Finlands president Stubb uppger att USA sannolikt pratade med Ryssland under de bilaterala förhandlingarna med Ukraina i Florida och alltså agerade ombud åt Kreml istället för suverän nation. Ukraina har bombat hamnar, raffinaderier och ockuperade Itjkeriens huvudstad Grozny.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

Finlands president Alexander Stubb uppger att USA sannolikt pratade med Ryssland medan man uppgav sig förhandla med Ukraina i Miami rapporterar Kyiv Independent, och alltså agerade ryskt ombud istället för suverän nation. Detta är förstås ett grovt brott av etikett när man i själva verket bara är hemliga ombud för Ryssland och inte deltar som representanter för den amerikanska regeringen.

Ukraina bombade raffinaderiet i Syrzran, hamnen vid Temrjuk nära det illegala svartbygget Kertjbron samt huvudstaden i det ockuperade landet Itjkerien, Grozny påstår Ryssland rapporterar Ukrinform. I Grozny ska ett prestigehöghus som ockupationsregimen byggt träffats, och det ska innehålla kontoren för ockupationsstyrkornas säkerhetsråd. En teori är att målet egentligen var ryska FSB:s byggnad och att telekrig störde ut roboten, men säkerhetsrådet kan förstås varit målet.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!

11:20 I morgon lördagen den 6:e december signerar Lena och jag böcker hos Akademibokhandeln Center Syd 14:00 – 15:30. Vi ses där! Det är vår enda signering denna jul, så passa på, så ses vi där! Flera andra författare signerar böcker i bokhandeln under lördagen och även andra dagar.
Nu ska jag föreläsa om kriget i Ukraina för Västerås Stads säkerhetsnätverks decemberkonferens, så rapportering kan periodvis vara påverkad under dagen.

11:27 Ryska förluster igår blev mycket svåra 1 240 man och en av de värsta manskapsförlusterna för Ryssland på länge. Ryssland förlorade också mycket svåra 94 transportfordon, två ovanliga särskilda system, två ovanliga salvpjäser, kraftiga 34 haubitsar samt ett enda pansarfordon.
Ryssland förlorade även ett spetsflyg i form av en Mig-29 som slogs ut av en drönarrobot som Hur avfyrade mot ockuperade halvön Krym.

11:32 Rotary Stockholm-Västerled tillsammans med sponsorer enligt ovan ordnar den 26:e januari en jazzfest på Nalen där överskottet går till rehabiliteringen av svårt synskadade i Ukraina.
13:25 The Economist har en bra graf, tyvärr bakom betalvägg, som visar hur långsamt ryska framryckningar skett. Man är som bekant inte i närheten av att ha intagit det man förlorade under de ukrainska motoffensiverna hösten 2022 för att inte tala om förlusten av slaget om Kyjiv.
13:34 USA:s nya säkerhetspolitik innebär att USA de facto drar sig ur att stödja Europa, och man har även kommunicerat att man drar sig ur praktiska arrangemang i Nato i Europa och att Europa ska sköta Natos europeiska försvar själva med start 2027. Tiden när USA höll världen under sina armar är över.
Detta är förstås i linje med att USA:s regim vill samarbeta med sina fascistiska vänner i Ryssland.
Och det betyder att ju förr Europa rycker plåstret och slutar kräla för Washington, desto bättre.
USA kommer också motarbeta alla inslag av respekt för minoriteter, dvs det USA kallar för “woke”, speciellt hos Natoallierade, och kallar det antidemokratiskt att man t ex inte får ägna sig åt hets mot folkgrupp eller förfölja minoriteter. Nyspråk – förföljelse är frihet, fascism är demokrati.
Dokumentet avrundar med att “det som särskiljer Amerika från resten av världen – vår öppenhet, transparens, tillförlitlighet, engagemang för frihet och innovation och fri marknadskapitalism – kommer fortsätta göra oss till det globala försthandsvalet som partner”.
Tjena. Allt Trumpregimen motarbetar i fetstil där. Självbilden är som den är hos den amerikanska regimen.
13:59 KOMMENTAR OM USA:S NYA SÄKERHETSPOLITIK
Det blir i dokumentet rätt tydligt att det inte är Donald Trump som styr USA, utan Peter Thiel via vicepresident Vance. Man är för modligen fullt medvetna om hur enkelt det är att manipulera Donald Trump till att göra som man vill, plantera idéer och via fjäsk och beröm få Trump att göra som man vill.
Dokumentet matchar Vances tal i München och har även uttalanden till stöd för högerextrema partier i Europa vilkas framgångar kallas “glädjande”. Förmodligen har Trump haft i princip noll med framagandet av politiken att göra och är bara en sock puppet idag, som man säger i USA.
Och Vance är direkt fientlig mot Ukraina. Och Europa. Europeiska ledare borde ta och läsa dokumentet och inse att USA uttryckligen skriver att de inte har Vita Huets stöd om de inte är fascister. Sluta fjäska och kräla, det kommer i slutändan inte hjälpa.
Vi ser just nu i slow motion världsordningen upplösas och har en mycket farligare värld framför oss, farligare för varje dag som går. Var tacksam för den frihet och trygghet du har haft och vårda minnet.
20:22 Den ukrainska generalstaben har bekräftat att man bombade hamnen i Temrjuk och raffinaderiet i Syzran.
20:23 Hur har också slagit ut ett Su-24 atackplan på ockuperade Krym, och därmed har två ryska spetsflyg på två dagar slagits ut på flygbaser på Krym. Detta kan leda till att Ryssland måste flytta bort stridsflyg från den ockuperade halvön då vingbaserade långräckviddiga ukrainska FPV-drönare kan slå mot sådana mål tämligen fritt vad det verkar.
Man förstörde också flera ryska radarsystem, ett tåg, en lastbil och en medelstor Oriondrönare.
496 kommentarer
stäng östersjön för ryzzmögen!!
1:a, det var ett tag sen. det firas med lite värme via PowerUp.
Nu måste europa vara starkare än någonsin, tex genom att inte släppa igenom en enda roddbåt som har destionation ryzzland oaktat vilket land den kommer ifrån. hänvisa till mijöskäl eller vad f-n som helst. Stryp ekonomin för zvinen.
👍
Fullr medhåll!
1
Missade med 3 sekunder p g a fummel med tangenterna. BGB får en slant.
TRE sekunder är ibland som en evighet!
Juha Mieto förlorade OS-guld på 15 km klassiskt 1980 mot Thomas Wassberg med EN enda hundradels sekund.
👍
F-16 över Poopin!
Hej!
Länge leve Zelenskyj, den fria världens ledare! Booost till Power Up Ukraine i denna elbristande tid!
👍
God Dag Cornucopiakämpar !
Jag hänger på Twatten!
👍
God dag Perra!
USA motarbetar Europas försök till självständighet på många plan nu.
https://www.di.se/live/usa-vill-bromsa-eu-plan-att-anvanda-frysta-ryska-tillgangar/
Självklart, inget som förvånar.🤮🤮🤮
Saxat ur artikeln:
USA pressar Ukraina att acceptera ett potentiellt ensidigt fredsavtal med Ryssland.
De har också haft ögonen på de ryska tillgångarna och har föreslagit att de skulle kunna användas för att finansiera USA-ledda investeringar efter kriget.
Europeiska ledare har dock varit bestämda med att hur tillgångarna används är en europeisk fråga eftersom de frysta medlen främst hålls i Europa.
Det finns ingen möjlighet att vi lämnar över de pengarna till USA.
Möjlighet?? Det är en visshet när Trump kommer med ett hot, t ex på tullområdet.
Dom skapar splittringar och motarbetar det är det som är problemet.
När sätter EUs ledare ner foten? Bedrövligt att se den absurda svaghet dom visar inför hela världen. Och hur många länder i övriga världen kommer att lyssna på EU i framtiden när dom vet hur svaga vi är?
Ja! Detta! Tackar vet jag länder med starka ledare som USA och Ryssland som skjuter först och frågar… meh kanske sen! Som dominerar både vänner och fiender (d.v.s. sina rivaler) utan minsta tillstymmelse till takt, diplomati och konsensusbildning! Som säger det som behöver sägas, oavsett om det skulle råka eh… slira lite på sanningen ibland! Det är styrka det! EU är svaga mesar!
Man kan säga mycket med ett par parenteser:
https://www.dn.se/varlden/pal-jonsson-usa-ar-tydliga-med-att-artikel-fem-galler/
“En stor orkester och paradvakter mötte den svenska försvarsministern Pål Jonson (M) när han anlände till Pentagon på fredagen.
På trappan stod Pete Hegseth och tog emot till tonerna av ländernas nationalsånger (Jonson sjöng med, inte Hegseth).”
Det skulle inte förvåna mig om det visar sig att Hegseth inte ens kan texten till The Star Spangled Banner. Han tyckte väl att musiklektionerna var för feminina när han gick i grundskolan.
Pål Jonson imponerar!
Pål Jonson är den bästa försvarsminister Sverige har haft på år och dag. Kanske den bästa ministern alla kategorier.
Han är en duktig diplomati också, med tanka på hans svar på frågorna han fick i artikeln.
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God förmiddag!
Aldrig!
Aldrig!
Har precis läst ut din och Lenas bok Ge aldrig upp. Mycket bra tycker jag. Tonvikten på samarbete känns hoppingivande. En annan bok som jag skulle vilja läsa från dig och Lena är hur undviker vi kriser. Kan krävas flera böcker. Undvika krig och den globala klimatkrisen.
Boken Ge aldrig upp fick jag igår
ska läsa inom kort
rekommenderar Åsne S bok Ofred som ger bra inblickar i hur ry fungerar och att allt stöd till Ukrainska folket är viktigt
blir ett bidrag till BlåGula bilen
👍
En stor kontrast till Jonsons diplomatiska uttryckssätt levereras här av Phillips O’Brien (utflyttad amerikan, invandrad till Skottland) som kommenterar den amerikanska regimens senaste “National Security Strategy”:
https://open.substack.com/pub/phillipspobrien/p/the-new-us-national-security-strategy
Man kan bli mörkrädd för mindre. Ett axplock:
* The US wants Putin’s Russia to be seamlessly reintegrated into Europe (no sanctions of war crimes punishments can be expected here.
* The US wants Europe to be “a group of aligned sovereign nations” which means of course it wants the EU to be weakened so the US can dominate the individual members.
* The US wants to cultivate “resistance” in to the present order in European states—this is the populist right rallying cry.
Det finns fler punkter, och han kommenterar dem alla, men citaträtten slutar här.
Jag säger inte att USAs militärer kommer att lämna Europa åt sitt öde, men regimen i the Shite House verkar sannerligen göra det (och dessutom verkar strategin vara att dra in Ryssland i värmen så snabbt som möjligt).
Skriven av Putinregimen måhända? Det verkar som om USA faller allt mer under Rysslands kontroll.
taco älskar Ryssland och hatar Europa. Lite så.
Vi kan ju repetera denna
🇩🇪🇺🇸👀 Some people in the US want to “gain some economic benefit” from a possible settlement of the Russian war against Ukraine, — Merz
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7a674y4nc2t
Även kommenterad här:
https://bsky.app/profile/chriso-wiki.bsky.social/post/3m7a2ga2ggs24
1/ The new US National Security Strategy blames ‘undemocratic’ European governments for failing to make peace with Russia, takes a pro-Russian position on NATO, reflects white nationalist views on European demographics, and pledges overt support for far-right parties. ⬇️
Ja jisses. USA papegojar rysk/nasse-propaganda om att Europa håller på att ”folkutbytas” och hyllar europeiska extremhögerpartier (som av en händelse alla är proryska).
Men jag som läst här av envisa kommentatorer att detta med europas/USAs ”utplåning” är något reellt som väljarna är djupt oroade över och att det är liberala partiers fel att vi hamnat där vi hamnat.
Samtidigt som Fox nu säger att väljarna i republikanska områden tycker att socialdemokrati kanske vore bra. Bollen är som bekant oval i amerikansk fotboll. Den amerikanska högernationalismen kan ha kulminerat, likt den svenska vänsterantinationalismen kom till vägs ände för tio år sedan och man tårögd gjorde en u-sväng. Amerikas nyfunna Putinvurmande och Europaförakt kanske inte blir så långlivade eftersom det inte har några djupa rötter.
Hoppas du har rätt Henrik. Är inte särskilt hoppfull själv. Bra lägesanalys av vad som kan väntas post-Trump i Thomas Zimmers senaste inlägg.
https://democracyamericana.com/posts/84aa4909-be51-4ebf-a3a4-422843ae56c6
Ännu mer mörkrädd blir man när hittar detta dokument från en “Senior Advisor for the Bureau for Democracy, Human Rights, and Labor (DRL), skrivet på US Department of State officiella substackkonto.
Grabben tog sin universitetsexamen (BA) 2021, så är väl runt 25 år. Men i Trumps administration är man senior från 19 år, eller hur gammal “Big-Balls” var.
https://phillipspobrien.substack.com/p/the-new-us-national-security-strategy/comment/184449222?utm_source=share&utm_medium=android&r=54i4ks
Länken blev inte rätt.
https://open.substack.com/pub/statedept/p/the-need-for-civilizational-allies-in-europe?utm_source=share&utm_medium=android&r=54i4ks
🇺🇸 Trump intends for the U.S. to keep a bigger military presence in the Western Hemisphere going forward to battle migration, drugs and the rise of adversarial powers in region, according to Security Strategy, – Politico
It makes references to China’s efforts to gain footholds in America’s backyard.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m7a7wrxwwc2u
Hatet mot Europa är ganska tydligt.
The Trump National Security Strategy, which the White House quietly released Thursday, has some brutal words for Europe, suggesting it is in civilizational decline, and pays relatively little attention to the Middle East and Africa.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m7a7wtzarc2u
Precis, läs gärna Phillips O’Briens post ovan (och häpna över att regimen inte ens försöker dölja sitt smusslande med moskoviter och andra ultranationalister).
Det är ju sanslöst så lågt taco-regimen sjunkit!
The US administration is “at odds” with European officials, many of whom “trample” democratic norms
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7a75mxa5k2t
Ger ju en ny dimension åt begreppet kasta sten i glashus.
Trumpregimens, och MAGAs, sätt att använde termen demokrati påminner om hur vänstern i Sverige, och Europa, använde begreppet för 50 år sen. Även då inspirerade av Ryssland.
🔥 Syzran Oil Refinery as of this morning
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7a7gigr7k2t
As of this morning, the Syzran oil refinery, a key part of Russia’s fuel supply chain, is still burning.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m7admbqktc2r
🦅 SBS report for December 4, – Istrebin
☠️ 431 Russians were hit (record),
of which 217 were destroyed, 214 were wounded (record).
💥 Average for 7 days – 309
Percentage of destroyed for the last 7 days – 57%
Diagram
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7a7ctcoqc2t
På tal om att ryssarna fortfarande har oerhörda mängder hårdvara, som dom kan sätta in mot Ukraina, eller EU-länder
Russia Has More Armored Vehicles Now Than In 2022, – Euromaidan Press
Russia’s armored vehicle fleet is slightly larger today than in 2022, despite losing over 16,000 vehicles because it has pulled 13,000 Soviet-era machines out of storage and produced ~4,000 new ones.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7a6ul3gxc2t
Får inte ihop de siffrorna. 16000 utslagna, 4000 bygda blir ett minus i min bok på 12000.
kanske på förband? 4000 (nybyggda) + 13000 (tagna ur malpåse) > 16000 (utslagna)
13000 + 4000 – 16000 = 1000 fler
De 13000 fanns redan. Har man förlorat 16000 men bara bygggt 4000 så har man inte fler idag. Den totala summan har minskat med 12000.
Kvantitet över kvalitet har väl alltid varit Sovet/Rysslands enda sätt att vinna?
Hur värdefulla i en skarp situation är Sovjets gamla arsenal (det som nu fungerar)?
I call BS.
Ukraina rapporterar nästan 24k bepansrade fordon och 11k stridsvagnar utslagna och deras siffror har ju visat sig ganska korrekta hittills.
Fast, utslaget betyder inte totalt utslaget. Går det att bärga och laga så gör de nog det. Många utslagna fordon är säkert i bättre skick än än de som ligger på laget i Sibirien…
🇪🇺🇬🇧🇺🇦 European Leaders Advise Zelensky Not to Agree to ‘Peace Deal’ Without U.S. Security Guarantees, — WSJ
European Leaders Issue Sharp Warning to Ukrainian President: ‘Don’t Give in to Russia’s Demands Without Ironclad U.S. Security Guarantees’
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7a5noddys2t
Vi gömmer oss bakom Ukraina och UsA?
Jag börjar bli orolig.
Vi gömmer oss bakom Ukraina och UsA?
Jag börjar bli orolig.
Jag har varit orolig länge nu.
Frågan är om man ö.h.t. kan lita på säkerhetsgarantier från nuvarande USA-regim.
Det är en lätt fråga att svara på.
🇪🇺🕊️ Europe needs its own peace plan for Ukraine, – EU Defense Commissioner Andrius Kubilius
Politico notes that EU officials fear that even if Trump’s new plan does not work, another one will appear in a few months.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7a4eihlvs2t
👀 Kubilius: “Every six months we get new plans, and I feel that we are waiting here to see what plans will come from Washington this year. Plans should also come from Brussels or Berlin… The goal is to find synergistic connections between these two plans and achieve the best result,” he noted.
Helt rätt. Vi (Europa m.fl.) tar fram en egen fredsplan. Hur skall vi får med ryzzarna på tåget? Morot och piska. Piskan är att vi fortsätter och expanderar stödet till Ukraina. Moroten, som vi kan vifta framför Putte med är de beslagtagna pengarna, om det nu blir något över, samt framtida affärer. På något sätt behöver vi erbjuda en bättre “deal” än vad USA gör, med bibehållen integritet och utan korruption.
Nej, vi behöver inte erbjuda någon ”deal” med ryzzland. Själva idéen att det ens skulle kunna gå att förhandla med dom är befängd. Planen torde vara mycket enkel: ruzzia, get the fuck out of Ukraine.
Jag är rädd att jag måste skriva att jag anser det du skriver är struntprat.
Det kommer inte att bli verklig fred i Europa förrän Moskvastaten är i grund besegrad på något sätt. Det kan ske med enbart ekonomiska medel och stöd till Ukraina.
Men med stöd till Ukraina menar jag europeiska brigader i strid mot orcerna i UA och med ekonomiska medel menar jag bla blockad av moskovitisk sjöfart i Östersjön.
Jag ser absolut ingen annan väg.
Att prata om en “deal” med Moskvastaten eller ens tänka på dess existens är inte att tänka på någon fred utan att säkerställa att vi får slåss igen i en nära framtid och då med betydligt sämre förutsättningar.
Finns bra analyser att Ryzzland uppnår ganska många politiska mål tack vara UZAs fredsträvanden.
Orolig över Italien och Belgien efter denna vecka. Sprider det sig så ligger vi pyrt till. Eller snarare kanske våra barn och barnbarn.
Långsamt kokas Europa.
Italien eller Belgien har ändå aldrig varit något att räkna med. Nä, det här får Norden, Baltikum, Polen, Tjeckien, Tyskland, NL och UK ordna själva. Med lite tur får man lite hjälp av Frankrike för att det annars går deras ära förnär.
Det kan bli så att när krutröken lagt sig dessa länder skapar ett fungerande samarbetsblock även ekonomiskt.
Ryssland får idag ge replik i Dagens industri på uttalande från Nato general.
Varför får Ryssarna ens komma till tals i väst-media? Allt de gör är ljuger och försöker påverka.
I övrigt:
Ryssland har presenterat en 28 punkter plan. De gör anspråk på ockuperade områden men ej hela Ukraina i den fredsplanen. Putin har lovat att de inte avser anfalla övriga områden om de får de ockuperade plus lite till.
Som jag ser det är det nu fritt fram för Eu och Nato att basera trupp i resten av Ukraina eftersom dessa områden ej är omtvistade enligt Ryssland. Man deklarerar att om Ryssland anfaller områden som de ej är omtvistade är det en krigshandling mot hela Eu och Nato.
Således om Ryssland fortsätter bomba Kiev och Lviv med flera är de dem själva som startat krig med Nato.
För det var väl sant att de inte försöker ta mer områden än vad de gick fram med i 28 punkts planen?
Citat: “Putin har lovat”
VEM tror längre på vad dem människan lovar.
Putin har sagt att han inte kommer sluta förrän han har nova russija (förlåt om fel ord). Mao, även Odessa och fler områden hela vägen till Dnipro.
Inget hav för Ukraina.
Jag fattar inte heller det? Vi VET att ryssen ljuger om precis allt – alltid – och ALDRIG heller håller ingångna avtal NÅGONSIN. Och vi vet att dom HATAR alla oss som bor i ”väst”. Så förklara (alla ni redaktioner) varför ni ger dom en megafon? Får även nynazister fritt fram att svamla om hur allt är ”jud-ns fel”? Varje dag? Rapporterar ni så fort en nazist gör en utsaga? Rakt ut i etern utan ens kontext eller varningstext?
i den händelse att ofiltrerade utsagor igenom ifrån Kreml och hamnar i media kan jag erbjuda lite hjälp med översättning:
” Vi vill ha fred” betyder ” vi behöver andrum så att vi sedan kan pressa på för att knäcka väst, och få tillbaka en ordentligt stor intressesfär. Vi kanske återkommer med lite kärnvapenhot och en del aktioner mot Baltikum, och när vi fått förebereda lite kommer vi att skicka enorma mängder män in i era länder”.
”Vi tänker på vår egen säkerhet, och behöver ha en buffertzon mellan moderlandet och NAT0” = > vi vill lättare kunna ockupera länder vi inte gillar.
” Vi utgör inget hot” betyder ” vi kommer att tortera och avrätta alla vi upplever ogillar vår stil”.
” U följer inte krigets lagar” betyder ” vi gillar att bomba sjukhus, skolor och räddningstjänst”.
Äntligen någon som ifrågasätter att man likt papegojor rapar upp Kremls talepunkter och propaganda.
Kanske borde bara skicka in ”Detta är inte en nyhet, det är rysk propaganda. Varför publicerar er tidning rysk propaganda? Får ni betalt eller reklamintäkter?”
Det får bli en slant till UkrainaHjälpen
🇸🇪💙💛🇺🇦
👍
💔 Russians killed 12-year-old boy in Dnipropetrovsk region, there are wounded, – State Emergency Service
In Vasylkivska community, an enemy UAV hit a residential sector – a boy born in 2013 died, his parents were injured.
Bilder
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m7a3ltolyk2r
🤬 The Russians shot a Ukrainian prisoner of war in Svyato-Pokrovsk, which is southwest of Siversk, – DeepState
The enemy is already operating beyond the Bakhmutka River. In addition, it is now difficult to understand the real situation in Siversk.
Bilder, men långt ifrån och otydligt, så jag lämnar ingen varning
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7a3hty2hk2r
What a cringe! 🥴
India Today aired a cartoon featuring Putin and Modi ride a motorcycle past oil rigs while singing an Indian friendship song. Trump also appears…
Animerad film
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3m7a2sqwnds2r
Bara att vidarebefordra till trumpen
Tänkte exakt den tanken. Hoppas Trump känner sig rejält kränkt och liten.
🔥In two weeks, “Prymary” of GUR destroyed 8 enemy targets in Crimea
• Su-24 bomber;
• antenna in a radio-transparent dome;
• 39N6 “Kasta-2E2” radar station;
• “Orion” UAV;
• two 48Ya6-K1 “Podlyot” radar stations;
• freight train and “Ural”.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7a2at3m5s2r
☠️🔥 The invaders tried to break through AFU defense line with an armored column, but our soldiers heavily bombarded with Russians, as a result, the invaders lost equipment, the infantry was eliminated, and had to retreat with losses.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7adrcnt722j
🇹🇷🇺🇸 Türkiye will abandon its Russian S-400 air defense systems within six months so that Washington will grant Ankara permission to purchase the latest American F-35 fighter jets, — Bloomberg.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3m7ackebhfc2l
Om något är jag förvånad de inte gjort det redan. Kriget har inte direkt varit bra PR för systemet.
Är det så?
Vad jag vet törs inte Ukraina flyga över Ryssland. Iran bombningen gjordes ju med F35or och en hel del rensning av luftvärn innan av Isr@@l.
Tror snarare att de är mer sugna på F35 än S400 och de ser inte Ryzzland som en trovärdig leverantör i händelse av krig. Dessutom har de ju problem med ”Närskydd” mot drönare, men där är det väl snarare andra system som fallerar. Eller snarare ett taktiskt/strategiskt misstag.
Lägesrapporten, Noel
Gällande Gårdagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/1996866356864786622.html
Overnight, Russia launched 137 attack drones including nearly 90 Shaheds from multiple directions. Ukraine’s air defenses, EW units, and mobile groups downed or jammed 80 of them. Still, 57 drones hit 13 locations across the country.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m7a4t7dgsk2r
Insurance rates for ships trading in the Black Sea have jumped sharply following Ukrainian strikes against vessels belonging to Russia‘s shadow fleet. This is reported by the maritime news webpage Splash-247.
The already small profit margin for Russian oil takes another dent.
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3m77wqatyqs2w
Dags att skicka fram nitiska byråkrater i Östersjön så allt icke sjövärdigt skickas tillbaka och allt annat blir försenat 1-2 veckor….
Ryssarna har föregått detta genom att ha beväpnade vakter på sina fartyg i skuggflottan i Östersjön.
Allt för att insatsen ska bli högre när de stoppas.
Igår frågades det om Ukraina säger något om nattattackerna.
Ja det gör dom
Ukraine struck Syzran refinery and Temryuk port in Krasnodar region with fires at both sites, while previously hit Saratov refinery now runs below 50% capacity, General Staff reports.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m7aels7vh22v
Ukraine’s Unmanned Systems Forces also confirmed hitting Syzran oil refinery 1,000 km from the front, one of Rosneft’s largest facilities processing 8.5 million tons annually, sparking fires.
Film
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m7ah3tgags2v
🦅🇺🇦 SBS attacked Rosset and Rosneft facilities, – Magyar
🔥 Syzran Refinery (Rosneft, SYZRAN, Samara Region)
🔥 Balashovskaya Substation, 1611 MVA capacity (Stalingrad Region)
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7ajqy3ac22t
Att hänvisa till akademibokhandeln center syd utan att nämna vilken stad det är fråga om verkar lite slarvigt.
Till och med en Norrlänning vet var Centrum Syd ligger!
Gävle?
Låter troligt, eller någon stad längs Dalälven och dess tillflöden.
Men en annan norrlänning (undertecknad) vet det inte. Och det finns väl ytterligare några hundratusen norrlänningar…?
Antar att det är E4an och Löddeköpinge. Sånt vet väl alla norrlänningar och skåningar.
Eller google
https://www.akademibokhandeln.se/butik/loddekopinge-center-syd
Abbekås, förstås!
Center syd ligger lite norrut om man ska vara ärlig. Men har man vägarna förbi så är det värt att handla där.
Nu försöker USA att hjälpa extremhögern i Europa att splittra Europa i mindre enklaver så vi ska vara svagare inför Ryssland.
Samtidigt så hotar Ryssland hela Europa med kärnvapeninferno.
Två artiklar på samma dag (Dagens Industri).
Jag bara noterar och vill att ni andra ska göra det också. Europa ska stå enat. Gör dina försvarsmässiga förberedelser. Det är allvar som många påpekat.
Det här skrev jag för ett par dagar sedan och det kan få gå i repris som savar till R30 tycker jag.
Varför vill Trump/USA lägga sig i andra länders invandringspolitik just nu?
Oavsett vad man anser om invandring och det egna landets invandringspolitik har inte Trump med den saken att göra. Det är Sveriges och alla andra länders innre angelägenhet, inget USA och Trump har med att göra.
Jag ser det som en fientlig handlig eller möjligen “bara” politisk påverkan.
Syftet är gissningsvis att så split i respektive land och på något vis stötta höger, högerpartier. Kanske är han ute efter att destabilisera alla länder som är mera demokratiska än USA (som ju ligger rätt dåligt till).
Hur kan vi skydda Sverige mot Trumps och USA:s attacker?
https://www.svd.se/a/K8BxQM/valdtakten-pa-meya-exempel-nar-usa-borjar-kartlagga-brott-i-sverige-som-begatts-av-invandrare
Varning för fientlig länk.
https://x.com/StateDept/status/1991869227758920010
När Donald & Co oligarkat till sig allt av värde i USA, på samma sätt som Putin & Co i Ryssland, så är Donald rädd att många vita välutbildade skall fly till, ett i alla fall bättre ekonomiskt skött, Europa.
Donald vill
* bygga en mur åt söder
* införliva Canada i USA eftersom det inte går att bygga en mur där också
* övar militären på att sänka små snabba båtar.
🙂
Ryssland/MAGA/Orban är, som jag beskrivit i flera års tid här, helt linjerade i att pumpa ut detta narrativ: väst ”går sönder” av invandring, västlig civilisation hotas av lika rättigheter för kvinnor, HBTQ-personer, väst hotas inifrån av klimataktivister. Samma som forumets flarra malt på om tusen gånger.
Ryssland sprider enorma mängder desinformation gällande alla dessa ämnen. Inför valet i USA i höstas gick det på högvarv. Trots detta fick jag höra häromdagen här att det i själva verket är de demokratiska krafterna i USA och Europa vi har att skylla för att denna (påhittade/kraftigt överdrivna) situation tvingat stackars individer att rösta på fascister och proryssar.
Man tar sig för pannan.
Att det finns en resonans i ett antal europeiska länder, som tagit emot en hög andel migranter för att detta orsakat problem är nog otvetydigt. Opinionsläget i stora länder inom EU såsom Tyskland (AfD), Storbritannien (Reform UK) och Frankrike (Nationella Fronten) pekar på att missnöjet är utbrett, och motsvarande kan sägas om ytterligare ett antal länder. Men som Surtrutn skrev ovan är det givetvis något, som ska behandlas demokratiskt i varje enskilt land, USA ska inte lägga sig i dessa länders inre angelägenheter.
Ah. ”A hit dog will holler”.
Och varför är missnöjet så utbrett tror du? Vilka extrema narrativ matas människor med på högerextrema plattformen twitter (där de stora MAGA-anti-invandringskontona är baserade i Nigeria och Bangladesh!)? Facebookgrupper? Eller de enormt stora ryssfinansierade MAGA-poddar som visade sig ta emot ryska pengar för att på ryssarnas *uttryckliga beställning* dra till med lögner och tillspetsade storys om ”massinvandringens problem”? Eller de youtubekanaler med ryska kopplingar som säger sig visa brinnande förorter i valfri europeisk stad men där bilderna är från typ 2012 i Syrien? Hur kommer det sig att människor i Montana som tittar på Fox och Newsmax blir så oroliga över USAs södra gräns trots att invandringen sjunker kraftigt och de själva egentligen inte ”drabbats” på något sätt?
Istället för att acceptera (och därmed legitimera) ryssarnas och MAGAs propaganda kan man kanske bemöta den med fakta.
Att tro att de demokratiska krafterna kan (eller ens ska) gå rena lögner till mötes genom eftergifter och att detta skulle vara vår räddning är så naivt att en femåring skulle skratta åt det, faktiskt.
Jag finner din kommentar till stora delar obegriplig. Att jag påpekar vissa fakta – dvs att missnöjespartier (om vi ska använda det namnet) växt sig stora i flera europeiska länder är väl ändå ett faktum. Vad jag själv har för inställning i frågan har jag inte ens omnämnt då jag anser det vara utanför ämnet för detta forum. Däremot påverkar det europeiska länders politik beträffande mängden understöd till Ukraina liksom även hur mycket de satsar på eget försvar, vilket är relevanta teman. Var i mitt inlägg uttrycker jag acceptans för ryssarnas och MAGAs propaganda? Däremot anser jag att etablerade partier i ett antal europeiska länder uppvisat bristande lyhördhet för strömningar i befolkningen i resp. land, vilket öppnat upp för partier som AfD m.fl. Lyhördhet innebär att beakta dessa strömningar och ta fram en trovärdig politik, som ligger i linje med partiets egna värderingar. Ett annat alternativ är att förneka att dessa strömningar ö.h.t. är berättigade och därmed förneka att ett problem existerar – men då riskerar man att bli akterseglad. Vi kan se på de konservativa partierna i Frankrike och Storbritannien (tories), som numera är en skugga av sina forna jag beträffande inflytande.
Jag vet inte hur jag ska formulera meningar som gör det enklare att begripa. Du har vid upprepade tillfällen anfört att trump/maga fått makten för att oppositionen inte varit…ja, tillräckligt ”bra”? ”Lyhörd”? För så kallade strömningar, som alltså till största del baseras på rena falsarier, inte sällan med ryskt ursprung.
Jag har påpekat att man kanske hellre ska lägga skulden på den proryska fascistiska maga-rörelsen som använder sig av skrämselpropaganda (om invandring, HBTQ, det moderna samhället i stort).
För att göra det enklare/tydligare: Samma reaktionära höger (inklusive trumps barn) som ältar och ljuger om ”massinvandring” har ju också de senaste åren i poddar, på Fox, på twitter etc. stadigt pumpat ut desinformation om ”biolabs” i Ukraina, om att Zelensky stjäl pengar till lyxyachter åt sig själv, etc. Detta har nått miljontals maga-marinerade amerikaner som blivit väldigt oroade och upprörda över hur USA kan stödja ett land som Ukraina när det förhåller sig på det viset.
Med din logik måste vi ta deras oro på allvar! Det rimliga är då att tex demokraterna är ”lyhörda” och lägger fram en ”trovärdig” politik som kräver att Ukraina stänger sina (förvisso icke-existerande) biolabs och att Zelensky avgår, säljer sina yachter och ger tillbaka pengarna!
Vansinne.
Falsarierna om biolabs eller om Zelenskyjs påstådda lyxyachter kan på intet sätt kallas en strömning i en stor andel av en befolkningen det är en jämförelse mellan icke-jämförbara storheter gentemot migrationsfrågan i ett flertal större europeiska länder liksom i USA. Ryssland försöker bidra till instabilitet i EU- och NATO-länder, men man gör detta genom att fånga upp missnöje och förstärka detta bl.a. genom desinformation. Men Ryssland kan inte uppfinna en så stor fråga och få den att ta fäste i den politiska debatten i olika länder, frågan måste existera från början. I vårt eget land har som bekant så stora partier som S och M svängt rejält, från att bemöta varje diskussion på temat med starka invektiv till att nu tävla om vilket av partierna som har den striktaste politiken på området.
Min tes är att detta är ett mönster i flera länder: etablerade partier, som varit försumliga i att utarbeta en trovärdig och realistisk politik i tid, vilket har lämnat fältet fritt för s.k. missnöjespartier. Dessa partier har i många fall också en politik på andra områden (förhållandet till Ryssland och Putin, behovet av satsningar på försvaret), som är skadliga för understödet till Ukraina respektive uppbyggnaden av vår egen avskräckningsförmåga, vilket gör det hela on topic för detta forum.
*Narrator voice* Fast Ryssland kunde, i själva verket, visst få frågor att “få fäste”. För inte så hiskeligt många år sen var GOP kraftigt FÖR ökad invandring och deras väljare följde då efter och ställde sig positiva. Vilket de intressant nog gör allt mer även nu när de ser vad Trumps fascism egentligen är. Leopards eating faces, etc.
Men jag märker att du återvänder till försumligheten hos den demokratiska oppositionen som problemet. Min tes är och har varit att problemet är en högst målmedveten högerextrem rörelse (med trans-nationella vänskapsband) som helt öppet är prorysk och anti-ukrainsk samt helt öppet är fientlig mot väst och det moderna, inkluderande samhället. Den har jag haft synnerligen starka belägg för här genom åren (eftersom denna rörelse om och om och om igen sagt och gjort exakt detta) men mött mothugg tidvis. Ofta, men inte exklusivt, från dig. Jag inbjuder dig, och övriga, att läsa inlägg från undertecknad från ca 2022 och framåt och utvärdera.
Den aspekt du nämner finns förstås också, och vilken av aspekterna, som dominerar kan nog skilja sig åt i olika länder. Kan konstatera att vi båda har våra teser om vad som driver nationella rörelser (missnöjespartier), och förmodligen är det en mix där vi skiljer oss åt angående vilken andel som dominerar. Själv finner jag det svårt att tro att dessa rörelser kunnat vinna så många sympatisörer i olika länder om det inte funnits ett genuint folkligt missnöje i botten, som de kunnat utnyttja.
Det värsta är att så oerhört många människor går på skiten också, samtidigt som det finns så många nyttiga inflytelserika idioter som hela tiden rapar upp det här.
+1000. Så många vill bara få sitt narrativ bekräftat. Choose-your-own-adventure gällande verklighetsuppfattning. En epistemologisk kris. Som jag hade tänkt skriva längre om i helgen, givet att inte jobbuppgifter sväljer all tid.
@Surtrutn – jag personligen kommer hålla utkik efter Alex Voronovs kommande bok. Det verkar kunna bli en bra antidot mot mycket av rysspropagandan!
Bra, KEYSTONESTATE !
Skriv om “ Choose-your-own-adventure gällande verklighetsuppfattning.”
Det ser jag fram emot att läsa 👍
Frågan är också lite vad USA egentligen vill med Europa. Det där nationella säkerhetsstrategidokumentet som jag länkade till nedan talar i kluvna tungor. Europa rustar redan och har gjort i flera år nu, så det är bara skitsnack att Europa inte tar ansvar. Vidare är det Europa som står för det huvudsakliga stödet till Ukraina. USA gör knappt någonting längre utöver underrättelser och Starlink, vilket för all del är viktigt, men det håller vad jag förstår på att ersättas av en europeisk lösning. Vill USA verkligen dra sig ur och lämna över Europa till moskoviterna (som ju är en enormt svag ekonomi i förhållande till landets storlek och naturresurser o.s.v. och USA vore ju oerhört korkade om man följde deras linje), vill man ha lydstater eller vill ha man en stark och självständig _medspelare_?
Vidare talas det om sydkinesiska sjön som viktigt och man tubbar Japan, Sydkorea, Taiwan och Australien att satsa mer själva. Det gör väl de länderna redan för det första och för det andra, är inte USA:s ekonomiska strategi nu att bli självförsörjande på det mesta (taiwaneserna ska ju öppna stor halvledartillverkning i USA sades det ju i våras), så finns det verkligen någon anledning att tro att man skulle bry sig särskilt om sydkinesiska sjön egentligen ens på medellång sikt. Och om man verkligen gjorde det så skulle man väl för fanen inte sätta dolken i ryggen på européerna? Om de två största ekonomierna i världen sätter handflatan i nyllet på den den tredje största kan man ju se till att hålla dem på mattan om det vore det det hela handlar om.
Det slår mig att alltsammans grundas på en så oerhört korkad och kortsiktig analys. Men det är klart, något annat är knappast att vänta av Strunt-regimen. Den består ju bara av byfånar, sykofanter och opportunister.
USA vill splittra Europa så att man kan utmanövrera varje land ett och ett istället för att behöva förhandla med EU som är större och kan ställa krav. Precis samma sak som putler vill. Det är vi som är deras fiende.
+1
Ja.
Trump hatar EU eftersom han inte kan utpressa EU i handelskriget som han själv har startat. Eftersom han inte kan vinna handelsfighten fair and square fulspelar han nu och tar helt avstånd till relationen.
Söndra, och sedan härska. Samma princip som man använder internt.
Om man undrar vad administrationen i deras huvudstad vill göra med sina tidiagre allierade så är det bara att titta på vad de gör med civilisationen i sitt eget land. De ökar korrumptionen, i syfte att kunna utöva mer envåldsartad makt, minskar samordningen, splittrar allianser och bygger upp barriärer mellan folk.
Så att alla ska fås att tro att de enskilt ska vända sig mot den till synes starke ledaren, för att böna om dennes barmhärtighet – vilket som den sadistiske jävel som den starke ledaren är, man inte tror att man kommer att få. Man ska förnedra sig, förminska sig, minska sina drömmar och visioner, underordna sig. Och för det ska man max få att någon annan får den värsta behandlingen.
I fallet Europa så använder de RU explicita och implicita krigsföring, och sina olika stöd till de fascistoida fallangerna i olika länder, som ett vapen för att snabba på processen att söndra europa. Mig veterligen så finns det ingen så starkt allians i världen som den som finns mellan länderna i Europa idag. Villket borde vara ett under efter alla dessa århundraden av intern kamp. Men istället för att bygga på den stabilitet som Europa har kunnat tillskansa sig så vill administrationen bryta ner den.
I det perspektivet vill jag att folk slutar att tjata på Europas ledare att de ska göra … vad exakt? … för att inte förnedra sig inför administrationen där borta. Europa har inte förnedrat sig. Europa har blivit utsatt för ett enormt svek. Det som sker är att administrationen håller på att tydliggöra sig i det. Långsamt drar man undan förlåten mer och mer. Svekets omfattning är motbjudande och samtidigt en del av världen nu.
Det som Europas ledare har valt att göra är att inte uttala orden högt. Inte säga: ni har svikit oss. Men det har varit uppenbart sedan i våras. Också för de europeiska ländernas regeringar och för den Europeiska Unionen. Man har låtit bli att anklaga. Tror inte att detta har att göra med att man kashar in några godhetspoäng. Utan för att man vet om att administrationen vill att europas länder ska reagera som mobboffer och gå i affekt. Genom att inte spela med skapar det ett slags outtalat tryck på adminstrationen att förtydliga sig. Vilket de också gör.
Sedan det läckta materialet om hur RU och USA samordnar sig, så börjar nu Europa att använda sig av en annan sorts taktik. Jag tror det syftar mer till att förankra sitt eget narrativ internt i Europa, än att ge sig utrymme för att anklaga USA, dock. Om så är fallet så tycker jag det är korrekt agerat.
@El_gato_debajo_a_mesa
“Frågan är också lite vad USA egentligen vill med Europa.”
Nej, det är inte frågan. Frågan är vad MAGA (som i stort sett tagit över det republikanska partiet) vill med Europa.
Men republikanerna är inte USA. Min förhoppning är att landets väljare ska begripa vilken destruktiv kraft det nuvara republikanske partiet är. Om inte annat så lär de upptäcka det när Affordable Care Act försvinner och deras sjukförsäkringspremier flerdubblas. Problemet är väl att de kommer att gå på påståenden om att det är demokraternas fel att det blev så …
Varför har Europa inte kastat ut Ryssen ur regionen än? Varför riktas fokus på vad dom på andra sidan Atlanten gör och framför allt inte gör?
Unleash the JAS!
Exakt!
13.25:
Om någon kan länka till denna graf vore det hemskt uppskattat!
Tror det är denna som menas:
https://www.facebook.com/groups/stoppaputinskrig/permalink/1896490231287008/
Tackar!
Nu har de verkligen bekänt färg där på andra sida pölen.
AB skriver att i den nationella säkerhetsstrategi att Europa har ekonomiska bekymmer och den europeiska civilisationen riskeras att utplånas pga förd politik och migration samt att ” Det växande inflytandet från patriotiska europeiska partier ger verkligen anledning till stor optimism” Räkna med både östliga och västliga påverkanskampanjer för de högerextrema i EU. Agendan är uppenbarligen att splittra Europa.
I en annan nyhet så skrivs det att USA lämpar över huvudansvaret för Nato på Europa och sätter deadline 2027. ” Annars hotar USA med att dra sig ur flera av Natos försvarsmekanismer.”
Ska vi tro att Putin slår till mot Nato 2027 då?
Jag undrar om Thump förstår att Europa har länder som talar Portugisiska, Spanska och Italienska?
13:34
Som tiden innan NATO inträdet och man även använde blå krita på de plastade lägeskartorna …
Alltså, nu har det ju redan varit uppe flera gånger ovan, men det här citatet säger väl allt om vad det hela handlar om: https://www.bbc.com/news/articles/c04vdengk3do
”Trump administration says Europe faces ‘civilisational erasure’” – ja, ta i så att ni skiter ner hela ryggen, förbannade avskum och fascistsvin.
Hade taco varit president hade vi aldrig fått komma med i NATO!
Det är väl de nya riktlinjerna
Det är så oerhört korkat alltsammans. Samtidigt är det väl också så här att MAGA-sekten inte är det minsta intresserat av att USA ska börja bekriga Venezuela (vilket man förmodligen gör för oljans skull, landet är ju en dvärg i den förmenta knarksmugglingen) och så klart än mindre ett land som Taiwan.
Det smarta vore ju att fördjupa samarbetet med Japan, Sydkorea, Australien, Nya Zeeland och Taiwan plus européerna om man verkligen vill hålla Kina på mattan.
“Follow the money”… Klart det är oljan (precis som det var i Irak)
Det var knappast så i Irak. Det var billigare att köpa oljan. Att kriget motiverades med att kunna stjäla olja var en vänsterkonspirationsteori, förmodligen inspirerad av Ryssland.
Fall of Rome har helt klart börjat… …i den “Nya Världen”.
🐐🤒 Kadyrov is unable to hold his annual direct line with residents of the republic due to deteriorating health, — Verstka.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7aj6d5fis2t
Känns som att han är permanent sängliggande nu, det var länge sedan man såg honom. Jag killgissar att han inte överlever 2026….
Jag emotser hans frånfälle med en förväntan om att de tjetjenska klanerna ska resa sig igen, den här gången i ett oändligt mycket bättre läge.
😎 Soldiers of “Steel Border” brigade use small arms to destroy enemy FPV drones in Sumy region
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7aioped6k2t
🇫🇷 French military opened fire on five unidentified drones near their nuclear submarine base in Brest last night, according to French media.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7agzgtbrk2t
Ang uzas ny säkerhetspolitik så låter det som att de redan nu kan gå med i BRICS.
Varför inte? Det vore väl ganska bra för oss andra.
Då blir det BRICUS.
🇺🇸🇪🇺 US may partially “withdraw” from NATO by 2027, — Reuters
Washington demands that Europe take over most of NATO’s conventional defense functions — from intelligence to missiles — by 2027
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7agqyr6vk2t
Helt ärligt är det bara bra. Britterna har redan slutat att dela alla underrättelser med USA eftersom man vet att de inte längre går att lita på. Utvecklingen efter Trump i USA kommer förmodligen också att bli ännu värre innan det blir bättre igen.
🇮🇳 An Indian journalist asked Putin to answer the question of Russian-speaking Ukrainians who were shocked: “Why is Putin doing this to us? (destroys their houses).”
🐵 Putin: “I didn’t understand the question. Shocked by what?”.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7af5or4qk2j
Saknar personen i fråga empati så förklarar det varför denne inte förstår frågan…
Putins svar är fullt förståeligt. Hur kan man vara förvånad över att Ryssland bombar rysktalande i andra länder?
“The encirclement of Pokrovsk and Myrnohrad does not exist. We are working on expanding logistical corridors.”
This was stated by the Commander of the 7th Corps of the Assault Troops of the Ukrainian Armed Forces, Brigadier General Yevhen Lasiychuk, who added:
Karta
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m7ajncme4c2z
“The Russians are reporting for the third time that they have encircled Pokrovsk and taken it under their control. This is not true. The situation is difficult. Enemy units are constantly conducting offensive actions, trying to seize the city and improve their tactical position.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m7ajnfedk22z
Har dom omringat Pokrovsk tre(!) gånger så är den staden så totalt omringad att inte ens en mycket liten mördarsnigel kan krypa ut, mitt i natten. Det är tokkört för de tredubbelt inringade stackars ukrainarna. Enda hoppet är att ryssarna ljuger, men det har dom sagt att dom aldrig gör.
Haha, humor på min nivå!
Ånej, humor på en mycket högre nivå än ‘Laban'(serien)🙂
Hehe
OM en lögnare säger att han aldeig ljuger gör denne inte det ändå?
Jag föreslår att du frågar Epimenides, han är betydligt yngre än Dengamle, smällar man får ta och lita till ungdomen
Nej, nu har gamlingen abstinensbesvär.
Sniglar är ryssar, speciellt de mordiska.
Så ukrainarna tar sig ut för de är omringade av sniglar.
Så är paradoxen härmed löst 😇
Som belöning får gamle hedersmannen en sup till fredagsmyset 🍸
/The conditional line of contact runs along the railway. We fully control the northern part. In the central part of the urban area, our units are present and are preventing the enemy from advancing.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m7ajnfefik2z
Det är i sanning mörka tider vi lever i och det skymmer allt fortare. Jag har ärligt talat aldrig tillhört de dystrastes skara som då och då vädrat idéen om att USA aktivt skulle stödja fasciststaten Ryssland med kapital och vapen, men detta scenario känns tyvärr inte så avlägset längre. Jag blir allt mer illamående av den information som sipprar ut från det ruttnande liket av en döende demokrati och respekterad allierad. Fy fan!!! Nu jä-lar måste vi stå på egna ben och det fort.
Europa borde för länge sen tagit ansvar och kostnaden för sitt egna försvar. Där har USA rätt.
Hoppas bara USA lägger nog mycket krut på att mobilisera i Sydost Asien så Kina håller sig lugnt för skulle Kina försöka invadera Taiwan och eller hamna i skarp konflikt med Japan så blir det mycket dystra konsekvenser för Europa.
USA skulle nog ha svårt att försvara både Europa och Taiwan samtidigt, därav åsikten ovan
https://www.di.se/nyheter/toppmilitar-varnar-for-varldskrig-kraver-slut-for-40-timmarsvecka/
En inte helt okomplicerad fråga. Dels ligger det en viss logik i att ett land så att säga håller i taktpinnen i alliansen eftersom det underlättar samverkan (det har väl aldrig varit superpopulärt att Frankrike gått sin egen väg, men det ska vi kanske vara tacksamma för nu), dels var det inte helt populärt när européerna började öka sina försvarsanslag på 00-talet (Bush jr sket i brallorna). Nu ligger dock alla Nato-länder över målet som sattes 2014.
Vi ska inte heller glömma att det är det är värdarna som står för kalaset för alla USA:s militärbaser, vilka har gjort det möjligt för dem att frambasera låga numerärer med enormt avskräckande effekt. De har på så sätt sparat pengar och samtidigt stärkt sitt eget inflytande både militärt och diplomatiskt – de kommer snart att inse nackdelarna, men då är det så klart redan för sent. Räknar man bort USA:s icke Nato-relaterade försvarsanslag så ligger de inte på mer än 2,5 % (vilket är ungefär vad de flesta europeiska länder ligger på också, även om de har som mål att öka till 3,5 %).
En bra sak med att européerna tar hand om det helt och hållet själva nu är att utrustningen med all säkerhet kommer att bli mycket billigare än när man köper från USA, så man får mer pang för samma peng. USA:s utrustning har förvisso höga specifikationer (dock sämre än för USA självt), men är överprissatt vid inköp och kräver kostsamma eftermarknadslösningar och som vi sett med F-35 fungerar den inte alltid särskilt bra.
Jag tvivlar dock på att USA kommer att kraftsamla i Sydostasien. Då skulle man inte göra en så genomkorkad analys att man ger européerna på båten och istället tror att moskoviterna skulle kunna eller vilja hjälpa till. Man måste vara fullständigt hjärndöd eller -tvättad för att göra den analysen.
Geopolitik är inte Trumps grej. Han struntar fullkomligt i sådant. Trump bryr sig bara om Trump.
Det man anade när drumpfregimen tillträdde kan nu bekräftas. USA och muskoviet enas mot en gemensam fiende: Oss. I betydelsen ett enat EU. För vi är de enda som är en tillräckligt stor spelare för att räknas och därför måste EU splittras innan vi vaknar tillräckligt för att själva skapa vår fysiska säkerhet. Jävligt trist utveckling men antingen tar vi den utmaningen eller så går vi under.
Japp, dags att dra plåstret som bloggaren skriver och det känns som att Europas ledare äntligen är på väg att göra det. Min känsla är att man bara väntar på att Ukraina ska våga göra det innan man själva gör det.
Någon som är expert på eller i alla fall vet mer än om internationell rätt etc kanske kan hjälpa mig förstå: På SVT kan man läsa att Belgien inte vill ge frysta tillgångar till Ukraina för att de är rädda för skadeståndskrav från Ryssland. Hur skulle ett sådant skadeståndskrav gå till? Vem skulle ge Ryssland “rätt” i en sådan fråga och vem skulle tvinga Belgien att betala? Det ända jag kommer på är att Ryssland kan lägga sanktioner mot Belgien/EU tills dess att de fått tillbaka sina tillgångar men det änns som att det är det vi vill göra ändå?
Vad missar jag?
Det finns inget prejudikat för det du vill. Utan prejudikatet är att de frysta tillgångarna betalas tillbaka. Om Ryzzland förlorar och det blir skadestånd kan de frysta tillgångarna betala skadestånd.
Belgien säger att de inte ser att Ryzzland kommer förlora och blir då betalningsansvarig när kriget tar slut.
Vinnaren har alltid rätt.
@Botmania Åjo, prejudikat finns allt. Vid både första och andra världskrigets utbrott (och deras gång) var det helt normalt att konfiskera tillgångar i det egna landet som tillhörde medborgare i fiendeland.
Första världskriget innebar en vattendelare i det avseendet i så måtto att medborgare från fiendeländer sågs som delansvariga, inte sällan också som spioner, och därför konfiskerades deras tillgångar i länder som deras hemland låg i krig med.
Jag är ingen expert på folkrätt men jag antar att basen är de investeringsskyddsavtal som är slutna bilateralt mellan länder. Dessa avtal är själva grunden för att någon investerare överhuvudtaget skulle våga att invester i något annat land. Såna avtal har slutits mellan snart sagt alla världens länder.
Sådana avtal innebär då att staterna garanterar en säkerhet för investeringen mot mot nationalisering, expropriering, möjlighet att flytta kapital , och den garanteras då av avtalslutande stat.
Sverige har ett löpande och giltigt sådan avtal bl a med Ryssland, vilket då inte hindrat Ryssland att lägga beslag på t ex IKEA.
Skillnaden är då i sammanhanget att frysning av t ex ryska finansiella tillgångar utomlands inte är tillräckligt ingripande för att strida mot investeringsskyddsavtalen, det hindrar bara själva kapitalöverföringen. Att däremot ta i anspråk kapitalet, eller räntan på kapitalet för transferering till Ukraina kan då möjligen vara ett brott, dels mot investeringsskyddsavtalen som sådana, och dels också mot principen som då bär upp global ekonomi.
Men det är som jag tror, inte som jag vet.
Ja, samtidigt finns de avtalen inom ramen för ett system av avtal och överenskommelser där man kan tycka att om man bryter mot något av dem (som att starta krig), så upphör andra delar i samma system att gälla (som skydd för investeringar). Det skulle i mina ögon snarare skapa legitimitet och förtroende.
Vem avgör om Ryssland vinner/förlorar kriget? Eller startade det? Eller att de är skyldiga till krigsbrott/skadestånd?
Pengarna det handlar om är de facto ryska. Om FN inte dömer mot Ryssland kan jag se att Ryssland vill ha tillbaka dem, rent juridiskt är det nog svårt för belgarna att inte tvingas betala tillbaka allt till ryssarna.
Sen finns det förstås en chans att FN tycker att Ryssland ska betala skadestånd, vet inte riktigt vad oddsen för det är…
För att någon ska avgöra att det _inte_ var Moskoviet som startade kriget så måste de ju vinna, vilket ändå skulle innebära att hela Europa landar i skiten.
Det är redan avgjort vem som startade kriget. Vill ryssarna ändra på det måste de vinna inte bara i Ukraina utan i resten av Europa också. Stoppar man in pengarna i Europa måste man följa europeiska regler för dem. Att reglerna kan ändras, även med retroaktiv giltighet, är en risk de måste leva med och som de sannolikt var medvetna om när de oprovocerat anföll ett grannland i brott mot mängder med avtal om överenskommelser.
Lyssnar man på FN så är jag inte säker på att de sagt att Ryssland startade kriget. Likadant om man lyssnar på USA. Har Kina sagt att de startade kriget? Vad spelar det för roll om Europa säger att Ryssland startade kriget om Kina, USA, FN, BRICS, Kuba och ett gäng andra länder inte håller med? Vinnarna brukar diktera villkoren och jag känner mig övertygad om att Ryssland kommer påstå att de vunnit, även om det innebär att de backar tillbaka till pre2014 års gränser. FN är lamslaget och det kommer läggas veto om de vill straffa Ryssland på något vis.
Är det därför som R-sland kallar kriget för SMO? Det är inget krig, det är bara ett massmord, en invasion och en speciell militär operation. Därför gäller skyddet av r-ska tillgångar utomlands fortfarande. Det är f ö NATO, som startat kriget, som inte är ett krig, därför att NATO ……… (bildades 1949, kanske).
Rysslands aggression och brott mot internationell rätt gentemot Ukraina är mer än relativt tydlig.
Det finns tyvärr fall där förövaren ersatts mer än brottsoffret, våldtäkter, misshandel, etc.
Men om detta ovan hamnar under ekonomisk brottslighet, är väl risken uppenbar att ryzzdjävlarna går närmast skadelösa…
I gårdagens värld och nutida behöver en del råttor och möss en ingång av diametern av en blyertspenna.
Nu enbart en glimt av ljus eller korta fragment av en radiovåg, då för möjligheten att frångå konsekvensen av rätt och fel.
Det i gäller högsta grad kapital byggt på ettor och nollor, delvisa sanktioner till trots, kommunikation är svår att hindra.
Diktatorers kapital för påverkan ligger redan inom EU´s gränser.
För oss är skulden hos Ryssland väldigt tydlig, jag kan inte överdriva hur mycket jag hatar det landet och alla deras krigsbrott. Men som jag skrev ovan så måste väl skulden beläggas i någon internationell instans såsom FN (om det inte slutar med att Ryssland kapitulerar). Haag har visserligen dömt för flera krigsbrott och har efterlyst en massa ryzzar, men Haag har väl inte mandat att döma vem som vunnit eller startat ett krig.
Det belgarna vill är att hela EU gemensamt går ihop och tar ett lån till (eller gemensamt står för) samma belopp som de beslagtagna oligarktillgångarna. De vill inte stå där ensamma om det skulle bli så att moskoviterna inte åläggs att betala krigsskadestånd, utan istället kräver tillbaka pengarna. Det sistnämnda scenariot kräver dock att Moskoviet vinner i Ukraina och då lär frågan under alla omständigheter bli akademisk, för då kommer de att rulla vidare västerut i Europa. Belgarnas analys känns märkligt snäv och närsynt.
Dels förstår jag väl till viss del att Belgien vill ha resten av EU med som garanter, men som katten skriver: Om det lander i att vi blir återbetalningskyldiga är vi redan rökta – då står orcherna redan vid gränsen till Polen och Italien, fredisarna har övertygad majoriteten om att bästa strategin är “Bend over”. Från en styrkepostion kan nog vem som helst hitta tiofaldiga motkrav mot moskovitien.
Men det jag inte riktigt förstår i är vem som ska tvinga Europa att betala tillbaka? Vem är det som beslutar att det “landar i”? WTO?
Tvinga vet jag inte, men om FN inte anser att Ryssland är skyldiga (efter ryskt/kinesiskt veto)så blir det svårt att hävda att pengarna inte ska betalas tillbaka enligt internationell rätt. USA kanske släpper alla sanktioner mot Ryssland och börjar idka handel med Moskva om Belgien inte betalar tillbaka pengarna de stulit….
Jag är absolut för att pengarna skickas till Ukraina, men belgarna har en poäng. Europa måste komma överens om saken och vara beredda att ta konsekvenserna om Ryssland begär tillbaka pengarna. Konsekvenserna kan mycket väl bli att Putin eskalerar och anfaller Nato…. Det är snart inte tillräckligt med att vi supportar Ukraina med pengar och handhjärtan, jag tror vi måste mentalt förbereda oss på att det kommer behövas trupp i Ukraina och eventuellt ett storkrig för att lösa detta….
Du missar möjligen att orden ända respektive enda har olika betydelse.
När börjar Europa dra igång vapentillverkningen på allvar? Finns ingen anledning att vänta eller fortsätta krypa för USA.
När första ryska roboten landar i Lettlands huvudstad.
När börjar vi utbilda drönarpiloter?
Det borde redan nu finnas drönarpiloter som jagar drönare vid våra skyddsobjekt.
Polisen i Tokyo har sen 2019 en avdelning med heltidsanställda som med polisens drönare jagar de drönarna som maffian använder för att transportera droger/vapen/pengar så skicka ner polis militär på utbildning
Jag tycker det känns rätt tryggt med Saabs drönarsvärm. Drönarpiloter som styr enskilda drönare kommer vara förlegade nästa år, precis som drönare som inte kan uppträda autonomt eller som en del av en svärm.
Du kanske har annan information än jag. Såvitt jag vet har vi dragit igång på allvar.
Många bevis på att USA nu har tappat det helt när man läser dagens blogg. Bidrar med detta, saxat ur DN:
“30 av USA:s 31 allierade i Nato, bland dem Sverige, är europeiska länder. EU är USA:s viktigaste handelspartner och vice versa. En majoritet av amerikanerna har europeiskt ursprung.
Men när Donald Trump på fredagen offentliggjorde sin och USA:s nya nationella säkerhetsstrategi framställs Europa inte i positiva termer. Utan som en kontinent på väg mot ”civilisatorisk utradering”.”
Ett citat, kommer inte ihåg varifrån det kommer:
“Ett val vart fjärde år skapar ingen demokrati. Det är allt som händer mellan valen som avgör om den överlever.”
http://archive.today/tG5fb
13:34
När man trodde att det var filthy four ( ryssland, Kina,Iran och NK) som gaddat ihop sig i kriget mot demokrati och väst så är det nu filthy five med ett vilset USA som hang around.
Vi får se vart detta tar vägen men klart är att det blir till att kavla upp ärmarna i Europa och reda oss själva med stöd av ex Kanada, Japan, Sydkorea och Australien.
Jag delar såklart er oro och avsky för vad den amerikanska regimen håller på med.
Men glöm inte att det FINNS vettiga amerikaner också!
https://www.country1st.com/ (Adam Kinzinger, numera youtuber, före detta R-kongressledamot)
Samt diverse opinionsbildare, bl.a. på Substack, t.ex. The Contrarian: https://contrarian.substack.com/
Och, framförallt, glöm för allt i världen inte att R backade 13 procentenheter (från Trump +22 till +9) i tisdagens val i Tennessee.
Detta dokument vi diskuterar kan bli tämligen värdelöst om tillräckligt många ledamöter (och senatorer) blir stressade över nästa års mellanårsval (och egentligen innan dess, när primärvalen är över).
Solklart är, som LW säger, att det är Vance och Thiel som ligger bakom dokumentet. Men ingen av dessa lär vara populär nog att tvinga in R-ledamöterna under tummen.
Detta är i vart fall min förhoppning. Vi såg ju i våras att Musks pengar inte räckte långt i Wisconsin, t.ex.
95% av världens (dvs USAs) Bourbon tillverkas i Tennessee. Tänk vad en liten kanadensisk bojkott kan göra 🙂
Jag såg Rachel Maddows genomgång av senaste Gallup-undersökningen om Trump. Exempel: Presidentskap -24, utrikespolitik -15, immigration -25, ekonomi -26.
Mest intressant för bloggen: Rysslands krig i Ukraina -29.
https://www.instagram.com/reel/DR0ZHhokeGN/ (Länk till Instagram, men finns alldeles säkert på andra ställen också.)
Jag kanske ska förtydliga att det handlar om ”approval rating”. (Förtroendemätning på svenska?)
Det finns vettiga ryssar också. Ett lands policy och politik utformas av landets ledare. Tror det finns många amerikaner som inte såg det här komma och det dröjer tre år till innan de får en chans att påverka igen. Eller ja, det är väl val om ett år förstås. Det är viktigt för Trump att hinna genomföra sin politik innan dess och av allt att döma skriver han under på Putins multipolära värld där EU saknar en röst och snarare ska följa USAs inflytande. Vi står inför klassisk divide an conquer på det diplomatiska planet och det sorgligaste är att en stor del av vår viktigaste infrastruktur drivs och ägs av amerikanska bolag.
Räkna in OIC bland de som ogillar väst och gärna ser en försvagning.
Frågan är vart utvecklingen i Europa/Väst är på väg nu, på sikt. Annektering/Lydstat åt amerikansk/rysk fascism eller enad självständighet? Blir det rentav så att amerikanska Tomahawks slår ner i Berlin, Stockholm och Paris om några år?
Max Villman verkar ha nosat upp att NATO kanske kommer att köpa SAAB Global Eye istället för BoeingE-71. Det skulle ytterligare säkra EUs förmågor jmf m att använda US&A materiel. Dessutom verkar E-71 bli en riktigt dyr historia som till och med blir tveksamt ur US&A ögon om jag förstod det hela rätt.
https://www.youtube.com/watch?v=0PXrsfSs80Y&t=103s
Köps EWS upp på ‘global’ nivå inom Nato?
Man det hade varit fint om Saab får ansvaret för alla europeiska Natoländers EWS….
Tittade på videon och fick svaret att många länder vill gå samman för att få ner priset.
Med E3 som är för gammal och E7 som är för dyr verkar det som att det finns ett gyllene tillfälle för Saab att sälja runt 15(?) Global Eye innan de gamla E3 ska fasas ut 2035….
USAs nya säkerhetsstrategi. Ja, när det börjar finnas övergripande strategidokument som i sin tur formar underliggande delstrategier, målbeskrivningar, handlingsplaner, budgetallokeringar, samordningsplaner och uppföljning mm så är det definitivt dags att släppa tanken på att allt ostyrt USA under Trump håller på bara varit en whimpsy-fas i utvecklingen och att det snart blir ordning på torpet. Med strategiplaner av det här slaget blir det nog ordning, men en annan ordning än Pax Americana.
Jag har alltid varit en vän av icke-spridning av nukleära vapen. Men som läget är nu borde ett antal europeiska länder som Norden, Tyskland och Nederländerna dra sig ur icke-spridningsavtalet och inleda samarbete med UK och Frankrike för att snabbt som satan utveckla egen reell nukleär avskräckning. Jag anser att det är existentiellt för oss och kanske hela världen.
Samtidigt bör vi kraftigt minska våra ekonomiska beroenden mot USA. Det blir jättedyrt säger säkert någon. Ja, men det blir dyrare att låta bli. Vad jag kan se pekar många indikatorer på stor sannolikhet för en jättekrasch i USA i närtid och ju mindre band vi har med dem desto mindre blir smittan.
För övrigt anser jag att vi bör förklara Moskvastaten krig.
Viktor Kravchuk har ett meddelande till ondskans axelmakter…
https://open.substack.com/pub/viktorkravchuk/p/the-cheerleaders-of-absurd
Läsvärt.
10 av 10, rakt av 🎯
🚀🚀☄️
Dollarn lever farligt.
“Vad jag kan se pekar många indikatorer på stor sannolikhet för en jättekrasch i USA i närtid och ju mindre band vi har med dem desto mindre blir smittan.”
Säga vad man vill om US men det där har jag hört ända sen jag var barn.
“För övrigt anser jag att vi bör förklara Moskvastaten krig.”
Vilka är vi?
Jaaa, den enda enhet jag tillhör som kan förklara krig är staten Sverige…. så…
Angående vad du hört kan jag ju inte veta det. Själv tittar jag på grafer och de har inte varit desamma sedan du var barn. Warren Buffet har varit med längre än oss båda och han visar på siffrorna och säger att detta blir intressant ‘and has put his money where his mouth is’, bokstavligen.
Jo, enligt Belgien så får man ju göra vad man vill bara man har kärnvapen. Och har man inte kärnvapen så gör alla andra vad man vill med en själv. Enligt Belgiens premiärminister då.
Jag ser helst att vi gullar med Frankrike så att de täcker oss med sitt kärnvapenparaply. Det är en snabb och trovärdig lösning.
Ha ha, är det någon som är förvånad över att The Drumph får FIFAs “fredspris”. Oddsen för detta var väl inte ens pengarna tillbaka – ännu en fjant tar chansen att gnida sin näsa riktigt brun…
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/ln1Vay/trump-far-fifas-fredspris
Citat; “Fifa-chefen Gianni Infantino är vän till Trump, och har redan tidigare kritiserats för ett överdrivet insmickrande sätt mot presidenten.
Att det nu instiftats ett pris som verkar skräddarsytt för Trump spär på den kritiken.
Jag tvivlar på att det är många som tar den utmärkelsen på allvar ens…
infantilo. Borde det vara…
infantilo. Borde det vara…
Det är så sjukt. Det är synd om människan.
Undrar hur motiveringen låter? Fast jag vill nog inte höra eländet, det är ju inte så kul att må illa.
Han sa väl det, Strindberg.
En bra bit före det skrev han Röda rummet, om bland annat frihet och sanning, pengar kom i andra hand.
taco failar på allt sådant
Banköverföringar låter inte. FIFA är ju genomkorrupt.
🇩🇰🇺🇦 Denmark will allocate almost half as much financial assistance to Ukraine in 2026 as it did this year. In particular, its amount will decrease to almost $1.5 billion instead of almost $2.6 billion, – RBC-Ukraine
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7apvxu7lc24
Resten går till Grönland?
Trumps anspråk på Grönland kom som ett brev på posten ifrån Kreml.
Europa verkar få samma plats som Sydamerika i amerikanska högerns värld. Det kommer inte bli bättre här och ideer om att balansera det mot Ryssland eller Kina kommer här som där leda till ännu mer misär. Europa måste se till att stå på egna ben.
Vadåför samma plats? Jag hänger inte med.
“…få samma plats som…” tror jag här kan läsas som “…betraktas och behandlas på samma sätt som…”
💔🇺🇦 Since the beginning of the full-scale invasion, the amount of environmental damage caused by the Russians is 6.01 trillion UAH, — Ministry of Economy
This is the largest environmental loss recorded in Europe in modern history.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7ar4nq4n22c
Jepp, där kom motkravet om puter den lille, börjar gny om innefrusna och numera konfiskerade miljarder från Belgien
Bomba Ryssland!
Release the Flamingo!
🚀🚀🚀
Center for European Policy Analysis (CEPA) har kommit med en synnerligen intressant och läsvard rapport där krigsförbrytardiktaturens i kreml hybrida permakrig mot den fria världen dissikeras och beskrivs på detaljnivå. I rapporten ges bl.a. 8 rekommendationer om hur att bemöta ryska hybrid aggression:
“▫️ Publicly Name and Shame Russia for its Abuses.
▫️ Impose Legal Punitive Measures on Russia.
▫️ Levy Counter-Sabotage Measures against Russia.
▫️ Strengthen Economic Sanctions.
▫️ Expel Russian Diplomats and Minimize Malign Influence.
▫️ Improve Media Capabilities. and Countermeasures Against Information Manipulation.
▫️ Deploy Offensive Cyber Measures.
▫️ Utilize Strategic Communications and Multilateral Coordination.
https://cepa.org/comprehensive-reports/the-hybrid-threat-imperative-deterring-russia-before-it-is-too-late/
Helt ärligt är vi varken på nationell eller EU-nivå särskilt framstående på detta. Det är som om man på politisk nivå har iklätt sig skygglappar och med tunnelseende gått all in på att den amerikanska pajasregimen ska tämja ryssen och fixa vår säkerhet. Dagens offentliggörande av den amerikanska utrikes- och säkerhetspolitikens framtida inriktning torde för våra allt annat än vidsynta politiker – såvitt de inte är helt inkompetenta – rimligen utgöra ett abrupt uppvaknande.
Det är nu hög tid att ta det ryska hotet på största allvar och bemöta det med alla de medel och metoder som krävs – varken mer eller mindre…
Deklarera att R-sland är en terroriststat och behandla den därefter.
Hur får man reportrar att ställa frågor om detta till ansvariga politiker, så något händer?
Så länge det ännu finns (m) politiker som inte fullt ut redovisat sina rätt blygsamma aktieinnehav och det kan misstänkas att någon ofräl(s)e har rott Harpsundsekan kan vi glömma det…
Stäng alla Ryska ambassader och konsulat inom Eu förutom 1 i Bryssel.
Till och med USA har ju lyckats med bedriften att stänga konsulat.
Stoppa de omemotsagda Ryska inlagorna i media. Kräv faktagranskning mm.
Som sagt; CEPA redovisar i sin rapport en rätt heltäckande uppräkning av omedelbart nödvändiga åtgärder…
Trumpen verkar inte vara något att satsa på i längden. Enligt Meidas Touch så förvärras hans tillstånd numera snabbt.
https://www.youtube.com/watch?v=LX3CstBV2mo
Vi kanske behöver fundera över hur vi ska hantera både Vance och Rubio framöver. Hegseth verkar vara på väg mot en sämre sits än den han har nu. Hans order om att slå mot båten verkar bli sedd som krigsbrott och det sitter inte bra ens hos R.
Vad Europas länder kan göra för att snabbt som satan rusta sig och visa USA att förrädare har inga polare är:
-sälja amerikanska statsobligationer. Vad ska vi med dom till? Inkomsten från dom kan användas till att stärka Ukraina och våra egna försvar. Europas länder har väl 2700 miljarder i form av amerikanska statsobligationer? Säljs dom av kommer räntorna där att gå upp. Vilket dom förtjänar dom förrädarna. Kommer landa fett på Trump och Vance.
-bojkotta amerikanska varor så långt det går.
-flytta flyglinjer till Kanada istället. Den som vill till USA får ta bussen eller hyra en bil.
-fler förslag?
“sälja amerikanska statsobligationer.”
Var det inte det Japan hotade med i förhandlingarna med USA om tullarna, och på det sättet fock ner dem?
Själv förnekar han ju att det var hjärnan man letade efter i skannern.
Andra säger att det var hjärtat.
Lika fåfängt hopp det?
Dags att göra ett utskick till styrande politiker i Europa och i synnerhet till Belgiens premiärminister, och vad lämpar sig bättre än återbruk av ett klassiskt citat (som förekommit på bloggen tidigare):
“You were given the choice between war and dishonour. You chose dishonour, and you will have war”
Belgien ska inte behöva bära risken själv. Så enkelt är det. Det enda de ber om är solidaritet. Då får man skicka brevet till alla europeiska regeringar.
Rimligt. Men i så fall ska även alla i Europa ha del av avkastningen av de frysta ryska medlen. Belgien kan känna på den ett tag
Det i sig är givetvis ett rimligt argument, men jag tror inte det är där skon klämmer: När EU bemötte detta med att man självfallet skulle fördela risken på övriga medlemsländer kontrade De Wever i stället med att man “inte vill störa den pågående fredsprocessen”, och när denna väl torpederats av Putin blev argumentet i stället att Belgien (och De Wever personligen) har hotats av Ryssland med “eviga repressalier” om man beslagtar de ryska pengarna, kompletterat med hans personliga uppfattning att “det bara är vilda fantasier att Ryssland kommer att förlora kriget”…
De Wever är en ultranationalistisk ryssapologetiker som kommer att motarbeta EU:s omhändertagande av de frysta ryska pengarna med näbbar och klor. EU måste nu ta i med hårdhandskarna och köra över Belgien i denna fråga med alla de juridiska medel som står till buds.
Det stämmer!
Kan vara det som Merz ska göra. Ställde in saker och åker till Bryssel.
Hoppas han gör Brysselkål av Wever
Ja, Wever och Belgien sitter mellan en vägg och en stor hård sten som är på väg mot dem. De kommer ge sig. Jag blir mycket förvånad annars eftersom om Wever vinner detta så skulle det i praktiken skulle innebära att Europa (i realiteten Merz, Macron och kanske några till) visar sig just så svagt som Putin trott. (Jämför med Orban som är besvärlig men inte får några vinster av EU i relation till Ryssland annat än möjligtvis fördröjning.)
Belgien ska inte stå med risken mol allena, men såsom de Elever uttalar sig så är det inte det som han oroar sig över, utan han låter som ett verktyg i Kremls tjänst.
Problemet är att Belgien är dålig på att stödja Ukraina och fortfarande köper stora mängder ryzk gaz. Deras bet är att Ryzzland INTE förlorar för att de är en kärnvapenmakt.
Bläh….
Marginal ekonomi utan EU stöd. Jag kan klara mig utan byråkrati brysselkål och choklad.
☢️🇺🇦 Today marks another anniversary of the Budapest Memorandum.
Ukraine gave up its nuclear weapons in exchange for assurances of support in the event of aggression…
History has shown that without effective guarantees, international law often fails to work in practice.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3m7auouim4s2p
Västmakterna rodnar vid minnet… 😒
Jag tror att de inte skäms det minsta.
“Vi har varit naiva”
Assurances, not guarantees. Skillnad är signiikant. Åtminstone enligt juristerna i den amerikanska statsledningen.
Guarantee är “legally binding” medan assurance inte är det.
signiikant -> signifikant
🇺🇦⚔️ Russia has deployed over 710,000 troops along the front line, – Syrskyi
The enemy side is losing about 1,000-1,100 soldiers every day, “and most of them are dying.”
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m7atzogs2c2p
👀 Syrskyi: Our strategy is to exhaust the Russian army as much as possible, prevent its advance, hold our territory, while simultaneously striking the enemy in the near rear, in operational depth and… deep into Russia itself, in order to undermine its defense capabilities and industrial potential.
Låter som en riktig metod, och dessutom ska vi komma ihåg att denna urholkning av rysk förmåga innebär en gradvis minskad risk mot övriga Europa, åtminstone på kort och medellång sikt. Det ger oss mer tid att åstadkomma den återupprustning vi så väl behöver.
⚔️ Syrskyi: “There are no pauses, no delays in their operations. They continue to push their troops forward to seize as much of our territory as possible under the guise of negotiations.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7awhkjhm22g
USA:s mål är tydliga. Splittra EU till en rad småstater som man kan dominera och som inte kan reglera amerikanska techbolag. Europa ska underkasta sig USA och dess oligarkers ekonomiska intressen.
De säger ju det rakt ut i dokumentet. I alla fall det första, underkastelsen är underförstådd.
Bloggaren påpekar mycket riktigt ovan att Vance är Thiels utvalde man. Samtidigt köper bla svenska polisen Palantirs tjänster och det görs alldeles för lite för att skapa självständighet gentemot USA. Skrämmande.
På många sätt är situationen mycket lik hur man såg på Ryssland och gasen/oljan före Ukraina.
FreudGreyskull uttryckte sig så här:
Seems the great businessman would rather isolate a $21 trillion economy and make friends with $2.5 trillion economy
Det är korruptionsprocenten som är viktig för Thump.
Bättre en ekonomi medd 120% korruption och 2 triljoner, än 1% och 20 triljoner.
Hur skjutsingen ska Thump sko sig om korruptionen är för liten?
Moskovitien och US försöker gemensamt att spela ut EU på bänken i de så kallade fredsförhandlingar. Riktigt stöd till Ukraina och kontant avräkning på hybridkrigshandlingar är svaret på detta. Tror knappast att puter den lille vill ha ett Europa på krigsekonomi.
🔥 New from seaport of Temryuk, in the Krasnodar Krai.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7aszduufk25
🤩
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7aszdvb3s25
🛢️❌ G7 countries and the EU are in talks to replace a price cap on Russian oil exports with a full maritime services ban in a bid to reduce the oil revenue that helps finance Russia’s war in Ukraine, – Reuters
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7aw6qylgc2g
Skruva åt dem rejält så kanske korthuset brakar samman.
A 🇺🇦Ukrainian F-16 fighter jet was spotted carrying APKWS II missiles, which are effective for shooting down drones.
Bilder
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m7aogtkink2c
Vad Europas länder kan göra för att snabbt som satan rusta sig och visa USA att förrädare har inga polare är:
-sälja amerikanska statsobligationer. Vad ska vi med dom till? Inkomsten från dom kan användas till att stärka Ukraina och våra egna försvar. Europas länder har väl 2700 miljarder i form av amerikanska statsobligationer? Säljs dom av kommer räntorna där att gå upp. Vilket dom förtjänar dom förrädarna.
-bojkotta amerikanska varor så långt det går.
-flytta flyglinjer till Kanada istället. Den som vill till USA får ta bussen eller hyra en bil. Vem vill resa till ett land som styrs av ett gäng förrädare?
-fler förslag?
Tänker på samma sätt, men det värsta med det som nu händer är att vi då går ryzzland till mötes. Fördröjningsstrid kopplat till styrka tror jag är smart. Till skillnad mot ryzzland så finns det trots allt en hel del amerikaner som inte är hjärntvättade och vi skall inte vända dom ryggen utan göra vad vi kan för att stärka dom.
Bästa sättet att stärka dem är att krascha ekonomin snabbt. Drar vi ut på det så kommer vi se en diktatur i UZA.
Republikanerna backade 13 procentenheter (från Trump +22 till +9) i tisdagens val i Tennessee, delvis drivet av Kanadas extrema bojkott av Bourbon (95% av all Bourbon tillverkas i Tennessee).
Slå dom där det gör ont, i plånboken, USA står ju dessutom för fri kapitalism.
https://www.bbc.com/news/articles/cvgrpy9vzzno
https://www.facebook.com/groups/493116493836278/
En facebookgrupp som heter
Bojkotta varor från USA
I gruppreglerna godkänner man att man står ut med att plattformen ägs av en amerikan.
LW 13:59
It’s gonna get ugly!
+1 Damn true.
EU / Europa / Demokratiska länder skulle behöva ett gemensamt ”kris- eller krigskabinett”
Nu är det så många kockar, alla möjliga som uttalar sig utan att det finns befogenheter eller ansvar, eller möjlighet till gemensamt alla för en agerande.
Och varför inte en gemensam valuta, Yeron.
Yeuron..
Finns redan – även kallat NATO.
Fungerar väl sådär.
Om ni kollade på VM-lottningen på SVT2 som pågår just nu så kunde ni se den amerikanske kungen i egen hög person. Chansen att han senare ikväll kommer tilldelas “FIFAs fredspris” är väl kring 180%. Bizarr show.
😂
Hahaha, det där var ju fantastisk tv!
Tror jag aldrig sett så mycket brunkräm på en människa förut.
Nu blir jag fundersam, vem såg ut att ha mest brunkräm? Infantinen eller Infantino?
Nej, svara inte!
Som något från Eric Idle:
“Sit on my face…”
Infantino?
Fan vad jag hatar rövslickare.
Jo, han håll ett svamligt tal om fred och han som fick priset talade om millions and millions som han räddat från döden.
De gör sig själva till åtlöje och det på scen.
Vadå? Brunkräm?
Han som fick fredspriset.
Hoppas han väljer tvåkomponents lacknaftabaserat!
Vilket spektakel. Perception, not facts.
FIFAs fredspris??? Jag trodde de höll på med fotboll och korruption. Saker ska nämnas vid vad de är: FIFAs korruptionspris.
Faktiskt något av det mest motbjudande man sett på länge och det vill inte säga litet. Måtte alla senare eventuella pristagare avsäga sig “priset”. Alternativet vore att göra som i Nordkorea och göra Trump till evig mottagare precis som Nordkoreas förste president som ju är president för evigt!
FIFA är en extremt korrumperad organisation, undrar när en ny tar dess plats.
Fast jättebra att han får FIFAs “fredspris”, så kanske han kan sluta larva sig efter Nobels dito. “Look here, shiny shiny, glöm the idiots from Northern Europe, här har du ett från hela världen”.
Undrar förrresten om Trump tror att det spelas Amerikansk fotboll i Fotbolls-VM?
Pro-wrestling är mindre riggat.
In-get att komma med? För annars hade han väl skickat på en gång?
🤡 Kadyrov threatens Ukraine to send a “gift” in response to a drone strike on a skyscraper in Grozny…
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7b2ut3m5k2r
Alchevsk, Luhansk region 🔥💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7aypycno22v
🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
Infantilo har delat ut FIFA:s nyinstiftade fredspris till hans vän Trump.
🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
Sin vän heter det ju.
Vad i hela fridens namn är nu detta!
Jag är Surtrutn, inget annat.
Hur blev jag NAFU?
Jag säger dig: du är nu NAFU.
Snart är du kanske Surtrutn igen.
Japp och nästa vecka ska internationella kovältningsförbundet dela ut ett nyinstiftat pris i fysik till Kim i Nordkorea. Oklart om det handlar om naturvetenskap eller medicin.
Ponera en ideal sfärisk, friktionsfri ko. Vält den, på tid!
Svara i filéformat.
Dags att befria Ryssland från Ryssland.
Fifflas mutpris till orangutangen instiftat av Infantilo.
FIFA har spårat helt:
The Union of European Football Associations (UEFA) has fined the Ukrainian Association of Football (UAF) for the behaviour of the national team’s supporters.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/12/05/8010559/
Sanningssägare brukar straffas medans lögnare slipper undan. Många är duktiga på att sminka grisar idag.
FIFA är smuts, intet annat.
+1.
vägrade de sitta stilla när de blev bombade ???
FIFA, det står väl för Fifflaren Infantinos Fotbolls Aktiebolag?
👍
🤮🤮🤮🤮🤮
Jag såg precis samma på Rapport. Seriöst, fotboll låtsas vara en auktoritet på fredsarbete för att smickra Trump. Vart tar rövslickeriet slut?
Frågar du efter ändan, eller?
Om vi tar dagens diskussioner sin sin spets – går Europa att krossa? Mitt svar är nej. Men om man ändå funderar på det, finns det någon parallell historisk erfarenhet att luta sig mot? Jag tänker på Gyllen Horden – nej, det tog stopp någonstans i Ukraina och nordöstra Europa. Jag funderar på Ottomanerna. Men nej, det tog stopp någonstans i alperna. Morerna – nej, tog stopp i Pyrenéerna. Jag funderar om Romarriket funkar i sammanhanget- även om det i sig främst var Europa – nästan men nej. Tyskarna under 1900-talet – nej.
Finns det någon som tror att Europa går att krossa efter denna djupdykning i historien? Och vad är styrkan som gör att Europa har sådan resiliens?
Diversitet
💯,% samt tro på att man bygger någonting bättre för dom kommande generationer. Jag bor i ett hus min morfar byggde. Han jobbade häcken av sig för att jag skulle få ett bättre liv. Det fick jag och är stark nog att hjälpa andra som har det svårt.
@Wesslan, fint uttryckt! Just tron på att bygga något större, gemensamt, är en sak som fascisterna aldrig kommer kunna enas runt.
Strålande liten essä om det fattiga i den härskande amerikanska högerpopulismen, via Perikles(!) och Lincoln:
https://othermeans.io/p/the-conspiracy-against-america
”Populism in the United States reaches for nothing higher. It only trades in the lowest form of venom. It directs the eyes of all Americans towards the dirt.
Instead of the worthy cause of the Union, you are merely offered strangers to hate. There is nothing to set your heart and hands to except for an endless stream of made-for-social-media content that denigrates other Americans. The only purpose that you’re given is in the vicarious thrill of seeing pain inflicted on others.
American populism promises nothing by way of a life worth living. It does not claim you can build anything. It does not ask that you struggle for a cause that reaches beyond your immediate surroundings. There is no thought towards building a community that we ought to be proud to be a part of.”
Japp, var mitt svar också. Många små och halvstora nationer som i olika konstellationer allierar sig med varandra när det passar dem. Måtte nu bara var och en av dessa bygga upp sig så de ser enskilt väldigt taggiga ut samt tillsammans formar något som ingen med onda avsikter vill komma nära.
Det ryssarna hoppas på är en finlandisering av Europa. De lipar över sitt fallna imperium. Men jag tycker verkligen de ska göra upp med sig själva. De var inte kapabla att hålla ihop sitt imperium och den samhällsmodell som Putin och hans kriminella gäng står för attraherar ingen och det är grundproblemet.
Instämmer – de måste göra upp med sig själva annars gör någon det åt dem om de fortsätter. Putin lever i en drömvärld. Hans önskan om ett Europa underställt Ryssland speglar hans rädsla om ett splittrat Ryssland. Men ju mer han försöker pressa fram sin önskan desto mer ökar behovet av ett splittrat och sönderfallet Ryssland. Fortsätter kriget, och sprids till utanför Ukraina, är det inte osannolikt att Ryssland inte längre kan vara kvar som land utan måste splittras/krossas. Det kommer att kosta men vid någon tidpunkt kommer kalkylen vara att det är värt det.
20:23
Fantastiskt 😀👍🏻
TACK LW och Ukraina 🇺🇦
Volontär dagen idag och jag tar åt mig äran. Men vill lämna en sång som förklarar lite grann om vaffö jag gö på dette viset. https://youtu.be/eUWZqbumaZo?si=cWVD5PHIC9msxsz7
Volontär dagen idag och jag tar åt mig äran. Men vill lämna en sång som förklarar lite grann om vaffö jag gö på dette viset. https://youtu.be/eUWZqbumaZo?si=cWVD5PHIC9msxsz7
💪🙏🏻🇺🇦
Hur många spetsflyg och tåg kan ryssarna tänka ha i ladorna?🤔
Bra jobbat av HUR!💥🔥
Eller HUR 😀👍🏻 👏
Spetsflyg har man i hangarer (om inte man har gripar). 😉
Släpp Griperne Fria 🦅 💫
Alexander Stubb´s artikel i Foreign Affairs om sin syn på världsläget.
Finlands president: Västvärldens sista chans att bygga en ny global ordning
“De kommande fem till tio åren kommer sannolikt att avgöra världsordningen för kommande årtionden.” “Detta är den sista chansen för västländer att övertyga resten av världen om att de är kapabla till dialog snarare än monolog, konsekvens snarare än dubbelmoral och samarbete snarare än dominans. Om länder undviker samarbete för konkurrens, hotar en värld med ännu större konflikter.”
http://archive.today/i2Ur3
Ja vi måste försöka. Sen kommer det kanske att innebära en del oheliga allianser, och det var väl också Stubb inne på tror jag? Det tråkiga är att den liberala demokratin och inkluderingen av minoriteter inte är bra säljargument i de flesta länder. Tror det blir svårt med mer eller mindre auktoritära länder tyvärr. Särskilt som Kina har så bra säljargument: “Gör businesss med oss och låt oss tjäna pengar i ert land så kommer vi att blunda för vad ni ev. gör med er egen befolkning”
Vad är då alternativet du erbjuder käre MRF, att lägga ner vapnen och kapitulera för den världsordning du anser ofrånkomlig, eftersom det är det enda realistiska utfallet?
Det kan hända stora saker som vi inte kan se. Just nu går världen bort från demokrati, men den utvecklingen kan vända snabbt till exempel om Kina skulle demokratiseras.
En liten ljuspunkt är att diktaturerna är bättre än förr. Världen styrs inte längre av sådan som Idi Amin och Pol Pot om man bortser från Sudan. Inte ens usla ledare som Maduro massavrättar slumpmässiga personer. Det är inte som när Mao och Stalin mördade tiotals miljoner genom svält. Nutidens diktatorer är ett steg närmare Voltaires upplysta despoter. Det gör det tyvärr också svårare att sälja in demokrati.
Kina har en tre tusen år gammal civilisation, som inte genom gick den intellektuella revolution som upplysningen innebar för Europa (och därmed även Nordamerika).
Chansen att Kina skulle drabbas av plötslig demokratisering är praktiskt taget noll.
Ja, den problematiken har vi redan levt med i decennier och och ändå utvecklats på ett om inte perfekt så åtminstone ett för väst godtagbart sätt. Vi kommer inte kunna “missionera” överallt med för oss lyckad utkomst men har vi råd att inte försöka?
Men då måste Ryssland besegras och USA backa från sin destruktiva utrikespolitik genom nytt politiskt styre.
Jag har brottats med detta dilemma sedan den fullskaliga invasionen inleddes, jag inte rädd för mitt eget skinn men jag har personer som älskar och är beroende av mig, skulle de ens förstå om jag satte mitt liv framför deras behov. Jag har aldrig varit en stridis men jag förstår att nu är tidpunkten att stå upp för vad vi tror på. Att torrt konstatera att en rysk seger är ofrånkomlig ligger inte för mig, om jag som gammal granarkastar KB kan göra någon nyttta så skulle jag gärna vilja veta vilka kanaler jag ska utnuttja för att mer handgripligt kunna erbjuda mina tjänster vid fronten. Jag är inte i fysiskt topptrim längre, men jag har aldrig tvivlat på att med mitt liv försvara de värden och förmåner vi åtnjuter genom att växa upp i ett fritt och demokratiskt samhälle. Kan vi inte inte helt lägga ner debatten om att det enda realistiska alternativet är att Ukraina kapitulerar och bereder vägen för en ny multipolär världordning där det enda som gäller är att lokala stormakter får fria händer att själva skapa sin världsordning där allt vi trott på och lärt oss ersätts med den starkes rätt att dominera sina grannar.
Jag är så in i själen trött på att vi ska ge upp det rätta för att för en kort tid kunna få återgå till en falsk fred, klappa varandra i ryggen och berömma en orangefärgad narcissist för att ha skapar fred i vår tid., när vi vet att det enda han erbjuder är ytterligare en chans att förödmjuka oss själva och tillhandahålla oss gott om material när boken skrivs om vad vi borde gjort istället.
utfall eller resultat, inte utkomst. Utkomst är något helt annat.
Efter att ha läst den långa artikeln, så fattar jag fortfarande inte vem det är han tycker ska få till stånd de förändringar han föreslår. Främst verkar han prata om att reformera FN:s säkerhetsråd (utöka antalet permanenta medlemmar, så att främst alla världsdelar blir representerade). Och han nämner lite kort att det hänger mycket på att Väst måste övertyga Trump-administrationen om att vara med på detta. Hur ska den övertalningen gå till? Och vad är det som säger att dessa korrigeringar ens hjälper, ifall stora makter som USA och Kina ändå sitter på varsin kammare och bara utnyttjar det för att stärka sina egna positioner, snarare än att uppnå samarbete med andra så som Stubb skriver?
Problemet med FN är just säkerhgetsrådet, där alla sitter med veton och blockerar. Hur många gånger har de varit överens där?
Jag minns exakt var jag var och vad jag gjorde den där morgonen i november 2016 när det stod klart att ryzzens operation att få trump vald i presidentvalet 2016 lyckats.
Det som förvånat mig mest sedan dess är att det är så få resonabla personer som kan ta till sig att fsb/kgb har lyckats med sitt drömscenario som är att kapa amerikanska statsledningen. Detta har ju varit deras dröm sedan 40-talet och har sedan 90-talet varit ryzzens ända realistiska möjlighet.
Om man inte inser att ryzzen lyckats med detta så kommer man ständigt underskatta riskerna och tyvärr bli tagen på sängen.
Det positiva i detta haveri är att det går så mycket långsammare än vad man kunde ha befarat. Jag minns själv att jag samma dag som valresultat stod klart 2016 gick till en friluftsbutik och fyllde på prepps eftersom det var uppenbart att detta skulle innebära krig i Europa. Men i själva verket dröjde det flera år ytterligare!
Detta är ingen rysk idé. Det är techrightboys, världens rikaste som ligger bakom. Det är lugnt för de flesta på denna blogg, vi kommer alla klara oss och t.o.m. bättre än idag. Det blir bara vissa små anpassningar som behöver göras. Exempelvis sanktionering av bombning av sjöfarande flyttningar, förbud mot fackföreningar, tullar för export till USA och förbud mot tullar av import från USA, tull på allt som exporteras till andra länder, EU får inte expandera.
Jag misstänker att den ukrainska ledningen och underrättelsetjänsten har mycket god koll på Krasnovs roll och koppling med Ryzzland. Det är kanske tom de som har bäst kunskap om det. Men det håller god min i elakt spel, som man säger.
Hur mycket av ryska mått avancerat luftvärn har Ryssland kvar? De kan ju inte ha speciellt snabb återväxt av sådant? Efter det är det väl fritt fram för allt som flyger tillräckligt högt och snabbt.
Takeoff of the Tu-95MS strategic bomber air group
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7bhdrskcs2o
Bra artikel från Tv4 som bygger på en genomgång som Radio Liberty gjort
https://www.tv4.se/artikel/571j6Zk6KVsjQHL7QwdVMP/bilderna-avsloejar-en-exempelloes-ukrainsk-framgang-inne-i-ryssland
Bilderna avslöjar en ”exempellös” ukrainsk framgång inne i Ryssland
”Nyhetsorganisationen har med hjälp av satellitbilder tagit fram en interaktiv karta som i detalj beskriver omfattningen av de ukrainska attackerna mot oljeraffinaderier, gasbearbetningsanläggningar, bränsleterminaler och militärindustriella anläggningar.
Vissa anläggningar ligger nära gränsen, vissa på Krim och flera djupt inne i Ryssland.
Konsekvenserna beskrivs som digra.”
Bra, då har det kommit till tv4, och utmärkt att vi får se detta för en gångs skull!
Artikeln innehåller länk till Radio Svoboda, det är rätt lång artikel med interaktiva kartor. Den verkar inte finnas på engelska utan man får köra sidan i Google Translate.
https://www.radiosvoboda.org/a/skhemy-suputnykovi-znimky-masshtab-udary-zsu-stratehichni-obyekty-rf/33611814.html
HERE WE GO 😎
Drönarkartan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7bgqevplc2o
🟦🟦🟦
🔱🔱🔱
🟨🟨🟨
Decimerad samling drönare, men vi hoppas att måluttagningen är desto mer precis och objekten desto mer kritiska för den ryska ekonomin och den ryska militära förmågan.
Man kan väl få önska att ansvariga för de bestiala krigshandlingarna sover katastrofalt dåligt och gör dem allmänt oförmögna till konstruktiva beslut!?
Alla verkar sikta mot moskvaområdet… dom fokuserar…
Det snackas litegrann i sociala medier om att Frankrike har skjutit ned drönare öva för en fransk ubåtsbas. Någon som hört något om detta?
Öva för = ovanför
Här står en del om 5 drönare över fransk ubåtsbas:
https://www.euronews.com/2025/12/05/french-soldiers-open-fire-on-drones-over-nuclear-submarine-base
Här lite från tidigare idag
14:01 – 14:01:26
🇫🇷 French military opened fire on five unidentified drones near their nuclear submarine base in Brest last night, according to French media.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7agzgtbrk2t
New from Ryazan 💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7bhb7i5js2o
💥 Electronic warfare and air defense systems operate in Ryazan.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7bgfif2ss2a
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7bgfifv6k2a
🦩🇺🇦🚀 New footage of the Flamingo cruise missile.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7bcwg73j22g
Längtar tills dessa börjar användas regelbundet.
🇭🇺 🇺🇦 Politico: “Hungary officially ruled out issuing Eurobonds to support Ukraine on Friday, depriving the EU of a potential Plan B if it can’t find a way to use frozen Russian assets to finance Kyiv’s €165 billion bailout.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7bcnroo3s2g
Putin-regimens uttalande idag om att krig ned Europa är oundvikligt och att Ryssland är redo om Europa vill strida är väl något av det mest positiva som sagts på länge från ryskt håll. Innan invasionen av Ukraina så förnekades alla former av krigsförberedelser. Med Kremls tvärtemot-retorik så innebär det här väl i princip att Ryssland absoluta aldrig under några omständigheter vill föra krig mot Europa.
Det betyder väl att Ryssland inte är redo för krig mot Europa, inte att man saknar viljan? Putin är en gammal gubbe och säkert bekant med att ha viljan men sakna förmågan.
👍
😂
https://www.cnn.com/2025/12/05/europe/trump-national-security-plan-europe-latam-intl
CNN talar uppfriskande klarspråk om Trumps rasistiska och föraktfulla säkerhetsplan, och trycker på att USA ger upp ledartröjan till Kina. Utrikespolitiken är inte ett av Trumps starka områden bland amerikanska väljare, och jag tror knappast att särskilt många republikanska politiker ställer upp på den här linjen.
Det påstås att man fick tona ner tonen mot Kina i planen jämfört med tidigare utkast av rädsla för att provocera Beijing. Det får USA att framstå som säkerhetspolitiskt svagt.
Utrikespolitiken är faktiskt ett av Trumps starkaste områden bland väljarna, hur otroligt det än kan verka från vårt perspektiv.
Citat:
“Utrikespolitiken är faktiskt ett av Trumps starkaste områden bland väljarna” stämmer om man menar Trumps egna väljare/republikanska kärntrupp. Om man däremot syftar på amerikanska väljare generellt blir påståendet missvisande, eftersom många väljare utanför hans bas ser hans utrikespolitik som problematisk.
Det beror ju på att det finns ett så stort stöd för att USA ska sluta agera världspolis. De fattar så klart inte att den attityden bara ökar risken för mycket större krig.
Angående Vance så undrar jag om det inte ändå kommer bli Marco Rubio som blir nästa republikanske presidentkandidat? Han lyfts fram som sådan av en youtube-kanal som heter Rubin Report som jag misstänker har en stor roll att organisera MAGA-folket. Den kanalen “hjälper” tittarna att förbise olika magplask och pinsamheter från Vita Huset (tex bråket mellan Trump och Musk) och under valkampanjen. Dvs han är en s.k. spinndoktor. Lite som vår egen Henrik Jönsson som matar tittarna med argument dom kan föra ut i fikarummen.
13:34 Att Europa får klara sig själva har varit officiellt sen i Mars: https://cornucopia.se/2025/03/hegsethdoktrinen-ryssland-inget-hot-mot-usa-kommer-inte-forsvara-nato-med-trupp-karnvapenparaply-bestar-kina-enda-fokus/
Det som saknas är lager med ammunition speciellt missiler och robotar, bombflyg och tilldelning av taktiska kärnvapen. Men framförallt logistiken. Det är jänkarna som har stått för detta.
Ammuntion som artillerigranter kan produceras snabbt som följd av satsningen för Ukraina men tanken att missiler och robotar är en dyr och exklusiv resurs måste bort. Det är enklare och större volymer som gäller. Noterar att jänkarna har dragit igång produktion av Shahedkopior: https://www.twz.com/air/u-s-deploys-shahed-136-clones-to-middle-east-as-a-warning-to-iran
Bombflyg får vi nog skippa innom ramen för närtida konflikt men kan ersättas med fjärrbekämpning. För taktiska kärnvapen får Frankrike bidra men processerna för hur Polen och Baltikum ska be om insatser behöver sättas i sten utan uns av tvekan. Slutligen att verkligen öva på att flytta brigader och divisioner. Gärna årligen som Reforger-övningarna under kalla kriget. Då flögs hela divisioner in med kort varsel till förhandslagrad materiel i Tyskland. Sverige kan säkert göra något liknande i mindre skala.Det går. På 80-talet brukade Svenska repövningar omfatta 40000 soldater i dag blir det färre så klart det går. Men dom måste över Östersjön.
Kan tillägga att Tyskland börjar vakna
“Germany’s Secret Plan for War With Russia
A classified blueprint shows why weapons or troop numbers alone may not decide the outcome of a broader conflict between Moscow and the West”
https://www.wsj.com/world/europe/germany-russia-war-nato-secret-plan-8ce43a8d?reflink=desktopwebshare_permalink
Även om jag hyste vaga förhoppningar om motsatsen stod det egentiligen redan klart när Trump vann valet.
Argumentet är att jänkarna knappt klarar Kina i konflikt. Må så vara fallet att flygvapnet, marinkåren och flottan behöver nya prioriteringar. Det är inte orimligt men att hela flygvapnet och att just hela armen behövs i sydkinesiska havet är inte självklart om det handlar om att försvara samma närmaste värderingar som allierade har.
Jag tror inte det ens den amerikanska kapaciteten kommer att prövas. Byfånegänget i USA tänker i intressesfärer och det är därför talar om Grönland, Kanada, Panama och nu Venezuela. Har oerhört svårt att se att de skulle försvara Taiwan, t.ex.
Bra att nya nationella säkerhetsstrategin också lyfts i DN.
Här kommenterar Michael Winiarski den:
https://www.dn.se/varlden/michael-winiarski-trumps-usa-strategi-helt-i-putins-smak/
Betalvägg. Här arkiverat:
http://archive.today/Ljiip
Godnatt!
Dags att befria Ryssland från Ryssland.
För sju år sedan så tittade jag på min alldeles nyfödda dotter som med möda öppnade ögonen för första gången. Jag tänkte: Kommer hon att dö en naturlig död som väldigt gammal eller kommer hon att dödas i ett krig?
Nu är farhågorna en realitet. Det är krig och det blir krig. Frågan är bara mellan vilka. Jag har slitit som bara jävulen i flera år, inte 24/7 men hela tiden tangerande bristningsgränsen. För hennes skull, för att hon skall vara ekonomiskt oberoende. Jag hoppas att det inte har varit i onödan.
Bloggarn har rätt, dra av plåstret. Det kommer ingen revolution från de i usa som har substans mellan öronen, det kommer bara att bli värre. Judarna förnekade ända tills dörren i gaskammaren slog igen bakom dem. Helt enkelt: Våga se sanningen i vitögat eller gå under. Att säga: -O så otrevligt, sådant pratar vi inte om här, det är livsfarligt. Identifiera, likvidera. Utan det obehagliga samtalet, ingen identifiering.
Någon som kan förutspå när dollarn bryter samman? Dvs ett fall på ytterligare 30-40%? Vad som händer då är att usa inte kommer att kunna trycka några nya dollar, därmed är usa slut.
Herrn som förutsåg Sovjets fall ansåg att usa skulle komma att klappa ihop är 2016, året då Trump klev in i Vita Huset.
Sluta handla med USA och Xina. Minimera iaf.
Sluta låta Orban stoppa EU-stöd till UA (jobba istället multilatetalt med alla EU-länder och andra demokratier som vill?)
Toksponsra med ryska frysta pengar en megakampanj för demokratisk jordskredsseger i nästa års val och nästa presidentval. Haha. Vore fin ironi. Ska vi såklart inte göra. Men kul tanke ändå.
Massa Gripar och franska spetsflyg till UA NU! Snabba på! Öka!
Den enskllt viktigaste faktorn för att komma ur den megaskitstorm VP och DJT njuter av att skapa åt oss är nog ändå att få till maktskifte i USA så snart det går.
Men vi ska vara långsinta och icke-naiva: Några fler amerikanska vapen ska inte levereras till Europa. I den delen måste vi bli självförsörjande. Det är en fråga om överlevnad.
😡
“This is Alina and Vladyslav. Russia ended their lives in Kherson few days ago..
She was 34. He was 6.
On 26 November, a Russian attack drone targeted a civilian car in Kherson.
Inside were 34-year-old Alina — a nurse who cared for stroke patients — and her six-year-old son, Vladyslav. 👇”
https://bsky.app/profile/meanwhileua.bsky.social/post/3m7bcitqa5c2n
“GLOBAL RALLY: STOP HUMAN SAFARI / SAVE KHERSON
On 13–14 December, people in cities around the world will gather to protest this war crime and demand accountability.
Stand with Kherson. Stand with Ukraine. Raise your voice.
More information: humansafari.org”
https://bsky.app/profile/meanwhileua.bsky.social/post/3m7bcm7pjak2s
“Every inch of this land has people, homes, stories and graves on it.
Ukraine isn’t “holding on” to territory — it’s defending its own country from an invader who crossed the border unprovoked.
The conversation was never about “compromise”.
It has always been simple: Russia must leave what it stole.”
https://bsky.app/profile/meanwhileua.bsky.social/post/3m7amyetq242u
“Refinery in Ryazan was hit.”
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3m7bklx4bzq24
“Apparently it was the ” low-temperature isomerization unit Isomalk-2-LIN-800″ that got hit.
coordinates: 54.571337, 39.749315″
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3m7blscic2q24
En gtanke: Ska inte EU “skicka en fredstrevare” där vi ger bort Ungern till Ryssland…
Skämt åsido, dags att utesluta Ungern ur EU. Ja, jag vet att det inte går, men det går att alla andra demokratiska länder lämnar EU och bildar ett nytt EU2. Och NATO2. Ta upp diskussionen i alla fall…
Det är inte alltför långt kvar till valet, man kan avvakta och chansa på en förbättring.
Ska alla lämna EU och gå in i nytt EU tar det månader och mer sannolikt år.
Det håller jag med om. Vi ska inte offra det ungerska folket lättvindigt pga despoten Orban. Bra att ge dom en chans till. Det vore också bra att ha en mekanism att frysa EU-medlemskapet till dom återigen uppnår förväntningarna. (Utan att dom ska behöva ansöka på nytt.)
Argumentet är att jänkarna knappt klarar Kina i konflikt. Må så vara fallet att flygvapnet, marinkåren och flottan behöver nya prioriteringar. Det är inte orimligt men att hela flygvapnet och att just hela armen behövs i sydkinesiska havet är inte självklart om det handlar om att försvara samma närmaste värderingar som allierade har.
Ignorera. Se ovan.
Russinen taktikändrar
“Ukrainian blogger who cites a source in the military. Russia is now using “shaheds” in Pokrovsk. Possible…but it is likely he is referring to BM-35s/Italmas drones which look like Shaheds but are smaller and are meant for frontline attacks. Sometimes they’re conflated
Russians rotated their forces”
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3m7bk2bm6ti24
“From a Ukrainian soldier who blogs under the name Officer_33
Alt text available.
Myrnohrad is still holding on, it’s the hottest spot on the front.
Ukrainian positions are Novoekonomichne are good.”
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3m7bj7s4gsi24
Det är tråkigt när det känns som om europeiska politiker och journalister lever i villfarelsen att folket är rysligt måna om relationen med idolen USA.
Där tror jag att opinionen just nu svänger ganska kraftigt. Beroendet av USA tycks mig vara betydligt mer psykologiskt än ekonomiskt. Sagt av mig som inte är ekonom eller på annat sätt särskilt insatt.
Hoppet står till att trumpeten snart faller av pinn på riktigt. Då tar visserligen den vidrige Vance över, men hans makt över den genomkorkade valkåren i USA är troligen inte alls som clownens.
Han har mindre makt, men framför allt vet vi var vi har honom. Herllre en konsekvent logisk fiende än en irrationell dement (fd) “vän”.
“Nobody likes Vance”
Vanz Kant Danz but he steal your money, watch him or he`ll rob you blind. /John Fogerty 1985
Allt går igen. Då handlade låten om Saul Zaentz, nu passar den bra in på Vance.
Det sägs att Belgien köper massa rysk gas. Hur går det till, Belgien ligger ju på fel sida om Europa, det är väl bara för mellanliggande länder att stänga kranen.
LNG tydligen… Jaha, då stänger vi Bält och Öresund då…
😡”It is expected that Russia will launch a massive attack on Kyiv tonight. Tu-95s and at least one Tu-160 have been reported as taking flight.
Here is a list of suspected targets and potential weapons Russia will use.”
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3m7bhx5bjbq24
Forts.”Mig31K is the KH-47 Kinzhal hypersonic Dagger missile launching plane.
OTRK is ground launched ballistic missiles.”
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3m7biesvtxa24
Man avfyrade tre Kinzjal
Kan komma en våg nr 2, i så fall tre till lite senare
“Ryazan in Russia is having an active night so far.” 😉
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3m7bhpj6rw224
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3m7bhpj7lcp24
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3m7bhpj7lcq24
🤬 Russia struck Fastiv train station/depot near Kyiv, according to local residents.
It is reported that an ATB supermarket is also burning in the city.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m7bm77y7wk26
2 missile carriers deployed to the Black Sea. Total salvo of 14-16 Kalibr missiles
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7bkemlqjc2h
Gissar på ubåtar
Ser ut som attack med ballistiska från både Brjansk och Rostov
Ser ut som en större attack är på gång. Sju strategiska bombplan är inte uppe samtidigt varje gång numera
✈️ 7 TU-95/Tu160 aircraft heading for launch
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7bpnzzmek2a
Må de tumla mot jordytan i bitar och fragment, som en följd av materialutmattning, mediokert underhåll eller varför inte kinetisk verkan😡
Eller varför inte under inverkan av farbror Vodka?
The Voronezh region of Russia was also affected by drones tonight, with the governor admitting a power line was damaged by “drone debris”
The drone alert went on for quite a while, but no casualties were reported.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3m7bovopjss2z
Several missiles hit Kryvyi Rih TPP in Dnipropetrovsk region.
The Russians also attacked the energy sector in Dnipro and Kyiv.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7bprfr2q22a
Explosions in multiple region of Ukraine tonight.
In Kyiv region, the whole horizon turned orange in Fastiv, south of the capital itself.
The Fakel Machine-Building Plant & Electrothermal Equipment Plant are located in the town.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3m7bpzdgqe22o
😖
Talks about a possible peace deal continue in the US today, and tonight, within 90 minutes of this statement of progress towards peace, Russia gave its answer.
This ‘read out’ from Ukraine/US parties called on Russia to show real commitment towards peace. They sent missiles.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3m7bsloe6kk2o
“”Since the start of the full-scale invasion, Russia has created a shadow fleet of over 1,240 tankers.
As of September 2025, Russia was earning approximately $200 million per day from oil exports. 69% of this volume was transported by the shadow fleet.””
Skuggflottor både här och där:
“What’s really happening in the ocean’s “dark zones””
https://youtu.be/2tuS1LLOcsI?si=kqY9CNy742dCcxF-
Fick på något vis inte med länken till texten inom citattecken, här är den:
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3m7bhfimzuk24
Yet more images appearing to show a surrendering Ukrainian soldier being shot dead by the war criminal invaders.
🇺🇦 prosecutors say it happened near the village of Sviato-Pokrovske where a soldier had been hiding in an almost destroyed house
bild. Länkar inte denna gång
😡Det är så j-*v*a illa!
På så många nivåer.
Låt ryssdj-vlarna gå ett kvalfullt öde till möte!
Med våra bidrag och kunskap, på alla vis, små som stora, för det är trots allt något fint i att ge slemgnomerna och avskummet ett h-vete!
Solrosgödsel och sot!
The AFU counterattacked in the north of Novopavlivka, Dnipropetrovsk region
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/1997029886373089317?s=20
The AFU are advancing in Kupyansk
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/1997030028018962533?s=20
Dags för en gonattfilm? Ja?
Sov gott 😴
I can’t get over the fact that he naps while Rubio is LITERALLY saying he’s the “Only one in the world who can focus.”
I just have to laugh
Film
https://x.com/KellyScaletta/status/1996590589098278936?s=20
Varning twitterlänk ⬆️
😁
Där har du en som aldrig vaknar ur sin dårskap.
Fullkomligt bisarr scen när Rubio öser lovord över DJT som sitter och sover i stolen bredvid. En filmsekvens som kommer att gå till historien som definierande för den amerikanska administrationen.
😀
😀
Intervju på CNN med Wesley Clark (f.d. Supreme Allied Commander Europe of NATO) om USA:s nya nationella säkerhetsplan.
Trump lays bare his contempt for Europe in blistering new national security plan (CNN, Dec 6, 2025)
(not. titeln är CNN:s titel)
https://www.youtube.com/watch?v=3dS6ZYA5OHg
CNN:s kommentar under klippet:
“”America Alone” might be the simplest précis of the White House’s new National Security Strategy, an extraordinary document released that starkly lays out the administration’s broad foreign policy priorities. “
1180 KWIA
2 tanks
2 APV
31 artilleri
2 MLRS
487 UAV
130 mjuka fordon
1 special
Tack Justanothernickname!
My pleasure!
Tillbaka till de vanliga nivåerna?
Bonk.
Ingen SU-24. misstänker den var med igår ty enligt Denyd Davydov var Mig-29:an en utställd symbol vilket också sas i en av filmerna som florerat.
En utställd symbol?
Utställd symbol? Betyder det skenmål?
Det betyder väl att de är uppställda ungefär som flygplanen som står längs E4:an förbi Linköping? Tunnan, Lansen, Draken, Viggen. Tror SK-60 finns där också. Vet inte om de fått upp någon Grip ännu.
Sitter det inte en Gripen på vägen in till Såtenäs? Hm 🤔
1180 igen…
Min foliehatt glöder av tankarna på nån symbolisk siffermystik.
Vissa magiska tal återkommer alltför ofta, det MÅSTE betyda nåt?!?
Vi fortsätter stötta de som kämpar för oss.
Håll i, håll hårt, håll ihop! 💪🇺🇦🇸🇪
Håller med. Återkommande tal tyder på någon typ av manipulering.
Megabonk för tredje dagen i rad. Tack Ukraina för vad ni gör för Europas demokratier!
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3m7cpeoz7js24
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
Ge upp? finns int på kartan.
God morgon kära Perra, Wesslan och alla andra cornucopianer!
Vi ger aldrig upp hoppet och kampen för att Europa ska vakna på riktigt!
Nu hat vi papper på att amerikanska regimen inte är att lita på.
Nä här ges inte upp! God morgon!
God Morgon Perra och alla andra spjutskaftshållare! Vi ger aldrig upp!
God morgon!
Aldrig!
Godmorgon! Aldrig!
God morgon!
Ukraina kommer och ska vinna detta krig som Ryssland startat. Vi vet bara inte när de kommer segra.
Mem vi vet att varje morgon är en morgon närmare seger!
Aldrig!
God morgon! Vi ger aldrig upp!
Sällan har väl glaset klirrat högre än när man läser ett extrakt ur USAs nya Maasterplan för utrikespolitik!
“The document, with a signed introduction by Trump, says Europe is in economic decline but its “real problems are even deeper”, including “activities of the EU that undermine political liberty and sovereignty, migration policies that are transforming the continent, censorship of free speech and suppression of political opposition … and loss of national identities”.”
Jag tror att dom helt enkelt förväxlat USA och Europa. Försvarsmekanismen kallas väl för projektering?
* projecering
Projicering är ett särdrag hos narcissister och den här texten är ett utmärkt exempel på det.
Alltså, vilken rappakalja. Varje normal amerikansk statstjänsteman måste ju rimligen skämmas livet ur sig när hen läser sådan smörja.
uza har utvecklats till en 3:e gradens politisk parodi på någon halvt nedlagd tv-kanal, sådant man fastnar för i några minuter för att det är så dåligt att man undrar vad skådespelarna ens tänkte när de antog sig jobbet.
Nu är det som att de värsta översittarna på skolan har supit sig drängfulla tre dagar i sträck och brutit sig in i skolans teater där de kör någon typ av improviserad fylleteater.
Man skäms verkligen å alla normala amerikaners vägar.
En tanke fladdrade förbi till morgonkaffet.
-Skulle inte ungrarna önska att hela Europa hjälpte dem, med alla till buds stående medel, om ryssen invaderade Ungern? Även om det vore näst intill meningslöst.
En majoritet av ungrarna gör förmodligen det, de som styr vill krypa ner i Putlers säng.
I år har ju Ungraren László Krasznahorkai fått nobelpriset i litteratur och i en artikel (kommer tyvärr inte ihåg var) noterade jag att det uppenbarligen inte är så bra ställt i HU längre. Månne Orrbans regim ha skapat en situation lik den i moskvastaten där eventuella EU-fonderingar går till diktatorfamiljen istället för till folket.
Det finns alltså potential för jobbiga dagar för O med anhang då missnöje brukar gro.
Med tanke på hur nära moskvastaten han önskar komma så lär han också ha lika dåligt läge som VP om moskvastaten skulle gå i pytten. Bara mina funderingar men vi har sett det förr att när det går dåligt för en diktator så är det inte ovanligt att det går dåligt för dem alla.
Ja, man kan ju hoppas och i detta även inkludera Slovakiens och Serbiens ledare.
Och USA:s.
Läser kommentarerna på mitt sista inlägg från gårdagen, innan grannarna anföll (på ett sätt som grannar skall ”anfalla” dvs. överraska med mat och alkohol, inte med artilleri och bombanfall). Andemeningen har uppfattats korrekt av de flesta, dvs det finns inget vi/dem i det läge som nu råder. Chamberlain 2025 är VI, inte en enskild stat, inte Belgien, inte GBR, som av någon oklar anledning ville leva i ”splendid isolation” igen, utan det som återstår av den fria världen, alla de människor, stater som fortsatt tror på det Churchill uttryckte om demokrati som styrelseskick. VI måste, hur jävla jobbigt det än känns och vad det än kan kosta, sätta ned foten, med storlek 48, för att slippa en utveckling värre än den 1939 – 1945!!!
👍
Jag vet inte hur er lördag är men jag är omtumlad och överlycklig då jag nåtts av beskedet att jag vunnit det nyinstiftade Keystonestate-priset! En medalj och en plakett har jag fått där det står tydligt att jag är den bästa och duktigaste. Är genuint ärad över detta.
🤣, stort grattis.
Hela världen häpnar över din bedrift.
😂
Tack för det skrattet, det behövde jag!
Bra start på dagen. En pepparkaka med kristyr fäst i ett rött julband att hänga om halsen kan tänka? Inte bara god utan även snäll.
Kanske ett av de mäktigaste priserna ändå. Sjukt att stormedierna helt missat. Politico och Guardian hade det iofs uppe en stund, men sen gled det ner och försvann i sorlet.
Det svåraste som finns är att ge sig själv beröm. Har man väl passerat de kvalitetskrav som måste uppnås vet man att man gjort något riktigt bra! 👍
Själv är jag inte riktigt där än! 😄
Själv har jag inga problem med att ge mig själv beröm eftersom jag förtjänar det. En egenskap jag delar med Trump.
Lika men väldigt olika.
Du förtjänar det. trumpen icke.
Hahahaha! 😀
Vilka andra, om någon, var nominerade? ^^
Denna sammanfattning som inleder USAs nya säkerhetsdoktrin är något av det mest skrämmande jag har läst. Det är inte en upprepning av en trött och naive Chamberlains “Peace in our time”. Det är snarare något som en totalitär diktator bygger sitt manifest på! Frågan är bara vem diktatorn är att det inte är Trump som knåpat ihop det står helt klart frågan är alltså “Vem och i Vems intresse”?
“My fellow Americans:
Over the past nine months, we have brought our nation—and the world—back
from the brink of catastrophe and disaster. After four years of weakness,
extremism, and deadly failures, my administration has moved with urgency and
historic speed to restore American strength at home and abroad, and bring peace
and stability to our world.
No administration in history has achieved so dramatic aturnaround in so short a
time.
Starting on my first day in office, we restored the sovereign borders of the
United States and deployed the U.S. military to stop the invasion of our country.
We got radical gender ideology and woke lunacy out of our Armed Forces, and
began strengthening our military with $1 trillion of investment. We rebuilt our
alliances and got our allies to contribute more to our common defense—including
a historic commitment from NATO countries to raisedefense spending from
2 percent to 5 percent of GDP. We unleashed American energy production to
reclaim our independence, and imposed historic tariffs to bring
critical industries
back home.
In Operation Midnight Hammer, we obliterated Iran’s nuclear enrichment capacity.
I declared the drug cartels and savage foreign gangs operating in our region as
Foreign Terrorist Organizations. And over the course of justeight months, we
settled eight raging conflicts—including between Cambodia and Thailand, Kosovo
and Serbia, the DRC and Rwanda, Pakistanand India, Israel and Iran, Egypt and
Ethiopia, Armenia and Azerbaijan, and ending the war in Gaza with all living
hostages returned to their families.
America is strong and respected again—and because of that, we
are making peace all over the world.
In everything we do, we are putting America First.
‘What follows is a National Security Strategy to describe and build upon the
extraordinary strides we have made. This document is a roadmap to ensure that
America remains the greatest and most successful nation in human history,
and the home of freedom on earth. In the years ahead, we will continue
to develop every
dimension of our national strength—and we will make America safer,
richer, freer,
greater, and more powerful than ever before.
President Donald J. Trump
The White House”
Träffade rätt nyligen goda vänner från Kina. Vi Pratade om världsläget och kriget i UA. Korruptionen i russki också. När detta kom på tal berättar vår vän att det ser likadant ut i Kina. Det högre politiska skiktet är genom korrupta och skor sig på allt. Detta kanske inte syns utåt lika mycket som i russki men pågår sedan länge. Han misstänker starkt att kinas militära styrka (som i man räknat visserligen är mycket stor) inte lever upp tekniskt/kvalitativt till vad som visas upp utåt. Alltså stora likheter med russki i dag. Det känns ju ändå lite upplyftande att diktaturer verkar fungera så uselt över allt i världen…
Om vi bara kunde utnyttja korruptionen på något slugt vis för att störta diktaturerna, i stället för att behöva kriga med dem…
Gui Minhai skrev ju en del om korruptionen bland de kinesiska ledarna. Det retade dem så mycket att han kidnappades i Thailand, fördes till Kina och dömdes till fängelse. Det är drygt 10 år sedan. Inte mycket lär ha ändrats sedan dess.
Ny tråd:
https://cornucopia.se/2025/12/uppdateras-polsk-luftforsvar-aktiverat-under-massiv-rysk-terrorbombning-i-natt/
Även om det är lätt att tro det i bland är inte alla i USA helt förtappade, en majoritet stöder fortfarande Ukraina.
(Hade förstås önskat att de visat det även i valet så vi sluppit Trump).
”🇺🇸🇺🇦 The Reagan National Defense Survey, released Thursday, found that 64% of Americans favor sending lethal aid to support Kyiv’s government, up 9% points from last year and the highest proportion since February 2022, – NYP”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7cq3cy3es2y
Det här var intressant: “Socialdemokraterna vill ingå en tioårspakt med Moderaterna för att få stopp på de kriminella gängen.”
S och M ligger inte långt från varandra här. Men S inser att om vänstersidan vinner valet så blir det krav från Herrejössesvänstern som absolut inte kommer knäcka några gäng. Och vinner högersidan så kan det komma alltför drastiska förslag från Herrejösseshögern.
Jag hoppas verkligen att S och M skriver detta tioårsavtal, så att vi kan få stabilitet kring denna punkt och döda den inför valet.
Jag håller med och ser gärna ett ökat mittensamarbete i dessa orostider (där “mitten” numera väl närmast, åtminstone i mina ögon, lite generöst och svepande kan definieras som S+C+L+M+KD; extremerna till vänster, V+MP, samt till höger, SD, bör till varje pris undanhållas alla former av regeringsinflytande).
“13:25 The Economist har en bra graf, tyvärr bakom betalvägg, som visar hur långsamt ryska framryckningar skett.”
Arkivkopia utan betalvägg: As America pushes peace, Russia’s battlefield advances remain slow (www . economist . com @ archive . is)