I en artikel om hur alliansen tänker mosa Maria Wetterstrand råkar en groda hoppa ur munnen på (mp):s kvinnliga språkrör. Inte så många förstår nog vad hon menar, men hon säger följande:
“– De har alltså lovat att landsbygden ska slippa förnybara drivmedel. Vad är det för ett löfte? När vi vet att vi kommer drabbas av en oljeprischock om fem eller tio år. Då lovar de glesbygden att de fortfarande ska sitta fast i ett beroende av bensin och diesel.”
Oops. Nu menar hon förstås “inom fem till tio år”.
Vad Wetterstrand pratar om här är alltså att vi mycket väl vet om att oljeprischocken några år efter peak oil kommer senare under det här decenniet. Och det slutar inte vid en prischock, utan det handlar också om att det kommer bli brist. Framåt 2030 riskerar vi inte alls ha tillgång till olja i Sverige, när inga exportländer längre finns kvar runt år 2030 pga fallande oljeproduktion och ökande inhemsk konsumtion
Men sedan gör förstås Wetterstrand ett tankefel här.
Det finns nämligen inget varaktigt energiprisarbitrage. På svenska betyder det att priserna på förnyelsebara bränslen kommer följa med oljepriset upp. Så även förnyelsebara bränslen blir ungefär lika dyra. Det gäller för övrigt även om man höjer skatten på de fossila bränslena. Successivt kommer övriga bränslen följa efter fossilpriserna upp räknat per körsträcka. Exempelvis så höjer jag höjer jag som biobränsleproducent (ved) naturligtvis mina priser när elpriset stiger.
Och förnyelsebara bränslen kommer inte från pumpen på macken. Existensen av pumpar kommer inte göra att det kommer finnas bränsle för landsbygdens folk i framtiden ändå. Enda sättet du kan vara säker på att ha tillgång till bränsle är om du gör eget bränsle, t ex bonden som gör egen diesel från raps. Tills ransoneringarna sätter in, när det visar sig att det inte nödvändigtvis är de för samhället viktigaste bränslekonsumenterna som får bränslet, utan de som kan betala mest. Dvs inte blåljusmyndigheterna, inte bönderna som producerar vår mat, inte skogsbrukarna som ordnar vårt biobränsle, utan de som har mest pengar. Och de hittar man inte inom för samhället kritiska näringar eller verksamheter. Kritiska näringar och verksamheter lider snarare konstant av att leva på gränsen ekonomiskt. Handen på hjärtat så är blåljusmyndigheterna underfinansierade redan idag, och bönderna överlever inte ens idag utan subventioner. Skogsbrukets entreprenörer är också hårt pressade, och varje öre i ökade dieselpriser innebär att de balanserar ännu närmare konkursen. Så vem skall producera de där biobränslena, när de inte ens idag knappt har råd med bränslet?
När det blir en allt akutare global oljebrist senare under decenniet, så kommer det även bli brist på biobränslen, både på tillgång och efterfrågesidan. Pumparna kommer gapa lika tomma som de fossila, och priserna kommer vara ungefär lika höga per mil, oavsett bränsle.
Därmed är inte alliansregimens linje ett dugg bättre. Det är bättre att kraftigt höja skatten på fossila bränslen redan idag. Sverige är ingalunda dyrast eller har högst skatt inom EU på det här området, utan ligger snarare ungefär mitt i. 2008 hade vi kunnat höja skatten på bensin med 3:- per liter (ink moms) och fortfarande varit billigare än Nederländerna.
Inte ens (mp):s 49 öre räcker för att få folk att ställa om bort från bilen. Jag föreslår 2:- i höjd skatt per liter. Det kommer svida för jävligt för oss som bor på landet, men inte kommer vi anpassa oss annars. Det går t ex att samåka, och effektivt halvera kostnaden för att åka till jobbet. Ett andra steg är att ta bort avdragsrätten för resor till och från arbetet.
Tillägg: Nej, inte ens 2:- kommer svida speciellt. Kör man idag 3000 mil om året (dubbelt mot medelsvensken) med en bil som drar 0.6 liter/mil, så innebär 2:- per liter endast 3600:- i ökad kostnad om året, eller 300:- per månad. Baka ditt eget bröd, så är det fixat. En höjning på 10:- skulle åtminstone innebära 1500:- per i månaden… (mp):s föreslagna 49 öre innebär en fördyring på 73:50 SEK i månaden. Stackars oss på landbygden.
17 kommentarer
Det är intressant när det diskuteras kring bilen och hur man ska lösa den kommande bristen på fossila drivmedel. Det är lätt att glömma att det bara är drygt hundra år sedan som bilen kom till och i Sverige har den väl varit mer allmän i kanske 50-60 år. Hur i all sin dar lyckades vi klara oss utan bilar och lastbilar innan dess? Där någonstans finns ju lösningen för framtiden – småskalig, lokal produktion. Bo och arbeta nära inpå.
Älskar själv friheten med att ta sig iväg med bil, utan större planering, men ser trots allt många fördelar med mindre bilism – färre vällevnadssjukdomar p g a övervikt och orörlighet (hjärt-, kärl o s v), trivsammare cyklande med mindre trafik, färre trafikolyckor och mindre samhällskostnader för den typen av sjukvård, rehabilitering o s v, renare luft, mindre behov av att lägga ner pengar på vägunderhåll (som också är oljeberoende, ca 7 % av asfalten lär ska bestå av olja)
Herman
Ja om man ville ha ett spännande liv så behöver man inte vänta länge… LOL
De flesta stora samhällsförändringar ter sig bara dramatiska när de sammanfattas på tre rader i en historiebok. För de som lever mitt i smeten går livet vidare precis som det alltid gjort, dvs en dag i taget.
Din produktivitet är avundsvärd.
Om det fungerar lika bra på övriga områden, gården, familjen och placeringarna, är det bara att gratulera
Okej, kontentan är att man ska köpa olje aktier?
Som storstadsbo fortsätter jag resa kollektivt, cykla så mycket som möjligt och ser fram emot att inom den kommande 20-årsperioden byta fossilkärran mot en el-kärra.
Tycker man kan höja fossilpriserna kraftigt redan nu för att påskynda (och stimulera med de ökade intäkterna) teknologibytet. Landsbygden må väl kompenseras med reseavdrag på skatt från arbetsinkomst under en övergångsperiod.
/Morfar
Conrnucopia> dubbeltumme på kommentaren 16.05 den kan komma att bli klassisk.
Jag är per sonligen mycket kluven hur subventioner/straffskatter skall hanteras när det gäller klimatfrågan. Det finns en ådra i mig som gärna vill straffa "det dåliga" och subventionera "det goda". Men det finns en klar risk att man ömsom straffar för att sedan kompensera för att sedan straffa osv osv…med då risken att allt mer pengar helt enkelt används i "overheadkostnader" och hamnar i händer på politiker istället för medborgare och själva kontroll- och subventionssystemen kostar pengar i sig själva. För vi löser knappast klimatproblemen med ökade offentliga skulder.
Ibland så kanske vi helt sonika skall låta naturen ha sin gilla gång och låta oss förberedda oss inför framtiden utan så mycket statlig kontroll och subventioner? (observera det sista frågetecknet)
omställning av lantbruk och landsbygden i stort är en av våra riktigt stora framtidsfrågor. Löser vi detta genom att straffbeskatta ut traktorer och istället subventionera bilar? Jag är tveksam..
Wetterstrand har varit övertygad om att peak oil leder till kraftiga prisstegringar på energi det närmaste decenniet väldigt länge. Det är bara det att hon av någon anledning hellre vill tala om koldioxid hela tiden. Hon har ganska många ggr nämnt peak oil sådär lite i förbifarten som i artikeln du nämner.
Miljömupparna vill hellre slösa tid på att diskutera hopplöst stolliga förslag som att förbjuda nyetablering av köpcentrum istället för att ta tag i energiförsörjningen i ett längre perspektiv.
För omkring 10 år sedan gick gräsklipparen sönder, men gräset fortsatte att växa för det. Dags för en ny investering, det blev en elklippare. Motorn har en effekt på 1 kW. men drar inte mer än 300 W under drift, dvs som en platt-TV. Klipparen kostade inte mer än 1200 kronor i inköp.
Medan grannarna, utrustade med hörselskydd, skumpar omkring på samma gräsyta ett dussin varv med sina 20 000 kronorsklippare för att motionera fettvalkarna, går jag omkring och lyssnar på fågelsången, så tyst är den.
Ett par år senare skar sylindern på den osande jordfräsen. Det blev en elfräs.
Från början snavade jag rätt regält på elskadden. Men det var ingen fara. När jag tappade dödmansgreppet stannade maskinen tvärt.
Alf Johansson
Finns det eljordfräsar???
Det problem jag upplever med elgräsklippare är att förlängningskablarna ganska snart börjar glappa och går sönder. Blir dyrt i drift, fast man kanske måste köpa ngn specialkabel som faktiskt klarar av att det dras i dem. Och ja, naturligtvis förankrar jag kabeln i "kabelskonarfästet", men det hjälper inte.
Bensinskatten bör sänkas, här finns några argument för det:
http://www.bilfront.org/
Också skogsägare
Ja, jag köpte en på JULA.
Har förresten börjat njuta av vedröken, sedan du upplyste mig på The Oildrum om dess antioxidantverkan.
Märkligt, att politikerna inte vågar tala om Peak Oil, och hur vi skall förbereda oss för detta. De har svalt det blå pillret, och nu får vi som tagit det röda pillret klara oss själva efter egen förmåga och förbereda oss individuellt efter bästa förmåga.
Swede
Om oljan tar slut inom 10 år kommer alla post-apokalyptiska scenarion bli sanna. Det är tragi-komiskt att se hur många tror dom sitter på trumf bara för att de äger oljeaktier etc. Det är olja vi snackar om, inte apelsiner.
Jag tankade i norra Italien härom dagen. En liter bensin kostade 1,77 euro. I relation till det är de svenska priserna låga, och de bör höjas kraftigt. Först då kommer människor att tänka om och använda mer energieffektiva fordona, som cykeln.
Cornu 19:58
Eljordfräsen heter Stiga JE 30
Elgräsklipparen heter Stiga E 401
Båda är 8-10 år gamla, så det finns säkert nyare modeller nu.
Med hälsning: Alf Johansson
Elgräsklippare har jag redan, men det är ett arv från villatiden. Inte aktuellt att klippa de ca 5000 kvm som olika gräsytor (inklusive vägkanter, gårdsplaner, gräsmatta, gräs runt odlingar, lite vägar etc) runt gårdscentrum är med en sådan. Tar flera timmar även med åkgräsklippare…
Men hallå, Kornet, du säger ju jämt att man ska ta en dag i taget och inte bry sig om ekonomernas framtidsprognoser och liknande. I så fall det väl bara att tanka och se glad ut så länge det fungerar? Full tank och full gas så länge det går, eller?