Att ansluta Sverige till den nya europakten, ESM, är inte att sälja ut Sverige.
Det är att betala för att Sverige skall omfattas av detta odemokratiska otyg som ESM innebär. Ansluter vi oss skall vi, du och jag, betala Sveriges andel av de 700 miljarder EUR som skall stoppas in i pakten. Vi skall betala för att vara med, så att några politiker skall få stå med mössan i hand, bocka och buga och säja, “ja, vi samarbetar och går med på allt ni säger och tillämpar det hårdare och mer strikt än alla andra länder, för vi vill vara bäst i klassen – vi var mobbade i grundskolan och vill nu vara duktigast och med i klubben”. Eller som Reinfeldt och Anders the Borg kallar det: “göra sin röst hörd” eller “inflytande”.
Reinfeldt/Borgs svåra uppväxt och önskan att bli älskade av sina likar borde inte drabba resten av Sverige, men nu gör det det eftersom dessa män hamnat där de är.
Svenska tillämpningar av i princip samtliga EU-direktiv tillhör alltid de hårdaste i EU. Vi nyttjar aldrig något förmodat inflytande och ärligt talat så skiter övriga EU-länder i oss ändå. De vill bara få ytterligare ett land som skall hosta upp pengar till ESM.
Nej, ESM saknar liksom Lissabonfördraget helt legitimt stöd i den folkomröstning som svenskarna lurades att rösta ja för inför Sveriges EU-inträde. Dessutom är det bara ett sätt att komma runt folkomröstningen och även inför euron som valuta. För det blir nästa steg. Vi vill ju inte tappa inflytande.
Ur detta perspektiv skall man också se hetsjakten mot Håkan Juholt i medierna nu. Bara för att han inte var perfekt i veckans riksdagsdebatt. Skall en partiledare avgå varje gång han inte vinner en debatt blir ingen långvarig.
Nej, drevet, inklusive från Aftonbladets sida handlar om att peta bort en person, Håkan Juholt, så att (s) motstånd mot ESM kan försvinna och Sverige slutligen kan helt kapitulera de sista delarna av självständighet. Till och med (mp) är beredda att gå med i ESM på vissa villkor, vilket visar att även lillpojken Fridolin gör vad som helst för att få leka med de stora gossarna.
ESM får absolut makt att närhelst de vill tvinga av Sverige pengar för att ge till något annat EU-land, och ESM och ESM:s byråkrater är immuna mot åtal. Detta är vad Reinfeldt/Borg vill lägga på svenska folket. För det är inte dessa herrar med sina sexsiffriga löner som kommer lida. Det är du och jag. Vanliga svenskar, som får betala. Både direkt till ESM och framöver genom att införa euron. Hur illa det än blir för Sverige framöver så behåller Reinfeldt/Borg sina löner och statsrådspensioner. Vilket inte kommer gälla resten av Sverige när landets ekonomi slutligen knäcks under eurosänket. Oavsett om vi inför euron eller ej. Ju sämre det kommer gå för euroområdet framöver, desto mer kommer vi behöva betala till ESM om vi anslutit oss.
Nej, Håkan Juholt må ha brister, men i det här läget har han mitt 100%-iga stöd så länge han säger nej till ESM. Någon måste sätta stopp för Reinfeldt och the Borg. Den interna kritiken mot Juholt kan mycket väl handla om att EU-överlöpare inom (s) vill få bort Juholt för att sälla sig till alliansregimens högförräderi mot Sverige och svenska folket. Kom också ihåg att krafter betalade PR-konsulten Göran Persson för att säga ja till ESM nyligen. Så betalande intressen finns helt klart.
Annars kan man gott vänta några månader till ESM fått passera och sedan byta ut Juholt. Det behövs inte nu. Nu behövs det en stark opposition som kan säga ett enda ord. NEJ!
80 kommentarer
http://mfc.elmberg.net/
Något sådant? Säger inte du att vi kommer en egen finanskris 2014, 2-3 år efter det att bostadsbubblan spruckit?
Jodå, det också. Blir ju ännu värre när vi också skall betala till ESM och eventuellt införa euron ovanpå det.
Sverige lånar till 1,7% rta.
Grekland till ca 6-10% rta.
Om vi ställer upp så kan vi få 2-3%.
Det finns en risk också.
Men den risken kan vi inte komma undan eftersom vår industri är beroende av EU export.
Sen är Juholtskrisen ett utmärkt tillfälle till nyval. Vore kul med en kabinettfråga om EMU pakten./Oppti
Det är hög tid att ta efter våra Demokratiska och Framgångsrika grannar Norge och Schweiz. Det är verkligen dags för Sverige att lämna EU.
Hur gör man sin röst hörd här?
Dvs. hur får man media att ta upp frågan om folkomröstning?
Underbart att någon vågar säga ifrån!! Om Reinfeldt & Co säger ja utan folkligt stöd överträder de en monumental kollektiv gräns. Det kommer att totalt utradera det politikerförtroende som eventuellt finns kvar.
Inte då, det är bara att höja avdragsmöjligheten för medelklassens bostadsskulder så behåller de förtroendet.
Ja precis så är det eftersom demokrati är när 51% kan bestämma över 49%. Så 51% räcker faktiskt och som det är nu räcker det med en minoritetsregering.
Fast egentligen handlar det mesta om de 20% av väljarna som är marginalväljare ty de redan indoktrinerade har redan bestämt sig och är inte så lättrörliga vid ett val, men de 20% som utgör moderaternas uppsving från deras tidigare 15% till nuvarande 35% är samtliga överbelånade och känner rädsla inför framtiden.
Man kan tom. se VART dessa nya väljare bor : Bostadskarta över ombildningarna
Det blir ESM för Sverige såvida inte det politiska kontraktet mellan folket och Reinfeldt bryts.
Detta eftersom R. har makten, och ESM kommer att gynna R:s resp Borg:s framtida privatekonomi.
EU
Hoppas att någon från Alliansen läser detta och blir rädd om sin varma plats i Riksdagen. Jag hoppas att din blogg har ett stor inflytande inom vissa kretsar eftersom vi behöver någon som slåss för vanliga medborgare. Själv försöker jag länka till dina artiklar så ofta det går.
Hälsningar
Invandrare
Jag har under det senaste dygnet funderat på vad för avkastning etanol man kan få. Jag sökte på odla sockerbetor i förhoppning att finna lite information om var de går att odla, bästa tillvägagångssätt och förväntad avkastning.
En av de första resultaten från sökningen var jordbruksverket:
http://www.sjv.se/amnesomraden/odling/andrajordbruksgrodor/sockerbetor.4.32b12c7f12940112a7c800030020.html
Till min häpnad så är socket monopoliserat av EU-diktat. Vilket jävla sätt alltså. Vad har EU med att göra hur mycket socker vi odlar och varför får detta bolag ett monopol på sockerodling. Vi kommer behöva oerhörda mängder etanol inom kort och så sätter EU krokben för en hållbar energiproduktion.
Sjukt att det ska gå till på det sättet. Dock ser jag inte etanol ur sockerbetor som någon lösning, etanol (eller metanol) ur skogsråvara har betydligt större potential. Det stora problemet är att sockerbetor kräver jordbruksmark vilket konkurrerar med livsmedel.
Är det inte så att man får odla hur mycket socker man vill, men man får inte några bidrag för det om det är utanför kvoten? Troligen skulle det också bli svårt att sälja skörden.
Min teori är att regeringen går med i den här farsen i hopp om att Sverige skall bli räddat om 2-3 år. Tyvärr tror jag att den allmäna situationen i EU kommer vara så rökt att de andra länderna varken kan eller vill hjälpa oss.
Ifall de vill kasta bort miljarder enbart för att få en klapp på ryggen i Bryssel så vill jag ha nyval. Detta är inte vad jag röstade på.
Sverige behöver ett UKIP helt enkelt.
Mja, statsskulden är minskande, det byggs en buffert i finanserna, låneregler i bostadsbubblan har ändrats och skärpts till samtidigt som vi fortfarande har tillväxt, lån är över lag tagna i SEK osv.
Står vi ensamma utan ESM så finns det en risk att vi får några år med hög inflation, höga räntor och skuldminskning när bubblorna spricker.
Om saker går helt åt helvete och vi gör 10% underskott tre år i rad så kommer vi fortfarande ha bättre statliga finanser än Frankrike och Tyskland.
Frågan är nog om vi verkligen behöver ESM?
Svaret är enkelt, Nej! Vi behöver inte ESM.
Det vore en kvarnsten för oss som nation ekonomiskt.
Och vi ska inte ens tala om den föreslagna konstruktionen med lagstadgad absolut makt, fri debiteringsrätt och total immunitet mot ansvariga.
Det är så sjukt att man verkligen häpnar.
/Grönvita
Sverige har ju redan strama budgetregler men i en framtida svag ekonomi kan man ju frestas att rucka på reglerna speciellt om S+V skulle komma i majoritet. V har ju alltid varit negativa och skjall man investera i allt som Juholt orerar om så räcker ju inga pengar. Då vore det ju bra att vara med i ESM så man förhindras att ändra reglerna i ett sådant läge. Ja tom Alliansen skulle kanske frestas när konjukturen djupdyker.
Jag har också strama privatekonomiska budgetregler men känner inget behov av att ansluta mig till en klubb som straffar mig om jag bryter dem och dessutom har obegränsad tillgång till mitt bankkonto. Om någon annan i klubben får ekonomiska problem så drar klubbens styrelse valfri summa från mig. Gissa om jag får bättre eller sämre finanser av det?
Särskilt det där med obergänsad rätt att kräva in mer pengar borde ju skapa incitament att inte vara den sista medlemsstaten som har sunda finanser, eftersom ESM kommer "frestas" att använda en som kassako. Åt var och en efter behov, av var och en efter förmåga. Pax för att ha noll förmåga och högst behov.
Reinfelt: Om jag kliar dig på ryggen, så kl…. ?
EU: Självklart…
I Finland har grundlagsutskottet konstaterat att EMS-fördraget inte är förenligt med landets grundlag. Det skall bli intressant att se hur regeringen Katainen skall slingra sig runt detta. Har inte Sverige en liknande skrivelse i grundlagen som sätter stopp för detta spektakel?
Om svensk grundlag så har det ju visat sig att ett citat från Pirates of the Carribean passar bra: "And thirdly, the code is more what you'd call "guidelines" than actual rules"
Vi har pissat så många gånger på svensk grundlag så den har visat sig värdelös. Finns inget sätt att stämma en regering eller riksdag som klubbar grundlagsvidriga lagar.
Det finns ytterligare en dimension på detta elände:
Politikerna (oavsett färg)+RB har tyvärr försatt oss i en omöjlig situation. Tack vare svenska bankers huvudlösa och sanslösa utlåning är vi nu beroende av fungerande kapitalmarknader i Europa och USA för att refinansiera utestående lån. Vi har på grund av detta hamnat i en (gisslan)situation där vi kanske måste dansa efter EU/Goldman Sachs pipa. Den som är satt i skuld är ju icke fri sägs det.
Skulle de vilja kasta Sverige tillbaka 300år tillbaka i tiden så kan de göra det genom kapitalmarknaderna. Därför misstänker jag att det (förutom politikernas våta stormaktsdrömmar/vansinne) finns ett visst mått av tvång (kalla det för utpressning om ni så vill) att tvinga Sverige till detta vansinne. (Detta tillsammans med den obegränsade idiotin hos våra politiker.)
Även smyganslutningen till EMU och NATO verkar vara en del av den mörka och smutsiga agendan.
Euro-länderna måste själva lösa sina egna problem. Våra skattepengar ska inte användas till att rädda euron och feta parasitbankirer. Våra skattepengar ska gå till att återupprätta välfärdsstaten genom att satsa på Polis, skola, sjukvård, äldreomsorg mm. Varje land måste ansvara för sin egen politik och ta konsekvenserna av denna. Ut ur EU är inte en nödvändighet utan ett krav!
Reinfeldt har inget folkligt stöd för detta vansinne, lika lite som för massinvandringen och FRA.
Z
Om den nu finns någon grävande journalist kvar i detta land vore det intressant att se om delar av de hemliga partibidragen Moderaterna får slussas vidare till Lena Melins konto…
I samma stund som mediadrevet öser sin dynga över Juholt flyger folkmordsmiljonären Carl Bildt vidare högt i det blå och går andras intressen före svenska folkets.
Reinfeldt som gått till val 2 gånger på att bekämpa utanförskapet levererar år efter år en arbetslöshet som är högre än när han fick makten 2006.
Fredriks fru Filippa säljer ut sjukvården till kompisarna i partitoppen och vägrar svara på frågor om det, istället får vi läsa gullegull reportage i "nyhetstidningarna" om när paret Reinfeldt gullar med barn, svarar på brev från barn etc etc.
Proffice är de som fått uppdraget av Skolverket (indirekt regeringen) och som tävlar om vem som kan legitimera flest lärare på kortast tid.
Skandal på skandal, dessutom riktiga och verkliga skandaler som går helt obemärkt förbi av mediadrevet som bara har en enda agenda, att avsätta Juholt.
Så ser den mediala bilden ut idag och som serveras det bedövade och sovande folket. Ett folk som den självutnämnde landsfadern Reinfeldt dessutom ser som, citat: "mentalt handikappade"
Vämjeligt.
Är det substans i det du antyder, formulera det på vettigt underbyggt sätt om du vill man skall tro dig.
Allt är det ju substans i, men då det stolpas så kanske det låter lite konstigt när man läser det, fast å andra sidan så är kanske inte Peter en talskrivare av rang och då är det inget man ska begära av honom. Själv så tror jag att all den informationen som Peter M. vill få in i texten skulle göra texten väldigt lång om den skulle bli vettigt underbyggt med refereringar.
Mig behöver man inte tro på, det är helt ointressant. Frågan är om det är Reinfeldt vi ska tro på? Gå in på SCB och titta på hur arbetslösheten ser ut idag kontra 2006 när Reinfeldt fick makten.
Carl Bildts oljebyk talar för sig själv och Carl har ljugit både en, två och tre gånger om sina förehavanden, om när och varför. Den borde tvättas offentligt och framförallt ordentligt.
Tävling om Proffice's lärarlegitimationer kan du läsa om här: http://svt.se/2.22620/1.2681740/tavling_hos_proffice_om_lararleg
Och Filippa utförsäljning av våra gemensamma tillgångar till partitoppen inom moderaterna kan du läsa om här: http://stockholm.etc.se/nyhet/reinfeldt-vagrar-prata-om-serafen-skandalen
Använd internet till vad det är till för, samla information…
Du är så underbart Peter!
Tack PM.
En del håller jag med om och annat tycker jag har sin förklaring. Arbetslinjen skulle kommit för tio tjugo år sedan, då hade det varit mer kvar av Sverige. Istället ägnades kreativiteten under denna tid åt olika sätt att känna sig kränkt… Har du läst det sovande folket?
04.42
Cornu: Det är väl European Fiscal Union som Sverige diskuterar, där ESM är en en helt annan sak som redan finns på plats för euroländer? ESM är redan beslutat (2010) och det man nu pratar om är ytterligare en fördragsändring.
http://en.wikipedia.org/wiki/European_Fiscal_Union
The European fiscal union contains the following proposed rules:[2]
General government budgets shall be balanced or in surplus. The annual structural deficit must not exceed 0.5% of nominal GDP.
Such a rule will also be introduced in Member States' national legal systems at constitutional or equivalent level. The rule will contain an automatic correction mechanism that shall be triggered in the event of deviation. It will be defined by each Member State on the basis of principles proposed by the European Commission. All signing parties recognise the jurisdiction of the Court of Justice to verify the transposition of this rule at national level.
Member States shall converge towards their specific reference level, according to a calendar proposed by the European Commission.
Member States in Excessive Deficit Procedure shall submit to the Commission and the Council for endorsement, an economic partnership programme detailing the necessary structural reforms to ensure an effectively durable correction of excessive deficits. The implementation of the programme, and the yearly budgetary plans consistent with it, will be monitored by the Commission and the Council.
A mechanism will be put in place for the ex ante reporting by Member States of their national debt issuance plans.
Acceleration of the European Stability Mechanism treaty ratification and entry into force, as well as amendments to it.
Vad betyder det på sista raden? (Det finstilta skulle man nästan kunna säga.)
ESM är inte genomklubbat, det skall väl ske i vår.
Jag tycker att vi borde gå med pakten.
Mitt förtroende för svenska politiker, skattesystemet är så lågt att vi borde låta Bryssel bestämma mer över oss innan vi skattas till döds.
Svensken är mer skuldsatt än någon annan i världen och det blir värre dagligen.
När storföretagen flyttar härifrån så blir det riktigt eländigt.
Sverige borde på sikt bli ett skatteparadis annars så går vi under. Skatter, lokalisering och väder gör Sverige till en mycket oattraktiv plats för utländska företag.
//j
Vad fan är det som händer? Statskupp? och det är mitt parti moderaterna bär skulden. Vad ska vi göra? Borde införa direktdemokrati ala Schweiz i viktiga frågor som förändrar landet så vi skydda oss mot helgalna politiker och deras lakejer (journalister).
Jan,
är inte moderat, men har länge delat din uppfattning om den Schweiziska modellen med direktdemokrati. Det är ju i grunden den enda kända statsbärande syndikalistmodellen. Och den fungerar! Kombinerat med en hel del pragmatism på den finansiella sidan. Så ska småstater drivas och Sverige är en småstat i den stora världen. Välstånd och fred i över sju hundra år är ett imponerande facit.
/Grönvita
Jo, direktdemokrati fungerar utmärkt här i Schweiz.
Fast då skulle det nog snabbt bli slut på det mångkulturella äventyr som 7 av 8 riksdagspartier i Sverige verkar närmast besatta av. Under de senaste 8 åren när jag har bott i Schweiz har det varit en mängd folkomröstningar på federal nivå angående olika aspekter av asyl- och immigrationspolitik och SD framstår som väldigt lågmälda och försynta om man jämför med deras motsvarighet i Schweiz, SVP. Min gissning är att Reinfeldt hellre utropar militärdiktatur än tillåter svenska folket att rösta om den typen av frågor.
Och framförallt en konstitutionsdomstol så att olagliga lagar kan stoppas.
Så här frågade jag EU-nämnden enligt en adresslista C skrivit om tidigare:
Date: 20 jan 2012 12:42
Subject: Esm
To: , , , , , , , , , , , , , , , ,
Hej Eunämnden
Det talas om att skriva på stabilitetspakten, är det detta som är stadgar för den?
http://en.wikisource.org/wiki/Treaty_Establishing_the_ European_Stability_Mechanism# ARTICLE_27_Legal_status.2C_ privileges_and_immunities
Finns det senare, mer gällande, versioner?
Här är en populariserad sammanfattning:
http://cornucopia.cornubot.se/2012/01/esm-uber-alles.html
Om det är stadgarna, vad gör ni för att hindra något så befängt och demokrati- och rättsvidrigt som ett undertecknande av detta?
Hälsningar
G…
On 7 dec 2011 08:01, "G" wrote:
Hej eunämnden!
Jag hoppas ni tar allvarligt på de hemska eulagförändringar man ser här och var. Tyvärr inte i den snärjda svenska tredje statsmakten.
Sverige var under en väldigt lång tid självständigt, vilket gav en mängd ynnestar men även ansvar.
Det är tveksamt om ert accepterande av lissabonfördraget var lagenligt men jag hoppas ni gör väl avvägda beslut i framtiden.
Varken Gustav Trolle eller Quisling såg väl sig själva som onda, men hård har eftervärldens dom blivit. Kom ihåg vilket ansvar ni har som förtroendevalda!
Välgång och lycka!
G…
Fick svar från Gustav Blix om att det inte är ESM utan "Treaty on Stability, Coordination and Governance in the EMU" som eventuellt skall skrivas på.
Vad som verkar vara ett utkast:
http://www.openeurope.org.uk/research/190112fiscalpact.pdf
Hoppsan!.. Trodde du sympatiserade mer med dom stålblå..grå..bruna.. tjommarna Reinfel & co.
Det är märkligt att folkets röst inte behöver höras när man förändrar hela grundvalen för vår existens. Risken är ju att domen blir desto hårdare när det gått upp för folkflertalet vilka som sålde bort Sverige. Mussolini hamnade upp och ner hängande från en lyktstolpe på sin tid, det kommer att vara nån rejält besviken nyliberal som fastställer adekvat straff för Reinfel tror jag..
Jag sympatiserar inte med något parti.
Och generellt är det ju alliansregimen man skall angripa, det är trots allt de som bestämmer.
Corny, jag vet att du vet att partipolitik är ett skådespel. Det är inte alliansregimen som sådan som bestämmer, det är inte svårt att räkna ut. Problemet är att det finns stater i staten som fattar beslut ovanför den demokratiska ordningen. Du brukar påskina att du är intelligent och jag tror dig. Varför hjälper du inte till att avslöja det här istället för att veta om det men låta det pågå?
Hur skall man göra för att ens dra igång ett motstånd. Alla kollar på IDOL och Kim Kardashians jäkla rumpa, skrapar trisslotter och läser expressen. Hurihelvete ska man få dem att ens halvförstå vad som håller på att hända?
Stabilitet låter ju sunt tänker de och tuggar vidare på grillchipsen.
Man kan börja med att inte se ner på andra människor. Jag tror att ganska många resonerar som du. De vill göra något för att förhindra detta men vet inte hur de skall gå tillväga. Vi tillsammans kan stoppa detta vansinne. Det gäller att hitta metoder att organisera ett motstånd.
Ord som bolånetorsk, fårket, normalbegåvad och så vidare hjälper knappast. Om exempelvis Peter Madison vill visa att han har något vettigt att säga är det en bra ide att sluta med sådant, det fungerar inte.
Cornucopia-Vad är alternativet om inte EU-staterna går samman i ESM?
Noterar att vi har en stark folklig opinion mot detta, siffrorna som nämns 80% stämmer säkert. Men har det gjorts opinionsundersökningar?
Eller är denna fråga infekterad "PK", alltså det är inte korrekt att undersöka folkviljan (precis som i en viss annan fråga där Sverige valt en egen väg, och diskussion inte kan föras på normalt sätt).
Bra skrivet, håller faktiskt med om vartenda ord. Synd att det är den hemska verkligheten bara…jag kommer aldrig mer rösta på moderaterna om de går med i denna pakt. Aldrig.
Men när de ger dig 50% avdragsrätt för dina bostadslåneräntor, vad säger du då? Vad sägs om ett litet jobbskatteavdrag till kanske?
Det är lustigt, jag var moderat i alla år ända sedan jag fick rösträtt på 1980-talet. Det var på den tiden som moderaterna var ett liberal-konservativt högerparti som man kände sig hemma i. Visserligen var det bara runt 15-20% som röstade på dom på den tiden. Men det spelade ingen roll för dom var bäst helt enkelt.
Idag, när moderaterna blivit ett 35%-parti har jag nästan börjat ogilla dom. Känner inte alls igen mig i deras politik. Valet 2010 var nog det sista valet där jag la min röst på dom.
Aldrig mer moderaterna, så känns det nu.
Anders Borg har uttalat sig om Miljöpartiets krav, vilket lyder:
"Är regeringen beredd att begära och få acceptans för ett formellt undantag, kan det skapa förutsättningar för samtal om eventuella för- och nackdelar med ett svenskt undertecknande av europakten"
Anders Borg säger att kravet inte är realistiskt. Detta betyder alltså att regeringen avser att gå med i Eurosamarbetet och vill att EU tvingar oss in i det då dom själva inte kan aktivt föra oss in i Eurosamarbetet.
Är det inte någon kunnig person, kanske Cornu, som kan organisera en aktion på Facebook eller Twitter dessa medier används ju av fårket och är ju av media framställt som något som kan starta revolutioner.
Använder inte själv skiten men skulle gärna ansluta mig om någon drog igång det.
Sverigedemokraterna ÄR det politiska motståndet mot euro-pakten. Att vissa håller sig för fina för dem, är beklagligt.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/europakten-ger-oss-inget-tillbaka_6781079.svd
Fast SD är ju emot all matematik och ekonomi.
Anledningen till att 94% av svenskarna inte röstar på SD är för att de inte har samma värderingar som SD. Allt ont på jorden är inte p.g.a. invandringen. Teoretiskt sett så kan det vara så att SD-politikerna är lite små kritiska till invandring, men när man känner flera som röstar på SD och känner till deras "fina" åsikter så är det inte aktuellt att rösta på ett "6% av Sverige parti". Man får utgå från att större delen av de 6% har kraftiga åsikter mot invandrare. Förutom invandrar frågan så finns det väl ingen som vet vad de står för? Ett halvflummigt stödparti till Moderaterna?
05:02 Hmm, verkar som att svenska folket vet allt och ingenting om SD, av din text att döma. Svenska folket vet inte vad några av partierna står för mer än i någon enstaka fråga. Svensken är helt beroende av att kvällpressen kan servera "fakta" i form av "check-listor".
Jag läste igenom de flesta av motionerna som lagts fram av de olika partierna på riksdagen.se. SD hade helt klart de flesta vettiga förslagen som berör problemen i vår vardag. Vänstern hade mest HBT och tramsförslag av den politik som fått allt på ända i vårt arma land.
Anonym 05:02
Inte insatt i SD för fem öre, men detta har jag snappat upp.
* de vill ha en invandring ungefär som i Danmark/Finland/Tyskland
* stärka försvaret
* eu kritiska
verkar vara ett hemskt parti:-)
Om man ska välja bort partier p.g.a. att det finns nötter bland deras väljare så finns det inte något parti kvar att rösta på överhuvudtaget. Poängen kvarstår, det enda mitten-högerparti som är motståndare till ESM är SD.
År 1989 genomförde Sossarna det så kallade Luciabeslutet och ströp invandringen / flyktingmottagningen med 90 procent. Man menade att Sverige inte kunde ta emot fler personer utan att de som redan fanns här kunde få en chans att komma in i samhället. På den tiden hade vi en handfull utanförskapsområden, femton år senare var de uppe i över 150 stycken. Det var dessutom före den stora vågen kom från länder som Irak, Somalia och Afganistan.
Jag skuldbelägger inga invandrare men väl politiker och jag är trött på deras lögner.
50% avdrag + 3% ränta och amorteringsfrihet! sweet!
btw vad för kvalifikationer, utöver world domination complex, behöver man för att jobba på esm ?
För övrigt bör Juholt sitta kvar ett år, eftersom detta ständiga mediadrev är så löjligt. Juholt bör dock inte sitta kvar till valet, han är bränd, utan någon annan bör ta över i skymundan och fila på sina strategier. Skulle vara intressant om svensk media inte var 100% styrd av ekonomiska intressen. Svensk media har spelat ut sin roll för att kritiskt granska och förstärka demokratin. Självklart ska Juholt ha sig en rejäl omgång av granskning. Men den patetiska granskningen av Reinfeldt och ESM är förödande för svenska demokratin.
/Hofer
I dag är du arg Lars 🙂
Glöm inte bort att SD skrev en mycket bra debattartikel häromdagen om pakten
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/europakten-ger-oss-inget-tillbaka_6781079.svd
Lars,
Jag vill att du ska bli ledarskribent på DN.
Jag trodde den platsen var reserverad för kroknäsor?
Men vad gör vi?
Startar en facebook grupp "Nej till ESM…." ?
Demonstrationer? Var? När?
Vi måste samla ihop oss. Vi måste aktivera oss.
MusikCentrifugen, Vidsynt, Peter M, Cornu, vad säger ni?
Ja antingen samla oss, eller..
så skriver vi fyra ilskna kommentarer var på någon blogg, sedan tar vi en whisky äter tacos och fredagsmyser och glömmer detta elände.
Fast att skriva kommentarer på en blog som läses av någon innebär att du talar om för andra vad du tycker, det är väldigt mycket mer än att göra "ingenting".
Att bilda opinion mot något som är idiotiskt är icke att förkasta som du verkar göra utan att själv komma med bättre förslag.
Man kanske inte förändrar världen i ett slag genom kommentarer, men man sår ett frö hos mottagliga människor och det fröet bär vi med oss dagen vi röstar. Kan man bara upplysa EN endaste människa så är det mycket mer än de som gör "ingenting".
Så drick nu din whiskey om det är där du sätter ribban, själv skall jag gå ner på gymet och träna, inte fredagsmysa och inte äta tacos.
Angående Juholt så kan jag säga att jag såg hela riksdagsdebatten och Juholt gjorde bra ifrån sig och väldigt bra ifrån sig med tanke på omständigheterna.
Däremot var det tråkigt att alla talar höll på med mycket okonstruktiva angrepp och pajkastning.
Tänk om någon kunde ställa sig upp och säga : "OK vi tycker OLIKA men vad kan vi ENAS om?" , det tror jag vore bra för landet.
Nu har vi en 90% ig mediedominans bestående av borgerliga medier, framförallt SVT och SR har mycket timbrofolk och folkpartister i styrelserna, nu får vi se hur dåliga förslag kan tvingas på folket eftersom det inte finns någon som säger emot.
De flesta förtjänar ESM, först gick det ju bra att jobba aktivt för att förgöra oppositionen och nu helt plötsligt känns det obehagligt utan opposition. Som man sår får man skörda.
Du tjatar om partier och borgerliga, har du inte märkt att de tycker nästan lika allihop? Det handlar mer om maktbevarande och eget karriärbyggande. Och tror jag, lite rädsla för vad som komma skall nunär inte köttgrytan blir större längre.
Tjatar ? Vad är din definition av tjat på en plats där alla själva väljer om och vad de vill läsa? Jag tror du väljer att använda det ordet bara för att du har helt andra åsikter än vad jag har och det alltid är enkelt att försöka skriva ner någon annans åsikter genom att kalla det för tjat.
Jag håller inte med om att alla politiker tycker nästan lika, det där låter som klassisk SD-retorik och tyder på avsaknad av intryck från debatten samt en vilja att simplificera och generalisera.
Många vill säkert bygga egen karriär, men jag tror det är fan så mycket vanligare och rentav standard bland de borgerliga partierna som har fullt med karriärister och timbrofolk i partitopparna.
Noteras att Magnus Redin inte har någon åsikt i frågan.
Han har nog inte hämtat sig från vetskapen att stadsdelar i Sverige liknar Beirut. Senast fastighetsskötare i Götet som inte vågar sätta sin fot i Hisingen.
Jag tror han är upptagen med att vara tankestädare på någon annan blogg just idag.
Det är fullt ös på varningsklockorna kring EMS. Frågan är om folk hör dem i det allmänna skrålandet. Någon ifrån allianskretsen nämnde ordet "solidaritet" i argumentationen för att vi ska vara med. Själv är jag skraj för att det snacket funkar lika bra nu som när de blandade bort korten för mindre reflekterande då M-partisekreteraren i bästa Orwell-stil talade om det "nya arbetarpartiet".
Martin E, AnonymJan 20, 2012 04:42 AM, AnonymJan 20, 2012 05:31 AM, Marcus , Likvid Vänster:
Det går att skapa opinion och det börjar alltid med att sprida kunskapen. Jag har börjat med min hustru, mina vänner, en kollega, jag postade ett inlägg på ett opolitiskt nätforum som nu fått över fyra hundra läsningar samt att jag skrev mail till representanterna i EU-nämnden samt utvalda ministrar. Oftast bara med en önskan att vederbörande skulle hjälpa mig att nyansera min bild av pakten. För att besvara cynismen i att folk inte skulle orka bry sig så har jag helt klart förvånats över vilken respons jag har fått från min omgivning. Många tänker och många är insatta, men isolerade från varandra!
Gör vad ni kan, gör två eller fem personer i alla fall uppmärksamma på vad som är på gång, så kan snöbollen komma i rullning.
Jag instämmer !
Att själv vara informerad, att informera andra och att själva föregå med gott exempel är det enda man kan göra, sedan får ju folk själva välja.
Dock är det ganska fult av de krafter som avsiktligt väljer att utnyttja det faktum att samhället blir mer och mer komplext och att det blir svårare för medborgarna att ha koll på allt som sker, som just nu när juholtdrevet nått nya nivåer sker det massor av politiskt rävspel bakom kulisserna när inga journalister granskar alliansen.
Det är skrämmande att något sånt här bara kan läggas fram, EU- och finanshöjdarna ät desperata.
En bra sida om ESM – http://www.courtfool.info/sv_ESM_den_nya_europeiska_diktatorn.htm
Om EU/EMU-förespråkarna är seriösa i sitt tugg om att Sverige måste införa euro, eller det senaste svepskälet – ingå i europakten, för att kunna få inflytande i jordbrukskolchosen EU med sitt gigantiska transfereringssystem, så borde de till att börja med utnyttja sin lagstadgade vetorätt i Ministerrådet när långtidsbudgetar och jordbrukspolitik ska klubbas och inte låta sig hänföras från glansen av EU:s maktelit.
Således blev 2000-2010 den summerade nettoavgiften till EU* för:
¤ Sverige 13,05 miljarder €.
¤ Irland –10,94 miljarder €.
¤ Grekland –46,14 miljarder €.
*) Skillnaden mellan Total revenue och Total expenditure för landet ifråga, som redovisas i ”EU budget Financial report”,
http://ec.europa.eu/budget/library/biblio/publications/2009/fin_report/fin_report_09_en.pdf
http://ec.europa.eu/budget/library/biblio/publications/2010/fin_report/fin_report_10_en.pdf
Länken i andra raden: "detta odemokratiska otyg som ESM innebär"
Skulle den verkligen länka dit den nu går?
Öh, ja den länken går till ett Flashback-inlägg från 2008…