Nedan följer dagens lägesbild för Grönland. Danmark var redo för militärt försvar av Grönland mot USA och hade en flera sidor lång plan, samt var redo att aktivera tidigare planläggning av försvar mot anfall.

Den danske försvaret var redo för strid och att skarpt försvara Grönland mot USA när förstärkningarna skickades rapporterar danska DR. Man hade med sig skarp ammunition och det fanns en flera sidor lång order för det hela, inklusive hur ytterligare förstärkningar skulle skickas, samt att man var redo att aktivera existerande planer för öns försvar. Det fanns också en tvärpolitisk vilja både från regering och röda samt blå oppositionspartier i danska parlamentet att ta upp väpnat försvar mot USA.
DR skriver:
“Ordern beskriver en flerfasig operation som inkluderar möjligheten att skicka ännu fler soldater och militär kapacitet senare.
[…]
Mer specifikt, enligt ordern, innebär operationen att danska försvarsmakten “stärker närvaron och aktivitetsnivån på Grönland för att visa viljan och förmågan att försvara rikets suveränitet och territoriella integritet”.
Ordern hänvisar också till en underliggande plan för försvaret av Grönland, som kan tas i bruk vid behov.”
Man hade med sig ammunition för kuppberedskap som alltid skulle föras med de enskilda soldaterna och enheterna.
Militärövningen Arctic Endurance bekräftas hålla på hela året inklusive med deltagare från Sveirge, Norge, Finland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Tyskland och Island. Det handlar alltså om de facto permanent närvaro av Natotrupp.
https://www.dn.se/direkt/2026-01-23/militarovningen-pa-gronland-fortsatter-hela-2026/

Statsminister Mette Frederiksen var idag på Grönland för att träffa öns regeringschef Nielsen. Hon träffade även Natos generalsekreterare Rutte under morgonen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-usa-och-gronland?inlagg=669310c33c5565f62b05d2be45a5cf3b
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-usa-och-gronland?inlagg=669310c33c5565f62b05d2be45a5cf3b
Danska säkerhetstjänsten PET varnar för påverkansoperationer riktade mot Grönland från Ryssland, Kina och USA i syfte att skapa splittring mellan Danmark och Grönland. Oklart var detta uttalande finns, då bloggen inte hittar det på PET:s hemsida, så DN får duga som källa.
https://www.dn.se/direkt/2026-01-23/danska-sapo-risk-for-paverkanskampanj-fran-usa/

Sverige baserar nu en enhet motsvarande en stridsflygsdivision på Keflaviks flygbas på Island som en del av skyddet av Arktis. Detta kommer pågå i februari och mars, men är en rutinmässig åtgärd som incidentberedskap då Natolandet Island saknar eget stridsflyg. Detta har pågått sedan 1960-talet. Likt för Baltikum så roterar detta ansvar mellan Natoländer eller tidigare partnerländer. I min roman Midvintermörker (2011) har Sverige just Gripen stationerade på Island för detta ändamål, vilket visar sig praktiskt.
Kontigentschefen från F 7 Skaraborgs Flygflottilj säger:
“Stridsflygenheten är väl rustad för uppgiften och vi har precis som flygvapnets andra förband en lång erfarenhet av incidentberedskap. Vi har även vana av att verka i vinterklimat och förutsättningar att agera på de olika typer av hot som vi kan ställas inför när vi skyddar Islands territoriella integritet.”
I incidentberedskapen på Island ingår förstås Danmarkssundet mellan Island och Grönland, där Nato också har sensorsystem för att notera om ryska ubåtar lämnar det så kallade Bastionförsvaret i Barents Hav. Det hela kan förstås tolkas som en svensk aktion till stöd för Grönland, men det handlar om en planerad och rutinmässig insats. Anfalls Grönland kan förstås order ändras.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2026/01/sverige-genomfor-nato-insats-pa-island/
Det blir inget fredagsmys idag. Fem artiklar på bloggen får räcka för fredagen och trafiken saktar oavsett in från lunchtid på fredagar när många slutar tidigt på sina jobb, så sex artiklar ger bara mer arbete och inte mer trafik.
147 kommentarer
“Man hade med sig ammunition för kuppberedskap som alltid skulle föras med de enskilda soldaterna och enheterna.”
Intressant, tydlig strategisk kommunikation!
Inget ont om Grönlanstråden. Men jag hoppas att LW får anledning att lägga ner den snart. Att vi behöver slösa bort en massa liv på att vara förbannade på Tjump är bara så otroligt onödigt. Baaaaah
Hur i hela friden har vi hamnat i denna situation man måste typ göra en reset på hjärnan och börja ifrån noll.
Legalisering av droger i USA->amerikaner blir likgiltliga eller dumma i huvudet->röstar på Trump eller avstår från att rösta så länge de kan få röka på?
Varnat flera gånger för många år sedan om likgiltligheten som legaliseringen kunde medföra. Dessutom är det väl mest så kallade blåa stater där man röstar på demokraterna som legaliserat. Har väl inte hörts ett knyst från regimen om att stoppa legaliseringen, så regimen vet väl mycket väl om effekterna av att man röker på i demokraternas stater.
Lite samma strategi som att sluta med mässlingsvaccinationerna (för fattiga, rika kommer betala själva). Mässlingen sänker i snitt IQ med 2-3 poäng (Wechslerskalan) så den amerikanska underklassen blir på sikt dummare, vilket gynnar Maga.
Ja, jag har haft mässlingen då vaccinationsprogrammet infördes efter det. Så om någon tycker jag är dum i huvudet så hade jag haft 2-3 poäng högre IQ om jag sluppit de hjärnskadorna. Att tycka jag är dum i huvudet är alltså ett argument för vaccination mot mässlingen.
Mässling är definitivt något man ska vaccinera sig emot. I mitten av 1960-talet låg jag inlagd på infektionskliniken på ett sjukhus någonstans i Mellansverige. Små barn (jag var 4-5 år då) lades inte in på sjukhus i första taget på den tiden heller. ENDA gången (förutom en natt med blindtarmsinflammation och operation) som jag har varit inlagd på sjukhus.
Det är tyvärr inte så enkelt som en fråga om legalisering av droger (det kan mycket väl ha en inverkan, dock). Det är i huvudsak resultatet av en 30 år lång kampanj från republikanernas sida som tyvärr vunnit enastående frukt. Visst kan man diskutera skillnader i sakpolitik och där kan vi se en skiljelinje med Reagan och den laissez-faire som följde, men den verkliga huvudorsaken torde stå att söka i grundandet av Fox News (varigenom Roger Ailes fick vara med och förverkliga ett mål han haft sedan Nixon ”avsattes” – även om han avgick innan han fick silkessnöret – att något sådant aldrig skulle få hända igen, vilket naturligtvis var samma attityd som vi sett om Trump de senaste tio åren) och att det republikanska partiet genom partistrategerna Karl Rove och Newt Gingrich upphöjde blåljugandet till partistrategi (2004 års demokratiska presidentkandidat John Kerry – dekorerad med Purple, Bronze Star och Silver Star under Vietnamkriget – var ett av de tidigare och mest högprofilerade offren om ni kommer ihåg Swift-båtaffärren där man tog heder och ära av honom i en lögnaktig politisk tv-kampanj). Amerikansk politik har alltid varit smutsig, men under dem (och diverse andra republikaner som Mitch McConnell) och tack vare Fox News oerhörda partiskhet (det har gått så långt att kanalen inte längre klassas som nyheter, utan underhållning: det är talking heads som diskuterar extremt vinklade takes på enstaka nyhetshändelser och har i övrigt mycket undermålig nyhetsrapportering). Samarbetet över partigränserna har också gått ner markant. Problemet med det här blåljugandet från republikanska politikers sida och i den största nyhetskanalen är att efter hand så tröttnar eller stöts de hederliga politikerna ut och ersättarna blir hela tiden allt värre. Tepartyrörelsen under Bush jr:s sista år var illa, men den visade sig vara en västanfläkt jämfört med MAGA. Har sedan folk redan från början uppfattningen att politik är en smytsig byk och inte intresserar sig nämnvärt för politik och dagsaktuella frågor kommer de inte heller att söka oberoende analyser, utan faller ofta i kålsuparfällan. En stadigt försämrad ekonomisk situation för en stor andel av befolkningen har dessutom skapat en pyrande ilska som får sitt utlopp i att man röstar på förändring och för varje gång de röstar för förändring blir de allt argare eftersom inget händer (p.g.a. av en stadigt ökande partipolitisk oenighet) och då blir de naturligtvis ett lätt byte för missnöjespolitiker och populister.
@Katten,
En viktig person i bland republikanska “political operatives” var Lee Atwood. Han var drivande i det som kallades “southern strategy” främst under 1980-talet, men även på 1970-talet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Southern_strategy
https://en.wikipedia.org/wiki/Lee_Atwater
Atwood var en märklig person. Trots sina rasistiska valkampanjmetoder spelade han blues tillsammans med B.B. King.
Atwood -> Atwater (duh!)
Bra skrivet, katten, delar denna bild till fullo. Vill dock därutöver komplettera med ytterligare två underliggande förklaringar:
1) Amerikaners i gemen låga allmänbildning, ointresse för och kunskap om historia och världen utanför USA (lätta offer för populistisk retorik/lögner om just sådant som känns viktigt för dem (typ plånboksekonomi och “kristna värderingar”), även om den sedan genomförda politiken går på tvärs mot detta)
2) Enormt effektiv och polariserande propaganda och desinformation i sociala media, primärt orkestrerad av den ryska underrättelsetjänsten (kombinerat med läsarnas bristande förmåga till källkritik), som sprider en falsk bild av verkligheten som gynnar Republikanska MAGA-politiker och därmed den ryska geopolitiska agendan
Bra skrivet, katten, delar denna bild till fullo. Vill dock därutöver komplettera med ytterligare två underliggande förklaringar:
1) Amerikaners i gemen låga allmänbildning, ointresse för och kunskap om historia och världen utanför USA (lätta offer för populistisk retorik/lögner om just sådant som känns viktigt för dem (typ plånboksekonomi och “kristna värderingar”), även om den sedan genomförda politiken går på tvärs mot detta)
2) Enormt effektiv och polariserande propaganda och desinformation i sociala media, primärt orkestrerad av den ryska underrättelsetjänsten (kombinerat med läsarnas bristande förmåga till källkritik), som sprider en falsk bild av verkligheten som gynnar Republikanska MAGA-politiker och därmed den ryska geopolitiska agendan
Finns det några evidenser för att legala droger har skapat MAGA?
Mitt intryck av drogvärlden i USA är att cann@bis främst används av det andra lägret.
Opioider är en annan sak.
Folk som röker på blir mer apatiska, och går därmed inte och röstar och engagerar sig inte politiskt.
Finns det några undersökningar som stöder den tesen_
Jag tror inte att det gäller generellt. Jag röker inte men är ändå ganska apatisk. 😉
Det blir inget fredagsmys när Trump ger rys?
Inte den här gången.
5 artiklar, bra jobbat 🍾👍
Classe / Nisseskolan 4-årigt…
Rekordet från innan fullskaliga ockupationskriget är väl typ åtta artiklar på en dag.
Dock, förr skulle morgonens ekonomiartikel varit kortare och resulterat i 2-3 separata artiklar, där övriga rubriker i artikeln hade utökats textmässigt.
Dags att sluta med de här separata artiklarna? Det främsta syftet med Trumps Grönlandsyrande (eller snarare med att de som styr honom puttat honom åt det hållet) verkar ha varit att distrahera från det pågående Cholodomor, så det är väl synd att spela honom i händerna. Och hur som helst tycks ju den akuta fasen av detta vara över för nu.
Kanske. Får se hur intresset ser ut. Skönt att slippa Grönland i Ukrainatrådarna.
Med det sagt så skrev jag väl i den första att de inte nödvändigtvis blir regelbundna, så kanske kommer jag skippa dem om inget särskilt händer.
Bra svar! Jag tackar för det med en slant till BGB. 🙂
En om inte daglig så då-och-då-lig Trump/USa tråd kanske? Så slipper vi smutsa ner Ukrainatråden med USA junk
Vadå då-å-då? Allt om Trumpen är alltid då-då-dåligt.
Jaja, Dad joke… På nå vis får man försöka hålla humöret uppe. Svårt, i en värld där han finns.
Natopersonal på plats som skydd mot USA.
Bra argument för natopersonal/personal från Nato-medlemmar i Ukraina även om dom förstås inte är med i Nato.
Kan man stå upp mot en galning med kärnvapen i väst kan man stå upp mot en lite mer slipad fegis med kärnvapen i öst.
Det är väl ett antal danskar som besöker bloggen.
Tack för er uppvisade mod och beslutsamhet!
Känner stolthet!
Instämmer!
Håller med.
Det får bli några ANARKIST-öl från Danmark som en hyllning.
Trevlig helg!
Ja helt rätt agerat.
Nästan helt orelaterat: enl Militarnyi fick amrisarna rejält med bonk av finska trupper under övningen i Norge.
https://bsky.app/profile/ukbastard.bsky.social/post/3md47qwl4ts2a
Militarnyi (från Times):
https://militarnyi.com/en/news/us-army-poorly-prepared-for-arctic-operations-finnish-troops-forced-them-to-surrender-during-exercises-in-norway/
… during NATO’s annual winter exercises — Joint Viking — in northern Norway in 2025, American troops “encountered difficulties.”
The organizers of the exercises were forced to ask Finnish reservists, who were playing the role of the enemy, to go easier on the Americans.
“The Finns had to be told to stop beating up on the Americans because it was humiliating and demoralizing,” the source said.
Originalet på The Times:
https://www.thetimes.com/world/europe/article/greenland-russians-chinese-nato-8q6pvgdx6
Betalvägg på The Times. Arkivkopia: Is Greenland really in danger of being overrun by Russia and China? (www . thetimes . com @ archive)
… .org)
Det sägs precis överallt att USAs arme är störst och bäst. Störst, ja inget tvivel om det. Bäst? Har de haft något kvalificerat motstånd sedan Vietnam? Och vi vet ju alla hur det gick där.
De lämnade Irak och Afghanistan …
kvalificerat motstånd…
Det var politiska beslut. USA fullständigt krossade Irak militärt (två gånger) men hade ingen plan för vad man skulle göra när kriget var vunnet.
Det fanns ingen MacArtur som kunde sköta om det.
Det är framförallt logistik och förmåga. Troligtvis enda landet som kan deploya över vatten.
Samtidigt är de ju väldigt beroende av sina utspridda baser. Stänger de ned Garcia, Okinawa och de Europeiska baserna så faller logistiken ihop som ett korthus och Kina får ”Öppet vatten”. Britterna, japanerna och EU börjar bli bra förbannade och kan radera USAs logistik tillsammans.
Kina är beroende av ett pärlband med flottbaser för att t.ex ta sig till Persiska viken. Bryts en länk i kedjan så är de körda. Men försvinner Garcia och Okinawa….
Störst och mest sofistikerade flygvapen, flotta och den strategiska “kärnvapen-triaden” – ICBM, ubåtar och bombflyg (?).
Ingen aning vad det hjälper praktiskt att “ta Grönland” … Flygvapnet kan genom väldigt många tankplan och hangarfartyg etablera luftherravälde tillräckligt länge för att tillräckligt många specialtrupper via fallskärmar, helikoptrar och landstignings flygplan (sk “Osprey”) ska kunna ta sig till huvudstaden och “etablera kontroll”.
Om det finns soldater, “manpads”, drönare, sjömålsrobotar osv på plats kommer det nog misslyckas och genera problematiska förluster. Då återstår shock-and-awe men mot vad? Det är omedelbar moralisk game-over.
Därmed noterar vi att det behöver finnas många spridda hemliga bergrum med dessa vapen på plats, så att det är omöjligt att bomba bort dem.
Exakt. En satans massa mindre men väl skyddade förråd och sedan ett bisarrt pärlband med skenmål av olika sorter, samt kombinera det med lite ubåtar och stridsflyg så är det nog inte så roligt att vara amerikan på äventyr.. Lackar även grönlänningarna ur totalt och idkar gerillakrigföring så börjar kostnadskalkylen faktiskt bli lite högre. Betänk även effekten på amerikansk ekonomi samt en enorm administrativ och propagandamässig arbetsbörda på administrationen.. man vinner nog inga val på det i USA om man inte har informationsmonopol.
Just med hangarfartygen har nog USA en svaghet just nu. Man har inget kvalificerat, modernt, jaktplan i flottan. Super Hornet är kapabelt med gammalt, och är hur som helst inte jämförbart med F-14 eller F-15 som jaktplan för luftherravälde. F-35C finns bara i små antal, och F-35 har inte prestanda för att fungera som ett jaktplan heller, även om planet absolut är kapabelt för sin roll. Detta har mindre betydelse mot ryskt skrot, men mot moderna Eurofighter, Rafale och Gripen så har jag svårt att tro att man kan uppnå luftherravälde med enbart hangarfartygsbaserat jaktflyg. Kineserna är heller inte långt efter. Jag tror den amerikanska militären gjorde en ganska grav felberäkning när flottan inte fick utveckla en hangarfartygsbaserad F-22:a (eller F-23:a).
Sammanfattningsvis: skulle USA förlora sina europeiska baser skulle man få stora problem att uppnå någon slags luftherravälde mot samarbetande europeiska länder.
Det är inte så mycket flygplanstypen som systemen som avgör slagkraften. Bra lägesbild som kan delas av alla inblandade är mycket viktig.
Beväpningen är förstås också viktig. Framförallt hur väl vapnen är integrerade med lägesbilden.
Häromveckan lyssnade jag på en intressant poddintervju med en amerikansk politisk veteran/politisk journalist (har tyvärr glömt namnet helt och hållet) och han gjorde påpekandet att USA är lysande på taktik och logistik, men urusla på strategi. De vinner generellt de enskilda slagen, men hamnar i långa utnötningskrig och/eller lämnar fullkomligt kaos efter sig när de drar sig tillbaka eftersom de inte är bra på att analysera den politiska situationen och inte lyckas bygga upp ett gott samarbete med oppositionen. Till det skulle jag också vilja tillfoga det en gammal CIA-veteran sa om Vietnamkriget: ”Det vi inte begrep var att nordviatnameserna var nationalister i första hand och endast i avlägsen andra hand kommunister. Ingen tycker om att bli invaderad och den lärdomen hade vi inte dragit när vi invaderade Irak.”
Det är nog en helt rimlig slutsats. Precis det misstaget gör Putin, Trump, Xi. De tror att bara man slår tillräckligt hårt så löser sig allt. Men titta bara på USAs position efter världskriget i förhållande till deras allierade. Alla allierade länder konsumerade amerikansk kultur, de skarpaste hjärnorna emigrerade, amerikansk försvarsmateriel köptes, amerikanska varor köptes osv osv. När amerikanerna betedde sig någorlunda rimligt fick de enorm makt. Börjar man bete sig som ett svin så försvinner makten även om det är en lång process..
Liten felsyftning i ingressen:
Den danske försvaret var redo för strid och att skarpt försvara Danmark mot Grönland när förstärkningarna skickades rapporterar danska DR.
Lite …
Ganska säker på att danskarna hade info om Thumps planer. Och att Thumps plan var ”possession is 90% of the law”. ”Förpatrullen anlönde precis när de 1500 arctics skulle förflyttas.
Vi kan ju se att han inte flugit sina arktiska trupper till Minnesota ännu. De var nog förberedda för en resa nordväst.
https://fm.kuac.org/sustainability/2026-01-22/1-500-soldiers-in-alaska-said-to-be-on-standby-to-assist-ice-operation
Den stora snackisen just nu pt det hpllet ör väl att Thump säger att Europa inte kommer till deras hjälp och att de var bara kontorsråttor i Afghanistan.
Britterna verkar väldigt förbannade.
Kära politiker och beslutsfattare inom Europa och Nato: sänk nu för fan inte garden mot UZA och trump.
Han säger som bekant en sak idag, nästa dag säger han något helt annat.
Precis som hans bästa kompis putin så backar han bara inför en sak: styrka och beslutsamhet.
Är det inte dags att skrota NATO och istället bilda en nordisk allians, ev med UK och Frankrike? Hade dessutom gynnat oss enormt att länderna köper militär utrustning av varandra istället för att köpa amerikansk.
Nej, men jag tror inte att någon skulle sakna USA i NATO just nu.
NATO bildades “to keep USA in, to keep Soviet out, and to keep Germany down”.
Ut med USA, riv plåstret, och låt Tyskland växla upp.
AFD är typ största parti i Tyskland, så nej tack till ett starkt militärt Tyskland. Dom har bevisat två gånger att dom inte ska ha någon militär.
Du har en poäng.
Frankrike och GB kommer i alla fall inte att bromsa framöver.
Reform i UK och Rassemblement National (Nationell samling) i Frankrike är inte ofarliga.
Hela grönlandskrisen är ett sätt för dem att underminera förtroendet för Nato.
Nu när den krisen svalnat lite kastar Trump direkt in en ny brandfackla och hävdar att ingen annan i Nato kommer att hjälpa USA.
Ryssarna sitter och myser när förtroendet för Nato gång på gång måste prövas.
Suck. Kan ingen berätta för Trump om artikel 5 i NATOs stadgar samt när och hur den har aktiverats en enda gång.
Det handlar inte om vad han vet eller inte vet. Han är korkad och dement så visst kan det vara så att han inte har så bra koll. Men det är nog troligare att han inte fungerar som normala människor. Normala människor känner ett visst obehag när de ljuger. Det är det som exempelvis lögndetektorer bygger på. CIA, tror jag det är, har kunnat visa på filmer där personer får en rynka mellan ögonbrynen när de talar osanning. Det passerar så fort att man knappt kan se detta med blotta ögat om man inte är väldigt tränad på att göra sådana observationer.
Med andra ord, att ljuga är faktiskt lite emot normala människors natur. Trump är däremot narcissist, uppenbarligen av extremt svår grad, och saknar uppenbarligen samvete. Jag tror att han faktiskt njuter lite av att fara med lögner eftersom han inte känner några som helst förpliktelser mot sin omgivning. Putin är ju åt samma håll. De skulle nog båda med lätthet “klara” ett lögndetektortest.
Så Trump ljuger på, i en takt nobody has ever seen before, bla bla. Vill man balansera det hela lite kan man jämföra med exempelvis Karoline Leavitt eller Lavrov. Leavitt är en väldigt osympatisk person i mina ögon och har uppenbarligen sålt sin själ till djävulen, men jag tror att hon har det jobbigt bakom fasaden. Hon ser stressad och plågad ut när hon står och hojtar ut de värsta lögnerna, vilket tyder på att samvetet inte är det bästa. Lavrov tycks mig vara fullkomligt uppgiven, han hade nog en själ en gång i tiden men har förlikat sig med att det är som det är. Några goda människor är de inte, men jag tror inte att någon av dem är narcissist.
Jag är inte psykolog så allt detta är mina hobbygissningar.
Det vore kul att få prova en lögndetektor nån gång. Jag tror mig vara en bra lögnare, även om det inte är något jag utnyttjar. (Tror du på det?)
Enligt Fantaführern så måste USA få Grönland eftersom Grönland rent geografiskt ligger i Nordamerika. Med anledning av det undrar jag när han tänkt lämna över Hawaii till Australien?! Jag menar… rent geografiskt ligger ju Hawaii i Oceanien…
Å andra sidan så… varför Australien? Varför inte Nya Zeeland som ligger närmare Hawaii? Rimlig frågeställning men… varför ska då Grönland tillhöra USA och inte Kanada som ligger närmare Grönland och t.o.m. har landgräns mot Grönland?
Fast man kanske inte ska fundera så mycket. Även om jag fortfarande undrar när han kontaktar Anthony Albanese dvs Australiens premiärminister. Kung Charles III skulle även eventuellt kunna funka att kontakta.
Undrar vad invånarna på Hawaii vill. Men det kanske inte är så viktigt…
2 cm. Jag kan inte komma över det. Tänk hur annorlunda världen skulle se ut om det hade varit 2 cm mer till höger. Man får inte tänka så men jag kan bara inte låta bli.
Jag är absoilut ingen konspirationsteoretiker.
Men det där var inga 2 cm, det där var iscensatt. Trump var nog ovetande, men vi har fått reda på alldeles för lite om skytten etc.
Ja, han träffades inte i örat. Det hade inte suttit kvar.
Någon av alla puppet-masters tyckte nog att han behövde en skjuts i opinionen så att inga MAGA skulle bli soffliggare.
Nu reagerar väl i och för sig alla människor olika på chock, men det som slog mig med Trump i samband med det där attentatet var dels att han började gapa som sina skor (han har som bekant inlägg i dem, även om han inte erkänner det) samt att han knöt näven och ropade ”fight, fight, fight” när de förde bort honom. För någon som så att säga förment var ett par fingerbredder från att få huvudet skjutet i småbitar upplevde jag det som en oerhört märklig reaktion i det läget.
En solipsist, som några karaktäriserar Trump som, är totalt självupptagen och det finns egentligen inga andra.
Då är man föstås osårbar.
(I filosofin är solipsism lite mer avancerat än så här, men Trump är inte så krånglig).
Men reagerar solipsister så även i händelse av verklig kroppsskada? Då är de ju bevisligen inte osårbara. Det är ju två väsensskilda situationer.
Jag är verkligen ingen expert, men det är väl skillnad på odödlig och osårbar?
Tack.
Har försökt hävda detta länge.
Däremot så skadade han helt tydligt örat i tumultet.
Heller så spräckte någon i personskyddet en läpp eller började blöda näsblod när de gjorde högen på Donald.
Läs Agatha Christies “Ett mord annonseras”. Att det blev lite collateral damage tror jag inte bekymrade någon av de inblandade det allra minsta, inte nu när jag ser vad denna regim uppenbarligen är kapabel till. Argument som “det är alldeles för bisarrt för att vara möjligt” har ju visat sig vara värdelösa i fallet Trump.
Faktum är att skotten kom ytterst lägligt och hjälpte honom att vinna väljarröster. Den märkvärdiga skadan såg först dramatisk ut och var sedan putz weg en vecka senare. Läkarutlåtandet var lika prydligt som de brukar vara från det hållet – som bekant har Trump en stålmans fysik och en kropp som en elitidrottare, det säger hans läkare med absolut bestämdhet. (För att inte tala om hans oöverträffade, mentala skärpa!) Kadett Hälsporre har med andra ord utvecklat ett otroligt läkkött på gamla da’r, förutom när han ska skaka hand med folk alltså, eller stöter mot en bordskant.
Det där fyrkantiga förbandet tog han väl av redan efter 2–3 dagar?
Var det, enligt dig, en del av konspirationen att döda en person i publiken?
Om du tittar på alla uttalanden som kommer från den här regimen i samband ICE och DHS övervåld på alla de möter, inklusive kallblodiga avrättningar även av amerikanska medborgare (som de sedan tar all heder och ära genom att kalla dem inhemska terrorister), över 80 personer som har mördats genom bombningar av småbåtar utanför Venezuelas kust och på internationellt vatten där i Mexikanska golfen, att Trump vid flera tillfällen sagt att bl.a. general Mark Milley borde avrättas o.s.v. anser du verkligen att ett sådant förfarande från deras sida skulle vara helt gripet ur luften?
Jag är inte konspirationsteoretiskt lagd, men vi talar verkligen om jordens avskum här. Har svårt att se att de skulle dra i nödbromsen för sådana »petitesser» som att folk i publiken skulle kunna stryka med.
Eller till Frankrike kanske? Nya Kaledonien ligger “mellan” Hawaii och de andra två nämnda.
Jag tänker mer att, det händer det som måste hända nu, den bakomliggande.. sentimentet eller vad vi ska kalla det, som drivit Trump fram till makten är den bakomliggande energin, Trump är bara kondensatet. Om inte Trump, någon annan. Se på rädslan och girigheten bland Republikanerna, och Demokraternas ideologiska tomrum. Trump, Putler och Jinping är något vi måste genomlida och bekämpa nu.
Mjaa, Trump är faktiskt obegripligt populär – det finns ingen annan på den sidan som åtnjuter tillnärmelsevis samma popularitet.
Jag vet inte vilket som är mest obegripligt — att Trump är så totalt omotiverat och ändå oerhört stabilt populär till höger, eller att Demokraterna inte på några villkors vis kan få fram ett vettigt partiprogram och enas kring någon vettig kandidat till vänster.
Bådadera är ju… Helt jäkla obegripliga. Hur fan kan han vara så populär?!? Och hur fan kan det vara så svårt?!?
En stridsflygsdivision, hur många plan är det? 8? 16?
Rote = 2
Grupp = 4
8+reserv…
Jag är imponerad av att Danmark inte vek ned sig när USA (eller jättebebisen) började mullra. Och att flera Europeiska natoländer slöt upp direkt. Jag är faktiskt lite stolt också. Det tar jag med mig ikväll som fredagsmys.
Notera att Nato har en närhetsprincip. Försvaret av allierade ligger främst på de geografiskt närmast allierade. Att Medelhavsländerna (utom Frankrike) och de centraleuropeiska länderna inte deltar är helt normalt. Även när det fullskaliga ryska anfallet sker mot Finland och/eller Baltikum kommer det främst vara dessa Nordsjö- och Östersjöländer, plus Polen, som deltar i försvaret även om vissa mindre funktioner och bakre stöd kan ske från övriga länder. Nato artikel 5 betyder inte “skicka allt” utan “skicka det man kan och det som behövs”.
Detta är en bra beredskapsövning för hur det kan se ut när man väntar sig ett ryskt anfall – först skickar man förtrupp för att reka och sedan kommer huvudstyrkan.
Att det finns en närhetsprincip visste jag inte, även om det rent logistiskt är naturligt. Men det som hänt är en bra signal till de stater som tror att europeiska Natoländer är en “sitting duck.” Vi kan bita ifrån när det gäller.
Ja, alltså det är väl inte en del av Natofördraget, men väl en del i planeringen. Finlands försvar ska inte planeras utifrån att Portugal hinner dit med trupp, utan det faller på länder som ligger närmare i första hand.
På samma sätt kommer svenska truppinsatser vara minimala för att försvara Turkiet, även om Turkiet togs fram som motargument mot att gå med i Nato. Turkiet komemr försvaras av länderna i Balkan, Svarta Havsländerna Bulgarien och Rumänien och Medelhavsländerna.
Ifs kan turkarna nog bonka upp ryssen på egen hand, och skulle gärna göra det med sin gamla ärkefiende …
Logiskt.
En anann sak som är viktig att tänka på, är att “alla kan inte göra allt”. Polen och Finland exempelvis ligger pyrt till vid en invasion, de behöver ha gröna män i massor (vilket de också har).
Vi i Sverige fruktar inget direkt angrepp (förutom mot Gotland) i realiteten (ryssen måste korsa Finland och sedan ner genom Norrlands naturliga vattenhinder, utan vi ska vara de (precis som Tyskland gentemot Polen) som håller ryggen fri – vår uppgift är att försvara Finland när deras flyg blir utslaget och också se till att det inte finns något kvar av ryska Östersjöflottan efter max några dagar.
Norge i sin tur ska hålla vår rygg, dvs hålla rent mot Atlanten och Ishavet.
Danmarjk (och numera även Sverige) ska hålla Bält och Öresund (det var därför Finland hyggligt lätt släpptes in, medan quislingen Ungern kämpade emot att Sverige blev med i Nato.
Så i korthet skall Finland ha gröna gubbar, Sverige ska ha ubåtar och flygvapen, Norge och Danmark skall ha högsjöfartyg.
F35 är faktiskt ett riktigt bra flyg för Danmark och Norge med tanke på att leverera osynligt bonk i Atlanten och Ishavet. Finland däremot borde valt Gripen. Men det är som det är.
Därför behöver alla
…lägga sina begränsade resurser där de gör mest nytta. Tyvärr kan inte alla göra allt. Men tillsammans kan vi göra allt.
“Östersjöländer, plus Polen”
Eeh… Typ “scoundrels and politicians”?
Hoppas du ändå får lite fredagsmys hemma på gården, LW!
Nu har även Aragorn (Viggo Mortensen) uttalat sig, så nu ska väl ändå Trump fatta att det är lönlöst att jiddra om Grönland:
https://www.dn.se/varlden/karin-eriksson-frederiksen-far-stod-av-sagan-om-ringen-hjalten/
“”Trump borde inte få så mycket som en kvadratcentimeter”, skriver [Viggo] i en debattartikel i tidningen Sjællandske Nyheder.
Mortensen fördömer vad han beskriver som Donald Trumps ”aggressiva, respektlösa och historiskt okunniga uttalanden om europeiska nationer och Nato-allierade”. Han tycker att Europas länder borde gå samman och kräva att USA lämnar alla militärbaser på europeisk och grönländsk mark. Han uppmanar de danska och grönländska regeringarna om att inte ge upp någonting av ”Kalaallit Nunaat”, alltså Grönland på grönländska.”
A day may come when the courage of men fails,
when we forsake our friends
and break all bonds of fellowship,
but it is not this day.
An hour of wolves and shattered shields,
when the age of men comes crashing down,
but it is not this day.
This day we fight!
By all that you hold dear on this good Earth,
I bid you stand, Men of the West!
Har JRR Tolkien skrivit det där?
Nope. Det existerar bara i filmen.
Aragorn har en tillbakadragen roll i slaget vid Svarta Porten och det är Gandalf som sköter snacket i den litterära förlagan.
Dock är det ett jäkligt välskrivet tal av manusförfattarna. Kan som författare säga att det är jäkligt mycket enklare att skriva episka sådana här när man är flera som kan bolla än när man är själv. Därav kan hela amerikanska filmer vara 100% klockrena citat där varje enskild dialog sitter och slipas på i manus i veckor för att inte ett ord ska vara fel.
I sann Tolkienanda är slaget vid Svarta Porten två sidor i boken.
Det ser ut att vara inspirerat av S:t Crispins day-talet i Shakespeares Henry V. (Utspelar sig under slaget vid Agincourt, som stod vid Azincourt).
Det är också ett välskrivet tal som bl.a. har gett upphov till termen “band of brothers”.
Henry V-talet handlar om att äran vid en seger kommer vara mycket starkare “per person” om det är få som delar på den och därför ska ingen misströsta att de är underlägsna mantalsmässigt. Därav “we few …” “band of brothers” … som ekar i t ex “never was so much owed by so many to so few” och i mängder av gamla Engelskspråkiga tal.
Shakespeare genomsyrar det engelska språket mer än de flesta (även engelskspråkiga) inser.
Det är ju en fördel att språket inte har ändrats så mycket sen hans tid, så en modern engelsktalande kan läsa Shakespeare med behållning. Det är lite svårare för en modern svensk att läsa och förstå svensk text från samma tid.
Betalvägg på DN. Arkivkopia: Frederiksen fortsätter betona allvar – får stöd av filmhjälten. (www . dn . se @ archive . org)
Hmpf, sitter folk och läser här på jobbet – men inte på fredagskvällen..? Tvärt om mot hur jag jobbar, dvs huvudsakligen jobbar på jobbet och fritidar på fritiden. 🙂
Samma här. På jobbet kan jag bara läsa lite på mina raster inte på arbetstid. Men då är jag byggarbetare och har inte riktigt samma möjlighet som folk som jobbar vid skrivbord då jag måste jobba och inte “jobba”
Lite kul. Så är det nog.
Bloggaren som uppenbarligen har en lätt autistisk dragning till siffror, loggande och statistik kan ju lägga upp en graf över trafiken+kommentarer per tim. en normal vardag.
Med tillhörande freagsmysanalys
När det nu kommer tillbaka.
Vi får se om det framträder något mönster.
Sen kan vi diskutera i små grupper kring hurvida det finns mer eller mindre “mobilförbud i skolan folk”
I gruppen som surfar på jobbet än den som inte gör det.
Grafen skall vara så högupplöst som möjligt utan att bli för svårläst LW
Jag vill kunna se om aktiviteten faktiskt går ner(!) Under perioder då arbetande personer kan förväntas ha rast under en vardag.
Det beror ju väldigt mycket på vad man arbetar med vilka möjligheter man har att titta in på tex. Cornucopia några minuter då och då.
Med ett helt arbetsliv bakom mig i olika branscher och roller kan jag konstatera ungefär följande generella iakttagelser.
Inom forskning och utveckling är man väldigt dedikerad och brinner för det man gör. Det innebär inte sällan att man helt frivilligt jobbar långt in på kvällarna samtidigt som man under dagen kan/vill/måste slösa bort lite tid på något för att rensa tankarna. Här sitter man ofta framför en dator och då är det lätt att lägga en minut eller två på något annat ett antal gånger under dagen.
Inom industrin (ej löpande band) finns det både toasittare och de som helt öppet slösar bort tid på annat under dagen utan att ta igen den förlorade arbetstiden vid något annat tillfälle. Vissa använder dator likt inom forskning och utveckling och andra gömmer sig med mobilen.
Byggbranschen fungerar ungefär som industrin, fast här är den sociala kontrollen mycket större. Den som sviker laget ses inte med blida ögon även om bygglagen som jobbar på ackord är ganska få idag. Det märks ändå tydligt att man halkar efter om någon missköter sig.
Kontor generellt påminner mycket om industrin med viss dragning mot att ev. arbeta in den bortslösade tiden genom att stanna kvar till man är klar med det som skulle göras under dagen.
Mycket generellt så som jag upplevt det.
Tack för idag!
Nu ska Griperne Flya 🦅 💫
Hade varit ”komiskt” om första kill hade blivit ett gäng F-35:or…
Länk till insta som diskuterar om T-rumpan lider av inkontinens och bär adekvat utrustning för detta:
https://www.instagram.com/reel/DQdDKKikXmN/?igsh=MXRoMXM0Z20zN3p0Zg==
Han är nära 80 bast och kan vara tvungen att vara borta från toaletter flera timmar i sträck. En kaketer är nog vårt minsta problem, den är inte ansluten till hjärnan.
God morgon!
Om det är Trump du pratar om förstår jag inte varför du samtidigt pratar om hjärnan?
😄
USA:s president långt borta från en toalett flera timmar i sträck? Det är nog snarare tvärtom, vart han än styr sina numera rätt osäkra steg är det nog aldrig långt till närmaste toalett. Det där fungerar säkert som det gör för kungligheter.
Skulle vara kul om någon journalist ställde frågan “Vad är det som sticker ut från dina vader?”
Beror på om du vill behålla din ackreditering.
Duh, uppenbart: Hälsporrarna.
I hans fall borde den dock vara det, eftersom han är ett sådant pisshuvud.
En läkarvän säger att triaden av symptom stämmer med NPH, en variant av vattenskalle. Inkontinens, gångsvårigheter och kognitiv svikt. Behandlingsbart genom leda bort överskottsvätska från hjärnan till oftast buken.
En NPH-shunt hade inte ens donnys comb-over kunnat dölja 🙂
Kraftansamlingen mot 1r4n verkar fortsätta. Vi kan nog vänta ett oerhört kraftfullt bombardemang inom en snar framtid.
Vilken nostalgitripp att se bilder från Ilulissat! Jag hade förmånen att övernatta där, på hotellet Hvide Falk, på väg mellan Kangerlussuaq och gruvorten Maarmorilik sommaren 1987. Fantastiska minnen. Makalöst landskap. Och som flygnörd var det ju spännande att få åka en härlig blandning flygtyg: SAS DC-8 Köpenhamn-Kangerlussuaq, de Havilland Dash-7 Kangerlussuaq-Ilulissat och Bell 212 Ilulissat-Maarmorilik.
Låt oss nu hoppas att den akuta krisen gällande Grönland är över, men jag skulle inte våga sätta några pengar på att den inte blossar upp igen i närtid.
Låt oss nu hoppas att den akuta krisen gällande Grönland är över, men jag skulle inte våga sätta några pengar på att den inte blossar upp igen i närtid.
Inte alls dags att avsluta någon bojkott alltså!
Även om det är facebook så är gruppen Bojkotta varor från USA rätt bra med diverse tankar, tips och idéer.
https://www.facebook.com/groups/493116493836278/
Sedan kan man ju ha hjälp av appar.
Buy European tror jag är bra, men jag vet inte. Har inte provat.
https://buy-european-app.com/
Det finns också några Danska appar av någon anledning, men bara för Iphone!?
Senaste nytt om Trumps parallell-FN.
Fortfarande har ingen fullvärdig demokrati valt att gå med.
Ungern och Bulgarien är de enda EU-länderna som skrivit på. Min gissning är att många EU-länder anser att om man ska delta så ska man delta som EU, inte som enskilda nationer. Alternativt ska man komma överens om att delta eller inte delta som nationer. Att Orban skiter i det är inte så konstigt, men jag är lite fundersam på hur man tänkte i Bulgarien.
Här är länderna som svarat rangordnade efter hur demokratiska de är. Låga nummer är mera demokratiska.
Valt att skriva under.
Demokrati med anmärkning
28 USA
31 Isarel
52 Dominikanska republiken
53 Mongoliet.
54 Argentina
54 Ungern
59 Indonesien
61 Bulgarien
64 Serbien
67 Sri Lanka
66 Albanien
Hybridregim
75 Paraguay
82 Armenien
86 Tanzania
88 Bosnien och Hercegovina
91 Marocko
95 El Salvador
96 Nepal
97 Guatemala
103 Turkiet
Auktoritär
115 Jordanien
117 Qatar
118 Kazakstan
119 Förenade Arabemiraten
120 Oman
123 Kambodja
124 Pakistan
126 Azerbajdzjan
128 Egypten
130 Kuwait
133 Vietnam
138 Bahrain
143 Gabon
146 Uzbekistan
147 Nicaragua
148 Saudiarabien
152 Belarus
158 Tchad
164 Centralafrikanska republiken
?? Kosovo
?? Maldiverna
Valt att inte skriva under, vilket bör vara samma sak som att tacka nej.
1 Norge
3 Sverige
7 Danmark
13 Tyskland
14 Kanada
17 Storbritannien
26 Frankrike
34 Belgien
37 Italien
42 Slovenien
Enligt Trump igår har vad han vet ingen tackat nej ännu så länge och han ljuger ju aldrig.
Man kanske ska passa sig för att avfärda fredsrådet direkt. Finns ju länder i gruppen som har ekonomiska och militära muskler och dessutom ledare som är despoter. Dom kan ju ställa till med en hel del skit runt om i världen.
Å andra sidan ett koppel utav egon som ska rätta sig efter trumps nycker låter inte som ett framgångsrikt koncept.
Det bör läggas till att ovanstående lista gäller för årsskiftet 2024/2025, alltså innan Trump tillträdde. På den nya lista som bör komma vilken dag som helst nu lär USA, hamna bland hybridregimerna, alltså en plats någonstans mellan 70 och 110. Ett ganska rejält fall på ett år.
Vad är en europeisk handelsbazooka i jämförelse med den arktiska snöbazooka som Grönland nu avfyrar mot USA? Huka er jänkare, 20cm snö i Dallas blir spännande… ❄️❄️❄️💣💥
Hmmm. OT: Grönlands hämnd påminner mig om Islands utpressningsbrev när Eyjafjallajökull hade sitt utbrott: https://thesupercargo.com/ransom-note/
Appropå Usas vilja att annexera Grönland.
Om man tittar på den nuvarande strategin och jämför den med PNAC dominerande administrationen under George W. Bush så är det inte så mycket som skiljer. Båda doktrinerna förespråkade amerikansk dominans ur ett ”might makes right” perspektiv. Det som har ändrats är främst ovärldsanalysen och att man ännu mer än under George W. Bush kastat masken och inte längre anstränger sig för att låtsas att man är den välvilliga världspolisen.
PNAC såg en värld efter kalla kriget där USA var den enda supermakten och argumenterade för att ”the world was up for grabs” och att det vore dumt att inte utnyttja läget för skapa en pax americana där Usa dominerade i alla aspekter från ekonomi till militär makt. George W. Bush var inte lika rakt på sak men ändå tämligen arrogant med sitt mantra ”if you are not with us you are against us”. Han trodde m på att ha allierade men naturligtvis i en högst underordnad roll och som ett bra verktyg för att stärka Usas makt.
Trumpregimen verkar ha gjort en annan omvärldsanalys och kommit till slutsatsen att Usa inte längre är den enda supermakten och att det skulle vara för kostsamt att försöka dominera hela världen. Istället har man bestämt sig för att muta in sin del av världen för att bygga ett självförsörjande ekosystem på västra halvklotet där man har full kontroll militärt såväl som kontroll över naturtillgångar och billig arbetskraft. I den nya världen blir inte Ryssland och Kina de primära motståndarna som måste bekämpas utan snarare multipolära handelpartners som man bör söka goda relationer med.
Det betyder inte att man vill släppa hela Europa från sin intrssesfär, men man vill reducera Europa till usa vänliga klientstater utan politiskt inflytande. De delar av Europa som inte ingår i rysslands intressesfär vill säga. Ett starkt och välmående Europa utgör ett existentiellt hot mot project 2025 rörelsens Usa i det att det skulle uppvisa ett farligt alternativ till den auktoritära stat man vill bygga på hemmaplan, på samma sätt som Ukraina hotar Ryssland genom att uppvisa ett bättre och mer humanitärt alternativ till russki mir.
Kloka tankar
Bra analys. Tror dock att Trumpregimen är lite ambivalenta till hur de ska förhålla sig till Kina. De ser givetvis positivt på Kina så tillvida att det är en diktatur, men samtidigt finns det nog en rädsla för att Kina ska springa om dem och bli den starkaste ekonomiska och i förlängningen militära makten i världen. Ryssland tror jag Trumpregimen inte ser som någon supermakt utan mer ser som någon USA kan ha nytta av för att hålla Europa på mattan. Som USA:s säkerhetsdokument visar så ser de ju Europa som det stora hotet. Detta då Europa utgör ett hot både politiskt och ekonomiskt. Kina räknar de nog att kunna komma överens med om det behövs då de i stort delar samma ideologi.
Var svar till Blue.
Jo jag tror också att de är rädda för Kina, kanske så mycket att de inte tror sig klara av en direkt konfrontation. Därav att de väljer att konsolidera sin makt över vöstra halvklotet och säkerställa att de kan göra sig oberoende av Kina och ha full kontroll över råvaror och produktion. Tanken att återta den industriella produktionen till Usa har de nog själva insett att i stort inte är mer än en våt dröm, dörför behöver de Sydamerika för att säkerstälka tillgången till billig arbetskraft.
Av poöitiska skäl kommer de säkert att upprätthålla bilden av Kina och Ryssland som farliga motståndare när det gagnar deras syften, vilket inte minst argumentationen kring Grönland visat. Auktoritära stater behöver dessutom externa hot och fiender för att ena den egna befolkningen bakom en politik som gynnar endast eliten, oligarkerna och den härskande dynastin.
Kan inte låta bli att gå igång på USA-regimens stormtrupper.
Vad är det pöbel de består av?
Har dom genomgått någon utbildning?
Hur kan delstaterna försvara sig?
Ytterligare en fundering bränner i mig: Undrar om de som tycker att offren bara skulle respekterat myndighetspersonerna, tycker detsamma om dem som bröt genom polisens barrikader vid Capitolium…?
https://www.motherjones.com/
politics/2026/01/video-contradicts-minneapolis-shooting-dhs-trump-alex-pretti/
Utbildning:
Det sista jag hörde var att dom var nere på en 8 veckors kurs.
Ice (Immigration and Customs Enforcement) är ju inget nytt.
Men det har omformats till det vi ser idag av regimen.
Personalstyrkan har ökat lavinartat och kraven gått ner. Förr skulle man kunna prata spanska har jag för mig, i Ts ICE så är det inget krav såklart, deras uppg nu är inte att prata..
I praktiken är det väl lojalitet till regimen/saken som är kravet.
Man kan ju gissa vilken typ av folk som ansluter..
Greg Bovino är någon slags befälhavare. Blev uppståndelse när han avbildades i en kappa som minst sagt har s-s, n*zi vibbar nyligen. Googla honom så får du kalla kårar.
Tack, det ska jag göra!
Låter som mysig nattlektyr.😏
Mannen med ishjärtat, samma andas barn
https://share.google/CO54hmASw3E1Es6cN
Angående stormningen av Capitoleum är myten nu de omvända: fredliga demonstranter infiltrerades av FBI-agentrt som utförde våldsdåden.
Här visar de en video som tydligt visar att han inte var något hot. Han försökte hjälpa en kvinna som blev knuffad hårt av en ICE-agent, blev pepparsprayad i ansiktet och sen var de på honom i en hög. Sen sköt de honom. Inget annat än ett kallblodigt mord. Filmen visas ca 1.40 https://www.youtube.com/watch?v=BdLhbQNELJY
Dessutom ser det ut som de fortsätter att skjuta ett stort antal skott när han redan ligger stilla på marken skjuten och inte ens rör på sig
Räknade till åtminstone tre skott efter han slutat röra sig.
Ofta betalvägg på Mother Jones (efter att man sett några artiklar). Arkivkopia: Video Contradicts Trump Administration Account of Minneapolis Killing
— Mother Jones (www . motherjones . com @ archive . org)
Oliver Alexander
@OAlexanderDK
Imagine going back 15 years and telling Republicans this:
One day, you will cheer federal agents for killing people who were carrying firearms while exercising their Second Amendment rights
Ja, hyckleriet är monumentalt förstås. Men GOP och deras högermedia-maskin är idag en fascistisk rörelse och då är hycklande en feature, not a bug. Den mördade småbarnsmamman och nu den mördade sjuksköterskan förtjänar i fascisternas ögon att dö. De är inte riktiga människor i fascisternas värld, eftersom de säger ifrån mot ondskan. Så enkelt är det. Och ju mer övervåld desto bättre, fascisterna och deras anhängare njuter av att plåga, skada. De vill utöva total makt där de uppenbara, vidriga, enkelt motbevisade lögnerna om vad som skett är en del av maktutövningen, inte bara våldet och vapnen.
“Det statligt sanktionerade våldet i Minneapolis är ett ”genrep” inför mellanårsvalet i november, hävdar den amerikanske historikern Robert Kagan.
Då kan ICE piska upp kravaller som gör det möjligt för presidenten att skicka in militär och beslagta röstsedlar.”
https://www.dn.se/varlden/bjorn-af-kleen-ice-brutalitet-i-minneapolis-visar-hur-trump-kan-sakra-makten-i-mellanarsvalet/
A Stark Warning About the 2026 Election, with Robert Kagan
https://www.newyorker.com/podcast/political-scene/a-stark-warning-about-the-2026-election-with-robert-kagan
Betalvägg på DN. Arkivkopia: Med ICE kan Trump provocera fram upplopp inför mellanårsvalet (www . dn . se @ archive . org)
Någon rättar Donalds brev på LinkedIn
https://www.linkedin.com/posts/dietmar-beims-47491119b_good-answer-from-norway-activity-7420837805368442880-q9P6?utm_source=share&utm_medium=member_android&rcm=ACoAAABGhwYBjL5sqehdwNqyawI6j_4bvWWlOzo
😄
Historien verkar upprepa sig, eller hur Vulcano och HMS Repulse?
https://edition.cnn.com/2026/01/25/politics/greenland-nato-ancient-greece-expert-analysis
DN Direkt — Rutte: Kan ”fortsätta drömma” om försvar utan USA
Den där Rutten är helrutten. 🙁