Antalet bostadsprisrealister som krälar fram från de mörka vrår dit de gömt sig eller missat vad som var på väg att hända blir allt fler.
Sedan tidigare har det egentligen bara varit Bengt Hansson på Statliga bostadskreditnämnden som talat om att bostadspriserna kommer gå ner, ca 20%. I dagarna har jag rapporterat om professor Pålsson Syll (som sagt detta sedan länge) som skriver ungefär samma sak som jag pratar om sedan länge, dvs ansluter sig i praktiken till samma prognos som jag – priserna skall tillbaka till disponibel inkomst eller KPI.
Idag pratar ekonomen Sandro Scocco i generella ordalag hos Schibsted/SvD om en real prissänkning på kanske 30% över ett antal år. 30% ligger i linje med mina egna prognoser (för villor) som handlar om att priserna över 4 – 8 år skall gå tillbaka till den reala utvecklingen.
Schibsted/SvD själva har också en balanserad krönika, signerad Joel Dahlberg, som påtalar orimligheten i bostadspriserna. Överlag har man de senaste veckorna kunnat se en tydlig förändring i Schibsteds/SvD:s rapportering kring bostadsbubblan. Man har börjat problematisera och för inte längre fram högre priser som något positivt. Möjligen en effekt av att man börjar höja kompetensen hos SvD efter beskedet att E24 skall skrotas.
SEB släppte idag sin nya Nordic Outlook (PDF, som vanligt läsvärd) där man skriver ner tillväxtutsikterna för Sverige till 0.5% i år och 1.7% 2013. Men man pratar också fortsatt om att bostadspriserna skall ner 10 – 15% år 2011 – 2013. Detta avser rimligen Valueguards prisindex, för det är just de man visar i sina graf. Det senare uppmärksammar inte TT när de kablar ut SEB:s prognoser, trots att väntat fall i bostadspriserna står tydligt överst i SEB:s prognos om Sverige tillsammans med BNP och arbetslöshet. TT har ett tydligt bias mot att vara positiva kring bostadsmarknaden, gissningsvis sitter det överbelånade allt desperatare journalister där. SEB menar iaf att svensk ekonomi klarar ett fall i bostadspriserna på upp till 15%. Risken finns dock att det blir värre och då blir det spridningseffekter.
Scocco och Bengt Hansson fick också förra veckan vara med på miljöpartiets ekonomiska vinterseminarium som handlar om den svenska skuld- och bostadsbubblan. YouTube-film nedan (varning 54 minuter seminarium, jag har själv inte sett hela än). Överlag tonas systemrisken i för bankerna ner, men för privatpersoner kan det bli trista år. Men en egen fundering är att bankernas lönsamhet kommer drabbas, dvs deras vinster kommer falla. Dock ett mycket bra och problematiserande seminarium, man berör rent av på slutet Kondratievcykler och att vi de senaste 30 åren haft en finansiellt driven tillväxt mot den realt drivna tillväxten vi hade de 30 föregående åren.
Miljöpartiets Per Bolund låter i anförandet till seminariet som att han citerar den här bloggen rakt av, ner till de engångseffekter i alliansregimens politik som bidragit till att hålla liv i bubblan, och tar även upp käpphästar jag framfört som att bostadspriserna stuckit iväg från såväl KPI som BNP eller disponibel inkomst. Lite mindre färggranna grafer dock. Man vill väl spara på färgen som miljöpartist om någon vill skriva ut en graf. Svart skrivarfärg är det nya grönt.
Man får dock fråga sig var varningarna var för utvecklingen tidigare? Det är lite sent att försöka rädda situationen när den redan balanserar på gränsen till orimligheten. Sanningen bör nog sökas hos media som inte släppt fram kritiska röster.
Scocco påtalar att det bästa vore stillastående priser i 10 – 15 år medan BNP, disponibel inkomst och KPI kommer ikapp men påtalar mycket riktigt att det är extremt ovanligt att bostadsbubblor får en så odramatisk avslutning. Han påpekar också att hela den BNP-förstärkning som Sverige fått det senaste decenniet via bostadsbubblan istället kommer belasta svensk BNP negativt de kommande åren när priserna istället faller.
![]() |
Valueguard-KTH bostadsprisindex
för lägenheter i hela Sverige |
Däremot är det positivt att problemet med skuldsättning och bostadsbubblan får mer uppmärksamhet. De enda som förnekat några problem den sista tiden är förstås den extremt partiska mäklarkåren och Finansinspektionens chefsekonom Lars Frisell, vars omdöme och lämplighet man allt mer bör ifrågasätta.
Bostadspriserna i hela landet steg dock med Valueguards kvalitetsjustering den senaste månaden.
![]() |
Valueguard-KTH bostadsprisindex
för villor i hela Sverige |
På en månad steg bostadsrättspriserna med 2.9% medan de är ner 2.4% på ett år och från förra årets pristopp. Priserna är också upp 2% på tre månader.
De kvalitetsjusterade villapriserna steg hela 5.3% på en månad eller 0.37% på tre månader. På ett år är de fortfarande ner 3.9% och sedan förra årets pristopp ner 5.4%.
Dessa siffror om -2.4% och -3.9% på 12 månader skall sättas i relation till SEB:s prognos om ner 10 – 15% på två år 2011 – 2013.
En liten sammanfattning om de som nu offentligt är negativa till bostadspriserna. De som pratar om priser i förhållande till BNP, disponibel inkomst eller KPI sätter jag till min lägsta prognos, -30%, eftersom vi pratar om samma måttstockar.
- BKN / Bengt Hansson -20%
- SEB -10% till -15%
- Professor Lars Pålsson Syll -30%
- Global Utmaning / Sandro Scocco -30%
- Miljöpartiet / Per Bolund -30%
- Schibsted negativa
- Tillägg: RBS/Pär Magnusson -20%
Och förstås undertecknad -30% till – 50%. Tillägg: Ja, jag sade ursprungligen 50-60% när det gäller bostadsrätter. Än så länge har dock bostadsrätter, speciellt i storstäderna, fallit mindre än villorna, så jag lutar mer mot det lägre värdet 50%. Det kan också bli så att bostadsrätterna bara faller 30% medan villorna faller mer än 30%. Inga prognoser eller gissningar är huggna i sten, utan man korrigerar i takt med att analysunderlaget blir bättre. Samtidigt är detta inte ett sprinterlopp utan ett maraton, så det kan bli många växlingar på vägen.
Tillägg 2: Ingen har förstås missat att EU-kommissionen nu varnar Sverige för den höga privata skuldsättningen och bostadsbubblan och att det kan komma påbud från EU för Sverige att ordna upp situationen, annars riskerar Anders the Borg betala böter med våra skattepengar. BIGPIS blev just BIGPISS. Läs gärna kommissionens fullständiga rapport eller sammandraget. Anders the Borg är dock inte oro, tvärt om vill han att svenskarna skall låna ännu mer eller som det heter “få tillbaka efterfrågan i svensk ekonomi”.
Tillägg 3: Tydligen haglar det nu analytiker som anser att bostadspriserna skall ner. RBS Pär Magnusson sällar sig till skaran och skall minsann ha sagt detta redan för ett år sedan. Se DI TV. Magnusson menar att det räcker att bostadspriserna slutar stiga i pris för att det skall vara ett tufft slag mot svensk ekonomi eftersom bostadsbankomaten tas bort från konsumenterna.
85 kommentarer
Hur stor del av senaste decenniets bnp-ökning kan det vara som ligger på bostadsbubblan
/Freddy
SEB: -10% till -15%
LOL
Corru
Du kan inte förutsäga vart priserna går utan att veta vad politikerna tänker göra med vår penningmängd.
Du gjorde nyligen en prognos på aktier som inte slog in pga. ECB:s sedelpress.
Det enda politikerna kan göra när räntan redan är låg är att stimulera ekonomin med sedelpressen.
Sedelpressen kommer att starta om ekonomin fortsätter ner, det är bara en fråga om när dom startar sedelpressen.
ECB har redan ökat penningmängden och någon inflation har vi inte fått, snart blir det uppenbart att penningmängden inte orsakar inflation.
KPI (inflation) priset på varor bestäms av 2 saker arbetstiden det tar att göra varan och timlönen, arbetstid * timlön = KPI.
Utan löneökningar så kan penningmängden inte orsaka inflation KPI
mvh ekvationsteorin
ja på grund av att vi inte producerar det vi köper
kolla löneökningar sista 10 åren i Kina..
Du påstår alltså t.ex att växelkurserna mot den svenska kronan står sig oförändrade när riksbanken trycker upp fler sedlar? Du har kanske inte funderat på att vi inte lever i en autarki, och att vi faktiskt påverkas av något så klyschigt som världshandeln och valutakurserna däremellan.
Om riksbanken skulle öka sin money supply så skulle knappast detta under en särskilt lång tid undgå vare sig investerare eller banker. Vad tror du de skulle göra då???
Vad tror du de skulle göra då???
Vad är problemet?
Om alla länder har full sysselsättning så kan valutaförändringar reglera handelsbalansen till jämvikt.
mvh ekvationsteorin
Om alla länder har vad? (Full) Sysselsättning… Assumptions assumptions i en drömvärld…
(Det blir lite löjligt när du påstår att dagens använda ekonomiteorier är felaktiga och sedan själv använder dem)
Vad som skulle hända om riksbanken skulle öka sin money supply:
1) Valutakurserna skulle gå åt skogen när de finansiella marknaderna snabbt via IT skulle upptäcka att den svenska kronan blivit mindre värd. Det skulle innebära att vi får betala rejält mycket mer för importer iom en ofantligt mycket svagare krona gentemot i princip alla valutor världen över. Högre importpriser betyder en rejäl höjning i inflation! Visserligen skulle det balanseras en aning i och med att företag också får in mer svenska kronor vid export i EUR, USD eller dylikt, men dessa pengar skulle inte komma många privata hushåll till godo och skadan skulle därmed vara TOTAL på Svensson.
2) Dessvärre… skulle därmed varje investerare av svenska statsobligationer kräva en betydligt mycket högre ränta, en högre kostnad igen alltså och sedelpressarna måste öka i en allt snabbare takt.
3) Privata banker skulle börja höja räntan på lånen rejält för att inte riskera att förlora vinst och därmed möjligheten att ta ut ett positivt räntenetto. Detta skulle i princip slå ut alla med hög belåning rakt ut på gatan i och med att lönerna alltid ligger rejält i eftersläp och empiriskt nästan aldrig följer med tempot i en hyperinflation.
Så… Påstå inte trams om att sedelpressarna inte har något med inflation att göra.
Vem kommer att bygga bostäder i framtiden?
Hur mycket kostar nybyggnationen?
Hur stor blir efterfrågan?
1990 talsgenerationen var stor och invandringen ligger väl över 20 000 familjer i årstakt.
De två grupper du nämner, verkar de ha råd att betala mer, dvs höja priserna? Jag tror snarare att dessa grupper kommer få lägre löner och mindre köpkraft.
Ser inget som kan trissa priserna framöver, inga löneökningar värda namnet de senaste 5 åren eller kommande 5 år.
Att de yngre och de nyanlända helt plötsligt skulle bli köpstarka är en droginfluerad dröm vissa har.
Sverige har en tuff framtid att vänta, klassklyftorna ökar lavinartat och framtidens samhällsbärare är inte de med guldgåsen.
http://insynsok.fi.se/SearchPage.aspx?reporttype=0&culture=sv-SE&publdate=2012-02-14
2012-02-13 JM AB (PUBL) Strömberg, Jan Eget Försäljning Aktie -1200 0 st
Men vänta, har inte du sagt minus 30-50% för villor och 50-70% för bostadsrätter? Borde inte ditt spann vara minus 30-70%? Eller smygreviderar du upp din prognos?
Nej, jag sade 50-60% för bostadsrätter.
Jag har inte smygreviderat upp, jag har skrivit att BR inte fallit lika mycket som villor och att jag kanske borde ändra till 30 – 50% för BR. Men det är ett maraton, så vem vet.
Inte mitt ansvar att se till att du läser alla blogginlägg och alla kommentarer.
Förlåt o store Cornucopia för att jag ställer frågor här på din blogg. Jag borde veta bättre, och förstå att det inte är ditt ansvar att vara konsekvent heller.
Du har redan fått dina svar och du har fel. Ändå försöker du ställa samma fråga om och om igen. Vad kallas en person som ställer samma fråga men väntar sig ett annat svar än förra gången. Inte en enda person som brytt sig om att svara har hållit med dig. Prova di.se istället. Det räcker m 500+ kommentarer här. Skärp dig.
Det är också ett faktum att priserna "slår under" på nedvägen, så om ni siktar på -30% långsiktigt så lär de dippa under 30% på vägen dit.
Ett faktum? Kan du se in i framtiden?
Och vad är långsiktigt? Jag satsar på 100% upp långsiktigt! Vänta du bara, jag kommer få rätt!
Som vanligt är Miljöpartiet det mest progressiva och realistiska riksdagspartiet. Ni som har bilderna av några flummare från 80-talet kvar i bakhuvudet får börja tänka om.
Humanliberalt, ansvarsfullt, realistiskt och visionärt.
Sandro Scoccos analys är "cornucopisk". Han är tidigare LO-ekonom och s-märkt. Skulle inte bli förvånad om vi här ser den nya finansministern efter valet 2014.
Strunt samma vilken partifärg, kan ställa upp på i princip allt Scocco sade. Han dominerade (mp):s seminarium och återigen är det väl värt att lyssna på.
Det var mest en sakupplysning. Inget annat. Tyckte nog att flera i panelen var kloka, Hansson och kvinnan från Kronofogden. Creutzer hade vill inte så mycket att tillföra. Det sällan som journalister har det 🙂
SCB visar på varför huspriserna inte följer KPI.
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/BO0801_2010A01_BR_BO01BR1001.pdf
Diagram 5.1.1b visar KPI och byggkostnader.
Tyvärr bara till 2007.
1995 Var KPI på 650 och gruppbyggda småhus på 650
2007 Kom KPI upp till 790. Gruppbyggda småhus hamnar på 1400.
Någonting verkar ha gått snett här!
Byggen innehåller ingen Kinaimport är mitt tips!/Oppti
Det beror nog hantverkarna som tar allt fler och längre fikapauser
Byggsektorn är den enda sektorn som inte ökar produktiviteten, den hålls under armarna av alla regeringar och politiska färger. Se nu i Usa, Ben har tydligen gett upp hoppet om housing som en värdeskapare.
När fan blir gammal blir han religiös 🙂
Du kan väl titta på ett husbygge av flerfamiljshus från början till slut, de prefabricerade elementen åker upp i en raskande fart, sen kommer nästa gäng och börjar inreda.
Det som framförallt driver priserna är drivemedel och materialkostnader.
Den enda grupp i samhället som har noll i produktivitets ökning är politikerna.
18:10ish..
"Och vi har ett förtroende för våra politiker i sverige"..
Ja tjena.. när gjorde de en sådan undersökning sisst och gjorde den INTE via fast telefoni.
Corru
När ska du inse att dagens ekonomiteorier är felaktiga?
En betalningsmedelsbaserad (pengar)ekonomi kan inte fungera utan betalningsmedel.
Hur vet du att vår penningmängd är lagom stor?
Ekonomi är matematik, en ekvation P/a=m.
mvh ekvationsteorin
Svara på mitt tidigare inlägg.
se svaret där.
Visa ett enda sakligt fel i min ekvation p/a=m och mitt resonemang.
Ingen kan för dagens ekonomiteorier är felaktiga.
Titta hur det ser ut i Europa massarbetslöshet och det är inte grekernas fel, felaktiga ekonomiteorier har skapat hela krisen.
Vi kan lösa krisen genom att öka penningmängden en aning och frysa lönerna.
Så enkelt är det men det går inte när vi har ekonomiteorier som hittar på att penningmängden orsakar inflation.
Dagens felaktiga ekonomiteorier kan leda till Europas undergång.
När folket svälter då uppstår det konflikter som kan starta ett nytt krig i Europa
mvh ekvationsteorin
Ekvationsteorin, det räcker nu.
Jag har redan besvarat din tjat. Det räcker nu. Från och med nu kommer jag spam-markera dina inlägg så vi slipper dem.
Ekonomi är inte fysik. Du kan inte beskriva något med en "enkel formel". Det är trams. Dessutom går det att peta så många hål i din formel att den skulle sjunka snabbare än HMS Hood.
Ut i friska luften, skaffa en flickvän och väx upp lite.
ekvationsteorin är ett gammeldags troll.. bara massa nonsens
vilken penningmängd som hellst kan utföra alla transaktioner i en ekonomi..
Ditt trams och trollande är inte heller ämnesrelevant i vartenda blogginlägg på den här bloggen, men du måste tvunget kommentera sjuttioelva gånger till varje blogginlägg. Klipp dig och skaffa ett jobb, för ett jobb har du iaf inte med den takten du upprepar samma mantra i alla kommentarer.
Låt oss säga att b=c*e, och a=v*h samt f=j*k*k
då menar jag att det innebär att b=v*j/h
visa ett endaste fel i min ekvation!
Som sagt b=v*j/h
Sanna mina ord,
Det är ett nollsummespel grabben!
Så länge allt växer eller avtar proportionellt spelar ju inte penningmängden någon roll så länge du har en inkomst som hänger med proportionellt. Du borde nog se över dina ekvationer.
Sandro och Hansson skall ha cred därför att de var ganska tidiga på pucken. Men varför är de så få kvinnliga ekonomer i Sverige som har något nydanande att säga. Creutzer och kompani är ju så fruktansvärt tråkiga de ha sällan något intressant att säga och när de väll konstaterar något så har det ju redan inträffat.
Trist att inte Ann Wibble lever längre, hade varit intressant att höra henne i debatten.
Jag skulle bli glad om Cornu tog bort inlägg av "Ekvationsteorin" då han enbart är ett troll och vägrar lyssna på de som talar emot honom.
Corru
"Jag har redan besvarat din tjat" varken du eller någon har kunnat visa på något fel.
Har jag rätt så kan det gå mycket illa för oss alla, rasar ekonomin så kan det sluta illa för oss alla.
Titta på vad som händer med lärarlönerna i Grekland, din fru kan drabbas av samma sak, om ingen bygger hus så kan din skog bli osäljbar, ett sammanbrott i Europa stoppar vår export då rasar även vår ekonomi. Ett budgetunderskott kan göra att dom sparkar var tionde lärare, varken du eller jag vinner på en krasch i ekonomin.
Social missär kan leda till konflikter där blod flyter på svenska gator, både du och jag kan bli oskyldiga offer i konflikter, folk som svälter blir desperata och det kan uppstå stöldligor som plundrar hus på landsbygden, du kan försvara dig med din älgstudsare, men det är inte roligt att behöva skjuta någon i självförsvar.
Felaktiga ekonomiteorier leder till en kris i ekonomin, nu vet du vad som väntar dig.
Din blogg är bra och jag tänker fortsätta läsa den och rekommendera folk att läsa bloggen.
"vilken penningmängd som hellst kan utföra alla transaktioner i en ekonomi" Det är sådana teorier som dödar vår ekonomi, försök utföra alla transaktioner med 1 miljon i penningmängd med dagens löner, det är sådana kommentarer jag är livrädd för.
"Det är sådana teorier som dödar vår ekonomi, försök utföra alla transaktioner med 1 miljon i penningmängd med dagens löner, det är sådana kommentarer jag är livrädd för."
Varför skulle lönerna vara som idag med den penningmängden?:)
Om lönerna är för höga måste de sjunka reelt. Det kan en 7åring fatta.
Att göra det genom att urholka valutan leder bara till missallokeringar av riktiga resurser.
"Visa ett enda sakligt fel i min ekvation p/a=m och mitt resonemang."
Ett enda? Well, det ska vara pa = mg. Har inte läst ditt inlägg, men antar att det också är fel.
Nästa gång du försöker dig på fysik kan du testa att multiplicera enheterna. N/m2 delat med m2 blir inte kg…
"Jag har redan besvarat din tjat. Det räcker nu. Från och med nu kommer jag spam-markera dina inlägg så vi slipper dem."
Den här är ju iofs rätt skön. Folk som tycker annorlunda spamfiltreras. Han skrev ju inte något rasistiskt eller ens off topic, men tycker man inte som Cornucopia så har man inte här att göra.
Alla som är vid sina sunda vätskor vet att det är lika mycket fel på rådande ekonomiteorier som på ekonomiteorihaveristens ekonomiteorier. Det går inte att beskriva den verkliga ekonomin som om den vore fysik. Speciellt inte när man inte ens förstår det mest grundläggande.
"Alla som är vid sina sunda vätskor vet att det är lika mycket fel på rådande ekonomiteorier som på ekonomiteorihaveristens ekonomiteorier."
Du menar att det är förbjudet att ta reda på vad det är för fel i dagens teorier.
Inte ett enda sakligt fel har du beskrivit i min ekvation, men jag tackar för att du håller med om att dagen ekonomiteorier är felaktiga.
Om det är fel i teorierna så kan både du och jag gå under, varför vill du dö?
Jag har bemött dina teorier.
Jag tar "varför vill du dö" som ett direkt hot från dig. Ditt IP:nr är lagrat. Sluta nu. En gång till och jag går till polisen.
Jag hotar inte dig, jag frågar dig varför du väljer ekonomins undergång i stället för att leva.
"Om det är fel i teorierna så kan både du och jag gå under, varför vill du dö?"
Jag säger att jag själv antagligen kommer att dö, om ekonomin går under.
Jag får polisanmäla mig själv.
Så har vi värstingen 😉 Min prognos på en nedgång i de reala småhuspriserna på 65-70 procent. Nominellt kan det kanske landa på minus 50 procent.
ekvationsteorin bör nog söka jobb hos Federal Reserve.. övertygat ordbajseri och förespråkar sedelpressen 🙂
Skönt, nu kan mäklarna andas ut. Marknaden är på g igen – härligt. Nu kan vi köra på provision igen! Kan som vanligt bara gå upp upp upp …. Nu lockas iaf köparna in i vinstmaskinen igen.
*Ironi*
Cornucopia
SCB har en bra rapport-läs den så förstår du mer!
Något radikalt fick ner KPI men missade byggkostnaderna kring 1990-före krisen. Inflationen bekämpades då aktivt.
SCB har även en bra genomgång av boendets ekonomi.
Visst kan vi få se lägre priser-men då får vi nog bygga baracker!
Kan det vara så att husen efter krisen på 90 talet har blivit allt flottare! BOKLOK var IKEAS/SKANSKAS svar kring 99(Helsingborg 99)/Oppti
EU ska nu granska dom svenska bolånen närmare, bra att Anders Borgs luftslott synas.
Till att börja med kan dom ju ge den där clownen Lars "Bagdad Bob" Frisell sparken.
När jag för några dagar sedan läste på svd.se om dom senaste åren och dom kallade den "den nya bostadsmarknaden" så var det klart. Det kommer bli en rejäl sättning och det börjar riktigt snart.
Stirra er inte blinda på vad man får betala för en bostadsrätt i Stockholm.
Titta istället på vad det kostar att bygga en bostadsrätt i Stockholm och gör sedan jämförelsen.
Det är det som sätter priset.
Eller att folk betalar för dem, man tar ut vad man kan.
I videon, mellan 22:45 och 23:15, så säger Bengt Hansson att om bostadsbubblan i Sverige spricker samtidigt som det spricker en bubbla i asien (t.ex. bostadsbubblan i Kina) så att de konsumerar minde av svensk export, då ligger svenskarna illa till med både skulder och arbetslöshet.
Läs mer om effekten av kombinationen prisfall och arbetslöshet i en av BKNs rapporter (sid 62):
http://www.bkn.se/upload/rapporter/Bolanemarknader%20for%20val%20fungerande%20bostadsmarknader_nov2011.pdf
Intressant att folk tycker 20-30 % är mycket.
Räknar man med 2 % inflation så innebär det om ett objekt håller samma pris i SEK att det varit en nedgång på ca 22% för en tioårsperiod, vid 15 år så blir siffran ca 35 %.
Det bygger på att vi har en inflation som ser till att våra löner ökar i riket.
Alltså det som skulle vara bäst är att priserna stabilseras en längre tid på samma värden som vi har nu, så kommer dels folk våga köpa mer och detta kommer då är göra att byggbolagen kommer vilja att bygga då de vet vilket pris de kan ta ut.
Ännu en sak som jag anser måste förändras i folks syn på köp av bostad är kvalité, bara för att man kan låna skall man inte köpa för de summerna, utan lära såg att köpa för rätt pris. Tyvärr har vi en mäklarkår som försöker ta bort detta, många länder så anlitar man köpmäklare som hjälper till vid köp. Allt för att balansera makten.
”Hushållens vilja att låna avgör”
Rubriken på Scocco-intervjun är underbar, säger allt, inte bara om bobubblan, utan hela det ekonomiska dagsläget.
Borg biter på naglarna och upprepar inombords mantrat "snälla, snälla, låna, låna",
Hela hans korthus med pippi-ekonomi, ordning och reda i offentliga finanserna, EUs bästa finansminister osv. rasar direkt om svenska folket tappar lusten att öka sin belåning.
Det glädjer mig extremt mycket att vi nu är inne i bubblans sista fas -Tjurfällan! Skrattar varje dag åt de som ingår i bostadsbubblan då dessa korkade människor nu är inne i förnekelsefasen.
Ta t.ex det extremt roliga exemplet med en kommun som strömstad där det finns ett mycket säreget extremt underhållande fenomen: 60 och 70 talister som köpte en villa någon gång runt 95 vars pris har ökat med kanske x3 eller t.om x4 och denna extrema prisuppgång har finansierat deras nya livsstil som dom har skaffat sig genom refinansiering av sin villa. Dessa personer har skaffat sig båt för minst 1 miljon, renoverat sönder hela huset för lika mycket, byggt ut för minst 1 miljon även där, höjt sin konsumtion till skyarna pga att dom är "rika" och ser sig som finare än andra trots att dom jobbar med valfritt (skitjobb 25-30 000 brutto var t.ex inom kommunen) och nu kommer kraschen, kan knappt bärga mig! HAHAHAHAHAHAHA
Många kommer bränna sig på hävstångsekonomin, de plöjer ner massor på renovering som inte ger ett skvatt extra, men urholkade värdeuppgången samtidigt.
Det är oftast inte stommen folk renoverar eller byter dränering, det är ytrenovring och lyxsminkande av en gris. Beroende på uppvärmingssystem tar det upp till 70 år att tjäna in energifönster, ju effektivare uppvärming ju längre payoff. Att ha fin yta på en kåk från 74 med källare i lermark..njae, jag hade sålt utan smink och tagit vinsten direkt.
De visningar jag varit på har jag märkt att spekulanterna tittar på finish mer än stommen som är viktigast, de verkar inte intresserade av hur gammalt dräneringssystemet är eller hur bra fuktspärren i gillestugan är. Men känner man lukten av nymålat i en gillestuga från 70-talet är det en FET varning. Överspacklad putssläpp och ett lager färg 🙂
Nåja, varje generation måste få göra sitt misstag tydligen. Jag köper dock hellre en på ytan gammelmodig kåk som är frisk i grunden, få bryr sig om underhåll och mer om vilken spishäll det är i köket.
Just nymålade badrum i BR-lägenheter i Stockholms innerstad var vanligt under nedgången på 90-talet. Mäklarna skyndade folk genom så att de potentiella kunderna inte skulle känna på badrumsväggarna och börja fråga varför det luktade färg i våtutrymmena. Ja, det var tider det…då bankerna vägrade att låna ut några pengar till renoveringar..ja generellt skulle jag säga
Hej! Jag följer bloggen sedan drygt ett år och anser som de flesta att vi har svåra tider framför oss. Detta ger mig också huvudbry.
Jag har c:a 650 000:- i en indexfond i Handelsbanken (100 000:- mer än jag har satt in och +10% i år) samt 100 000:- i aktier (Hufvudstaden och Beijer Alma). Jag börjar dock luta åt att det nuvarande ekonomiska läget inte är hållbart. Särskilt Grekland och Europa oroar mig, jag ser det som en tidsfråga innan det kraschar. Funderar på att gå in med rubbet i XACT Europe Bear 2. Jag bor i en BRF (2800:-/mån), har jobb, inga lån och behöver inte pengarna förrän om c:a 5 år då barnen flyttar hemifrån och jag vill hjälpa dem på traven.
Då jag inte är så ekonomiskt bevandrad undrar jag vad ni andra anser om min ekonomiska ”filosofi”. Alla tips, råd och tankar är välkomna. (Kommer inte att ställa någon till ansvar då det slutliga beslutet är mitt eget.)
Mvh, Nina
Läs "Oraklet" på Börstjänaren. Han har mycket intressant info att komma med, både när det gäller aktier och annat.
http://www.borstjanaren.se/borst/articleList/kat_id/12
Här skriver han förresten om vad han tror ska hända på ett par års sikt:
http://www.borstjanaren.se/borst/borstArticleDetails/article_id/8204
Även om jag själv är mer korttidstradare så skulle jag nog sälja åtminstone 2/3 av innehavet. Börsen kan nog gå ner med ganska mycket under ett par års tid även om det kommer upprekyler på vägen.
Jag är dock inte så insatt i Bears eftersom jag bara kör med terminer, men är det inte så att tidsvärde och andra underliga prissättningar kan ge dålig hävstång på lång sikt?
Om OMX ligger på typ 650 – 700 om ett par år, och Kvällstidningarna haglar av krigsrubriker, ja – då är det dags att köpa. Förslagsvis någon form av kapitalförsäkring för att slippa skatta 30 procent.
En större summa pengar skulle jag placera på följande sätt:
25% på bankkonto bundet till bättre ränta
25% investmentbolag
25% korta eller långa räntefonder (beroende på ränteläget)
15% Usafonder
10% Minifutures warranter, gå kort eller lång på aktieindex (nasdaq eller OMX)
Lycka till
Det första jag reagerar över är att du inte har speciellt stor spridning på dina investeringar mellan olika tillgångsslag. Gäller både om man är björn eller tjur…
Det viktigaste är dock att du har TOTAL kontroll själv. Glöm alla bankprodukter som din personliga bankförsäljare föreslår dig. Att du också snabbt kan byta mellan olika tillgångsslag är ett måste när det är turbulent.
Gillar själv inte index-produkter om de inte passar mitt syfte. Om banksystemet håller på att haverera finns det ingen anledning att välja i-fond som har en stor andel banker i index… om man inte går kort vill säga.
Jag själv har satt ihop en portfölj efter ett nedgångsscenario som jag trivs med, som heller inte kräver så mycket underhållsarbete.
50%: Bankkonton på två banker, låsta på 3 månader åt gången, med 1.5 månaders 'fasförskjutning' sinsemellan. Varför två banker? Jo, det går faktiskt att förhandla om 3-månadersräntan.
20%: Fysiskt guld och silver
20%: Lite olika "pappersprodukter", lång silver, lång olja.
10%: Cash på kontot, med omedelbar tillgång.
Privat pensionsförs (tyvärr):
Räntefonder: svensk realränta: 20%, EU: 20%, USA: 20%
BR World Gold Fund: 20%
Hedgefond: 20% (som går skit, men man måste ju gardera sig om man skulle ha fel).
PPM:
I princip som ovan.
Om du har ork och intresse skulle jag rekommendera dig att leka med pappersprodukterna mha. CFD:er. En hög tröskel och en hög risk, om man inte vet vad man gör, men 100% kontroll och flexibilitet vad gäller riktning och hävstång.
Kan nämna hur jag själv har gjort. Kanske det hjälper i funderandet. Skulle beskriva mig som riskspridare/riskaversiv och okonventionell jämför med bekantskapskretsen som tror att allt är som vanligt och tycker jag har tagit på mig en foliehatt.
Jag sålde för det första min BR i Sthlms innerstad 2010 och satte mig i en billig hyresrätt i samma stadsdel. Vinsten efter avdrag blev 1,5 MSEK, vilket jag disponerade enligt följande:
Löste alla övriga lån, blanco etc. 15%
Riksgälden+diverse nischbanker som Ikano: 50%
Aktier med hög direktavkastning: 10%
Bull/Bear (trading): 10%
Fysiskt guld/silver: 10%
Gått ned i arbetstid för att plugga: 5%.
I övrigt en nog så viktig sak. Jag har sett över min anställningsbarhet eftersom jag tror att arbetslösheten de kommande åren kommer att trenda uppåt. Om 5 år kommer man att vara glad över att ha ett jobb. Dessutom har jag sett över onödiga kostnader och hushållet går nu runt på en persons lön om det behövs och då lever vi gott ändå.
1/ XACT Bear fonderna är lite kluriga då de dagliga interna köp och sälj inuti fonden gör att de inte levererar det kunden oftast tror kunden köper, dvs i det här fallet en förväntan om 2 ggr uppgång av indexets (börsens) nedgång. Tex gav XACT Bear (den vanliga) under senaste stora nedgången 2007-2009 INGEN avkastning alls, fastän börsen var ner en 40 % ungefär. Med ingen avkastning betyder: köpte Bear i Juli-07, behöll, och sålde Mar-09
Cornu har skrivit mer om det,sök här på bloggen kan du läsa mer om det.
2/ Om du vill ha en indexfond så föreslår jag att du byter till Avanza Zero hos Avanza Bank. Eftersom den har 0:- i avgift skulle du ha ca 4200:- mer på ditt konto bara under 2011 (SHB indexfond tar 0.65% i årlig avgift).
Avanza Zero har funnits i ca 5 år vilket skulle i ditt fall innebära ca 20.000:- i högre värde i din indexfond. Jämför själv tex på morningstar.se
3/ Om du med allvar tror på en riktig krasch så ska du minska risken (att förlora pengar) och då är det bättre att med den största delen kontanter och endast ha en mindre del i alternativa investeringar, tex guld, några enstaka aktier i starka bolag som ger bra utdelning (4-5% eller mer) och fokusera på att minska avgifterna som du betalar till banken, det är enkelt och dina pengar hör hemma hos dig och inte i bankens klåfingriga fingrar.
4/ Det finns gott om konton som ger dig 3.2%-4% med insättningsgaranti. Inte illa med tanke på att det inte någon risk alls att förlora pengarna. Kolla i någon lämplig sökmotor. Några ex kan vara Bluestep, Collector, Marginalen, PayEx
5/ Undvik alla former av bankernas "produkter" som aktieindexobligationer mm. Alla såna där komplicerade konstruktioner som de på banken gärna talar om och vill/tycker du ska köpa men som ger banken 5-10% i säkra dolda avgifter och tveksamt vad du får – om du överhuvudtaget får någon avkastning.
Du tar all risk, men vet inte om du får något. Banken tar ingen risk och tjänar garanterat pengar. Det borde vara tvärtom med tanke på att det är dina pengar som investeras, eller hur?
Nina, att handla XACT och inneha positioner över så lång tid tror jag är en dålig affär.
http://cornucopia.cornubot.se/2011/09/varning-for-bjorn.html
/Engström
Instämmer.
Nina, tror du på börsnedgång, välj bankkonton istället för XACT Bear.
Eller finansinstitutkonton eftersom banker ger sämre ränta… Hade satt 60% sparkonto 40% guld.
NINA
vad du än gör – gå inte in 100 %, låt kontanter m m komplettera björnar.
Lycka till.
F Ö det har berörts här idag – byggkostnaden. Klart att byggare bygger hus med större värdeinnehåll – då blir egna marginalen större. Svenskarna måste efterfråga ENKEL husstandard. Det går att bygga mkt billigare!!!
papagai
Vi gör ju i princip samma bedömning av bomarknaden, men om man läser ingressen till din artikel lite slarvigt kan man kanske få för sig att yours truly tillhör de som först på sistone insett vad som är på väg att hända på den marknaden. En snabb titt på några av mina inlägg på min blogg, t ex
http://larspsyll.wordpress.com/2011/04/29/jag-har-sagt-det-forr-och-sager-det-igen-vi-har-en-bostadsbubbla/
tar en snabbt ur den eventuella villfarelsen.
Tack för en bra och informativ blog!
Tack, förtydligat i inlägget.
Klickbar länk
http://larspsyll.wordpress.com/2011/04/29/jag-har-sagt-det-forr-och-sager-det-igen-vi-har-en-bostadsbubbla/
Att erkänna bubblan är ju att erkänna att man hade fel för Borg och Reinfeldt. De som bara för ett år sedan slog sig för bröstet angående den svenska tiger ekonomin.
Det ligger mycket prestige i detta för väldigt många. Men till slut kommer verkligheten ikapp ändå. Synd bara att så många kommer raderas ut för livet denna gång. 90-tals krisen skedde i en omvärld som inte var i kris samtidigt, denna gång ligger hela västvärlden nere för räkning.
Var man kommer spara är ju redan skrivet i sten och det är inte inom den politiska sektorn. Regeringskansliet är väl det enda som växer i antal anställda numera..
Sverige har en riktigt bister framtid framför sig, man startar redan med hög arbetslöshet och svag köpkraft samt en krympande industri. Kvartalskapitalismen med alliansen blev spiken i kistan på sossarnas katastrofs styrning sedan 1960-talet. Men nog hann de sälja ut till vänner och bekanta i tid.
En moderat ser alltid till sina vänner och bekanta när det gäller att dela ut av det allmänna, fråga Filippa Reinfeldt mer om den saken 😉
Nu är jag bara en vanlig dödlig, men rätta mig om jag har fel: Istället för att staten kör med underskott i dåliga tider, så låter man hemmen istället köra underskotten. Det låter lite som en förtäckt Keynesianism med skillnaden att hemmen har inte kontrollen över valutan i fall det inte riktigt går i hop.
Vill man vara lite konspiratorisk, så helt plötsligt ser utförsäljningen av almännyttan, skolor mm. till underpris (det stämmer väl?) i ett nytt ljus. Att man avyttrar tillgångar billigt, betalar ner statskulden med vinsterna (antar att de var inte värda så mycket i balansräkningen), men köparna har fått tillgångar billigt och kan då låna på dessa och då har man fått en tigerekonomi.
Så vad händer då, när allting är avyttrat och alla tillgångar, bostadsrätter och fastigheter är pantsatta i topp?
Kvartalskapitalism, man bryr sig bara om att ha det bra för stunden. När allt är toppbelånat, utsålt och vinsten spenderad, ja det tar man då.
Långsiktighet är ett bannlyst ord i dagens samhälle, 4 år är lång tid anser Borg och Reinfeldt.
Sen kanske staten tar tillbaka det de sålde för kaffepengar när köparen gör default 😉 Vi lever i spännande tider, man förändring är skrämmande innan man vet hur det blir. Bara man kan äta sig mätt och ha tak över huvudet är jag nöjd. Jag kan leva med att medelklassen inte kan leva som överklassen.
Har också tänkt på detta.
Man har avyttrat det mesta av samhällsvärde och skänkt bort det till de redan förmögna. När det smäller har vi vanliga människor ingenting kvar, vi kommer att vara utfattiga. Tomt på kontot och inga gemensamma tillgångar eller resurser. Vi får återigen förlita oss på överhetens välvilja för vår överlevnad och eventuell framgång.
Reinfeldt och Borg kommer att för länge sedan ha dragit sig tillbaka och avsagt sig allt ansvar för vad de gjorde under sin relativt korta tid vid makten.
Kanske kommer det gamla DDR-Sverige, som många på den här bloggen så innerligt hatar, då inte längre att verka så dumt trots allt. Även om det förstås skulle sitta långt inne att erkänna det.
Ja, problemet är bara att vi som INTE röstade på den borgerliga alliansen får ta eländet de ställde till med. Att de som röstade fram detta får lida är inte mer än rätt.
Folk visste vad de fick i valet 2010, trots det lät de sig luras av borgerlig media och nu får de stå sitt kast.
SEB:s prognos gällde tvåårsperioden 2012-2013. Alltså utöver det prisfall som redan skett.
Tack till alla som svarade på mitt inlägg.
@Peter – tack för intressant länk.
@Engström & Cornu. Jag borde kanske förtydliga och säga att jag inte tänkte ligga i Bear i 5 år, utan bara tills nedgången ser ut att vara över och sedan gå in i någonting annat.
Jag minns krisen i början av 1990-talet och tycker att det är mycket som just nu påminner om den tiden. Lägenheten snett under min (ett renoveringsobjekt) såldes nyligen för drygt 66 000:-/kvm, att jämföra med de 11 400:-/kvm jag betalade för min lägenhet i toppkondition sommaren 1993. 600% uppgång på 19 år, inte hållbart, inte ens i Stockholms innerstad.
Jag kommer att gå ur min indexfond så fort utdelningen är inkasserad (mars). Skall nog sansa mig lite med Bear, men det blir kanske ett par hundratusen och resten på olika bankkonton med god avkastning och insättningsgaranti. Aktierna har jag fått av min pappa, så de kanske jag behåller. Har fått för mig att han skulle bli lite ledsen om jag sålde dem.
Återigen, stort tack för kloka tankar och goda råd.
Med vänliga hälsningar, Nina
Under seminariets sluttamp beskriver Scocco ungefär detta, hur pengarna de senaste 20 åren flyttats från de 90 procenten till den rikaste decilen. Ideologin bakom detta var att den rikaste decilen skulle använda pengarna till produktiva investeringar. Det gjorde den inte. I stället lånade man ut pengarna till de 90 procenten som på så sätt kunde sätta sig i skuld. Ungefär så uppfattade jag Scoccos resonemang.
Detta sagt med tanke på den förmögenhetsomfördelning som sker i rasande fart i Sverige. Den privata skuldsättningen och bortslumpandet av allmän egendom till privata intressen bör nog ses i detta perspektiv.
20-30% nedgång är egentligen inte så farligt – det motsvarar ungefär vad som händer i flera andra europeiska länder. Och det finns många som gjort sig rejäla hackor på de uppåtgående bostadspriserna i Sverige, långt mer än 20-30%. Denna typ av nedgång borde vara vanligt förekommande i en marknadsekonomi, där priserna följer vissa finansiella, arbetsmarknadsmässiga och konjukturmässiga variabler. Eller?
En dylik prisnedgång kanske inte ens förtjänas att kallas "bubbla"? Om man jämför med exempelvis tulpanbubblan och söderhavsbubblan så var priserna upptrissade flera gånger det reeella värdet.
Och här har du skrämt upp dina läsare…:-)
Jag säger inget om Scocco med flera (han var ju tidigt ute, i SvD för några år sedan), men visst är det typiskt att nu när bostadsbubblan är ett faktum så är alla jäkligt måna om att hoppa på tåget.
Vad skall man med media till om journalister inte orkar tänka efter själva utan bara basunerar ut studens konsensus? Vad skall man med politiker till om de inte kan se vad som håller på att hända utan istället eldar på bubblan?
Nu när politikerna äntligen har vaknat och luktat på kaffet så verkar de vilja införa de åtgärder som hade behövts för fem år sedan men nu bara kommer att göra raset kraftigare. (Om det gick att *stoppa* raset så hade nog USA, Danmark med flera gjort det.) Nu skulle det ha varit skönt att ha en fastighetsskatt att sänka…
"All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident."
Pengarna i byrån !
Bubbla ger allt fler bostad!
Borg är dum som tycker vi skall konsumera!
Om denna bloggs råd följs fullt ut så får alla här rätt!
Ekonomi kräver förtroende-något ni försöker riva ner!/Oppti
Du träffar rätt där oppti, penningsystemet baseras på tro. Om vi alla kollektivt går omkring och låtsas så går det bra. Problemet med detta är att förr eller senare kommer alltid en korrigering tillbaka till verkligheten. Däremellan blir vi befodrade och belönade för att vara en som "låtsas". Kring detta byggs hierarkier och maktstrukturer, som vi anpassar oss till. Den "omständighet" vi nu måste korrigera oss efter är peak oil.Thomas DiLeva ställde frågan "vad är frihet?" i en låt. Mycket bra fråga. Vad är frihet? Har vi en fri vilja? Personer som hyllar den "individuella friheten" brukar ibland spela golf/åka fin bil/bo i rätt förort-stadsdel/ha de rätta kläderna/semestra på "rätt sätt"/äta den "rätta maten"/gå på de rätta uteställena. Och kanske viktigast av allt: att tala "rätt". För detta blir han/hon belönad och befodrad på olika sätt. Är han/hon en fri människa? När en sådan person träffar en verkligt fri människa som ignorerar, eller tom. utmanar dessa sociologiska normer, blir reaktionen garanterat negativ. Naipaul skrev i en bok om detta att "…det är där någonstans livet slutar för de flesta, när man börjar anpassa sig i sina attityder till ett liv som någon annan stakat ut åt dem." Ett annat citat på temat (Goethe): "Ingen är så hopplöst förslavad, som den som felaktigt tror sig vara fri.".
………….å som vanligt gäller den gamla sanningen: Hur mycket priserna går ner har du alltid hundra procent kvar.
Det är INTE frihet att ha lån och vara beroende av att ha en arbetsgivare. Men 90% i dagens Sverige kallar just detta för frihet. Det mesta av ens liv slösar man bort som slav åt en eller flera arbetsgivare.
Är man belånad vågar man knappt byta jobb för då blir man sist in i LAS systemet..
Dagens svenskar är inte friare än 1800-talets svenskar, jag skulle snarare säga mindre fria och mer övervakade än någonsin.