Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börsveckan börjar positivt i de asiatiska tidszonerna, men den starkare kronan planar ut och guldpriset går under 1000:- SEK per gram. Byggkostnaderna minskar något det senaste året och det är rekordsvårt att sälja villor med de längsta försäljningstiderna hittills enligt Hemnet. Elpriserna blir återigen extrema idag i södra rikshalvan.

Stockholmsbörsen steg ordentligt veckan som gick med +2.93% för OMXS30 och +2.58% för OMXSPI.
Den svenska kronan förstärktes rejält till i skrivande stund 10:70 SEK mot dollarn och 11:23 mot euron men har just nu planat ut på de nivåerna. Guldpriset faller nu tillbaka under tusenlappen och kostar 997:- SEK per gram.
I USA gick S&P-500 +1.47% förra veckan, men med en dollar som fallit -2.53% så går indexnoteringar i USA back ändå mätt i svenska kronor. Nasdaq 100 gick dock +2.90% och hamnar därmed på plus även för oss svenskar. Bäst inom FANANGST gick Apple med +7.57% och sämst gick Tesla med -1.60%. För övrigt sålde artisten Cheryl Crow sin Tesla Model X och donerade pengarna till USA:s public serviceradio NPR som Felon Muskolini vill lägga ner. Man ska dock ha respekt för att de flesta människor inte har råd att kasta bort säg en halv miljon kronor hur som helst. Det sätter dock fingret på skadan Muskolini gör mot Teslas varumärke och varför man aldrig ska låta bolag bli likhetstecken med sin VD. Crow lär inte vara den sista kändisen som avstår från Tesla och bolagets främsta målgrupp i USA har varit sk libs, dvs progressiv medelklass. Idag finns det dock gott om elbilar från andra bilmärken.

Borta i Asien går börserna positivt under morgonen. ASX 200 går -0.22% men HAng Seng går +0.22%, KOSPI +0.75%, Nikkei 225 +0.06% och Straits Times +0.49%.

Hemnet uppger enligt TT att det tar rekordlång tid att sälja villor, men tyvärr verkar Hemnet inte vilja publicera pressmeddelandet så andra än TT kan ta del av siffrorna. Hos TT sägs det att det i januari i snitt tog 59 dagar, dvs nästan två månader, för en villa att säljas i kontrast mot 33 dagar i snitt under 2024. Då är januari årets hetaste månad för bostäder.
Samtidigt uppger SCB att byggkostnaderna faller med 0.3% på ett år. Det som driver det hela är dock byggherrekostnader, vilket inkluderar räntekostnader och byggredititiv så förmodligen är det hela ett utfall av de lägre räntorna. Transporter och elkraft steg, där elen – som inkluderar anslutningar till elnätet under bygget – ledde med 5.4%, liksom byggmaterielkostnader.
Men som alltid intygar förstås alla i byggkedjan från papper till nyckel om att de inte tjänar några pengar, utan bara bygger bostäder av ren altruism och det förblir ett mysterium vart pengarna tar vägen.

Elpriserna fortsätter vara extrema idag. Enligt Nordpool toppar priserna oskattat, onätat och omomsat på 270 öre per kWh i SE3 och 314 öre i SE4, och dagtida snittet blir 178 öre i SE3 och 186 öre i SE4, och dygnsmedlet 158 öre i SE3 och 169 öre i SE4. Lägsta elpris under dygnet blir 103 öre i SE3 och 112 öre i SE4.
Dygnsmedel i SE1 blir 20 öre och i SE2 11 öre.
Allt är som vanligt således.
Kontrollrummet anger ändå att 20% av kraften kommer från vindkraft och 27% från kärnkraft, men elpriserna blir som de blir ändå eftersom det är vinter. Själva ligger vi på plus och säljer redan el tack vare solpanelerna. Igår var kraftproduktionen 36 kWh varav 16 kWh såldes. Det lär väl bli ungefär det samma idag.
Vill du skaffa hembatterier och/eller solkraft kontakta Hemsol för att få in upp till fyra offerter till villan, lantbruket eller företaget (annonslänk). Ingen politiker kommer lösa situationen med elpriserna åt dig.
62 kommentarer
Grannen fick sitt hus sålt efter 8 månader på Hemnet. Då är det ändå ett väldigt fint hus med bra läge (sjöutsikt), dock dyrt för att vara i staden jag bor. Slutade med att de fick gå ner ca 500 000 kr för att få det sålt.
Vad var slutpriset? 🙂
Här skulle jag säga att det läggs ut många hus med helt fel förväntan på pris. Dessa säljs inte.
De hus som läggs ut med “rätt” pris säljs på 2 veckor.
Vilket såklart gör att det blir väldigt långa säljtider i snitt.
Skulle man gå på Boolis statistik tror och inkludera “snart till salu” tror jag att det skulle bli ännu blodigare. Det är inte ovanligt man lägger ut huset till “pandemipriser” och sen sänker i omgångar tills nån nappar sisådär ett halvår/år senare.
Slutpriset blev 4,5 miljoner. De som sålde köpte det för 3 år sedan och då gav de 4,7 miljoner (köpte innan visning).
3 år sedan är väl lite av perfekt kass timing.
“4 700 000 kronor december 2024 motsvarar 3 988 206 kronor februari 2022” så de går ju nästan 900k back inflationsjusterat lite slappt uträknat (700k värde borta i inflation + 200k sänkning).
De KÄNNS dock säkert helt OK för dem med 4.5M, efter en så lång säljprocess.
Jag tror det handlar om pris och prisbild, anpassar man priset så blir villan såld snabbt. Sen verkar det variera kraftigt.
Enligt statistiken så går det snabbast i delar av Bergslagen (22 dagar) och långsammare i Norrland (115 dagar).
Tänker att både medelvärde och median hade varit hjälpsamt här. Då enstaka objekt som legat ute väldigt länge såklart påverkar medelvärdet (men inte medianen) väldigt mycket.
Har noterat samma. Stor skillnad på vad dödsbon går för jämfört vad med vad villorna kommer ut för generellt. Även när man tar i beaktande att dödsbon ofta innebär en hel del renovering.
Har noterat samma. Stor skillnad på vad dödsbon går för jämfört vad med vad villorna kommer ut för generellt. Även när man tar i beaktande att dödsbon ofta innebär en hel del renovering.
I min by så finns det något slags inofficiell acceptans för rejäla lockpriser på dödsbo-försäljningar. Efter budkrig och snabb försäljning så brukar priset landa 10-20% under grannarnas begärda pris och visar nog ganska bra var marknadspriset ligger.
Med tanke på försäljningstiderna så misstänker jag att mäklarna slåss om de affärerna (eftersom det är dödbon kan de nog hävda att det inte är lockpris utan att de anhöriga ville ha en snabb affär och la ett acceptpris).
Jag håller på att renovera ett dödsbo. Fick det för ca 20% under vad andra hus går för. Och vet inte om det kommer gå ihop rent ekonomiskt. När jag lägger samman vad material och hantverkare kostat så blir det plus minus noll. Räknar jag in min egen tid så är det rena rama förlust affären. Med det sagt tycker jag att det är kul så är inte så dyrt i orken.
Förvisso får jag ett nyrenoverat hus som jag vet har renoverats på rätt sätt.
Men att renovera ett hus kostar otroliga summor.
Jag får faktiskt inte riktigt ihop värdering av börsen och fastighetsvärderingar när man ser nyheter som dessa:
“Zelenskyj: Ryssland kan invadera Natoland
Den ryska presidenten Vladimir Putin har planer på att attackera ett Natoland. Det hävdar Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i en intervju med NBC News med hänvisning till underrättelseuppgifter.
– Vi vet med säkerhet att han planerar en invasion från Belarus i år. Det kan ske i början eller slutet av sommaren. Jag vet inte när, men det kommer att ske, säger han.”
Betyder det att om Putin invaderar ett Natoland så skulle det inte ha någon påverkan på börs och på fastighetsvärderingar? Är denna risk redan inprisad? Eller är det två parallella verkligheter vi pratar om? Någon kan förklara?
Låter vansinnigt. Hur ska han klara det när han knappt klarar av att hantera Ukraina?
Helt enkelt för att han ser att Europa knappt klarar av att hantera Ukraina.
Varför fortsätta tugga på den gamla sega köttbiten när det finns en hel gryta med ännu saftigare bitar?
(Och nej, Ukrainas krigare kan inte förväntas försvara också resten av Europas territorium)
Kanske har jag fel, men jag har ändå extremt svårt att tro att ryssland skulle komma någon vart med ett NATO-land så länge kriget i Ukraina pågår. De använder hästar och åsnor vid fronten där. Även om Europa är oförberett och USA sviker så är rysslands ekonomi dålig och det är svårt att se hur de skulle få ihop resurser till en ny front så som läget är nu. Attackerar de ett NATO-land riskerar de att hela Europa går in i kriget på Ukrainas sida vilket borde vara självmord
Den ryska risktagningen är utanför vad väst har ansett vara trolig, de har fn enheter som bedriver subversiv verksamhet i väst och dessa kommer inte minska-för att bibehålla makten i ryssland måste putler ha externa fiender, befolkningen i ryssland har lite eller ingenting att förlora förutom livet på att kriga-allt för rodina-de tror att deras hemland är ljuset i universum och att det är deras rätt att styra andra genom terror-deras levnadsvillkor är i våra ögon som en septiank-men det är vad de tror är hur det skall vara. De ryska befolkningen är som lättledda får som med glädje våldtar-torterar-mördar för rodina (hemlandet).
Så med det sagt.
putler kommer starta ett nytt krig om ca 18-24 mån-bara för att han kan och våre politiker diskuterar oändligt istället för att rusta och sanktionera den ryska terrorstaten till döds. Vill vi ha fred så måste vi rusta för krig-samt vara beredda att med vapen döda ryssar för att dra vår röda linje om vad vi tolererar.
Att något låter vansinnigt har väl aldrig hindrat en diktator tidigare. Moskvastaten, och dess historiska utbuktningar och svulster, har en rik tradition i det avseendet.
Analysen nu är att det är extremt mycket utspel och då Trump sätter tonläget så kommer andra med liknande tonläge för att synas i debatten.
Det som ÄR säkert är att Europa kommer behöva lägga 5% på försvaret nu när USA är en opålitlig partner.
Hur det ska finansieras blir en intressant övning.
Socialisterna lär ju vilja höja skatterna ännu mer. Högern lär bli inspirerade av DOGE och ge ut kryptovalutor som ska lösa alla problem.
Det viktigaste är nog att Europa bygger upp en komplett vapenindustri. USA stoppade oss från att skicka Gripen till Ukraina och vapnen från Schweiz får man inte använda utan Schweiz godkännande.
Håller med, beslut och produktions takt behöver öka, sökande efter de subversiva elementen öka och passiviseras på lämpligt vis. Om det ska ske med skatt eller stats skuld ? Oavsett kostar det och detta är hurusom betydligt bättre än alternativet.
Att ha planer, att se att planerna är realistiska, att genomföra planer… Tre väldigt olika saker. Så, ut marknadens perspektiv är Putins planer på fantasistadiet och tas därmed med inte på något allvarligare sätt.
Men sitt still i båten och placera pengarna, vi har ju Thrump och han kommer inte att tillåta något nytt krig. 😀
Ser att försvarsindustriaktier rusar så det verkar påverka börsen trots allt.. fastighetsvärden kanske påverkas mer lokalt men även något i Sverige också?
Det kan inte vara inprisat. Det blir ett rejält uppvaknande för oss om det sker, men jag tror och hoppas det är för stort åtagande för Putin i nuläget (jag har haft fel tidigare, trodde de bluffade med Ukraina dum som jag var). Frågan är egentligen om inte Ukrainakriget så som det ser ut nu passar Putin alldeles utmärkt, förutom att det börjar svida vad gäller Ukrainas långdistansrobotar som börjar göra lite för stora hål. Men att lura in diverse fattigt folk från hela världen och med Kina och NK som extra krydda kunna mala på med säg 500-1500 köttvåg om dagen samtidigt som de mer rutinerade förbanden faktiskt sparas i och med detta, kanske är en fungerande modell på kort sikt? Putin kan inte avsluta kriget, då är han slut. Den dagen Ryzzarna börjar räkna sina döda och de enorma förluster i materiel och infrastruktur de i stort sett förspillt, den dagen är Putte borta. Han satsade allt på rött. Det blev svart. Så länge skivan snurrar så pågår spelet fortfarande.
Talas också om klimatförändringarnas effekter på tätbebyggda kuststräckor runtom i världen.
När försäkringsbolag vägrar försäkra pga klimatrisker försämras bankens bankens säkerhet och hus kan bli osäljbara till andra än de som betalar kontant.
Färre bolån ställs ut vilket väl (rätta mig om jag har fel) minskar penningmängden betydligt i samhället?
Lägenheten jag bodde i innan vi köpte vår villa var till försäljning häromdagen Den såldes på ungefär 10 dagar. Antagligen fick köparna reda på att jag tidigare bott i lägenheten.
Stackarna. Hur mycket gick de i förlust med när de fick sänka sig?
Skämt åsido så hamnar ju inlägget om VILLOR…. Lägenheter har inte drabbats på samma sätt.
Villorna är drabbade ordentligt pga man fullt ut tagit alla kostnadsökningar pga inflation/marginalhöjningar. Det är nog bara att inse att villapriserna inte lär gå upp till de nivåer som varit på ett bra tag.
Så köper man en villa bör man vara hyffsat säker på att man inte vill flytta. Annars blir risken för en ekonomisk smäll stor.
Det är väldigt många villor som inte är underhållna ordentligt med så det ska in mycket pengar för att säkerställa byggnaden. Det skrämmer bort köparna.
En lägenhet i en BRF delar man ju med andra
Är man inne på bistadsmarknaden och har för avsikt att äga sin bistad någonstans i Sverige även firtsättningsvis gör det ju inte så mycket om priserna sjunker.
Vår son sålde med förlust när han bytte upp sig till en större lägenhet i samma brf och totalt sett var det en bra affär där de extra kvadratmetrarna fick ett väldigt lågt pris.
Lokalt i Lund verkar trenden vara den omvända; lägenheter svårsålda men villapriser fortsätter öka.
Tror att det gälle i de flesta universitetsstäder eftersom lägenheterna blev mer överprisade än villorna. Särskilt mindre lägenheter där studenterna dragit upp priserna när Mamma/Pappa plånbok tyckte det var billigt ur Stockholmsperspektiv.
Grejen är väl att de flesta vill sälja sina villor till liknande priser som gällde för ett par år sedan, och verkar inte vilja anpassa sig efter dagens läge med “normala” räntor och liknande. Det går ju att förstå om de som säljer själva köpt dyrt under pandemin, men mindre förståeligt när det handlar om sådana som har bott i sina hus sedan 90-talet.
Många som köpte villa under covid och trodde att det var den eviga bostadsbubblans värld med evigt hemifrånarbete.
Tragik för den enskilde i många fall.
Tycker mig se en omvänd tendens i media dock.
Före kraschen pratade alla om krasch och även teknikprofessorer togs in som experter. m
När kraschen väl är ett faktum tystas det ner….. Trots många som är rejält brända.
Nu pratar media bara om “NU LYFTER DET SNART!”
Infantilt.
Kommer det någon attack blir det när Europa är upptaget med resurser en masse i Ukraina o Usa deklarerat att ni får sköta er själva.
Det Nato Sverige ansikte till finns inte längre, men å andra sidan tecknade vi våran försäkring efter att branden brutit ut.
Visst låter det häftigt att “terrorstämpla gängen och kriminalisera medlemskap” men varför tror du det skulle göra någon skillnad? Det handlar om utpressning och har funnits hur länge som helst. Nu är det bomber, för ett tag sedan var det brand. Känner själv en näringsidkare i Malmö (muslimsk kvinna om nu någon tycker sånt är viktigt) som blev utpressad av tonåringar. Hon bad dem dra åt helvete och några veckor senare kastades en brandbomb in och allt brann upp.
Tror du dessa inhyrda tonåringar går med gängmarkörer eller bryr sig det minsta om ifall något gäng är terrorstämplat eller inte? De får pengar och det är allt de bryr sig om.
Problemet vi har är att det inte finns en polis som syns och agerar (lyckat) på alla småbrott. Det skapar en upplevelse av att det går att ha en karriär som brottsling i Sverige. Dessa näringsidkare som hotas hör aldrig av sig till polisen eftersom de vet att inget händer. “Nedlagt pga brist på spaningsuppslag”.
Det handlar såklart om lagföring.
Nu så griper man tonåringar som begår brott. Men vi VET vilka ledarna är.
Hallonsaften, rapparen, osv.
Med terrorlagar kan man gå efter pengar och de som möjliggör det hela ännu skarpare.
Du missar helt syftet och tror att det är småbrotten som gäller nu. Istället är det att gå hårdare på pengarna.
Visst du har en BMW för en miljon med nolltaxering. Bra man nu tar BMWn. Men den personen ska såklart helkroppsbesiktigas och få alla sina boenden vända upp och ner.
Det går skylla på invandring osv. Men Sverige klarade inte ens av när MC gängen kom.
Senaste sprängningarna i city verkar ju bero på Kyulenstjärnas utpressningsrättegång. Där det är tydligt att det är “kokainbåtsmugglarmannen” som rättsväsendet schabblade bort 5 års förundersökning mot som ligger bakom. En etknisk 100% svensk.
För övrigt. Vänder mig rätt hårt mot att man ska få detta till ett invandringspriblem då utförarna idag i princip alltid är födda i sverige.
Men ja. lagboken ska gälla alla. Men det gör den ju inte. Vi har en polis som bara kan gå på det som prioriteras för tillfället.
Här ute kollar de exv hastighet en gång per år. När det är “fartvecka”. Annars ser vi inga poliser. Bönder som fått utrustning för miljoner stulna fick inte besök av polisen utan meddelandet “ring försäkringsbolaget”.
Men det är inte heller nytt. Vänner som råkat ut för inbrott har alltid fått ärendet nedlagt. I vissa fall trots fingeravrtyck och DNA. En väldigt nära vän råkade ut för en vidrig exmake som försökte förgifta henne med Cyklon B ( ja DEN gasen). Hon fick själv samla in fysiska bevis och skicka för analys. Polisen tyckte hon var “påverkad efter skilsmässan och en sk hysterisk kvinna. (Mannen dömdes sen till 10 års fängelse och tog den feges utväg)
Att gå på småbrotten kan vara en långsiktig lösning. Nu måste vi lösa att vi har de facto terrororganisationer som verkar på våra gator.
(Sen är det en annan sak att polisfacket så starkt fokuserat på IGV att utredarna ramlat rejält efter i både status och län. Så man klarar i princip bara av att ha poliser som patrullerar EFTER nått händer.)
Sebulon
Bloggarna skyr allt invandrarrelaterat, ibland känns det överdrivet, men har en viss förståelse. Bloggen skulle nog förstöras långsiktigt, o det vill vi ju inte.
😇
Generellt är de som spränger barn födda i sverige med svenskt medborgarskap som pratar svenska. Så detta är inte en invandringsfråga. De är svenskar.
Sen finns det inget svenskt heller. Så det vi ser nu uppstår ur tomma intet av en helt oförklarlig anledning.
Någon som säger “vi kn*llar Sveriges mamma” må vara svensk på pappret, men inte i hjärtat. Så det går tyvärr inte att komma ifrån att det har med ursprunget att göra.
Mycket intressanta saker händer i Oblast Amerika gällande guldet.
Intresset för en revision av Fort Knox, med koppling till DOGE och Rand Paul, växer – särskilt med spekulationer om en eventuell uppskrivning av guldets värde. Transparensen kring USA:s guldreserver har ifrågasatts i årtionden, och en fullständig audit skulle kunna bekräfta om allt guld finns kvar eller om mängden är lägre än rapporterat.
Det spekuleras även om guldet på treasury’s balansräkning kan omvärderas till marknadspris (just nu värderas det till 42 USD per ounce). Om detta sker kan det få stora ekonomiska konsekvenser, inklusive en kraftig ökning av guldpriset och ett potentiellt minskat förtroende för fiatvalutor som USD.
Oblast America var ett mycket bra namn, det skall återanvändas!
Är inte Bretton-Woods över?
Jo, men värdet på guldet på balansräkningen har varit kvar sedan 1971-73, då Bretton Woods-systemet avvecklades. Detta har hållits konstant av flera anledningar, bland annat för att upprätthålla stabilitet i de finansiella rapporterna.
Nu spekuleras det om att guldet kan komma att omvärderas till marknadspris för att, bland annat, minska underskottet och skulderna i förhållande till tillgångarna.
Angående tider för försäljning av bostäder. Jag tror att svenskar är bortskämda när det gäller dessa tider. I Danmark som de flesta anser vara en normal bostadsmarknad pendlar tiden i genomsnitt mellan 130-150 dagar de senaste åren. Attraktiva lägen snabbare men utanför storstäderna är det inte onormalt med 1 år eller mer. Men ingen talar om panik i Danmark.
Enligt min erfarenhet så går det oftast att sälja på rimlig tid om man sätter ett realistiskt pris. Kolla vad liknande villor har sålts för i närtid. Sätt pris efter det eller lite under. Har man tur kan man då få igång en budgivning. För högt pris lönar sig inte lockar bara fram skambud.
Under sista finanskrisen när 1/3 av husen i de danska småbyar var till salu år efter år, skämtades det om att vigselsförrättaren ändrade texten “till huset skilljer er åt”
En intressant artikel om Tysk ekonomi.
German voters demand change as Europe’s biggest economy stalls
https://www.reuters.com/world/europe/german-voters-demand-change-europes-biggest-economy-stalls-2025-02-17/
“is reeling from high energy costs after the Ukraine war ended supplies of cheap Russian gas”
De kunde behållit sin kärnkraft så hade de landat mjukare… nej men det var ju tsunami risk i Tyskland.
Men visst är det allvarligt, Gelsenkirchen är ju mitt i hjärtat av industrin.
Gör om, gör rätt..
Glöm inte den stora förkastningen i Ruhr.
Tragikomiskt är ju tyska ledare likt svenska är mer intresserade av att skylla från sig än att lösa problemen
Och att man verkar börjat sabotera kärnkraften dag ett för att den inte ska kunna gå att återaktivera.
Andra kraftverk verkar man lägga i malpåse och montera ner i långsam takt.
Men miljöpartisterna verkar ha som främsta mål att förstöra så mycket att ingen nånsinn kan ändra deras beslut.
Demokratiskt och fint. “Nu har VI fina miljöpartister FAKTISKT bestäääämt!!!!!! INGEN får ändra!!!!”
Mer grön omställning och regleringar där man stänger kärnkraft och ökar vindkraft kommer säkert rädda europas ekonomier. Högre priser på utsläppsrätter samtidigt som man glatt handlar av Kina är ju ett bra sätt att flytta våra industrier till en stat som producerar med kolkraft och begår folkmord som sedan ska transporteras över halva jorden, till bokstavligen negativ klimatnytta.
Avskyr symbolpolitiken.
Håller med! Prata om att slå krokben på sig själv. För att inte tala om det gröna stålet. Produktion flyttas till låglöneländer men av någon anledning tror man att folk kommer betala mer för artiklar som innehåller grönt stål?
Om ni ska ha något ombyggt eller renoverat i huset, så är det bra tider att passa på nu. Inte för att det kanske blir billigare, men det blir i alla fall gjort mycket snabbare – även större bolag är intresserade av småjobb och det är många som kan hoppa in och arbeta på (mycket) kort varsel.
Så sant, när vi kollade intresse för 10 år sedan fick man inte ens ett “nej tack”.
Får min veranda på Orust riven och återuppbyggd med vinterisolering samt fördubblad yta, allt klart före sommaren. Dessutom md känsligt arbete utfört under regnfattiga våren. Tidigare tillfrågade lokala entrepenörer (med kö/förhinder) har hört av sig igen och igen under gångna hösten/nu i vinter.
Det blir nog aldrig billigare att bygga än just nu när både tim och materialpris är pressat till max
Brukar kolla villapriser i Båstad ibland, där finns det objekt som legat länge till fantasi priser.
Varför ligger dom kvar över huvudtaget?
Så länge de kan skriva “visning på begäran” så finns det mäklare som tar alla uppdrag oavsett vad kunden sett för pris.
Roade mig med att scanna igenom försvarsindustri-aktier, dels USA och dels Europa.
I princip alla USA-bolag har backat senaste året, och särskilt senaste månaden, medan alla europeiska har gått starkt framåt.
Nu är ju detta knappast särskilt överraskande med tanke på aktuell geopolitik. Men man tycker att de amerikanska aktieägarna borde vara aningens missnöjda över den av Trump nu förda politiken. Eller kanske de sitter och hoppas att kommande “fredsförhandlingar” resulterar i feta kontrakt mot Rys-land?
Snabb uträkning på elbilsförsäljaning Jan-14 feb 2025 kontra 2025
2024: Totalt 8046 st bilar
2025: Totalt 9274 st bilar
En ökning med 15,2%
Teslas försäljning under tiden
2024: 1276 st bilar eller 15,86% av totalen av sålda elbilar
2025: 724 st bilar eller 7,81% av totalen sålda elbilar
Tesla har under perioden tappat 43% i sålda bilar.
Under samma period. Volvo tappar från 1730 till 1516, en minskning på 12% VW ökar från 973 till 2119, en ökning på 118%.
2024 kontra 2025 skall det givetvis vara.
Efter JD Vances absurda framträdande på säkerhetskonferensen i München är USA på kollisionskurs med Europa. Sedan tidigare har Trumpadministrationen gjort sig ovän med Kanada, Mexiko, Colombia och Panama. Finns det något som kan stoppa USA från att göra sig ovän med hela västvärlden och kullkasta den rådande världsordningen?
Jo, faktiskt en sak.
USA:s BNP är 26% av världens BNP, men 70% av världens kapital är samlat till USA:s börser. På 1980-talet var 30% av världens kapital samlat till USA:s börser.
Om Trump gör sig ovän med resten av västvärlden kan aktiekapitalet lämna USA och investeras i Europa och Asien. Det förloppet kan skyndas på med en försvagad USD.
Det kan leda till en börsnedgång på över 50% i USA. Det om något borde få Trump att tänka om.
Ännu bättre. Det kan få amerikanerna att kräva Trumps avgång, och MAGA-doktrinens död.
Har bytt ISK-USA till ISK-EU i kväll 🙂