Elpriserna är nu klockan 07:00 vi ser extrema elpriser just nu på cirka 10:- SEK per kWh inklusive skatter och elnät. Samtidigt tål det att påminnas om att statligt delägda Energiforsk påtalat att elpriserna hade varit 30-50% lägre om regeringen inte låtit Miljöpartiet ensidigt diktera svensk energipolitik de senast sju åren. Miljöpartiet har skrutit med att det var deras politik som drivit fram nedläggningarna.
Utan skatter, elnät, elhandelspåslag och moms är just nu elpriset 728 öre per kWh i elhandelsområde SE3 Göteborg – Stockholm och i elhandelsområde SE4 Malmö – Kalmar är priset 734 öre per kWh. Inklusive skatter, elnät och elhandelspåslag landar därmed elpriset runt 10:- SEK per kWh. För övrigt tjänar inte elhandelsbolagen mer på högre elpris – elhandelspåslagen är fasta enstaka ören per kWh. Däremot kommer deras omsättning öka på pappret, men utan att det påverkar vinsten.
Dock ska jag väl påminna om hur elpriserna fungerar enligt Miljöpartiet och de som försvarar vår energipolitik och nedläggningen av sex kärnkraftsreaktorer.
1. Att lägga ner sex kärnkraftsreaktorer höjer inte elpriset
2. Att bygga ny planerbar kärnkraft sänker inte elpriset
3. Att bygga mer oplanerbar vindkraft sänker elpriset
4. Att bygga mer kraftvärme, som ger som mest el när det är som kallast, sänker inte elpriset, så den införde S straffskatter på
5. Om en kärnreaktor snabbstoppas höjs elpriset, fast att lägga ner kärnkraftreaktorer höjer inte elpriset (se 1.)
6. Om det slutar blåsa och vindkraften slutar ge energi höjs inte elpriset
7. Om elpriset höjs är det Rysslands fel, utom om en kärnreaktor snabbstoppas (5.), då är det oppositionens fel, fast stoppad kärnkraft inte höjer elpriset (1.)
8. Höga elpriser på kontinenten beror på att man lagt ner kärnkraften och byggt vindkraft, vilket tvingat Kontinentaleuropa att bli beroende av rysk fossilgas, men om vi lägger ner kärnkraften och bygger vindkraft i Sverige så sjunker elpriserna, till skillnad mot i övriga Europa.
Så var det med den saken. Det värsta är att det finns de som anser sig vara de smartaste (oftast snubbarna) i rummet som ständigt för fram ovanstående, där grundtesen alltså är att endast vindkraft kan sänka elpriset, men att lägga ner kärnkraft höjer inte elpriset. Trots att Energiforsk säger motsatsen.
65 kommentarer
Roligt och tragiskt. Snälla, finns det inga vuxna.
Roligt skrivet men glöm inte att en majoritet gått med på MPs ryssvänliga energipolitik.
SvK varnade för obalanserna i kraftprodutkionen inom landet redan 2005. Sedan fortsatte de med detta fram till 2014. Från 2015 så upphörde dessa varningar i deras årliga rapporter. (mp)ärklgit det där med just 2015.
Stackars de satarna som har det lite sämre ställt eller ett par tusenlappar netto mindre än snittlönen, som bor i ett halvdåligt isolerad 70-80-tals hus och har ett gäng barn som gärna älskar att duscha länge. Kan fasen inte vara roligt, bidrag till trots, att se de här elräkningarna dimpa ner.
Finns väl inga extra bidrag beslutade för mars och framåt? Tidigare gällde väl dec-feb?
Om vi hade haft kvar all kärnkraft men inte haft någon vindkraft hade priserna varit ännu högre. Vinden leder faktiskt till att vi har det bättre än många grannländer. Det är kul att skylla på någon, men det är faktiskt inte MP’s fel att gasmarknaden är tightare än någonsin. Vi smittas av höga priser på kontinenten. Planerbar kraft (kärn/hydro) följer med upp i pris när de har kontroll, (dvs nu) bara för att det går. Vinden däremot trycker obönhörligt ner priserna när det blåser. Vi ska vara glada att vi har vindkraften idag
“Om vi hade haft kvar all kärnkraft men inte haft någon vindkraft hade priserna varit ännu högre. ”
Du menar som elperierna på 90-talet då de var 1kr/kWh för småhushållen enligt officiell EU-statistik. Numera är de 2kr/kWh enligt EU-statistik. De har stigit i takt med att vi byggt vindkraft.
Du vet uppenbart inget i ämnet. Sluta sprida Putins propaganda för dina lögner är så fruktansvrät patetiska.
“Det är kul att skylla på någon, men det är faktiskt inte MP’s fel att gasmarknaden är tightare än någonsin.”
Det finns 10 000-tals ingenjörer i enegibranschen som VET att du har fel med dina lögner.
“Vinden däremot trycker obönhörligt ner priserna när det blåser. ”
Kostnadena för el har varit 3-3,5kr/kWh i Tyskland och Danmark de sista 10 åren. Likväl har spotpriserna endsta varit 30-70öre/kWh. Så dina fullständigt idiotiska lögner talar för sig själv. Du vet inte ens skillnaden mellan elpris och spot-pris.
Smurvel 2022-03-08 08:48 – 08:48
Jo det är kärnkraftshatarnas fel (dom gröna alltså) att priset på el i södra Sverige är dyrare än före all kärnkraftsnedläggning i Europa.
Tyskland har installerat runt 100% vind motsv. mot all Tysklands elförbrukning.
Tyskland har installerat runt 80% sol motsv. Tysklands hela elförbrukning, men likt förbaskat trots att Tyskland installerat typ 180% förnybart (jämfört mot hela elförbrukningen) eldar nu Tyskland 23GW ‘hälso’-kol o 7GW ‘hälso’-gas
Tyskland lade den sista 2021 ner 4GW enl. klimataktivister ohälsosam icke förnybar . . . . . kärnkraft !!!
Totalt sen . . typ 10-år har klimataktivister lyckats få bort 8GW fossilfri kärnkraft för att glädja putin och ersätta det med . . . . ja harusett verkar som det i praktiken blev ryss-gas, men men ‘Green Peace’ säljer ‘vegan’-ryss-gas också så . . . den är hälsosam, eller ?
Strömmen är dyr pga. att det inte blåser i det förnybart-satsande Tyskland som släpper ut typ 10ggr så mycket skit i deras elproduktion som det hatade Sverige, det hatade kärnkrafts-Frankrike släpper ut 1/4-del av det kärnkrafts-nedläggnings-satsande Tyskland.
Men men i september-oktober börjar det blåsa igen och då kommer vindens förträfflighet att kunna pratas om i nått kvartal . . igen.
Vinden levererar ungef. på årsbasis vad enbart nedlagd kärnkraft skulle levererat kontinuerligt när det behövs men 11/12 2020 -14 fattades det i snitt runt 200GWh vind från snittet (vilket motsvarar ungef. R1+2), när vinden ersatt kärnkraften kommer det fattas runt 600GWh i just detta fallet
Bor i ett relativt dåligt isolerat hus (ska fixas de kommande två åren) men har bergvärme samt fast elavtal på 5år med ett pris på 58öre/kW (före alla avgifter såklart) med målsättningen att ha fixat isoleringen och få ned förbrukningen betydligt. Dessutom ska vi ha en till kamin men stora frågan är gjutjärnsspisen som jag vill ha som min fru inte samtycker till då den inte passar i stilen..
De ba räkna ut vad ni hade sparat varje månad med gjutjärnsspis (om ni ens sparar något) och sen låta frugan stå för den delen. Tanten hemma ville hellre köpa bubbelkopp än att optimera förbrukningen men efter lite snabb beräkning och förslaget att hon får betala uppvärmingen för bubbelkoppen så tyckte hon att det var bättre att börja med att optimera förbrukningen och sedan ge sig på “lyx”. Ibland behöver man realisera effekten av att vara kortsiktig och impulsiv.
MP är ett förakt mot folket, deras existens är direkt samhällsfarlig, putlers nyttiga idioter och sedan S… som borde veta bättre- tydligen inte. Dessutom, 1 lit bensin kostar 16 SeK i Andorra, så att våra bränslepriser inte är påverkade av politikerna med allehanda skatter är också en lögn, denna lögn blir tydligare när världsmarknadspriset på riktigt stiger vilket det gör nu och slår mot privatpersoner och företag.
Är det ny toppnotering, eller vad ligger rekordet på?
Hittade svaet själv nu: Det högsta noterade elpriset i Sverige och Norden uppgår till 14 577 öre/kWh och inträffade den 17 december 2009 mellan kl. 17-18.
Förhoppningsvis kan MPs synnerligen skadliga försvars, utrikes, säkerhets och energipolitik vara en sak som de borgerliga tar upp i valet.
Tyvärr har ju exempelvis moderaterna inte lyckats göra avbön från Reinfeldt/Borgs försvarspolitik ännu och moderaterna kommer tyvärr inte göra vare sig en realistisk energipolitik eller rimlig säkerhetspolitik till valfråga.
Gissningsvis blir deras valfråga “jobbskatteavdrag no5”
Ja, priset hade varit lägre. Men det som f f a driver priserna är ju att vårt elnät är sammankopplat med kontinenten.
… i kombination med att vi sabbat vår egen planerbara energiförsörjning så att vi behöver köpa in massa från kontinenten. SE1 och SE2 har för närvarande priset 16€/MWh. Södra sverige har priset 668€/MWh. Mer än 10 gånger högre. Menar du att det bara är södra sverige (inklusive SE3 – Stockholm) som är ihopkopplat med södra europa? Hur kommer det sig att det går en gräns i mitten av sverige, om nu allt är ihopkopplat? Ahh, just det. Reaktorerna i södra sverige har stängts ner, och norra sverige har sin vattenkraft kvar. Således är SE1 och SE2 självförsörjande och får billigt elpris. SE3 och SE4 är inte självförsörjande och behöver köpa in från kontinenten och får högt pris. Hade de haft sina reaktorer i gång hade de varit självförsörjande och haft samma pris som SE1 och SE2.
Att priset är högt på kontinenten (som alltså påverkar oss enbart för att vi inte är självförsörjande) beror även där på att kärnkraft lagts ner, och ersatts med rysk gas.
Förenklat. Vi måste alltid tillhandahålla 70% av kapaciteten för export. Det betyder att först när vi exporterar 70% av kapaciteten slutar priset vara samma som i Tyskland.
Hade vi då haft mer produktion så hade utbudet varit större och priset lägre i respektive elhandelsområde.
I första hand hade SE3 fått betydligt lägre pris eftersom begränsningen då troligen hamnat mellan SE3 och 4. (Ringhals och Oskarshamns kkv ligger i SE3)
Och dessa 70% i tvingad export har alltså mp fixat?
Ja. Hade vi haft kvar kärnkreaktorerna hade vi haft överskott som inte hade gått att exportera och priserna hade varit en bråkdel av vad de är nu.
Nej, 70% regeln är eu regel som har med energimarknadsdirektiven att göra. Däremot är nedläggningen av reaktorer MP.
Spelar ingen roll om man så sätter 250% som EU regel, så går det inte överföra mer än en viss mängd, säg tex 40% (har inte den exakta siffran) så blir de övriga 60% tillgängliga i södra Sverige och priset blir lägre. Så fortsätt du veva med 70%, det skall fortfarande genom ledningen.
Uppdelningen i elområden påverkar inte priset så mycket i SE3 och 4. SE3 är den i särklass största konsumenten. Idag kl 7 konsumerade vi följande i de olika elområdena:
SE1 1355 MWh/h (7,28%)
SE2 2069 MWh/h (11,12%)
SE3 11805 MWh/h (63,45%)
SE4 3375 MWh/h (18,14%)
Priset var samtidigt 16, 16, 630 & 630 euro/MWh. Hade Sverige varit endast ett elhandelsområde hade priset hamnat någonstans runt 517 euro/MWh.
Skillnaden hade som synes varit mest dramatisk för SE1 & 2.
SVK har inte tillhandahållit 70% några längre tider sedan elområdena inrättades. Av det skälet är våra grannländer sura och därför skall EUs skiljedom och EI avgöra vad SVK skall göra för att rätta till detta. Det troliga är att SVK måste mothandla el, dvs betala för elproduktion i grannländerna till 70% ekvivalent uppstår. Det kommer bli oheört dyrt. SVK kommer gå från nettobetalare till staten till att kosta miljarder.
Syftet är att SVK skall bygga bort de begränsningar i nätkapacitet som finns, men det hade såklart lett till europeiska priser i norra Sverige och därmed en avindustrialisering.
Elproducenterna vill alla ha mer exportkapacitet. De tjänar väldigt mycket på att svenska elpriser ökar.
“Hur kommer det sig att det går en gräns i mitten av sverige, om nu allt är ihopkopplat?”
Det är ännu mer komplicerat än du skriver. Vad som hänt är att UK-NOR kabeln har tagits i drift vilket innebär att flödena och priserna ser väldigt annorlunda ut. T.ex. hade Norge 1,2kr/kWh i elpris när Tyskland låg på 5 öre/kWh i samband med en av stormarna. Dvs priset från UK påverkade så mycket mer än Norges import från Danmark/Tyskland/Benelux-länderna. Dessa högre elpriser i NO1/NO2/NO5 kommer även ibland att spilla över till SE3 och därmed SE4. Men det är främst SE3 som kommer påverkas av dem.
Jag skrattade gott häromdagen när jag såg första avsnittet av Svenska Nyheter (hade missat att det kommit igång igen efter jul). Det gällde slutförvaringen av kärnavfall (fritt ur minnet): “Kan vi inte slänga ner Per Bolund där också? Han är också samhällsfarlig. Trots att han aldrig har varit strålande”.
Första avsnittet 2022 skulle det vara.
Nu kom ju kriget lägligt så de skyldiga kan skylla priset på det även fast det var högt innan. Även Norge har extrema priser nu. Norge har fått höga priser sen de startade förbindelsen till England i Januari. Det är högsta accepterade produktionspris eller högsta importpris som bestämmer priset i hela elområdet. Antar att även det som kallas motköp kan räknas som importpris. Motköp görs för att begränsa exporten. Det är Svenska kraftnät som får skillnaden mellan elområden. Dom måste sitta på en stor kassa nu.
Södra Norge. Norge kan beskrivas som två elområden ihopkopplade av Sverige, norra och södra.
SVKs kassa kommer snabbt krympa när man tvingas till motköp för att uppfylla 70% regeln. Till slut går SVK i konkurs.
Tänkte inte på det. De betalar motköpen med den kassan. jag har funderat på motköp. Betalar alltså SVK för att t.ex. Danmark ska producera mer el? Även Energimarknadsinspektionen har problem att förstå sig på hur det fungerar. Sverige klarar inte av att leva upp till 70 procent sammanlänkning så förmodligen blir det böter. “Svk behöver vinnlägga sig om pedagogiken”, second-opinion.
Ja, står mycket intressant där. Dock drivs den sajten av intressenter inom “klassisk energiproduktion”så de har ju intresse av att visa vissa saker. Men ändå… som motpol till Lorenz Ovett rabblande…
När jag samlat ihop tillräckligt med ork ska jag lyssna på senast avsnittet av “Strålande tider” podcast (som är för kärnkraft) där Lorentz Tovatt gästar. Bara för att höra argumenten. Det är bra att lyssna på vad meningsmotståndare har att säga, särskilt i ett utvecklat samtal med bra ledare. Finns att lyssna på här:
https://open.spotify.com/episode/5cH11Zbz9Gs5qPbPutf3oU
Modigt! Men först när du lyssnat. 😛
Kan dock säga att det är ganska trevligt att se hur mycket som tickar in på produktionen från solpanelerna. Mitt avtal ger spot + 5 öre/kWh påslag för exporterad energi. Solen har kämpat sig upp bra även här uppe i norr och produktion på 30-45 kWh/dag á 2,30 kr/kWh är ganska nice. De senaste dagarna har det vara netto förtjänst trots chockpriser.
Myntet har alltid två sidor.
Det är inte jättekul för elintensiva företag i SE4 just nu. Vi behandlar väl inga andra priser så här?
Bränslepriserna? Automatiska skattehöjningar + bisarra krav på inblandning av bio-alternativ som nu höjer priserna?
Tänker kanske snarare indelning i priszoner. Maten vi producerar här i söder kostar samma i norr-ish. Etc etc.
Energiskatten är dessutom 10öre/kWh lägre i delar av SE1. Det är ett direkt hån.
Förhoppningsvis blir vi av med dagverksamheten i riksdagen till hösten.
Vad menas? Tänker du statskupp och revolusision? Är du rent rysk?
Ingen hade kalkylerat med krigsrisken vilket gör att energipolitiken i Sverige havererar totalt.
SE1-2 som i dagsläget inte påverkas av kontinentens energipolitik har idag ett pris på 20 öre medan SE3-4 som påverkas av Europa får betala 268 öre.
Sorry, lite bråttom där.
SE3 268 öre. SE4 293 öre är korrekt.
Det intressanta är ju att samma rapport säger att vi hade haft ännu billigare priser om vi byggt ut vindkraften.
Det är fantasisiffror som helt saknar verklighetsgrund.
100% är förlagt till SE4 och 100% är ultramodern havsbaserad så att det är 49% kapacitetsfaktor.
Ett rimligt Vindkraftsalternativ hade varit 75% land 25% havsbaserad och fördelningen 50/50 mellan SE3 och SE4. Dessutom klarar modellen de använder sig av inte att ta hänsyn till att gaspriserna går upp när det blir brist på gas (dvs när det blåser lite) så modellen är helt riggad, förutom de antganden som de förser modellen med.
Dra ett streck över den delen av rapporten för den är helt värdelös.
Den stora skillnaden är kärnkraften fanns redan byggd. Medan vindkraften hade behövt byggas. Havsbaserad vindkraft tar runt 10-15 år att bygga dessutom så den är ungefär lika snabb som kärnkraft.
Har 110 kvm solpaneler på taket så jag säljer el. Det finns alltid lösningar på allt men kärnkraft är inte lösningen på höga elpriser
Tycker MP varit väldigt strålande! De har sedan 1981 visat en STRÅLANDE Dumhet Mattias J, var inte orättvis!
Rent anekdotiskt så tyckte jag att det var ett ganska högt pris när jag lyckades binda på hela tio år till drygt 60 öre/kWh (elpris exkl moms och påslag) i början av februari. Kikade av ren nyfikenhet nu på morgonen på samma elhandelsbolag och samma bindningstid och nu är priset för samma avtal uppe i 99,90 öre/kWh, eller en ökning på ungefär 60% på kanske fem veckor. Detta i SE3 och märk väl att det är allt annat än ett rörligt-pris-avtal. Dessutom har de höjt den fasta månadsavgiften från 25 kr/mån till 30 kr/mån, eller 20%, under tiden.
Värmeloggs på Biltema har gått upp med 76%
Elproducenter, läs Vattenfall, och Svenska Kraftnät lär göra stora pengar i dessa tider. Eftersom de är statligt ägda bägge två öppnar det upp för återbäring som håller folket i Sverige skadelösa för att elexporten driver upp priserna.
När jag kikat in på kontrollrummet av och till under vintern har Sverige i princip alltid varit nettoexportör. Däremot inte sagt att även jag tycker att det är hål i huvudet att lägga ned väl fungerande elproduktion.
Med 4kr/kWh i spotpris så är återbäringen till staten 1kr/kWh.
Du får gärna berätta hur UK mådde när de hade 9 dagar utan vindkraft. (ja,och de bor ändå på nordsjön/atlanten).
De mådde förmodligen inte så bra… Jag förstår dock inte vad din kommentar har med min att göra. Jag kommenterade bara att staten har möjlighet och medel till att skydda befolkningen från de importerade exportpriserna. Frågor på det?
Svenska kraftnät producerar ingen el.
Så säker tillgång till mycket el leder till låga priser medan osäker tillgång till lite el leder till höga priser. Vem hade kunnat tro det?
Har timpris och snittade 80 öre under Februari. Tittade just på elskling och det billigaste fasta var 100 öre.
Om man kunde gå tillbaka i tiden och ändra beslut, vilket av följande skulle sänka dagens elpriser mest?
1. Att nedlagda kärnkraftverk i Sverige aldrig hade lagts ner
2. Att kraftledningar för elexport till andra länder aldrig hade byggts
Det är bara för regeringen att säga “vi såg det inte komma” eller “vi har varit naiva” så kommer folk att fortsätta att lägga sina röster på regeringspartiet.
När började eg kärnkraftsnedrustningen på allvar?
Var det Reinfeldts kohandlande med MP för att behålla makten, eller var det eg valresultatet kring kärnkraftsfrågan?
Samt;
Varför skinnflås inte Schröder i massmedia som sitter i Gazproms styrelse?
Behövs väl knappast en foliehatt för att dra lite streck mellan punkter där.
Vänligen
“När började eg kärnkraftsnedrustningen på allvar?”
2014. Regeringsskiftet. Den borgerliga regeringen låg bakom uppgraderingarna.
För att Schröder är SPD som just nu styr Tyskland.
Gissar GP:s lag om nedläggning av Barsebäck för att fjäska för Danska kärnkraftsaktivister.
Har för mej att lagen om avveckling av avvecklingslagen las nånstans 2008-10 har för mej att beslut togs under Kristersson då han ska ha sagt ‘nu är kärnkraften räddad och efter det ansökte Vattenfall om att bygga nya kokare till R1+2
MPs logik är inte helt dålig, men den tar ju utgångspunkt från att Europa håller igång sin energiförsörjning. Det blir jävligt jobbigt nu när Putin jävlas med energiförsörjningen för resterande Europa. Felet ligger inte primärt hos MP utan det faktum att vi är energiberoende av en galen diktator i öst.
1. Att lägga ner kärnkraftsreaktorer höjer inte priset – det förutsätter att kärnkraftsreaktorn producerar el till ett dyrare pris än andra energislag. Något som har varit normalfallet ett tag nu.
2. Att bygga ny kärnkraft sänker inte priset – Nej, det gör det faktiskt inte. Senaste uträkningarna visar att nya kärnkraftsreaktorer skulle producera mellan 50-70 öre/kWh, detta efter 10 års byggtid och 100 miljarder kr, de flesta skattefinansierade.
3. Att bygga ny vindkraft sänker priset – Ja. Vindkraft producerar el till 30-50 öre / kWh, och siffran klättrar stadigt neråt. Och till skillnad från vad du tror är vindkraft lika planerbar som kärnkraft, om inte mer.
4. Kraftvärme generellt brukar innebära kol- och sopförbränning, sänker endast priset om priset går över 150 öre / kWh.
5. Snabbstopp av kärnkraft höjer elpriset, avveckling gör det inte – det är väl självklart? I det ena fallet tar du bort ett kärnkraftverk efter att först ha ersatt produktionen med billigare energislag. I det andra fallet slår du bort 5% av kraftförsörjningen utan att ha planerat för det.
6. Där har du helt rätt, om billig energi slutar produceras höjs elpriset. Lösningen är inte att bygga kärnkraft utan lägga ner lite pengar på att bygga energilager, komplettera med solpaneler och göra byar självförsörjande med lokal elgenerering.
Dina andra två påståenden är inte faktabaserade, så där håller jag mig undan. 🙂
Summa summarum: Vi befinner oss mitt i en energikris. Lösning; bygg mer elproduktion snabbt. Vad kan vi smälla upp fort? Solpaneler, batterier och Vindkraftverk. Vad kan vi smälla upp billigt? Tro det eller ej, samma.
tycker att WERTIGON har bra och logiska kommentar.
tex # 3 att vindkraft är o-planerbar är väl ett argument som framförs av de som vill bygga mer kärnkraft? Min fundering – om kärnkraftsvännerna tror att det går att bygga säker och lönsam kärnkraft – varför tror de inte att det går att bygga energilagring som tar hand om ojämnheterna i produktionen från Vindkraftverk och solceller? – det borde vara enklare och snabbare
Och tror man inte att det går att bygga säker energilagring bör man nog inte alls bygga några nya kärnkraftverk.
Fast jag tycker att det var sorgligt att man la ner Barsebäck i förtid. Det medför att vi fått ett svagare och mindre stabilt elnät i södra Sverige.
Dessutom behövs nog energilagning också för att utjämna även för kärnkraft eftersom energibehovet i samhället varierar över dagen men kärnkraft mår ofta bäst av att producera på en konstant nivå hela tiden.
Viktigt att redan nu köpa på sig ved. Och säga till de som levererar ved att man bokar sig för några kubik. Om gasleveranserna till EU stoppas kommer elpriset bli absurt. Det är nu på våren som ved ska huggas så det kan torka. Utmärkt prepp och försvarshandling.
Har 110 kvm solpaneler på taket så jag säljer el. Det finns alltid lösningar på allt men kärnkraft är inte lösningen på höga elpriser
Hej, visst är det en bra känsla att ha solceller på taket just denna vår? Vi har producerat några kW hela dagarna och ca hälften exporteras ut från fastigheten för vidare befordran till EUs nät. Så bidrar jag till att minska Putins makt över EU.