Följande fråga ställdes i en kommentar igår och förtjänar vidare diskussion.
“Hej! Jag följer bloggen sedan drygt ett år och anser som de flesta att vi har svåra tider framför oss. Detta ger mig också huvudbry.
Jag har c:a 650 000:- i en indexfond i Handelsbanken (100 000:- mer än jag har satt in och +10% i år) samt 100 000:- i aktier (Hufvudstaden och Beijer Alma). Jag börjar dock luta åt att det nuvarande ekonomiska läget inte är hållbart. Särskilt Grekland och Europa oroar mig, jag ser det som en tidsfråga innan det kraschar. Funderar på att gå in med rubbet i XACT Europe Bear 2. Jag bor i en BRF (2800:-/mån), har jobb, inga lån och behöver inte pengarna förrän om c:a 5 år då barnen flyttar hemifrån och jag vill hjälpa dem på traven.
Då jag inte är så ekonomiskt bevandrad undrar jag vad ni andra anser om min ekonomiska ”filosofi”. Alla tips, råd och tankar är välkomna. (Kommer inte att ställa någon till ansvar då det slutliga beslutet är mitt eget.)
Mvh, N”
Jag lämnar ordet fritt, men vill varna för Bear-produkter. Samt att om man tror på negativ utveckling så är en mix av bankkonton och andra defensiva placeringar (t ex 10% guld) att föredra framför derivat. Negativa derivat skall man egentligen bara använda om man är en erfaren och aktiv placerare och då bara med en noga riskjusterad storlek på de negativa positionerna.
Och som vanligt så sker alla investeringar eller investeringsbeslut på eget ansvar i Sverige, om inte skriftligt avtal om annat upprättats.
106 kommentarer
skulle lägga ca 50% fasträntekonto 3%, 40% brummer lynx + sen sedan 5% xact bear omx 2 och 5% xact bear europe 2
mr hedge
Vi har ungefär samma problem fast något högre belopp (ca 1.2 miljoner) Vi har köpt 10 % guld och silver, 100 t dollar, 100 t schweizerfranc, 200 t riksgälden och i stort sett resten på fasträntekonto med 3 månaders bindningstid. Vet inte om vi är rätt ute men tar gärna emot kommentarer.
(köpte franc innan den knöts till euron.)
Själv ligger jag likvid till 50%, sedan 40% minishorts (mot OMXS30) med låg hävstång och resterande 10% i lite mer spekulativa investeringar.
Tycker detta ger en ganska bra balans för tillfället. Kommer öka andelen alt. hävstången på min minishort-del när börsen vänder nedåt "på riktigt".
Funderat på att lägga in guld som en del också, men jag tycker det är väl övervärderat just nu.
Undvik Xact Bear då de reset:ar varje dag och du förlorar väldigt mycket på en börs som har hög volatilitet.
Personligen har jag gjort följande: 30% fysiskt guld. 30% fysiskt silver. 40% guld- och silvergruvbolag på främst Torontobörsen. Men, jag är yngre än du och kan ta mer risk. Men jag skulle säga minst 20% fysiskt guld i alla fall. Håll dig långt borta från derivaten (bear certifikat etc) om du är oroad för systemkris. Smäller utgivaren av derivatet då förlorar du din placering.
50% guld. Fysiskt.
10% cash. Alltså kontanter.
Resten likvid tills något imploderar.
Den största risken är inte systemet, det är politikernas reaktion på oförutsägbara katastrofala händelser.
ha ha – hitta en bra förvaltare, eller trader som kan jobbar med 60% av kapitalet, resten i obligationer.
en som gör det
10% USA börsen Index
5% Brasilien Index
5% Guld
10% Högutdelande aktier med 5-10% utdelning
70% Likvider på högräntekonton 3-4% ränta
Snart även 5% Sverige Index, tas från Likviderna
Vill du bara förvalta pengarna eller låta dem göra nytta?
Jag tycker att alla som har lite pengar över skulle kunna satsa på en procent mikrofinansiering. Låt gå för att de stora fonderna och bolagen bygger en bättre värld, men genom mikrolån kan du göra direktinvesteringar hos någon som det har betydelse för.
Vissa provar KIVA http://www.kiva.org det finns andra också.
Du väljer själv vilka projekt du vill gå in i. Du kanske låter en familj få en get, som när den får killingar lämnas tillbaka och går till nästa familj.
Du kan också satsa en procent på innovation genom tex http://www.kickstarter.com. Där kan innovatörer presentera sina idéer och ifall de får ihop tillräckligt med pengar kan de starta produktion. Om de inte kommer till produktion får du tillbaka pengarna. Många kickstarterprojekt skulle kunna intressera Cornus läsare…
Guld är Guld, och Get är Get.
Skönt att se någon som inser att vi alla sitter i samma båt, och att det är själviska kortsiktiga val/investeringar som har satt oss i den prekära situationen vi är i nu.
Jag har satt en del sparpengar i JAK-banken och Ekobanken. I Ekobanken vet man att pengarna lånas ut till "bra" projekt. Det är helt transparent, och man har själv möjlighet att välja projekt om så önskas.
Kiva har jag kört ett par år nu, och har snart 1000 USD där. Det känns som sagt bra att kunna hjälpa de som har det svårast. Debatten om räntenivåerna där är nog relevant, men det blir nog inte bättre än så.
Även crowdfunding-projekt är klockrent. Ska försöka hitta nåt med aquaponics el.dyl som kan ge mat till de fattigaste.
Är jag mindre lycklig än ni som endast placerar pengar för högsta möjliga personliga avkastning? Tvivlar på det. 🙂
Har man annat fasträntekonto än BlueStep Plus med 3,35% har man låst pengarna i onödan, man får 3,25% hos GCC Capital utan att låsa.
Sen om det "kraschar" som det står i frågan är förstås derivaten det första som ryker.
20% i husbil 10% i båt 55% i guld 15% likvid. Ett trevligt hus vid havet. Lite nöje och lite glitter. Man lever bara en gång. Glöm inte det. Vi är dessutom skuldfria.
Räcker 750 000 SEK till detta? Hur är det med rekvisitet att pengarna skall finnas tillgängliga (samma belopp eller mer) för att ge bort till barnen om ca 5 år?
Nej det är klart att det inte räcker med 750 000, mitt inlägg är bara ett exempel på att man inte behöver lägga alla sina pengar på hyllan utan kan satsa lite på det man tycker om. Att ha en liten husbil har blivit en väg till frihet för många, så även för oss. Det kan man unna sig att njuta av då man är nybliven pensionär. Gäller att passa på så länge som dieseln är överkomlig. Funderar nu på att sälja den lilla bensinslukande båten och satsa på en motorlös dagseglare. Att vara nybliven pensionär känns som att jag blivit fri man.
Du pratar om något helt annat än det alla andra talar om här med andra ord.
Jag pratar om livet man. Inte om att vara sjukt orolig om att satsa på fel häst.
håller med wikström. bygg ett hus åt dig själv, själv och sätt ungdomarna i jobb, så slipper du risken med brf . fast växla in kronorna mot krugerrand sålänge
Om vi skulle få en riktig systemkrasch, alltså en riktigt rejäl en, så kommer aktier klara sig väldigt bra. Särskilt aktier i bolag med stora reala värden, aka skogsbolag och fastighetsbolag, och säkert också många verkstadbolag? Varför? Jo, därför att företagen i sig har sitt värde. Obligationerna och bankkonton har bara sitt värde för att vi säger de har värde. De kan i praktiken inte generera något. De som har pengar i ränteplaceringar av olika slag skulle bli slaktade vid en global bankkrasch. Kvar blev aktierna.
Om vi får en systemkrasch så lär exempelvis fastigheter gå ner med 70-90%, det är bara att se lilla krisen 92-94 vad som hände då och lägga till lite.
Och vad tror du då händer då med dina aktier i fastighetsbolag?
Vid en riktig systemkrasch är det irrelavant med nominella priser. Det enda som spelar någon roll är bevara det man har. Om derivatmarknaderna och obligationsmarknader står inför total kollaps, var tror du pengarna tar vägen? Jo, råvaror, aktier och realkapital. Det måste inför denna situation förutsättas att banktilgodohavanden inte är trygga.
Och metallerna såklart.
Hedgefonder ska ju vara som gjorda för detta läge. Ett stort problem med dem är att så fort de går dåligt så läggs de ner, survival bias så de slår vilda till. Men titta in några som klarade de förra två dipparna utan problem så borde det gå bra.
Sitter själv på en del brummer multi-strategy och excalibur och hoppas på att de kommer rida igenom eventuella stormar. Jag ger dock inte så mycket för deras mål på 7%+ årliga utveckling oavsett börsklimat.
Jamför t.ex
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=4741
Eller
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=38392
med OMX.
Akta dig för Hedgefonder som svänger väldigt fort de ofta tar stora risker.
T.ex. atlant edge:
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=1100
den har gått mycket bättre på lång sikt men den uppför sig ungefär som börsen så den ska ju givetvis undevikas om man tror på sämre tider.
En till sak är att titta på hedgefondernas deras rörliga avgift. Just nu är svensk stadlånen väldigt låga så den rörliga avgiften kommer bli väldigt hög på många hedgefonder. Se även till att de har s.k. evigt high watermark, annars tjänar de opropertionellt mycket på volatil utveckling.
Guld och silver i diverse valörer, fysiskt förstås!
Jag följer ungefär Cornus råd, men jag har mer fysiskt guld, vilket i efterhand visat sig vara bra. Håller mig borta från derivaten eftersom jag inte orkat/haft tid att sätta mig in i hur man skall agera med dessa. Däremot har jag nu en blankningsposition i JM, de har väldigt mycket osålda bostäder, som sannolikt bokförs till för högt värde. Har tidigare tjänat lite på en blankningsaffär i JM ligger nu lite minus på nuvarande pos. Sen har jag en liten post AOIL, som jag långsiktigt tror på. Den aktien verkar drabbas av ryssskräck dock, omotiverat låg kurs. /Mats L
Hur blankar du JM?
25% cash/ 25% obligationer /25 % råvaror /25% aktier. Omfördela regelbundet så att fördelningen 25/25/25/25 behålls (obs! regelbunden omfördelning är det som är viktigt för den långsiktiga utvecklingen), typ 1 gång i månaden. Spelar ingen roll sen vad som händer i världen, krasch eller hausse, det reala värdet på portföljen kan aldrig försvinna. Lämpliga produkter är väl ett sparkonto och 3 fonder i en ISK eller kapitalförsäkring, t.ex Avanza zero, Handelsbankens råvarufond och AMF räntefond lång. Eller nån annan fond som du gillar bättre, fonden i sig är mindre viktig än att du fördelar om regelbundet.
De som förespråkar guld som placering måste ju se att guldet är i en bubbla. Att säga att guld är en bra placering just nu är att köpa en bostad och betala kontantinsatsen med ett blancolån.
Dåså, då är det väl ett enkelt val för dig att låta bli att köpa, eller hur?
Den dagen guldet blir lika systemviktigt som våra (övervärderade) bostäder är, då håller jag med om att det är i en bubbla. Gör lite research innan du uttalar dig, för guds skull.
/EDK
Så risken är mindre om man investerar i något som inte är systemviktigt?
Intressant teori…
Trams, går obelånat guld ner spelar det ingen roll, går ditt maxbelånade hus ner kan du bli tvingad att sälja av banken (eller måste flytta av olika anledningar). Det enda som blir kvar är stora skulder.
Det är tydligen många som inte fattar att guld inte är en "placering", det är en försäkring för att inte bli fattig, en försäkring mot spekulerande banker och mot klåfingriga politiker.
Alla valutor skapade av tvång blir värda 0 tids nog. Människor lär sig aldrig av historien..
Marknaden har valt guld gång på gång genom historien, har fysiskt guld blivit värdelöst än?
Att något inte är värdelöst betyder inte att det inte är bubbelvärderat.
Är bostäder värdelösa?
Bostäder kostar hela tiden pengar i underhåll och är inte särskilt likvida eller portabla.
Nähä, så ingenting som är portabelt kan vara övervärderat. Då förstår jag!
Jämför:
Bostäder.
-kräver underhåll, kostar pengar, omöjigt att komma från
-nästan alla äger och vill ha dem
-är köpta med hävstång, ofta mer än 50% belåning
Guld.
-gratis att förvara, nästan omöjliga att beskatta
-mindre än 1% av befolkning äger det som en investering (i väst)
-vem fan köper fysiskt med hävstång?
Köpte du guld runt toppen 1980 hade du för övrigt inte kunnat sälja till samma pris förrän runt 2008 (i USD, orkade inte räkna om till SEK…)
Ta en titt på den här grafen om du tror att guld på något sätt är bubbelsäkert…
Hur många lånar för att köpa bostad och hur många lånar för att köpa guld?
Bostäderna i sig är inte systemviktiga, de är tak över huvudet och skydd mot kyla för människor – anledningen till att det blivit systemviktiga är att för många människor belånat sig för mycket och därmed riskerar sin egen och sina barns framtida ekonomi. Bostäder fungerar inte heller som universellt betalningsmedel av naturliga orsaker.
Om alla länder nu unisont bestämt sig för att följa med i det pågående valutakriget och i detta trasha sina valutor för att stimulera export och därmed tillväxt/bnp, och du vill äga något som är lätt att månadsspara i, lätt att ta med sig och lätt att konvertera till valutor, varför ska du inte investera i guld? Som föregående skribent skriver är det en försäkring.
Däremot kan man fråga sig vad som faktiskt är av värde vid en systemkollaps. Får vi ett "Vägen"scenario så är det vapen och konserver som gäller, men att planera inför den dagen känns öht poänglöst. Att planera inför ett mer realistiskt scenario, med skenande inflation, ökad spekulation och fortsatt valutakrig kräver en diversifierad portfölj och i en sådan ingår (fysiskt) guld.
/EDK
@ Anonym 02:19
"Ta en titt på den här grafen om du tror att guld på något sätt är bubbelsäkert…"
Varför inte jämföra med hur mycket pengar som skapats under samma period:
http://news.goldseek.com/GoldSeek/1185375660.php
/EDK
Klart det kan finnas andra "starka" valutor i vissa tidsperioder.
Hur ser guldpriset ut i dessa valutor under perioden 1980-2008
-Mexikanska peso
-Argentisnska peso
-Ryska Rubel
-Vitryska Rubel
-Grekiska Drachma
-Yugoslaviska Dinars
Det är dollarn som varit en bubbla från 1973 och framåt. Början av punkan kom vid lanseringen av Euron, som du nog kan se på charten när det var.
Det är en försäkring mot att dina pengar ska bli helt värdelösa, ja.
Men det finns en betydande risk att det är sämre än ett bankkonto i dagsläget. Det du hävdade var att det inte finns någon risk att guld är i en bubbla, vilket verkligen kan ifrågasättas…
02:32: Några exempel:
AUD
CAD
CHF
GPB
JPY
Ser det bättre ut tycker du?
och har ingen som helst relevans att 1980 var guld ca 3% av globala finansiella tillgångar. Mot dagens <1%
och att skulderna 1980 var så låga att det var möjligt att höja räntorna kraftigt..
Dina argument är typ:
Det har gått uppåt på en graf, alltså kan det gå ner. 0 substans i analysen.
02:13 Om banksystemet kraschar ska du se att det var digitala pengar och finansiella produkter som var övervärderade.
02:35 Det finns en betydande risk att en försäkring på bilen är sämre än att ha pengarna på bankkontot också.
EDK: Från kriser som redan hänt kan man lära sig att konserver inte kommer vara särskilt likvida, även efter en systemkollaps. Man kommer kunna köpa vapen mot guld eller kontanter men inte mot en skottkärra med konservburkar.
02:50: Nej, det är klart. Det kan bara gå UPP UPP UPP!
Att du saknar förmåga att tolka information betyder inte att du har rätt. Men det gör det meningslöst att argumentera.
02:50
Vad var dina argument nu igen? att det gått ned i dollar under en tidsperiod…
fel, var till 02:53
03:17: Vad är ditt argument? Att guldet inte kan vara i en bubbla för att du inte tycker det? Vad är det du vänder dig emot?
Jag säger inte att guldet absolut är i en bubbla, jag säger bara att guld KAN vara i en bubbla.
Mellan 1980 och 2000 mångdubblades penningmängden (i USD), trots det sjönk guldpriset under nästan hela perioden.
Men det är klart, this time is different? (Eller förlåt, får man bara säga så om bostadspriser?)
03:42: Guld kan inte vara i en bubbla eftersom det inte är i en bubbla. Vad vi ser är att guldet håller på att återfå sitt rätta värde. Och dit är det långt ännu. Så det kommer att gå upp, UPP, UPP och jag säger: köp, KÖP, KÖP.
Jo, den här gången ÄR annorlunda. 1980 höll man inte på att försöka rätta till en global systemkris under flera års tid.
05:09: Du kan inte ha rätt eftersom att du har fel.
03:42 AM
Bland annat de jag postade i mina inlägg..
-inget brett deltagande av den stora massan.
-ration mellan guld/pappersprodukter är väldigt fördelaktig till Guld
-massiva skulder överallt i systemet leder till att det inte GÅR höja räntan med systemet intakt.
1980 hade även usa industri produktion kvar.. Dollarn lyckades överleva 1980 genom massiva räntehöjningar och etablerade en standard.
05:09: Nej, inget dåligt alls hade hänt då.
Förhållandet guldpris/M2 (USD) är för övrigt 3 ggr högre idag än det var på toppen 1980…
Titta på detta avsnitt från 60 minutes. Det är inte västvärlden som har framtiden för sig.
http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=7398482n
USA och Europa sitter på triumf på hand – världens största reserver av guld. Kina och co. sitter på en massa dollarreserver som nu snabbt tappar sitt värde och som de försöker omsätta i rasande tempo (varenda tillgänglig gruva/oljefält runt om i världen köps upp och de ackumulerar även en hel del guld). Vill USA återfå balansen så kan de köra dollarn i botten, därmed betala av sina skulder och sen återpegga dollarn mot guld. Guldpeggen togs ju bort av bl.a. anledningen att guld strömmade ut ur USA till för lågt pris. Sedan 70-talet säljer USA inte guld.
Inflationen har inte ens tagit fart i väst än. När de dollar som nu hamnar i Kina kommer tillbaka till USA så kommer det bli åka av. Ni som inte anser att vi har relativt hög inflation idag måste vara dumma, ignoranta eller blinda. Priset på allt går upp mycket snabbt. Vi har vant oss vid bensinpriser som höjs varannan vecka. Maten blir dyrare eller så blir förpackningarna mindre. Saker och ting kostar mer att producera och leverera och för att bota detta skyfflas mer pengar in i marknaden. Folk har inte råd att leva mycket dyrare eftersom de redan är skuldsatta upp över öronen.
Det var då fan att en gyllene klump skulle väcka så mycket känslor, men å andra sidan har den ju gjort det under alla tider.
/EDK
Fysiskt guld 20%
Ädelmetalljuniorer (främst silver) i Kanada 40%
Blandat (potash, olja m.m.) 10%
Ränteobligationer 5%
Fasträntekonto 50%
/EDK
25% belåning?
Ha, touché. Något stressad räknade jag fel och rörde till siffrorna.
Fysiskt: 20%
Juniorer: 20%
Blandat: 10%
Ränte: 5%
Fastränte: 45%
/EDK
Hej.
Det viktigaste är att inte ha alla äggen i samma korg.
Jag har 40% guld, 20% silver, 20% platina, givetvis fysiskt och 20% i kontanter både svenska och Sch.fr. inför en systenkrash.
Investerar löpande i fysiskt silver som fortfarande är billigt.
Fysiskt guld & silver, några PM-aktier (Yamana, Silvercorp, Kaminak, Tinka, Evolving Gold mfl) sedan ett sparkonto på Marginalen
Hade samma "problem" för tio år sen. Kombinerat med ett intresse i aktier och en tro på energins betydelse för ekonomin.
Nu är "problemen" betydligt större.
Därför satsar jag friskt i olika uppstartbolag.
Pengarna riskeras och därför gäller det att fördela dem på ett flertal bolag.
Helst bör man kunna undvika rena lycksökare, för de finns.
Men ett eller flera bolag bör kunna lyckas till nytta för mig och alla som får sysselsättning via dessa.
Lycka till!
Man blir ju less på alla som investerar i guld, vi har ett samhälle som vi måste investera i tillsammans. Investera i det som verkligen är värdefullt och förökar sig… Läs "Därför sågar Warren Buffet guld".
"Min preferens är … investeringar i produktiva tillgångar, vare sig det är företag, jordbruk eller fastigheter. De här tillgångarna ska idealiskt ha förmågan att i tider av inflation ge ett utfall som bibehåller köpkraften samtidigt som det kräver ett minimum av nytt kapital".
http://www.e24.se/business/bank-och-finans/darfor-sagar-buffett-guld_3315523.e24
Erik i Lund
Buffet är en korrumperad tönt.
Utveckla din kritik för att inte framstå som en anonym tönt =)
+1
Det är ju ganska korkat att investera i produktiva tillgångar om de är övervärderade. Dessutom är guld inte tänkt att vara en produktiv tillgång, lika lite som en tryckt, påhittad valuta – vars enda inneboende värde är det eventuella förtroende den åtnjuter för tillfället. Snart typ ingenting alltså.
Alltså: guld för sin monetära, värdebevarande funktion. Silver för att den dels har en monetär funktion, dels är en industrimetall. Sedan några "produktiva tillgångar" i form av aktier: men enbart om de är undervärderade /j
Buffet går in stort i Goldman 5 minuter innan bailout regnet..
AIG, ect
Det är en del skillnad på att betta mot FED än med FED.
Tex Jim Rogers, Peter Schiff, Marc Farber.. lite bättre på att förutspå långsiktiga trender sedan sekelskiftet.
dom som säljer guldet kan ju investera papperspengarna dom får vid försäljningen, dom försvinner ju inte bara för att nån köper guld
Kul att se att de flesta som uttalar sig här har en massa i guld och på sparkonton, men håller sig borta från aktier.
Hade man istället ställt samma fråga på en (just nu) aktievänligare blogg hade svaret troligen blivit det omvända.
Jag tycker att det hade varit bättre om folk kollade lite mer över stängslet för sin egen tro och även uttalade sig i kommentarsfälten. Det skulle bli lite mer nyanserat då kanske.
Själv sitter jag på ungefär dessa besparingar, men hälften ligger i aktier och andra hälften håller jag på att köpa en sommarstuga för.
Nej, jag är inte säker på att det inte blir någon djup kris, men jag är beredd att satsa och värdeinvesterar i vinstgivande företag. Sommarstugan köper vi utan lån och den har inte varit ute på marknaden.
Aktier känns bättre än sparkontot ja ur makro perspektiv. Men svårighetsgraden känns rätt hög.
Börsrobot kriget ingjuter heller inte nåt större förtroende…
Cornu, kan du inte redovisa Dina innehav? Vi är många som skulle vilja veta.
Och ni är många som inte får veta det. Jag är inte en anonym kommentator på en blogg, så jag tänker inte redovisa mina innehav. Det mesta av tillgångarna ligger i bostad, gård och skog.
Jag rekommenderar aktier med låg värdering, hög tillväxt och som klarar sig i sämre tider. AllTele (operatör), Doro (seniormobiler) och Mabi (hyrbilar) är mina främsta val.
Lycka till!
Generellt smarta val. MABI gillar jag, och Doro.Telekom=bra tänk.
Men, se upp för Alltele, rörigt med alla system som ska paras ihop efter de spretiga förvärven, generellt låg omsättning per anställd jfr övriga i branschen.Jag tycker det finns betydligt bättre val i branschen.
(Även sämre,Bahnhof t.ex.har trasslat in sig i ett momsupplägg på Madeira som kommer att kosta företaget blod) Det som håller uppe kursen i Alltele är Mark Hauschildts makt-köp i bolaget.
Vad tror ni om riksgäldens realobligationer som följer inflationen, måste väl vara det allra bästa?
får betala skatt på det, alltså får du under inflationen i dagsläget
Skatt får man väl betala på det mesta när det säljs med vinst?
dom följer kanske kpi rensat för sånt man verkligen behöver mat energi, bo och betala skatter. köp en obligation som är indexerat med skatterna och energipriser inkl co2-avgifter utsläppsrätter, flygplatsskatter, bötesbeloppshöjningar och frekvens på dom.. VA anslutningsavgifter! sop och vatten , och glöm inte att du betalar för dagvatten , så regnar det mer, betalar du mer
Fysiskt silver och guld!!!
Har satsat rubbet i ett bolag i Nigeria som utlovar 1000% avkastning på ett år.
hhahaaha… fick du prospektet via spammail? hahaha..
Va dum du är! jag hittade ett Nigeriabolag som har 2000%
Jag har vunnit 10 MUSD i ett lotteri och nu ska jag bara skicka över mitt kontonummer så kommer de att föra över pengarna till mig.
Jäkligt trevlig kille som ringde till mig, och att det skulle hända mig! Jag som inte ens köpt en lott, men de sa att det visade sig att det inte behövdes för jag hade vunnit iallafall. Tänk vilken tur jag haft.
Kolla om någon bra målarfärg eller annan kemisk produkt med lång hållbarhet snart kommer att förbjudas av miljöskäl (jfr glödlampor). Köp sedan ett stort lager av sagda produkt och avyttra den med god vinst efter att produkten har försvunnit från detaljhandeln.
Om jag förstår saken rätt finns det planer på att förbjuda försäljning av oljebaserad väg till privatpersoner så nog finns möjligheten.
Vi har en skuldfri bostad. Annars är tillgångarna fördelade på 25% aktier, 20% fysiskt guld, 2% fysiskt silver, 38% skuldfri skog och jordbruksmark vid nuvarande bubbelvärde om man får tro Cornu och 15% likvider på bankkonton. Inte för att det är perfekt, utan det har blivit så när olika tillgångar stigit eller fallit i värde. Känns ändå som en rätt rimlig riskspridning.
40 % fysiskt guld. 40 % kontanter i SEK (kommer att köpa CHF för hälften nu när kursen är skaplig). Resten bankkonto.
Som någon påpekade så måste man även ha ett väl tilltaget minimum av mat på lager, då inget guld eller kontanter i världen kommer att kunna köpa detta i ett akutläge. Jag kan hålla familjen med mat och övriga förnödenheter i minst 6 månader just nu.
Om du med akutläge menar att det inte finns mat någonstans alls, så ja. Men folk kommer fortfarande handla med varandra och ha andra behov än bara mat, och de kommer vilja ha guld eller möjligtvis kontanter. De kommer inte ta riksgäldens realobligationer eller högutdelande aktier.
Tror vi har nån % av nettoförmögenheten i toapapper och hygienartiklar.. mest för att Sambon är en borderline Horder.. men jag klagar inte 🙂
haha, lyckost!
10% guld inköpt 2003
5% guldgruvor inköpt 2008-2011
20% avkastande aktier
10% diverse fonder
55% räntekonton (ca 3%)
Om jag hade 750.000:- fräscha, så skulle jag lägga 10% på silver (fysiskt i depå) och växla till guld när det når över usd 50/oz och sedan behålla guldet och bara sälja som sista utväg. Låt barnen ärva guldet om inget annat.
90% på räntebärande konto och handla billiga avkastande aktier vid nästa krasch. Säg: SCA, Tele2 och något amerikanskt (om de kraschar också) som t.ex. Coca-Cola, McDonalds eller annat stabilt.
Sek kommer at rasa mot usd
Pga svenska hushåll kan inte låna Sverige ur nästa kris.
SEB räntefond usd är ett bra val. När usd ligger på 8 sek/usd,växlar man
under 6 månader över till SP-500, eventuellt omx 30 om raset varit stort.
Många bra tips här ser jag.
Två saker som inte verkar vara nämda redan:
1) Kolla upp JAK Medlemsbank. Det kan vara ett attraktivt sätt att spara till bostad åt barnen.
2) Se till att bli vip/plus/förmåns-kund på någon bank. Förhandla om bra ränta på konto där du lovar att binda pengarna x antal år.
Sätt ihop en egen strukturerad produkt som är kort marknaden.
1) Köp stadsskuldväxlar (SVX) för 700.000 kr (det är nollkupongare som betalar ut räntan i förväg).
2) För räntan från dessa köper du säljoptioner/säljwarrants på OMXS30 index med lång löptid tex 2 år och far-out-of-the-money, låt säga 200 punkter under aktuell indexkurs vid köpetillfället.
Den totala risk du tar är inflationens urholkande under ett år (ca 2-3%), vinsten vid gott utfall kan bli 20-30% om vi går in i en björnmarknad med fallande börs närmaste åren.
Dock är ju timing a och o, men att gå kort OMXS30 inom intervallet 1100-1200 är nog okej sett över 2 års sikt.
1/3 hus 1/3 guld och 1/3 riksgäld
Tack Cornu och alla engagerade läsare. Jag har helt klart fått mycket att tänka på. Vet inte riktigt hur det kommer att sluta, men första steget blir diversifiering.
/Nina
Trist att så många bara vill tjäna pengar på pengar. Var är alla entreprenörer som vill starta eget företag för pengarna? Ny tjänster, nytt tänk, nya produkter, nya arbetstillfällen ….
Okej, nu blottar jag strupen som en riktig rookie… Men då så många verkar investera i fysiskt guld, var får ni tag i dom mängder det på denna blogg verkar röra sig om? Driver varenda en ett "Guld till Pengar" företag?
Om man tycker att man måste köpa allt på en gång åker man på att betala upp och köpa retail från t.ex. Tavex, som jag har god erfarenhet av.
Annars om man tycker att man har gott om tid på sig kan man lära sig någon del av branschen (det tar några år, tro inget annat) och t.ex. leta fynd bland skrotsmycken på auktioner.
Man bör i vilket fall lägga en del tid på att lära sig vilka försfalskningar som förekommer inom sitt område.
Se t.ex. här något skojigt, Grekiska centralbanken handlar med Brittiska sovereigns åt sina medborgare, och även sådana kopior gjorda i Italien eller Lebanon som håller lägre guldhalt än originalen:
http://www.bankofgreece.gr/Pages/en/Markets/LIRA/DispItem.aspx?FltFld=ID&FltVal=470
SOVEREIGN : UNDERWEIGHT or OF DIFFERENT FINENESS
09 LEBANESE MINTING SOVEREIGN OF FINENESS 0.720 220.13 249.00
Kolla Cornus reklamlänkar till Goldmoney. Sen finns ju Tavex m.fl. som säljer över disk i Sverige. Sök efter gammalt Cornu-inlägg om guld som investering.
Är det bara jag som har investerat i vapen och ammo? (Som sedan kan användas till att skaffa mat) .. =)
Vad ska jag göra då? sålt lägenheten och skattat, sitter nu med 1.6 mille på olika högräntekonton ca 3,5% ränta
bostad hyr jag för 1500:-/mån, ensamstående med inkomst på 38k ålder 32. inga övriga skulder, fasta kostnader utöver bostad ca 2k/mån
Öka dina fasta kostnader till 3k/månad, det är inte nyttigt att bara äta spaghetti och ketchup varenda dag.
Behövs inte får varierad kost varje dag genom mitt jobb
Skaffa dig lite snyggare kläder( kan omöjligtvis rymmas inom din 2k budget) = någon puma som blir intresserad = du kommer bry dig mindre om pengar.. / Mr T
tack för de intressanta tipsen om kiva.org och kickstarter 🙂
jag undrar om det finns några sidor för att stödja nyuppstartade företag med kapital. lite som draknästet sådär, att man stödjer helt nya företag som har en ide de vill genomföra
(men antar att det är svårt att särskilja de vettiga från de som enbart är ute efter pengar eller har orealistiska drömmar om det inte är en bra seriös sida)
intressanta kommentarer. För de som intresserar sig för Guld och Silver råder jag läsning i följande tråd:
https://www.flashback.org/t1801020