Så vart det dags igen då. Vägen till Stockholm (och Borås för de som pendlar) från byn är nu avstängd i över ett halvår, för att Trafikverket i sin oändliga visdom ska byta ut en top meter lång bro så man var femtionde gång man kör längs en väg slipper lätta på gasen om man råkar möta en bil vid bron.
Väg 1627 mellan Hyssna och Bollebygd (och framför allt motorvägen riksväg 40 mellan Göteborg och Borås, tillika den väg man kör bil härifrån till Stockholm) har tre broar. Eftersom detta är Sjuhärad finns det trots allt vatten överallt. Två av dessa broar är lite smalare och när på denna mycket glest trafikerade väg osannolika händelsen inträffar att man möter en annan bil så behöver man därför lätta lite på amperepedalen så mötet hinner förbi, vilket kanske gör att man tappar tio sekunders restid.
Så i sin oändliga visdom har Trafikverket bestämt sig för att bredda dessa tio meter långa broar. Den ena tog ett drygt halvår att byta och nu är det dags för nästa.
Jag har bara bott här i sexton år och kanske var femtionde gång jag kört denna vägen faktiskt mött en bil vid bron. Jag har aldrig behövt stanna, utan det räcker att släppa lite på amperepedalen om man behöver lämna företräde. Nu ska man i ett halvårs tid ta en omväg som tar typ 15 minuter extra. Lider med de som pendlar till jobbet i Borås dagligen.
Det är även vägen för ambulansen till och från akutsjukhuset i Borås, som nu alltså får en kvart längre tid att både nå hit och att sedan köra kritiska patienter till akuten.
Det kunde förstås varit värre. I grannbyn Fjärås i Kungsbacka stängdes en väg av i typ ett år för att Trafikverket skulle byta vägtrumma i form av ett enkelt betongrör. Sådant vi hemma i vår vägförening gör på en förmiddag med en traktorgrävare. Trafikverket i sin visdom grävde istället bort vägtrumman, och lämnade sedan hålet i ett år innan man lade dit ett nytt rör och fyllde igen. Är väl något om offentlig upphandling eller så?
Man får verkligen hoppas att det inte blir krig i Sverige. Detta är tiderna det tar att fixa något planerat. Vi ska inte fundera på hur lång tid det tar att reparera något oplanerat.
Annat var det förr.
Den 664 meter långa, 114 meter höga och femton meter breda Tjörnbron tog sjutton månader att bygga. Eller mindre än tre tiometersbroar i Hyssna.
Ironiskt nog har entreprenören GVV ett foto på Tjörnbron på sin hemsida.
Jag vänder mig både mot tiden det tar att byta dessa broar och att det öht slösas skattepengar på att man ska spara tio sekunder var femtionde biltur längs sträckan, samtidigt som pendling och akuttransporter försenas med upp till en kvart i varje riktning under ett halvår.
47 kommentarer
I övriga Sverige så jobbar man frenetiskt på att göra vägarna smalare för att minska framkomligheten, framför allt i närheten av större städer.
Sverige nådens år 2022 är nog det samhälle i västvärlden som har sämst förutsättningar att i orostid återuppbygga ett totalförsvar.
.
Det sämsta från alla politiska läger i en supermix.
.
Snöflingor, pacifister, fredsrörelse och genusflum från vänster. Dessutom överproduktion av valhänta akademiker = färre som vet hur en slipsten ska dras.
.
NPM, skattekverulanter, värdegrundskonsulter och falska uttolkare av LEAN från högern som effektivt raserat fungerande verksamheter och fragmentiserat förmågor genom ’avknoppningar’ och avregleringar.
.
Till detta Sverigehatarna, orbanister och putinister dvs landsförrädare i Sd.
.
Lllllycka till!
Grundpoängen med LEAN är att inte hålla saker i lager, särskilt inte i mitten av produktionslinan (hos Toyota då). Dvs varje maskin producerar precis det som behövs för nästa steg i processen. Toyota har kommit fram till att detta leder till snabbast genomströmning i fabriken. Och snabb genomströmmning visar sig vara mycket mer ekonomiskt än att alla maskiner jobbar på max hela tiden (“full utilization”).
–
Om man nu överför det här tänkandet till vägbyggen så borde man alltså satsa på att ha färre byggen igång samtidigt och blir klar med varje bygge snabbare istället. Det vore att följa essensen i LEAN.
Antagligen involverar arbetet olika maskiner vid olika tidpunkter. Byggarna betraktar antagligen maskiner/maskinförarna som den värdefulla resursen. Trafikanternas restid räknas inte.
Lean i det här fallet blir att ge maskinerna/förarna en jämn ström av arbete, så någon spärrar av arbetsplatsen i förväg.
Här lägger Trafikverket 20 miljoner och antal veckor under sommaren på att byta ut två vägtrummorna för att fiskarna ska kunna vandra https://www.borlangetidning.se/2022-07-10/miljoner-satsas-pa-fisken-tar-hansyn-till-djurliv-vatten-och-fauna
Byarna vägen leds om via har såklart fått rejäl högre belastning fyllt med fartdårar, semesterekipage och tung trafik. Genomtänkt?
Systematiska projekt för att göra det obekvämt att ta bilen?
Hur får man vanligt folk att sluta köra bil? Och varför skalar man ner infrastruktur när framtida bilar blir eldrivna?
Det är ju inte helt olikt Vasabron i Göteborg. Den byggdes på ett år för 115 år sedan. När den sedan delvis skulle bytas och bli lite bredare 2017 så tog det 2,5 år. Inte utan att man undrar varför saker tar allt längre tid ju mer teknik och hjälpmedel man har.
ISO 9000-serien fanns inte för 115 år sen.
Jepp. Att ett par “gubbar” strök med under bygget hörde liksom till också.
ISO 9000 är jättebra. På att kosta pengar. Man kan tillverka flytvästar av betong och vara ISO 9000-certifierad om man bara dokumenterat sin idiotiska process tillräckligt bra. 🙂
Huvet på spiken. Syftet med iso är bra. Men det har ju totalt ballat ut…
Sen upphandlingar och nickande konsulter. Får obehagskänslor.
Fascinerande prioritering. Trafikverket måste ha för mycket budget.
Men också att det skall ta så lång tid, något måste vara trasigt i deras upphandlingsmetod.
Kan du inte gräva fram upphandlingsunderlaget? Skulle vara kul att se vad som beställts och vem som budat på jobbet. Har man tur hittar man en mutborgs-deal. Någon får en pool grävd på tomten på köpet.
Undra hur projektplanen ser ut för den borde rimligtvis varit framtagen innan jobbet upphandlades? Första månaden, sätta upp avspärrningar, fakturera 2000 h. Andra månaden, kontrollera att avspärrningar är kvar, fakturera 2000 h, tredje månaden, rapportera att tidplanen håller inte men kan färdigställa om 50 miljoner kr skjuts till projektet. Månad 22, snart färdig.
Handlar det inte om att man höjer bärighetsklassningen?
Det är åtminstone vad man gjort med många broar på det finmaskigare vägnätet.
Finns en del ironi i det faktum att trafikverket är väldigt glada i att smalna av ett körfält för att minska hastigheten och sedan bredda en bro. Framkomlighet ska tydligen bara vara ibland.
Först kommer det en gubbe och gräver ett hål och sätter upp avspärrningar. 1 mån senare kommer en gubbe och gör hålet lite större. 2 mån senare kommer 2 gubbar och reparerar. 1 mån senare kommer en gubbe och fyller igen hålet. 1 mån senare kommer 2 gubbar och asfalterar och tar bort avspärrningen – klart !
Problemet sitter i Trafikverkets interna regelverk och hur man tillämpar lagstiftningen.
De flesta broar på vägnätet är ungefär likadana och Trafikverket borde i princip kunna ha en egen brofabrik där färdiga konstruktionselement ligger färdiga i väntan på montering.
https://se.ramboll.com/press/artiklar/vilka-aer-de-tre-vanligaste-brotyperna
Men, men, det vore ju…, det vore ju KOMMUNISM?
Eftersom vi har tyngst och längst fordon i världen så behöver vi byta trummor och broar, och TRV kallar det dock oftast förbättrad framkomlighet för det ger bra utslag i deras samhällsekonomiska “beräkningar”, annars skulle inte brobytet bli lönsamt… Vägarna borde även de byggas som broar med påldäck för att hålla för dessa extrema fordon.
Nja. Inte i världen men rätt om broarna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Road_train
De jobbar på utmärkt när de väl är upphandlade, bokade och kommer. Problemet ligger i att kostnaden för avstängningen är helt externaliserad och inte belastar projektbudgeten. Borde finnas möjlighet för kommun att debitera per dag så att kostnaden syns och kan minimeras.
Kommunen borde debitera för tiden från start till slut! Jag har haft liknande situation som bloggaren där jag bor, fast det tog nästa två år. En firma kommer och spärrar av vägen, sen är det helt dött i flera månader. Sen kommer nån och gräver ett hål. Någon månad senare kommer några jobbare. Sen grävs allt igen. Sen grävs allt upp igen. Sen händer ingenting på flera månader.
Fantastiskt bra. Man tar sig tid att göra ett grundligt arbete istället för att slarva iväg. Tiden medger att personalen kan arbeta i lugn och ro med många raster så de inte blir utbrända. Under tiden kan man skaffa mätdata så att man vet precis hur trafiksituationen blir om någon i framtiden skulle spränga bron. Eftersom omvägen gör att det går åt mera bränsle, kanske fler pendlare finner en elbil lönsam. Eventuella cyklister får mera motion vilket ökar hälsonivån i trakten.
Var inte så negativa!
🙂
Kolla om nya broarna har bärighet för Leo2A6 och moderna Abrams?
@Ursa:
Eftersom en normal långtradare är tyngre; Ja.
Lägsta möjliga kvalitet till högsta möjliga kostnad.
Grattis alla skattebetalare!
Man kan ju fundera på samhällskostnaden med alla dessa vägarbeten där man påbärjar arbeten och sen inte gör något på ett halvår.
I princip alla vägarbeten man passerar är ju obemannade. Jag undrar om det inte är för att politikerna ska kunna säga “titta vi gör nått”.
Här ute på landet gnäller alla om att det “måste bli cykelvägar”. Men på de cykelvägar som finns cyklar ingen utan cyklisterna ligger likförbannat på 70-vägen…
Tyvärr måste man ge Kina det. De vet hur man hanterar infrastruktur. I västvärlden är tyvärr alla lika värdelösa. Sverige är på intet sätt unikt.
Vägföreningar verkar vara de enda som klarar av att både upphandla och genomföra arbeten. Vi bytte slitageyta på 50% av våra vägar. Det påbårjades 7:00. Var klart 16:00
Vårt enda problem är de som inte vill vara delaktiga och inte betala nått. Men gärna ha motorvägsstandard fram till sin uppfart.
Men likväl. vägföreningens gator är mer välskötta än vad kommun och vägverk lyckas med.
Det tråkjiga med vägföreningar är dock att man får ju betala dubbelt för sina gator och anläggningar. Dels via kommunalskatten (som man inte får något av då vi har enskilt VA och vägar) och sen till samfälligheten.
Här byter kineserna ut en bro på mindre än två dygn. Det är lite imponerande.
https://www.youtube.com/watch?v=vz_j_BEkVCQ
–
Om din vägförening förvaltar en väg som är en gemensamhetsanläggning så kan ingen som äger en berörd fastighet smita från betalning. Kontakta kronofogden i värsta fall.
De handlar snarare om att det är personer som vill ha extremt hög standard på vägen “villaområdena i stan har ju asfalt.”. Men vill ha lägre avgifter 😀
Alla betalar snällt. Skammen att inte göra rätt för sig i ett område med 25 fastigheter skulle nog vara för stor.
@sebolon:
Tillägg: Vi hade samma diskussion i vår vägförening, inklusive försök att kuppa på ett årsmöte. Det löstes genom att de som ville ha högre standard fick i uppdrag av styrelsen att ta fram ett konkret åtgärdsförslag, inklusive en sakkunnig kostnadsberäkning. Då rann det ut i sanden..!
@Sebulon starfighter:
Du betalar inte dubbelt för din väg eftersom föreningen får kommunala och statliga bidrag till den. Jämfört med de som bor inne i staden är det nog tvärtom, de använder inte många meter väg per person (särskilt inte de som bor i lägenhet).
–
Däremot är det obegripligt nog inte några partier som gör valfråga av bättre väghållning så snöröjning och liknande kan ofta vara bättre i en enskild vägförening – om man har duktiga personer som är beredda att slita med styrelsearbetet för symbolisk ersättning.
Jag är en sådan där avskyvärd medelålders man i lycra som cyklar på 70-vägar. Anledningen till att man väljer att inte cykla på de fåtaliga cykelvägar som finns längs med 70-vägar är att de är illa underhållna, fulla med hål och grus. Dessutom vet man aldrig vart de tar vägen eftersom de aldrig är skyltade och dessutom tenderar att sluta mitt på en skolgård med lekande barn eller i en grushög någonstans. De är dessutom för det mesta nedlusade med diverse vägbommar som finns där för att bilister inte klarar av att följa ens de enklaste och självklara regler som att inte köra på gång- och cykelbanor. Ytterligare ett skäl till att välja att cykla på vägen är att då är jag bara en fara för mig själv (oftast med benägen hjälp av bilister som inte har ratt eller broms) och inte för andra oskyddade trafikanter som barn och folk ute på hundpromenad.
Omaket du behöver göra för att undvika att köra på dina cyklande medtrafikanter varar trots allt bara några sekunder. Det klarar du av att hantera.
@RB_05:
I Tyskland har man påbörjat utbyggnaden av Radschnellwege (och en standard för hur de ska utformas, naturligtvis). https://www.radschnellwege.nrw/
LOU <3
Om det har förekommit många olyckor vid/på bron så kan det finnas anledning att bredda den.
Dumt att påbörja ett flera månaders vägarbete i början av sommaren. Då kommer ju arbetet att stå still i någon månad eller två ganska omgående.
Riksrevisionen har vi flera tillfällen sågat Trafikverket vid fotknölarna gällande hur de sköter sina projekt. Flera projekt har glädjekalkyler och är grovt underfinansierad och Trafikverket har låg kompetens och måste förlita sig till stor del på externa konsulter.
Vart ligger huvudkontoret för TRV nu igen?
Det här med att det tar lång tid för att få olika saker gjorda är ett utbrett problem i Sverige. Inom massor av områden. Ett exempel som jag stöter på dagligen i Stockholm tunnelbanesystem är gisslet med de trasiga rulltrapporna. På T-centralen finns det en (av många) avstängd rulltrappa som orsakar lättare kaos under rusningstrafiken. Reparationstid 4 veckor stod det på en klatschig display. Sedan förlängdes reparationstiden med en månad och nu ytterligare med en månad. Har ingen större tilltro att heller den tidsutfästelsen hålls…
De långa utredningstiderna hos domstolarna är ett än allvarligare problem. Svårt att förstå när våra nordiska grannländer utklassar oss med Finland i särklass. Och så fortsätter det. Är vi för bekväma och saktmodiga i allmänhet?
Vid västra ingsjöns utlopp tog det skanska (tror det var skanska) 3 veckor att riva och bygga en ungefär lika lång bro för ett par år sedan.
Här är några konkreta förslag som skulle förbättra situationen. Alla kan initieras från politisk nivå men utformningsfrågorna skulle också kunna initieras av Trafikverket.
– Justera väglagen så att en statlig väg alltid kan breddas till 2+1-väg (14 meter bred) och att detta räknas som en underhållsåtgärd som inte kräver någon planläggning eller miljöprövning. Ge samtidigt Trafikverket rätt att lösa in fastigheter till generöst pris, minst 1,5 ggr marknadsvärde. Det innebär att vägen kan byggas med en gång utan tidsödande planläggningsprocesser och miljöprövningar.
– Trafikverket borde alltid se till att överdimensionera alla nya vägtrummor för minst dubbla hundraårsflödet och tvåhundra års livslängd. Det innebär i praktiken en större och kraftigare trumma. Det är inte ovanligt att trummor skadas för att de sätts igen vid kraftiga vattenflöden, men genom en kraftig överdimensionering borde risken för detta bli mindre. Några ton extra material borde inte göra ett trumbyte så mycket dyrare.
– Bygg alla rondeller som en plan asfaltsyta utan en massa dyra stensättningar. Mobila dekorationer i mitten. Billigare, enklare och flexiblare.
– Skaffa några “asfaltståg”, dvs en maskinkombination som fräser upp och lägger ny beläggning i ett svep. Sådana effektiviseringar blir normalt inte av eftersom man upphandlar allting i mindre projekt.
– Sluta lägga 80-90% av investeringspengarna på järnvägen. Bara 15% av trafiken går på järnväg. Underhåll och trimma den järnväg vi har men bygg ingen ny. Då finns det gott om pengar över till en rejäl förbättringar av vägnätet.
– Bygg en “brofabrik” som producerar komponenter till standardbroarna i väg- och järnvägsnätet. Varje bro behöver inte utformas särskilt mycket utan man borde få till en lämplig landskapsanpassning utifrån standardkomponenter.
– Gör projekten större så att entreprenörer vågar investera i dyra maskiner. Säg att en entreprenör skall bygga om 5 mil väg under en period på tre år. Då kanske man har möjlighet att investera i dyra maskiner.
– Lägg alltid ned kanalisation för fiber, V/A och el i vägområdet på båda sidor av vägen när man bygger om eller bygger nytt, och förbered korsningar av vägen. Merkostnaden för kanalisation när man ändå håller på att gräva är ganska liten.
Är inte armerad betong en vara med en inbyggd begränsad livstid på ca 100 år?
Jag håller med om det mesta men studsade lite på siffrorna för fördelningen av investeringar mellan väg och järnväg så jag tittade i Trafikverkets årsredovisning och för mig ser det ut som om investeringarna är fördelade 50/50 ungefär.
Jag undrar om man inte behöver en fysisk markering av rondellerna trots allt. Vägmålningarna slits ju rätt fort, men visst kan man förenkla dem rätt avsevärt, jag klarar mig bra utan konstverk i mitten.
En rondellhund behöver inte vara dyr.
Trafikverkets processer kan vara långdragna och sega. De är bara en beställarorganisation numera med projektledare + specialister som alltid är överhopade med arbete så de hinner inte med. I alla uppdrag är det teknikkonsulter som utför projekteringen med diverse underkonsulter inom specialområden (jag är en sån). Et är väldigt mycket möten och avstämningar. Projektören kan inte bara projektera, TRV måste stämma av i de flesta detaljer och processen är seg. Hux flux sätter sig en markägare på tvären (de vill för det mesta inte att åkern ska grävas bort med ytterligare två meter), eller så stämmer inte kommunens bild med TRV bild och det blir omtag. Timtaxornaa är generellt låga pga hög konkurrens, särskilt i ramavtalen. Teknikbolagen måste därmed försöka få så mycket som möjligt till ÄTA/UR för att kunna fakturera mer timmar.
Eftersom vi inte bor i diktaturen Kina kan TRV och staten inte tvångsexpropriera mark hur som helst för att i rekordfart bygga höghastigehtsjärnväg mm.
Detta var själva projekteringen. Varför byggprocessen inte går fortare beror säkert på liknande arbetssätt där TRV ska utgöra kontrollorgan men är generellt överarbetade.
Anställda på TRV som är dåliga på upphandlingar kombinerat med underentrprenörer som blåser det offentliga med kraftigt saltade fakturor. Har en vän som jobbar på TRV och fakturorna som entreprenörerna skickar in är rent kriminella. Krävs en halv pluton man för att mäta och sedan byta en bit av ett vägräcke med mera, med mera. Frågan är om det går att lösa då slöseriet inte var mindre i det gamla DDR-Sverige.
Lite anekdotiskt men en av entreprenörerna som byggde om motorvägen söderut mot Södertälje från Stockholm (det pågick i flera år) fick ta ner skyltarna med sitt namn på. Folk var så förbanade på obemannd arbetsplats och att det gick så sakta så de sökte upp och hotade entreprenören.
I en längre intervju i DN (tror jag, kan inte hitta den just nu) förklarade entreprenören att de hade kunnat bygga väsentligt mycket fortare genom att jobba 3-skift men upphandlaren ville helt enkelt inte betala. Då blir det fyra veckors semester i juli och 8 timmars arbetsdagar för minimal bemanning. Och väldigt lång keveranstid.