Börserna går mestadels positivt i de asiatiska tidszonerna, men de amerikanska långa räntorna vägrar ge med sig, utan stiger. Guldpriset noterar nytt rekord i dollar, men inte för oss svenskar, då kronan stärkts. Lobbyorganisationen Mäklarstatistik rapporterar om stigande bostadspriser i hela landet i mars, men frågan är om räntorna kommer sänkas så fort som hushållen hoppas?
Stockholmsbörsen steg igår med +0.70% för OMXS30 och +0.80% för OMXSPI. Den svenska kronan har stärkts till 10:57 SEK för USD och 11:47 SEK för EUR. Detta trots stigande amerikanska långa räntor.
Guldpriset noteras i 797:- SEK per gram, nära tidigare rekordpriser, men svagare dollar gör att Sverige undviker nytt prisrekord. Nytt rekord i dollar är dock 2 347 USD per troy ounce (31.1g). Hur skenande guldpris går ihop med lägre inflation, och hur lägre inflation går ihop med högre långa räntor är frågan jag ställer mig.
I USA haltade däremot börserna. S&P-500 gick oförändrat på -0.04% och Nasdaq 100 -0.05%. Bäst inom FANANGST gick Tesla på +4.90% medan bolagets minoritetsägare på 13% och VD Elon Musk försökt dölja hans vittnesmål i en förtalsrättegång där han pekade ut en judisk 22-åring som false flag-provokatör och FBI-agent. Musk försökte hindra vittnesmålet från att bli offentligt, men nu är det tillgänglligt och man kan läsa ett referat hos Huffington Post. Vatniken och apartheiduppfostrade Musk medger i vittnesmålet att han bara twittrar ut skit utan att kontrollera fakta. Sämst inom FANANGST gick Facebook med -1.53% och Nvidia var alltså för en gångs skull inte i botten, där man annars turas om med Tesla.
Deb amerikanska tioårsräntan ligger på sin högsta nivå i år med 4.42% och har sällskap av tvååringens årshögsta på 4.78%. Man får gå tillbaka till mitten av december för att hitta de nivåerna. Det verkar inte som marknaden tror på fallande räntor på sikt, även om det kanske kommer någon sänkning i närtid.
I de asiatiska tidszonerna är det mestadels positivt under tisdagsmorgonen. I Australien går ASX 200 +0.45, i Hong Kong går Hang Seng +0.63%, I Sydkorea backar dock KOSPI med -0.42%, medan Nikkei 225 går +1.05% i Japans Tokyo och Straits Times går +0.82% i Singapore.
Lobbyorganisationen Mäklarstatistik rapporterar om stigande bostadspriser i hela landet via deras glidande medelvärden. I snitt steg bostadsrätter +1.8% i mars och villor +1.1%, men ingen letar bostad någonstans i hela Sverige. Detaljer således nedan:
BOSTADSRÄTTER | 1 MÅN | 3 MÅN | 12 MÅN | MEDELPRIS (KR/KVM) |
Riket | + 1,8% | + 1,5% | + 1,4% | 44512 |
Centrala Stockholm | + 1,0% | + 2,4% | + 1,8% | 105990 |
Stor-Stockholm | + 2,5% | + 2,2% | + 2,0% | 66643 |
Centrala Göteborg | + 2,3% | + 1,4% | – 0,9% | 63845 |
Stor-Göteborg | + 0,5% | – 1,3% | + 0,5% | 45202 |
Centrala Malmö | + 1,7% | + 2,4% | + 4,4% | 38737 |
Stor-Malmö | + 1,6% | + 0,9% | + 3,0% | 34580 |
VILLOR | 1 MÅN | 3 MÅN | 12 MÅN | MEDELPRIS |
Riket | + 1,1% | + 1,1% | ± 0,0% | 3928 000 |
Stor-Stockholm | + 1,3% | + 2,4% | + 0,6% | 6900 000 |
Stor-Göteborg | + 1,6% | + 2,4% | + 1,3% | 5492 000 |
Stor-Malmö | + 1,3% | + 1,1% | + 1,6% | 4921 000 |
Alla drömmer nu om sänkta räntor, men frågan är om de kommer sänkas så fort som hushållen tror. Ska Sverige vara först med att sänka eller hur är det tänkt? Om vi sänker före alla andra kommer svenska kronan krossas och inflationen dras upp då i princip allt vi handlar är importerat, och det som inte är importerat – som exempelvis svensk mat – prissätts på en internationell marknad och blir dyrare när svenska kronan faller. På samma sätt är även svensk industri beroende av import för sin produktion, och den delen blir dyrare vid svagare svensk krona.
Men bostadspriserna stiger i alla fall, och som tidigare rapporterat av både Hemnet och SEB så förväntar sig hushållen stigande bostadspriser. Frågan är väl bara vem det är tänkt ska ha råd.
Och hyresgästerna klagar nu på höjda hyror om 5%, medan bostadsrättsföreningarnas klubbmedlemmar har fått vara med om både 10% och 20% höjda avgifter och 300% höjda räntekostnader …
Symptomatiskt föll fritidshusen med -4.7% senaste året, och är alltså enda kategorin där priserna backar. Bostad måste man ha, men man måste inte ha ett liv.
91 kommentarer
Har vi början på en ny riksigelkott, fast med taggarna nedåt nu istället?
Fiskbensprognoser?
Tror faktiskt det.
I USA pratar man nu om att det inte ens är en “mjuklandning” som är aktuell utan att det inte blev en landning överhuvudtaget.
Det finns, trots inflation och hög ränta (om man tycker vi har hög ränta för tillfället är man både naiv och blåögd) tillräckligt mycket pengar som söker avkastning för att man ska ha en god investeringstakt i ekonomin.
Dessutom ser man att det är en fungerande arbetsmarknad. Det är mycket “massuppsägningar” inom IT men faktum är ju att de flesta av dessa nu kan vara produktiva istället för att sitta av tiden på ett storbolag.
Ser inga tecken på att det går åt helvete i Europa heller, vilket ger att räntesänkningar bör ske med försiktighet. Inflationen är mer skadlig än att de som förköpt sig får spara lite.
För övrigt så är det 34 miljarder som betalas ut i veckan i första omgången av ränteavdrag för de som inte jämkar. Helikopterpengar.
Jo jag pratade om en björnfälla för bostadsmarknaden (då jag faktiskt ser en möjlighet för uppgående priser och att vi tillslut får en ny bubbla) men kan faktiskt vara så att det vi ser just nu är en tjurfälla.
Att folk tror att vi är påväg till det normala men att vi inte alls kommer få uppgående priser i närtid utan lägre priser när fler och fler ger upp. De kunde betala de högre räntorna ett par år men inte i ett decennium. Kan mycket väl vara så att riksbanken sänker 0,25 % kronan kraschar (ännu mer) och de får stanna där och vänta ut alla andra banker för att inte få först.
Sen även i bästa senariorna kommer boräntan ändå vara ca 3,6% alltså 300% högre än den var på den gamla goda tiden med 1.2% rörlig ränta. Så förstår verkligen inte hur priserna ska återhämta sig när kostanden är 300% så hög.
Så i min spåkula ser jag att priserna går upp, priserna går ner eller så står de stilla.
Här håller syrenerna på att slå ut och solförmörkelsen var fantastiskt igår.
Heja Ukraina!
Vet inte om räntan sänks eller inte, men risken att de förblir höga längre än de flesta verkar vilja tro gör att jag amorterat så mycket jag kunnat under det senaste året. Rätt bra avkastning på amortering just nu och en av få investeringar som faktiskt sänker ens risk.
Det retliga är ju att det är svårare att ta sig råd att amortera när räntorna är höga.
Helt riktigt, egentligen skulle man ju därför amorterat mer när räntorna var låga, men det är alltid lätt att vara efterklok…
Har dock varit väldigt skönt att se hur den månatliga räntekostnaden minskat ordentligt i takt med amorteringarna.
Hade egentligen behövt köpa ny bil, den befintliga börjar bli risig, men har fått skjuta upp det för att amortera istället.
Man investerar när räntorna är låga och tar sedan avkastningen från det och amorterar när räntorna är höga. 🙂 Det handlar ju bara om när avkastningen hamnar under räntekostnaderna.
+1
Man använder en del av sina utdelningar (från alla investeringar man gjort med pengarna man hade kvar när räntan var låg under 10 år) till att amortera ner på lånet när räntan är hög.
Alltså, det här första citatet från Musk är ju bara guld:
“There’s some risk that what I say is incorrect, but one has to balance that against having a chilling effect on free speech in general, which would undermine the entire foundation of our democracy.”
Han menar att yttrandefriheten och demokratin dör om vi lägger för mycket energi på att försöka hålla oss till sanningen?
Finns det någon som fortfarande tror att han är ett geni som spelar 3D-schack och tillämpar avancerade filosofiska principer för mänsklighetens bästa? Finns inget som talar för det, tycker jag. Ockhams rakkniv säger att han är en grav narcissist med ett medelmåttigt intellekt som fötts med silversked i mun, gått över lik och haft massor av tur för att nåt dit han är i dag.
Det är väl rätt uppenbart att en person inte är orsaken till ett företag som Teslas framgång?
I fallet Musk har detta ju varit narrativet. Jag själv trodde han var frälsaren ett bra tag, tills han öppnade munnen i en fråga jag själv behärskar.
Kanske har den sista Muskien försvunnit från Cornucopia nu, men så sent som i vintras dök ju alltid någon upp för att förklara hur Musk i själva verket tänker tre steg längre än oss vanliga dödliga.
5D shack.
Haha!
RIKKITIKKITAVI jag är sannerligen inte en del av hejjaklacken för Elon Musk men jag tycker inte att vi ska låta pendeln slå för långt åt andra hållet. Det går inte att avskriva honom som enbart någon som fötts med pengar och haft tur. Sådan tur att man råkar bli en av världens rikaste män efter att ha varit med och byggt upp tre företag som mer eller mindre alla dominerar(t) sina branscher finns inte.
Med det sagt, han spelar inte 3D-schack, är ingen frälsare eller geni och verkar inte ha någon i sin närhet som säger till när han har fullkomligt fel. Med det sagt, enbart tur räcker helt enkelt inte för att förklara hans framgång.
Jag tror det var Munger som svarade med talesättet ”Never underestimate a man who overestimates himself” när han fick en fråga om Musk. Rätt träffsäkert skulle jag säga.
Nej, du har rätt, hans affärsframgångar är odiskutabla.
Men det är svårt att sätta fingret på hans egenskaper som person.
Jag hamnade i någon tråd där folk berättade när de insåg att Musk var en idiot. Någon sade “Jag är dykare, och jag var Musk-fan tills han började ha åsikter om de thailändska pojkarna i grottan, för då insåg jag att han är en total idiot”, någon annan fyllde på med “Jag är programmerare och tyckte Musk var inspirerande tills han köpte Twitter och började lägga ut texten om kodningen, då insåg jag att han ju är helt bombad i huvvet”, en tredje sade “jag jobbar med smittsjukdomar, och under covid fattade jag att Musk inte alls är särskilt smart”. Andra fyllde på – inte förrän han kommer med halsbrytande teorier inom ämnen man själv behärskar inser man att kejsaren är naken.
Han har säkert relativ talang inom produktionsteknik eller vad det nu kan vara, men har svårt att se att det är hans intellektuella geni som gjort honom framgångsrik. Snarare kanske den där affärsnäsan och extrem narcissism som får honom att gå över lik för att lyckas. Och hela den där frälsarrollen blir ju extra osmaklig när det nu är helt uppenbart vilket r-hål han är …
Svårt att inte dra paralleller till Trump, han är ju uppenbart “framgångsrik” men det är nästan omöjligt att ringa in några positiva egenskaper att ta efter för den som vill bli företagsledare.
I musks fall var väl Zip2, PayPal, och tesla som gjorde honom rik.
Att han inte är frälsaren har väl varit uppenbart rätt länge.
Men han är bra på att tjäna pengar.
Själv är jag bara lagom narcissistisk och mina företag tjänar bara lagom med pengar så kanske finns något slags samband där.
Ja, Paypal, Tesla och SpaceX måste väl alla beskrivas som relativt framgångsrika företag i sina respektive branscher och alla tre har haft Musk som storägare. Om inte annat måste han ha en otrolig näsa för investeringar, narcissist eller inte.
På tal om elbilar och miljöpåverkan:
https://www.svd.se/a/EQ30vG/elbilarnas-baksida-nickel-utvinns-med-kolkraft-i-indonesien
Läste om eländet, gruvdrift är svårt miljömässigt, att sedan har en kinesiskt företag till att bryta med deras miljö hänsyn..
Tur att fossilbilar tillverkas av enhörningar och regnbågar.
Mmm. The fossilbilslobby är väldigt aktiv nu.
Den har ju aktivt drivit att “alla måste kunna köra 100 mil på en tank!!!”. Även om man kör max 5 mil per dag och laddar hemma över natten….
Den nya grejjen är “det är hemska mineraler. MINERAAALERNA!!!! Tänk på baaaarnen!”
Liksom att man ser vem som betalar Svenska Freds och Amnesty när de kritiserar Ukraina och Israel. Men aldrig Palestiner eller Ryssar så kan man se vem som betalar många av de “granskande” journalisterna som nu hårdgranskar elbilstillverkningen, men inte sagt ett ord om hur fossilsprängbilarna tillverkas. Man nämner även gärna alla elbilar som har fabriker i diktaturer. Men inte med dett ord nämner man att det är detsamma för brännbilarna
Samma media som gärna lyfter varenda elbilsbrand men inte med ett ord nämner de diselebilar som brann väldigt friskt för ett par år sen
Just Amnesty har varit solida i sitt stöd för Ukraina och i sin kritik mot Ryssland sedan krigets början. De släppte ett pressmeddelande 2022 som ifrågasatte Ukrainas metoder, och detta blev en såklart en klickjournalistikens våta dröm. Sedan dess är bilden hos många att Amnesty på något sätt är tveksamma eller opålitliga. Vilket de inte är. Gå gärna in och kolla de senaste 30 artiklarna om Ukraina om du är osäker.
Du menar “pressmeddelandet” som var en hel undersökning där man utmålade Ukraina som boven i dramat som försvarade städer. Där man fokuserade helt på Ukrainas krigsbrott. När alla andra fokuserade på vad Ryssland gjort i Bucha och Irpin valde man helt fel sida.
Och året innan hade man dragit bort “samvetsfångestatus” från Navalny. Något som kritiserades hårt.
Amnesty kanske försöker rehabilitera sig. Men så länge de inte lägger samma krut på att publicera sin kritik mot Ryssland som de la på att kritisera Ukraina precis när bilder kablades ut med våldtagna och avrättade civila liggande på gatorna så har jag inget för dem.
Man kan absolut ha åsikten att Amnesty bara ska kritisera Ryssland – Cornucopia har ju den policyn, men jag tror också bloggaren ser sig själv som en del av försvaret av Ukraina och inte som en neutral informationsleverantör. Jag personligen anser att Amnesty skulle tappa i trovärdighet om de släppte sin konsekvensneutralitet.
Jag tror att du blivit ett offer för klickjournalistiken själv, eftersom du skriver “Där man fokuserade helt på Ukrainas krigsbrott. När alla andra fokuserade på vad Ryssland gjort i Bucha och Irpin valde man helt fel sida.” Amnesty har ju skrivit spaltmeter om Rysslands krigsbrott, från dag ett och även under Bucha och Iripin? Det är ju inte Amnestys fel att kvällsblaskorna trycker stenhårt på det där pressmeddelandet och ignorerar allt annat? Och jag antar att du är nöjd med att sortera in Amnesty under något slags paraply av “Kreml-trogna vänsterorganisationer”, trots att detta är helt befängt?
Som sagt: gör mig gärna den tjänsten att gå in på både den svenska och Ukrainska Amnesty-sidan och sök på “Ukraina”. Du behöver klart inte läsa allt, men du kanske kan skumma igenom de första fem sidorna med artiklar? Amnesty har i över 60 år arbetar för mänskliga rättigheter och mot dem som bryter mot detta, och det är ytterst svårt att se dem som ryssvänliga om man faktiskt lyssnar på vad de säger …
Tesla har utan tvekan accelererat omställningen mot elfordon, vilket är positivt för miljön. Men i Sverige finns drygt en bil på 3 personer, och det finns ingen modell för hur vi ska kunna ha en sådan biltäthet i världen med tanke på elproduktion, gruvdrift etc.
Så detta är ännu en rent skadlig Musk-effekt: han har befäst tanken på individuella bilar som framtidens transportlösning och aktivt idiotförklarat och valt bort alla praktiskt genomförbara kollektivtrafiklösningar. Tunneln i Las Vegas kan väl sägas vara kronan på verket i Musks ohållbara vision …
Om nu befolkningen väljer att ha egna bilar istället för kollektiva låne-/hyrbilar så får du väl följa Brechts uppmaning till Ulbricht och välja dig en annan befolkning.
Egen härd är guld värd. Gilla läget.
Du har fel: det är en politisk fråga. Det finns platser i världen som har väl utbyggd och prisvärd kollektivtrafik med hög beläggning. Och det finns platser i världen utan både kollektivtrafik och trottoarer där alla kör bil.
Du kanske personligen älskar att köra bil, och du kanske tycker att skattemedel inte borde gå till annat än vägar för personbilar. Det är din politiska åskådning som jag respekterar. Min politiska åskådning är att detta är ett fruktansvärt slöseri med skattemedel – vi får mycket fler transporterade människor per krona med kollektivtrafik och cykelvägar. (Därmed inte sagt att jag vill förbjuda bilar – men Musks vision om personbilen som framtidens transportsätt i världen är ju både ohållbar, ineffektiv och vanvettigt dyr …).
Halmgubbe. Det var inte kollektivtrafik du huvudsakligen anförde utan egen bil eller inte. Och där har folket sagt sitt. Man vill hellre disponera egen bil än en poolbil.
Om du är emot slöseri med skattemedel inom transportsektorn så bör du således vara en stark förespråkare för att bygga och underhålla vägnätet maximalt, samt motarbeta järnväg. Det har nämligen visat sig att investeringar i vägtrafik ger lägre marginalkostnad per personkilometer än investeringar i järnvägstrafik. Och det är helt oberoende av om själva transporten sker kollektivt eller i egen regi.
Vaddå halmgubbe? Jag skrev: “Han har befäst tanken på individuella bilar som framtidens transportlösning och aktivt idiotförklarat och valt bort alla praktiskt genomförbara kollektivtrafiklösningar”. Jag har aldrig pratat om pooler och lånebilar.
Oavsett: det är ju en politisk fråga. Klart “folket” vill ha egna personbilar om vi gör det billigt och smidigt att äga och köra dessa. Jag kanske vill ha en Rolls Royce med chaufför, men tror inte du vill att den ska finansieras med dina skattemedel? Gör vi kollektivtrafik billigt och smidigt kommer fler att välja det.
Exakt vilket trafikslag som är mest samhällsekonomiskt i en given situation varierar ju. Men oavsett är vi kanske överens i denna övergripande fråga: samhällsekonomin är viktig, men folk ska få möjlighet att välja transportmedel själva? Dyra ineffektiva lösningar är dåliga, billiga effektiva lösningar är bra? Och som sagt: i Sverige har vi en bil på 3 personer ungefär, i USA nästan en bil per person om jag tolkar siffrorna rätt. Och detta ska vi enligt Musk sprida över planeten? Vad blir det, 5 miljarder elbilar och hur många tusen kvadratkilometer väg? Eller så inrättar vi vårt samhälle så att det blir smidigt att använda mer effektiva lösningar.
Du angrep konceptet egen bil. QED.
Kollektivtrafikens vara eller ej har inte ett dugg att göra med om den är offentligt finansierad eller ej. Du tycks vilja ha politisk styrning av hela transportsektorn. Det vill inte jag. Fixa infrastrukturen, men håll tassarna borta från fordonen som använder den.
Vill folk ha egen bil, låt dem ha det, vare sig det är dyrt eller billigt. Det är ett eget val och en egen prioritering. Vill de ha kollektiva lösningar á la ansjovisburk så kommer de att skapas, och det varken behöver eller ska ske via politiska beslut.
Din politiska åskådning är alltså att personbilstrafik ska subventioneras av staten, men kollektivtrafik ska bära sig själv ekonomiskt?
Vilken del av “… håll tassarna borta från fordonen …” var det du inte förstod? Än en gång väljer du att göra en halmgubbe.
Acta est fabula, plaudite!
Jag bara försöker reda ut hur du tänker. Antingen förstår du ju inte implikationerna av dina egna åsikter, eller så låtsas du inte om dem. Eller så har du ganska extrema åsikter. Det sistnämnda har jag mer respekt för, men uppenbarligen är det något av det förstnämnda som föreligger. Så för att förtydliga:
Den senaste statistiken gör gällande att vägtrafiken till 81 procent utgörs av personbilar. Bussar utgör mindre än 1 procent. Så de facto subventioneras den som kör personbil eftersom hen inte behöver betala sin andel av infrastrukturkostnaden. “Fixa infrastrukturen, men håll tassarna borta från fordonen som använder den” = “subventionera personbilstrafiken men låt allt annat bära sina egna kostnader”.
Man löser ett (kanske fler, tänker på klimatet) problem och skapar nya, klassiskt människan. Bara o gilla läget o lösa problemen.
Ja, ofta är det ju omöjligt att överblicka vilka effekter en teknisk revolution får. Ta bara smarttelefonerna – om 50 år kommer deras effekter på människans psyke/fysiologi säkert vara väl utredda, men eventuella negativa effekter tänkte vi klart inte på när vi utvecklade dem.
I fallet med personbilar och kollektivtrafik är dock inte så komplicerat: det är helt odiskutabelt att olika typer av kollektivtrafiklösningar är helt överlägsna personbilar på alla plan utom den individuella komforten. Men en sån som Musk är ju inte så intresserad av att bygga hållbara transportlösningar för framtiden, så därför är han en aktiv motståndare till kollektivtrafik. Så till den milda grad att han grävde en tunnel under Las Vegas som transporterar betalande passagerare i individuella Teslor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Las_Vegas_Convention_Center_Loop
Men Las Vegas tunneln är ju kollektivtrafik på gummihjul o anställda förare.
Sen funderar jag på hur vägnätet o bostadsområden sett ut utan privata fordon som ger efterfrågan på väg.
Las Vegas-tunneln är ju som en dyr och miljöovänlig tunnelbana med extremt låg kapacitet. Musk hade ju faktiskt kunnat lägga räls och stoppa in ett tåg som gick fram och tillbaka, då hade det plötsligt blivit en smart lösning. Men han spelar väl 3D-schack på ett sätt jag inte förstår.
Sant Tento. Men asfalt o några personbilar är betydligt billigare än räls, signalsystem o tågset. Troligen kan vaken det ena eller andra räknashem, reklamjippo för borrbolaget…
Enig!
” … han har befäst tanken på individuella bilar som framtidens transportlösning …”
Det har han givetvis inte gjort. Så har det varit i över 100 år. Rimligtvis är det inte hans sak att ändra på det eftersom hans ambition med Tesla inte varit att göra det. Han moderniserade ett befintligt koncept och blev frontrunner inom det.
Nyckelordet är ju “befäst” – bilen har varit norm i 100 år, och Musk har försökt se till att det så ska förbli.
Givetvis vill Tesla sälja bilar, men Musk har också i andra sammanhang uttryckt ideologisk aversion mot kollektivtrafik. Här är ett citat:
“I think public transport is painful. It sucks. Why do you want to get on something with a lot of other people, that doesn’t leave where you want it to leave, doesn’t start where you want it to start, doesn’t end where you want it to end? … That’s why everyone doesn’t like it. And there’s like a bunch of random strangers, one of who might be a serial killer, OK, great.”
Givetvis kommer vi att ha kvar bilar i en överskådlig framtid, och givetvis är det skitbra med elbilar istället för fossilbilar. Men jämför man en genomsnittlig stad i amerikanska mellanvästern med typ Jönköping så tror jag ingen här i detta forum på allvar skulle föredra det förstnämnda ur ett transport- och tillgänglighetsperspektiv. Och jag gissar att Musk ser Jönköping som en kommunistdiktatur som tvingar befolkningen att betala för så onödiga saker som tågstationer, bussterminaler, cykelbanor och trottoarer när alla ändå bara vill “sitta i sin egen bil”.
De som kritiserar bilen som transportlösning har sällan bott längre än 500 meter från tunnelbanan.
De som ser bilen som den självklara transportlösningen är samhällets gnälligaste.
Cyklister är vana vid att acceptera olägenheten – regn, blåst och uppförsbackar, svettfläckar på skjortan när man kommer fram. Väljer man kollektivtrafik får man också acceptera olägenheten – gå upp en halvtimma tidigare, promenera 300 meter till hållplatsen, byta vid resecentrum, stå upp när bussen är full, förseningar och inställda turer.
Men nog RASAR många bilister så fort den hundraprocentiga bekvämligheten utmanas? Det ska finnas gott om parkering både hemma och på jobbet, det ska finnas gott om plats på vägarna, bensinen ska vara billig och gud nåde den cyklist som tvingar mig att trycka på bromspedalen …
Ni får gärna tycka att bilen är det överlägsna transportmedlet (jag älskar själv min bil!) men samhällsekonomiskt och miljömässigt är det hål i huvet att inte uppmuntra och möjliggöra andra transportsätt. Som sagt: åk till Oklahoma City och säg mig att detta är ett föredöme? Där kan du inte ta dig 50 meter utan bil.
Då tar vi tagelskjortan på, då tar vi tagelskjortan på …
https://www.youtube.com/watch?v=FYGRbt9iMT0
Det är väl i sig inte något nytt. Elbilar som tillverkas idag är ju knappast gröna då mineralerna kommer från slavgruvor i afrika med allt annat än miljötänk, bilen byggs i Kina med deras koldrivna el och det är fortfarande plast i bilarna (dvs. olja).
Om sen elbilen inte drivs på grön el så blir ju inte ens den delen speciellt bra men å andra sidan är det väl bra att man försöker. Man måste ju pröva, misslyckas och pröva igen för att nå verkliga framsteg.
Finns ju ett roligt citat från Peter Zeihan kring detta (och nej man behöver inte hålla med honom om allt, det gör inte jag) men citatet är kul – “I’m green and I know math, that makes me the loneliest person on the planet…”.
Exakt som fossilbilar. Byggs i Kina med mineraler från slavgruvor i Afrika.
Sen ska oljan raffineras. På det stora hela är nog en sedan elbil bättre än en SUV som puffar på och drivs av en treliters dieselmotor på 21” fälgar och högt luftmotstånd (CW >>0.25)
Det jag tror folk hänger upp sig på är nog främst att elbil framhålls som ett slags Moder Teresa för klimatet.
Mer oskuldsfullt och rent blir det inte.
Sen att kejsaren är naken och allt det där det kan tas sen. Var sak har sin tid.
Alltså, missförstå mig rätt. Under rätt förutsättning är en elbil bättre för klimatet alla dagar i veckan, det är ohederligheten i diskussionen och oförmågan att problematisera när den inte är det som är problemet.
+1
Jag förstår precis vad du menar. Min elbil ligger på blocket faktiskt. Så det blir bilfritt för mig, kompletterar vid behöv någon hyrbil alternativt taxi eller kollektivtrafik. Den kostar 7000kr/månad räknade jag ut, så drygt 500kr/mil. Antagligen min sämsta affär någonsin
@Lars Wilderang – exakt, alla bilar byggs på samma sätt idag och i princip på samma platser med till stor del liknande komponenter. Om man kan köra en elbil på bara grön el så har man däremot reducerat bränslet vilket är bra men att bygga fordon idag är ingen grön verksamhet.
Det var hela min poäng med det jag skrev, att grönt inte är så jäkla grönt när man börjar gräva i det utan jorden är brun under men man ska inte sluta försöka för det…
@FERRORESONANS 10:55 – håller med, man letar ett narrativ som ska agera frälsare när verkligheten som vanligt är grå och kladdig…
Känsligt ämne.
31 kommentarer på en länk som jag tyckte var intressant men som uppenbarligen skavde.
Det är som vissa redan har konstaterat, folk vill inte någon sanning förutom deras egen sanning.
Ja kanske det, sanningen är dock enkel. Köp ingen bil och kör ingen, cykel går bra för mig. 8min till jobbet, nåväl jag kompletterar resan med elscooter.
Oftast har dessa något fel, så det kan man rapportera och resan blir ibland gratis.
Poängen är att sanningen aldrig är enkel utan komplicerad.
Ponera att man letar upp ett gammalt Imbertaggregat från 40-talet samt kopplar in på, säg, en gammal 740. Vidare matar man den med enbart skogsavfall eller annat förnybart. Har man då inte en helt miljövänlig bil, eftersom den drivs på 100% förnybart?
Enligt strikt miljötalibanlogik borde svaret vara ett rungande ja, det är ju 100% förnybart bränsle och CO2 i kretslopp. Min egen kemistlogik håller dock inte med, jag ser den som lika förorenande som om den drevs med brunkol.
Varför ta omvägen över HVO100 när gengas kan vara det nya svarta? Bokstavligen! 😉
Turkiet har en styrränta på 50% och en inflation på runt 60%.
En hög ränta verkar alltså inte nödvändigtvis korrelera mot en låg inflation.
Den turkiska liran har dessutom kontinuerligt förvagats mot euron den senaste åren så inte verkar en hög ränta nödvändigtvis stärka växelkursen heller.
Ska bli intressant att se om kronan verkligen slaktas och inflationen tar fart när Riksbanken sänker styrräntan. Bloggaren är inte den enda med det tankegodset.
De har (alldeles för sent) börjat höja räntan för att stoppa den skenande inflationen. Men med negativ realränta så är det alltså fortfarande “lönsamt att köpa vad som helst som går att sälja imorgon”.
Erdogan trodde tidigare att låg ränta gav låg inflation och ersatte de centralbankschefer som tänkte annorlunda …
När hyperinflationen väl tagit fart är den svår att stoppa…
Det brukar ju sägas att man ska ha högre ränta än inflation för att dämpa inflationen. Dom kan ju prova det.
Jag gillar verkligen inte Turkiet som det har utvecklats under Erdogan.
Men när man gärna pekar på Modi och Erdogan, med flera så får man ändå se att de verkar i demokratier. Inte våran typ av demokrati men likväl folkvalda.
Det är lätt att lätt rasistiskt klanka ner på deras ekonomier utan att se den låga nivå de kommer från, befolkningstryck och en administration helt olik vår.
I Turkiet måste man se att många fattiga turkar faktiskt fått det väldigt mycket bättre under Erdogan. Och Indien har dubblat sin BNP under Modi och nationalistpartiet.
Vi svenskar dömer väldigt snabbt ut de som inte tycker exakt samma som oss som idioter/fascister/kommunister utan att se vad de faktiskt åstadkommer för sina länder/medborgare.
Det är lätt att bara analysera Erdogan efter vänskapskorruptionen och ränteexperimenten.
Men handen på hjärtat. Tror ni att vänskapskorruptionen är så mycket mindre i Göteborg?
Det är väl inte för inte sta’n i folkmun plägar kallas Muteborg…
Kul fakta: googla ordet “muteborg”. Träff nr 21 leder till denna blogg.
Ja, jag tror faktiskt att den är mycket mindre i Göteborg! Därmed inte sagt att den inte är för stor i Göteborg.
VA!!!!! Finns det korruption i Göteborg..?
Sossarna hälsar att det är bara lögn och att det bara var “ersättningar som de inblandade gjort sig förtjänta av genom sitt långvariga engamang och/eller vänskap med rörelsen”.
Ehrm. Vad de säger är såklart “det är personer som är unika och därmed måste ges mer pengar än nån annan för att säkra deras bidrag till kommunen. Om de skulle gynna andra företag eller personer är det såklart något som tåls att granskas och som aldrig skulle döljas genom bolagisering eller hänvisning till sekretess”
Det Erdogan gjort är att han köper röster från de religiösa områdena helt enkelt för att befästa sin makt. Inte helt olikt vad som sker i Sverige på sina ställen faktiskt. Ganska exakt vad Broderskaparna tänkte göra.
Men missnöjet i “det moderna Turkiet” är tämligen stort och det visas ju tydligt i regionalvalen senast där Erdogans parti fick storstryk överallt där det produceras något av värde, dvs Istanbul, Ankara, Izmir och alla kustområden.
Det är den gamla vanliga skillnaden mellan urban miljö och landsbygdsdito. Exakt samma sak som sker i Ungern och Polen, USA (“fly-over-country”) och i stort sett vartenda land på hela klotet. Varsomhelst mot någonstans, eller vilket epitet man nu väljer att sätta på det.
För att ta ett annat aktuellt exempel ska det bli intressant att se om Bibi överlever tillräckligt länge för att stå till svars för en Agranatkommission 2.0. En sådan lär komma.
Har någonstans fått för mig att Erdogan dragit åt Putin/Orban-hållet med demokratin. Alltså fängslat kritiker, ändrat lagar, kontrollerat medier. Hela Nato-soppan gav ju ett liknande intryck – Sveriges Nato-ansökan hade väl inget med PKK och kurderna att göra? Bara någon som ser korruption som något självklart börjar förhandla med helt orelaterade frågor på bordet.
Har dock ganska lite på fötterna när det gäller eventuell inskränkt demokrati i Turkiet under Erdogan, så ni som har bättre koll får gärna undervisa.
Det där är en nidbild av Turkiet och framför allt Erdogan, faktum är att han har gjort väldigt mycket för fred och frihet, inte minst i Turkiet. Det är till och med så att man börjar tala om att helgonförklara honom för att han är en sådan förkämpe för demokrati, rättvisa och allas rätt till yttrandefrihet…nåväl…
Biden lär åter prata om avskrivna studielån.
Så högre inflation och räntor än tidigare trott känns inte helt ologiskt.
Bidens allmosor börjar ju få (S) vänsterfalang att framstå som återhållsamma. Sker dock till kostnaden av 6-7% budgetunderskott per år så vi får väl se hur länge det håller.
Att räntan kanske kommer sänkas må väl vara hänt men det är väl inte nödvändigtvis lika med att räntan kommer gå tillbaka till “krisnivåer” igen eller för den delen kommer sänkas så snabbt som alla tror (eg. vill).
Historiskt, bortsett från 2008-2022, ser den ju solitt planterad ut över 4%.
Saken är väl att folk tror att den ska sänkas NU….. För att de har bolån.
Men om man har en nykter syn på tillvaron (och inte är “expert” på riksbanken) så ser man ju att det kanske inte blir mer än nån enstaka sänkning i år. Och möjlightvis först efter sommaren.
“tror att den ska sänkas NU” eller “VILL att den ska sänkas NU”?
Men jag håller med dig, Thailand kliar i en överbelånad medelklass som lekt miljonär/överklass länge på lånade pengar och det kan nog bli dystert om nästa semester får tillbringas på Böda camping i hyrd husbil/husvagn istället för 4-5 stjärnig resort vid en kritvit strand.
Det är möjligt att räntan kommer ner lite närmaste RB-mötena. Med betoning på LITE. Jag ser inte att vi kommer tillbaka till nollränta inom överskådligt tid, om någonsin. Så kanske 0.5-1 procentenhet lägre närmaste åren, det är där jag tror vi kommer att ligga, inte lägre.
Inte enig, man får nog skilja på vad som borde vara lämpligt och det som kanske görs. Är snittränta över 3,5% så skulle jag vara förvånad.
Så det är faktiskt ett utmärkt tillfälle att förhandla räntan mot banken tror jag. Ökar man sitt engemang lite så kan man få fina rabatter mot listräntan. Jag yrkade på måttliga 150p förra veckan. När räntan slaktas blir det nice för mig. Men man vet ju inte, men jag kör rörligt på alla äggen i korgen.
Banken erbjöd 120p direkt men är bara 10p under deras snitt. De bad mig återkomma om jag lyckats få bättre någon annanstans så ska de försöka matcha så finns nog en del förhandlingsutrymme.
Dra den om ökat engagemang. Sen kikar de i matrisen, tror jag fick 136p eller nåt. Kapitalet är låst annars hade jag nått kravspecifikation 😅
2023 höjde vi avgifterna med drygt 40%. Nu får vi se vad 2024 ger.
Många föreningar borde nog höja mer än de gjort. Så här finns många intressen för sänkt ränta, 4-5 sänkningar som proffsen pratar är nog i fatet. Ja proffsen i direktionen går nog före ECB, så växla över kapitalet till annan lämplig valuta. Gissar jag
Man kan fundera över vad det får för påverkan på guldpriset när/om Kina slutar att köpa på sig mer guld.
“För sjuttonde månaden i rad har Kinas centralbank köpt på sig stora mängder guld. De enorma köpen har bidragit till att hålla det globala guldpriset på en hög nivå.”
Dagens Industri – https://www.di.se/nyheter/kinas-centralbank-fortsatter-kopa-upp-guld/
Här finns ju tema för en bok (även om Hollywood redan touchat ämnet). Kina, Ryssland, Indien, Sydafrika och Brasilien storköper tydligen guld!
Säg att dom vill koordinera en finansiell attack på primärt USA men sekundärt väst i stort, vad kan dom göra, kan dom göra något alls som innebär ens närheten av kaos? Kanske ivrigt hjälpta av lillebror Iran som genom proxygrupper sprider oro i både olje- och sjöfraktsbranschen!
Fan, det är en grym tid att leva alltså…
Ryssland har iaf inte så lätt att sälja av alla sina USD… och om något annat land skulle få för sig att göra det kan man nog hitta en anledning att frysa deras konton också. Så ärligt talat tror jag det mest är ett tomt hot. En alternativ lösning är att FED printar lite färre USD och köper tillbaka dom från BRICS istället.
Eller finns det något annat sätt att utföra attacken än att dumpa USD?
Såg för en tid sedan något om att ryssen behöver betala Iran och Nordkorea med guld för vapnen de köpt. Vet inte om det stämmer, men det låter rimligt – vore jag i deras sits skulle jag kräva betalning som är konvertibel på världsmarknaden eller åtminstone hos gnomerna i Zürich.
Ärligt talat gör de helt rätt.
Skulle gjort samma sak om jag satt i centralbanken i ett land med svag valuta (store of value till valutareserven).
När man pratar om bubblor och krypto och trams. Så känns guldet faktiskt som en dylik
Det är ju inget som har ett riktigt värde egentligen annat än att det är lite ovanligt att hitta. Men då kan man ju lika gärna säga att “Ytterbium är massor med fint. OCH Sällsynt!!! Köp det om du ska kontra marknadens svängningar”
Nej, guld har egenskaper som är åtråvärda inom framför allt elektronikindustrin:
– Oxiderar inte, guldpläterade kontaktytor har använts under lång tid. Gör även att det tål svåra/frätande miljöer.
– Går att dra ut till väldigt tunn tråd eller tunn folie.
– Hyfsat bra ledare. Inte lika bra som silver eller koppar, men i kombination med ovanstående ger det fördelar.