En allmän spaning från att ha gått runt på Elmässan i Kista i samband med min föreläsning där, är att fokus hos utställarna var på tre området. Solceller, elbilsladdare och hemautomatisering, vilket verkar vara där pengarna finns idag. En reflektion om elpriserna nedan också.
Solceller, elbilar och hemautomatisering ligger alltså i tiden.
Kanske inte direkt överraskande, men som exempel så hade väl i princip varenda utställare av belysning fokus på hemautomatisering. Det är inte så att det bara är Philips Hue som har inbyggd logik i sina lampor längre, nu när till och med IKEA erbjuder produkter i segmentet.
Svenska Plejd fanns förstås med en egen enorm monter, där typ hela företagets personalstyrka var närvarande och trängdes med besökarna. Man har ju lyckats sälja in sig som installatörernas favorit, men saknar tydligen den öppenhet som behövs för att man ska kunna integreras med system som Home Assistant.
Antagligen täljer elektrikerna pengar med kniv här, i enlighet med skillnaderna på inköpspriser och vad man tar ut från slutkund. Men så länge folk efterfrågar och betalar, så …
Några andra som antagligen har potential att tälja pengar med kniv är laddboxtillverkarna. Vi pratar inte likströms supersnabbladdare här, utan desinationsladdare och hemmaladdare. Dessa lådor är i princip bara en jordfelsbrytare, en liten styrkrets och en sladd. Går väl rent av att bara köpa in och bygga in en liten Raspberry Pi eller Ardouino för att hantera logiken för att prata med elbilen eller erbjuda lite uppkopplade tjänster, så att laddboxen blir skattemässigt subventionerad via ladda-hemma-stödet.
Själva laddaren sitter i elbilen.
Ladda-hemma-stödet är ju för övrigt intressant, då man inte får något stöd om inte laddaren är uppkopplad och framöver alltså kan påtvingas någon form av statlig mätning. Och kanske statlig beskattning?
Nästan en fjärdedel av lokalen togs upp av solceller, förstås med mycket fokus på kringutrustningen som regulatorer, hembatterier mm.
SolarEdge hade för övrigt lanserat en helt ny produktlinje med både växelriktare, hembatterier, nödströmsomkopplare för ödrift, vilket deras system tidigare inte stött, samt hemautomatisering. Man tänker väl sig ta ett helhetsgrepp som enda leverantör, men min personliga reflektion är att eftersom allt mer bli uppkopplat så är det bättre att satsa på öppna system som Home Assistant istället för att låsa in sig hos en leverantör. Det är förstås omöjligt för vare sig Plejd eller Solaredge att kunna erbjuda integrering med t ex alla uppkopplade bilar, gräsklippare, dammsugarrobotar, larm, vitvaror mm. Eller elpriserna i alla världens länder.
I övrigt var det förstås en mansdominerad publik på elmässan.
Kan förklara vissa utställares närvaro.
I övrigt ser det ut som att enligt Home Assistants beräkning landade vårt elpris för inköpt el på ca 59 öre i jämförelse med Vattenfalls rörliga elpris för oktober om 95 öre. Hemautomatiseringen och fokuseringen av elkonsumtion till lågpristider gav i så fall preliminärt en besparing på 38% i oktober.
Spontant känner jag mig inte enormt orolig personligen för elpriserna. Vi har sparat elprisstödet från förra året om 7000:- SEK, med oktober lagt 5000:- SEK i buffert för vintern, samt via Södra Medlemsels Solsäker sålt el för ca 6000:- SEK under sommarhalvåret, vilket betalas ut med 1000:- SEK per månad nu under vinterhalvåret. Till detta ska vi få tillbaka cirka 11 000:- SEK om Tidölagets förslag om elpriskompensation går igenom nu när de skippade vallöftet pristak.
Totalt är alltså bufferten 29 000:-, eller om man fördelar det på november – mars hela 5 800:- SEK per månad. Senaste året var den högsta elräkningen för vår del 5 250:- SEK i januari. Blir det lika illa samtliga vintermånaderna framöver så behöver vi inte stoppa in ett öre som inte redan är avsatt eller kommer som statliga pengar. Det kan förstås bli värre, vilket också de bundna elpriserna visar, så osvuret är bäst.
Andra kan dock ha det mycket värre och ovanstående är bara en anekdot.
45 kommentarer
Bloggaren uppmärksammar det faktum att det saknas en standard på världs- eller åtminstone på EU-nivå. Detta borde vara prioriterat i dagens läge, just att ha en basstandard som alla måste följa ungefär som USA- på 90-talet dunkade näven i bordet och föreskrev OBD2 på alla bilar så att vilken polis som helst kunde läsa ut grundläggande felkoder på vilken bil som helst. Denna standard hare senare expanderats kraftigt av biltillverkarna för att underlätta felsökning.
Du pratar nu om uppkopplade bilar. Men det finns också så mycket mer.
Nej jag tänkte på all hemelektronik inom uppvärmning, solceller och annat som borde få en liknande standard som OBD2 utgör för att kunna kommunicera. Jag vet att Siemens har ett eget protokoll som täcker de flesta av deras egna enheter men vi behöver en världsstandard så att elektroniken i hemmet kan prata med varandra.
https://en.wikipedia.org/wiki/Matter_(standard)
Alla borde maila och fråga Plejd om Matter 😀
Och VVVV borde läsa på lite mer 😉
Ok, det är alltså numera en tvingande EU-standard, hade missat den detaljen. För mitt inlägg handlade just om en tvingande standard och inte något som man väljer om man tycker det är kul.
Jag håller på att kollar på solceller just nu och noterar att flera leverantörer säljer in en hel på privat överproduktion. Vårt hushåll, som förbrukar 7500 kWh per år, föreslogs av en leverantör en anläggning med produktion på 13 000. Med påtaglig prisökning som följd, naturligtvis. Jag är skeptisk till detta. Kommer jag verkligen på 10 års sikt kunna hämta hem lika mycket i överproduktionen som är fallet just i år och kanske nästa år? Tacksam för tankar på ämnet.
Mvh
Anders
Generellt installera bara en anläggning som täcker din egen förbrukning. Man får inte 60 öre per kWh för det som skjuter över egen förbrukning på helåret. Dock, ska ni skaffa elbil så åker förbrukningen upp säg 4000 om året.
Keep it simple, stupid. Jag har en sån där liten knapp på väggen, innanför dörren. Trycker man på den så tänds lampan. Mycket bra.
Långa armar om du är på jobbet?
Kan kännas lite onödigt att tända hemma när man är på jobbet? Finns det någon hemma som behöver ljus kan uppgiften med fördel delegeras till vederbörande.
Jag håller helt med! När vi byggde vårt hus vill elektrikern sälja in en massa speciallösningar med plejd hit och dit. Jag var väldigt tydlig med att jag ville att allt skulle vara så enkelt som möjligt, korsomkopplare och riktiga dimmers!
Solceller verkar ju bra.. men just för att det är sån sanslös Hype just nu så avvaktar jag. Vi gör inte av med mycket el och kan säkert snåla ännu mer. Ännu har vi bundet elpris men sen kan vi relativt enkelt styra om förbrukningen till de billiga timmarna.
Jag har plejd i lägenheten som föregående ägare installerade, hopplöst. Den sitter inbyggd i taket bakom gipsskiva och jävlas med mig…
Att köpa helautomatiserad bostad är som att frivilligt promenera ut i ett minfält.. bara om du själv la ut minorna kan du navigera dig fram..kanske.
För egen del är jag inte heller orolig, med solceller som drar in pengar på sommaren, elbil som laddar på natten de dagar elen är billig och jättestora elstöd här i södra Sverige så har uppvärmning, hushållsel och bilkörning blivit en inkomstkälla snarare än en kostnad.
Men vad hjälper det mig om resten av nationen går åt skogen pga höga elpriser? Nu är jag dock rätt optimistisk inför vintern. Meteorologerna talar om en varm och blåsig vinter tack vare El Nina, gaslager i Europa och kraftverksdammar i Skandinavien är välfyllda och elsparande och eleffektivisering har blivit en folksport (åtminstone bland medelålders män).
När vi installerade laddstolpar i min BRF så valde vi sådana utan någon uppkoppling till Internet eller nätverk. Manuell avläsning på stolparna är det som gäller. Farligt att göra sig beroende av att någon Internet-tjänst som både kostar pengar och som kanske försvinner om några år. Fick maximalt stöd utbetalat.
Fabrikatet SolarEdge’s optimerare som syns på bilderna har Elsäkerhetsverket en del erfarenheter från. Dessa kan läsas bla. i Tidningen Elinstallatören. Störande elektronik uppe på ett tak ville jag inte ha när jag beställde min anläggning. Vad man skall ha i åtanke är också att vissa (om inte alla) anläggningar överför driftdata till fabrikanten och denne kan inte bara avläsa energiproduktionsdata utan även kontrollera och tom. stänga av anläggningen. Om en fabrikant kan göra detta kan också en internetangripare göra det vilket alltså gör anläggningen sårbar om det handlar om ett angrepp på civil infrastruktur.
Det där med att fjärrstyrning (även när den fungerar som avsett) kan vara ett tveeggat svärd är det väldigt många som inte tänker på. Folk flest är helt enkelt inte vana vid att resonera utifrån en antagonistisk världsbild. Visst, man ska inte gå och oroa sig i onödan, det mår man verkligen inte bra av, men en hälsosam dos skepticism skulle nog många vara betjänta av. Samma sak som med detta med produkter som är beroende av att tillverkaren/leverantören vidmakthåller olika tjänster. “Men det är väl inget problem” säger många, “det är ju jättesmidigt att kunna göra X via telefonen”. Titta bara på hur många tjänster Google har pushat för och sedan lagt ner, säger jag. Någon som minns G+? Vissa saker hör helt enkelt inte hemma i en miljö där en yttre, potentiellt obetrodd aktör, potentiell antagonistisk angripare kan gå in och påverka utrustningen.
Samtidigt får man ju fundera på vad problemet är om någon hacker släcker lamporna hemma. Kul bus, men inte jordens undergång. Beror ju lite på vad man kopplar upp.
Jag tycker att det som händer idag är så konstigt. Man knappar gladeligen in sina kontaktuppgifter i varenda internettjänst, man lagrar sin ömma data i molnet, man går runt på stan med en telefon som på några sekunder ger access till ens bankkonton, etc.
De äldre typerna fick man backning på CE märkningen, de störde för mycket.
Det är bara en fråga om att implementera rätt teknik.
Däremot har de haft en del marknadsföring som kan vara missledande. Räddningstjänsten gör ingen skillnad på Solaredge eller andra system, brinner det så går de inte in via taket om det ligger solceller. Då får huset brinna.
Har de nya godkända typerna i min senaste installation.
Tack för en intressant spaning. Har vänner med plejd (socialgrupp övre medelklass) och de bekymrar sig inte om att bo i ”plejd walled garden” – de har pengarna med inte intresset att spara el. ”Elektrikern rekommenderade detta” är argumentet samt att det blir imponerande styrskåp. Plejd känns lite som Apple i detta. Blir intressant att se om Plejd kommer överleva Matter standarden.
Kollade just egna förbrukningen och såg att det blev till att betala 77 öre/kWh i inköp (750 kWh) och importen inbringade 132 öre/kWh (470 kWh) så ännu en minusfaktura att vänta.
Har en golv-värme som går onödigt mycket som skall få smaka helig vrede från Home Assistant. Den styrningen (en T2 NRG-DM) hämnas dock genom att glömma av alla inställningar om den är avstängd för länge (typ 3-4 timmar och startar då i manuell 22°C mode). Kanske blir att kasta bort den och byta mot en ESP8266:a med ESPhome.
Det är faktiskt inget krav på uppkoppling för att som privatperson få 50% grön teknik-bidrag för installation av ”gränssnitt där ett elfordon i taget kan laddas”.
Gällande mätning och debiteringslösning så behövs inte heller det. Det som anges är att laddningspunkten ska vara ”förberedd för elmätning och debitering av elkostnad.” Står alltså inget om distansavläsning och därmed går det ju utmärkt med en elmätare som har inbyggd displa
det finns heller ingen uppgift om hur debitering av elkostnad ska ske. Uttolkare av lagen verkar tycka att det räcker om det finns plats för att eftermontera en MID-godkänd elmätare. Exempel på en sådan att montera på DIN-skena hittar jag från 390 kr inkl moms på nätet. Har inbyggd display av
Hur ska man göra om man sitter med elradiatorer som inte har stickkontakt? Har en uppkopplad luft pump som jag styr via Tibber. Har googlat runt lite och det finns knappast någon enkel lösning för att få elementen smarta va? Hoppas jag har fel!
ErikW:
Om du redan har Tibber, så kolla i “Powerups”. Har för mig att de har Tado termostater som går att styra via appen och ställa in på smartstyrning.
Utan stickkontakt låter det som 400V 2- eller 3-fas. Finns nya elelement med inbyggd styrning på t.ex. Adax som finns på Clas Ohlson, funkar till Home Assistant med.
Det kan vara 230V eller mer troligt med tvåfas 400V som elementen körs på. Och då ska man inte pilla.
Och även om det är 230 eller 400 som de körs på så får du inte byta ut dem själv heller om du inte är behörig elektriker, då de är fast installerade.
Många vänner som noterar det där med Plejd. Att köra ett eget race när ALLA enats om Matter standarden är väldigt speciellt. Schneider drog ju sig ur samarbetet mycket pga detta (och sura kunder)
No man is an island. Och i princip kan man säga att all elektronik som kör proprietär teknik är värdelös på långt sikt
Men alla som vet hur elektriker och övrig installationsbranschen jobbar med kickback och “bruttoprislistor” (Hej mest konsumentfientliga företaget i världen, Ahlsells) vet ju att elektrikern INTE komemr att ge dig som kund bäst råd. Elektrikern kommer istället att enbart fokusera på sin marginal.
Om du vill automatisera hemmet finns en bra regel. Välj det som är bäst inom sitt område. Välj de som har APIer och fungerar med google/apple/homey.
Och om elektrikern propsar på plejd. Byt elektriker.
Min elektriker är öppen på “jag rekommenderar det här. Men om du vill ha nått annat så kör vi på det”
För övrigt så ska man köra på något som man dels kan styra lokalt via tryckknapp, och dels något som enkelt kan ersättas/plockas bort.
För övrigt är slutstyckena hur alla borde ha gjort.
Men som en av våra storbanker sa. Folk med mindre marginaler kanske borde ha hemestrat i år och ställt in den där utlandsresan.
Med förståelse för olika förutsättningar…. Men bor man i en egen villa är ju en stor del att faktiskt hantera oförutsedda saker och kostnader.
Det är därför man har buffert. Det är ekonomisk prepping. Det ger dig utrymme att adaptera till det nya normala map kostnader och intäkter, så man kan bygga en ny buffert vad det lider.
Va det inte ann wibble som sa att man skulle ha ett par månadslöner på banken? 🙂
Men visst, alla vi som suttit med rörliga elpriser och rörliga räntor, och därmed generellt haft lägre kostnader än de som bundit sina, ja vi borde ju alla ha sparat en del av mellanskillnaden i sagda buffert.
Hon dristade sig till och med att säga att alla borde ha en årslön på banken. Söte J….s vad skit hon fick…
Men naturligtvis ett godt råd, sen att det kanske inte är möjligt för alla är ju en annan sak.
Fanns det något fokus på VTG (Vehicle to Grid) på mässan? Det är ju väldigt bra att kunna använda bilens batteri vid ödrift, med tanke på pris/prestanda på husbatterier.
Tydligen stöder inte typ 1 och typ 2-uttagen VTG, något som finns som option i den gamla standarden CHAdeMO.
Hursomhelst är det något som behöver komma snart. Det är för bra för att välja bort.
Wallbox kommer under q1 med en ny laddare, CCS, med funktion för V2H. Quasar2 tror jag den heter.
Blir ju intressant om riktiga likströmsladdare börjar installeras privat (förvisso inte med supersnabbfart).
Plejd fungerar utmärkt i Home Assistant, on off, dimmers och schema.
Det där med att tälja guld med smörkniv iom avancerna på Plejd har jag svårt att fatta. Min firma har hyfsade rabatter på Ahlsell och pröjsar nästan precis vad tex elbutik säljer dessa för till slutkund. En exkollega som monterar massvis med Plejd har någon tia bättre rabatt på enheterna..
Här hemma sitter det Shelly då prisskillnaden mot Plejd känns grotesk..
Ja, Shelly är ju billigare och gör samma och mer saker, är bättre och öppen.
Nog viktigaste frågan i ämnet från “KarlXII”.. V2 , alltså att över huvud taget kunna mjölka den hemmaparkerade bilen
på lite av de ca. 70kWh som finns tillgängliga kan bli helt avgörande för “Otto Normalverbraucher” innom en snar framtid.
I ett nödläge är det gott att kunna köra Luftvärmepump och lite annat med laster upp till 10-16A vid 230V.
Alla elbilar kan man ju ta sig från A till B med innom rimliga gränser. Att ha bilen till att även ge något i svårt läge är ju guld värt
Skrattade så jag tjöt när jag såg vad man kallat en av laddarna på fotot . “Monta” ? Vad säger Kal occh Ada om ordvalet?
Om Ada är gammal nog kanske hon t.o.m har stickat en sådan ?
Det är inte laddaren som heter Monta utan det back-end som de använder i laddaren. Danskt bolag tror jag, mycket bra på det dem gör.
Tolkar det som att det var radiotystnad om VtG. Kanske är för tidigt för att branschen ska orka bry sig. Det måste nog fram någon ny standard – både på bilar och laddare. Jag är rädd för att det ligger långt fram.
Intressant spaning från mässan! Solpanelsbranschen går på knäna just nu, givetvis p.g.a. elpriser som vi aldrig sett förut. Villaägare, speciellt i södra Sverige är vinnare. Minns ni de gamla myntmatade parkeringsautomaterna på 80-90 talet? En för varje parkeringsplats. Historien upprepar sig, nu har vi fler och fler laddstationer, en för varje p-plats. Visst, inga mynt men kreditkort.
En viss oro finns dock för en allt mer elektrifierad fordonsflotta. Jag tänker på Ukraina och hur sårbart elsystemet ändå är. Slår Fi ut elsystemet så sänker de inte bara värme/vatten/avlopp utan också fordonsflottan.
Erfarenheter från katastrofer visar att elnät ofta återställs betydligt snabbare än vad leveranser av fossilt bränsle till bensinstationer och annat lyckas med. Således, har du en elbil kan du tuta och köra så fort elnätet är igång, medan en fossilbil med soppatorsk kan bli ståendes länge. Ännu värre om raffinaderier och annat står still, eller om inte tankfartyg/pipelines fungerar. El prioriteras högre och är “enklare” i sin leverans och distribution. Sen kan ju givetvis betalsystem och annat sluta fungera pga trassligt internet, men dels får man ju hoppas att de stora distributörerna kör en Tesla och ger fri laddning i katastrofzoner. Även bensinstationer lär ju krångla om det inte går att ta betalt.
I händelse av en katastrof, elbil alla dagar.
Frågan är hur man känner av sin räckviddsångest när man flyr ett fientligt anfall och bara kommer hälften av flyktvägen tills man måste stanna och “sträcka på benen och ta en matpaus i nån timme” eller fler.
Då är det kanske mindre stresspåslag om man kan tanka ytterligare 800km+ på ett par minuter?
Frågan vad som är det mest optimala konfliktfordonet ger såklart olika svar beroende på scenario, men att elbilen alltid och jämt är smartast är tveksamt. Har inte sett att militära fordon är elektrifierade i någon större utsträckning än. Varför/varför inte?