Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna idag. Kronan stärks trots att den svenska Riksbanken väntas sänka sin styrränta idag. Varslet från Northvolt på 1 600 personer av personalstyrkan bekräftas handla om egna anställda. Till det kommer underleverantörerna.
Tillägg: Initiala börskurser var fel pga att min progamvara ballat ur. Nu fixat.
Stockholmsbörsen fortsatte stiga igår med +024% för storbolagsindexet OMXS30, men breda OMXSPI föll med -0.26%.. Inför räntebeskedet idag stärks den svenska kronan rejält mot både dollarn och euron. En USD kostar nu 10:09 och det verkar därmed som att dollarn klappat igenom stödområdet runt 10:20 SEK. Nästa stödområdet ligger dock någonstans 9:80 – 10:00 SEK, så det kanske lugnar ner sig snart. Euron faller till 11:29 SEK. Guldpriset slog därmed inte prisrekord i svenska kronor utan ligger nu på 862:- SEK per gram.
Borta i USA gick S&P-500 +0.25% och Nasdaq 100 +0.47%. Bäst inom FANANGST gick Nvidia med 3.97% och sämst Facebook med -0.19%. Tesla gick +1.71%
Angående Tesla har bloggen tagit del av en film där det står flera biltrailers fullastade med Tesla Model Y på kö utanför Tesla i Stockholm. Verkar som leveransparkeringen är full. Om det beror på att Tesla inte blir av med alla sina bilar eller om efterfrågan tack vare 0%-erbjudandet mot Model Y är skyhög låter jag vara osagt. Många nummerplåtar på hög hos PostNord blir det, där för övrigt mitt brev med en Apple AirTag skickat förra hösten fortfarande ligger kvar.
I de asiatiska tdiszonerna går börserna blandat nu under morgonen. ASX 200 -0.19%, Hang Seng +0.71%, KOSPI -1.04%, Nikkei 225 -0.19% och Straits Times -0.90%.
Riksbanken väntas sänka sin styrränta idag från 3.5% till 3.25% och beskedet lämnas 09:30. SBAB sänkte sin rörliga bolåneränta till 4.32% redan igår, men bara med -0.20 procentenheter. Överlag verkar bankerna nu bara sänkt eller sänka med 0.20 per 0.25 styrräntesänkning, och stoppar alltså mer och mer av bolånekollektivets bolåneräntor i egen ficka. Bra för bankledningarnas bonusar. Man kan nästan misstänka kartellbildning via något odokumenterat möte inom Bankföreningen, men det kommer förstås inte utredas.
En del banker hoppas på -0.50 i räntesänkning idag, så man drar igång hushållens skuldsättning snabbare, och därmed ökar bankernas vinster på bekostnad av livslånga skulder för privatpersonerna. Född fri, dö skuldsatt som devisen heter.
Northvolts varsel om 1 600 personer omfattade inte konsekvenserna hos underleverantörer och konsulter. Undantaget den kritiska kinesiska personalen så kan man nog räkna med ytterligare tusentalet eller flera tusen som får gå även den vägen. Många underleverantörer på plats är utländska, så det återstår att se om det någonsin kommer fram faktiska siffror för dessa.
Diverse skadeglada miljö- och elbilshatare försöker hävda att Northvolts affärsidé har varit att blåsa svenska staten på pengar, men så är det inte. Carup har gått igenom det hela. Man har av en total finansiering på 88 000 MSEK (88 miljarder) fått visst stöd som 175 MSEK från Vinnova och Naturvårdsverket. Det är inga konstiga pengar givet storleken på satsningen och antalet anställda. Northvolt är långt ifrån det enda företag som fått sådana här stöd.
I övrigt handlar det om investeringar, där Sverige står för en liten del av totalen. Företagen Vattenfall och Skellefeåkraft har investerat 223 MSEK. Vattenfall är förvisso ett statligt bolag.
Privata AMF Pension har investerat två miljarder kronor. Statliga pensionfonder har investerat 5.8 miljarder. Slutligen har Riksgälden gett en lånegaranti på 1.5 miljarder dollar, varav en tredjedel är från Europeiska investeringsbanken.
Men ser man till 88 miljarder i investering så kommer majoriteten av alla pengar, ca 80 miljarder kronor, från andra länder eller helt privata investerare.
Ni får hata elbilar och Miljöpartiet bäst ni vill, men 90% av Northvolts pengar kommer från andra. Och vet ni vad? Elbilar kommer ta över oavsett hur det går för Northvolt, medan ni till slut får köra runt i 20+ år gamla veteranbilar när ni envisas med att köra fossilbil för att ge ett långfinger till Miljöpartiet.
Med det sagt så är Northvolt ett fiasko, även om fabrikerna kan leva kvar i någon annans ägo om bolaget går i konkurs. Men det innebär inte slutet för elbilar, hur mycket ni än önskar det. För övrigt hatar Miljöpartiet numera även elbilar, det enda som för stunden är okej är cykeln, som tydligen ska kunna bära upp hela det moderna samhället för man kan cykla till jobbet från Söder. Tanken för Miljöpartiet var inte att hitta en miljövänlig ersättare till fossilbilen, tanken var att avveckla det moderna samhället, välstånd och välfärd och gå tillbaka till 1700-talets misär.
248 kommentarer
Vilken svada!
Vilken sida vaknade du på idag? 🙂
Satt och hade den frågan igår, men ville invänta en ny ekonomi tråd innan jag ställde den, så tar du upp det redan i inlägget. Borde väl verkligen räknas som kartellbildning av bankerna?
Jävla fult det där med -0.20 sänkningar. Läste som hastigast i veckan att det är något nytt förslag på gång som helt ska ta bort amorterings kravet. Snacka om att bädda för en riktig skitmacka när konjunkturen vänder nästa gång.
Det spelar ju liksom ingen roll vad bankerna gör så är det fel.
Tar de ut för låg marginal ylar vargarna om risk, tar de ut för hög marginal är bolånekollektivet kränkt.
Fast är styrräntan ett bra mått på vad bankernas finansieringskostnad är ?
Om RB sänker räntan går bankernas finansieringskostnad ner lika mycket?
När det gäller banker och bolånetorskar tänker jag på det klassiska filmscenen från “Det sjunde inseglet”
Jag är Döden.
Kommer du för att hämta mig?
Jag har redan länge gått vid din sida…
Det vet jag.
Är du beredd?
Min kropp är rädd, inte jag själv…
Generellt. “Högt” ränteläge bra för bankerna vilket resulterar i lägre påslag på styrräntan ut mot kund.
Nu när vi är på väg mot “lågt” ränteläge blir det högre påslag på styrräntan ut mot kund.
Kunden blir arg trots att den kunden får en lägre räntekostnad. Så oavsett ränteläge, kunden är alltid arg.
Kan bero på att ingen kund lånar för att de vill, utan för att de måste.
Jorå, nog vill folk låna.
Svenskens mantra är ju att börsen går upp 15% varje år för evigt.
Ärligt talat finns det ingen marknad som är så ränteberoende som den svenska då vi är unikt viktade mot 3-månaders.
Folk lånar ju för att köpa bil, resa till solen, köpa TV.
Senaste årets börsuppgång både i Sverige och globalt (USA) är en outlier. Samma med ränteuppgången.
Och KPI.
2022 däremot handlade om att investera för att förlora så lite så möjligt.
Men genomsnittlig är det väl 7-8%? Håll i, håll ut med indexfonderna.
Frågan är när man skall växla över , när har man inte längre “lång tidshorisont” ? 🙂
(Det var alltså ett åldersrelaterat skämt, gubbjävlar)
Tack för den du, Rikki!
Insåg nyligen att jag inte längre har 25 – 30 års placeringshorisont. Har du?
RIKKI
Jag har växlat över till till att köra hedge. Tyvärr är även det ett heltidsarbete.
RUN DMC, ja det kan man göra. Men jag har redan två heltidsarbeten. Löneslav och familj. Dessutom är inte ekonomi mitt fritidsintresse.
Säger “Indexkramaren” som vill tacka bostadsbubblan som gett mig så mycket.
Om man tänker att man skall ha “säkrade” placeringar ca 5 år innan man går i pension så har jag insett att jag är för långt gången då man brukar räkna 10 års placeringshorisont på det mesta.
Speciellt om man betänker att man inte får statlig pensions förrän riktålder – 3 år. Det privata sparandet skall ju täcka om man vill gå innan dess för att njuta av livet innan man är för gammal samt att det skall täcka upp över tjänstepensionen och statliga pensionen OCH förmodligen räcka till att hjälpa avkomman att finansiera första lyan då man inte får låna så mycket på det avbetalda huset när man är pensionär.
Men än skall man arbeta ett tag. Om man inte blir uppsagd. Det vet man aldrig.
@Run DMC
Varför är högt ränteläge bättre för bankerna så de då kan ha lägre påslag/marginal?
MBL. Högt ränteläge kan vara dåligt för bankerna då risken för att det fallerar ökar.
Dessa perioder i Sverige var:
Aug 89-april 93
Juli 98-okt 98
April 07-jan 09
Dessa perioder gav kraftiga fall i bankaktier.
“Högt” ränteläge är bättre än “lågt” ränteläge då de tjänar bättre på det insatta kapitalet.
Sämst för bankerna är negativ reporänta som infördes i februari 2015. Bankerna i Sverige föll kraftigt på det.
Det kan ju inte komma som en nyhet att banker, liksom alla bolag och i synnerhet noterade bolag, har som grundläggande idé att maximera utfallet för sina ägare som i många fall är vi själva genom pensionsplaceringar, fonder, aktier?
Varför inte vara lite “disruptive”, fixa en oktroj och starta en egen bank med idén att alltid ligga på balans dvs. så att kunderna får maximalt utfall. Troligen kommer man ha extremt många kunder men få investerare!
Jag kan förstå frustrationen men det lär inte ändra sig med annat än att vi har radikala omvälvningar av både samhälle och ekonomisk styrmodell…
JAK?
Don’t get angry, get invested.
Onödigt skaffa egen oktroj, när man enkelt kan köpa bankaktier istället.
Swedbank p/e 7.7x, utdelning 7%+. Ka-tjing.
I agree
Man kan även konstatera att Swedbanks kassaflöde för 2023 var negativt med 98 miljarder.
Swedbank har också senaste tiden gjort kärnverksamhet av s.k. “IT-strul”…
Kassaflöde blir ju negativt av utdelning till aktieägarna. Att man tar av sin kassa och ger till aktieägarna kan man nog leva med.
För att få lite perspektiv på de 98 miljarderna i negativt kassaflöde var Swedbanks intäkter 73 miljoner och utdelningen uppgick till 11 miljarder.
Man kan också konstatera att Swedbank förmodligen skyfflat massor av oligarkpengar och underlättat för massmordet i Ukraina indirekt.
Bara för att alla omkring dig dealar är det inte okej för dig att göra det.
Att banker likt andra företag vill maximera sin vinst är inget konstigt, vad jag ifrågasätter är huruvida det bör ses som en kartell där alla sänker lika mycket.
Eller är det din lösning på all kartellbildning? Scania pysslar med kartellbildning, – “ahh men starta egen lastbilstillverkning då om det är så jävla enkelt”.
Att ha liknande marginaler tyder väl snarare på hård konkurrens än kartellbildning?
Bankerna har ju dramtiskt ändrat sin verksamhet med stenhård digitalisering, tagit bort kontor etc. Det tyder också på konkurrens.
@Viktor_ – det är klart att det är en kartell, kom igen!!! Många bolag ägnar sig åt detta, organiserat eller inte, och speciellt i oligopolliknande situationer. Kolla på Telecom, du kan ta ditt exempel lastbilar, el, bygg, mm.
Och ja, det du kan göra om du inte lyckas få dom fällda i domstol för just kartellbildning vilket blir en momentan seger och sen är det igång igen är att utmana dom på deras planhalva. Sen påstod jag inte att det var enkelt, men det är där vi är oavsett om vi gillar det eller ej…
Tror det är dags att någon journalist börjar granska ytterligare bolag kontrollerade via Vargas Holding, H2 GS (Stegra) i Boden, Syre, Aira… Vad har substans och vad är bidragskapitalism?
Fann en intressant skrivelse på Vargas hemsida:
”During a Northvolt board meeting, we discussed that electrification alone cannot eliminate all emissions in the automotive industry. [..] In 2021, we launched H2 Green Steel, now named Stegra”
Låter som att Northvolts styrelse suttit och flummat på sina möten istället för att arbeta för aktieägarna och övriga finansiärers bästa..
RB sänker med 25 punkter. En liten öppning för 50 punkter (10%). Fast jag tror inte ens själv på det. Nej, jag satsar allt på 25 punkter.
Amerikanerna sänkte 50 punkter. Det finns en chans att Riksbanken gör det också.
Jo, en jätteliten chans/risk. Men inte mer än 10%, som sagt. Fast verkligheten bryr sig noll om mina bedömningar. Jag däremot måste rätta mig efter verkligheten. Vi får se …
Inte för att någon bryr sig (eller märker något) men idag var det inte en siffra rätt gällande börserna i Sverige, US och Asien.
Europa förväntas öppna ner med en halv procent.
Ser ut som min programvara ballat ur.
Fixat nu.
Misstänkte det.
USD står i 10.10 inför räntebeskedet och fortsätter att tappa mot asiatiska valutor nu på morgonen.
USD 10.10 står sig efter räntebeskedet och obligationerna i Sverige handlas oförändrat.
Snyggt spelat Thedéen då marknaden hatar osäkerhet.
Ord och inga visor!
Schänslorna gör ofta att besluten kör i diket. (Bildligt talat!)
Tack för klarläggandet om investeringarna, det är bra att få perspektiven korrekt.
Jag håller med dig LW om att elbilen kommer fortsätta att ta över, åtminstone fram tills det hoppar fram någon annan ny, ännu bättre teknik, som fortfarande är okänd, eller ev känd teknik som dammas av.
Fossilbilen är dock snart .. ja fossil.
Det har saktat in lite nu, det beror på att early adaptors har köpt klart, och de lägst hängande frukterna är plockade (dvs de som har lättast att ha elbil samt tjänar mest på att köpa en).
I övrigt finns det allt för rejäl konsensus om detta (allt från politiker till en majoritet av befolkningen och alla möjliga tunga tyckare, och bilindustrin själva har ju också i stort valt spår, de kommer inte kicka igång bränslemotorutvecklingen igen nu).
Jag ser ingen krasch komma, utan det ska ses som en sund tillnyktring av en hype som inte var helt sund.
En del blandar ihop lågkonjunktur med att “elbilen är död”. Den är väl ungefär lika död som Internet var efter IT-kraschen, säg runt 2001.
Alla vet ju att Internet bara är en fluga.
finns nog en del biltillverkare som kommer bli bilindustrins motsvarighet till Nokia efter att smarttelefonen gjort sitt brutala intåg.
Bilindustrin hade redan enorma överetableringar innan Tesla och elbilsrevolutionen. Det finns anledingar till att enorma biltillverkare handlas nere på p/e 2-4x. Alla kommer inte överleva omvandlingen, även om någon köper loss varumärket.
Ett paradexempel är väl MG, som från att ha varit en brittisk sportbil, sedan byggsats för entusiaster, nu är en kinesisk elbil. Rätt trevlig verkar den vara – men det är bara namnet kvar!
Ja, tänkte bland annat på MG. Annars finns ju Vauxhall (=Opel i Storbritannien).
Rättar mig själv. Eftertanke: Morgan hette nog byggsatsen? Men kanske blev det en MG när den var klar?
Ser nedan om MG och numera blivit en elbil.
Som uppväxt bonde och ett evigt donande med elsystem på flertal mf35or.
Är det Lucas som sköter elen på Mgs elbilar lär de ej komma långt.
Ingen uppfattning övrigt om elbilar har jag.
Ser nedan om MG och numera blivit en elbil.
Som uppväxt bonde och ett evigt donande med elsystem på flertal mf35or.
Är det Lucas som sköter elen på Mgs elbilar lär de ej komma långt.
Ingen uppfattning övrigt om elbilar har jag.
Tycker denna sida ger lite mer kött på benen kring vad som händer: https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/general-information/news/dissecting-drop-how-policy-changes-affect-bev-sales-data-eu
Inom den tunga sektorn tittar flera aktörer på att utveckla befintliga dieselmotorer mot H2-ICE. Dvs förbränningsmotorer som går på vätgas. Utvecklingen av elektriska kommersiella fordon har helt klart saktat in. För bara 1-2 år sedan var det bara batterielektriskt som var på tapeten. Saker är bara självklara tills något annat sägs.
Öht är en bra kombination att brännmotorer fokuserar på tunga fordon och elbilar på personbilar.
Det är så när fysikens lagar kommer och säger att de också vill vara med och leka.
Nu är kanske inte H2 ett bra alternativ alla gånger pga lagringen och hanteringen av H2 ställer vissa krav. De bussbränder vi sett är ingenting.
H2 i personbilar, nja…
Och då skall vi inte tala om de Hiroshimabomber av Globenstorlek, ca 100 st som vi behöver bygga för att ha slumpkraft så vi slipper blackouts. Där kan vi snacka om vätgas 🙂
Precis, el/batteridrift är ganska enkelt när det gäller personbilar. Vi klarar lätt att anpassa oss själva också till den nya tekniken/verkningssättet, men för den tunga sidan kommer det att ta lite längre tid att realisera. Det finns och säljs redan lite batteridrivna lastbilar, med betoning på lite. Det kommer att krävas mycket av infrastruktur utbyggnad för att klara det. Vi pratar om laddare på 1 MW för att komma ned i laddtid. H2-ICE kan kanske bli en brygga på vägen. Det går fint att använda H2 som bränsle i motorn men kommer att krävas en del för tanksystemen. Sedan är det den lilla femma också att vi behöver få fram mycket H2 också, dessutom grön.
Flying V: Beror såklart på tillämpningen. I den riktigt tunga sektorn, gruvor, finns det flera som går över till el. För en tio år sen läste jag om en gruva i Schweiz som skaffat dumprar typ 100 ton – lastar, kör ner till krossverket i dalen och laddar med motorbroms, kör upp tom på el osv. Kommer det inte i Sverige också? Bra att slippa avgaser.
Och nu en stor aktör i Australien:
https://x.com/SawyerMerritt/status/1838774300662194195
Avgaserna kräver stora ventilationsflödet under längre tid och försämrar arbetsmiljön.
Att gå över till vätgas, ja då kanske man inte behöver dynamit för att spränga i berget 🙂
Det finns andra scenarios där eldrift med batterier är en fördel. Vi kan ta Trafikverkets gula vägfärjor som exempel, givet att de kan ladda lite då och då. Nu blev ju färjan i Helsingborg-Helsingör tokdyr, men den förbättrar luften och kanske det finns andra poänger.
Det handlar om duty factor, finns det möjlighet att sänka vikten , finns det laddningstid, hur mycket använder man och vilka alterantiva energikällor finns det?
Jodå, det finns exempel på att man har elektrifierat gruvorna. Underjord tjänar man pengar på att slippa ventilera gruvan. I ovanjordsgruvor är det idag inte ovanligt att gruvägarna måste uppvisa nollutsläpp för att få förnyade brytningstillstånd. Då blir det väldigt intressant med el. En del ovanjord kör med luftledning och strömavtagare (tänk tåg). Skall väl tilläggas att gruvdrift brukar vara otroligt lönsamt.
Att få till bytet till el inom tunga sektorn handlar mycket om att få till lönsamheten och elinfrastrukturen. Är det billigare Total Cost of Ownership för en diesel kommer det vara oerhört svårt att få kommersiella aktörer att gå över till el. Kommunal och statlig verksamhet kan ha andra bevekelsegrunder varför de gärna blir early adopters.
Aitekgruvan blev väl elektrifierad vad gäller tunga fordon för 30+ år sedan, så knappast raketforskning idag.
Sist jag var i Aitik (sisådär 10 år sedan) var det uteslutande dieseldrivna trucka och dumprar där. Tror inte att det har ändrat sig sedan dess. De stora lingrävarna var matade med en grov kabel, men det är ju det lilla i sammanhanget. Däremot är ofta stora tipptruckar Diesel-elektriska. Dvs en Dieselmotor driver en generator som i sin tur driver elmotorerna i bakaxeln.
Om jag läser referensen till Northvolts finansiering så är väl exponeringen på “skattepengar” 18,4 mdr eller missar jag något väsentligt i det finstilta?
I övrigt så verkar H2GS kunna bli intressant också…
Rättning, 5,8 mdr verkar vara relaterat till AP fonderna men lite knapphändig info i sammanställningen exakt hur villkoren ser ut, får se om jag orkar gräva lite…
Skellefte kommun har väl investerat en otrolig massa som kanske är bortkastat om Northvolt konkursar.
Ledningen bör nog göra en realistisk plan för om man får ordning på produktionsproblemen och kan börja tillverka batterier.
Fabriken finns ju kvar även vid konkurs och kommer tas över av någon annan.
Vi sa ju det, men det kanske blir så att Tyskland utverkar en massa stöd som Tidölaget inte intresserar sig för.
Jag tror iofs poängen med en produktion med grön el istället för brunkolsel i Tyskland har sina poänger, marknadsmässigt.
Men det ligger en hel del home bias i detta med “grönt stål”, det blir lätt ett självspelande piano av ideologisk/politiska skäl.
Mycket e-bränsleprojekt tex stoppas nu pga fossila bränslen gör dem för dyra jämförelsevis.
E-bränslen är enda realistiska alternativet till high duty fordon och flygtransporter över längre distanser.
Jag säger inte att man inte skall investera i denna typen av “omställningsindustri” men Sverige kanske skall hålla igen lite istället för att satsa en otrolig massa skattemedel. Vi kommer ha låga energipriser under överskådlig framtid så länge inte vi slösar bort dem på serverhallar som inte ger något tillbaka.
Tyskarna är ju lite ute och försöker hitta geografiska platser där det finns tillgång till billig el eller till råvaror dom inte längre har tillgång till (ref. den där grejen Ryssarna pysslar med). BASF lägger runt 800 mUSD på sin Louisianafabrik för där har dom tillgång till naturgas…
Har sett några andra exempel men som mitt gamla minne just nu sviker mig på!
Tyska tunga industrin har stora problem.
När sedan regeringen föreslår att de skall anpassa produktionen efter hur mycket det blåser och de vill prioritera sociala reformer, då inser man de har problem.
De riskerar rakt in i en väldig tjock vägg snart med sin industri, i Autobahnfart och konsekvensen blir att AfD och tokvänstern får mer att säga till om.
Inte att förglömma att den ryska naturgasen inte bara värmde tyska hem, det var också insatsvaran i mycket av tysk petrokemisk produktion, typ BASF…
Tyskland behöver utvecklas, och lämna stadiet där fax och telefonkatalogen fortfarande är en bärande del av landet.
Eller så stänger man ned och har gjort sig av med en potentiell konkurrent på marknaden. Man köper sedan inkråmet från konkursboet och skeppar maskinerna till Kina. Inte alls en orealistisk möjlighet.
Ser ofta hänvisning till de ”oerhörda” investeringar som Skellefteå Kommun ska ha gjort. Men aldrig några kronor och ören. Vad är det som skulle ha kostat Skellefteå så oerhört mycket i Northvolt-sagan?
Det kan man undra. Deras totala låneskuld är idag (årsbokslut 2023) drygt 8 mdr, det är lägre än den var 2019 så i huvudsak har man finansierat hittills gjorda investeringar helt på egen hand. Soliditeten är 60% vilket är långt över snittet för svenska kommuner.
Och skulle det skita sig fullständigt har man ett helägt energibolag i Skellefteå Kraft AB som kan avyttras, även om nu det antagligen är det sista de vill. Kommunens utmaning är väl då snarast att dra i handbromsen så man inte investerar i onödan nu när skatteintäkterna antagligen sjunker.
Kringeffekterna kan däremot bli stora i form av färre jobb på leverantörssidan, alltså entreprenörer, konsulter etc. Samt inom handeln om uppåt 2000 pers förvinner från stan. Folket kommer nog även få känna av lägre fastighetspriser, men det drabbar bara det fåtal som köpt hus under senaste 1-2 åren och måste flytta för att hitta annat jobb.
Antagligen främst kostnader via kommunala bostadsbolaget Skebo som i brist på företag som vågade bygga i lågkonjukturen eller statliga lånegarantier, själva fick dra igång bostadsbyggandet och investera stora summor. Men med tanke på att det redan rådde bostadsbrist i kommunen innan NV kom dit, så borde det vara en investering man kan leva med.
Inte lätt att ta in Kineser. Man kan ju ha förolämpat något utan att ana det! Tål att tänka på Northvolt om NI ska få det att fungera :-o!
https://www.youtube.com/watch?v=nRE5kaeT-xc&t=8s
Förutom att elbilar i nuvarande form är en kategoriskt dålig idé och fluga så finns det andra anledningar än att vara miljömedveten och avvisa miljöpartiet för att åka gammal bil.
“Car Companies Are Selling Your Personal Data For Profit”
https://youtu.be/7Olo7B2ZydI?si=DkTHu_xt0XyQ-P2D
utveckla gärna varför det är en kategoriskt dålig idé.
Räckviddsångesten tvingar fram stora shabrak med batterier som fördyrar och gör enormt mycket på klimatavtrycket.
Nej. Elbilar är batterierna till trots enorma miljövinster även med polsk eller tysk brunel. Och det utan att man räknar med batteriåtervinning och att batteriet slängs när de når 80% (“sin livslängd”).
https://cornucopia.se/2020/09/farsk-studie-upprepar-elbilar-slapper/
Studien utgår från nederländsk elmix, inte pan-europeisk som ligger betydligt högre.
250g/kWh är långt från vad kol och gas ger. Gas ger 450 g/kWh och kol det dubbla mot gas.
Getting there slowly. Idag är ca 50% av EUs elproduktion fossil. Krävs nog stora insatser för att det skall förändras inom 20 år.
Min poäng är att bilarna är större, tyngre och kräver mer av allt pga överdimensionerade batterier.
Enda tekniska anledningen till att ha ett stort batteri är att man får lägre slitage då dess nyttjandegrad minskar eftersom det djupurladdas mindre.
I storstäder borde små elbilar vara det enda som är tillåtet för privatpersoner, alternativt får man betala trängselavgifter beroende på storleken på bilen.
Större däck och slitage skapar skadliga utsläpp. Kan vara ett större problem än man trodde. Visserligen är även nya brännbilar tunga men som det ser ut nu är storleken på batterierna ett problem för just elbilar. Kan också vara försumbart jämfört med bussar och lastbilar.
Det är inte bara räckviddsångest som gör batterierna stora. Deras livslängd förkortas av djup urladdning så med ett större batteri så hålls laddningen oftare inom mer optimalt intervall.
Men det är möjligt att göra små lätta elbilar med kortare/ok räckvidd, vilket vore bättre för alla.
Om jag läser rätt här så var en av anledningarna tydligen att bilföretagen säljer användardata men rimligen (om jag var automotive CEO) så hade jag lika glatt krängt persondata från fossilbilar också. Det bör ju trots allt vara en smal sak att ordna.
Intressant är dock att USA tydligen förbjuder kinesisk mjukvara (och hårdvara) i alla fordon som ska köra på amerikanska vägar, luktar både ökade kostnader för tillverkare och ökad komplexitet…
Kortfattat är svaret litiumjon-batterier, öppen för att omvärdera min åsikt när litium-svavel och solid-state-batterier testats mer men förmodligen är det vätgasbilar som är det framtidssäkra alternativet, tills dess är det hybridbil eller gammal bensinbil som gäller, gamla bilar har alltid fördelen att de inte har den tekniska förmågan att spionera på dig.
Litiumjon-batterier:
Höga produktionskostnader
Svåråtkomliga råmaterial
Nedbrytning över tid – även om de inte används
Känslighet för temperatur – påverkar både räckvidd och laddningstider.
Överhettning och brandfara – Li-ion-batterier är känsliga för överladdning
Termisk rusning
Svår återvinning – återvunna metallerna är ofta dyrare än att bryta nya.
Relativt långsam laddning
Vätgas framställs mest från naturgas, så det blir ingen fossilfri värld då.
Elektrolysrör är en idag för dyr metod, men det kan finnas framtida potential, framförallt om behoven ökar dramatiskt, sånt brukar göda utvecklingen.
Vätgas i stor skala tycker jag blir intressant först i samband med högtemperatur kärnreaktorer, där finns det en enorm potential i billig och fossilfri vätgasproduktion. Men det är så mycket teknik som måste till och utveckling osv att om det alls blir så är det väldigt långt fram i tiden.
Kul det där med att många räknar upp nackdelarna och farligheten med li-jon batterier i bilar. Samtidigt så laddar man mobiltelefonen 50 cm från sin kudde när man sover och hur många har brandvarnare i sovrummet? Tänker på kampanjen att man inte ska röka i sängen 😂
Jo det är en dålig ide, som allt annat som ger utsläpp som inte är cirkulärt. Men förmodligen det minst sämsta nu och i en överblickbar framtid
Tror du du slipper att de säljer din data för att du åker bensin- eller dieselbil?
(Vill man slippa det ska man köra en gammal bil. Det spelar ingen roll om den går på gengas.)
Haha, word. Det är lätt korkat att tro det är hur bilen förs fram på vägen som avgör om data säljs vidare/inte…
Ny bil. Punkt. Har inget med elbil att göra.
Om en av anledningarna med Northvolt var att minska beroendet av Kina, kan man inte påstå att nuvarande upplägg är vidare smart.
Fiasko som sagt.
Som vardagsbil (för mig och hur jag transporterar mig plus familj) är elbilen överlägsen. Värmen/kylan kommer direkt, den klarar perioder av enbart korta körningar utan att få bubblor i motoroljan eller igensatt DPF. När jag laddar hemma på natten är den extremt billig att köra runt med. Ingen dyr oljservice eller utökad service.
Dock kräver det planering om man tänker åka på fjällsemester med den…
men det största negativa är att den är så förbannat dyr att köpa, dock så kostar icke-el-bil från samma tillverkare samma eller mer.
Du hade klarat dig med halva räckvidden, utom just på fjällsemestern.
Behöver du åka bil dit när du ändå bara skall stå i liftköer? Hur jävla kul är den resan med sur fru och griniga ungar?
Förr i tiden fick man ta en övernattning på halva vägen, ialla fall om man var från Skåne. Nu skall alla blåsa på i motorvägsfart ända fram till sista riksvägen då man hamnar i köer på stugbytardagen och lägg på lite dåligt underlag så blir det en bra början på semestern 🙂
Om det finns någon snö för övrigt i framtiden?
Kul, minns barndomens övernattningar i faluntrakten på väg mot Åre, farsan var inte snål när det gällde Åre, men övernattningen var alltid billigast möjlig o sunkig.
Bil är enda sättet att ta sig dit?
Ja, att fossilbilarna kostar lika mycket är ju något som elbilshatarna brukar glömma bort att nämna. Verkligheten är att bilar är dyra och kommer så förbli.
Jo, det finns ju iofs en marknad av begagnade fossilbilar som bara kommer bli billigare om man enbart räknar på kronorna.
Den kan tolerera rätt höga bränslepriser speciellt om man inte kör så mycket.
Eller varför inte HVO100? Utmärkta lagringsegenskaper och LCA piskar elbilen om man tittar på effektiva utsläppen i den eurpeiska elmixen for a very fucking long period.
Man behöver inte vara elbilshatare för att köra gammal bensinbil. Det kan ha ekonomiska orsaker också.
Precis.
Om man vill påskynda övergången till elbilar så är mitt tips att bygga enklare och billigare elbilar i stället för att mer eller mindre lägga allt krut på 3 ton tunga kolosser som kostar 750.000 och uppåt, fullproppade med onödig lyx som endast tilltalar motorjournalister.
De flesta bilresor är ju trots allt kortare än 20 min, så man klarar sig gott utan säten med massagefunktion och buggiga infotainmentsystem.
Berätta gärna vilka elbilar som väger 3 ton. Min Model S väger 2.1 ton eller som en vanlig brännvolvo.
Verkligheten är att biltillverkarna inte vill sälja till annat än övre medelklass, oavsett vad det är för bil. Kunder med mycket pengar är bra kunder, då kan man även ta pengar på eftermarknaden.
Ford f150 lightning, nästan…
2948 kg för att vara exakt vilket är drygt 800 kg tyngre än fossilaren. Jag funderade på en sån ett tag men det var många hinder på vägen.
Snacka om räckviddsångest. Man har inte råd att köra så långt 😂
Mercedes EQV väger 3 ton, men visst, det var en hyperbol. Poängen var främst att elbilarna tenderar att vara onödigt stora, onödigt tunga, onödigt lyxiga, och därmed onödigt dyra.
Jag är helt öppen för möjligheten att det är jag som är avvikande som bara bara ser bilen som ett nödvändigt ont i form av en fraktcontainer vars främsta syfte är att på ett säkert sätt frakta mitt arsle till jobbet varje dag, till Coop en gång i veckan, och eventuellt frakta familjen nånstans på helgen. Sitter man flera timmar i bilen kanske man har andra prioriteringar.
Och ekonomin är som sagt en viktig faktor. Att vi tjänar igen mellanskillnaden efter si och så många mil hjälper föga om vi inte ens har råd att köpa elbilen till att börja med.
De är i storlek och lyxighet utifrån tänkt målgrupp.
Nu när regeringen infört skrotningspremie på 10 kSEK när man köper ny elbil så har väl alla råd med en Mercedes EQV?
Endast välbeställda ska ha möjlighet att äga egen bil i framtiden. Knegare på landsbygden göre sig icke besvär.
Vi får helt enkelt skaffa högre lön om vi vill kunna ta oss till jobbet.
Riksdagen har höjt gränsen för B-körkort från 3.5 till 4.25 ton, för att bilarna blivit tyngre. Inte bara elbilar, men batterier väger ändå mer än en bensintank.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/okad-tillaten-totalvikt-med-b-korkort_hb02735/
Undrar om det verkligen stämmer?
Det ser ut som att motionen avslogs:
Behandlas i
Trafikutskottet
Betänkande 2023/24:TU7
Utskottets förslag
Avslag
Kammarens beslut
Avslag
Om jag tolkar dokumentet rätt så avslogs det med motiveringen att EU redan håller på att se över viktbegränsningen för B-kort och att det är bäst att vänta och se vad EU bestämmer.
Alltså, det ligger redan ett förslag på EU:s bord om att höja totalvikten för B-kort till 4250 kg.
Ja självklart kan köpet vara en hake vid inköpet. Att vara elbilshatare för att man inte har råd att köpa är ju verkligen ett bra argument för att bilar med 27 olika avgasreningssystem är framtiden.
2 av12 mina kollegor kör någon form av elektriskt. De laddar gratis på jobbet (än så länge) och billigt (också än så länge) hemma. Båda har 2 mil till jobbet. Ingen vill tillbaka till bil som förhoppningsvis startar vid -35
Att man är elbilshatare för att man inte har råd är en märklig slutsats måste jag säga.
Går du runt och kallar vänner och bekanta som inte har råd att köpa en villa eller en bostadsrätt för villahatare också?
Jag tror att jag ska testa kalla alla elbilsägare för empatilösa hädanefter.
Tillägger väl att det finns vissa spår av ironi i inlägget 😉
Aha. Scusa, scusa.
Det hänger väl på om de ständigt tjatar på Internet om hur vedervärdigt villa är.
Jag tror att du missuppfattade lite där. Vad jag menade var att man inte nödvändigtvis måste hata elbilar om man kör en gammal fossilbil.
I mitt fall skulle jag gärna ha en elbil, men jag räknar helt enkelt inte hem det. Har egen välutrustad verkstad, servar bilarna själv. Kanske ett unikum? Åker äldre bilar, allt från Mustang 65 till V70. Bilentusiast. Jobbar med utveckling av tunga elfordon. Absolut inte elbilshatare.
Man skall ju inte tro att man är värsta miljövännen för att man kör elbil, man har bara flyttat miljöproblemen till städer som huserar gruvorna som krävs för att bryta alla metaller som krävs till en elbil/ellastbil och sedan också förädlingen till rena produkter. Efter att ha sett programmet “Den gröna omställningens baksidor” på Axxes tv och sedan t.ex läst denna artikel så inser man att elbil är inte framtiden som många tror
https://www.di.se/nyheter/kinesiskt-industribolag-far-slappa-ut-giftangor-i-eskilstuna/.
Ja det är tur att ICE-bilen inte har några miljöproblem.
Att det inte behövs några gruvor för att få råvarorna till ICE (Jag antar att man plockar blad och bananer och gör bilarna av).
Man får välja om vill vara hatare eller hycklare helt enkelt.
Och palladium till katalysatorn och kobolt till oljeraffet finns i skogen, bara att plocka som svamp …
Komiskt rent från ironi!
Har du sett denna film nedan så kanske man förstår att elbilar inte är framtiden. Batterier kan aldrig ersätta oljan 100%. Jag tror mer att vi i framtiden inte kommer ha ett bränsle för våra bilar. Några kanske går på endast el, några drivs av e-fuels, några av vätgas osv.
Men kolla på denna film och bilda er en egen uppfattning.
https://www.youtube.com/watch?v=pjIdJRWJQAA
Jag tar inte de utsläppen i försvar. Men kommer att tänka på bilder från städer kalla vinterdagar då man ser avgasrök från ottomotorer. Den röken finns ju där även vid varmare väderlek alltså året om. Kanske inte heller så hälsosamt?
Den synliga röken du ser är vattenånga
Jag kör elbil men har aldrig inbillat mig att jag är “värsta miljövännen” (är det verkligen så många som gör det?!)
Att jag skaffade elbil var pga att:
a) lågt förmånsvärde
b) låga driftskostnader
c) bilen jag valde (skitsamma om el/inte) uppfyllde de behov jag har av en bil.
Efter ett års körande kan jag konstatera att den är överlägsen de flesta andra bilar jag haft på det mesta. Inte enkom pga eldrift, men det är en faktor (som i sin tur påverkar andra, tex förvaringsutrymme). Nästa gång jag byter bil kommer jag absolut skaffa en elbil igen om möjligheten ges, varför välja sekunda om man inte behöver liksom.
Om jag är en “miljövän” eller inte? Det vetefan, men det är inte det som primärt avgör vad jag kör för bil.
Det första min hjärna tänkte var att det går bra att vara miljöpartist och köra +20 år gamla bilar o lastbilar.
Minns bilderna på en gammal trött lastbil som Miljöpartiet kuskade land och rike runt i valet 2010 vilket skapade rubrik, visade sig senare att de kuskade runt i samma gamla lastbil valet 2014.
Förmodar alla minns ursäkten – behöver diesel slukande bil för att transportera stenar.
fritt från minnet, listan kan säkerligen göras längre
Precis, för många är det andra orsaker som gör att de inte just nu har en elbil.
Vi ska inte förvilla bort oss i att bilar skulle skrotas pga av att de inte är elbilar. Bilar används tills det inte är ekonomiskt försvarbart att hålla igång dem längre, först då blir det skroten. Sedan ändras naturligtvis användningsmönstret under livtiden.
Här envisas ingenting. Jag har inte råd att köpa elbil helt enkelt. Annars vore det perfekt.
Bristen på vettiga elbilar på begagnatmarknaden i alla möjliga årsmodeller, skick och pris är såklart ett problem.
Det och bristen på bra möjligheter att ladda på vettigt sätt till vettigt pris för en massa människor är i princip det enda stora problemet kvar, sen kommer det bara vara någon enstaka procent som inte kan ha elbil.
Tillgången till brytvärda litium-resurser kan ev bli ett framtida problem, jag har inte koll på läget där.
Litium är faktiskt ingen bristvara globalt sett, det är mest en fråga om priset, som fluktuerat våldsamt pga spekulation. Och att så mycket av förädlingen skett nästan uteslutande i Kina. Före en viss fabrik i Corpus Christi, TX.
Andra ingredienser kan bli nästa flaskhals men de är också rätt billiga egentligen (utom nickel och kobolt som fasas ut).
Kolla The Limiting Factor på X och Tuben, han går riktigt på djupet.
Precis. Jag köper inte argumentet att det skulle saknas marknad för anspråkslösa 5-dörrars bilar i prisklassen strax under 200.000 kr nypris. Det kryllar ju av fossilbilar i det segmentet, som Toyota Aygo, Hyundai i10, Citroen C3, Kia Picanto, osv osv.
Jag tror att om en biltillverkare skulle släppa en elbil som motsvarar ovan nämnda fossilbilar i pris och funktion så skulle den sälja som smör i solsken. Kolla bara på car.info hur många såna bilar som finns registrerade.
Hyundai i10 nyregistrerades i ca 500 ex under senaste 12-månadersperioden. Det är inte så att det är någon direkt rusning efter bilar under 200 000 kr. Mercedes EQE sålde dubbelt så bra.
Dessutom är det knappt att man ens får en sådan för den pengen. Lägg till vinterhjul och automat så hamnar du kanske rentav över.
Det beror väl på. Handlar det om 500 st. i10, 500 st. Aygo, 500 st. C3, 500 st. Picanto, 500 st. Sandero, 500 st. Fiat 500 (fniss), 500 st. Space Star, osv osv så skulle jag säga att det är ett extremt välmående segment.
Automatlåda är onödig lyx i mina ögon, som Bluray-spelare, säten med massagefunktion, eller personlig registreringsskylt. Men visst, vinterhjul tillkommer till fossilbilen likväl som till elbilen. Till fossilbilen tillkommer även motorvärmare om man bor där jag bor.
Personlig registreringsskylt är inte lyx, det är bara hybris och vad som är lyx eller ej ändrar sig med tiden. När jag nyss tagit körkort var det en 15 år gammal Amazon som gällde. Den hade inte ens radio. Numera vill jag ha en bra ljudanläggning (läs: klarar annat än epadunk, ex-vis stråkkvartett), vettig GPS, HUD och gärna automatlåda. Däremot struntar jag fullkomligt i vad det är för drivmedel – el, flytande kolväten, vätgas eller kondenserade enhörningsfisar är enbart en ekonomisk och praktisk fråga för mig.
Själv tittar jag på en begagnad Renault Zoe, skulle passa minna behov. Har aldrig riktigt fattat det här med bilar, jag är inte rik men inte fattig heller det finns gått om offentlig statistik att jämföra sig med. Dock skulle jag inte ha råd att köpa de bilar de flesta verkar åka omkring i. Det borde finnas en marknad för denna lite mindre elbil, uppenbarligen går den att producera.
Erik H:
Kolla en extra gång om batteriet ingår! (inte ironi, faktiskt) – en del Zoe såldes med “abonnemang” på batteriet. Det lär ha blivit rätt dyrt med tiden, t ex tills bilen såldes begagnad …
Kolla även vilken laddkontakt som gäller, det är inte säkert att den följer nuvarande standard.
Jo jag har koll (tror jag) det är den lite nyare modellerna jag tittar på och bara med friköpt batteri.
Men tack för omtanken.
Allvarligare varning:
https://x.com/evclinic/status/1839048134736974212
Elfel i dyr box.
Framtiden är episk, epileptisk och elektrisk!
“Överlag verkar bankerna nu bara sänkt eller sänka med 0.20 per 0.25 styrräntesänkning, och stoppar alltså mer och mer av bolånekollektivets bolåneräntor i egen ficka.”
Rätta mig om jag har fel men borde inte skillnaden mellan styrräntan och bolåneränta bli större och större ju lägre räntorna blir?
https://www.soderbergpartners.se/contentassets/4b783cea098848afb87e4d1d08875207/graf-bolan-ny.jpg
Förenklat:
När styrräntan ligger på 0% så ligger bolåneräntan på 1,5%.
När styrräntan ligger på 2,5% så ligger bolåneräntan på 3,5%.
Vi bolåneslavar borde gå ihop och starta fackförbund. Fatta kraften i att dela upp låntagare i grupper med en miljards lån. Bankerna skulle rulla ut röda mattan för den som vi skickar in och förhandla ränta
Kundkrafts folk har erfarenhet och är sysslolösa efter att elmarknaden spårade ur.
Ingen är väl arg på elbilar?
Man är väl arg för att man avvecklat kärnkraften?
Somliga är arg på allt och alla
Somliga=vita medelålders män?
Kör på den grupp du själv ogillar mest. Det brukar ju vara så vi människor grupperar vår omgivning och definierar oss själva i relation till den. =)
Jag har själv svårt att se just vita medelålders män vara en speciellt utmärkande elbilshatargrupp. Skulle jag gissa hamnar de rätt högt upp i typ Teslas kundbas.
Stämmer säkert, som frekvent laddare på Superchargers på diverse ställen kan jag konstatera att åldersspannet är enormt bland ägarna, definitivt ingen dominans av yngre. Det första jag reagerade på var att det var så många äldre ägare, alltså inte 50+ utan 70+, så svårt var det alltså inte med bil utan gamla instrument, laddning osv.
Vedertaget tacksam grupp att spy på tänker jag.
Man är liksom med i gänget med rätt värdegrund.
Jag själv ogillar inte människor utifrån yttre attribut.
Likaså ogillar jag inte olika saker per se utan det finns en icke subjektiv orsak bakom.
Förutom gröna äpplen, jag gillar inte gröna äpplen eftersom de smakar för surt.
För min del så tycker jag extra illa om barn, raggare, invandrare, människor och bilister. Om någon lyckas pricka in alla fem kategorierna ovan, så ogillar jag honom femfaldigt.
Det finns gott om stofiler och bakåtsträvare som inte missar en chans att bajsa på elbilar. Jag vet tre i vårt lilla jaktlag på landet som förmodligen aldrig skulle sätta sig i en och spenderar korvgrillningen med att orera om hur dåliga elbilar är över hela brädet.
Om svaret på hur man omvänder dessa gamla stofiler är att utnämna de som fossilkramare, bakåtsträvare, xxx-hatare så har man en lång väg att gå som dessutom lutar brant uppför.
Bra artikel av Andreas Cervenka angående Northvolt https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Jblzdb/northvolt-liknar-ett-gisslandrama
“Precis som med bankerna under finanskrisen anses konsekvenserna av en kollaps så stora att staten tvingas kliva in. Det hela påminner om en gisslansituation och väcker frågan om detta hela tiden varit del av av en cynisk plan om något skulle gå snett. Som en slags försäkring”
Socialisten Cervenka ser baksluga ondskefulla kapitalister bakom varje buske. Samtidigt som Euro-zonens produktivitet tappat nästan 20 procent mot USA under 2000-talet.
Ja, jag erkänner, jag är på dåligt humör idag.
Ännu sämre blir humöret när det hänvisas till Cervenka.
Så tråkigt att vi är så usla på finans i Sverige att det fortfarande hänvisas till honom som nån sorts guru.
Stackars dig, tråkigt att göra dig ännu bittrare. Styrkekramar!
Kunde varit värre. Någon kanske snart kommer dragandes med Piketty igen.
Skrev han inte vettiga saker någon gång i den grå forntiden?
Misstänker att socialismen i hans fall mest är en läpparnas bekännelse, för att falla i smaken hos dem som skriver ut lönecheckarna.
Nej, jag har varit med så sjukt länge som trader och minns honom från Finanstidningen på 90-talet.
Han sätter alltid sig själv i fokus och bygger sina artiklar på överdrifter för klick.
Sjukt duktig säljare, finansvärldens Ernst.
Är ju ändå intressant om den allmänna synpunkten är att grön omställning
1. Inte ska stimuleras av staten.
2. Räddas av staten när den står inför konkurs.
Skulle ju innebära att staten inte ska stötta förens bolaget visat sig riktigt odugligt.
Verkar kontraproduktivt.
Vem har sagt att det är den allmänna synpunkten?
Däremot är det ju fullständigt självklart att Northvolts vd drar det kortet.
Som vanligt, bara en massa snömos.
Hahaha, finansvärldens Ernst – det var dagens bästa så här långt…
Som cykelpendlare tycker jag att mp:s fäbless för cyklar är ett underskattat samhällsproblem.
Enda trösten är att den dag ”alla” cyklar till jobbet kommer mp börja klaga på bauxitbrytningens miljöeffekter och kräva att vi går istället.
Säger bara grönt stål 💪💪💪
Finns ju ett märke som heter Volkswagen o grundtanken var väl en bil som alla och envar skulle ha råd med? Jag har aldrig köpt en ny bil,och kommer heller aldrig att göra. Elbil, tja kanske i en framtid om det finns nån som passar mina behov. Därmed inte elbilshatare utan en genuin bilälskare. Miljöpartiet går däremot under hat pga alla djävligheter de ställer till för valigt folk i landet som inte bor innanför tullarna och kan leva utan bil.
Jag ogillar också MP starkt, mest pga av att de är farliga populister. De kommer inte att ge sig förran vi bor i en grotta i skogen. Enda ursäkten är att de förstår inte bättre.
Synd egemtligen för vi behöver ett verkligt miljöparti
Själv ska jag åka diesel tills jag dör. Dieselskåpbilen är livstidsförlängd med byte av samtliga spridare. Annars hade den gått på skroten. Nu har jag kört den ca 7tusen mil. Naaturresursmässigt är det den mest resurssnåla vägen (ha!) att konsumera bil. Sen får bloggaren envisas med peka långfinger åt sådana som mig. Det är helt ok. Sen fattar jag också att elbilarna kommer vara framtiden. Men det är en annan sakfråga.
Vad gäller bankerna får man acceptera att dom verkar på en oligopolmarknad. Antingen får man svälja förtreten, strunta i lån och skaffa eget kapital eller starta en egen bank. Sverige har mycket liberal banklagstiftning. Var det alliansregerigen1 som införde det? Osäker. I övrigt är jag av samma uppfattning som bloggaren, att stigande fastighetspriser är egentligen ingen förtjänt av förutom Staten.
Vad gäller miljöpartiet kallar jag dem för Melonpartiet. Gröna utanpå men röda inuti. Ännu en rörelse där den underliggande drivkraften är kritiken mot det kapitalistiska samhället.
Vi lever i spännande tider!
Tanka HVO100 så kan du peka tillbaka på alla Tesla Fanbois.
Gällande finansiering så sade Northvolt efter finansierings runda år 2023 “With this capital raise, Northvolt has now secured over $9 billion in equity ”
Ligger väl i linje med bloggarens “88 miljarder”. Majoriteten från privata investerare som borde vara nervösa nu.
Dock hade man i Januari 2024 en ny finansierings runda för att bygga ännu en fabrik i Skellefteå vilket inbringade ytterligare 5 miljarder USD .
Detta tar totalen till ca 14 miljarder USD eller 140 Miljarder SEK eller däromkring
https://www.ft.com/content/ebff0196-0dad-43d3-95d2-33da57ca1e10
Den här innovationen är intressant: https://www.liquidpiston.com/ En helt ny typ av förbränningsmotor. Påminner om en wankelmotor som “är vänd ut och in”. Hybriddrivlina på bil med denna typ av effektiv och lätt motor kan vara ett alternativ till elbil.
Vi har en 25 år gammal Land Rover Defender som andrabil och den lär vi fortsätta ha i många många år till.
Den är helt enkelt för praktisk och allsidig för att avyttra. Kör allt från ved i den, till att dra tunga släp, kan använda den som mobil byggställning eftersom hela taket har en stor plattform att gå på, ibland tjänstgör den som traktor och drar stockar. Vi säljer varor på marknad ur den och får med hur mycket som helst.
Förra vintern drog jag upp säkert 7-8 bilar på landsvägen, enkelt med lågväxeln. Sommartid har vi den som semesterfordon och sover i den och har åkt runt i hela europa upp på höga berg på eländiga grusvägar.
Den är bullrig, simpel, lättmekad, klumpig, långsam, outslitlig, praktisk, obekväm och alldeles alldeles underbar 🙂
+1
Bitterheten i elbilsträsket är tydligen stor. Visa den ekonomiska kalkylen som påvisar den fantastiska besparingen att skrota en fullt fungerande fossilbil och istället köpa en elbil (den finns inte).
+1 på den! 🙂
Så vad är problemet? Om någon är extremt förtjust i sin gamla Land Rover är det väl bara bra?
I den situationen vi är i nu är det ju ingen mening att försöka få ägarna av gamla bilar att skrota dem, i synnerhet inte de som ändå vill ha en ny bensinbil. Fokus måste ju vara att öka elbilsandelen i nybilsförsäljningen. Det är nu 13% i Europa. Behöver inte finnas någon konflikt där, det räcker med att elbilarna blir tillräckligt attraktiva och att fler provar.
Green shrink FTW!
Harald Mix som varit en av grundarna av Northvolt är efter vad undertecknad tror sig förstå en framgångsrik riskkapitalist. Kan det möjligen vara så att för att bli en sådan krävs hårda nypor i samband med nedskärningar för att öka lönsamheten i en mogen och fungerande verksamhet. Att starta en helt ny verksamhet inom ett område som är helt nytt är något helt annat. Något som kräver ett betydande mått av sakkunskap och lyhördhet. Eller åtminstone någon av dessa två egenskaper. Kanske helt fel med en riskkapitalist som drivande i en sådan process.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Harald_Mix
Ingen som hade intressen i Nilar är förvånad över Northvolt.
Extremt svår bransch.
Vad gäller Harald har han precis som alla andra trott på visionerna.
Åter till Nilar som hände några år innan Northvolt (ja, jag vet att det är Timbro men jag hade bra insyn i Nilar och uppgifterna stämmer).
https://timbro.se/smedjan/pensionsfondernas-batterifest-slutade-i-konkurs/
För er som inte orkar läsa hela artikeln kan jag dra storyn.
Batterierna “kräktes” ute hos kund och därmed var det kört. Med andra ord, tillverkningen höll inte klassen.
Så det spelar ingen som helst roll hur bra produkt du har om du inte kan leverera kvalitet i produktionslinan.
Intressant! Minns jag läste lite hastigt i ett prospekt i samband med IPO. Det lät ju bra. Solceller och ett Nilar-batteri i var och varannan villa. Typ.
Hoppade dock inte på. Tur.
Det var en sjuk hausse.
Alla jag kände tecknade (även jag).
Familjemedlem och kompisar arbetade där etc.
Sen att jag inte alls trodde på sagorna är en annan story.
I det här fallet ville vi verkligen tro på sagorna och det är nog samma story i Skellefte.
Samma person/investerare som pumpat in miljarder i H2 Green steel (som bytt namn till Stegra.)
Dom är hittills uppe i 6,5 miljarder USD investerade. I flera fall samma investerare som lade in pengar i northvolt. Jag misstänker denna mångmiljardsatsning också kommer sluta illa också fast kanske av andra anledningar än NV.
Käftsmällar i x, y och Z-led idag.
Älskart’!
Vi börjar värma upp.
Senaste tokerierna från S-håll :
Sverige skall evakuera 3000 medborgare från en krigszon fastän reseavrådan från UD har gällt sedan ett år tillbaka.
(samma parti ville först inte evakuera svenska turister som hamnat i en naturkatastrof 2004, men det är tydligen skillnad på folk och folk)
Vänsterpartiet tycker det inte skall vara olagligt att besöka sin sjuka mamma.
Det är inte vad UDs reseavdrådan innebär. Det innebär bara att man inte kan räkna med statens hjälp.
De får gärna komma med förslag på hur Sverige skall agera och vilka insatser staten skall prioritera i detta läget när samma resurser är viktiga för Sveriges beredskap.
En annan tokeri vi sett är att MP hävdar att de är de enda som förespråkar utökat luftvärn för att försvara civila och infrastruktur. Självklart har Sverige ett underdimensionerat markbaserat luftvärn men vi har ett flygvapen som MP vill kastrera som kan agerar offensivare och vi har early warning tack vare våra flygande stridsledningscentraler.
Och vi är med i NATO vilket ger oss hjälp och stöd, något MP är emot.
Så SVMPC kan nog få några slevar för sin stupididet.
Stay Calm och köp Kombilotter.
Om högern ylar – köp flera!
Ändå ett sundhetstecken att en hel del S-väljare kan se kritiskt på S-lotterihistorien.
Bland S-väljarna uppger hela 40 procent att det är ett bra förslag att förbjuda lotterierna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QMPvVW/ny-matning-klar-majoritet-for-forbud-av-partilotterier
Vad är det som ska förbjudas?
Att anlita företag i EU:s inre marknad, med svenska storbolag bland kunderna?
Telemarketing?
Spel och dobbel? (Viss uppförsbacke där)
För det kan väl aldrig vara att det uteslutande är S lotterier som ska förbjudas? Det vore häpnadsväckande.
Att förbjuda politiska partier att bedriva lotteriverksamhet. Det är väl det som de svarar på.
Inte alls säkert att det landar i att politiska partier helt förbjuds att driva lotterier. Det är ju ett stort steg, så det vågar jag inte hålla för säkert att så sker. Vi får se …
Varför ska just politiska partier förbjudas sälja lotter?
Högerns koordinerade krokodiltårar har inte haft effekt.
S går kraftigt framåt i opinionen.
Nja, Socialdemokraterna backar -0,6 senast. Men inte det centrala.
Ja, det är väl p g a hur lotteriet har bedrivits. Det har ju tydligen även S-väljare insett. Överraskande hög siffra. Trodde jag inte.
Det handlar om det.
Sedan är naturligtvis inte Tidölaget sena att haka på och utnyttja detta. Så fungerar ju politiken. Inget konstigt.
Indikator September:
S: + 2,5 procentenheter.
Telemarketingbranschen har dragits med problem så länge den existerat.
Barcelonaföretaget har haft Telia och Tele 2 som kunder.
Som beskylls för att lura äldre till dubbla och/eller onödigt stora abonnemang samt för att hålla fast vid uppsägningstiden när kunden är avliden.
Bredda förslaget till att förbjuda telefonförsäljning så ställer jag mig bakom.
Att i praktiken (inget annat parti har fått fart på sina lotterier) förbjuda S att sälja lotter framstår som småsint, och kommer slå tillbaka på Tidölaget.
Men, de har ju makten, förbjud ni om ni vill.
https://www.tv4.se/artikel/3OmOhltsKbOFkknJkXMGzu/ny-maetning-sd-oekar-s-backar-efter-lotteriskandalen
Men lämna det. Det är inte det jag diskuterar. Bryr mig inte. Så lämna det.
Nu försöker du skyffla över ansvaret på Telemarketingbranschen. Offerkoftan. S har det totala ansvaret över sina försäljningar av lotter. Försök inte. Sedan att Tidöpartierna gärna ser att lotteriet förbjuds är ju självklart. Inget nytt där.
Precis som Tele2 och Telia har ansvaret.
Ska telefoniföretag som missköter sig förbjudas leverera telefoni och bredband?
Hey, det är politik, men denna kampanj från Tidölaget är oerhört överspelad och överdriven, där t.o.m. statsråd (finansmarknadsministern) nedlåtit sig till att delta.
Bättre att låte de professionella gråterskorna i Tidölagets utmarker driva klagosången.
Spännande att se om Tidölaget löper linan ut.
Du kan ju även snacka med de 40 procent S:are som svarat. Det är det jag refererar till (i länken). Jag håller inte på något politiskt parti; jag bara observerar.
“Precis som Tele2 och Telia har ansvaret.”
Absolut.
Kan inte avgöra om din sista replik är ironisk.
https://www.indikator.org/opinion-sr/
Varför envisas du med det? Jag bryr mig inte. Mina -0.6 är lika korrekta som dina. Frågan gällde lotterna.
Oavsett, så faller det totala ansvaret på S. Tyvärr är det så. De vet om det. Du kommer inte undan med mindre än att du är som Chiefen. Hamna inte där.
“Precis som Tele2 och Telia har ansvaret” naturligtvis har de ansvar för sin verksamhet, liksom S har för sin…
Jag kan dock tycka att det är viss skillnad på Telia och ett parti som vill se sig som regeringsbärande
Påminner om Harry S. Truman som hade en skylt med texten “The Buck stops here!” på sitt skrivbord. M.a.o., oavsett vad det handlade om så hade han det slutgiltiga ansvaret. Samma sak här, Magdalena har ansvaret och så är det med det. Andra må ha gjort smutsgörat, men hon kan inte smita från att ha det högsta ansvaret för vad de gjort.
Enligt vad jag läste när det begav sig 2004 så hade Italien inom 24 timmar ett av staten chartrat plan i luften för att hämta hem medborgare. Kanske Inte vad man skulle ha väntat sig av italiensk byråkrati. Förklaringen sades vara att man hade erfarenhet av katastrofer (jordbävningar) och att det därför fanns strukturer (människor) med både skyldighet och mandat att agera vid sådana.
Läs Karjels “Ut ur Kabul” för lite insikt i hur sådant fungerar i Sverige. Eller inte fungerar.
Naturligtvis skall vi inte hämta hem en enda person; det är ju snarare en vinst för samhället att slippa så dumma personer som inte kan ta till sig enkla instruktioner.
En fråga som ligger nära till hands när det gäller de 3000 är i vilken utsträckning de är på tillfälligt besök. Eller om de har flyttat, men har föredragit att fortsätta vara skrivna i Sverige.
Jämför Norge. I samband med evakuering 190 indivder från Gaza till Norge befanns att två tredjedelar av de evakuerade saknade bostad i Norge. Ser skumt ut, men kanske finns förklaringar.
:
https://www.aftenposten.no/norge/i/EQ87l2/gaza-nordmennene-130-av-de-evakuerte-er-uten-bosted-i-norge-hvordan-henger-det-sammen
En fråga som ligger nära till hands när det gäller de 3000 är i vilken utsträckning de är på tillfälligt besök. Eller om de har flyttat, men har föredragit att fortsätta vara skrivna i Sverige.
Jämför Norge. I samband med evakuering 190 indivder från G..a till Norge befanns att två tredjedelar av de evakuerade saknade bostad i Norge. Ser skumt ut, men kanske finns förklaringar
https://www.aftenposten.no/norge/i/EQ87l2/gaza-nordmennene-130-av-de-evakuerte-er-uten-bosted-i-norge-hvordan-henger-det-sammen
En fråga som ligger nära till hands när det gäller de 3000 är i vilken utsträckning de är på tillfälligt besök. Eller om de har flyttat, men har föredragit att fortsätta vara skrivna i Sverige.
Jämför Norge. I samband med evakuering 190 indivder från G..a till Norge befanns att två tredjedelar av de evakuerade saknade bostad i Norge. Ser skumt ut, men kanske finns förklaringar
Hade en länk till Aftenposten, men den slipper inte igenom filtret.
Hmm…. Läste på morgonen om förestående hamnstrejk i USA som kan ställa till det rejält i deras ekonomi och eftersom den är tongivande därför också i vår.
En heads-up bara…
1 oktober är tydligen magiskt datum.
Lite märkliga påståenden av bloggarn. Alla Northvolts pengar kommer inte bara från Sverige det är korrekt. Det är lånegarantier från EU, garantier och olika konstruktioner från offentliga institutioner, allehanda pensionsfonder och institutioner utomlands o.s.v. också. Men faktumet att vi har en global värld; att finansieringsstrukturena är komplexa, och offentliga pengar skyfflas runt mellan länder förtar inte faktumet att det är offentliga pengar. Att det är extremt politiskt styrt. Och att man har “satsat” kopiösa mängder av vanliga människors pengar oavsett i vilken skepnad dessa pengar förekommer.
Också lite märligt påstående att säga att “fabrikerna blir kvar”. Ja, delar av varvsindustrin är också kvar och allehanda gamla tegelbyggnader i bruksorter som ingen använder. Jag föstår inte riktigt varför vi slösa bort oräkneliga miljarder för att någon ska bygga kulisser i Norrland? Poängen är: att om man inte kan bygga batterier och inte har den blekaste aning om hur man driver riktiga företag, vilken glädje har vi då av fiaskot? Ska vi sälja fabrikerna till någon annan som inte heller vet hur man gör, och pumpa in ännu mer “stödpengar” för att kasta Las Vegas-tärningen ytterligare en gång?
I grunden är det så att hade någon seriös aktör (som faktiskt är konkurrenskraftig på egen hand) velat bygga batterifabriker i Sverige så hade de gjort det. Man varför i hela världen ska man göra det när man har hela världen att välja på? Och så hamnar man i en situation att man behöver försöka locka världens topptalanger och mest begåvade ingenjörer till en jäkla barrskogg vid polcirkeln. Och utöver det ska man sedan dras med jobbiga svenska fackföreningar o.s.v.
Angående påståendet att folk skulle hata elbilar är det lite löjligt som argument. Folk vill ha en bra och billig transportlösning, den stora massan bryr sig inte vad som är under huven så länge det är smidigt, enkelt och billigt. Det som skaver med alltsammans är den extrema politiska styrningen. Det är den folk kritiserar. Både vad gäller Northvolt och att politiker ska “peka” ut vad folk ska göra istället för att de väljer fordon på dess egna meriter. Det blir ofrånkomligen katastrof när man gör så här. Sovjetunionens politiker pekade också med hela handen och då fick man en fin Lada med väntetid på 10 år.
Sedan kan man också påpeka att allting har alternativkostnader. Alla dessa oräkneliga miljarder som slarvats bort på Northvolt hade kunnat användas till något annat som faktiskt har konkret miljönytta om det nu är det man vill främja. Ju viktigare frågan är desto viktigare är det väl att pengarna faktiskt används rätt?
+1
Använder ni fortfarande Kaspersky är det otroligt hög tid att göra sig av med skiten https://www.reddit.com/r/technology/comments/1fnxzy3/kaspersky_deletes_itself_installs_ultraav/
Apropå åsikter om elbilar. Länge sedan undertecknad ägde en bil så jag har inga synpunkter på sådana. Fast om Sverige och EU skall uppnå klimatneutralitet så måste bilar och andra fordon som drivs med fossila bränslen bort. Helt och hållet. Elbil eller ej framstår på relativt kort sikt som en icke-fråga.
Fast, om det går att producera s k e-bränslen i industriell skala till rimlig kostnad skulle man förstås kunna tänka sig bilar som drivs av förbränningsmotorer. Huruvida detta är tänkbart undandrar sig undertecknads bedömning.
Detta är lika märkligt som vilken typ av elenergiproducent man ska ha, vind eller kärnenergi! Då svaret egentligen är båda. Eller rättare sagt, alla. När jag investerade i solenergi så var det för att sänka mina månadskostnader, inte för att tjäna pengar. När jag byter bil så är det också för att hålla mina månadskostnader nere, och för att ha alternativ. Jag kommer inte att köpa en ren elbil utan det kommer att vara en hybrid, en ladd hybrid. Man kan faktiskt köra alla kortare sträckor på el med en sådan och långa sträckor på bensin/el. Om jag mot förmodan skulle köpa en ren elbil så är det endast för kortare sträckor inom kommunen. När det gäller Northvolt så, jag hoppas att det löser sig för Volvo ska ju bygga en fabrik i Mariestad och jag hoppas för vår region att det kommer att fungera. Man har kanske lärt sig av Northvolt vad man inte ska göra.
Hoppas också att Northvolt ska klara sig, men det låter dystert. Vad det gäller att det skulle vara mycket skadeglädje tror jag inte riktigt på. Mera av revansch mot “all hallelujan”, man har inte kunnat lyfta någon kritik mot satsningarna i tex Nortvolt utan att man skulle skammas. Tystnadskulturen har bidragit till utfallet nu, som egentligen blir den gröna satsningens fiende.
Körde bil till Tyskland förra veckan och mötte många trailers med teslabilar. Reagerade på det, hälften av alla biltrailerna jag mötte var just dessa, och man möter många på den vägen. Kan ju vara någon lageromallokering, de kan ju inte använda båtar, men troligast är väl något kampanjaktigt.
Ja, det är ju kvartalsskifte! Kalenderinvesterarna vill se glada siffror, så Tesla kör en säljkampanj med ner till nollränta om man tar ut bilen senast 30 sept. Jag blir inte förvånad om leveranserna överraskar experterna … igen.
Intressant iakttagelse med ögon på vägen s a s, tack för insikten!
Eller hur.
Vilket visar på vansinnet med att gå på vinst/aktie PE-tal blablabla
Det kommer att se vackert ut medan kassaflödet säger något helt annat.
En anekdot om cyklar. På 80-talet hade vi besök av en av min pappas affärsbekanta som nyligen gift sig med en kinesiska från Beijing (eller sa man Peking på den tiden? Minnet…). Jag pratade lite med henne och hon berättade bland annat att när hon var barn fick hon inte cykla för sina föräldrar för att det var alldles för farligt med alla cykelolyckor.
Något att fundera på för de som förespråkar att alla ska cykla.
hmm, när jag tänker efter kan jag ha skrivit detta tidigare, eller så var jag bara på väg att skriva. Minnet igen…
Alla måste ju inte cykla. Man kan gå eller åka kollektivt.
Men generell privatbilism behöver vi bekämpa. Bor man där det finns tillgång till kollektivtrafik, så skall det vara dyrt och besvärligt att äga en bil.
Huvudsaken är som alltid att någon får bestämma över andra. Över en kam.
(Alla behöver heller inte kläcka ur sig vad som helst, när som helst.)
Jag håller med, vi behöver få bort pöbeln från våra gemensamma gator. Vad har de ens där att göra när det finns jobb att ägna sig åt. Lämpligtvis i en gruva långt bort från våra gated communitys.
Därför lägger vi i Partiet de Rika fram förslaget att begränsa bilfärd i stadsmiljö till blott de som kan framföra en bil värderad till ett nypris om (minst) fem miljoner (Jag kan gå med på tio), som ej överstiger tre års ålder och som körs av en privat, mänsklig chaufför.
På så vis löser vi alla trafikproblem och säkerställer framkomlighet för det fåtal av oss som har råd och möjlighet att bekosta vår framfart. Vi minskar slitage, utsläpp, partickelföroreningar och förfulning av stadskärnan när det står en massa rostiga Teslor och tar upp plats vid sidan av vägen.
Bussar kan också gärna begränsas till tider när byket åker till och från sina kontorslokaler, så slipper vi i Partiet bevittna de vämjeliga smitthärdarna när de kör arbetare till sina arbeten i skytteltrafik, men även här är vi öppna för kompromisser.
Att äga och framföra en bil är trotts allt ett privilegium som bör begränsas till en priviligierad klass.
Frågan om privatbilism är inte en klassfråga, vilket även du nog inser.
Om vi har skattefinansierad kollektivtrafik, så är det fullt rimligt att de som ges möjlighet att åka kollektivt faktiskt också skall utnyttja den möjligheten. Bor man i lägenhet eller i villamatta, så går det med största sannolikhet bussar alldeles i närheten.
Precis. Vi håller ju med varandra.
Beror på såklart, sålde bilen efter jag flyttade för andra gången och cyklade 5.5km till jobbet istället. Men som när jag bodde i Sverige i villaförort med ganska vanliga 15 minuter till jobbet i ett industriområde. Tekniskt sett ja så går det bussar med byte dit men då tar det väl över en timme plus lite extra gångtid.
Att offra 2 timmar fritid per dag på altaret till de som bor mitt inne i storstaden så de blir nöjdare med färre bilister i Sverige känns som en dålig deal.
Dessutom ska det vara separata filer att köra i, vilka pöbeln inte får använda. Jämför bara Moskva nu och på den gamla goda Sovjettiden när man som partifunktionär kunde åka ensam på gatorna, det var tider det.
Regeringens intresse för att ge stöd åt Northvolt har varit svalt. För att inte säga iskallt. Både näringsminister Ebba Busch och statsminister Ulf Kristersson har tydligt deklarerat att staten inte kommer att gå in som ägare för att rädda företaget.
Att staten går in på marknaden är annars vanligare än man tror. Till exempel överlevde Tesla, enligt ägaren Elon Musk, tidigt in i sin resa tack vare generösa statliga lån. Därtill är det just nu poppis att ge skattepengar till företag. I USA har avgående president Biden fått kongressen att godkänna subventioner på inte blott miljarder, utan biljoner kronor. Därtill har Mario Draghi, tidigare ordförande för Europeiska centralbanken, bedömt att EU investerat åtta biljoner för lite i företag och infrastruktur.
Lägg till det att larmrapporterna senaste åren duggat tätt, om hur Europa halkar efter USA och Kina. I förhållande till amerikansk produktivitet har Euro-zonen tappat nästan 20 procent under 2000-talet. Alldeles för få nya företag växer och blir stora, alldeles för många flyttar till USA.
Den inre marknaden är fortfarande för fragmentiserad. De nationella marknaderna är inte tillräckligt integrerade och ofta för små för att nå tillräcklig skala. Kapitalmarknaden är inte lika djup som i USA. Regleringar bromsar innovationer. FoU-satsningarna är för små och inte tillräckligt koordinerade. Energipriserna är för höga.
Vi måste investera oss ur krisen. Alternativet är att Europa, med Ericsson-chefen Börje Ekholms ord, gradvis blir ”ett museum, med god mat och vin, fin arkitektur och vackra landskap men där ingen industri är kvar”.
https://www.di.se/debatt/draghi-har-ratt-europa-maste-investera-mer/
N.I.B. Det stämmer att Tesla lånade några hundra miljoner (knappt en halv miljard?). Det gjorde även GM och var det Chrysler? Ford hade nyss lånat upp eget kapital. Skillnaden är att Tesla betalade tillbaka lånet, med ränta, i förtid. De andra, som lånat mycket mer, konkade i stället.
Lån är lån och kan vara väldigt nyttiga – men de ska också betalas igen.
Varför minskar marknadsdelen för elbilar nu? vad är det som får nybilsköpare att välja brännbil istället?
Visst är elbilar lite dyrare men skillnaden är väl inte så stor längre.
Andelen elbilar minskar väl inte så mycket?
Det är nybilsförsäljningen som gått ner överlag.
Det är bestämmt det intrycket jag får när jag läser media, men skulle vilja se siffror på det. Inflation, höga räntor(åtminstonde spelar såklart in i att nybilsförsäljningen dalar, även om svenska medier vill skylla allt på reduktionsplikten och bonusen…
Minskar elbilsförsäljningen till fördel för hybridbilar så är det ändå en okej kompromiss (även om jag inte är jätteförtjust i den produkten)
Det finns massor med anledningar. Dyra att köpa nya, snabb värdeminskning, osäkerhet och okunskap kring batteriers livslängd och degradering – speciellt vid köp begagnat, snabb teknikutveckling och tätt mellan prissänkningarna vilket gör att vissa hellre väntar med sitt köp, mättnad bland early adapters, tråkig konjunktur, dyra försäkringskostnader, dyra reparationskostnader, halvbra utbyggnad av elinfrastruktur – även i hem och lägenhetskomplex, låga bränslepriser och högre elpriser, neddragna statliga bidrag, kännslighet för kyla/värme, brist på vettiga billiga och små elbilar och överflöd av snordyra stora elbilar. Stora kostnader när någonting faktiskt går sönder. Tankning av en vanlig bil är klar på fem minuter i stort sett oavsett bil och bensinmackar finns över allt samt att du slipper oroa dig för att soppan ska ta slut om den står parkerad några dagar. Laddning är väl 30min + för full tank på snabbladdare. Snabb dränering av batteri om du kör släp.
Det är väl det jag hört, typ.
Med allt det sagt hade jag, ifall jag var ute efter en beg bil, sneglat på alla olika begagnade teslor som finns ute till försäljning nu. Sjusätes Model X från 2021 för 400 000~ eller Model 3 från 2020 för 250 000~.
Det finns statistik här:
https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar
Bensin och Dieselbilar:
Augusti 2020 – 15005
Augusti 2021 – 8544
Augusti 2022 – 7918
Augusti 2023 – 7103
Augusti 2023 – 5831
Elbilar:
Augusti 2020 – 2125
Augusti 2021 – 4782
Augusti 2022 – 5824
Augusti 2023 – 9790
Augusti 2023 – 6790
Vanu, kommer du dragande med fakta?!?
Elbilar är inget hållbart alternativ som det ser ut idag. Skulle alla i EU köra elbil finns det varken el eller laddplatser för det.
Dessutom är dagens batterier väldigt klumpiga och ineffektiva. Inom fordonsindustrin tror man mer på vätgas i framtiden.
Jag tror att det behövs något revolutionerande som gör att man enkelt kan lagra enorma mängder energi i en liten volym.
Jag såg någon gång ett klipp på ett påstått ufo som rörde sig med enorm hastighet. Om det stämmer lär de ha teknik för att utnyttja energi väldigt effektivt. Poängen är att man behöver nog tänka i helt andra banor än batterier. Kanske utnyttja den lilla energi som finns överallt runt oss, magnetfält m.m. Någon ny Einstein får knäcka den nöten.
Mellan tummen och pekfingret nu så har någon bättre siffror så kommentera gärna. En elbil behöver 2 kw energi för att rulla 10 km. En fossilbil säg 6 kw lika långt. Att lagra den mängden energi för att kunna rulla en bra bit krävs således duktigt med energilagringsutrymme eller energiproduktion (motor) som också behöver energi för att kunna snurra hjulen. Där vi är just nu och någon billivslängd bort så är elbilen det enda alternativet. Osäker på vätgas dock men finns inte i någon större mängd på marknaden.
Ingen inom fordonsindustrin utom Toyota tror på vätgas.
Inte ens Toyota tror på det, i USA har de sänkt pris på bisarra nivåer och enda kan inte sälja bilen. Marknaden vägrar skaffa stationer så det är i praktiken omöjligt att tanka och det blir inte billigt. Både service och bränslepriser är absurda. Sen finns det några köpare men n hel del har stämt Toyota för vilseledande reklam och anser att Toyota har lurat de vad det gäller räckvidd på bilen.
Njaaa, vätgas är inte framtid.
Räckviddsångestmätaren blinkar rött 🚨🚨🚨
Ufo som du skriver om Pv. Har man inte tyngdlag och luftmotstånd att ta hänsyn till så skulle troligen några pedalvarv med cykel räcka för att förflytta dig jorden runt. Så att manipulera fysiska lagarna skulle nog vara enklare än att veta vad ett ufo har för motor 😊
“Någon ny Einstein får knäcka den nöten.”
Isaac Asimov gjorde det teoretiska grundarbetet för 50 år sedan. Plutonium 186 är lösningen på det problemet.
Äsch, skulle varit kommentar till ovanstående inlägg.
På den tiden ansågs asbest vara ätbart och hormoslyr såldes som medel mot sly och på glasflaska som groggvirke. Osäker på om det fanns krockskydd som säkrar mot radioaktiv katastrof men det kanske inte behövdes på den tiden 😁
Vafalls, kan man inte få tag på lite hormoslyr till fredagsgroggen nu för tiden???
“Plutonium 186”? Tung teori.
Mycket vill ha mer. Hur mycket RB än sänker så tycks det inte vara nog. Men vi har i alla fall fått det utrett hur man som ekonomijournalist räknar:
“Från idag onsdag klockan 09.29 och fram till julafton kommer styrräntan sannolikt att sänkas med en hel procentenhet. …
För en familj med några miljoner i lån på sin villa blir det alltså stora pengar. En hel semestervecka i julklapp redan innan jul…”
Man ska således inte räkna procentenheter eller kronor, enheten är Thailandsresor per år.
https://www.gp.se/ekonomi/riksbanken-tar-i-men-det-behovs-annu-mer.0b36a736-af95-41c5-b227-416c3f08bc05
Så hur stora lån antas en familj ha om 1 % räntesänkning innan jul ska räcka till en Thailandsresa (4×20 tkr)?
Svår fråga till ekonomijournalister!
Till en schysst 4:a ungefär…
Nytt bonussystem på gång.
https://alltomelbil.se/regeringen-foreslar-ny-bonus-till-elbilar-for-glesbygden/
Blev tvungen att googla glesbygd “Glesbygder är områden med mer än 45 minuters bilresa till närmaste tätort med fler än 3 000 invånare, samt öar utan fast landförbindelse.”
Men på samma tema sa de i något p1-program häromdagen att det nästa år ska komma ut sju olika elbilsmodeller som kommer att kosta runt 250 000 SEK. Spännande!
Vet inte om den här boken kommit på tal tidigare här, men läser Elinor Odebergs bok Dyrtider – Så bekämpar vi inflationen. (En bok om Dyrtider och varför inflation inte ska bekämpas på bekostnad av vanligt folk, står det på baksidan.)
Hon berättar om traditionell och modern inflationsbekämpning och framför en del intressanta tankar, exv.:
“Mot bakgrund av att det är företag som prissätter, kan det tyckas som en omväg att bara fokusera på att minskad eller ökad efterfrågan ska få upp eller ned priserna. Varför inte bara gå rakt på priserna? Företagens prissättningsbeteende har fått besynnerligt lite uppmärksamhet i debatten om inflationsbekämpning, givet att det är just prissättningen som utgör inflationen.”
Jag ogillar också miljöpartiet, på grund av deras naiva inställning till militärt försvar. När det gäller miljön så har de helt rätt. Bilismen behöver skäras ner, och ersättas av kollektivtrafik, cykel och promenader. Elbilar må vara bättre för klimatet, men de gör ingenting för att trycka tillbaka world overshoot day.