Kanske dags att påminna om de övergrepp mot några göteborgska familjer, vars enda brott var att de hade utländsk påbrå, och som polisen och Säpo helt lagt ner alla misstankar mot. Speciellt att barn har traumatiserats för livet av polisens nationella insatsstyrka, baserat på att något vittne behagat skoja lite med polisen.
Man skall inte vara onödigt hård mot de stackars poliser som fått och lytt order om att gripa de misstänkta. Men förhoppningsvis lär sig den nationella insatssstyrkan framöver att hantera barnfamiljer bättre. Normalt är man kanske bara tränad att hantera barn som skall fritas i gisslansituationer och lever annars i en svart-vit värld där alla livsfarliga misstänkta lever helt ensamma utan vare sig respektive eller barn. Man kanske skall se över rutinerna när det gäller intrång hos barnfamiljer. Oavsett hur livsfarlig den misstänkte (eller i ett fall vittnet) är, så är barnen oskyldiga och behöver varken ett sönderslaget hem eller få en G36C uppstoppad i ansiktet.
En förhoppning är att piketen är bättre på human behandling än den nationella insatsstyrkan. Även om piketen är den regionala insatsstyrkan så spänner deras insatser lite bredare och är kanske inte alltid lika extrema, så man kanske fortfarande har kvar medmänskligheten och den vanliga hederliga svenska anständigheten hos piketen? De flesta som sökt sig till polisen har gjort det för att de vill hjälpa människor. Inte för att de vill traumatisera barn. Även poliser är människor, även när de uppför sig som folk.
Jag kan iaf se framför mig hur det såg ut när den göteborgska polisledningen fattade beslutet att kalla in alla. ALLA!
Underbart.
Nu förväntar jag mig inte några ursäkter eller avböner från rasisterna bland mina läsare, som bland annat i artikelkommentarer menar att de oskyldiga drabbade familjerna får skylla sig själva för att de flytt till Sverige och passar inte behandlingen får de väl flytta utomlands.
Att be om ursäkt vore nämligen anständigt.
Men vem vet. Nästa gång är det något “vittne” som berättar för polisen att något otäckt är planerat och pekar finger på en rasist. Och jag tror inte att högerextremister får en bättre behandling av den nationella insatsstyrkan. Passar det inte är det ju bara att flytta ur landet…
Äsch, vid närmare tanke så är det väl lika bra att lägga ut hela scenen.
Trots allt handlar det ju om en insatsstyrka och en livsfarlig person. Kanske borde den svenska insatsstyrkan förbjudas se på franskregisserade amerikanska actionrullar så de inte är så hariga? Ovan är förstås vad de fruktar skall hända om man provar att knacka på dörren innan man stormar in.
43 kommentarer
Och du som brukar klaga på att poliserna får för mycket genusutbildning. De har uppenbarligen mycket kvar att lära, inte bara om genus.
Genusutbildning är säkert bra. Trodde t ex att hantering av barnfamiljedynamik ingick i sådant. Problemet är när 50% av poliskåren normalt är på genusutbildning eller motsvarande istället för att vara ute på gatorna.
Att vända sig MOT polisen i ett tillfälle där de försöker finna en presumtiv terrorist är lätt och populistiskt.
Backspegeln är också bra när man vill veta var man har varit.
Skämmes alla ni som ensidigt kritiserar ingripande gjorda för att försvara oss mot terrorism.
Vi lever i en värld där tom kopiatorer kan explodera när och var som helst!
En ordentlig ursäkt vore på sin plats-men inget mer!
Osyldiga bör vara tacksamma för en alert polisstyrka-alternativet är tyvärr alltför vanligt!/Oppti
Har skrivit det förr och finner skäl att upprepa mig:
Den där insatsstyrkan är helt baserad på filmfantasier och har inte skapats utifrån något verkligt polisiärt behov.
De är bara operettfigurer i operettkostymer som trakasserar försvarslösa människor. Så fort det blir lite allvar av fegar de ur och börjar prata "arbetsmiljö" som alla andra. Lägg ner skiten innan de dödar nån av misstag.
Kostymerna bör vara uppskattade till nån avdelning av Pride-paraden.
"Vi lever i en värld där tom kopiatorer kan explodera när och var som helst!"
Prata för dig själv – den världen finns bara i ditt huvud. Andelen svenskar som dör p.g.a. terrorhandlingar är försvinnande liten.
Insatsstyrkan skulle göra betydligt större nytta i andra sammanhang. Varför inte skicka dem till ledningen för Vattenfall, som orsakar kopiöst mycket miljöförstöring? Miljöförstöringen ger i längden dödsfall i helt andra proportioner än vad några luriga araber kan åstadkomma.
Polisen gjorde flera fel givetvis. Det största felet var dock att man inte förhörde terroristerna ordentligt. Genom skendränkningar av huvudmannen eller utav hans barn skulle man kunnat komma längre och iaf fått fram ett erkännande att de var samhälls omstörtande militanta terrorister. Tortyr och skendränkningar är numer allmänt accepterat i andra sk "demokratier" och dessa är nära vänner till Sverige, så utav vilken anledning skulle vi inte använda samma "effektiva" metoder?
Skendränk dom eller dränk dom.
Den svenska polisen har knappast möjlighet till – eller intresse av, att framstå som annorlunda än andra nationers vad gäller gripanden relaterade till terrorism.
Det finns väl till att börja med ingen speciell svensk taktik för sådant? Effektiva metoder är de som skildras i "Slaget om Alger", eller exempelvis använts i Peru under Fujimori, när de fick stopp på Sendero Luminoso och MRTA.
Det är också en spridd missuppfattning att ta den jämförelsevis höga svenska lägstanivån på levnadsstandard för en högre civilisationsgrad. Och en lika spridd missuppfattning att övergången från etniskt homogent samhälle till dagens heterogena inte skulle få även negativa effekter.
Den papperslösa asylinvandringen har inneburit att en stor grupp människor som finns i landet inte har verifierbar identitet. Det är knappast märkligt om polisen hanterar denna osäkerhet genom att hela tiden förvänta sig det värsta, eller??
Tobias Wallin
De tränar, i varje fall tränade, i källaren på jobbet i Gbg. Uppfattade dem mer som ett gäng lajvare på äventyr än en topptränad insatsstyrka men skenet kan ju bedra. Någonstans skall man också börja vandringen mot …?
Det typ av moralpanik du börja driva i den här frågan är det som leder till dåliga beslut.
Typ exempel var alla som hetsade om polisens pricksskytte vapen och vi vet vad det slutade.
http://morgonsur.wordpress.com/2010/10/13/polisiart-prickskytte-for-dummies/
Struntprat. Världen är inte svartvit. Man kan anse att det är fel att rikta vapen mot små barn och förhöra dem utan vuxen representant och samtidigt tycka det är fel att piketen inte får ha prickskyttevapen. Resultatet av det senare blir ju rent av att man måste hämta den nationella insatsstyrkan, som uppenbarligen brister i omdöme, om det behövs prickskytte.
Ställer mig bakom NRA:s "guns don't kill people, people kill people", vilket göteborgsincidenten är ett bra exempel på. Det är personerna som håller i vapnen som är problemet, inte vapnen. Riktar man vapen mot små barn har man problem, och det är inte vapnets fel vart det riktas.
Det speciella med denna blogg är att bloggaren sällan sparkar på dom som redan ligger. Det är ju det enkla och det är ju det vi ser om och om igen på många andra bloggar. Försvarar bloggaren någon som ligger på marken så blir det däremot ett jävla liv. Lustigt vilka människor som finns där ute. Det är enkelt att sprida hat och rädsla som anonym!
CornuCopia,
Du är patetisk. Första dagen efter polisingripandet skrev du att du skulle kunna tänka dig att omvärdera din inställning till FRA om det visade sig att männen var terrorister.
När det framkommer att männen inte var det så återgår du till en negativ inställning till FRA och Polismakten.
Din inställning till Polisen och FRA beslutas alltså av en enskild händelse, och ej ett framtida riskanalys.
Det är ju inte konsekvent för fem öre. Att vara för FRA om männen vore terrorister men emot om de inte är det är ju helt uppåt väggarna.
Jösses, hade glömt hur bra den filmen var….Mathilda
Det var Göteborgspiketen som gjorde ingripandet. Verkar som vi skulle behöva hälsa på hos dig.
18:58,
Hur tänker du nu?
Jag ser häldre att polisen går för hårt fram 9 gånger av 10 när det visade sig vara falskt alarm, en att man går på pumpen den 10de gången när det verkligen gäller.
Men du har rätt att världen inte är svart och vit. Men är det inte just det du beskriver just svart/vir. Att det hade varit rätt om de varit "bad guys" men nu var det inte det så då var det fel.
Engström, så var exakt går gränsen när polisen för säkerhetsskull går för hårt fram 9 gånger av 10?
Jag har främst tagit barnens försvar.
Men var går gränsen för dig? Lite misshandel? Kanske ett skott i benet? Eller är det rent av OK att man skjuter ihjäl lite folk sådär fel i nio fall av tio, bara man inte missar den tionde?
Det provade man i London efter attentaten där, sköt en helt oskyldig invandrare i huvudet. Lite får man ju tåla? Antar att du tyckte det var rätt under omständigheterna. Bättre att man skjuter en oskyldig i skallen än att man missar en skyldig?
För att förtydliga, så tycker jag att gränsen går där det drabbar oskyldiga barn. En spark i magen som vittnet fick av insatsstyrkan eller piketen kanske man får leva med, det verkar inte ha blivit ett sjukhusfall.
När barn drabbas eller oskyldiga vuxna hamnar på sjukhus så tycker jag att polisen har gått för långt. Andra tycker det är OK med huvudskott. Det gör inte jag.
Och vidare, så är jag en människa. Det betyder att jag kan byta åsikt, och även vara inkonsekvent. Och det kommer jag fortsätta med. Till skillnad mot en del av mina läsare som aldrig kan ändra åsikt och är fullständigt konsekventa robotar.
"Men är det så att FRA:s signalspaning i kabel är orsaken till att man avstyrde ett terrordåd mot oskyldiga människor i Göteborg, så är jag beredd att ändra ståndpunkt ifrågan om FRA."
– CornuCopia 30/10
CornuCopia dumförklarar sig själv. CornuCopia vill förbjuda FRA. Men om de via signalspaning hittar en terrorist så vill han legalisera FRA. Men tillsvidare vill CornuCopia förbjuda FRA, görandes det omöjligt att hitta terrorister via signalspaning i kabel. Men om det inträffar ett attentat i Sverige, då kan han tänka sig att tillåta kabelsignalspanning.
Det är lite som att vilja förbjuda krockkuddar, men inte om det sker en olycka. Fast om det väl sker eb olycka så hade krockkudden behövts innan och inte efter …
Är det någon som dumförklarar någon så är det du som dumförklarar dig själv.
Jag skrev "men är det så att", dvs det var villkorat, så var jag beredd att byta ståndpunkt. Endast väldigt korkade människor kan inte ändra åsikt.
Även den som vägrar ändra inställning till FRA-lagen om den visar sig göra nytta måste anses som korkad. Men tills vidare verkar det inte finnas någon anledning att ha lagen, eftersom vem som helst kan kryptera sin kommunikation så att det tar 100-tals år för alla världens datorer att knäcka kryptot. Tror du inte att det stämmer så har du inte läst kryptoteknik på universitetet iaf. Och några terrorister verkar man inte upptäckt.
"Faktum är att det ser ut som att sittande regim gett precis de medel som polisen behövde för att förhindra terrorismen i det här fallet"
– CornuCopia 30/10 om FRA
CornuCopia är för FRA om det förhindrar terror. Men emot FRA om det inte gjorde det förra månaden. Skönt att kunna basera sina åsikter på historia och inte framtid. Om man är för FRA i en sådan oklar situation som 30/10 så måste man naturligtvis fortfarande vara för principerna och grunderna till FRA även idag.
"Bra jobbat oavsett."
CornuCopia 30/10 om Polisens arbetsmetoder
En större kappvändare får man leta efter.
Hejja Cornu! Rasisterna har inte en chans! =)
C argumenterar väl, logiskt och knivskarpt. Det är därför som rödnackarna inte hänger med i galoppen. Att byta åsikt för att bibehålla ståndpunkt är omdömesgillt!
Cornucopia är en populist. Han har nu småbarn och värnar alltså om deras väl och ve. Om 10 år är dom tonåringar, och då är det såna som skall skyddas…
Såsom varande blogvärldens värsta MÖP:are, och dessutom den som är räddast för ryssen är det förståligt om han inte har ork att engagera sig i självmordsbombare.
Cornu har sina förtjänster, men som många andra svenskar är han en toffelhjälte.
Undrar vart rasisterna som kommenterade förra gången tog vägen. Helt tyst. Inga ursäkter, inga "oj, vi hade visst fel nu när polisen helt avfört de misstänkta".
Däremot en massa angrepp på mig. Hm.
Skjut budbäraren.
Cornu är ingen kappvändare. Som många andra, som de flesta vill han inte ha sinnessjuka terrorister mitt i samhället. Och skulle FRA kunna hitta en dylik så måste man såklart ompröva FRAs existens. Tyvärr för FRA är denna situation ett resultat av FRAs "false positive", dvs utpekande av oskyldiga som terrorister. Att polisen försöker skapa dimridåer med sitt tal om "anonyma vittnen" [pluraris, förstärker effekten av att det finns vittnen genom att de skulle vara flera stycken. Faller på sin orimlighet att polisen någonsin skulle ta en inlämnad uppgift som grund för hur stor skadan skulle kunna bli ”Trovärdiga vittnen” varnade om 100 döda". Dessutom begriper alla som vill att dessa icke-existerande som visste att det rörde sig om "100-tals döda" knappast kan vara "vittnen", funnes de, vore de snarare tipsare. Vittnen har ju per definition sett det de vittnar om, i detta fall lik i stora högar.]
Nej, villespåret med vad de borde kallat "informatörer", inte "vittnen", är för att skyla över FRAs fiasko med att peka ut terrorister. Tyvärr lär vi få se fler ingripande av denna typ i framtiden.
Bra post Cornu. Jag håller helt med, utifrån de informationer jagv tagit del av via media, att en ursäkt tarvas.
/Starvid
Jag tycker det är bra att de bruna visar sina rätta ansikten så att alla andra förstår vad de egentligen står för.
C kritiserade framför allt att man riktar vapen mot småbarn. Detta skall han tydligen hängas för i besvikelsen över att familjen var helt oskyldig.
En del har tittat för mycket på Jack Bauer verkar det som.
//Håkan
Nog är det bruksarbetare som hyllar dig Cornu. Eller möjligen såna som missat en och annan SFI-kurs.
Men varför ducka för vad som gäller. Din rysskräck är värre än Dussinkalles. Detta utan några som helst bevis för ryska angreppsplaner mot Sverige. Trots att senaste rysskriget ligger mer än 200 år tillbaka i tiden. Om jag inte missuppfattat tror du att det var muslimer som låg bakom 9/11, och 7/7? Plus ett antal andra självmordsbombningar. Inte minst de senaste i Pakistan och Irak.
Kan det vara dina annonsintäkter som spökar?
Klart det kan! ; ))
Säkert sant att här finns många som tittar på Jack Bauer. Inte minst du och Cornu. Möjligt att polisen trodde barnen var självmordsbombare. Och därför var beredda att skjuta dom. Men ännu möjligare att 39-åringen siktar på skadestånd. Med nyttiga idioter som Cornu och dig är det inte en omöjlighet.*asg*
22.22
Alla som följt bloggen ett tag inser att det snarare är så att C har i det längsta undvikit att stöta sig med två grupper av tokar.
1. Xenofoberna (vare sig de kallar sig Sverigedemokrater eller ej)
2. "Klimatförnekarna"
Nu har han en så stor läsarskara att han anser sig kunna undvara grupp 1. Hade iofs varit snyggare om han gjort det tidigare.
//Håkan
22:22
Det där var en onödig taskspark. C, i likhet med alla andra, vill försörja sig. Vad finns det för möjligheter i Dalslands obygder?
Låt honom hållas. Det finns andra saker som gör honom läsvärd.
Håkan
Alla som följt bloggen sen den började, vet att Cornu anser invandringen vara alldeles för stor. Nu har han blivit av med några annonsörer. Därav kappvändningen.
22:32
Med eller utan idioter så är det självklart att man får skadestånd. På vilken grund menar du att man inte skall få skadestånd vid övergrepp? Att man är muslim?
Tala klarspråk istället, det brukar ju såna som ni gilla 😉
//Håkan
//Håkan
Primero
Skadeståndet kan säkert diskuteras. Därav det påstådda vapenhotet mot barnen.
Segundo
Vi som varit på VCW sen begynnelsen känner väl till Cornucopias aka Sliders vapenfixering. På den tiden det begav sig, alltså innan du var född, minerade Cornucopia sin kulvert. Detta i rädsla för "horderna från Angered"
Läs på och gör rätt. ;))
22:56
Snarare befolkningen alldeles för stor vilket är en viss skillnad i princip men ej metodik.
Jag kan dock hålla med om att det är en del kappvändningar (samt en del rena tokinlägg). Detta kan till viss del ursäktas av en ganska diger produktion.
//Håkan
23.05
Det räcker att de krossar rutorna mitt i natten och släpar dig till stationen. Vapenhot mot barn är bara en bonus.
Han växer upp. Snart släpper han även Ohly/Sahlin-fobin och växer upp till en gedigen vänster-MPare 😉
Är f.ö. äldre än du skulle jag tro. Kommer ihåg första månlandningen. VCW läste jag faktiskt när jag gjorde en vansinnig aktieaffär. De idiotiska hyllningarna av aktien ifråga gjorde att jag omedelbart sålde den och räddade en hel del stålar. Kommer dock inte ihåg någon slider…
//Håkan
//Håkan
Uppenbarligen är du så gammal så minnet sviktar. Alternativet är att du ljuger. Men varför skulle du göra det? 😉
23:37
Logiskt felslut av dig givet att slider inte skrev SAMTLIGA kommentarer på VCW. Det tredje alternativet är faktiskt att jag aldrig läste något av den mytiske slider. Sannolikt är det så eftersom ett par besök på sidan räckte för mig. Ägnar mig normalt inte åt aktiehandel. Ifrågasätter därmed inte dina uppgifter om C/Slider.
//Håkan
Utgångspunkten för kommentatorerna är i fråga om FRA-lagen alltså att om det inte fanns någon FRA-lag så skulle det inte finnas någon övervakning. Den inställningen är extremt naiv. Det är troligare att den som följt en blogg som denna under flera år blivit ordentligt kartlagd under samma tid.
I svensk rättstradition finns inget integritetsbegrepp, endast likabehandling och förutsebarhet. Svensk överhet har fört kyrkobok över all befolkning sedan 1600-talet trots att rösträtt m.m kom först 300 år senare. Vid en av skiftesreformerna (minns inte vilken) bröts byarna upp och folk skulle bo på respektive egen mark. Varför? Hotet om folkresning givetvis. När skulle svenska staten ha börjat styras av fårskallar och låta medborgarna konspirera fritt???
Europakonventionen:
Artikel 8 – Rätt till skydd för privat- och familjeliv
1. Var och en har rätt till respekt för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin korrespondens.
2. Offentlig myndighet får inte inskränka åtnjutande av denna rättighet annat än med stöd av lag och om det i ett demokratiskt samhälle är nödvändigt med hänsyn till statens
säkerhet, den allmänna säkerheten, landets ekonomiska välstånd eller till förebyggande av oordning eller brott eller till
skydd för hälsa eller moral eller för andra personers fri- och rättigheter.
ALLA som kommenterar någonting här skriver ju om Västerlandets undergång!
Tobias Wallin
Man har sina önskefiender. Polisens stormtrupper är inaktiva under så lång tid att de förväxlar verkligheten med sin önskan att den skall stämma med deras fiendebild.
Alla dessa som så hett önskar sig terrordåd i Sverige för att kunna säga vad-var-det-vi-sa, USA:s sak VAR vår…
Felet man gjorde var att sätta in en insatsstyrka om den inte behövdes. En inbrytning kan nämligen inte göras "lite lagom", utan är chockerande, hård, bullrig, snabb, höggljudd och mycket traumatiserande för dem som utsätts för den. Detta är helt avsiktligt för att ingen skall hinna eller komma på tanken att försöka nå ett vapen eller liknande.
En dynamisk inbrytning slutar dessutom i princip alltid med att alla som ser vuxna ut – skyldiga eller oskyldiga – förses med handfängsel. Således inget man skall använda lättvindigt.
Om man egentligen behöver och har tänkt sig en skruvmejsel skall man inte fråga efter en slägga.
När det gäller uppgifter om vapen riktade mot barn och sparkar i huvudet säger min erfarenhet mig att det oftast finns en annan – mindre dramatisk – sida som hittills inte hörts i media.
Med detta sagt bör polismyndigheten snabbt och utan omsvep lägga korten på bordet och be om ursäkt för de fel man begått i ärendet. För snygg var den inte, denna soppa.
/Morgonsur
http://morgonsur.wordpress.com