Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol och Svensk Värdeförvaring.
Börserna stiger i Asien under onsdagsmorgonen. Blockaden mot Tesla omfattar nu även transportarbetare i Danmark och Norge och Finland uppges vara på gång. De extrema elpriserna biter sig kvar i hela landet inklusive vattenkraftsområdena i norr, då det fortsätter vara kallt och vindstilla.
Stockholmsbörsen steg faktiskt igår och OMXS30 gick +0.62% medan OMXSPI gick +0.94%. Kronan försvagades något till 10:49 SEK för USD och 11:32 SEK för euron. Guldpriset hittas på 683:- SEK per gram efter måndagens rekord i amerikanska dollar. Priset i dollar ligger nu på 2 026 USD per troy ounce mot måndagens 2 120 USD.
På tal om guldpris och eventuellt investeringsguld besökte jag Svensk Värdeförvarings bankvalv i Göteborg igår och öppnade ett fack för viktiga papper etc. Skyhögt bättre säkerhet än hos de bankfack som allt mer läggs ner hos bankerna, och kan rekommenderas. Vill du anmäla intresse för att öppna ett fack i Göteborg eller Stockholm kan du använda detta formulär (reklamlänk). En tidsstämpel plus dina ifyllda uppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte.
I USA tvekade börserna. S&P-500 var oförändrad på -0.06% och techbolagens Nasdaq 100 gick +0.24%. De långa amerikanska räntorna föll till nya lägstanivåer sedan i augusti och tioåringen handlades för 4.18% i ränta. Tvååringen ligger på 4.57%, men där var räntan lägre så sent som i fredags.
Inom FAANGST fortsatte Spotify sitt segertåg på att man som icke kollektivanslutet företag sparkade en sjättedel av arbetsstyrkan och aktien fortsatte stiga med +2.65%. Inget snack om strejk och bojkott mot musiktjänsten dock, inte ens från Musikerförbundet som sätter Tesla i blockad.
I de asiatiska tidszonerna stiger börserna entydigt under mogronen. ASX 200 går +1.65% i Australien, Hang Seng +1.18% i Hong Kong, KOSPI +0.18% i Sydkorea, Nikkei 225 +2.04% i Japan men Straits Times är oförändrad på +0.00%. Eller så är den stängd. Orkar inte kolla upp det utan det får du göra själv.
Transportarbetarfacket i Danmark varslade igår om konflikt med Tesla i stöd för det svenska IF Metallfacket och dess sex (eller ngt) medlemmar som jobbar hos TM Sweden AB och kommer sluta lossa, lassa och transportera Teslas bilar som ska till Sverige.
Dagens Arbete uppger att transportfacken i Norge och Finland är på väg att göra något liknande.
Strejken och blockaden mot Tesla hindrade inte Tesla Model Y från att vara Sveriges näst mest sålda bil i november och med god marginal den mest sålda elbilen. 1 236 nya Model Y registrerades i Sverige i november mot 972 för den mindre, dyrare och sämre Volvo XC40.
I övrigt kommer bloggen över jul få testköra Sveriges antagligen intressantaste elbil som alternativ till Tesla, men det återkommer vi till då.
Elpriserna fortsätter vara extrema i hela landet och i skrivande stund kostar elen omomsat, oskattat och onätat 194 öre per kWh. Toppen blir sen eftermiddag på 201 öre per kWh och snittet landar på 148 öre för samtliga elhandelsområden.
Anledningen är att det är kallt i hela landet och att det inte blåser, vilket ofta sammanvarierar vintertid och gör vindkraft synnerligen olämplig som kraftförsörjning när elen behövs som mest vintertid. Vindkraften ger i skrivande stund endast 2 486 MW mot kärnkraftens 6 879 MW och vattenkraftens 11 939 MW.
Vill du ta in offerter på solkraft till villan, bostadsrättsföreningen, företaget eller jordbruket kan du kontakta Hemsol så ska du få en eller flera offerter från installatörer inriktade på din typ av installation (reklamlänk).
Sedan har jag en lustig anekdot som förstås krystat kan härledas till Stockholms bostadsmarknad, men den sparar jag till en separat artikel.
100 kommentarer
Angående Tesla och strejken/blockaden så vill jag bestämt hävda att jag läste något i går om att tyska IG metal börjar mullra lite i ämnet. IG metals nya ordförande verkar dessutom ha ett horn i sidan till Tesla och Vladimir Musk så fortsättning följer…
Ja, då lär det ju ta hus i helvete. Tesla är ju omåttligt stolta över sin giga-fabrik, den där som fick slut på aluminium och energi när kriget startade, och stannar den lär det ju märkas lite mer än om ett litet skit-land i norr bråkar.
The Economist hade en kort artikel om’et för några dagar sedan. En IG Metall-snubbe uttalade sitt stöd för strejken och lät förstå det kunde ske ngt liknande i Tyskland om den är framgångsrik.
Det har varit på gång länge i Tyskland. Lite samma situation som i Sverige, dvs att man bakom kulisserna har förhandlat i flera år utan framgång med Tesla, och nu tröttnar på det. Hjälps heller inte upp av att Teslas anläggningar i Tyskland hade en extrem överrepresentation av arbetsplatsolyckor jämfört med övriga biltillverkares.
Norrmännen verkar nu också blanda sig i striden mot Tesla…
Vilka cliffhangers.
Nåväl, jag ser fram emot din roliga anekdot samt provkörningen av ID.7.
Det händer verkligen mycket spännande nu på bilmarknaden
Jag vill se en ID. Buzz elchtest!
Den var “tråkig”
ID.7 är det nog, eller så har nya ägarna till Nevs trollat fram en Emily GT demobil…
De gamla ägarna redan hade väl minst en förserie-bil som roterar runt bland journalister nu? Men frågan är om den kan räknas som viktig för Sverige, jag är försiktigt pessimistisk vad gäller bil-produktion i Trollhättan av just det bolaget. Men jag överraskas väldigt gärna positivt, måste jag säga.
VW har ju kaos med programvaran fortfarande och inte i närheten av samma batteri/drivlina som ledande märken
Visst “formatmässigt” är ju ID7 en lockande bil. Men att på nått sätt tro att det är en “teslakonkurrent” tyder ju bara på okunskap om elbilar 😀
Men det klart. VAG har ju panik och rabatterar enormt till tjänstebilsinköparna så…
Handlade hos bageriet idag, och bagarn hade varit på elbilsmässa i Götet. Mötte en sån Emily på vägen, och kom i snack med föraren som tagit en längre provtur i vinterföret. Minst en fungerande i trafik således!
Tänker inte köpa någon för egen del dock även om den kommer från Saabfabriken, RIP.
KIA EV9 är den mest intressanta stor el suven för tillfället enligt mig, höjd till skyarna av många som testat den , men om bloggaren inte gillar stora SUVar är det nog inte den.
Ni som hatar facken och klagar över att tredje och fjärde part drabbas av strejker är ni arga nu när Teslakonflikten sprider sig utomlands?
Jag fattar faktiskt inte att konflikten kan spridas så att ägarna drabbas av förbud mot vinterdäcksskifte. Då tycker jag det gått på tok för långt, även om jag tycker det är lite roligt att facket jävlas med Tesla/Musk. Tycker du det är bra, menar du? Eller hur skall vi tolka det du skriver?
Du kan ju alltid skifta däcken själv?
Verkligen. Det gör jag varenda år utan att några strejker föreligger.
Om de ligger på däck-hotell hos någon som strejkar mot Tesla då? Och vet du hur jävla tunga elbils-däck är? Fy fan säger jag, och då har jag inte ens börjat tulla på starkords-reserven.
Det kommer alltid drabba andra vid strejker. runt 2010 strejkade man i GBG hamn för att man drog in grötfrukosten. Det spreds sig ända ner till Portugal. Är väl lite vad som är meningen vid strejekr, att man ska märka att något företag strejkar, och att man ska bli upplyst.
Rent generellt händer ju aldrig strejker i Sverige, eftersom man någonstans hatar strejker som typisk svensk, och följer modellen. Och när de väl händer, så tar de några dagar, så är allt glömt. Men kan ju vara för att de resterande tider oftast är tjabba tjena hallå, med bjudluncher etc.
Det handlar väl lite om man tycker att man skall straffa precis alla som kommit i kontakt med en Tesla, eller om man faktiskt strejkar mot företaget Tesla, misstänker jag. Vad tror de skall hända om man hindrar folk från att skifta däck? Att de skall bli arga på Tesla, eller kommer de bli arga på de idiotiska sympatistrejkerna som inte drabbar Tesla utan deras (gamla) kunder?
Just arbetarna på gbg hamn är väl ökända för att missbruka strejkrätten och konstant beklaga sig över arbetsvillkor långt bättre är rikets genomsnitt.
Poängen är väl att det ska besvära företaget så mycket som möjligt medan tredje man ska drabbas så lite som möjligt.
Att vägra däckbyte på verkstäder med kollektivavtal blir ju helt riktat mot tredje man och därmed en plump i protokollet. Den enda ursäkten skulle vara att folk undviker att köpa Teslabilar om de inte får skifta däck, men den ursäkten är isåfall mycket långsökt. För däckskiftet i sig får ju inte Tesla in en spänn när det inte är egen verkstad (om de inte tar en licensavgift för kalibrering av däcktrycksvakt…)
Har hört att det inte är friköpta Teslor vilka de vägrar byta däcken på utan på leasade Teslor vilka fortfarande tillhör Tesla. Huruvida detta är sant eller inte vet jag inte men är det på det sättet så finns det en viss logik.
Ja, att blockera däckbyten för enskilda är lite sådär, det håller jag med om. Helst ska det ju bara drabba företaget och eventuellt nya kunder. Dvs ingen försäljning av nya bilar, ingen reparation i Teslas egna verkstäder osv.
Reparation/lackjobb på fristående verkstäder innebär i o f s köp av grejor från Tesla (utgår från att lackskador behöver fixas med Teslas egen lack) och därmed en intäkt för företaget.
Tycker ändå att det är att gå för långt. Räcker gott med att försvåra utleverans av nybilar och stänga Teslas egna verkstäder.
Teslastrejken är bara ett sätt för ryssland att få LW att fokusera på annat.
De som “hatar facken” är nog ganska få, och än färre blir nog arga nu.
Däremot är det nog fler personer som anser det hela ganska fånigt och att sympatiåtgärderna är problematiska.
Frågan är om Danmarks eventuella stöd-strejk hjälper, det är ju inte så mycket längre att köra saker från Tyskland? Och det är väl broar hela vägen, om man verkligen vill?
Frågan igår var ju om transportstrejken i Sverige hjälpte, då man kunde lasta av i Danmark istället och köra det över bron.
Frågan imorgon är väl kanske då om det är lönt att stöd-strejka i Tyskland, för man kan ju alltid lasta av och köra från Murmansk…
Ja, det kunde ju kanske fungera, jag har hört att Elon har kontakter i Ryssland..
En fråga till er som fastnar vid det här med vinterdäck: är problemet att däckverkstädernas sympatistrejk riktar sig mot just Teslabilar eller är problemet att de sympatistrejkar över huvud taget?
Eller en mer direkt fråga: hade det känts bättre om INGEN fått byta däck oavsett märke på bil?
Jag ogillar att oberoende däckfirmor sympatistrejkar på det viset. Jag ser inte däck-skifte som ett normalt verkstadsjobb, faktiskt. Fast det kanske är det enda Tesla-verkstäder ägnar sig åt?
Det är lite konstigt att man inriktar sig på Teslaägare som redan köpt sina bilar. I någon mån hade man ju kunnat tycka att det hade varit rimligt att vägra serva leasingbilar, t.ex. eftersom de fortfarande ger pengar till Tesla. Eller har Tesla någon speciell form av finansieringsmodell som jag missar? De mest träffsäkra åtgärderna hade ju varit att lyckas stoppa registrering av nya Teslor helt, och det verkar ju nu som att Hovrätten går på Transportstyrelsens linje, så det blir nog så.
Sympatistrejk är maffiametoder. Att Teslaanställda som är medlemmar i IF Metall strejkar för att de vill ha ett kollektivavtal är helt i sin ordning, men att folk som inte har med saken att göra lägger sig i är en slags mobbing.
Det är en väsentlig förlängning av transportsträckan och krånglar till logistiken.
Ja, det är klart. Små plus är ju också plus. Tänkte mest att om man ändå lastar bilarna på lastbil för frakt till den tyska hamnen och sedan skeppar dem till Danmark för omlastning på lastbil till Sverige så kan man ju helt skippa steget med båt i mitten.
Vilket säkert är både krångligt och dyrt att ställa om till.
Här i mellanskåne är det en plusgrad idag och temperaturen ska fortsätta upp. Snacks om snabba svängningar, för några dagar sen hade vi -10.
Norrbottning konstaterar “mellanskåne”:
Kul se att Pidda bor i Västerås 😀
😆😆😆👍
Allt norr om Hallandsåsen är väl Norrland? Västerås är ju Arktis för bövelen 🥶
Skämt o sido….det skiljer oftast rätt mycket i temp om man jämför skånes inland med kusten.
Här är en 86-åring som inte har fattat. Han bor i Östersund! Mulet, snö på taken och ingen vind. Undrar hur han tror han ska få varmt i sin lägenhet?
“INSÄNDARE. Om vi satsar kraftfullt på sol och vind kan vi, på några år, fördubbla den svenska elproduktionen. Sverige borde följa Tyskland och lägga ner all kärnkraft, skriver Kurt Folkesson.”
https://www.dn.se/insandare/sverige-borde-folja-tyskland-och-lagga-ner-all-karnkraft/
Precis, även om vi tiofaldigar sol och vind så löser det fortfarande inte problemet när det är både vindstilla och mulet. Innan man har en färdig lösning på det problemet bör man kanske inte gå all-in på sol och vind.
Carl-Oscar Bohlin skrev i förrgår en Facebookpost som till viss del berör denna fråga https://www.facebook.com/cobohlin/posts/pfbid02TjPogo3tJkZAsC2jqLUMju9pgJtWd124TMwKC2DdADzbxRw4EQ4dr7DnnhKxkwbPl
Nu låter det lite väl extremt med 10 ggr vindkraft men lite rolig fakta är att det faktiskt skulle täcka mer än hela effektbehovet idag om så vore fallet.
Vindkraften producerar idag ca 2500 MW och vårt totala effektbehov är ca 25000 MW.
10 ggr vindkraften skulle även täcka ca 8000 MW vid topplastfallet (5% tillgänglighet). Det tillsammans med vattenkraft och övrig kraft (helt utan kärnkraft) skulle alltså i så fall även det räcka till.
Det är alltså inte ett realistiskt scenario men lite intressant som tankeexperiment.
Du missar ju hela poängen. Bara för att uteffekten på årsbasis motsvarar årsbehovet i Sverige, skulle det för den sakens skull kunna behovet varje enskild dag. Det är det som är det enorma problemet med vindkraft, och det är därför man i så fall måste komma på bra energilagring, t.ex. genom att tillverka väte eller ammoniak med överskottsenergi på blåsiga dagar och sedan bränna det på vindstilla dagar.
Nej, du missar poängen. Det var alltså scenariot för exakt denna timma idag där 10x vind skulle lösa hela effektbehovet.
Dessutom visade jag vad Topplasttimmen skulle ge vid detta scenario. Topplastimmen är alltså det värsta möjliga scenariot över året som man räknar på. Då skulle 10x vind ge ca 8000 MW.
Det var bara ett inspel på att 10x vind faktisk kan vara en lösning. Det är naturligtvis inte realistiskt då det inte är kostnadseffektivt.
Många verkar tro att vindkraft är helt värdelöst och är nån sorts marginalprodukt, den bidrar med väldigt mycket energi och är en del av lösningen för framtiden. Det finns inget i-land som inte satstar på vind som en del av lösningen.
Vad har det för betydelse att det fungerar idag? Imorgon är det kanske helt vindstilla. Klart man ska ha vindkraft, men man måste utveckla energilagring. Vätgas är perfekt eftersom det kan tillverkas med vatten och el, inte ger några utsläpp och kan användas som reglerkraft.
Varför är det klart att man ska ha vindkraft?
Om man kompletterar med ett visst mått av energilagring så krävs rätt mycket mindre överkapacitet för att köra helt på vind. Ingen vill dock betala för lagring, det är ett svartepetterkort.
Antagligen blir också en sådan lösning dyrare än kärnkraft, dock slipper man avfallet.
Själv sk-ter jag i om man väljer kärnkraft eller förnybart + lagring, bara tummen kommer ur så att något av det (eller båda i kombo) byggs.
Båda behövs. Kärnkraften har svårt att agera reglerkraft, men vätgasbränning är perfekt som reglerkraft.
Min favoritlösning fungerar som reglerkraft – ett eller ett par sjujävla pumpkraftverk. Mycket bättre verkningsgrad än vätgas som energilager. Men försök hitta lämplig plats i södra Sverige att lägga under vatten och dessutom lyckas överleva politiskt över nästa val – kommer tyvärr inte att hända.
Det har byggts fem pumpkraftverk i Sverige. Tre av dem är i nån sorts drift, medan de övriga två är ombyggda till vanliga vattenkraftverk.
Det blir ännu intressantare som räkneexempel. Hur många snurror? Vilken area behövs för dem? Hur mycket betong till fundament? Och den verkliga “tiotuenkronorsfrågan”: hur lång tid kommer alla överklaganden ta?
Ministern är en väldigt klok ung man.
Lösningen på energifrågan heter solenergi, värmepumpar, energilagring, effektivisering av befintlig vattenkraft och energieffektivisering.
Kärnkraft, biobränslen (undantaget restprodukter från miljöåtervinning), fossila bränslen, ny vattenkraft, vindkraft och stora solkraftverk är alla förlegade lösningar och bygger på rent destruktiva tankesätt.
Så fort någon nämner ordet kraftverk, så är det en icke hållbar lösning.
Sverige behöver ett geografiskt utspritt nät av 100000-tals små producenter med lokal lagringskapacitet. Ingen ny markanvändning annat än för kraftdistrubution ska tillåtas.
Infångade av solenergi ska utnyttja markyta och fastigheter som redan används för andra ändamål.
Fokus på forskning på effektiv energilagring, inte idiotier som vätgas med enorma förluster.
Batteri teknik som inte innehåller sällsynta ämnen eller måste väga minimalt och vara pyttesmå.
Ett system för en villa kan få väga ton och vara skrymmande, det ska inte sitta i en bil. Det ska vara kostnadseffektivt och miljövänligt i längden.
Sluta stirra er blinda på Lion batterier.
Det samma gäller solceller, dagens jakt på supereffektiva solceller. Istället för att forska om extremt billiga miljövänliga solceller med mindre krav på effektivitet.
Om de har 10%s effektivtet, men kostar en hundradel, så får man 900% mer energi för samma pris.
Krav på alla nya fastigheter att de ska generera 100% mer elenergi år 2030 än vad de förbrukar på helåre
Att fixa allt detta blir billigare, ger mer energi och går fortare än att bygga ut kärnkraften i Sverige.
Spara miljarder och få en kraftförsörjning som är anpassad för att stå emot yttre-, inre hot och katastrofer.
Ja, det låter ju som en fin Deus ex machina.
Oj, vem ska betala för batteriet jag ska ha hemma menar du? 🤣
Ja, det blir något man kan välja att göra själv, när är elpriset negativt får man ju betalt för att ladda.
Bara så jag är med, om alla laddar när elpriset går ner så bör väl elpriset gå upp?
Lugnt om tio år så har de flesta ett batteri parkerat på utsidan som man kan använda för variationer i tillgång på el.
Elektriitet lämpar sig mycket bra för storskalig drift, och elekticitet är ovanligt bra för energiöverföring över långa avstånd.
Kärnkraft är inte destruktiv.
Kul att se att bloggen ska testköra en EV9.
Sjukt bra bil.
Ioniq 6 är väl iofs mer den sedanmodell och landsvägare som passar Bloggarn.
Vad gäller teknik så är väl utöver Tesla Kia/Hyundai de enda vettiga alternativen just nu.
Tyskarna och kinasvenskarna är en generation efter.
Kinasvenskarna? Du menar som Kirunasvenskarna som åkte till Sovjet?
Annars om du menar de svenskar som arbetar för Volvo Cars i Kina är det en rätt liten grupp. Och i Göteborg, där all utveckling sker, är det mest sverigesvenskar. Och fullt med indier. Och en hel del kineser.
Han tycker illa om alla som köper Volvo. Svenska jobb är inte så mycket värda, för de är väl fack-anslutna hela bunten…
Kinaägda företag är lika illa som Muskägda.
Alla som hatade Huawei och tyckte det var bra med en bojkott glömmer snabbt när de pratar om bilar.
För övrigt hoppar jag bara allt Tesladravel (överhoppningen fastnade på Provkörning) och även om det säkert är många som klickar på inläggen och är upprörda i små grupper sänker det IMHO kvaliteten på bloggen.
Men det är bara min höst personliga åsikt och det är inte min blog 😀
Du har rätt till din åsikt. Bara att hoppa över.
Jag har ingen Teslabil, men jag är oavsett det intresserad som sjutton av ämnet, och skulle till och med önska om bloggarjäveln kunde köra ett “fredagsmys” med en veckovis uppdatering om vad som hänt i konflikten.
För det här riskerar ju att få Tesla att lämna Sverige (och facket kommer då hävda att de vunnit), och sker det så kommer Sverige vara paria sedan när utländska företag kollar på om de ska etablera sig i Norden eller ej.
McDonalds har inga problem med kollektivavtal eller lönsamhet. Men drivs företaget av en någon egensinnig person med krav på allsmakt kanske företaget inte väljer att etablera sig i Sverige.
Blir det någon artikel sen kanske angående PISA?
En take från ett flertal politiker och journalister är ju att det är att vi har friskolor som är problemet och att vi inte sätter nog fokus på dåligt presterande elever. Trots att andra länder med ett mer privatiserat skolsystem presterar bättre och att Sverige redan ger noll extra resurser till välpresterande elever och anpassar undervisningen till de som presterar sämst.
Orkar inte. Skrev om det typ 2018 eller ngt.
Det är extremt konstig vinkling på rapporteringen kring PISA undersökningen. Våra resultat sjönk inte mer än jämförbara länder, tvärtom så verkar vi ha sjunkit mindre än de flesta andra. Det är med mycket stor sannolikhet en pandemieffekt. Om något så visar det med stor tydlighet hur idiotiskt det är att stänga skolor och distansundervisning.
PISA är bra på det sättet att det finns något för alla politiska smaker att skälla på genom att dra felaktiga slutsatser.
Men rapporteringen är som de militära konflikterna i världen starkt färgad av journalisternas åsikter.
Det är bara H*as hela tiden nu. Alldeles för lite om Ukraina , fast det senare kan ha extisensiell betydelse för oss i Sverige och det förra är av begränsad betydelse för Sverige.
Ligger säkert något i det ja, hört en del kommentarer I Norge om de som avslutade skolan under corona.
Coronaungdomar kallas de och ofta att de har dålig självdiciplin när de kommer in i arbetslivet efter ha vant sig med väldigt chill skola.
Om de väljer rätt bransch så hamnar de i gott sällskap. Otroligt många som vant sig vid att det är okej att spendera arbetsdagen på att utföra personliga ärenden, passa upp barn, osv, och vara oanträffbara större delen av arbetsdagen och ignorera alla frågor från kunder och kollegor.
Det var nog en hel den sortens attityd (förutom en enögd censurkultur) som gjorde att Twitter köptes med en hostile takeover, för att strax filéas. 75-80% fick gå direkt. En del kom tillbaka. Yogarum, egentid på jobbet, arbetsfria dagar, gratis baristas och buffémat hela dagen. Enbart förplägnadskostnaden lär ha varit många hundra dollar per dag och anställd, även om långtifrån alla kom till jobbet. Massivt svinn. Helt enkelt inte affärsmässigt hållbart. Aktiekursen gjorde heller ingenting på tio år.
Än har X inte fått svarta siffror, gissas det. Annonsbojkotten från Disney, IBM m fl (efter en fejkattack) är säkert kännbar – men det är också en principsak för ägaren. Envis typ det där!
I Sverige har man 25 barn i varje klassrum och ofta två pedagoger. I Kina har man 50 barn i varje klassrum och EN lärare. Det kan iallafall inte bero på resursbrist att svenska barn presterar sämre än kinesiska inom teoretiska ämnen iallafall.
Ett annat perspektiv är att PISA inte visar särskilt mycket. Kinesiska studenter och doktorander är kända för att vara duktiga på att lösa uppgifter, men med en nästan total avsaknad av initiativ och förmåga att tänka kreativt. Dessutom, kan man överhuvudtaget lita på kinesisk statistik, egentligen? Man ska inte stirra sig blind på PISA.
Inte för att mata SD idioterna men…
Det finns en tydlig integrationsutmaning.
Rensar man bort utrikesfödda och de med minst en utrikesfödd förälder så är resterande i top3 vad gäller PISA resultaten.
Vilket visar hur mycket vi behöver jobba med integration och utbildning för de som inte får samma förutsättningar hemifrån. Det kommer bli dyrt men frågan är ju vad det kostar att bygga en stor grupp i utanförskap med sämre förutsättningar än medborgarna i gemen
Integrationen handlar främst om social integration, inte om utrikes födda. Om du mäter skolresultat för barn med etablerade föräldrar presterar de rätt bra.
Jag påstår att det hela handlar i första hand om att barn som presterar svagt kommer från underklassen och har fått dessa värderingar med sig hemifrån.
Så är det ju men det är väl det man i allmänhet menar med brist på integration. Att den har skapat en stor ny grupp av relativt fattiga som därav orsakar alla de problem som följer av det.
Ingen peng ingen pang. Vi måste sluta mata knarktrollen med pengar
Integration är ett magiskt ord som tydligen löser alla problem, förlåt utmaningar. Vad innebär det i praktiken? Statlig bostadsort tilldelning o annan sociala ingenting görs konst?
Du hade så tveksam svenska att jag inte vet vad du förväntar dig för svar?
Bostadsorts tilldelning. Nöjd nu. Det andra är en göteborgare
Teslaägare är ett bittert gäng.
Fackpampar är utan undantag nobla riddare.
Elkris i Sverige???
Importerar motsvarande 3% av svensk produktion.
I kärnkraftslandet Finland är siffran ca 20%.
I Litauen ca 105%.
Danmark och Norge exporterar el.
Tack EU för att det inte finns krav på grundläggande egenförsörjning på medlemsländerna.
Apropå kollektivavtal och strejker i Sverige som drabbar 3e part.
I de flesta andra länder inom EU finns lagstiftning istället för kollektivavtal. Är man ofta i Frankrike så upptäcker man att strejker som påverkar samhället är betydligt vanligare än här.
Vi i Sverige är inte så vana att protestera om vi tycker om något är fel, utan knyter näven i fickan. Som tur är finns det ett undantag och det handlar om synen på ryssen hos större delen av befolkningen 🙂
Bilen som statussymbol är ett av världens största miljöproblem.
Är det verkligen korrekt? Även om jag förstår att din position är att bilar är av ondo, och kärnkraft och allt som slutar på “…verk” men är det verkligen bilar som inköpts för att markera status som är problemet?
Kan tro att många Teslor är köpta just i det syftet t.ex.
Däremot finns det ju gott om gamla härken till blybensinare i t.ex. Kina, Indien, Afrika, Europa (i synnerhet gamla öst) m.fl. ställen där jag kan hålla med dig om att det potentiellt är ett problem. Man jag har ingen data på hur utsläppen fördelas mellan statusbilar och övriga bilar. Sen vill jag också hävda att transport tar en hel del av fordonsutsläppen så för att summera, bilen som statussymbol tror jag inte ens kvalar in på top 5 över de största miljöproblemen.
Bilen som statussymbol.
Får erkänna att jag nog har blivit fördummad för jag är inte riktigt med på svaret här men jag missar nog något.
Kan vara långvarig blyexponering? 😉
DJT uppvisar förutom taskig härkomst tecken på den sortens mental påverkan som har visats korrelera med just bly. Uppväxt i förort till NYC när alla hade stora bilar som behövde massor av antiknacktillsats i bränslet. Gulf Super No-Nox minns jag som märke när jag var barn men tyckte då bara det var ett fånigt namn. Avgaser luktade spännande.
Inte alls personligt riktat till Brasklapp; mera en ironi till bilfrihetsfanatikerna. Lagom är rätt så bra.
Huruvida något är en statussymbol eller ej ligger enbart i betraktarens ögon. Den blir en statussymbol enkom p.g.a. att du gör den till det.
Elbilar kom iaf inte bidra till mindre miljöproblem, det kan bara mindre bilkörande göra.
Om man byter fossilt bränsle mot elektricitet så lär både närmiljön och klimatet bli bättre.
Jag har inga problem med folks inbillade statussymboler, jag kan ignorera såväl personerna som deras symboler. Däremot har jag problem med alla dessa statarromantiska ludditer som vill tvinga på mig tagelskjortor de själva inte bär.
Bra sagt, Pentii!
Verkar som att Tesla är lite si och så med att följa lagstiftningen enligt en anställd i Umeå. Fick inte klar bild av om pensionsinbetalning är heller. 4,5% står det bara (6% har fler avtal tydligen börjat med)
https://www.dn.se/ekonomi/teslamedarbetare-ingen-har-koll-pa-arbetsmiljolagen/