Japan är ett av världens mest utvecklade länder, och ett av länderna med högst levnadsstandard i världen. De är också fullt medvetna om att de lever i jordbävningsområden. Men precis som vi i västvärlden så lever de i ett samhälle utan redundans, där allt levereras just-in-time.
Ironiskt nog är det japanerna, specifikt Toyota, som en gång introducerade just-in-time. Något som idag har tagit över i stort sett hela vårt samhälle.
Vad vi nu ser i Japan är tyvärr vad många av oss varnat för, nämligen att vi dels är extremt beroende av kontinuerliga leveranser och helt saknar buffertlager ens för medicin och livsmedel. Och att vi är extremt beroende av olja (diesel, bensin) till transporter.
Och nu slår det här skoningslöst mot Japan i spåren av jordbävniningen i en artikel hos Schibsted/SvD.
Egentligen skiljer sig inte Japan här mot t ex en jordbävning i ett U-land. Japan skickas nu nämligen ner på U-landsnivå utan fungerande kommunikationer och sjukvård. Just-in-time-samhället klarar en vecka innan man når U-landsnivå igen. Några citat:
“Matbristen, liksom bristen på de flesta andra varor, beror på att bensin saknas. Det har i sin tur sin grund i att flera oljeraffinaderier slogs ut för en vecka sedan.
– Det går inte att distribuera varor i landet, för det finns inte bränsle till lastbilarna.
[…]
Jag är hungrig, och det är även mina fyra barn. Allt vi får att äta varje dag är en banan och en risboll, säger han till tidningen.
Bensinbristen har också gjort det svårt för hjälparbetare och medicinsk personal att nå fram till behövande. I ett sjukhus i länet Miyagi dog två människor på grund av att det saknades vårdutrustning.”
Som jag skrivit om tidigare finns det inga beredskapslager i Sverige längre heller. Med svensk liknöjd slapphet och brist på beredskap skall vi vara väldigt glada över att det inte är svenska raffinaderier som slagits ut över en natt. Ansvarsprincipen gäller fortfarande här. Den som är ansvarig för något normalt är även ansvarig för det vid kris. Ingen tar alltså ansvar för att det skall finnas mat till dig vid en utbudsstörning. Annat än du själv.
Nu kommer inte effekterna av peak oil över en natt, men vi måste när tillgången på bränsle minskar de kommande åren och decennierna successivt ställa om samhället bort från just-in-time och omfattande dagliga transporter.
Vi är även här i Sverige ständigt en vecka från brist på allt. Men vi bor iaf inte i ett jordbävningsområde.
39 kommentarer
Kvartalsekonomin härskar så länge man tjänar på det. Aktieägarna kräver utdelning, styrelsen kräver vinstmarginal.
Att hålla lager kostar. Den kostnaden delas nu ut till alla aktieägare och styrelse.
Sverige skulle inte ens klara av att en jumbojet störtar vid Arlanda med hundratals skadade och döda.
Vi har slimmat allt till gränsen där man inte klarar minsta avvikelse.
Men det är vi själva som skapar detta med våra krav på avkastning på börsen tex. Läs på dis börssnack så ser du hur de moderna svenskarna tänker. Bra katastrof då stiger mina oljepositioner..Sjukt empatilöst girigt samhälle.
Även i Japan är det bra med JIT. Visst kan det vara jobbigt ibland när en R9-quake slår till och eller ett kkv havererar, men HUR OFTA är det? Det är bättre för alla att köra JIT-principen och nå högt och långt än att räddhågset leva i backspegeln.
Jag ses ofta som en baissare, en negativist osv… men jag tycker ändå man ska satsa framåt, inte samla guld, bygga redundans och jordkällare. Med anti-JIT-inställningen kan man lika gärna utrymma Tokyo och hela Japan. Det finns ju inget av värde där, bara jordbävningsrisk.
Förresten angående föregående (första) kommentatör. Det är inte empatilöst att glädjas över sina oljeterminer. Det hade inte blivit mindre jordbävning, tsunami eller kkv-haveri utan terminerna. Det är inte lidandet som får terminerna att stiga, det är bristen på olja.
Dessutom säger det inget om vad man använder eventuella vinster till. En vinst är inte per automatik onda pengar.
Peter, vad det gäller JIT, så är det ju frivilligt att leva helt JIT. Man kan ju själv lägga upp lager av det man finner viktigt. Problem kan dock inträffa ändå, t ex när Volvo får permittera folk för att de inte längre kan bygga bilar.
Apropå Jordbävningsområde
Vad skulle du rekommendera för investering om man vill spekulera i ytterligare jordbävningar i "Ring of Fire"-området?
Jag tror att dessa jumpbojordbävningar 8+ kan komma att bli riktigt vanliga under de kommande månaderna- åren.
Det kommer självklart att ha negativa effekter på marknaderna i stort, så visst BEAR fonder. Men finns det några specifika bolag som skulle "må bra" av att det är stora jordbävningar i ex Japan, WC USA?
Jag förstår inte alls denna blogg. Oljan kommer att bli billig, dollarn stark, USA:s industri kommer att regera och papperspengar är det bästa som finns…
… sorry, jag kunde inte hålla mig. Naturligtvis har du rätt i dina prognoser om peak oil/ädelemetaller/kommande kris. Det är inte alla i Sverige som har denna krismedvetenhet.
JIT: vi i Sverige lär t ex använda det när det gäller strategiska mediciner. Inget bunkras här av staten, nej man har leveransavtal med, säg, en firma i England om det skulle hetta till. Sancta simplicittas…
Åja, vi har mediciner och sjukvårdsmtrl i beredskap för att kunna hantera 5000 människor. För övrigt finns det uppgifter att våra 5000 doser av jodtabletter för radioaktiva katastrofer skickats till Japan, men det är bara ett rykte.
Jag har sagt det förut.
Hela världen är helt beroende av frakter och vi (I-läner) har gett bort all förädlingsindustri till låglöneländer. Vi lever på den stora marginalen mellan dessa låga löner, låga fraktkostnader, båtar som drivs på billig trögflytande olja och sist men inte minst att logistikkedjan löper friktionsfritt.
När detta störs faller allt.
Det är dags att tänka om. Närproduktion med egen kapacitet ger kontroll och stabilitet även i kristider. Vissa delar i världen kommer ha förutsättningar andra inte.
Politiker kan försöka styra ställa hur mycket de vill med stödpaket, finansiella styrmedel etc. Moder Jord är starkare än oss alla och kommer vinna i längden.
//Mac
JIT bygger på billigt bränsle. Alla kvartalsekonomer kommer att få lära om 🙂
Det ska bli så skoj att beskåda alla giriga kortsiktiga töntar ställa om till ett fattigt samhälle. Lägger vi ner kärnkraften så kommer detta ännu snabbare. Det är redan gnäll om elräkningen med 10 reaktorer..
När frakten utgör 40% av varans pris kommer även den sista handelsekonomen få ge sig. Långt innan dess har dock alla kvartalsekonomer effektiviserats bort för att spara pengar.
enligt mina kompisar som är ingifta inom Y i japan och bor där kommer nog huvud bokstavligen få rulla bland folk inom energy braschen och kärnkraftverken.
Apropå JIT och lastbilstransporter…
http://www.supermiljobloggen.se/2011/03/forbifart-stockholm-godkant-av.html
Jag ser inte det allvarliga problemet med Peak oil för transportsektorn. Redan nu finns det alternativa drivmedel. Fossila bränslen kommer att fasas ut med tiden. Problemet är om oljepriset stiger för snabbt. Då kan ekonomin skadas. Men ser man till JIT kan jag hålla med till viss del att det inte är det mest optimala för ett samhälle. Men, det har sina fördelar, det har te x gett oss mer effektiv resurshantering, att inte bygga upp lager för att se om man kan sälja allt. Nackdelar kan ni ju läsa ovan.
J
Nej, du blandar ihop teknik, volym och tid. Det finns alterantiva bränslen (teknik), men de kan inte nå relevant volym och inte byggas ut i tid. Speciellt inte när man inte gör något…
Visserligen när tror du oljan är helt slut/eller kostar förmycket för att alla transporter ska stå helt still? I Sverige har vi relativt bra järnvägsnät (när det fungerar) Vilket här i Halmstad passerar rakt igenom vid Höganäs verket. Vi kan bygga ut ett bättre biogas system, vi har åkermark som inte används som kan användas till att antigen odla fram resurser till etanol/REM/rapsolja/biogas.
Ser man till om oljepriset kommer gå upp blir det mer lönsamt att borra där det finns olja på "djupare djup". i Skåne har Shell börjat leta efter gas (kan vara något annat bolag men har för mig att det är Shell).
Det finns alla möjligheter att det blir en relativt smärtfri övergång för världen.
Vad gäller andra råvaror, olika metaller osv, vet jag inte då jag knappt har läst något om det.
Vad jag kan säga är att mänskligheten har all möjlighet att ha en ljusframtid.
J
Övrigt: Jag vill se en koloni på mars under min livstid:)
Intressanta inlägg. Här har vi å ena sidan en blogg som lägger in TA och diverse annat aktiehokuspokus. Allt för att maximera vinsten. Å den andra sidan handlar det om neosurvivalism och hållbara samhällen.
Man tackar och tar emot. Hade jag inte redan disputerat, skulle jag gjort det på materialet här. Fast man har ju blivande doktorander. 🙂
Mvh
Sten
Problemet med JIT som det praktiseras här i Västerlandet är att det bygger på leverantörskedjor som spänner över hela världen. Det är då det blir kaos när soppan tar slut…
JIT som det ser ut i Japan generellt och inom Toyota specifikt bygger på ett leverantörsnät på lokal nivå. När det byggs upp på det viset går det åt MINDRE drivmedel för transporter än vad det gör vid en lagerhållning på 2-3 veckors sikt…
Det som skapat kaoset i Japan NU är att man inte hållit drivmedelslager för att klara ett totalt leveransstopp längre än en vecka. Hmm. Är det någon som på fullaste allvar tror att det överhuvudtaget hade varit fysiskt möjligt att lagerhålla drivmedel för att hålla igång en nation med 127,8 miljoner invånare på så liten yta (342,6 inv/km2) längre än en vecka även om man velat? Vart skulle det drivmedlet ha förvarats? Pråmar ute i havet (Tsunami…) eller kanske i berglager (jordbävningen hade en magnitud på 8,9)? Det enda den sortens förutseende hade lett till hade varit världshistoriens största utsläpp av olja ovanpå strålningen, tsunamin och jordskalvet.
Att komma med vad-var-det-jag-sa kommentarer om Japans bristande beredskap blir liksom bara larvigt. Är det någon nation som har de allra bästa förutsättningarna att klara en kris av den här magnituden så är det väl just Japan.
Jag är själv en neo-survivalist av rang men kan ändå inte se att det Japanska samhället hade kunnat förbereda sig mycket bättre än vad de gjort. Det ska bli väldigt intressant att läsa IAEA:s rapport om Fukujima när väl dammet har lagt sig. Undrar var det gick snett.
Medlemmar i OECD är via IEA ålagda att hålla 60 dagars drivmedelslager. Eller var det 90? Problemet är att dessa hålls på raffinaderierna, och det var just raffinaderierna som slogs ut nu…
Så det var inte tänkt att fungera så här. Det bara blev så när den svarta svanen flaxade med vingarna.
När skiten träffar fläkten åker all planering ut genom fönstret.
Hur ska man odla marken som inte odlas nu om oljan blir för dyr? Ploga med häst? Konstgödsel, ska du ersätta detta med människoskit? Biogas ja, kan räcka till kanske 10% av fordonsparken fullt utbyggd.
Man häpnar av alla naiva människor, ja det är bara att byta bränsle..All bränsleframställning kräver energi. Energi in, energi ut..
Helst mycket mer energi ut än in..
Börja tänka lite nu…
Problemet är att folk tror att eftersom bränsle kommer från macken är det bara att ta bort alla pumpar och ställa dit E85-pumpar istället så är saken löst.
http://www.dn.se/debatt/privatisering-gor-sverige-daligt-rustat-mot-katastrofer
20:48
Sant, har sett detta i vinter i Stockholm. Entreprenören gör inget utan garanterad betalning från kommunen. Det sker inte på löpande utan med fasta avtal och fasta kostnader.
Är budgeten slut rör sig inte en enda plog.
Privatisering av kritiska funktioner har blivit olyckliga. Kan det vara dåliga avtal? Var startar entreprenörens ansvar och var slutar kommunens? En mängd sk entreprenörer lever gott på kommunala uppdrag i Stockholm. Ser dem i sina Audi Q7..
Det gäller ju att omställa samhället, så ja varför inte ploga med häst? Vi har en arbetskraft som är outnyttjad så vi har kapaciteten att föra in mer arbete i jordbruksproduktionen, om vi tar tillvara på resurser som kan användas till biogas så som du säger har vi 10%, men vi har fortfarande elbilar, etanol, REM, Vätgas förhoppningsvis i framtiden, Blir kanske att man får gå istället för att köra bilen till affären. Eller låta någon lastbil köra ut mat till folk, då en lastbil drar ca 0,3 dl/milen i diesel. Ser man till personbilar är det väl mellan 0,4-0,7. så det finns ställen där man kan effektivisera.
Jag håller med om att det finns problem som måste överkommas, varför inte diskutera hur istället för att bara säga "we are fuckedand we will fry in hell for eternity while the devil shots down our throats" för att halv citera Lewis Black.
J
J – Ang ljus framtid för människorna.
Den KAN vara ljus, men jag är nog tyvärr lite mer pessimistisk eftersom det finns en sån total förnekelse inför de svårigheter vi står inför. Dvs när det börjar osa katt är vi inte beredda och har inte byggt något som kan handha förändringarna. Och vad kommer vi då att se framöver? Ja i enkel punktform:
1) Skuldkrisen i Västvärlden kommer att utlösas av stigande oljepriser med lång lågkonjunktur som följd. Lågkonjunktur = små investeringar görs – alla håller i sina pengar = långsam förändringstakt.
2) Fokus kommer att flyttas till basic, dvs mat för dagen och tak över huvudet. I samma takt som oljepriset stiger/tillgången minskar så ökar priset på mat = Sverige måste ställa om jordbruket till matproduktion i första hand och öka självförsörjningsgraden från idag kanske 30-40% upp emot 90-100%. Ska vi klara det måste produktiviteten i jordbruket öka dramatiskt (läs permaodling, växthus, ökad köttproduktion via fler husdjur på bl a skogsbete mm). konstgödning är en ändlig resurs också så där behövs också fler djur + kretslopp på även mänsklig urin mm. Läs kretslopp = vi kan bara förbruka det som solen varje år ger till oss i form av växtsyntesen och den solenergi vi kan omvandla till el (solkraft, vattenkraft, vindkraft). Fossila bränslen som olja, kol, och gas kommer att snabbt öka i pris, men framförallt kommer det att bli slagsmål kring dessa sinande resurser, både mellan nationer och världsdelar. Detta innebär att jordbrukets möjligheter att odla för energi blir ytterst begränsade. Vi kommer att behöva lära oss att spara kanske 60-80% av dagens energikonsumtion!
Tak över huvudet = glöm nybyggnation under rätt lång tid – återbruk är ordet, dvs "onödiga" byggnader och byggnader som är för dyra i drift plockas helt enkelt ner och återanvänds i rep och underhåll av annan byggnation. Vi kommer att bo tätare = stora villor byggs om till 2 familjer och liknande.
3) Befolkningen kommer att minska till följd av tuffa tider med mindre framtidstro = färre barn. Många kommer kanske att försöka flytta till mera "lättbodda" platser söderöver.
4) Skatten på arbete minskas eftersom mängden arbete som behöver utföras kommer att öka i takt med att fossila bränslen och maskinerna för dessa minskar – läs bilar, traktorer o dyl. Fler kommer att jobba i matsektorn – läs – på
landet.
5) Någon har beskrivet utvecklingen som att vi kommer att spola 1900-talet bakåt kanske 50 år, dvs det blir som det var på 50-60-talet här i Sverige. Kanske inte så dum jämförelse. Hoppas bara att vi kan behålla lite av det som känns viktigt och lite bra – internet kanske. Och naturligtvis finns det många bra uppfinningar som vi inte behöver "glömma" när vi spolar bandet bakåt.
Vad som dock känns lite deprimerande är att vi inte inser allt detta redan nu och använder de resurser vi faktiskt har NU för att starta det här omställningsarbetet INNAN vi klivet över stupet och det då bara kommer att handla om kaos och oordning och kortsiktig överlevnad.
Men i mina ljusa stunder så tror jag att fler och fler börjar inse och när det är tillräckligt många så börjar snöbollen växa och rulla… snabbare och snabbare.
Trevlig helg
Dags att städa ur och fylla upp dom gamla bergrummen för oljelagring.Det skulle ge oss ett års andrum,så att vi kunde börja bruka vår åkermark till att odla mat i händelse av kris.
Bergrummen vill man använda som kyllager, packa dem fulla med snö..
Det finns många viljor samtidigt, den som skriker högst brukar oftast få som den vill.
Energikrisen kommer att komma som en chock, tyvärr, mainstream media vill inte ta upp problemet, politikerna vill inte ha oro och medel svensson vill fortsätta leva i lyx och flärd på kredit. Vem vill ge upp sin komfort frivilligt? Allt snack avfärdas som domedagssnack eller konspirationsteori.
Som flera jag talat med, de vill inte höra helt enkelt.
Var egoist och tänk på dig själv istället, förbered dig i tysthet.
Vi kommer att överleva i princip vad som än händer. Vad spelar det för roll om vissa varor – eller många – får leveransuppehåll? Människor levde för 100 år sedan, även så för 1 000 år sedan och för 10 000 år sedan.
Även om en del verkar tro det så innebär inte att du inte kan se Let's dance slutet för mänskligheten. Möjligen kanske det minskar dödligheten om något..
Men hallå, var vi 9.3 miljoner i landet för 100 år sedan?
Jag tror få förstår hur mycket det krävs för att manuellt jordbruk ska ge avkastning utöver självhushållning.
Det är ett mycket knepigt problem vi står inför, inget man viftar bort genom att se till historien.
Tror ni verkligen alla sminkbloggare skulle klarar av 13 timmar på en skitig åker? De skulle kunna bryta en nagel..
JIT:
JIT gäller inte alla i en leverantörshierarki, utan bara de översta skikten. De underleverantörer som ligger längst ned måste bygga upp ett lager som en buffert, dels mot hastiga svängningar i leveransplaner, dels för att vara på den säkra sidan att de kan leverera enligt plan. Som exempel har bilindustrin flyttat över en stor del av lagringskostnaderna till sina underleverantörer.
Som det har sagts så bygger JIT i mångt och mycket på billiga transporter. Från officiellt svenskt håll i klimatdebatten är det graverande att transportsektorn svarar för en så pass stor andel av koldioxidutsläppen. För att begränsa dessa utsläpp, måste JIT-konceptet eventuellt omvärderas.
Angående transporterna:
Det vore önskvärt att svenska beslutsfattare fick tillbaka insikten att Sverige har bra förutsättningar att producera livsmedel till vår egen befolkning och även till viss export. Sverige borde frånsäga sig EU:s jordbrukspolitik. Den kännetecknas av omfattande subventioner till oftast orationella jordbruksenheter inom EU, vilket snedvrider konkurrensen till förmån för de länder som får omfattande stöd och till nackdel för de länder som får ringa stöd. Sverige tillhör de länder som får ringa jordbruksstöd från EU. EU:s jordbrukspolitik uppmuntrar också, som ett led i uppbyggandet av den inre marknaden, långväga handel med jordbruksprodukter, vilket kräver koldioxidutsläppande transporter.
Genom att Sverige och även resten av världen prioriterar närproducerade jordbruksprodukter, kommer troligen de koldioxidutsläppande transporterna att minska. Politikernas klimatmål blir då lättare att uppfylla. Dessutom blir vi inte lika beroende av att transportsektorn fungerar klanderfritt, nya arbetstillfällen på landsbygden skapas samt att vi får en bättre livsmedelsberedskap.
Till dig som skriver om att alternativa bränslen finns och att vi kan ha en smidig övergång.
Det handlar inte bara om att oljan tar slut. Det räcker att priset för bränslen går upp och att fartyg börjar utsläppsbeskattas på liknande sätt som andra transportmedel. Betänk att fartygen inte drivs på gröndiesel direkt. Sedan skulle jag vilja se det fartyg som drivs på gas eller biobränsle. Hur bra är det? ännu mer förbrukning av naturens tillgångar. och vad kostar detta?. När det gåller tåg så klarar dessa inte av att ersätta fartygens kapacitet.
Jag pratade med en expert för några år sedan som hävdade att lösningen på framtidens frakter var atomdrivna fartyg. Vi får väl se hur det går med det nu efter japankatastrofen.
För att återgå till ämnet så lever vi i en värld som väldigt enkelt slås ut av naturens krafter. Allt bygger på att hela kedjan fungerar och att låglöneländerna gör billiga produkter som vi kan sälja dyrt. När den marginalen minskar genom effekter av naturkatastrofer, ökade bränslekostnader, kostnad för alternativa bränslen etc. så slår det direkt mot vår välfärd.
JIT kan inte tas för givet. Vi måste tänka i nya banor och bli mindre beroende av denna svaga logistikkedja. Närproduktion är en relativt enkel och miljöeffektiv lösning. Den skapar dessutom arbetstillfällen.
//Mac
Japans har 11 raffinaderier på östkusten och av dessa är 5 utslagna av tsunamin. Åtskilliga hundra tankbilar är förstörda. Många chaufförer är förlorade. Mellanlager för raffinererade produkter är utslagna. Vägar är avstängda. Det är rullande strömavbrott. Bensinstationer är skadade eller går inte att få kontakt med (?). Nya chaufförer är svåra att hitta eftersom det krävs en speciell licens för att köra brandfarliga produkter. Lastbilarna måste köra från raffinaderier på västkusten och detta tar mycket längre tid. Hamnar är utslagna så det går inte att ta grejer den vägen.
Landet dagliga oljeförbrukning är cirka 0,4 milj. kubikmeter per dag. Sverige har cirka 8 % av detta och tre raffinaderier. Oljebolagen är ålagda att lagra 70 dagars förbrukning och de har sökt tillstånd för en minskning med 3 dagar. Alternativt har regeringen beordrat minskningen. Det verkar lite byråkratiskt. På ett annat ställe anges att 3 raffinaderier med 670 000 barrel per dag har slagits ut och detta är ungefär 0,11 milj. kubikmeter per dag. Åkerier utan bränsle kan inte få ut grejer. Hamstring gör det än värre. Folk är arga eftersom saker är svåra att köpa.
http://www.yomiuri.co.jp/dy/national/T110317004239.htm
http://www.asianewsnet.net/home/news.php?id=17980
Japan importerar cirka 60 % av livsmedlen och Sverige cirka 35 %. I övrigt för kortsiktig överlevnad inom fossila bränslen och olika handelsgödsel är nog länderna lika importberoende. Jordbruket är mer intensivt i Japan. Det måste vara ett av de få länder som ligger sämre till försörjningsmässigt. Japanerna tar i varje fall inte emot utlänningar i massor.
http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/nn20080226i1.html
Cornu, förlåt en enkel fråga. Redundans vad betyder det för dig? Har du inte gått lite snett här?
Redundans kallas information som upprepar redan etablerad information utan att tillföra någon ny. Redundant information kallas därför ibland även överskottsinformation. Sådan information spelar dock en viktig roll i många sammanhang för att förtydliga eller säkra information, men kan också ses som något som tar onödig plats eller utgör oönskad upprepning och bör reduceras bort.
Jag kan inte bli utan mat, bor bara 500 meter från ICA, den biten kan jag gå.
Martin Saar, redundant information är inte samma sak som redundanta system. Redundanta system har man t ex i kärnkraftverk där det finns flera system för att hantera samma sak, t ex de 13 st dieselgeneratorer som samtliga råkade bli utslagna i Fukushima. Typiskt exempel på redundans.
Andra mer banala exempel är ju att vi har flera sjukhus i Sverige, flera brandstationer, flera vårdcentraler etc. Banalt har jag har flera ficklampor, vilket ger mig redundans. Jag kan inte lysa med mer än en i taget, men går en sönder så har jag fler.
För ICA odlar ju potatis i affären?
När jag bodde på bonnalandet i skåne hade jag 2*20 liter i dunkar som byttes lite då och då. Stearinljus, en gasolplatta, jordkällare, konserver och pulversoppor. Ett fat diesel som jag fyllde på när det var halvfullt och en veckas ved torkad inomhus. Bilen hade alltid minst halv tank. Varför hade jag detta? Jo för att säljaren sa att jag skulle ha det, fick tom ta över hans fat… Tack i efterhand!
Längsta strömavbrott var 8 timmar..hehe Skåne har redan många av sina ledningar i marken. Men vi fick ganska många korta avbrott. Databoxen i min kyl/frys gick till slut sönder av dessa avbrott. Jordkällare är suveränt kom jag på!
3 månaders lager av pilsner fanns ju oftast också, när man bodde så nära Tykland..Kanske inte det viktigaste i nöd, men bra kalorikälla.
Nu när man bor i stan har man kanske lite makrillkonserver, värmeljus och pulversoppor. Dock inget gasolkök, vattendunkar, jordkällare etc
Det är ju grejen, säg att det blir som i Japan, då ska man kunna sin inhandlingslista i utantill, den kan bli det sista du handlar på länge..
Tänk bara vad en brand eller ett större missöde kan göra i tex brödbranschen. Sverige har väl 3-4 bagerier kvar.
Bröd bakas mest i södra Sverige och fraktas på långtradare därifrån. Bröd är basföda anser många.
Vi har väl 4 slakterier kvar, väldigt centraliserat.
Allt bygger på att bränsleflödet aldrig störs.
Tänk den dag då brödhyllan gapar tom, eller andra varor. ICAs centrallager även det i södra Sverige.
Man har byggt ett korthus utan redundans, som om vinsten på sista raden blir högre tröstar föga i en situation där kedjan bryter samman.
Kvartalsekonom, jag jobbar på att få det att bli ett nedlåtande omdöme som ni kanske har märkt? 🙂 Kvartalsekonomen sitter på ett kontor i Stockholm, är girig och kortsiktig och vet inte hur verkligheten fungerar.
Min kamp mot väderkvarnarna fortsätter 🙂 Logistiker och ekonomer i den nya ekonomin ska smutskastas!
Anonym 12:36 skall man vara korrekt så finns det fler bagerier än så, t ex klassiska bagerier och även en del mindre bagerier. Finns en del mindre slakterier också.
Men poängen är att de stora aktörerna som står för kanske 95% av volymen bara är ett fåtal.
Bröd kan man åtminstone baka hemma.