Regimen i USA har lyft sanktioner mot flera ryssar och ryska företag inklusive mot ett sanktionsrundande nätverk lett av en rysk vapenhandlare och företag som skeppar komponenter till ryska vapensystem. De ryska förlusterna minskar efter tre dagar av massiva förluster, men till fortfarande mycket svåra nivåer.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
USA lyfter ytterligare sanktioner mot Ryssland, ryska företag och ryska individer rapporterar Kyiv Independent. Förutom att man nu tillåter länder som Indien att importera rysk olja utan hot om amerikanska strafftullar, så har flera ryska individer tagits bort från sanktionslistorna, inklusive personer ägande ett logistikföretag. Man har också tagit bort personer kopplade till ett ryskt nätverk för att runda sanktioner som är lett av en vapenhandlare. Ett företag som skeppar komponenter till ryska vapensystem togs också bort från listan.
Det är förstås positivt att se svart på vitt vems ärenden USA går. Nyss släppte man sanktioner mot Belarus banker, så ryssar ska kunna tvätta pengar och föra in och ut dem ur Ryssland via Belarus. Förmodligen även amerikaner, rent av personer nära regimen i Vita Huset, som hela tiden tjatar om att de ska göra lönsamma affärer med Ryssland.
Någon press mot krigsförbrytarna och fascistregimen i Kreml märks alltså inet av och USA:s regim är vek och svag. Anfallskriget mot Iran har försvagat regimen ytterligare.

Ryska manskapsförluster igår blev mycket svåra, lägre än de senaste tre dagarnas massiva förluster, men fortfarande alltså i överkant och avviker från normalbilden. Förklaringen är förmodligen nya ryska stora anfallsförsök, men de verkar alltså mattas av något.
Enligt den ukrainska generalstabens morgonsammanräkning tog ryssarna mycket svåra 1 240 manskapsförluster, mycket svåra 144 transportfordonsförluster, kraftiga 39 artilleripjäser, låga åtta pansarskytte- och motorskyttefordon och minimala en stridsvagn som förluster igår.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
08:08 Zelenskyj uppger att på kartan är försvarslinjerna ungefär samma som för ett år sedan och det som faktiskt ökar är de ryska förlusterna. Den ukrainska motoffensiven på södra fronten har återtagit 460 km2.
08:15 Som man ser i Persiska Viken är Väst hopplöst efter gällande det moderna kriget och kan inte försvara sig mot drönarrobotar. En krönika hos Kyiv Post skriver bland annat:
“Ukrainian drone hunters operate on an innovation cycle measured in hours by utilizing commercial technology and localized 3D printing to counter mass produced foreign hardware. They solved the asymmetric threat by deploying disposable five thousand dollar systems that neutralize incoming attacks without burning through irreplaceable artillery stockpiles. This rapid adaptation proves that survival depends entirely on grassroots technological agility rather than slow bureaucratic military planning.”
Detta baserat på filmen Drone Hunters of Cherson som kan ses i ärorik HD-upplösning på Youtube här.
Krönikan avrundar:
“The growing strategic alliance between Russia and Iran is accelerating the production of cheap precision weapons while providing the satellite intelligence needed to target vulnerable American assets. A massive institutional reckoning is required because relying on outdated concepts of air superiority leaves major bases completely defenseless. Understanding this brutal new paradigm is the essential key to comprehending the terrifying future of global security.”
“En massiv institutionell uppgörelse”. Jo. Anskaffningscykeln i Väst inklusive i Sverige kan handla om decennier och i bästa fall år. Att anpassa tekniken på timmar existerar inte och så länge kriget inte nått Sverige så kan man inte förvänta sig att vallgravsförsvarare kommer släppa sina vallgavar, ge upp sina karriärer och lämna över till blixtsnabba processer som krävs för att anpassa sig mot ständigt utvecklande vapensystem.
Ja, USA bränner robotar för fyra miljoner dollar styck för att skjuta ner iranska attackrobotar värda tjugotusen dollar. Eller i siffror 4 000 000 mot 20 000. Och Iran skickar hundratals sådana här robotar. Det är inte fungerande krigföring och krigsrevisionen borde gripa in.

08:26 Ukraina tvångsevakuerar nu barn från delar av Sloviansk i Donetskregionen sedan man nu bara är 13 km från frontlinjen och staden bombas allt mer inklusive med FPV-drönare.

10:37 Militarnyij uppmärksammar att Ryssland verkar bygga nya hangarer för strategiskt bombflyg på Ramenskojeflygbasen i Moskvaregionen och att tre Tu-160 Blackjack – världens tyngsta supersoniska bombplan, en Tu-95 och en Tu-22M3 ska fotograferats på basen.
KOMMENTAR
Jag är lite osäker på om Ryssland även rivit upp den delen av nedrustningsavtalen, men en anledning till att Operation Spindelnät gick att genomföra är att avtalen mellan USA och Ryssland säger att strategiskt bombflyg inte får grupperas i skydd, utan måste stå utomhus så man kan se var de är, räkna dem och se förberedelser för kärnvapenbruk. De får dock vara inne i hangararer för service och underhåll.
Att bygga nya hangarer – tre i detta fall – i Moskva samtidigt som det strategiska bombflyget flytt till basen Ukrainka i östraste Ryssland för att undvika ukrainska drönarrobotar och bara baserar fram tillfälligt för att lasta vapen innan sina terrorbombnignar, är samtidigt rimligt och kanske en konsekvens av Ukrainas systematiska SEAD. Det är snart så att bara Putins datjor och Moskva har luftvärn kvar. Så i Moskva kan flygplanen vara relativt trygga för underhåll och service.
10:43 Ukraina ska fått humanoida soldatrobogtar av typen Phantom Mk-1 för testning rapporterar Time Magazine.
“In February, two Phantoms were sent to Ukraine—initially for frontline-reconnaissance support. But Foundation is also preparing Phantoms for potential deployment in combat scenarios for the Pentagon, which “continues to explore the development of militarized humanoid prototypes designed to operate alongside war fighters in complex, high-risk environments,” says a spokesman.”
Man är rimligtvis ute efter oftast nonsensstämpeln “combat proven in Ukraine”, vilket ofta innebär att man skickat en enstaka bit utrustning som ukrainarna fått testa och rynka på näsan åt. Det finns få fördelar med en humanoid robot, särskilt i terrängkaoset vid fronten, som inte en bandgående markrobot kan lösa bättre. Och löser i tusentals vid fronten idag.
Bara för att det ser coolt ut på science fiction-filmer betyder det inte att det är en bra idé.

10:55 Rysk RUMINT gör gällande att ryssarna förlorat ytterligare en attackhelikopter. Vilket bara understryker att utrustning avsedd för 1980-talets mekaniserade krigföring har svårt på dagens moderna slagfält. Det är också rätt svårt att sätta drönarburar på helikoptrar …
10:58 En rysk tankbil har exploderat på motorvägen i Rostov Oblast mellan Rostov och Taganrog. Flera andra fordon har förstörts i explosionen som rimligtvis alltså inträffade plötsligt och utan förvarning. Tankbilar exploderar inte spontant, så man kan misstänka extern påverkan, t ex en attackdrönare, eller så är det bara ryskt trfikvett inblandat.

11:47 För er som vill diskutera USA:s Irankrig eller Grönland så finns nu en separat artikel här om att USA:s hot mot Grönland visar på Natos vilja att försvara varandra mot angrepp även mot världens kraftfullaste (om än omoderna) krigsmakt. Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Japan, Kanada, Sydkorea, Nya Zeeland, Danmark, Lettland, Slovenien, Estland, Norge, Sverige, Finland, Tjeckien, Rumänien, Bahrain och Litauen har skrivit ett gemensamt uttalande om att vara villiga att rensa upp Trumps skit i Hormuzsundet med “lämpliga ansträngningar”.
11:55 Ryska partisaner (“motståndsmän”) har satt eld på två ryska diesellok i Kemerovo Oblast och vid ockuperade Simferopol på Krym. Just dessa lok ska använts för att dra ammunition och bränsle till ryska krigsmakten.
Loken är en flaskhals för rysk logistik, som primärt är järnvägsbaserad och med sanktionerna är det tveksamt om man kan bygga fler lok. Att den ryska ekonomin havererar och har gjort att järnvägstransporterna minskar gör dock att tillgången till lok för krigsinsatsen inte verkar drabbats än så länge, men det blir deso svårare att få igång rysk ekonomi igen utan möjligheter att transportera gods. Det finns även 2026 ett stenhårt samband mellan ekonomisk aktivitet och transporter.
11:59 Här sägs det att tankbilen i Rostov Oblast var en olycka och att den rammade flera personbilar. Branden ska enligt denna film vara släckt nu.
12:00 Ryssarna påstår att Ukraina skickade in över 280 drönarrobotar mot Ryssland i natt skriver United24 Media. Det är förmodligen en av de största bombningarna mot Ryssland på en natt.

12:02 Den ryska utrikesunderrättelsetjänsten SVR (fd KGB) ska planerat ett misslyckat mordförsök mot Ungerns despot och rövhatt Orban för att stärka hans popularitet inför valet, men attentatet genomfördes inte. Däremot kom Västs underrättelsetjänst över planerna rapporterar Washington Post.
12:30 Ukrainska Pravda har ett längre referat av Washington Posts artikel 12:02 som inte är bakom betalvägg.
12:38 Ukraina har bombat en ledningsplats för ryska Rubicon i Mariupol, en reperationsanläggning i Zaporizjzjia och en ledningsplats i Donetsk.
13:07 Vi har sett det förr. Men en lång supercut av ryska soldater som blir FPV:ade av SBU:s enhet Alpha. En del försöker fly eller skjuta ner drönaren, men många tar bara emot döden passivt som bytesdjur som accepterat sitt öde.
13:15 Bland målen som bombades av Ukraina i natt hittas raffinaderiet i ryska Saratov Oblast.
15:05 Även en kemisk fabrik finns bland de bekräftade målen som Ukraina bombade i natt.
15:07 Överbefälhavare Syrskij säger att de stigande ryska förlusterna beror på fler ryska anfall, vilket också avspeglas i antalet sammandrabbningar som har gått över 200 per dygn.
15:37 Stödet för Ukraina är tvärpolitiskt. Exempel på detta finns i form av ukrainska Solidarity Collectives som samlar anti-auktoritär vänster, dvs anarkister och syndikalister, för den som vill stödja initiativ till vänster.

15:40 Freedom House listar återigen friheten på ockuperat territorium i Ukraina till -1 på en 100-gradig skala. Se detaljer här. Värt att uppmärksamma som artikelrubrik, men jag glömmer det hela tiden.
För att jämföra har Nordkorea 3/100 och Gazaremsan 2/100. Ryssland har 12/100. USA backar från 84 till 81, så Trumps tillsättning har ännu inte krossat friheten avsevärt även om fallet pågår.
Sverige är kvar på 99/100 endast slagen av Finland med 100/100. Detaljrapporten om Sverige för 2026 är inte publicerad, men det som tidigare fick Sverige att backa från 99/100 var svärjisarnas smutskastning av Sverige genom att sprida internationellt att det är inbördeskrig i Sverige, när mordfrekvensen i själva verket är ungefär samma som hos våra grannar, eller rent av lägre än i Finland som ändå får 100/100. Klickmedias och svärjisarnas svartmålning av Sverige får konsekvensen att folk blir rädda och begränsar sin egen frihet, fast det inte finns någon grund för detta.
Freedom House lägger 40/100 poäng på politisk frihet och 60/100 poäng på medborgerlig frihet.
För övrigt har SD fortfarande inte sparkat ut sin Kreml-propagandist i Sölvesborg ur partiet och en röst på SD är alltså en röst på Kreml. Detta meddelande kommer fortsätta att upprepas fram tills valet så länge SD behåller personen i partiet. Och en röst på L är förstås också en röst på Kreml numera i egenskap av uttalat stödparti för SD.
För att balansera politiskt så tål det att påminnas om att de största Kremlspråkrören i Sverige, t ex på DN Kultur*, Aftonbladet Kultur, ETC och fredisarna inom Svenska Freds mfl är vänster. Hästskoteoremet. På ytterkanterna gillar man förtryck, övergrepp och fascism oavsett om de är höger eller vänster. De beundrar Putins hårda nypor och skulle vilja göra det samma, skillnaden är bara mot vilka nyporna ska användas. Likt i fallet SD:s Kremlpropgandist räcker det inte att säga “vi är emot kriget” när man de facto hjälper Kreml att sprida sin propaganda och lögner.
*ja, att sprida nederlagsdoktrin och okunnig kärnvapenskräck är att sprida Kremlpropaganda och gå Kremls ärenden, även om det sker i egenskap av nyttig idiot, med betoning på idiot. Fyra år in i det fullskaliga ockupationskriget och Ryssland har inte ens klarat av att provspränga en enda atombomb under kontrollerade omständigheter på sina testanläggningar.
18:08 Förmodligen rätt trist att bli spräng av en FPV ombord på en liten båt. Dåligt med casevacmöjligheter om man överlever.
18:09 Ca 150 000 personer massdemonstrerade mot Tjeckiens putinistregering under Babis och viftade med EU-, Nato- och Ukrainska flaggor. Film på demonstrationen. En del bedömningar pratar om 200 000 – 250 000 deltagande.
Tjeckien har ungefär lika stor befolkning som Sverige, så det kan jämföras med hur många som röstar på Liberalerna i Sverige. Eller läser den här bloggen.
18:12 Ukrainske boxaren Oleksandr Usyk har bjudit in sin brittiske rival Anthony Joshua till Kyjiv, och han kom och är på besök i Ukraina. Boxning är en stor idrott i Ukraina. Några stillbilder.
18:44 Rätt unik film på hur det kan se ut att stå nära en ballistisk robots nedslagsplats. Jag har vittnesmål från Ukraina om hur det kan kännas, men inte film. Filmen är dock från Israel och det är en iransk ballistisk robot som israelerna misslyckades bekämpa. Anledningen till att roboten glöder är helt enkelt den enorma farten och friktionen mot luften. Raketmotorn används ju bara för att få roboten upp i stratosfären, sedan faller den ballistiskt av gravitionskraften i hypersoniska farter.
Relevant ur ukrainskt perspektiv då jag inte sett någon film så nära nedlagsplatsen, men jag har pratat med personer som varit i liknande situationer, inklusive svenskar. Ingen nämnd, ingen glömd. Ingen rolig upplevelse, ännu mindre så om man befinner sig inom tryckvågens skadeverkan. Allt hamnar inte i media, inte ens när det gäller svenskar.

18:55 Ungerns utrikesminister ska mitt under pågående EU-möten ringt husse Rysslands utrikesminister Lavrov och delgett vad som pågick i de interna EU-mötena enligt Washington Post, refererat hos Euromaidan här. Originalartikel hos Wapo här.
Ryssland har alltså helt öppet en femtekolonnare inne på EU-toppmöten. Om någon tvivlade på var Ungerns lojaliteter ligger. Kasta ut skiten ur EU och stäng gränserna bara. Dags att omarbeta Lissabonfördraget så att medlemsländer kan sparkas ut.

20:50 En film på hur det ser ut i Pokrovsk efter Russkij Mir (den ryska freden/världen) anlänt. Jämförande foto på hur det ser ut i Stockholm efter Natomedlemskapets ankomst.

20:52 Litauiska basketfans kastar sin rivalitet åt sidan och kör Slava Ukraini! Heroiam Slava! fram och tillbaka mot varandra i 100% samförstånd. När får vi se svenska fotbollsfans göra det samma?
320 kommentarer
Först.
Först för första gången, en tusing till Bgb!
👍
Grattis till Guldet 🥇
Fantastiskt donerat 💛💙 👏
Snyggt!
Tvåa
Hoppas på fortsatta framgångar i söder och tänkte lägga dagens bidrag därefter. Men har svårt att välja.
Making America great again ….
Great mistakes
Great in relationship destroyment
Great in creating economical decay
👍
Brons! Slava Ukraina!
En femhundring till Jonas. Och lunch på en ukrainsk restaurang idag.
👍👍
Fantastiskt 👏
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God morgon! Vi håller i spjutskaftet och vi ger aldrig upp!
Nylander!
BGB får en slant idag.
👍
Oj!
På pallen?
Det trodde jag också när jag bara såg två kommentarer när jag postade mitt “Oj”.. 🤷♂️
Det blir staffdonation p.g.a fummel!
👍 Då hänger jag på! JvM får det bli den här gången.
👍👍
Slava Ukraini 🇺🇦
Jahopp å jag som postade i gårdagens tråd….
Slava Ukraini 🇺🇦
Heroiam slava!
AFU rapporterar:
161 combat clashes
82 air strikes
263 KAB
8 107 kamikaze drones
3 777 shells (83 from MLRS)
Topp 20
En slant till Ukrainahjälpen.
👍
Dumma amrisar
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ukrainska-chocken-over-trumps-forsvar/
😄
Ja, men så har de ju en president som förkroppsligar det uttalandet 🤣
Tja, när deras ”secretary of war” fokuserar på kulturkrig och att rensa ut feta generaler så kanske det inte blir så mycket tid över för små detaljer som drönarkrigföring.
Nivån på dumhet hos USA:s regering är obegripligt låg. Alternativt nivån på korruption är nu på rysk nivå.
Man lyfter sanktioner som direkt påverkar den egna krigsinsatsen i Iran negativt. Tycker det är helt OK att Putin delar underättelseuppgifter med Iran. Samtidigt som man tackar nej till ukrainsk luftvärnshjälp bara för att man inte vill ge dem den pinnen.
Man kan enkelt bocka för dödssynderna högmod, girighet, avund, vrede och lättja.
Frosseri och vällust ingick sedan tidigare på ett individuellt plan.
Nånstans måste det ju ändå finnas någon eller några amerikanska politiker och/eller jurister som kan ta den lätta straffspark detta borde vara. Dvs påtala att presidenten och den övriga regimen genom sitt agerande riskerar – och kanske även direkt orsakar förlust av – liv hos amerikansk militär. Den saken borde ändå ha viss tyngd bland väljarna.
Det som talar emot det du skriver, @stefantyckare, är:
1.många miljoner av Trumps väljare är ganska obrydda om förlust av amerikanska liv sålänge Trump gör det han lovat, dvs att skada och plåga ”invandrare” (ständigt skiftande definition eftersom rasism är idiotiskt hittepå) och ”äga” libsen.
2.de som eventuellt skulle ta illa upp av detta nås aldrig av informationen eftersom MAGA är ett slutet desinformationssystem. Dels pumpas det lögner via facebook, kreml-sponsrade poddar, etc. Dels undanhåller man sanningen, som Fox senast som ”råkade” sända fel bilder när Trump pissade på de döda soldaterna genom att stå i sin merch-keps. Det fick Foxtittarna aldrig ta del av.
Det verkar som delar av den amerikanska befolkningen har lika människosyn som stora delar av den ryska befolkningen…..
Ja KeystoneState, jag är rädd att du har alldeles för rätt i din dystra analys.
Du skriver “vällust”, men du menar Epstein Island?
Ja, det var Trumps vällust och frosseri med Epstein jag syftade på främst.
“Russia struck Zaporizhzhia, two children were killed and two were injured. + Most of the Chernihiv region is without electricity after a Russian attack on an energy facility in the Nizhyn district.”
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mhkidvndo225
Oscar Jonsson:
https://www.dn.se/ledare/oscar-jonsson-ryssland-tjanar-1-4-miljarder-om-dagen-pa-kriget-i-iran/
Många som har tappat det fullständigt nu, kapitalförstöring de luxe.
Arkivkopia
https://web.archive.org/web/20260321133639/https://www.dn.se/ledare/oscar-jonsson-ryssland-tjanar-1-4-miljarder-om-dagen-pa-kriget-i-iran/
Även denna med Oscar Jonsson finns i arkivet
https://web.archive.org/web/20260321134638/https://www.dn.se/ledare/oscar-jonsson-rakna-inte-med-att-putin-vantar-fem-ar-innan-han-gar-till-angrepp-mot-nato/
Ja länken sammanfattar väl innehållet.
Jag ser nästan inga filmer på drönare som släpper granater längre, som i början av kriget utan bara ”Kamikazedrönare” som man styr in rakt mot soldaterna/mplen.
Stämmer detta, och varför i så fall?
Jodå, det förekommer alltjämt. Skulle säga i samma omfattning som tidigare, det är bara det att FPV:erna nu är mycket vanligare.
Ok, kanske är det också så att FPV-videorna är överrepresenterade i flödet pga mer dramatiska.
Tänkte annars att massproduceringen av drönare nått den nivå att man inte längre behöver spara drönare för flera uppdrag, genom att släppa granater och återvända för fler uppdrag.
Fanns i någon av filmerna jag postade igår kväll
Kika här och se om du ser någon. Kan innehålla någon mindre varning
💥 And More! In the Lyman direction, border guards-pilots of the Phoenix UAV thwarted an enemy assault.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhifbxkgss2v
Kolla senaste Davydov på Telegram.
https://t.me/pilotblog/27781
Må det republikanska partiet brännas ner till grunden i mellanårsvalet i november!🔥🔥🔥 Skadan de åsamkat Västvärlden är omätbar.
🔥 UPDATE: At night, drones massively attacked Russia and Crimea:
• Explosions were heard in Saratov and Engels. It is reported that target could have been an oil refinery. As a result of the work of Russian air defense, residential buildings were damaged. P power also went out partially in Saratov.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkkcrq4mk2d
• In Togliatti (Samara Region), the Togliattiazot chemical plant was attacked.
• In Ufa, Russian electronic warfare directed a drone at a residential building.
• Explosions were also heard in Simferopol.
The Russians claim to have shot down 283 UAVs.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkkcrqs422d
🇺🇦Ukrainian Air Defence shot down 148/154 drones!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkimjogts2e
“Ukraina tvångsrekryterar barn..” sitter man och läser utan glasögon. Nä dags att ta en kaffe och vakna till🥳
Ufa, EW work 💥
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhki3vhnik25
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhki3xteds25
💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhki3xtgcc25
Also, due to the operation of the Russian electronic warfare (EW) system, two drones struck a residential building in 🇷🇺Ufa
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mhklx6mgis2n
En till
Minus one more Russian helicopter 🚁🔥
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkhri5k2s25
https://bsky.app/profile/michaelmackay.bsky.social/post/3mhkljkkzpk2n
Lördagsgodis 🔥
😀👍🏻💥
Ka-52 är redan lite av en bristvara, men undrar om inte Mi-8 också börjar bli lite sällsynt (åtminstone i förhållande till behovet, i antal är de säkert fortfarande rätt många).
Ka-52 tillverkas kontinuerligt och exporteras till och med under pågående krig så inte någon bristvara direkt. Men att de blir nedskjutna är givetvis stora förluster ändå och framförallt så begränsar det hur Terroristerna kan använda dem.
Går åt ett gäng piloter också
Givetvis och även det är ju bra även om det utbildas kontinuerligt nya. Förhoppningsvis är det erfarna besättningar som går åt men jag skulle tro att oerfarna är en majoritet av förlusterna i den typ av fas vi befinner oss i konflikten.
🤬 The Southern District Military Court in Rostov-on-Don has sentenced three teenagers from temporarily occupied Melitopol, who were accused of “terrorism”.
The children from the occupied territory were tried as citizens of the Russian Federation.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mhklknvkhs25
The teenagers were “sentenced” to considerable terms:
▪️ Viktor Azarovskyi received 8 years and 6 months in prison;
▪️ Oleh Shokol – 7 years and 6 months;
▪️ Denis Vasylyk – 7 years.
For more than two years, the teenagers were subjected to beatings, torture, and psychological pressure.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mhklkq36yc25
They were transferred between places of detention – to SIZO No. 2 in Mariupol and SIZO No. 2 in Taganrog, known for the cruel treatment of Ukrainians.
Viktoria Roshchina, a freelance writer for UP, was held captive there. In 2024, it became known that she died in Russian custody.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mhklkq3aws25
🇺🇦Ukrainian interceptor drone shoots down 🇷🇺Russian Shahed kamikaze drone above the clouds
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mhkj3dknq22x
Rybar is confirming the loss of russian control of Kupyansk:
Apparently, in the city itself, the zone of control of the Russian troops has become even smaller. This means the actual transition of the city center under the stable control of the enemy
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2035267229865189432?s=20
This is the way.
Då:
“During a joint exercise, Pine observed antenna masts breaking across multiple units. Replacements cost more than $5,600 each and took over 220 days to arrive.”
Nu:
“[The] II MEF Innovation Campus has produced more than 100 replacement masts at roughly $10 a piece, saving an estimated $600,000 while eliminating years of cumulative supply delays.”
https://www.militarytimes.com/news/your-military/2026/03/20/marine-lance-corporal-develops-10-solution-to-5600-antenna-problem/
För den som är intresserad av hur så dyra alternativ kan förekomma inom USA:s krigsmateriel, kan rekommenderas den gamla filmen “The Pentagon Wars”.
Vi kan skratta åt filmen “The Pentagon Wars”, men ska själva köpa nya stridsfordon 90 för 100 000 000:- SEK styck, som kan slås ut av ryska FPV-drönare för 5000:- SEK styck.
Säger inte att vi inte behöver stridsfordon, men då behövs det kombineras med offensiva och defensiva drönarsystem och motmedel i flera lager, samt taktik, utbildning, träning och övning i detta.
Vi övar i stort sett fortfarande 1980-talets mekaniserade krigföring, än idag 2026. Det som tillkommit är lite spaningsdrönare.
Den stora skillnaden är nog att Ukraina är tvungna att maximera bang for the buck för att överleva, den insikten har nog inte sjunkit in hos oss ännu, åtminstone inte hos de som gör prioriteringarna.
Det ovanstående utspelar sig i USA dock, om det inte framgick.
Undrar vad som hände med Elon Musks Doge och att spara pengar?
Minnet sviker som vanligt, men under sina 90 eller 100 dagars förordnande avgav DOGE en lång rad förslag på besparingar summerat till flera miljarder (eller var det biljoner?) vilket till sist utmynnade i _kongressens_ godkännande av ett urvattnat lagförslag på sisådär en tusendels promille. Typ 10 miljoner av 10 biljoner. Eller några andra tiopotenser; tanken svindlar och har gått i strejk.
Så långt styrde i alla fall lagstiftarna i laglig ordning, och i vanlig ordning vägledda av PORK.
Doge lyckades rätt “bra” totalt förstöra USAID och vilket redan dödat närmare nån miljon människor. Detta ska direkt läggas på Trump och Musks axlar.
(Ja, har man byggt upp ett beroende och slår undan detta på en sekund så är det 100% mord, inget annat)
Upprepning är inlärningens moster?
DOGE var rent rådgivande och saknade helt exekutiva befogenheter. Det operativa ansvaret faller alltså på de populistiska beslutande organen. Att sedan dessa valde helknasigt är en annan femma.
Resultatet kunde hur som helst ha blivit bättre, det håller alla med om – men lägg gärna skulden där den hör hemma. Gigantiska summor i lågt hängande slöseri* blev ogjorda besparingar; andra däremot orsakade enorm skada.
* Flagranta exempel är arbetslöshetsunderstöd till 150-åringar och ofödda barn.
Pentagon har väl aldrig klarat en revision, heller.
Ja, jag instämmer LW. Beträffande drönare och deras enorma betydelse för modern krigföring, kan man rekommendera den intresserade att lyssna till president Zelenskyjs tal till det brittiska parlamentet (som bloggaren länkade till igår).
Som det brukar vara skulle jag tro att det kommer fram allt effektivare bekämpningsmetoder (till rimlig kostnad), inte minst Ukraina är ju mycket aktiva på området. Men ändå är åtminstone min lekmannabedömning att drönaranvändning inkl. AI har inneburit ett stort skifte för framtiden.
Man kan ju roa sig med att jämföra priset på en FPV drönare med priset på en stridsvagn.
Efter lite googlande verkar det rimligt att anta att en stridsvagn kostar åtminstone 100.000.000 Sek. Och en FOV drönare kring 5000 Sek. Det innebär att man i princip kan offra 20.000 drönare på att slå ut en stridsvagn innan det blir en förlutaffär.
Det går inte riktigt att jämföra rakt av på det sättet, man måste också ha med vad de olika uppgifter en pryl har. Vad utförde t.ex. den stridsvagnen innan den blev utslagen av 20 000 drönare, mest största sannolikhet stod den inte stilla och väntade?
Ukraina kan skicka miljoner drönare, orsaka oerhörd skada men samtidigt förlora mark om de inte gör något annat samtidigt. Däri ligger nog det stora problemet i konflikten idag, ingen av sidorna har knäckt koden om hur man ska avancera effektivt i denna typ av miljö. Just nu handlar det om att byta meter mot många liv. (Ja, tyvärr kostar även Ukrainska motanfall många liv idag)
Jo, det kan säkert hända mer än en gång att en billig drönare slår ut ett stridsfordon för 100 miljoner, men överlever svenska soldater längre om de åker Bushanka än CV90?
CV90 har väl dessutom hittills varit relativt resistenta mot drönarattacker, dvs få förluster även om fordonet slås ut.
Ser man på utvecklingen av Loke/Tridon så borde det vara en ganska smal sak att överföra delar av tekniken på bredden till nya stridsfordon så att de får en viss möjlighet till kinetisk bekämpning av drönare, dvs åtminstone EO och EW med integrering till vapen. Uppbyggnad av drönarförband och integrerad drönarförmåga inklusive drönarförsvar i mekaniserade enheter kommer givetvis att behövas också.
Till viss del kan man känna igen resonemangen i Sverige från när länder som USA började använda effektiva skyddsvästar på bredden, dvs det blir så dyrt och de blir inte lika rörliga, om de inte har väst så kan de springa fortare, det finns ammunition som kan slå igenom o.s.v..
Oavsett om när vi får drönare på bredd i förbanden så kommer stridsfordonen att behövas och det tar längre tid att bygga stridsfordon än drönare.
Troligen uppfyller den 3D-pritade enheten inte de vansinniga specifikationerna som originalet tillverkats för.
I fredstid kar man möjlighet att ställa krav, i kris är enda kravet att det skall fungera nu.
Det står i artikeln att Pine först fick gå en utbildning i 3d-printning för militära ändamål, så visst specande är det nog ändå.
Nja, man är faktiskt ofta rätt noggrann med specifikationer även i krigstid. De behöver inte vara exakt desamma, ibland är de till och med hårdare, men krav behövs. De vid fronten måste kunna lita på att saker fungerar, annars går moralen ned väldigt snabbt och det är då saker och ting kollapsar.
Nja, man vet att antenner, och antennfästen speciellt, kommer att gå sönder och om man då kan 3D-printa snabbt eller till och med ha dem liggande i reserv så är det ett mindre problem. Saker som inte har enormt små toleranser, kräver finish eller behöver vara vattentäta brukar vara det lättaste, men man behöver inte stoppa vid 3D-printing, en cnc-fräs eller svarv för liknande ändamål behöver inte ta enormt med plats heller och skulle med lätthet gå att få in i en container på samma sätt. En reservdelsfabrik skulle vara relativt lätt att bygga, det finns alltid begränsningar, men de är betydligt färre idag.
🇺🇦🦅 Ukrainian company Twist Robotics has codified Saker Hunter UAV.
The drone can perform three types of missions — reconnaissance, transport-strike, and the function of a carrier of FPV drones.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhklu7vahc25
Saker Hunter is capable of carrying up to 5 kg of payload over a distance of up to 50 km with a reset and return. In repeater mode, the flight duration is up to 3 hours.
In the “drone carrier” configuration, aircraft delivers two FPV drones with 7-inch propellers over a distance of up to 40 km.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhklub3d7c25
Moderskeppsdrönare kommer nog att bli vanligare i takt med att autonoma AI drönare utvecklas, i och med att de inte behöver mönskliga operatörer för att styras så kan de släppas långt in på fiendens territorium.
“Ja, USA bränner robotar för fyra miljoner dollar styck för att skjuta ner iranska attackrobotar värda tjugotusen dollar.”
Zelensky borde erbjuda Apelsinen en “deal”: För varje 20k-dollar drönare som vi skjuter ner åt er, betalar ni oss 1 miljon dollar.
Största anledningen till att Usa inte vill ha stöd från Ukraina lär vara att det då framstår som ännu mer osmakligt då man slänger dem under bussen senare.
Eller så vill dom ha kaos i mellanöstern. Det försätter Europa i en krånglig situation medan USA och Ryssland klarar sig ganska bra.
Det brukar ju sägas att ryssland är en bensinmack med kärnvapen och i det här läget räcker det ju ganska långt.
Det handlar om stolthet för Trump & Co.
Att ta hjälp från Ukraina skulle i deras värld uttrycka svaghet och så kan de ju inte ha det.
Det är nog den enkla förklaringen, ja. De blev som bekant även erbjudna det innan kriget började, men tackade nej då också.
Svårt att be om kort från en som inte har några!
Håller helt med RUN
Barak Ravid (Axios, CNN mfl)
@BarakRavid
U.S. to allow Iran to get ~14 billion dollars (!!!) in oil revenue
This is a huge financial concession to Iran by the U.S.
It is the first time U.S. is buying Iranian oil since 1996
It’s all happening in the middle of a war against…Iran
LARS, länken sist i kortnovellen om Krigsrevisionen pekar fel, borde väl vara denna.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2021/04/dir.-202125
Novellen är en strålande ironi och inte alls för overklig.
*satir
Korrekt! Slant lite där rent begreppsmässigt.
@Sapiens,
Haha!
Utredningen blev verkligen tillsatt och presenterade 12:e januari 2022 sitt resultat i SOU 2021:103.
Sen tycks verkligheten ha kommit ikapp. Det är dock intressant att se listan över alla remissinstanser som kände sig manade att svara. Några stickprov (av mig) visar att flera remissinstanser svarade efter 2022-02-24.
Myndigheten blev dock inrättad … 1:a januari 2023.
Trump håller på att tappa det helt. Återstår snart bara att bära ut han från vita huset och sätta honom på ett mentalsjukhus. Han misslyckas med allt och det är ju alltid omvärldens fel. Kan ingen inse att det är Trump som har fel varje gång och han ser omvärlden från en mentalpatients ögon. Han har på kort tid skapat de absolut största underskotten i amerikansk historia på absolut kortast tid. Rasar Dow Jones så kommer han snart lett amerikanerna till fattigdom också. Det är bara en fråga om tid innan hans korthus rasar. Först inflationen med tullarna och sedan oljechock på det. Sedan bränner iväg ett par 100 mdr usd på Iran. Det går bra nu..
Ryssarna är bra på mentalsjukhus, det är sedan gammalt. Slutförvar i princip garanterat. Sedan sätter man moskvastaten i karantän i typ en generation
Ja, Erik, och de är jättebra på att producera lugnande mediciner också
Det är inget skämt, de tillverkas i stor mängd, merparten är dock snarare passiviseande än lugnande, men det är troligen ett bisyfte
Lika aktuell idag som för 44 år sen när den släpptes:
https://open.spotify.com/track/2wQXH5K99vjpx2hge3PdFH?si=H-2UlIRLTiqugpuONVK87w
Haha, det var en gammal goding!
Och visst, den är kanske ännu mer aktuell idag än då
Ah, Fun Boy Three. Låter som mig på fest.
Är du så kul på fest? Då ligger man i lä
Nu har jag inte tillgång till Spotify så jag kan inte kolla inslaget, men jag vet att Helt appropå var inne på det spåret redan pp 80:talet
En traktor, en traktor till, ett mentalsjukhus… förlåt jag menar en traktor
Napoleon den fjortonde gjorde den ultimata vansinneslåten 1966.
https://www.youtube.com/watch?v=_xRCbdFrSSc
Relevant: https://bsky.app/profile/realjakebroe.bsky.social/post/3mhixr3nsmc2i
Jag såg att FIN hade delat den här videon i gårdagens kommentarer, men för oss som inte var uppe med tuppen vid kl 5:
En mycket behaglig och tillfredsställande film på Geran-jakt bland molnen. Ofattbart skickligt gjort!
https://bsky.app/profile/wildhornets.bsky.social/post/3mhispddhwc2h
24/7 leverar vi spjutskaftshållare det vi kan bidraga med 🦅💙💛
😁👍
Det går att gömma sig även där…
Undrar om det finns några historiska trix för att leda in jaktdrönarna? Tiden innan jaktplanen fick egen radar måste ha inneburit en massa jobb för att optimera det.
Eller, moden tid när flygplanen ogärna tänder sin egen radar borde innebära att det redan finns en massa färdiga datahanteringssystem. Man kanske inte behöver köra röstkommunikation? 🤗
Tänkte bara tacka Lars och alla som kommenterar och uppdaterar vårt farligaste krig i Europa sen WWII.
Speciellt nu när mainstream fokuserar på Iran!
Vi är många som läser här, så förtrösta inte!
Tillsammans hjälper vi Ukraina/EU/oss alla att vinna över ondskan! 💪
👊💪🇺🇦🇸🇪
Tack, det var snällt skrivet. Vi håller förstås ögonen på bollen och distraheras inte av ekorrar i träd.
Instämmer till fullo.
Donerade igår till Jonas v M. som vanligt.
Ge upp-Aldrig!!!
👍 👵
👍
Instämmer också! Pensionen har kommit och dessutom besked om skatteåterbäring, så det får bli litet extra i form av bidrag denna månad.
👍
👍
ITYM “hav förtröstan”.
Inte tvärtom. 😉
🇺🇦📡 Ukrainian Armed Forces Recapture Nearly 400 sq. km of Territory After Russians Lost Starlink, – WSJ
“Without Starlink, they were effectively thrown back to Cold War communications,” said a Ukrainian military officer with the call sign “Konosh.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkqsq4blc2m
According to analysts, Ukraine has since regained about 380 sq. km of territory in Zaporizhzhia and Dnipropetrovsk regions.
The loss of communications has sharply reduced the effectiveness of Russian drones.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkqss7lus2m
💔 Five people were killed, 14 were injured as a result of Russian strikes on the Donetsk region, – National Police.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mhknzkksdc25
🤖🇺🇦 Ground-based robotic systems (GRS) can replace a third of the Ukrainian infantry on the front line.
This was stated by the commander of the 3rd Army Corps, Andriy Biletsky.
He also added that in the future this figure could reach 80%.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhknd4yt4s2u
I januari minskade ryssarnas insättningar av kontanter på sina bankkonton dramatiskt, de tog ut mer rubel än vad de satte in på sina bankkonton.
Det kan bara delvis förklaras av säsongsskäl, insättningarna minskar i regel efter de långa ryska ledigheterna, men I år var uttagen rekordstora jämfört med de senaste åren
Under veckan som kommer rapporterar de ryska bankerna resultatet i februari, och det blir spännande att se hur det kommer att se ut!
Kollar i skafferiet. Popcorn finns.
Ja stänger de dessutom ner mobila nätet så blir många betallösningar spärrade. Får hoppas på en bankrun.
Jag skrev en sammanfattning av Iran-kriget med ukrainsk vinkel (på engelska) för några bekanta / kollegor som av olika skäl inte hinner eller inte kan följa nyhetsflödet. Vore trevligt att få ev synpunkter på det som framförs av den kunniga läsekretsen här på Cornucopia, även om en del givetvis överlappar med vad LW och andra redan skrivit.
—————
Another update, but actually not much has happened in the last week that has changed anything. The Iranian government is still in place even though the intense bombing has continued, and several more Iranian leaders have been killed. The Hormuz strait is still closed. The chances for an uprising against the Iranian government are likely decreasing day by day, if my experience from Kyiv is anything to go by. Nothing makes ordinary people hate an external enemy as intensively as being bombed from the air.
Most commentators believe US/Trump will escalate, but so far there have only been reports on some few thousands of US marines being deployed to the Gulf. They should need tens of thousands to secure the Hormuz strait, and hundreds of thousands to secure the whole Iranian shore north of the Gulf. Unless they do that they cannot eliminate the threat of Iranian drones, or, at least, so it is believed.
Ukraine of course has a rich experience in combatting drones, only Iranian-made there have been more than 50,000, and Russian-made even more. Zelenskyy gave a very clear speech to the UK parliament a few days ago describing how they counter-act drones with cheaper anti-drones and entire systems for detecting and prioritizing efforts in real time. The crucial aspect is that the Iranian/Russian drones are cheap, but the Ukrainian anti-drones even cheaper; they do not have to fly as far, or for that long. The Ukrainian-language internet is full of stories of Ukrainian military personnel horrified by the US and Gulf allies wasting very expensive anti-missile technology against drones. In fact, likely the US has now already spent more on the Iran war (3 weeks) than it has spent on aid to Ukraine since the Russian invasion started (four years). Only Patriot robots the US and its allies have used twice as many in the Gulf as Ukraine, and this counts both Patriots Ukraine recieved under Biden and Patriots it paid for, or Europe paid for (don’t ask me for the reference, it is something I saw yesterday, but it rings true).
The one clear conclusion one can draw from the war so far is that Europe needs to build up production capacity to build drones and anti-drones at scale. Ukraine will this year build 7 million (!!! an incredible number, but I guesss it is of all types !!!). We need to be able to do that also.
The second conclusion one can draw is that all old military technology is quickly becoming obsolete. The tank is already hardly used in the Russia-Ukraine war, it is a death trap. The Russian fleet was chased out of the Black Sea by Ukrainian sea drones. How long before the US fleet is chased out into the very high seas? Large aircraft carriers must be very vulnerable against massed drone attacks. The latest US aircraft carriers cost around 10B USD to build, while a Ukrainian sea drone is supposed to cost $250,000. Can the US protect its most valuable assets against a simultaneous attack by 40,000 sea drones? Do they even have enough munitions to destroy that many sea drones?
In the short term, no European country has so far joined the US war on Iran. Danish media has released details on how they prepared to fight off an American invasion of Greenland (ammunition, plans for blowing up air strips, delivery of blood to treat possible wounded soldiers, etc). That they have done so must mean that they now feel fairly safe against a new invasion, as long as the US is bogged down in the Middle East. So that is a silver lining of the whole thing. Even though Norway and Denmark are important shipping nations (10% and 6% of global shipping actually) and do have some navies, chances that they will join the US in the Gulf are zero (Sweden even less, as we do not have much of a blue-water navy).
If the limited US deployment to the Gulf so far is anything to go by (and if it is true), one would imagine that the US is looking for an off-ramp, to be able to “declare victory and go home”. But not clear that they will find such an off-ramp, and maybe the temptation will come up to bomb Iran with more powerful weapons. I would not trust Trump and his advisors to make a balanced choice in this matter if they feel cornered, which they may do. It is of course also true that Trump may start another war somewhere else, to move the news stories away from the Persian Gulf. Such is the perspective of events which we may face in a few weeks or months.
jag tycker du har slagit huvudet på spiken, you nailed it. Viktigt att vi har tillräckligts stora flexibla produktionslinor för flera drönar typer och lager av delar. Att inte bygga för att utveckingen är snabb är hål i huvet
Håller med, drönarkriget är här för att stanna – åtminstone tills riktigt effektiva motmedel utvecklas. Drönare är som LW brukar påpeka förbrukningsvara och det är uppenbart att volym är oerhört viktig (om inget annat enligt principen »du kan skjuta bort tio ryssar, men vad gör du när den elfte kommer?»). Så lager och flexibel produktion.
En annan sak som LW tar upp är det här med fordon. Gissningsvis måste man tänka om för de behöv trots allt för transporter av nbåde människor och materiel. Stora antal billiga och snabba med rudimentärt skydd/pansar snarare än dyra och komplicerade i korta serier.
Vi har råd med dyra och komplicerade fordon om vi bygger långa serier, då blir de inte lika dyra.
Det är väl en sanning med inte så liten modifikation? Det beror väl på hur mycket billigare kan de göras och hur ofta blir bortskjutna eller skador på känslig utrustning.
Klart det beror på allt sådant men huvudanledningen till att systemen är dyra är att det är hantverk och inte rationell serieproduktion.
Tack.
Bra sammanfattat! Trump har tydligen börjat bräka på Truth Social att USA står i begrepp att packa ihop och åka hem igen och låta världen klara Hormuzsundet bäst de kan. Samtidigt vet vi att det har skickats marinkårssoldater, så frågan är om det förstnämnda bara är en simpel trumpiansk krigslist.
För att kunna åka hem behöver de förmodligen något mer substantiellt att visa upp som sin »seger» (det har gått för lång tid efter ayatollans död) och det talas en del om att de skulle ockupera Khargön. Det var någon som påpekade att det förvisso skulle vara symboliskt, men menade också att det där med 90 % av 1r4nsk oljeexport är missvisande – de kan tydligen utan större omak skicka ut olja från andra hamnar längs kusten. En annan fara med att besätta Khargön är att man skulle vara ett perfekt mål för drönarna. Överhuvudtaget är det så klart den stora stötestenen för en amerikansk markinvasion. Redan innan drönarna betraktades 1r4n som något helt annat än 1r4k och med tanke på vad vi sett hittills så torde inte USA alls vara förberett för den typen av krigföring.
En annan sådan avskedsgest skulle ju vara att bomba South Pars-gasfälten, men det skulle nog ge rejält surt bakefter.
Tack.
Trump har målat in sig i ett hörn. Han kan inte utropa seger och lämna Hormuzsundproblemet åt övriga världen. Olje- och bensinpriserna kommer då förbli höga och eftersom det är det enda hans anhängare bryr sig om kommer han bara helt körd i USA.
Trump har två alternativ att lösa detta. Antingen sätter han in marktrupper och då kommer det inte räcka med 5 000 man utan det kommer krävas betydligt mer och kosta väldigt mycket både i människoliv och pengar. Eller sätter han sig vid förhandlingsbordet med Iran och tvingas till en mängd eftergifter. Jag gissar på det senare då han i sådant fall kan fortsätta ljuga om vilken total framgång detta krig har varit för USA oavsett vilka eftergifter han tvingas till. Dock går det inte att utesluta att han väljer det sämsta alternativet med marktrupper eftersom han är Trump.
Samtidigt vill man ju verkligen att iranier kunde kasta av sig ayastollarnas ok. Vi behöver något land som går åt rätt håll på demokratiindexen (nej, det går inte att terrorbomba ett land till demokrati, men man kan drömma).
Pentagon har begärt ytterligare 200 miljarder dollar i omedelbara försvarsanslag. Det kan dels tolkas som att de alltid tar till i överkant (det har innan redan talats om nästan en fördubbling av försvarsbudgeten från 800 miljarder till först 1 biljon och sedan 1,5 biljoner), men ska nog ses i ljuset av vad en markinvasion skulle kosta. Som du säger lär det inte räcka med 5 000 man. Iran är lika stort som Texas och såvida inte den 1r4nska armén och revolutionsgardet rasar ihop som korthus (likt den 1r4kiska) lär det knappast räcka med 50 000 man heller. Det skulle förmodligen behövas 200 000–300 000.
Nej, det behövs minst 1 miljon.
För Irak-kriget samlades det ihop drygt 300 000 från koalitionen och sen till detta ca 150 000 peshmerga, dvs kurder.
Och då är Irak ungefär 1/4 så stort som Iran, ungefär 1/5 folkmängd, mycket mindre bergigt.
Jag tror att de måste samla ihop minst 1,5 miljoner med hjälmar på huvudet och vapen i hand. Och då kommer det ändå att bli en operation som kommer att pågå i många år.
Ja ifall inte Irans regim faller samman, och RG flyr fältet (och de kommer att vara totalt fredslösa, så de kan antas strida till sin död).
Med andra ord helt orealistiskt (hade glömt hur stor styrkan var i 1r4k), inte minst med tanke på drönarkriget. Sedan måste så klart brasklappen infogas att det är oklart hur försvagad regimen är, men jag tycker inte mig se eller höra att det skulle vara någon nära förestående kollaps.
Frågan. är vad han kan göra med marktrupper. Ta ön med oljeexport ger ju absolut noll. Det vrider ju givetvis av kranen med pengar till Iran men det är ju en långsiktig lösning och sätter världen i ännu större oljeproblem. (Iran kommer givetvis inte att leverera någon olja till en ö med amerikanska trupper så effekten på världsekonomin är ungefär detsamma som att bomba den till förintelse)
Det enda som skulle kunna ge någon typ av seger är att komma åt det anrikade uranet men det låter inte lätt.
Mycket väl sammanfattat!
Har en invändnig mot den hör delen av texten ”The chances for an uprising against the Iranian government are likely decreasing day by day, if my experience from Kyiv is anything to go by.”
Tror inte man ska jämföra den till stora dela impopulära regimen i Iran med den folkvalda regeringen i Ukraina. Jag tror inte viljan att försvara sittande ledning i Iran är i närheten lika stor som den ör i Ukraina.
Men du har definitivt rätt i att en extern fiende ofta kan vara enande, även för auktoritära regimer.
10:58: Tidigare i kriget så hände ju en del konstiga explosioner då Ryssen slarvar med rökningen. Jag misstänker att det kan vara orsaken här, rökning 🧐
Detta och solen ☀️ värmer gott en vårdag i mars 👏🔥💛💙
10:58 Verkar faktisk vara en olycka med tankbilen.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkqcfvras2m
Lycka 😀👌🔥
Oolycka.
Att USA agerar med stort övermod och att gulfstaterna saknar träning och samträning ser alla.
Att Sverige har mycket lära och att det går för långsamt vet alla.
Men ibland ser man saker som inger lite hopp; mobila frontnära fabriker som kan printa ut delar/reservdelar.
https://www.fmv.se/aktuellt–press/aktuella-handelser/unik-mikrofabrik-for-tillverkning-av-reservdelar-nara-fronten/#:~:text=The%20Swedish%20Defence%20Materiel%20Administration.
De där microfabrikerna är oerhört en spännande lösning och ett bevis på nytänk baserat på Rysslands vidriga krig i Ukraina. BRAVO FMV och övriga!
Bra att sådant här lyfts fram! 👍Visst finns det vallgravsförvarare, men sådana finns antagligen i Ukraina också. Jag tycker det som skrevs igår om Livgardets drönarpluton visar också på att det finns visst de som vill hänga med i utvecklingen. Skitlång anskaffningscykel är det inte heller överallt. Inom cyberförsvar har vi redan kapacitet att anpassa teknik på timbasis i Sverige. Dessutom finns det hemliga samarbeten med Ukraina. Sverige har inte bara fått fina ord och ordnar, i gengäld för vårt stöd till Ukraina. Jag tror på att lyfta fram goda exempel för att motverka nederlagsdoktrin.
Jag skrev härom dagen att svenska spaningsförband går över till drönarspaning istället för markspanings fast/rörlig spaning, så nog händer det saker. Typ från 1 drönargrupp och tre spaningsgrupper på spanplut till 4 drönargrupper eller 3+1. Stridsspaning kan skyttekomp stå för. Men det har tagit tid. Och blåslampan ska hållas varm.
👍
🎯 ATESH agents uncover a network of Russian Armed Forces ammunition depots in Donbas.
The identified facilities house 152mm artillery ammunition and mortar shells used to supply artillery and mortar crews in this sector of the front.
Some of the already identified depots no longer exist.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkr4rlvok25
Repostar:
Tommy R V 2026-03-19 12:59 – 12:59:43
❗️❗️❗️
Medborgarinitiativ för att påskynda/skärpa/utöka importstopp för ryzka och belarusiska varor till EU:
https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/2026/000002_sv
In och skriv på!
Just nu Sverige 238, 1,6% och Finland 1504, 15%.
Bättre kan vi!
👍
Har redan skrivit under, men 238 underskrifter på 10- eller 100 tusentals bloggläsare var onekligen klent….
Har bidragit med en underskrift.
Informerat folk i min omgivning så även de kan dra sitt strå till stacken
+ 1
🪖Russians launched a large-scale offensive in seven directions, – Biletsky
Russian troops simultaneously attacked in seven directions in the Lyman direction in the area of responsibility of the Third Army Corps.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkw2bapak2w
The enemy threw into battle more than 500 infantrymen, 28 units of armored vehicles and more than 100 units of motorized vehicles – motorcycles, buggies and ATVs. The operation involved forces from two armies – the 1st Tank and the 20th Combined Arms.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkw2baw3c2w
✈️ 🔍 Engine failures, FAB exit and helicopter damage in Crimea: what the internal report of the Russian aviation showed
OsintFlow team obtained document “Flight Safety Information” for period 29/12/25 – 18/01/26, which records aviation incidents in the military and state aviation of Russia.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkxvbfqus2a
In total, there were 24 events at dozens of airfields: Plesetsk, Severny, Orenburg-2, Engels, Marynovka, Zernograd, Baltimore, Dzhankoy, Millerovo, Akhtubinsk, Morozovsk, Monchegorsk and others.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkxvegvbk2a
🗣The main mass of incidents is associated with technical failures. Also recorded were failures of onboard systems, isolated cases of FAB-500 spontaneous departure from the UMPK, as well as an incident with an Mi-8 in the Crimean TOT with signs of possible shrapnel damage and structural damage.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkxvegwas2a
🇺🇦 We remember the feat of the cadets who did not betray Ukraine during the annexation of Crimea. This heroic act demonstrates loyalty that was not broken by fear or pressure from the occupiers, — Commander of the Navy, Vice Admiral Oleksiy Neizhpapa
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkyauo5q22a
“On March 21, 2014, a solemn parade of traitors took place at the Pavel Nakhimov Naval Academy in Sevastopol, which was captured by the Russians. On the same day, the cadets who remained faithful to the oath performed the National Anthem of Ukraine during the raising of the Russian flag.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkyauobn22a
After the relocation of the educational institution, these cadets completed their studies at the Institute of Naval Forces of the National University “Odesa Maritime Academy”, became officers and now command ships, units and continue to repel the enemy. We were faithful then — we remain so today!”.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkyauocmc2a
😄 Technological “breakthrough” in Russia: Russian has assembled a “Telegram pager” that works without mobile internet.
The device only supports text messages.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhkymvyh2s2a
😄
Undrar om SVR delade ut tips till MAGA också🤔
https://omni.se/a/PdpKoR
(Tipsar Orban om att ett iscensatt mordförsök skulle vara bra inför valet)
Ukraine’s General Staff says Defense Forces struck the Saratov oil refinery overnight on March 21. A secondary processing unit and an RVS-10000 storage tank were damaged.
Bild
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mhkyjafwoc2g
Jag tveksam till effekten av att bomba två järnvägslok. Den ryska järnvägen har rimligtvis tiotusentals lok, och säkert tusentals av typ som lämpar sig för att dra de här tågen. Ukraina har inte förstört järnvägslok i den skala man har förstört stridsvagnar och andra pansarfordon under de senaste åren. Så det kommer ta lång, lång tid innan någon märkbar brist på lok kommer att inverka på logistiken.
Effektivare vore väl att sätta fyr på bränslevagnarna själva. Det stoppar en leverans av bränsle som var på väg mot fronten, och minskar tillgången på vagnar att frakta mer bränsle med. Jag vet inte hur ammunition fraktas på järnväg, vanliga täckta godsvagnar lär finnas i överflöd. Men att sätta fyr på bränsle eller ammunition innebär ju även den möjligheten att infrastrukturen skadas också. Särskilt när det sker på en större bro eller liknande.
Även om de har 10000 lok så har de ju 10000 lok av en anledning, de lär inte ha 2000 lok stående som reserv. De klarar sig för att den civila industrin inte har samma behov av transporter längre, så det finns nog överkapacitet i nunäget.
Samtidigt ska man komma ihåg att loken stressas mycket pga brist på underhåll. De saknar också kullager med hög kvalité, vilket gör att de måste servas dubbelt så ofta.
Och var finns ersättningsloken? Står de i Moskva tar det rätt många timmar innan de kan ersätta 2 tåg på Krym…
Håller absolut med om att det bästa är att plocka bränsle/ammunition i kombination med loken, med en rejäl brand kan det ta lite tid innan allt är bortforslat och sedan reparerat. Men enstaka lok gör också skillnad i det långa loppet. Om vi säger att ett lok fungerar i 40 år så har 10% skrotats under kriget. Om nyproduktion av lok och vagnar behöver prioriteras innebär det mindre resurser till krigsindustrin…
Nu är det ju så enkelt att precis allt mordoritiskt som förstörs är bra.
Jag hoppas såklart på stora effektfulla grejer, men är även rätt nöjd med alla slags nålstick.
Ha ha. Jag skrev precis detsamma som du MICKEUPPSALA. men lyckades F5’a
🙂
😮 Dramatiska scener från valkampanjen i Budapest:
https://youtu.be/vFibbdYncOY
… skämtar bara, det är rasande rolig satir från Freeonis. 😁
Mera helgmys – Stephen Fry läser ukrainsk poesi:
https://bsky.app/profile/u24.gov.ua/post/3mhkswapve22r
Kanske måsfågel?
I katt och råttaleken är ju kostnader ofta en viktig faktor.
Tycker ibland ändå att de i jmf otroligt billiga UA drönarna låter dyra i sammanhanget. Iom tt de massproduceras. Att 3d printa drönaren bör väl vara den billigaste delen.
Ber om ursäkt för en ai sammanställning nedan, som troligen blir fulformaterad. Sökte kanske för dåligt på kända sökmotorer.
3d print bör väl här ligga under struktur? Stämmer det här ungefärligt eller är det en ai-hallu? Hur kan vi sänka kostnaden på övriga segment, bör ju va standardkomponenter även där?
Del Andel Typisk kostnad
Elektronik 30–40% $300–1 200
Sensorer 10–20% $100–500
Motorer 15–25% $200–800
Batteri 10–20% $100–400
Struktur 5–15% $50–300
Stridsspets 5–15% $100–500
Totalt 100% $1 000–5 000
Som skulle varit egen post…
I fredstid har vi massor av krav på långtidsförvaring, temperaturkrav, …. .
I kris, så som i Ukraina, räcker det med att det fungerar nu.
Det ser väl rimligt ut, och man kan givetvis pressa priserna även 3d-printade delar något genom en annan tillverkningsteknik som är mer lämpad för massproduktion, men då förlorar man flexibilitet. Svårt att se någon större poäng där om inte förmågan förbättras kraftigt samtidigt.
Längre tråd med vad z-bloggaren Fighterbomber har att säga om de ryzka helikoptrarnas missöden, via ChrisO-wiki:
https://bsky.app/profile/chriso-wiki.bsky.social/post/3mhkssq33ud2f
Mi-8-besättningar tar med sig riskabel, hemmagjord EW-utrustning, finansierad genom privata donationer eller ur egen ficka.
Nästan alla har drönardetektorer, och många har hagelgevär, men det är fortfarande inte tillräckligt som skydd.
System som används av marktrupperna skulle kunna konverteras, men riskerar då att störa – eller till och med slå ut – elektroniken i helikoptrarna.
6/ …the cockpit), is the lack of electromagnetic compatibility with the helicopters’ own electronic systems. That is, electronic warfare (EW) that hasn’t been tested for EMC can kill a helicopter. And the problem is, you can’t just take a suitcase with EW into the cockpit.
Sending ohnos and anyways…
Kanske måsfågel?
I katt och råttaleken är ju kostnader ofta en viktig faktor.
Tycker ibland ändå att de i jmf otroligt billiga UA drönarna låter dyra i sammanhanget. Iom tt de massproduceras. Att 3d printa drönaren bör väl vara den billigaste delen.
Ber om ursäkt för en ai sammanställning nedan, som troligen blir fulformaterad. Sökte kanske för dåligt på kända sökmotorer.
3d print bör väl här ligga under struktur? Stämmer det här ungefärligt eller är det en ai-hallu? Hur kan vi sänka kostnaden på övriga segment, bör ju va standardkomponenter även där?
Del Andel Typisk kostnad
Elektronik 30–40% $300–1 200
Sensorer 10–20% $100–500
Motorer 15–25% $200–800
Batteri 10–20% $100–400
Struktur 5–15% $50–300
Stridsspets 5–15% $100–500
Totalt 100% $1 000–5 000
Sammansättningskostnader?
20 000 USD avser stora attackdrönare, inte källarprintade FPV:er.
🇺🇦🦅 The moment of the attack of FP-1/2 strike UAVs in occupied Crimea.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhl4dfouac2k
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhl4dfpom22k
3D-printare, och alla andra som står upp för Ukraina. Det där kan hända här också
🇨🇿 The factory in Czechia, which was set on fire, was producing drones for Ukraine. The police have classified the incident as a terrorist attack, – Denik
The Earthquake Faction has claimed responsibility. LPP Holding together with Isr**li Elbit Systems, produced drones and supplied them to Ukraine.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhl43ccrp22k
Småpanik i Belgorod: Ukraina kommer snart med en invasion 😉
LOL… Belgorod channel 😄
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhl3nzntyk2s
Jag trodde de hade varit helt omringade av nasssar sedan länge…
Enligt vad jag läste blev det inget av samarbetet med Elbit. Så det där med Isr**l verkar vara nys. För inte skulle väl ryssarna ha lurat i terroristerna det?
🔥 VIDEO: Unmanned Systems Forces Strike Saratov Oil Refinery
The enterprise produces more than 20 types of products, including gasoline, diesel fuel, fuel oil, vacuum gas oil and technical sulfur. Each such facility is a resource base for waging war.
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mhkz7rt4b22a
🐴 Lavrov stated that the United States is trying to push Russia out of all energy markets.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhl5ffduy22k
Ska man tro på det, direkt från hästens mun..? 🙄
Då det kommer skit ur båda ändarna på 🐴, är svårt att veta om det där kom från munnen.
Sant
🔥 Seven enemy strike drones of the ”Shahed”/”Gerbera” type were shot down on the night of March 21, 2026 by soldiers of the 208th Kherson Anti-Aircraft Missile Brigade.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhl55dnwuc2k
Ukraine’s 425th Assault Regiment struck Russian forces across several sectors, destroying logistics near Pokrovsk, eliminating infantry in Hryshyne and Udachne, and stopping infiltration near Ternove.
Film. Varning, bla brinnande ryss
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mhl5lqner22t
🇺🇦🦅 BBC: Ukrainian specialists have even successfully shot down several Iranian drones in one of the countries in the Middle East.
However, the direct sale and, accordingly, the purchase of these Ukrainian drones are still blocked at the level of the state leadership.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhl6plcs7k2v
»Stultorum infinitus est numerus.» Predikaren 1:15.
“Det finns även 2026 ett stenhårt samband mellan ekonomisk aktivitet och transporter.”
När jag tänker på alla imperier och städer jag någonsin har hört talas om har det alltid varit ett stenhårt samband mellan ekonomisk aktivitet och transporter, det lär förbli så.
“Men Internet då?”
Vi har haft Internet för allmänheten i över 30 år nu och transporterna har bara ökat, och det trots att Internet och IT får allt större del och betydelse för ekonomin.
Jevons paradox. IT effektiviserar och optimerar logistik och transporter, vilket innebär att vi nyttjar ännu mer logistik och transporter.
Det är för övrigt vad tillväxt är. Effektivisering.
Internethandel lär omsätta en hel del i Mordor, vilket bör ge avtryck i tex moms inkomster för staten om handeln minskas kraftigt på kort tid. Konkurser för bolag med hög omsättning i internet handel bör rimligtvis öka den med. Vilket borde vara dåligt för både orcherna och mordoritstaten.
The AFU advanced in Zaliznytsi, Huliaipole direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2035396504941420730?s=20
🛳️ Russian gas carriers have begun changing routes and avoiding the Mediterranean Sea after the explosion of the Arctic Metagaz tanker, — MagicPort.
Ships are now sailing between Europe and Asia, bypassing Africa. This lengthens voyages by 10–15 days and significantly increases costs.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhlh64n2vc2o
Alltså! Rent otroligt vilken rysk lakej. Han ringer direkt till husse! Under pågående möte.
Femtekolonn! 😡
🇭🇺📞 According to The Washington Post, Szijjarto called Moscow during EU meetings and relayed details of the discussions to Lavrov.
Such communication actually gave Russia the opportunity to be aware of the internal discussions of the EU. Szijjarto himself does not comment on the situation.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mhlgkrdkqc2l
Häng hen högt.
Finns plats för alla slemgnomer på macken. ⛽️ 🔥
Det finns de som inte har någon som helst taktkänsla.
Szijjartos uppväxtmiljö måste varit invid en överbeskyddande skvallerkärring till mamma!
Övas det fortfarande på att sätta upp tält M58 med kamin ute på de svenska förbanden? Sover de värnpliktiga fortfarande i tält? Det är i sådana fall något som borde ompriorieras, eller är tanken att det löser sig när skiten träffar fläkten.
De borde ju ta efter Ukrainas fältfördigheter och bygga nedgrävda bunkrar som skydd för drönarna och IR kameror, men det kanske övas på?
Att sova i tält kan vara utbildningsekonomiskt rationellt, t ex för att minska mängden transporter och öka faktisk utbildningstid istället för att ibland åka i timmar fram och tillbaka mellan övningsfält och förläggning, inklusive tungtransporter av pansarfordon som inte bara kan lämnas obevakade på övningsfältet. Det ska dock inte göras med illusionen att det kommer ske i skarpt krig.
Tält i Ukraina används ibland av territorialförsvaret långt från fronten på platser där det är bökigt att ta sig med fordon, men som måste bevakas. Jag har sett det med egna ögon. Men oftast roterar man bara bevakningspersonalen med fordon tillbaka till byggnadsförläggning istället.
En svensk jämförelse skulle vara om svenskt hemvärn ska bevaka t ex ett förråd ensligt beläget mitt i skogen eller en FTN-mast, så kan tält vara lämplig förläggning för att minska personalbehovet och körandet av personal fram och tillbaka – en larmstyrka finns därmed alltid på plats och det är enkelt att rotera de som är aktiva på post/patrullering.
Men finns byggnader i närheten kommer man i Sverige via förfogandelagen använda dem som förläggning istället för tält.
Det gäller ju redan nu. HV förlägger sig ofta inomhus om möjligt, tält är när det är opraktisk med tanke på uppdraget.
Det här har ändrat sig sakta de senaste 10 åren. (men alla skall ju ändå kunna hantera ruska kort och ruska lång så tältförläggning behövs).
Idag så har jag hört att det finns någonting som kallas “brandsläckare” av olika storlekar, istället för att förstöra skogen. Vidare så finns det batteri drivna tältlyktor som går på batteri eller uppladdas i förväg. Man kan också dra in en “sladd” och ta ström för uppvärmning eller belysning från “nätet”, elverk eller ett fordon. Men tält förläggning är endast en “övningsteknisk” åtgärd i “fredstid”, för att spara tid och pengar. Vid krigstillstånd så är det är kvarter som gäller. Sen kan man ju fundera på om man istället måste gräva ner sina “vilo” platser under jordytan? För det handlar om någon timmes sömn och lite varm mat i magen, sen är det eldställningen som gäller.
👍
Redan under lumpen på 60-talet så inpräntade befälet att tältförläggning inte var det normala i ett skarpt läge. Då skulle alltid fasta byggnader användas vilket inte var möjligt i fredstid.
++++++++++++++
+++++++++ Spot on!
Det skulle nog vara bra att öva på att snabbt skapa splitterskyddade förläggningar, i och med att gränsen mellan krig och fred är lite flytande numera. Dvs förberedda moduler som kan slängas upp snabbt över eller under jord, eller till och med bygga enkla förläggningar i förväg i närheten av platser som kan behöva övervakas. Sen så behöver övervakningstanken nog moderniseras en del den också, mer sensorer och drönare samt snabb förflyttning till objektet och mindre fotpatrullering/poster.
💪 stor glädje bland 🐐
💥☠️ At night, the Defense Forces covered the permanent deployment point of one of the “Akhmat” battalions.
After the arrivals, everything was completely burned down, and they are currently searching for weapons or what remains of them.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhlf3jvjts2w
@David H
Du kan kika lite på denna färska
🔥 Operation “G-Day”: 412 Nemesis Brigade Burns Over 130 Vehicles Near Hulyaipole
In just one month (in January and February), soldiers of Asgard Battalion burned over 130 vehicles, almost four dozen motorcycles and ATVs, and eliminated three hundred occupiers.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhlcjt6xtk2s
🇺🇦 The village of Pokrovka in Sumy region is under the control of the Armed Forces of Ukraine, – 14th Army Corps
Pokrovka was practically completely destroyed, but the village was not surrendered to the enemy.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhlbpvqekk2s
“Ryska tjänstemän tvingas använda statligt kontrollerad app
Ryska myndighetsanställda blir snart tvungna enligt lag att använda den nya statliga appen Max i tjänsten, rapporterar Forbes. Många ryssar uppges köpa separata simkort eller mobiler att installera Max på, eftersom appen betraktas som ett övervakningsverktyg.
Samtidigt inför den ryska staten successivt mer omfattande restriktioner och förbud mot populära meddelandeappar som Telegram och Whatsapp, för att ytterligare begränsa användningen till Max.”
Källa: Expressen
Ryssarna får nog snart bara ha en (1) mobiltelefon, och den som avslöjas med innehav av två mobiler döms till fängelse två år för “förberedelse av terrorism”; därefter får inga andra appar än Max som kan kommunicera med andra användare på något vis användas, och den som avslöjas med en annan kommunikationkapabel sapp i sin mobil döms till fängelse i fem år för “grov förberedelse till terrorism”…
*Hepp! “sapp” –> “app”. Yepp! 🙂
🔥 18 fuel tanks damaged at Labinsk
Satellitbild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhla77arwk22
*Hepp! “sapp” –> “app”. Yepp! 🙂
Förklaringen till detta till synes helt obegripliga inlägg är att det var ett litet korrektur av en felstavning som givetvis skulle ha hamnat under ovanstående inlägg och inte som ett eget inlägg…
Du kommer nog undan utan större skador 😉
Men hade du varit i Ryssland hade FSB sagt app app app!
för att sedan göra ett rejält kalsongryck
Här var det glatt! 👍
Ukrainian drone operators’ first reactions as the Ka-52 goes down right after the hit.
Film
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mhlk4qxgsc2y
Ledsen rysk flicka, internet funkar inte, kan ni förstå?
A Russian woman is complaining that no normal messenger or social media works anymore, leaving her with only one perfectly fine option – the FSB-controlled MAX.
Film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mhl7xj54h22v
Komplettering till Erik14 14:23 🙃
So it turns out mercenaries from China, Peru, Brazil, Czechia, Taiwan and the US are about to march in and take Russian Belgorod. That’s what local channels are saying.
Översatt text
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mhl3exfmec2v
Det ord nog jättebra om Ukraina kunde ockupera en bit av Ryssland. Det kan vara bra att ha i framtiden.
Vi såg ju hur Putin & co fick skämmas när man gick in i Kursk.
Så det vore väldigt trevligt.
Sedan kanske detta är lite inslag av panik?
Ground Robots Could Replace One-Third of Troops, Turning Ukrainian Infantry Into an Elite Force
https://united24media.com/latest-news/ground-robots-could-replace-one-third-of-troops-turning-ukrainian-infantry-into-an-elite-force-17112
10:43 Mer om Phantom MK-1:
“The humanoid stands about 5 feet 9 inches tall, weighs roughly 175–180 pounds (79–82 kilograms), and is intended for tasks such as reconnaissance, bomb disposal, and other high-risk ground operations.”
Det är två robotar som testas i Ukraina. Affärsmodellen är leasing och uppskattas kosta $100.000 per år. Låter inte så kostnadseffektivt för Ukrainska förhållanden.
Dom lär gå att packa rätt bra för transport. Kanske får in ett kompani i en långtradare med släp. Säg fyra för en bataljon plåtniklas som helt plötsligt dyker upp.
https://interestingengineering.com/military/humanoid-soldier-robots-arrive-in-ukraine
Som alla trillar av en tryckvåg och sedan måste hjälpas på fötter igen …
Nja, v0.1 kan kanske testas in battle men titta på framtidens krig med v3.4 som droppas i mängd, med drönare, över fiendens linjer, sedan kryper mot mål centralt eller mot fronten. De behöver naturligtvis inte se humanodia ut – kan vara stora eller små. Hoppar över ett par analyssteg men de som kan producera dessa i mängd – vinner.
Det ser ju rätt häftigt ut med tvåbenta androider men det är rätt opraktiskt. De är mekaniskt komplicerade och tar tid att laga. Dom drar el hela tiden för att hålla balansen. Men visst Ukrainska kommer satsa mer på markrobotar i år men då blir det hjul eller band.
Skulle kinetisk laddning kunna funka i detta sammanhang (där kraftiga pendelrörelser i extremiteterna laddar batterierna)? Det kan givetvis inte utjämna den totala förbrukningen (ingen perpetuum mobile), men det kanske kan kompensera just för det extra balanseringsdränaget?
Frågar för en vän :-).
🔥 Video from Kupyansk, these are the occupiers that Russian generals successfully exchanged for awards, ranks, and “victorious” reports for the dwarf from the Kremlin.
AFU liquidated everyone who was in the video.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhlndcoedk2f
⛰ 🤨 An FPV ambush drone of the Skelia regiment destroys a Russian assault Bukhanka marked ‘T-34’ on the hood
https://bsky.app/profile/insideukraine.bsky.social/post/3mhloy22uz225
Endast inloggade
18:55. Ungern alltså… man saknar ord.
Tidigare FBI-chefen Robert Mueller har avlidit.
Han ledde utredningen om rysk valpåverkan i det amerikanska presidentvalet 2016.
Strax efter beskedet om hans död gick Trump till attack:
”Bra, jag är glad att han är död. Han kan inte längre skada oskyldiga människor”, skriver han.
MAGSTARKT!!!
Finns det nån bemöter han på Truth och skriver vilket ärkesvin Trump själv är? Man vill bara nedmontera varje idiotinlägg av dåren, eller censureras all kritik bort?
Glad åt FBI-chefs död?!
Ja just ja, är man Krasnov så är man.
Han ledde utredningen om rysk inblandning i valet 2016 Vilket inte gillades av T rump .Putler lyckades få dit Agent Orange på presidentposten vilket måste vara en av dom mest lyckade operationen i historien.Det konstiga i hela den här historien var att valet inte ogiltigförklarades för rysk påverkan.Kan det vara rubel strategiskt placerade i rätt fickor är det någon annan som har än bättre förklaring varför det valet inte gjordes om då hade världen sluppit mycket av eländet byfånen startat
Det är aldrig roligt att fångas med byxorna nere. Taco blir vid dom tillfällena skogstokigt aggressiv, förlåter aldrig (med undantag om det gäller Putin mfl).
sedan förbjöd han folk att ta reda på sanningen samt förfölja alla som ville gå till botten med det hela
Det berodde helt enkelt på att det inte låg i Mueller-utredningens uppdrag att faktiskt ta reda om valet hade gått rätt till, men under dess lopp kom det fram så mycket graverande bevisning (om jag minns rätt var det ett par tjog personer som blev åtalade och fällda också) att Mueller valde att dela upp rapporten i två delar. Del 2 är bara ett axplock av alla de oerhört allvarlig omständigheter som kades i dagen. Må Bill Barr brinna i helvetet för att han gav den helt felaktiga summeringen av rapporten som därför inte slog ner som den fruktansvärda bomb den faktiskt var (Jake Tapper på CNN borde också skämmas för han hävdade att »rapporten inte visar det som somliga påstår»).
Stackars. Lär bli lite svårinfluerat utan internetkopplingar, mobilt eller inte, fast Max får ju snart VÄLDIGT många fler användare iaf?
Om inte ungdomen kopplat ner för gott, på uppmaning av bolibompatanten…
https://bsky.app/profile/zur-borg.net/post/3mhlpmng4s22n
Ryska statens sändningar på TV finns i alla fall kvar.
Så länge mark-satellite stationerna och/eller fiberkablarna fungerar så kommer Ryska stads-TV fram till ryska folket.
Så länge de snart spelar Svansjön på repeat får den statliga tv-sända propagandan gärna fortgå 🙂
@18:55
Och Szijjártó har gjort 16 (sexton!) besök i Moskva sedan 2022.
Dessutom fint belönad med Vänskapsordern av Putin precis innan ryska invasionen.
Several Russian regions are under a combined drone and missile attack right now, according to Russian monitoring channels.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mhlo3houp22y
Mycket bra.
💥
🇬🇪 olycksbådande. Vance kommer vara alldeles för mottaglig för de ryska marionetternas snack 😕
It’s mourning period in Georgia, Patriarch Ilia II will be buried tomorrow, and Georgian Dream Prime Minister Irakli Kobakhidze officially heads the commission organizing the Patriarch’s funeral.
Yet, he finds time to attend CPAC in Hungary, reportedly in an effort to reach out to JD Vance.
https://bsky.app/profile/marikamikiashvili.bsky.social/post/3mhkv2o5c722r
Vance gör som Thiel säger till honom.
Det gör han alldeles säkert.
Och det är att splittra väst samt vara gullig mot ryska intressen.
Spaning: Många amerikanska presidenter har velat attackera Iran. Men alla har haft rådgivare som avrått och visat på scenarier för backlash för USA, så överbefälhavaren i US har låtit bli även om han velat. Nu sitter vi med trump som tycker han vet själv bäst och dessutom omger sig med ja-sägare. Så attackeras Iran. Och allt som tidigare rådgivarna varnat för händer. Iran för därmed ett existentiellt krig och fattar naturligtvis Europas svaga punkter, bland annat beroendet av USA men också att Ukraina roll som lås är en av dem. Hur manövrerar de, om de är skickliga, för att bevara sin regim med Ukraina som öm tryckpunkt i spelet mellan USA, Ryssland och Europa?,
Skulle tro att den iranska regimen just nu fokuserar på de mest akuta frågorna. 1. Att behålla makten inom landet och 2. Hur de kan slå mot de externa fienderna U&I för att hindra dem från att uppnå sina mål.
En stor del av makteliten i Iran har ju skjutits bort så de är nog just nu i ett skede där de måste definera nya chain of commands och en ny hackordning gällande vilka som ska styra landet. I det läget kanske Ukraina är en ganska perifer fråga för dem just nu. Ryssland visade sig vara en ganska dålig kamrat att hålla i handen när det blåser, men å andra sidan så står nog inte nya kamrater på rad för att stödja dem, så därför lär de nog fortfarande bekänna lojalitet mot Moskva men ha väldigt liten kapacitet att bidra med något i konkret stöd.
Iran har i likhet mef Kina en ganska stor resiliens i och med att mullaväldet, i likhet med kinesiska kommunistpartiet, är en bred institution som har sina tentakler utspridda i hela samhället, oavsett folkligt stöd eller ej. Så att skära av huvudet på hydran kan mycket väl resultera att två nya växer ut.
Jo, visst är de upptagna för stunden men tänker att de också vet att Europa gärna vill containa kriget till Ukraina. Förutom kriminella gäng, kan de utöva någon som helst press på oss? Tänker att de inte kan det på ett direkt sätt, men kanske indirekt på något sätt.
Jag hittade en artikel som förklarar testerna med Phantom humaoind drönare i Ukraina lite mer. Syftet verkar vara att se om de kan lösa uppgifter vid fronten som bandgående markrobotar inte klarar av. Man vill alltså komplettera. Inte konkurrera med bandgående markrobotar.
Trenches, shattered buildings, forests filled with debris and narrow urban passageways all favour human mobility. Traditional unmanned ground vehicles often struggle in these conditions. Tracks become entangled, wheels lose traction, and rigid chassis cannot easily adapt to vertical obstacles.
https://www.lvivherald.com/post/phantom-mk1-the-bipedal-soldier-and-the-future-of-war-in-ukraine
😃🔥 Drönarkartan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhlupz4yi22o
runt 180 drönare
Drönarkartan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mhlupz4yi22o
👍
Polish Prime Minister Tusk: President Nawrocki’s participation in the Budapest meeting of pro-Russian and Eurosceptic politicians is a fatal mistake and confirms a dangerous strategy of weakening the European Union and strengthening Putin.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mhlsjkgg4k2a
Putin stärker sitt inflytande i gamla östeuropa alltmer.
Jepp, där har putin och trump ett grmensamt intresse.
The American surface drone AEGIR, developed by Sierra Nevada Corporation, was washed ashore on the coast of Turkey.
The Turkish side assumes that this maritime drone was used by Ukraine for operations against Russia.
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mhlhoougx22e
Bilder+info mm
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mhlhoouvls2e
Two more videos from Zaporizhzhia.
This one shows a suicide drone landing at close (very close) 💥quarters.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mhlf6pt2yc2q
Russia attacks Zaporizhzhia again.
A spectacular video shows the take-down of one attack drone. However, there is at least one hit.
As usual, critical infrastructure is under attack.
Power outages are reported.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mhlewuyyys2q
Den stora drönar-boomen har inte kommit ännu, tror jag.
Det har diskuterats huruvida det är sunt att investera i nya oansarfordon eller ej. Jag kom fram till ovan i tråden att man med nuvarande priser för införskaffning kan offra ca. 20.000 FPV drönare på att slå ut en stridsvagn för att gå break even. Det spelar egentligen ingen roll om den siffran i verkligheten är 5.000 drönare ellet 50.000 drönare, för den pekar ändå på en grym framtid för pansar. Man kan troligtvis till viss mån förbättra chansen till överlevnad mot dagens drönarhot genom diverse aktiva motmedel.
Men min poäng är att den riktiga drönar-boomen kommer först när man gjort sig av med flaskhalsen av drönaroperatörer. När man har fullt fungerande AI drivna autonoma drönare så kan man öka drönarsvärmarnas antal från ett fåtsl drönare till hundratals eller tusentals drönare som inte kan störas ut eller har begränsningar i räckvidd pga. behovet av en kommunikationskanal.
Begränsningen av drönarsvärmar blir då rent logistisk, hur många drönare man kan frakta fram till avfyrningsplatsen och hur många människor som behövs för att acfyra dem.
Kill zone utökas då radikalt eftesom man kommer kunna leverera drönare djupt inne på fientligt territorium via moderfarkostet utan behovet att kunna styra dem via mänskliga operstöret.
I det läget kan man fråga sig hur många drönare en stridsvagn måste kunna försvara sig emot för att göra investeringen försvarbar. Just nu ser EMP ut som den enda lösningen för att slå ut så stora drönarsvärmar, men vi är långt därifrån tekniskt och dessutom lan drönarnas känslighet mot EMP relativt enkelt förbättras.
Vi är nog tillbaks i skedet att en rejäl kärnvapenavskräckning är om inte den optimala men ändock den bästa garantin för fred.
Jag skulle kunna gå så långt som att påstå att vi idag befinner oss vid samma punkt som när Facit fortfarande trodde att de kunde konkurera mef mekaniska räknemaskiner. I en inte alltför avlägsen framtid så kommer slagfältet att domineras av autonoma robotar och människor i bästa fall agera som caddies som sätter dem i drift.
No må tro att jag låter som en konspirationsteoretiker, men läs den här texten om fem år och jag framstår då antagligen som naiv.
Mycket intressant, Blue. Kusliga perspektiv (jfr. även Ann O. Nyhms inlägg nedan), men samtidigt stora möjligheter för en försvarare att effektivt kunna motverka en angripare, som ju i något skede måste blotta sig i form av att genomföra framryckning.
Förutom de rent militära aspekterna kan man tillägga att det enda radikala skyddet mot krig utgörs av att stater får en fungerande demokratisk styrning. Vi kan ju se på exempel som Tyskland och Japan, som idag inte utgör något militärt hot mot sina grannländer. Så länge det sitter en ondskefull ledning i Kreml, kommer vi att tvingas leva under hot.
Ruggigt framtidsscenario: Ryssland bygger upp ett register över svenska medborgare som innehar ledande roller/nyckelfunktioner i samhället (politiker, militärer, poliser, brandmän, journalister, hamnpersonal, företagsledare m.fl.) eller som är uttalat kritiska mot Ryssland, programmerar sedan AI-styrda mikrodrönare till att självständigt söka upp sina offer och via ansiktsigenkänning (t.ex. från FaceBook eller hackat körkortsregister) attackera med tillräcklig sprängladdning för att döda oskyddade individer.
Genom att transportera säg 10.000 drönare till alla militärt/logistiskt viktiga städer i Sverige (100.000 till Stockholm, 50.000 till Göteborg?) under civil täckmantel (t.ex. i lastbilar med DHL-logga) och sedan låta dessa söka upp sina förvalda offer lokalt på registrerade adresser skulle Ryssland snabbt kunna lamslå Sverige inför t.ex. en landstigning på Gotland.
Långsökt fantasi i dag, men om några år..?
Löses genom maskeringskrav för makthavare och nyckelpersoner? Ulf Kristersson får en zorromask?
Helt rimligt scenario i princip. Vi är väl inte där ännu men jag skrev för en vecka sedan om ett liknande fast tekniskt simplare scenario där ryssarna programmerat (från SPAR, Svenska Postens AdrressRegister) koordinaterna för samtliga dagis, grundskolor och vårdinrättningar, och attackerar dessa i en chockvåg i krigets inledning för att genom “shock and awe” får den svenska regeringen på fall så att en med “förstående” regering kan installeras.
Så ditt scenario har framtiden för sig men jag tror att mikrodrönarna är några år bort.
Kalkylen är väl kass på människor också i så fall. Inte bara pansarfordon. Vad kostar det att producera en 18-årig människa.
1,5 till 2 miljoner kronor. Och lång leveranstid, nästan 19 år från beställning.
There’s been a drone strike on Kyiv. It came during an air alert, which is still active.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mhm5fbdcec2q
Nu (sedan flera dagar, faktiskt) kan den ses även i Österland! 2 000 meter till Andrijivka | Yle Arenan
Stark.
Drumpster fortsätter att vräka ur sig vildsinta hot mot Iran. Nu ska han bomba sönder alla kraftverk om de inte öppnar Hormuz. Lär bli populärt hos den iranska befolkningen att bli av med sin el. “Håll ut, hjälp är på väg” var det visst. Och inte lär Hormuz öppnas med mindre än att USA och Israel upphör med sina krigshandlingar. Hormuz är ju gubbmullornas domedagsvapen. Vilket alla tänkande människor har insett utom den oranga byfånen i Skitiga huset och hans mentalretarderade rövslickargäng.
Drumpster fortsätter att vräka ur sig vildsinta hot mot Iran. Nu ska han bomba sönder alla kraftverk om de inte öppnar Hormuz. Lär bli populärt hos den iranska befolkningen att bli av med sin el. “Håll ut, hjälp är på väg” var det visst. Och inte lär Hormuz öppnas med mindre än att USA och Isr*el upphör med sina krigshandlingar. Hormuz är ju gubbmullornas domedagsvapen. Vilket alla tänkande människor har insett utom den oranga byfånen i Skitiga huset och hans mentalretarderade rövslickargäng.
En mycken gedigen genomgång av vad som kan locka Drumpster att göra en deal på ryzka villkor givetvis om fred i Ukraina. Givetvis handlar det om att personligen berika Drumpsterklanen:
“As Moscow prepares for possible negotiations with Washington aimed at ending its full-scale invasion of Ukraine, it is seeking a far more ambitious outcome than a mere ceasefire: a global reordering of spheres of influence.
In the Kremlin’s view, such an agreement would effectively mean U.S. recognition of Russian dominance in the post-Soviet space — including Ukraine — and, to some extent, an acknowledgment of its influence in Europe.
To secure that goal, the Kremlin is now scouring for incentives it believes can catch and hold President Donald Trump’s attention, ranging from rare earths deals and geopolitical leverage in Iran and North Korea to a long-dreamed-of Trump Tower in Moscow.
https://www.themoscowtimes.com/2025/04/21/trump-tower-moscow-rare-earths-and-geopolitical-perks-how-the-kremlin-plans-to-bait-trump-into-a-grand-bargain-a88762
Slutsats:
“Across all of these proposals, the Kremlin is guided by a single axiom: initiatives must be personally tailored to Trump, achievable within a single term and offer strong media appeal.”
Folkligt motstånd i Tjeckien mot Babisregimens aktioner att begränsa demokratin och orientera sig österut.
Påfallande ofta att i de gamla öststaterna så är folket mer västorienterade och eliten mer östorienterade. Förklaringen finns väl i att de senare smörjs av Kräkml och gynnas av korruption,
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/demonstrace-letna-desitky-tisic-lidi-reakce-politici.A260321_155852_domaci_vank?
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/demonstrace-letna-desitky-tisic-lidi-reakce-politici.A260321_155852_domaci_vank?
Den ukrainska generalstaben publicerar idag en massa gulliga bilder på katter, hundar och soldater och visar texten: ” Fyrbenta vänner behåller den moraliska andan, är de första att känna fara, hjälper till att hålla lugnet i de tuffaste stunderna och påminner oss om enkla saker – värme, tillit och livet vi kämpar för “.
Jag älskar dem som älskar djur!
Ja, Justanothernickname, har just återförenats med min lilla fyrbenta kära väninna efter en tids resande, och glädjen var ömsesidig.
Ja de berikar verkligen ens liv med den oförställda glädje de hälsar oss och den outsinliga kärlek de utstrålar!
Jag med (om än mer i generella termer :-)!
940 KWIA
3 tanks
1 APV
30 artilleri
3 MLRS
3 LV
1885 UAV
121 mjuka fordon
2 special
När jag skådar inåt känner jag en viss pinsam besvikelse på ett ytterst primitivt vis att det blev under tusen idag.
Dito!
Tack Justanothernickname!
👍
Tre enheter luftvärn är bra.
👍 https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mhms4ygdek2z
Jaha, ryzzarnas våroffensiv är redan över! Dom hade inte mer kanonmat.
Megabonk ändå. Tack Ukraina!
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
God morgon!
Vi ger aldrig upp!
Aldrig!
Nej det gör vi inte! 👍
Skulle varit svar till Perra men det förstod ni nog!
Angående 18:55, att Ungern beter sig i EU är ju belagt och onekligen dokumenterat.
Men hur är det i Nato? Ställer de till det även där? Har de någon form av veto som gör att de kan trilskas i det sambandet också?
Visst kan det och gör det. Det blockerade vårt inträde i NATO med något år. Vad kommer Ungern under Jabba the Hut att göra för att förhindra Ukrainas eventuella inträde i NATO?
Under rådande läge kommer Ukraina aldrig accepteras in i Nato. För det krävs att Fico, Orban, Trump och säkert någon till alla har avgått.
Tack signaturen BLUE för många insiktsfulla kommentarer i ovanstående.
För er som vill ha en uppmuntrande melodi på en solig söndagsmorgon:
https://www.youtube.com/watch?v=SiJEaqA7TJo&list=RDSiJEaqA7TJo&start_radio=1
(och sedan kan man fundera på hur bra AI-film har blivit, här är både musiken och texten riktigt välfunna och hooksen riktigt bra)
AFU rapporterar:
148 combat clashes
79 aviation strikes
265 KAB
8 379 kamikaze drones
3 587 shells (including 73 from MLRS)
Angående avslöjandena om att SVR planerat ett falskt mordförsök på Orban och att hans utrikesminister ringt Kreml likt en betald spion, så är det knappst en slump att detta läcks precis efter att Orban saboterat lånen till Ukraina. Förmodligen sitter västliga underrättelsetjänster på en hel del material om kopplingarna mellan Budapest och Moskva. Att det kommer just nu inför valet borde oroa Orban, det kan ju komma betydligt värre information.
Jabba har nyllet så långt upp i Putlers röv så han ser nog inte riskerna med att lägga alla sina ägg i den korgen.
Riskerna ser han nog. Det är nog mer att hans nylle är så djupt in att det sitter fast vid det här laget. Hur många andra broar har han kvar som han inte har bränt?
Petrodollarn no more ?
Ny.
https://cornucopia.se/2026/03/uppdateras-slovakiens-putinist-fico-overvager-att-blockera-eu-lan-till-ukraina/#comment-1646166