Börserna i de asiatiska tidszonerna är varierade och den amerikanska S&P 500-terminen pekar nedåt jämfört med stängning. Det talar för en osäker börsöppning i Europa och Stockholm, en Stockholmsbörs som förstås kan drivas vidare uppåt av exempelvis en positiv rapport från Swedbank.
Istället tar vi ett kliv tillbaka och tittar lite på veckocharten för OMXS30 och den stora bilden.
Veckochart OMXS30 |
Enligt den kortsiktiga tradingmodellen ser OMXS30 ut att slå om till köp i veckocharten, då MACD blivit positivt och även MA5/MA12 (ej med i charten) slagit om till positivt. För att bekräfta att veckocharten slagit om till köp behöver veckan dock sluta så här. Får vi mot förmodan en mer omfattande rekyl innan fredag blev det inget klimatomslag för OMXS30. Annars blir det alltså köp som gäller även i dagscharten nästa gång index ger köpsignal även där. Index ligger redan i köp, men rätt ordning är först klimatomslag, sedan signal i dagscharten.
Men enligt den långsiktiga placeringsmodellen så lider vi fortfarande under sommarens dödskors i MA50/MA200 (inlagda som MA10 och MA40 i veckocharten, då en vecka åtminstone i teorin innebär fem handelsdagar).
Finns alltså än så länge ingen anledning att gå in på börsen långsiktigt än. Placeringsmodellen handlar inte om att pricka botten, utan fånga de långa upp- och nedgångarna, speciellt nedgångarna som ju är de man förlorar pengar på. Uppgångar kan man alltid komma ikapp med lämplig hävstång.
Man kan notera att MACD gick positiv i tjurfällan våren 2008, ett läge som i mycket påminner om det vi ser just nu. Men man orkade inte komma ur dödskorset den gången. Ett positivt omslag i MACD är ingen garanat för att det vänder. Dock vände det när MACD slog om till positivt i december 2008, vilket alltså var en mycket tidig och korrekt bottenindikator.
Så avgörande är om man tror att vi är i en tjurfälla och fundamenta talar för fortsatt nedgång.
Fundamental analys skall alltid komplettera teknisk analys, som bara är ett beslutsstöd.
Annars kan vi rent tekniskt ha fått en botten och MA50/MA200 slår om till positivt om några månader.
Jag har även lagt in sk Fibonacchi-linjer utifrån toppen i vintras och botten de senaste månaderna. Det är rimligt att en tjurfälla vänder vid någon av de tre linjerna i mitten. OMXS30 har just brutit upp genom den nedersta. Nästa nivå ligger på drygt 1000 och den sista på 1050. Ett uppbrott över 1050 kan antagligen se som en bekräftelse på att börsen skall upp. Man bör även bevaka MA200-linjen (MA40 i charten ovan), som antagligen möter börsindex någonstans i intervallet 1000 – 1050. Bryter index upp genom det glidande medelvärdet är det inte osannolikt en mycket positiv signal som signalerar att MA50 även kommer bryta upp några veckor senare.
Annars är strax under 1000 och strax under 1050 utmärkta nivåer för att ta större negativa på, alternativt någonstans i intervallet 1000 – 1050.
Så tror du på att alla problem i världsekonomin är överdrivna eller att de försvinner på onsdag så kan man förstås med gott samvete köpa. Det tror dock inte jag, vilket dock inte betyder att börsen alltså kan stiga upp till 1050 innan vi skall ner djupare.
Se även tidigare inlägg från augusti där jag också funderade kring en rekyl upp till 1050. 1050 är iaf en avgörande nivå, både som fibonacchilinje och en plats där index kan möta det fallande MA200.
I övrigt så är samtliga börsindex jag följer under dödskorset; All Ordinaries, Bovespa, CAC-40, FTSE-100, DAX, S&P-500, S&P TSX Comp, Hang Seng, NASDAQ Comp, Nikkei-225 och OMXS30.
Tillägg: Både Swedbank och Volvo lämnade starka rapporter idag. Men rapporter pratar om historiken. Det är inte för historiska resultat man köper aktier. Det är på framtidsutsikterna. Swedbank skall spara mer pengar och Volvo ser en avmattning och skall dra ner på produktionen. Det väsentliga är alltså konjunkturutsikterna och de ser inte så goda ut.
29 kommentarer
Om vi skulle komma upp till 1050, skulle väl det betyda att snp 500 kommer en bra bit över 1300 och utlösa en ny bullmarket, rent tekniskt?
Typ. Måste inte bli så dock, S&P-500 måste inte stiga lika mycket som OMXS30. S&P-500 kan exempelvis stiga mer, speciellt på någon QE3.
Fina rapporter från Swedbank,Volvo och nu Sca….men fortsätt ni att stå vid sidan eller ta neg positioner. Valet är ert
Ja, valet är vårt eget. Måste kännas surt att vi inte faller för ditt tjat utan håller oss till våra egna strategier.
Jag trodde själv på börsras, men borde tagit hem vinsten på 860. Min nya teori är istället att alla nominella värden (inkl börsen) kommer gå upp så länge det trycks in nya pengar i systemet. Det reella värdet kommer dock att minska (pga inflation), så hela börsen är enl mig som kvicksand. Om denna teori stämmer så förlorar jag även om jag tar "rätt" positioner. Tar jag fel (bear) positioner så förlorar jag dubbelt.
Lite pinsamt med alla annonser för t.ex. plus500 o andra scam trading system.
Lite roligt med de här snubbarna som går in och gnäller för att Cornu förespråkar ett riskminimerande system. "Fina rapporter, blabla, stå ni utanför" "Skönt att ligga fullinvesterad, bla bla bla".
De verkar ju inte ha fattat grunderna för den framlagda strategin. Dvs, man hänger inte med på alla uppgångar, men man hänger med på många nog samtidigt som man minimerar rasen. Låter inte så illa för den som är inriktad på långsiktig värdetillväxt…
08:38, det handlar om klassisk projicering. De tar sina egna dåliga egenskaper och lägger dem på mig och övertygar därmed sig själva att de tar på sig mina goda sidor. Därmed kan de känna sig duktigare än vad de egentligen är.
Inget att ta åt sig av.
8:38
Ja,ja var det inte du som spelade på lotto eller triss ??
Lägg ner och klanka på Cornu. Om ni inte gillar hans strategier, läs då inte bloggen. Så enkelt är det.
För övrigt är det en intressant tid vi lever i. Världsekonomin kan gå hur som helst! Oroande är dock att kriserna kommer tätare och tätare men det är väl effekten av när man belönar moral hazard och göder bubbla på bubbla.
Tack för en bra blogg för övrigt Cornu, gillar att du tar upp ekonomi och politik i en salig kompott!
Slutsats av inlägget: Det kan gå upp eller så går det ned. Själv tänkte jag avvakta och gå in med björnar vid stängning under 970 och tjurar vid stängning ovanför gårdagens stängning. Vart börsen är på väg långsiktig bryr jag mig inte så mycket om. Det är ju ändå bara en spelplan med mindre avgift än Lotto m.m.
/PIMD
Cornu, skulle det vara möjligt att du föreläste om teknisk analys/strategier för dummies som inte fattar alla detaljer? T.ex. grundkurs, fortsättningskurs och avancerat. Jag skulle själv gå en trestegsraket med på 4-5h st. exkl. fika och mat – pris runt 500:-. Så man kan ställa frågor om olika begrepp – lite tråkigt att inte hänga med på allt och pinsamt att fråga i detta fält.
// Snart 35 och hoppas på Midvintermörker i paket (signerat).
Alltså 500:- per tillfälle. 1500:- tot.
Passade på att ta hem lite vinster, känns otroligt skönt. Nu ska jag köpa något kul för pengarna!
9:44
Ja, bränn pengarna snabbt (och gärna hela studielånet) så ökar tillväxten
09:44. Bra för dig. Siffror på ett konto är i sig meningslösa även om en del blir lyckliga av många siffror. En vinst är inte en vinst förrän du använt den till något i verkligheten.
"Så tror du på att alla problem i världsekonomin är överdrivna eller att de försvinner på onsdag så kan man förstås med gott samvete köpa. Det tror dock inte jag, vilket dock inte betyder att börsen alltså kan stiga upp till 1050 innan vi skall ner djupare."
Börsen stiger väl dock före allt sånt här? Om börsen bottnat här kan ju betyda att krisen är "löst" om 6-12 månader..botten 2008 sattes ju t.ex när det såg som värst ut.
Nocab, för skuldbergen är borttrollade på 6 – 12 månader?
OK.
Siffror på ett konto som snabbt går att omsätta till något valfritt i verkligheten är för mig mer värt än något i verkligheten som dels troligtvis faller i värde konstant och dessutom är mycket svårare att omsätta till något annat i verkligheten. För övrigt brukar folk som ligger på minus på sina investeringar försvara sig med att det är ingen förlust förrän man säljer. Bullsh.t säger jag. Värdet är precis det som man har på kontot för tillfället så länge man kan sälja när man vill.
PIMD
snart har väl också börsen stigit så mkt från botten att det kommer avspeglas i statistiken som kommer få börsen att stiga ytterligare..
t.ex att folk börjar låna och shoppa mer, företagen visar större vinster igen, tror denna uppgång kan bli mycket längre än vad somliga tror
jag gissar på att börsen kommer gå ganska bra fram till typ 2012-2014 för att sedan falla fritt ett par dagar och crasha på riktigt 🙂
2012 är om två månader, så visst.
Cornu, jag har ingen aning, men om skuldberget fördelas över alla som bor i europa blir det väl inte jättemycket pengar per skalle?
Bor ju ändå 730 miljoner människor i Europa, säg €5000 per människa, det blir 3650 miljarder euro.
Dags att shorta Swedbank?Tagit en negativ position här.Överreaktion?
Eilertrules
Vad tror du om att jämföra index med nominell BNP som en långsiktig köp/sälj-indikation? Jag gjorde en graf för OMXSPI/NGDP för 1993 och framåt. Enligt ett sånt index så är det rätt bra köpläge just nu.
http://blog.ngdp.info/2011/10/borsutveckling-jamfort-med-bnp.html
Tack Peter, intressant. Klickbar länk: http://blog.ngdp.info/2011/10/borsutveckling-jamfort-med-bnp.html
Jag tolkar det dock som att kvoten är på 175 och det är först nere på 125 eller lägre, som börsen vänder upp, dvs ca 30% ner från idag.
Så det är inte köpläge än.
Cornucopia, jag tror inte man ska dra alltför säkra slutsatser av ett BB-index (Börs-BNP-index). Vi kanske befinner oss i en 1999 dal just nu. Eller så blir utvecklingen helt annorlunda jämfört historien.
Men om man nu tror på BB-indexet så kan jag tänka mig två olika strategier. I båda fallen sätter man en låg och en hög gräns.
I den mer extrema versionen så går man in 100% i samma börsindex när den går ner till den undre gränsen och säljer allt när den når den högre gränsen. Om man är extra riskbenägen kanske man till och med kan köra med optioner eller nått.
I den andra versionen så ändrar man fördelningen mellan aktier och sparkonto linjärt beroende på var BB-indexet ligger. En nackdel är dock att man tappar ränta under de dagar man flyttar pengarna.
Jag tänkte testköra den linjära metoden. Men det lär ju ta några år innan man kan se om det fungerar eller inte. Om man testar den på det historiska datat så gav det 5 ggr pengarna jämfört med 4 för 100% aktier. Då räknade jag med 3% ränta och ingen tid för att flytta pengar mellan aktier och sparkonto. Låg/hög var 150/300.
Å andra sidan kanske jag har räknat fel nånstans så att inget av detta stämmer. Sånt händer mig ibland när jag leker med excel. 🙂
Vad jag skulle vilja se på bloggen är Lars reflektioner över den senaste uppgången och den paneuropeiska QE-sjukan. Både ECB och BoE köper obligationer. Kan du inte ge oss din syn på hur det har påverkat börsen?
Nyfiken fråga: Hur motiverar du användandet av Fibonacchi-linjer? Vad säger det dig och varför?
Verkar spontant vara lite kabbalah, numerologi och mysticism över det … men motivera gärna hur du tänker!
Sunda resonemang, i synnerhet att fundamental analys ska komplettera teknisk analys, som bara är ett beslutsstöd. Sen har jag svårt för detta med att tro att det ska upp eller det ska ned. Vem bryr sig? Det handlar väl om att följa med ned genom att blanka eller upp genom att köpa. Vart man TROR att det ska är väl oväsentligt. Är det inte för att slippa tro som man har tekniskt analys som beslutsstöd och stoppar för att kapa förlusterna?
Erik: Fibonacci-linjer är motiverade (precis som pivot points) eftersom traders använder sig av dem och att de därför, om inte av andra skäl, ofta slår igenom. Lägg in Fibonacci eller pp och se hur kursen förhåller sig till dem. Det är smått kusligt 🙂 /Storugglan