammans mot seger! Razom do peremohi!
3. Stöd min verksamhet:
Paypal: https://www.paypal.me/jvmukraine
Swish: +46705732545
Eller donera ett “JvM Medical kit” på:
https://disarmamentsolutions.com/ukraine/dona…
Följ mig på FB: https://www.facebook.com/jonas.matern
Köp en bok: https://www.krigetsvagar.se
Uppmaning enligt p3 hörsammad 🇸🇪🇺🇦Slava Ukraini🇺🇦🇸🇪
Snyggt 👏
👍
Gammal man(kvinna) gör så gott hon kan. 🙂
Ett litet bidrag enl p3.
Slava Ukraina.
👍
Ryssar attackerar Ukrainare utomlands. Bomba Ryssland nu!
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/06/14/7517150/
Vill du ha en sån? 😇
🚤
Vad är ”en sån”?
Bomba moskvastaten
Och så fick du Tatarstan med vändande post 👍
Jag förstår inte heller. Är “Bomba moskvastaten” en sak, ett ting, som man kan ge till en privatperson (som inte befinner sig där)?
Tatarstan 🦅
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrmvxijlz22y
Drone threat in Tatarstan: Airports in Kazan and Nizhnekamsk have suspended all arrivals and departures following a UAV alert at 06:30. Locals report sightings in Chistopol and Yelabuga, the latter known for hosting a major Shahed drone production facility.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lrmvpw6ezc2u
🇺🇦✈️💣 Ukrainian MiG-29 fighter jet drops two AASM-250 “Hammer” air bombs on the positions of Russian drone operators. Donetsk region.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrmzwvo56c2l
Let the Hammer fall!
https://youtu.be/p8HvZoAumUI?si=LLeR6o6lrbOd6pLY
Fel länk ovan, givetvis den här:
https://youtu.be/jiimVjS2DHo?si=jKLb2dWb5TYENiu6
Jammer to fall!
🙏 Poltava OVA noted that in the Kremenchuk community, energy and agricultural infrastructure facilities were hit.
A private residential building, a car and a power line were also damaged. Fires broke out as a result of direct hits and falling debris
Bilder
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lrmy5tcczk2y
Russia launched a massive attack on Ukraine’s Kremenchuk tonight, using ~80 drones, Kalibr missiles, ballistic rockets, and Kinzhals, per Ukrainian news
Bilder
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lrmuslvyqk2c
Mera 🔥
🇺🇦✈️💣 Ukrainian MiG-29 fighter jet drops two AASM-250 “Hammer” air bombs on the positions of Russian drone operators. Donetsk region
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrmzwvo56c2l
🛩️ 💣 💣💥💥 ☠️ 💀
😮 GUR agents attacked an industrial substation in Kaliningrad, knocking out power to Russian military-industrial complex and army facilities.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrn2mvee6k2l
Då vet vi varför Dengamle var frånvarande under hela gårdagen och inte rullade in förrän under småtimmarna 😎👨🦽
❗️The Main Intelligence Directorate of the Ministry of Defense of 🇺🇦Ukraine conducted a special operation, de-energizing an industrial substation in 🇷🇺Koenigsberg, which supplied power to the facilities of the Russian military-
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lrn2rmdqoc2c
Film av DenGamle.
2/industrial complex and the army, — Suspilne citing intelligence sources
It is reported that at 4 am on June 14, GUR agents drained the coolant from the transformer and set it on fire. As a result, the power supply was cut off, and the damage is estimated at almost $5 million.
Vilka roliga hyss dom hittar på. 😁
Vill se mera sånt.
Även maks
🔥 GUR carried out a special operation, de-energizing an industrial substation in Kaliningrad, which supplied power to the Russian military-industrial complex and army facilities, — Suspilne
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrn2vvme5k2l
It is reported that at 4 a.m. on June 14, GUR agents drained the coolant from the transformer and set it on fire. As a result, the power supply was cut off, and the losses of the aggressor country are estimated at almost $5 million
😮 GUR agents attacked an industrial substation in Kaliningrad, knocking out power to Russian military-industrial complex and army facilities.
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrn2mvee6k2l
2️⃣
Fixa fram nedskjutna SUs också.
De kan omöjligen lära sig undvika 890 så snabbt….
Bra. Sänk flottan också.
Eftersom bloggaren tar upp paraden kan ju jag posta 😎
😅 It seems that Trump and Rubio really like the parade
Film.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrmw6ypcfc2y
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrmw6yqcmk2y
🚶🚶🚶🚶🚶🚶🚶🚶🚶🚶🚶
😴
Är det någon här som kan photoshoppa Trump? Ge honom gärna svart kalufs, råsa kostym och en blodröd slips.
Vit skjorta blir bra.
Rosa….
En annan gestaltning.
hen i sandlådan
https://bsky.app/profile/per52oskar.bsky.social/post/3lrn3fcisvk27
I see #Trump ‘s attempt at pretending to be a dictator went well 🤭
#NoKings
https://bsky.app/profile/andrewknightfella.bsky.social/post/3lrn4iqjvus2c
Trots USA:s militära status som supermakt är öppna militära uppvisningar i civila sammanhang snarare undantag än regel i USA:s historia.
Men Trumpen vill ha dem som påminner om den auktoritära militarism som projiceras av autokratier som Ryssland, Kina och Nordkorea.
Emellanåt är ändå skadeglädjen den bästa glädjen… 🙂
🔥💥 Ukrainian drones struck Buturlynovka airbase in Voronezh Oblast overnight.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lrn3fsbtzs2u
Lägesrapporten, Noel
Hela Gårdagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/1934139574080446875.html
10.00 dritrsirkusuppsamling. Mycket uppskattat av mig att få se det!
Snart befrias Königsberg!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrn2mvee6k2l
Královec är redan befriat.
https://visitkralovec.cz/
“Visit the harbour where the ship Karel Gott is moored.”
Är det någon som fattar skämtet?
Länken går till en alternativ verklighet men är i sig logiskt uppbyggd och högst allvarlig 🙂
“Fortunate Son” på militärparaden är samma ironi som att Trump på alla valmöten spelar “YMCA” av Village People, det mest homosexuella bandet i världshistorien.
Körde han inte Born in the USA vid sin förra presidentkampanj också? Tills The Boss sa ifrån.
Ännu en låt där många missat att lyssna på texten…
Under 2020 upploppen fanns det klipp på MAGA-iter som spelade “Killing in the name off” med Rage Against The Machine, helt utan självinsikt. Liknande när hårda ‘murica patrioter spelar “Born in the USA” med Springsteen.
Dessa människor lyssnar inte på låttexten. Och om de gör det så är det väldigt selektivt vad de vill höra. Verkligheten är trots allt läskig så då är det bekvämare att bygga sig sin egna verklighet.
Blegade på den där bildupptagningen från bloggarens länk.
Har aldrig sett nåt så awkward-emitterande från nåra i uniform nån gång. Man, deras kroppsspråk.
Jag vet inte ens hur jag kan tolka det, vilket är ovanligt, för mig.
Men det bara skaver i mig när jag ser på dem.
Och vad är det som saknas?
Den där känslan av stolhet i grupp som ofta uttrycks av uniformerade lyser med sin frånvaro.
Festlig känsla, känslan av att man firar något, är också långt bort.
Vad finns där istället?
En så stark känsla av att maska nåt, att bara ta sig igenom nåt som man inte vill göra, och att önska sig att det syns, bara lite, att man egentligen inte har nåt att fira. Som att va med på en show som man inte tycker om.
Jo, visst, det också. Men det var lite svårt att lägga märke till, för… Jag (liksom Bloggarjäveln) hängde mer upp mig på deras oförmåga att gå i takt. Vad är det här, liksom, ett gäng bönder som lufsar fram??? Det minsta militärt var då tammefan precis vad det inte såg ut som.
Missförstå mig inte nu; överdriven “goose-stepping” för sin egen skull (som i Östtyskland, Nordkorea, eller för den delen den indiska och den grekiska högvakten) är inget jag säger att man ska stå efter, det är faktiskt mer löjligt än något annat.
Men nog fan ska en militär enhet, åtminstone när den är på parad, kunna gå i raka led och alla i samma takt. Inte ens bara för att det ser “mer militäriskt” (OK, = snyggare) ut, utan främst för att jag tror att det ingår i och utgör ett (heh, parad-)exempel på den grundläggande samarbets- och koordinationsförmåga en pluton eller ett kompani ska ha för att över huvud taget kunna fungera i sin huvuduppgift.
Ja att marchera i takt och formation ger intryck av att det är en enhet man möter. Om alla lufsar så är det bara ett löst sammansatt gäng som rör sig. Då kan man anta att moralen i gruppen är lika dålig och att man lättare bryter formationen och springer istället för strider.
Unconfirmed reports suggest there are arrivals at the JSC Alabuga SEZ, known to produce Shahed drones.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lrn4hotusk2u
Only time the sight of an Abrams made me feel patriotic is in woodland camo in Eastern Europe fighting russian invaders
https://bsky.app/profile/reshetz.bsky.social/post/3lrmsosplys2m
Yes!! Iransk mopedtillverkning bombad av Israel.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lrn3vfysxs2c
Yes!! Iransk mopedtillverkning bombad av Isr@el.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lrn3vfysxs2c
Men tyvärr tillverkas troligen ryzzlands behov i ryzzland idag.
Men det kan göra det ansträngt för mullorna som kan be Ryssland om stöd och avleda ryskt fokus.
Jag tror inte ryssarna skulle gilla att mullorna störtas. Men vi får väl se vad som händer framöver
Deras gemensamma förmåga skadas ju förstås, så det är ju inte negativt på något vis.
Dvs, något måste de där skitländerna skadas gällande förmåga till att terrorisera andra länder, ja troligen båda länderna.
Kanske inte säkert att ryzzland får färre Shaheds, utan att det är av något annat som Iran inte kan skicka (lika mycket av).
Ja eller vem vet, kanske ryzzlands tillgång till Shaheds påverkas …
Dock är det väl klarlagt att ryzzland har egen tillverkning av shahed idag, jag har dock inte koll ifall de är beroende av vissa komponenter från Iran.
En hel del av komponenterna kommer från Väst och Kina 😡
Ja det är illa, tusan att vi inte verkar kunna stoppa det, inte ens efter över tre år i denna soppan.
Nya jetmotorn till shahed är iransk
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
🇺🇦🚁 Ukrainian Mi-24 helicopter shot down Russian Shahed UAV
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrn6becqo22g
Snyggt med ett skott.
När FiN kräver det så får vi leverera 😉
Yelabuga 🦅🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrn5z6obps2g
Elabuga, Tatarstan 💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrn5jz6k622g
More from Alabuga, Russia 🦅
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrn52mfrlc2g
Bestäm dig nu — hur fan stavar du *labuga egentligen? 😅
Alabuga 💥💥💥
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrn4esl6i22g
Och denna fabrik är väl känd för att tillverka Shaheds
Bra bra 👍🏻
Här säger MAKS också att det är mopedfabriken
🔥 Yelabuga, a factory for the production of Shaheds!
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrn6up3gqc2g
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrn6uqskfs2g
👏💥 🔥
Bomba på 💥
När jag ser militärparaden undrar jag om soldaterna hade fått order om att se ut som slashasar och marschera i otakt för att Trump skulle framstå ännu mer som en clown. Annars är det orimligt dåligt. Det ser ut om de är ute på promenad eller är på väg till markan.
Som enkel 19-årig värnplikt fick jag gå högvakten vid Stockholms slott. Vi övade kanske en eller två veckor inför det och vi kunde både klä oss och marschera i takt. Vi fick också förtroendet att ha en skarpladdad automatkarbin. Hur svårt kan det vara?
Bild
https://cdn.bsky.app/img/feed_thumbnail/plain/did:plc:vdkutau3xlw4p5jgj7cihr3i/bafkreig4grpzqyx3hmzaetllx4wogj33bzruo5vjy3cngte5ld2ard53le@jpeg
Ja sade det i morse till min bättre hälft …
“Det ser verkligen inte bra ut, de går ju knappt i takt, man kan ju bara älska militärparaderna i Nordkorea, i jämförelse.
Om man väl ska ha en militär parad inför åskådare ska den ju vara bra, helst helt exemplarisk …”
Du menar så här? 🇺🇦
Film
https://youtu.be/dOvFAfwQvow?feature=shared
Film
https://m.youtube.com/watch?v=JtDeigmC6jw
De amerikanska trupperna där marcherade i takt. Så vill de, så kan de.
Däremot slashasen var fortfarande där.
Såg också det lagom osorterade marscherandet. Kan ju trots allt vara en försiktig protest mot apelsinen från de olika styrkorna. För nog har jag sett US militär marschera bättre än så.
Så här ska en parad se ut.
https://www.youtube.com/watch?v=PHrb5GMPPSU
Skottar och säckpipor, svåröverträffat! 👍🏴
Militärparaden blir inte mindre patetisk när man tänker på att de lade hela 45 miljoner dollar på uppvisningen och dessutom tog in pengar från olika privata företag som fick sponsra mot reklamplats. Finns det någon annan försvarsmakt i världen som behöver sponsorer för att hålla en parad?
P A T E T I S K T
Dom maskar formen. Så Moskvastaten ska tro att dom är svaga.
För att citera P2:s underbefäls favorituttryck: Ni trippar som nypippade sädesärlor.
Men tomhylsan kung T saknar väl förmåga att bedöma det soldatmässiga.
“P2:s underbefäls favorituttryck: Ni trippar som nypippade sädesärlor.”
Fanjunkare[1], vad fan hette han nu igen, Jansson?, på I5: “Ni marscherar inte, ni hasar som skitnödiga lappkäringar på skarsnö. Gravida skitnödiga lappkäringar!”
___
[1]: Egentligen löjtnant sedan något år, efter befälsreformen som avskaffade fanjunkargraden, men han avskydde det. Liksom sin kollega Stålhandske på A4.
Försökte kanske likna inmarchen till OS
Ukraine has received 1,200 bodies of fallen citizens in the latest phase of repatriation under the Istanbul agreements. According to Russia, the remains belong to Ukrainian nationals, including military personnel. Ukrainian authorities will now conduct forensic examinations and identification
Bild. Finns en liksäck synlig
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lrn6746hgk2u
Meet the Blyatbarn 2025, Russia’s newest “turtle tank.” Fully upgraded, but instantly targetted by Ukrainian drones of the 28th Mechanized Brigade.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lrn6q2fsls2u
💥
Ja det är verkligen synd på nedgraderingen av det visulla intrycket av ryzkt krigsmateriel.
T55 var ju riktigt snygg, det här är … tja, jag har inte ord för det …
Men varje lada har en ingång…
Eller varför inta lägga en anti-tank mina framför åbäket??
Fattas bara fejkgräs och en vilstol på taket för vagnchefen …..
Tror inte barntank överlever längre än en icke utklädd stridsvagn.
barn= lada
tank är ett engelskt ord som på svenska motsvaras av stridsvagn.
“barntank” är således en stridsvagn som efter påklistrat “skydd” liknar en lada på vägen.
Route of enemy drones and missiles.
At night, the Russian army launched a massive combined attack using missiles and UAVs in the Poltava region. Energy, agricultural and civilian infrastructure were hit.
Plottad karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrmu5psn3s2j
Frågan har kanske ställts förr, men både Ukraina och Israel verkar ha fattat att stänger man av inflödet av utrustning gör man det lite svårare för en motpart.
Har våra svenska industrier tänkt på detta? Finns det skyddade platser för att upprätthålla produktionen av materiel i krigstid eller tror vi att tex Hägglunds, Bofors eller Norma är fredade från anfall?
Allt kan inte läggas på lager som förr, och vi har ju sett vad som händer när lagerna blir för stora och gamla, då kommer Reinfeldt och slänger allt.
En ädel ukrainsk krigare ur förband Felis Catus fäller en fientlig drönare med mästerlig precision!
http://youtube.com/post/Ugkxh3TPc2jn-SeVqsgsdU0pzjffcS_xDIv4?feature=shared
🇺🇦 Zelensky: Tonight, air defense destroyed 167 aerial targets used by Russia to attack Ukraine. The strike mainly targeted the Poltava region. This month alone, Russia has already used around 2,800 attack drones, nearly 3,000 guided aerial bombs, and 140 missiles of various types against Ukraine
Film, viss varning
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lrnar4fqg22g
Moscow has been doing this for four years now and is constantly increasing the number of strikes. That is why it is so important for all decisions on tightening sanctions against Russia to be made in the coming weeks.
We need price caps that will stop this war. We need sanctions against Russian banks and the financial sector that will truly hit hard. We must also combat sanctions evasion schemes. The United States, the European Union, and the G7 countries have the power to make this happen.
Om Tr-mps militärparad: Tr-mp måste ju rimligen ha uppfattat snubborna som serverades under “militärparaden”: Valet av låt “Fortunate Son” och valet av uniform för de förbimarscherande soldaterna (nästan grötrock – i varje fall inget so m hör hemma för att fira arméns 250 år. När jag ser filmen ser det dessutom ut som om soldaterna nästan demonstrativt går i otakt – det som vi för länge sedan kallade “formering sk-thög”. Någon eller några befäl gillade inte idén med en “birthday parade”!
Man har sagt nej till Trump tidigare, förra perioden, men nu är han närmast enväldig
Vad han ville ha mot vsd han fick:
https://www.facebook.com/share/v/1AySmqS2kU/
På läktarna samlades de medverkandes anhöriga
OCH de var de enda som var där, tillsammans med en sömnig president och gäspande medarbetare i hans stab.
Det är väl ingenting värt att älta nån jäkla militärparad! Huvudsaken att USA fortsätter stödja Ukraina ! Fokus på väsentligheter tack !
DET skulle allt UZA göra _ stödja Ukraina i deras försvar mot en anfallande grannstat, och inte hålla på och fjanta med militärparader som folk bara gäspar åt…
Kommer vi att stötta Moldavien? Rent av med ett par kraftfulla uttalanden?
Russia may send up to 10,000 soldiers to Transnistria, – Moldovan President Sandu
The Moldovan President added that Russia may use civilian flights and diplomatic passports for this purpose
Karta
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lrn7ha7h3k2c
Vilket fegt svin han är, denne Poutain!
Hur tar sig ryssarna till Moldavien ?? Är det inte flygförbud för ryssland över Europa ?
I praktiken helt omöjligt att ryZ kan skicka någonting till Moldaviens Transnistrien
Medborgare i Ryska federationen kan besöka Republiken Moldavien i 90 dagar utan visum. De kan då flyga in t.ex. via Turkiet. Till Transnistrien/Pridnestrovie kommer man sedan med marshrutka.
Den autonoma republiken Gagauzien (pro-Kreml) har ett tag försökt få till en egen flygplats med hjälp av “turkiska” investerare. Det skulle göra logistiken enklare.
Autonoma regionen Gagauzien (i Moldavien). 🧐
… dessutom är amerikanerna extremt duktiga på exercis och parader. Det här verkade mera som “a stroll through DC together with friends” än ett berättigat firande av 250 års historia.
🇬🇧Britain is preparing a large-scale increase in missile weapons, planning to increase the stock of cruise missiles to 7 thousand
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lrnazlh67s2c
Snart en veckas förbrukning i modern krigsföring.
Kryssningsrobotar dock. Ryssen körde ett par hundra per vecka vid högtrafik. Men nästa krig kan det nog bli något sådant där
To little, to late. Väst måste skärpa sig.
Och då vill jag vara den tråkmånsen och nämna 🇸🇪🤷♂️
7000 kryssningsrobotar i förråd, det är ca 100 per miljon innevånare.
Om hela fria Europa satsar motsvarande blir det 50 000 kryssningsrobotar.
Det borde vara avskräckande för Ryssland.
Men om EU + Uk inte håller ihop behöver frontstaterna fler.
10:00
Det är bara snubbar som är ute och går i grupp.
https://bsky.app/profile/bubbaprog.lol/post/3lrm4ekho5k2b
Kanske ett gäng snubbar med hälsporre som förhindrar att de marscherar korrekt. Helt enkelt en “hyllning” till högste chefen “frisedel för hälsporre trump”.
Jag var sämst på kasern på marsch, men hade inte ens så här dålig takt eller puts 😅
Tar emot att erkänna det men paraden i Moskva var faktiskt snäppet vassare.
Om man nu känner att man verkligen vill kosta på sig att anordna en parad måste man väl göra det med puts och studs?
Annars tillför det ju inget alls?
Otrooligt pinsamt!
Hade jag varit Kina hade jag börjat vädra morgonluft när jag sett en sådan parad.
Dom vägrar väl att gå i takt med sin president.
Gör en deal med mig, då behöver ni inga säkerhetsgarantier, ryssarna skulle aldrig anfalla något amerikanskt.
För jag känner Putin mycket väl….
A building used by Boeing in Kyiv was badly damaged in a Russian air attack, in what appeared to be a deliberate strike on the US aerospace company, – FT
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrnbwq7xe22b
Jo men visst…
Den orange clownen får det allt svårare att dölja sin demens och begynnande flint.
V.V. Puttler behöver väl däck och bromsbackar till den civila luftfarten. Han är sur och gör fel val varje morgon sju dagar i veckan.
Bra ledare av Nils Bildt i Svenskan idag.
“Ny och billig teknik omformulerar nu grundläggande begrepp om krigföring. Ukrainarna har på kort tid skapat något som resten av Europa inte åstadkommit på flera decennier.”
Kontentan är att det väst gör idag knappast räcker.
Ser tyvärr ut att vara betalvägg.
https://www.svd.se/a/dRWLwJ/klarar-vi-det-moderna-kriget
Vi i Väst har tur om vi kommer undan detta med ren förskräckelse!
Jelabuga.
Om jag räknat rätt var det här tredje attacken på några månader?
Och lär väl vara ett prioriterat försvarsmål för ryssarna, är ju deras huvudsakliga terrorbombare Shahed som dom använder mot civila.
Och var är luftvärnet??
Man ska inte skriva utan att kolla först 😉
More from Yelabuga 🦅
Film, med luftvärn av gamla skolan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrneoybqec2w
Åh titta, en fjärde variant!
☢️ The Russians have been poisoning Ukrainian military personnel with chemical weapons in the Siversk direction for three weeks in a row, — press service of the “Rubizh” brigade NGU
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrngjsvae22w
Begåvningsutmanad.
Tydligen hade president TACO 🌮 för vana att spela “Fortunate son” på sina rallies, iaf under första mandatperioden🤣🤣🤣
Verkar som han inte fattar vad den handlar om 😆😂
https://www.latimes.com/entertainment-arts/music/story/2020-10-30/john-fogerty-trump-fortunate-son
Som Neil Youngs Rockin’ in the free world…
😂
Om det är så jättehemskt och man är så jätteledsen i ögat, varför går man inte ur då?
Ni får mitt svar på det längst ner
🇭🇺 Hungarian FM Péter Szijjártó now claims there’s a secret “von der Leyen–Zelensky plan” to destroy Central Europe’s economy—because supporting Ukraine and reducing energy dependence on Russia is apparently a conspiracy.
He also thanked Slovakia for sharing Budapest’s… concerns
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lrnge72e422u
“Mest har Ungern tjänat på medlemskapet där EU-bidragen minus EU-avgiften har utgjort 3,4 procent av BNP per år mellan 2013-2022. ”
https://www.europaportalen.se/tema/ekonomi/eus-budget
Money talks som vanligt. Men han kan ju alltid lura folket då medier där är lojala mot Orban.🙄
haha, “hemlig”, jag man torkar en liten tår ur ögonvrån.
Det finns en högst publik policy för finansiell styrning för nästa 7-årsperiod.
Där man kommer ställa krav på samhällsreformer i riktning mot demokratiska principer och lagstiftning.
Om de slår på de partier som står och velar mellan Putins Väst och Europas Väst så är det upp till dem att välja sida.
EU-kranen är slut.
Bara att Obbe lämnar EU. Killgissar att Ungerns ekonomi kommer försämras rejält då. Tänker på import och export som inte lär gynnas av ett EU utträde.
Bastumannen/Groggen menar att det finns tecken på närapå total mobilisering i Ryssland.
Groggens 15.06.2025 uppdatering: Ryzzens s.k. sommaroffensiv börjar närma sig sitt slut. Det ryzka resultatet är inget att skryta med; inte en endaste strategisk ort har hamnat i deras händer. Även z-bloggarna börjar misströsta och kräver ommöbleringar inom den ryzka armén. Samma bloggare är också mycket missnöjda med hämndresultatet på Spider Web operationen.
Kreml var så ivrig i sin hämnd att en ordentlig planering uteblev, man sköt vilt från höften och hoppades på ordentliga träffar på civila mål. I princip var deras attacker av det gamla vanliga slaget, vi sänder allt och kör en massiv propaganda om träffar på militära mål. Z-bloggarna, som är en del av den ryzka propagandan, svalde inte den information som det ryzka försvarsministeriet gav order om att publicera. Även Z-bloggarna förstod att de gör sig till åtlöje om de copy pastar informationen. Allt detta visar att det börjar uppstå en spricka i den så annars enhetliga propagandafasaden.
Enligt Russia Inside finns det nu tydliga tecken på en närstående total mobilisering i Ryzzland . Till detta måste man först ta den ryzka befolkningens sparkapital (mot aktier i statliga företag) för att kunna finansiera operationen. Inte ens i Ryzzland kan man helt bortse ifrån de ekonomiska aspekterna och konsekvenserna. Eftersom det går så sakta tvekar Putler ännu, men det är ju typiskt honom.
De sista rapporterna från drönarenheten vi besökte är att ryzzens beskjutning börjar avta i intensitet och att de våra håller ställningarna. Enheten önskar sig mest av allt en Vampire till för att kunna öka aktiviteten och ha en som reserv.
Finns det tecken på att en mobilisering skulle inkludera allmänheten i Moskva och St Petersburg regionerna?
Nu borde förresten de ryska medborgare som lät sig värvas när trump tillträdde i hopp om fet bonus efter snart krigsslut vara de som mals ner i mängd, undrar om det ger några moraleffekter?
Om en rysk total mobilisering snart genomförs hoppas jag på följande görs nu omedelbart.
Den demokratiska världen återupptar produktionen av klusterammunition.
Den demokratiska världen återupptar produktion av alla former av minor.
Den demokratiska världen skalar upp produktionen av drönare.
Den demokratiska världen tömmer förråden på klusterammunition och minor och fyller i luckor i eldrör/fältarbetsmateriel/logistik/sjukvård eller vad som nu saknas mest. (Jag vet inte, jag gissar)
Den demokratiska världen skickar långdistansvapen och på alla sätt stödjer bekämpande av rysk logistik och krigsmaterielproduktion så både ukrainare och ryssar förhoppningsvis räddas från att de ryska förlusterna blir 2000, 5000, 10000 per dygn tills de har knäckt sig och ukrainska soldater har dött i mindre men beklaglig mängd.
Dvs bättre förmåga att vara kvarnen som Putin blöder ihjäl Ryssland i men samtidigt framåtlutad krigföring för att avgöra innan tragiken blir 2, 5, 10 gånger så stor. Dvs ordna så att den totala mobiliseringen blir horder av hungriga outrustade soldater i närheten av järnvägsstationer med stillastående tåg, soldater som börjar undra varför de lyder order.
Förresten skulle jag tolka en total rysk mobilisering precis som det pågående kriget med Iran, strategiskt sett en god nyhet som för den onda axeln närmare kollaps.
” Bastumannen” har nog hört sådana rykten,och den typen av rykten hör jag också ” på stan” där jag hålls .
Jag hör dem sedan någon vecka,och jag har faktiskt också intrycket av att det finns fler än vanligt ryska män i mobiliserbar ålder “på stan” också.
Möjligen håller de sig undan….”utifall att” , och det är från dessa ryktena ” på stan” kan härledas.
Ja varför skulle män i avlägsna ryzka områden vilja bli mobiliserade och deltaga i ett krig vars motiv och orsaker är svåra att förstå. Vad krigets egentliga syften är och att det upplevs som orättfärdigt eller irrelevant.
Undra om det finns materiel att utrusta nya Conskripovitch med ?
Om poängen är att skicka fram 10 000 engångssoldater per dygn för att göra slut på ukrainsk ammunition behövs det inte så mycket mer materiel än de använder nu. Det nödvändiga svaret på detta är att ordna förmågan att döda 10 000 engångssoldater per dygn med så små ukrainska förluster som möjligt, det moraliskt bättre svaret är slå på djupet så de aldrig kommer fram till fronten och då både skona ryska och ukrainska liv.
Undrar vilket internt förtryck en allmän rysk mobilisering skulle kräva för att få fram en stor volym trupp till fronten. Månne 10% skulle misshandlas sönder och samman, frysas och torkas ihjäl i grop eller avrättas för att hålla disciplinen?
och hur många med rätt papper, ₽, som kommer att fly ?
Undrar om ₽ finns kvar vid en mobilisering? Skall de ha papper behöver det nog vara hårda papper, $ eller €.
Jag slogs precis av tanken hur Zelenskyj rör sig i Ukraina. Han besöker trupper och befolkningen med livvakter i släptåg, men helt utan andra skydd. Rör sig ledigt och fritt bland militär personal som är rustade upp till tänderna.
Det är en stark kontrast mot den anti-uppvisning som föregick i Washington DC igår/inatt.
En av ledarna har folket med sig och agerar för deras bästa. Den andra…
₽utte har väl ingen efterträdare utsedd, eftersom att han är odödlig, så det blir nog en maktkamp om ₽utte skulle trilla av pinnen.
Zelenskyj en vice president utsedd, Yulia Svyrydenko, så Ukraina skulle fortsätta att fungera.
Notera att jag skrev Washington DC. Tänkte på den militärparad som mer liknade en söndagspromenad för all militär personal som tvingats dit mot sin vilja. Dessutom visades den amerikanska mångfalden upp. Långt ifrån Proud Boys..
15:42 🤩💛💙
En fundering/oro för ur den aktuella I mot I-konflikten kan påverka kriget i Ukraina: Hur stor är risken att Ryssland använder sitt inflytande i Iran till att göra en deal med Trump, typ ”Om jag ser till att Iran inte anfaller amerikanska baser och att de skriver på ditt avtal om kärnvapen, så ger du mig fria händer i Ukraina och stoppar deras stöd från Väst”.
I så fall har nog ₽utte överskattat $onalds makt.
Du tänker fel.
Varje konflikt/krig du nämner är en regional “affär” där ansvaret ligger helt på de krigförande parterna.
Konfrontationerna kommer förbli avgränsade till Moskvastaten-Ukraina respektive Ir@n-Isr@el.
Drumpster kan inte göra fungerande deals, han är totalt oduglig och i sin narcissistiska fåfänga lättlurad.
❗️The 🇺🇦Ukrainian Shark reconnaissance drone helped destroy two 🇷🇺Russian SAMs — Osa and Strela-10.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lrnojkxmk22k
🔥🤩 On Kinburn Spit, Ukrainian SOF destroyed Russian transport with ammunition!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrnivnii722y
Förnämligt när UA förstör en rysk transport med ammunition!
Inte en enda patron bevarades och gick att använda av ryzarna.
Great success!
Snyggt! Ingen plats är säker för ryssen.
Jävlar vad glad man blir ibland.
Köpte precis 2 cyklar av en man med hjärtat på rätt ställe. Han fräshar upp cyklar och säljer dom sedan där alla pengar går till Skicka Vidare Till Ukraina. Skickade med honom 2 cyklar också.
Finna fler cyklar att lägga beslag på:
https://www.blocket.se/annons/sodermanland/extreme_utility_28_fotbroms_7vxl_pengarna_till_ukraina/1211600988
Detta kanske låter lite fjantigt, men jag är på en Cruise upp längst med kusten på Norge. Vi har det naturligtvis härligt och frossar i mat och dryck. Men såhär på eftermiddagen så sitter vi på våran balkong och dricker lite drinkar och snackar. Vi diskuterar världsläget och naturligt vis Ukraina. Vi känner oss nästan lite skyldiga och bestämmer oss för att skåla för Ukrainas hopp och framtid och skicka iväg 500kr var till några utav organisationerna som hjälper till. Min ena kompis (har antagligen haft ett par för mycket) vrålar ut ”Slava Ukraina!”. Så hör vi någon annan några balkonger bort också vråla ”Slava Ukraina!” Tillbaka med lite vinkande och glada skratt. Man hoppas att ukrainska folket ska kunna ha det såhär härligt med utan risk för våld och död.
💛💙
Enda fjantiga är slemgnomerna
🦅💣 This morning, Ukrainian A-22 UAV carrying FAB bombs attacked Alabuga in Tatarstan, – Dnipro Osint
❗️Approaching the main workshops of Alabuga Polytechnic Institute, it dropped an aerial bomb, but it fell nearby, in the parking lot of the plant’s employees. 1 killed and 13 injured plant employees.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lrnuby6ef22g
Intressant fotovinkel.
Trots miss borde i vart fall de mer sansade i personalen få anledning att sjukskriva sig permanent.
Detta är alltså typ 140 mil från Ukraina (mätt från Dnipro, om man räknar in ockuperade områden så är det såklart lite närmre).
Ungefär som att skicka en drönare från Ystad och träffa något i Kiruna.
Det är långt… (och såklart kan det varit “boots on the ground” involverade i något skede, om detta ska vi eventuellt bara tala när moskvastaten är ett sårigt minne blott…)
Angående 18:17, det verkar som du skummar igenom artiklarna du länkar till lite väl snabbt. Norge, Island och Liechtenstein är redan med i roaming avtalet utan att vara med i EU, det står i andra meningen.
Men Storbritannien och Schweiz kan behöva kängan. Ynkligt att man inte visat lite bredvillighet dar!
18:17 Ukraina blir första landet utanför EU som ansluter sig till EU:S roamingavtal för mobiltelefonoperatörer
Mycket bra! Jag reser en del och har mina spaningar som sällan slår fel. Ukraina kommer, när det har lugnat ner sig, segla upp som en toppdestination för turister i Europa. Kyiv är en fantastiskt vacker storstad med en makalös historia. Lviv likaså. Sedan finns det ju hur många ställen som helst i Ukraina som lockar turister, Odesa, Poltava. Men det krävs flyg då det är lite för bökigt just nu med tåg.
Med det sagt så är det en skam att ryZ kan fortsätta med sitt inrikesflyg medans Ukraina inte kan det. Orsaken är att ryZ inte tvekar att mörda oskyldiga flygpassagerare medans Ukraina inte ens skulle fundera på att attackera civilt flyg.
@Fantomen, glöm inte bort sol och bad på svartahavsstränderna på Krym! Jävlar vilket beachparty vi ska ha när ryssen är bortjagad.
Låter fantastiskt.
Hoppas bara inte byggkranarna står precis överallt utan man bygger med lite finess och lämnar partier oexploaterade ett tag.
Krym kan bli det nya Mallorca. Så snart man har sanerat Krym frtån ryZ åker jag dit
Det är där jag tänker tillbringa min tid som pensionär
Jag var där, i Jalta då det var ukrainskt. Fina stränder, gott vin.
“🚤 Russia…”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrny6davjs2p
Skrattar så jag kiknar…
Special Forces 😂
Som de kanske skulle säga i jänkeland, “Special forces for the Special Olympics”…
😂 underbart klipp
We are lucky…
Ser normalt ut vid 1,8 promille.
😂
Påminner lite om radiobilarna på gröna lund, fast på vatten då…
Här ser vi ett solklart exempel på när moskoviternas motsvarighet till Amf.bat övar våldsam landstigning med framåtlutat våldsmandat…
Skulle såklart varit till Lunations maks-länk ovan. Väldigt underhållande
19:25 – Det är kanske inte Sjöfartsverkets uppgift att offentliggöra denna typ av information.
Skulle inte NATO eller JEF kunna börja med skarpskjutningsövningar med radiosökande missiler i södra Östersjön och Finska viken, och vänligen be alla att sluta skicka ut radioenergi mellan 1GHz och 2GHz över en viss fältstyrka ?
Vi har väl specialförband som ska övas?
Eller så har vi den lede fi en bit upp i sjöfartsverkets organisation.
Är det någon som vet om det är fasta installationer och/eller fartyg som stör, eller om det kommer från sateliter ?
Med lite mer avancerade antennsystem, så borde man kunna filtrera ut störningarna då de inte befinner sig i den riktning som man vet att respektive satellite skall befinna sig. Troligen är det bara militär eller andra större aktörer som har råd med dessa mottagare, så FI borde inte ha så mycket militärt att vinna på störningarna.
Dessutom finns det några äldre, och troligen några nya, sätt att ha reda på sin position utan GPS.
Det är både fasta installationer och flyttningsbara mellan olika fartyg.
Om man tittar på GPS Jam; https://gpsjam.org/?lat=50.39863&lon=23.51566&z=3.0 Så ser man att i södra och mellersta Östersjön så är det störda området cirkulärt med en tyngd åt Königsberg (Kungshöjd), och i Finska Viken är området utgående från St Petersburgsområdet.
Tittar vi på Marinetraffic.com; https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:22.1/centery:57.0/zoom:6 , Så verkar den södra störaren finnas antingen på den mest västra spetsen av Königsberg eller på någon av de kustnära plattformarna, där finns en med namnet SPD06 som kan vara trolig. Runt St P finns flera möjliga platser men där är det inte lika tydligt.
Drumpster kan inte göra fungerande deals, han är totalt oduglig och i sin narcissistiska fåfänga lättlurad.
Borde inte NATO och Sverige kunna ge logistiskt stöd till Ukrainsk SOF för att slå ut de där installationerna.
Mick Ryan går igenom veckans händelser, och inleder med Ukraina.
Intressant att Madyar nu har börjat ensa upp drönarförbanden (han blev ju chef för drönarenheterna för några veckor sen, de är ju numera en egen vapengren)
Tre höjdpunkter:
* All Drone Line units performing combat missions at the front will operate in a unified electronic system of planning, analysis, coordination, management, and online reporting with automatic verification of all results
* Increasing own active production of ammunition for competent and timely provision
* Ground robotic complexes as the main means of logistics for BC, drones and peripherals to pilots at positions
och lite till, ang. rekrytering, utbildning, osv.
Helt klart är ju (om denna strategi lyckas, vilket jag har all anledning att tro) att drönarvapnet börjar lämna “startup-fasen,” som karaktäriseras av “använd vad du har, gör vad du kan” till en mer logistik- och utbildnings-driven organisation, med dito IT-stöd (C3).
Här har NATO extremt mycket att lära, ponduspostulerar jag…
https://open.substack.com/pub/mickryan/p/the-expanding-campaign
Sen är det intressant att två kinesiska hangarfartygsgrupper har börjat uppträda betydligt längre ut än vad som varit brukligt hittillsdags. Men det har liten bäring på dagens Ukraina-krig, så jag lämnar den diskussionen (dock bör man hålla i bakhuvudet att Kina också projicerar expansion av sitt territorium… Det ser man sällan i svensk press.)
“Drone Line units performing combat missions at the front will operate in a unified electronic system of planning, analysis, coordination, management, and online reporting with automatic verification of all results
[…]
Här har NATO extremt mycket att lära, ponduspostulerar jag…”
Hmnja… Risken är kanske att Ukraina i stället har lärt lite för mycket av Väst. Det där låter nämligen som om det skulle kunna betyda: “Nu ska vi bygga upp en stelbent byråkrati där all förändring kommer att utsättas för beredning, utredning, planering, remissförfarande… Ja, visst kommer det som bäst att ta fyra och ett halvt år att förändra det minsta lilla — men tänk vilken härligt säker och standardiserad förändring det kommer att bli!”
Skulle kunna betyda det, alltså; inte alls givet. Men känns tyvärr inte omöjligt.
(Ja ja, jag är kanske bara paranoid — miljöskadad av att jobba i IT-branschen, som har blivit mindre agil ju mer “Agile” den har påstått sig bli på senare år.)
“DeepState reveals Dnipropetrovsk Oblast fortifications to counter Russian advance”
Bilder.
https://english.nv.ua/nation/photos-and-details-of-how-to-stop-russian-invasion-forces-shown-online-50522317.html
Veckans uppdatering från Phillips O’Brien, förklarar “den gyllene regeln” i dagens politiska värld (vad än Putin vill ha, kommer också Trump att vilja ha, förr eller senare).
https://open.substack.com/pub/phillipspobrien/p/weekend-update-137-the-two-weeks
Också lite korta uppdateringar kring Sumy, och missnöjet med hur ÖB Syrsky mikro-styr förband, vilket leder till onödiga förluster (inte första gången jag läst om detta från pro-ukrainska källor, verkar som att det sprider sig i Ukraina).
Glory to Ukraine! (Och Glory to Sweden!)
Hoppas att jag inte är nummer två på bollen på nedanstående om Archer 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=ab-7Qa_1tmY
Idag är du nog först, men den var uppe i tråden i förrgår.
Det går fort härinne! Blinkar du är du hopplöst borta😉.
Men bra grejor ser vi gärna fler gånger på!
Undrar hur mycket av Rysslands robot och drönarekomponenter som kommer från Iran?
Kriget ser ut att hålla på ett tag och det finns incitament att slå ut hela den iranska krigsmaterielindustrin.
Jag lutar åt att det skulle kunna vara riktigt bra för Ukraina.
Shaheds är inga komplicerade apparater direkt. Ryssarna kan säkerligen bygga dessa helt själva. Det enda svåra är väl att få tag på moppe-motorer i tillräcklig mängd, men där hjälper nog Kina till.
Risken är att RY har kompetens att tillverka, eller att Kina kan leverera.
Kanske finns en anledning till att Ukraina varit lite offensiv mot RY tillverkningsindustri.
Om inte annat så kanske RY guldtackor tar slut lite snabbare.
Jason Jay Smart påstår att motorer och elektronik kommer från fabriker i Ӏ𝗋а𝗇, och dessa fabriker binner nu i konflikten med Ӏѕ𝗋ае𝗅. RY är endast monteringsfabriker, så RY kan snart få lite ont om Ӏ𝗋а𝗇ska drönare.
https://youtu.be/X12KLiLdq3o?si=5Xy3bBVQPQffvjqB
Mycket bra nyheter.
Och ifall det är en eller flera vitala komponenter som tas in från Iran, men ryzzland kan börja tillverka dessa själva, så kommer det ju förstås ta en del tid innan denna produktion har kommit igång i full skala.
Troligen samma ifall det går att ersätta med en komponent från Kina, dvs det är inget som är klart över en dag.
Så det kan oavsett innebära en rejält begränsad förmåga en tid framåt.
Bensinmacken med kärnvapen har väl aldrig varit så duktiga på att konstruera och tillverka avancerade grejor ?
Stora delar av Sovjetunionens teknologi utvecklades inte i nuvarande ryska federationen.
Nu tror jag inte att shahed är en avancerad grej, så de kan nog tillverka hela prylen själva, om de får lägga några veckor eller månader i utvecklingsarbete.
Oavsett hoppas jag att det blir ett avbräck i anfallsförmåga ett tag. Men jag har alldeles för lite koll för att veta något.
Drönare jagar ryss.
Ryss går sönder.
Film – Stark varning!
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3lro5gtnlyc2r
Mycket stark varning. Jag var tvungen att blunda.
Jag är fortfarande väldigt glad över att detta system har satt sig i denna bloggs kommentarsfält.
Att man varnar för otäckt innehåll, men skriver en liten textsnutt så man ändå förstår vad man missar ifall man hoppar att kolla länken.
Så tack till er, tack till alla som följer detta !
Vit flagga kunde fungerat?
Putins drönarkrig håller på att kollapsa. Shahed-arméns leveranskedja från Iran till drönar har brustit – vilket hämmar Rysslands förmåga att föra obemannad krigföring.
https://www.youtube.com/watch?v=X12KLiLdq3o
Men licenstillverkningen í rySSland då, vad händer med den?
Jason säger i filmen att RY endast är montering och att elektronik och motorer levereras från Ӏ𝗋а𝗇.
₽utte är nog rätt putt över att $onald hjälper Ӏѕ𝗋ае𝗅 att bomba Ӏ𝗋а𝗇s fabriker.
Inget grattis på födelsedagen kan nog få $onald att sluta hjälpa Ӏѕ𝗋ае𝗅.
Lite OT men kan inte låta bli efter att läst DNs artikel om remissvaren angående regeringens förslag till nya regler för säkerhetsklassning. DO m fl ondgör sig över förslaget och anser bl a att det är stor risk för kränkningar av mänskliga rättigheter om varje grundutredning framöver ” bör” innehålla frågor om anknytning till utlandet.
Jösses, man tar sig för pannan. Det kan väl ändå inte vara möjligt att det inte görs idag. Lägg därtill att det tydligtvis är en rekommendation ”bör” Söte Jesus Sverige är i praktisk mening i krig och vi diskuterar huruvida det är diskriminerande att fråga om ursprung, d v s koppling till främmande makt.
FMV konstaterar dock lakoniskt i sitt remissvar att det inte är en mänsklig rättighet att inneha en säkerhetsklassad tjänst. Tack !
Jösses, som Gaston skulle ha sagt (eller Rogntudjuu, som Mossberg skulle ha sagt :-). Håller med, man tar sig för pannan.
“Ukrainian Defense Forces are “taking out the Russian air defense system feet first” in Crimea. (Volume up, you can hear the Sea Baby slapping the waves on approach.)”
Film.
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3lro4nvjkqc2r
❗️🇰🇵North Korea lost over 6,000 soldiers in 🇷🇺Kursk region – 🇬🇧British intelligence
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lroapebnh22m
Såg aktuellt om GPS störningarna….
Redan tidigare har frekvensbandet visats men eftersom Aktuellt/ sjöfartsverket inte kunde visa varifrån störningen kom…-
Finns det någon här so. Är mer kunnig och utan påverkan på måsfåglarna kan förklara hur man tekniskt gör för att få reda på källa. Till en störning av GPS signalerna.
Jag har mina aningar 😉 men är inte tillräckligt djup tekniskt för att kunna skriva något mer tydligt här,
Det går att göra troliga bedömningar om varifrån störningarna kommer. Se mitt svar lite högre upp i tråden, och nej jag sitter inte på särskild info bara trålar intenet.
Det finns alt från avancerade automatiska pejlsystem till att man med en enkel mottagare och en riktantenn i handen letar efter vilken riktning signalen kommer från.
Sådan enkel signalspårning som att triangulera källan har varit ren basic kunskap sedan 2’a VK, och användes mycket då. De olika motståndsgrupperna visste att de bara hade några minuter till godo ibland att packa ihop sina grejer och schappa innan tyskarna dök upp på platsen de sände ifrån.
Så ja, det är plättlätt att visa var störkällan är.
Tack för bra svar!
På god grunder (med teknik från VK2) går det alltså att få fram var det störs. Nästa fråga är om det är något som är ok att någon i Östersjön orsakar fara för Natoländerna civila sjöfart? Framkallande av fara är iallafall inte tillåtet i Sverige tycker jag mig ha förstått.
Det är alltså inte kärnfysik för aktuellt och sjöfartsverket att kunna vara tydliga. Det borde inte vara så svårt för länderna runt Östersjön att aktivera sig runt frågan. Men här är jag mer osäker för det handlar om politik.
Det är säkert samma sorts politiska och taktiska bedömningar som att stänga Bälten och Öresund. Man vill inte vara den som kastar handsken först. Därmed så fortsätter moskoviten så länge det går och ökar sina oönskade aktiviteter bäst han kan, men till slut rinner det över någonstans och då blir det inte kul för moskoviten.
“På god grunder (med teknik från VK2) går det alltså att få fram …”
Jag tror inte tekniken var helt splitterny ens då. 🙂
Sign. “Schassen”
Accentmannen; Tyotkino nordväst om Sumy –>Unfortunately for the ruzzians….
Bekräftar även att det var 🇸🇪 bidrag till 🇺🇦 luftövervakning/stridsledning som hjälpte F16 att skjuta ner SU35:an för nån dag sen.
https://youtu.be/_4krALojGOw?si=RBTtbK33909-wKOo
https://youtu.be/_4krALojGOw?si=EWnbm-xNHlku-wRp
Accentmannen. Checkmate!
“Drone threat in Belgorod, Voronezh, Lipetsk, Saratov, Tambov and Volgograd regions.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrobw4ni4k2l
En del rykten om rysk total mobilisering. Om detta sker gissar jag att all personal inte går till Ukraina utan en del mot baltiska gränsen och säkert en del andra ställen. Och Väst lär fortsätta stå och betrakta situationen…..garanterat med att ett par extra hundra svenska soldater får åka över. Eviga fredens sömn tar till sist slut när det smäller och stackars Sverige får se sina 600 soldater slås ut på 2 dygn (trots lång utbildning, nya hytter i kavlar etc).
Jag har kanske inte riktigt hängt med men varifrån kommer dessa rykten. Det är ändå svårt att tro med tanke på att det är en särskild operation och att det nära på uteslutande är ”frivilliga” som bedrivit invasionen så här långt.
Bastubadaren
Jag tror att JEFs övertag i luften kommer att göra att den kontingenten som ställs mot ryssarna till stor del kommer att vara eldledare för JAS med flera.
De ryska hamnarna och ryska fartyg i närområdet kommer snabbt att förvandlas till skrot.
Troligen övas det regelbundet på att allokera målen på tillgängliga tillgångar. Annat vore tjänstefel, och troligen är RY fullständigt medveten om det.
Det enda scenarier där detta skulle inträffa är om ₽utte tror att han inte har något mer att förlora, och bara vill förstöra så mycket som möjligt innan han blir pinata, eller skjuter sin bunkerälskarinna och sig själv.
Finns inget flyg i världen som ensamt kan hindra eller slå tillbaka en markinvasion, för det krävs boots on the ground! Har ryssarna 100k blir det ruskigt löjligt att tro att 10k skulle vara tillräckligt.
Att slå ut kaliningrad är ju självklart men vad hjälper det mot en markinvasion?
Får man fäste vid en markinvasion vet vi ju sen resten genom att betrakta östra Ukraina.
Lösning: 200k trupper in i Baltikum och det börjar bli brått!
Håller med om att marktrupp behövs för att stoppa en sådan invasion. Men det måste vara smartare att ha en ordentlig mängd på plats, men detta mer för att fördröja fiendens framryckning, medan i skarpt läge man tillför mer trupp snabbt. Att hålla stora truppmängder bundna i Baltikum redan från början verkar ineffektivt och oerhört kostsamt. Vi behöver satsa rätt – det finns många hål att fylla.
Nu när oljepriset gått upp igen tror ni att Ukraina kommer att prioritera att slå mot den Ryska oljeexporten igen? Eller kommer man att fortsätta på den inslagna vägen?.
Skulle Iran se till att oljepriset skenar och övriga oljeländer inte har förmåga/kapacitet/vilja att kompensera för bortfallet är UA tvungna att kraftfullt eskalera attackerna mot rysk oljeinfrastruktur eftersom det i dag är oljeintäkterna som håller den ryska statsbudgeten under armarna. Långsiktigt bra för hela världen om det skulle bli ett regimskifte i Iran, kortsiktigt dock inte bra för Ukraina. Svår avvägning, men hoppas på det förra och så får väst helt enkelt öka stödet till Ukraina i gengäld.
Kanske var lite otydlig ovan: Med “kortsiktigt dock inte bra för Ukraina” menade jag givetvis ökade oljepriser (= ökade oljeintäkter till ryssland), inte regimskifte i Iran…
Ang Bloggarens inlägg 19:25 med tilläggen alla de kabelbrott och avklippta mobilmaster samt hackerattacker mot just svenska institutioner som skett och sker dagligen.. Kanske är Paul Warburg något på spåret här.
https://www.youtube.com/watch?v=lUb4JMpxxCo
Själv har jag sedan länge ansett att Ryssarna har en särskild törn i ögat mot Sverige. Om det är Gotland eller Narva som spökar, knappast något av de. Bara Putin som önskar att han fötts som Svensk eller Finsk istället för ryss. Då han som är historieintresserad nog hellre identifierar sig med oss än med hans ryska barbariska förflutna. Tex Peter den I som nog borde ha tilläggsämnet “den galne” snarare än “den store.” Karl var den sanne hjälten i detta krig, karl och hans Karoliner. Så han kanske gör det otänkbara till slut, för att få bli en del av oss på riktigt…
Vi ska tacka honom genom att sänka hans inviter i det djupaste av Östersjöns mörker. Men vi måste rusta kraftigare, och snabbare..
Bygga ammunitionsfabriker tex. Gör vi det? Gör vi nått!?
Ja
Såg också detta yt-klipp och brukar hålla Warburgs analyser högt, men här tror jag för egen del att han lite okunnigt överdriver hotbilden: Jag tror också att ryssarna har ett historiskt betingat ont öga till Sverige, och att Gotland definitivt är ett primärt ryskt angreppsmål, men då bara som ett led i en attack riktad mot Baltikum – jag tror knappast ryssarna kommer att välja Sverige som försöksobjekt för att pröva NATO:s artikel 5, då en attack mot Sverige absolut skulle rendera i ett samlat militärt svar från övriga nordiska länder, UK, Frankrike, Tyskland m.fl.
Mer trolig primär måltavla i mina ögon är Svalbard, eller (om ryssarna verkligen vill syna artikel 5…) Suwałki-korridoren.
Ja, Gotland är givetvis ett första steg i ryssarnas drömmar att ta delar/helst hela Baltikum. Med det följer bomningar mot Svenska förmågor över hela vårt land. Vi är medlemmar av nato, det är Baltikum också..
Ja, Gotland är givetvis ett första steg i ryssarnas drömmar att ta delar/helst hela Baltikum. Med det följer bomningar mot Svenska förmågor över hela vårt land. Vi är medlemmar av nato, det är Baltikum också..
Jag tror att dom tänkte ta Gotland redan i resan mot svarta havet 2022 men tack vara Sveriges militära förflyttningar och förstärkningar av Gotland valde att vänta tills efter sin tredagars seger i Ukraina.
Det lär väl visa sig.
Karlskoga byggs ut, men jag efterfrågade nya fabriker!
Det görs mycket, men det berättas inte om det. Så ska det också vara.
Ok, då ska jag hålla käften och tro på dig, de låter dock inte så i de kanaler jag följer..
https://poddtoppen.se/podcast/1489315911/hojd-beredskap/oksanen-rysslands-hemliga-krig-ar-redan-har
Problemet med det är förstås: Om svaret är basically “Trust me, bro!”, hur ska man då våga lita på att det faktiskt verkligen görs något?
Även drönare måste kunna produceras i Sverige, har vi någon sådan fabrik? Sluta försöka förminska mig! Det jag skriver är viktigt. Ska vi kunna ge Ukraina mer av våra vapen måste vi på allvar börja producera det, för oss, Ukraina och den fria världen!
Sluta lyssna på kommunisten Oksanen.
Snyggt svar på Kulfeldts bön att inte förminska honom; göra det indirekt genom att förminska Oksanen… Kommunist eller inte, han kan ju lik förbannat ha rätt i det här.
Är Patrik Oksanen kommunist?
Det låter lite otroligt.
🇺🇦 Ukrainian drone operators use munitions with a unique form for their drones to hit 🇷🇺 russian invader’s decision making centres.
**Now with more striking elements for better penetration & her pleasure! 😉
🍑👈
Ps
“Rarely arrives lubed”
#russiaMustFall
#Ukraine
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3lrofspaeoc2r
🇺🇸 🇺🇦 Fighting Russia is now Europe’s problem: America is about to leave the stage, – The Telegraph
That leaves Ukraine three options. The first is to rely on Europe stepping in to supply the weapons and equipment it needs.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lroeva4lqk2z
The second – proposed earlier this month by Zelensky – was to buy US made weapons from Washington with European money.
The third is to make the weapons it needs in Ukrainian factories, funded by money from European allies.
🇺🇸🇺🇦 “The US asked us not to strike at Russian energy facilities, after which Russia struck our energy in Kremenchuk in a combined manner,” — Zelensky
🗣️ “This is Putin’s spitting immediately after the conversation with Trump,” the president noted
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lro7wz5xxs2k
🇺🇦 Zelensky: Held a meeting with the military, SBU and officials.
Russia is planning further attacks on energy, which may be less visible to the world right now due to the focus on the situation in the Middle East. The relevant data is available from our partners’ intelligence
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lro4y2jkk22b
🤔 Another “breakthrough” of the Russian military-industrial complex. North Korean MLRS based on Bukhanka.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrnsxbm66c2i
Shaheds have become even more deadly, — CNN
⚠️ The Russians have begun launching drones at high altitudes (2-5 km above the ground), and now they are practically impossible to shoot down with machine guns. It is becoming more difficult for mobile fire groups to confront UAVs
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lrnqzq2vlc2u
“Everything that goes around, comes around…”
Väldigt innovativt av Ryssland där… Att återupptäcka den tyska “Stuka”-taktiken från andra världskriget. (Fast jag är inte säker på att den var ny då heller. Hade någon redan kommit på den under första världskriget? Eller kanske tyskarna själva några år tidigare, i spanska inbördeskriget?)
Originalkälla, förresten: Russia is shifting tactics again, assaulting Ukrainian cities with swarms of killer drones | CNN
Kvällsrapporten, Noel
Hela dagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/1934343341614776585.html
The domestic unmanned aviation complex “Volynyaka” has been admitted to operation in the Armed Forces of 🇺🇦Ukraine – Ministry of Defense of Ukraine.
“Volynyaka” is a reusable attack hexacopter designed to destroy a wide range of enemy targets
Bild
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lrnyujaius2k
🇬🇪
Day 200 of uninterrupted GeorgiaProtests
“Revolution!”
Film
https://bsky.app/profile/marikamikiashvili.bsky.social/post/3lro2fo57ec2u
“Revoltion! Revolution!” ✊
Day 200 of daily nationwide protests in Georgia
Film. 🇬🇪
https://bsky.app/profile/rusudandjakeli.bsky.social/post/3lrnyoupnis22
“Fire to Russia! Fire to Oligarchy” – Activists from Unity platform marked Day 200 of GeorgiaProtests with a performance, including marching to parliament with masks and torches and burning the Russian flag
Film
https://bsky.app/profile/civil.ge/post/3lro3j67s222e
Reports that Ukraine is attacking an oil depot in Oryol right now.
Russian media report witnesses saying there were at least 4 explosions over the city, near the oil facility, with several flashes in the sky.
Air defence is active, but it’s not yet known if they’re successful
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lroml3r4lk24
Heavy MLRS fire reported on Russian troops in Sudzha, in Kursk region. This is the town which had previously been occupied by Ukraine
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lromwfbpvk24
Intressant tråd om ryska chefer som ljuger om framgångar uppåt och det får mer förluster för egna och sidoförband.
https://threadreaderapp.com/thread/1934250068728836141.html?utm_campaign=topunroll
En av anledningarna till att Ukraina inte hjälper ryssen med att förstå läget på marken, dvs inte alltid, troligen ganska sällan, rapportera publikt i realtid, utan vi får veta vad som hänt med timmar, dagar och veckors fördröjning.
Intressant tråd. Ryssland satsar stort på militär rustning, men effektiviteten begränsas av bl.a. korruption och lögnkultur.
❗️A large number of 🇺🇸US Air Force KC-135R/T Stratotanker (17 aircraft) and KC-46A Pegasus (4 aircraft) tanker aircraft were recorded taking off from air bases in the United States towards 🇪🇺Europe.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lroxrn5ue22w
Det var spännande.
Har UZA något behov av lufttankningsflygplan i Europa?
Är de påväg mot mellanöstern? Mer troligt tänker jag …
Tror att det även döljer sig svärmar med spetsflyg och osynliga större bombplan runt tankerflottan..
Iran och Ryzzland är två av de tre länder som är mest aktiva i Sverige med spionage och sabotage. Vi har nu två champions som krigar med dem och det gynnar oss i långa loppet om de vinner dessa krig.
SVT skriver om trumpetens syn på det som händer mellan länderna som börjar på I.
” Presidenten jämförde situationen med barn som grälar i lekparken och sade att det ibland är bättre att låta dem ”slåss ett tag” innan man ingriper.”
Det visar på hans syn på krig, dvs att krig börjar för att länder är arga på varandra, inte för att de tror de har något att vinna på det. Sett på det viset är det helt logiskt att han tror att ”appeasment” kommer att få slut på kriget, och att han vill att Zelensky ska sluta säga elaka saker om Ryssland som tex att påpeka när de begår krigsbrott.
Och en tydlig signal om att EU och likasinnade måste lösa detta utan uza.
Dvs hjälpa Ukraina.
Ja, precis Sjö. Skulle vilja beteckna det som en infantil inställning. Han talar också mycket om att han är på personlig god fot med den ena eller andra politiske ledaren, och att det därför skulle bli en smal sak för honom att nå en överenskommelse. Dagisnivå.
Är det hans favoritanalogi?
Han har också den briljanta tanken att låta Putler vara medlare. https://www.reuters.com/world/middle-east/trump-says-iran-israel-will-have-peace-soon-2025-06-15/
Han pratar som att han är tio år.
Jag har nog aldrig hört honom framföra ett tal som är utformat på ett sätt värdigt en statsman, någonsin!
Säger kanske mer om läget i USA än om honom själv…
God morgon!
1200 KWIA
2 Tanks
7 AFVs
18 Artillery systems
1 Anti-Aircraft system
95 UAVs
9 Cruise missiles
79 Vehicles & Fuel tanks
1 Special equipment
Slava Ukraini
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3lrp5bb4ef22x
1200 det rör på sig. Tack för tipsraden
Tack Matsextrude !
God morgon och tack för en fin rad till kaffet.
Godmorgon alla hjältar!
Morgonswishen till Jonas, gör att kaffet blir godare!
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut!
Vi ger ALDRIG upp!
Gomorron Perra o alla andra Spjutskaftsbärare !
Vi ger aldrig upp
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
God morgon, vi ger aldrig upp!
Aldrig!
Kräkml sveper landet efter fyllon, hemlösa, åldringar för att skicka dem som levande, snart döda dock, detektorer för att kartlägga Ukrainskt försvar. När dessa tar slut återstår allmän mobilisering.
Lyssnade på några videos under morgonpasset där det hävdades att nu när Isr*el krossar drönarfabrikerna i Ir*n så kommer snart Ryzzarna att vara utan, då det bara monterar ihop delar till drönare där delarna kommer helt och hållet från Ir*n och att ryzzen inte har kapacitet att bygga motorer, navigation etc. Nån som vet mer än jag som kan bekräfta detta?!
AFU: “In total, 175 combat clashes took place during the past day.
The enemy launched 4 rockets and 54 aviation strikes at the positions of Ukrainian units and settlements, using 11 missiles and dropping 99 controlled aviation bombs. In addition, carried out 5852 shells, 67 of them – from jet systems of salvage fire, and involved 3081 kamikaze drones for impression.”
“Ukraine has received another EUR 1 billion from the European Union from profits generated by frozen Russian assets.”
https://www.ukrinform.net/rubric-economy/4003932-ukraine-receives-additional-eur-1b-from-eu-using-frozen-russian-assets.html
“Oil prices soared on Friday as Isra-el said it carried out attacks on “dozens” of sites across I-ran, including its nuclear program, sparking fears that a wider conflict in the Middle East could disrupt global oil supplies.
Higher oil prices will benefit Russia, which had until now been bracing for a budget shortfall and slowed GDP growth as oil prices slumped and the ruble strengthened.”
https://www.themoscowtimes.com/2025/06/13/oil-prices-surge-russian-stocks-rise-as-israel-iran-tensions-grow-a89437
Tatarigami har en poäng.
“The Trump administration was right to criticize EU, treating it less as a geopolitical subject and more as an object. Despite restraint, the US still supports its ally in the Middle East. Meanwhile, Europe is unable to take comparable action in Ukraine, for its own interests.
Europe remains weak – Germany backpedalled on Taurus, both the UK and France walked back earlier statement about troop deployment, yet people respond with listing historical excuses. Saying that Trump is bad or that the EU isn’t organized only proves my point: you are still looking over the shoulder”
https://bsky.app/profile/tatarigami.bsky.social/post/3lrpbrt5luc2n
I min värld svamlar han.
-Ukraina har aldrig varit allierad med EU på det sätt som USA stöder Isr*ael. Däremot skrev USA (och UK) på ett löfte
om att skydda UA mot precis det som händer nu.
-USA (Trump) lovade att få till fred i UA på, låt os säga väldigt kort tid. Då lovade UK och FR att placera ut trupp så fort
ett fredsavtal eller vapenstillestånd kom till. USA misslyckades dock och inget fredsavtal ligger ens på bordet nu.
-EU har levererat lång mycket mer vapen och ammunition än USA hittills. Dessutom har USA backat på flera löften,
hindrat t.ex. SE att leverera flyg, begränsat räckvidden på t.ex. Himars och stoppat UA från anfall som skulle gett effekt på kriget.
-Sedan hade man mage att klaga när UA började slå ut oljeindustrin i RU och nu gnäller man på att EU är fega?
USA placerar sig längre och längre bak i listan över länder värda uppmärksamhet.
JVM:
“After spending more than three years and 50 trips to help the Ukrainian military, I have now been awarded with two medals in Ukraine.
The first one is from the Minister of Defence of Ukraine, Rustem Umjerov, who awarded me the medal “For Assistance to Defence”.
The 2nd one is from the Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine, General Oleksandr Syrskyi, who awarded me the medal “For supporting the military”.
I would like to dedicate these medals to all the people out there helping Ukraine with donations. Without your donations, there would no help.
For significant personal contrib to the org. and provision of comprehensive assistance to the personnel of mil units and subdivisions of the AFU, fruitful coop. with the AFU, maintaining the fighting spirit of def. of state sovereignty and territorial integrity of UA, and active volunteer activities”
https://bsky.app/profile/jvmukraine.bsky.social/post/3lrpbgbilk22j
Det firas genom ett till bidrag till JvM!
👍
Allas vår Jonas har fått inte mindre än två (2) medaljer från Ukraina! Alla vi som då och då ger vårt stöd kan bara känna stolthet över det arbete han gör. Slava Ukraini! https://bsky.app/profile/did:plc:j4fjbcj6y2ea3qkihkxghhfj/post/3lrpbgbilk22j
Instämmer, Flody!
Instämmer jag med. Det är många som stödjer 🇺🇦 på det sätt de kan. En del skänker pengar, andra renoverar fordon, privata insamlingar mm. Tillsammans mot seger med 🇺🇦 som spjutspets.
Det finns nemiroff mer att göra ffa från politiskt håll, både gällande vapen och sanktioner.
Verkligen.
Tack Jonas, för att du även gör oss stolta som kan bidra till ditt viktiga arbete med att stödja Ukraina.
Ja, det är ju så att utan donationer skulle han inte kunna göra något, så vi alla som skänkt till honom kan passa på att sträcka på oss också!
Vi irriteras med all rätt över att Ryssland vi skuggflottan exporterar olja i närheten av vårt farvatten.
Men den minskar, totalt sett betydligt.
Om mina uppgifter stämmer , och jag har egentligen inget uppenbart skäl att inte tro det , så har den fartygsburna ryska oljeexporten minskat rejält, maj 2025 jämfört med maj 2024 exempelvis, är den noterade minskningen över 40 procent
Tack PERRAG55 för all information om tillståndet i ryzzland.
Alla dina inlägg, är verkligen värda att läsa, precis som så många andras som ERIK14 med mfl mfl …..
Låter bra! 👍
Tack själv, 233PEAD!
Du är en trogen Cornucopiakämpe !
Men var hålls HMS Repulse!
Vi behöver något moraliskt uppbyggande i dessa svåra tider!
Apropå försvunnen så har inte essäisten Johan No 1 publicerat sin daglig uppdatering sedan 5:e juni på Substack. Ska man bli orolig för honom? Eller är det bara semester?
Semester
“Ukrainian military shoots down a Russian FPV drone catching up with them at the last moment and it crashes into a tree”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lrpg6vx2as2w
“HUR identifies Russian tanker evading oil sanctions with illegal transfers near Greece, Cyprus. The vessel, operating without Western insurance, is part of Russia’s expanding shadow fleet used to bypass G7 and EU sanctions on Russian oil exports.”
https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3lrpfufhhqs2l