Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
Börsveckan inleder positivt i de asiatiska tidszonerna. Sveriges BNP backade i december enligt den preliminära BNP-indikatorn. Elbilsbolaget Polestar varslarpersonal inklusive 250 tjänstemän i Göteborg. Elpriserna är återigen skyhöga trots blidväder, efter några dagars med billig el.
Stockholmsbörsen steg förra veckan och breda OMXSPI gick +3.30% medan storbolagsindex OMXS30 gick +3.14%. Den svenska kronan har stärkts lite nu och en euro kostar 11:33 SEK, men dollarn är stabil på 10:45 SEK. Guldpriset hittas i skrivande stund på 683:- SEK per gram.
I USA gick Nasdaq 100 +0.62% på veckan och S&P-500 +1.06%. Sämst inom FAANGST var förstås Tesla på -13.64%. För övrigt visar det sig att större delen – ca 80% – av resultatet för Tesla beror på skatteavdrag för tidigare förluster, medan det operativa resultatet föll med 50%. Bäst förra veckan inom fAANGST var Netflix med +18.11% efter att det visat sig att man fått nya kunder.
Mina portföljer hos Lysa, privat som ISK (reklamlänk) och för bolaget via Lysas kapitalförsäkring (reklamlänk) gick +1.63% förra veckan, fördelat på 80% aktier och 20% ränta. Lysa har för övrigt kampanj med sex månaders rabatt på avgifterna just nu, för er som tecknar er som kunder.
I de asiatiska tidszonerna ser det positivt ut under morgoenn. Undantaget är Straits Times på -0.44%, men ASX 200 går +0.30%, Hang Seng +0.74%, KOSPI +0.89% och Nikkei 225 +0.77%.
Elbilsbolaget Polestar varslar 450 tjänstemän, varav 250 finns i Göteborg uppger bland annat SVT. En del av dessa är förmodligen konsulter och inte anställda, då det talas om att det ska beröra 15% av personalen, förvisso globalt. Svenska bolaget Polestar Performance, som ägs av Polestar Automotive i Singapore, hade 2022 788 anställda och Polestar Automotive Sweden AB 38 anställda, så utifrån 2022 års siffror är det annars mer än 15% av den svenska styrkan.
Bolagets aktie sågades förra veckan av SEB, som inte såg något värde i bolaget alls. Tittar man på MarketScreener så kommer bolaget fortsätta göra förluster enligt konsensusprognoserna även för år 2025, men ska kraftigt öka sin omsättning från 2 576 MUSD bedömt för 2023 till 9 129 MUSD år 2025. Likväl en liten nischspelare bland elbilstillverkarna, där vi som svenskar förstås saknar alla former av proportioner eftersom detta är en avknoppning från den svenska kinaägda stoltheten och folkaktien Volvo Cars.
Bolaget påstår sig vara premium och ska gjort sina bilar dyrare, som att det vore en konkurrensfördel.
Svensk BNP backade 0.3% i december enligt BNP-indikatorns preliminära siffror skriver SCB. Det gör att fjärde kvartalet ser ut att landa på -0.5% i BNP, även om detta är preliminärt.
Inget direkt överraskande egentligen och det går alltid som sämst innan det vänder. Spik i foten? Jajamensan! (obskyr popkulturell referens)
Över till alla bloggkommentatorers favoritämne. Elpriserna blir återigen skyhöga idag efter några dagar av låga och trevliga priser. Från -2 re per kWh i natt så blir de dagtida priserna i snitt 95 öre i SE4 med Skåne, 81 öre med Närke och 23 öre i den norra rikshalvans SE1 och SE2. Maxpriset blir 144 öre i SE4 och 140 öre i SE3, medan högsta pris blir 25 öre I SE3 och SE4.
Det slutade väl blåsa eller något. I övrigt påminner jag om att det är köparens marknad gällande priser på att installera solkraft.
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
82 kommentarer
Det har gått för långt när Hasseåtage blivit obskyrt. Stoppa världen, jag vill hoppa stav!
Hoppa av du. Skönt med en egen kupé. (obskyr popkulturell referens)
Heter det inte kuppe? (Obskyrt så det förslår).
Nej. Det är Martin Ljungs (herr Larsson) sista replik.
Ett försök att skoja till det, liksom f ö stavhoppet, som kommer ifrån …?
Med elpriser på över 100 öre, plus energiskatter, moms och överföringsavgifter på ytterligare 80-100 öre, begås det nästan tjänstefel att inte installera solpaneler idag där snittkostnaden per installerad kW är nånstans runt 9 000 – 13 000 inklusive ROT och direkta bidrag.
Vill du hellre producera el för 45-75 öre / kWh utan att betala energiskatt och överföringsavgifter, eller köpa el för 100-250 öre?
Jovisst. 15kWp kostar då 150kkr, räntan 8% blanco blir 12kkr brutto, 10kkr netto eller så eftersom bolånen maxar avdraget på 30%. Detta skall slås ut på 15MWH i bästa fall, dvs 60 öre per kWh eller så. Billigare än att köpa men inte gratis.
Snittdifferensen blir under kronan vilket kostar kanske 10-15kkr om året för att ligga ute med det tiodubbla. Så på 10 år tjänar jag in panelerna. Hyfsad investering men inte fantastisk.
Sedan får man ju fundera på om man tror att trenden för elpriserna är fallande de kommande tio åren, eller om de kommer stiga. T ex ska ju nya brännbilar förbjudas inom EU och det blir el istället.
Enligt sol och vindvårarna så är ju vindkraft jättejättejättebilligt och kärnkraft jättejättejättedyrt (här brukar man ta upp anekdotiska exempel på misslyckade förstagångsprojekt) men om man läser SVKs senaste framåtriktade analyser inser man att vi är inte i närheten av att klara aven stor andel slumpmässigt (ett bättre namn på förnybar) elproduktion utan MASSIVA investeringar i elinfrastruktur samt energilagringssystem.
Det bubblas om vätgas, natriumjonbatterier, pumpkraft men det är inte mycket som realisterats.
Precis.
Noterade även detta i SVKs veckrapport som jag aldrig sett tidigare. “Den höga vindkraftsproduktionen under vecka 4 har medfört en något oroligare frekvens jämfört med veckorna innan.”.
Vad händer med frekvensen om slumpkraftsivrarna får sin vilja igenom och baserar än större del på vindkraft?
Är ingen expert men har förstått att det är jätte jättedåligt om inte frekvensen hålls stabil..
Det är bara att titta runt på vilka batteriinstallationer som existerar och vad dessa kostat.
Solkraft är snorbilligt, det är så billigt att privatpersoner *minst* halverar sitt elpris på att tillverka egen el över att köpa den. Vad tror du det kostar för elföretag då?
Landbaserad vindkraft? Också snorbillig.
Och havsbaserad vindkraft? Med de turbiner som tas fram idag, på 1 km höjd, når vindkraftverken så pass högt upp, att det alltid blåser. Baskraft som är mer tillförlitlig än Kärnkraft helt enkelt. Tror det kommer bli spiken i kistan när dessa väl börjat tas i bruk.
Sedan får du jättegärna läsa forskningen på området. T.ex. denna rapport, som använder IEA som källa och därmed redan har en stor övervikt mot baskraft och kärnkraft.
https://bth.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1831365&dswid=-2097
Jag stödjer byggandet av en Gen IV reaktor eller två, så vi kan bränna bort det kärnavfall vi redan har samlat på oss. I övrigt? Kärnkraftselen är för dyr för att vara praktisk. Både för SMR och traditionella verk.
Vi kan därmed slänga ett par hundra miljarder av statsbudgeten på Kärnkraft eller så kan vi slänga ett par hundra miljarder på tre ggr så mycket sol-, vind- och batterikraft. Kraft som dessutom skulle genereras i varenda liten by i Sverige, så om nån främmande makt mot förmodan skulle klippa kablarna till Forsmark eller Ringhals, så är det inte en direkt humanitär katastrof.
@Wertigon:
Du får gärna definiera “snorbilligt”. Inklusive fungerande stödsystem för att ge 100% tillgänglighet, något annat är bara dagdrömmar.
Snurror på 1 km höjd? Schysst moment att balansera med den höjden. Hur har du tänkt förankra snurran och balansera momentet? Vad krävs för att hantera böjkrafterna på pelaren? Vilken säkerhetszon behövs? Och är det inte risk att främmande makt kan klippa kablar till snurrorna?
“Upp flyger orden, tanken stilla står.
Ord utan tanke aldrig himlen når.”
@Kentasker
Rent praktiskt kan man säga att man som konsument får Kalifornien: utan förvarning återkommande roterande nedsläckning av områden samt ett elpris som är 50% högre än snittet i USA.
Wertigon, finns inga vindkraftverk 1km upp. Det är oseriöst att påstå det.
Havsbaserad vindkraft är inte så mycket billigare än kärnkraft. Och den har lika förbannat varierande output.
Batterier kommer inte räcka. Punkt slut. De kan stabilisera elnätet, tex om en större solcellspark hamnar i molnskugga.
Det är inte den privatekonomiska kalkylen, utan den samhällsekonomiska som ifrågasätts.
Det finns mer än LCOE.
Dessutom är markintrånget inte gratis , det är därför Tyskland inte byggt ut vindkraften på land mer.
Max 300 meter tänkte jag, och kollade (blev Frankrike). Tror knappast att man får bygga högre (åtminstone inte i Sverige). Kvalificerad gissning?
https://fof.se/artikel/2018/5/rekordstora-vindkraftverk/
@Pentii: Om en privatperson kan bygga en 15 kW anläggning med 12 kWh lagring för 200 000 med en beräknad LCOE på 60 öre, vad kan då inte ett företag bygga?
1km blev tryckfelsnisse, det pratades om 1000 feet som sedan blev 1000 m nånstans på vägen. Gisslar mig själv fem gånger efter jobbet för den!
@Rikkitikkitavi:
Havsbaserad vindkraft blir billigare för varje år som går, likaså batterier, likaså solkraft. Men redan 2020 var SVB billigare att bygga än något annat kraftslag, om man byggde nytt – åtminstone för en anläggning i New England. Detta enligt RethinkX rapport “Solar, Wind and Batteries are just the beginning”.
Sedan dess har batterier sjunkit med 30%, solpaneler med 50% och vindkraft med 20%. Så förvisso finns det mer än bara LCOE, men LCOE är ju det som främst driver elpriserna.
Vill du se ett system som i stort sett redan är 100% förnyelsebart, titta på Australien som löst problemet. De stänger nu ner kolkraftverk på löpande band och batterierna äter upp naturgasverken till frukost, lunch och middag.
Kalifornien är också ett ganska dåligt exempel; de har mycket förnyelsebart men mindre energilagring, då deras energireserver till stor del består av… Vattenkraft. Och de magasinen gapar tomma när det är torka och luftkonditioneringen slås på.
Att Kalifornien står inför utmaningar står klart; det är bl.a. därför de byggt ett 3 GWh / 750 GW batterilager som togs i bruk nu under vintern. Vi får väl se vad det gör för energiförsörjningen. 🙂
Den som lever får se, men att klaga på att det inte fungerar är ungefär som att klaga på att vi inte har tillräckligt med elbilsladdare för att klara 6 miljoner elbilar. Snart nog kommer det omvända gälla, vi kommer inte ha bensinpumpar för att klara 6 miljoner brännbilar. Och vi kommer inte behöva det heller. På samma sätt är det med energimarknaden.
@Wertigon
Du missar det centrala, absolut mest fundamentala, i elförsörjningen. Den måste fungera 24/7.
Sol och vind är billigt och bra. Absolut. Men det fungerar bara delar av tiden.
Svensk vinter är ett bra exempel. Förra veckan med snorkallt och vindstilla.
Då går det åt 25 GW varje timme. Solen producerar nästan noll och vinden likaså.
Med ännu mer vind och sol så kommer Sverige vara strömlöst då.
Vi kan inte bara köra på det spåret!
För övrigt är alla som nämner “batterilagring” diskvalificerade från debatten för all framtid.
Gå hem och räkna på hur batterilagret ska se ut för att täcka 15 GW/h för en (eller två ) vecka svensk vinter.
Frågan är vilka asteroider som du ska hämta råvaran från?
Sol och vind är super, men kan aldrig lösa hela elförsörjningen.
Gällande batterier antar jag att herrarna är bekanta med Sodiumbatterier?
https://energypost.eu/sodium-ion-batteries-ready-for-commercialisation-for-grids-homes-even-compact-evs/
Därmed är råvaran löst, för jag tror det kommer ta en väldigt, väldigt lång tid innan allt salt i världshaven har utvunnits.
På liten skala kommer en villa vara självförsörjande till 95% eller så. Kanske till och med 100%, om man kan få 25-30 kWh i hushållsbatterier + elbilens 80 kWh som batterilager. Det blir såklart krångligare för flerfamiljsvillor, men fortfarande inte orimligt stora batterimängder. 2 000 kWh kan utan problem täcka upp för ett lägenhetskomplex med 40 lägenheter, under de första 48 timmarna. Då pratar vi kanske två-tre frysboxar i storlek.
Kontor och detaljhandeln har lite andra behov, men även där går det att installera batterilager. Vi pratar alltså om att alla byggnader kommer installera batterilager precis som alla byggnader gladeligen betalade för att bli anslutna till Internet.
Återstår industrin. Blir det verkligen så superhemskt om vi stänger ner två linor av tre under de tre vintermånaderna (vilket ger tid för underhåll), men kör dubbel produktion på sommaren? Tänker framför allt stål, cement och andra energikrävande processer då.
Kan det lösas som det ser ut idag? Ja, men det måste ske gradvis och över tid. Vilket det också görs.
Ett SVB nät fungerar inte som baskraftnätet vi har idag. Lite grann som att driva kärnkraft gentemot kolkraft – Kolkraft skyfflar du in bränsle kontinuerligt, Kärnkraft byts det vartannat år eller vad det nu är för rotation de har. Samma slutresultat. På samma sätt kommer SVB generera samma slutresultat, faktiskt till och med ett stabilare elnät än vi har idag.
Men det är ett problem i stil med hur man uppfann symaskinen. För den som inte vet, symaskinen ansågs en omöjlighet för hur man än försökte kunde man inte komma på hur den skulle sy som en människa. Svaret blev, vi syr inte som en människa. Vi syr som en symaskin. På samma sätt krävs det att man tänker om gällande SVB, och det här kommer vara uppenbart för alla de närmaste fem åren.
https://www.foretagskallan.se/foretagskallan-nyheter/lektionsmaterial/den-revolutionerande-symaskinen/
Varför tror jag SVB är oundvikligt? För det är för billigt att låta bli. Kan ha fel.
Wertigon: “Återstår industrin. Blir det verkligen så superhemskt om vi stänger ner två linor av tre under de tre vintermånaderna (vilket ger tid för underhåll), men kör dubbel produktion på sommaren? Tänker framför allt stål, cement och andra energikrävande processer då.”
Eller för att omformulera den frågan: Blir det verkligen så superhemskt om vi gör 2/3 av industriarbetarna arbetslösa under 1/4 av året? Jag tror du kan få vissa problem med att övertyga industrifackens medlemmar om hur bra det är, eller finansministern om att tappa 1/6 av industrins bidrag till BNP, eller industriägarna och alla som levererar tjänster och varor till dem.
Att påstå att man skulle kunna kompensera genom att köra dubbel produktion på sommaren visar tydligt att du inte har en susning om hur processindustrin fungerar. Har du ens besökt ett stålverk, pappersbruk eller kemisk industri någon gång?
@Pentiivarg Det märks att du aldrig jobbat inom industrin. Vad tror du händer på sommaren idag? 6 veckors produktion stängs essentiellt ner under semesterveckorna, och 2 veckors produktion under julhelgerna. Har man tur hålls en lina igång, allt annat står stilla.
Processindustrin stänger dessutom ner linor hela tiden för underhåll. Att stänga produktionen betyder inte nödvändigtvist att arbetarna går sysslolösa, de kan utföra underhåll de fyra-åtta veckor processerna ligger nere. Dessutom är det väl bättre att det sker planerat, än att tvärt tvingas avbryta pga resursbrister när det närliggande KKV råkat slänga en skiftnyckel i turbinerna? Alla våra kärnkraftverk råkar ut för oplanerade stopp minst en gång om året.
Vi kan få ut mer produktion och mer tillförlitlighet inom industrin av ett SVB nät, och detta till ett lägre pris. Det handlar bara om att byta fot.
Kan man till 2035 få ner KKV till 10%-25% av dagens LCOE kostnad, som man kan med SVB, då har KKV en chans. Men allt pekar på motsatsen. Det vi ser nu är således inte en kärnkraftsrenässans utan de sista dödsryckningarna av en kraftform som helt enkelt inte längre kan leverera billig el.
SVB är oundvikligt. Det betyder inte att vi ska gå och spränga de kärnkraftverk vi har innan 2040. Men man gör bäst i att börja planera inför övergången, och den kommer ske oavsett vad du, eller jag, tycker om det. Det är bara för billigt att låta bli… Och billigare blir det. Snart kan du få ut 10x energin med SVB som du kan få ut via kärnkraften, för samma summa pengar. Idag är den siffran 2x-3x.
https://ageoftransformation.org/energyphasetransition/
Återigen dessa svepande och felaktiga antaganden. Exjobb inom pappersindustrin, numera R&D-ingenjör inom elkraftindustrin. Vad har du själv för kvalifikationer?
Nu var det ju inte sommarunderhåll du förfäktade, utan att helt sonika utöver detta slå igen 2/3 under 1/4 av året. Eller föreslår du att sommarsemester ersätts av vinterdito för industriarbetare? Vidareutveckla också hur den dubblerade sommarproduktionen ska genomföras.
Våta drömmar om framtiden och dess ekonomi kan du försöka sälja in till politiker, de är enligt egen uppgift naiva. Din argumentation förefaller vara på samma nivå som Hybrisprojektets svar på frågan om var de ska få sin el ifrån: “Det måste gå…”. Vill du övertyga en tekniker får du nog börja räkna med realistiska och verifierade siffror för existerande system. Det tar tid att gå från labb till lina. Det vet vi som jobbar med det.
“Återigen dessa svepande och felaktiga antaganden. Exjobb inom pappersindustrin, numera R&D-ingenjör inom elkraftindustrin. Vad har du själv för kvalifikationer?”
Tja… Började som webbutvecklare, grävde mig neråt i stacken, tog CivIng. titel med exjobb inom industriautomation och sitter nu på R&D på ett av Sveriges största elkraftsföretag i mörkaste hjärtat av Dalarna. Vi är världsledande inom vår branch. 🙂
Har du koll på branchen borde du veta var jag sitter. Du är gärna välkommen över på en fika!
“Våta drömmar om framtiden och dess ekonomi kan du försöka sälja in till politiker, de är enligt egen uppgift naiva.”
Jag tror snarare det är du som inte förstår konceptet superkraft. Om vi kan tillverka X för en miljon kronor på vintern och 3X för en miljon kronor på sommaren, vad tror du ett vinstdrivande företag väljer? Och om det är 5X? 20X?
Omställningen är nu lika oundviklig som övergången till iPhone och Androids, som övergången till platt-TV, som övergången från häst till bil. Point of no return passerades nånstans mellan 2015 och 2020. Det är inte en fråga om kärnkraft kommer fasas ut, utan när. Och det är tråkigt, men det är så det är.
SVB är det billigaste system som kan byggas idag; men om tio år… Då kommer det vara billigare att bygga SVB än att fortsätta köra andra former av elgenerering. Till och med vattenkraft.
Ta mig inte på mitt ord. Gör dina egna efterforskningar. 2030 kommer det vara uppenbart för alla. Men redan nu är det tillräckligt tydliga konturer för att man ska se vart det hela är på väg – för den som är öppen för att se, vill säga.
Landbaserade vindkraftverk är ju bara billiga för att ersättning till grannar är obefintlig eller väldigt låg, stor skillnad om någon lokal ägare bygger 2-3st och byggden får något eller typ Markbygden med Kinesiska ägare som koloniserar svenska landsbygden på 10000ha och pengarna lämnar Sverige utan att tillföra något utom en skog av snurror, att havsbaserade skulle bara billiga faller ju på sin orimlighet, att lyfta upp en Generator och växellåda 300 meter upp i luften i en miljö påverkat av saltvatten och starka vindar? Underhåll blir ju svindyrt på varje verk, sedan är de sårbara, räcker att någon förstör kabeln med ett ankare och flera 100 verk blir bortkopplade, bara se hur det ryska forskningsfartyget som misstänks för jävelskap i Östersjön åker runt i Nordsjön bland deras vindparker, sedan har jag blivit erbjuden att upplåta mark för solceller på runt 100ha, det klår veteodling men 40 åriga avtal med någon pensionsfond i USA eller Kina är inte riskfritt och skrämmer iafall mig
15 MWh är per år, inte för hela livslängden med den installationen.
Enligt bedömningar producerar 1 kW installerad sol mellan 0,8-1,1 MWh årligen, 15 kW skulle då producera mellan 12,0-16,5 MWh per år. Eller 360 – 495 MWh under 30 år.
På “livslängden” blir det då mellan 303 – 417 kr / MWh. Minsta möjliga differensen blir då +55 öre när elpriserna är något negativa (0 till -10 öre). Snittdifferensen är nog snarare +150 öre, dvs ~100 MWh för att gå jämnt ut. Panelerna har betalat sig själva efter 6-8,5 år.
Worst case är att elen de närmaste åren blir så billig att den går negativt året runt. Då krävs det 270 000 MWh för att gå runt, eller c:a 23 år med 0.8 MW / år för varje installerad kW.
Förlåt, 270 MWh eller 270 000 kWh ska det vara på den sista. Tryckfelsnisse i farten. 🙂
Jag har haft kontakt med projektföretag som vill bygga solparker, de vill ofta ta minst 100 ha i anspråk då kopplingspunkt mot högspänning kostar runt 60 milj, ett ha kostar runt 7 milj och ger ca 1 MWh i produktion per år, problemet är 40 åriga arrendeavtal med ägare i stora Pensionsfonder, parken kan köpas och säljas utan att markägare kan påverka eller få del i ev värdeökning, ofta är grundarrende klart bättre än vete, sedan brukar det finnas att runt 4% på vinst ska utöver detta gå till markägare, men vinst kan ju trollas bort, dessa bolag hanterar 1000 tals miljarder och vet hur man flyttar vinster utan skatt eller till något så simpelt som en svensk bonde, kan de undvika kostnader så kommer kostnaden undvikas
“Det slutade blåsa eller nått”. Vindkraften kör fullt ös och ger 50% av produktionen, Sverige exporterar 4 GW. Men det kanske är vindstilla och molnigt i Europa där man rullar fram i regnet….
“Det slutar alltid att blåsa någonstans.”
Exakt. Och just nu längre söderut och över kontinenten. Vilket påverkar våra södra elområden.
Tryckkartan på windy är fin.. på torsdag ser det blåsigare ut:
https://www.windy.com/-Show—add-more-layers/overlays?pressure,2024013121,58.825,10.107,5
Så är det.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/information-fran-driften/
Det blir blåsigt framöver.
Mildväder ger låg elförbrukning men Con-EU är fortfarande beroende av att elda kol och gas för att inte elsystemwt skall braka ihop.
Danmark.
Svaret är Danmark.
När det blåser i Danmark så fylls deras nät och kan inte agera länk till Tyskland. När det slutar blåsa där så går vår el på export och vårt pris stiger skarpt.
Intressant utveckling i Kina, Evergrande handelsstoppat och i likvidation (!?) och China Orient Asset Management, China Cinda Asset Management och China Great Wall Asset Management ska läggas in under statlig kontroll.
Vill man skoja till det lite så ser det nästan lite ut som att “the wall is falling down…”.
Följer inte Kina pga The Great Språkmur of China. Man ska inte investera i saker där man inte kan språket.
Ok, antar att det finns ett överskott på lägenheter. Skulle kunna bli en destination för svenska pensionärer. Sjukvården är hyfsad i Kina om du har en tolk, och det går att leva rätt billigt.
Sedan är de bra på massaktiviteter, t ex utomhusbio som är gratis där man kan titta på patriotiska filmer och gruppdans till musik. Har du bara försörjning ordnad är det rätt ok att bars promenera runt. Och södra Kina har ett varmt klimat.
“Patriotiska filmer” får mig att med fasa tänka på de svartvita kinesiska filmer som SVT behagade veva på det proggiga 70-talet. Proggeran var en hemsk tid att växa upp i.
Vaddå hemsk? -Kära medborgare, ikväll skall vi få se den patriotiska filmen” Kamrat Pentti stormar framåt mot den ryska stridsvagnen med en granat och offrar sig för folket”
Och liknande storverk. Följt av att alla reser sig upp och sjunger nationalsången till en bild av kamrat statsministern.
Man får ha viss tolerans mot sånt om man bor i Kina. Kan även rekommendera CCTV-4 nyårsrevy inför det kinesiska nyåret med svulstiga nummer där folk i uniform sjunger och dansar.
Räcker du tittar på mästerverket Tuntematon sotilas, hela serien (2017) går på Netflix. Boken är såklart en klassiker.
Finska språket är faktiskt vackert i sin brutalitet.
“The object of war is not to die for your country but to make the other bastard die for his.”
George S. Patton, Jr.
Svenska medborgares erfarenheter av bokförläggarbranschen är dock rätt usla…
Som f.d. anställd på Polestar såg man att skiten var på väg att träffa fläkten under våren 2023. Finns hur mycket som helst att berätta om hur galen förvaltningen varit av företaget.
Men femårsplanen följdes rätt säkert till punkt och pricka…
Intressant det där med Polestar, bygga trovärdigt varumärke tar tid.
Det är annars i grunden en bra bil. Stabil på alla underlag, snabb och responsiv i både infotainment och att köra, relativt tyst i kupén. Att välja Googles operativsystem var nog ett bra val. Det mesta är hyggligt logiskt, men inte perfekt. De har en hel del kvar att jobba på. Det tar tid att bli bra på sin skit, så att säga. Dock, på tok för dyr!
Så att kalla den premium är att överdriva. Men mer än OK som bil.
Jo jag vet, en del gillar inte den höga mittkonsolen, men ingen deal breaker för mig.
Har tidigare kört el i form av T3, MG, en del laddhybrider BMW och nu en billig Lynk (laddhybrid och samma bottenplatta som P2 och som känns mer premium i inredningen men seg infotainment)
P2 kom 2020, det har hänt en del sedan dess. Det finns nog flera som är ikapp och om i dagsläget.
(har kört en P2 i 3 år, 1:a edition med alla paket och AWD)
“på tok för dyr”
kombinerat med:
“bygga trovärdigt varumärke”
Fungerar inte. Speciellt inte med elbilsmarknaden där du får en fräsigare bil från Muskler eller Kina för 40-50% lägre pris. Till omgående leverans.
Fossilbilsbolagen ligger jäkligt pyrt till när kunderna inte längre accepterar mer än 30 dagars leveranstid.
Lustigt det där med att volvo var tvugna att skapa ett “nytt” märke för att kunna sälja elbilar.
Och sen har vi gelly som stoppar i samma bottenplatta i “premium” som i budget som Lynken
Som sagt, jag övervintrar el-bils-marknaden något/några år med en hygglig laddhybrid.
Ja, kineserna har en egen plan. Är ganska säker på att Volvo-anställda ville göra om Volvo till el i första hand, men nu är man bara ett 2:a-handsmärke i koncernen. Kineserna har mjölkat ut tillräckligt med kunskap.
De Volvoanställda som ville jobba med el och hade kompetensen jobbar numer för Geely.
För intresserade.
merinfo.se
Kolla Geely i sverige: 556810-9010
Se hur strukturen ser ut.
Fråga er varför “Powertrain Engineering Sweden AB” med orgnummer 556830-5964 inte ligger under Volvo.
Och inse att precis som jag sa ovan beror det på att utveckling av teknik inte ligger i Volvo.
Och om det inte ligger i volvo. Varför ska då värderingen vara mer än en ren legotillverkare.
Påläst och med koll. Intressant, säger inte emot.
Kineserna har gjort sin läxa väl.
Powertrain är väl om jag inte minns helt fel f.d. brännmotordelen av Volvo Cars.
Fast du är ju helt fel på det. Engineering Sweden AB är ju Aurobay dvs ICE-motortillverkningen.
Finns mycket utveckling kvar i VCC. Hela PS2 och PS3/EX90 bygger på utvecklingsarbete i Sverige. PS4:s tophat likaså. PS5 är ju SE och UK.
Sen tror jag iof kineserna tar ett tajtare grepp om VCC överlag. Men att säga att det inte finns IP eller utveckling kvar i Sverige är helt fel.
Det är ju IP och utveckling i Sverige som är det VCC numera är till för. Kunskapsöverföring till Kina så att de kan bygga bilar där med den kunskapen. Kineserna kan ju inte innovera utan måste köpa de tjänsterna på ett eller annat sätt. Kina som land är en produktionsanlägging. Slutar vi köpa kinesiska varot klappar de ihop.
Den populär kulturella referensen är inte direkt obskyr för oss lite äldre. Bidrar här med en annan från samma källa (person). Denna gång med hänvisning till följande stycke: ” Bolaget påstår sig vara premium och ska gjort sina bilar dyrare, som att det vore en konkurrensfördel.”
På den gamla och möjligen gods tiden, d v s då undertecknad var betydligt yngre, så gjorde vissa oljebolag reklam som påstod att deras bensin hade tillsatser som gjorde den bättre än bensin från andra bolag.
Dialog (fritt ur minnet)
Intervjuaren
– Ni påstår att er tillsats gör bensinen bättre.
Representanten för bolaget.
– Ja
– På vilket sätt då?
– Den blir bättre
– Jamen, bättre, hur då?
– Ja, vår bensin är värdefullare än andras bensin
–
(möjligen drogs detta nog varv till)
– På vilket sätt blir bensinen värdefullare?
– Tja, den kostar ju mer!
Möjligen en Lindeman, men tror inte han hade sett dagens ljus vid denna tidpunkt.
Det finns en Lindeman där han intervjuas angående någon tillsats till Shellbensinen (? – “Spotta inte på en Shellrepresentant.” och “Skäll inte på en spottrepresentant” är två repliker fritt ur minnet) och slutligen avslöjar vari tillsatsen består: “Vi har hällt i lite BP.”
Ja, det var nog Shell det handlade om. De gjorde reklam för att deras bensin innehöll tillsatsen ACI.
Det är lätt att vara premium. Det är först när man ska producera stora volymer av god kvalitet till ett lågt pris som man måste vara kompetent.
Den eviga kampen om first/best/cost-effective
Ta två hörn i trekanten och du har en vinnare
Det är inte lätt vara Premium
Till skillnad från vad Volvo tror är det inte premium att höja priserna utan att höga nivån och kvaliteten på upplevelsen
I synnerhet inte när man har kinesisk press på sig att producera snabbt, som kineserna gör, och därmed leverera halvfärdiga produkter. Sedan när produkterna är stabila så implementeras tekniken i Geely och Zeekr, och säljs till låga priser.
Det tycks ha gått grus i maskineriet för det planerade sino-ryska gasledningsprojektet. Två maligna diktaturstater med krisande ekonomier som försöker pressa fram så förmånliga villkor av varandra som möjligt (1+1=0).
Ladda upp med popcorn…
https://www.ft.com/content/f37f4b84-0d2c-4e7b-882c-3fb26822bb9c?desktop=true&segmentId=7c8f09b9-9b61-4fbb-9430-9208a9e233c8#myft:notification:daily-email:content
Låter som intressant läsning, men bakom vägg.
Några intressanta citat från konklusioner?
https://energy.economictimes.indiatimes.com/news/oil-and-gas/russias-planned-gas-pipeline-to-china-faces-construction-delay-report/107224186
Tack!
Kina vill ha billig rysk energi. Men de är mycket slipade så de vill inte ta risken i ett enormt infrastrukturprojekt i korruptionens näste.
Därför vill Kina att Ryssen står för bygget och all risk.
Det finns inte heller några kinesiska infrastrukturbolag inom olje/gas som vill göra affärer med Ryzzen och riskera att råka ut för sanktioner
Elpriserna idag är INTE skyhöga de är 30 till 50% lägre än normalt. SE3/4 55 resp 64 öre per kWh. Medelpris SE 3 hitills Jan 2024: 82 öre; Jan 2023: 92 öre; Jan 2022: 104 öre. SE4 86/104/109
2022 är knappast ett normalår elprismässigt, varpå jämförelser med det året är missvisande.
Och 2020 samt 2021 är lika missvisande pga covid stod mycket still.
Det betyder att det saknas tillförlitliga data på vad SVMPC FÖRTIDA avveckling av 3000MW planerbar elproduktion innebar för svenska elsystemet.
Det vi kan säga är att det ialla fall inneburit mer koldioxidutsläpp
Jag jämför med 2024, 23 och 22. Inget av dessa år är alltså normalt? Om 54 öre skyhögt vad är då normalt och vilket år skall vi jämföra med 2011 eller 1987, eller medelpriset i Jan från 2001-2024.
Man borde kunna räkna normala energipriser på samma sätt som klimatet. Löpande 30 år. Energi har lång planeringshorisont.
Det blir tom högre pris i morgon 🙂
Poängen är att det varit turbulent under flera år så vad är “normalt” ?
Det var i samband med den förtida avvecklingen från 2019 och framåt som kaos blev det nya normala.
Utan att tvångsavveckla kärnkraften hade det inte skapats ett marknadsutrymme för ny vindkraft i södra Sverige.
Så ren kapitalförstöring alltså. Det har kostat elkunderna ganska mycket.
Kan SVMPC betala tillbaka de pengarna, tack?
(nu gäller det enbart den delen som förtida avveckling av kärnkraft orsakat, självklart har det varit turbulent av faktorer som inte SVMPC påverkat men de har sin del i detta)
Här är några inflationsjusterade elpriser:
December 2010: 1.00 SEK/kWh
December 2019: 0.47 SEK/kWh
December 2023: 0.80 SEK/kWh
Elpriserna är indirekt påverkade av Ukraina-kriget (via gaspriserna), och dessförinnan COVID, så får nog se 2019 som det sista “normala” året. Generellt sjunker elpriserna år efter år, i och med att kostnaderna för vind- och solkraft sjunker så snabbt.
“Roligt” är ju att Geely redan stulit alla duktiga Volvo ingenjörer till sitt utvecklingsbolag som sitter där på det där kontoret de har vid kajen
DVS de duktigaste på elbilsdesign, bottenplattor och batterier sitter INTE och jobbar på Volvo PV. De sitter på Geely. Sen köper Volvo in tjänsterna.
Så när du köper en Volvoaktie så köper du inte framtidens ingenjörer. Du köper att Volvo har inköpare som har koppling till Geely.
Du är nog något på spåret här… redan nu eller i en snar framtid.
Men det är ju ingen hemlighet. Att Geely äger VCC är för att dränera dem på kunskap och implementera den kunskapen i kinesiska produkter, som de kan producera mycket billigare än Volvobilar. VCC samt Polestar är R&D, Geely och Zeekr är produkterna.
Tänker du på CEVT, eller?
Man kan ju i så fall argumentera för att du får synergier på köpet med volvoaktien, och därigenom får du ”de bästa” utvecklarna i Göteborg indirekt.
Sen är ju verkligheten oändligt mycket mer komplicerad. Och det vet jag pga insyn i koncernledningarna i bägge bolagen.
Omställningen till el-samhälle kommer att vara en skumpig resa.
Jag har för mig att jag läste att biluthyrningsfirman Hertz nu minskar innehavet av elbilar i hyrbilsflottan. Andrahandsvärdena var för dåliga eller instabila.
När Svensson skaffar elbil och laddbox krävs ingen “uttagsanmälan” som större företag måste göra när de vill öka sina eluutag. Många bäckar små gör ändå att lokalnät eller regionalnät kan överbelastas.
När vi börjar få stora fält (många hektar) med solcellsinstallationer som producerar hundratals MW så kommer det bli en utmaning att hålla frekvensen. Ett moln täcker anläggningen på några sekunder (en vanlig svensk sommareftermiddag med stackmoln) och elnätet måste kompenseras direkt. Det går inte att ha väderprognoser för sådant. Där är nog enda balanseringsalternativet batterier.
Främst pga olyckor och reparationskostnader.
Tesla kostar enorma pengar att reparera efter en kollision då aluminium är billig att pressa och tillverka men svindyr att reparera. Kräver att man byter ut stora delar av karossen
Detta i kombination med att folk kör som sopor när de sitter i en elbil gjorde att man fick skyhöga kostnader för reparationer samt långa stillestånd då det finns få “plåtisar” som kan jobba med aluminium.
Den andra faktorn var andrahandsvärdet. När man köper in “fleet” så vill man inte köpa hos en tillverkare som sänker priserna med 20%. Det är pengar som måste slås ut på intäkterna plus en finansieringskostnad.
Ett annat stort problem med Tesla var också långa väntetider på att få reservdelar, som gjorde att försäkringsbolaget måste punga ut med hyrbil under 2 månader (i vårt fall). Jag tror det är bättre nu.
Aluminium är rätt mycket dyrare än stål. Finns en anledning till mest stål i 3/Y medans S/X har (ryskt?) aluminium.
Rätt vanligt nyare taxis är just MY, men såklart en osäkert där idagläget.
Vad kostar en BMW530d i jämnförelse? Eller om det skall jämföras med en Corolla hydrid 🙈
Aluminium är dyrare än stål men att pressgjutna stora sektioner gör att du sparar in på svetsningen av flera små delar och det går snabbare att producerar så totalt blir det vid höga volymer en besparing. Men som skrivits, det finns nackdelar i brukarledet.
Och evergrande skall likvideras
https://www.dn.se/ekonomi/marianne-bjorklund-evergrandes-likvidation-ar-toppen-pa-ett-isberg/
Blir ”intressant” att se spridningseffekter , och vad konsekvensen blir av detta
Tur vi har bostadsbrist i Sverige och att våra fastighetsbolag inte maxat belåningen / snart tillbaka till normalitet 😉
Jag är väl tjatig, men att fortsätta dagis-inbördeskriget om kärlek, hat och lögner om olika energikällor gynnar bara Ryssland som har lyckats väldigt bra med sin desinformation/infiltration här. Miljömupparna i Tyskland har stoppat kärnkraften i Tyskland och närapå hälften i Sverige. SvärjeDemontörerna/Sovjetski Demokratsji har stoppat både vindkraft och kärnkraftsutbyggnad i Sverige. Deras företrädare tjänar 75 papp i månaden på detta – smarta putinister!
Men sanningen är att all energi-produktion som inte kommer från Ryssland och minskar deras exportinkomster är bra energi. Sen ger all ökad produktion ger lägre elpriser oavsett produktionskostnad och subventioner.
Bloggaren bör nog sätta upp en skala liknande de ryska förlusterna. Om elpriset är mycket lägre än normalt kan det per definition inte vara skyhögt.
Om man inte var ideologiskt blind så förutsåg man givetvis dagens utveckling på energimarknaden redan 2014. Vi visste ju att detta skulle uppstå. Massor av oss har i åratal varnat för det. Men ideologer har ju fått tramsa runt med allehanda galna idéer som går på tvärs mot den fysiska verkligheten, ivrigt påhejade av medierna. Därför uppstår sådana där knäppskalleargument som “Men vadå, vi exporterar ju el på årsbasis jö!”
Japp, 2014 var det nån enstaka som inte var blindade av ideologi. Som Tony Seba. 🙂 Känns det här igen?
https://www.youtube.com/watch?v=bI2tFnzMOWk