Börserna faller i Asien under onsdagsmorgonen efter positiv börs i Stockholm och negativt i USA. Teslaaktien fortsätter att krascha och är nu ner cirka 73% från toppen efter ytterligare 11% ras igår.
Stockholmsbörsen stängde på +0.65% för storbolagen på OMXS30 och +0.60% för OMXSPI.
Euron hittas på 11:15 och dollarn på 10:47 SEK och guldpriset är upp marginellt till 608:- SEK per gram.
I USA backade dock börserna, vilket kan dra ner Stockholm idag. S&P-500 gick -0.40% och Nasdaq 100 -1.48%.
Tesla rasade ytterligare -11.41% och befinner sig i princip i fritt fall, ett fritt fall som accellerade efter att VD:n och minoritetsägaren Musk bestämde sig för att vara VD på Twitter istället för att lösa Teslas problem. Aktien ner 69% i år och ner ca 73% sedan toppen 2021, och Musk är inte längre världens rikaste person.
Övriga FAANGST-aktier gick bättre. Apple -1.39%, Amazon -2.59%, Google -2.06%, Facebook -0.98%, Netflix -3.66% och Spotify -1.52%.
Inte omöjligt att Musk nu tappat det tidigare förtroendet att kunna snacka upp aktien med alla möjliga helt orealistiska uttalanden om självkörande bilar som ska dra in mer pengar än hela transportbranschen omsätter idag. Aktieägarna bör tröttna förr eller senare och dropkicka honom som VD. Han har gjort sitt att dra igång elbilsrevolutionen, nu behöver Tesla konkurrera med de likar den revolutionen skapat och inte med fantasier. Så får man se hur många som köpt en bil respektive hur många som köpt en person.
Värderingen på 2022 konsensusprognos är fortfarande höga p/e 30x och på konsensusprognosen för 2024 17x. Tidigare tresiffriga multipler är iaf borta, men fånga aldrig en fallande kniv. Går det inte längre att snacka upp aktien behöver något annat till för att vända detta. Det är fortfarande en bit ner till t ex BMW:s p/e 3 för 2022 och p/e 6 för 2024, eller Volkswagens p/e 4. Ska Tesla dit ner så kan aktien fortfarande rasa 90% ytterligare, men man kanske möts någonstans på vägen?
Tekniskt finns det nog ett stöd runt 50 USD för aktien, eller ner ytterligare 55% från dagens kurs.
I de asiatiska tidszonerna är det bakåt som gäller för börsindex, undantaget Hong Kong, som dock var stängt igår. Hang Seng går +1.24%.
Övriga backar med ASX 200 -0.30%, KOSPI -2.24%, Nikkei 225 -0.41% och Straits Times -0.08%.
64 kommentarer
En liten anekdot om Teslaaktien. För ett och ett halvt år sedan åt jag middag med min dåvarande chef och ett par kunder. Min chef berättade glatt att han hade sålt alla sina vanliga tråkiga aktier och fonder och numera endast ägde aktier i Tesla. Det var framtidens företag!
Jag visste inte riktigt vad jag skulle säga…
”Jag säger upp mig”?
Hahaha, det kom lite senare men jag sade upp mig.
“Musk är inte längre världens rikaste person” är väl ett fint uttryck för att man inte kan leva på orealiserbara tillgångar. Nog än en gång många som får lära sig det nu. Det man undrar är ju vilka som ägde Tesla-aktien på topp och vem som faktiskt har förlorat sina investerade slantar. Är det de blåhåriga tanterna i världens utvecklade länder den här gången också?
Noterar en viss rörelse bland ekonomerna vad gäller Sveriges anslutning till €. Robert Bergkvist på SEB håller fast vid att seketas är bra därför att svensk ekonomi är starkare än övriga EUs. Är det verkligen så och hur kan man då förklara kronans försvagning relativt €?
Privatekonomin beror ju till stor del på om man har jobb eller inte. Resten är ju marginellt i jämförelse. Med svag valuta blir ju exporten större och svensk arbetskraft blir billigare generellt. Så låg arbetslöshet, och därmed “bra” privatekonomi hos folk. Så kan man kanske vimsa till det.
Fast tittar man på ungdomsarbetslösheten ligger Sverige risigt till, i nivå med Spanien, Grekland och Italien.
https://www.statista.com/statistics/613670/youth-unemployment-rates-in-europe/
Fast allt vi köper numera är importerat, så svag valuta ger dig visserligen jobb men du har inte råd att köpa något för pengarna.
Nja, svagdricka och rågbröd kan vi nog tillverka själva. Och traditionellt har ju en allt svagare valuta styrd över till inhemsk ersatzproduktion, som t ex den östtyska chokladen som inte innehöll kakao (finns video på tuben om denna). Så visst kommer du kunna köpa livets nödtorft som svagdricka, rågbröd och torkad fisk.
Rågen odlas med konstgödning och diesel som exploderat i pris, fisken är utfiskad och dessutom är det danskar som tar upp den, inte utrotningahotade svenska fiskare och svagdrickat är ersatt av energidrycker.
Skogsindustrin är väl ett exempel som gynnas av lågt värderad SEK, konkurrensen kommer ju främst från Finland och Kanada. Ett par procent av vår BNP iof.
Lars, det är en milsvidd skillnad att ha jobb och att vara arbetslös.
Att exporten blir “större” med en svag valuta är en enorm sanning med modifikation.
Sveriges största företag Volvo AB (alltså de som gör lastbilar om nu någon här blandar ihop dem) har en förädlingsgrad på någonstans under 50% senaste jag såg. Alltså mer än hälften av alla insatsvaror är från utlandet.
Det gör att Volvo inte tjänar något på en svagare kronkurs eftersom hälften av kostnaderna går upp i princip lika mycket som den andra hälften går ner.
De enda som tjänar på en låg kronkurs är de företag som har huvuddelen av sina kostnader i kronor. Detta är i princip de rent råvaruförädlande eller råvarusäljande företagen, skogs och gruvindustrin (mer tveksamt för SSAB och övrig järnindustri). De som tjänar på skvalpvalutan är alltså egentligen endast kapitalägarna i dessa, eller enkelt sagt Wallenberg och Lundberg. I princip alla andra förlorar på svag valuta.
Alla som har kostnad i kronor och exporterar tjänar ju på det. Ju större del av kostnaderna, desto mer tjänar man. Att Volvo har en förädlingsgrad på under 50% gör ju inte att minskningen av kostnaderna de har i Sverige på något magiskt vis raderas ut. Om man däremot har en större inhemsk försäljning än export och större andel kostnad som import än inhemsk så förlorar man på sjunkande krona. Men det gäller absolut inte Volvo (eller något av våra större exportföretag).
Om den hälft man exporterar blir exakt lika mycket dyrare som man sparar på den hälft man producerar själv blir ju nettot noll.
Mjukvarubolag har främst personalkostnader. Det är en ganska stor bransch i Sverige. Jag håller dock med om slutsatsen att i princip alla förlorar på en svag valuta. Min åsikt är att riksbanken är en skitbank som kör landet i diket.
Någon måste vara den första att säga det.
Personligen så såg jag detta komma och sålde alla mina Tesla aktier på toppen. Vem kunde egentligen tro att Tesla kunde vara värt 6 gånger så mycket som Ford och GM tillsammans? Uppenbar bubbla som jag såklart köpte billigt och sålde dyrt då man kan räkna ut att alla andra är sheeples (eller sovande folket som Reinfeldt skulle sagt). Precis som alla andra tyckare på nätet så ser jag alla krascher hända, speciellt några veckor efter de har hänt. Mina barn är väluppfostrade, min fru vacker och inte nog med att jag är smart jag är ödmjuk också.
|> ironiflagga
Jag skulle kunna ha skrivit det själv. Förutom att jag inte är ödmjuk.
Du har du vad jag saknar. Självinsikt. Förutom just det så är jag bäst på allt.
Då*
Listorna på de rikaste personerna är rätt irrelevanta eftersom de som du säger inte kan realisera tillgångarna. Det är ett börsvärde som dels bygger på dem som personer och dels cirkelrefererar till sig självt.
Jag minns för några år sedan när jag och andra påpekade att Tesla är en ‘front runner’. Ja, de dominerar marknaden nu och har gjort allvar av elbilsmarknaden.
MEN… andra kommer komma ikapp och förbi. Tesla är inget magiskt företag som kommer att äga hela världen för alltid.
Många var envisa och hävdade att Tesla är för alltid världens bästa.
Kolla nu, jag är inte efterklok, jag hade bara rätt.
Personligen gillar jag inte Tesla men respekterar dem ändå för vad de har gjort. Som med Rolling Stones, typ.
De ligger helt klart tekniskt före I totalupplevelsen av elbil men ljusår efter på vissa saker.
Exempel: ljusår före på design for assembly, laddningsinfrastruktur supporterbas av mjukvara (route planner)
Ljusår efter i laddhastighet (ev6 laddar dubbelt så fort – men sen får man sitta med miniräknare för att veta om man kommer fram), ljusår efter i periferier hårdvara som strålkastare, material etc.
Vissa kommer vara jobbiga för T att lösa (byta till 800v, ”fel” rare earths i batteriet), andra. Vissa verkar incitaments helt inkapabla att lösa (mjukvara wag och Kia som exempel),
Incitements = incumbents
Ljusår efter i komfort för min lekamen, som gillar mjuka säten och mjuka nackstöd. Känns som att sitta i en av radiobilarna på Liseberg. Annars verkar den vara cool. Men smaken är ju delad.
Enig kring komforten. Orkade inte rabbla allt.
Tesla bör ha en bra bit kvar att falle, dels för att normalisera p/e men även för att nu sitter så många och håller påsen, och de kommer att sälja av framöver när de rasar vidare. Blir säkert köpläge, då Tesla ser ut att innovera lika hårt inom produktion och kostnadskontroll. Tyskarna kommer att få släppa alla käpphästar de har för att hänga med.
Teslas aktieägare bör omående sparka Musk.
Han är en bra innovatör inom vissa områden men han är klart överskattad som företagsledare. Dessutom är hans moraliska kompass felkalibrerad.
Håller med att han kan lämna Tesla, men vad är det för fel med hans moral?
Bara en av otaliga händelser.
Killen har 123 miljoner följare, typ?
Medvedev 1 miljon.
Varför var det så rasande viktigt att se till Medvedevs hemska uttalande får spridning på en meganivå som det inte fått annars, och dessutom kalla det episkt? Elon är ju inte ointelligent och är förslagsvis antingen nyttig idiot eller anhängare?
Pantat, men vet inte om jag skulle koppla det till moral.
Vi kan alla göra eller säga dumma saker, rent av idiotiska (inkl övertecknad).
Men när det blir en rad händelser kan man skänja en trend.
Jag ser inte detta som enstaka händelse. Därmed blir det bästa fall en förlåtande attityd mot terrorryssland. Då börjar vi närma oss detta med moral, detta då jag personligen ifrågasätter människors moral som inte tar avstånd från en av de vidrigaste terrorstaterna i mannaminne.
*skönja
+1, @Erik14
Det var ju episkt. Och det var ju tämligen tydligt att Musk kommenterade det för att han tyckte det var komiskt. Det spreds ju som en löpeld just för att förlöjliga. Those are definitely the most absurd predictions I’ve ever heard
Det är ju inte direkt så att det gynnar Rysslands sak att sådana tokskallerier sprids.
Ryssland VILL att det sprids. Twitter används för att nå oss i väst, inte ryska befolkningen.
Ungefär som när Znapzarova eller Lavrov gör världens självmål, men syftet var att sprida det, dom ville det trots att det egentligen är kontraproduktivt. Kreml vill sprida den ryska statspropagandan så mycket som möjligt. Det kan vara mindre nödvändigt att hjälpa dom.
Det var inte ett dugg episkt. Han lade till sin “räddande” tweet vaddå, fyra-fem timmar efter att han fattade vilken ny skitstorm han skapat genom att glatt interagera med Medvedev. Jisses, jag fattar att du börjat fatta hur fel du har. Det är okej att inse det och backa. Ingen blir arg.
“Putin plays the egos of big men, gives them a sense that they can play a role. But in reality, they’re just transmitters of messages from Vladimir Putin” – Fiona Hill
@Sallad – Erik14 har helt rätt. Ryssarna jublar redan.
https://www.thedailybeast.com/russia-celebrates-turning-elon-musk-into-a-useful-idiot-after-medvedev-twitter-rant?ref=home
Rätt eller inte, bara min magkänsla som noob 😉
Men men, jag är ju inte förvånad om ryssarna myser. En tio-taggare är en tio-taggare
Mus tär en kreatör och entreprenör, inte en administratör och förvaltare. Han kommer nog kliva ner ganska snart och lämna över Tesla till någon annan. Nu är det SpaceX och Twitter han fokuserar på och tycker är intressant.
Han har nog rensat klart på Twitter snart, men att hitta en VD kan ta sin tid förstås.
Det är så himla GULLIGT när vissa här försöker se Musks agerande som rationellt eller 5D-schack. Han förlorar sin omröstning om att vara kvar som VD – smart drag, haha, uttänkt såklart! Nej vänta han ändrar sig och ifrågasätter resultatet pga “bottar”, såklart han inte tänkte avgå, det var bara en lurig fint!
https://rb.gy/vl31sz
https://rb.gy/uvf6ji
+1
Om han öht tänker lämna.
Jag kan ta över. Kan köra skutan från sverige på distans mot min vanliga lön.
Skulle nog inte köra den åt det håll Musk vill dock…
Skämt åsido, det är nog många som skulle ratta twitter bättre än Musk. Men jag gissar på att han har en agenda och måste då hitta någon som vill driva den åt honom.
Svårt att tro att en ev6 laddar med 500kw. Strålkastarna är numer riktigt bra i en ny Y, klart bättre än i de senaste Audi LED jag haft, och materialen i kupén är helt överlägsna Kia som exempel. Trevligare än i mina Audis i framsätet och tvärtom i baksätet.
Däremot kan man kritisera vindrutetorkarstyrningen. Samt att det inte går att stänga av regen i vinterhalkan. Vore kul att kunna låna ut bilen även på vintern. Riktigt hjärndött. Samt att de plockat bort ultraljudssensorer i utbyte mot kommande funktion mha kameror, och att bakdelen på en Y blir moddig med snö efter 500 meters körning. Den kombinationen blir svår att få till.
Laddar typ 230 kw första ca 50-60 procenten. Halva laddtiden ungefär.
> Strålkastarna är numer riktigt bra i en ny Y, klart bättre än i de senaste Audi LED jag haft
Så strålkastarna har nu auto-helljus med spridd ljusbild?
Finns det någon HUD än?
> Samt att de plockat bort ultraljudssensorer i utbyte mot kommande funktion mha kameror
Som jämförelse såg jag BMW:s nya monster (i7) live härom veckan. De har satt in ytterligare typ 12 ultraljudssensorer.
Jag tror Tesla går bort sig, krävs mer än kameror om det ska funka på annat än torra kalifornienvägar.
Hitta ett till företag på N att komplettera listan med så att det blir FAN ANGST!
Ja! Angst är det enda jag kan se i det akronymet sedan Spotify hoppade in i leken! 😀
Ang. Tesla så har de även andra verksamheter än bilar, och kan inte rakt av jämföras med andra bilföretag. De säljer även solceller och energilager, och agerar även på olika länders frekvensmarknader. Borde påverka företagets värdering i positiv riktning, men vad vet jag. Äger inga aktier ändå.
Man måste titta på revenues i årsrapporten innan man hävdar att Tesla tex främst är ett batteriföretag som bygger olika batteriprodukter.
Tesla kan bli ett gruvbolag snart också, vilket för med sig helt andra sorters risker för varumärket.
Återigen, när är intäkter från gruvor mer än försumbara? Man måste se bortom snacket. Samma med Google (Alphabet) som är en annonsmäklare. Det är 90% av revenues. Allt annat är dimridåer med googleglasögon, kvantdatorer, bilar etc. Även molnet GCP och appbutiken Google Play är pyttelite intäkter jämfört med ads.
https://fourweekmba.com/google-revenue-breakdown/
Finns det någon grupp av aktier som fortfarande kan sägas vara kontracyklisk? Förr brukade man ju alltid hålla fram skogen som bra balanserare i en portfölj, men med dagens energi- och bränslepriser är jag tveksam; särskilt om man räknar pappersbruk o.dyl. som tillhörande gruppen.
Med tanke på hur stora behov vi sägs ha av exempelvis koppar framöver, och hur lagren sägs vara i princip utplånade, och produktionen inte alls matchar behoven, så bör bolag som bryter koppar ligga bra till.
Eller så kommer behoven av koppar inte vara så stora då det också saknas en massa andra mängder av metaller etc., för att få till den så kallade omställningen.
Men skall vi se det skjuta på inom förnyelsebara energisla lär vi behöva hitta och bryta en himla massa mer malm, vilket måste föregås av höjda priser på metallerna etc., vilket rimligtvis ger bra utslag på aktiekurserna på de bolag som redan bryter dessa metaller.
Det har du nog rätt i, men det gäller väl egentligen i såväl hög- som lågkonjunktur?
Jag tänkte mer att skogen gynnas av låg kronkurs och hög dollarkurs, som det ju ofta tenderar att bli när det går mindre bra för ekonomin som helhet.
Så ni menar att killen som:
1) lade budet 54,20$ per aktie som ett höhö-weed-skämt https://rb.gy/4rgztj
2) lade enorma pengar på att försöka dra tillbaka budet, https://rb.gy/yfvhcm
3) ty det var ett enormt överpris för företaget twitter https://rb.gy/hyo7nx
4) ryggdunkat med putinister och extremhögern och nu tappat hälften av reklamintäkterna https://rb.gy/ei1xri
… inte är ett stable genius? I’m shocked, I tell you.
Skulle tro att Tesla redan är förknippat med EM till den grad att det blir in i helvete svårt att övertyga den bildade medelklassen att köpa deras bilar nu. Varumärket kan vara kört. Men kanske kan MAGA sluta köpa bensinslukande pickup-trucks och börja köpa Tesla? De hatar förvisso elbilar och allt som har med miljövänlighet att göra, men älskar ju EM.
Nja, lite smartare än så är väl marknaden, åtminstone på nedsidan?
Det finns alltid en större idiot att sälja dyrare till, men samtidigt finns det ju en bottenvärdering som (kanske) återspeglar det verkliga värdet.
Man kan jämföra med Apple: samma personkult, samma överprissatta produkter, samma prestige i varumärket. Det finns alltid trendposörer som vill sticka ut. Men kanske rimligt att tänka sig Tesla som ett stabilt tioprocentsalternativ till vanliga (och mer prisvärda) elbilar, på samma sätt som Mac.
Håller med om flera likheter med Mac. Men de har inte alienerat sina potentiella konsumenter på det rätt anmärkningsvärda sätt som EM har. Time will tell.
Elpris:
December månadsmedel för SE3 hittills, 3,58 kr/kwh ink moms. Detta är till och med imorgon, 29/12.
På det kommer elhandelsbolagets påslag. Typiskt 0,02-0,3 kr/kwh ink moms.
Och elnät inkl energiskatter. Ca 0,7 kr/kwh ink moms.
Med lite tur får resterande dagar i decemeber fortsatt lite lägre elpriser så månadsmedel sjunker en del. Men med så få dagar kvar så kommer det inte sjunka drastiskt. Så räkna minst 4,50 kr/kwh inkl allt.
(Månadsmedel är det som sätter BASEN FÖR elpriset för alla med “rörligt” pris som inte har timpris)
(Bloggägaren får gärna säga till om han inte vill ha det här i kommentarerna så slutar jag)
Ha, nu blir det ladda bil under natten — med 0.2 NOK/kWh så tjänar (inte sparar! ) jag ca 1.7 NOK/kWh. Julklapp från Norsk “strömstötte” :). Och om jag maxar elen med att köra igång jaccuzin, öppna alla fönster, koka vatten, etc. så kan jag komma upp i runt 25 kr i timmen i nettoinkomst, till och med skattefri…! (disclaimer: helt möjligt men tänker inte göra det så klart)
https://www.vg.no/stromprisen/
Framtiden för Tesla är nog inte så munter, inte på medellång sikt. Elpriserna verkar vara på väg upp nu, och inte bara i Europa, och förmodligen har övergången till bl.a. elfordon en hel del med detta att göra. Det är mycket el som ska fram nu för att ladda alla batterier, och den måste produceras på marginalen. Vad projekt som klimatsmart stål kommer att göra med tillgången till och priset på el kan vi bara spekulera om, men det kommer inte att göra ägande av en elbil mer attraktivt.
Förvisso kan statliga ingripanden rädda Tesla, såsom reglering av utsläpp och straffskatter på bensin och diesel. Men det kommer inte att ske förrän de mer inflytelsrika företagen — som VW — har+ sitt på det torra och att produktionskapaciteten för el och batterier har byggts ut tillräckligt.
Elen blir billigare i framtiden, i och med att vind + sol (Europa) byggs ut snabbt och de är billgaste metoderna att producera el-energi på. De höga gaspriserna som har varit sedan mitten av 2021 är temporära och till stor del pga kriget.
Genomstittligt och inflationsjusterat spotpris 2007-2010 för hela Sverige: 0.54 kr/kWh
Genomstittligt och inflationsjusterat spotpris 2017-2020 för det dyraste området, SE4: 0.43 kr/kWh
Hur det går för Tesla är en helt annan sak dock. Tycker nästan det verkar som EM gör sitt bästa för att sänka värdet på Tesla.
Vi får se. Idag är 85% av all energi som utvinns i världen fossil. Om all den energin ska ersättas med förnybara källor kommer det att ta bra länge innan elpriset kommer ner igen.
Jag är rädd för att elektrifieringen av transportnätet kan bli en lika stor flopp som etanolsatsningen. Problemet med att köra på etanol, likt de flesta biobränslen, är att det tar i anspråk värdefull åkermark som behövs för att hålla mänskligheten vid liv. Frågan är dessutom om elbilen, med dess enorma behov av jordartsmetaller o.dyl., är det mest uthålliga och kostnadseffektiva sättet att minska CO2-utsläpp igenom elanvändning. Kanske är det bättre att köra in elen i Hybrit och fortsätta köra lastbilar på diesel ett tag till?
Vägtransport står för ca. 10% av total energianvändning, och en el-bil är ca 3-4 ggr mer energieffektiv än en fossil bil, så det räcker med el-energi motsvarande ca 3% av dagens fossilenergi för att ha 100% elektrifierad vägtransport.
Tre procentenheter av femton är 20%. Det är en rätt stor ökning av den förnybara energin som krävs för att åstadkomma detta, och i den 15 är redan all kärnkraft, all vattenkraft och all befintlig vindkraft inräknade. En sådan satsning kräver att all annan utveckling, såsom Hybrit, läggs på hyllan under överskådlig framtid.
Dessutom verkar det som om batterierna är den allvarliga flaskhalsen i elektrifieringen av transporterna. Kanske bättre då att satsa på att ersätta alla diesellok med el, för elektrifierade järnvägar kräver inga batterier. SvD har en artikel om just detta idag: https://www.svd.se/a/zEMGdK/toyota-satsar-pa-hybrider-i-stallet-for-rena-elbilar