Priserna fortsatte rusa i USA med prisuppgångar på 7.1% i årstakt vilket kallas “lägre inflation”. Svenska konsumentprisökningar rapporteras idag och förväntas bli 9.7% i årstakt, rejält över Riksbankens prognos. Börserna stiger i Asien under onsdagsmorgonen efter positiva börser i Europa, USA och Sverige igår. Trots att det är varmare i Sverige idag fortsätter elpriserna vara extrema och är nu samma i hela landet.

Stockholmsbörsen steg med +1.51% för OMXS30 och +1.74% för OMXSPI. Kronan stärktes mot dollar till 10:24 SEK, men är stabil mot eurons 10:88 SEK. Guldpriset stiger dock till 596:- SEK per gram.
De amerikanska långa räntorna backade ordentligt i USA, med 10-åringen som gick från 3.61% till 3.51% och tvååringen som gick från 4.39% till 4.22%. Korta räntor backade också något undantaget enmånadersräntan.
Anledningen var att priserna som mätt i amerikanska CPI ökade med 7.1% i årstakt, vilket var mindre än väntade 7.3%. I media brukar man kalla detta sjunkande inflation vilket får allmänheten att tro att priserna går ner, men så är alltså inte fallet. Det handlar alltså om 7.1% prisökningar ovanpå de stora ökningarna förra hösten, inte några prissänkningar.
Börserna i USA steg förstås och S&P-500 gick +0.73% medan Nasdaq 100 gick +1.09%. Tesla gick som sig bör mot strömmen med -4.09% och Elon Musk är inte längre världens rikaste person, utan verkar allt mer agera som en konspirationsnöt utifrån hanteringen av Twitter och utspelen där. Nu är Musk dock bara en liten minoritetsägare i Tesla, även om han fortfarande tolereras som VD av aktieägarmajoriteten. Vi får se hur länge det varar.
I de asiatiska tidszonerna fortsätter börsuppgångarna.
ASX 200 +0.67%, Hang Seng +0.63%, KOSPI +1.00%, Nikkei 225 +0.77% och Straits Times +0.48%.
Svensk konsumentprisinflation presenteras idag som mätt i KPI och Riksbankens för allmänheten ointressanta KPIF, som struntar i att stigande räntor ökar hushållens kostnader. KPI och KPIF är förstås inte riktig inflation, utan bara vad som drabbar hushållen som kollektiv enligt teoretiska modeller.
Inflationen väntas landa på 9.7% för KPIF, och KPI lär bli rejält högre på grund av stigande räntor – jag kan bara ponduspostulera, men vi kan nog spräcka elvaprocentgränsen. Riksbankens prognos för KPIF är 8.8% så det lär knappast innebära att Riksbanken avser att sluta höja räntan. KPIF väntas öka med 8.2% exklusive energipriserna, så det handlar inte bara om stigande elpriser.
Väsentligt är att dessa prisökningar oavsett om det skrivs “inflationen stiger” eller “inflationen sjunker” i media innebär just fortsatta prisökningar ovanpå de vi redan haft. Sjunkande inflation betyder inte att priserna faller, bara att de inte ökar lika snabbt längre.
Elpriserna fortsätter vara extrema trots att det blivit varmare. Idag är det samma priser i hela landet, även i SE1 och SE2 som inte får något av Tidölagets elprisstöd.
Priserna toppar exklusive momgs på 643 öre per kWh, snittar på 484 öre och är som lägst 293 öre per kWh.
Vi får hålla tummarna om att blidvädret i helgen faktiskt sänker elpriserna, för dagens tö och plusgrader räckte tydligen inte för att ta bort extrempriserna.
110 kommentarer
Varmare? Är ju kallare dagen den här säsongen och fortsätter vara kallt till söndag ser det ut som. Bor i SE3
Ahh nu förstår jag! Bloggaren har drabbats av stockholmssyndromet! Lokalt är nationellt.
A.k.a. Lokalinellt
Håller med -16 just nu i Roslagen och SMHI lovar under -10 åtminstone till lördag.
-20 utanför Falun, nytt säsongsrekord.
Vi hade -2 när vi gick till skolan SV om huvudstaden. Den minsta meddelade att det var så kallt att hans ögon skulle frysa vilket skulle resultera i att han sprang in i ett träd med massa svåra komplikationer som följd. Väl underbyggd argumentation tyckte jag men det blev skola ändå till hans stora besvikelse.
Kalla nätter tors-lör, då kan man nog riktigt höra hur kronorna rasslar iväg i elementen.
Man får hoppas SMHI har fel. Det brukar de ha.
Ja kallare än -3 gör ju ingenting för vinterglädjen så får gärna hålla sig där.
Har följt väderprognoserna slaviskt ända sedan Surtrutn öppnade mina ögon med La Nina-år och dom har ändrats totalt med ett par veckors varsel.
Finurlig ung man, Johan, även om han sprang på pumpen (trädet) denna gång. Det kan bli något stort av honom.
Du får bli inneliggare, dvs uteliggare fast du sover i ett hus. Men utan värme. Se till att plasta in mattor av isolering (så det inte sprids fibrer) som du sover under så blir det bra.
Det här med väder är roligt. Du pratar om dagens tö och plussgrader. Bor själv vid kusten och vaknade till -17 grader. Så temperaturen skiftar över landet 🙂
Larmet: Höga elpriser blir kvar ända till 2030
Publicerad 13 dec 2022 kl 16.47
Experten: ”Utsikterna är dystra på lång sikt”
Förvänta dig höga elpriser ända fram till 2030. Det menar Jonathan Lindgren, expert på kommunala frågor hos Villaägarna. Innan Sverige lyckats bygga upp en större energisäkerhet så får vi dras med höga elpriser säger han.
Det gäller hela EU. Ny produktion kostar runt 60 öre/kWh. Det är bara i obebodda trakter (referens Pistvakt) som landbaserad vindkraft ger låga elpriser pga låga investeringskostnader.
Så länge marknadsekonomin får råda kommer det alltså inte byggas bort några energibrister och priserna sänkas. Det som kommer ske är att fossila bränslen kommer fördyras av olika skäl.
Varför skulle man investera i ny produktion och sänka priserna från 1-2 kr/kWh ?
Detta är då den långsiktiga trenden.
Konsekvenserna för Sveriges del är troligen på Swexitnivå. Det blir inga Hybrisprojekt eller konvertering av samhället till sk grön energi. Vad det innebär för bostadsmarknaden, trots fallande räntor återstår att se …
Det tar minst 15 år innan vi får lösningar på plats för att lagra energi från oplanerbar energi , om ens då.
Det saknas lösningar och finns bara ideer. När det gäller planerbar kärnkraft finns det ritningar att bygga efter och saknas bara politiskt mod från SVMPC.
Måste vi inte minska vår konsumtion i väst för att rädda klimatet?
Med dagens elpris kommer konsumtionen att minska med automatik så vi behöver inte aktivt shoppingbanta.
Nöden är uppfinningarnas moder. Utan kriser skulle ingen utveckling ske.
Nästa steg blir 15-minutersstaden med klimat lockdowns. E-valuta på det som styr hur mycket du kan lägga på olika varor som t ex kött och kameror överallt för beteendekontroll.
Minskad konsumtion påverkar nog mer miljön än klimatet.
Just lagringen är väl lösningen på oplanerbar energi men man borde naturligtvis ha kört alla andra energislag tills batterilösningarna var tillräckligt bra och rimligt prisade, typ samma resa som solcellerna gjort.
Sen blir väl solcellerna allt effektivare och levererar längre?
“Statligt danskt bolag får bygga vindkraft i Skåne”
“förhoppning är att vara i drift 2029.”
https://omni.se/statligt-danskt-bolag-far-bygga-vindkraft-i-skane/a/KnL266
Äterigen ska utländsk stat profitera på svenska statens motvilja att driva vinstgivande statliga bolag vars avkastning ger oss lägre skattetryck
Givitvis kräver danska staten att svenska staten ska ta huvudkostnaden – nätanslutningen
Vad är det för problem med det? Danskarna är ledande på vindkraft och elen går till det svenska elnätet. Utländska investeringar är av godo för dne svenska ekonomin, och nätanslutningen hade kostat staten samma pengar oavsett var företagets ägare sitter.
Strax söder är ca 2 mil. Kostnaden för elproduktionen är jämförbar med ny kärnkraft. Fast det senare tar lite längre tid.
Elen går även på export. Danmark har bett SVK att bygga nya kraftledningar till Sjaelland för att öka kapaciteten.
Jag tror inte det är så att det byggs ny elproduktion om detta inte blir av eftersom ett stort tillskott av el i Skåne bygger på att den också kan exporteras. Men det ger överlag lägre elpriser.
I en marknadsekonomi kommer, om inte regering/riksdag/myndighet aktivt stoppar det, ny produktion etableras så länge som investeringen ger rimlig avkastning.
Jag skulle t ex själv investera i nåt som producerad till, säg 50 öre/kWh om priset blir 1 kr, även om det sjunker från 2 kr. Som investerare skiter jag ju i att Vattenfall och Fortums vinster blir lägre.
Villaägare kommer också mer och mer bygga solceller på villor om priset fortsätter vara högt. Det kommer sänka priset då solen lyser vilken kommer sänka genomsnittspriset man betalar över året även om det inte hjälper vid effektoppar på vintern.
Jag tror du överskattar förmågan hos investerare att agera goda.
Det är inte padelhallar utan enorma investeringar och därmed inser de snabbt att de sänker intäkterna radikalt om de överinvesterar i ny produktion. Att öka investeringarna med en viss bråkdel leder till kraftigt sänkta intäkter och därmed vinster för producenterna.
Därav behovet att gå in med subventioner.
Varför har det inte byggts mer offshore i svensk ekonomisk zon? För att de där 20% extra i kostnad för landanslutningen har gjort att det inte är ekonomiskt.
Tillskottet från solel kommer vara väldigt begränsat utom några få månader om året. De länder som har en stor andel solkraft har framför allt låg elförbrukning per capita och dessutom stora subventioner.
Jag är tveksam till att det är så ekonomiskt försvarbart inom överskådlig tid att lägga pengar på detta om man har bostadslån.
Alltså, det kommer investeras mycket , men det komemr gå långsamt ner mot de prognosticerade LCOE vi ser. Och utan att Sverige bygger ut exportkapaciteten kommer det inte exporteras alls, och då får vi Europeiska elpriser.
Det är ett annat scenario än att avveckla planerbar elproduktion i förtid som SVMPC gjorde utan att ersätta produktionen. Man ville helt enkelt ta en politisk poäng. Vi hade naturligtvis haft höga elpriser nu också, men lägre med Ringhals 1 och 2 igång till dess att ersättningskraft funnits. Eller så ville man medvetet få upp elpriserna för att öka inveseringstakten i dyr havsbaserad vindkraft i söder, kanske?
Befintliga producenter har säkert inte motivation att investera i ny produktion som sänker vinsten på befintlig. Däremot, om fri etableringsrätt råder, kommer nya/utländska bolag vilja vara med i dansen runt guldkalven.
Sydkraft bildades väl en gång i tiden genom att kommuner i södra Sverige gjorde gemensam sak för att trygga sin elförsörjning. Varför skulle inte det gå idag?
Jag borde givetvis ha läst på om Sydkraft innan jag skrev ovanstående kommentar, men som tur är kom jag inte med några direkta felaktigheter. Historien om Sydkrafts tillblivelse på wikipedia är intressant läsning (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Eon_Sverige).
Jag tror att det behövs en hel del statliga ingrepp för att överföra 80% av EUs energiförbrukning till fossilfri energi inom en 20 års period eller vad nu målet är. Och då är frågan om de privata aktörerna på en marknadsekonomi kan konkurrera.
Fri etableringsrätt inom de ramar som samhället sätter upp är viktigt.
@HEASM66
Solceller på villatak är inte bra för landets elförsörjning om för många skaffar det. Med allt färre som köper el av de storskaliga elproducenterna måste de senare öka sina intäkter under det halvår som deras produkt är mest säljbar.
Trots det har jag tagit in offerter för solceller på vårt villatak. För en enskild villaägare är det fortfarande en bra affär att montera solceller på taket.
Energibesparing måste till. Och då menar jag inte att vi ska gå och frysa osv, utan framför allt teknik som minskar energianvändningen, fast nyttan blir densamma. Att det överhuvudtaget används direktverkande el för värme t ex! Söderut i Europa verkar det fortfarande vara vanligt med varmvattenberedare drivna direkt på el. Vansinnigt. Enbart teknik med värmepump borde vara tillåtet för nyproduktion/försäljning, och kanske något bidrag för dem som inte kan ta investeringen. Ofattbart för mig att man inte kopplar luftkonditionering (kylning, i länder där det ofta behövs) till varmvattenproduktion. Gör lite nytta där EU… I Norge är det för övrigt liknande bild, inte alls lika vanligt med fjärrvärme som i svenska städer. Och värme och varmvatten fixar de med enorma mängder el. Med deras elbidrag behöver de inte bekymra sig mycket över det dock. Vi borde kanske rentav betala dem för att införa energibesparande teknik, för vår skull?
Sedan måste svenska politiker få den där idén ur sina huvudet om att vi ska ha NY energislukande industri just i Sverige. Lägg dem där det finns gott om billig, hållbar energi istället. Låt marknaden bestämma. Island kanske? Vi kan vara bra på annat.
Inflationen upp, precis som man kan vänta sig.
Nu kommer riksbanken se “attans vi höjer inte tillräckligt” och höja igen. Istället för att inse “men för tusan det blir inte mer energi på marknaden oavsett hur mycket vi höjer räntan”.
Snarare dyrare att investera i ny energi pga högre räntor, men Riksbanken har ju alltid ändan bak hur de än vänder och vrider sig.
Därför KPIF är så smidigt…
Riksbanken har visst förbrukat sitt egna kapital och bör därför avvecklas som vilket företag som helst.
De har nu misslyckats med att få upp inflationen, tillåtit extrem kreditexpansion, gått inflation en att explodera och nu blivit insolvent.
OK jag är lite elak men om dessa fullblodsproffs kan göra så här tycker jag inte man skall ställa större krav på individer att se att detta skulle komma.
Ja, det är intressant att Riskbanken behöver ett kapitaltillskott om kanske 50 miljader…
Jag håller med dig om slutsatsen att om proffsen gör så här, vad kan man förvänta sig av privatpersoner?
Varifrån kommer de pengarna, i så fall, och vad medför det sett till inflation och sånt?
Stigande priser är ju dock inte en bugg utan en feature. Faktum är att inflationen steg lite för lite på månadsbasis i USA, 0,1%.
Dags att sänka räntan /s
Om inflationstakten i USA började gå ned (fast inflationen ökade), kan det vara ett tidigt tecken på inbromsning?
Så visst gläds alla åt att inflationen inte ökar lika fort men skälet till det är minskat allt?
Visst är det underbart, som när valfri börs VD kommenterar sitt senaste kvartal med de legendariska orden “hastigheten på tillväxten av förlusterna minskar under senaste kvartalet…”
TT rapporterar att KPI ligger på 11.5% och KPI-F 9.5%.
Framförallt kärninflationen KPIF-XE hamnade ”bara” på 8,0%. Nice.
Jag förvånas alltid hur dyra vissa sällanköpsprodukter blivit och andra inte.
Skulle köpa en påse mandlar till glöggen för glöggmixen var slut, den ville dom ha 40kr för.
Samtidigt som vi var ute i helgen och alla klädbutiker hade 25% på allt eller 3 för 2 och det fanns jeans för en hundring.
Mandlar har väl alltid varit svindyrt dock, om man köper från någorlunda vettiga märken. Det är också möjligt att det varit torrt i odlingsområdena. Mandlar är väldigt vattenkrävande.
Med kläder är det väl snarare lite åt det hållet att folk håller i sina pengar och köper lite eller inget, och då är låga priser och låg vinst per plagg bättre än att inte sälja allt.
Jo man köper inte en påse mandlar ofta direkt så kanske ett dåligt exempel.
Ur ett företagsekonomiska perspektiv så är det en perfekt situation och givetvis anpassas produktionen till efterfrågan speciellt med marginalprissättningsmodellen. (hur många poäng får jag för de ordet?)
Jag vet att den här övningen inte går att göra och att det är andra faktorer inblandade men –
Om man skulle ta prisskillnaden mellan 20öre och 4kr/kwh och beräkna hur mycket alla privatpersoner, företag och kommuner får betala extra jämfört med 2019/2020.
Tror ni att det hade räckt till ett par kärnreaktorer efter ett par år eller solceller till varenda villa?
Skulle vara kul att veta vart denna slant tar vägen, jag kan fortfarande inte greppa att alla över natt tvingats betala 10ggr mer för samma vara till samma produktionspris och utan investeringar som motsvarar prisökningen.
Dessa medel hade kunnat gå till massa inom energiområdet till exempel, slår jag ihop det jag betalar i år hade det väl räckt till isolergrals i halva huset minst som fått upp temperaturen ett par grader allt annat lika.
Vill minnas att statens extraintäkter landar någonstans runt 225 miljarder i år.
Hmm utgå ifrån 20GW produktion, 30*24 ~ 750h på en månad så 15e9 kWh 3kr på det i vinst, ger väl 45Miljarder kronor under en månad om vi säger 4 sådana månader landar vi på 180Miljarder kronor. Detta är väl som 2 reaktorer typ. Staten äger väl Vattenfall så tillkommer momsen vell.
Om man tittar på Nordpool så har nästan aldrig det ovägda genomsnittspriset varit 20 öre/kWh. Förutom möjligen 2015 när det nära (slump att det var det året beslut om nedläggning av 4 reaktorer togs?). 2019 var det 42 öre/kWh. Det här är ett ovägt pris och då man sannolikt köper mer när priset är högre så har man som kund antagligen betalat mer i snitt för sina kWh. 4 kr/kWh nås möjligen någon enskild månad, även om jag tvivlar på att det blir det ens nu i december. Över helåret 2022 eller 2023 tror jag inte man kommer betala 4 kr/kWh för snittet på de kWh man köper.
Sedan är det många kunder, både privata och kommersiella, som sitter på avtal med andra (lägre) priser.
Kontentan är att om man räknar på skillnaden mellan 20 öre och 4 kr och sedan multiplicerar det med totalproduktionen så kommer man fram till en väldigt överdriven summa.
Jo det förstår jag men tänker också att 60% av elkonsumtionen är mellan Dec-Feb så ett snittpris över hela året slår väl lite åt andra hållet?
Sen får man väl ändå räkna med vad vi och företagen faktiskt betalar, ,moms och skatt?
Vart moms- och skattintäkter hamnar är lätt att härleda. De hamnar hos svenska staten.
Vad jag menar är att man kan inte ta den dyraste veckan eller månaden och extrapolera. Vad elproducenterna säljer sina kWh till är ett lägre pris i genomsnitt. Vinsterna är säkert höga men kanske inte fullt så höga.
Nej, det är orimligt med nuvarande elpriser en längre tid.
All elproduktion säljs inte heller på spotmarknaden. Notera att i Finland tex är många stora elförbrukare inte på spotmarknaden utan Mankala… Det är därför de fortfarande har en tyngre industri som är elslukande trots att deras spotpriser legat högre än svenska (i SE1+2) under många år.
Om du tittar på ägarbilden på TVO (ägare av OL1-3) är Fortum storägare men sedan följer industriföretag (UPM, StoraEnso, osv) och en del kommuner. Har för mig att ägarna köper till i princip produktionspris (är det det som är Mankala?)
Det är den märkliga prissättningen på elbörsen som leder till sådana priser. Alternativet är att man säljer till faktiskt pris, men då gynnas vissa elslag mer än andra och särskilt de dyrare planerbara energislagen riskerar, tänker jag, att missgynnas. Sen måste rimligtvis också risken för elbrist öka.
Jepp lägg säg 20% skatt på vindkraft, ej planerbarhet bör resultera i en korrigering och kostands påslag idag nu när tekniken e mogen och inte behöver gynnas för att t.ex. främja en teknisk utveckling.
Det blev vinter och kallt, det är en chock, ingen kunde förutse detta.
Jepp, black swan event…
Det börjar vara dags för obligatorisk effektransonering funderar jag. Börja med hushåll och kontorslokaler. Tex Max huvudräkning villa på 16amp. Alla som har mer än det måste obligatoriskt sänka en nivå.
Min tanke är att trycka ner efterfrågan på effekt och därmed komma ned i elpris rejält. Marknadsprissättningen av elen får förödande konsekvenser för ekonomin och samhället.
Personligen skulle jag hemma i villan mycket hellre betala 1 kr/kWh 20 h per dygn än 5-6kr/kWh 24 h per dygn. Strömlöst 4 h per dygn får ingen stor påverkan för livet i villan. Men förstår att andra delar i samhället behöver el 24/7.
Har inte sett videon
”Så här funkar frånkoppling om elen inte räcker till”
Som finns på Kontroll rummet.
En video som ger mig kalla kårar av flera olika anledningar.
En äldre herre ställer vänlga (infantila) frågor till en ung dam som genomgående tvingas svara på ett överdrivet pedagogiskt sätt (alla har vi väl hört ”nyheter på ett enkelt sätt (antagligen missar jag programnamnet men målgruppen är mentalt handikappade)
Vi har aldrig provat så vi vet inte hur det kommer gå. Men luta er tillbaks och lita på curlingsamhället.
I min skolgång hade vi förmånen att besöka ett ställverk
– Ta med informationen frånbrytarna kan vi släcka ljusbågen med tryckluft men vid återkoppling är vi livrädda att effektbehovet blir större än vad brytaren klarar. Om int konsumenterna stänger ned effektbehovet och stegvis återinkopplar sig kan vi få stora skador som blir svårreparerade (tidskrävande).
Antingen är jag helt fel ute könsmässigt men konstellationen gammal herre – flicksnärta fungerar inte. En så ung medarbetare besitter förhoppningsvis rätt kompetens men frågeställaren borde åldersmatchats. Redan där visar myndigheten en inkompetens.
Så till min förkärlek till OT
Tar mig friheten att återposta från gårdagens Ukrainatråd
”ROBERT CALVERT 2022-12-13 18:29 – 18:29”
Alla som varit på en Studentnation kommer få lyckofnatt.
Norska TV har spelat in (alla minns väl melodifestivals inslaget som höll på att få (fick) Ryssland att attackera Sverige (om jag inte minns fel blev svenska ambasdören uppkallad)
https://www.youtube.com/watch?v=TNOVL8axH8A
Ooops höll på att glömma länken till
”Så här funkar frånkoppling om elen inte räcker till”
https://www.youtube.com/watch?v=W-Yh-MxnSnQ&t=10s
Givetvis kan alla vara inkompetenta men runt om i världen där frånkoppling sker hör man inte alla dessa skadade ställverk. Jag tror faktiskt att SVK har koll på detta.
Förtroende är bra – Kontroll är bättre.
Sjukhusen har reservkraft.
Den kontrolleras regelbundet.
Det sker vid en tidpunkt då sjukhuset har lägst belastning på den prioriterade kraften (vårdavdelningarna blir kolsvarta med få uttag där livsuppehållande vård sker, även Op-avd blir svarta med undantag OPlampan och eluttagen till respiratorn).
Dvs när operationsavdelningarna har avslutat dagens program och endast enstaka akutoperationer pågår.
Man vågar helt enkelt inte dra huvudströmbrytaren tex 10:32 tisdag.
Den frånkopplingen du hänvisar till sker sällan i en absolut toppbelastning som kanske blir aktuell i ett nordpolsnära land.
Ursäkta, jag är bara så trött (gäller inte specifikt din kommentar) på alla inlägg som beskriver Sverige som en vedervärdig plats att leva på, ett av de sämta länderna på jorden och alla människor som lever där som inkompetenta. Detat är absolut inte riktat mot dig.
HEASM66
Det är lugnt, i en fungerande demokrati ska tonläget vara högt när vi diskuterar olika synvinklar.
Du har helt rätt att vi bor i ett “paradis” med vissa problem som många skulle önska att de hade så bagatellartade problem.
Så vi kan utan problem fortsätta offentligföra våra åsikter i en demokratisk anda.
@HEASM66
Jag är å andra sidan trött och sur på de puckon som har försatt oss i en situation där vi närmar oss rysk levnadsstandard. När jag växte upp behövde vi aldrig elda ved för att hålla huset frostfritt.
Tillkopplingen är absolut det svårast och det är då det kan gå fel.
Frånkoppling funkar (nästan) alltid.
Vid vårt besök körde de en ställverksbrytare utan last. Jag lyssnade kanske inte riktigt så uppmärksamt som jag borde gjort.
När jag började få hörseln tillbaks informerade mina kamrater mig om att vi blivit uppmandae att hålla för öronen.
Normala elabrott återkopplas ganska snabbt. Numera är det mesta av elnätet uppbyggt som “rutmönster” så om en matning fallerar kan transformatorn matas “bakvägen”
Då hinner inget större effektbehov byggas upp.
Men vid en planerad nedstängning kommer värmebehovet (även varmvattnet) öka med tidsfaktorn. Som vi vet kan procentuella behovet endast minska med 100% men ökningen har ingen övre gräns (naturligtvis en osanning som kanske gäller för rymden men det blir en rejält högre last som ska återkopplas)
Energiförbrukningen minskar inte för att du får en lägre huvudsäkring. Största delen av din energiförbrukning är kopplad till värme och varmvatten och båda dessa är tidströga.
Det är bara i det scenariot man installerar en större värmepump som kan producera mer värme med mindre eltillskott som du sänker belastningen på elnätet.
Effektbelastningen är ett problem för topplasten och nätkapaciteten och det finns såklart en poöng i att istället för att bygga en massa produktion och elnät för ett behov som uppstår 06-08 och 16-19 så kan man bygga bort det delvis med timpriser och effekttaxor på nätavgiften.
Det är bara det att frågan om vad som är mest kostnadseffektiv för samhället?
Med tillräckligt liten huvudsäkring minskar energiförbrukningen garanterat.
Jag tror faktiskt att de flesta förstår att sjunkande inflation inte innebär sjunkande priser. De som tror det läser nog inte heller denna blogg så det känns onödigt att dumförklara läsarna genom att hela tiden påpeka det. Att inflation är sjunkande är ändå positivt och det är extremt ovanligt att 10% inflation omedelbart byts till 10% deflation.
Min högst egna och anekdotiska spaning är att det verkar som att ganska få verkar förstå just det, även bland så kallade högutbildade. Min slutsats är att det inte längre finns en tydlig korrelation mellan intelligens och betyg…
Bra synpunkt HEASM66.
Men lönerna kommer så småningom takta ikapp med den historiska inflationen får vi förmoda.
Det diskuteras väldigt mycket i tråden om utökning av elproduktion samt minskande av elförbrukning från hushållen, vilket såklart är viktiga parametrar-. Men det jag inte förstår är varför den absurda prissättningen inte tas upp mer. Är det någon naturlag att marginalprissättning ska var det sätt som reglerar elmarknaden? Varför diskuteras inte detta mer i våra medier? Varför gör inga journalister djupa gräv på den dysfunktionella marknad som nu råder? Jag förstår verkligen inte. Kan någon bättre vetande förklara detta för mig?
Och ja, EU jaddijaddi men herregud, om något är systemhotande borde väl Tidögänget lägga alla resurser på att undersöka möjligheten att sätta modellen ur spel, eller i alla fall fundamentalt förändra spelreglerna.
Detta är väl ytterligare ett exempel på Epic EU fail. Samarbete visst, men först stå på egna ben.
Nu går vi under tillsammans, handhjärtan!
Är det inte uppenbart, om vi inte har marginalprissättning så kan inte de intressenterna som verkar på elmarknaden rövk****a dig kungligt!
BOHICA på dig och god jul.
Staten äger vattenfall …
Vilket numera har en marginell andel i svenska elmarknaden.
Men gjort gigantiska förluster i bla Nederländerna (NUON (Maud Olofsson) Tyska marknaden med nedlagda kärnkraftverk och panikartad försäljning kolrelaterat.
Har du länkar på detta, har försökt hitta info när jag googlar, det verkar vara helt rent på info om vilka som äger vår kraftproduktion, men jag kanske använde fel sökord …
Vattenfall äger ca 40% av elproduktionen (https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/produktion/vem-ager-elproduktionen/).
Att kalla Vattenfalls andel marginell är väl lite av en överdrift. De äger 40% av elproduktionen i Sverige (https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/produktion/vem-ager-elproduktionen/)
Spasiba
Hög nivå på den Tappas 😃
Tack för sökningen, Har visserligen några invändningar.
Textmässigt lite tvivelaktigt formulerat.
“Den dominerade ägaren av svensk elproduktion är staten via helägda Vattenfall.”
Runda grafen har överskriften:
“Huvudägare avinstallerad elproduktionskapacitet bland energiföreningens medlemmar”
Hoppsan Är Kinesiska staten som äger mycket vindkraft medlem?
Är Tyska Uniper medlem som äger betydande delar elproduktion i Sverige.
I cirkeldiagrammet är ju Svenska, Finska och Norska staten klart definerade. Tyska köpet är för nytt för att vara med utan Uniper sorterar nog in undet Fortum. Kinesiska ägandet skulle jag gissa är i posten övrigt.
Sammankopplingen Uniper och Fortum tvivlar jag på.
“I Sverige finns tre aktiva kärnkraftverk. Uniper har en unik ställning då vi har ägarandelar i samtliga anläggningar. Vi är majoritetsägare i OKG i Oskarshamn och minoritetsägare i Ringhals och i Forsmark.”
“Ett statligt kinesiskt bolag är den enskilt största ägaren av svensk vindkraft.”
Svårt att hitta siffervärden
Fortum ägde mer än 70% av Uniper fram till i sensommras.
Marginalprissättning är marknadsekonomi, eller tror du att du kan köpa olja billigare om du köper den från Saudi Arabien? Att rösta fram partierna i Tidölaget och sedan tro att de skall avskaffa marknadslösningar är inte riktigt… rationellt.
Jepp marknadsekonomi e bra men under vissa vilkor, de där vilkoren tenderas att glömmas bort tyvärr.
Jag är väl inte kategoriskt emot marknadslösningar men när en sådan på riktigt kan sänka en hel ekonomi, borde ju till och med den mest förhärdade liberalen kunna tillstå att något behöver göras. Jag är så erbarmligt trött på att bara se artiklar om hur man ska “spara 20% el” genom att göra si eller så. Skriv om grundproblemet istället. Någon gör sinnessjuka övervinster på ett korrupt system. Och ja, staten gör sig en ordentlig hacka nu, men även våra lätt förvirrade politiker måste ju förstå det är lite som att kissa i byxorna när det är kallt. Massa cash in nu men katastrof inom kort.
Påpekar bara det uppenbara att partierna i Tidölaget inte normalt är de partier som förespråkar förstatligande.
Handlar väll inte om att förstatliga, men med största sannolikhet ett utökat regelverk runt marknaden eller att man använder en annan prismodell.
“borde ju till och med den mest förhärdade liberalen kunna tillstå att något behöver göras” – vänta bara tills dom rullar in Johan Norberg i TV rutan som med sammanbitna tänder väser fram att globaliseringen kommer lösa allt…
Ingen sjukdomsinsikt där inte!
Elmarknaden är en hårt reglerad marknad. Om den marknaden bleve friare så kanske priserna skulle sjunka. Normalt sjunker priser när det är lätt att etablera sig som producent.
Regeringspartierna (sans SD) röstade faktiskt för nuvarande marknadsmodell redan 2008 eller när det var och man raticifierade handelsmekanismerna. Jag har inte alla detaljer i form av åratal men det fanns ett brett stöd för detta ialla fall.
Problemet med effektsänkning, eller resultatet av den blir att energipriserna höjs ytterligare så att aktörerna på elmarknaden behåller vinstnivåerna. Konferensen om energipriserna som hölls i höstas i EU som skulle sätta ett vettigt pristak resulterade uppenbarligen inte i några åtgärder i närtid. EU har skapat ett system där marknaden styr på ett sådant sätt att den uppenbarligen ses som fristående från de resultat i form av nedlagd industriell verksamhet med massarbetslöshet som nu blir följden av den.
Man har ersatt en syn på värdet av en tillgång till att enbart se till kostnaden för den.
Man har också ignorerat varningar om beroendet av energi österifrån. Det har redan resulterat i social oro och som följd av det, tendenser till bristande solidaritet med Ukraina. Om inte EU agerar snabbt och forcerar återuppbyggnad av egen energiproduktion ökar risken för en än djupare recession där Sverige enligt Bloomberg (bakom betalvägg) redan ligger dåligt till och där bostadsmarknaden är den sämsta i hela EU. Även Elområde 4 utsågs till det sämsta inom hela EU.
Tidvattnet har vänt ut och det syns vilka som simmat nakna…
“Man har ersatt en syn på värdet av en tillgång till att enbart se till kostnaden för den.”
Exakt resonemanget runt skolor och sjukvård handlar enbart om kostnader
När i nästa ögonblick friskolor och privat sjukvård börjar dela ut vinster börjar ylandet om utdelningsförbud.
På 1990 talet såldes nästan alla offentliga byggnader till det privata för att det skulle bli billigare att hyra.
Jag var på väg att utveckla min spaning till just det Antje skriver. Vi ser detta beteende i hela samhället. Inte bara i offentlig förvaltning, utan även från de horisonter i vilka jag arbetat i; Tech-industrin. Där har många avvecklat lokal serviceorganisation, små labbverkstäder och möjlighet till exvis egen prototyptillverkning för att i stället lägga ut detta på andra. Även delar av verksamhet som bedrivits och som inte ansetts vara “kärnverksamhet” har avvecklats för att i stället köpas in.
Detta förfarande har inte resulterat i några vinster. Kunskaper har försvunnit. Tiden har i stället behövt utnyttjas till att skriva specifikationer “kravspecar” och energi har behövts för att komma tillrätta med feltolkningar. Vad man trodde skulle bli besparingar har uteblivit. Enkla rutiner som tidigare byggt på erfarenhet/kunskap/integritet har ersatts med byrokratiska system som i görligaste mån skall göra processer oavhängiga från de människor som skall genomföra dom.
Ett exempel som Anjte skriver är när kommuner säljer ut sina fastigheter för att sedan hyra tillbaka dom och därigenom skapa “mervärden”? Att det finns vuxna människor som tror på sagor är uppenbart. De fastighetsbolag som ägnar sig åt att köpa upp offentligägda byggnader tjänar tydligen pengar i alla fall…
Vidare har begreppet “New Public management” där allt skall redovisas för att kunna optimera olika skeenden har resulterat i ett arbetsliv där folk bränner ut sig. Inte pga att man har för mycket att göra, utan för att man inte får gjort någonting. (Det gick ett program på kunskapskanalen om dett i SVT – Sevärt!)
Man försöker styra kvalitet genom att mäta kvantitet och tror att kostnader försvinner genom att man outsourcar dom…
“Tiden har i stället behövt utnyttjas till att skriva specifikationer “kravspecar” och energi har behövts för att komma tillrätta med feltolkningar. ”
Jotack har erfarenhet från sjukvården där arbetet med omsätta upphandlingar till administrativ personal utan utbildning eller erfarenhet av vad materialet ska användas till.
Har i efterhand läst igenom kravspecifikationerna där beprövat material plötsligt ersatts med material som varit bristfälligt och i stället för att den enheten som skulle använas, applicerats har i medel 5 enheter behövts innan det lyckats.
Inget patienterna direkt uppskatta och för förmentligt insparade besparingen av en spottstyver har förbrukningen skjutit i höjden.
När man då frustrerad efter mycket möda lyckas luska ut vem som skrivit kravspecifikationen som ligger till grund för offertarna så tittar den personen förvånat – Men vi har inte fått någon respons tillbaks du är den första.
Numera är det revisorernas kritik som gör att inte fler patienter får vårdskador av bristen på rätt kompetens. Hade regionsstyret bara kunnat hade hela hyrpersonalcirkusen avskaffats.
Det förvånar mig att man bland de kloka som bestämmer har så svårt att inse att besparingar på barn och tonåringar medför ökade kostnader för kriminalvård och “soc” 10-20 år senare. När man bara betraktar kostnader och dessutom gör det kortsiktigt hamnar man garanterat fel. Det är som att säga att det är så dyrt att byta olja och filter på bilen så vi struntar i det.
Inom industrin finns det de som pratar om en underhållsskuld när ledningen för att “spara pengar” drar ned på förebyggande underhåll. Som med tiden alltså leder till haverier vilka kostar mer än besparingarna på underhållet.
Vi tar den hhär igen då …
En Hypotetisk historia …
AT ACME-ENERGI AB
===================
Chefen:
”
Jon, Jag sitter här med ett excell ark och mina siffror tyder på att skulle bli rika som troll om vi kan få regeringen att sänka några reaktorer.
”
Jon:
”
Hmm, man kan nog knö till någåt. Jag har en ide om att om vi kan se till att kalkylen för kärnkraft ser oekonomisk och dyr ut. Jag har några ryska vänner som mer än gärna hjälper till. Vi kan väll bilda ett liten task force (se till att den e liten så att inget läcker) för hur vi ska sprida det här narrativet.
”
Chefen:
”
Men hur ska vi göra med regeringen? De kan ju hindra det här!
”
Jon:
”
Enkelt, det finns redan ett inbygt aversion emot kärnkraft. Det gäller att se till att mörka effekterna av prismodellen så att de inte inser risken och att Svenskarna blir rvknllde av den här iden, Jag har lite kontakter på departementet och lite institut som vi kan bearbeta. Med lite tur misstänker ingen. Det e ekonomer som styr där och de dyrkar marknaden och går nog lätt att manipulera.
”
Chefen:
”
Är det så enkelt? Jag tycker att det är uppenbart att detta är det bästa ekonomiska beslutet. Men satan i gatan vad Svensken får betala.
”
Jon:
”
Som sagt alla som kan räkna ut detta är upptagna med annat och om vi hävdar att det är ett företagsekomiskt beslut så ser Regeringen det som avklarat och att allt är frid och fröjd för vi gör ju vårt job. Dessutom kan regeringen två sina händer och side steppa all kritik.
”
KREML SOME TIMES FURTHER
==========================
Putin:
”
Thank you for the report Njetski, Very interesting, as I see it the Acme explanation of how the market works opens up a completely new field, my god how stupid those gayropeans are, they are serving me their whole society on a golden plate. So this is what we need to do. They need to depend on our Gas this is important. And then when they swallowed the hook, we will have a weapon that will cause havoc and upraise in whole of Europe.
”
Njestki:
”
How master?
”
Putin:
”
Well you see if we can just lower the flow and the price will hike for that tiny fraction that needs to be used to have a stable production. And we can get paid more and ACME will make a fortune, because those stupid people will use the gas price for all electricity and the politicians and people will just fight each other (with the help of my trolls) without knowing what happened to them. What a beautiful world.
”
Putin glances at the TV show he likes to watch while working doing the evening, and then smiles and say:
”
Hmm, so good so good. This Ukrainian comedian on the TV gives me an idea, call all the militarski I have a cunning plan …
“
November-elen för två små hus gick på 2 700 kr, tack vare eldning i braskaminer från morgon till kväll. December-elen lär bli mycket dyrare.
När man läser finska nättidningar så blir man förvånad över hur knasigt en del läsare sparar på elen.
Man vrider ner temperaturen till 10 C och har på sig femdubbla yllestrumpor. Man eldar i samtliga eldstäder i huset samtidigt och diskar för hand. Man drar ner på duschandet till en gång per vecka. Man vänder ut och in på kallingarna och kör en vecka till med dem!
Värmeloggsen kostar iofs 80 kr per säck och 30 ggr 80 kr blir 2400 kr för en månad. Egen ved används också.
Vi testar motståndet igen. Kan du inte skriva lite mer om TA?
I Finland uttrycker man oro över ryska cyberattacker på eldistributionen samt ryskt sabotage av stamnätet, enligt finska media.
“Publicerat av: Kalle Lindholm · 13 december 2022
Energimarknadsinspektionen, Ei, har aviserat förändringar avseende elnätsföretagens intäktsramar för perioden 2024–2027. Ei menar att förändringarna är en följd av såväl en dom från EU-domstolen som en dom från kammarrätten, som bägge skulle innebära att nuvarande regelverk inte längre kan tillämpas. ”
https://www.energiforetagen.se/pressrum/nyheter/2022/december/energiforetagen-ny-malbild-och-mer-analys-istallet-for-hastigt-andrad-intaktsreglering-for-elnaten/
Kärnvapen mot Ukraina föreslås av en militär.
In a rare admission on state TV, Donetsk militia commander Alexander Khodakovsky suggests that Russia lacks the conventional means to win the war
His conclusion?
“But we have nuclear weapons for that. We created them for such situations. That is why there is only one option.”
Två bra artiklar i expressen och bra att rätt bild sprids ytterligare kring hur vi hamnade i denna kalla soppa, brrr ☃️
Sveriges industri är inom kort historia.
Med vad ska batteritillverkningen drivas
Fossilfria stålsatsningen har säkrat en bråkdel av sitt elbehov.
Vad vi tycker är extremt dyra industrisatsningar behöver bara några års drift för att vara betalda.
Tex Pilkingtons floatglas i Halmstad. Prognosen var att efter 12 års drift skulle ugnen rivas och muras upp på nytt eller verket läggas ned. Nu höll ugnen några år längre men idag verkar skrotnisse där.
Min prognos är att ett flertal industrier kommer revidera sin nuvarande driftstatus och påbörjad byggnation avbryts då energikostnaden kommer bli högre än inkomsten då konkurrenter producerar billigare någon annan stans. Miljöproblematiken är global så den får vi med på köpen även om den ska tullbeläggas.
Naturligtvis kommer nuvarande energipriser leda till en omfattande förändring av svenskt näringsliv, främst i södra delen. Ingen havsvindkraft eller kärnkraft hjälper där, men hade inte SVMPC lagt ner Ringhals 1 och 2 i förtid hade vi haft ett lite bättre läge att ta förändringarna.
Men främst leder detta till att svenskt närings- arbetsmarknad och välfärd “europiseras” , vilket innebär förmodligen att de relativt höga svenska arbetskraftskostnaderna måste ner ca 20%. Det måste främst ske genom sänkta skatter.
Alltså får Sverige förmodligen ta bort en hel del av vad svenska vänster gillar.
Diskussionen flyttar troligen då LW publicerat ett nytt ekonomiskt inlägg.