Börserna ser ut att fortsätta nedåt i Asien nu på morgonen. Om det i sig innebär att vi kommer få se fortsatta fall i Europa låter jag vara osagt, det kan hända att Asien bara tar igen nedgångarna från i fredags. Samtidigt vill jag varna för Avanzas index-sida, där det just nu står -2.55% för Nikkei och -3.08% för Hang Seng, med uppdatering 06:30. De siffrorna hittar jag ingen annanstans och avspeglar alltså inte läget nu på morgonen, utan läget i fredags. Grovt felaktigt och skandalöst missvisande för Avanzas del. Och det är alltid så vad jag vet. Använd. Inte. Som. Beslutsunderlag. På. Morgonen.
Nedgångarna i de asiatiska tidszonerna ser istället ut att vara måttliga enligt andra källor, t ex respektive börsindex eller börs egen hemsida. Hang Seng -0.93%, Nikkei -0.64%. Rätt stor skillnad mot Avanza.
Över till något annat. Många läsare är likvida och har klarat sig rätt bra från börsnedgången. Det väcker en fråga om var man skall ha pengarna istället. Råvaror kommer dyka med konjunkturen och börsen ner, även om det ofta sker med viss eftersläpning. Frågan man skall ställa sig är om guld är en råvara eller en valuta?
Man kan fundera lite kring nedanstående grafer.
Först guldpriset i dollar vs det amerikanska börsindexet S&P-500, från 2008 och framåt (har inte äldre kursdata för råvarorna).
Guldet har på inget sätt följt börs eller konjunktur nedåt. Mer tydligt blir det när vi jämför guld med världens mest handlade råvara, det svarta guldet oljan.
Medan oljepriset dippat eller stagnerat sedan i maj har guldet tvärt om bara dragit vidare mot nya höjder.
Vi kan också jämföra oljepriset med S&P-500.
Den konjunkturberoende oljan kraschade hårdare än börsindex 2008, antagligen från rena bubbelnivåer och har även den här gången kraschat hårdare än börsen än så länge. Notera att detta är den amerikanska WTI-oljan. Brentoljan hålls lokalt uppe av Libyens inbördeskrig. Att det nu ser ut att nå en vändpunkt innebär dock inte att Brentpriset kommer falla i närtid. En utkastad Khadaffi innebär inte att oljeproduktionen kommer igång igen på länge än. Jämför med Irak, som tog många år att få tillbaka på banan, även om det där handlade om ett decennium av underinvesteringar och embargon vilket inte gäller för Libyen.
Ignorerar vi Libyen ser vi alltså att världens främst råvara uppför sig som 2008, dvs går ner kraftigare procentuellt än börsindex. Samtidigt uppför sig guldet som vanligt, stiger istället för faller. Något vi också ser i valutor i form av fallande räntor för statsobligationer. De löjligt låga räntorna på statsobligationer när investerare flyr i panik gör för övrigt att argumentet att guld inte ger någon avkastning låter rätt ihåligt.
Slutsatsen kan bli att guldet inte uppför sig som en råvara likt oljan, utan är att klassa som en valuta. I så fall har vi sett en massiv deflation över hela världen, men i valutan guld, de senaste åren.
Jag rekommenderar ingen att satsa allt på guld, men varje portfölj bör ha en lämplig vikt mot guldet, kanske 10-20%. Samtidigt vore det intressant att höra argument varför guldet skulle falla om vi ser en upprepning och förnyelse av 2008 års kris. Oljan uppför sig som 2008, börsen uppför sig som 2008 och guldet uppför sig som 2008 i den bemärkelse att det står emot. Min vän av ordning påtalar att guldet såg ut att falla hösten 2008, dock inte lika illa som börsen. Skillnaden då var en massiv förstärkning av dollarkursen som fick guldet att stiga i princip alla valutor utom just dollarn. Den här vändan har inte dollarkursen stärkts, men resultatet är det samma. Guldet stiger i princip mot alla valutor, inklusive dollarn, den här gången.
Den som vill skydda sig mot inflation via t ex realräntekonto hos Riksgälden erbjuds 0.1% i ränta ovanpå inflationen om man låser pengarna i 5 eller 8 år… Av eventuell uppgång som inflationen ger kommer sedan Skatteverket ta 30%, så realränteinvesteringar är idag fullständigt vansinne. Man måste istället söka sig till annat.
När det gäller Libyen väcks nu en del intressanta frågor kring vad som händer med Libyens 144 ton stora guldreserv, som sägs förvaras just i Tripoli. Khadaffi kan förvisso redan ha sålt av den till exempelvis Venezuela och Hugo Chavez, vilket Zero Hedge funderar kring. Men det finns en risk för plundring här, och i så fall ett prisfall om plundrad libyisk guldreserv hamnar på marknaden.
84 kommentarer
Risken för prisfall elimineras om Hugo Chavez tar hem sitt deponerade fysiska guld. Tidernas bankrun går då av stapeln, tänk om alla som har pappersguld vill ta hem sitt guld också!
BlingBling!!
Om vi får hyperinflation så kan riksgälden fungera som en trygghet för att bevara värdet på pengarna (inte för avkastning).
Vi behöver en ny, skuldfri global valuta. Det är nog det viktigaste politikerna kan ägna sig åt just nu. Och förbannade vare amerikanerna om de på grund av ren egostisk dumhet står emot detta.
Gcrafte – och hur ska politiken kring den styras? På global nivå?
Jepp, man ska ta det lugnt med guldet speciellt nu när folket börjar panik köpa.
Allt pekar på att guldet kommer bli en global valuta. Eller en ny valuta (Bitcoin variation?) som lutar sig mot guldet. Vem vet vad eliten har för planer, men något åt det hållet. Förresten vad talar emot att guldpriset kan bli manipulerat om vi tar i åtanke vad som skett i Europa och USA. Det är ju kriminalitet från bankerna i USA utan någon bestraffning.
Det är som att låta kriminella härja fritt bland toppen av pyramiden utan att någon vågar göra något. En sak är säker, privatiserings-konceptet som USA är byggt på är ett FAIL. Det finns inga men.
09:16 Om man släpper ut en massa billigt guld på marknaden så kommer kineserna att köpa upp rubbet och så ser man inte av det mer.
Hur många panikköper egentligen? Nästan ingen i Sverige äger guld och många blir skrämda av skrämselrubriker om bubblor i tidningarna.
Att guld rusar är pappersbubblan som spricker.
Den är seg, 97 var ett hål, 00 det andra, 08 det tredje.. luften åker snabbare och snabbare nu.
Jag håller med om att man bör ha en del av portföljen mot guld som en metod att hedga mot pappersvalutor samt den vanligtvis skvalpiga SEK.
Dock har jag lite kritiska funderingar (vilket man alltid ska ha tycker jag) mot guld. Guld har alltid varit gångbart som betalmedel, men kommer det att vara det även i framtiden? Vem säger att guld alltid kommer att vara den metall som är mest lämpligt för detta ändamål? Det hela bygger ju på att om man får betalt i guld ska det gå att omsätta i andra varor. För guld har ju faktiskt ingen praktiskt livsviktig betydelse för dig och mig (möjligtvis undantaget kvinnor).
Om man jämför med platina så är guldproduktionen ungefär 10 ggr så stor medan priset för tillfället är ungefär detsamma. Förutsatt att det finns samma möjlighet (marknadsplatser, likviditet osv) att handla med platina; är då guld övervärderat eller platina undervärderat?
08:57
Med tanke på att vi sedan länge har oberoende riksbanker i många länder så förefaller det inte konstigt med en oberoende global "riksbank".
Möjligen är det ett problem hur man laddar en ny valuta med värde. Jag föreställer mig att det är möjligt, men det tar kanske lång tid att få en stor penningmängd av pengar som verkligen betyder något. Det vore intressant med en kvalificerad diskussion kring detta.
"Khadaffi kan fly till Afrika" är rubriken just nu på Expressen:-)
Och när mänskligheten har kört slut på den här planeten kan vi fly till Jorden!
Man blir stolt över svenska skolan och geografiundervisningen när man läser sådant. Stort.
Tjena, bra bok! En idé bara till vidare utgivning, jag skulle uppskatta ett register med bilder, historik och beskrivning av alla olika typer av vapen, fordon och flyg osv. Då skulle man kunna sitta och kolla och läsa om de olika grejorna som de dyker upp i historien. (ja, nördigt men kul)
En annan fundering, filmen zeitgeist som många refererar till anser jag vara till största del vinklat konspirationteoriskräp, jag hoppas ni inte grundar er världsbild på den och liknande information.
Har du sett den Cornu? och isf hur ser du på den och liknande?
zeitgeist skaparna är ett gäng väldigt förvirrade neomarxister
09:28 Nja, påstår inte heller att folket i Sverige panikköper just nu. Däremot i andra delar av världen, speciellt USA och euro länder så smått. Inte bara guld dock. Visst det finns många drönare men många är också vakna och alerta pågrund av sociala medier. Sverige är ett speciellt sagoland med ovanligt hög PK anda, som skulle göra vilken kommunistdiktator som helst avundsjuk.
10:10, Zeitgeist, konspirationstjafs. Inget jag lägger tid på.
Tack för uppskattningen av boken. Kanske kan man se om det går att ge ut en deluxeutgåva någon gång:-) Dock ganska dyrt att köpa loss bildmtrl. Skall däremot göra ett blogginlägg framöver, med länkar till bl a Wikipedia.
Bra tråd med argument både för och emot guld (värd att läsa!):
http://www.reddit.com/r/Economics/comments/jnram/as_gold_approaches_1900_it_seems_like_just/
Guldpriset hetsas uppåt av bedragare som Mike Maloney:
http://www.youtube.com/watch?v=tj2s6vzErqY
Han tjänar massa på att föreläsningar, böcker samt att sälja guld till allt högre pris.
Priset på guld finns tillgängligt för längre tidsperioder på http://www.gold.org i excel-format.
En skuldfri valuta är lika bra som en guldbackad dito. Båda kan politiker fuska med. 1 riksdaler=1 gram guld, det kunde ju ändras till 0.5 gram guld osv.
Vi behöver allra mest så starka lagar att ingen politiker kan ändra värdet på valutan utan att göra statskupp enligt lagen.
Sverige kunde imorgon skapa en skuldfri valuta där FRB 1:1 gäller, där man lyfter över besparingar från gamla systemet och där belånade tillgångar värderas ner med 80% samt skulderna skrivs ner med 80%.
Varför skulle inte det fungera? De som sparade fick se sina besparingar värda 80ggr mer, de belånade fick se sina tillgångar och skulder minska med 80%..
Skulle det vara orättvist enligt er? Hellre 80% lägre skuld än 80% högre fiktiva tillgångar.
Vill bankerna låna ut i ett 1:1 system krävs vinster eller tex aktiekapital för att låna ut.
Vad förutom finansmaffian hindrar ett paradigmskifte?
Den som vill ha en skuldfri valuta kan väl redan idag köpa guld. Lätt som enkelt. Behövs ingen reglering.
Guld är pengar, men inte någon optimal form av pengar, bland annat för att det finns alldeles för lite guld. Hur betalar man en tändsticksask med guld? Det blir till att plocka fram mikroskopet.
Man kan använda också andra metaller som pengar vid sidan av guldet, men det är inte särskilt lyckat att använda en väldig massa metall som pengar snarare än i tekniska tillämpningar.
Papperspengar och digitala pengar är bra så länge inte riksbanker och andra banker skapar ymniga mängder av dem.
Platina är det sådan brist på att det vore katastrofalt för den tekniska utvecklingen om metallen skulle användas som pengar. Guld har istället begränsade tekniska tillämpningar och är därmed mer lämpad som pengar för de som har lust.
# 10:57 Jag skulle gärna se mina pengar värda åttio gånger så mycket! Men det bör väl snarare bli fem gånger så mycket, om tillgångar och skulder skall vara värda en femtedel av vad de är värda nu.
Tänkte på samhället totalt, mer än för egen vinning som ditt fokus verkar vara.
Hur förändrar vi vardagen för alla, det var frågan. Att svensson ska fatta verkligheten har jag slutat tro på, förändringen måste ske utan deras medvetenhet.
Går det inte att skriva in i grundlagen att valutan ett får inflateras? Strikt 1:1 fiat valuta, guld ska växlas 1:1 så även besparingar, medans belånade tillgångar ska växlas lålngt under dagens system, då får man bort både skulder och luftvärdering.
Säg att något som var värt 2 miljoner belånat i SEK är värt 200 000 i nya valutan, skulden på 1.8 miljoner är värd 180 000 i nya. Medan tant agdas 400 000 i sek växlas in till 400 000 i nya valutan.
Vinnare sparsamma, förlorare banker och BLT. Dock skulle BLTs skulder minska radikalt.
Räntan skulle kunna sättas till 15% för att utrota den sista viljan till belånad spekulation..Amortering på max 25 år för bolån etc etc En 1:1 spara och investera ekonomi..
Detta är ju en dröm, men det vore väl möjligt? Pengar som besparingar finns kvar, dock minskar skulder och belånade tillgångar radikalt. Pensionssystemets reda pengar skulle föras över 1:1 och aktier etc
Skulderna måste bort, vi kan inte lämna detta skit till våra barn och barnbarn!
Skulle lönerna också reduceras till en femtedel eller tiondel? Annars blir det väldigt lätt att befria sig från skulderna man har!
Kineserna skulle kunna vara mycket glada i en sådan här förändring. Om de lånat ut pengar till exempelvis amerikanerna och amerikanerna på det här sättet gör sina tillgångar värda bara en femtedel så kan kineserna köpa fem gånger så mycket för pengarna de lånat ut!
Eller skall värdet på utlånade pengar också reduceras till en femtedel? I så fall bör man skynda sig att ta ut pengarna från banken!
Freegold! Kan ni inte lasa? Guldet kommer att slappas fritt fran dollarn. Vad ar alternativet? Det finns inget alternativ forutom: diktatur, krig och forintelse!!!
Lycka till med det där freegold. Guld är inte fritt, har aldrig varit fritt, kommer aldrig att bli fritt. Dessutom orsakar guld också krig och förintelse.
12:00, jo det finns alternativ. Om du bekymrade dig om att studera lite mer så kunde du ta reda på det själv.
Ja, skulderna måste bort, men sålänge vi har skuldbaserade pengar så kommer skuld alltid per definition att finnas kvar.
10:20 Fortfarande är bara 1% av alla finansiella tillgångar i guldgruvaktier och guld, 1981 var siffran 26%.
Komiskt med guldhatare som skyller hela uppgången på Mike Maloney, som att han ensam påverkar guldpriset mycket mer än att centralbankerna i Kina, Thailand, Korea, Mexico osv köper in gigantiska mängder guld och kommer fortsätta köpa.
Jag håller med GCraft, vi behöver skuldfria pengar. Den ska dock INTE vara global, och om det ska fungera måste vi också ta över banksystemet och stoppa finansmaffian.
Komiskt med alla gulddyrkare som i sin religion inte kan se nyanser utan kategoriskt stämplar alla med något negativt att säga om guld som guldhatare.
12:22, exakt, alla centralbanker äger det mesta av guldet. På vilket sätt är detta positivt? Det som händer är att de som inte borde ha makten över vårt finansiella system ser nu till att de kommer att fortsätta kunna diktera våra liv.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Motsättningen mellan global valuta och valuta på lägre nivå är falsk. Det är inte nödvändigt att ta bort några valutor för att man skapar nya. Det borde de som skapade euron ha begripit, så skulle vi haft en betydligt bättre ekonomisk situation nu.
12:30 Inte om vi koper tillbaka det! Borja kopa fysiskt guld NU!
12:18 Jag ar ledsen dina argument ar som en valuta med noll ranta, dvs. luft!
GCrafte, om de gamla valutorna bygger på skuld så jo, då är det nog nödvändigt att ta bort den valutan/orna. Sålänge vi har separata nationer med separata förutsättningar så ser jag ingen mening med en global valuta, vilket syfte ska denna ha och vem ska kontrollera och styra den?
12:33, du tror alltså att vi kan köpa loss guldet från centralbankerna? Ja, jösses.
Dina argument liknar faktiskt de mest religiösa som inte har några argument utan bara upprepar det de fått inkört i hjärnan och anfaller de som inte tror med hemska profetior om vad som händer för den som inte anammar religionen.
12:27 Om man tror att Mike Maloney är en "bedragare" och påverkar guldpriset så är man både foliehatt och guldhatare.
12:22 Köp silver istället om du är rädd för centralbanker. De som dikterar våra liv är snarare de vanliga bankerna.
Att ge ut valuta är centralt i bankerna/staternas makt.
Kommer aldrig att ändras.
Valutor är som djurarter. Det kan existera många djurarter på en gång. Ibland evolverar det en ny art med bättre egenskaper än de gamla arterna och då kommer många arter trängas tillbaka och en del kommer så småningom försvinna. Naturen bygger inte på att man eliminerar existerande arter för att det skall kunna komma nya, bättre arter.
På samma sätt är det med valutor. En ny global valuta kan tänkas tränga ut många existerande valutor, men måste inte göra det. Den kan säkert må bra av att inte behöva kunna hålla igång det ekonomiska systemet alldeles själv. Vi behöver valutamångfald på samma sätt som vi behöver biologisk mångfald!
12:44, jag äger både guld och silver. De vanliga bankerna och centralbankerna sitter ihop i ett system som massproducerar skuld. Sålänge skuld=värde finns problemen kvar.
Mike Maloney är faktiskt en ovanligt ärlig herre. Han säger öppet att han egentligen INTE vill ha guld och att det är en värdelös klump med närmast oanvändbar metall men att guld just nu kan vara en bra investering vilket jag håller med om. Det finns dock andra ädelmetallpredikare som inte är lika ärliga.
12:51, korrekt men eftersom vi är staten, inte banker, så kan ju ett första steg till finansiell rättvisa vara att ge tillbaka makten över våra pengar till staten. Tillsammans med ett övertagande av det galet korrupta banksystemet och en översyn av vårt demokratiska system så har vi kanske åtminstonde en chans att göra något rättvist.
12:53, din liknelse vid naturen och djurarter tycker jag nog haltar lite. Konceptet pengar existerar inte i naturen och är något helt och hållet av människan påhittat. Min fråga kvarstår, vem ska styra och kontrollera denna globala valuta och vad är syftet med den?
12:41 Jag vet det ar helt sjukt! Jag har blivit varsta domedags idioten! Men som nagon smart sa: den enda gangen nagon kan forutse framtiden ar nar den passar ens idee om vad man vill att framtiden ska bli. Jag tanker inte g'o'da denna civilization ett ore mer, allt ska bort och jag kommer att investera hela min vikt i det projektet. = Det AR en bubbla och den kommer att spricka men det far vara nog med denna civilization! Valkommen ombord, varje korvore bidrar! Det finns 2 grams tackor! Bara 1000:- Komigen, befria guldet! Gold to the people! Vad ska du annars gora med pengarna? Lata de vara pa kontot dar de INGEN nytta gor for bankerna kan printa sina egna pengar?! Endast skulder har varde idag, och snart spricker skiten!
# 13.01
Jag skrev 09:48: Med tanke på att vi sedan länge har oberoende riksbanker i många länder så förefaller det inte konstigt med en oberoende global "riksbank".
Den riksbankens arbete skall förstås övervakas av FN, IMF och Världsbanken, om det inte är Världsbanken som blir den globala riksbanken. Men det handlar bara om att kontrollera att den globala riksbanken följer uppställda regler.
Syftet med den globala valutan är förstås att man skall kunna handla med den. Och att man skall komma ifrån den olyckliga situationen att en ansvarslös stat som USA trycker pengar som den vill för att gynna sig själv och sin krigsmakt.
Om den globala valutan är skuldfri så blir den också en tämligen pålitlig värdebevarare. Vilket många här verkar vilja ha.
Cornucopia. Du är alldeles för optimistisk om du tror att det finns någon "säker" placering som kan skydda värdet eller t.o.m avkasta något om det blir en global recession.
När BNP faller så faller också tillgångspriserna, t.ex. papperstillgångar (obligationer mm) eller fastighetspriser via inflationen (även om de stiger nominellt).
Man kanske får se det som en lyckad placering om realvärdet "bara" föll med 20% mellan 2011 och 2020!
Allt är relativt och tillgångar stiger och faller i värde. Det är normalt.
Att tillgångar stiger exponentiellt i värde år efter år efter år. Det är abnormt. Guldpriset är abnormt.
Däremot kan tillgångar förstås falla exponentiellt i värde under långa perioder, läs: hemelektronik.
/LV
12:54 Är man oärlig om man inte tycker precis som Mike Maloney nu? Konstigt argument…
Om du äger guld är du din egen centralbank!
Att manipulera guldmarknaden på lång sikt kommer vara svårt nu.
13:23, världsbanken och IMF… Kunde du inte valt mer korrupta maffiaorganisationer? Skälet till att USA kan komma undan med sitt "pengatryckande" (även om man kan argumentera för att det inte är staten som sådan som gör det) är petrodollarsystemet. Sålänge alla måste ha dollar för att köpa olja så fortsätter dollarn att vara de facto världsvaluta och pengatryckandet fortsätter. Det är också det som förhindrar dollarn från att kollapsa. Delar av oljenationernas vinst från oljeförsäljning investeras tillbaka i amerika, en sorts återvinning av petrodollar så att det råder fortsatt sug efter dollar. Världsvalutor leder till imperiebyggande och inget annat.
GCrafte: Det ska vara till att vara naiv svensk för att lita på FN (diktaturernas förening) men även på IMF och Världsbanken. Hela affärsidén hos IMF är ju att skuldsätta länder så mycket som möjligt.
13:26, på vilket sätt skulle det vara svårt att manipulera guld? De som bestämmer kan göra precis som de vill, inklusive att skilja på ditt och deras guld genom certifieringar, beslagta eller tokbeskatta investeringsguld eller helt enkelt förbjuda guldinnehav för privatpersoner vilket kanske är samma sak som att beslagta det.
Nja, man kanske inte behöver vara oärlig om man inte tycker som Maloney, men kanske lite förvirrad 🙂 Om guld nu är svaret på alla våra böner, vad får dig att tro att du kommer att tillåtas att vara din egen centralbank?
13:26 Vilka bestämmer? Om t.ex. JP Morgan försöker trycka ner guldpriset genom att sälja en massa pappersguld så kommer kineser och indier (och andra) att tokköpa och priset kommer gå upp.
Kina köper ju lite åt gången bara för att inte trycka upp priset för mycket.
Skillnaden nu mot för 1980 är att allt inte kan bestämmas från Washington. Kina, Indien, Mexico, Brasilien osv har inget intresse av att hjälpa USA med någon sorts guldkonspiration.
Självklart kan en fascistisk/kommunistisk stat konfiskera guld men de kan förstås konfiskera alla likvida medel och företag osv. Men det kommer inte bli några globala förbud.
13:48, well, jag antar att den som lever får se 🙂
Personligen misstänker jag att det skulle kunna vara ekonomisk krigföring mot USA som får guldet att rusa. Genom att centralbankerna i mellanöstern och asien köper guld för dollar sänks den vanliga "säkra valutan" mot guldet. Detta gör att guld blir en valuta.
Jag tycker alla krånglar till det med pratat om att "skapa en skuldfri världsvaluta". Som Cornu helt riktigt påpekar så finns det ju redan en. Den heter Guld.
Den har alltid funnits, kommer troligen alltid att finnas och är möjlig för alla att använda. dessutom har den fördelen att ingen är TVINGAD att använda den, vilket man skulle bli om man införde någon slags global valuta.
Vad vi ser nu är att förtroendet för den föra "globala måttstocken" – Dollarn – försvinner. Det innebär att det behöver ordnas en ny valuta. T v finns bara guldet att välja på.
Efter en kollaps och en total omorientering kommer det säkert att uppstå en ny global "fiatvaluta" som måttstock. T ex Yuan. Men fram till dess kommer guldet återigen att bli de facto-världsvaluta och överta dollarnas roll. Vi får s a s guldmyntfot i praktiken, även om ingen säger det officiellt.
I längden är det nog för opraktiskt med guldmyntfot, men nog kan guldet gå upp en hel del till innan förtroendet är skapat för nästa globala fiatvaluta.
Sluta "reglera" och hitta på. Låt kollapsen komma och låt guldet behålla sin fullt funktionella roll som global valuta. Guldet är perfekt i den rollen.
Guld är perfekt för ett fåtal, de som redan har välfärd att skydda. Hur många gram finns tillgängligt för varje enskild person? Hur många procent av världens guld ligger så att säga utanför centralbankernas ägande? Om du känner till siffrorna, tycker du fortfarande att guld kan användas av alla? Guld är inte perfekt som global valuta mer än för centralbankerna och de rika. För de som redan har något att omvandla till guld, med andra ord. Du har nog rätt i att guldet kommer att stiga i värde men det betyder inte att guld är perfekt som global valuta.
Förtroende eller inte spelar inte så stor roll för dollarn, inte sålänge USA kan upprätthålla petrodollarn med militär makt eller hot eller vad nu annat de kan hitta på.
Det är klart att guldbaggar inte gillar tanken på en fungerande global valuta. En krasch för alla fiat-valutor vore ju ett snabbt sätt att bli förmögen för den som köpt på sig en skaplig mängd guld. Så global valuta – fetbort!
Globalism är inte bara positivt men man bör vara klar över att det inte går att dela in planeten i väl separerade delar och därför måste vi ha väl fungerande globala ordningar av ett eller annat slag.
Och till er som tror på anarkiska samhällsordningar kan jag bara säga – skaffa er en hjärna!
Hur skulle en global valuta fungera när inte ens euro fungerar?
På vad sätt skulle att föra över makten från bankerna till staten lösa något? "Staten och kapitalet" lyder den gamla dängan, det är aldrig mer sant än när det gäller storfinans och valuta. Tror ni det är en ren slump att bankerna kan tillverka "pengar" av luft? Staten vill ha det så för politiker gynnas av det, de kan spendera mer än de tar in i skatt år efter år, inflation är en dold skatt och staten är 9 ggr av 10 den som får spendera pengarna som driver inflationen men de gör det till det gamla värdet, när vi får del av dem så är de mindre värda. Och så håller det på år efter år. Vi kommer aldrig få se en guldmyntfot av den typen vi hade några decennier runt år 1900 av den enkla anledningen att det minskar politikernas makt.
/J
Euron skulle nog vara mycket nyttig om man inte gjort sig av med D-marken, drachmerna, pesetan och liren mm. Det är ganska korkat att såga av de existerande benen på en ranglig stol och ersätta dem med ett enda ben. Men ett stadigt extraben i mitten gör garanterat stolen stadigare.
J, att flytta makten över penningsystemet till staten TILLSAMMANS med en översyn av vår demokrati är det bästa alternativet för den som vill ha rättvisa. Teknik för att möjliggöra en mer direkt form av demokrati där vi alla är politiker skulle inte vara svårt att ordna. Exempelvis kan vi rösta med samma teknik som vi deklarerar med även för mindre frågor utan att det blir en stor process, kan vi deklarera våra inkomster som är så viktigt, så kan vi väl rösta?
Hursomhelst, det viktigaste är skuldfria pengar och ett system som VI styr över, inte feta finansmän (och ja, till viss del korrupta politiker)
Jag tror Mike Maloney har en marginell prispåverkan på guld, guldets höga pris består av förlorat förtroende för dagens system och ökad efterfrågan i Indien och Kina, där avsaknad av sociala skyddssystem gör sparkvoterna höga.
Det är mer tänkbart att stora banker håller priset på guld nere med stora volymer pappersguld, som skiftar en del av efterfrågan från fysiskt guld till pappersguld.
Hur står sig silver i liknande grafer?
OT men viktigt; du handlar minifutures från RBS. Vad är egentligen risken här? Jag vet att du skrev kort om det tidigare men RBS aktie har nu nästan halverats på några månader. Kursar RBS är väl pengarna borta? Jag gillar inte riktigt bull- och bearfonder/certifikat, men har betydligt större förtroende för HSB än RBS. Borde man byta till HSB som market maker ändå? Kan vi lita på att Bernanke ordnar mer hemliga lån till RBS vid en "liquidity freeze"?
Guldet gar upp for att varlden ar i en recession och att rantan inte kan hojas. Alla riktiga pengar (ej balanade pengar) ar i denna situation (med krashande bors) TVUNGNA att kopa guld. Salange riksbankerna inte hojer rantan kommer vi att narma oss FREEGOLD (googla OCH las OCH lar) om riksbankerna hojer rantorna, aker hela varlden ner i helvetet! Freegold = alla valutor kan handla guld UTAN att ga via dollarn och guldet blir den globala vardedepan! Detta ar det slutgiltiga losningen pa all penning politik. P E R I O D.
Oj, glomde en sak 18:03 galler for USA. I sverige kan och kommer rantan att ga upp, lite eller mycket (om det hander nagot som skadar kronan). Men sverige ar ett litet skit land och resten av varlden som redan har deflaterade bostadsmarknader kommer att kopa GUUUULLLLDDDDD. Kan nagon snalla with sugar on top, komma med ett bra motargument. Dvs med lankar och bevis.
BTW, cornu lagg till en senast kommenterad grejja pa sidan, dina artiklar lever inte langre an 2 timmar nu…
18:07, nej, jag orkar faktiskt inte mer nu. Vi ses på söndag i kyrkan istället, om inte jag som icketroende hamnat i skärselden innan dess.
http://www.scribd.com/doc/62765636/Hmmm-August-20-2011
http://www.bloomberg.com/news/2011-08-18/chavez-emptying-bank-of-england-vault-as-venezuela-brings-back-gold-hoard.html
Bör läsas innan ni fårket pladdrar vidare!
BlingBling!!
Senaste kommentarer finns ute till höger.
18:41, vem kallar du fårk? Vad ville du säga med länken, det är inga nyheter?
BlingBling på dig själv.
(En dag förstår du att du också är fårk men ett annat sorts fårk som uträttar ditt herrefolks ärenden utan att förstå det)
18.46 tror du att guldpriset redan är rätt innan fysiskt guld hämtas hem från bankerna? Eller tror du att det kan stiga?
BlingBling fårkar gärna med bara de har rätt!
18:55, du tror verkligen (att döma av din attityd) att du är den enda som räknat ut att guld just nu kan vara en bra investering?
Varför är guldbaggar de enda som beter sig såhär? Jordbruk och till det relaterade verksamheter och förnödenheter lär också bli en bra investering framöver om det inte redan är det, ska vi som förstår det skriva under våra inlägg med bajsbajs?
19.02 BlingBling märker på ditt resonemang att du inte läst, och om du har läst har du inte förstått men det är mänskligt. Tror dock att guld har sin tid som investering, roligt att den är så lätt att påverka för de som har syftet att krossa samma marknad.
Asso har galler det att overkomma sina farhagor och tanka konstruktivt, vill ni vara agda av era prylar eller vill ni befria er fran slaveriet och bygga ett liv med mening? Freegold ar nagot bra for den lilla fattiga manniskan som kan. Alla far vara med, det kostar bara 1000:- I farten glomde jag inflationen, det ar alltsa borskrashen som tillsammans med negativ realranta som tvingar riktiga pengar att kopa guld. Deflationen kanske kommer men den kommer inte till guldet, for guldet ar nasta reservvaluta. (tack btw till den odmjuka familjen som kommenterade med att ni sparade sa mycket ni kunde varje manad i guld, den kommentaren overtygade mig att hoppa pa taget om an i liten utstrackning sa; manga b'a'ckar sma).
Jasså, alla kan vara med för 1000kr? Hur mycket guld fanns det nu för varje enskild investerare? För att göra saken mer rättvis kan vi dra bort guldet som ägs av centralbanker och andra parasiter. Nå? Kan alla vara med? Guld som reservvaluta är idiotiskt, men jag börjar faktiskt tröttna på att argumentera för ni extremguldbaggar lyssnar inte på det örat.
BlingBling, (fniss) jag förstår inte riktigt vad du skriver. Jag äger guld och silver och med stor sannolikhet har jag ägt det väldigt mycket längre än du. Vem menar du har som syfte att krossa denna marknad?
En kommunist har sina skäl att vilja krossa en marknad, fråga Hugo Chavez vetja! Själv så tycker jag att det är roligast att driva med alla som blir så otroligt engagerade!! Fortsatt trevlig kväll! BlingBling garvar igen
Detsamma BlingBling garvar igen, du kommer komma långt, det märker jag. Du är inte dum du, du kommer att hoppa av guldtåget i tid.
19:52 Jag ar idel ora, hur foreslar du att vi tar oss ur skuld valutorna? Jag ar inte extrem, jag ar bara glad att det finns NAGOT som vi sparare kan spara i. Tur ar val det annars skulle jag ta ett lan och knarka upp pengarna!
19:52 Det saklart alla pa jorden inte kan aga fysiskt guld samtidigt. Men om marknaden styr over valutorna istf. en dominant nation sa kommer katastrofer som den vi ser nu minskas i kraft. Man kommer kunna kopa in sig i en guld ratio, eftersom att typ 20.000$ ska in i ett oz av guld. MEN eftersom det blir en MARKNAD kommer DU SJALV kunna bestamma om du vill kopa FIAT andel eller en RIKTIG ANDEL… saklart liten typ nagra gram for ett bostads lan. Valmojligheten att inte vara beroende av NAGONTING forutom fysikens lagar!
Transitionen kommer att bli jobbig, speciellt for de som ser sina t.ex. dollar smalta som smor i solsken pa en millisekund. Men jag tror det blir mindre blodigt an en depression, hyperinflation eller t.o.m status quo. Denna forandring kommer att skaka grundvallen av varan civilization och ALLA kommer att fatta att nu ar det allvar (peakoil)!
1900$
Gold Bitches!
Sluta nu för f-n men den där skrämselpropagandan! Dollarn smälter som smör i solsken på en millisekund? Läs på om petrodollarsystemet så förstår du varför det inte har hänt ännu och inte kommer hända sålänge usa har kvar sin vapenmakt.
Ultraguldbaggar är nog faktiskt tyvärr en smula efterblivna.
Medan ni diskuterar drar guldet vidare uppåt.. Jag ska börja köpa fysisk guld dagligen närmsta månaden för att på så sätt få en rättvis snittkurs. Jag räknar med att vi får en ny guldstandard inom några år vilket är väldigt bullish för guldet.
Oj, vad guldet går… neråt. Det var tydligen bear gold man borde satsat på.