Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under morgonen. Marknaderna ter sig annars rätt lugna inför en väntad amerikansk räntesäkning idag och för svensk del i morgon. Chefekonomerna på Swedbank och LO vill dock se en dubbelsänkning i Sverige då det gynnar deras arbetsgivare och med det uppdrag, men marknaden väntar sig bara en sänkning på 0.25 procentenheter.
Stockholmsbörsen fortsatte backa och gick -0.51% för OMXS30 och -0.51% för OMXSPI. Kronan tappade något till 10:95 SEK för dollarn och 11:51 SEK för euron, medan guldet hittas på 930:- SEK.
I USA var de långa räntorna i princip helt oförändrade, vilket är ovanligt lugnt och förmodligen beror på det väntade räntebeskedet från USA:s centralbank Federal Reserve ikväll. Trading Economics anger att konsensus är en sänkning från 4.75% till 4.50% och lägger samma prognos själva.
Borta i de asiatiska tidszonerna går börserna blandat. Australien är oförändrad på -0.06%, Hang Seng stiger +0.97%, KOSPI +1.12%, Nikkei faller -0.72% och Straits Times går -0.46%.
Swedbank och LO vill se en dubbelsänkning av Riksbankens styrränta i morgon enligt dessas chefsekonomers uttalanden till TT, men konsensus säger en enkelsänkning från 2.75% till 2.50% och Trading Economics håller med.
Swedbanks chefsekonom beklagar sig över att återhämtningen inte kommer igång, dvs bankens profitering på fartblinda bolånekunder har inte fått fart. Dock är uttalandet kul eftersom bankens egen prognos är just att ekonomin kommer igång nästa år trots att det bara väntas 0.25 procenter enligt samma prognos. Enda tolkningen är alltså att banken talar i egen sak.
Det så kallade fackförbundet LO tycker det samma och vill se snabbare och större räntesänkningar.
Lobbyorganisationen Svenskt Näringsliv gör därmed sin plikt och säger emot LO i TT-artikeln, eftersom det föreligger en avtalsrörelse i vår och man därmed inte kan hålla med LO om något tills den är klar. Svensk Näringslivs chefsekonom tycker också att det är negativt om hushållen väljer att spara pengar istället för att konsumera. Så nu vet vi det.
Själv drabbades jag nu på morgonen av ryggskott, som påbörjades efter gårdagens styrkepass, där jag drog sönder ryggen på marklyft. Blev lite för ambitiös och gick från set på 8RM -10RM – 12RM på marklyft och höjde vikterna till 5RM-8RM där något gick fel och jag fick avbryta på åttonde reppen och ge upp träningspasset. Gick inte att göra milpress heller då kotorna i ländryggen protesterade med smärtsignaler, och skivstångscurls gick inte heller pga framåtbelastningen av ryggen på de viktnivåerna, så jag fick avbryta ett gympass för första gången i mitt liv. I övrigt var allt okej igår, med lite värk, men i morse kunde jag inte ta mig upp ur sängen. Efter lite övningar kunde jag komma upp och det tog sedan en dryg timme att ta mig till datorn, men här är jag nu iaf duschad och påklädd. No pain, no gains. Nåja, inte alls lika illa som i somras när jag drog sönder ryggen på en hostning eller nysning (minns inte vilket), då jag klarade detta själv. Har till och med tagit smärtstillande, släppt ut redaktionen och har kaffe.
Ska nog blogga som fredagsmys om vikten (ha!) av styrketräning när man är 50+ (nej, att avstå är inte ett alternativ), samt vilka övningar som har mest praktisk tillämpning i verkligheten (ledtråd: det är inte bänkpress) i min erfarenhet.
85 kommentarer
Mitt gamla gymöga säger att det är 200kg på stången. Bra vikt för marklyft 💪
Bara tiden att släpa fram och hänga på alla skivor kräver pannben.
Som den besservisser man är kunde jag inte låta bli korregera ditt gymöga en smula:
2×25 + 2×15 + 8×10 + 20 (stången) kg ger totalt 180kg.
Fortfarande imponerande dock!
Trevlig onsdag alla läsare:-)
PS. Jag önskar så klart också god bättring till Bloggarjäveln! Into kul med ryggskott.
Jag har en krycka som hjälper och ger avlastning. Problemet är att den är i ladan. Ska lyckas ta mig dit bara. Lena kommer hem i eftermiddag efter Stockholm igår, sedan blir det lite enklare.
Det är 5 gröna kakor på varje sida = 10×10 kg 🙂
Ni har helt rätt. Jag går och skäms en stund över lunch och lägger en böter till JvM (även om detta är ekonomitråden tänker jag att det är lämpligt).
Krya.
Som 50+are är det ett gott tips att det försiktigt med alla förändringar i träningsprogram. Musklerna är hyfsat duktiga på att anpassa sig, men alla dom andra delarna behöver helt enkelt mer tid på sig. Nu lyssnar ju inte bloggaren på podar, men annars är det här ett utmärkt avsnitt som bla tar up det (hon har även skrivit en bok): https://spannandemoten.se/sv-se/podd-avsnitt/203-jessica-tornblom-drangert
Ser gymet som min kyrka, har kropparbetarinre, kan förstå känslan hos nyfrälsta när må bra endorfinerna tar över strax efter passets slut.
Tack för tipset om podden.
Tusen tack för podd-tipset! (från en 50+ som dragit på sig diverse överbelastningsskador det senaste halvåret, men förhoppningsvis lärt sig läxan nu)
Tror man som 50+ och lite till, skall använda den egna kroppen som vikt. Är armhävning för enkelt, håll händerna långt isär, tätt tillsammans, på fingrarna, en arm i taget. En hantel i varje hand vid crunches m.m.
Sparar mycket av ryggen.
Har samma filosofi. Försöker numera undvika övningar där man liksom ‘spjärnar’ emot med ryggen, t ex marklyft, axelpress.
Hur man ska gymma finns det nog lika många ideer som det finns gymmare, själv är jag extremt noga med marklyft, benböj, o några till skapliga ryggövningar. Men egentligen är det viktigaste att det funkar för var och en.
Eftersom de flesta är framåtroterade redan när vi slutar skolan så sätter jag bröstrygg av olika slag ganska högt. Typ rodd-drag eller vad det heter. Gärna med så låg belastning att man klarar av att dra ihop skulderbladen ordentligt.
Eller: Egentligen borde vi nog kollektivt gå till sjukgymnaster och få reda på våra relativa svagheter och försöka träna till bättre styrke-symetri.
I genomsnitt behöver väl damer träna överkropp medan män behöver träna mer ben/core, typ
Hallå! Spara tipsen till fredagstråden! (Men noterar…)
Mindre vetande
Lägg till axlarna baksida, för övrigt världens tråkigaste övning men mycket bra för att räta upp överdelen.
Ubbe, ja det var inget experttips från min sida, bara personlig erfarenhet 🙂
Dow Jones ned för nionde dagen på raken vilket inte har hänt sedan 1978.
95% sannolikhet att FED sänker med 25 punkter och imorgon förväntas en sänkning i Sverige med 25 punkter.
På valutamarknaden är Brasilianska Real under press.
Vad gäller räntesänkningar, Swedbank och LO.
Det blir ingen högkonjunktur under 2025 oavsett räntesänkningar så lågkonjunkturen kommer att bestå.
Definiera högkonjunktur.
https://www.konj.se/var-verksamhet/sa-gor-vi-prognoser/konjunkturterminologi.html
Hjälper inte. Ange en siffra. Ett teoretiskt resonemang räcker inte.
BNP/potentiell BNP ska vara högre än 1.
Och vad är då potentiell BNP? Om du inte kan ange den siffran så är det ett meningslöst mått.
Det får du räkna på själv, delar inte mina analyser förutom i en slutsats.
Då går det alltså inte att hålla dig ansvarig för slutatsen eftersom den inte går att mäta.
Det har aldrig gått att mäta framtiden förutom i fantasin.
Så ta det för vad det är, en gissning om framtiden.
Det jag vänder mig mot är när det felaktigt påstås att BNP på cirka 2% eller mer är högkonjunktur.
Riktigt så simpelt är det inte.
Ja, riktigt komplext. Jag kommer knappast fram till ett definitivt svar …
“Potentiell BNP går inte att observera och bedöms därför utifrån olika indikatorer och statistiska metoder. Olika prognosmakare använder olika metoder för att bedöma potentiell BNP och det råder ingen samstämmighet om vilken metod som är mest lämplig. Osäkerheten i bedömningen av denna variabel är därför stor. ”
https://www.regeringen.se/rapporter/2022/11/metod-for-berakning-av-potentiella-variabler-november-2022/
Svensk BNP har haft en svag utveckling sedan den så kallade superkonjunkturen 2007.
BNP per capita har ökat med 9.7% mellan 2007-2023. Snittet per år blir som ni märker väldigt låg.
I praktiken har det inneburit att en minoritet fått det bättre medan majoriteten fått det sämre vilket lett till ökade klyftor samt ökad kriminalitet.
Enligt en boende i Viken, Höganäs kommun där vi var på besök i somras är det lågkonjunktur om det samtidigt passerar fyra skepp eller färre i Öresund, är det fem eller fler råder högkonjunktur.
Man får väl helt enkelt lita på den anekdotiska empirin bakom. I så fall vände det uppåt i slutet av augusti.
Känner igen mig i bloggarens ryggproblem. Två trasiga kotor i svanken sedan tiden som plåtslagare.
Men helkroppsövningar är de bästa så be gymmet köpa in en sk Trapbar så är det bara att gasa på med marklyften utan den lilla framåtlutande obalansen.
Ledsamt med skada, hoppas på snabb rehab! Bänkpress är ju helt avgörande för att leva ett värdigt liv! Jag är oerhört besviken på denna framtida diss av sagda övning.
Vad ska du ha den till annat än att visa upp pecs för att attrahera fruntimmer? Att trycka bort med armarna är inget någon gör någonsin i naturliga situationer. Bröstmuskler visar bara att man har disciplin att gå till gym, det är deras enda funktion.
Den gör mer nytta för ditt själsliga välbefinnande än alla andra övningar tillsammans 🙂
Exakt!
Pga av en axelskada fick jag lägga av med bänkpress redan som tonåring till ingen sorg alls. Enda funktionen som jag ser det är att en kropp mår bra av balans mellan muskler också.
Ett tips till bloggen från en som haft mer än sin del av ryggproblem är att be en läkare vid tillfälle skriva ut paraflex. Enligt min erfarenhet gör det, tillsammans med smärtstillande, underverk. Lite beroende på skadetyp kan det minska smärtan markant men enligt min erfarenhet så blir man framförallt av med smärtan betydligt fortare.
Kvick återhämtning önskas.
Jo, jag vet. Men av någon outgrundlig anledning blir jag så extremt mycket nöjdare över framsteg i bänk än någon annan övning.
Armhävningar is the shit. Bänkpress är för broilers som vill jobba i dörr
Som andra sagt redan i tråden. Kroppsviktsövningar är enormt bra. Gym står sig slätt i relation till dessa.
Kroppsviktsövningarna kan du dessutom göra överallt.
Kör kroppsviktsövningar när jag inte kan gymma, som på tjänsteresor eller när tid inte finns.
Armhävningar, chins, squats och lite löpning kommer man långt med.
Jag köpte ju bostad i höstas så har ganska bra koll på området jag köpte i. Något har definitivt hänt på marknaden.
Hus och radhus som legat ute i flera månader har plötsligt börja säljas. Budgivning på två objekt jag följt i flera månader där jag själv tycker att priserna är väl nu höga. Nya objekt kommer ut och säljs. Har det med året att göra? Folk vill få klart saker innan 2025?
Detta är Göteborg villor och radhus från egnahemsområden byggda 40-65 typ. Så inga lyxkåkar. Utan små praktiska hus som nästan alla har tomträtt inte friköpt tomt.
En professor jag känner sa alltid att man ska kunna marklyfta sitt IQ. Men det kanske blir svårt för dig som Mensa medlem. Krya!
Tvärtom ute i Roslagen tycker jag mig ses.
Heldött. Väldigt mycket osålt under somamren hösten och det nya som läggs ut adderar bara på marknaden.
Konsumenterna i gemen är väldigt rädda för alla kostnadsökningar som slår hårt mot villaboendet.
Uppvärmning/el/försäkringar/VA/intertubes har gått upp med 20-50% sen 2020. Lägg på det att många hus som läggs ut lider av att det varit äldre ägare som inte orkat underhålla sista 15 åren. Eller yngre som bara tapetserat och inte bytt det där läckande taket.
Man kan klaga mycket på bostadsrätterna men svensken är generellt inte kunnig nog att köpa en villa och det verkar många insett i sin riskbedömning just nu.
Jag tänkte först att du menade att det i Roslagen gällde ett inverterat förhållande mellan IQ och vad man tar i marklyft. Lägre IQ mer muskler 🙂
Men till bostadsmarknaden, jag tror du har rätt och anledningen att saker säljs i området jag bevakar kan just vara att det anses vara ”billigt” alltså övre medelklass och folk tycker man får mycket för pengarna. Vet inte hur det är på Gräddhyllan men de som tjänar över 200 tusen i månaden brukar inte bli så påverkade oavsett.
Att huset kostar är något man inser rätt snabbt. Lätt att lägga flera tusen i månaden på underhåll utan att ens reflektera över det.
Min hus(över)läkare berättade att han och hans fru (också läkare) är extremt hårt drabbade av räntorna trots att de ligger på 200k tillsammans i lön. Men de har en boendekostnad på 50.000…. Och barnen har varsin mopedbil som går sönder hela tiden. Osv osv osv.
Det kom på tal då de ser otrolig ökad psykisk ohälsa pga ekonomin. Väldigt många som äter psykopharmaca för att de har svårt att sova med räntorna och de slitningar som det skapar på relationerna att man helt plötsligt inte kan göra allt man bygde relationen på. Eller att man egentligen kanske inte kan bo kvar i drömhuset men ingen vill köpa det just nu
Det är ju det unika med den här lågkonjunkturen. Alla är drabbade. Då inte bara privatpersoner utan även företag varit lånedrivna vilket driver upp kostnaderna för allt.
Hyresgästerna kommer ju få leva med 5% ökningar ett par år framåt tills de sett samma kostnadsökning som de som äger sina boeden.
Och det var därför han började dialogen med “hur MÅR du”.
Och ja. jag är förunnad en bra och mänsklig läkare i samma ålder där det blir ett samtal om att ta hand om sig för att leva längre och bättre och inte bara förmaningar. Ett ge och ta i dialogen gör ju att jag lyssnar mer.
Iaf. jag har hört så mycket berättelser hur folk drabbas av den här konjukturen och kostnadsökningarna att jag känner enormt medkännande för alla som fått det sämre.
Tack för inlägget vilket på ett tydligt sätt visar på att önskedrömmarna om högkonjunktur 2025 bara är drömmar. Lägg dessutom till Tyskland, Frankrike, EU så blir ekvationen fortsatt långkonjunktur ett bra tag till.
Bland de som har det väsentligt sämre (arbetslösa, bidragsberoende) är nu alldeles för många nere på en måltid om dagen.
50 tusen i månaden för boende låter outhärdligt. Men då har man något väldigt speciellt. En villa för 6 mille kan väl de flesta leva med? (Eller är det bara jag som är någon sorts lodare?) Då har man 5 miljoner i lån typ. Med 5 millar i lån har kostnaden sett ut såhär per månad med amortering (2%) och ränteavdrag för hushållet. Räknade med SBABs rörliga och med lägre ränteavdrag om summan av räntan blev över 200 tusen per hushåll (endast 2023).
Dec 2020 = 12 416
Dec 2021 = 12 125
Dec 2022 = 18 250
Dec 2023 = 20 666 *
Dec 2024 = 18 833
Såklart tillkommer driften. Men i princip så kostar boendet nu ca50% mer än det kostade 2021 vilket kan jämföras med en inflation på 24% under samma period.
Storebror.
Senaste huset jag kollade försäljningen på hade ett utgångspris på 6.7 mkr och utgiften per månad angavs till 35 tusen SEKetas. Så 50 i månaden för ett hus i den övre prisklassen 10-20 mkr är inget konstigt.
Japp… där är anledningen till varför jag slutat med marklyft. Visst, hade jag börjat som ung hade det nog gått bra, men efter 1,5 kotdragningar och en kropp som orkar mer än vad ryggen vill med så har jag övergivit den övningen. Fastän den är helt jäkla överlägsen så är skaderisken för hög när man börjat i medelåldern.
Har aldrig varit en “en reps maxare” men när jag började med marklyft så var det på tok för svårt att inte vilja köra få reps.
Benböj har jag kört i 25 år och aldrig skadat mig på. Heller aldrig haft något sug av att köra låga reps utan 8 – 12 st. har alltid varit standard och känts bäst.
Kör dock “Bulgariska halvdana marklyft med rakaktiga ben” med hantlar… jag kallar övningen för “framåtlutat läge”. Vad den egentligen hetar har jag inte en aning om. Gör man med skivstång är det väl Bulgariskt marklyft om jag minns rätt.
Nåja. Tack för lägesuppdateringen som vanligt.
Fördel marklyft är att man inte kan fuska. Knäböj kan man ju fuska med och inte gå ner hela vägen.
Öht är det de stora övningarna man behöver som 50+ och då är det marklyft och knäböj som gäller. Det här var otur. Jag var 20 kg under mitt pb (2RM), så det var ingen konstigt vikt.
Kunde inte skrivit det bättre själv,övningar där många muskler kopplas in är bäst för motionären. Är 65+
Det som är grejen med åldern… oturen har en tendens att drabba en oftare. 😉
Inget som säger att man behöver marklyft specifikt. Istället för just marklyft kör jag numer mycket hoppövningar för att behålla spänst, våldar medicinbollar och cyklar MTB på somrarna. Det är på cykeln man märker om vinterns träning bitit. Att vara skadefri ger bättre resultat än att skippa just marklyft.
Men ja. Inget rätt eller fel här. Ett ryggskott är ju inte slutet på ens levene, så bara att vila upp sig och på’ett igen! Åker man inte på flera så betyder det nog att man lärt sig något också. 🙂
Rättelse: “Att vara skadefri ger bättre resultat än att köra just marklyft.”
Vill slå ett slag för att om kroppen tillåter ge sig ut och mysjogga (även känt som gubbjogga) på regelbunden basis. Tjatade hål i huvudet på farsan för +/- 10 år sen att han ska ta sig ut och jogga 1-2 gånger i veckan utöver hans 1-2 besök i veckan på gymmet (Han har målsättningen att göra 3 träningspass i veckan). Han har tackat mig mer än en gång för att jag inte slutade tjata på honom, det har höjt välmåendet och framförallt förbättrat sömnkvalitén märkbart med all fördelar som det har med sig.
Mysjogga är kanonbra, min särbo hatar gymet, hon mysjoggar o går stavgång.
Vad räknar ni då som mysjogga? Jag har svårt att hålla en så låg hastighet att det känns mysigt, då går jag hellre i god takt.
Jag brukar sätta mysjogg i kategorin där jag klarar av att hyfsat ohindrat ha en konversation samtidigt som jag är ute och joggar. Utmaningen med den referenspunkten är att samtala och jogga samtidigt är en förmåga som tränas upp med tiden. Ett annat bra riktmärke jag använt mig av är att om jag sagt till mig själv att jag ska springa i 30 minuter, när det är klart ska jag känna att jag hade klarat av 15-20 minuter till i samma tempo. Kan kräva lite övning men när man får ordning på det blir det väldigt behagligt.
Tillägg till att ha ett ”samtalstempo” är att det är ett bra sätt att hålla kontakt med familj och vänner på annan ort som också gillar att träna. Bestäm en tid och ta ett telefonsamtal under träningspasset, konversationen har en tendens att bara flöda på
Kunna samtala under joggen?? Haha, ja det kan jag drömma om i nuläget. Men jag får väl träna på…
Det tog ett bra tag för mig att lära mig det kan jag ödmjukt erkänna.. Ifrågasatte sanningen i att det ens var möjligt innan en dag när det bara magiskt fungerade, trägen vinner som det sägs
Skaffa hund! Man måste ut varje dag.
Gillar man marklyft är det ju bara att kötta på, men det finns trots allt övningar som är både effektivare och säkrare för varenda muskel inblandad 🤷🏼♂️
Kollar miniräknaren och konstaterar med fasa att jag fyllt 75 och aldrig satt min fot i ett gym. Men å andra sidan har jag aldrig haft ont heller…
Det kräksnöar så det blir nog snöskottning snart (marklyft eller?). Sen ska det fällas trän för nästa vinters ved, kubbarna skall med skottkärra i bästa fall transporteras till vedbacken, de största skall klyvas med slägga och kilar (kallas?) innan de kan flyttas. Till våren skall kubbarna upp på vedklyven (absolut marklyft) då jag fallit för lättjan och inte längre klyver med yxa. Staplas in under vedtak och sen skall ju alla tonnen bäras in pö om pö under vintern.
Får hoppas på det bästa för allas hälsa!
Snart God Jul på Er Alla
Att vara utan krämpor vid 75 är ju faktiskt helt fantastiskt.
Grattis till det ultimata träningsupplägget och god jul!
Practical training generalen…
Låter som min farfar. Inte en sjukdag eller tränat på 90 år.
Sen när han väl blev sjuk var det störtlopp utför.
Bara för att du klarat dig hittills är det inte en ursäkt för att låta bli
Rör dig. Gärna med puls/svett.
Och se till att göra det där återkommande läkarbesöket!
Helt hundra på att Generalen är mycket snyggare i kroppen än gemene gymsnubbe med sedvanlig trivselvikt runt magen.
Så börja där om du vill ge träningstips till läsarna…
Skrev inget om gym 😉
@SEBULON Hoppas på att den svarta pisten utför ligger så långt framåt som möjligt, det går fortare då 😉
Och jodå, en del svett blir det med, skidor/skridskor på vintern och mountain bike/joggning på sommaren.
Läkarbesök? Kanske när jag bli gammal…
Bland det viktigaste är att ha tur, Napoleon lär ju ha frågat sina blivande generaler om de hade tur, RyZZarna verkar ju ha många med otur.
Ja men då tränar ju karln 😀
Jag är ju själv känd som “husstark” bland mina vänner. Tar lägre i vikter på gymmet än vad de gör (om jag ens skulle gå dit) men när vi ska göra något på gårdar/skog så är jag enormt mycket mer uthållig än vad de är.
Men det jag vet behövs är ju just att få det pulshöjande och mer konditionsinriktade. Det löser jag med att hitta saker som är roliga. Inte ett måste. Springa, cykla, skida är ju magiskt och antagligen 1000 ggr bättre än ett löpband på ett gym.
För övrigt. Hade problem med ryggskott likt bloggarn. varken gym eller andra övningar hjälpte
Grävde ut 26 ton jord och la ut 26 ton grus på tomten. För hand. Med hacka, spade och skottkärra.
Inte haft ryggproblem på tre år sen dess. 😀
Helt rätt, muskler genererade av “riktig arbete” slår gym-genererade muskler alla dagar i veckan. Bättre skippa en del moderniteter (robotklippare, snöslunga etc) och göra en del jobb för handkraft, det ger allsidig träning som kroppen mår bra av och tar bort risk för träningsrelaterade skador. Men visst, man kan få ryggskott av annat än gym så klart.
Addera sedan lite konditions-träning till ovan, kan ju vara vad som helst egentligen som man tycker är kul, och du har en sund livsstil och kan kasta gymkortet i soptunnan. Dessutom har du sparat en hel del pengar, dels för att du inte behövde köpa en dyr robotklippare och självklart gymkortet.
Å jo det går utmärkt att fuska eller göra fel med marklyft. Återkommande ryggskott och ryggont hade jag typ från 20 år tills jag tog hjälp av PT en gång i veckan under ett halvår. Problemen försvann helt och har inte återkommit. Det var fem år sedan och jag är 58 år nu.
Ber att få rekommendera bloggaren det samma. Det blev ganska dyrt förstås men en av mitt livs bästa investeringar.
Rättelse första två månaderna var det PT två gånger i veckan.
LW kan väl börja med fredagsmys träning för de runt 40+… han ser ju oförskämt ung ut och har väl normalt ett bra klipp i steget.
Själv har jag varit lite off season pga höftoperation… men nu ska jag sakta börja rehab träna.
Wiking
Bra förslag, motion, träning o kosthåll. Kan bli intressant efter några glas en fredagkväll. Vi kan lägga till kosttillskott också.
“Näringslivet” klagar på att hushållen sparar, vad ska de och småföretagen göra när de inte vet vad elräkningen blir i slutet på månaden? Blir den 100% eller 500% högre än normalt?
Sveriges BNP sjunker för att svenska politiker och de så kallade “näringslivtopparna” (oligarkerna) tycker vi ska ha det systemvalet av elmarknad vi har idag.
Ett systemval som blöder småföretagare och hushållen och göder elbolagen och statens skatteintäkter.
Rehabbar ryggen sedan i våras. Efter ett otal besök på SportRehab utan större framgång gick jag till en osteopat. Och analyserade, knäckter till och gav mig nya övningar. Gången efter sa hon att ryggen var klart rakare och att jag inte behövde komma tillbaka men att jag skall fortsätta med mina rehabövningar.
Livet återkommer så smått. Som sagt, att inte gymma är uteslutet.
På inte temat träning så har VW gått tungt in i kanadensiskt batteribolag…
Är så trött på allt tjat i media om räntesatser och styrräntor och fan och hans moster.
Ingen ställer den högst relevanta frågan varför priset på pengar över huvud taget skall vara bestämt av övermakten och inte prissatt på en fri marknad. Vi lever idag under et socialistiskt system.
Med ett fritt pris på pengar skulle vi slippa alla konjunktursvängningar. Vi kanske skulle gå miste om lite kortsiktig tillväxt, men skulle å andra sidan kunna se fram emot en bättre långsiktig utveckling.
Keynes skulle lätt hamna på topplistan över människor som gjort mest ont för mänskligheten.
Jag blir så här när jag inte har fått kaffe på hela förmiddagen. Det betyder inte att jag har fel.
L-ASSE
Bostadsmarknaden styrs av bostadsobligationerna och handlas på en fri marknad.
Välj minst 2 år i bindning slipper du irritera dig på reporäntan.
Jag irriterar mig så länge som hela diskursen kring räntor enbart fokuserar på gruppen som väljer att ha bostadslån.
Men just de människorna är ju lite finare och lite viktigare än oss andra.
Håller helt med dig om Keynes, men vad gäller helt fritt pris på pengar undrar jag hur det ska fungera i praktiken. Varor är fysiska och även t.ex. aktier kan i viss mån sägas vara det, men pengar är huvudsakligen fiat (vet inte om det finns någon valuta som inte är det) och hur sätter man då priset?
Man kan ju sätta pris på försäkringar, så varför inte pengar?
Låt marknaden styra, så blir det bra.
Ingen ovan har nämnt något mycket viktigt för en bra rygg. Magmuskler! Vill du kunna köra tungt marklyft är magmusklerna omistliga. På samma vis skulle jag aldrig drömma om att köra tunga marklyft utan bälte. Inte för att man blir starkare utan att det hjälper till att hålla bålen spänd så man får en RAK rygg. Att man håller upp huvudet hjälper också. Vi pratar alltså om magövningar UTÖVER marklyftet. (För övrigt var det 210 kg på stången)