En teknikpark och en bränsledepå för distributionen av bensin och diesel i Moskva står i brand efter nattens ukrainska bombningar mot den ryska diktaturens huvudstad.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

En teknikpark och en bränsledepå står i brand i Moskva efter nattens ukrainska bobmningar av den ryska diktaturens huvudstad rapporterar bland annat Kyiv Post. Enligt Ukrinform är bränsledepån en tankningsplats för bensin och diesel för tankbilar för vidare distribution i Moskva och har för ändamålet ett antal stora cisterner och servas via pipelines från t ex Jaroslavlraffinaderiet som nyligen bombades. Anläggningen ligger här på Google Maps och branden kan ses på exempelvis denna film eller på denna. Ser på denna film ut att vara minst två brandhärdar. Förhoppningsvis kan röken påminna ryssarna om landets krigsbrott.
Bränsledepåer är mellanlager för raffinerade bränslen innan leverans till bensinstationer och även Sverige har ett tiotal av dessa som mestadels försörjs via kustnära mindre tankfartyg eller via de inre vattenvägarna i Sverige, om de inte ligger intill ett av våra raffinaderier.
En ukrainsk drönarrobot störtade också på den närliggande civila storflygplatsen Sjeremetyevo. Det finns till och med en film på SA-22 Greyhound närskyddsluftvärn som öppnar eld, men även om det hörs en explosion ser man fortfarande inte om den faktisk träffade sitt mål eller bara gick in i en civil byggnad.
Om den bombde teknikparken skriver Ukrinform:
“According to the science park’s website, its main areas of activity include the production of electronic equipment, control and measuring instruments, optical equipment, processing various materials, research and development, the information technology sector, and consumer goods.”
Även teknikparken ligger likt bränsledepån och flygplatsen nordväst om Moskva, så det verkar som Ukrainas anfall penetrerat luftvärnsskyddet runt Moskva just där.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!

10:57 Ryska förluster igår enligt den ukrainska generalstabens morgonsammanräkning blev mycket svåra 1 170 manskapsförluster, massiva 82 artilleripjäser, två ovanliga salvpjäser, tre tunga luftvärnssystem, fem enheter särskild utrustning, massiva 325 transportfordon, tretton krypare, och låga fem pansarfordon varav en stridsvagn.
10:58 Partisaner ska slagit ut flera kommunikationsnoder i samband med bombningarna mot Moskva vilket lämnade luckor i rysk luftbevakning.
11:00 Verkar som att även en tillverkare av mikroelektronik för ryska robotars styrsystem bombades i Moskva.
11:02 Ukraina ska bombat en rysk ledningsplats på den ockuperade Arabattungan söder om floden Dnipros delta i natt, och denna ryska markfilm visar på förödelsen strax efter bombningen.
15:07 Firepoints attackdrönare FP-2 ska bestyckats med markattackraketer och kan utöver 60 kg stridsspets nu bära åtta dumma raketer som kan avfyras mot önskade mål. En film publicerad här. Detta gör att man förutom huvudmålet även kan slå mot småmål eller sprida allmän kaos.
15:09 Ukraina slog också mot en lång rad mål med sina attackdrönare, inklusive ett av FSB:s patrullbåtar, Tor-luftvärn, ledningscentraler och sambandsanläggningar. Totalt ska 186 måltavlor på 46 plats attackerats.
15:10 Film på hur en enhet Tor-luftvärn slås ut av två FP-2. Den första missar men oskadliggör fordonet, som slutavskrivs av den andra.
15:11 STARK VARNING! En ukrainsk försvarares hund återser sin husse. Varning på grund av pollenallergi.
15:12 En rysk partisangrupp uppger ha sänkt en rysk Bujankorvett i Kaspiska Flottiljens hemmahamn i Kaspijsk. Ammunitionen ombord ska exploderat och fartyget uppges ha sjunkit utan överlevare.
15:14 En fabrik som är underleverantör till en av Rysslands största krut- och fastbränslefabriker ska exploderat. En ordentlig brand och rökpelare här.
15:33 Det brinner intensivt på eb motorväg i Moskva. Se även här. Möjligt att det är en tankbil som exploderat eller liknande. Branden har även spritt sig till marken under vilket talar för läckande bränsle.
16:03 Annan vinkel på motorvägsbranden i Moskva.
16:05 Rysk RUMINT uppger att anfallen mot Moskva med drönarrobotar fortsätter.
16:19 Ukrainsk drönarrobot över Moskva nu under eftermiddagen via direktuppgifter till WarTranslated.
20:42 Zelenskyj höll ett selfietal om att Ukrainas bombning mot Moskva visar att Ryssland behöver lämna Ukraina i fel, om de är måna om sina oljeraffinaderier och anläggningar, sina företag och att Ukrainas partners ser vad som pågår och att stämningen i kriget vänder. Textning av WarTranslated.
20:44 Samtliga fyra cisterner i bränsledepån i Moskva ska förstörts enligt texten till denna film.
292 kommentarer
BgB såklart
🏅
👍
Love the smell of Moscow burning in the morning.
Love the smell of Moscow burning in the morning.
Gissningsvis tvåa eller något idag. JvM får det bli.
🏅
👍
Slava Ukrainy – vi ger inte upp! Jvm får bidrag!
🏅
👍
Trea…. Wow!
Caps and Candles/ Wesslan. jag har fått ihop 16 tusen tack vare er. Ni är asgrymma och jag tackar från hjärtat. Ska på tisdag titta på en bil. En 4wd Ford transit med gott om utrymme och hög fjädring. Inte mina drömmars bil men jag är realist. rätt bil rätt pris. Den kommer hjälpa till med logistiken. mitt hus har inga drönare över taket, min fru är säker och jag ligger inte avskjuten i ett dike. jag måste göra mitt yttersta för att se till att konflikten stannar där och inte kommer hit. tack för ert stöd/Wesslan. ( varför gör jag detta? är nog skadat gods. Som alla andra vill jag ta min partner till en söderhavsö och bara njuta av livet. Men detta är större än mig . det är ett kall och jag får gilla läget).
🏅💙💛
För er som inte vet. Jag kommer köpa en skåpbil och göra en riktad insats till dom som försvarat vår frihet. Vi får inte glömma vad vi offrat. skänk en slant till wesslan via Caps and candles
Fint att du fick i hop till en vettig bil och tack för det du gör! 👍
👏
250 till Caps and Candles, bra jobbar Wesslan
👍
Toppen Wesslan! Du är en pärla!
🙂
Glömde tillägga att det blir Jvm!
🏅
👍
Nylander…
Glömde tillägga att det blir Jvm!
🦅🚀 Probably BARS drone-missile over Moscow region!
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlzwugn2z22y
No6?
FCK PTN/TRMP anyway!
Väl talat 🔥⛽️
🔥 FIRMS image of Belbek Airbase in Crimea.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlzwbvsyzc2y
Återigen ser man den exemplarisja samordningen med ATESH
🔥 ATESH agents disrupted the operation of several communication towers in the Putylkovo, Kommunarka and Domodedovo areas near Moscow
As a result of the sabotage, the air defense system lost some of its observation points.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlzryc3n3s2y
Aggregat från dronebomber ger att Ukraina avfyrade 680 långdistansdrönare och 8 patrullbrännare igår. Det är massivt.
https://bsky.app/profile/dronebomber.bsky.social/post/3mlypee5rx22o
https://bsky.app/profile/dronebomber.bsky.social/post/3mlyg6dz7hs2o
https://bsky.app/profile/dronebomber.bsky.social/post/3mlxsrzr2dk2o
Greyskull
@FreudGreyskull
Russia intercepted 556 drones
Och då kan ryssarnas siffror dessutom vara överdrivna
En del är nog skenmål.
Troligt. Och tex en Pantsir mot ett skenmål smäller rätt gott
Ja och ryssarna saknar jaktdrönare så blir dyrt.
Undrar just vilket annat krig som uppvisar likheter….
En bra början 😀
Siktar på +1911
Kan ev vara samma som 10:58, men får inte se den
Till min post 11:00
🤩 Moscow region after a night raid by attack UAVs.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlzyx4bsi22e
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God förmiddag!
Aldrig!
Finns inte på världskartan att vi skulle!
God lunch! Vi ger aldrig upp!
Nej vi håller I och håller ut!!!
🔥 Arabat Spit, Kherson region. Objective confirmation of the strike on recreation center “Prestige”, – Falcon Insight
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlzyfsrw7c2e
Ser jag som ett krigsbrott 😡
In Kherson and the region, the enemy began to scatter these improvised explosive devices along the roads.
They were found and neutralized this morning. They are designed mainly to harm civilians.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlzxzu3nds2e
@Lars W
Dagens artikel ligger under ekonomi.
SPRAVDI — Stratcom Centre
@StratcomCentre
Panic among Russia’s elite this morning, after last night’s massive Ukrainian attack on Moscow. Russian Senator and former head of Roscosmos explains how they are now defenseless from stopping Ukraine’s growing attacks that will soon include missiles
Översatt text. Tyvärr inte på Bluesky
Tänker Ukraina plockar ett par LV i taget. Sedan är snart skjutbana Mockba öppen för fri eldgivning.
Smart av orcerna lägga en stad med alla mumsiga mål på ett ställe.
Gissar på våldsamma bränder över hela byn inom kort.
🃏
Zelensky spelar sin hand med största säkerhet 😀🃏
Först all lv som fanns na Moskva, innan det hann tillbaka till Gå så blev det sanktioner ute i landet.
När lv var tillbaka så blev det sanktioner mot Moskva.
Klädpoker och tsaren blev naken.
Hoppfullt om Krim i DN. Det vore en ansiktsförlust som heter duga om PTN-regimen behöver evakuera.
https://www.dn.se/varlden/experter-krimhalvon-kan-vara-pa-vag-att-skaras-av/
Eller ja, Krym-halvön. Tog rubrikens stavning av farten.
Mycket bra artikel som ger allmänheten info som inte annars framkommer i media.
Inte låst för mig, så klicka på!
“Jag skulle inte bli förvånad om det inom några månader inte finns mat på Krim”
Är det inte rätt bördigt på Krim? Jag tror på vapenbrist istället.
Halvön är bördig men har brist på regn, den huvudsakliga vattenförsörjningen kommer att ta tid att återställa efter att ryssland bombade sönder dammen. https://en.wikipedia.org/wiki/Destruction_of_the_Kakhovka_Dam
När det är i dagspressen vet man att det går *riktigt* dåligt för ryzzarna.
Glöm inte klicka och läsa artikeln så intresset syns! Värd att lyfta på bloggen kanske?
@LW
Ej låst ännu.
Glädjande nog ligger fortfarande denna artikel högst upp på DN:s nätupplaga nu på eftermiddan.
Nu är den bakom väggen, men någon har arkiverat den
https://web.archive.org/web/20260517100237/https://www.dn.se/varlden/experter-krimhalvon-kan-vara-pa-vag-att-skaras-av/
Kanalen
Shrike News
New changes on the map:
1) Vovchansk
DeepState : The enemy pokes his head near Zibino.
Change: -0.6 km²
For reference (km² per day):
• May: -1.1
• April: -4.7
• March: -5.2
• February: -4.5
• January: -7.9
2025
• December: -14.4
• November: -16.8
• October: -8.6
• September: -8.6
• August: -15.0
• July: -18.2
• June: -18.5
• May: -14.5
• April: -5.9
• March: -4.3
• February: -6.8
• January: -10.5
Grunden ser ut att vara Deep State
Roman Shrike för statistik över Ryss-offensiven. Dessa siffror är åt det anmärkningsvärda hållet, inte mycket man tar nu inte.
Daglig förändring är alltså: -0,6 km²
Kollar i appen över fartygstrafiken i Finska viken och Svarta havet och utifrån mitt obefintliga kunnande av marina verksamheter verkar Ukraina ha lyckats få stopp på handeln med olja. Nån som har koll?
🔥Zelensky: Our responses to Russia’s protracted war and strikes on our cities and communities are completely fair.
This time, Ukrainian long-range sanctions have reached the Moscow region, and we are clearly telling the Russians: their state must end its war.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlzzvead2c2k
Grateful to the SBU and all the Defense Forces of Ukraine for their accuracy. The distance from the state border of Ukraine is more than 500 km. The concentration of Russian air defense in the Moscow region is the largest. But we are overcoming. Glory to Ukraine!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mlzzveajv22k
SBS strikes 😎🇺🇦
🔥Border guard ship of project 10410, Kaspiysk
🔥Tor-M2, Luhansk region
🔥Strategic secure communications node of Black Sea Fleet
🔥Train with fuel and lubricants, Donetsk region
🔥Port cranes, Berdyansk
🔥Meeting of the leadership of the 2nd brigade of the 91st brigade, Shakhtarsk
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm22xc2nuc2v
🔥Command post of the 9th brigade of the 51st brigade of the Russian Navy, Pokrovsk,
🔥UAV control point and enemy MTZ warehouse, Donetsk region
🔥Command post 103rd MSP 150 MSD 8 A RF, Donetsk region
🔥Telecommunication towers, Zaporizhzhia region
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm22xc2xms2v
Samma här
https://www.youtube.com/watch?v=6tYC71uI6H8 (5m0s)
Undrar vad moskvaborna nu tror om den Speciella Militära Operationen (inte ens ett krig och som man har radat upp framgångar en masse i propagandan) nu när SMO nått Moskva?
Finns massa filmer med ryskor (med inbyggda krockkuddar) som är rätt upprörda/förtvivlade
Ett typexempel, finns uppsjö av dessa, i andra fall mer upprörda
Film, varning Telegramlänk
https://t.me/istrebin/41499
😮 herre jösses!
Ser ut som hela hennes ansikte drabbats av en kraftig allergisk reaktion.
Oh fy fan, 🤮 orkade se en halv sekund. Kräkreflex
Ja, Luderluppen, Ursäkta ordleken, men hon borde gå under pseudonymen LuderLÄPPEN)))
😂
😅
HON kanske fick krama torsk iaf…
😉
Vercingetorix1
😆
😂
En berlinare under slutskedet av WW2 konstaterade ungefär: ”Vi förstod att kriget var förlorat, när rapporterna om våra stora segrar kom närmare och närmare Berlin…”
🇺🇦🦅🚀 Ukrainian drones are firing unguided missiles at targets in Crimea.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm23bhty7k2i
Fantastiskt 👏.
Mer sånt.
1000 samtidigt. Avfyra på avstånd. Sedan krascha in i alla byggnader. 🔥💥
Overnight, 🇺🇦Ukrainian military forces shot down 279 out of 287 🇷🇺Russian UAVs (drones).
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mlzolxsng22j
279/287= över 97% nedskjutna ryzka drönare, vilket är rekordartat mycket!!
Russian military bloggers note Russia claims downing 1,054 Ukrainian drones in 24 hours. “Traditionally the Ministry doesn’t report hits, only successes. So the enemy launched even more, especially counting drones over new regions,” they note.
Översatt text
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mm24xmsn222r
Meanwhile, Russians in their Z-communities are already making decisions about responding to the unprecedented massive attack on Moscow.
Översatt text
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mlztfiddc22a
This was bad day for the Russian air defense in Moscow. The Russian defense ring around Moscow was penetrated at multiple points.
Bilder
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mlzzymmrlc2f
Ukrainian drones struck targets from Durykino in the north, Zelenograd, Sheremetyevo International Airport and Khimki in the northwest, and even reached the Moscow refinery in the southeast of Russia’s heavily protected capital.
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mlzzywvad22f
Långa köer vid mackarna, begränsade tankmängder och en vardag som blir mer osäker. Hur skulle krigspropagandan låta vid en sådan brist??
Tur man kan sin historia:
”Snart kommer våra WunderWaffe som vänder kriget”.
“Unsere Mauern brechen, aber unsere Herzen nicht.”
Osv, bara att kopiera rakt av!
Lol! Vi har överflöd, men tekniker fixar nu filtrering och underhåll eller långa köer bevisar att vi har stark ekonomi och hög efterfrågan.
More from Moscow region 🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm273ec2yk22
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm273ecwdk22
Historia
Satans djävla svin 🤬🤬🤬
The third Sunday of May commemorates the millions of victims of Soviet repression, particularly those of Stalin’s Great Terror of 1937-38.
It marks one of the darkest chapters in Ukraine’s history. Hundreds of thousands of innocent people were executed, and millions were deported.
https://bsky.app/profile/u24.gov.ua/post/3mlzvczzoxs2q
Ukrainas Sting-drönare:
https://www.youtube.com/watch?v=CVcy3sbF6ng
Ser ut att vara väldigt kostnadseffektiv – 2500 dollar.
En film där man ser att de verkar ha väldigt bra räckvidd. Inget man behöver ha tur med och råka befinna sig precis i närheten.
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/1sje5zt/highres_footage_of_a_sting_interceptor_drone/
Film som visar hur Ukrainsk drönare slår till mot ett ryskt fartyg 1000 km från fronten.
https://united24media.com/war-in-ukraine/ukraine-strikes-russian-warship-in-caspian-sea-nearly-1000-kilometers-from-front-line-video-18889
Intressant uppgift från NATO källor säger att Mordor med flit försöker störa ut ukrainska drönare i riktning mot Finland och Baltikum.
Enligt uppgift förser Ukraina Finland med förhandsvarning om ukrainska drönaroperationer, vilket förklarar finska åtgärder på sistone.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/03d18145-15c0-48a4-b4a7-d6ba22e3f125
De försöker väl störa ut alla drönare, överallt?
Poängen är att Mordor med avsikt försöker styra drönarna mot Finland och Baltikum med baktanken att förorsaka skador då drönarna störtar
Precis!
Det verkar väldigt avancerat att störa så precist att man tar över styrningen…
🔥 SBU clarified the results of the attacks on Moscow and Crimea.
In the Moscow region, the following were hit:
▪️ Angstrem plant, semiconductors;
▪️ Moscow Refinery;
▪️ Sonechnogorsk oil pumping station;
▪️ Volodarskoye oil pumping station.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm2c4bt2rc2z
🔥 In Crimea, Belbek military airfield were hit:
▪️ Pantsir-S2 anti-aircraft complex;
▪️ hangar with radar for the S-400 complex;
▪️ Orion UAV control system and Forpost UAV ground control station;
▪️ ground-to-air data transfer point;
▪️ control tower and hangar at Belbek airfield.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm2c4dgeek2z
Transneft in Moscow 🔥
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm2bhb2cts2y
Fin tjock rök.
Sannolikt en av de platser i världen med antalsmässigt mest lv.
Och här är det fritt flygande…
FP-1 maneuvers in the sky over Moscow
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm2b4lmlsc2y
Mest LV, behöver inte betyda bäst eller bra LV. Vilket filmsnutten tydligt visar.
What air defense doing?
Vacation?
Fin video. Fin smäll.
Imponerande av en 12-åring som oskadliggjorde drönare.
Från Omni:
12-årige Anatolij Prokhorenko satt i grannens päronträd i Tjernihiv, Ukraina, en kväll i april när han plötsligt hörde det välbekanta surret av en drönare, skriver Washington Post. Sin unga ålder till trots har 12-åringen fått lära sig hur man ska agera vid en drönarattack. När han såg hur drönaren tog sikte mot gatan där hans tre syskon lekte agerade han blixtsnabbt.
När han kom i kapp drönaren gjorde han som soldaten lärt honom: Han gjorde en ögla med fingrarna runt den fiberoptiska tråd som hängde ner från drönaren, räknade till tio och drog till. Tråden gick av och drönaren vände hastigt uppåt och försvann.
– Jag väntade på en explosion, men den kom aldrig.
I stället landade den i ett träsk en bit bort.
I Ukraina har 12-åringen hyllats som en hjälte efter insatsen, men han har också blivit måltavla för ryska krigsbloggare. Enligt Washington Post har familjen tvingats lämna sitt hem.
Fantastiskt!
‘måltavla för ryska krigsbloggare’
Fördömda terrorister!! 😡
Satans pack 🤬
Vilken hjälte 🇺🇦💙 💛
🔥 Sonechnogorsk oil pumping station. The boys are working, one of the tanks is completely destroyed.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm2f22iuz22f
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm2f22jqe22f
💥 There are reports of new explosions in the Krasnogorsk / Glukhovo area, Moscow region
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm2gg4fz2k2f
Ska jag gissa på vad som smäller i Krasnogorsk, Erik, så är det I fabrikskomolexet KMZ, som specialiserar sig på optik, laserutrustning m m.
Det är en stor arbetsgivare, och definitivt till dels, men inte enbart, en alls inte oviktig del av rysk försvarsindustri!
I så fall visste smällen var den tog 👍
A large fire broke out in eastern Moscow. Locals reported hearing an explosion before flames spread. Thick black smoke began drifting over nearby residential areas, while the exact cause of the blaze remains unclear.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mm2hkiyfhs2u
A new group of ~250 Ukrainian drones, including jet-powered drones are heading towards Russia and Russian occupied territories. There are also reports of Ukrainian naval drones heading for occupied Crimea.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mm2evt4wws2u
The attack on Moscow and central/southern Russian regions continues with around 250 conventional drones, 10 jet-powered drones and 5 naval drones according to Russian sources, DroneBomber reports.
Kartor
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mm2gcoeilc2r
Positivt positivt 😀🔥💥⛽️
Fler o fler massiva attacker 👍🏻👍🏻👍🏻
Så oerhört glädjande att Ukraina äntligen har fått resurser att mer effektivt nedmontera ryz militärindustriella förmågor.
Oerhört mycket av terroristernas förråd och kapacitet har sanktionerats. Fantastiskt. Nödvändigt.
Hoppas på fortsatt kraftig bekämpning. Så häftigt att ryz luftförsvar sviktar!
Härlig söndag! Keep em coming!
Väldigt uppiggande med alla brasor i moskoviet. Bommullsrökarna är tydligen ett ohanterligt problem där borta 🇸🇪🇺🇦Slava Ukraini🇺🇦🇸🇪💪
Yes 🔥 💨
Helt enkelt fantastiskt 🔥.
Bra budskap till Putler som tänker besöka Xi 21/5. Han lär få ta tåg eller åka höskrinda dit.
Helt enkelt fantastiskt 🔥.
Bra budskap till Putler som tänker besöka Xi 21/5. Han lär få ta tåg eller åka höskrinda dit.
Undrar om Putin får asyl?
Bra och befogad fråga 🤔
Xi kanske kräver östra Mordor som betalning för att ge Putler Asyl.
Moscow. Drone attack continues right now. Our local correspondent reports air defense activity directly above him.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mm2jsowies2r
❗️🇺🇦Ukraine’s 7th Air Assault Corps struck a 🇷🇺Russian logistics hub near occupied Selydove using attack drones and HIMARS rockets. The strike destroyed a supply warehouse and an antenna system that provided internet connectivity and supported Molniya drone operations against Ukrainian positions
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mm2kd7spl22c
Mästerkommunikatören Zelensky: vi KAN bomba Moskva när vi vill. Men vi lät bli under paraden för att vi hade gett tillstånd då.
Haha! 👍
Det förekommer förklarligt nog en den språkliga krumbukter i ett snabbt forum som detta.
Man skulle ändå ibland önska lite större precision.Vi har alltid det klassiska att blanda ihop sanktionera och sanktioner som ju har diametralt olika betydelser. En annan smått irriterande grej är att “tanks” ibland verkar syfta på cisterner och ibland stridsvagnar. OK att det för det mesta framgår vad som menas, men vi kan väl försöka vara precisa nä vi inte har bråttom. En ytterligare företeelse är det flitiga bruket av allsköns förkortningar, i bland vedertagna sådana och ibland helt egenuppfunna. Även om man är genomsnittligt språkkunnig så är det ibland nödvändigt att googla på alla knepiga sammansättningar, särskilt när det gäller militära prylar. (Det märkliga bruket av ordet själv ska vi inte tala om…).
Jag skulle alltså önska att vi alla tog oss i den s k hampan, men jag vet att det inte är populärt att säga det!
Du har i alla fall mitt fulla stöd. Vårt språk är vårt gemensamma arv och behöver vårdas.
Ett vårdat, tydligt och välstavat språk speglar både tankens klarhet och respekt för läsaren.
Men samtidigt är de som har bra och/eller viktiga saker att berätta värda att läsas även ifall de inte är språkekvilibrister, ja t.o.m de med svår dyslexi ska få komma fram, tycker jag.
Jag försöker alltid i görligaste mån anstränga mig att förstå vad som menas, och undvika att påpeka språkliga fel.
Men det är absolut mycket mer “godkänt” att skriva som Enrico Palazzo skrev här, som en allmänt hållen iakttagelse eller önskan om förbättring.
Så Enrico, ta det inte som kritik mot ditt inlägg, och vi kan säkert skärpa oss lite till mans.
Mången akronym på denna blogg har jag varit tvungen att googla, helt säkert. Jag är för lite MÖP för att hänga med hela tiden.
Själv brukar jag ibland skriva akronymet en gång med en förklaring i parentes, för att sen fortsätta använda endast bokstavskombinationen, det är ju lite snällt mot läsaren.
Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt!
Detta var som sagt, sagt eller skrivet av Reefat El-Sayed
Berömd för “Här ligger det en gravad hund”, apropå något som var litet lurigt.
Trivia: enligt SoldF förkortas ordet grodman som grdman vilket gör att endast en bokstav sparas.
Håller med, i sh ang tanks o förk.
Skadeglädje är ” fult” det vet vi….men vissa undantag tycker jag nog att vi kan göra, åtminstone när det gäller rysk ekonomi.
Tro det eller ej, men summerar vi öppet redovisade ” Non Performance Loans ” bankerna har SAMT alla ” rekonstruerade” lån blir summan av kardemumman att de representerar ungefär samma som 10 procent av den ryska redovisade BNP för 2025.
Och till skillnad från rysk BNP växer antalet dåliga utestående krediter hos bankerna!
Big time skyll dig själv tycker jag att det är, att ekonomin kraschar.
När det gäller angående terrorister, torterare och mördare är skadeglädje snarare något mänskligt
Jo, visst , skadeglädje är mänskligt, och “rysskigt”också.
Hör bara:
En ryss beklagar sig över sitt nedbrunna hus och står och gråter vid de rykande ruinerna
Hans mor försöker trösta honom och säger
“ja det är verkligen förskräckligt, men tack och lov så brann grannens garage också ner”
Känns klassiskt ovanligt ryskt 😉
+1
(Var förstås till Perra)
Fullständigt förödmjukande av ryska förmågorna. Vilken reklam gällande exporten…
Ukrainian drones were partially flying in formation when striking Moscow, Russia, this morning.
At this point they are mocking the Russian air defense capabilities.
Film
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mm2kybsemc2e
Underbart och som du skriver @XIV, vilken reklam!
Rysk export 《
Ukrainsk export 》
Jag skrev för några dagar sedan att UA borde göra en överflygning över Moskva i formation julgran.
Och så besannades det 👍
😀👍🏻
Det blev en rote…helt fantastiskt, aldrig sett innan med drönare! 👍
Roteflygning med drönare, aldrig sett innan…Ukrainarna är helt otroliga, haha! 👍
Moscow region now 🔥
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm2msbsx4c2m
Nån som rökt igen 🚬 ?
De måste verkligen se över sina rutiner kring rökning på arbetsplatserna 😆
Skämt åsido så skulle det vara intressant att se hur putinlojala ryska medier förklarar bränderna.
Random speculation:
The Russian government is trying to cut spending. Roadworks seem to be on the chopping block often, and construction companies are in trouble.
If the overpass buckled…this doesn’t seem like a repair the government could ignore 🤨
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mm2mrwlebk2s
Verkar vara en rätt rejäl bro, känns som att det skulle kunna påverka rätt mycket av den lokala trafiken…
More footage from the burning Solnechnogorskaya fuel station in Durkino near Zelenograd.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mm2moetycs2r
🇷🇺 Moscow Region
🇺🇦 Ukrainian drone FP-1 synchronously next to each other, breaking through Moscow’s air defense zones.
#Moscow #Kremlin
#Ukraine #Russia
🎥: Locals
https://bsky.app/profile/blue24world.bsky.social/post/3mm2mns7ejc2l
Haha. De satans djävla mördarna blir attackerade i dagsljus och kan inte göra ett skit åt det. Mer mer mer. 💥💥💥
Och min kommentar var väl att detta är fint för exporten 😉
……………………
Det kommer mera 📺
Det gör det. Välkomna till er egna SMO mockbamördare.
🍿
Welcome to Ukraine!
Kommer ni ihåg den här?
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mm2jsowies2r
Blev lite bumerang på den 😁
Blev lite fel, det ska vara ryssen som skrattar åt Ukrainska flyglarm.
Den här är fin också. Har den endast på X.
Måsar kommenterar Rysslands luftförsvar.
https://x.com/i/status/1705279137315741712
😂
All four RVS-5000 tanks at the Solnechnogorskaya oil loading station were destroyed by Ukrainian long-range drone strikes. #Russia
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mm2ntinqss2u
Strike! Tio poäng!
Evgen Istrebin angående branden vid moskvabron
The bridge is fucked🤣
Today, a fire broke out in a building materials warehouse on Amurskaya Street in Moscow.
It’s not related to our strikes.
Partisaner?
Byggmaterial. Kan ju vara ryskt arbete inkl svets, och så går det som vanligt 🚬
Eller, så är det lite försäkring pga uteblivna statliga subventioner?
Jo, den ser ju inte ut att må speciellt bra! 😂
“A road in Moscow subsided as a building materials warehouse burned beneath the highway supports. The fire is raging directly under the route’s pillars.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mm2mwmljqk2u
Betongbroar kan försvagas ju rätt fett vid brand, så detta är ju småtråkigt då 😁
På bilden syns det ju att den har börjat kollapsa, den hänger ju ner där.
Ja. Men kör på bara. Inget farligt… 🙃
Russia is wrapping warships in anti-drone nets after Ukrainian strikes started actively targeting their fleet.
Bilder
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mm2nsv2ubc2r
Går inte en vecka mellan varje ryskt knivhugg i ryggen, och taco tar bara emot, bugar, och ber om mer
🇨🇺🇺🇸 Axios: Cuba has acquired 300+ military drones from Russia and Iran and has discussed using them to attack Guantanamo Bay, US naval vessels, and Key West.
CIA Director Ratcliffe flew to Havana to personally warn Cuba against hostilities.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mm2nbof3rs2y
TACO är så brutalt kasst på allt. Utom att ta emot mutor, där ligger han i topp.
Han är även bra på att framkalla uppgivna skrattanfall hos undertecknad.
Idag skrev han på Truth Social:
””my Administration will always be based on TRUTH, SCIENCE, and FACT! President DONALD J. TRUMP””
0/3 rätt….
Det är fler rätt än han brukar ha
Att “ta emot” av Xi är han också bra på.
Stämmer det att han köpte aktier i ett vaselinbolag?
Xi rarely comes lubed
“Believing that Cuba is going to attack or invade the US is childish.”
https://bsky.app/profile/blagulabilder.bsky.social/post/3mm2ufxflps2w
Är nog tänkt som ett försök av Kuba att vifta med vedergällningshot om taco gör en Venezuela 2.0
Sverige och Indien fördjupar sitt försvarssamarbete
Ljudfil 1:57 min
Indien och Sverige fördjupar sitt samarbete inom bland annat försvars- och säkerhetsområdet.
Det är en del av innehållet i den nya handlingsplan som länderna kommit överens om och som presenterats under premiärminister Narendra Modis besök i Göteborg.
I dagsläget är en anläggning under uppbyggnad i delstaten Haryana, där ska Saab producera granatgeväret Garl-Gustaf för både den indiska och den globala marknaden
https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9219196
Reservdelar avgörande för elberedskapen: ”Vi rustar oss”
Ljudfil 1:58 min
För att stärka det svenska elsystemet och dess beredskap för krig håller statliga Svenska kraftnät på att bygga upp större lager av reservdelar.
I vårändringsbudgeten satsar regeringen 125 miljoner kronor extra på elberedskapen.
Svenska Kraftnäts reservdelslager ska klara krig i tre månader vintertid, enligt Ann-Sofie Fahlgren, enhetschef på Svenska kraftnät
https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9204640
Dagens SR-tips: efter ett reportage om Eurovision-finalen glider P1s Godmorgon världen in på ett reportage om Ukrainas kulturella armé, signerat Lubna El-Shanti. Mycket lyssningsvärt!
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2789528#912
Direkt efter det kommer också ett inslag om hur Svenska Kraftnät jobbar på att bygga upp ett beredskapslager med reservdelar till elnätet, direkt inspirerat av vad man sett hända i Ukraina. Mitt i detta reportage en kort inblick i hur en ukrainsk familj långt från storstäderna hanterar hur elen kommer och går.
– – IRONI – –
MY Administration will always be based on TRUTH, SCIENCE, and FACT! President DONALD J. TRUMP
0 / 3
Han glömde nog att läsa varför man tog bort den. Alltså att tack vare allt arbete som bland annat har lett fram till att förnybart energi nu är kostnadseffektivt och alla klimatstödjande policys som redan finns.
Men de är svårt. Man måste ju läsa för att vara faktabaserade. Mycket lättare att tycka!
“on the high-
end of the range, the CMIP6 high emission levels (quanti-
fied by SSP5-8.5) have become implausible, based on trends
in the costs of renewables, the emergence of climate policy
and recent emission trends (Hausfather and Peters, 2020)”
https://gmd.copernicus.org/articles/19/2627/2026/gmd-19-2627-2026.pdf
Mycket sevärd 💥🔥
A spectacular explosion after a Russian mobile shed was hit by a Ukrainian drone.☄️💥
🇺🇦46th Separate Airmobile Brigade
https://bsky.app/profile/challengerinua.bsky.social/post/3mm2wxxfhfk2s
🛳️ In Russia, ships are being covered with anti-drone nets amid drone strikes, starting with the Project 22460 Okhotnik patrol ships of FSB
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm2xa6kqts2h
❗️The Ukrainian Armed Forces (AFU) delivered precise strikes on enemy targets:
The “Angstrem” enterprise in Zelenograd (Moscow Region), which produces microchips for high-precision weapons, was hit, along with the critical
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mm2xosb6ms2e
Blir besviken nu.
Väntat flera timmar på nya framgångar.
Och inga SUs heller.
🙃🦅💫🇺🇦💙💛🇸🇪
❗️A 🇺🇦Ukrainian MiG-29 fighter jet, using 🇺🇸American guided aerial bombs GBU-39, is striking 🇷🇺Russian positions in Tyotkino, Kursk region
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mm2y2yiies2e
citat:
“15:07 Firepoints attackdrönare FP-2 ska bestyckats med markattackraketer och kan utöver 60 kg stridsspets nu bära åtta dumma raketer som kan avfyras mot önskade mål. En film publicerad här. Detta gör att man förutom huvudmålet även kan slå mot småmål eller sprida allmän kaos.”
——————————-
Det borde väl även göra att ev luftvärnsmissiler lätt går helt crazy, och missar huvudmålet, börjar istället att jaga efter de små raketerna …?
Nu vänder det på riktigt. Ett Moskva täckt av rök och smällar… precis vad de förtjänar.
Så, storma nu Kreml och gör revolt.
Precis, ryssjävlar: VAKNA!
Finns ju nu oräkneliga måltavlor. En tiomiljoners stad utan el och vatten blir ju sådär t ex. Ukraina kan accelerera missnöjet kraftigt med lite kinetiska sanktioner mot deras kritiska infrastruktur.
Bättre – som görs – att sikta på militära mål och/eller industrin som gör kriget möjligt. Både för att minska RU:s förmåga till angrepp, för att inte spela regimen i händerna, och för att det är bra att följa krigets lagar. Sen är det ju inte fel att det syns att de fantastiska ryska segrarna kommer allt närmare huvudstaden …
❗️🇷🇺Russians have shown for the first time a two-seat Su-57D fighter jet.
Den är alltså dubbelt så dödlig ☠️ ☠️
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mm327q5z7s2e
Skjut ner skiten.
Dubbelt så dödlig för orchpiloterna själva, alltså…
Är pilot nr 2 FSB officer som ska hålla koll på pilot nr 1?
Precis, e medföljande politisk kommissarie, som på den gamla tiden
Seriöst inlägg: Hripen har 1 pilot och garanterat minst lika avancerade vapensystem, system elektronisk krigföring som SU57.
Vad är anledningen till 2 piloter? Visst, bättre visuell uppsikt än 2 pilot. Förutom det så ser jag ingen vinst alls med 2 piloter. Eller så är orchteknologin så pass kass att 2 piloter behövs även i deras mest (på papperet iaf) avancerade stridsflygplan.
Bättre uppsikt än 1 pilot, ska det givetvis vara. Feta fingrar å liten skärm …
Den pilot som sitter fram är ofta elev som ska lära sig av den i baksits. Är det två färdigutbildade så kan ettan flyga och sköta avfyrning av vapen. Tvåan spanar och sköter telekrigsutrustningen vid behov.
Gripen D är tvåsits i huvudsak för träning av nya flygförare.
👍
The significance of a two-seat variant lies primarily in its export potential rather than its operational utility for Russian pilots. Tumanov said.
https://defence-blog.com/russia-develops-new-version-of-its-su-57-felon-fighter/
Mtp att de väl snart har svårt att ordna piloter, så är väl snarare förarlöst vägen att gå..?.🤨
Sammandrag av dagens begivenheter i Moskva:
https://bsky.app/profile/roderickknows.bsky.social/post/3mm2xeghkxc2y
Snyggt. Och svårt att förklara bort för moskvaborna?
Fantastiskt! Ser fram mot många fler konsekvenser-av-fallande-vrakdelarfilmer! Gärna från Moskva och Sankt Petersburg.
Behövs något upplyftande när den senildemente treåringen eventuellt tänker deala bort Taiwan mot typ tre dagars stigande börskurser eller vad det blir om Kina hjälper till att öppna Hormuz. Ungefär som att byta bort sitt hus mot ett års prenumeration på en sportkanal och en glass varje fredag. När ska folk inse att hans dealer bara är skit för samtliga inblandade utom motparten?
Riksrätt!
👍
Tittar in på bloggen så här på kvällskvisten. Verkar ha varit en jobbig dag för ryzzarna. Och snart kommer Ukraina få sina EU-pengar, så det kommer bara att bli värre… 😀
Låt oss hoppas.
Tänkte på en annan sak, med AI-drönare lär ju behovet av piloter sjunka, åtminstone per drönare. Ingen mer flaskhals mao, bara att kötts på.
Hoppas Ukraina får all hjälp de begär med att massproducera, och eventuellt importera hela drönare från allierade. Vi borde ta den där nedlagda Nevs/SAAB-fabriken och bara spruta ut nya drönare.
Första utbetalningen av EU-lånet borde ske i mitten av Juni. Två tredjedelar kommer gå till drönare.
https://www.politico.eu/article/ukraine-russia-war-9-billion-euro-eu-loan/
Fan vad fint, några miljarder euro till drönare.
Vilken fin sommar det kommer bli i den misslyckade landmassans kleptokratcenter, massa fåglar att titta på och spontana grillkvällar hela veckan lång.
20:42 Talet borde även ge intryck i Belarus som knappast har bättre luftvärn än Moskva.
Russia’s ballistic missiles keep getting through.
Fire Point’s fix: revive the Soviet 48N6 that armed S-300 batteries, fit it with a built-in German infrared seeker, and turn it on the missiles Russia fires now.
It calls it Freya. Untested so far.
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3mm3bfpj3ug2m
Jag vet inte om någon har tagit upp detta och kanske länkat.
Men i TV4 morgonstudio idag så var Pål Jonson och någon försvarskille (försvarshögskolan?) och fick berätta lite om övningen Aurora och att svenska försvarsmakten fick pisk av en handfull Ukrainska drönarpiloter.
https://www.tv4.se/artikel/65pyD2JffrFNtarzehmtmH/jonson-om-droenaroevningen-helt-raett-att-det-var-kraevande
Det var lite underhållande att se hur herrarna duckade frågan om att Sverige inte skulle klara sig, att vi är i princip utan ett försvar, och i viss mån försvarade försvarsmakten.
Men samtidigt gavs ju Ukraina tydligt cred för att vara den skickligaste armén i världen just nu på det moderna kriget.
Men slutsatsen är ju helt klart, för oss här, som redan har koll, att nu är det andra länder som lär sig av Ukraina, och att man har börjat inse att det även är bråttom.
Pendeln har svänger, vi är snart mer beroende av Ukraina, än vad Ukraina är av oss.
Bra att Sverige tar hjälp med utbildning, av de som är bäst. 👍
Ja det är verkligen så.
Häromdagen tänkte jag (det var naturligtvis i samband med den orangea 5-åringens besök i Peking) att det kanske är dags att Taiwan öppnar stora plånboken och köper en hel del Ukrainskt know-how, och får utbildning osv osv.
Men samtidigt kan detta bli lite knepigt rent geopolitiskt, för jag tror att Ukraina tänker sig för mer än en gång innan de gör något som retar Kina jättemycket.
Det är här det blir obegripligt att Gripen inte finns sedan länge i Ukraina. Det är givetvis moraliskt rätt att Gripen-fåglarna är där men det är också en *enorm* möjlighet att visa vad de går för i det de faktiskt skapade för. Nu är vi sent ute. Men hoppas få se de över Ukrainska himlen snart.
*Nej, det är knappast något problem med inlärning. Ukraina flyger F16 och Mirage sedan länge nu och har lärt sig båda.
Att vi på detta sätt givits en chans att begripa magnituden av det hot vi står inför är oerhört bra och gör mig mer hoppfull inför ett förmodat kommande fientligt angrepp.
Tänk som analogi på skillnaden i risk mellan en person som fått en första dos vaccin (med partiell immunisering) mot ett för individen helt nytt smittämne, jämfört med någon som är helt oskyddad.
Tack för länken, finns mycket kvar att göra men samtidigt är det korrekt som sägs att i denna övning ställdes vi mot de bästa i världen på detta område (ukrainska soldater). Vi ska dock komma ihåg att även ryssarna fått kompetens på området under de gångna åren. Dock jättebra att vi genomför sådana övningar.
@20:44 måljustering, level expert.
😼 Drönarkartan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm3dnv56jc2j
Hade hoppats på mer Moskva, men hoppas på fina bränder imorgon!
Det är som man nästan glömt hur det var när ammo-depåerna exploderade i långa stunder men kan sakna det ibland. Man kan inte få allt 😎
Orangea pilar — riktningar för drönare som bär ostyrda raketer (NAR);
cirka 170 drönare
Belgorod region 💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm3eimopl22j
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm3eimoxf22j
🤬 Dnipro, local publics report a hit on a high-rise building in the city center.
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mm3bgp4ebk2v
🤬 Shahed strike on a high-rise building in the center of Dnipro, —local media.
And in the region, UAV hit a warehouse with fireworks.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm3bwact222g
Dnipro 🙏
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm3cnlgluk24
Dnipropetrovsk region
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm3cnlgtok24
Har väntat på att denna ska dyka upp på Bsky
💥 Moscow Ring Oil Product Pipeline runs around Moscow. This is a closed pipeline system over 400 km long.
It consists of three lines that deliver petroleum products (gasoline, diesel, and jet fuel) from the Moscow, Ryazan, and Kstovsky refineries.
Kartinfografik
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm36us26nc2u
The key LPDS station, “Volodarskaya,” receives, distributes, and pumps petroleum products.
In addition, there are three loading stations, one of which is currently affected by the fire, “Solnechnogorskaya.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm36utvd7s2u
🇺🇦😎 A pilot from Ukraine can shoot down a UAV attacking one of the Persian Gulf countries, and from the USA – a Russian UAV attacking Ukraine, – Brave1 CEO Hrytsenyuk.
Ukrainian developers have created technology that allows you to control a combat UAV via the Internet from anywhere in the world.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm36alcfyk2u
🇺🇦 All those involved in Russian terrorism and mass crimes against Ukrainians will be justly punished, — Budanov
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm35v62aj22u
💥 Astra: Map of today’s drone strikes in Moscow and the Moscow region!
According to Russian authorities, three people were killed and 17 wounded.
💫 Zelenograd: ELMA-Zelenograd Technopark, buildings K126 and K2038
💫 Moscow: Mikhaylova, 31A
💫 Solnechnogorsk Loading Station
💫 Sheremetyevo Airport
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm33tpdg6k2f
💫 Kopotnya: Moscow Oil Refinery
💫 Skhodnya: Agrokholod District Industrial Zone
💫 Khimki: 2A Kudryavtseva Street; Melnikov Avenue, 21/1; private house in Starbeevo
💫 Krasnogorsk: Skhodnenskaya, 33
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm33tsxrss2f
💥🦅 Map of air defense operations in Moscow and the region. Routes of Ukrainian UAVs during the massive attack, – DroneBomber .
🟡Yellow lines – drone routes.
🔴Red dots – recorded locations of downings / falling debris.
💎Yellow diamonds – successful strikes.
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm33lejm7s2f
We passed the 4th (external) air defense line with almost no problems. The Russians have already worked hard on the 3rd and 2nd lines – there were the most hits. But even despite this, we passed and hit the planned targets.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm33lhs5wc2f
🇺🇦🇲🇩 Ukraine is capable of quickly deoccupying Transnistria by military means, – Deputy Commander of the Third Army Corps Zhorin
Moldova’s consent is required for this…
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm32gtwcsk25
Russia will intensify attacks using “shaheds” and missiles against Ukraine after today’s events in Moscow, — Dnipropetrovsk Regional Council Chairman Lukashuk
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm2ztwdhr225
Ryssarna kan inte skydda Ryssland från flygbomber
A 🇺🇦Ukrainian MiG-29 fighter jet, using 🇺🇸American guided aerial bombs GBU-39, is striking 🇷🇺Russian positions in Tyotkino, Kursk region
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mm2y2yiies2e
A residential building has also been hit in Odesa, as seen here.
There are at least a couple of ‘hits’ with the attack ongoing on Ukraine’s south coast.
Bild
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mm3fywqrik2n
Odesa – an explosion at the port.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mm3gjbaplc2n
More strikes on Kramatorsk, one of which killed a man.
In the city, a multi-storey building and three retail outlets were damaged, and one person was killed in Malotaranivka.
Donetsk council also said Druzhkivka’s industrial zone was shelled.
Bilder
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mm35ktue4c2n
Earlier this evening Russian troops attacked a car in Zaporizhzhia region.
Two Ukrainians were injured, a couple aged 27 and 28.
#RussiaIsATerroristState
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mm3hbvilnc2n
För de som vill logga ur till något trevligt. Godnatt
You have to love Kyiv 💙💛
Dawn concerts are being staged on Volodymyrska Hill – yes, really, this happened at 5am.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mm2ikej3pc2n
Varning för X men denna är ju för dråplig för att inte bli ett meme. Moskvaborna torde finna den särskilt träffande!
https://x.com/SamRamani2/status/1602727207574638592?s=20https://x.com/SamRamani2/status/1602727207574638592?s=20
En bra sammanfattning av senaste dygnets händelser. Inget som inte redan rapporterats här av våra flinka nattpostare men en bra översikt samlad på ett ställe.
https://www.theguardian.com/world/2026/may/18/ukraine-war-briefing-the-drones-that-bombarded-moscow-region
Lite OT. Irans aptit växer. Nu vill de även ha betalt för de kablar som som ligger på botten i Hormuzsundet och är väsentliga för gulfstaternas digitala kommunikation med omvärlden. De har ju en flotta av miniubåtar som antagligen enkelt kan kapa dessa kablar.
Drumpsters misslyckade krig mot Iran ser ut att få enorma geopolitiska konsekvenser och transferera en enorm makt till landet de (Drumpster och Häxseth) påstår sig ha besegrat.
Det var ju ett riktigt genidrag att ge sig in i det getingboet och börja bråka utan en plan eller diskussion med de som förstår sig på saker.
Ja verkligen, tänk att man får möjlighet att vandra på jorden med denna man utvald av Gud med ett intellekt som gör Mensa folket avundsjuka.
Mannen har dealerium, allt är affärer och ska köpas eller säljas.
Det är så underbart att emellanåt får idiotin konsekvenser. Nu betalar i och för sig hela världen priset, men jag är ändå skadeglad. Det här kan han inte skylla på Biden. Det är helt och hållet Trump. Och den lika idiotiska Hegseth. Man baxnar.
Välj en idiot, få idiotisk politik. Karma helt enkelt. Jag undrar om inte trumpen är den minst lämpade personen i mänsklighetens historia som valts till ett viktigt ämbete.
1220 KWIA
1 tank
5 APV
47 artilleri
1 helikopter
1603 UAV
5 markdrönare
220 mjuka fordon
4 special
Bonken går!
Ser nu att jag tappade bort mlrs och lv, det ska vara två av vardera på listan.
2 MLRS
2 LV
Mycket bra med ett par luftvärn till den även i övrigt gedigna listan! Tack Justanothernickname.
Varsågod 🙂
Tack Justanothernickname!
Varsågod 🙂
Brinn, lv, brinn!
Megabonk! Tack Ukraina!
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mm43duyojc2c
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
God morgon, japp vi kämpar på!
Finns inte i tanken att ge upp.
Absolut ! 💪
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
Godmorgon spjutskaftshållare. Håll I håll ut. Mot seger!!!
God morgon, vi ger aldrig upp!
Igår var det som bekant Norges nationaldag. I radioreportage igår redogjordes för en pågående debatt i vårt grannland beträffande om man borde hjälpa Ukraina mer. En sida betonar att de som (ofrivilligt) tjänar på kriget bör hjälpa de som lider av detta krig. Bl.a. Jens Stoltenberg hävdade dock att Norge inte bara vinner på kriget och den ökade efterfrågan, utan att även Norge drabbas av olika kostnadsökningar som kriget medför.
Dock anser jag att detta argument håller: dessa kostnadsökningar drabbar ju alla länder …
Förlåt, sista meningen: ska vara att argumentet inte håller.
Hur mycket windfall profit har stängningen av Hormuz skapa för Norge?
Det är ju två sidor på det myntet. På den ena sidan tjänar den norska staten genom Norsk pensjonsfond – utland (aka oljefondet) enorma summor på både kriget i Ukraina och blockaden av Hormuz. Bara kriget i Ukraina och de höjda olje- och gaspriset det medfört har gett Norge ekstra intäkter på runt 3000 milliarder NOK så visst tjänar Norge som land på detta. Den andra sidan är att gemene norrman inte tjänar något på det och tydligt märker av ökade priser och höjda räntor. Intäkterna kan inte sättas in i den norska ekonomin som redan har förhållandevis hög inflation och ökat användande av intäkterna från oljefonden skulle driva på detta ytterligare.
Räntan här är betydligt högre än i Sverige 4,25% mot Sveriges 1,75% och ytterligare höjningar väntas. Frågan varför Norge har så mycket högre ränta än Sverige brukar förklaras med att den norska ekonomin går bättre och att vi har väldigt låg arbetslöshet jämför med Sverige. Det är riktigt att den norska arbetslösheten är lägre (4,5%) än den svenska (9,7%). Argumentet håller inte helt eftersom man dels mäter arbetslöshet lite olika och länderna har också hanterat exempelvis långtidssjuka olika. Per mars 2026 är 10,6% av befolkningen i åldern 18-67 år “uføretrygdet” och går på bidrag. Motsvarande siffra i Sverige är ca. 3,5%. Många “uføre” i Norge skulle altså i Sverige klassas som arbetslösa och tal för länderna kan inte jämföras rakt av.
Jag har bott, jobbat och betalat skatt i Norge i snart 30 år, jag har dubbelt medborgarskap och anser definitivt att Norge kunde och borde göra betydligt mer för Ukraina och inte nödvändigtvis bara genom att köpa norskproducerade vapen och donera. Det finns många sätt att använda våra extra intäkter på för att gynna Ukraina och som inte skulle vara inflationsdrivande i Norge
Jag har alltid ogillat Trollegram .men finner mig faktiskt allt oftare titta in på vissa kanaler som frekventaras av småföretagare och bankfolk på lägre nivåer.
Stämningen förändras, vecka efter vecka, och den blir alltmer dystrare och mer realistisk.
Bankfolket v e t att en hel del ” NPL” döljs genom att kreditera officiellt döljs som ” omförhandlade” och bankfolket är dessutom helt införstådda med att kommuner och regioner är hårt pressade.
Vad de också vet är att massor av företag som går med vinst har allt mindre kapital, och det beror främst på att betalningsdisciplinen överlag blir allt sämre, få kunder betalar räkningar på förfallodagen!
Det gäller också i högsta grad gällande kommuner och regioner…de är ofta de som har sämst betalningsdisciplin
Tack för informationen @Perra. Inte lätt att driva ett företag när man inte vet när/om man får betalt.
Hur går indrivning av skulder till i Ryzzland. Skickar man gubbar klädda i västar på motorcykel eller sker det utmätningar med hjälp av domstolsbeslut och polis med eller utan mutor?
Sedan länge är domstolar redskapet framför alla, men de senaste åren är läget det att folk och företag mer eller mindre resignerar.
Alla vet att vare sig regioner eller kommuner i 74 regioner har bra ekonomi.
Det är EN sak, det nya är att sedan årsskiftet 2024-2025 gäller det även för i princip alla företag också i industrin.
Även ryssar använder numera termen ” working capital ” allmänt, och nästan lika allmänt säger man att just working capital är bristande.
Rent ut sägs det av många ” vårt företag är bokföringsmässigt lönsamt, men vi saknar kontanter “
AFU rapporterar:
242 strider
112 flyganfall
316 KAB/CAB
8 065 självmordsdrönare
2 716 artilleriattacker (104 från MLRS)
Ifall vi blickar framåt. Ukraina vinner (naturligtvis!) och Ryzisterna förödmjukas på någonting som de historiskt sett har varit relativt bra på (terror). Vad säger våra ryzistkännare om chanserna att Ryzzland någonsin ska kunna bli någon form av normalt land som kan samarbeta med andra länder för att föra mänskligheten framåt?
Vad behöver förändras? Finns det någon möjlighet för denna förändring att hinna ske under vår generation?
Det kommer krävas en rörelse som på allvar tyglar FSB och där grundidén är att utgå från folkets behov. Det handlar alltså om en rörelse som kan agera med våld om det krävs men som inte använder våldet som ett huvudredskap. Sen måste den rörelsen ha en övertygelse om att imperiebyggande inte ska ske med krig. Klart det är möjligt men jag tror inte det är särskilt sannolikt.
Enda lösningen jag kan se, är att ryzzland delas upp i regioner. Så storhetsvansinnet tar slut.
Är det inte lite den här uppdelningen av Ryzzland som används som ursäkt för de hemskheter vi bevittnar idag?
Ja, det är möjligt, men då måste man VILJA förändras – och där ligger problemet.
Grundläggande för att Ryssland ska bli ett blomstrande, fredligt land (som det givetvis har alla förutsättningar för) är enligt min mening att de gör upp med sitt förflutna och alla lögner. Jämför Tyskland efter andra världskriget.
Säkerhetstjänsterna (siloviki) och oligarkerna måste begränsas kraftigt i fråga om inflytande. Men landet har tyvärr en annan historisk bakgrund jämfört med andra f.d. Warszawa-paktländer, så det kommer att ta tid. Har tidigare hänvisat till en bok (som kom ut för några årtionden sedan) författad av bl.a. Stefan Hedlund och Kristian Gerner: Hjärnridån, som behandlar just detta tema.
Ja, med f d KGB och GRU officerare som leder staten , och återfinns också som ledande personer i de stora ryska företagen och regionerna, kan man inte vänta sig något annat än vad vi ser i Ryssland.
Ryssland måste splittras i mindre beståndsdelar för att det ska bli något vettigt av det. Hela Kaukasus har delrepubliker där ryssarna är få och nationsbygge inte är omöjligt. För att inte tala om de turkspråkiga områderna kring Volga och Ural. De sistnämnda hoppas jag mycket på, de kan få starkt stöd av Turkiet och Kazachstan och undvika att hamna i klorna på Kina och islamismen. Kan tänka mig att Azerbajdzjan är intresserat av stabila stater norr om sin gräns. Jodå, Azerbajdzjan är en diktatur men ändå bättre än Ryssland.
Hela ryska Arktis bör läggas under Arktiska rådets förvaltning (Kanada, Norden och USA alltså).
Varför inte införa SEZ-er längs gränserna till de baltiska staterna.
Ryssarna kommer att vrida det till att de uppnått SMO och går därmed ut som “vinnare”
Därmed kommer det inte på fråga att ge Ukraina krigsskadestånd.
Många länder kommer att försöka ha kvar sanktioner, men ekonomin vinner och sanktionerna lättas med tiden.
Vi får en ny “Putin” som verkar väldigt västvänlig till en början, samtidigt som krigsmakten återuppbyggs.
https://edition.cnn.com/2025/08/27/us/alaska-f-35-crash-accident-report-hnk-ml
F-35 pilot held 50-minute airborne conference call with engineers before fighter jet crashed in Alaska
Updated Aug 28, 2025
By Brad Lendon
https://www.peacequest.ca/p/this-bizarre-f-35-crash-is-a-red
This bizarre F-35 crash is a red flag for Canada
Why is nobody talking about it?
Steve Staples
May 02, 2026
Tyvärr har de tidigare uppskattningarna om 20 skadade ökat till 49 skadade och även 2 döda. 💔
“At least 2 killed, 49 injured in Russian attacks across Ukraine over past day.
Russia launched 524 drones and 22 missiles, including 14 ballistic ones, Ukraine’s Air Force said. Of them, 503 drones and 4 missiles were shot down. Direct hits by 18 missiles and 16 drones were recorded at 34 locations.”
https://kyivindependent.com/at-least-killed-injured-in-russian-attacks-across-ukraine-over-past-day/
Nya!
https://cornucopia.se/2026/05/ukraina-massiv-rysk-terrorbombning-18-skadade-i-dnipro/