Det haveri som kallas public service-kommitténs betänkande kan bara kategoriseras som ett misslyckande. Vuxendagisen ska säkerställas ytterligare pengar, och den enda egentliga förändringen är att den meningslösa Granskningsnämnden även ska få granska Internetpubliceringar samt det djupt skrämmande att regeringen i detalj ska få styra innehållet. Kort sagt kommer man som boende i Sverige fortsätta tvingas betala för något man inte utnyttjar, precis som för övriga skattepengdiande bidragsmedia man inte läser, tittar på eller lyssnar på. Svensk media fortsätter leva kvar på 1980-talets DDR-Sverige istället för att inse att det är 2024 där privata poddar levererar djupare, bättre, mer lyssnat och mer uppskattat innehåll än traditionella medier och vem som helst med små medel kan dra igång media.
Utredningen har åtminstone rätt i att Public Service har en kris- och krigsfunktion att fylla, men den skulle kunna fyllas med en enda tevekanal och en enda kanal med lokalradio, kombinerat med vissa riksinslag.
Annars är ena nyheten att Internetpubliceringar ska kunna granskas av Granskningsnämnden, och fällas för att bryta mot kraven på opartiskhet och saklighet, medan man idag får publicera vilken skit som helst utan att ens få det fruktansvärda i övrigt konsekvenslösa fällandet.
Den andra nyheten är att Sveriges regering ska kunna diktera innehållet, vilket förstås är direkt obehagligt.
“I lagen ges också stöd för att ställa upp mer detaljerade villkor för uppdraget i beslut av regeringen (public service-beslut).”
Från att lajvat oberoende, men med hopplös politisk slagsida kommer framöver Public Service innehåll alltså i detalj styras av sittande regering, så lajvandet är slut och istället blir riksdagsvalet var fjärde år också ett val om vad som ska sändas på teve.
Sedan finns det formuleringar om kvalitativ nyhetsförmedling, vilket vi i fallet Ukraina inte ser med diverse återpubliceringar av Reuters Kreml-propaganda som om de vore sanningar.
Sedan ska Public Service inte få konkurrera med kvalitativa nyhetsmedier (dvs de skattepengdiande bidragstidningarna), utan bara med helt privata medier. Det kallas samverkan och dialog med bidragsmedia.
Om jag bara kunde slippa betala för Public Service så hade jag inte haft något att anmärka på, men i förslaget ingår nu garanterad fortsatt höjd finansiering av vuxendagisen, så det finns inte ens planer att dra ner på verksamheten och kliva in i år 2024 istället för att låtsas att vi är kvar i DDR-Sverige och 1980-talet när inte kreit och pleti kunde starta en blogg, vlog eller podd. Och det utan att behöva dia skattepengar.
2026 ska man få 3% ökade medel, sedan 2% per år fram till 2030 och 1% per år fram till 2033. Måste vara skönt att inte behöva bry sig, utan degen rinner in ändå. Vuxendagis som sagt.
Så när vänstern tar över i regeringen 2026 kommer de sedan som regering kunna ensidigt och utan riksdagens inblandning i detalj diktera innehållet hos SVT, SR och UR. Om nya PS-lagen hinner gå igenom kommer dock Tidölaget innan dess införa 24/7/365 nyckelharpa, knätofs och snoa i SVT, där varje dag inleds med nationalsången och svenska flaggan. Sedan blir det val och ny regering …
Var försiktiga med vad ni önskar, det kan inträffa …
Men inget politiskt parti vågar stöta sig med Public Service och kräva det enda rätta i form av neddragningar till en nivå nödvändig ur totalförsvarshänseende, då de vet att straffet i form av riktad snedvinklad mediarapportering mot partiet då följer som ett brev på posten, dvs så småningom kanske eller eventuellt efter reklamation.
118 kommentarer
Här visar Lars en total okunskap om vad Public Service Företagen gör, hur de arbetar och, ironsikt nog, blir en Vatnik i sina försök att svartmåla SR.
Läs på och tag del av riktig fakta, Lars.
Näst efter Systembolaget är Public Service det finaste Sverige har.
En vatnik (litet V på svenska, det är inte ett namn) är för övrigt någon som hyllar Ryssland, Moskva, Kreml och Putin. Ingenstans gör jag detta. Tvärt om så är ju all media i Ryssland statskontrollerad, så det är ännu värre där. Att protestera mot Public Service överfinansiering är att protestera mot det ryska systemet.
Nu är ju Lars kritisk mot alla tre företagen och inte bara SR.
Men eftersom du råkar vara expert inom ämnet, kanske du kan upplysa oss okunniga om hur fantastiska dessa företag är och varför det är rimligt att vi alla tvingas att betala för deras verksamhet?
Har vad jag vet aldrig kritiserat UR faktiskt.
Okej. Det kändes som om du kritiserade finansieringen av hela Public Service.
Sedan fick ju SVT en betydligt större släng av den sleven.:)
Man får inte kritisera Public Service, inte ens fast man betalar för det.
Finns väl ingen bättre plats för Lars att bilda bort sin okunskap med fakta än genom oberoende, faktabaserade public service.
Det säger ju de själva att de är så då vet man att det måste stämma.
Väntar fortfarande på att Classe ska leverera fakta.
“Läs på” är härskarteknik som visar att man själv bara har en åsikt och inte själv har kunskaper och inte heller förmåga att förmedla kunskaper.
Classe kanske sitter i sändning just nu…
Är man en vatnik om man är kritisk mot statsmedia?
Jag har alltid tänkt tvärtom, att de som hyllar Al Jazeera, RIA Novosti, SVT, Xinhua och andra statsägda medier förmodligen är vatniks eller tankies.
“Oberoende” jo tack. De verkar väldigt beroende av mina o dina pengar.
Alla hela klabbet för SR, det var vad de hette förra.
Uppdelningen bara till för o öka högavlönad överbyggnad.
Jag måste själv säga att jag är nöjd med SVT. Har minskat ner min konsumtion av media rejält och tycker att SVT-appen ger mig en snabb genomgång av de viktigaste nyheterna.
För ekonomiska nyheter kompletterar jag med CNBC och Blomberg.
Utöver detta går jag in här en gång om dagen då det brukar finnas lite annorlunda nyheter här som traditionell media ej tar upp.
Skulle alltså räcka med ett nyhetsprogram hos SVT, eller en kapning av 95% av budgeten? Då är vi ganska överens.
Är det nått jag faktiskt ser är relevant att ha en PS till så är det just oberoende nyheter.
Idag är extremt mycket nyheter betalväggade vilket gör att folk vänder sig till alternativmedia/al jazeera.
Så en Nyhetskanal/UR som finansieras av skattepengar är jag helt för.
Resterande görs lika bra reklam/abbonemangsfinansierat och är ingen “rättighet”.
Nog för att jag gillar bloggen. Men det är faktiskt tragiskt att den många gånger varit mycket bättre källa till vad som händer i Ukraina än PS. Som har “lite” störe budget.
Med det sagt så finns det en del inom PS nyhetsbevakning, exv Elin Jönsson som är enormt duktiga och ska ha all credz de förtjänar. Det finansierar jag mer än gärna.
Journalisterna på PS är statsanställda tjänstemän. Befria dem från statens tyglar om det verkligen är oberoende journalistik som önskas, eller förklara varför det är fint när svenska journalister är underställda staten samtidigt som det är fult med samma upplägg i Ryssland och Nordkorea.
Du menar att dina vänner på SD-Nytt är mer opartiska? 😀
Nu har SVT/Sr sina problem men ingen kan väl påstå att SDmedia, DN eller SVD har mer “oberoende” journalister. Tvärtom.
Vad menar du med mina vänner på SD-nytt?
Du vet väl inte vem mina vänner är eller vilket parti jag sympatiserar med (hint: det är inte SD
). Personangrepp och rena påhitt. Inte konstigt att du vurmar för PS 😉
Vad menar du med tvärtom? Jag skulle definitivt påstå att journalisterna på DN och SVD är mer oberoende än journalisterna på SVT eftersom att alla har samma pressetiska regelverk att förhålla sig till, men journalisterna på SVT har utöver det ett regleringsbrev från regeringen och ett sändningstillstånd att förhålla sig till.
Fast svensk PS levererar inte opartiska nyheter. Det är ett av dom stora problemen. I kombination med att det kostar alldeles för mycket pengar.
Kultur och bildning i vidare bemärkelse tycker jag också är rimligt. T ex dokumentärer, eller som programmet “korrespondenterna”. Granskande program också. Viss underhållning också, men då ska det också finnas någon behållning i det. Inte bara s k “trams”. Stort sett, i alla fall!
Om man ser den stora bilden så tror jag vi fortsatt behöver någon typ av “institutioner” för informationsspridning, där PS inte ä så dumt ändå. Bara massa bloggare och Twitter-konton mm som sprider (des)information vore mardrömmen. Eller en situation som den i USA med starkt polariserade medier som inte ens försöker vara oberoende – eller opartiska/objektiva. Och som mest sänder skit – är det alltså vad folk vill ha?! PS är en hyfsad kompromiss mellan en djungel av massa oklara, kommersiella och andra informationskällor och någon sorts helt stats-kontrollerad media som skulle kontrollera informationen (vilket vi vet vad det kan leda till – typ ny “Pravda”)
Familjen använder knappt Svt förutom Melodifestivalen (sände nyss världens största musikprogram med bravur), sommarlov samt några play tjänster. SR används flitigt dock av mig , Vetenskapsradions poddar, Europa podden, God morgon Världen, Gräns, Radiokorrespondenterna Ryssland, Klotet. Förutom det lyssnar jag på Morgonpasset i p3 som är Sveriges mest lyssnade morgonprogram enligt statistik. Nu säger jag inte att allt detta är kul jämnt med det håller hög standard med balanserat(i denna värld) information. Sen är väl smaken som baken och så vidare, men att säga att privata saker alltid är bättre håller jag verkligen inte med om (roligare kanske men inte bättre). Tror på att SR/SVT är en mycket bra grundpelare för information som inte är allt för långt från verkligheten och betydelsefull för Sverige, fortsatt så får andra göra som dom vill. /trevlig dag mvh
I teorin behöver det inte vara en försämring att politiska partier kan gå in och styra i SVT men i praktiken blir det nog precis detsamma.
Idag har vi ju en journalistkår där till majoritet bestående av miljöpartister som lajvar att de arbetar objektivt och faktabaserat, om vi säger att en vänsterregering kommer till makten så fortsätter de väl bara som vanligt då de redan springer deras ärenden. Om en (nåja) högerregering vinner och försöker gå in och peta på något blir det väl ramaskrin i månader från DN, Aftonbladet och Expressen att det var såhär det började på 30-talet.
Så medans jag gärna hade sett att man kommer bort från dnt här fejkade opartiska journalistiken så hade jag blivit väldigt förvånad om det hade ändrat på någon i praktiken.
Hade gärna sett att man nedskalerar SVT ned till minimum, slopar avgiften och mediabidragen och så får varje väljare rösta själv med sin tid och sina plånböcker vilka mediasajter som är värda att läsa, men kommunisterna i media avskyr ju fri konkurrens så hade som du säger satt varje skepp i hjulet möjligt för att förhindra det.
Kan vi släppa den för värdelösa studien som undersökte politiska preferenser på enbart SVT, i Stockholm, med pinsamt låg svarsfrekvens? Den är inte Sanningen om vad svenska journalister har för politiska preferenser. Någon sådan – seriös- undersökning har mig veterligen aldrig gjorts.
Länka gärna en källa om du har en.
“Kort sagt kommer man som boende i Sverige fortsätta tvingas betala för något man inte utnyttjar”
Eh ja? Det är så en stat fungerar. Vilket välfungerande I-land ser inte ut så?
Sluta läs min blogg då och håll dig till det skattefinansierade.
Skillnaden är att det finns gott om media. Vi pratar inte rättsväsende eller försvar här, utan tevekanaler och radio (som ingen lyssnar på).
Ja, men det finns bara en Public Service. Alla de andra är privata och vinstdrivande. Vilket ju inte skulle vara omöjligt att göra med rättsväsende eller försvar heller för den delen. Jag har hört att Wagner PMC är billiga och öppna för nya kunder…
Jag lyssnar på radio i appen varje dag. Men kollar aldrig på SVT.
Morgonpasset i p3 är Sveriges största morgon radio…..så du har ju lite fel här.
Utan P1 skulle mina bilfärder bli extremt tråkiga. Ibland blir de extremt tråkiga även med P1, men några vettiga alternativ att lyssna på finns inte.
Iofs så går jag inte i skolan själv och har inga barn i skolan så då kan vi ju lägga ner den skiten också! 332 miljarder extra i fickan hade inte varit fel!
Skillnaden är att de som går i skolan är de som ska byta dina blöjor när du blir gammal, så det är bra att de iaf kan klockan så de byter dem tillräckligt ofta. Du har nytta av att folk går i skolan även om du inte har barn. Det finns gott om annan media dock.
Sluta läs här och håll dig till det skattefinansierade.
Och jag hävdar att du har nytta av PS utan att använda det själv.
Och jag hävdar att man lätt kan halvera budgeten och omfattningen. Ingenstans har jag skrivit att man ska avskaffa.
Budgeten och vad PS övergripande ska syssla med är definitivt något som tål att diskuteras och bestämmas demokratiskt, men att inte avskaffa? Då är jag tyvärr för dum för att förstå vad du menar med “Om jag bara kunde slippa betala för Public Service”.
Gör det frivilligt som förr.
Nja, jag gissar att det fungerade ganska dåligt förr med många som inte betalade trots att de tittade och att man fick lägga mycket resurser på att sätta snigel på ögat på folk. Något som sändning över internet försvårade ännu mer då ISP:erna vanligtvis inte är så sugna på att hjälpa staten att jaga ner folk. Vilket i så fall måste till, och mer statlig kontroll över internet vill nog varken du eller jag ha.
Löses trivialt med inloggning m BankId. Har du betalt kan du titta.
Det finns ju en viss skillnad på frivilligt som att man kan undvika något som egentligen är ett krav och att det faktiskt är frivilligt på riktigt. Tycker absolut att det är bättre att ta avgiften på skatten om i princip alla omfattas. Nu fick de väl iofs inte räkna datorer som TV på slutet så då fanns det kanske några fler som kunde låta bli utan att fuska.
Det är ju jävligt märkligt att andra aktörer lyckas skapa användarkonton för tjänster man betalar för, men stora public service klarar absolut inte detta!
Ett hushåll med två arbetande föräldrar och ett (än så länge) hemmaboende vuxet barn med jobb betalar tre ggr mer för en massa dravel än ett ensamhushåll, utan att deras kvalité och utbyte blir 3 ggr bättre.
Nä, istället klubbade man igenom att det skulle bli en “publicservice-avgift” (skatt!)
Njae, utbildar vi dem inte så blir de billigare att få blöjan utbytt.
Public service är för det mesta bra. Som sagt lite lagom nyheter, underhållning och de har slutat slösa bort pengar på att köpa dyra sportevenemang (tror jag).
Tycker mest att det är tråkigt att regeringen ska lägga sig i Innehållet och budskapet. De får ju då också ansvar och såna lysande program som ”Svenska nyheter” med Jesper Rönndahl kommer tystas. Ingen mer kritik av Kina.
Vi kommer hellre aldrig mer se Tingeling göra sin ryska parodi.
För nu är ju SVT en del av utrikespolitiken.
Vad gäller totalförsvarshänseendet har jag svårt att se att det inte skulle gå att köpa in eller rekvirera från privata aktörer i händelse av kris, så den minimala nivån där torde vara 0.
För övrigt har ju Benkö (eller om det var den andra) lovat att vägra lyda om totalförsvaret behöver få ut viktiga meddelanden till allmänheten. TASS och Reuters ftw. Och anonyma “befälhavare” “på plats” som “kan rapportera om läget i kriget”. Senast iakttaget igår, som Bloggarn berättar.
Jag bedömer att om PS skulle verka emot totalförsvaret i en krigssituation i Sverige så kommer stora delar av samhället reagera och göra det mycket svårt för dem att fortsätta sin verksamhet, det kan förmodligen bli direkt livsfarligt beroende på vad konsekvenserna av hennes ställningstagande innebär för medborgare i Sverige och inom totalförsvaret. Skulle svenskar dö pga SVT:s verksamhet i en krigssituation kommer följderna troligen bli allvarliga för dem som skapat dessa dödsfall. SVT:s ev stöd inom befolkningen skulle försvinna tämligen omgående då det ev skulle ses som att de går ryssarnas ärenden. Ja-de ryska krigsförbrytarna-vänj er… i ett krigsläge är det endast ryssland som är fienden, det finns fn inom överskådlig tid ingen annan fiende.
Hur skulle befolkningen får reda på att svenskar har dött pga SVTs verksamhet i en krigssituation?
Nä, den saken finns det sannolikt redan stöd för i förfogandelagen.
I Australien pågår just nu lagstiftning som kan banna opassande inslag på Internet.
Även sådana med utländskt ursprung (kanske framför allt sådana) – snart i en app nära dig!
Jaha, Ministeriet för Din Egen Skull verkar ha stött på patrull i form av en dom.
Så länge det varar …
https://twitter.com/lindayaX/status/1789973164635611638
Steve Bannon-nivå på den här analysen tyvärr. 😔
Jaså, varför då? Aldrig läst Bannon, så informera mig.
Som (typ, kanske, lite grann) höger förväntas man väl närmast definitionsmässigt vilja avskaffa Public Service. Men jag gillar faktiskt konceptet! Lägereldstanken är inte fel bara för att utförandet varit under all kritik. Jag vill ha kvar det.
Det jag inte gillar är dels storleken: PS borde kunna skäras ner till typ hälften, med mindre (eller ingen alls) skvalunderhållning och mer fokus på dokumentärer, nyheter, kultur (med större verkshöjd) och (faktiskt) sport. Och dels och framför allt gillar jag inte den kraftiga ideologiska slagsidan åt vänster. (Nu kommer det väl raskt ett knippe tomtar som påstår att så är det inte alls, titta bara på den här lilla anekdoten som jag hävdar visar motsatsen. Men ni har helt enkelt fel. Schas!)
Problemet är att jag inte vet hur man ska bära sig åt för att kunna ha kvar PS men ändå bli av med slagsidan. (OBS: Bli av med! Inte byta ut mot slagsida åt andra hållet.) Mer styrning från regeringen är självklart fel väg att gå. Att byta ut ledningen för PS är ett steg på vägen, men det räcker inte på långa vägar. Vänstern har ju listigt och målmedvetet lagt under sig alla journalistutbildningar, så att en stor majoritet av alla som tar sig igenom utbildningen gör det med just denna slagsida. Och att försöka få ordning på den biten igen skulle ta årtionden, lika länge som vridningen åt andra hållet tog. Eller ännu längre, då man kanske måste gå ännu djupare och få ordning på den allmänna svenska skolan först.
På något sätt måste det odlas fram en ny kader journalister som faktiskt brinner för sanningen, för att granska och utkräva ansvar av makthavare, och vägrar låta sina egna ideologiska böjelser färga granskningen. Så som det åtminstone i någon mån var förr. Men hur ska det gå till? Jag vet inte. Och regeringen vet uppenbart inte heller. Någon kanske kan handplocka PS-medarbetare ur det relativa fåtal “riktiga” journalister som ännu finns kvar? Men vem skulle utföra det handplockandet? Vem kan man tro på, tro på, tro på?
Som vanligt är vi lite efter vårt södra grannland, de har redan skurit i PS sedan 2018, men vi kommer genomföra något liknande om några år i vanlig ordning, jfr. Brottsbekämpning och skärpt lagstiftning. Det går bara lite långsammare här..
Personligen så anser jag att Public Service skall bantas rejält:
Det som kan vara kvar är:
– Samhällsinformation från myndigheter
– Debatter i riksdagen
– Presskonferens med viktig samhällsinformation och inte pr för det egna partiet.
– Sametinget
– Om krisen kommer, viktig information till medborgarna.
Allt annat kan skrotas. Pengarna som blir över kan med fördel gå till försvaret och Ukraina.
Håller med!
Jag med.
Håller inte med
Nej och här uppstår en väsentlig skillnad. Du vill påtvinga andra en kostnad för en tjänst som de inte vill begagna sig av annat än som ren samhällsinformation, speciellt i kristider.
Det är inte jämförbart med skola, vård och omsorg samt försvar samt rättsväseende.
Håller med. Vet inte om jag vill att PS ska serva med nyheter längre. Avskyr PS’s nyhetsinslag där de intervjuar “mannen/kvinnan på gatan” som påfallande ofta visade sig vara vänsterpolitiker på lägre nivå, eller någon form av vänsteraktivist. Kan inte heller komma över hur man i årtionden hade en tyst eller ibland öppen överenskommelse om att undvika att beskriva en verklighet som kunde öka stödet för SD, vilket fortfarande dröjer sig kvar, särskilt tydligt i frågor som inte ställs. Jag tycker det finns en tydlig latte-marxism inom kåren. Man vurmar för kön, klass och storstäder.
Sametinget? Nä, nä. Sametinget är ju Sveriges mest korrupta myndighet.
Public service ca 5000 anställda 11,000,000,000 budget. 2,200,000/anställd. Ganska saftigt betalt för att gå på föris.
Ingenting jämfört med Riksdagens fyra miljarder SEK per ledamot …
Uhh. Kategorifel?
Tror inte riktigt de får hela budgeten i lön.
Gjorde en snabb avräkning och kommer fram till att snittlönen är ca 500 000 kr/år på SVT och då har de inga fantastiska pensionsavtal inräknat i det.
Så där har ni förklaringen till att SVT är vänster – De har för låga löner!😎
https://omoss.svt.se/download/18.72e2c19b18773efef24dbace/1683027700588/A%CC%8Arsredovisning%202022%20signad.pdf
Förebilden för SVT/SR är väl BBC, som via BBC studios producerar högkvalitetsprogram som de även säljer runt om i världen. Det drar in 200 miljoner Pund till BBC per år. Kanske SVT kan göra något liknande.
Om de ordnade en festival i stil med BBC Proms (eller åtminstone kunde återsända fler av konserterna än de enstaka bitar vi får hålla tillgodo med i SR P2, oftast långt i efterhand) skulle jag gladeligen betala skatten. Det skulle även glädja mig om de kunde avskaffa alla infantilt tramsiga lekprogram med diverse avdankade B/C-kändisar, samt överspända gymnasister som lajvar att de är kulturprofiler.
Du får ju melodifestivalen och helgbönen?
Utgår från att du var ironisk – melodifestivalen ser jag närmast som ett straff, fast för vilka synder vete katten.
Jag skulle inte märka om Public Service avskaffades, tar aldrig del av deras sändningar vad jag kan påminna mej. Det finns naturligtvis en fördel om det finns en landsomfattande informationskanal som man kunde lita på i händelse av ännu ett Ryskt angrepp på landet men att denna absolut måste drivas av statsanställda journalister ser jag inte värdet av. Det finns ett okänt antal stora och små verksamheter som drivs av staten i Sverige (jag räknar SKR etc som statlig i detta sammanhang) men dom jag har eller har haft erfarenhet av imponerar ytterst sällan vad gäller snabbhet, kvalitet och förändringsförmåga varför sannolikheten för att jag ska finna den viktigaste information via någon annan källa är hög jag ser det. Statskontrollerad media är generellt inget att stå efter om man ser sej omkring i världen.
Ärligt talat så tittar jag bara på SVT två gånger per år, men jag har faktiskt börja se rapport i SVT appen.
Och jag ser behovet av ett brett utbud för att dra in polulasen till ”inte allt för biased” nyheter.
Tillhör dem som nog tycker att PS är viktigt och skall hålla på med även bredd. Dagens problem är att folk inte ser eller läser nyheter mer än det som passar den egna smaken. (Tex denna blogg) Det ger oss bara mer konflikt och minskad förståelse. Journalistkåren är mer vänster än resten av befolkningen verkar det som. OM det påverkar nyheterna är tveksamt enligt forskning. David mot Goliat är en bra historia och det är lätt att hitta på vänster/höger skalan. Det ger läsare/tittare.
Politikerna skall definitivt inte in o kladda i styrningen, sen om det är rätt summa pengar de behöver eller ej är för mig svårt. Det kanske är fullt rimligt att de ska hålla igen o bli effektivare. Äskande organ har ju en tendens att alltid skrika efter mer.
https://fof.se/artikel/2022/7/rapport-public-service-ar-inte-partiska/
Nå väl.
Enligt samtliga vetenskapliga och andra analyser är SR, SVT och UR inte alls vänstervridna utan snarare är de så rädda för SD att de inte ens vågar ifrågasätta deras ständiga lögner. Det finns skäl till attTV4 vågar göra “trollfabriksreportaget” och inte SR, SVT eller UR.
SR, SVT och UR är de mest betrodda av alla “institutioner” i sverige, trots SDs trollfabriks försök att att förtala dem, och Lars har nu visat att han står på SDs, och därmed pUtlers sida i detta informationskrig.
Detta gör att jag verkligen börjar ifrågasätta Lars verkliga intentioner, och jag kommer hädanefter att insamla information gällande rUzzlands krigföring från mer seriösa källor.
Är Lars ett rysslandstroll i fårakläder?
Nej, det är han inte och han och hans fru har gjort betydligt mer för Ukraina och dess sak än många.
Kanske Claes Larsson skall anmäla sig till en kurs i kritiskt tänkande? Ett välmenta förslag bara.
Härskarteknik och hej då.
“Om du inte gör som jag säger kommer jag sluta läsa dig och ifrågasätta dig.”
Jag har aldrig brytt mig om sådant trams utan kör alltid min egen linje. Du kan försöka sådant med din sexualpartner eller andra i beroendeställning av dig, men det fungerar inte på mig.
I själva verket har du inte visat ett enda argument annat än att du är totalitär och emot ett fritt samhälle där man får ifrågasätta saker man betalar för.
Dropkickad.
Enda rätta.
Fair warning given ahead of time.
Fullt enig.
En omröstning om aktuell budget för SVT hade nog varit lämplig.
Efter dessa inflationstider så kan vi sätta nästa års budget utifrån 2021 års siffror.
Så 75% budget kan vara lämpligt 2025.
Borde vara enkelt att fixa utifrån att kapa en radiokanal och en tv-kanal. Fast en kanal måste kanske visa public service programmet Robinson? Jag vet inte, har bara lite dålig erfarenhet ifrån de anställda. Men jag tittar ju inte på TV, så utbudet är säkert toppen idag. Och jag har nog fel.
Jag tänkte svara på denna när jag kom hem, ser att det blev dropkick men ska svara oavsett.
Även om vi teoretiskt skulle vara maximalt generösa när vi ser på partiskhet inom media, att vi säger att det inte finns någon synlig skillnad i hur partier blir behandlade (som när FI fick mer uppmärksamhet än de flesta riksdagspartier förra valet) och journalister gör ett väldigt bra jobb att representera folkets intressen och inte går sina egna ärenden. Att det inte finns någon skev rapportering gällande kärnkraft/energi, klimatfrågor, skattefrågor, invandring etc. Att vi låtsas om att marschen genom institutionerna är ett komplett påhitt och konspirationsteori.
Även om vi bortser från allt det så MÅSTE du ha något observerbart att grunda din åsikt på, såvida du inte tror på det själv och ljuger med en agenda. Då får man ta till bästa tillgänglig data att grunda sin åsikt på, vilket så långt jag vet är en opinionsundersökning till svenska journalister för ett årtionde sen. Hade gärna haft nyare data men då journalisterna vägrade delta på fler undersökningar då den första var väldigt dålig optik så är det den jag kommer hålla mig till.
https://www.svt.se/opinion/svt-och-sr-dags-att-erkanna-era-partisympatier
”Enligt undersökningen röstade 52 procent av alla journalister som jobbar på Sveriges Television på Miljöpartiet. Hos Sveriges Radio uppgav 54 procent av journalisterna att de tycker att Miljöpartiet är det bästa partiet. Inom public service-sfären sympatiserar över 80 procent av journalisterna med de rödgröna partierna. Motsvarande andel i storstadsmorgontidningarna är drygt 60 procent.
Kent Asp slår också fast att Miljöpartiet inte granskas lika hårt som de andra partierna i Sverige. Speciellt i valrörelsen märks detta samband tydligt, menar han. Miljöpartiet befinner sig i fredad zon och utsätts för mindre kritik.
Det är ett demokratiskt problem om ett parti får en gräddfil i medierna. Bilden som sätts av partierna i medierna påverkar valutgången. Då Miljöpartiet uppvaktas av båda blocken har få partier intresse av att nagelfara deras politik – därför är det extra viktigt att journalisterna granskar dem på samma sätt som de andra partierna.
Det är många med mig som vill hävda att alla nyhetskanaler är partiska. Men det verkar bara vara SVT och SR som vägrar låtsas om det. Det finns en myt om att public service-bolagen är opartiska, vilket gör att folk i lägre grad är beredda att ifrågasätta deras rapportering. Detta är själva kärnan i problemet.”
Filen har utgått men har mig till minnes var det även så att noll journalister i public service röstade på varken KD eller SD. Så oavsett vad du vill ”tro” så är det en extremt skev politisk syn hos svenska journalister när vid undersökningen så hade väl MP 7% väljarstöd, vilket ger 7-8ggr överrepresentation hos journalister, utan att räkna att partiet (och andra rödgröna partier) har artificiellt högt stöd i Sverige genom att de går hand i hand media.
Så att rödgröna partier är starkt överrepresenterade hos journalister med bästa tillgängliga data är ett faktum. Då är frågan, tror du att många starkt politiskt intresserade personer i positioner där de kan få mycket uträttat för sin rörelse med extremt lite tillsyn, inte kommer till någon grad överhuvudtaget använda sig av den möjligheten? Om man faktiskt tror det så antingen ljuger man för att främja sin rörelse eller så är man dum i huvudet.
“Vi lät båda sidor komma till tals. Ju!”
https://twitter.com/avPublicService/status/1664338490878730252
“Aldrig” är en ganska bred pensel. Jag har t ex svårt att se att Lars Adaktusson gick direkt från politisk kommentator på SvT till att sitta i EU-parlamentet för Kd utan att ha sympatiserat med dem överhuvudtaget.
“inte alls vänstervridna”
Och jorden är platt…
Janne Josefsson:
https://twitter.com/ringhfr/status/1629948092991586306
Bara miljöpartister vill jobba för 500 000 kr/år i media. Det är väl vad en sjuksyrra tjänar i Stockholm om de är fast anställd? Eller är det undersköterskenivå?
Det är nog en specialist USKA. För jag hoppas en sjuksyrra har mer än 500k/år. Men jag är osäker nu, Är det så illa kanske? Under pandemin, satt jag och drack kaffe och körde lite teams. De samhällsbärande yrkena gick väl till jobbet som vanligt?
Apropå att regeringen ska få detaljstyra PS är, logiskt sett, nästa steg att inrätta ett propagandaministerium samt sätta propagandaministern som chef för hela PS.
30-talet, här kommer vi…
Se ovan ang Australien.
Tycker de kunde fimpa minst hälften (till o börja med) och sen efter sammanslagning av de tre bolagen ordentligt genomlysa och mäta. Finns radioprogram som har färre lyssnare än de som arbetat med att producera det… Om ingen lyssnar eller tittar på något specifikt. Ut med skiten.
Sen väck med dessa lekprogram där föredettingar ska typ göra nått hen inte kan.
Alternativt får de stå på eget ben
Min åsikt är i stort densamma, en TV-kanal, en radiokanal, om jag skall betala med skatt. För Nyheter, väder, dokumentärer samhällsinformation osv + beredskapskanal.
Alternativt gör dagens PS till en streamingvariant som får ha betalande direktkunder som gillar det de gör. Det hävdas att de är så bra att de borde väl klara sig på egna fötter, varför skall de få mina pengar via skatt? Jag förstår inte de som jagar upp sig över att jag inte kan få ha denna åsikt- jag måste tycka som dem anser de bla bla. Just nu har de fått som de vill i många år, kan vi inte pröva min ide med självfinansiering?
Personligen anser jag att YLE lyckas MYCKET bättre med sin variant av PS än vad SVT gör – prova deras svenskspråkiga del själva, befriande lite intervjuer i sändning där en YLE-anställd frågar en annan YLE-anställd om vad de anser i en fråga.
YLE är kanske inte så amerikaniserat som SVT? Det där att någon i en studio intervjuar en kollega (i samma studio, eller via länk) är ett ganska vanligt fenomen i amerikanska nyhetssändningar.
Fantastiskt hur exakt samma utredning av ena sidan beskrivs som en slakt och total nedmontering av PS, medan andra sidan är missnöjda över att ingen slakt eller nednontering är planerad och att allt kommer fortsätta mer eller mindre precis som förut.
3, 2 och 1 % ökade medel är inflationsjusterat får man anta?
Lägg ner skiten. Eller strama åtminstone åt till det allra nödvändigaste.
Lägg de skattepengarna på försvaret i stället.
Läs detta! Den alltid skarpa och välformulerande Jens Ganman skrev detta 2022:
https://jensganman.substack.com/p/nar-jan-scherman-rakade-saga-sanningen
Apropå hans slutkläm; det var en diskussion på ämnet förra året (?) om SVT m.m. då jag nämnde att “kolla t.ex. vilka som får spela i ‘På Spåret'”. Detta blev fnissat åt och förlöjligat som exempel, men min poäng var och är att “godkänd-stämpel” för att få vara med vid köttgrytorna är att ha _rätt_ värderingar, rätt värdegrund (flumuttryck), rätt kontakter, annars är du rökt. Ser man inte detta så fundera över varför inte alla skattebetalande blir representerade vad beträffar artister, filmer o.s.v.
https://www.facebook.com/jens.ganman/posts/10153600177653251
Svårt att hitta dagsaktuella siffror av någon anledning.
Hanna Stjärne lön: ca 220.000 kronor i månaden.
Cilla Benkö lön: 3 239 640 kronor (2021).
Alltid? Ganman har haft en märklig take på Ukrainas försvar.
Exempel:
https://twitter.com/search?q=ukraina%20(from%3Ajensganman)&src=typed_query&f=top
https://jensganman.substack.com/p/brev-58-pannkaka-for-p1
För någon så engagerad och skarp i andra ämnen är han sällsynt oengagerad i Ukrainas rätt att försvara sig vad jag har sett och hört?
Ganman och skarp i samma mening. Mycket ska man se i sina dar. Härnäst kallar du väl honom komiker också, fast komiker behöver vara roliga.
Hö-hö-hö-fiskmåsarna har alltid gått med Ryssland.
Glömde denna, Håkan Juholt om klägget:
https://www.youtube.com/shorts/3ZDU0kQaHYA
Nu vet jag inte om den där är äkta men Juholt känns äkta i den filmsnutten 😀 Jag gillar hans sillbok ska jag tillägga!
Finns det något värre än SVT’s lekprogram där kändisar (med rätta politiska åsikter) är alternativt deltagare eller programledare i varandras program och där det infantila triumferar gång efter annan.
Jag kommer inte ihåg när “Parlamentet” visades om det var i SVT eller TV4 men det gick från en hyfsad idé till ett kloakdike med raketfart. Samma sak med “På minuten” i SR P1. Där det en gång i tiden handlade om att hålla sig till ämnet i en minut har det urartat till en orgie i idiotiska försök att prata danska eller någon dialekt där resp deltagare kan hålla sig till ett ämne i någon sekund innan någon protesterar. Hur kan vuxna människor orka sådant?
Tyvärr är komersiell TV eller radio inte bättre. Snarare tvärtom – Ännu värre med alla reklamavbrott. När man inte orkar höra “Kulturnyheterna” (~Stockholmsnytt) i dess femtioelfte repris i P1, en ensam cello som ackompanjeras av någon som väser i P2 eller något program på ugriska som fyller upp hela eftermiddagarna, några ungdomar som får betalt per ord i P3 eller någon hyperventillerande sportjournalist “Expertkommentator” i P4 då finns nätet med sina många fria stationer med allt från njutbar klassisk musik till seriösa talprogram.
Public Service i sin nuvarande form… Blä.
Det är därför vi ser streams. Försök stå ut 5 minuter i TV4 appen….
Jag tittar en del på SVT, säkert en och kanske två timme per dygn i snitt över året lite beroende på vilka idrottsevenemang de sänder.
Därmed inte sagt att jag uppskattar allt som sänds.
I kvällens Aktuellt kunde man först se en ganaka meningslös debatt om ämnet vi nu diskuterar och därefter hävdade någon professor att strängare gränsbevakning runt EU främst drabbar flyktingar och asylsökande.
Inga följdfrågor om varför just dessa flyktinggrupper skulle drabbas hårdare än andra flyktingar.
Kriget i Ukraina misslyckas de ju ofta med att rapportera korrekt, men gömmer sig bakom “enligt ryska källor” och så sprids Kremls budskap helt utan granskning.
Så gör alla media, men det är bara SVT jag måste betala för.
Elin Jönsson och Bert Sundström gör ett bra jobb och det tycker jag flera utrikesreportrar ofta gör.
Det finns anledning att ha PS och det är okej om vissa program är smala och det är bra att det produceras både publikfriande och smala/udda program både i radio och tv.
Det finns en hel del sevärt på SVT play tycker jag, tex. Folkets tjänare av Zelenskyj.
Är det värt 100:- kronor per månad?
Ja, det tycker jag absolut det är för mig, det blir sådär 2 kr/timme.
Sedan är jag helt säker på att det går att det går att minska kostnaderna genom att samlokalicera radio och tv redaktioner, samordna SVT, UR och SR bättre administrativt eller jansje slå ihop verksamheterna och slippa en del dubbel och trippelbemanning.
Om PS ska överleva som finansierat av “alla” måste det gå att förstå varför X miljarder behövs till verksamheten, utbudet måste vara lagom brett och lagom smalt och framför allt får inte utbudet uppfattas som politiskt åt något håll och det är väl kanske det som är svårast.
Jag glömde några saker.
Ska en statlig verksamhet, tex. PS, få ökade eller minskade anslag om de inte klarar av sitt uppdrag?
En anställd på TV4 omsätter tre miljoner kronor per år medan en anställd på SVT bara omsätter (slösar bort) 1,6 miljoner kronor per år.
Vad är rätt, vad är fel, vad är bra och vad är dåligt?
Utrikesreportrar är ju på plats, så ingen skugga på dem. Det är resten som är problemet.
Nu har jag inte sett debatten men vilka andra flyktinggrupper finns än flyktingar och asylsökande?
Enig.
“Kriget i Ukraina misslyckas de ju ofta med att rapportera korrekt, men gömmer sig bakom “enligt ryska källor” och så sprids Kremls budskap helt utan granskning”.
Det är ganska illa. Vi är i krig med Ryssland. Inte formellt, men i praktiken. Det enda vi inte gör är att ha soldater på plats vid fronten.
Att då den statliga televisionen får sprida rysk propaganda är inget annat än en skandal. Finns det ingen lag som gör att det kan stoppas?
Detta är journaliststjärnor vi betalar för:
https://twitter.com/JHuitfeldt/status/1570279613913505792
Han hade kanske jobbat på Bolibompa tidigare…
Som sagt, 500 000 kr/år. Eller 42 000 kr i månaden då.
Förväntar du dig Pierce Morgan till de pengarna?
If you pay peanuts you get monkeys, är en klassoker. Fast vi får miljöpartister.
Jag tyckte det var konstigt att dom skulle dra ner på text-artiklar på svt.se.
Det är ju den enda nyhetssida som finns där man inte blir dränkt i reklambanners och popups.
Ja väldigt märkligt, de har flertalet riktigt bra journalister som gör djupare reportage i diverse poddar men jag har inte tid att lyssna på alla. Så mer text hade verkligen varit ett lyft.
Jag saknar detaljkunskaper i ärendet, men om det handlar om att slänga mer pengar på en verksamhet utan tydliga riktlinjer blir det sällan ett bra resultat. Det hade varit bra att formulera en exakt målbild vad man vill uppnå och se till att lägga in styrmekanismer för att nå detta mål.
Public Service har den största fördelen att inte vara reklamfinansierad. Reklamfinansiering tenderar att styra innehållet för att locka till sig så många konsumenter som möjligt så att man kan sälja så mycket reklam som möjligt. Personligen klarar jag inte av reklamfinansierad radio – det känns som om huvudet ska explodera på mig efter en stund. Huvuduppgifterna för Public Service bör väl vara att tillhandahålla opartisk och pålitlig information, främja mångfald och inkludering, utbilda och informera samt kunna vara en källa för information i händelse av kris- och krigsberedskap.
Public Service bör därför tillåtas att publicera smala produktioner som inte tilltalar alla konsumenter. Framförallt P1 är en guldgruva för intressanta och tankeväckande innehåll. Jag brukar jämföra med kollektivtrafiken där privata aktörer tenderar att roffa åt sig av de lönsamma och lukurativa rutterna, t.ex. MTR express mellan Göteborg och Stockholm. Det finns inga privata aktörer som är intresserade av att ta sig an kollektivtrafik i glesbygden. Men för bra samhällsservice behöver vissa delar av infrastrukturen få lov att gå med förlust. Visserligen kan man rent tekniskt ersätta fasta tidtabeller med beställda resor.
Lite nostalgiskt tänker jag tillbaka på tiden med få TV-kanaler när i princip alla hade tittat på samma sändningar dagen innan. Det ledde till en effekt där befolkningen hade en mer gemensam kultur, men samtidigt en sårbarhet för central propaganda. Idag är samhället mycket mer fragmenterat och det är svårare att hitta personer med samma konsumtions- och referensramar. Public Service kanske har en funktion att fylla här där man kanske kan försöka sammanfoga och lyfta befolkningen på olika sätt.
Jag funderar även en del över hur man kan skydda Public Service från externa och interna agendor. Hur kan man säkerställa dess objektivitet och opartiskhet? Hur skyddar man tjänsten från en snedvriden och auktoritär regering? Skulle ett konstitutionellt skydd kunna hjälpa över tid? Kan man tillsätta en oberoende styrelse utan att valberedningen kan påverkas? Kan finansieringen hanteras via en oberoende fond som finansieras av en licensavgift med hög transparens över hur medlen används? Kan man säkerställa att nyhetsrapporteringen faktagranskas ordentligt? Kan man publicera nyhetskällor och informationsflöden för nyheter (så länge källan inte är skyddad)?
Rent fördomsfullt upplever jag att konsumtion av olika mediekanaler styrs till viss del av socioekonomisk status och utbildningsnivå och liknande, rätta mig om jag har fel. Det kan vara svårt att nå ut med folkbildande innehåll till de som skulle behöva det mest. Att då låta de som konsumerar innehållet behöva välja mellan att betala för någon streamingtjänst eller Public Service kanske streamingtjänsten vinner – som dessutom kan pressa priset lite om man accepterar att titta på reklam. Kanske behöver Public Service locka konsumenter med innehåll som kan konkurrera med privata aktörer för att över huvud taget få personer att ha en anledning att välja att ha tillgång till Public Service. De behöver nog vara smarta, dra ner budgeten och hitta mer träffsäkra produktioner. Visserligen innebär det en större risk med misslyckade produktioner som gör att konsumenter väljer konkurrenterna istället.
Förbannat svår fråga att lösa detta.
Du har helt rätt. P1 med sina olika program och P2 med sitt stråkgnidande är guldgruvor i ett medialandskap som domineras av populärkultur. Jag betalar gärna via skattsedeln för dessa båda.
En irriterande fundering kanske, -men hur mycket lägger du/ är du beredd att betala för Radio, Tv, Nyheter utan reklam? är det värt 100:-/månad?..
Vad skulle det behöva kosta för att Publicera Service ska kunna fullfölja sitt uppdrag? Baserat på den frågan är den uppenbara variabeln att skruva på ”uppdraget”.
Så, vilket uppdrag bör Public Service ägna sig åt för att kunna gå runt på x kr/månad? Statliga subventioner tänker jag ingår i ”x” eftersom man betalar sådana indirekt, men baserat på inkomst.
Ska uppdraget formuleras utifrån en given budget och se vad man kan få ihop utifrån det, eller ska man formulera uppdraget och beräkna vad det kostar och sedan fundera över finansiering?
Svar på frågan vad du är beredd att lägga på PS är pay-per-view med inlogg med Bank-ID, alt en prenumerationstjänst med månatlig betalning och digital inlogg via mail/lösen. Olönsamma program (de som ingen loggar in på) skulle sorteras bort direkt, ock kvalitétsprogram blir kvar.
SR behålls utan reklam som sveriges beredskapsmedia, finansierat av överskottet från SVT-produktioner som gått runt. Ambitionen att anställa duktiga programledare och neutrala medvetna journalister skulle öka. Städningen sköts per automatik, men börja gärna sparka folk uppifrån och anställ en ekonom i ledningen så händer något.
30 kr
Sett till smörjan vi matas med, i form av reklam, på de kommersiella kanalerna – så betalar jag gärna. Visst har streamingtjänsterna löst det för regisserat innehåll. Men ingen av de reklamfria tjänster som finns på vår marknad tillhandahåller något i närheten av den kvalitet gällande nyhetsbevakning (tänk Elin i Ukraina osv), eller breda paneldebatter (Utrikesbyrån osv) som SVT erbjuder.
Jag betalar gärna för att slippa bli hjärntvättad av random tvättmedelstillverkare eller ännu värre spelföretag. Hua.
Finns endel att ifrågasätta när det gäller ps kan jag tycka. Tex P2, en hel kanal med klassisk musik 24/7. Varför inte dansbandsmusik isåfall? Det är ju en större folkrörelse än stråkgnidarna. Varför 2 nyhetsprogram? Två studior med dubbel uppsättning personal (eller hur det ser ut). Och som skrivs här ofta, inslag som utan faktagranskning. Jag lyssnar och ser på sr, svt och tv4 för det mesta och vill gärna ha kvar ps men det går att renodla en hel del verkar det som om man ser helheten av vad som produceras.
Sedan kan jag gratulera er som tänker att ps är en ofrivillig avgift. Ni betalar de andra medierna så fort ni blippar betalkortet i affären, är det frivilligt?
Ministerstyre är olagligt. Därmed borde det vara olagligt om regeringen går in och styr vad som publiceras i radio och tv.
Fö en hel del bra på radio och en och annan bra film på svt play. Dottern älskar kunskapskanalen och har lärt sig en hel del av den.
Nyheter och politiskt innehåll vet jag inget om för det tar jag inte del av, men det är naturligtvis förfärligt om regeringen styr dessa program.
Kan bara hålla med 👍 Säger bara trollfabrik så får väl var och en dra sina slutsatser…
Ska vi nämna ett smalt privat alternativ så kommer jag att tänka på TV-kanalen Axess. Tyvärr lite väl mycket repriser, men i streamingformat hade jag varit såld.
Jag trodde den här tråden skulle handla om Rysslands anfallskrig i Ukraina. Kan ni inte skapa en ny tråd för käbblet om public service.