En fabrik som tillverkar Ch-59/69 kryssningsrobotar i ryska Smolensk ska bombats. Indien fortsätter visa att man står på de ryska fascisternas och krigsförbrytarnas sida och har 22-faldigat antalet indiska arbetare i Ryssland. Ryssland tog mycket svåra manskaps förluster vid fronten och de högsta på länge.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

Jag börjar med att påminna om att någon har registerat falskt konto i mitt namn på Facebook. Alla vänförfrågningar från någon som kallar sig “Lars Wilderäng” är falska, anmäl kontot och om du jobbar inom säkerhetsklassade verksamheter som försvar, rättsväsende eller försvarsindustrin och liknande gör en säkerhetsanmälan till din arbetsgivare om att någon försöker infiltrera genom att använda mitt namn.
Mer information finns i en separat artikel. Bilder på kontot byts ut, så det är inte utseendet som avgör. Alla vänförfrågningar från någon som kallar sig “Lars Wilderäng” på Facebook är falska.

Militarnyi rapporterar att en fabrik i Smolensk som tillverkar den kortdistans kryssningsroboten Ch-59 eller dess modernare variant Ch-69 och komponenter till medeldistansroboten Ch-101 ska bombats. Utfallet är okänt och filmer visar explosioner och även ryska luftvärnsrobotar.
Ch-59 med räckvidd på upp till 280 km och 320 kg stridsspets är närmast att jämföra med Storm Shadow/SCALP i väst, medan Ch-101 är att jämföra med amerikanska Tomahawk. Roboten används främst för att bomba mål inom tiotal mil från fronten, som Zaporizjzjia, Dnipro, Charkiv och Donetsk, och ska eventuellt ibland avfyras från Su-57 Felon, men också vanligare från Su-34, Su-30 och Su-33 för att nämna några spetsflyg som kan bära roboten.
Den modernare varianten Ch-69 ska ha 400 km räckvidd och påstås ha vissa så kallade smygegenskaper, dvs en mindre radarmålyta än Ch-59.
Indisk arbetskraft i Ryssland har ökat 22x på fem år rapporterar Kyiv Post och det hela visar att Indien har tagit de ryska krigsförbrytarnas och fascisternas sida mot Väst. Antalet indier som arbetar i Ryssland har gått från 813 till 17 700.
Till detta kommer förstås distansarbeten som callcenter och IT-utveckling åt Ryssland.
Detta är viktigt att komma ihåg för svenska företag med säkerhetskänslig verksamhet och att indisk lojalitet är till Kreml och att samma indiska företag man anlitar mycket väl också kan arbeta åt Ryssland.
Härom dagen rapporterades att Indien står för hälften av exporten av bränsletillsatser till ryskt stridsflyg.

Ryska manskapsförluster igår var mycket svåra och de högsta på länge enligt den ukrainska generalstabens morgonsammanräkning. Ryssarna förlorade 1 240 man och mycket svåra 87 transportfordon samt tre ovanliga enheter särskild utrustning. Artilleriförlusterna var låga 10 enheter och med pansarfordonsbristen förlorade ryssarna endast en stridsvagn.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Razom do peremohi! Smert voroham!
12:19 En ukrainsk Buk-M1 luftvärnssystem skjuter ner en rysk kryssningsrobot av typen Iskander-K på denna film. Iskander-K är den landbaserade versionen av ryska flottans Kalibrkryssningsrobot.
12:20 Film på hur ukrainska FPV-drönare svinar mot rysk logisitk- och telekrigsystem, som uppenbarligen inte klarar av att störa ut FPV:n. En rysk minibuss kraschar för övrigt av sig själv och FPV:n flyger vidare mot annat mål istllet.
13:55 Dimko, medgrundare till den ukrainska volontärorganisationen Dzyga’s Paw, och som numera tjänstgör som drönarpilot vid fronten postade en bild på en svensk flagga de fick från svenska volontärer vid en leverans. Flaggan har sedan hängts upp vid hans säng i deras bunker.
Detta är enormt viktigt och är en ständig påminnelse vid fronten om att ukrainarna inte är ensamma. Västs politikers agerande kan kritiseras, men detta är påminnelser om att vanligt folk står med Ukraina och kämpar på oavsett politikernas nojor.
Jonas har påtalat det pyskologiska värdet i att svenska privatpersoner levererar utrustning och stöd direkt till frontförbanden som en ständig påminnelse om att man står tillsammans med Ukraina. Det ska inte underskattas och kan vara viktigare än själva utrustningen.
Blågula Bilen skriver angående Dimko – bloggen gissar att leveransen var från dem – följande:
“Leverans av fordon och utrustning i all ära, men det viktigaste vi levererar är vetskapen vid fronten att svenska folket aktivt står bakom de soldater som slåss för frihet. Inte med vackra ord utan genom konkret handling.”
14:32 24:e avdelta stormbataljonen Aidar ska befriat en by i Zaporizjzjaregionen rapporterar Kyiv Independent. Byn ligger här på DeepstateMap och var delvis ockuperad och resten omstritt.

16:11 Trump och Zelenskyj ska pratats vid för andra gången på två dagar rapporterar United24 Media.
16:15 Angående samtalet med Trump skriver Zelenskyj på sin officiella Facebook:
“I have just spoken with President Donald J. Trump – for the second time in two days – and today’s conversation was also very productive.
Yesterday, we agreed on a set of topics to discuss today, and we covered all the aspects of the situation: defense of life in our country, strengthening our capabilities – in air defense, resilience, and long-range capabilities. We also discussed many details related to the energy sector. President Trump is well informed about everything that is happening.
We agreed to continue our dialogue, and our teams are doing their preparations. Thank you!”

16:28 Yttrandefrihet är inte en rättighet att få dia skattepengar.
Moderaterna i Stockholm vill nu stoppa den halva miljon kronor som putinisterna på Teater Tribulanen har suttat från Region Stockholm för att sätta upp en pjäs som motarbetar svenskt försvar, demokrati, frihet, välstånd och välfärd och går Kremls ärenden genom spridande av rysk propaganda och lögner. Moderaternas Kristoffer Tamsons säger till Expressen:
“Det är helt orimligt att skattepengarna används till det här. Om teatern vill ägna sig åt putinkramande får man gå till ryska ambassaden och be om pengar därifrån.”
Teatern kallar det “diktatur” att inte få skattepengar, och säger att “[d]et har startats ett drev av en bloggare” och att “[e]n massa kränkta män har dragit i gång och sätter press på teatern, bidragsgivare och media där vi annonserar”. Fokuset på kön visar ju tydligt att man är putinister, då det i ett modernt liberalt land inte spelar roll vilket kön någon har medan det är extremt viktigt i Ryssland.
Det framgår inte vilken denna bloggare är.
När Moderaterna tar upp frågan om bidragsstopp i Kulturnämnden får vi svart på vitt om Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet mfl aktivt stöder spridande av Putins och Kremls propaganda med hjälp av skattepengar, eller om de stoppar stödet. Det är inte vad man säger som räknas, utan det man gör – ger man ekonomiskt stöd till putinister är partiernas yttranden om stöd till Ukraina inte värt ett skit och de visar var deras riktiga sympatier ligger vilket bör kommas ihåg valåret 2026.
På tisdag får vi i regionfuläktige facit om S, MP och V stöder putinistisk propaganda.
Återigen: Yttrandefrihet är inte rätten att få dia skattepengar, i detta fall pengar från Region Stockholm som alltså kunde gått till sjukvård istället för Kremlpropaganda. Anser de styrande partierna i regionen att rysk propaganda och lögner är viktigare än sjukvård? Jag vet vad bloggens mycket sökbara, klickvänliga och i sociala medier delbara rubrik kommer bli om SVMP väljer rysk propaganda före sjukvård och hur många gånger budskapet kommer repeteras i valrörelsen nästa år.
18:48 Nederländerna har levererat en minsvepare till Ukrainas flotta.
392 kommentarer
God eftermiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Grattis till Guldet 🥇
☺️🙏
🥇👍
Blir Ukrainahjälpen idag!
123 486 1993
👍
Grattis till förstaplatsen!
👍
🏅
Hej
Sjukvårdsväska.
👍
👍
WOW!
Good Moooorning!
JvM
👍
👍
Nylander?
En tusing till BGB. Vi ger aldrig upp!
👍
Swe
PUU
FCK PTN
SLAVA UKRAINE
👍
Ser oftare krav på medborgarskap som krav på jobb utifrån säkerhetsklassning.
Statslösa personer erkänns inte som medborgare av något land, i Sverige finns idag ca 5.000 kvinnor och lite fler; ca 5.500 män, enligt Asylcentrum.
Slava ukraini!
🇺🇦Ukrainian Air Defence shot down:
▪️103/118 UAVs;
▪️0/1 Kh-31 missile.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2yeq3gnfk2x
Sjömålsroboten Ch-31 är ju lite ovanligare.
Filmbevis
Units of the 24th Separate Assault Battalion “Aidar” together with the 33rd Separate Mechanized Brigade have liberated the village of Mali Shcherbaky in the Zaporizhzhia direction.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m2yc4r6yv226
💙💛
Hej
Detta meddelande dök upp i min telefon idag.
Час полювати роботами! Опановуй наземні роботизовані комплекси в підрозділах Сухопутних військ. Подай заявку: landforces.mil.gov.ua/nrk/ або 0800301314 Вибирай дрон, ставай оператором НРК, бережи життя!
Tänker du söka?
Nej, men jag har gärna erfarenhetsutbyte med enheten.
👍🏾
Lägesrapporten, Noel
Hela Gårdagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/1977288533116354961.html
The Russians claims that the Armed Forces of Ukraine have flooded sewer collectors to stop the occupiers in Pokrovsk.
It is also reported that the collectors are being sealed and clogged with construction debris, and gas pipelines are being mined.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2yji3mq2s2g
“sewerorcs”, är det lägsta ranken bland orcherna?
En av dom lägre antar jag
Knalt på kontot och långt till lön, men skickat 200 pix till Power Up Ukraine idag ändå. Kan jag så kan de flesta.
👍
Idag håller vi tummarna för KYIV UNBROKEN och Kyiv Marathon!
Därför tar vi en sista uppdatering. Torsdag-lördag, 8.1 km. Vi avrundar uppåt till hundratal kronor, samt dubblar. 200 till jvm
👍
👍
Stort tack! Jag har postat lite om mina upplevelser under loppet och kring. Jag får gå igenom allas fina bidrag när jag känner mig lite mer ok
Slava Ukraini!
👍
Även oberoende ISW påpekar Ryssland är ett hot mot NATO mycket tidigare än vad en del tror
⚔️ Russia may be able to pose a significant threat to NATO on a timeline much sooner than 2036, – ISW
Russia’s ongoing sabotage and drone reconnaissance activities in Europe indicate that Russia has already entered “Phase Zero” of campaign to prepare for a possible NATO-Russia war in the future.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3m2yijtg3q22g
ISW:s dagliga Ukrainarapporter är bra läsning. Välunderbyggda, och sammanställda av kunniga människor. Dessutom skrivna på ganska torrt och neutralt språk – inga tendenser till att använda känslomässigt ordflöde för att styra sina läsare till att dra överdrivna slutsatser.
Just därför är det intressant att de under de senaste veckorna påpekat just att Ryssland gått in i “Fas 0”, som avser någon sorts mer aktiv och konkret förberedande fas inför ett faktiskt krig mot Nato. Fas 0, baserat på observationer hittills är då: Kraftigt ökade hybridoperationer t.ex. i form av drönarflygningar över Natoländer, samt ökat fokus på skapande av en strategisk reserv med rekryter och nytillverkad utrustning.
I morse, men föregående tråd , skrev jag att såvitt jag vet finns inga officiella uppgifter om hur många som antingen mist sina jobb, fått påtvingad förkortad arbetstid ( 4 dagars arbetsvecka, 20 procent lönesänkning som följd) och påtvingad obetald ledighet.
Enligt en väl placerad källa så rör det sig om 300000 så här långt, i riskzonen finns ytterligare minst 200000
Den trenden rimmar med sovjets kollaps.
Tänkte samma sak.
Sten för sten tillbaka till stenåldern!
13:55 – Swish till JvM idag!
👍
👍
Utmärkt, låt skeppet sjunka med alla råttorna ombord.
Menat som svar till PerraG55 ovan.
Angående psykologiska stödet. En väldigt enkel och billig åtgärd är att alltid ha på sig en pin med ukrainska flaggan eller motsvarande. Om någon från Ukraina ser den så blir de glada, om någon orch ser den så vet de att hålla käften. Det finns många flyktingar från Ukraina i Sverige, tyvärr också en del orcher på semester. Priviligerade oligarkorcher tar sig lätt till Sverige och Europa via till exempel Istanbul.
Jag var i Nice förra veckan och där hördes ryska lite varstans även om jag givetvis inte kan skilja på ryska och ukrainska. Dessutom behöver en rysktalande inte nödvändigtvis vara en orch. Men alla fick se min pin :=
Var kan man köpa pins och dekaler där pengarna går oavkortat till Ukraina? Vill vara med och synas
Bor du i Stockholm finns det på demonstrationerna.
100 mil därifrån lyckligtvis
… och annars, var kan vi hitta den, även om jag bara bor 20 mil från Tjockhult.
Förra gången köpte jag från https://nesjesouvenirer.se/collections/pins – de hade pins med Sveriges och Ukrainas flagga och även Sveriges och NATOs. Beställde samma dag som cermonin i Washington.
Jag köpte mina från blagult.se (det är en pin med den ukrainska flaggan).
@Jespert de säljer även “vänskapspins” med svenska flaggan och flaggor för sannolikt tre av våra minst omtyckta länder, ryzland, tjina och indien.
@kjsh: Det såg jag inte då.
Men då blir det inga fler beställningar därifrån för min del.
Vi får hoppas att just de produkterna inte var några storsäljare. Gjörwellsgatan 31 i Stockholm kanske stödköper?
Att Putin har en sån förlegad uppfattning, om att lägga under sig landyta. Ryssland är ett rikt land, de har olja, mineraler, skogsråvara och spetsteknologi. Putin skulle ha tagit efter de asiatiska tigerekonomierna, och satsat på produktion.
Så tänker inte en narcissist. Kan man mobba eller slå ihjäl någon och tro att man vinner något på det så gör man det.
Spot on.
Det viktiga för moskvastaten är inte att utöka landområdet, utan att återupprätta imperiet. Landområden som behärskades under imperiets olika faser ska återerövras.
moskvastaten styrs av dessutom av genomkorrupta människor som inte har en tanke på att arbeta det minsta för landets bästa, så något efterapning av asiatiska länders lyckades ekonomiska tillväxt fanns inte på kartan.
Ryssar har f.ö. ofta uppfattningen att Ryssland är ett bättre land än resten av världen.
PPP:
Mycket riktigt, moskoviten har ännu en mycket feodal uppfattning om omvärlden.
Ironiskt nog är min uppfattning att moskoviten med sina handlingar mycket riktigt kommer att återupprätta imperiet, den Gyllene hordens imperium i form av kinesiskt övertagande.
⛽️❌ The fuel crisis has already affected more than half of Russia’s regions – at least 57 have faced fuel supply disruptions after strikes on refineries, — BBC.
The crisis began in the Far East – in Transbaikalia, Primorye, and Sakhalin Oblast, which are served by just two large oil refineries.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2yqylp6c22s
🇳🇱🤝🇺🇦 Ukraine recently received an Alkmaar-type minehunter ship from its partners, and we expect another one to be delivered by the end of the year, — Neizhpapa
Illustrative photo 🛳️
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2ymxckonk2s
⚡️Netherlands delivers minehunter ship to Ukraine, Navy commander says.
A second vessel of the same class is expected to be delivered by the end of 2025, with crew training already underway, said Navy Commander Oleksii Neizhpapa.
https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3m2ypiijf7227
🇩🇰🇺🇦 Denmark may transfer additional infantry fighting vehicles to Ukraine.
Copenhagen has abandoned the modernization of its existing CV9035DK IFVs and has decided to purchase new CV9035IIIC combat vehicles.
44 IVS that are not subject to modernization can theoretically be transferred to Ukraine.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m2yopmfzbs2s
Wow 😀
Klarar verkligen Ukraina av två olika varianter av CV90, samtidigt..? 🤨😅
Nej, inte en chans. I varje fall inte om det är CV90, och i varje fall inte om dom kommer 2025/2026.
Men man kan skriva ett framtidsavtal
Nej, jag är inte bitter. Eller?
Crimea… UAVs threat! 🦅🦅🦅
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2yot7yrn22s
Buss på, släpp loss attack 🦩
Today, I walked through the streets
And felt the sun on my face.
For a moment, I remembered
That the world can be gentle too.
💛💙
https://bsky.app/profile/angel-shalagina.bsky.social/post/3m2yqq6lg4k25
Det mesta av vad världen och livet har att erbjuda är faktiskt så för oss som lever i en demokrati. Behöver man påminna sig om det tror jag att man behöver fundera på att om möjligt förändra sitt liv ❤️
⚡️The Netherlands is stepping up its defense partnership with Ukraine.
Dutch Defense Minister Ruben Brekelmans opened a defense cluster in Kyiv, saying more Dutch companies are now launching operations in Ukraine.
https://bsky.app/profile/united24media.com/post/3m2yqpigsjo2g
Det är bra så men det som är mindre bra är att Nederländerna ökade sina inköp av rysk energi med 72 procent till 498 miljoner euro jämfört med 2024.
Huh 😕😨
Det positiva är att EU diskuterar sanktioner som innebär att inköpen av rysk gas helt upphör, men först från årsskiftet 2026-2027. Man tycker det är snigelfart på åtgärdena men det kanske blir så när många åsikter och behov ska komma överens i demokratisk anda.
Kan inte Isr**l eller Norge leverera LNG?
Vad hag förstått finns det inget överflöd av LNG så behöver nan LNG är man nog tyvärr tvingad att köpa rysk LNG eller minska produktionen eller lägga ned verksamheten.
Inte bra, men kanske bättre än att minska eller lägga ned olika verksamheter.
Nederländerna har bidragit med 12 miljarder euro till Ukraina vilket kanske hade varit politiskt svårare om företag i landet lades ner för att man inte fick köpa rysk LNG.
🇺🇸📞🇺🇦 Zelensky: I just spoke with US President Donald Trump, for the second time in two days, and today was also a very productive conversation.
Yesterday we agreed on a certain topic for today, and we went over all these aspects of the situation.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2ysmrtc7c2s
Vågar man hoppas de talade om Tomahawks, massor av Tomahawks.
🏍️🤩 In the Pokrovsk direction, the Flying Skull unit is destroying Russian transport.
🔥 They hit 7 motorcycles, 4 Russians and ATV with 4 Russians.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2yu4wghh22s
❗️Russia is now taking advantage of the moment – the fact that the Middle East and domestic issues in each country are receiving maximum attention. Russian strikes have become more insidious, — Zelensky
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m2yuipiye223
Jag läst artikeln i DN om kärnkraftverket i Zaporizjzja och kan konstatera att det är problematiskt att skydda kärnkraftverk i krig https://www.dn.se/varlden/vi-lever-varje-dag-med-rysslands-cyniska-spel/ . Hoppas vi har svenska trupp stationerad vid dem redan nu. Om ett rysk specialförband tar ett kärnkraftverk som gisslan vågar ingen svensk avlossa ett skott.
Många har mer kunskap än du om kärnkraftverk.
Han har inte fel i sak; det är inte lätt att köra bort någon med våld från områden man också vill skydda från skada.
Vad ska de göra med dem? Spränga dem? Visst, men jämfört med att bomba städer eller spränga dammar blir skadorna små. Inte ens när man körde Tjernobyl i luften blev det några större skador. Några hundra döda och några tusen skadade. Det motsvarar skadorns av ett par dagars krig i Ukraina.
Dom kan koppla bort dem från elnätet och hota att spränga dem. Samt skaffa sig en bra bas för vidare operationer. Vi har tre stora kärnkraftsanläggnigar i Sverige och snart har vi fler reaktorer på samma platser.
Hota går ju alltid!
Man kan hota med att spränga en kraftverksdam också, och faktiskt även göra det av taktiska eller strategiska anledningar.
Vad skulle det strategiska och taktiska värdet av att faktiskt spränga ett kärnkraftvetk vara?
Jag tror vi skulle bli riktigt stressade om ryssarna skulle ockupera ett av våra kärnkraftverk…
Korrekt Henrik, och ja i händelse av krig får man nog räkna med att skydda sina energianläggningar.
”..det är inte krig, men heller inte fred…” Om dom inte redan skyddas med Svensk trupp är det dags att skicka dit dem, med luftvärn. Klart man inte kommer spränga ett kärnkraftverk, men hota. Jag är inte motståndare till kärnkraft, men önskar att vi ger dem bättre skydd än några få beväpnade ABAB-vakter…
Verkar tyvärr som om Trump har lyckats med sin senaste teaterpjäs. Folk tar vad han säger på allvar igen och tror att det faktiskt kommer att komma något gott ur honom. Och sen byter han fot och levererar inte, men en vecka senare säger han några fler saker som låter bra, och så är vi tillbaka på ruta ett. Rinse and repeat.
Hoppas fler skickar kryssningsroboter och komponenter nu när trump normaliserar det.
Eller så har Zelenskyj hittat rätt sätt att stryka narcissistens ego.
Löftet att föreslå Taco till fredspriset gjorde nog susen. Sen hur länge det varar vet väl inte ens han själv.
Zelenskyj är förmodligen också väl medveten om att det är 50:50 om Strunt lever tills det är dags att dela ut fredspriset nästa gång.
Att nominera någon till fredspriset är ganka harmlöst, hundratals blir nominerade varje år. En nomination är inte en tilldelning…
Nej, och som i fallet med Strunt så handlar det om att massera egot som bloggarjäveln påpekar. För övrigt är det ett bra exempel på en av de få situationer där det faktiskt har utsikt att fungera. Det vill säga sammanhang när det kan få honom att göra något man själv har stor nytta av, men för honom framstår som ett obetydligt medgivande. Tycks främst/bäst fungera i utrikespolitiska frågor.
Jo det verkar som om Zelenskyj hittat en metod att massera Clownens ego.
Det lilla jag sett så verkar det påminna lite om hur Stubb masserar Clownens ego. Kanske de har gjort en tyst överenskommelse om tillvägagångssättet..
Jag kräks lite i munnen varje gång jag ser Stubb massera Clownens ego, men det verkar fungera så det är nog bara att svälja och hålla god min.
$onald ser väl bara till pengarna nu när han fattar att det inte kommer att bli några privata affärer i Ryssland.
Det är rätt intressant att följa hur Strunt agerar – om vi gör antagandet att det skulle ligga någon logik eller verklig tankeverksamhet bakom (vilket får sägas vara en högst öppen fråga). Han har slagit mot Iran och börjat skramla med sabeln mot Venezuela, två länder som får sägas vara moskovitiska allierade, men samtidigt har det bara varit tomma tunnor som skramlat mot Ryssland.
Men tittar man sedan på hur Strunt har agerat slås man av har frapperande feg han är. Bombningen av 1r4n skedde först efter att 1sra31 slagit ut hela deras luftvärn och flygvapen. Mot Venezuela är det hittills bara en massa oskrädda ord och fyra utraderade småbåtar – som lika gärna kan ha varit fiskesmackar (viss överdrift) som smugglarfarkostar (inga som helst konkreta bevis har lagts fram). Huthirebellerna i Jemen är inte heller någon match. Det var ungefär likadant förra mandatperioden.
Skulle inte förvåna mig om Strunt (och Kegseth) faktiskt är rädd för att ge sig på en dimensionerande motståndare. Vi får se om det blir en fullskalig invasion av Venezuela för Madura ska ju ha börjat ställa upp ett garde/en milis på flera miljoner man. Kommerdet att vara tillräckligt avskräckande?
Angående Teater Tribunalen
Putinhyllaren Richard Turpin regisserar en ny pjäs på Teater Tribunalen om hur Sverige ”ockuperas av en främmande makt”.
Drygt en halv miljon kronor av skattemedel går till teatern.
– Oacceptabelt, säger oppositionsborgarrådet Kristoffer Tamsons (M) som vill dra in bidraget.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/m-kraver-stoppade-bidrag-till-teater-putinkramande/
Bra av Tamsons.
– Teater Tribunalen har mottagit nästan en halv miljon av skattebetalarnas pengar. Om den samarbetar med uttalade putinister och antidemokrater som agerar och verkar mot den västerländska demokratin så är det vårt ansvar att väldigt tydligt markera att det är oacceptabelt, säger Kristoffer Tamsons.
Väl värt att ha i åtanke samtidigt som SVMP drar ner på sjukvården i Region Stockholm.
+1
16:28 har LW kommenterat artikeln om Teater Tribunalen.
Tydligen så försöker denne putinist att ducka kritik genom att använda sig av alias på nätet.
LW, tänker att det är ok att dela detta då det är ett alias?
Men ta självklart bort detta inlägg om inte ok!
Aliaset är Jan Schaman.
Finns på FB, Blogspot mfl ställen.
https://www.facebook.com/share/17EDWiFL41/
Som jag har väntat på bombning av robot fabriker!! Äntligen.
Har Krasnov svängt och blivit bästis med Zelensky? Eller fejk för att samla info för gnomen blivit desperat?
Intressanta tider.
Visst blir man lite blown away 😁💥
Vågar inte titta …. Kan sluta hursomhelst … eller bara fortsätta i all oändlighet.
Citat LW ovan: “Eller så har Zelenskyj hittat rätt sätt att stryka narcissistens ego.” 🎯
“Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy called his conversation with US President Donald Trump a good and productive one and expressed hope that Russia’s war against Ukraine, like all other wars that ended with Trump’s assistance, will be stopped.”
https://en.interfax.com.ua/news/general/1111728.html
Volodymyr Zelenskyy är intelligent och en duktig skådespelare.
Troligen har han hjälp av en stor stab med medhjälpare också.
Vore jag Zelenskyj hade jag behövt ett ljudisolerat rum där jag kunde skrika ut min frustration/irritation efter ett samtal med 🎺
Dessutom jurist.
Just nu är Trump på bra humör eftersom Gaza-avtalet verkar ha antagits men de jobbiga detaljerna inte börjat orsaka problem. Det går också att påpeka att Nobelkommitten måste beakta Trumps insatser för Fredspriset 2026. Zelenskyj har säkert utnyttjat detta fönster av goodwill till max.
Ja, och nomineringen i sig kostar absolut noll. Det är inte upp till Zelenskyj att dryfta frågan.
Jag tror absolut på strategin att nominera honom till nästa års fredspris om han rampar upp leveranserna. Både Tomahawks och leveranser i övrigt…
Undrar vilket land som beställt? Skyranger 35.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ukraina-far-luftvarn-for-ryska-pengar/
“Det framgår inte vilken denna bloggare är”
😂😂
tack för dagens skratt
Ja, den satt som en smäck!
Vem är det då? 😨
Vad vet jag. Tänk om det rent av är någon a-kändis? 😉
“Sverige har fortfarande inte några attackdrönare”
https://www.dn.se/sverige/sverige-har-fortfarande-inte-nagra-attackdronare/
Bra artikel. Ukraina använder använder och utvecklar drönare i “skarpt läge”. Vi får lära av dem!
I fred krävs att materielen uppfyller stränga krav.
Vid en konflikt tager man vad man haver.
Det viktiga är inte att vi har en massa drönare. Det viktiga är att vi håller oss uppdaterade och kan skala upp om det blir allvar. Dock bör det finnas operatörer redo…
Hade vi varit först på bollen och skaffat oss 3 månaders lager med drönare så hade vi idag haft 100.000 förlegade drönare i lager. Ska vi tillverka drönare i närtid ska det vara för leverans till Ukraina…
Drönare är att betrakta som ammunition: d.v.s. förbrikningsvara.
En viktig skillnad… De flesta drönare har ett bästföredatum på 6 månader. Efter det kommer de att störas ut av de enklaste EW, de kommer ha sämre precision, räckvidd och vapenlast jämfört med nyproducerade drönare. Eftersom de strörs ut av alla EW så duger de inte ens till att mätta fiendens LV.
Inspirerad av alla er som har donerat för Kyiv Unbroken så anmälde jag mig till loppets online-event, där man kan springa i vilket land man vill, i förrgår.
1000 UAH av anmälningsavgiften till Special Operations Forces of the Armed Forces of Ukraine (SSO) om jag fattar det hela rätt.
Och 211 USD till Jonas VM (vilket bör bli 2000 SEK med dagens valutakurs) efter 10 km i snabbmarschtempo i Bokskogen (Malmö/Svedala) i eftermiddags. (jag är ingen löpare så man gör vad man kan)
👍👍👍
Jesper
Strålande!
Starkt gjort!
Mycket snyggt!
👏👏👏
👍 Bravo!
Vad glad jag blir @JESPERT! Funkade det bra?
@Kyiv Unbroken: Bekräftelsemejlen var på ukrainska, men det löste Google translate och kortbetalning via Liqpay har aldrig varit några problem.
Jag har inte Strava, men jag har skickat in en skärmdump från min motionstracker, så får vi se om jag får den digitala medaljen. Får jag den inte, så spelar det inte så stor roll – jag hoppas mest att det ger något att hjälpa till att få upp antalet anmälda (mitt startnummer var i 94000-serien) och visa att det finns stöd från resten av världen. Jonas och andra får återkommande donationer från mig ändå, men kan man nu bokföra dem på ett bra initiativ för både stöd till Ukraina och att få kommentarsfältet att röra lite på sig så. 🙂
Det funkade ganska bra med informationen för mig också även om den oftast var på Ukrainska
🏅🏅🏅🏅🏅
Vi har en otroligt naiv tilltro till dessa indiska konsultföretag som egentligen kan plundra ett företag på massvis av information då de sitter med både teknisk support och kundkontakt, och en indisk chef har noll integritet om det vankas en extra lön eller en bättre position.
Verkligen hög tid att svenska företag slutar att ta in billig indisk arbetskraft. Förutom att lönedumpa en hel yrkeskår är det allmänt känt att på en bra indisk ingenjör går det tio minst sagt värdelösa diton som man också betalar för. Men som ingenjör ska man ju vara glad för att man har skapat enorma rikedomar åt aktieägarna medans man själv ska jobba med spjutspetsteknik och vara glad för den billigaste datorn på marknaden, en mobil som en femteklassare hade fnyst åt och med it-system som driftas på andra sidan jorden, allt medans en ekonom sitter och räknar på hur mycket dom sparar genom att skicka alla jobb utomlands.
Dessutom helt värdelösa på att skapa bra system och arkitektur. Tror det blir masslakt på indiska it-konsulter när man istället kan få 10x bättre system med ai-supportade europeiska senior it experter.
Indien har en stor befolkning.
De gör att det finns många intelligenta indier.
De med bra utbildning har oftast bättre utbildning än svenskar.
Nu bedömde jag faktiskt utfall och inte förutsättningar.
Anekdotisk information, Jag är involverad i ett företag som en gång använde indiska programmerare. Efter en tid uppmärksammade v att de planterade in buggar som de tog betalt för att fixa. När vi konfronterade dem planterade de en bugg som spred sig till hela det Loopiabaserade weblösningarna jag hade, dvs till andra företag med. Var rätt besvärligt ett rensa upp skiten de ställt till med!
16:28
Helt rätt resonerat från början till slut!
Instämmer! Får hålla ögonen öppna på tisdag/onsdag.
+1
+1
Helt rätt. Vi har inre fiender på alla nivåer i samhället. Dessa måste adresseras och åtgärdas.
+1
It must be Ukraine’s biolabs working again.
Russians complain about mice biting through their equipment.
Worth a fork?
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3m2z7cdpqm22q
De där biologiska vapnen alltså. Du vet väl att det var Biden som förlade dom i Ukraina?
😎
Demensen? 🤪
😎🇺🇦 Our troops advanced up to 3.5 km, destroying a significant number of Russian occupiers and taking prisoners — the General Staff on the situation in the Zaporizhzhia direction.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2z7w6a3uc24
Glöm inte hur lång tid ryssarna behövde för att ta tre km. Och hur snabbt dom förlorar dom
🇺🇦 The Armed Forces of Ukraine advanced more than 3 kilometers near Orikhiv in Zaporizhzhia region, — Zelensky
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2z4rtcx7c2w
Död åt slemgnoms.
Fasiken. Måste bunkra upp med Ukrainska viner inför den stora dagen när ⛽️ 🔥
Väl skrivet och god planering.
Orbán går Putins propagandaväg i valet
😵💫
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2z5g5fcyc2p
OM Putin trodde han skulle vinna skulle inte detta uttalande komma?
🤡 Ukraine will disappear as a state if it does not reach an agreement with Russia now, — Lukashenko
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2yzzzzkfs2c
Orban är f-n helt dum i huvet. På riktigt.
Sicken djä-la gris. Sorry Nasse 🤷
En till på temat rysk framtida attack. Denna pratar om 2028.
World War III will begin in 2028 – this is what the British predict in the top military cabinets. All of Eastern Europe will be in flames. Russia will not stop, — Denys Yaroslavsky, commander of AFU intelligence unit.
Do you agree? 🤔
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2z3rfc4q22w
Ingen källa. Hittar inte heller något om detta någon annanstans.
Inte första gången maks23 skriver saker utan källa? Är det verkligen värt att sprida vidare info som är så här tveksam?
Säger du det?
In 2028, Poland and the Baltic states will be in flames. Russia won’t stop — top British military forecast
According to Denis Yaroslavsky, commander of a Ukrainian intelligence unit, World War III could begin in just a couple of years, and Poland along with the Baltic countries will face what Ukraine has already gone through
Film
https://x.com/nexta_tv/status/1977413484661932087
PS. Varning twitterlänk
Tack!
Varsågod
Nej, inte om vi nu fortsätter att se till att Ryssland försvagas militärt och ekonomiskt, vecka för vecka ,samtidigt som vi själva rustar upp
Precis. Gör vi det vi måste, och det på riktigt utan att lägga ner, då blir risken kraftigt mindre
Jag har väldigt svårt att se att Ryzzland skulle ha kapacitet att anfalla NATOländer eller ens förstå syftet med det. Objektivt sett kan det ju bara sluta i en än större katastrof för Ryzzland även om Drumpster håller sig borta och inte ingriper mot Ryzzland. Och inte ens han skulle kunna få med sig majoriteten av USA i ett krig för att stödja RyzzlandI!
Nja jag ser nog en viss risk för ett anfall.
Moskoviten tänker nog lite annorlunda ( jag kan inte påstå jag har insyn, men en viss förståelse).
Trots kollapsen så försöker man hitta externa syndabockar och göra utfall utåt istället för att rädda det som räddas kan.
Ungefär som en fatalt skadad Björn, den gör ett desperat och våldsamt sista utfall mitt i kollapsen.
💔🇺🇦 Zelensky: A child was killed in a church in Kostyantynivka by an air bomb. In total, over 3,100 drones, 92 missiles, and about 1,360 KABs were used this week alone.
Moscow is allowing itself to escalate the strikes and is taking advantage of the fact that the world is focused on Middle East.
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m2yluwoegc2g
Tyvärr är det så. Jag läser inget om MÖ. (Jag struntar i vad de gör där…) Ukraina är ju Europa så där ligger mitt intresse.
Kikar inte överdrivet på MÖ, men har alltid ett lätt litet öga på saker runt i om i världen. Rycker man någonstans sprattlar det inte sällan på något annat ställe. Global värld numera 🤷♂️
Själv har jag samma fokus, i skarp kontrast till SR och SvT.
Det som händer i MÖ är en utom alla tvivel en påverkansoperation isensatt av Ryzzen och Iran, så högst relevant även här…
💀 “We don’t abandon our own.” Russian tankers tried to escape from a Ukrainian drone, leaving one of the wounded crew members to die alone.
🫡 Combat work of the Hydra unit of the 137th Marine Battalion
Film.varning
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2ykikoxus2g
Lucky us they’re so fuc-ing stupid!
🇺🇦 Zelensky on why Putin tested Europe with drones and aircraft:
First of all, he wanted to see Europe’s reaction—and I think it was insufficient. He was testing how the air defenses were working: how prepared Europe was for a particular attack.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zbz7fj6k2s
He was monitoring the Nordic countries, Poland’s reaction. It was a test. He did the same thing once with Crimea. I believe he is testing and preparing his society for the next stage.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zbzbijpk2s
Nu är ju inte maks23 här och kan försvara sig…..men jag tänker ändå gå i polemik med honom.
Min uppfattning är att Putin är dålig på att bedöma reaktionen hos oss nordbor. Han klarade inte att bedöma ukrainare som borde vara mycket mer bekanta för honom. Det andra är att ingen av oss vet vad för reaktion som Putin hade bedömt som tillräcklig, och tillräcklig för vadå? Möjligen har våra underrättelsetjänster någon aning om vad Putins syfte var, men alldeles oavsett så var det rätt av oss att inte överreagera och göra något som skadar oss själva mer än angriparen eller flyttar vårt fokus från upprustningen och stödet till Ukraina. En kortvarig störning i flygtrafiken skall inte anses vara annat än just det, även om vi kan vara rätt säkra på att Ryssland ligger bakom. Vi måste följa vår egen långsiktiga strategi och inte spela efter Putins regler och spelplan.
Nu tror jag att det var Zelenskyj som sa detta i Fox 🤷♂️
Jag tänker inte leta upp en intervju i Faux News. Det framgår inte tillräckligt av intervjun i maks23s post för att utröna vad Zelenskyj menar är syftet med Rysslands provokationer, och vad som skulle ha varit ett tillräckligt svar och för vad. Maks23 får ta ansvar för innebörden i det korta referat han förmedlar. Möjligen har Zelenskyj och jag olika uppfattning, och Zelenskyj i så fall följaktligen fel.
Jag står fast vid att vår reaktion har varit rätt än så länge. Sedan kan man förstås önska att alla länder varit ständigt beredda samt haft möjlighet att neutralisera drönare vid civila flygplatser på ett sådant sätt att konsekvenserna blivit lägre än störningarna i flygtrafiken. Rätt åtgärd är väl att hålla tyst om vad vi gör medans vi skaffar oss möjligheten at neutralisera drönare på det sätt vi önskar?
Det är som Defluencer säger svårt att veta vad övermoskoviten hade betraktat som en rimlig reaktion och vad som betraktats som en överreaktion från vår sida. En sak är dock klar: man kan inte lägga ett stort antal robotar som kostar miljoner på att skjuta ner drönare som kostar några Karl XIV Johan (som prydde lusentappen senast jag såg en sådan). Faktum är att det rent av kan ha varit bra för vårt vidkommande: att vi sporras att utveckla lösningar som är kostnadseffektiva.
Noterar kommentaren i P1’s program om ryzlands agerande map. drönare över flygplatser, mm. Iochmed att ryzzland genomför operationer som dessa “Fas 0” hade väst möjligtvis inte uppfattat det ryzka hotet såsom man nu gör.
I den mån är det ryzka agerandet kontraproduktivt: Nu har väst insett vad som är på gång.
Precis vad jag tänker också. Skulle tro att det höjer såväl beredskap som stimulerar uppfinningsrikedomen.
🇺🇦💔 In Ukraine, civilian casualties from Russian strikes have risen sharply in 2025, the UN Human Rights Monitoring Mission reported.
The total number of casualties in the first nine months of the year increased by 31% compared to 2024.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m2zbes3rrs2s
Since the start of Russia’s full-scale invasion, the mission has documented at least 14,383 civilian deaths in Ukraine, including 738 children, and 37,541 injuries, including 2,318 children.
At least 214 civilians were killed and nearly 1,000 injured across Ukraine in September 2025.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m2zbetwjo22s
Undrar vad ett kontrakt på vvp att ta honom till Haag skulle kosta?
Ska vi samla ihop pengar?
Om 100 miljoner människor skickar en tia var så blir det en nätt liten fickpeng
💥 Explosions near the Saki and Belbek airfields in Crimea, – Krymskyi Veter
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zala2rps24
Nu snackar vi 🛩️ 🚁 💥 🔥
Nån gång fram i natten hoppas vi på några destruerade bryska flygfän.
Fram i natten kommer DenGamle i full kareta på sin genmodifierade stålhäst.
Bränner ned varenda plan 🛩️ med sin eldkastande käpp 👨🦯➡️.
Russians have begun equipping Gerbera drones with an automatic evasion system from FPV interceptors
Film. Missa inte vid 1.11 min.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zau36nqc24
📉 The import ban on Russian coal alone has affected one-quarter of Russia’s global coal exports, resulting in an €8 billion annual revenue loss.
🔥 However, after a series of attacks, Russia has begun to experience shortages at home.
Read more
https://theukrainianreview.info/bad-news-for-russian-oil-exporters-sanctions-and-attacks-effects
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3m2zcesc6zs2s
Ett litet tillägg till Erik14 12:44 och Mali Shcherbaky.
Närbelägna Stepove håller på att rensas nu
Zaporizhzia region: it is reported that in addition to Mali Shcherbaky, the village of Shcherbaky is also liberated while Stepove is being cleared right now
Karta
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m2z2kb3hyc26
Vore fantastiskt om ryzka fronten kolappsade här.
Kringränna kärnkraftverket.
Och sedan skära ned till Azovska sjön.
Simultant landstigning på Krym.
Nu låter du nästan som Johan no.1 😉
Wow. Vilken jämförelse 😀😊
Han får skylla sig själv när han inte är här och kan försvara sina offensiver 😎😉
Dessutom är du värd det
Låter bra tycker jag 😀
Om det stämmer som FiN nämnde att ett utslaget tåg blockerar järnvägen öster om Tokmak sen 19 augusti så lär ryzarna på den södra fronten ha enorma logistikproblem. Begränsad trafik på Kertjbron och ingen järnväg om de kör landvägen. Jag antar att mycket går via båt över Azovska sjön, men logistiken till ockuperade Cherson och Krym måste vara problematisk för ryzzen… Har de några stora oljedepåer förutom Feodosia på Krym eller Cherson? Vill minnas att det finns någon hyfsat stor vid någon flygbas, men minnet sviker mig…
Bra de bra de.
Hoppas som sagt på kollapsen här i närtid. Komma in bakom orcerna i ryggen.
Vore en våt dröm om fronten kollapsar någonstans i närheten av Tokmak. Fast eftersom det varit statiskt länge nu så lär det vara tjockt med minor, det skulle krävas att man kommer igenom det bältet som väl är 5-10 km djupt(?) Krävs nog att en massa ryzzar får nog och kapitulerar en masse på något avsnitt.
Ryssarna klarar inte ens att kontrollera sin egen oblast. Går fortsatt bra
According to Russian sources, Ukrainian drones are actively striking all types of transport on the Rylsk-Lgov highway in the Kursk region. Authorities are urging civilians to avoid travel on this route for safety. The road is currently under constant threat.
Karta
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m2yzdiyy5c26
Tänk så det kan gå när man transporterar militär personal och materiel i civila fordon.
Keep Calm
🚀
https://bsky.app/profile/philipkofler.bsky.social/post/3m2zdhpliis2d
Endast inloggade
A Russian train destroyed by Ukrainian drones on 19 August is still blocking occupied Zaporizhzhia Oblast’s only rail line.
Militarnyi says logistics are now rerouted via road, complicating Russian supply efforts beyond Tokmak.
https://euromaidanpress.com/2025/10/12/two-months-later-russia-still-cant-clear-a-single-destroyed-train-in-occupied-part-of-zaporizhzhia-oblast/
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3m2zdtrx3ub2e
Russian State Duma deputy Alexei Zhuravlyov said Moscow could strike US cities if Ukraine uses Tomahawk missiles, as this would mean “direct US participation.”
Where have we heard that before?
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m2zbyawjxk2n
🇬🇪🇪🇺🇺🇦
Opposition demonstrations resumed in Georgia with around 2,000 people marching through central Tbilisi carrying Georgian, EU, US and Ukrainian flags.
Film
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m2z4yrmc5s2n
Ukrainian FP-1 drones struck a warehouse in Sigma shopping center in occupied Donetsk where Russian forces were reportedly assembling and storing Molniya kamikaze drones, footage shows Russian soldiers at the supermarket days before the strike.
Film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m2ywdwsng22n
Jag tycker att politiker av principer inte blir lägga sig i vad någon som har fått offentliga medel för att skapa kultur skapar, efter att de har fått pengarna. Typiska SD-fasoner.
Med det sagt så är Rickard Turpin en idiot som borde vara svartlistad av alla tänkande människor i kulturvärlden. Dessvärre verkar han vara djupt insyltad i Teater Tribunalen, som jag tycker har varit bra de gånger jag har varit där. Men det gör jag inte igen så länge han får hållas.
Varför skall vi i skattebetalare inte få ställa krav på hur våra skattepengar används, och begära av våra politiker att det för vår talan? Kulturnissar kan inte får vara ett frälse som kan kvittera ut våra gemensamma pengar utan krav. Teater Tribunalen kan driva rysspropaganda för egna pengar. Vad har det med SD att göra?
Därför att politiker inte ska styra kulturen. Då kommer någon jävla svärjis sitta och förbjuda kultur som har med fel hudfärg/sexualitet, osv.
Det här är inte ett försvar av pjäsen eller av Turpin.
Google translate? LW, kolla detta konto!!!!!
Lol. Jag har postat här i flera år. Dock var jag sjukt trött när jag skrev detta, första meningen höll på att bli helt bakvänd och obegriplig. Men tack för att du bryr dig.
Fick fin hjälp med språket av ios helt värdelösa tangentbord. Tack apple, för att ni inte har lärt era telefoner svensk grammatik. Nu har haft viktigare saker för er.
*ni
We are a strong country, but not so big that we can simultaneously confront Russia, Iran and North Korea — that’s too much, — Zelensky
The president also said:
• If Trump puts pressure on Putin and stops him, next year Ukraine will nominate the US president for the Nobel Peace Prize.
Film, ej översatt
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m2zesmwqys2e
• We are working to get Tomahawks: we are counting on such decisions, but we will see.
• The percentage of successful drone downings is now 68%; thousands of interceptor drones are needed, but funding is insufficient.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m2zesmwxtk2e
• Putin is testing society for readiness for war with Europe — the same was the case with Crimea; this is a big threat to Poland, the Baltic states and others.
• Poland destroyed 4 drones — that’s about 20% of the total.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m2zesmwzs22e
Accentmannen.
Dödliga nyheter ifrån Pokrovsk.
https://www.patreon.com/posts/footage-47-get-141053421?utm_campaign=patron_engagement&utm_source=post_link&post_id=141053421&utm_id=30ba9590-2039-43c7-9900-038c31f283aa&utm_medium=email#no_universal_links
Armlängds avstånd från politiken, tack. Annars blir det ju väldigt konstig, även om det känns rätt denna gång kan ju något parti tycka till om nåt som är normal kritik av samhället.
Rätt lösning här är att ha ett demokrati kreterium i bidragskriteriet. Det kanske är det som alla kommer övers om i veckan förhoppningvis.
Är inte rätt lösning att politiken inte finansierar teatern? En rörelse som är finansiellt beroende av staten blir inte särskilt levande. Det är ju knappst inom teatern som nåt spännande händer idag, jämfört med tex läget i Tjeckoslovakien under Sovjet-eran med Václav Havel som frontfigur.
Viktigt ställningstagande och uppmaning av Jonas Sjöstedt om att hålla fast vid stödet till Ukraina oavsett regering:
https://www.folkbladet.nu/2025-10-11/vi-maste-fortsatta-halla-ihop-om-sveriges-sakerhet-ccb5c
Vissa saker är för viktiga för att käbbla om.
Jonas är på exakt rätt kurs angående detta krig. Att han benämner kriget som “det ryska överfallet” är klockrent till skillnad från politiker och journalister som förskönar övergreppet genom att kalla det för “konflikt”
Nu kokar det garanterat hos vissa här i kommentarsfältet som vill göra inrikespolitik av allt.
Alla Sveriges rikdagspartier stödjer Ukraina.
Ukraine’s FrankenSAM program continues to deliver battlefield innovation: one system features a modified Soviet Buk launcher adapted to fire Western RIM-7 Sea Sparrow missiles.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m2zghxj2cc26
Trump has not yet decided on Tomahawks. We are working on it and I am waiting for his decision, Zelenskyy said.
Film, engelska
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m2zfyo65dk2n
Gungnir och Taurus.
Ut och flyg med leverans av dödlig last.
I guess that we (eventually) vill have an anouncement in about two weeks or so in the case of Tomahawks. I bästa fall. Med kraftiga restriktioner beträffande användning om svaret skulle bli positivt.
Dessa berömda två veckor…
“Tomahawk, TACO edition. Talked about but never delivered.”
Nej, jag litar inte på drittsirkuset…
+2
+14
LW 18:48 Nederländerna har levererat en minsvepare till Ukrainas flotta.
Nej, den är inte levererad, den är “transferred”, dvs den har fått flaggskifte till Ukrainsk flagga men ligger kvar i Nederländerna. Nu är det upp till 6 olika minröjningsfartyg, om jag räknar rätt, som ligger kvar i Engelska kanalen donerade till Ukraina med övad ukrainsk besättning, respektive Rumänien som också fått fartyg.
De kommer inte in i Svarta Havet genom Turkiets strikta tillämpning av Montreuxkonventionen, som då också håller tätt för ryska förstärkningar den vägen. Inte heller kommer de in genom Rhen- Main-Donaukanalen, som annars hade varit en elegant lösning för mindre fartyg, de kommer inte under broarna.
Det här har vi utrett flera gånger tidigare, och minröjningen till sjöss sker under ledning av Turkiet med hjälp av Rumänien och Bulgarien.
Ska bli intressant att se de svenska trossbåtarna som skänkts till Ukraina göra kanalresan, en logisisk övning med möjligen en extra tross på lastbil för mat och potatis och bingplats.
Gäller Montreux även för heavy lift ship lastade med militära båtar?
Typ så här:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:MV_Blue_Marlin_carrying_USS_Cole.jpg
Hur kreativa kan Ukraina vara med sina fartyg utanför Svarta Havet och Bosporen?
Minröjningsfartyg kan en sak, röja minor. De har möjligen lätt eldrörsluftvärn för egenskydd. De kan visserligen också i bästa fall lägga ett begränsat antal sjöminor, men nej, stanna nu fantasierna där.
💸 Russia is currently spending $350 billion on military purposes alone — this war and its defense sector, — Zelensky
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zg7bo5j22v
Idag gick staten till starten till Kyiv Unbroken! Jag stod precis som utlovat på startlinjen redo att försöka ta mig runt bana som går längs utmed Dniepers stränder. Dels går banan på öar i floden och på västra stranden. Här är en karta https://tinyurl.com/u35v7akd den är för 21km men 42km är samma bana men 2 varv.
Morgonen började inte speciellt lyckat för jag mådde ganska dåligt. Jag kände mig allmänt risig men jag tvingade i mig lite frukost som jag hade köpt dagen innan (hotellets frukost öppnade inte så jag hann äta). Det jag åt smakade verkligen väldigt illa (eller om det var för att jag var dålig) så jag kräktes tyvärr upp den efter att jag fått i mig hälften. Lyckades pressa i mig nästan all juice i paketet och sen bar det av till starten.
Som ni kanske förstår är man inte speciellt laddad att springa i ett gäng timmar när man startar på detta sätt men vad skall man göra. Som ni kanske märkt gillar jag inte speciellt mycket att bara ge upp utan att ge det en chans i alla fall för vad har man att förlora.
Starten gick och vi satte igång att springa. Som jag sagt tidigare har jag varit skadad av och till så jag hade som plan att gå 5 min sen springa 5 min om och om igen. När jag åkte hit så hade jag tänkt mig att Kyiv var ganska platt (jag kollade mest på kartan på banan) men där kan man säga att jag bedrog mig. Det är upp och ner i backar som är sjukt långa. Jag gick i snitt 30000 steg i princip bara upp och ner dagarna innan starten. Så redan innan starten så jag var ganska trött i vaderna.
Det gjorde att när jag skulle gå mina 5 min var det riktigt stelt men när jag sprang så kändes det helt ok. Som ni också vet är jag relativt dum i huvudet och har svårt att följa en plan som jag lägger upp. Efter 3 stycken omgångar med gå/spring så fortsatte jag bara att springa och jag sprang och sprang.
Jag stannade egentligen bara för att lätta på trycket en gång och då stretchade jag i några minuter.
Det var ett väldigt välorganiserat maraton. Mycket vätskestationer och andra saker som man behöver under ett lopp. Ganska många som hejade och musik på olika ställen. Väldigt trevligt sätt att bidra.
Ett marathon börjar egentligen efter 3 mil. När man kommer dit är det lika jobbigt att springa den sista milen som de första 3. Det är verkligen så som utmaningen börjar och man ser att det är då folk börjar gå. Nästa steg i jävlighetsskalan är sen när det är 2-4 km kvar. Då är det nära så man verkligen känner att det inte är långt kvar men det är inte heller långt att gå. Min kropp bara skrek till mig att jag skulle stanna. Jag var tvungen att ge mig själv ganska mycket skäll för att inte bara klappa ihop. Mina medtävlande måste trott att jag var galen när jag skällde på mig själv ganska högt på svenska medan jag sprang. Det gick i alla fall och jag orkade till och med en liten spurt fast sen var jag helt yr när jag kom i mål.
Vad tar jag med mig från denna resa?
Det är främst två personer som jag tar med mig hem. Den första var en 19 åring som just skrivit kontrakt för militären på 5 år. Han berättade att han gjorde det för sin familj och sitt land. Vi småpratade och jag tackade honom för att de skyddar hela Europa och tackade honom för uppoffringen de gör. När vi skildes åt så var han väldigt noga med att tacka mig för att jag var där.
Den andra personen som jag tar med mig hem och det är han som jag först mötte när jag hämtade ut min nummerlapp. Eftersom militären var involverad var även vissa volontärer soldater. Han var hyfsad på engelska men såg ganska gammal ut (tror inte han var så gammal som han såg ut) och han tackade mig också väldigt noga.
Sen när jag skulle kolla in var starten så sprang jag på honom igen, vi blev väldigt glada båda två att ses igen. Han hade just sprungit militärens lopp och berättade att han hade två dagars permission för detta, sen var det tillbaka till fronten. Han sade att det betydde väldigt mycket med denna typ av stöd för det är så ensamt ibland. Att någon bara kommer och delar en stund var väldigt viktigt. Han sade så att han inte fattade varför ryssarna startade kriget då det var helt oförståeligt för honom. Jag sade att jag hade sagt till min fru att jag åker så länge det är fortsatt krig. Då sade han att han hoppades det skulle vara “just come for running no war next time”. Jag kunde inte annat än att hålla med honom och kände en klump i halsen och hade glansiga ögon. Vi skildes igen men vi sågs en sista gång under loppet. Han var funktionär och jag sprang förbi honom och hälsade på honom. På sista varvet stannade jag och tog honom i hand och bad att han skulle ta det försiktigt och han lovade att försöka. Imorgon är han tillbaka vid fronten och det kan gå hur som helst för honom.
Jag vill tacka alla för lyckönskningarna! Det värmde!
Jag återkommer med lite mer om Kyiv och sammanställningen en annan dag.
Slava Ukraini!
Kyiv Unbroken! Vilken kämpe du är, du gör skäl för ditt namn 💫
Makalöst
Och tack berättelsen, verkligen värd att läsa 💙💛
Jag glömde en knäpp sak som var att jag tror att flyglarmet började låt precis när vi startat. Ingen gör en min av att sluta springa och jag frågar den brevid mig om det är flyglarmet. Han är inte heller någon aning men frågar en annan löpar, får något svar, sen bara springer vi vidare. Till mig sade han aldrig till mig om det var på riktigt eller ej så jag vet fortfarande inte. Vi blev i alla fall inte bombade så det verkar inte varit så farlig i alla fall
Du är fanatisk, Kyiv Unbroken
Fantastisk insats!
Du är berömligt enveten. Själv var jag anmäld till online-eventet med fri distans. Hade siktet inställt på 10km och lyckades med strax över 11 till slut. Får jag föreslå vila för din del nu? Det är att se som en investering i ditt fortsatta springande.
Grymt att du sprang! Det är verkligen uppskattat att vi visar att de inte är ensamma. Du kanske är lite enveten själv när du kommer längre än du hade tänkt. Det gjorde inte jag 😊
Slava MNO och Ukraina!
Fyfan vad starkt gjort! Jag hoppas att du kommer att sova gott inatt och att det inte blir någon stor attack mot Kyiv. Så imponerande gjort med tanke på förutsättningarna. Nu är det sent i den här tråden så posta samma igen i morgonens tråd. Än en gång GRATTIS! Vilken insats!
Bra kämpat, både i löpspåret och här på bloggen där du lyckats entusiasmera många för att donera 10 kr/km till Ukrainas fromma!
Jag behöver 1-2 dagar till för att själv promenera ihop utlovade marathonsträcka med vidhängande bidrag.
👏👏👏⭐️⭐️⭐️🥇🥇🥇
Ditt pannben är det inget fel på.
En prestation du ska vara stolt över så länge du lever.
Tack!
Starkt jobbat! Det gläder mig mycket att du kunde slutföra loppet på ett så fint sätt. Tack för att vi fått följa dig i med- och motgångar och att du inspirerat oss andra till egna bidrag och prestationer, du är en sann Cornucopiahjälte!
Mycket bra jobbat. 🏃
Fin sammanfattning som jag är glad att du delar med dig av.
Grymt jobbat, både igår och hela vägen fram till start! Du skapade något helt enormt när du påbörjade din resa här, alla vi som varit med på vägen tackar för detta och för att vi fick följa med!
Det sorgliga är att eftersom det fortfarande inte är fred börjar min träning för nästa år när jag kommer hem. Jag säger som soldaten jag mötte “just come for running no war next time”. Man kan ju alltid hoppas!
Slava Ukraini!
Nu hittade jag detta också https://www.tbilisimarathon.ge/en vad gör man när det enda man när det enda man är någorlunda bra på är att springa!
Slava Georgien (jag önskar jag visste vad det hette kanske @PERRAG55 vet)!
Bra gjort, bra skrivet och tack för att du delade med dig av din upplevelse! 👍
Tackar! Ibland vet man inte om det är intressant för andra eller inte.
21:41
Statsminister Ulf Kristersson levererar en fet känga till SVT då dom bara klarar att fokusera på konflikten vid en viss strandremsa styrd av ett gäng terrorister.
“Kristersson: Borde debattera andra konflikter
Statsminister Ulf Kristersson tycker att SVT borde valt att debattera andra konflikter i stället för den i Mellanöstern.
– Men jag bara noterar att när ni ska spegla en enda internationell konflikt i världen då väljer ni inte Rysslands invasion av Ukraina. Ni väljer inte det som hände i Polen, Danmark eller i Estland. Utan ni väljer Mellanöstern. Jag kan tycka att det finns andra konflikter som är mycket mer existentiella för svensk säkerhet, säger han.”
Från Expressen.
Mycket relevant. Detta har ju blivit rent pinsamt för SVT.
👍
Såg detta och instämmer helt. Holmberg och Kvarntorft bara flinade o log…
Holmberg förtydligde att de var de som valde debatt områderna ikväll, jo tack tänkte jag…först Rysslands ambasadör sedan Lena Andersson nu detta, ni vet…
Tja, jag håller verkligen med honom. Däremot så köper jag att många väljare blir väldigt berörda av konflikten i G*aza, så det är ju som sådant inte irrelevant att diskutera även om man kan tycka att Sverige har mycket litet att göra med konflikten.
Det blir väldigt olika karaktär på debatten. Med Ukrainakriget är det ju en fråga som faktiskt handlar om Sveriges säkerhet och försvar och som påverkar t.ex. vår ekonomi och energiförsörjning påtagligt. Däremot är det också en fråga där partierna i princip håller med varandra (även om det finns 2 eller möjligen 3 partier vars kopplingar är suspekta och där man kan undra om ord, handling och faktiska åsikter spretar). När det gäller G*aza påverkar det Sverige uteslutande genom symbolpolitik, sympati, antisemitism, (anklagelser om) dubbelmoral och diverse demonstrationer. Det är ju i och för sig inte alls ointressant och oviktigt, men anledningen till att debatten tas upp är väl att det här finns rejäla stridslinjer mellan olika partier så att det faktiskt finns något att debattera- även om historielösheten hos mer än ett parti här är ganska motbjudande…
Medmänsklighet.
Krig långt bort berör människor eftersom de tycker illa om människor far illa. Många svenskar skickar pengar till hjälporganisationer verksamma i hela världen, både icke-religiösa och religiösa. Allt handlar inte om nationens väl och ve.
Nej, allt handlar inte om nationens väl och ve – men om vi inte har det sistnämnda, då har vi inte heller lyxen att kunna diskutera konflikter i andra världsdelar om vi så önskar. Krig berör, men SvT och SR rapporterar så intensivt och så mycket om just konflikten i denna landremsa att det påverkar vilken av konflikterna, som berör. Det är ett medvetet val av public service grundat på ideologi.
Instämmer helt i statsministerns bedömning. De flinande programledarna vet att de sitter på de stora megafonerna …
Ja, det har ju så klart mer än en orsak, bland annat att det är många i Sverige som har rötterna i mellanöstern. Annars kan man ju tycka att om man ska titta på konflikter utifrån mänskligt lidande så är ju kriget i Sudan minst lika illa, men också totalt borta från rapporteringen.
Ukraina är ju en anständig stat som försvarar sin civilbefolkning och inte använder dess lidande och död som ett pr-vapen.
Det är klart att när det handlar om starka och svaga grupper och social rättvisa så måste Gaza gå före i debatten. Det är ju nåt journalister förstår sig på.
🦩🇺🇦🚀
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zfx3m2222v
Kharkiv under attack by UAVs — first strikes recorded, more than 5 explosions heard in the city.
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m2zfrk6zy22v
🦅 Drone threat in the Rostov region, Kuban, occupied Luhansk and Donetsk regions, as well as in occupied Crimea.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zibq5i5s2v
Drones buzzing over occupied Crimea.
Film/ljud
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m2zigaydlk2t
🇺🇦🚀 Ukrainian Buk launcher with RIM-7 Sea Sparrow missiles.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zikow3jk2v
Ubåten
A Russian diesel-electric submarine, B-261 “Novorossiysk”, surfaced near the coast of Brittany, France, reportedly due to serious technical issues. A French Navy frigate has been deployed to monitor the vessel. NATO confirmed the incident.
Bild
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m2zibvsuts2t
NATO
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2ziefyx422v
Såg den nya filmen “House of dynamite”, dess huvudpoäng som den hamrade in var att vi skall vara jätterädda för kärnvapenkrig.
Näst viktigast poäng var att ledande amerikanska militärer är konfliktkåta och gärna eskalerar.
Därefter att hoppet finns i att ge upp.
Och så fanns det lite ryssar som var seriösa.
Och spoiler…
Man snuvas man på en upplösning eller ens nästa skede utan man får lämna salen med alla tvivel, kanske en finkulturell grej där man skall fantisera in sin egen undergång.
Fyra timmar?!! Skicka alla våra ansvariga på studiebesök pronto!
🚆 Since the beginning of August, Russia has carried out nearly 300 attacks on Ukrzaliznytsia.
Despite this, railway workers restore infrastructure within an average of 4 hours and resume operations the same day.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zizwfxss2u
Det blir nästan 4 attacker per dag. Imponerande. 💪
Multiple explosions in Feodosiya, Crimea!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zjtjua4k2u
🦅 UAVs in Dzhankoy, Crimea
💥 Explosions and drone flights are heard in Feodosiya
Film, samma som Noel en bit ovan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zjgu76ks2u
Explosions near the southern coast of occupied Crimea. Drones are also flying over the Black Sea.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m2zjspn2m22t
Bra bra 👍
🇺🇦 The Ukrainian Defense Forces pushed back the enemy near Nove Shakhove, Zolotyi Kolodyaz, Kucherovo Yar and Novopavlivka, – DeepState
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zk56qa7c2u
Denna och den kommande nedanför är då inte bekräftade
The AFU advanced north of Moskovka, Kupiansk direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/1977445754215268722
Hade gärna sett ett ‘o’ och ett ‘k’ mindre i det där ortnamnet… 🙂
Det har hänt en gång 🚢😉
Många små framsteg sedan augusti känns det som. Jag vet att Ukraina tappar här och var också, men det är verkligen ingen rysk ångvält.
The AFU advanced west of Radkovka, Kupiansk direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/1977447382473482726
Jay in Kyiv
@JayinKyiv
In a move that will surely bring the savage and unwashed masses of the Russian hellscape closer to a pitchforky Kremlin nightmare, Putin has just issued a decree that sets the stage to end Russia’s “fuel buffer” — the subsidy that kept domestic fuel cheap.
For years, Moscow has paid oil companies when export prices were higher than domestic ones. Now those payments are suspended until May 2026.
In plain terms: the government no longer has to subsidize fuel, and prices inside Russia will now certainly rise.
This is going to be awesome. Putin is draining everything into the war
Dokumentet.
Här film!
Feodosiya 🤩
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zktql4bc2u
🔥 Explosions were heard near the village of Krasnaya Polyana in the Chernomorsky district of Crimea, – Krymskyi Veter
Preliminary reports indicate a gas storage facility was damaged.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zkpjqroc2u
🔥 BAVOVNA At oil depot in Feodosiya!
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zkosw2uc2u
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zkoswdnk2u
🔥 In addition to the oil depot, a gas station is also on fire in Feodosiya
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zm7ucdos24
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zm7udons24
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zlkz6yhc2u
Feodosia bekräftas nu avren ryssutnämnde ledaren Aksionov
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zmf5vin224
*av den
Den där ser ut att ha tagit bra 👍
Feodosiya 🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zmm7cssk24
😄✌️
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zmm7ejik24
Oj!! 😲
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zmpnxwac24
New from Feodosiya 😃✌️
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zohpfssc24
Update from Feodosiya 🙂
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zniba6lc24
Feodosiya… Fantastic 😎
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zp5u7s222x
Tog bra 😀🔥
Jag tycker nästan det 👍
Får väl vänta någon dag på satellitbilder, men oljedepån verkar i det närmsta vara totalavskriven. Det är många cisterner som brinner på de bilderna…
Och då tog man några för ett litet tag sedan. Så blir nog inte mycket kvar där. Brinner i 3-4 dar så där?
Ja, jag tog förra attacken i beaktande också, var väl 2-3 cisterner som brann upp då? Sen vet jag inte om reparationer från ännu äldre attacker var helt klara, denna depå får ju besök regelbundet, runt 2-3 ggr om året(?)
Krigets största brasa?!
💥🔥✊👍👍👍
#Kyiv Unbroken:
På grund av en tidigare skada rejält förvärrats (och en rejäl mancold) tvingades jag till en längre tids ofrivillig vila. Men vi spjutskafthållare ger som bekant aldrig upp.
Denna vecka kunde jag äntligen återuppta löpningen och även som tänkt springa loppet online (fri sträcka) – det funkade prickfritt och mycket enkelt med Strava-anslutning (vilket förstås bara funkar för oss utan säkerhetsklassning). Sträckan blev kortare än vad jag från början tänkt mig men med inspiration från dig och alla ukrainska hjältar sprang jag ändå 25% längre än vad jag trodde var jag skulle klara på ett rimligt sätt…
Ge fan aldrig upp!
Uppladdningen gav 14 km och min vana trogen blir det 280 kr till BGB. Idag blev det 12,5 km och jag avrundade uppåt till 4500 UAH oavkortat bör gå till ukrainska SOF. Jag dubblerar även detta och skickar 1050 kr till JvM.
👍👏⭐️
🏅🏆
👍
Jag blir så glad för dels att du klarade av så långt utan att bli skadad igen och dels dina dina bidrag! Ibland bär man ibland blir man buren men tillsammans får vi det gjort! @ORBITER
Slava ORBITER och Ukraini!
UAVs attack 🤓🤝
Drönarkartan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zmiexjqk24
🇺🇸🇺🇦🚀 If Ukraine receives Tomahawks, we will only strike Russian military targets, — Zelensky
Russians sell energy, receive money, and invest it in the military. For us, these are military targets. I think the most important thing is to reduce Russia’s ability to continue such a protracted war.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zmycrsf224
🇺🇸🇺🇦 Today, Zelensky and Trump discussed the number of Tomahawk missiles that could be transferred to Ukraine and possible scenarios for their use, – Axios.
The Sunday phone call lasted approximately 40 minutes. It also included US Secretary of State Marco Rubio and other US administration officials.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2znd63wq224
The sources said Trump discussed in detail with Zelenskyy the status of arms supplies to Ukraine, the situation in the country’s energy sector ahead of winter, and the capabilities of the country’s air defense system, particularly the Patriot missiles.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zndb5ons24
According to two sources, the parties continued to discuss the parameters for selling Tomahawk missiles to NATO countries, which could then transfer them to Ukraine. The discussion focused on the number of missiles and their possible uses.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zndb5qmc24
Borde inte vara så svårt att lova Trump att man bara ska bomba militära mål med Tomahawks. De mål som är tveksamt militära, dvs raff, oljedepåer och annan infra, löser de med sina egna robotar/drönare. Tomahawks gör väl bäst nytta mot ammodepåer, militära högkvarter och liknande(?) Det som eventuellt skulle saknas är om Ukraina vill använda dem mot broar?
Blir nog tacohawks…
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3m2zomgbqws2q
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3m2zoo5jffc2q
Kanske. Kanske inte.
Vi får se.
Jag lämnar besked om två veckor.
(Måste ringa min enda vän, och sedan kör vi 50-50)
Klart man är härdad, men om Zelenskyj viftar lite med en fredsprisnominering så tror jag det finns hopp.
Eller tror Trump att Tomahawks fortfarande är överlägsna inom sitt område? IMHO är det en marginell eskalering jämfört med Flamingo, SCALP/Storm shadow… Gissningsvis har Ukraina något som är ännu bättre till våren om utvecklingen fortsätter i samma takt.
Putin: Du får nobelpriset om du inte skickar Tomahawk, jag lovar. Som vän skulle jag aldrig ljuga för dig
Mycket snack och litet verkstad från Trump när det gäller Tomahawks. Typiskt är även att han tydligen inte överväger att ge dessa till UA utan om (OM) de kommer, så är det för att EU-länder får köpa dem och skänka dem vidare … Läste dock att USA skulle ha börjat tillhandahålla mer underrättelse-info om ryska måltavlor inom t.ex. energisektorn till UA – detta kanske ger positiv effekt, man kan alltid hoppas.
Trump har absolut svänt i sin hållning. Han är föstås inte proUkraina, men han är mindre proPutin/antiUkraina. När han tillträdde var det stop på allt. Röda mattan till Putin. Inte många negativa kommentarer om den lille Tzaren. Mobbningen i Vita huset…. Numera tillåter han Nato köper vapen åt Ukraina. Han diskuterar att sälja Tomahawks. Tonläget mot Putin och Zelenskyj har ändrats. Som sagt, han är inte proUkraina, men han har tagit ett steg från Putins bäste vän till en mer neutral position, fortfarande proRyzk men inte lika extremt som för 8 månader sedan.
@Defluencer.
Här film från Fox
Zelenskyy said Putin tested Europe’s air defenses with drones and aircraft, calling the response insufficient. He compared it to Crimea, adding Putin is preparing Russian society for the next stage.
Film, engelska
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m2zbrf2njk2n
Man kanske skall fundera på om vi verkligen ville visa de rysliga våran förmåga ?
Som alltid är det säkert många observationer som inte är drönare, och är dom det kanske dom inte alltid är ryska, finns många drönare i Sverige också. Sverige har säkert färre drönarkränkningar (ryska) än en del andra länder.
Kan man alltid fundera på.
Sedan finns andra vinklar.
Ryska föroreningar har inget att göra i Sverige. Nolltolerans.
Både ryssarna och svenskarna ser om inget händer. Ryssarna kan se det som en svaghet, och svenskar kan se det som att vi inte kan och förtroendet för vår förmåga och försvarsmakt minskar, samt inte så få blir rasande.
Finns en anledning att vi alltid skickar Gripen när ryssen kommer med sina Su.
(Så ingen tror annat, vi ska förstås inte skjuta ner dom över tättbebyggt område)
Det är den optimistiska tolkningen.
Tack.
Det viktigaste budskapet från Zelenskyj var att detta var en test främst av de nordiska länderna och Polen vars ena syfte var politiskt och det andra militärt. Putin ville se hur Europa reagerade och han såg ingen nämnvärd reaktion. Bra, tycker jag. Vi har ingen anledning att bevisa något för Putin eller att ge honom mer information om våra förmågor.
Den politiska reaktionen bland åtminstone den allmänhet jag har kontakt med är att de blir ännu tydligare att Putin genomför ett gråzonskrig mot oss och förbereder ett konventionellt anfall (som antingen blir av eller inte). Det stärker försvarsviljan, vilket vi inte skall klaga över.
Den andra politiska aspekten är enligt Zelenskyj att Putinf förbereder sin egen befolkning på krig. Det kan jag inte bedöma.
Haha, fullkomligt underbar film, och aktuell 😂
Det är väl Robban och Aksionov
🔥
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zqclratc2p
Första snubben ser ut som Peter Haber!
Magyar, the drone boss versus the gauleiter of Crimea
Enligt nån på bsky
Rostov region 🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zrb2wddc2p
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2zrb2yyc22p
Odesa 🙏
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m2zroqmz722p
Additional reports suggest a Ukrainian drone strike may have also hit the 220 kV “Kafa” electrical substation near Feodosia, alongside the confirmed fire at the fuel depot.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m2zmvpe6nk2t
Kvällsrapporten, Noel
Fronterna
The AFU cleared Mali Shcherbaky in Zaporizhzia.
………..
Units of the 24th Separate Assault Battalion “Aidar” together with the 33rd Separate Mechanized Brigade have liberated the village of Mali Shcherbaky in the Zaporizhzhia direction.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m2yc4r6yv226
Zelensky confirmed the advances. Possible also Shcherbaky and Stepove are cleared but this is yet to be confirmed
……………
Ukrainian forces continue counteroffensive operations near Dobropillia and other areas, including the Zaporizhzhia direction near Orikhiv. Zelensky reports Ukrainian troops have advanced more than three kilometers in that sector so far.
Karta
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m2yxrieodk26
Länge sedan det kom positiva nyheter på södra fronten. Den för gärna krypa ännu längre söderut så Tokmak kommer inom artilleriavstånd. Drönare/FPV når redan dit, jag gissar att järnvägen runt Tokmak är mer eller mindre permanent utslagen.
Hela dagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/1977477504001544537.html
Russia fired rockets (MLRS) into Kharkiv. A couple of explosions were heard in the Saltivka area.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3m2ztdx6w3s25
En sista innan vi lägger ner.
Moskvastaten.
Även inom militärindustrin går betalningarna ner, kontraktsanställda får betydligt mindre bonusar och premier. Detta tyder kanske på att budgetresurserna håller på att börja utbyta. Militärindustrin är ju prio 1 i näringslivet.
Perrag55 får rätta mig om jag har fel
Erik, God Morgon
Jag kan vare sig ” rätta” eller bekräfta det ryktet, det surrar ovanligt mycket rykten av alla slag just nu i Ryssland.
Ovanligt mycket rykten om ekonomin cirkulerar i Ryssland för närvarande vilket är att betrakta som ökad oro, vilket nog får betraktas som bra i sig.
Oro följs ofta av misstro , och det är bra om Ivan och Olga i allt större utsträckning misstror silovikregeringen
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
Godmorgon. Vi kämpar på för Ukraina och demokratin!
God morgon, vi ger aldrig upp!
God morgon!
Aldrig!
God morgon! 🙂
Aldrig!
1140 KWIA
3 tanks
0 APV
21 artilleri
2 MLRS
232 UAV
0 missiler
109 mjuka fordon
1 special
Tack Justanothernickname!
👍
👍https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3m32fn3ydkc2b
Tack Matsextrude!
Megabonk 💥
Höga KWIA och logistiken verkar glöda igen.
Tack för raden, och god morgon!
Godmorgon
Hur blev det med detta bidrag som de skulle se över?
Stödet/bidraget gällde 2020-2024 och hamnade på tapeten 2022 med den fullskaliga invasionen.
Stödet grundar sig i regeringens femåriga strategi för stöd till demokrati, mänskliga rättigheter och miljö i Ryssland och genomförs av Sida och Svenska institutet. Stödet omfattar 389 miljoner kronor för hela perioden och är framför allt inriktat på människorättsförsvarare, hbtqi-frågor, civilsamhälle och oberoende journalistik i Ryssland.
Ähh 😴 fick inte med detta
– blev det förlängt nu 2025 och framåt eller avslutat och lagt i papperskorgen?
Det hade varit hemskt om stödet fortsatt… man vet ju var pengarna hamnar…
Berätta gärna var stödet hamnar.
Killgissar att Putler kommer att dingla fredsförhandlingar framför den veliga jättebäbisen i skithuset så det blir TACOhawk av Tomahawk. Fredsförhandlingar som innebär att Ryzzlands grundkrav uppfylles givetvis!
Ingen oäven gissning enligt min mening.
Empirin visar att du troligen inte är fel ute.
Det går inte tillräckligt dåligt för Putler i kriget När han kommer med några fredsförslag som inte går ut på fullständig kapitulation för Ukraina då är slutet närma T rump Agent orange Kamrat Krasnov Taco skiter i Europa och Ukraina och nu är det ett helt år till nästa fredspris Det kan vara så att vapenindustrins lobbyister har påverkat T rumpan att dom ska vara med och testa och sälja sina vapen det är väl anledningen till att det finns lite intresse hos T rump och som vanligt är det mycket snack och lite verkstad när det gäller honom så händer det ingenting men Ukraina är vana och hoppas han är åtminstone neutral och inte går Putlers ärende
Nomineringstiden för fredspriset går dock ut redan 31 januari så ska han ha det nästa år får han nog ta sig i kragen, om han inte sätter allt på ett kort och räknar med att lösa G-zafrågan en gång för alla och få det den vägen. Vilket jag trots nuläget tillåter mig att tvivla på att han lyckas med…
AFU rapporterar:
149 combat clashes
91 aviation strikes
215 KAB
5436 shellings (83 from MLRS)
5256 kamikaze drones
För ett halvår sedan så rapporterades det att Ukraina störde ut merparten av de ryska glidbomberna. Har ryssarna kommit runt det? 215 är mycket.
Då sade de också att ryzzarnas svar var att skicka 3-4 glidbomber isf 1. 215 berättar bara antalet, *jag hoppas* att de flesta störs ut så de inte har speciellt bra träffsäkerhet. Dock gissar jag att de oftast inte behöver denna precision med tanke på antalet och storleken på dem. Enda lösningen tror jag är att Ukrainas flygvapen blir tillräckligt starka så de kan uppträda i närheten av nollinjen och skjuta mot vapenbärarna med långräckviddiga missiler…
Ska de släppa flera bomber behöver bombfällarna lastas fullt och jag antar att en fullastad Su34 inte är världens smidigaste flygplan och borde då gå att skjuta ned. Om inte annat lär slitaget bli större. Har jag förstått det rätt har ryska plan en historia redan i fredstid att slitas snabbt och behöva mycket service.
https://www.di.se/live/nederlanderna-tar-kontroll-over-kinaagt-chipbolag/
Äe det inte dags för Kubal nu?
Kubal är en skamfläck. Borde ha övertagits sedan länge. Frågan är om det finns legalt stöd för en sådan åtgärd. Varför Deripaskas tillgångar inte frysts och Kubal tvångsförvaltas är en gåta. Någon som vet vad motiveringen är?
Det borde inte vara nåt större problem kan man tycka. När jag jobbade där på 80-talet så var det en beredskapsindustri där folk var krigsplacerade, och med den motiveringen så borde man kunna ta över fabriken.
Det kniviga kan nog vara att hitta svenska ägare som vill driva och förvalta fabriken. Det är nog en dålig ide att staten ger sig på att driva aluminiumfabriker.
Sen finns det nog andra sekundära problem också. Produkterna som görs skeppas nog i stor utsträckning till Rusal:s annan industri, och att lyckas etablera nya uppköpare för det som görs är nog inte gjort i en handvändning.
Expropriera Kubal i Sunsvall, lägg ner verksamheten och anlägg på platsen en örlogshamn till stöd för Standing Nato Maritime Group 1 (SNMG1) i stället…⚓️
Den där brasan blir nog svårsläckt.
”❗️Oil depot in temporarily occupied Feodosia continues to burn in the morning after night attack by kamikaze drones”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m32l5z2bdc2x
Värmer fint!
🌭🔥
Finfint! 🙂
Snällt av ukrainarna nu när det börjat bli strömavbrott och brist på värme i ryskockuperade områden. Här fick de lite värme istället.
Jag läste i rysk press (i små notiser) att antalet flygolyckor ständigt ökar i Ryssland.
Jag blev lite nyfiken och hittade det här efter lite googlande.
Myndigheten noterade att den ryska regeringen, trots detta, planerar att minska finansieringen för programmet “Flygplans- och helikopterproduktion” med 1,6 gånger år 2026, från 139,6 miljarder till 85,7 miljarder rubel. År 2027 kommer utgifterna också att minska, från 109,7 miljarder till 86,9 miljarder rubel (minus 21 %).
Den största minskningen gäller statligt stöd till flygbolag som förnyar sina flygplansflottor för inrikesflyg. Subventionerna kommer att försvinna helt 2026, medan de 2025 uppgick till 1,3 miljarder rubel, efter att ha minskat från de ursprungliga 4,1 miljarderna. Ersättningar för flygplansunderhåll kommer också att minska, från 6,1 miljarder år 2025 till 3,6 miljarder år 2026.
https://korrespondent.net/world/russia/4823139-v-rossyy-uvelychylos-kolychestvo-zhertv-avyakatastrof-razvedka
Nu kan det ju vara ren propaganda för att smutskasta Ryssland, men jag hoppas att det är brist på pengar som gör att man minskar det statliga stödet till flyget när flygolyckorna ökar.
Moskvastatens flygsäkerhet går från usel till katastrofal. Det är bra…🛩🔥
Fundering
Förnya. Man lär väl ha svårt att köpa in nya plan, så då skär man ner där?
Och med färre och färre plan i tjänst så borde underhållet minska? (sedan är det ju egentligen alldeles för litet idag)
Eller så är Välfärdsfonden slut 2026 så där 😎
Nu förstörde du ju allt! 🙁
Men försökte kompensera på slutet 😇
Ny tråd!
https://cornucopia.se/2025/10/uppdateras-oljeterminal-kraftverk-och-stallverk-bombade-pa-ockuperade-krym-framgangsrika-ukrainska-motanfall-i-donetsk-jarnvagen-genom-sodra-ockuperade-ukraina-fortfarande-ej-i-bruk-efter-tva-ma/