“Öö-öö-ööhn, öö-ööö-ööhn, du är död!”
Författarjäveln, 11 år gammal
Göteborg har just nu ett unikt flottbesök av hangarfartyget HMS Queen Elisabeth (QE), det största örlogsfartyg som brittiska flottan någonsin haft. Ett lättåtkomligt ställe att beskåda henne tills hon lämnar i helgen är Billingen vid Nya Varvet, då det annars är svårt att trots svenskt så kallat strandskydd komma åt platser där man kan få se henne utan att konsekvensutsättas av polisen. Jag har för övrigt växt upp i området, vilket väckte en del minnen.
Nu ger QE sig av till helgen, men om du är föräldraledig eller disponerar din egen tid så är det barnvagnsvänligt upp på Billingen, fram till huset, där man får vika av åt höger och sedan hindras eventuella hjul av en trappa. Men det är då bara 50 m kvar till bunkern på fotot ovan. Du parkerar på EasyParks parkering vid Nya Varvets förskola och promenerar resten av vägen om du är bilburen.
Annars är det svårt att lyckas se QE, då det är skyddsobjekt eller industriområden med tillträdesförbud som blockerar vyn av henne i Skandiahamnen eller vad det numera heter. Man ska också vara försiktig med kameran, för delar av Tånguddens hamn och hela Käringberget är skyddsobjekt med fotoförbud, och Försvarsmakten saknar humor numera, så även om detaljerna inte går att urskilja riskerar du att konsekvensutsättas av lagens långa arm om du använder fel kameravinklar.
Själv växte jag upp här, åren 1980 – 1986 och som 10-12 åring lekte vi krig på främst Sjöbergen, och ibland här på Billigen. Bunkrarna på Billingen var mer välbevarade än på Sjöbergen, där vi oftast lekte krig. Vi var en Hagen – Nya Varvet – Carnegie Äng-klass, men skulle vi gå i krig med våra knallpuffror eller plast M-16 mot pojkarna (alltid pojkar på den tiden) i Tånguddenklassen så var det Billingen som gällde. Här fanns det rent av en bunker som var en tunnel rakt genom berget högst upp.
Annars lekte man cykeljage inne på Nya Varvets skyddsområde, och på hösten kastanjekrig, som vi lyckades genomföra utan att någon behövde åka till sjukhus. Hur det nu gick till. Gud skyddar barn och alkoholister antar jag.
Till min förvåning var den första bunkern fortfarande intakt.
Jag trodde att de alla hade blivit igenfyllda av säkerhetsskäl, men vid fortsatt utforskning så visade det sig tyvärr stämma för resten av bunkerlinjen.
Tunnelnbunkern hittade jag inte alls, inte ens det rimligtvis igenfyllda inslaget, men jag lade inte så mycket tid på det.
1982 kom hemdatorerna och 83 – 84 roll- och konfliktspelen och att leka krig var något som elvaåringar höll på med. Sedan blev man tonåring och intressen splittrades, liksom skolklassen när alla till slut fick välja gymnasie istället för att endast ha en sak gemensamt med sina klasskamrater – att deras föräldrar av olika anledningar bodde i samma område.
På den tiden var detta skyddsområde med förbud för utlänningar, medan själva Nya Varvets örlogsbas var förbjudet område. Men det var långa stängsel in dit, och underhållet var sådär. Det sägs att elvaåringar kröp in till det förbjudna, men det är preskriberat nu och dessutom var man inte straffmyndig innan 15 års ålder, även om vi inte var medvetna om det på den tiden.
Vad som slår mig är att på de 40+ år sedan jag var här sist är resultatet av ekonomisk tillväxt. Då var detta en tyst idyll, men nu ligger det konstanta vrålet från industriområdet Göteborgs Hamn, samt raffinaderierna, över Billingen och den annars fantastiska vyn över Göteborgs hamninlopp.
Att brittiska flottans största fartyg någonsin är en dvärg jämfört med Mette Maersk är väl bara symptomatiskt för det före detta imperiet i jämförelse med den ekonomiska tillväxten.
Jag undrar var de som bor i tiomiljonersvillorna i Hagen och Tångudden tycker om oväsendet numera? På den tiden kostade en villa en halv miljon och det var tyst.
Passa på medans ni kan. Tyvärr blir det mörkt efter arbetstid.
Fast kanske får vi vänja oss vid flottbesök när vi är med i Nato och sådana här händelser blir rutin. Annars minns jag hur jag försökte se HMS Invincible när hon var på besök för kanske 15 år sedan, bara för att endast se hennes torn någonstans från labyrinten av körbara vägar norr om älvmynningen.
Arkens Hotell & Spa har för övrigt för mycket träd och annat i vägen, så därifrån ser man inte något.
Och letar du runt kanske du kan hitta bunkertunneln genom berget …
Tillägg: På lördag håller Oscar II Fort öppet för fotografering av QE och även för att se henne kasta loss. Mer information hos OII på Facebook.
57 kommentarer
Testar ett nytt skrivbord. Verkar fungera.
Rejäl skuta.
Käringberget är väl gamla KA4, känner igen namnen Tångudden, Radarhöjden var också något jag minns.
Fint stället att göra “lumpen” på, många besök på öarna också.
Nära till Frölunda-torg o köpa pizza med vaktens 240 om jag minns rätt.
Gubben som var befäl (en av dem) över vakten till KA4 var lite speciell, han hade varit med och bärgat regalskeppet Vasa, det fick man höra några gånger när man hade beredskapen.
Kan inte låta bli att fundera. Är hangarfartygens tid snart förbi ? Plötsligt dyker det upp 30 Seababies från olika håll, eller 50 flygande drönare, eller kanske 20 hypersoniska missiler från ovan ? Radar cross section lär ju vara enorm och omöjlig att missa.
Hur som så måste dom hålla sig utom räckhåll så mkt som möjligt.
Sovjetunionen kunde tillverka robotar som kunde färdas i 5000km/h redan på 60-talet som använder radar för att hitta största målet vilket var hangarfartyget, eller i fallet i Ukraina ett köpcenter (lada) som var största byggnaden.
Luftvärnsskärmen runt hangarfartygen är utvecklad för detta.
Men ett av syftena med att utveckla Kinzhal var ju att med högre anloppshastighet (10000km/h) kunna penetrera skärmen.
Vilket Patriot visat är svårt. 6 av 6 nerskjutna. Ju snabbare en missil rör sig genom luften desto lättare är den att se.
Smådrönare är GPS styrda och får inte träff på ett stort hangarfartyg som är i rörelse och skulle de använda radar så är de otroligt lätta att se och plocka för eldrörsbaserat närskyddsluftvärn, CIWS.
I grund och botten handlar det om att mätta luftförsvaret, dvs få genom hundratals drönare genom luftvärnskärmen eller med brutal fart få genom en eller flera robotar.
Det finns inga wunderwaffen. Det finns vapen och motvapen. Det gäller att ha tillräckligt många vapen så motvapen inte kan klara av att slå ut dem.
Drönaren behöver ju inte nödvändigtvis vara radarsändaren.
Å tredje sidan är väl Hangarfartygens styrka att de inte behöver vara i närheten av målet/drönarbasen. Drönarsvärmen måste nästan transporteras med något större innan den släpps loss och den farkosten (flyg/skepp) är sårbar. Kanske en ubåt han ha det som komplement till torpeder? Annars vette tusan.
Om vi hade haft kvar en handelsflotta skulle det däremot ha varit en bra ide att återuppväcka tanken på självförsvars-containrar och spaningssköld av drönare för att undvika pirater och andra ytskepp.
Intressant som sagt. Det är väl därför dom satsar på atomdrivna ubåtar mot Kina, Aukus samarbetet.
Det är långt från Australien till Sydkinesiska sjön. Det är för att få räckvidden. Australien tänker nog att de har en hel del volym vatten att ha koll på.
Nej, det är väl troligt att man skickar upp en större drönare som belyser målet så passiva sensorer i smådrönare får syn på målet.
Fast allt som utsänder radar syns. Då skickar man en robot i den riktningen och när den nått nära senaste positionen börjar den söka aktivt och dagens målsökande robotar är mycket, mycket effektiva.
Sedan har du en blind drönarsvärm.
Som sagt, vapen och motvapen
Det finns inga Wunderwaffen…
Enklaste sättet att skydda hangarfartyget är att hålla sig på avstånd. Flygplan når längre än drönare.
Beror på vad det är för drönare.
och beroende på uppdraget så kan man behöva komma närmare.
Men ett hangarfartyg är ingen långsamseglare. De gör lätt 30-35 knop och rör sig lätt över stora ytor själva.
Men de har en poäng i att de har eldkraft nog att överväldiga det mesta.
Det är styrkan, och kombinationen av vapen. Inga enstaka wunderwaffen
Iofs planerade Sovjet att bestycka sina KH22 mfl sjömålsrobotar i Mach 5 att detonera termonukelära vapen i närheten +- 5km för att nå effekt.
Finns väl redan drönare med i stort sett samma räckvidd, men de blir ju då dyrara men inte i närheten av F35 för att inte atala om ett hangarfartyg. Utvecklingen går också rätt snabbt men även om man ska ha upp en svärm drönare så behöver den någon stans att utgå ifrån och de med lång räckvid startar ju som vanliga plan idag så kanske ett hangar att utgå ifrån..
Två ord på Natospråk. Roman Candle.
Döm av min förvåning när jag tyckte mig möte Mr W i en Tesla på en småväg i Värmand igår. Behöver nog nya glasögon! =)
Det lär du behöva.
På den tiden jag jobbade i hamnen, var ett jävla liv på miljonvillorna på andra sidan hamnen, att det väsnades, att man gasade för mycket. Som tuffingar i hamnen, och strejkvänliga medarbetare så var det “Det ska la de skita i, hörre Bosse, blir det övertid ikväll eller?”
Stena line gick ju trots allt de boende till möte inne i staden, och sänkte hastigheten på maskinerna – vilket gjorde att de varvade mindre… Inte att de lät mindre..
Jag kan relatera! Är själv uppvuxen i Tångudden och har spenderat otaliga dagar utforskandes de där bunkrarna.
Väldigt spännande för en liten grabb. För övrigt så tycker jag inte att ljudkulissen har förändrats nämvärt på åtminstone 30 år. Det hörs emellanåt nåt brak av någon container och bakgrundsljudet från hamnarna. Det hör till och som göteborgare lär man sig älska sin industri. Ljusspelet från kranarna nattetid är minst i klass med skylinen på Manhattan, YMMV.
Ska inte vara negativ angående våra allierade, men tycker historien om Queen Elizabeth och Prince of Wales är starkt sedelärande om offentlig upphandling, försvarspolitik och statsfinansiella prioriteringar.
I korthet, fritt ur minnet: de nya hangarfartygen beställdes för att UK och Frankrike tillsammans skulle utöka sin hangarfartygsstyrka. För UK skulle det bli en rejäl förmågehöjning jämfört med tidigare STO/VL hangarfartyg med Harrier. Man skulle nu ha katapulter och kunna använda riktiga jaktplan på samma sätt som amerikaner och fransmän. UK såg till att plöja ner pengar i F-35C-projektet för att få ett passande jaktplan. Men fransmännen drog sig ur hangarfartygsprojektet när britterna bestämde sig för att ha dieseldrift istället för atomreaktorer. Sen blev det ytterligare rejäla förseningar och man var inne på att bygga bara ett fartyg. Sen beslutade man sig för att bygga det kortare och mindre utan katapulter och flyga med den den vertikalstartande F-35B. Sen beslutade sig nya brittiska regeringar för att ändå bygga två långa fartyg med katapulter, halvägs in i bygget. Sedan när Queen Elizabeth nästan var färdigbyggd beslutade man sig slutligen för att göra det sämsta av båda världar och spara in någon procent av budgeten genom att inte installera katapulter. Man kan tog dessutom inte Prince of Wales i tjänst utan har det som ett rent reservfartyg i malpåse.
Vad man fått är alltså ett hangarfartyg som visserligen är stort och tungt men varken är mer uthålligt än de gamla STO/VL-hangarfartygen, eller kapabelt att använda sig av katapultstartade jaktplan. Man har dessutom lagt ner rejält med pengar på att utveckla jaktplan som inte kommer att användas. Och allt egentligen för att spara in någon procent av budgeten på katapulter. Det är som att utveckla en världsledande elbil med en ny och revolutionerande batteriteknologi och sen i sista stund bestämma sig för att använda en bensimotor eftersom det blir lite billigare en batteri+elmotor. Man hade kunnat flyga F-35B från sina gamla hangarfartyg till en bråkdel av priset, liksom USA gör från sina amfibiestridsfartyg.
Ehum, är det månne som Sveriges tragikomiska Hkp14 projekt ? Så illa kan det inte vara…
Att hon skulle ligga i malpåse verkar inte stämma. Wikipedia säger:
“On 15 May 2023 the Secretary of State for Defence denied that she was being cannibalised and mothballed and said that she would be in full service by that autumn. The ship returned to sea for trials after completing repairs on 21 July 2023.”
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Prince_of_Wales_(R09)
Då har de ändrat sig igen. Men har för mig att de inte har beställt tillräckligt med plan till båda skeppen. Ett amerikanskt hangarfartyg tar ca 70 jaktplan som standard, medan Queen Elizabeth tar 12-24, max 36. Kolla på bilderna, inget på däck. Har sett flera fartyg av Nimitz-klassen på nära håll, och de har hela däcket täckt med plan. QE borde egentligen kunna ta ännu mer, eftersom man inte behöver plats för katapulter.
Ännu roligare: nu tänker man bygga om båda fartygen med nya landningsdäck och katapulter… Blir ju säkert billigare att göra så.
Jänkarnas hangarfartyg kallas “assault carrier” och det säger något om stridsuppgifterna som ska lösas. För att göra riktiga hangarfartygsräder med tung vapenlast behövs katapulter för att flygplanen ska orka starta. Med skidbacke av typ Admiral Kuznetsov får man helt enkelt ägna sig åt andra uppgifter. Bastionförsvar är en sådan. Då robotjagarna står för luftvärn så får hangarfartyget ägna sig åt ubåtsjakt och skjuta sjömålsrobot.
Fina bilder. Kul med finbesök.
Men en permanent framtida NATO bas borde såklart ligga på Gotland och inte i Göteborg.
Gärna med ett rejält fartyg från “green-navy” flottan (eller vad den heter), bestyckad till överdrift, självklart med kärnvapen ombord.
Ja såklart. Då behövs några rejäla bergrum på Gotland, annars är det svårt att gömma sig. Cementa kan hjälpa till att gräva. Ouups – glömde, Länsstyrelsen Gotland säger nej till allt …
Finns inte så mycket “berg” på Gotland. Mest kalksten
När du kommit ner på rätt djup för att skydda dig mot det mesta behöver du länspumpar…
Kalkstenen smulas sönder av markpenetrerande bunkerbusters.
På Gotland gäller mobilitet.
En 8×8 trailer med mobil ledningscentral som styr insatserna.
Det finns trainspotting men man borde kanske börja med hangarfartygspotting?
Jag besökte ett från vilket jag kunde se två till för nån vecka sedan. Men i vilken stad? 😎
San Diego
Japp, San Diego. En mycket mäktig syn även om dom ligger rätt still.
USS Midway var fantastiskt roligt att besöka, trodde det skulle vara en halvdag men både hustrun och jag fick motas ut vid stängning.
Midway var fyllt av veteraner som guidade och berättade sina historier om hur det varit på båten. En ex-pilot som förklarade vad han lärt sig på 800 landningar till havs, oftast i mörker. En navigation som visade hur man höll koll på fartyg i omgivningen.
Båten byggdes på 18 månader och en majoritet av varvsarbetarna var kvinnor. Försök att komma i närheten av den effektiviteten idag.
De kvinnliga svetsarna var erkänt duktiga i krigsinsatsen i WW2. Vissa påstår att den starka omsvängningen mot hemmafruidealet på 50 talet var en motreaktion mot just kvinnornas intåg (och sedermera uttåg) som industriarbetare.
Mitt femte hangarfartyg.
Invincible, Intrepid, CDG, Kearsarge och QE. Inga foton på Invincible, det var nog innan smartphones.
Möp, möp.
USS Kearsage är inte ett hangarfartyg.
Möp, möp…
(Roaddrunner)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/USS_Kearsarge_(LHD-3)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Amphibious_assault_ship
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wasp-class_amphibious_assault_ship
Känner mig nödgad att posta en liten korrigering: Mette Maersk har 19 systrar, är 399 meter lång och kan ta ombord 18.333 st 20ft containrar. Jag jobbade med Triple E projektet och är fortfarande mycket stolt över resultatet.
Gick på artikel på Wikipedia.
Mette Maersk,ten years ago surrendered her name to a new ship. She is now called Gustav Maersk, still sailing, currently in Liuheng, near to Ningbo. Ten years ago, when Maersk had two weekly calls from Gothenburg to China, Gustav Maersk, then Mette Maersk, and some of her sisters visited Gothenburg on a regular basis.
The ship that is in the photos above has “Mette Maersk” clearly written on the bow.
Bra jobbat. Såg ett av Tripple E i Köpenhamn. Big Ass Ship.
Är det sant att deras skrov tål mer påfrestning när de är lastade?
Nja, det beror på vilken typ av påfrestning. Surrningsbryggorna riskerar att vibrera lite väl mycket om det inte finns containrar surrade. Skrovet rör sig som en orm genom vattnet när det är sjögång pga längd och bredd, vilket kan resultera i att vissa containerstackar kommer i själsvängning. Ovanligt, men det händer och är rätt läskigt.
Nja, det beror på vilken typ av påfrestning. Surrningsbryggorna riskerar att vibrera lite väl mycket om det inte finns containrar surrade. Skrovet rör sig som en orm genom vattnet när det är sjögång pga längd och bredd, vilket kan resultera i att vissa containerstackar kommer i själsvängning. Ovanligt, men det händer och är rätt läskigt.
själv-svängning…
:-/
Göteborg och “krig” lyfter spännande minnen…
Under FMÖ86 flög jag med staben som stabstelegrafist i en TP84 från F16 till Landvetter. Det blev mycket muntlig rattata i högtalarna inför landning – Fi attackerade! Sen bar det iväg i radioterrängbilen tillsammans med sedemera Sheriffen i Vares, Ulf Henricsson, i baksätet till en ledningsplats. Det var tider det 🙂
Fanns det verkligen en tunnel *genom* berget där uppe. Jag känner till ett skyddsrum med järndörr från dalgången mitt på berget, en “grotta” i en brant innanför en damm, och en slags skyddsrum bestående av nergrävda betongrör nära den sydöstra luftvärnsställningen (rören i sistnämnda skyddsrum verkade iofs på andra sidan hänga ihop med ett värn, kanske var det det?)
Typ 10 meter lång tunnel. Inget stort.
@LW, dina årtal är lika träffsäkra som en rysk raket..
Vad gäller PC och Tv-spel.. ge dig inte in på det, du saknar helt bäring..
Det var min personliga upplevelse av när man började med olika saker. Inte när den första hemdatorn kom.
Vet inte om du ens vet vad hemdatorer (ledtråd: det var inte PC) var för något eftersom du tror att roll- och konfliktspel har något med tevespel att göra.
Hört talas som Vic-20, Vic-64, Atari 600 XL, Atari 800 XL, Spectrum, Spectravideo osv? Detta var alltså till och med före Amiga.
För årtal, se artikeln i Wikipedia.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hemdator
Vad jag ser så fanns hemdatorerna 1982.
Vad gäller rollspel så kom första utgåvan av svenska Drakar och Demoner 1982. https://sv.wikipedia.org/wiki/Drakar_och_Demoner
Jag spelade aldrig just det spelet, men det var 83-84 som rollspel exploderade i Sverige. Just ovan nämnda spel i andra utgåvan med Elricomslaget kom 1984.
Japp, vi började med Dungeons and Dragons runt 1982.
VIC-20? Nymodigheter! Använde en Commodore PET (den gamla, med det lilla tangentbordet i storlek dagens telefoner) runt 1979 – 80. Fast hellre körde man på DEC-10 med TOPS-10.
På första “riktiga” programmerarjobbet hade jag en ABC 1600 med en hårddisk på hela 20 MB! Någon måste haft kul när den tillhörande bruna musen döptes – beteckningen var R8.
Haha vad vill du ens med din kommentar? Vår första hemdator var en SVI 728 som vi köpte 1984, men kompisen hade en ZX80 som de hade köpt flera år före vi skaffade hemdator. Den kom 1980.
Ah, ZX80. Då kunde man spela Bilbo.
Oj oj vilka minnen.. ZX spectrum, “the Hobbit”
Vad snackar du om? En klasskompis hade Commodore 64 1983. Vi hade ett Philips G7000 TV-spel 1980, med hela tre olika spel.
Hette Vic-64 iaf i Sverige 1983, Commondore 64 blev nog namnet först typ 1985.
Farbror Erik är för gammal och minns inte exakt vad det stod på den beige lådan eller den matchande bandspelaren. Den kan ha varit inköpt i UK då familjen spenderat en tid där innan killen började i min klass i 2:an. Vi hade 64:or i skolan med, och de var Commodore. Men de var nog inköpta 1985. Vi programmerade i LOGO och sparade våra alster på en 5 1/4″ diskett.
Kan inte minnas vilka spel vi spelade på 64:an dock. Däremot hängde jag mycket med en kille i gymnasiet som hade en Spectrum 128, på vilken vi spelade Dynamite Dan och Quazatron. Men då var ju de datorerna reliker redan, och the new hotness var Amiga 500, som vi bägge spelade hos en tredje polare vi hängde hos, när vi inte spelade Mutant 2089 dvs.
Till Farbror Eriks försvar så tror jag inte att Commode 64 någonsin har hetat Vic-64, utan att den bara kallades så för att rida på framgångsvågen Vic-20 (som hette så).
Gah, commodore.