Karl Sigfrid (m), suppleant i EU-nämnden kommenterade just i tidigare inlägg som uppmanade att säga nej till en fördragsändring av EU-fördraget i blindo. Han skrev följande:
“Hej!
Jag deltog på dagens möte med EU-nämnden. Regeringen sökte inget mandat för att stödja en fördragsändring, och fick inte heller något sådant mandat från EU-nämnden.
Vänliga hälsningar,
Karl Sigfrid
Riksdagsledamot(M)”
Samtidigt skriver bloggrannen Musik @ Centrifugen i sitt Twitterflöde att Carl B Hamilton (fp) menar att Reinfeldt (m) fick mandat att söka en lösning som inte kräver ratificering, dvs kan använda passerelle – att ministerrådet kan besluta självsvåldigt om fördragsändringar utan att ratificering behövs.
Så åsikterna går isär här om vad som egentligen beslutades.
Citat från mail från Carl B Hamilton (hela mailet finns på Centrifugens blogg)
“Riksdagens EU-nämnd har idag givit statsministern mandat att söka en lösning som inte kräver ratifikation i alla EU-länder (“protokoll 12″-lösning) och dessutom givit honom mandat att förutskicka att Sverige är berett att med resurser stärka IMF, så att IMF i sin tur kan stödja eurozonen. Förutom Allianspartierna står S och MP bakom detta förhandlingsmandat. Krävs något annat får statsministern återkomma till EU-nämnden.”
EU-nämnden har iaf inte gett Reinfeldt någotmandat för att stödja en fördragsändring om man skall tro Karl Sigfrid. Skall man tro Hamilton så kan det visst bli en fördragsändring, men ingen som skall godkännas av Sveriges riksdag. Den demokratiska biten skippar man i så fall enligt Hamilton. Det är just “protokoll 12”-lösning (passerelle) som innebär att man skippar att fråga parlamenten. Reinfeldt har alltså frikort att göra som han vill så länge man kan fixa det så att riksdagen inte behöver tillfrågas. Vilket Lissabonfördraget alltså ger möjlighet till.
För övrigt skrev Hamilton tidigt igår kväll på Facebook att han hade fått “hundratals mail”. Förhoppningsvis nådde vi tusentalet till morgonen. Mer än att påverka EU-nämnden går nog inte att göra. Sedan kommer Reinfeldt ändå göra som han vill, dvs som Merkozy vill. Vi vill ju inte förlora inflytande genom att ha en egen åsikt. Vad nu brist på avvikande åsikter är för slags inflytande?
Så vem har rätt? Antagligen Carl B Hamilton. Sigfrid kan ha missat att ministerrådets junta har rätt att ändra i EU-fördraget utan att fråga nationernas parlament om det rör sig om småsaker som att straffa länder som inte sköter sin ekonomi.
Notera också att Sverige skall ställa upp med pengar till BIGPIS F(UK)-länderna via IMF, så dina och mina skattepengar skall gå till att stödja eurozonen, mer än de redan gör via Sveriges hutlösa EU-avgift som alliansregimen kunde förhandla ner i det här läget.
Hamilton flosklar vidare med att svensk hållning inte kan vara att inte göra något alls. Varför då? Vad har Sverige att vinna på att utan eftergifter från EU-håll gå med på några som helst förändringar av EU-fördraget? Förhandla ner EU-avgiften eller få något annat än “inflytande” i retur, tack. Skall vi t ex hosta upp 10 miljarder SEK till IMF så bör EU-avgiften sänkas med lika mycket.
Svenska politiker skall företräda svenska folket inte Merkozy eller BIGPIS-ländernas intressen. Man bör ta till sig det 88%-iga motståndet mot euron som svenska folket har och akta sig så att vi inte också får se ett 88%-igt motstånd mot EU. Vilket lär komma förr eller senare om politikerna inte sätter svenska väljare och skattebetalare i första rummet när det skall smörjas krås på ministermöten.
39 kommentarer
Jag har lagt upp Carl B. Hamiltons svar, se länk
Det är nog så att det inte finns någon chans att Sverige säger nej. Detta om jag känner Sverige rätt.
Å Carl B, att ställa en diagnos på den mannen vore en grav förolämpning till de med samma symtom.
Att i detta fall låna ut pengar utan krav på ökat inflytande hos IMF och EU är bedrägligt.
Fast det är nog bättre att vänta tills det brinner rejält. Vi har tid inte dem.
Det är en (av flera) kvantitativa skillnader mellan framgång och misslyckande att framgång föregås av fler beslut och misslyckande av mera passivitet.
Så Hamilton har rätt. Fast det beslut som är av nöden är förstås att dra öronen åt sig och sin Mats ur skolan från det här europeiska sektsjälvmordet innan det är försent.
Vad i fördraget skulle kunna lösa den nuvarande krisen?
Ett krav på att staterna ska ha balans i sina budgetar kan inte lösa den akuta krisen.
Fascinerande…måste inte detta vara det yttersta beviset på det alla foliehattar hävdat hela tiden: mainstreammedia är antingen exceptionellt obegåvade eller köpta…hittar nada i de fyra stora om detta…
Varför gnälla på Calle B Hamilton? Tydligen har alla partier utom Vänsterpartiet och SD gett regeringen mandat att se till att Merkozys förslag går igenom via en passerelle-lösning. På så sätt tycker jag att Calle B Hamilton är ärlig. Han smusslar inte med vad han tycker, vilket övriga partier gör. De är nödda och tvungna, enligt gamla principer från biskop Brasks dagar.
Sverige är alltså svagt. Ingen åsikt, ingen egen ekonomi, ingen handlingsfrihet, inget försvar – ingenting.
Det första svenska partiet som börjar driva stark anti-EU politik kommer att få 15% av rösterna näst val.
Kan GB bli alla svaga EU-länders räddning?
http://www.svd.se/naringsliv/cameron-tanker-ta-strid-mot-merkozy_6691664.svd
Något som förundrar är att det endast är två länder som dikterar allas villkor och att samtliga verkar tycka det är okej.
Har du sett att det lagts en motion i riksdagen gällande dubbelbeskattningen av appar som du tidigare skrivit om?
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2011/12&bet=Sk423
Nu är det ju dock SD som motionerat så då är det väl inte intressant att ta upp…
Nej, inte sett, men Skatteverket har ju som sagt ändrat sig, så saken är utagerad. Och eftersom jag inte vill ha invandrardebatt, vilket drar till sig en massa flugor (som till skit), så uppmärksammar jag inte (sd), nej.
Invandringsdebatt kan ni föra på Avpixlat.
Anonym 16:14
Det finns redan ett sådant parti.
http://www.youtube.com/watch?v=cS4gV1VdF_M
Spola fram till 0:48 och lyssna på vad Sällström säger. Det är i stort sett vad som brukar skrivas på denna och andra bloggar i samma sfär. Man kan även likställa det med vad idolen Nigel Farage brukar säga, om än inte i samma karismatiska ordalag.
Om du inte vill ha invandringsdebatt, varför tar du då upp invandring? Jag pratar om EU och ett svenskt riksdagsparti, inget annat.
Kan någon påvisa något i fördraget som skulle kunna lösa den akuta krisen?
Ger man (sd)-anhängare lillfingret förstör de hela bloggen. Var god läs t ex här:
http://cornucopia.cornubot.se/2011/07/hogerextremismens-smekmanad-ar-over.html
Ni har era egna sajter där ni kan hata invandrare bäst ni vill. Pga att (sd) lockar till sig flugor som till skit så kommer inte (sd) få några röster hur mycket ni än pekar på partiets övriga politik. Syftet med att göra det är att få fler röster som stöder dem, dvs deras invandringspolitik.
Den här bloggen är inte till för (sd)-propaganda, och då är det enklare att ignorera dem.
Om ni däremot skapar ett annat parti som tar en politiskt korrekt ställning i invandringsfrågan men i övrigt har samma frågor, så hade det kunnat uppmärksammas. Som det är nu är en röst på (sd) en röst till stöd för de rasister som röstar på (sd). Ja, rasister. Inte alla, men är man rasist i Sverige idag röstar man på (sd).
16:38: Så fort vi är med och betalar blir Fredrik och Anders inbjudna till framtida krismöten och kan vara med och påverka. Akut kris löst.
Nej, det enda som händer är att Fredrik och Anders är med och håller med. Sverige har inte fått en enda eftergift eller fördel, någonsin. Vi lägger oss platta i alla frågor och kallar det "inflytande".
Varför krama invandrare när du är så kritisk mot EU och Europas folk ??
Du sätter mig i en märklig sits nu Cornu… Du vill inte ha diskussion om invandring och rasism etc. men ändå svarar du mig med ett långt inlägg som innehåller just detta och dessutom flera saker jag inte håller med om och ganska lätt kan bemöta. Resultatet av ett sådant bemötande blir då att du;
1. Bannar min IP för fortsatt kommentering.
2. Får vatten på din kvarn om att SD-anhängare "förstör" bloggen trots att det egentligen var du själv som startade OT-debatten och var den som "muckade gräl".
Av respekt för din vilja att inte ha dylika diskussioner på bloggen kommer jag alltså inte att bemöta dig. Däremot kan jag gärna "ta debatten" var du vill, när du vill, säg till bara.
Tack, bra.
Cornu är precis som gemene svensk. Vågar inte ens ta ordet invandrare i sin mun. Men runt midagsbordet pratar man skit om invandrare.
Löjligt att inte kunna diskutera SD:d förslag här utan att bli kallad rasist. Jäkligt löjligt.
Bara för att man hatar invandrare runt ditt middagsbord så är det inte så hos alla andra.
Men va f-n ! lägg ner tjatet nu och hoppa vidare till flashback eller avpixlat istället
jäkla sd-tomtar, förstöra varenda blogg
16:42
Vad i fördraget skulle kunna lösa den akuta krisen?
17:06 & Cornu: Ber om ursäkt för otydlig sarkasm i 16:42.
Skärpning Cornu!!!!
Nu blir jag upprörd och du får be om ursäkt när du antyder att de som röstar på SD är rasister. Man måste kunna vara kritisk mot invandringspolitiken utan att bli klassad som rasist annars är du inte bättre än det köpta politikeretablissemanget. Det räcker med att öppna ögonen och se hur det ser ut i Ronna, Rosengård, Bergsjön, Tensta/Rinkeby, Alby för att förstå att något inte är som det borde.
SD vågar också stå upp mot EU etablissemanget som vill inskränka vår frihet till förmån för självutnämnd elit. Det borde du ge dom kredit för.
Fö har jag vänner som kommer från Libanon, Syrien,fd Jugoslavien, samt Judar. Jag har nog ett mer öppet sinne och är mindre rasist än de flesta politiker som sitter i riksdagen och försvarar den sinneslösa invandringspolitiken som ekonomiskt kör vårt land åt skogen på sikt.
/Krilleluck
Cornu som jag beundrar så, men nu förstår jag inte vad han menar. Kan man inte tala om invandring utan att fördenskull hata invandrare.
Det handlar ju om politiken, vilken är helt vansinnig, och därför blir medborgarna som försöker säga något nedtystade i vartenda medium-
därav irritationen Vi har ju faktiskt censur i Sverige inte bara vad som händer just nu om EMU, som inte överhuvudtaget nämns i media. Detta gäller även i högsta grad invandringspolitiken.
Ojoj, Cornucopia är på god väg att bli PK-media där vissa saker helt enkelt inte får diskuteras.
Bäste bloggägare.
Din inställning till det socialkonservativa partiet SD verkar något barnslig/konstig.
Är det månne så att mobbning av SD ger behövliga poäng i PK-världen så att du kan få ut din bok? (Midvinter någonting).
Ja alla behöver vi överleva men nog har du väl också ett behov av åtminstone en viss hederlighet,, eller?
Ja visst, jag kan ju sluta läsa din blogg men jag använder den i undervisningen för att exempelfiera uttrycket "vända kappan efter vinden"
/Iaktagaren
Junilistan fanns ju förr, men Piratpartiet, avhopp och diverse frånfall gjorde att de försvunnit helt?
//HPD
Betr. "passerelle"
Vi får nog vänja oss vid att se det där
franska ordet oftare.
EU
Cornu du har väl inte missat att Breivik tros vara psykiskt sjuk. Paranoid schizofreni närmare bestämmt. Så hur ett parti ska kunna hållas ansvarig för en vanligt förekommande sjukdom som du antydde i din artikel som hänvisades till ovan, det förstår jag inte.
Läkarn
Som jag skrivit i länken ovan.
Att hetsa mot invandrare drar till sig psykiskt störda människor, och de tror att de får uppmuntran till våldshandlingar eftersom "alla håller med".
Läs länken igen
http://cornucopia.cornubot.se/2011/07/hogerextremismens-smekmanad-ar-over.html
Du är läkare, så jag är övertygad om att du efter att ha läst ovanstående förstår vad jag menar.
Jag har ingenstans hållit (sd) ansvarig för Breivik. Men jag vill inte bidra till att uppmuntra de flugor som dras till skit genom att ha invandringsdebatt här. Den kan ni hålla någon annanstans.
Phu. Nog för att det hänger tomtar här ibland, men att argumentera till dom obstinata tomtarna så är det som att försöka tala gardiner till rätta. jag förstår inte att dom har tid att skriva när dom hela tiden håller på med sin morgongymnastik. Jag har ju ett förtroendeuppdrag, och där ser jag att tomtepartiets två representanter som är tillsatta aldrig har visat sig. Dom försöker framstå som offer, men egentligen vill dom göra alla andra till offer för dom klarar ju inte av att sköta lite enkla förtroendeuppdrag.
Men i alla fall så tror jag i detta fallet att Karl Sigfrid ännu inte har lärt sig alla rundor, alternativt så har någon han litar på tutat i honom vad Lissabonfördraget säger. Karl Sigfrid har ju fått ordentligt med skäll offentligt en gång redan för att han råkade ha en egen åsikt istället för att svälja Regeringens inre kärnas åsikt.
Fick ett till svar från en ledamot i EU nämnden:
Hej,
Jag och Vänsterpartiet är helt enig i din kritik av det nya förslaget till EU-fördrag. Innehållet i det är inte acceptabelt och det genomdrivs utan hänsyn till behovet av debatt och de nationella demokratierna. Därför röstar vi nej till det,
mvh
Jonas Sjöstedt
riksdagsledamot för Vänsterpartiet
tel: (+46)70 554 15 21
http://www.jonassjostedt.se
och ännu ett svar:
Hej Helene och tack för ditt mail!
Från Miljöpartiet sida säger vi nej till fördragsförändringar i EU. Eftersom regeringen inte heller vill ha detta så röstade jag inte emot statsministern på denna punkt igår på EU-nämnden (däremot hade jag som MPare avvikande mening gällande att slutsatserna inför EU-toppmötet inte tar upp klimatfrågan samt frågan om energieffektiviseringar/förnyelsebara energikällor).
Mycket är dock oklart och jag delar helt din oro gällande detta. Jag lyfte också upp hela den odemokratiska processen som nu pågår i EU på EU-nämnden, och jag uppfattade det nog som att statsministern insåg problematiken eftersom han inte direkt sade emot mig på denna punkt.
Ev blir det extra EU-nämndsmöte imorgon, när vi vet bättre hur diskussionerna går på EU-toppmötet. I ett sådant läge är jag inte främmande för att MP kommer att invända mot förslaget ifall det skulle visa sig att statsministern går med på fördragsförändringar eller andra förslag som vi idag inte kan se effekterna av.
Gällande Internationella Valutafonden, IMF, och ifall Sverige ska låna ut mer till dem för de ska kunna ge lån till eurozonen, så är inte MP principiellt emot detta. Vi har dock inte, p g a tidsskäl, haft någon diskussion om på vilka villkor och hur mycket som kan vara aktuellt ifall Sverige skulle få en förfrågan. Vid tidigare behandlingar i riksdagen så har MP ibland varit för att ge lån via IMF (Island) och ibland inte (tror det var Irland). Frågan om mer pengar till IMF kräver riksdagsbeslut så det kommer isåfall en särskild proposition från regeringen till riksdagen om detta. MP är helt emot att Sverige ska ge lån till de olika stödmekanismerna som finns inom eurozonen.
Om det mot MPs vilja blir fördragsförändringar, så är det självklart så att MP kommer att kräva en svensk folkomröstning om förslaget!
Mvh,
Ulf Holm
riksdagsledamot (MP)
Fick samma mail från Ulf..
Känns ju som ett relativt bra svar
Hej! jag ville bara visa vad jag skrev som svar på tillbaka till Ulf:
"Hej Ulf!
Roligt och uppmuntrande att du läst mitt mail och svarat så pass ingående om problematiken.
Jag förstår att det finns många detaljer som gör dig konfunderad vilket jag inte behöver göra
för att kunna säga vad jag står.
Jag skulle vilja koka ner det till om vi vet vilken väg vi vill gå? Är du medveten om att ni har nu
börjat exportera bankernas socialbyrå? Ja det var inte bara på 90 talet som de arbetslösa
blev svikna mot bankernas tillfälliga lån som ledde till inflation och arbetslöshet utan detta har
fortsatt. Senast av vad vi som jobbar har fått reda på så gjorde Riksbanken genom köp av
bostadslån från bankerna (market to market) hissnande överföringar till de redan rika. Samtidigt
som vi skall se allt stöd som gäller för liten till gammal misskötas pga besparingar.
Min slutsats är att du har blivit uppskrämd i trädet och förlitar dig till ngt som du tror är tillförlitligt
"IMF". Men IMF är bara ett annat ord för ECB FED och storbankerna. Har du redan glömt hur
IMF hanterar U-länderna? Sedan tror du att det finns en bromskloss då ni i riksdagen skall få
tid att ögna igenom förslagen. Men i Lissabon fördraget som vi måste följa har det smugit in
sig en paragraf att man kan undanta folket. se följande:
http://www.zerohedge.com/news/eurozone-avoid-any-popular-vote-treaty-change
Jag har dock inga illusioner men det var skoj och skicka lite synpunkter."