Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under morgonen I morgon håller Northvolts ägare en extra bolagsstämma och beslutar om verksamheten ska fortsätta eller om bolaget ska likvideras med sitt skuldberg på 60 GSEK. Den svenska restuarangbranschen har återhämtat sig från pandemin, men inte i Stockholm och Göteborg.
Stockholmsbörsen hade tydligen stängt igår måndag pga trettondagen vad det nu är man firar då. Dollarn ligger i alla lfall på 11:01 SEK och euron på 11:47. Försvagningen av dollar kommer trots att de amerikanska statslåneräntorna fortsätta uppåt och tioåringen nu kostar 4.62%, medan tvååringen går på 4.28% i reverterad räntekurva. Guldpriset hittas på 934:- SEK per gram.
I USA steg börserna med +0.55% för indexet S&P500 och +1.09% för Nasdaq 100. Samtliga FANANGST-aktier steg och bäst gick Facebook med +4.23%, följt av Nvidia med +3.43%. Sämst gick som sig bör Tesla med +0.15% trots gott börshumör.
Borta i de asiatiska tidszonerna går börserna blandat just nu. ASX 200 oförändrade -0.04%, Hang Seng -1.33%, KOSPI +0.14%, Nikkei 225 +1.98% och Straits Times oförändrad på +0.05%. Lite för alla alltså.
Northvolt ska hålla en extra bolagsstämma i morgon skriver Dagens Industri där aktieägarna ska besluta om man ska ge upp och likvidera förlustbolaget med sina 60 GSEK i skulder eller skjuta till pengar och driva bolaget vidare. Bolaget befinner sig i amerikanskt konkursskydd enligt Chapter 11, eller det som i Sverige kallas rekonstruktion vilket innebär att man skjuter upp konkursen lite då fordringsägarna har gått med på att diskutera saken.
Bolagsstämman är stängd för pressen och lilla ägaren Folksam med sina 0.7% av ägandet säger till TT:
“Vi analyserar för närvarande de olika alternativen och avser att delta på stämman för att få möjlighet att ställa frågor och resonera tillsammans med övriga ägare. Vår avsikt är att agera på det sätt som på bästa sätt tillvaratar värden för våra kunder.”
Vi får således se om det är bäst att kasta mer av kundernas pengar efter dåliga pengar, eller ge upp.
SCB rapporterar att den svenska restaurangbranschen återhämtat sig efter pandemin och justerat för prisökningarna är tillbaka på nivåer från innan pandemin och coronakrisen. Ökningen är tre procent skriver SCB vilket innebär 25% ökad omsättning på grund av de stigande priserna.
Dock har inte branschen återhämtat sig i Stockholm och Göteborg, då försäljningen bara ökat med 17% inklusive prishöjningarna i Stockholm 14% i Västra Götaland. I Malmö och Skåne går det dock bättre då försäljningen på restaurangerna ökat med 34% sedan innan pandemin.
Man kan förmoda att normaliseringen av bolåneräntorna har slagit hårdast mot Stockholm och Göteborg, och alltså att bolånekollektivet dragit ner på uteätandet för att ha råd att betala sina räntor. KALP:en inkluderar ju bara att man ska klara av att betala sitt lån och i övrigt överleva, inte att man ska gå på krogen också, vilket en del upptäckt.
Dock är restauranger väldigt ofta fullbokade även i Stockholm kan bloggen konstatera, så kanske har antalet restauranger minskat eller så har t ex luncherna dragits ner. SCB går dock inte in på hur det slagit mot olika typer av restauranger.
Återstår alltså att se om det blir ännu svårare att boka bord nu när räntesänkningarna slår igenom för majoriteten av bolånekollektivet, som trots allt har rörlig tremånadersränta.
En funktion med höga räntor och lågkonjunktur är förstås att rensa bort svaga företag, så för överlevarna kan det rent av gå riktigt positivt och mycket riktigt ständigt vara fullbokat.
101 kommentarer
Den där biffen längst ner är stekt från för låg temp.
Det beror väl på vad man har för preferenser. En del vill att biffen ska råma när man sätter kniven i den.
Så tycker min fru med. Ska typ komma läten från köttet. Själv skämmer jag ut henne med att jag vill ha min mat tillagat.
“… jag vill ha min mat tillagat.”
Det är precis vad jag brukar hävda varje gång någon föreslår sushi. Sushi = Gollumkomplex.
Gammal vän brukar föredra köttet “så blodigt att en bra veterinär kan få fart på djuret igen”.
Den var bra, snor den inför kommande intag av rött kött med polare.
Från för låg temp, inte till för låg temp. Stekytan speglar inte färgskiftningarna på insidan korrekt.
Det ser ut som att man har velat åstadkomma en rare eller kanske en medium-rare, men kärnan är bleu då biffen varit för kall eller stektemperaturen för låg.
Den där biffen ser perfekt ut.
Faktum är att stekgrad är en styggelse. Det finns inget annan maträtt där man låter folk förstöra maten genom säga “stek sönder det”.
Vill man ha dåligt sönderstekt kött kan man gå på Jensens “böff”hus
Perfekt sa Bull
Fotsula på Jensens.
“Stockholmsbörsen hade tydligen stängt igår måndag pga trettondagen vad det nu är man firar då.”
“Helligtrekongersdag” heter det på norsk, men det blei fjerna som helligdag i daværende Danmark-Norge så langt tilbake som i 1770:
“Skylden kan du legge på den dansk-norske kongen Christian 7.
I oktober år 1770 skrev han under på en ny reform, kalt festdagsreduksjonen. Den fjernet hele ti helligdager. I tillegg fjernet den takksigelsesfesten for at den store brannen i København ble slukket.
Dansk-norske kong Christian 7 skrev i år 1770 under på en ny reform som fjernet hele ti helligdager. (Foto: Wikimedia)
Årsaken? Dagene ble ikke lenger brukt til gudsdyrkelse, men til «lediggang og laster».
Det var imidlertid bare en del av forklaringen.”
https://www.forskning.no/arbeidsliv-historie-partner/bade-svensker-og-finner-har-fri-6-januar-hvorfor-har-ikke-vi/2446787
Dette var sjølsagt en del av “avkatoliseringen” etter Reformasjonen i 1536. Så da kan man vel konkludere med at Sverige-Finland er mer katolske 🙂
Köttbiten ser som jag vill ha den.
Det finns i mitt tycke bara tre sätt att tillaga bakdelarna av nötkött.
Rare, medium rare och förstörd.
Sen ska man steka köttet i nörtalg
Håller med, har legat för länge på för låg temperatur.
Alternativt var den närmsta fryst när den åkte på stekbordet.
Jag bor så jag ser bort mot Northvolts huvudkontor på Kungsholmen i Sthlm. Plan 2 är nersläckt i dag vilket är märkligt. På plan 3 som kan vara chefsplanet? lyser det i fönstren. Jag återkommer med iakttagelser….
Blev en geolokaliseringsmöjlighet där. Inte så många som kan se den byggnaden.
Jo jag tänkte på det. Finns dock en stor innergård på norrsidan med flera större fastigheter…
Säg till när dom får en leverans av flyttkartonger.
Jag går nästan dagligen förbi Northvolts reception. I dag såg den bemannad ut och som vanligt.
Det här kan bli intressant. Om du tar fram kikaren eller teleskopet och kommenterar närmaste dygnet, så poppar jag popcorn 👍.
Väntar fortfarande med spänning på “bloggarjävelns” analys om bilmarknaden 🙂 Men det kanske är en separat och lite mer djupgående uppskrivning på G?
Har jag utlovat en sådan? Det har jag glömt.
Handlarna i tätorten har välfyllda lager av nya bilar. M y c k e t välfyllda! Parkeringarna utanför respektive återförsäljare är “knökfulla”. Även gräsmattor och grusade ytor används som uppställningsplatser.
Erbjudanden om räntefria lån och lagerbilar för omedelbar leverans syns väldigt ofta i lokalpressen. Samtidigt påstås att exporten av begagnat höjer priserna på sådant som finns kvar.
Jag anar att man “köpt på prognos” och bromsat för sent . Enligt artikel i dagspressen om en större återförsäljare för många märken i västsverige gjort mångmiljonförluster.
Generellt så har handlare inte lager utan det är hamnarna som är fulla.
Så du får gärna peka ut var det är fulla lager.
Kanske begbilar. Men inte nya. Så fungerar inte branschen i Sverige.
Handlare kan också har mer eller mindre fulla lager.
Ibland ligger tillverkaren på att handlarna måste köpa bilar.
T ex Liljas i Småland:
https://www.liljasbil.se/bilar-i-lager/?sort=&search=&manufacturers=&model=&fuel=&gearbox=&price=&leasingPrice=&modelYear=&milage=&chassis=&city=&hp=&drivingWheel=&deductableVat=false&manufacturerPackaging=false&resellerPackaging=false&leasing=false&condition=new
90 nya bilar i lager på orterna Kalmar, Nybro, Tingsryd och Växjö.
Inte rättvisande att visa webbsida. Det kan vara bilar som de har i hamnen. Vad gäller nya bilar har de flesta konsignationslager.
Många tillverkare har även gått över till agentmodeller
I Sverige har många ännu inte gått över till agentmodeller. När bilarna ägs av bildistributören är det normalt traditionell handel. Om bilarna fysiskt är i en hamn eller på deras bakgård spelar ingen som helst roll.
En del är riktigt illa ute nu, ser man Hedins exv har de massor av gamla MG, Byd och e-Mustang på lager, bilar som inte direkt ökar i värde just nu. Det här är verkligen inte tidpunkten att ha mycket lager, produktutvecklingen är snabb och dessa bilar blir tyngre och tyngre att sälja.
@Sebulon
Vet inte vad jag mer ska skriva för att övertyga dig – åk till en bilhandlare så ser du själv dessa nya bilar som står på plats.
Begbilar “lider” av att det är många återtag av leasing just nu.
Så det är verkligen fyndläge nu om man har råd att köpa
Veckohandlade i “tätorten” i förmiddags. Smög en runda runt den ovan nämnda ÅF och konstaterade att på den fullknökade parkeringen fanns hyfsat många bilar utan regplåtar. Hyfsat många bilar bakom med skyddsplast på motorhuv/tak. Hyfsat många bilar med regplåtar daterade 2024 och ett antal med äldre regdatum. Märkena var som Polling4Hire skriver MG, BYD, osv. men även ett antal MB.
Själv väntar jag på artikeln om varför dom som ger mycket blir rikare.
Fortsätter gårdagens sena kommentar:
För övrigt är lågkonjukturen här på allvar. Pratat lite med folk iIT-gebitet under denna julledighets 17 röda dagar.
Det är många utvecklare som blivit av med jobben i Sthlm.
Hörde av en kodapa att hon sökt 100 jobb under Q4 och fått komma på EN intervju. Att de tydligen har seniora med 20 års erfarenhet som söker basala utvecklartjänster då det dragits ner och optimerats en hel del.
Tydligen så slår AI stenhårt mot kodapor (Och grafiker/redigerare) då det inte ersätter juniora men möjliggör för en senior att boosta produktiviteten rejält.
Tur man jobbar med Cobol, marknaden skriker efter folk!
Har inte alla Cobolutvecklare gått i pension?
Bevisligen inte, jag har 20 år kvar. Men att en stor del går i pension gör ju inte arbetsmarknaden direkt sämre för oss som är kvar.
Jag var lite raljant.
Jag har en släkting som gick i pension häromåret. Han får ständigt förfrågningar typ: Du kan väl komma och jobba hos oss två eller tre dagar i veckan.
Jag känner en person född på 90-talet som nyligt avslutat sin Cobol-utbildning och fått jobb på bank med mycket god ingångslön.
Man skriker alltså efter folk men inte efter apor. Är det så man skall sammanfatta detta?
Det kan ju låta lite elakt men ja. Generellt så kan man nog säga att det efterfrågas en bredare erfarenhet/kompetens.
Är det svårt att lära sig för någon som redan kan programmera? Jag förstår att syntaxen är lätt, men allt runtomkring med mainframes och sånt?
Ja det runt omkring är ju ofta rätt bökigt. Har dock inga bra referenser då jag bara jobbat med utveckling i Cobol.
Det enda språk som är besvärligt att lära sig är assembler. Många banker har fortfarande kvar en del assemblersystem p.g.a. deras effektivitet.
Nä. Assembler är lätt. Iaf normala typer som x86 och arm.
Tar en jävla tid att skriva saker dock.
För övrigt har AI svårt att generera fungerande assembler så där finns det en nisch för de som vill.
Om banker har kvar system som är skrivna i assembler så handlar det väl snarare om IBM 709 eller IBM 360?
Läs boken BIM & BAS av Roger Akelius för en introduktion.
Inte språket som sådant, men det är ofta rätt hårt integrerat med miljön som skiljer sig en hel del från Algolspråk i Windows/Unix. Hört talas om begreppet Cobolfingrar?
Jobbade för tio år sedan i ett stort projekt där vi migrerade gammalt system från Cobol/mainframe till C#/Windows. Vi var väl i snitt lite drygt 100 pers under några år. Själva kodmigreringen gjordes automagiskt, men det krävdes många testare för att verifiera att allt fungerade på samma sätt i nya miljön.
COBOL är inte alls svårt att lära sig för den som kan programmera FORTRAN.
Hur kommer ni påverkas av AI verktygen som finns?
Kommer inte det att drastisk förbättra hanteringen av den onödigt trögjobbade kodbasen?
Man får ju ändå säga lite att det är en “mytbildning” kring kobolaporna. OM det var de lönerna som det skrävlas om och den enorma bristen (trots att folk kan lära sig det på en internutbildning via exv Nördea) så skulle det vara fullt med folk som lärde sig det.
Känns som det helt enkelt är en konstgjord brist. Mobbar ni ut alla nya? Duschar ni inte? Sitter ni i en bunker utan solljus?
I termer av banksystem så gissar jag att kombinationen kunskap om cobol, kunskap om banking och kunskap om den interna systemarkitekturen blev en perfekt storm som gjorde att vissa personer blev nyckelpersoner…
Vissa saker kan AI göra men långtifrån allt, än. Vi använder det inte alls.
De arbetsgivare jag kommer i kontakt med hittar inte kompetent folk inom landets gränser, de vill inte anställa indier som sitter remote 100%.
Folk utbildas internt på många ställen men kombinationen av erfarenhet inom kodning, mainframe och systemen mm tar ett tag att lära sig.
Du får tro att den är konstgjord hur mycket du vill men min erfarenhet i branschen är en helt annan.
En gammal vän till mig som är en oerhört bra 3D-kreatör och alltid är fullbokad minst ett år framåt ringde mig nu i mellandagarna och kom över på en fika. Det visade sig att samtliga projekt han haft i pipelinen, 4 stycken, har blivit inställda eller kraftigt uppskjutna.
Han satt alltså helt utan uppdrag vilket aldrig hänt tidigare. Nu var han väldigt angelägen om att jag skulle ge honom ett pytteuppdrag som jag bett honom om tidigare men han inte haft tid med. Enligt honom var det inte bara han som satt på pottkanten.
Vår marknadsavdelning visade vad EN person kan göra nu som förr (för ett år sen) tog tio personer….
De nya verktyg som finns professionellt för grafik, ljud och video är för en lekman likt magi.
Så för grafiker och kodapor är alltså AI dagens motsvarighet till dåtidens skördare för skogsarbetarna? Motorsågskunskaper blev plötsligt inget som efterfrågades annat än för enstaka specialjobb.
Effekten på samhället blev dock gissningsvis betydligt större då än vad det får idag, med massiv omflyttning av befolkningen från glesbygd till storstad. Tror knappast storstadsborna börjar flytta ut på landet, om nu inte Mandelmann blir den nya modellmänniskan förstås.
Typ så. Det verkar vara de grupperna som drabbas hårdast.
Finns stora incitament för arbetsgivarna att jobba bort kodarna med då det är en yrkesgrupp få förstår men som haft väldigt bra betalt. Iaf de rena kodarna som inte förstår systemen runt som nämnts.
Idag kategoriseras de duktigast på IT som de som kan teknik OCH interagera med människor/processer.
Som flera skrivit är det de rena kodaporna som ersätts. Och COBOL är ingen silver bullet utan de som får jobb är de som kan systemen runt omkring. Samma inom verkstadsindustrin, man trodde att ett ”bort camp” (man älskar militärromantiska termer) skulle snabbt göra en administratör till en produktiv utvecklare men riktigt så enkelt var det inte.
Vad gäller restauranger så är observationen att det är en klasskillnad.
Bättre restauranger är generellt fullbokade. Även bättre lunchrestauranger går bra.
De som är lite sämre är dock väldigt folktomma. Den där husmanskosten som nu kostar 130 kr och blir sämre och sämre i takt med att man inte har råd med färska råvaror gör att många lunchrestauranger går kaozdåligt enligt uppgift.
I Sthlm kan även observeras att väldigt många i kontorsområdena nu kör lunchlåda.
Vi har Edenred på jobbet som förmån och där har vi justerat upp beloppet med 40% då det är vad lunchpriserna ökat i området sen pre-covid.
Låter rimligt.
Just det där att betala 120-130 SEK för något som knappt klarar att kallas mat Har ju lett till att jag , visst på rent anekdotisk nivå, alltid käkar låda. Är ju tom så att även flera dagar gamla rester i en röra smakar bättre…
Ja och 95 kr för kaffe och bulle. De lite finare kafe’erna tar nu 43 kr för kaffet. Man måste få täckning för lönekostnader, hyror m.m. Allt har sin logik.
Precis. Att hamna på ett lunchställe där pannbiff/schnitzel serveras som visar sig vara sämre kvalitet än man kan köpa som halvfabrikat i frysdisken….. Är inte en anledning till återbesök
Min chef (jobbar på större traditonell verkstadsindustri) kör lunchlåda. Liksom de flesta andra. Det är mest yngre som vill upprätthålla en vissa image som köper mat i restaurangerna enligt min erfarenhet. Själv har jag kört lunchlåda sedan subventionerna började beskattas på 90-talet.
Taj Mahal på Första långgatan 24 i Göteborg har en prisvärd lammgryta till lunch fredagar för 119 kr. Undrar hur länge dom orkar, inte mycket folk när jag varit där. (Ingen mysfaktor men vem tänker på det vid lunch)
Casa Verde på Högsbo Industriområde. Förvisso 130:- SEK, men buffé inklusive efterrättsbuffé. Riktigt bra mat och suveränt trevlig personal.
Skulle nog säga att indiska restaurange många gånger ger mest valuta för lunchpengarna.
Tar man take-away på den lokala indiern så får man i princip två portioner.
Och här får vi inte glömma Hasselssons Fish’n’chips för 109kr. Mycket mat och väldigt gott, fattar inte hur de kan hålla priset nere. Nyligen öppnade de också mitt i stan och inte bara i majorna, samma pris.
Rörande omsättning och beläggning på restauranger: De signaler jag har från krögare i Stockholm är att folk går ut och äter i ungefär samma omfattning som tidigare, men att de dragit ner på dryckerna, dvs där restauranger har bra marginal.
Är väl en trend som sker allmänt nu.
Enormt mycket lägre alkoholkonsumtion framförallt bland yngre. Men ser även bland mina vänner att man dricker mer exklusivt och lägre kvantitet.
Att supa kommer snart ses som ett omodernt fenomen och klassmarkör likt rökning. I en tid när allt kan dokumenteras är fyllon enbart de som inte har nått att förlora.
Känner igen mig. Inte nykterist men pallar inte att slentriandricka. Småbarnsförälder och tränar en del så det är mycket som ligger i andra vågskålen.
Casa Verde ska testas vid något tillfälle.
Inlägg från Carl Lindstrand om Northvolt på Facebook
“Suck. Media, i detta fallet SVT, fortsätter alltså att felaktigt uppge att Northvolt har erhållit ”konkursskydd”. Northvolt har upplysningsvis säte i Sverige och det står alltså, som jag tidigare påpekat (bl a i intervju med DI), fordringsägare fritt att ansöka om bolagets försättande i konkurs inför svensk tingsrätt. Svensk tingsrätt är då på intet sätt bunden av vad en amerikansk domstol må ha beslutat. För att Northvolt skall få “konkursskydd” krävs beslut om svenskt rekonstruktionsförfarande fattat av svensk tingsrätt.”
Och då ska det väl också sägas att Lindstrand är advokat med just företagsfinansiering som specialitet.
Vet inte mycket om Northvolt men det är trist att det är så svårt att få kapital i Europa. 60 miljarder är inte så mycket för en framtidsindustri. Det är inte svårt att hitta ett förhoppningsbolag i USA med market cap på 6 GUSD. I Europa har folk inte fantasi nog att se vad något kan bli, så har vi ingen tillväxt heller. Är man ung ambitiös europé med en stor vision gör man bäst i att flytta till USA. Vilket är vad som sker. Spotify är ett av få motexempel, som har orkat köra på trots att dom bränt igenom mycket kapital på vägen dit dom är idag. På samma sätt skrattade européer åt Amazon, som brände ohemuligt med kapital under många år utan vinst. Idag sitter skrattet i halsen när Europa inte har någon matchande molntjänst. Folk utan fantasi såg bara en bokhandel.
På den statliga sidan är det samma sak. Man vågar inte låna upp pengar till en infrastrukturinvestering som lönar sig på sikt. Så det handlar inte bara om kommersiella kapitalmarknader, utan om kultur. Folk står på kö för att få skratta åt och göra ned dom som har fantasi nog att se något som kan bli stort. På så vis förjänar vi att bli fattigpensionärer när det blir dags.
Problemet här är ju att Northvolt inte har någon usp. De har ingen unik produkt och dessa 60 miljarder de bränt har inte skapat något av nämnvärt värde. Ett svart hål som aningslösa politiker skyfflat ner pengar i eftersom få velat satsa sina egna pengar i luftslottet. Det är det som skiljer dem från Spotify och Amazon.
Men det är klart, det har ju varit en bra affär för ledningen…
Nu är det väldigt lite politiska pengar som gått in i Northvolt. Några hundra miljoner.
Med “aningslösa politiker” syftade jag på offentliga aktörer i stort då kontrollen och ansvaret för dem är politiskt.
https://www.di.se/nyheter/di-granskar-sa-manga-skattemiljarder-plojs-ned-i-batterijatten/
Faktiskt helt otroligt hur liten risk Skellefte och staten verkar tagit.
Det ser betydligt värre ut med Northvolts satsningar utanför Skellfte och Västerås.
“Fabriken” i Göteborg verkar ju Göteborgs stad mutat till sig med byggen för en miljard som nu kanske bara blir en lagerhall för Geely.
För att inte prata om de miljarder som stoppats in i Tyskland, Kanada och Polen från deras respektive ledningar.
Men det är väl ingen som är förvånad om att Muteborg misslyckas. Igen
Krondiket, Milleniebuggen (Göteborg är så efter alla andra att de får den buggen 24 år senare) och en tom batterifabrik man subventionerat.
Problemet med NV är inte att det saknas efterfrågan utan de att har misslyckats med tillverkningen.
Just idén att produkter behöver vara unika är fel. I motsats krävs att de flesta produkter uppfyller mängder av standarder.
Något med produkten måste ju vara unikt för att man ska plöja ner den mängden kapital i ett förhoppningsbolag. Det kan ju vara att man har en process som gör samma sak billigare eller att man gör en bättre produkt för samma pengar. Produkt i betydelsen utfallet som blir av allt man tillför i forskning, arbete och insatsvaror.
Kan man inte ens tillverka sin insålda produkt så är det inte speciellt bra.
Usp:en är väl att produktion är svårt och att det är kapitalintensivt så höga inträdesbarriärer? Dom har ju uppenbarligen inte fått till det i alla fall. Men du menar kanske att det skulle vara lätt för andra, bara inte Northvolt pga inkompetens?
Det är nog inte jättelätt för någon. Men det finns ju rätt många batteriproducenter i världen som är rätt bra på att producera batterier. Jag är inte jätteinsatt i Northvolt, men uppenbarligen har de lyckats med något Northvolt inte lyckas med.
Om man vänder på frågan, vad är det Northvolt har som gör det intressant att investera i?
Att batteritillverkning är en framtidsindustri innebär inte per automatik att Northvolt är ett sunt och välskött företag med goda framtidsutsikter som det är värt att ösa pengar över.
Lite så är det, Northvolt upplevs mer som ett pyramidspel där vissa kunnat casha in och andra exvis hantverksindustrin i norr fått betala, tillsammans med olika finansiärer-givetvis, men grundbulten är att Northvolt INTE inom överskådlig tid har en produkt som kan stå på egna ben på marknaden trots att de redan skulle haft det. Min personliga “five cent” är att Northvolt är kört.
Din story om Amazon träffar ganska fel. Amazons datacenter togs på allvar från dag ett men deras ehandel haltar fortfarande i Sverige, om inte hela Europa.
Var är alla europeiska molnleverantörer som tog AWS på allvar menar du? Att deras ehandel haltar i Sverige är precis ett exempel på vad jag menar, hur folk utan fantasi inte ser det komma. Skratta medan du kan.
När skrattade vi åt Amazon menar du? På 90-talet när de sålde böcker? De har väl i princip gått med vinst hela 2000-talet?
Minns ni Boo.com? Försökte en gång i tiden klicka hem ett par svindyra boxerkalsonger, efter x antal minuter och ivrigt klickande visste jag varken ut eller in o med kortnumret iklickat. (innan bankID). Tänkte att internethandel blir aldrig någon stor grej.🤯
Minns mest deras reklampelare innan de lanserat. Luftslott.
Vinst per aktie var i princip noll (några cent) fram till 2015. Det sågs allmänt som en kapitalslukande bubbla.
EPS ensamt är väl ett rätt så meningslöst mått? Deras P/E har, med vissa undantag, varit stabil under hela 2000-talet. Så jag förstår inte riktigt vad du menar folk skrattade åt eller vad som har blivit bättre sedan dess isf?
Kan inte uttala mig om Northvolt som företag är välskött eller katastrof mer än det som är öppet att beskåda men vore oavsett olyckligt om verksamheten nu avvecklas och allt säljs till underpris till något Kinesiskt företag som med mycket annat i det här landet. Med det sagt ska man inte pumpa in pengar i något som inte fungerar.
Har läst någonstans att tillverkningstekniken är dyr och föråldrad.
Samtidigt – fransmännen sliter med sin budget och hoppas få ner underskottet till 5-5,5% av BNP, hos våra tyska vänner så ökar inflationen igen och kommer in högre än väntat och det ser ut som att Kanada “is going Trump” med Trudilutten som kliver av och det lutar åt en konservativ regering möjligen med Pirre Polivirre som PM men liknelsen med Trump är aningen överdriven av mig då Pirre är mer en traditionell konservativ än en MAGA version för Kanada…
Northvolt nyanställer ff så någon plan verkar dom ha.
Som med många andra bolag. Det behövs alltid RÄTT personal.
Det lär vara en del som slutar som man behöver nu. Som säger upp sig själva när förhoppningarna grusades.
Glöm inte elpriset bara för att det en par dagar varit lite blåsigt. Det blir nog svindyrt om någon dag igen.
Om 20 dagar ska Forsmark 3 dra igång igen, 1170 härliga MW.
Verkar följande Sverigevant och lösningsorienterat?:
“– Risken är att man kör iväg och blir stående. Det blir otroligt kallt i ett tåg som är stående utan ström. Människor riskerar att frysa ihjäl, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.”
En som heter Sven Malmberg i samma artikel:
“Tågen klarar 40 minusgrader
Han menar att tågen hade kunnat gå, även om det kanske blivit förseningar.
– Vi har en har en lagstiftning som säger att tågen ska klara 40 minusgrader och 80 centimeter snö och det gör dom, säger han.
Han köper inte argumentet att det skulle vara en säkerhetsrisk att köra tågen.
– Så länge det finns ström och något att äta är det ingen säkerhetsrisk. Jag kan konstatera att under de 120 år man kört tåg norr om Umeå har ingen resenärer kommit till skada för att tåg blivit stående.”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/kritik-mot-sjs-installda-tag-kan-inte-stanga-norra-halften-av-landet-vid-kyla
Med en återanvänd kravställning på därtill t.ex. vedkamin, ved, en del konserver, ullfiltar, skjukvårdsmtl. och varför inte självständig kommunikation i några av vagnarna per tågset?
Borde man då inte börja närma sig en paritet med verkligheten och det “skrämmande” utanför rutorna..
“Jan Kyrk, affärschef på SJ.
Han fortsätter:
– Det är inga problem att köra tågen. Men det är en väldigt stor risk att tågen går sönder och att kontaktledningar går ned.
Ska man då i norra Sverige vara förberedd på att tågen inte kommer att kunna gå när det bli kallt under vintern?
– Ja, om det är för kallt så är det så. Vi sätter säkerheten för resenärer och personal främst. Det måste vi göra.”
Så vid beställning av varor, affärschefer och andra tjänster, kravspecifierar man då för tivolitåg?
Ser att Serneke Sverige AB begärs i konkurs
https://www.gp.se/3edb3ffb-6ba5-5d61-98f0-19a01041b12d
Vad kommer det att innebära. Är det ett litet delbolag?