Förutom att vi lagt ner försvaret allt annat än på pappret och att vi via ansvarsprincipen inte kan räkna med något stöd i kris vi inte får till vardags, så saknar Sverige även civil krisledning vid händelser inom landet, vilket jag nämnt i förbifarten tidigare. Som bekant har vi inte ministerstyre i Sverige, så regeringen kan inte sitta och bestämma i enskilda frågor. Istället faller ledningsfunktionen på varje enskild myndighet och företag som har hand om något normalt.
Bloggaren, författaren och den fd SSG-operatören Kaj Karlsson har tidigare skrivit ett antal artiklar om detta på sin blogg (se 1, 2 och 3) och har nu även fått en debattartikel publicerad i Expressen.
Han påtalar att det finns 340 myndigheter berörda vid en kris eller katastrof, och alla dessa 340 kockar skall fatta egna beslut och samordna med övriga på egen hand. 340×340 kontaktytor i värsta fall, 115 600, även om enskilda kommuner kanske inte samordnar med alla andra kommuner. MSB har inte någon ledningsfunktion i ett krisläge, Försvarsmakten bestämmer över och leder bara sina egna funktioner inom myndigheten.
Det blir många kockar. Till detta kommer att allt mer infrastruktur och samhällstjänster på gott och ont är privatiserade. Det slänger på ytterligare tusentals aktörer som saknar samordnad ledning. Man kan dock konstatera att t ex elbolagen ofta gör ett gott jobb med att hantera kriser och avbrott för sin verksamhet, och antagligen är de aktörer i Sverige som har bäst erfarenhet av krishantering. Privat är inte nödvändigtvis sämre. Inom den privata sfären har inkompetens en tendens att få sparken eller omplaceras, vilket inte gäller inom myndigheter med politisk tillsättning. Men det blir ännu fler kockar som skall laga soppan med privata aktörer inblandade.
Ett citat från Kaj Karlsson:
“En nationell krisledning under en chef saknas. Krishanteringen bygger på att drygt 340 aktörer har förmågan att fatta rätt beslut i ett helhetsperspektiv. Det operativa ansvaret för beredskapen vilar på centrala myndigheter, länsstyrelser, departement, landsting och kommuner. Räddningstjänsten delas mellan kommunerna och fyra myndigheter. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, är central för krisberedskapen, men ägnar sig enbart åt samordning, inte ledning.
En krissituation kan medföra att aktörerna ställer krav på att just deras verksamhet prioriteras. Men det finns inga regler eller rutiner för hur det ska gå till eller om det ens är möjligt.
Grundläggande säkerhetsnivåer – den nivå av samhällsviktig verksamhet som ska upprätthållas i kris – saknas helt.”
I USA har man FEMA, som skall gå in och ta över allt vid en kris. I teorin iaf. Det fungerade inte vid orkanen Katrina, helt enkelt därför att den person hos FEMA som var satt som ledare och hans stab helt enkelt var inkompetenta. Men den risken finns alltid.
Karlsson föreslår en FEMA-liknande modell även för Sverige.
“Regeringen har enligt Regeringsformen ett övergripande ansvar vid en mycket allvarlig samhällskris som inte kan delegeras, samtidigt som man inte har det operativa ansvaret, förutom att se till att krisen hanteras.
Grundlagen tillåter inte att regeringen utser en myndighet eller annan som ska leda samhällets operativa insatser vid en nationell kris. Vidare har myndigheterna inte någon rätt eller skyldighet att agera utanför sitt mandat ens i yttersta kris.
Sveriges beredskap behöver förstärkas med en civil överbefälhavare med direkt underställda ledningsgrupper som leder nationen i kris, enligt Försvarsmaktens modell att organisera och leda i strid. De ska ha långtgående befogenheter med fri dispositionsrätt till samhällets resurser. Ledningsgrupperna måste förberedas och övas under lång tid och därmed vara permanenta.”
Vi lever dock i Sverige, så man kan misstänka att det inte skulle vara Kaj Karlsson som blir utsedd till civil överbefälhavare. Utan mer någon avdankad politikerfrälse på dekis som behöver slutförvaras hos någon myndighet, typ Bengt Westerberg. Däremot kan man hoppas på högre kompetens hos de ledningsgrupper som bör finnas.
Som läget är nu stärks tesen att man bör se om sitt eget hus innan krisen kommer, för 340 myndighetskockar och 1000-talet företagskockar kommer inte kunna samordna att göra det åt dig.
Många av mina läsare kommer älska Kaj Karlssons blogg. En guldgruva vad gäller svensk civil och militär krishantering, SSG/SOG mm. Läs allt. Men se nu till att köpa min bok även fast Karlsson släpper en egen bok i facket svensk technothriller. Fast kring terrorism.
Den som vill leva kvar i illusionen att det svenska samhället klarar större störningar bör dock inte under några omständigheter titta in hos Kaj Karlsson. (som nu fick gratisreklam värd X antal tusen om jag hade tagit betalt för redaktionell reklam. Men är det relevant så är det. Hur många av er hade hört talas om boken Operation Nordvind innan? För övrigt likt mig också det goda exemplet eget förlag, i Kajs fall Stella Borealis.)
Tillägg: Vilka egenskaper behöver en civil krisöverbefälhavare? Måste ha dokumenterad förmåga att leda och hantera kriser utan att bry sig om vad någon överordnad tycker eller vad regelverket säger. Någon som sätter etik och moral före politiska poänger. Någon som löser uppgiften, vad den nu än är, med alla tillgängliga medel och som själv inte tvekar över att spotta i handflatorna och få stövlarna skitiga när det behövs. Någon behärskar hela kedjan från ledning i kris ner till jordbruk, skogsbruk, entreprenadmaskiner eller ett sjukhus verksamhet. Vi behöver Ulf Henricsson.
22 kommentarer
Tillägg om FEMA. Staten måste göra en förfrågan om federal hjälp, det gjordes inte i fallet Katarina, därav stora förseningar. Visst, det var mycket inkompetens inblandat, men kanske ännu mer prestige. Men Bush fick oförtjänt mycket skit när han faktiskt bara följde reglerna.
Prestige är en delmängd av inkompetens. Prestige måste alltid komma i sista hand.
FEMA-ok…. hur fungerade den amerikanska organisationen och mindsetet vid översvämningen KATRINA i New Orleans?
Den strukturen och ledningen fungerade inte alls. Det amerikanska mindsetet, att "ta allt man kommer över" fungerade också tämligen illa. Rå+n och plundring blev följden bl a i de gemensamma boenden som etablerades, kanske via FEMA försorg.
En parallell kan dras till den thailändska organisationen och mindsetet vid räddningsarbetet i Phuket efter tsunamin 2004. Vågen slog till med full kraft 26 decemeber-redan den 3 januari var kreftförsörjning i stort sett igång igen, iof provisoriskt, i drabbade områden. Inga rån, inga stölkder. Människor försökte verkligen hjälpa varandra-och myndigheterna tillämpade en fungerande uppdragstaktik.
Underlaget jag ovan beskrivit kommer från Göran Schnell som då var svensk platschef i Phuket och då chef inom (dåvarande) Räddningsverket.
Den svenska ledningen under samma tid, stormen Gudrun, där boende i småland inte hade el och telefon på flera månader-kan vi ju mest reflektera över….. vilket land är "I-land" respektive "U-land"?
Räkan
Räkan, FEMA / Katrina är som jag skrev ett exempel på inkompetens. Har för mig att någon amerikansk general till slut tröttnade, svor högt och tydligt inför pressen och gick in och tog över. Om det var formellt korrekt vet jag dock inte.
I-land kontra U-land: Fallet i ett I-land är så mycket större, och komplexiteten är så hög att det tar mycket lång tid att återställa grundläggande funktioner. Ett U-land har inte så långt att falla vid kris och ett återställande är också mycket enklare. Men det är ju bara ett återställande till U-landsnivå. Efter Gudrun återställde vi till I-landsnivå.
Så beroende på folks verklighetsuppfattning kan desperationen bli större i ett I-land, då förändringen blir så enorm.
Thailand: Den som inte har något är oftare beredd att dela med sig av det lilla den har vid kris. Den som har mycket vill inte dela med sig vid kris.
Instämmer. Vi behöver Ulf Henricsson samt fler av hans kaliber.
Anders
Intressant. Det här med Ulf Henricsson. Jag har ingen relation till honom, har bara läst om hans storartrade insatser med Nordbat. Det intressanta är att vårt demokratiska samhälle nu har lett till en sådan fragmentisering att helheten inte fungerar. Framför allt inte vid kris. Ingen tar helhetsansvar.
Då ropar vi på en stark ledare. Det kanske är rätt, men var hamnar då vår berömda demokrati? Hur kombinerar vi detta?
Tja, i fallet Ulf Henricsson så har han en dokumenterat hög moral, och kan nog förväntas sköta jobbet utan att demokratiska ideal förvandlas till diktatur. Dessutom handlar det bara om i händelse av tillfällig kris.
Man kan inte vid en krissituation ha omröstning om varje småsak, och politisk styrning blir bara fel.
populärt i europa och speciellet sverige att klaga ner på USA. vi som jobbat där och är medbogare där vet om att USA klarar kriser betydligt bättre än europa och USA har fått hjälp lilla europa många gånger för kriser som de inte har kunnat klarat av själva typ WWI,WWII,Vietnam (Frankrikes problem), balkan, svenska kärnkraftverk, jas m.m.
Vi har ju insättningsgarantin i alla fall, och som garanti är den prioriterad, så blir det en katastrof kan vi åtminstone lita på att vi får behålla det vi har på banken. De 950 miljarderna måste få gå först, så att förtroendet för bankväsendet kan upprätthållas.
Katastrofberedskap à la Sverige…
Lägger en kommentar här eftersom jag tycker ämnet har beröring till krishantering. Detta skrev jag för en liten stund sedan hos din bloggkollega WW;
Strålsäkerhetsmyndighetens bedrövligt dåliga information kring händelserna vid Fukushimaverket i Japan kanske kan hjälpas upp lite av den här länken; http://www.jaif.or.jp/english/
Där återfinns kontinuerlig rapportering avseende doshastigheter vid givna tider samt vad som händer i arbetet med de 6 reaktorerna vid Fukushima Daiichi-verket.
Skamligt att svenska SSM inte bidrar till folkbildningen genom att enkelt förklara sambanden mellan joniserande strålning, radioaktivitet, doshstigheter och upptagen dos. Uruselt!
En tandläkarröntgen kan framstå som dödande med SSM nivå på rapportering-varför hålls svenska folket så okunniga att rubriker som i SvD igår kan uppkomma; "Lagren av Jodtabletter är slut"-hur kan jodtabletter få säljas receptfritt till okunniga och rädda människor? Tänk om dessa panikslagna medborgare pumpar sina barn fulla med jodtabletter?
Ansvar från ansvariga myndigheter! Forskning kring kärnkraft-NU!!
@Cornucupia kl 0910; njaa…. det amerikanska tänkandet-att inte ha empati för sin medmänniska ligger mycket mer i förd politik-och motsättningar inom landet. Där är USA ett riktigt U-land.
I Thailand under tsunamiarbetet visade sig att den thailändska organisationen, en geografisk uppdelning i ansvar fördelat på större myndigheter, var bra för det innebar att en redan ihoptrimmad administation kunde fortsätta att arbeta tillsammans men med nya arbetsuppgifter. Det viktiga är ju att dra kloka slutsatser och sedan ha kraft att implementera dem. Vår ansvarige minister är ju inget direkt krutpaket-så där kommer inget hända tyvärr.
Avseende dragna slutsatser är tsunamin 2004, orkanene Katrina och vår egen Gudrunstorm rätt intressanta jämförelser.
Thailand var avseende återställningsarbete ett I-land. Både Sverige och USA var i de fallen U-länder. Det är nog rätt svårt att svälja för de ansvariga.
I principfrågan håller jag med – det krävs en övergripande operativ ledning (i motsats till den samordnande roll MSB har) och de stora delar av infrastruktur som nu har privatiserats (och den privata som i det tidigare systemet hade roller i krishanteringen – "K-företag") måste in i krishanteringsfållan. Det gäller allt från el och tele, via finansiella institut och vård/omsorg till transporter, sophantering och bagerier. För offentligt reglerade/finansierade verksamheter kan det ske med avtal, för andra krävs kanske lagar.
Men, det är ett missförstånd att regeringen inte får styra myndigheternas dagliga verksamhet. Om regeringen tar ett beslut (normalt krävs fem ministrar deltar) kan de besluta att en viss myndighets personal alla ska dansa hambo på måndag. Däremot tvivlar jag på regeringens förmåga och lämplighet till operativ krishantering, men det är en annan sak. Samtidigt skulle ÄVENmed ett svenskt FEMA krävas ett aktivt regeringsebgagemang med många beslut, om vi inte vill i kris lämna över makten över landet till "GD FEMA".
Under det kalla kriget då det civila samhället övade med det militära i kris- och krigssituationer anser jag att Sverige hade en relativt god krisberedskap. Vi hade också värnpliktiga som med kort varsel kunde enrolleras i bandvagnstransporter och andra behov.
Ett steg mot en bättre krisberedskap är att återinföra värnplikten samt upprusta det svenska försvaret. Värnplikten är också grunden för reservofficersutbildningen, som är en utmärkt ledarskapsutbildning. En färdig "reservare" har egenskaper som är till gagn för den civila krisberedskapsledningen.
Varför hemligstämplade Reinfeldt tsunamibanden? Regeringen 2004 verkar ju vara allt annat än kompetens när skiten träffade fläkten.
Minns hur personal från räddningsverket i 3 dagar intervjuades innan det kom en order. Svensk byråkrati och ansvarsfrihet är sjuk. Vi klagar på sydliga länder..
Bäst var han Italienaren, han tog självmant beslutet utan sina chefers godkännande. Fick han sparken tror ni?
Under snöstormen kring nyårsafton 1979/80 tog Karsten Erichs på Radio Malmöhus över kommandot.
En högmilitär sa: "Ja, det var du som styrde militären i Skåne. Vi fattar fortfarande inte hur det gick till."
http://hd.se/mer/2010/02/01/karre-katastrof-jag-sov-i-studion/
Jodtabletter kan orsaka allergisk reaktion för folk som är allergiska mot kräftdjur.
Jodtabletter tas i förebyggande syfte om myndigheterna befaller detta. Vid utsläpp av jod131 kan detta tas sig in i kroppen via tex föda och fastna i sköldskörteln hos barn. Har man då ätit jodtabletter åker isotoben rakt genom kroppen, likt metanol vid etanol intag.
Det är nog dags att utbilda svenska folket i grunderna om strålning. Hur farligt det är, vilka risker det innebär och hur man skyddar sig. Som det är nu är folk rädda direkt när ordet strålning nämns.
Tänk alla som släpat hem natursten till sin trädgård, de har hämtat en strålkälla…åhhh!!
Allt mineraliskt i naturen strålar, betong, puts, tegel. Tom grusgången många har strålar, eller köksbänken i granit.
Strålning är en del av biotopen vi lever inom, om folk bara visste hur det strålar runt dem varje sekund..Vi kan inte se strålning, kunde vi det vore det mer accepterat tror jag?! Knastrar fint bara man ställer sig utomhus, tom våran benstomme är radioaktiv 🙂 Kan man fly sig själv? Får vi cancer av vår egna kropp?
Ulrika Schenström avgick eftersom hon hade Jour och befann sig på krogen.
Jour från regeringens krisberedskap.
Är det denna organisation du efterlyser?
Eller är det Räddningsverket?
Eller hittar du din beredskap här?
http://www.krisinformation.se/web/StartPage.aspx?id=10937
Du säger att du vill att jag ska köpa din bok. På vilket sätt skulle din bok hjälpa mig för att Sverige saknar krisledning inom landet?
Att det hjälper dig är uppenbart, men what´s in it for me?
16:08 Om du läser blogginlägget igen så ser du att regeringen inte har någon ledande funktion alls vid kris. De har ansvar etc. Ulrika Schenströms roll var bara krissamordnare för regeringen. Hon skulle bevaka om något händer, och om något händer ringa in relevanta personer och politiker som kan följa situationen och hålla sig informerade om läget. Någon ledande eller samordnande funktion utanför regeringskansliet har inte regeringen i Sverige, då vi inte har ministerstyre utan fristående myndigheter. Hennes roll var också att vara pressjour så att regeringen kan verka ha koll på läget vid kris, fast de inte kan göra något.
Schenström är också ett utmärkt exempel på vad som händer om man har politisk tillsättning av krispersonal. Vad var hennes meriter för att på högsta nivå vara TiB (tjänsteman i beredskap)? Från Wikipedia:
"Ewa Ulrica Schenström, född 30 juni 1972, är en svensk kommunikationsrådgivare, politisk kommentator och moderat politiker. Hon var statssekreterare hos Fredrik Reinfeldt i Statsrådsberedningen med ansvar för stab, inrikesplanering och kommunikation 2006-2007.
Schenström var 1994-96 organisationssekreterare i Fria Moderata Studentförbundet. Strax efter valet 2002 efterträdde hon Lena Magnergård som presschef för moderaterna. Inför riksdagsvalet 2006 ansågs hon tillhöra den innersta kärnan hos moderaterna.[1] På tidskriften Fokus lista över de 100 mest inflytelserika personerna i Sverige år 2007, placerade sig Schenström på plats 17.[2]"
Svaret är noll och intet. Hon var rent politiskt tillsatt och var endast tillsatt pga partibok. Någon erfarenhet av krisarbete hade hon inte.
Det visar tydligt hur det blir med politisk tillsättning av sådana här funktioner. Vin på krogen när man har jour…
Tror du att de FSL (flygstridsledare) som i denna stund bevakar Sveriges luftrum och nästan dagligen skickar upp vår incidentberedskapsrote (ja, vi har en, utom i semestertider baserat på en grej i somras) för att avvisa möjliga utländska flygintrång sitter och dricker vin när de är i tjänst? Nej.
Lika lite sitter man och dricker vin hos SOS Alarm, räddningstjänstens ledningscentraler eller polisens ledningscentraler. Eller på svenska akutmottagningar.
Däremot kan jag garantera att en och annan av kommunerans TiB:ar just nu på lördagkvällen har korkat upp en flaska vin. Fast de gör det kanske inte framför reportrars kameror, men är politiskt tillsatta inom kommunerna…
Det behövs alltjämt en ledande civil krisledning i Sverige som kan ta kontroll över samhällets resurser och styra dessa i händelse av kris. Politisk kontroll kan här vara att det är regeringen (minst fem ministrar) som i fysiskt möte eller telefonkonferens (motsv) tar beslut om "nu är det kris" och krisledningen aktiveras. Regeringen kan på motsvarande sätt sedan ta beslut om "nu är krisen över" och krisledningen avaktiveras och ordinarie verksamhet återupptas med de resurser som tagits i anspråk.
Gurkish, boknämnandet var ett halvskämt då jag via att uppmärksamma Kaj uppmärksammade en delvis konkurrerande bok. Krisledningsrelevans tänkte jag inte på.
Däremot är jag som bekant inte avlönad av någon arbetsgivare, utan egen företagare, vilket innefattar bloggen. Tjänar jag inte pengar på mitt bloggande eller författande så slutar jag med det och börjar jobba anställd någonstans istället. Så jag ber inte om ursäkt för att vilja dra in lite pengar, då ingen annan än mina läsare (och reklambetalare) finansierar mitt skrivande.
KAn hitta på en krystad krisledningsmotivering: Boken belyser svensk militär och civil krisberedskap, och även hur krisledning kan fungera i en nödsituation. Den upplyser också om hur svagt det svenska försvaret är, vilket har viss krisledningsrelevans. Om du ger bort boken till någon relevant person kanske den öppnar ögonen på någon i ämnet.
Annars kan du köpa den om du är intresserad av genren och vill ha en stunds spänning eller underhållning. Om du nu gillar den.
Mvh
Tills du blir lika poppis som Ian Rankin får du nog fortsätta jobba också 🙂
Finns en del författare som blivit mycket förmögna på sitt skrivande.
Köp boken. Rekommenderar den. Har förvisso bara hunnit läsa några kapitel hittils. Men den är unik. Med svenska mått mätt åtminstonde.