Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börserna faller under tisdagsmorgonen i de asiatiska tidszonerna. Dollarfallet och guldprisfallet fortsätter samtidigt som Stockholmsbörsen och USA-börserna slog nya rekord. Amazon sägs sparka 30 000 kontorsarbetande eller nästan 10% av tjänstemännen. Analytiker varnar för högre elpriser i vinter, vilket också kan dra upp inflationen och stoppa ytterligare räntesänkningar. Igår var det ett stort strömavbrott på delar av Södermalm och Gamla Stan i Stockholm för över 20 000 abonnenter i upp till fyra timmar, vilket till allmän glädje var Earth Hour-bra för miljön samt för svensk beredskap och borde införas regelbundet, förslagsvis måndag – söndag varje vecka.

Stockholmsbörsen steg igår till nytt börsrekord för storbolagsindex OMXS30 som steg +0.39% från fredagens rekord. Bredare OMXSPi steg +0.41% men har en bit kvar till sitt rekord från i februari.
Dollarfallet fortsätter och dollarn kostar 9:37 SEK medan euron är stabil på 10:93 SEK. Guldpriset faller också vidare till 1 191:- SEK per gram och är nere lite mer än 10% från toppens 1 327:- SEK per gram förra veckan.
I USA steg börserna till nya rekord efter en uppgång på +1.23% för indexet S&P-500 och +1.83% för Nasdaq 100. Med en dollar som är ner 15% i år är det inte lika muntert i svenska kronor. Alla FANANGST-aktier steg utom Netflix som gick -0.01%. Bäst gick Tesla med +4.31%.
Amazon steg +1.23% och Reuters skriver att Amazon sägs sparka 30 000 kontorsanställda och kompensera för efterfrågan och överanställningar under pandemins toppefterfrågan på postordertjänster. Reuters källa ska vara tre personer. Det handlar om nästan 10% av 350 000 kontorsjobb hos jätten, men är inte första gången det sker då man sparkade 27 000 i slutet av 2022. Reuters nämner inget om att de ska ersättas med AI.
I de asiatiska tidszonerna backar börserna. Undantaget är Straits Times som går +0.39%, men ASX 200 är -0.48% i skrivande stund, Hang Seng -0.36%, KOSPI -0.79% och Nikkei 225 -0.6%.

En elmarknadsanalytiker varnar hos TT för högre elpriser i vinter och säger:
“Jag vill inte vara alarmistisk och säga att man ska vara orolig inför vintern. Men det finns en risk att det blir höga priser den här vintern – högre än vad vi hade förra vinter.”
Bland annat är fossilgaslagren i Europa mindre fyllda än förra året vilket drar upp elpriserna i Tyskland, som ersatt sin CO2-snälla kärnkraft med rysk fossilgas, och vars priser kommer flyttas upp till Sverige trots att vattenmagasinen är mer fyllda än normalt. Det senare hjälper dock inte då det inte går att flytta mer kraft söderut bara för det eftersom det i flera decenniers tid misslyckats spektakulärt med att bygga nya kraftledningar. Så kanske blir det riktigt fina elpriser i norr.

Analytikern tror inte att högkostnadsskyddet som Tidölaget klubbat inför valåret 2026 och som börjar gälla i november kommer i bruk då priset måste vara 1:50 SEK i berört elområde i en månad för att så ska ske.
Vad som inte sägs är att högre elpriser kommer dra upp inflationssiffrorna och hindra ytterligare räntesänkningar från Riksbanken och därmed bolånen.
Man kan förstås som ses på grafen ovan flytta förbrukningen till dygnets billiga timmar via prisbaserad hemautomatisering och batterier. Solkraften ger ju fortfarande en del och gav 15 kWh här igår och 35 kWh förra måndagen, men framför allt är det vädret som saboterar så här års och sedan blir det mörkt. Men som bekant börjar solkraften tugga på fint redan i februari då vädret brukar vara bra.
Vill du ta in offerter på solkraft eller hembatterier, kontakta Hemsol så ska du kostnadsfritt få upp till fyra offerter från olika leverantörer (annonslänk).

Till allas miljöglädje var det ett stort upp till fyra timmar långt strömavbrott på Södermalm och delar av Gamla Stan (i Stockholm alltså) igår. Därmed sparades stora CO2-utsläpp i riktig Earth Hour-anda när mer fossilfri kraft kunde exporteras till kontinenten. Ett ödmjukt förslag som nog skulle mottas med glädje av det Miljöpartietröstande Södermalm är att göra detta regelbundet på Södermalm, t ex klockan 00 – 24 måndag till söndag varje vecka.
Trots allt är all konsumtion, inklusive elkonsumtion, dålig för miljön och t ex släpper enbart svensk välfärd ut 3 ton CO2 per capita och år, och med ett mål om endast 1 ton CO2 per capita och år så behöver välfärden avvecklas, liksom egentligen all modernism påhittad sedan 1700-talet. Att släcka ner Södermalm är alltså ett bra steg på vägen.

Det är också en bra övning för att stärka svensk beredskap inför kriget. Bra praktisk övning och test av över 20 000 Södermalmsabonenenters beredskap i frågan, och det gick faktiskt att se att en och annan klarade av att hålla ljuset tänt som här i bostadsrätterna i tornet vid Medis invid Fatbursparken. Om jag inte missminner mig är tornet byggt på platsen för den rädda våtmarken Fatburen, och bör lämpligen rivas så man kan rädda våtmarkerna och återinföra kolerasjön Fatburen, som nu pga klimatförändringarna också kanske kan bli en fin härd för malariabärande myggor. Kan malariamyggor även sprida kolera samtidigt förresten, eller ska malarian bara spridas på svensk landsbygd där våtmarkerna ska räddas?
Orsaken till avbrottet var fel på en elkabel skriver Ellevio, och avbrottet började 19:09 på kvällen. Sista kunden fick tillbaka strömmen 23:44 och som mest berördes 20 772 abonnenter, vilket inte är samma sak som individer eller ens hushåll, då även företag och välfärdsinstitutioner kan vara elabonnenter. Även på Södermalm faktiskt.

Men det blev fina bilder på ett upplyst Söder och ett konstaterande att Ellevios avbrottskartor kan innebära att en enda abonnent saknar ström i området, inte samtliga.
Förhoppningsvis blev ingen svårt skadad av detta och de som fastnade i hissar kunde snabbt undsättas får man förmoda. Att fixa ett så omfattande avbrott på lite drygt fyra timmar är också bra jobbat av Ellevio.
Och seriöst så kommer det inte vara det enda strömavbrottet när kriget kommer. Powerbanks för att ladda mobilen är väl det viktigaste att tänka på i sammahanget. Att skaffa Starlink med nöströmsförsörjning för att ha Internet när reservkraften i mobilnätet och fibernäten ger upp är kanske lite överkurs för de flesta. Annars är enligt treregeln vatten viktigare än strömförsörjning. Efter några timmar kommer även vattnet sluta rinna ur kranen och det är då skitstormen drar igång på allvar när till slut toaletterna inte fungerar för 100 000 boende på Södermalm. Och nej, att tro att man kan dricka ytvattnet i Mälaren utan konsekvenser är naivt – Stockholm Vatten tar sitt vatten på djupet då ytvatten har en tendens att vara förorenat, samt renar Mälarens vatten innan det hamnar i din kran. Hur kvaliteten på ytvattnet runt Södermalm blir när toaletterna inte fungerar för 100 000 miljöpartister lämnas som en övning att diskutera i små grupper.
Viktigast är dock information, så skaffa den där powerbanken. Rädsla och oro kommer ur okunskap. Kunskap om läget får du via mobiltelefonen idag. Och så köper du förstås Lenas och min nya bok om hushållsberedskap, Ge aldrig upp (Bokus 219:- SEK, Adlibris 209:- eller din lokala välsorterade bokhandel). Den kan du läsa även när strömmen gått, men bättre att läsa den innan.
104 kommentarer
Antar att elavbrottet i vårt område häromdagen var någon form av beredskapsträning. Träffade grannarna i beckmörkret och vi skämtade om att vi inte kunde bjuda varandra på kaffe för närvarande… 😊
Undantaget för särskilda verksamheter och individer med stora assistansbehov för att överleva är kortare strömavbrott som detta på Södermalm ganska ofarliga. De kan dock innebära stora kostnader för företag, särskilt de med färskvaror som restauranger, samt uteblivna intäkter. I många fall är dock intäkterna bara uppskjutna och köpen sker när strömmen är tillbaka istället.
Men ett reservkraftverk stort nog för att hålla kylarna igång och ge lite belysning kostar inte mycket för en restaurang. Har man gasspis kan man då fortfarande laga mat i viss omfattning.
Sedan kanske något sådant här sker i fredstid en gång om året och frågan är då om det är värt 10 000:- SEK för en mindre generator.
ja, det är ett elände när strömmen går i trapphuset och hissen slutar fungera när man arbetar som personlig assistent.
Tack och lov är det inte så ofta men man blir lika ställd varje gång.
Den förberedda har alltid en termos kaffe i kylen!
(Min bryggares kaffe smakar skit när man brygger något annat än 10 koppar och jag är enda drickaren i huset)
Söder är ju rätt lågproduktivt. Så det var bra att man fick träffa folk.
Kanske några barn blir gjorda.
Annars borde ju alla miljöpartister jublat och suttit på gatorna och sjungit kumbajah
För övrigt är det roligt skillnaden på “kris” och “kris”. Här ute på “landet” nämner man inte avbrott om de inte är längre än 24 timmar då man är så förberedd redan.
Det är värst för bönderna. Och inte för att de inte kan. Utan för att det är extremt mycket merarbete om du har djur att ta hand om dem manuellt.
Vilket såklart alla miljöpartister borde få prova på minst en gång per år. För att se vad utveckling ändå hjälper till med
Miljöpartisterna vill att alla djur ska dö. De släpper ut CO2. Liksom människor gör.
Så vad du säger är att man snart får ett hedersmedlemskap i MP??
Hujedamig…
För att inte tala om all metangas som kor fiser ur sig.
Jag bor varken på Söder, eller i Stockholm, men “Söder är ju rätt lågproduktivt” – nja, BNP per capita på det lilla området måste väl ändå vara bland de högsta i Sverige?
Självklart finns elgenerator driven av fossilbränsle att tillgå. Vågar inte tänka tanken på hur stor kris som skulle kunna uppstå om barnen inte hade tillgång till något att spela spel på.
Generatorn är bra om man ska klyva de där stora stenarna som man kanske behöver frakta ibland på sina stora pickup.
Såklart alla riktiga miljöpartister har en (Diesel)generator
En powerbank som även är en laddare och därför sitter i eluttaget alltid laddad, en camping lampa, samt ett litet gaskök (en sån liten gasoltub med en brännare på) kostar inte ens 1000kr.
Då kan man bjuda grannarna på kaffe även när det inte finns el.
Vatten har vi i frysen (boxfrysen i källaren) hjälper både till att hålla frysen jämt kall och kan användas i nödsituationer.
Jag känner mid dåligt förberedd för jag känner att vi nog knappt hade klarat två veckor nu när vi är fyra. Är vattnet som är begränsande.
Så länge du har möjlighet att koka vatten så bör vatten inte vara ett problem. Synligt skräp i vatten kan du filtrera med ett vanligt kaffefilter.
Jo, powerbanks är bra att ha. Jag laddar med dem dagligen. Tre på 30 000. Tre på 20 000. Tre på 10 000. Vatten såklart. Sovsäck. Lite annat också (värma mat) med mera. Är väl medel i prepp.
För mig kom strömavbrottet vid den absolut sämsta tänkbara tiden. Kaffebryggaren var laddad och jag skulle bara diska den vassa kniven innan jag skulle trycka på knappen. Men det gick bra, inga fingrar skars av och koffeinabstinensen var möjlig att hantera.
Av de fönster jag kunde se lystes nästann alla upp med stearinljus förutom ett par som hade elektriskt lösning
Konstigt att folk fortfarande envisas med stearinljus. En modern ficklampa eller campinglampa med ett 18650-litiumbatteri kan ju lysa i typ 20+ timmar helt riskfritt och utan att sabba inomhusluften.
En Fenix CL30 klarar 38 timmar med 100 lumen och kan laddas via USB, dvs ifrån en powerbank. Och man kan ju ha separata 18650-batterier liggande på lager om man så vill.
Fyra dito batterier (CL30 behöver tre) kostar 350 på Kjell och är laddningsbara sjuttioelva gånger. Hur mycket kostar 38 timmar stearinljus?
En Armytek Wizard pannlampa klarar TVÅ MÅNADER med lägsta belysningsnivån vilket eftersom det är en pannlampa är riktat mot dina händer och ger tillräckligt ljus för att inte slå ihjäl sig i mörker.
Fattar inte att folk har stearinljus alls.
Ja. pannlampa är bra. Har ett par stycken.
En bra pannlampa tillhör basklädseln…
För att det används regelbundet för mys, jultradition och annat dvs. man vet var man har dem och är van att använda dem. Sätter egentligen bara ljuset på(pun intended) att det är viktigt att öva för sådana här situationer
Är det ens värt att preppa om man inte tar hänsyn till estetiska och instagramfrämjande aspekter? Är det ett liv värt att leva?
Precis. Min kraftfulla (störa ut flygplanskraftfull) ficklampa räcker i två timmar på maxläget och 10 i svaga läget.
Plus att jag har en campinglampa som räcker 8 timmar. Och så de där “bra lampa” som finns lite överallt.
När det är vinter och man inte har öppet ut blir inomhusluften fördjävlig med en drös stearin(parrafin)ljus
Kör strålkastarficklampan (1200 lumen) rakt mot vitt tak som inomhuslampa. Lyser lätt upp hela rummet på det reflekterade ljuset.
Målat taket i vardagsrummet för ett par veckor sen. Öppet till nock. Vitt. Så det är faktiskt en riktigt bra idé
För övrigt. När det tar målare, på byggställning, 4 lager färg att inte få genomslag av kvistar. Då är man tacksam att man kan leja ut vissa saker 😀
Sebolun.
Lejer bort allt. Ommålning av “kyrkan” 2024.
Alla ytskikt invändigt 2024 samt 2025.
Blir mycket snyggare när proffs gör det än han som kan allt.
Håller med. Lägger ut måleri, viktigast av allt att ytskikten ser bra ut. En bra målare kan dölja vad som helst.
Det är ju mysigare med stearinljus 🙂 Vid ett längre avbrott kommer nog ficklamporna fram.
Visserligen bra med powerbank men masterna har 1 timme reservel, på landet 3 timmar. Laddad mobil utan nätåtkomst. Förhoppningsvis prioriteras masterna när strömmen ska tillbaka igen.
Därav behovet av Starlink som skiter i lokala strömavbrott.
Jo, jag var på väg att beställa, men avstod och tänkte typ “kan jag verkligen behöva det”. Önsketänkande. En svaghet. Borde köpt …
Du behöver ju ut någonstans med öppen himmel (åt söder generellt här på våra breddgrader). Fungerar inte i lägenheten.
Jo, lite så jag tänkte. Tror att det blir svårt att funka för mig. Rätt mycket bebyggelse.
I stadsmiljö med höga hus kan det bli svårt om man inte har en balkong överst eller takterass.
Jo, jag bor lite illa till på så sätt. Lika bra att jag avstod.
Poäng där. Men man kan t ex ladda en bordslampa (led), och få ljus. Ladda radion usb (har visserligen mängder med batterier till en vanlig radio också) osv.
Öht med litiumbatterier och allsköns laddbara lampor idag så finns få ursäkter att ha stearinljus som någon nödlösning. Ljusen kan man ha för romantiskt mys, men rent slarv och bara onödig brandrisk att förlita sig på dem vid strömavbrott.
vette fan om det där stämmer. När vi haft stora avbrott här har masterna gått ner väldigt snabbt.
Må så vara, men det är de krav som finns. Korrigering, 4 timmar på landet.
https://data.riksdagen.se/fil/95D50C06-E491-4161-A75B-CDA047B2CC21
Back-up batterier är det man kan sätta sitta hopp till. Vad gäller dieselaggregat så kan det möjligen fungera där master står extremt tätt men på landsbygd hinner man inte tanka aggregaten innan dom tar slut…
Givetvis sitter det en Meshtastic-nod högst upp på vinden, med sin egen batteribackup. Mobilerna kan koppla sig till den via blåtand och utbyta meddelanden med andra i nätverket.
Når över till Danmark, direktkontakt, här en bit utanför Landskrona i Skåne.
Lite billigare än Starlink, och kan inte stängas av av någon … 😛
Upplever inte Meshtastic som särskilt stabilt. Lätt tappa meddelanden.
Läste gårdagens tråd igår kväll och tänkte lite över det.
Tror perioden där man fick betalt för att bo är över om vi inte går emot minusräntor igen, där du också hade en period då bostäder dubblades i pris på 10 år. Rent ekonomiskt vill jag dock fortfarande säga att äga bostad är generellt bättre än att hyra.
För sista 40 åren ligger genomsnittet för ökade bostadspriser 4.6% men vi kan väl anta att utvecklingen blir lite lägre på 4%. Har du 3% i bostadsränta blir det ju nästan ned på 2% efter avdrag. Lägger du på cirka 1.5% för månadsavgifter, 1% för amortering och 1% för underhåll så landar du på 5.5%.
För vad du hade betalat i hyra för en bostad så är en bra tumregel för vad som behövs för ett relativt stabilt utbud i ett land med befolkningstillväxt så brukar det ligga på runt 5%. Så cirka 100k för en bostad på 2 miljoner, 150k för en på 3 miljoner, 200k för en på 4 miljoner etc etc.
Du går också miste om alternativ avkastning genom att ha kapital låst i en bostad istället för ISK. Ser du på historisk avkastning så presterar en diversifierad portfölj cirka 9%, drar du ifrån ISK-skatt på 1% så har du 8% i avkastning som du istället använder till att spara dig 2% genom minskade räntekostnader. Ju mindre egenkapital du har i bostaden desto bättre blir ju kalkylen men du begränsar ju ditt utbud och blir ju en risk att maxbelåna sig, genomsnittet för 2024 var 36% men vi kan se på både 15 och 30 procent.
Har du 15% i egenkapital och du får 6% mindre i avkastning på dem än ISK så kan vi räkna det som en extra utgift på 0.9% av bostadens värde, för 30% egenkapital 1.8%.
Så för att köpa bostad med 15% handpenning blir det 6.4% av bostadens värde i utgifter och förlorad inkomst, 2.4% om man drar ifrån ökning av bostadspriset.
Med 30% handpenning blir det 7.3% och 3,3% efter prisstigning.
Hyra en likvärdig bostad cirka 5%, så fortfarande värt det ekonomiskt och du inte har planer att flytta att köpa en bostad framför att hyra+ISK.
Bostadspriserna kommer inte stiga med 4% framgent då de stora ökningarna berodde på engångshändelser
Vad är det för engångshändelse som pågått sedan 1970?
Jo, det har varit en del inflation sedan 1970, men samtidigt köpte vi vårt radhus 1991 (innan priserna föll) för 900 000:- kronor och nu säljs de för 5 500 000:- kronor. Det speglar ju inte inflationen.
Det som hänt sedan 1970 och även sedan 1991 är att räntorna sjunkit kraftigt vilket förklarar uppgången på fastighetssidan.
Som jag minns det låg den rörliga räntan på cirka 13% ut mot kund 1991.
Friskriver mig från dåligt minne.
Fastighetsskatten är den stora.
Sen förändringarna i kreditgivningen som skedde med start i slutet av 80-talet
Men det är ett par till faktorer man pratar om som jag nu inte kommer på bara för det 😀
Men såklart även kostnaden för kapital. Mina föräldrar berättade att de fick ett galet bra erbjudande när de köpte hus. 12% ränta när listräntan låg på 15%….
Jag hoppas det då det mest bara är banker, spekulanter och de som vill göra en exit som tjänar på stigande bostadspriser. För oss andra blir det ju bara större lån, mer låst kapital och högre månadskostnader för samma bostad som tidigare.
Med 4.6% så har jag ju inte körsbärsplockat datum heller men tog från 1984, hade du tagit från början av 90-talet efter krisen hade siffrorna blivit mycket högre.
Enig med att det nog blir lägre och därför jag rundade ned till 4% men är väl mest två saker som drivit den höga prisstigningen, befolkningsökning och låga räntor. Med befolkningsökning så rullar ju invandring på som vanligt även med Tidö, cirka 100.000 i året så det sätter ju press på utbudet. Med räntenivån så är det ju högre nu än det var för ett par år sedan men ganska tydligt med riksbanken att de har som ambition att sänka mest möjligt. Så även om man kallar dagens nivå för “normalränta” så är det ingen högoddsare med att de kommer fortsätta sänka så länge inflationen inte ligger högt.
Det är alltid denna cherry picking för att sälja in sin egen agenda.
Vad gäller börsen så stämmer inte 9%, det är ingen passiv investerare som får det in the long run.
Alla passiva investerare går sämre än jämförelseindex på grund av avgifter.
De som ligger på 9+ i procent är traders.
Seriöst, börjar jag tappa det fullständigt?
Hur kan 4.6% i 40 år motsvara en uppgång från 105 till 930?
Peps undrar om vi börjat med falsk matematik.
1.046^40=6.04, så 105*6.04=634
Det trodde jag också…
https://ekonomistas.se/2025/01/07/borsens-avkastning-under-124-ar/
Jo dina uträkningar och antaganden låter rimliga.
Dock är det väl som vanligt att det bättre förväntade snittutfallet för köpaalternativet också ger högre risk.
Det är ju bara i bostadssammanhang som 85% belåning anses helt chill. Man kunde ju jämföra med att köpa aktier med motsvarande belåning så skulle hyresalternativet bli riktigt bra.
Jag är inte lika imponerad.
Det stämmer inte att bostäder stigit med 4,6% per år de senaste 40 åren.
Fastighetsprisindex småhus 1985 var 105 vilket har ökat till 930 år 2024.
ATH var år 2022 med 1029.
Det man lätt glömmer när man kollar på reallöneökningar och inflation är ju att det är för personer i samma ålder.
Tittar man på löner för t ex 20 år sedan och sedan idag så ser man en reallöneökning men det är ju ett snitt. Under samma tid har man ju blivit 20 år äldre och har (förhoppningsvis) ökat sin lön för lönerna ökar ju även med åldern.
När man säger att reallönerna ökat t ex 20% på 10 år så betyder inte det att en 35-åring tjänar 20% mer realt än en 25-åring gjorde för 10 år sedan.
avtar inte löneökningarna rätt markant efter 50
Något som speglas i lånekalkylerna hos de flesta banker. Man räknar helt enkelt med ökade löner för den som rä 30 i algoritmen.
Kanske om man kollar på snittet men om man fortfarande jobbar så ökar lönen hela tiden.
Det som drar ner medellönen i åldersgruppen 55-64 är att många trappar ner och börjar ta pension och/eller blir sjukskrivna.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/konjunkturstatistik-loner-for-statlig-sektor-kls/pong/tabell-och-diagram/genomsnittlig-manadslon-per-alder-och-kon/
Jämför med t ex medellön för alla (som alltså sjunker runt 55 år)
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/#Alder
precis. men ökningstakten avtar ju.
Men går från de där “15% vid jobbyte” till att takta på märket istället.
Det jag menade var att när man räknar på bostadspriser så kan man inte bara kolla inflation och generella reallöneökningar utan måste även räkna in ålder.
Det normala är ju att man köper sin bostad när man är lite tidigare i arbetslivet och har förmodligen en bra löneutveckling framför sig – både generellt (om man är 25-30 år resten av livet) och via åldern.
Det är som tyngst precis i början men sen blir det lättare och lättare så efter 25-30 år så har amortering och löneökningar gjort lånet i förhållande till inkomsterna väldigt litet PLUS att värdeökningen på bostaden eventuellt gjort dig rikare/mer förmögen.
https://www.dn.se/ekonomi/baksmallan-efter-lagrantearen-hushallen-ar-branda/
Nån på DN har idkat journalistik igen.
Kombinera det där med att kostnaden för att bo har ökat pga inflationen och andra kostnadsökningar så…
Det kommer vara ett bra tag innan
Själv är jag beredd på det värsta: Det dricks mycket Coca-Cola Zero i det här enmanshushållet: Jag kom på att jag slog tre flugor i en smäll genom att köpa in en pall 1.5-litersflaskor… Det är knappt 400 flaskor
* Jag slipper släpa hem från butikerna
* Det blir lite billigare
* Jag har “vatten” så det räcker och blir över.
Detta räcker i ett drygt halvår (vilket också ungefär är hållbarheten som är stämplad på flaskorna, men de klarar sig såklart några månader till). Lastbilschaffisen sade att “det här var första gången jag har lämnat detta i ett garage”
För övrigt hade frun som är på Södermalm inte strömavbrott, men Internet dog för henne, så “upstream” nätet påverkades något av avbrottet.
Du borde verkligen tänka mer på din hälsa.
Det där är “lyxfällan”nivå på det hela.
Tänk dig en lagerlokal där du rullas in i rullstolen/gamingstolen “DET HÄR MASTER CARD ÄR VAD DU DRICKER PÅ ETT ÅR”
Om du dricker mindre cola kanske frun flyttar hem till enmanshushållet?
För övrigt
600 liter i halvåret är 3,3 liter per dag. Det är inte bara kanske utan garanterat ett hälsoproblem.
Javisst är det så: tre liter Coca Cola Zero motsvarar koffeinmässigt en liter kaffe om dagen. Och så mycket kaffe är det väl ingen som dricker?
En liter kafef motsvarar ju tre stora koppar kokkaffe per dag. Totally unheard of att folk skulel dricka det per dag.
Jag skulle nog hävda att en liter kaffe (5-6 koppar) är ett avsevärt hälsosammare alternativ än tre gånger så mycket läskeblask med sötningsmedel och okänt innehåll (ref det Hemliga Receptet).
(Frun vet ännu inte om “överraskningen” som står i garaget)
Om vi bortser från att möjliga hälsorisker så är väl tandhälsan det jag tänker på mest.
Sura drycker fräter på tänderna och 3 liter om dagen låter som att det dricks ofta vilket förvärrar.
Brukar inte komma med pekpinnar men det där låter INTE nyttigt. Även om vi bortser ifrån hälsan kortsiktigt så riskarar du tidigare kognitiva försämringar genom intaget. Artikel länkas nedan.
https://kurera.se/vanliga-sotningsmedel-aldrar-vara-hjarnor-med-15-ar/
Om man nu ska sejfa upp inför kris eller krig så är det där väldigt långt ifrån topplistan då det gäller bra/måste ha i förrådet.
Har 10*1,5 liter mineralvatten jag köpte i ett skåp.
Pga i princip evig hållbarhet om mörkt och svalt förvarat.
….nu var det ju inte bara i princip hela östra Södermalm som drabbades utan även hela Gamla Stan, förutom regeringsbyggnaderna. Din bild på S-malm lite missvisande.
Oavsett så var detta en stark påminnelse av att hur beroende vi är, tankarna begav sig omgående till Ukraina, detta är de facto deras vardag ofattbart värre. Bara att förbereda sig.
Lyser i Gamla Stan också.
Vet inte vad du såg …möjligen lös det av stearinljus och pannlampor….hos oss var det kolsvart och det gällde även hela Gamla Stan förutom regeringsbyggnaderna vid min rundtur med jycken…
Se foto #3 i artikeln så ser du att Gamla Stan lyser för fullt.
På tal om Amazons cut i “white collar” korridorerna på 30 000 nu (och som bloggaren skrev 27 000 tidigare) och det verkar vara rakt över, M&S, HR, AWS, Tech & Product, så har det läckt interna strategidokument från Amazon där man planerar att ta 600 000 jobb kommande 8 åren och ersätta med AI, robotar och automatiserade system generellt.
Det är jävlar i mig en neddragning det om den exekveras på…
Det är skönt att börja närma sig pensionsåldern.
Och är det inte robotar och AI så är det outsourcing till Indien.
https://fondanalys.se/2025/10/27/trygg-hansa-outsourcar-it-har-vi-verkligen-inte-lart-oss-nagot/
Nope, vi har inte lärt oss någonting! Det är det enda jag har lärt mig, för att göra en dålig Hasse & Tage travesti.
Men i Excel och PP kan man visa att det här kommer bli kanon, öka effektiviteten med 100-tals procent och samtidigt sänka kostnaderna så att alla vinstmål (och därmed bonusmål) uppfylls kommande 5 år, vilket är en rätt lång horisont för en VD. Så nuvarande ledning är garanterat skitnöjda, dom kommer tvätta böckerna med detta och casha in (nåja) och sen dra vidare och så får någon annan städa upp i skiten.
Been there, done that, will not do that again…
Trigga inte igång mitt hat mot excel och powerpoint till ännu högre nivåer…
Excel och PP, två nyckelkomponenter för att misslyckas med stil…
Ska förresten komplettera, man ska under inga omständigheter glömma den fantastiska plug-in Thinkcell…
Jurgen Dormman vd på ABB sa i början av 2000-talet, när några höga chefer visade en omgång power point bilder – “where is the power and whats the point”
Think-cell. Tyskarna kan sin IT!
Har noterat er diskussion gällande IT-sektorn.
Det jag hör är att det är kompetensen som saknas.
Rekrytering av kompetent personal är en rejält svår nöt att knäcka.
Skulle egentligen inte vara så orolig.
Det handlar mest om att man har överanställt enormt mycket under åren sen pandemin.
Pratade så sent som igår med en person som varit chef över utvecklingen i ett “förhoppningsbolag”.
Han berättade att han mättes på hur mycket hans avdelning växte i headcount. Inte i vad de levererade.
“Hela pandemin var att anställa folk via teams”
“Sen när man återvände till kontoret kunde man vissa dagar träffa 4-5 nya ansikten som man själv anställt nått år innan men aldrig träffat”.
Det är det dödköttet som nu rensas bort.
Tyvärr är det ju så att de som inte kunnat skaffa sig erfarenhet och fått jobba lite under “press” nu har svårt att komma in i nya roller.
Andra delen är att mellanchefifieringen ses som ett stort hot mot hastighet och effektivitet i organisationer.
Så mellancheferna rensas ut i många företag som vill vara effektivare. Nu pratar man om att man som chef ska primärt leda och styra. Och då kan man ha 25-30 rapporterande. Inte som nu där folk kan sitta med 2 personer under sig för att man ska få kalla sig “chef”.
Sen kommer de som jobbat som mellanchefer ut i yrkeslivet. Får inte en liknande roll som innan och skriker man om “ålderism”.
Faktum är att i nästan alla företag jag pratar med så hör man om att det finns ett rekryteringsbehov. Men man vill anställa rätt personer
Det är fortfarande så vansinnigt dyrt att anställa i Sverige att man tyvärr inte vågar chansa. Inte nu när räntorna blev “normala”.
Intressant för jag har precis 180 grader motsatt upplevelse. Nu gissar jag men du är i någon form av IT verksamhet men inte i Stockholm (utan att vi blir för precisa här), kan det stämma?
Jag hör mycket positionerande men när man lyssnar när lyset slocknar hör man gråten från skrivborden…
Verkar i Sthlm.
Är señor inom IT. Med både teknikkunskap och folkkunskap
Och behovet är rätt stort av “vi behöver städa i kaoset” kunniga.
Eller som man skulle säga att många företag har insett att “We done gone messed up” 😀
Jag är den där personen inom IT som är liknande farbrorn i anekdoten med båtmotorn.
“Hammarslaget kostar 500 men kunskapen var man ska slå med hammaren kostar…”
Har läst detta och det handlar inte om att “ersätta” 600.000 jobb utan att automatisera vissa arbetsuppgifter med AI och robotar så man slipper anställa runt 600.000 arbetare.
https://www.theverge.com/news/803257/amazon-robotics-automation-replace-600000-human-jobs
“Amazon is reportedly leaning into automation plans that will enable the company to avoid hiring more than half a million US workers.”
“The New York Times reports that Amazon is hoping its robots can replace more than 600,000 jobs it would otherwise have to hire in the United States by 2033, despite estimating it’ll sell about twice as many products over the period.”
Man vill alltså fördubbla omsättningen/antal paket utan att behöva fördubbla arbetsstyrkan.
Amazon har runt 1,5 miljoner anställda idag och det skulle inte förvåna mig om de har ännu fler anställda år 2033.
https://www.forbes.com/sites/maryroeloffs/2025/10/27/amazon-may-lay-off-30000-employees-after-news-the-company-plans-mass-automation-report-says/
Fullt medveten om denna nyhet – vi har sett stora uppsägningar från många företag efter att de har vuxit kraftigt senaste åren.
https://cdn.geekwire.com/wp-content/uploads/2021/02/Screen-Shot-2021-02-02-at-3.35.43-PM.png
Amazon var alltså färre än 0,5 miljoner anställda så sent som 2017 och är nu runt 1,5 miljoner anställda.
Man “trimmar fett” och då Amazon är så stora så är det mycket fett och det blir stora tal.
Är fortfarande övertygad om att antalet anställda kommer fortsätta växa och att produktiviteten ökar – precis som har hänt i alla industrier/branscher.
Ex:
Förr – 10.000 anställda tillverkar 20.000 bilar om året.
Nu – 70.000 anställda tillverkar 260.000 bilar om året.
Har detta företag “dragit ner” för att de inte har 130.000 anställda?
Verkar så, svagt! Jag skulle sätta säljstämpel på dom om jag hade kvar mitt gamla jobb…
Lite kommentarer vad gäller malaria och våtmarker i texten ovan:
Myggor som kan sprida malaria finns i sverige även idag; det har inte så mycket med existens av våtmarker att göra. Gå ut i valfri norrländsk skog (eller landsbygd) så finns det myggor, våtmarker eller inte (även om det behöver vara lite blött för att dom skall kunna föröka sig).
Dock; för att det skall kunna spridas malaria (“frossan” som det kallades på den tiden det var vanligt) så måste myggan få i sig parasiten på nåt vis. Sen lever den inte så länge i myggan utan denne måste både ha en anledning till att sticka nån fler människa samt hitta nån fler att sticka.
På den tiden som malaria spreds så var svenskar ofta trångbodda, många sov i samma rum under ganska dåliga förhållanden (eller i lador och sånt under slåtterperioden) och då spreds malaria lätt.
När folk började få det bättre, med egna rum där man stängde om sig och inte släppte in mygg så försvann grunden för att sprida malaria.
“När sjön Hjälmaren sänktes i slutet av 1800-talet torrlades stora träskområden, vilket bidrog till att malaria nästan utrotades i Sverige”
Go våtmark, go våtmark, go våtmark…
Till allas miljöglädje var det ett stort upp till fyra timmar långt strömavbrott på Södermalm och delar av Gamla Stan (i Stockholm alltså) igår.
Bra träning också inför framtida avstängningar av elen när det inte blåser och solen lyser med sin frånvaro. 😉
Du tror att det är Stockholm man stänger av först. Bwhahaha.
Det blir landsbygden som stängs av, Stockholm är det sista man släcker ljuset för.
eller, har för mig jag läste någon bok där man inledde en konflikt med att rätt drastiskt släcka ljuset i Stockholm…
4 timmar räknas väl inte som ett strömavbrott. Allt under ett dygn är ju bara en glitch, knappt datorn hinner stanna
Du har helt rätt. Städerna kommer alltid att prioriteras.
Rent pragmatisk kan man även se det när det är strömavbrott:
Ellevio och alla andra skickar i princip först teknikerna dit kritisk infrastruktur som sjukhus är. (gissa var sjukhus ligger)
Sen går man rakt upp och ner i storleksordning på antalet drabbade.
Jag har varit med om att teknikerna lämnat en reparation här på landet för att det blev 3000 strömlösa i ett villaområde. Man valde att prioritera att laga det före det avbrott som drabbade 200 hushåll på landet. Vilket såklart är helt rätt. Beredskapen ÄR bättre här ute dessutom.
“Powerbanks för att ladda mobilen är väl det viktigaste att tänka på i sammanhanget. ”
Lagen kräver att reservkraften ska upprätthålla täckning i minst en timme i tätorter och fyra timmar på landsbygden.
Vad skall du med mobiltelefon till när mobilnätet i tätorter går en timme och Telia har rivit det trådbundna nätet ?
Innan den eviga fredens tid var det trådbundna telenätet utrustat med ordentlig reservkraft.
En del stationer hade hela rum fulla med batterier.
NiFe tror jag det var som var näst intill outslitliga även om de var dåliga på att hålla laddning en längre tid.
Räddningen blir kanske telefoner med Starlinkkoppling.
Felet är ju egentligen inte om det är tråd, fiber eller luftburen kommunikation. Felet är kravet och efterlevnad av hur länge systemen ska fungera på reservkraft. Och kanske största feltänket att vi inte är villiga att betala för det. Jovisst hade vi backup i timmar för att hålla igång telefonin men vad kostade det med abonnemang och samtalskostnad? Lokalsamtalstaxa, regiontaxa, rikstaxa och för att inte tala om hur otänkbart det var med utlandssamtal.
Kabeltattares memoarer.
Telias stamnät kunde driftas tre dygn på stationers batterier vid strömavbrott. Vi kopplade upp lampor i tälten som drevs av tonsignalen. När automatstationerna lades ned (de sista avvecklas i år) blev det huggsexa om torrcellsbatterierna. Håller för flera timmars trollingfiske med en tyst elmotor.
Kolera sprids inte av myggor (vad jag vet är människor de enda bärarna) utan beror exempelvis på dricksvattnet förorenats med fekalier. Britterna brukar diva sig med att tedrickandet skulle ha räddat dem från det värsta av koleran, men minskningen får nog snarare tillskrivas att man i mitten av 1850-talet började få lite ordning på avlopp och vattenrening.